Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00543 003490 12431981 na godz. na dobę w sumie
Microsoft Office 2010 PL. Praktyczne podejście - książka
Microsoft Office 2010 PL. Praktyczne podejście - książka
Autor: Liczba stron: 448
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2933-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> aplikacje biurowe >> ms office
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Przyjazne źródło informacji na temat pakietu Microsoft Office 2010!

Microsoft Office to zestaw narzędzi niezastąpionych w każdym biurze. Chociaż trudno w to uwierzyć, jest obecny na rynku od ponad 20 lat! Każdy z elementów tego idealnie skomponowanego zestawu stanowi osobne narzędzie przeznaczone do rozwiązania ściśle określonych problemów. Wspólnie stanowią pakiet skrojony na miarę, dzięki któremu Twoja praca stanie się łatwiejsza, a sukces bliższy!

Dzięki tej książce błyskawicznie poznasz techniki pracy w środowisku Microsoft Office. Odkryjesz jego elementy składowe oraz ich przeznaczenie. Najpierw zapoznasz się z nowościami w wersji 2010, najnowszej dostępnej na rynku. Nauczysz się pracować z elementami graficznymi, zarządzać nimi oraz je edytować. Kolejne strony zawierają najważniejsze informacje na temat pracy z programem Microsoft Word. Poznasz najlepsze praktyki związane z formatowaniem tekstu, tworzeniem spisów treści, list punktowanych oraz wszystkich innych kwestii powiązanych z codzienną pracą z Wordem 2010. Kolejny rozdział przynosi opis zadań realizowanych przez arkusz kalkulacyjny. Wśród najważniejszych informacji należy wymienić te związane z formatowaniem komórek i danych, wykonywaniem obliczeń oraz tworzeniem formuł. Następne omawiane narzędzie to PowerPoint. Idealne środowisko do tworzenia efektownych prezentacji, które sprawdza się na każdym pokazie. Nauczysz się tworzyć szablony, efekty przejścia oraz opisy dla prowadzącego. Książka ta stanowi zbiór najważniejszych informacji na temat każdego programu z pakietu Microsoft Office. Będzie przydatna dla użytkowników o różnym stopniu zaawansowania, którzy pracują z aplikacjami producenta z Redmond!

Word 2010:

Excel 2010:

PowerPoint 2010:

Outlook 2010:

Publisher 2010:

OneNote 2010:

Access 2010:

Zobacz, jak łatwo wykorzystać potencjał pakietu Microsoft Office 2010!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Microsoft Office 2010 PL. Praktyczne podejście Autor: Katherine Murray Tłumaczenie: Zbigniew Smogur ISBN: 978-83-246-2933-6 Tytuł oryginału: Microsoft Office 2010 Plain Simple Format: B5, stron: 448 Przyjazne źródło informacji na temat pakietu Microsoft Office 2010! • Jakie narzędzia zawiera pakiet Microsoft Office 2010? • Jak mogą one ułatwić codzienną pracę? • Jak przygotować profesjonalne publikacje? Microsoft Office to zestaw narzędzi niezastąpionych w każdym biurze. Chociaż trudno w to uwierzyć, jest obecny na rynku od ponad 20 lat! Każdy z elementów tego idealnie skomponowanego zestawu stanowi osobne narzędzie przeznaczone do rozwiązania ściśle określonych problemów. Wspólnie stanowią pakiet skrojony na miarę, dzięki któremu Twoja praca stanie się łatwiejsza, a sukces bliższy! Dzięki tej książce błyskawicznie poznasz techniki pracy w środowisku Microsoft Office. Odkryjesz jego elementy składowe oraz ich przeznaczenie. Najpierw zapoznasz się z nowościami w wersji 2010, najnowszej dostępnej na rynku. Nauczysz się pracować z elementami graficznymi, zarządzać nimi oraz je edytować. Kolejne strony zawierają najważniejsze informacje na temat pracy z programem Microsoft Word. Poznasz najlepsze praktyki związane z formatowaniem tekstu, tworzeniem spisów treści, list punktowanych oraz wszystkich innych kwestii powiązanych z codzienną pracą z Wordem 2010. Kolejny rozdział przynosi opis zadań realizowanych przez arkusz kalkulacyjny. Wśród najważniejszych informacji należy wymienić te związane z formatowaniem komórek i danych, wykonywaniem obliczeń oraz tworzeniem formuł. Następne omawiane narzędzie to PowerPoint. Idealne środowisko do tworzenia efektownych prezentacji, które sprawdza się na każdym pokazie. Nauczysz się tworzyć szablony, efekty przejścia oraz opisy dla prowadzącego. Książka ta stanowi zbiór najważniejszych informacji na temat każdego programu z pakietu Microsoft Office. Będzie przydatna dla użytkowników o różnym stopniu zaawansowania, którzy pracują z aplikacjami producenta z Redmond! Zobacz, jak łatwo wykorzystać potencjał pakietu Microsoft Office 2010! Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 1 2 3 Spis treści O książce 15 Bez informatycznego żargonu! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Krótki przegląd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Co nowego w pakiecie Offi ce 2010? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Kilka założeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Słowo końcowe (albo dwa). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Praca z pakietem Offi ce 2010 23 Korzystanie ze Wstążki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Korzystanie z galerii i list . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Korzystanie z menu kontekstowych i okien dialogowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Używanie jedynie klawiatury. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Przenoszenie i kopiowanie treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Praca z widokiem Backstage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Uzyskiwanie pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Zapisywanie wyników pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Formaty plików pakietu Offi ce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 43 Praca ze starszymi wersjami dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Wstawianie obrazów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Zmiana rozmiaru obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Edytowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Upiększanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Wydobywanie sedna obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Wstawianie elementów clipart . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 3 Wstawianie zrzutów ekranu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Dodawanie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Formatowanie kształtu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Wstawianie daty i godziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Tworzenie stylizowanego tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Wstawianie grafi ki SmartArt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Tłumaczenie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Badanie danego tematu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Podgląd i edycja tekstu w edytorze Word 67 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Komponowanie różnych typów dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Czytanie dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Edytowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Nawigacja po dokumencie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Zamiana tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Poprawianie pisowni i gramatyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Automatyczne poprawianie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Dodawanie numerów stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Współtworzenie tekstów za pomocą edytora Word 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Nanoszenie i przeglądanie zmian w dokumencie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Porównywanie dokumentów obok siebie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Formatowanie w edytorze Word 95 Wybieranie motywu dla swojego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Formatowanie tekstu za pomocą stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Wybieranie stylów z okna Style. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Zmiana czcionek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Ustawianie wyrównania akapitu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 4 5 4 Spis treści Konfi gurowanie odstępów dla akapitów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Konfi gurowanie odstępów między akapitami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Wcięcie akapitu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Formatowanie za pomocą tabulatorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Dodawanie wyróżnienia i specjalnego formatowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Kopiowanie formatowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Tworzenie list wypunktowanych lub numerowanych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Formatowanie listy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Tworzenie tabeli od podstaw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Korzystanie ze wstępnie sformatowanej tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Tworzenie tabeli na podstawie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Dodawanie i usuwanie wierszy i kolumn. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Formatowanie tabeli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Usprawnianie układu za pomocą dzielenia wyrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Ustawianie układu strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Tworzenie specjalnych układów stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Tworzenie nagłówków i stopek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Zmiana orientacji strony wewnątrz dokumentu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Umieszczanie tekstu w kolumnach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Tworzenie sekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Zawijanie tekstu wokół obiektów grafi cznych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Sortowanie informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Reorganizowanie dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Praca ze specjalnymi elementami w Wordzie 135 Numerowanie nagłówków i wierszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Wstawianie strony okładki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Wstawianie informacji z dodatkowymi akcjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Wstawianie równania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Dodawanie pasków bocznych lub cytatów wyrzuconych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Spis treści 5 6 Wstawianie znaku wodnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Tworzenie przypisów dolnych i przypisów końcowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Wstawianie cytatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Tworzenie spisu treści. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Drukowanie koperty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Drukowanie etykiety adresowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Tworzenie formularza wiadomości korespondencji seryjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Finalizowanie dokumentu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Praca z programem Excel 159 Korzystanie z przygotowanego skoroszytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Wybór motywu dla arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Wprowadzanie danych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Edycja danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Formatowanie komórek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Formatowanie wartości numerycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Przenoszenie, kopiowanie i wklejanie danych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Dodawanie i usuwanie kolumn i wierszy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Ukrywanie kolumn i wierszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Tworzenie serii danych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Formatowanie wymiarów komórek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Organizowanie arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Przygotowywanie do drukowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Drukowanie arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Dodawanie i przeglądanie komentarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Praca z programem Excel Web App . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Analizowanie i prezentowanie danych za pomocą Excela 187 Stosowanie formatowania warunkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Personalizowanie formatowania warunkowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 7 8 6 Spis treści Dodawanie wykresów przebiegu w czasie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Obliczenia matematyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Sumowanie danych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Tworzenie formuł obliczeniowych z użyciem funkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Tworzenie serii obliczeń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Rozwiązywanie problemów z formułami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Tworzenie tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Sortowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Filtrowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Rozdzielanie danych do kolumn. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Tworzenie sum częściowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Podsumowywanie danych za pomocą tabeli przestawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Dodawanie fragmentatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Przeglądanie danych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Przedstawianie danych na wykresie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Formatowanie wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Personalizowanie wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Tworzenie prezentacji PowerPoint 221 Układ okna programu PowerPoint. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Różne widoki podglądu prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Tworzenie prezentacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Ustawianie tła strony. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Wprowadzanie treści. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Formatowanie slajdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Edytowanie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Dodawanie nagłówków i stopek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Ponowne wykorzystywanie slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Modyfi kowanie układu domyślnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Wstawianie tabeli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Spis treści 7 9 10 Przekształcanie tekstu w obiekty SmartArt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Dodawanie stylów WordArt do tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Animowanie elementów na slajdzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Personalizowanie animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Dodawanie akcji do slajdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Dodawanie i edycja materiałów wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Dodawanie dźwięku do slajdów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Ustawianie efektów przejścia między slajdami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Tworzenie albumu fotografi cznego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Prezentacja pokazu slajdów PowerPoint 251 Przegląd opcji prezentacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Nagrywanie narracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Dostosowywanie czasu prezentacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Dodawanie notatek prelegenta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Personalizowanie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Weryfi kowanie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Tworzenie różnych wersji pokazu slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Drukowanie materiałów informacyjnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Uruchamianie pokazu slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Udostępnianie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Pakowanie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Tworzenie obrazów slajdów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Zapisywanie prezentacji w formie materiału wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Transmitowanie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Zmiana ustawień pokazu slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 8 Spis treści 11 12 13 Praca z wiadomościami programu Outlook 275 Wysyłanie wiadomości e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Odbieranie i odczytywanie wiadomości e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Odpowiadanie na wiadomość i przesyłanie jej dalej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Pozostawanie w kontakcie z innymi dzięki dodatkowi Outlook Social Connector . . . . . 284 Wysyłanie lub odbieranie pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Formatowanie wiadomości e-mail. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Zarządzanie wiadomościami za pomocą Szybkich kroków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Podpisywanie wiadomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Czytanie wiadomości kanałów RSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 Konfi gurowanie kont poczty e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Organizacja pracy za pomocą programu Outlook 297 Ustawianie spotkania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Śledzenie harmonogramu dnia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Udostępnianie kalendarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Przeglądanie harmonogramu grupy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Rezerwowanie czasu spotkania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Zarządzanie listą kontaktów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Śledzenie zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Przypisywanie zadań. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Korzystanie z notatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Tworzenie publikacji za pomocą programu Publisher 319 Rozpoczynanie pracy z szablonem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Tworzenie publikacji od podstaw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324 Dodawanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Przenoszenie tekstu między polami tekstowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Personalizowanie wyglądu tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Spis treści 9 Wstawianie i modyfi kowanie obrazów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Dodawanie tabeli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Powtarzanie obiektów na każdej stronie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Dodawanie bloków konstrukcyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 Układanie obiektów na stronie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Nakładanie i grupowanie obiektów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Rozmieszczanie tekstu wokół obiektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Ponowne wykorzystywanie treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Wstawianie informacji kontaktowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Sprawdzanie publikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Wysyłanie publikacji pocztą elektroniczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Drukowanie publikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Organizowanie i udostępnianie informacji w programie OneNote 2010 353 Tworzenie notatnika programu OneNote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356 Dodawanie sekcji i praca z nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357 Wstawianie notatek i praca z nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358 Pismo ręczne w programie OneNote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Nagrywanie notatek dźwiękowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 Przechwytywanie treści ze stron internetowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364 Udostępnianie notatek w programach Word i PowerPoint. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366 Zapisywanie danych programu Outlook w OneNote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 Praca z oknami zadokowanymi i notatkami niezaszeregowanymi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370 Praca z bazą danych Access 373 Tworzenie bazy danych w oparciu o szablon. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378 Korzystanie z istniejącej bazy danych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380 Dodawanie tabeli danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382 Dodawanie i edycja pól i rekordów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 Dodawanie danych do tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 386 14 15 10 Spis treści 16 Importowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 388 Eksportowanie danych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 390 Defi niowanie relacji między tabelami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 Tworzenie formularza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 394 Tworzenie raportu danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 396 Formatowanie raportów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398 Gromadzenie danych z tabel za pomocą zapytań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400 Analizowanie danych za pomocą wykresów przestawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402 Personalizowanie i zabezpieczanie pakietu Offi ce 405 Personalizowanie Wstążki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 406 Personalizowanie paska narzędzi Szybki dostęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408 Personalizowanie obszaru roboczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 Personalizowanie ustawień edycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412 Zmiana informacji o użytkowniku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413 Personalizowanie narzędzi sprawdzania pisowni i gramatyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414 Personalizowanie słowników wyrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415 Zmiana lokalizacji i typów zapisanych plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416 Zmiana ustawień walidacji pliku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 420 Defi niowanie, co będzie wyświetlane w widoku chronionym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422 Ochrona pliku hasłem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423 Ograniczanie zmian w pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424 Odzyskiwanie niezapisanych wersji pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426 Ustawianie opcji autoodzyskiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427 Podpisywanie dokumentu lub arkusza podpisem cyfrowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428 Konfi gurowanie makr, dodatków i formantów ActiveX . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430 Sprawdzanie kompatybilności pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 431 Skorowidz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 433 O autorce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 448 Spis treści 11 3 Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 W tym rozdziale: W tym r ■ Praca ze starszymi wersjami dokumentów ■ Wstawianie obrazów ■ Zmiana rozmiaru obrazu ■ Edytowanie obrazu ■ Wstawianie elementów clipart ■ Wstawianie zrzutów ekranu ■ Dodawanie kształtów ■ Wstawianie daty i godziny ■ Tworzenie stylizowanego tekstu ■ Wstawianie grafi ki SmartArt ■ Tłumaczenie tekstu ■ Badanie danego tematu W tej części książki przyjrzymy się krok po kroku procedurom, które są wspólne dla większości aplikacji wchodzących w skład pakietu Offi ce 2010. Oczywiście programy nieco się różnią, ale odnajdziesz w nich bardzo wiele wspólnych elementów. Dzięki Wstążce i widokowi Backstage łatwo od- szukasz narzędzia i opcje, których potrzebujesz, i to bez względu na program, z którego w danej chwili korzystasz. Poza tym wiele funkcji działa w podobny sposób. Na przykład poszczególne kroki są praktycznie takie same w każdej aplikacji w przypadku dodawania, edytowania i modyfi kowania zdjęć i rysun- ków. Po wstawieniu obrazu możesz go edytować, przycinać, dodawać do nie- go efekty specjalne itd. Do całego asortymentu kształtów możesz wstawiać tekst, tworząc w ten sposób objaśnienia, hasła reklamowe i inne ciekawe efek- ty; z kolei wykorzystując możliwości narzędzia WordArt, możesz przekształcać zwykłe wyrazy w cudownie kolorową trójwymiarową sztukę. W programie pakietu Offi ce 2010 możesz wstawić datę i (lub) godzinę utworzenia danego dokumentu lub prezentacji; możesz grafi cznie wyświe- tlać tematy, korzystając z elementów SmartArt pakietu Offi ce 2010; mo- żesz „w locie” tłumaczyć słowa i frazy, wykorzystując do tego narzędzie Minitłumacz; a także, korzystając z wbudowanej funkcji Poszukaj, wyszuki- wać defi nicje wyrazów lub informacje na dowolny temat — wystarczy, że klikniesz żądane słowo lub nazwę. 43 Praca ze starszymi wersjami dokumentów Gdy otworzysz plik, który został utworzony w wersji programu Microsoft Offi ce Word, Excel, PowerPoint lub Access wcześniejszej niż 2007, Offi ce 2010 otworzy ten plik w trybie zgodności. Oznacza to, że niektóre z nowych funkcji programu nie będą dostępne. Aby można było z nich korzystać, musisz dokonać konwersji pliku do formatu 2010. 2 Konwertowanie wersji dokumentu 1 2 Po otwarciu pliku w formacie Offi ce 97 – 2003 kliknij kartę Plik, aby wyświetlić widok Backstage. Kliknij przycisk Konwertuj. 1 Ostrzeżenie i f Po zaktualizowaniu formatu dokumentu dany plik nie będzie uży- teczny dla osób korzystających z wcześniejszych wersji programu, chyba że zainstalowały dodatek Offi ce Compatibility Pack, który umoż- liwi im odczytywanie i zapisywanie plików w nowszej wersji formatu. W przypadku bazy danych Microsoft Access 2010 bazy danych zapi- sane w wersji 2010 nie mogą być otwierane i nie ma do nich dostępu z wcześniejszych wersji Accessa. 44 Praca ze starszymi wersjami dokumentów Konwertowanie wersji dokumentu 3 4 5 Wyświetlone zostanie okno dialogowe z pytaniem, czy chcesz dokonać konwersji. Jeżeli chcesz, aby Offi ce 2010 w przyszłości automatycznie dokonywał konwersji plików, zaznacz pole wyboru Nie pytaj ponownie o konwertowanie dokumentów. Kliknij przycisk OK. Oryginalny plik nie zostanie nadpisany, gdyż rozszerzenie nazwy pliku jest w przypadku zaktualizowanego pliku inne. Pracuj na pliku, korzystając z wszystkich dostępnych funkcji programu. 3 Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 5 4 Wskazówka Jeżeli potrzebujesz wysłać zaktualizowaną wersję pliku do kogoś, kto dysponuje wcześniejszą wersją pakietu Offi ce i nie ma zainstalowanego dodatku Offi ce Compatibility Pack, kliknij strzałkę umieszczoną po pra- wej stronie polecenia Zapisz jako menu Offi ce, po czym wybierz pozycję Dokument programu Offi ce 97 – 2003. Następnie zapisz plik tak jak zwykle. W wyniku tego możesz utracić niektóre z bardziej zaawansowanych wła- ściwości dokumentu, ale przynajmniej druga osoba będzie w stanie go odczytać. Praca ze starszymi wersjami dokumentów 45 Wstawianie obrazów W programach Word, Excel, PowerPoint, Publisher, OneNote, Access i Outlook możesz w pojedynczym pliku wstawiać różne typy plików gra- fi cznych, np. zdjęcia i rysunki, pod warunkiem że zapisane są one w jed- Wstawianie obrazu 2 nym z formatów obsługiwanych przez pakiet Offi ce 2010. Po dodaniu pliku z obrazem możesz dodawać do niego style, efekty artystyczne i edytować go, aby poprawić jego wygląd. 1 2 3 4 W obszarze dokumentu kliknij w miejscu, gdzie chcesz wstawić obraz. Na karcie Wstawianie kliknij przycisk Obraz, aby wyświetlić okno dialogowe Wstawianie obrazu. Przejdź do folderu zawierającego obraz, który chcesz wstawić, po czym zaznacz go na liście. Wykonaj jedną z poniższych czynności: (cid:121) Kliknij przycisk Wstaw, aby umieścić obraz w dokumencie. (cid:121) Kliknij strzałkę skierowaną w dół, umieszczoną po prawej stronie przycisku Wstaw, i wybierz opcję Połącz z plikiem lub Wstaw i połącz. 1 Wskazówka Jeżeli tworzysz połączenie z plikiem, obraz w dokumencie zostanie zaktualizowany, gdy sam obraz ulegnie modyfi kacji. Tworzenie połą- czeń z plikiem bez wstawiania go do dokumentu może w znaczący sposób zmniejszyć rozmiar pliku. 3 4 46 Wstawianie obrazów Wyświetlanie określonego typu pliku 1 2 3 W oknie dialogowym Wstawianie obrazu wybierz folder z plikami, które chcesz przejrzeć. Kliknij strzałkę przy typie pliku, po czym z listy rozwijanej wybierz żądany format. Dwukrotnie kliknij obraz, który chcesz dodać do swojego dokumentu. Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 Nazwa formatu grafi cznego Windows Enhanced Metafi le Windows Metafi le JPEG File Interchange Format Portable Network Graphics Windows Bitmap Graphics Interchange Format Compressed Windows Enhanced Metafi le Compressed Windows Metafi le Compressed Macintosh PICT Tag Image File Format WordPerfect Graphics Computer Graphics Metafi le Encapsulated PostScript Macintosh PICT Rozszerzenie pliku .emf .wmf .jpg, .jpeg, .jfi f, .jpe .png .bmp, .dib, .rle .gif, .gfa .emz .wmz .pcz .tif, .tiff .wpg .cgm .eps .pct, .pict Zobacz także 1 3 2 j i i f t kż Zapoznaj się także z informacjami na stronie 50, w punkcie „Edytowa- nie obrazu”, dotyczącymi edytowania plików grafi cznych za pomocą aplikacji pakietu Microsoft Offi ce 2010, oraz z punktem „Wstawianie elementów clipart” na stronie 54, dotyczącym dołączania obrazów do kolekcji clipartów. Wstawianie obrazów 47 Zmiana rozmiaru obrazu Możesz swobodnie zmieniać rozmiary obrazów dodawanych do doku- mentów pakietu Offi ce 2010, tak by doskonale pasowały do obszaru, jakim dysponujesz w danym pliku. Możesz także przycinać fotogra- fi e, by skupić uwagę na najważniejszych elementach. W pakiecie Offi ce 2010 zarówno przycinanie zdjęć, jak i zmiana rozmiaru obrazu są proste w wykonaniu. Przycinanie 1 2 3 Jeżeli obraz nie jest jeszcze zaznaczony, kliknij go, aby to zrobić i tym samym aktywować kartę Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia obrazów. Na karcie Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia obrazów kliknij narzędzie Przytnij znajdujące się w grupie Rozmiar. Jeżeli wyświetlona zostanie lista opcji, kliknij Przytnij. Kursor przycinania obrazu umieść nad uchwytem przycinania. 1 Wypróbuj 2010 pakkkkie W wersji 2010 pakietu Offi ce możesz przycinać zdjęcia do określonego kształtu, aby nadać swoim plikom specjalny wygląd. Dodaj obraz do dokumentu, klikając kolejno Wstawianie/Obraz i wybierając obraz, który chcesz dodać. Kliknij przycisk Wstaw, aby umieścić obraz w miejscu, w którym znajduje się kursor. Następnie kliknij zdję- cie i kartę Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia obrazów. W grupie Rozmiar kliknij strzałkę przy opcji Przytnij, po czym wybierz opcję Przytnij do kształtu. Kliknij żądany kształt i zobacz, co się stanie z obrazem! Zostanie przycięty do wybranego przez Ciebie kształtu. Nie jest to funkcja, z której będziesz często korzystać w pracy nad swoimi publikacjami i arkuszami, ale od czasu do czasu na pewno się przyda. 48 Zmiana rozmiaru obrazu 2 Uchwyt przycinania 3 Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 5 Przycinanie 4 5 Przeciągnij uchwyt, aby przyciąć obraz tak, by obejmował tylko te elementy, które chcesz pokazać. Zwróć uwagę na to, że szara część okna zawiera obszar obrazu, który zostanie odrzucony. Ponownie kliknij przycisk Przytnij, aby przyciąć obraz i wyłączyć funkcję przycinania. Wskazówka Jeżeli chcesz przyciąć obraz do żądanego kształtu, to przed rozpo- częciem przycinania możesz ustawić odpowiedni współczynnik roz- miaru. W tym celu kliknij kartę Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia obrazów, po czym kliknij strzałkę przy narzędziu Przytnij znajdującym się w grupie Rozmiar. Wskaż opcję Współczynnik pro- porcji, a następnie wybierz współczynnik, który chcesz zastosować do swojego obrazu. Zmiana rozmiaru 1 2 Jeżeli obraz nie jest zaznaczony, kliknij go. Przeciągnij uchwyt rozmiaru obrazu, aby zmodyfi kować jego rozmiar. Wskazówka Podczas przeciągania uchwytu rozmiaru może się czasami zda- rzyć, że obraz ulegnie zniekształceniu. Aby mieć pewność, że obraz zachowa swój aktualny kształt w czasie zmieniania jego rozmiaru, naciśnij i przytrzymaj wciśnięty klawisz Shift. 4 2 1 Zmiana rozmiaru obrazu 49 uatrakcyjnić obraz, dodając do niego specjalne fi ltry zwane Efektami artystycznymi. Funkcje te pozwalają poprawić wygląd obrazów i zdjęć, co spowoduje, że będą wyglądać tak, jak sobie tego życzysz. 3 2 1 1 Edytowanie obrazu Po wstawieniu obrazu do dokumentu, arkusza kalkulacyjnego, prezen- tacji, notatek, rekordu danych lub wiadomości e-mail możesz doko- nać jego edycji, zmieniając jego kolor, jasność i ostrość. Możesz także Korzystanie z funkcji Efekty artystyczne 1 2 3 4 Kliknij obraz, aby go zaznaczyć. Kliknij kartę Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia obrazów. W grupie funkcji Dopasowywanie kliknij strzałkę przy przycisku Efekty artystyczne. Wskazuj wybrane efekty, aby zobaczyć podgląd ich działania na zaznaczonym obrazie, po czym kliknij ten, który uznasz za właściwy. 4 Wskazówka Możesz zmienić określone właściwości wybranych efektów arty- stycznych — takie jak poziom przezroczystości lub liczba użytych cieni — poprzez kliknięcie przycisku Opcje efektów artystycznych… umieszczonego na samym dole galerii dostępnych efektów. 2 Zmiana kontrastu i koloru 1 2 Jeżeli obraz nie jest zaznaczony, kliknij go, aby to zrobić, po czym przejdź na kartę Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia obrazów. Kliknij przycisk narzędzia Korekty, aby wyostrzyć lub zmiękczyć obraz lub zmienić poziom jego jasności lub kontrastu. Wskaż swój wybór. 50 Edytowanie obrazu Zmiana kontrastu i koloru 3 Kliknij przycisk Kolor, aby zmienić nasycenie koloru, jego ton, lub aby zmienić kolorystykę obrazu. Kliknij tę z opcji, którą chcesz zastosować. Wskazówka Możesz albo kliknąć w galerii miniaturkę ilustrującą ustawie- nie, które chcesz zastosować, albo kliknąć polecenie Opcje kolorów obrazów… znajdujące się w dolnej części okna gale- rii, aby wyświetlić okno dialogowe Formatowanie obrazu. W oknie dialogowym Formatowanie obrazu możesz zmienić właściwości efektu obrazu, który chcesz zastosować. Obracanie obrazu 1 2 W razie potrzeby kliknij obraz, aby go zaznaczyć, po czym kliknij kartę Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia obrazów. Przeciągnij uchwyt obracania, aby obrócić zaznaczony obraz. Wskazówka W czasie edycji obrazu dokonujesz zmian jedynie na jego kopii, która umieszczona jest w pliku z danym dokumentem. Jeżeli chcesz zmienić oryginalny plik obrazu, edycję musisz przeprowadzić w osobnym programie, np. za pomocą apli- kacji Windows Live Photo Gallery, która dostarczana jest wraz z systemem Windows 7. Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 3 1 2 Edytowanie obrazu 51 4 1 2 3 Upiększanie obrazu Microsoft Word oferuje wiele funkcji, które ułatwiają zmianę nudnych zdjęć, obrazów, rysunków i diagramów w takie, które będą wyglądać doskonale. Możesz stosować style obrazów — czyli gotowe formaty, które nadadzą Twoim obrazom nowego szyku — lub uatrakcyjniać obrazy za pomocą specjalnych efektów obrazów. Dodawanie stylów i efektów obrazów 1 2 3 4 Po zaznaczeniu obrazu wskazuj różne style w części Style obrazu Wstążki, aby podejrzeć, jak będzie wyglądał obraz po ich zastosowaniu, a następnie kliknij ten, który uznasz za najlepszy. Kliknij przycisk Obramowanie obrazu i przesuń mysz nad galerią, aby sprawdzić efekty różnych kolorów, grubości i wzorów obramowań. Kliknij te z efektów, które chcesz zastosować. Kliknij przycisk Efekty obrazów, aby dodać lub zmienić ustawienia obrotu 3-W, cienia, odbicia, poświaty lub wygładzania krawędzi. Jeżeli po całej tej ciężkiej pracy efekt nie spełnia oczekiwań, kliknij przycisk Resetuj obraz, aby przywrócić jego pierwotny wygląd. Wskazówka Jeżeli chcesz ustawić dokładne wartości opisujące jasność, kontrast, cień lub efekt 3-W, w tym obrót obrazu, kliknij ikonę wyświetlającą okno dialogowe, która znajduje się w grupie Style obrazu. Dzięki temu wyświetlisz okno dialogowe Formatowanie obrazu. Aby obrócić obraz o 90 lub 180 stopni, kliknij przycisk Obróć znajdujący się w części Rozmieszczenie Wstążki. Ostrzeżenie j bb Przycisk Resetuj obraz cofa wszystkie zmiany wprowadzone na danym obrazie, w tym jego przycinanie i zmianę jego rozmiaru. Jeżeli chcesz anulować tylko jedną lub dwie zmiany, skorzystaj z przycisku Cofnij umieszczonego na pasku narzędzi Szybki dostęp. 52 Upiększanie obrazu Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 skonałe narzędzie, które usuwa tło obrazu, dzięki czemu będziesz mieć pewność, że odbiorcy Twojego dokumentu będą oglądać tylko najważ- niejszą część obrazu. 2 Wydobywanie sedna obrazu Jednym z sekretów tworzenia naprawdę przykuwających oko obra- zów jest taka ich kompozycja, by zmusić oglądających do skupienia się na części, którą najbardziej chce się im pokazać. Word 2010 oferuje do- Usuwanie tła obrazu 3 1 2 3 4 5 6 Kliknij obraz, który chcesz zmodyfi kować. Przejdź na kartę Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia obrazów. W grupie funkcji Dopasowywanie kliknij przycisk Usuń tło. Kliknij przycisk Oznacz obszary do zachowania, Oznacz obszary do usunięcia lub Usuń oznaczenie, aby dopasować purpurową maskę reprezentującą obszar tła, który zostanie usunięty. Gdy obraz jest oznaczony w żądany przez Ciebie sposób, kliknij przycisk Zachowaj zmiany. Aby cofnąć wprowadzone modyfi kacje i przywrócić usunięte tło, kliknij przycisk Odrzuć wszystkie zmiany. Wskazówka Korzystanie z funkcji Usuń tło wymaga nieco wprawy, ale umożliwia tworzenie profesjonalnie wyglądających efektów, a także świetnie wyglądających obrazów do wykorzystania w tworzonych dokumen- tach i publikacjach. 4 6 5 1 Wydobywanie sedna obrazu 53 Wstawianie elementów clipart Gdy szukasz odpowiedniego element grafi cznego do zilustrowania opowiadania, artykułu lub prezentacji, możesz przeszukiwać różne kategorie lub dokonać wyszukiwania za pomocą słów kluczowych. Galeria Microsoft Clipart udostępnia wszelkiego rodzaju elementy artystyczne — rysunki, fotografi e, materiały audio i wideo. Wyszukiwanie i wstawianie elementów clipart 1 2 3 4 Kliknij w tym miejscu dokumentu, w którym chcesz wstawić element biblioteki clipartów. Na karcie Wstawianie, w grupie Ilustracje, kliknij przycisk narzędzia Obiekt Clip Art. W oknie Clipart wpisz słowa kluczowe opisujące typ obrazu, jaki chcesz wstawić. Na liście wyników kliknij zbiór obiektów clipart, które chcesz przejrzeć. Aby wybrać tylko określone kategorie, rozwiń listę w ramach kolekcji, po czym zaznacz pole wyboru obok każdej z żądanych kategorii. 2 3 4 Wskazówka W zbiorze obiektów clipart możesz zapisywać własne rysunki, obrazy i inne elementy grafi czne, dzięki czemu będziesz mieć możliwość korzystania z nich w przyszłości. Kliknij przycisk Start systemu Windows, po czym w polu wyszukiwania wpisz Clip Organizer. Kliknij pozycję Microsoft Clip Organizer, a następnie za pomocą tego narzędzia zdefi niuj własne kategorie, po czym dodaj swoje obrazy i pliki multimedialne. Dodane przez Ciebie elementy będą dostępne z poziomu okna Clipart aplikacji pakietu Offi ce 2010. 1 54 Wstawianie elementów clipart Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 Wyszukiwanie i wstawianie elementów clipart 5 6 7 8 Kliknij przycisk Przejdź. Na liście wyników kliknij obiekt, który chcesz dodać do swojego dokumentu. Gdy obiekt clipart zostanie umieszczony w pliku, możesz go kliknąć i zmienić jego rozmiar lub go obrócić, tak by lepiej pasował do układu dokumentu. Użyj narzędzi dostępnych na wstążce kontekstowej Narzędzia obrazów, aby dostroić obiekt clipart do własnych potrzeb. Wypróbuj iu obibibii kkkkektu Po dodaniu obiektu clipart do swojego dokumentu możesz zmieniać sposób, w jaki tekst owija ten obiekt. W tym celu klik- nij przycisk Położenie znajdujący się w grupie funkcji Rozmiesz- czenie karty Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia obra- zów. Z wyświetlonej listy wybierz sposób, w jaki chcesz, by tekst owijał obiekt clipart (niewielkie ikony po lewej stronie ilustrują, jaki efekt da każda z dostępnych opcji). 5 6 8 7 Wstawianie elementów clipart 55 2 Wstawianie zrzutów ekranu W przypadku części projektów, nad którymi przyjdzie Ci pracować, może zaistnieć konieczność przechwycenia obrazów wyświetlanych na ekranie komputera. Sytuacja taka może mieć miejsce na przykład, gdy pracujesz nad materiałami szkoleniowymi. Narzędzie Zrzut ekranu pozwoli Ci łatwo dodawać zrzuty bezpośrednio do plików aplikacji pakietu Offi ce 2010. Dodawanie zrzutu ekranu 1 2 3 Kliknij w tym miejscu dokumentu, w którym ma się pojawić zrzut ekranu. Przejdź na kartę Wstawianie, po czym kliknij przycisk Zrzut ekranu. W wyświetlonej galerii zrzutów ekranu kliknij ten, który chcesz dodać. Wskazówka Możesz także uchwycić część ekranu, korzy- stając z polecenia Wycinek ekranu umieszczo- nego w dolnej części galerii zrzutów ekranu. Przejdź na kartę Wstawianie, kliknij przy- cisk Zrzut ekranu, po czym kliknij opcję Wyci- nek ekranu. Kliknij i przeciągnij kursor myszy, by zaznaczyć fragment ekranu, który chcesz wstawić do swojego pliku. Gdy zwolnisz przycisk myszy, zaznaczony obszar zostanie wstawiony w miejscu kursora. 3 1 56 Wstawianie zrzutów ekranu Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 Dodawanie kształtów Kształty są obiektami grafi cznymi, którymi możesz manipulować na wiele różnych sposobów, aby uzyskać niezwykłe i przyciągające oko efekty. Możesz je także wykorzystywać w charakterze kontenerów na tekst, umożliwiających utworzenie objaśnień, haseł reklamowych itp. przy zastosowaniu różnego rodzaju interesujących efektów specjal- nych. Kształty dostępne są w następujących aplikacjach: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Publisher oraz Outlook. Rysowanie kształtu 1 2 3 4 5 Kliknij w tym miejscu dokumentu, w którym chcesz wstawić kształt. Na karcie Wstawianie kliknij przycisk Kształty, po czym w wyświetlonej galerii kliknij kształt, którego chcesz użyć. Naciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy, po czym rozciągnij kształt. Dostosuj kształt, przeciągając go w żądane miejsce i zmieniając go lub obracając za pomocą odpowiednich uchwytów. Za pomocą przycisków Przesuń do przodu i Przesuń do tyłu w razie potrzeby dostosuj położenie elementu względem innych obiektów. Korzystając z narzędzi znajdujących się na karcie Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia do rysowania, spersonalizuj wygląd kształtu. 2 Zobacz także 1 3 j i Zapoznaj się także z punktem „Formatowanie kształtu” na stronie 58, aby dowiedzieć się, jak modyfi kować wygląd kształtu. t kż 5 4 Dodawanie kształtów 57 Formatowanie kształtu Po dodaniu kształtu do pliku możesz go sformatować, aby uzyskać jesz- cze lepszy efekt końcowy. Możesz zmienić kolor wypełnienia lub obra- mowania kształtu, dodać efekt 3-W, zastosować cień lub styl, albo do- dać do niego tekst. 2 Formatowanie kształtu 1 2 3 4 5 6 Jeżeli kształt nie jest jeszcze zaznaczony, kliknij go, aby to zrobić. Obejrzyj różne style kształtu, po czym kliknij ten, który chcesz zastosować. Wyświetl galerię stylów kształtów i wybierz żądany wygląd kształtu. Za pomocą galerii cieni lub efektów 3-W dodaj żądane efekty specjalne. Jeżeli do kształtu chcesz dodać tekst, kliknij przycisk Edytuj tekst, aby wstawić pole tekstowe, po czym wpisz żądany tekst. Pamiętaj jednak, że kształty z grupy Objaśnienia automatycznie zawierają pole tekstowe. Aby dodać efekty specjalne — takie jak wzór wypełnienia, przezroczystość wypełnienia lub style strzałek — a także dostosować właściwości pola tekstowego lub wprowadzić inne zaawansowane ustawienia spersonalizowane, kliknij przycisk Więcej, by wyświetlić galerię Style kształtów, po czym kliknij polecenie Narzędzia zaawansowane, aby wyświetlić okno dialogowe Formatowanie autokształtu. 58 Formatowanie kształtu 5 3 4 6 1 Kształt z efektem cienia Kształt z formatowaniem 3-W Kształt z wypełnieniem gradientowym Zobacz także j i Zapoznaj się także z punktem „Formatowanie elementu” na stronie 205, aby dowiedzieć się, jak formatować kształt w aplikacji Excel. t kż Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 Wstawianie daty i godziny Jeżeli chcesz dołączyć informację o dacie i (lub) godzinie utworzenia Twojej prezentacji lub dokumentu lub jeżeli chcesz, by wyświetlana była bieżąca data i (lub) godzina, możesz sprawić, by Word, PowerPoint, Publisher i Edytor wiadomości Outlook wstawiały do pliku jedną lub obie te informacje. Dodawanie daty i (lub) godziny 1 2 3 4 5 6 Kliknij w tym miejscu dokumentu, gdzie chcesz wyświetlić datę i (lub) godzinę. Na karcie Wstawianie kliknij przycisk Data i godzina, aby wyświetlić okno dialogowe Data i godzina. Wybierz format daty i godziny, który chcesz użyć. Jeżeli chcesz korzystać z języka innego niż domyślny, wskaż żądany język daty i godziny. Jeżeli wybrany język obsługuje więcej niż jeden typ kalendarza, wybierz żądany kalendarz. Zaznacz pole wyboru Aktualizuj automatycznie, aby data i (lub) godzina uaktualniane były za każdym razem, gdy otworzysz, zapiszesz lub wydrukujesz dokument. Wyłącz zaznaczenie tej opcji, jeżeli chcesz, by wyświetlana była tylko data i (lub) godzina pierwotna. Kliknij przycisk OK. 3 1 Wskazówka 6 2 4 5 Wskazówka Data i (lub) godzina używane są często w charakterze żywej paginy. Za pomocą funkcji wstawiania nagłówka i (lub) stopki unikatowych dla każdego z programów wstaw datę i (lub) godzinę jako żywą paginę. Okna dialogowe Data i godzina różnią się nieznacznie w poszczegól- nych aplikacjach. Na przykład lista kalendarzy nie jest dostępna w pro- gramach Word i Outlook, dopóki nie zostanie wybrany język obsługu- jący przynajmniej jeden kalendarz. Ponadto pole wyboru Aktualizuj automatycznie bez żadnego jasnego powodu w poszczególnych apli- kacjach znajduje się w różnych miejscach okna. Wstawianie daty i godziny 59 Tworzenie stylizowanego tekstu Offi ce 2010 umożliwia tworzenie specjalnych efektów tekstowych za pomocą narzędzia WordArt. Możesz korzystać z różnorodnych kolo- rów, efektów 3-W, ponadstandardowego cieniowania i efektów zarysu. Wszystko to zostało tak zaprojektowane, by zapewnić Ci artystycznie wy- glądający tekst, który będzie się wyróżniał w dokumencie. Choć spo- sób pracy z narzędziem WordArt różni się nieco w poszczególnych apli- kacjach pakietu Offi ce, podstawowa metoda i osiągane wyniki są po- dobne. Kroki opisane w poniższej procedurze ilustrują, jak tworzyć na- pisy WordArt w programach Word i Outlook. 1 Tworzenie obiektu WordArt 1 2 3 Na karcie Wstawianie kliknij przycisk WordArt, aby wyświetlić galerię WordArt. Kliknij żądany styl napisu WordArt. Wpisz swój tekst. Możesz także przekształcić istniejący tekst w tekst WordArt, zaznaczając go i klikając przycisk WordArt. Wypróbuj a pomocą Utwórz za pomocą narzędzia WordArt jakiś tekst, następnie go zaznacz i użyj narzę- dzi dostępnych w grupie Style WordArt na karcie Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia do rysowania, aby zmienić styl, efekty, kolor i obramowanie tekstu. Skorzy- staj z galerii Style WordArt do zastosowania efektu trójwymiarowości. 60 Tworzenie stylizowanego tekstu 3 2 Zobacz także j i Zapoznaj się z punktem „Formatowanie wykresu” na stronach 218 – 219, aby dowiedzieć się, jak korzystać z narzędzia WordArt w aplikacjach Excel i PowerPoint. kt Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 2 Dostrajanie fi nalnego efektu 1 2 3 Jeżeli tekst WordArt nie jest jeszcze zaznaczony, kliknij go, aby to zrobić, po czym za pomocą uchwytu zmieniającego rozmiar dopasuj rozmiar WordArt do swoich potrzeb. Kliknij przycisk Efekty tekstowe znajdujący się w grupie Style WordArt karty Formatowanie wstążki kontekstowej Narzędzia do rysowania, aby wyświetlić galerię dostępnych opcji. Przeglądaj poszczególne efekty, najeżdżając na nie wskaźnikiem myszy. Kliknij ten efekt, który chcesz zastosować do swojego tekstu. 1 Wskazówka Aby zmienić kolory wielokolorowego tekstu WordArt, kliknij przycisk Wypełnienie tekstu znajdujący się na karcie Formatowanie wstążki kon- tekstowej Narzędzia do rysowania, z menu rozwijanego wybierz opcję Gradient, kliknij Więcej gradientów…, a następnie zmodyfi kuj kolory w zakładce Wypełnienie. 3 Tworzenie stylizowanego tekstu 61 cyjny, czy zilustrować strukturę organizacyjną fi rmy, diagramy SmartArt dostarczą Ci łatwego sposobu na profesjonalne przedstawienie powią- zań i relacji między różnymi elementami i procesami. 2 Wstawianie grafi ki SmartArt Diagramy SmartArt to narzędzie do tworzenia wyrafi nowanych dia- gramów dostępne w aplikacjach Word, Excel, PowerPoint i Outlook i umożliwiające wizualizowanie swoich pomysłów. Nieważne, czy chcesz porównać różne linie produktów, przedstawić proces produk- 1 3 4 Tworzenie diagramu 1 2 3 4 5 6 Na karcie Wstawianie kliknij przycisk SmartArt, aby wyświetlić okno dialogowe Wybieranie grafi ki SmartArt. Zaznacz żądany typ diagramu. Kliknij typ diagramu i zapoznaj się z informacjami na jego temat. Kliknij przycisk OK, aby utworzyć żądany typ diagramu. Kliknij pierwszy element diagramu i wpisz swój tekst. Kliknij kolejny element diagramu i wprowadź tekst. Kontynuuj wprowadzanie tekstu w jeden z następujących sposobów: (cid:121) Naciśnij klawisz Tab, aby dokonać wpisu w elemencie podrzędnym względem poprzedniego (lub kliknij przycisk Obniż poziom); albo naciśnij Shift+Tab, aby dokonać wpisu w elemencie nadrzędnym (lub kliknij przycisk Podwyższ poziom). (cid:121) Naciśnij klawisz Enter, aby utworzyć nowy wiersz tekstu. 62 Wstawianie grafi ki SmartArt 6 5 Typowe zadania wykonywane za pomocą pakietu Offi ce 2010 4 1 2 Modyfi kowanie diagramu 3 5 1 2 3 4 5 Na karcie Projektowanie wstążki kontekstowej Narzędzia grafi ki SmartArt kliknij przycisk Zmień kolory znajdujący się w grupie Style grafi ki SmartArt. Wskazuj kursorem różne Style grafi ki SmartArt, po czym kliknij ten, który chcesz zastosować. Kliknij przycisk Dodaj Kształt, aby dodać kolejny obiekt do diagramu. Jeżeli chcesz zmienić projekt diagramu, wybierz nowy układ. Kliknij obramowanie diagramu, po czym przeciągnij jego róg lub bok, aby zmienić rozmiar diagramu. Wskazówka Jeżeli do dodawania i edytowania tekstu w diagramach SmartArt wolisz używać okienka tekstu, kliknij przycisk Okienko tekstu znajdu- jący się grupie Tworzenie grafi ki karty Projektowanie wstążki kontek- stowej Narzędzia grafi ki SmartArt. Gdy okienko to jest wyświetlone, możesz klikać poszczególne wpisy, aby dopisywać do nich nowy tekst lub edytować ten, który już się tam znajduje. Wskazówka Aby korzystać z grafi k SmartArt, musisz używać nowych formatów plików. W momencie zapisywania dokumentu z grafi kami SmartArt w formacie 97 – 2003 pakietu Offi ce elementy SmartArt konwerto- wane są na obrazy, których nie będzie można edytować. Wstawianie grafi ki SmartArt 63 Tłumaczenie tekstu Współcześnie nie ma nic dziwnego w pracy lub rozmowach z kole- gami, którzy pochodzą z innych krajów. W pakiecie Offi ce 2010 znala- zły się udoskonalone narzędzia językowe, które pomogą przetłumaczyć tekst praktycznie w czasie rzeczywistym. Do dyspozycji masz narzędzie
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Microsoft Office 2010 PL. Praktyczne podejście
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: