Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00264 005814 13102861 na godz. na dobę w sumie
Microsoft SharePoint 2010: Rozwiązania oparte na chmurze - ebook/pdf
Microsoft SharePoint 2010: Rozwiązania oparte na chmurze - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Promise Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7541-262-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> programowanie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Przenieś wykorzystywane rozwiązania Microsoft SharePoint do chmury – uzyskasz lepsze możliwości skalowania i wyższy poziom dostępności tych rozwiązań, a jednocześnie zmniejszysz koszty operacyjne. Ekspert SharePoint w przystępny sposób podpowie Ci, jak dostosować i utrzymywać rozwiązania SharePoint. Uzyskasz także praktyczne porady dotyczące przeprowadzenia migracji rozwiązań biznesowych do usług Microsoft SharePoint Online lub do chmury prywatnej, wykorzystującej własne centrum danych. Niniejsza książka to idealny poradnik dla specjalistów IT, architektów i osób odpowiedzialnych za podejmowanie kluczowych decyzji.

Rozszerzaj i wzbogacaj rozwiązania SharePoint – w chmurze
Ocena współczynnika ROI stosowanych rozwiązań w chmurze publicznej, prywatnej i hybrydowej
Konstruowanie rozwiązań w chmurze publicznej w oparciu o współużytkowany lub dedykowany serwer
Korzystanie z usług Microsoft Office 365 dla poczty elektronicznej, komunikacji, tworzenia dokumentów i wielu innych funkcji
Dostosowywanie usług SharePoint Online przy użyciu rozwiązań izolowanych i programu SharePoint Designer
Zarządzanie tożsamościami i uwierzytelnieniem za pomocą narzędzia Windows PowerShell®
Instalowanie SharePoint w chmurze prywatnej przy użyciu Hyper-V® i Microsoft System Center
Usprawnienie automatyzacji chmury prywatnej, dostępności i izolacji danych za pomocą funkcji wielokrotnego najmu
Phillip Wicklund jest konsultantem w zakresie produktu SharePoint, który zaprojektował dziesiątki korporacyjnych środowisk SharePoint i nimi zarządzał. Wielokrotnie wypowiadał się w kwestiach technologii i produktów SharePoint, a także jest autorem książek dla projektantów i specjalistów IT.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Microsoft® SharePoint® 2010: Rozwiązania oparte na chmurze Phillip Wicklund przekład Leszek Biolik APN Promise, Warszawa 2012 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Microsoft® SharePoint® 2010: Rozwiązania oparte na chmurze © 2012 APN PROMISE SA Authorized Polish translation of English edition of Microsoft® SharePoint® 2010: Deploying Cloud-Based Solutions ISBN: 978-0-7356-6210-0 Copyright © 2011 by Phillip Wicklund This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all rights to publish and sell the same. APN PROMISE SA, biuro: ul. Kryniczna 2, 03-934 Warszawa tel. +48 22 35 51 600, fax +48 22 35 51 699 e-mail: mspress@promise.pl Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej książki nie może być powielana ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny), włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów bez pisemnej zgody wydawcy. Książka ta przedstawia poglądy i opinie autorów. Przykłady firm, produktów, osób i wydarzeń opisane w niniejszej książce są fikcyjne i nie odnoszą się do żadnych konkretnych firm, produktów, osób i wydarzeń, chyba że zostanie jednoznacznie stwierdzone, że jest inaczej. Ewentualne podobieństwo do jakiejkolwiek rzeczywistej firmy, organizacji, produktu, nazwy domeny, adresu poczty elektronicznej, logo, osoby, miejsca lub zdarzenia jest przypadkowe i niezamierzone. Microsoft oraz znaki towarowe wymienione na stronie http://www.microsoft.com/about/legal/en/ us/IntellectualProperty/Trademarks/EN-US.aspx są zastrzeżonymi znakami towarowymi grupy Microsoft. Wszystkie inne znaki towarowe są własnością ich odnośnych właścicieli. APN PROMISE SA dołożyła wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą jakość tej publikacji. Jednakże nikomu nie udziela się rękojmi ani gwarancji. APN PROMISE SA nie jest w żadnym wypadku odpowiedzialna za jakiekolwiek szkody będące następstwem korzystania z informacji zawartych w niniejszej publikacji, nawet jeśli APN PROMISE została powiadomiona o możliwości wystąpienia szkód. ISBN: 978-83-7541-096-9 Przekład: Leszek Biolik Redakcja: Marek Włodarz Korekta: Ewa Swędrowska Skład i łamanie: MAWart Marek Włodarz ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xiii Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xix Część I Wprowadzenie do SharePoint w chmurze . . . . .1 Rozdział 1 Wprowadzenie do SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Czym jest chmura? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Uruchamianie aplikacji w siedzibie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Model ASP (Application Service Provider) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Model IaaS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Model PaaS (Platforma jako usługa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Model SaaS (Oprogramowanie jako usługa) . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Powody przenoszenia instalacji do chmury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Obsługa zmiennego obciążenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Koszt posiadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Elastyczność biznesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Stabilność biznesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 SharePoint w chmurze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 SharePoint w chmurze publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 SharePoint w chmurze prywatnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Omówienie funkcji SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Społeczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Zawartość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Wyszukiwanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Podpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Komponenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Konfigurowanie i dostosowywanie oprogramowania SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Rozwiązania izolowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== iv Spis treści Zarządzanie użytkownikami i zabezpieczenia w SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Użytkownicy anonimowi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Tożsamość bazująca na chmurze i synchronizacja . . . . . . . . . . . 42 Tożsamości w siedzibie i rejestracja jednokrotna . . . . . . . . . . . . 44 Dostęp dla partnerów i dostęp zewnętrzny . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Autoryzacja w Office 365 i SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . 46 Migracja z instalacji w siedzibie do SharePoint Online . . . . . . . . . . 48 Przygotowanie migracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Opcje migracji zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Poruszanie się w SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Rozdział 2 Omówienie funkcji Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Omówienie czterech najważniejszych produktów Office 365 . 59 Wymagania systemowe usługi Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Dostępność na poziomie 99,9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Recovery Time Objective/Recovery Point Objective . . . . . . . . . 61 Dostępność w poszczególnych krajach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Administracja usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Tożsamości sfederowane i rejestracja jednokrotna . . . . . . . . . . 63 Usługa Microsoft Office 365 Desktop Setup . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Dostęp z każdego miejsca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Współtworzenie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Dostęp z urządzeń przenośnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Spotkania online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Cztery produkty w jednym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Exchange Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Microsoft Outlook . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Wdrożenie funkcji prawnego obowiązku przechowywania dokumentów (przywracanie pojedynczego elementu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Lync Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Microsoft Office Professional . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Licencjonowanie i zakup Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści v Office 365 dla specjalistów i małych firm (P1) . . . . . . . . . . . . . . 85 Office 365 dla średniej wielkości firm i przedsiębiorstw . . . . . . 86 Office 365 for Education (EDU) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Podsumowanie opcji licencjonowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Administrowanie usługą Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Zarządzanie licencjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Tworzenie użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Edytowanie użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Usuwanie użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Administrowanie SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Administrowanie usługą Exchange Online . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Opcje instalacji Office Professional Plus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Remote PowerShell . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Rozdział 3 Planowanie usługi SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . .105 Planowanie najważniejszych możliwości usługi SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Administracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Witryny i zbiory witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Szablony witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Przydział przestrzeni dla zbioru witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Języki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 User Profiles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Odbiorcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Funkcje społecznościowe usługi SharePoint Online . . . . . . . . 124 InfoPath Forms Services (Usługi formularzy InfoPath) . . . . . . 130 Zarządzane metadane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Office Web Apps . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Publiczne witryny sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Planowanie architektury informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Podstawy architektury informacji: witryny i podwitryny . . . . . 136 Przechowywanie informacji w listach i bibliotekach . . . . . . . . 138 Tworzenie kategorii informacji za pomocą typów zawartości 141 Możliwości znajdowania informacji w usłudze SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Planowanie zarządzania i zabezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== vi Spis treści Konta użytkowników w usłudze Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . 152 Dostęp zewnętrzny za pomocą Share Site . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Dostęp do witryny zespołu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Rejestracja jednokrotna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Poziomy uprawnień i członkostwo w grupie . . . . . . . . . . . . . . 154 Planowanie dostosowań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Obsługiwane narzędzia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Planowanie kreowania wizerunku firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Planowanie dostosowań strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Planowanie przepływów pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Planowanie szkoleń użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Kto? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Co? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Gdzie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Kiedy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Planowanie stałej konserwacji i zarządzania. . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Stała konserwacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Nadzór . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Część II Instalowanie SharePoint w chmurze publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167 Rozdział 4 Administrowanie SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . .169 Zarządzanie zbiorami witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Tworzenie nowego prywatnego zbioru witryn . . . . . . . . . . . . . 171 Tworzenie nowej publicznej witryny sieci Web . . . . . . . . . . . . 175 Usuwanie zbioru witryn lub witryny sieci Web . . . . . . . . . . . . . 176 Wyświetlanie właściwości witryny sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . 177 Zarządzanie administratorami zbioru witryn . . . . . . . . . . . . . . 178 Zarządzanie przydziałami dysku i zasobów zbioru witryn . . . 180 Włączanie dostępu zewnętrznego dla zbiorów witryn . . . . . . 182 Konfigurowanie Usług formularzy InfoPath . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 InfoPath Forms Services . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 InfoPath Web Service Proxy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Konfigurowanie profilów użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści vii Zarządzanie uprawnieniami użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Profile, właściwości profilów i zasady profilów . . . . . . . . . . . . . 188 Odbiorcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Zarządzanie witrynami My Sites . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Konfigurowanie zarządzanych metadanych magazynu terminów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Czym są metadane? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Typy zawartości i kolumny witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Zarządzane metadane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Zarządzanie magazynem terminów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Rozdział 5 Uwierzytelnienie i zarządzanie tożsamością . . . . . . . . . .211 Technologie i metody zarządzania tożsamościami . . . . . . . . . . . . 212 Źródła uwierzytelnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Tworzenie kont użytkowników tożsamości w chmurze dla usługi Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Konfiguracja pulpitu dla usługi Office 365 i asystent rejestrowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Dwuskładnikowe uwierzytelnienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 DirSync . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Usługi ADFS 2.0 i rejestracja jednokrotna . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Dostęp dla partnerów i udostępnianie zewnętrzne . . . . . . . . . 223 Zarządzanie hasłami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Konfigurowanie federacji tożsamości i synchronizacji . . . . . . . . . 229 Mapa drogowa federacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Planowanie instalacji usług ADFS 2.0 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Zarządzanie tożsamościami za pomocą narzędzia Remote PowerShell. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Tworzenie nowych użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Przypisywanie licencji do użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Usuwanie użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Resetowanie hasła użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Blokowanie użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Wyłączanie funkcji wygasania ważności hasła dla użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Wyłączanie wymagania stosowania silnych haseł . . . . . . . . . . 245 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== viii Spis treści Dodawanie nowych grup zabezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Dodanie użytkowników do grupy zabezpieczeń . . . . . . . . . . . 245 Usuwanie grupy zabezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Rozdział 6 Migracja do usług SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . .247 Scenariusze migracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Metody migracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Ręczna migracja przy użyciu interfejsu użytkownika . . . . . . . 251 Poczta i odtwarzanie bazy danych zawartości . . . . . . . . . . . . . 258 Agenci migracji używani dla wersji SharePoint Online Dedicated . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Usługi sieci Web SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Obsługiwane elementy i pułapki migracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Ścieżki zarządzane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Ograniczenia związane z pojemnością i progami . . . . . . . . . . 262 Dostawcy uwierzytelnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Nieobsługiwane dostosowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Nieobsługiwane funkcje SharePoint 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Planowanie okresu przerw w pracy w trakcie migracji . . . . . . . . . 267 Rozdział 7 Wprowadzenie do projektowania i dostosowywania rozwiązań SharePoint Online . . . . . .271 Porównanie projektowania w chmurze i w siedzibie. . . . . . . . . . . 272 Projektowanie w siedzibie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Projektowanie dla usług SharePoint Online Standard . . . . . . . 273 Projektowanie dla usług SharePoint Online Dedicated . . . . . . 274 Narzędzia dostosowań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Narzędzia dostosowywania: przeglądarka . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Narzędzia dostosowywania: SharePoint Designer . . . . . . . . . . 275 Narzędzia dostosowywania: Office InfoPath . . . . . . . . . . . . . . . 283 Narzędzia dostosowywania: Visual Studio . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Rozwiązania izolowane – wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Rozwiązania izolowane: co działa, a co nie działa . . . . . . . . . . 294 Inne ograniczenia rozwiązań izolowanych . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Wskazówki i sposoby stosowania rozwiązań izolowanych . . . 297 Tworzenie i instalowanie izolowanego składnika Web Part . . . . . 300 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści ix Instalowanie w pełni zaufanego kodu w wersji SharePoint Online Dedicated . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305 Microsoft SharePoint Online Code Analysis Framework . . . . . 305 Sprawdzenie dedykowanego kodu i proces instalacji . . . . . . . 305 Poradniki instalacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Omówienie modelu obiektu klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Architektura modelu obiektu klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Model obiektu klienta: co działa, a co nie działa . . . . . . . . . . . 314 Stosowanie modelu obiektu klienta Silverlight. . . . . . . . . . . . . 315 Stosowanie modelu obiektu klienta .NET . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Stosowanie modelu obiektu klienta JavaScript. . . . . . . . . . . . . 316 Uwierzytelnienie w modelu obiektu klienta . . . . . . . . . . . . . . . 317 Integracja SharePoint Online z programem Azure . . . . . . . . . . . . 318 Integracja SharePoint Online i Silverlight z usługami Azure . 318 Integracja wersji SharePoint Online Dedicated z usługą Azure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Część III Instalowanie SharePoint w chmurze prywatnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .321 Rozdział 8 Tworzenie chmury prywatnej – wprowadzenie . . . . . . .323 Zalety chmury prywatnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Niezawodność i możliwości przewidywania . . . . . . . . . . . . . . . 325 Wysoki poziom automatyzacji, elastyczność i samoobsługa . 326 Elastyczność pozwalająca zapewnić różnorodne możliwości . 327 Jak tworzona jest chmura prywatna? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Fundament zasobów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Fundament działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331 Fundament usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Warstwa samoobsługi: SCSM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339 Przygotowanie wirtualizacji za pomocą platformy Hyper-V . . . . 340 Wirtualizacja SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Microsoft Assessment and Planning Toolkit . . . . . . . . . . . . . . . 346 Program SVVP (Server Virtualization Validation Program) . . . 348 Analizy dotyczące wydajności w środowisku wirtualnym . . . . 349 Rozpoczęcie wykorzystywania technologii Hyper-V . . . . . . . . 355 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== x Spis treści Automatyzowanie SharePoint w chmurze prywatnej przy użyciu platformy Opalis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Scenariusz przykładowy: Rozwiązywanie rzeczywistych problemów SharePoint za pomocą Opalis . . 361 Rozdział 9 Wprowadzenie do technologii wielokrotnego najmu w SharePoint 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Dlaczego stosować funkcje wielokrotnego najmu w IT w siedzibie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370 Ułatwienie pobierania opłat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370 Obsługa wielu numerów SKU licencji w tej samej farmie . . . . 371 Obsługa wielu opisowych adresów URL . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371 Delegowanie tworzenia zbiorów witryn i zarządzania nimi . . 372 Delegowanie administracji aplikacji usługi . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Opcje witryn najemców w programie SharePoint . . . . . . . . . . . . . 372 Przydzielenie każdemu najemcy własnej, dedykowanej aplikacji sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373 Przydzielenie każdemu najemcy jednego lub wielu zbiorów witryn we współdzielonej aplikacji sieci Web . . . . . 375 Przydzielanie najemcy jednego lub wielu zbiorów witryn powiązanych z unikalną subskrypcją witryny we współużytkowanej aplikacji sieci Web . . . . . . . . 377 Architektura wielokrotnego najmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378 Partycjonowanie aplikacji usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380 Subskrypcja witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383 Administracja najemcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385 Zbiory witryn nagłówka hosta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 386 Pakiety funkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387 Dziesięć prostych kroków skonfigurowania funkcji wielokrotnego najmu w SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389 Rozdział 10 Konfigurowanie aplikacji usług korzystających z najmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .391 Omówienie aplikacji usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 Usługa współużytkowana – podstawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 Tworzenie aplikacji usługi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393 Wykorzystywanie aplikacji usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 396 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści xi Etap 1: Konfigurowanie usługi subskrypcji witryny . . . . . . . . . . . . 399 Konfigurowanie wymagań wstępnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400 Konfigurowanie usługi subskrypcji witryny . . . . . . . . . . . . . . . . 401 Etap 2: Tworzenie aplikacji usługi obsługującej najemców . . . . . 402 Tworzenie usługi łączności z danymi biznesowymi . . . . . . . . . 403 Tworzenie usługi bezpiecznego magazynu . . . . . . . . . . . . . . . . 403 Tworzenie usługi zarządzanych metadanych . . . . . . . . . . . . . . 405 Tworzenie usługi profilu użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 406 Tworzenie usługi Word Conversion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408 Tworzenie usługi wyszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409 Tworzenie usługi stanu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413 Tworzenie usługi używania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413 Tworzenie usługi dla programu Access . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414 Tworzenie usługi obliczeń dla programu Excel . . . . . . . . . . . . 414 Tworzenie usługi grafik programu Visio . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414 Tworzenie usługi Performance Point . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415 Tworzenie usługi funkcji Web Analytics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415 Rozdział 11 Konfigurowanie zbiorów witryn obsługujących najemców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .417 Etap 3: Tworzenie pakietów funkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 418 Etap 4: Tworzenie nowej subskrypcji witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . 421 Etap 5: Przypisywanie najemcy pakietu funkcji . . . . . . . . . . . . . . . 423 Etap 6: Zawężanie zakresu modułu selektora osób do jednostki organizacyjnej usług Active Directory . . . . . . . . . . 427 Etap 7: Konfigurowanie ścieżek zarządzanych obsługujących najemców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430 Etap 8: Tworzenie zbiorów witryn najemcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 431 Tworzenie głównego zbioru witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432 Tworzenie witryny administracji najemcy . . . . . . . . . . . . . . . . . 433 Tworzenie witryny My Site Host . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 434 Włączenie samoobsługowego tworzenia witryn . . . . . . . . . . . 435 Tworzenie nazwanych witryn hosta przy użyciu SSL . . . . . . . . 436 Etap 9: Powiązanie najemcy z aplikacją usługi profilu użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438 Etap 10: Konfigurowanie koncentratora typu zawartości . . . . . . . 441 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xii Spis treści Dodatek Wersje Server, SharePoint Online i SharePoint Online Dedicated – porównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .445 Możliwości SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445 Usługi i aplikacje usług w SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . 446 Dostosowania w SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447 Funkcje i możliwości SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 448 Społeczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 448 Komponenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 449 Zawartość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 451 Podpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 452 Wyszukiwanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 453 Witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 455 Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .457 O autorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 491 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wstęp Niniejsza książka opisuje działanie programu Microsoft SharePoint w chmurze, co oznacza, że przedstawimy zarówno SharePoint w chmurze publicznej, tak jak w przypadku SharePoint Online, jak i w chmurze prywatnej, tak jak w przypad- ku naszego prywatnego centrum danych. Opisy mogą również dotyczyć programu SharePoint w chmurze hybrydowej, gdzie z różnych powodów instalujemy SharePoint w obu rodzajach chmur. Nasuwa się więc pytanie, do czego potrzebna jest nam książka opisująca pro- gram SharePoint w chmurze? Czy SharePoint oparty na chmurze to nie to samo, co SharePoint instalowany w siedzibie? Powszechnie wiadomo, jakie są zalety chmu- ry w porównaniu do standardowego centrum danych – przede wszystkim większa dostępność i większe możliwości skalowania. Ponadto, zaletami rozwiązań opartych na chmurze jest lepsza automatyzacja i możliwości „samo-naprawcze”, które zmie- niają ogólny współczynnik serwer-administrator z poziomu 50:1 na 500:1. Jednak dalej pozostaje bez odpowiedzi pytanie, jaka jest specyfi ka rozwiązania SharePoint w chmurze? Różnic pomiędzy instalacją programu SharePoint w siedzibie a instala- cją w chmurze jest prawdopodobnie znacznie więcej, niż moglibyśmy przypuszczać. Jednym z oczywistych powodów powstania tej książki jest ułatwienie poznania metod migracji do chmury, jednak tematyka książki wykracza znacznie dalej niż tylko ten jeden obszar. Warto na przykład przeanalizować, jak różne są nakłady pracy administracyjnej w przypadku stosowania narzędzi dla instalacji w siedzibie w porównaniu do roz- wiązań opartych na chmurze, takich jak Offi ce 365 Administration Center. Ponadto całkowicie zmieniają się kwestie licencjonowania wraz z uwierzytelnieniem i auto- ryzacją (zarządzanie tożsamością). Również istotne jest inne podejście do tworzenia niestandardowych rozwiązań i korzystania z rozwiązań izolowanych. Z punktu widzenia chmury prywatnej program SharePoint to unikalny twór, który wykorzystuje zalety technologii stanowiących jego fundament, a mianowicie technolo- gii Hyper-V dla wirtualizacji i System Center dla automatyzacji. SharePoint opiera się jednak również na architekturze wielokrotnego najmu (multitenancy), zapewniającej izolację najemcy – rozwiązania będącego fi larem każdej chmury prywatnej. Te wszystkie tematy i wiele innych opisanych zostało w niniejszej książce. Zapraszamy do zapoznania się z potężnymi możliwościami programu SharePoint w chmurze. Poza tym pamiętajmy, że chmura to przyszłość! ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xiii xiv Wstęp Dla kogo przeznaczona jest ta książka? Książka skierowana jest głównie dla profesjonalistów IT, architektów IT i osób podej- mujących decyzje w dziedzinie IT, które chcą poznać możliwości programu SharePoint w chmurze i które chcą wiedzieć, jakie są konsekwencje przejścia z ich instalacji SharePoint w siedzibie do chmury publicznej lub zbudowania własnej chmury pry- watnej – lub być może stosowania rozwiązania mieszanego. Początkowe rozdziały to bardziej ogólny obraz i są skierowane do szerszego gro- na czytelników, którzy po prostu chcą wiedzieć, co to znaczy posiadanie programu SharePoint w chmurze, natomiast dalsze części książki są coraz bardziej techniczne. Założenia Tematyka książki skupia się na technologiach, metodach i procesach planowania wymaganych do obsługi programu SharePoint w chmurze. Oznacza to, że podstawowe informacje o programie SharePoint zawarte w początkowych rozdziałach książki nie są zbyt szczegółowe, a w kolejnych rozdziałach części I w ogóle nie będą omawiane. Przyjęto założenie, że Czytelnik ma ogólne pojęcie, czym jest program SharePoint i jak jest on wykorzystywany z punktu widzenia użytkownika końcowego. W dalszych częściach książka staje się bardziej techniczna i omawia wymienione poniżej tematy (wiedza na temat tych zagadnień nie jest wymagana, ale może być pomocna): ■ Możliwości gotowego produktu SharePoint, takie jak zbiory witryn, witryny, ■ ■ ■ biblioteki dokumentów, strony, typy zawartości, przepływy pracy itd. Zdalne korzystanie z narzędzia PowerShell. Zarządzanie tożsamością, jak konta użytkowników, usługa Active Directory i fede- racje tożsamości. Pojęcia związane z siecią, takie jak DMZ, NLB, DNS, usługa odwrotnego proxy itd. ■ Dostosowania realizowane za pomocą oprogramowania Visual Studio i SharePoint Designer. Technologie infrastruktury, takie jak Hyper-V i System Center. Znacznie więcej o PowerShell! ■ ■ Kto nie powinien czytać tej książki Książka ta ma na celu wprowadzić wiedzę Czytelnika o programie SharePoint w chmurze na wyższy poziom. Pewne obszary z defi nicji mają charakter zapoznaw- czy, ponieważ wyczerpujące omówienie tych tematów wymagałoby napisania kilku książek. Dobrymi przykładami jest tu rozdział 7 (Wprowadzenie do projektowania i dostosowywania rozwiązań SharePoint Online) i rozdział 8 (Tworzenie chmury ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wstęp xv prywatnej – wprowadzenie). Publikacja zawiera odniesienia do innych opracowań, które omawiają te poszczególne kwestie bardziej szczegółowo. Tak więc, jeśli poszu- kujemy szerszego ujęcia tematyki, książka ta skierowana jest do nas, ale nie nie jest ona przeznaczona dla osób, które chcą pogłębić swoją wiedzę i już posiadają solidne podstawy działania chmur. Organizacja książki Książka podzielona została na trzy części. W części I „Wprowadzenie do SharePoint w chmurze” wyjaśniono, na czym polega funkcjonowanie programu SharePoint w chmurze. W części II „Instalowanie SharePoint w chmurze publicznej” skupiono się na działaniu SharePoint w chmurze publicznej, natomiast część III „Instalowanie SharePoint w chmurze prywatnej” omawia działanie programu SharePoint w przypad- ku konfi guracji z użyciem chmury prywatnej. Część I warto przeczytać w całości przed przejściem do pozostałych części książki. Dalsza lektura zależy od wyboru Czytelnika. Osoby nie zainteresowane chmurą pub- liczną mogą przejść od razu do części III, a inni mogą opuścić część III, jeśli są zainte- resowani jedynie działaniem w chmurze publicznej. Wiele osób będzie chciało poznać działanie w obu chmurach, ponieważ obsługują różnego rodzaju instalacje hybrydowe. Rozdziały 2 i 7 są rozdziałami mniej lub bardziej „ogólne”, ponieważ omawiana w nich tematyka ma znaczenie zarówno dla modelu chmury publicznej, jak i prywat- nej. W rozdziale 2 skupiono się na planowaniu, a w rozdziale 7 na dostosowywaniu oprogramowania SharePoint Online. Chociaż oba rozdziały odnoszą się do rozwiązania SharePoint Online (chmura publiczna fi rmy Microsoft), mają również istotne znacze- nie dla instalacji w siedzibie. Część I „Wprowadzenie do SharePoint w chmurze” Na początku rozdziału 1 „Wprowadzenie do SharePoint Online” Czytelnik znajdzie wyjaśnienie, czym jest chmura i dlaczego program SharePoint tak dobrze w niej funk- cjonuje. Dalsza część rozdziału dotyczy najważniejszych funkcji programu SharePoint, po czym omawiane są modele chmur, w których można wykorzystywać program SharePoint, takie jak chmura prywatna, publiczna czy hybrydowa. W rozdziale 2 „Omówienie funkcji Offi ce 365” omówiono dokładniej pojęcia zwią- zane z chmurą publiczną na przykładzie oprogramowania Offi ce 365, czyli chmury publicznej fi rmy Microsoft, oferującej również inne produkty, jak takie jak Exchange Online, Lync Online czy Offi ce Professional Plus. Tematyka rozdziału 3 „Planowanie dla SharePoint Online” stanowi klamrę dla części I książki i wprowadza analizę planowania rozwiązania SharePoint Online. Tematyka obejmuje planowanie podstawowych funkcjonalności SharePoint, defi niowanie ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xvi Wstęp architektury informacji i kończy się dyskusją na temat zarządzania rozwiązaniem SharePoint Online. Część II „Instalowanie SharePoint w chmurze publicznej” Rozdział 4 „Administrowanie SharePoint Online” opisuje metody administrowania witrynami SharePoint Online. Pokazana jest globalna administracja za pomocą narzę- dzi Offi ce 365 Administration Center, wliczając w to tworzenie i zarządzanie witryna- mi, przydziałami witryn, profi lami użytkowników i zarządzanymi metadanymi. W rozdziale 5 „Uwierzytelnienie i zarządzanie tożsamością” zamieszczono analizę różnych opcji dostawców tożsamości wraz ze wskazaniem ich zalet i wad. Najwięcej uwagi poświęcono federacji tożsamości, czyli technologii, dzięki której użytkownicy mogą korzystać z rejestracji jednokrotnej w witrynach siedziby i SharePoint Online. Omówiono także szczegółowo zarządzanie tożsamością za pomocą Remote PowerShell. W rozdziale 6 „Migracja do SharePoint Online” wyjaśniono, w jaki sposób przepro- wadzić migrację instalacji SharePoint w siedzibie do SharePoint Online. Zamieszczono także porównanie różnych metod migracji dla wersji SharePoint Online Standard i Dedicated. Rozdział 7 „Wprowadzenie do projektowania i dostosowywania rozwiązań SharePoint Online” zamyka część II poprzez omówienie kwestii dostosowywania roz- wiązania SharePoint Online tak, by spełniało nietypowe potrzeby przedsiębiorstwa. Przedstawiono kwestie związane z budowaniem własnych niestandardowych rozwią- zań izolowanych i korzystania z narzędzia SharePoint Designer do kreowania wize- runku fi rmy, jak również skrótowo przedstawiono, jak integrować SharePoint Online z oprogramowaniem Windows Azure. Część III „Instalowanie SharePoint w chmurze prywatnej” W rozdziale 8 „Tworzenie chmury prywatnej – wprowadzenie” omówiono koncepcję chmury prywatnej. Jednym zdaniem – chmura prywatna to połączenie wirtualiza- cji i automatyzacji. Czytając ten rozdział dowiemy się, jakie technologie umożliwiają działanie tego połączenia, a w szczególności przedstawimy Hyper-V, zestaw narzędzi System Center i przepływy pracy Opalis. W rozdziale 9 „Wprowadzenie do technologii wielokrotnego najmu w SharePoint 2010” przedstawiono podstawowe informacje na temat działania funkcji wielokrotne- go najmu w oprogramowaniu SharePoint. Pokazane zostały przykłady, jak funkcja wie- lokrotnego najmu zachowuje izolację danych najemcy i związanych z nim dostosowań, co jest kluczowym elementem działania SharePoint w chmurze prywatnej. W rozdziale 10 „Konfi gurowanie aplikacji usług korzystających z najmu” dowie- my się, że tworzenie aplikacji usług jest pierwszym krokiem podczas konfi gurowania programu SharePoint dla chmury prywatnej. W rozdziale omówiono mniej oczywiste ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wstęp xvii procesy konfi gurowania aplikacji usługi w trybie obsługi najmu przy użyciu powłoki PowerShell. Rozdział 11 „Konfi gurowanie zbiorów witryn obsługujących najemców” wyko- rzystuje podstawy omówione w rozdziale 10 i pokazuje sposoby tworzenia zbiorów witryn i funkcji najemców. Dowiemy się tu również, jak powiązać naszych najemców z popularnymi aplikacjami usług, takimi jak usługa profi lu użytkownika i zarządza- nych metadanych. Również w tym obszarze narzędzie PowerShell odgrywa istotną rolę w konfi gurowaniu tych funkcji. Przykłady kodu W pięciu rozdziałach książki pojawiają się przykłady skryptów napisanych za pomocą narzędzia PowerShell. Skrypty możemy pobrać oddzielnie, dzięki czemu nie trzeba ich wprowadzać ręcznie i tym samym uniknąć różnych błędów podczas wpisywa- nia. Ponadto, ponieważ z czasem skrypty mogą ulec zmianie w wyniku komentarzy Czytelników czy zmiany poleceń cmdlet, pobierając skrypty z sieci mamy pewność, że korzystamy z ich najbardziej aktualnej wersji. Skrypty dla tej książki możemy pobrać z witryny dostępnej pod adresem: http://go.microsoft.com/FWLink/?Linkid=227001 Dodatkowe informacje i aktualizacje znaleźć można pod adresem: http://sharepoint-in-the-cloud.com ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Podziękowania Wow – dotarłem tu wreszcie! To wspaniałe uczucie pisać końcowe wiersze mojej dru- giej książki! Pragnę jednak najpierw podkreślić, że bez ogromnej pomocy wielu osób książka ta nie mogłaby powstać. Przede wszystkim chciałbym podziękować mojej żonie Sarah, która na każdym etapie pracy wspierała i zachęcała mnie – nie potrafi ę wyrazić, jak bardzo jej wsparcie ułatwiło ukończenie tej książki. Dziękuję – kocham Cię! Pragnę również podziękować mojemu redaktorowi technicznemu, którym był Wayne Ewington (Microsoft), oraz mojemu redaktorowi prowadzącemu, którym był Kenyon Brown (O’Reilly). Z podziwem wspominam współpracę z Wami, która była niezwykle pomocna i wniosła wiele wartości! Bez Waszych uważnych oczu książka ta przypominałaby ser szwajcarski! Współpracowałem także z czterema wyjątkowymi autorami, którzy pomogli mi napisać niektóre ważne rozdziały. Eric Hanes (rozdział 2), Brian Wilson (rozdział 3), Faraz Khan (rozdział 7) i Brian Neilson (rozdział 8) współtworzyli tę książkę i zasłu- gują na WIELKIE podziękowania i uznanie! Chciałbym także podziękować Adamowi Grocholskiemu (Azure MVP). Adam opracował podrozdział „Czym jest chmura?” zamieszczony w rozdziale 1. Od samego początku pisania książki mocno goniły mnie terminy i sam z pewnością nie dałbym rady z powodzeniem zakończyć ten projekt. WIELKIE DZIĘKI! Bardzo doceniam Waszą pomoc i współudział w tworzeniu tej wspaniałej książki! Wszyscy współpracujący autorzy są moimi kolegami w fi rmie RBA Consulting, która również zasługuje na słowa uznania. Zarząd fi rmy RBA był naprawdę wspania- łomyślny, przydzielając mi funkcje, które dawały mi pewną swobodę w godzinach pracy i umożliwiały pisanie. Ponadto w wielu sytuacjach mogłem stosować awaryjne rozwiązania, by dotrzymać terminów. I to jest też powód, dla którego moje serdeczne podziękowania kieruję również do fi rmy RBA Consulting. Końcowe, chociaż nie mniej istotne, podziękowania pragnę skierować do zespołu osób w fi rmie O’Reilly Media/Microsoft Press. Jestem bardzo wdzięczny, że miałem wspaniałą możliwość pisania dla tak prestiżowego wydawnictwa. To niewiarygodne! Mam nadzieję, że sprostam ich wysokim wymaganiom. – Phil Wicklund ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xix xx Pomoc techniczna Podjęliśmy wszelkie starania w celu zapewnienia poprawności tej książki i dołączonej zawartości. Błędy zauważone przez Czytelników już po publikacji książki są opisywa- ne w witrynie Microsoft Press oreilly.com: http://go.microsoft.com/FWLink/?Linkid=227003 Niewymienione tam błędy można zgłaszać za pośrednictwem tej samej strony. Dodatkowe wsparcie dotyczące treści książki można uzyskać poprzez pocztę elek- troniczną Microsoft Press Book Support i adres: mspinput@microsoft.com. Prosimy pamiętać, że pod wymienionymi powyżej adresami nie jest oferowana pomoc techniczna oprogramowania fi rmy Microsoft. Oczekujemy na Wasze uwagi W fi rmie Microsoft Press najbardziej cenimy zadowolenie naszych Czytelników, a wszelkie Państwa opinie są dla nas bardzo wartościowe. Swoje komentarze i opinie o książce prosimy kierować pod adres: http://www.microsoft.com/learning/booksurvey Zapoznajemy się z każdym komentarzem i pomysłem. Z góry dziękujemy za przesłane uwagi! Pozostańmy w kontakcie Warto rozmawiać! Jesteśmy na Twitterze pod adresem: http://twitter.com/MicrosoftPress ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== CZĘŚĆ I Wprowadzenie do SharePoint w chmurze CZĘŚĆ I to wprowadzenie do programu Microsoft SharePoint w chmurze. Na początku rozdziału 1 „Wprowadzenie do SharePoint Online” Czytelnik znaj- dzie wyjaśnienie, czym jest chmura i dlaczego program SharePoint tak dobrze w niej funkcjonuje. Dalsza część rozdziału dotyczy najważniejszych funkcji programu SharePoint, po czym omawiane są modele chmur, w których można wykorzystywać program SharePoint, takie jak chmura prywatna, publiczna czy hybrydowa. W rozdziale 2 „Omówienie funkcji Offi ce 365” omówiono dokładniej pojęcia zwią- zane z chmurą publiczną na przykładzie oprogramowania Offi ce 365, czyli chmury publicznej fi rmy Microsoft, oferującej również inne produkty, jak takie jak Exchange Online, Lync Online czy Offi ce Professional Plus. Tematyka rozdziału 3 „Planowanie dla SharePoint Online” stanowi klamrę dla części I książki i wprowadza analizę planowania rozwiązania SharePoint Online. Tematyka obejmuje planowanie podstawowych funkcjonalności SharePoint, defi niowanie archi- tektury informacji i kończy się dyskusją na temat zarządzania rozwiązaniem SharePoint Online. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ROZDZIAŁ 1 Wprowadzenie do SharePoint Online Tematyka rozdziału: ■ Dlaczego ludzie tak szybko przenoszą SharePoint do chmury ■ Porównanie modeli chmury publicznej, prywatnej i hybrydowej ■ Omówienie dostosowywania SharePoint w chmurze ■ Omówienie metod migracji do chmury ■ Metody obsługi zabezpieczeń i autoryzacji w chmurze ■ Nawigowanie po stronach administracji oprogramowania SharePoint Online Jeśli śledzimy wydarzenia technologiczne w branży, z pewnością zauważymy, że ostat- nio każdemu wydaje się, że „przechodzi do chmury”. Czy chmura to nowa koncepcja? Najkrótsza odpowiedź brzmi – nie. Pojęcie chmury obliczeniowej powstało znacznie wcześniej, niż może się wydawać. W rzeczywistości, najprawdopodobniej wiele razy korzystaliśmy już z chmury nie zdając sobie z tego sprawy. Jeśli korzystaliśmy z usług w sieci dla poczty elektronicznej, takich jak Hotmail, Gmail, Yahoo czy inne – a jest to bardzo prawdopodobne – używaliśmy co najmniej jednej z tych usług, czyli byliśmy już w chmurze. W ostatnich latach ogromnie wzrósł szum wokół chmury. Każda fi rma na świecie poszukuje sprawdzonych metod zwiększenia zwrotu z inwestycji (ROI) poniesionych na używane technologie, a chmura okazuje się jedną z takich metod. SharePoint w chmurze nie jest w tym przypadku żadnym wyjątkiem. Microsoft umieścił wiele zasobów w swojej chmurze SharePoint, ponieważ fi rma zdaje sobie sprawę, że rozwiązanie takie, oprócz zwiększenia przychodów, przyniesie także klien- tom fi rmy Microsoft spore oszczędności inwestycyjne. Jest to niewiarygodna sytuacja, kiedy obie strony zyskują! Dzieje się tak, ponieważ SharePoint może okazać się trudny do zainstalowania i utrzymania, głównie dlatego, że potrzebne jest do tego spore doświadczenie i wiedza. Wiele fi rm nie potrafi tego osiągnąć lub nie potrafi (z innych względów) przeprowa- dzić rekrutacji odpowiednio utalentowanego personelu. W takiej sytuacji przeniesie- nie SharePoint do chmury staje się dla nich szczególnie atrakcyjne. Po przeniesieniu do chmury fi rma może zasadniczo zlecić na zewnątrz kosztowną i czasochłonną admi- nistrację programu. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 3 4 Część I: Wprowadzenie do SharePoint w chmurze Dodatkiem do tej wartościowej propozycji korzystania z chmury jest wprowadzenie przez Microsoft nowej oferty nazwanej Microsoft Offi ce 365, a w niej pokrewnego produktu nazwanego SharePoint Online. Offi ce 365 jest w rzeczywistości zestawem czterech technologii opartych na chmurze: Microsoft Exchange Online dla poczty elek- tronicznej, Microsoft Lync Online dla nawiązywania łączności i przesyłania wiadomo- ści, SharePoint Online do współpracy i Microsoft Offi ce Professional Plus wraz z Offi ce Web Apps do tworzenia dokumentów korzystających z przeglądarek. Chociaż oprogramowanie SharePoint Online jest bardzo podobne do swojego kuzy- na w wersji w siedzibie, czyli SharePoint Server, ma niektóre unikalne cechy, które nakazują dokładniejszą ich analizę. Niektóre z tych aspektów dotyczą licencjonowania, zarządzania użytkownikami i tożsamościami oraz autoryzacją użytkowników. Ponadto istnieją różnice w administracji witryn SharePoint Online, w porównaniu do witryn SharePoint Server. Co więcej, uwzględnić trzeba znaczącą złożoność migracji do opro- gramowania SharePoint Online i możliwości dostosowywania tego produktu. Oprócz SharePoint Online, czyli produktu Microsoft, możemy zdecydować się na stworzenie własnego rozwiązania przypominającego SharePoint Online poprzez zain- stalowanie SharePoint we własnej chmurze prywatnej. Jak widzimy, SharePoint może znajdować się albo w chmurze publicznej, albo w prywatnej (a czasem w obu). Tworząc własną chmurę prywatną korzystamy z takich cech, jak automatyzacja, skalowalność, niezawodność i „samo-naprawialność”, jakie powinna zapewniać każda chmura. Zanim jednak zagłębimy się w kwestie chmury publicznej i prywatnej, zastano- wimy się, czym w rzeczywistości jest chmura, jaki zwrot z inwestycji może zapewnić i dlaczego powinniśmy przenieść SharePoint do chmury. Potem przyjrzymy się podsta- wom chmury, co jest istotne, by zrozumieć unikalną implementację, jaką wykorzystuje SharePoint Online za pomocą technologii chmury, wliczając w to analizę różnych modeli SharePoint bazujących na chmurze, funkcji SharePoint Online, sposobów dostosowywania SharePoint Online, sposobów migracji do chmury i sposobów nawi- gacji po stronach administracyjnych oprogramowania Offi ce 365. Po zapoznaniu się z tymi podstawami będziemy gotowi do planowania, administracji i instalowania roz- wiązań SharePoint opartych na chmurze. Czym jest chmura? Czym tak naprawdę jest chmura? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba cofnąć się o krok i przyjrzeć się różnym podejściom i paradygmatom, które pojawiały się w bran- ży komputerowej. W latach 60-tych i 70-tych większość obliczeń komputerowych było realizowanych w oparciu o bardzo duże i drogie komputery typu mainframe. W latach 80-tych pojawiły się komputery osobiste (PC), dzięki czemu przetwarzanie danych stało się dostępne dla większej liczby użytkowników. Komputery osobiste mia- ły jednak jedną wadę: po prostu nie miały takiej mocy obliczeniowej jak komputery ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Wprowadzenie do SharePoint Online 5 mainframe. To było powodem wprowadzenia modelu klient-serwer pod koniec lat 80-tych i na początku lat 90-tych. Przy użyciu modelu klient-serwer komputery PC mogły łączyć się i wykorzystywać zalety mocy większej liczby komputerów w tej samej sieci. Model ten był rozwijany w latach 90-tych (i nawet nadal jest używany) i dojrzał do prezentowania funkcjo- nalności serwerów poprzez Internet w postaci usług sieci Web. Usługi te mogły być wykorzystywane przez aplikacje wewnątrz i na zewnątrz sieci. W trakcie tego całego procesu fi rmy nabywały coraz więcej sprzętu komputerowego i budowały coraz większe centra danych. Firmy powielały centra danych, próbując obsłużyć zwiększający się ruch, a także by obsłużyć scenariusze związane z awariami. Podejście takie stało się niewiarygodnie kosztowne i spowodowało powstanie takich wzorców dla IT (Information Technology) i biznesu, które spowalniały innowacyjność, przy jednoczesnym błyskawicznym wzroście całkowitych kosztów posiadania. Model obliczeniowy chmury ukierunkowany jest na potrzebę zmiany tych kosztownych wzorców hamujących wzrost. Celem modelu obliczeniowego chmury jest umożliwienie organizacjom wykorzy- stywanie istniejących usług i poprawienie współczynnika czasu wprowadzania pro- duktu na rynek poprzez eliminowanie zadań związanych z tworzeniem wymaganej infrastruktury i umiejętności potrzebnych do zaadoptowania technologii. Ten model kosztowy oparty na konsumpcji przesunął inwestycje organizacji z wydatków inwesty- cyjnych płatnych z góry na koszty operacyjne, co zostało zrealizowane dzięki elastycz- nym funkcjom „na żądanie” oraz elastycznym strukturom licencjonowania. Model obliczeniowy chmury w zasadzie dotyczy zarządzania różnymi składnikami wymaganymi dla rozwiązań. Istnieją cztery podstawowe modele chmur i porównując je warto zwrócić uwagę na korzyści i kompromisy z nimi związane. Zależności ilustruje rysunek 1-1. W miarę jak rozwiązanie przesuwa się od pełnej implementacji w siedzi- bie do implementacji w chmurze, widać zmniejszający się całkowity koszt posiadania, w dużej części w zamian za przekazywanie kontroli nad różnymi aspektami rozwiązań. ) i O C T ( a n a d a i s o p t z s o k y t i w o k ł a C l a o r t n o K Siedziba Chmura RYSUNEK 1-1 Całkowity koszt posiadania zazwyczaj zmniejsza się podczas przechodzenia do chmury; podobnie jednak dzieje się z kontrolą i elastycznością. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 6 Część I: Wprowadzenie do SharePoint w chmurze Uruchamianie aplikacji w siedzibie Aby dobrze zrozumieć, czym jest chmura i co zapewniają różne jej modele, najpierw trzeba wiedzieć, co jest potrzebne do uruchomienia aplikacji w siedzibie. W szczegól- ności trzeba zdawać sobie sprawę, jakie czynności musi wykonać dział IT, by biznes mógł uruchamiać swoje aplikacje. Zadania wykonywane przez IT możemy podzielić na pięć grup logicznych. Pierwszą grupą jest infrastruktura. Ta grupa zadań obejmu- je zorganizowanie lokalizacji fi zycznej dla centrum danych, zabezpieczenie tej loka- lizacji, zapewnienie dla tej lokalizacji odpowiednich mediów (elektryczność, woda, ogrzewanie, dostęp do Internetu itp.) oraz uzyskanie wymaganego sprzętu (serwery, przełączniki itd.). Po wykonaniu zadań związanych z tą grupą dział IT może skupić się na drugiej grupie zadań, które dotyczą instalowania i konfi gurowania systemów operacyjnych wymaganych dla biznesu. Po prawidłowym zainstalowaniu i skonfi guro- waniu systemów operacyjnych IT może przejść do realizacji zadań trzeciej grupy, czyli usług. Zadania te obejmują skonfi gurowanie sieci tak, by obsługiwany był ruch przy- chodzący i wychodzący, przesyłanie wiadomości i równoważenie obciążeń. Oprócz zadań związanych z siecią, dział IT powinien również wdrożyć usługi dotyczące zarzą- dzania, skalowania, aktualizacji i tworzenia kopii zapasowych, które są konieczne dla zapewnienia ciągłej pracy. Po wdrożeniu usług dział IT może zrealizować wymagane zadania projektowe, które stanowią czwartą grupę i obejmują uruchomienie koniecz- nych środowisk działania i narzędzi platform projektowych, a także wykonanie wszyst- kich zadań projektowych dla aplikacji niestandardowych. Po wykonaniu wszystkich wymaganych zadań biznes może uruchomić swoje aplikacje, co stanowi piątą grupę zadań. Przeprowadzanie obliczeń w chmurze przenosi realizację tych zadań z organiza- cji do dostawcy. Rysunek 1-2 jest wizualizacją tych zadań i sposobu, w jaki obsługują aplikacje biznesowe. Model ASP (Application Service Provider) Model ASP (Application Service Provider), czyli model dostawcy usługi aplikacji, jest prawdopodobnie znanym modelem. Model ASP mogliśmy już używać do utrzymywa- nia bazy danych lub serwera sieci Web. Model ASP obejmuje centrum danych i kwe- stie związane z jego siecią i mediami, a także pozyskanie i utrzymanie niezbędnego sprzętu. Organizacja, która korzysta z modelu ASP, jest odpowiedzialna za wszystkie pozostałe elementy, od systemów operacyjnych zainstalowanych na serwerach po apli- kacje wymagane do działania biznesu. Tabela 1-1 ilustruje te różnice. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Wprowadzenie do SharePoint Online 7 Aplikacje Projekt Usługi Systemy operacyjne Infrastruktura Komunikowanie Współpraca ERP CRM Niestandardowe Platforma i narzędzia Środowiska wykonawcze Sieć Zarządzanie, skalowanie i bezpieczeństwo Aktualizacje i kopie zapasowe Windows Unix Linux Sprzęt Narzędzia Bezpieczeństwo Fizyczna RYSUNEK 1-2 Aplikacja biznesowa składa się z pięciu warstw technologii, od warstwy samej aplikacji do warstwy sprzętu fizycznego. TABELA 1-1 Różnice pomiędzy instalacją w siedzibie a modelem chmury ASP W siedzibie Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie Kopie zapasowe Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal Zarządzane przez organizację ■ Zarządzane przez dostawcę ASP Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie Kopie zapasowe Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ■ 8 Część I: Wprowadzenie do SharePoint w chmurze Model IaaS Model IaaS (Infrastructure as a Service), czyli infrastruktura jako usługa, bazuje na modelu ASP, przejmując i zarządzając dodatkowymi składnikami rozwiązania. W tym modelu, opisanym w tabeli 1-2, dostawca zarządza systemem operacyjnym (wliczając w to instalacje i aktualizacje), wirtualizacją, magazynem i konfi guracjami serwerów logicznych. EC2 (Amazon’s Elastic Compute Cloud) jest przykładem chmury modelu IaaS. Możemy rozmieszczać tu nasze składniki rozwiązania w oparciu o wcześ- niej zbudowane konfi guracje serwerów, które zostały zdefi niowane i są zarządzane przez fi rmę Amazon. TABELA 1-2 Model IaaS przejmuje z organizacji kolejne składniki rozwiązania W siedzibie Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie Kopie zapasowe Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal ASP Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie Kopie zapasowe Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal Zarządzane przez organizację ■ Zarządzane przez dostawcę IaaS Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie Kopie zapasowe Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal Model PaaS (Platforma jako usługa) Model PaaS (Platform as a Service), czyli platforma jako usługa, w porównaniu do modelu IaaS przejmuje kolejne składniki rozwiązania i nimi zarządza. W modelu PaaS (tabela 1-3) dostawca obsługuje wszystko od kopii zapasowych, skalowania i rów- noważenia obciążeń po zabezpieczenia, bazy danych i platformy projektowe. Model ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ■ Rozdział 1: Wprowadzenie do SharePoint Online 9 PaaS poprawia współczynnik TTM (Time To Market) przez to, że wymaga od orga- nizacji skupienia się jedynie na swoich aplikacjach i usługach, zwalniając ją z zaj- mowania się infrastrukturą. Przykładem chmury modeli PaaS jest Windows Azure fi rmy Microsoft. Organizacje tworzą swoją usługę i aplikacje oraz instalują je w chmu- rze Windows Azure. Firma Microsoft obsługuje pozostałe składniki, od tworzenia maszyn wirtualnych po umożliwienie organizacji szybkiego skalowania w zależności od potrzeb organizacji. TABELA 1-3 Model PaaS pozwala organizacjom budować aplikacje bez zajmowania się infrastrukturą W siedzibie Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie Kopie zapasowe Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal ASP Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie Kopie zapasowe Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal Zarządzane przez organizację ■ Zarządzane przez dostawcę IaaS Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie Kopie zapasowe Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal PaaS Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie Kopie zapasowe Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal Model SaaS (Oprogramowanie jako usługa) Inaczej niż w przypadku poprzednich modeli, model SaaS (Software as a Service), czyli oprogramowanie jako usługa, przejmuje od organizacji całą odpowiedzialność związaną z zarządzaniem rozwiązaniem, co ilustruje tabela 1-4. Dostawca modelu SaaS projektuje, instaluje i utrzymuje rozwiązanie. Organizacja po prostu korzysta z tego rozwiązania jak z usługi i konfi guruje je tak, by spełniało jej specyfi czne potrzeby. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ■ 10 Część I: Wprowadzenie do SharePoint w chmurze Zestaw produktów Offi ce 365 (wliczając w to SharePoint Online) jest dobrym przykła- dem modelu SaaS. Nie musimy kupować żadnych serwerów czy licencji oprogramo- wania. Po prostu rejestrujemy się i konfi gurujemy te usługi, które mają być używane w organizacji. TABELA 1-4 Model SaaS pozwala organizacjom używać i konfigurować oprogramowanie przy bardzo małym zaangażowaniu w niestandardowe projektowanie czy infrastrukturę PaaS Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie SaaS Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie IaaS Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie ASP Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie W siedzibie Aplikacje Projekt .NET Runtime Bazy danych Zabezpieczenia Zarządzanie Równoważenie obciążeń Skalowanie Kopie zapasowe Kopie zapasowe Kopie zapasowe Kopie zapasowe Kopie zapasowe Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal Serwery logiczne Magazyn Wirtualizacja OS Sprzęt serwerów Sieć Media Lokal Zarządzane przez organizację ■ Zarządzane przez dostawcę ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ■ Rozdział 1: Wprowadzenie do SharePoint Online 11 Powody przenoszenia instalacji do chmury Teraz, jak już wiemy, co to jest chmura, warto przyjrzeć się niektórym specyfi cznym przyczynom, dla których przeprowadzane są instalacje oprogramowania SharePoint w chmurze, a nie w siedzibie. Niektóre z nich to zmienność obciążenia, możliwości, koszty, biznesowa sprawność i stabilność. Obsługa zmiennego obciążenia Od zarania komputeryzacji zmienne obciążenie było zmorą samodzielnie obsługi- wanych instalacji w siedzibie, a oprogramowanie SharePoint nie jest tu wyjątkiem. Przeanalizujmy sytuację, w której fi rma zainstalowała w swoim przedsiębiorstwie oprogramowanie SharePoint, a następnie wysyła komunikat do 20 000 pracowników. Wszy
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Microsoft SharePoint 2010: Rozwiązania oparte na chmurze
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: