Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00057 005880 13604347 na godz. na dobę w sumie
Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście - książka
Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście - książka
Autor: Liczba stron: 256
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2967-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> aplikacje biurowe >> word
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Przyjazne źródło informacji na temat programu Word 2010!

Microsoft Word to prawdopodobnie najpopularniejsze narzędzie na rynku aplikacji biurowych. Z jego użyciem przygotowano niezliczoną ilość opracowań, publikacji oraz dokumentów. Ten program sprawdza się w każdym miejscu, w którym trzeba szybko przygotować elegancki dokument. Gdy poznasz wszystkie jego funkcje, będziesz mógł wycisnąć z niego jeszcze więcej. Ta książka jest idealnym źródłem informacji dla każdego użytkownika, który chce uniknąć technicznego żargonu oraz skomplikowanych opisów, a jednocześnie marzy o łatwym i przyjemnym opanowaniu najbardziej potrzebnych funkcji programu Word.

Jeśli trzymasz ją w rękach, jesteś skazany na sukces! Na samym początku poznasz skróty klawiaturowe - one naprawdę potrafią przyspieszyć pracę. Na kolejnych stronach znajdziesz informacje na temat wykorzystania szablonów oraz stylów. Dowiesz się, jak prowadzić edycję dokumentu, formatować treść oraz unikać błędów ortograficznych... automatycznie. Ponadto nauczysz się tworzyć tabele, listy, indeksy i spisy treści. Zobaczysz, jak wydrukować Twój dokument, opublikować go w sieci, a w razie potrzeby zabezpieczyć hasłem. Jeżeli chcesz szybko odkryć najbardziej skomplikowane funkcje programu Word, ta książka została napisana właśnie dla Ciebie!

Zobacz, jak łatwo można tworzyć eleganckie dokumenty
w Microsoft Word 2010!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście Autor: Katherine Murray Tłumaczenie: Jacek Janusz ISBN: 978-83-246-2967-1 Tytuł oryginału: Microsoft Word 2010 Plain Simple Format: B5, stron: 256 Przyjazne źródło informacji na temat programu Word 2010! • Jak ułatwić sobie codzienną pracę za pomocą Worda 2010? • Jak formatować treść przy użyciu stylów? • Jak wykorzystać narzędzie do korespondencji seryjnej? Microsoft Word to prawdopodobnie najpopularniejsze narzędzie na rynku aplikacji biurowych. Z jego użyciem przygotowano niezliczoną ilość opracowań, publikacji oraz dokumentów. Ten program sprawdza się w każdym miejscu, w którym trzeba szybko przygotować elegancki dokument. Gdy poznasz wszystkie jego funkcje, będziesz mógł wycisnąć z niego jeszcze więcej. Ta książka jest idealnym źródłem informacji dla każdego użytkownika, który chce uniknąć technicznego żargonu oraz skomplikowanych opisów, a jednocześnie marzy o łatwym i przyjemnym opanowaniu najbardziej potrzebnych funkcji programu Word. Jeśli trzymasz ją w rękach, jesteś skazany na sukces! Na samym początku poznasz skróty klawiaturowe – one naprawdę potrafią przyspieszyć pracę. Na kolejnych stronach znajdziesz informacje na temat wykorzystania szablonów oraz stylów. Dowiesz się, jak prowadzić edycję dokumentu, formatować treść oraz unikać błędów ortograficznych… automatycznie. Ponadto nauczysz się tworzyć tabele, listy, indeksy i spisy treści. Zobaczysz, jak wydrukować Twój dokument, opublikować go w sieci, a w razie potrzeby zabezpieczyć hasłem. Jeżeli chcesz szybko odkryć najbardziej skomplikowane funkcje programu Word, ta książka została napisana właśnie dla Ciebie! Zobacz, jak łatwo można tworzyć eleganckie dokumenty w Microsoft Word 2010! Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Spis treści 1 2 Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 O książce 13 Bez informatycznego żargonu! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Krótki przegląd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Co nowego w Wordzie 2010? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Kilka założeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Słowo końcowe (albo dwa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Początki pracy z Wordem 2010 19 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Użycie szablonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Praca z istniejącym dokumentem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Wprowadzenie do widoku Backstage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Uzupełnianie dokumentu o treść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Dodawanie hiperłączy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Drukowanie dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Uzyskiwanie pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 5 3 4 Edycja treści 41 Podstawy edycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Zmiana widoku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Przemieszczanie się po dokumencie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Konwersja dokumentów stworzonych w starszych wersjach Worda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Odczytywanie dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Przenoszenie i kopiowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Zamienianie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Wstawianie bloków konstrukcyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Poprawa błędów pisowni i gramatyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Automatyczne poprawianie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Poszukiwanie zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Tłumaczenie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Formatowanie dokumentów 71 Wybór i zmiana motywów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Używanie i zapamiętywanie stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Zmiana zestawów stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Formatowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Tworzenie i modyfikacja list wypunktowanych lub numerowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Modyfikacja listy wypunktowanej lub numerowanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Tworzenie i modyfikacja list wielopoziomowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Modyfikacja listy wielopoziomowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Zmiana czcionki i rozmiaru znaków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Modyfikacja interlinii i odstępów między akapitami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Modyfikacja odstępów międzyznakowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Ustalanie wyrównania dla akapitów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Używanie wcięć w akapicie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96  Spis treści 5 Formatowanie z zastosowaniem tabulatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Dodawanie pól tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Tworzenie inicjału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Kopiowanie stylów formatowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Umieszczanie obramowania wokół strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Umieszczanie wokół strony obramowania z wzorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Dodawanie dekoracyjnej linii poziomej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Dodawanie obramowania lub cieniowania do akapitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Projektowanie interesujących układów stron 109 Modyfikowanie szablonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Projektowanie szablonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Definiowanie układu strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Zmiana orientacji strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Zmiana marginesów w dokumencie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Dokładne dopasowywanie wyglądu strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Tworzenie sekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Dodawanie kolumn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Tworzenie tabeli od samego początku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Anatomia tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Używanie wstępnie zdefiniowanej tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Tworzenie tabeli z tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Dodawanie i usuwanie wierszy oraz kolumn w tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Ustalanie położenia dla elementów tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Modyfikowanie wyglądu tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Ustalanie położenia tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Przemieszczanie tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Formatowanie tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Tworzenie stylu tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Spis treści    Dodawanie grafiki do dokumentów 139 Wstawianie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Zmiana rozmiaru obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Dodawanie klipartów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Dodawanie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Edycja i formatowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Efekty artystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Usuwanie tła z obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Zawijanie tekstu wokół grafiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Rozmieszczanie wielu elementów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Umieszczanie grafiki na stronie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Tworzenie tekstu artystycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Wstawianie diagramu relacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Tworzenie wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Word 2010 w sieci i nie tylko 167 Tworzenie dokumentu dostępnego w sieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Umieszczanie pliku wewnątrz innego pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Tworzenie i publikowanie bloga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Drukowanie kopert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Drukowanie etykiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Tworzenie listu formularzowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Personalizacja listu formularzowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184  Spis treści   Specjalne opcje dla złożonych dokumentów 187 Tworzenie nagłówków i stopek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Tworzenie żywej paginy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Porządkowanie informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Reorganizacja dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Tworzenie dokumentu głównego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Tworzenie strony tytułowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Umieszczanie przypisów dolnych i końcowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Tworzenie spisu treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Tworzenie indeksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Współdzielenie, współtworzenie i finalizowanie dokumentu 207 Użycie narzędzia Word 2010 Web App . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Współtworzenie dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Kontaktowanie się ze współautorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Przeglądanie informacji dotyczącej udostępnionego pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Używanie adiustacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Porównywanie zmian w dokumencie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Łączenie recenzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Wyświetlanie dokumentów obok siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Finalizowanie dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Spis treści  10 Dopasowywanie i zabezpieczanie Worda 227 Modyfikowanie Wstążki  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Modyfikowanie paska narzędzi Szybki dostęp  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Modyfikowanie obszaru roboczego   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Zmiana lokalizacji i formatu zapisywanych plików   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Dopasowywanie słowników  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Tworzenie makr   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Zmiana poziomu kontroli poprawności plików  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Co powinno być wyświetlane w widoku chronionym   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Zabezpieczanie dokumentu hasłem  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Ograniczenie możliwości wprowadzania zmian w pliku  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Odzyskiwanie niezapisanych wersji plików   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Skorowidz  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 O autorce   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 10  Spis treści 2 Początki pracy z Wordem 2010 W tym rozdziale: W tym rozdziale: W tym rozdziale: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ Elementy interfejsu Worda Różne widoki Worda Tworzenie nowego dokumentu Użycie szablonu Praca z istniejącym dokumentem Wprowadzenie do widoku Backstage Uzupełnianie dokumentu o treść Dodawanie hiperłączy Drukowanie dokumentu Uzyskiwanie pomocy Jaki rodzaj dokumentu chciałbyś dziś stworzyć? Microsoft Word 2010 ułatwia projektowanie, drukowanie oraz współdzielenie profesjonal- nie wyglądających listów, raportów, biuletynów czy kartek pocztowych. Dosłownie każdy typ dokumentu, jaki mógłbyś sobie wyobrazić, można utworzyć w Wordzie 2010. Ekran został podzielony w taki sposób, abyś mógł wszystko łatwo odszukać. Wstążka udostępnia narzędzia, które będą Ci przydatne podczas pracy z różnymi obiektami. W tym rozdziale w trybie przyspieszonym zapoznasz się z oknem apli- kacji Word 2010 oraz posiądziesz podstawowe umiejętności niezbędne do tworzenia treści. Odkryjesz, w jaki sposób należy posługiwać się Wstążką udostępnioną w Wordzie 2010, oraz dowiesz się, jak dodawać tekst oraz oglądać i drukować stworzony dokument. 19 Elementy interfejsu Worda Okno aplikacji Worda 2010 jest proste w nawigacji i łatwe do użycia. Wszystkie narzędzia, jakich potrzebujesz, znajdują się w Twoim zasię- gu, zaś program oferuje szereg widoków, których możesz użyć w celu uzyskania różnych perspektyw dla tworzonego dokumentu. Gdy po raz pierwszy uruchomisz program, okno dokumentu zaprezentowane Pasek narzędzi Szybki dostęp zostanie w widoku Układ wydruku. Eksploracja okna Worda wymaga jedynie kilku kliknięć myszą. Poniższe dwa ekrany prezentują rozmiesz- czenie typowych elementów, które będziesz często spotykać, i demon- strują różne widoki dostępne podczas pracy. Karty poleceń Kliknij, by wybrać rodzaj tabulatora Wskaźnik lewego marginesu i wcięcia Linijki 20 Elementy interfejsu Worda Wstążka Pasek statusu Widok Układ wydruku Widok Wersja robocza Powiększenie Widok Odczyt pełnoekranowy Widok Konspekt Widok Układ sieci Web Początki pracy z Wordem 2010 Aby nie wprowadzać zamieszania w wyglądzie strony, a jednocześ- nie sprawić, by narzędzia były łatwe do odszukania i użycia, Word udo- stępnia tylko te z nich, których rzeczywiście potrzebujesz. Na przykład gdy klikniesz obraz znajdujący się w dokumencie, pojawi się kontekstowa karta Narzędzia obrazów. Podobnie też narzędzia recenzji są dostępne jedynie podczas pracy z dokumentem, który pozwala na śledzenie zmian. Galeria Karta kontekstowa Pomoc Okienko recenzowania Tekst zawinięty wokół obrazu Znak końca akapitu Nawigacja Numer strony Licznik słów Ikona statusu pisowni i gramatyki Wstawiony tekst do recenzowania Znak spacji Komentarz recenzenta Elementy interfejsu Worda 21 Różne widoki Worda Word 2010 udostępnia pewną liczbę różnych widoków, których możesz używać podczas pracy z dokumentami. Po uruchomieniu aplikacji do- myślnie pojawia się widok Układ wydruku. W tym widoku widzisz stronę w taki sposób, w jaki zostanie ona wydrukowana. Inne widoki pozwalają na sprawdzenie, w jaki sposób treści będą wyglądać po ich publikacji w internecie, umożliwiają recenzję szkicu dokumentu lub prezentują go w formacie pozwalającym na szybką analizę tekstu. Widok Odczyt pełnoekranowy umożliwia przeprowadzanie recenzji doku- mentu w oknie o maksymalnej wielkości, dzięki czemu możesz więcej czy- tać, a rzadziej przewijać. W tym widoku można dodawać komentarze, pod- świetlać treść, tłumaczyć frazy itd. Nie można jednak przeprowadzać edycji. Widok Układ sieci Web pozwala zobaczyć, w jaki sposób do- kument zostanie sformatowany na stronie internetowej. Duża różnica między nim a widokiem Układ wydruku polega na tym, że nie będziesz mógł zobaczyć podziału na poszczególne strony dokumentu. 22 Różne widoki Worda Początki pracy z Wordem 2010 Widok Konspekt pozwala zobaczyć, jak wygląda dokument podczas jego wyświetlania zgodnie z różnymi poziomami szkicu stworzonymi przez Ciebie w tekście. Możesz wybrać, czy należy używać formatowania tekstów — na przykład prezentować nagłówki o rozmiarze czcionek i stylach istnie- jących w dokumencie lub wyświetlać jedynie tekst. W tym widoku możesz także przemieszczać tekst pomiędzy różnymi poziomami szkicu. Widok Wersja robocza nie zawiera wielu szczegółów w porów- naniu z widokiem Układ wydruku i pozwala skoncentrować się jedynie na tekście i obrazach. W tym widoku nie możesz zobaczyć podziałów stron, które są widoczne w układzie wydruku, lecz wi- dzisz stworzone przez siebie obrazy, adiustację, tabele i diagramy. Różne widoki Worda 23 Tworzenie nowego dokumentu Uruchomienie Worda wymaga jedynie kilku kliknięć myszą. Okno Worda otwiera się, prezentując nowy, pusty dokument, gotowy do wypełnienia go treścią. Jeśli przeprowadzałeś już jakieś eksperymenty i aplikacja Worda została uruchomiona, będziesz mógł stworzyć nowy dokument za pomocą kilku kliknięć myszy. Uruchom Worda i wprowadź jakiś tekst 1 2 Kliknij w systemie Windows przycisk Start i wybierz Wszystkie programy. Kliknij Microsoft O(cid:29) ce, a następnie Microsoft Word 2010. 1 2 Wypróbuj Czy chcesz szybko wprowadzić przykładowy tekst, aby mieć coś, Czy chcesz szybko wprowadzić przykładowy tekst, aby mieć coś, z czym można by pracować? Po prostu wpisz =rand() w odpowied- nim miejscu dokumentu, w którym chciałbyś umieścić kilka aka- pitów, a następnie naciśnij Enter, zaś Word wykona resztę zadania. Jeśli chcesz wprowadzić przykładowy tekst w języku łacińskim, użyj zamiast powyższej funkcji polecenia =lorem(). Wskazówka Aby lepiej dostrzec znaki formatowania, a także wprowadzony Aby lepiej dostrzec znaki formatowania, a także wprowadzony tekst, użyj kontrolki powiększenia znajdującej się w prawym dolnym narożniku okna. 24 Tworzenie nowego dokumentu Uruchom Worda i wprowadź jakiś tekst 3 4 5 6 Jeśli uruchomiłeś już Worda, stwórz nowy dokument poprzez kliknięcie karty Plik, a następnie pozycji Nowe. Kliknij Pusty dokument, a następnie Utwórz. Będąc w pustym dokumencie, kliknij narzędzie Pokaż wszystko w grupie Akapit znajdującej się na karcie Narzędzia główne. Dzięki temu będziesz mógł w swoim tekście zobaczyć znaki końca akapitu, spacje oraz tabulatory. Wprowadź tekst. Gdy osiągniesz koniec wiersza, nie przerywaj pisania. Word automatycznie przeniesie (lub zawinie) tekst do nowego wiersza. Naciśnij Enter, aby rozpocząć nowy akapit. Zobacz także Zapoznaj się z podrozdziałem „Poprawa błędów Zapoznaj się z podrozdziałem „ pisowni i gramatyki” znajdującym się na stronach 62 – 63 w celu uzyskania informacji o pracy z narzę- dziami korygującymi błędy pisowni i gramatyki. 3 5 Początki pracy z Wordem 2010 4 6 Tworzenie nowego dokumentu 25 Zapisywanie dokumentu 1 2 3 4 5 Kliknij przycisk Zapisz znajdujący się na pasku narzędzi Szybki dostęp. Wybierz folder, w którym chcesz zapisać plik. Wprowadź nazwę dokumentu w polu edycji Nazwa pliku. Nazwa pliku może mieć maksymalną długość 250 znaków. Możesz w niej używać spacji, lecz nie powinieneś wykorzystywać znaków / * ? |. Kliknij przycisk Zapisz. Kontynuuj pracę z dokumentem — zapisuj co jakiś czas swoją pracę poprzez klikanie przycisku Zapisz lub wykorzystywanie skrótu klawiszowego Ctrl+S. 1 2 Wskazówka Jeśli chciałbyś zapamiętać plik w domyślnej lokalizacji, kliknij Jeśli chciałbyś zapamiętać plik w domyślnej lokalizacji, kliknij przycisk Ukryj foldery (widoczny w systemie Windows 7). 3 4 Wskazówka Po zapisaniu po raz pierwszy dokumentu okno dialogowe Po zapisaniu po raz pierwszy dokumentu okno dialogowe Zapisz jako nie będzie się już pojawiać. Aby zapisać dokument w innej lokalizacji, z inną nazwą lub formatem danych, kliknij kartę Plik, a następnie przycisk Zapisz jako. Zobacz także Zapoznaj się z podrozdziałem „Formaty plików Worda” znajdującym Zapoznaj się z podrozdziałem „ się na stronach 170 – 171 w celu uzyskania informacji o użyciu różnych formatów plików podczas zapisywania dokumentów. 26 Tworzenie nowego dokumentu Użycie szablonu Nie ma powodu, abyś za każdym razem rozpoczynał tworzenie nowego dokumentu, który jest zupełnie pusty. Word 2010 zawiera dosłownie dziesiątki szablonów, których można użyć w celu stworzenia broszur, listów, biuletynów, kart pocztowych, ulotek itd. Ponieważ szablony ist- Wybierz szablon Początki pracy z Wordem 2010 niejące w Wordzie pochodzą ze strony O(cid:23) ce.com, masz dostęp do prak- tycznie niewyczerpalnego źródła nowych widoków i stylów, które jest zawsze dostępne do eksploracji. 1 2  Kliknij kartę Plik, aby wyświetlić widok Backstage, a następnie kliknij przycisk Nowe. Wskaż kategorię szablonów, którą chcesz zobaczyć, poprzez wykonanie jednej z poniższych czynności: Kliknij Ostatnio używane szablony, aby zobaczyć  szablony, które były niedawno używane, a następnie kliknij dwukrotnie ten szablon, którego chciałbyś użyć. Kliknij Przykładowe szablony, aby zobaczyć szablony dostarczane przez Worda 2010, które zawierają przykłady listów, raportów, życiorysów itd. Kliknij dwukrotnie jeden z nich, aby otworzyć nowy plik oparty na danym szablonie. Kliknij Moje szablony, by wyświetlić okno dialogowe Nowy oraz Twoje własne szablony. Kliknij dwukrotnie szablon, który chcesz wykorzystać. W obszarze witryny O(cid:23) ce.com kliknij jakąś ikonę, aby wyświetlić dostępne do pobrania szablony z danej kategorii, a następnie dwukrotnie kliknij ten, którego chcesz użyć. Kliknij Nowy z istniejącego, aby wyświetlić okno dialogowe Nowy z istniejącego dokumentu, dzięki czemu będziesz mógł otworzyć istniejący dokument jako szablon.    1 2 Użycie szablonu 27 Wybierz szablon 3 4 W ramach określonej kategorii kliknij ten szablon, który chciałbyś zobaczyć. Kliknij przycisk Utwórz lub Pobierz, by otworzyć nowy dokument. Wskazówka Nowy dokument stworzony przez Ciebie jest oparty Nowy dokument stworzony przez Ciebie jest oparty na wybranym szablonie — w rzeczywistości nie jest to właściwy plik szablonu. Będąc w nowym dokumencie, możesz wprowadzić w każde pole do wypełnienia własny tekst, a także dodać inne elementy, które chciałbyś w nim zawrzeć. 28 Użycie szablonu 4 3 Praca z istniejącym dokumentem Oczywiście nie każdy dokument będzie musiał zostać stworzony od samego początku. Kolega prosi, abyś sprawdził stworzony przez niego biuletyn. Szef klubu golfowego chciałby uzupełnić broszurę o pewien tekst. Zdecydowałeś się zaktualizować swój życiorys. Praca z istniejącym Początki pracy z Wordem 2010 dokumentem jest tak prosta jak otwarcie pliku, wykonanie określonych zmian i wprowadzenie nowych treści, zapisanie pliku i pozostawienie go na dysku aż do następnego razu, kiedy go będziesz potrzebować. Otwieranie dokumentu 1 2 3 4 Kliknij kartę Plik, a następnie przycisk Otwórz. Kliknij folder, w którym znajduje się plik. Kliknij plik, który chcesz otworzyć. Kliknij przycisk Otwórz. 1 2 Wskazówka Aby otworzyć dokument jako kopię lub plik tylko do odczytu, kliknij kartę Aby otworzyć dokument jako kopię lub plik tylko do odczytu, kliknij kartę Plik, a następnie Otwórz. Wybierz wymagany folder, a następnie kliknij plik, który chcesz otworzyć. Kliknij strzałkę w dół znajdującą się po prawej stronie przycisku Otwórz, a następnie wybierz określoną opcję z menu. Otwarcie tylko do odczytu pozwala na uzyskanie dostępu do dokumentu, lecz nie zezwala na jego zapisanie w tym samym folderze i pod tą samą nazwą. 3 4 Zobacz także Zapoznaj się z rozdziałem „Edycja treści” Zapoznaj się z rozdziałem „ znajdującym się na stronie 41 w celu uzy- skania informacji o zaznaczaniu, usuwa- niu, zamianie i przenoszeniu tekstu. Praca z istniejącym dokumentem 29 Wprowadzenie do widoku Backstage Word 2010 udostępnia narzędzia, które są potrzebne do tworzenia, za- pisywania, współdzielenia dokumentów oraz wyboru opcji związanych z przeprowadzanymi operacjami, w widoku Backstage. Pojawia się on po kliknięciu myszą karty Plik. Ten przydatny widok umożliwia w prosty sposób tworzenie, otwieranie i zapamiętywanie plików, uzyskiwanie o nich informacji, wyszukiwanie ostatnio używanych dokumentów, a także ich zapisywanie i wysyłanie. Gdy klikniesz kartę Plik, otworzy się widok Backstage i zostanie wy- świetlona karta Informacje. Pozwala ona na uzyskanie informacji o właś- ciwościach pliku i jego autorach, a także daje dostęp do poleceń, które będą niezbędne do ustawiania uprawnień, przygotowania do zapisania pliku oraz pracy z jego wersjami. Inne karty w widoku Backstage, takie jak Ostatnio używane, Nowe, Drukuj, Zapisz i wyślij, umożliwiają uzyskanie dostępu do istniejących i nowych plików, a także pomagają w ich dru- kowaniu i współdzieleniu. Dodatkowo w tym widoku możesz ustawić opcje programu i uzyskać pomoc. 1 3 2 4 Otwieranie ostatnio używanych plików 1 2 3 4 Kliknij kartę Plik, aby uzyskać widok Backstage. Kliknij kartę Ostatnio używane. Kliknij plik, który chciałbyś otworzyć. Możesz także kliknąć folder, aby wyświetlić okno dialogowe Otwieranie, a następnie wybrać plik, który chcesz otworzyć. Wskazówka Aby „przypiąć” określony plik lub folder do listy Aby „przypiąć” określony plik lub folder do listy znajdującej się na karcie Ostatnio używane, kliknij małą ikonę pinezki znajdującą się po prawej stronie nazwy pliku. Spowoduje to, że element zostanie zapisany na liście i będzie na niej zawsze dostępny. Aby „odpiąć” element, po prostu kliknij ponownie ikonę pinezki. 30 Wprowadzenie do widoku Backstage Informacje o plikach 1 2 3 Kliknij kartę Plik, aby uzyskać widok Backstage. W karcie Informacje przejrzyj właściwości pliku. Ze środkowego obszaru okna widoku Backstage wybierz operacje, których chciałbyś użyć. Początki pracy z Wordem 2010 1 3 Kliknij, by wyświetlić okno dialogowe właściwości 2 Najpopularniejsze operacje na plikach Kliknij, by wyświetlić wszystkie właściwości Wypróbuj Kliknij przycisk Zarządzaj wersjami na karcie Informacje w widoku Backstage, Kliknij przycisk Zarządzaj wersjami a następnie wybierz Odzyskaj niezapisane dokumenty. Pojawi się okno dialo- gowe zawierające niezapisane wersje Twojego pliku i pozwalające na otwarcie oraz zapisanie jego zawartości. W ten sposób możesz odzyskać informacje, których przypadkowo nie zapisałeś. Wskazówka Aby zamknąć widok Backstage i wrócić do pracy Aby zamknąć widok Backstage z plikiem, ponownie kliknij kartę Plik. Wprowadzenie do widoku Backstage 31 Uzupełnianie dokumentu o treść Jedną ze wspaniałych cech Worda 2010 jest jego uniwersalność. Możesz dodawać treści poprzez wprowadzanie tekstu z klawiatury, kopiowanie i wklejanie, dołączanie istniejących plików tekstowych, a nawet przecią- ganie i upuszczanie określonych danych w otwartym oknie dokumentu. Co więcej, możesz wykorzystać ulepszone narzędzia pisma ręcznego obecne w Wordzie 2010, by coś napisać lub narysować na stronach dokumentu. Przeciąganie i upuszczanie tekstu 1 2 3 Mając oba pliki otwarte na ekranie, zaznacz dane, które chcesz umieścić w dokumencie Worda. Przeciągnij zaznaczone dane do Worda. Gdy punkt wstawiania będzie znajdować się w miejscu, w którym chcesz umieścić tekst, zwolnij przycisk myszy, co spowoduje wstawienie przenoszonych danych. 1 Wskazówka Gdy w Wordzie 2010 przeciągasz i upuszczasz Gdy w Wordzie 2010 przeciągasz i upuszczasz zawartość pochodzącą z Excela 2010, naciśnij i trzymaj wciśnięty klawisz Ctrl podczas prze- ciągania, jeśli chcesz pozostawić kopię danych w arkuszu Excela. W przeciwnym razie dane zostaną przeniesione z Excela do dokumentu Worda. Punkt wstawiania 2 3 32 Uzupełnianie dokumentu o treść Wstawianie pliku tekstowego 1 2 3 4 5 Kliknij, aby umieścić kursor w Twoim dokumencie w miejscu, w którym chcesz wstawić plik tekstowy. Kliknij kartę Wstawianie, zaś w grupie Tekst kliknij przycisk Obiekt znajdujący się w dolnym prawym narożniku. Wybierz opcję Tekst z pliku. W oknie dialogowym Wstawianie pliku odszukaj plik, który chcesz wstawić. Kliknij przycisk Wstaw. 1 4 Początki pracy z Wordem 2010 3 2 5 Uzupełnianie dokumentu o treść 33 Użycie pisma ręcznego w celu dodania treści 1 2 3 4 5 Wyświetl stronę, na której zamierzasz dodać notatki zapisane pismem ręcznym. Kliknij kartę Recenzja. Wybierz opcję Rozpocznij pisanie odręczne. Wybierz styl i grubość pióra oraz kolor atramentu. Rozpocznij pisanie, używając komputera typu tablet lub tabliczki do rysowania. 1 Wskazówka Oprócz stosowania powyższej metody dodawania Oprócz stosowania powyższej metody dodawania tekstu do tworzonego dokumentu możesz także wstawiać tekstowe bloki konstrukcyjne, których często używasz w przygotowywanych przez Ciebie dokumentach. Aby dowiedzieć się więcej o blokach konstrukcyjnych, przejdź do strony 60. Zobacz także Aby zapoznać się ze szczegółami operacji kopiowa- Aby zapoznać się ze szczegółami operacji kopiowa- nia, wklejania lub przenoszenia tekstów w dokumen- tach, przejdź do strony 56. 34 Uzupełnianie dokumentu o treść 2 3 4 5 Dodawanie hiperłączy W tworzonym przez siebie dokumencie możesz umieścić łącza, aby czytelnicy w prosty sposób przemieszczali się pomiędzy różnymi doku- mentami, plikami lub stronami internetowymi. Możesz utworzyć łącza (zwane także hiperłączami) do różnych części swojego dokumentu, innych dokumentów Worda lub różnych rodzajów plików w dokumencie znajdującym się w sieci. Początki pracy z Wordem 2010 Łącze do elementu w Twoim dokumencie 1 2 3 4 5 6 Zaznacz tekst, który powinien zostać użyty jako hiperłącze. W karcie Wstawianie kliknij narzędzie Hiperłącze znajdujące się w grupie Łącza, aby wyświetlić okno dialogowe Wstawianie hiperłącza. Kliknij Miejsce w tym dokumencie, aby zobaczyć nagłówki i zakładki w nim zawarte. Kliknij odpowiedni nagłówek lub zakładkę, dla których chcesz stworzyć hiperłącze. Kliknij przycisk Etykietka ekranowa, wpisz krótki opis łącza, który będzie pojawiał się wówczas, gdy ktoś wskaże hiperłącze, a następnie naciśnij przycisk OK. Kliknij przycisk OK. 1 3 2 5 4 6 Wskazówka W wielu przypadkach Word może automatycznie wstawić hiper- W wielu przypadkach Word może automatycznie wstawić hiper- łącza — na przykład gdy tworzysz spis treści, spis rysunków, spis równań lub spis spisów, a także gdy tworzysz odsyłacze, przypisy oraz dokument nadrzędny. Dodawanie hiperłączy 35 Łącze do innego dokumentu 2 5 1 2 3 4 5 6 7 8 Wprowadź i zaznacz tekst, który zostanie użyty jako hiperłącze. W karcie Wstawianie kliknij narzędzie Hiperłącze znajdujące się w grupie Łącza. W oknie dialogowym Wstawianie hiperłącza kliknij Istniejący plik lub strona sieci Web. Kliknij odpowiednią kategorię, aby zlokalizować plik, dla którego chcesz uzyskać hiperłącze:  Bieżący folder dla pliku znajdującego się w Twoim domyślnym folderze dokumentów lub dla ustalenia miejsca położenia pliku w innym folderze Twojego komputera lub w sieci. Strony przeglądane dla stron internetowych, które odwiedziłeś, lub plików, które otwarłeś. Niedawno używane pliki dla ostatnio używanych plików.   Użyj narzędzi przeglądania, aby ustalić stronę internetową lub przemieścić się do właściwego folderu, jeśli poszukiwany plik się w nim znajduje. Wprowadź adres internetowy lub kliknij plik albo stronę sieci Web, dla której chcesz stworzyć hiperłącze. Kliknij przycisk Etykietka ekranowa, wprowadź krótki opis łącza i naciśnij przycisk OK. Kliknij przycisk OK. 36 Dodawanie hiperłączy 3 4 7 6 1 8 Wskazówka Wskazówka Dopóki nie wprowadzisz jakiegoś opisu Dopóki nie wprowadzisz jakiegoś opisu w oknie dialogowym Etykietka ekra- nowa, wyświetlana będzie cała ścieżka oraz nazwa pliku dokumentu, co zazwy- czaj nie jest zbyt przydatne i nie opisuje właściwie zawartych w nim treści. Wskazówka Czy chcesz szybko wyświetlić okno dia- Czy chcesz szybko wyświetlić okno dia- logowe Wstawianie hiperłącza? Naciśnij Ctrl+K. Aby przejść do miejsca wskazywanego Aby przejść do miejsca wskazywanego przez hiperłącze, musisz je kliknąć, trzyma- jąc naciśnięty klawisz Ctrl. Użycie klawisza Ctrl zabezpiecza przed przypadkowym przejściem do innego miejsca i upraszcza wybór hiperłącza w celu edycji. Jeśli wolisz używać hiperłącza bez naciskania klawisza Ctrl, kliknij kartę Plik, a następnie wybierz Opcje, co spowoduje wyświetlenie okna dialogowego Opcje programu Word. Kliknij kartę Zaawansowane i usuń zaznaczenie z opcji Użyj klawisza CTRL oraz kliknięcia, aby śledzić hiperłącze. Drukowanie dokumentu Proces drukowania w Wordzie 2010 jest dużo prostszy dzięki użyciu wi- doku Backstage. Obecnie możesz uzyskać podgląd dokumentu w forma- cie, w jakim zostanie on wydrukowany, ustawić jego opcje drukowania, a wreszcie go wydrukować — wszystko to jest zrealizowane w jednym widoku. Możesz również wydrukować plik bezpośrednio do programu OneNote, jeśli używasz go do gromadzenia notatek. Początki pracy z Wordem 2010 Podgląd dokumentu 1 2 3 4 Kliknij kartę Plik, aby wyświetlić widok Backstage, a następnie wybierz Drukuj. Przemieszczaj się po dokumencie, używając w tym celu kontrolek stronicowania lub pionowego paska przewijania. Użyj kontrolki powiększania, aby zmienić widok dokumentu. Wybierz określone powiększenie poprzez kliknięcie obszaru, w którym wyświetlona jest procentowa wartość powiększenia, co spowoduje otwarcie okna dialogowego Powiększenie. Kliknij przycisk OK. Jeśli nie jesteś zadowolony z wyglądu dokumentu, kliknij łącze Ustawienia strony, aby wyświetlić okno dialogowe Ustawienia strony i dokonać koniecznych mody(cid:22) kacji. Następnie zatwierdź je poprzez kliknięcie przycisku OK. 1 4 2 3 Wskazówka Jeśli używasz myszy z kółkiem do przewijania, możesz go używać w celu Jeśli używasz myszy z kółkiem do przewijania, możesz go używać w celu przemieszczania się po stronach dokumentu podczas podglądu wydruku. Drukowanie dokumentu 37 Drukowanie dokumentu 8 4 1 2 3 4 5 6 7 8 Kliknij kartę Plik, a następnie wybierz Drukuj. Wybierz odpowiednią drukarkę. Określ, czy chcesz drukować cały dokument, pojedynczą stronę, zaznaczony tekst lub zakres stron. Podaj liczbę kopii. Podczas drukowania wielu kopii określ, czy strony powinny być drukowane w kolejności wynikającej ze stworzonego dokumentu, czy też wszystkie kopie tej samej strony mają zostać wydrukowane od razu. Określ wielkość skalowania, jeśli chcesz drukować na papierze o rozmiarze odmiennym od tego, jaki został użyty podczas tworzenia dokumentu. Wybierz liczbę stron do wydrukowania na pojedynczym arkuszu. Kliknij przycisk Drukuj, aby wydrukować dokument. 1 2 3 5 6 7 Wskazówka Wskazówka Aby wydrukować materiały niestandardowe — na przykład listę adiu- Aby wydrukować materiały niestandardowe — na przykład listę adiu- stacji recenzenta, właściwości dokumentu, style lub de(cid:22) nicje skrótów klawiszy — wybierz element, który chcesz wydrukować, poprzez kliknięcie strzałki widniejącej przy pierwszym elemencie znajdującym się w obszarze Ustawienia. Przewiń listę i kliknij pozycję, którą chcesz wydrukować. Możesz wydrukować dokument bezpośrednio do notatnika aplikacji Możesz wydrukować dokument bezpośrednio do notatnika aplikacji OneNote poprzez kliknięcie strzałki znajdującej się przy przycisku typu drukarki i wybranie opcji Wysyłanie do programu OneNote 2010. Gdy w oknie dialogowym OneNote pojawi się opcja Wybór lokalizacji, wybierz notatnik i obszar, do którego chciałbyś wstawić dokument, a następnie kliknij przycisk OK. 38 Drukowanie dokumentu Uzyskiwanie pomocy Potrzebną pomoc w Wordzie można łatwo uzyskać również w widoku Backstage. Karta Pomoc dostarcza informacji o wersji Worda (tej wiedzy będziesz potrzebować w kontaktach z osobami z obsługi technicznej), zawiera także łącze pozwalające na uzyskanie aktualizacji programu oraz narzędzia wyświetlające pliki pomocy, które można przeszukiwać. Początki pracy z Wordem 2010 Przeglądanie pomocy 3 1 2 3 4 5 6 7 8 Kliknij kartę Plik, aby wyświetlić widok Backstage, a następnie kliknij Pomoc. Kliknij Sprawdź aktualizacje, aby upewnić się, że dysponujesz najnowszą wersją programu. Kliknij Pomoc pakietu Microsoft O(cid:29) ce, aby wyświetlić okno dialogowe Word — Pomoc. Wpisz słowo lub frazę, a następnie naciśnij przycisk Wyszukaj, aby znaleźć tematy pomocy dotyczące wyszukiwanego zagadnienia. Kliknij łącze, aby wyświetlić artykuł zawierający informacje z pomocą. Jeśli rozmiar czcionki jest zbyt mały lub duży, kliknij przycisk Zmień rodzaj czcionki i wybierz rozmiar z menu. Aby wydrukować dany temat, kliknij przycisk Drukuj. Aby powrócić do listy artykułów, kliknij przycisk Wstecz. Aby wrócić do listy kategorii, ponownie kliknij przycisk Wstecz. 1 8 7 6 4 2 Wskazówka Jeśli podczas pracy z dokumentem chcesz mieć przez Jeśli podczas pracy z dokumentem chcesz mieć przez cały czas otwarte okno pomocy, kliknij przycisk Wyświetl na wierzchu znajdujący się po prawej stronie paska narzędziowego w oknie Word — Pomoc. Dzięki temu okno dialogowe pomocy będzie zawsze wyświetlane ponad oknem zawierającym dokument Worda i dostępne aż do momentu, kiedy zostanie zamknięte. 5 Uzyskiwanie pomocy 39
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: