Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00393 006356 12230579 na godz. na dobę w sumie
Microsoft Word 2016 Krok po kroku - ebook/pdf
Microsoft Word 2016 Krok po kroku - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Promise Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7541-315-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> bazy danych
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

• Prosta nauka podstawowych zadań
• Duże demonstracje
• Pliki ćwiczeń do budowy umiejętności
Szybka nauka programu Word!
Nauka nigdy nie była tak łatwa. Osiągnij produktywność przy pracy z Word 2016 i znajdź odpowiedzi na wszystkie pytania energiczne ćwiczenia i zrzuty ekranów pokazują dokładnie, co należy zrobić, krok po kroku.
• Zdobądź mistrzostwo w obsłudze kluczowych narzędzi projektowania i edytowania dokumentów
• Zarządzaj układem strony, stylami i nawigacją
• Dowiedz się, jak recenzować i oznaczać dokumenty na potrzeby współpracy z kolegami
• Wstawiaj ilustracje, grafiki i wideo

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Joan Lambert Microsoft Word 2016 Krok po kroku Przekład: Marek Włodarz APN Promise, Warszawa 2016 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Microsoft Word 2016 Krok po kroku Authorized Polish translation of the English language edition entitled: Microsoft Word 2016 Step by Step, ISBN: 978-0-7356-9777-5, by Joan Lambert, published by Pearson Education, Inc, publishing as Microsoft Press, A Division Of Microsoft Corporation. Copyright © 2015 by Joan Lambert. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by APN PROMISE SA Copyright © 2016 Autoryzowany przekład z wydania w języku angielskim, zatytułowanego: Microsoft Word 2016 Step by Step, ISBN: 978-0-7356-9777-5, by Joan Lambert, opublikowanego przez Pearson Education, Inc, publikującego jako Microsoft Press, oddział Microsoft Corporation. Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej książki nie może być powielana ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny), włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów bez pisemnej zgody wydawcy. APN PROMISE SA, ul. Domaniewska 44a, 02-672 Warszawa tel. +48 22 35 51 600, fax +48 22 35 51 699 e-mail: mspress@promise.pl Książka ta przedstawia poglądy i opinie autorów. Przykłady firm, produktów, osób i wydarzeń opisane w niniejszej książce są fikcyjne i nie odnoszą się do żadnych konkretnych firm, produktów, osób i wydarzeń, chyba że zostanie jednoznacznie stwierdzone, że jest inaczej. Ewentualne podobieństwo do jakiejkolwiek rzeczywistej firmy, organizacji, produktu, nazwy domeny, adresu poczty elektronicznej, logo, osoby, miejsca lub zdarzenia jest przypadkowe i niezamierzone. Nazwa Microsoft oraz znaki towarowe wymienione na stronie http://www.microsoft.com/ about/legal/en/us/IntellectualProperty/Trademarks/EN-US.aspx są zastrzeżonymi znakami towarowymi grupy Microsoft. Wszystkie inne znaki towarowe są własnością ich odnośnych właścicieli. APN PROMISE SA dołożyła wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą jakość tej publikacji. Jednakże nikomu nie udziela się rękojmi ani gwarancji. APN PROMISE SA nie jest w żadnym wypadku odpowiedzialna za jakiekolwiek szkody będące następstwem korzystania z informacji zawartych w niniejszej publikacji, nawet jeśli APN PROMISE została powiadomiona o możliwości wystąpienia szkód. ISBN: 978-83-7541-168-3 Przekład: Marek Włodarz Korekta: Ewa Swędrowska Skład i łamanie: MAWart Marek Włodarz ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ix Część 1 Wprowadzenie do programu Word 2016 1 Podstawy programu Word 2016 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Uruchamianie programu Word . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Interfejs użytkownika programu Word . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Ramka O pakiecie Office . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Identyfikowanie elementów okna aplikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Ramka Powiedz mi, co chcesz zrobić . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Korzystanie ze Wstążki i paska stanu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Ramka Dostosowywanie kroków procedur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Zarządzanie ustawieniami pakietu Office i aplikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Ramka Konto Microsoft . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 2 Tworzenie i zarządzanie dokumentami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Tworzenie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Otwieranie dokumentów i poruszanie się po nich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Otwieranie istniejących dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Ramka Otwieranie dokumentów w widoku chronionym . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Poruszanie się po dokumentach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Ramka Edytowanie plików PDF w programie Word . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Wyświetlanie różnych widoków dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Wyświetlanie i edycja właściwości pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Zapisywanie i zamykanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Ręczne zapisywanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Ramka Zapisywanie plików w OneDrive . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Automatyczne zapisywanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Zapisywanie dokumentów w innych formatach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Ramka Zachowywanie zgodności z wcześniejszymi wersjami programu Word 54 Zamykanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== iv Spis treści 3 Wprowadzanie i edycja tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Wpisywanie i importowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Ramka Importowanie tekstu z wielu dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Przenoszenie, kopiowanie i usuwanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Ramka Opcje wklejania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Wyszukiwanie i zastępowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Używanie narzędzi poszukiwania i dopracowywania tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Ramka Instalowanie narzędzi Office . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Ramka Wyświetlanie statystyk dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Część 2 Tworzenie profesjonalnych dokumentów 4 Modyfikowanie struktury i wyglądu tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Stosowanie formatowania akapitów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Konfigurowanie wyrównania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Konfigurowanie odstępów pionowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Konfigurowanie wcięć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Ramka Konfigurowanie obramowania i tła akapitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Ręczne nadawanie układu tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Stosowanie formatowania do znaków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Ramka Formatowanie znakowe a uwarunkowania wielkości liter . . . . . . . . . 111 Tworzenie i modyfikowanie list . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Ramka Formatowanie tekstu podczas pisania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Stosowanie wbudowanych stylów do tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Stosowanie stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Zarządzanie poziomami konspektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Zmienianie motywu dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 5 Organizowanie informacji w kolumnach i tabelach . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Prezentowanie informacji w kolumnach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Tworzenie list tabelarycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Prezentowanie informacji w tabelach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Ramka Wstawianie arkusza programu Excel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Ramka Inne opcje układu tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Formatowanie tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Ramka Szybkie tabele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści v Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 6 Dodawanie prostych elementów graficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Wstawianie, rozmieszczanie i wymiarowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Ramka Formaty graficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Edytowanie i formatowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Ramka Dodawanie zawartości wideo do dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Wstawianie wycinków ekranu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Rysowanie i modyfikowanie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Rysowanie i dodawanie tekstu do kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Ramka Wykorzystanie kanwy rysunku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Ramka Lokalizowanie dodatkowych poleceń formatowania . . . . . . . . . . . . . 185 Przesuwanie i modyfikowanie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Formatowanie kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Ramka Wstawianie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Dodawanie napisów WordArt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Ramka Formatowanie pierwszej litery akapitu jako inicjału . . . . . . . . . . . . . . 194 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Część 3 Wzbogacanie zawartości dokumentów 7 Wstawianie i modyfikowanie diagramów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Tworzenie diagramów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Modyfikowanie diagramów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Tworzenie diagramów ilustrowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 8 Wstawianie i modyfikowanie wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Tworzenie wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Modyfikowanie wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Zarządzanie danymi wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Modyfikowanie wyglądu elementów wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Ramka Wykresy kołowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Formatowanie wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Ramka Niestandardowe szablony wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 9 Dodawanie elementów wizualnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Formatowanie tła strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Wstawianie znaku wodnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== vi Spis treści Wstawianie nagłówków, stopek i pagin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Wstawianie wstępnie sformatowanych części dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Ramka Wstawianie i łączenie niestandardowych pól tekstowych . . . . . . . . . 263 Budowanie równań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Ramka Okno dialogowe Opcje równań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Ramka Definiowanie opcji autokorekty matematycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 10 Porządkowanie i rozmieszczanie zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Reorganizacja konspektu dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Zarządzanie treścią w panelu Nawigacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Zarządzanie treścią w widoku Konspekt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Rozmieszczanie obiektów na stronie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Użycie tabel do kontrolowania układu strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Część 4 Recenzowanie i finalizowanie dokumentów 11 Współpraca przy dokumentach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 Komentowanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Wstawianie komentarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Śledzenie zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Wyświetlanie i przeglądanie adjustacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 Wyświetlanie adjustacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 Przeglądanie i odpowiadanie na komentarze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Przeglądanie i przetwarzanie śledzonych zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Ramka Pamiętajmy o sprawdzeniu błędów! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Porównywanie i scalanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Porównywanie i scalanie oddzielnych kopii dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Porównywanie oddzielnych wersji dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Nadzorowanie zmian zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Ograniczanie działań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Ograniczanie dostępu przy użyciu hasła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Ramka Ograniczanie dostępu przy użyciu zarządzania uprawnieniami . . . . 325 Współtworzenie zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 12 Finalizowanie i dystrybucja dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 Lokalizowanie i poprawianie błędów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści vii Przeglądanie i dostosowywanie układu strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339 Kontrolowanie elementów widocznych na poszczególnych stronach . . . . . . . . . . 345 Przygotowywanie dokumentów do dystrybucji elektronicznej . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Ramka Problemy dostępności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 Drukowanie i wysyłanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 Część 5 Zaawansowane funkcje programu Word 13 Odnośniki i źródła treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367 Wstawianie zakładek i odsyłaczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 Ramka Hiperłącza do dodatkowych zasobów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Wyświetlanie informacji o dokumencie w polach tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . 373 Wstawianie i modyfikowanie przypisów dolnych i końcowych . . . . . . . . . . . . . . . . 377 Tworzenie i modyfikowanie spisu treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380 Ramka Inne rodzaje spisów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383 Tworzenie i modyfikowanie indeksów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385 Cytowanie źródeł i kompilowanie bibliografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398 14 Korespondencja seryjna i narzędzia adresowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403 Istota korespondencji seryjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 404 Tworzenie korespondencji seryjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 Przygotowywanie listów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 Etykiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407 Wiadomości email . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 Wybieranie i dopracowywanie źródła danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412 Wybieranie istniejącego źródła danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413 Tworzenie nowego źródła danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415 Dopracowywanie źródła danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416 Ramka Odświeżanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421 Wstawianie pól danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421 Przeglądanie i finalizowanie korespondencji seryjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424 Tworzenie indywidualnych kopert i etykiet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426 Tworzenie indywidualnych kopert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426 Generowanie indywidualnych etykiet adresowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 433 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== viii Spis treści 15 Tworzenie niestandardowych elementów dokumentów . . . . . . . . . . . . 437 Tworzenie i modyfikowanie stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437 Tworzenie i zarządzanie niestandardowymi motywami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444 Tworzenie i dołączanie szablonów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445 Tworzenie niestandardowych bloków konstrukcyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 450 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 455 16 Dostosowywanie opcji i interfejsu użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 459 Zmienianie domyślnych opcji programu Word . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 460 Zarządzanie ogólnymi opcjami pakietu Office i programu Word . . . . . . . . . . . 461 Zarządzanie opcjami wyświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 464 Zarządzanie opcjami sprawdzania pisowni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 465 Zarządzanie opcjami zapisywania plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 469 Zarządzanie opcjami językowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 472 Zarządzanie opcjami zaawansowanymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 475 Dostosowywanie paska narzędzi Szybki dostęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 480 Dostosowywanie Wstążki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 484 Zarządzanie dodatkami i opcjami zabezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 489 Zarządzanie dodatkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 489 Konfigurowanie opcji Centrum zaufania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 491 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 498 Skróty klawiszowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 501 Słowniczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 523 Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 535 O autorce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559 Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 560 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wprowadzenie Witaj! Ta książka Krok po kroku została zaprojektowana tak, aby móc ją czytać od początku do końca i stopniowo poznawać program Microsoft Word 2016. Jeśli jednak ktoś woli inny styl nauki, może bezpośrednio sięgnąć do miejsca opisującego interesujące zagadnienie. Opisy konkretnych działań są zwięzłe i precyzyjne – same fakty. Procedurom towarzyszą ilustracje, które pomagają rozstrzygać wątpliwości. Dla kogo jest ta książka Microsoft Word 2016 Krok po kroku to książka pomyślana jako materiał do nauki i pomo- cy dla domowych i biznesowych użytkowników programów Microsoft Office, wyko- rzystujących program Word do tworzenia i edytowania dokumentów. Zawartość książ- ki jest zaprojektowana tak, aby była użyteczna zarówno dla osób, które posługiwały się już wcześniejsze wersje programu Word, jak i dla tych, który po raz pierwszy stykają się z tym programem. Metoda Krok po kroku Materiał książki podzielony jest na części, które dotyczą ogólnego wykorzystania kom- putera oraz sposobów zarządzania nim. Każda część składa się z rozdziałów poświę- conych określonym obszarom działań, a każdy rozdział składa się z podrozdziałów obejmujących powiązane ze sobą działania. Na początku każdego podrozdziału znaj- duje się część informacyjna, po której następują opisy procedur. Na końcu rozdzia- łu zamieszczone są zadania praktyczne, które należy wykonać samodzielnie wyko- rzystując umiejętności zdobyte podczas lektury rozdziału. Do wykonywania zadań praktycznych można wykorzystywać pliki ćwiczeniowe dostępne na stronie sieci Web poświęconej tej książce albo swoje własne pliki. Pobieranie plików ćwiczeniowych Przed wykonaniem ćwiczeń praktycznych przedstawionych w tej książce konieczne jest pobranie plików ćwiczeń na swój komputer. Pliki są dostępne do pobrania ze stro- ny http://www.ksiazki.promise.pl/aspx/produkt.aspx?pid=112001 w zakładce Dodatkowe informacje. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ix x Wprowadzenie WAŻNE Program Word 2016 nie jest dostępny w tej witrynie. Należy zainstalować apli­ kację przed przystąpieniem do lektury i wykonywania ćwiczeń opisanych w książce. Pobrane pliki są skompresowane. Po ich rozpakowaniu sugerujemy zachować pobrany plik zip. W trakcie ćwiczeń pliki będą otwierane i następnie zapisywane jako wersja zmieniona. Jeśli zechcemy powtórzyć ćwiczenia, wystarczy ponownie rozpakować plik zip. ZOBACZ TAKŻE Informacje o  otwieraniu i  zamykaniu plików zawiera podpunkt „Ot­ wieranie dokumentów i poruszanie się po nich” w rozdziale 2, „Tworzenie i zarządzanie dokumentami”. Poniższa tabela prezentuje pliki ćwiczeń dla tej książki. Rozdział Część 1: Wprowadzenie do programu Word 2016 1: Podstawy programu Word 2016 2: Tworzenie i zarządzanie dokumentami Ch02 Folder 3: Wprowadzanie i edycja tekstu Ch03 Część 2: Tworzenie profesjonalnych dokumentów 4: Modyfikowanie struktury i wyglądu tekstu Ch04 5: Organizowanie informacji w kolumnach i tabelach Ch05 6: Dodawanie prostych elementów graficznych Ch06 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Plik Brak DisplayViews.docx EditProperties.docx NavigateFiles.docx EditText.docx FindText.docx ImportText.docx ResearchText.docx ApplyStyles.docx ChangeTheme.docx CreateLists.docx FormatCharacters.docx FormatParagraphs.docx StructureContent.docx AddColumns.docx CreateTabbedLists.docx CreateTables.docx FormatTables.docx AddWordArt.docx Bamboo1.jpg EditPictures.docx InsertClippings.docx InsertPictures.docx Wprowadzenie xi Plik Chickens.jpg CreateDiagrams.docx CreatePictograms.docx Fish.jpg ModifyDiagrams.docx Penguins.jpg Tiger.jpg CreateCharts.docx FormatCharts.docx ModifyCharts.docx Temperatures.xlsx AddWatermarks.docx Clouds.jpg InsertBuildingBlocks.docx InsertHeadersFooters.docx OTSI-Logo.png ArrangeObjects.docx Bamboo1.jpg Bamboo2.jpg ControlLayout.docx ReorganizeOutlines.docx ControlChanges.docx MergeDocs1.docx MergeDocs2.docx ReviewComments.docx TrackChanges.docx ControlLayout.docx CorrectErrors.docx PrepareDocument.docx PreviewPages.docx PrintDocument.docx Rozdział Część 3: Wzbogacanie zawartości dokumentów 7: Wstawianie i modyfikowanie diagramów Ch07 Folder 8: Wstawianie i modyfikowanie wykresów Ch08 9: Dodawanie elementów wizualnych Ch09 10: Porządkowanie i rozmieszczanie zawartości Ch10 Część 4: Recenzowanie i finalizowanie dokumentów 11: Współpraca przy dokumentach Ch11 12: Finalizowanie i dystrybucja dokumentów Ch12 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xii Wprowadzenie Rozdział Część 5: Zaawansowane funkcje programu Word 13: Odnośniki i źródła treści Ch13 Folder 14: Korespondencja seryjna i narzędzia adresowania Ch14 15: Tworzenie niestandardowych elementów dokumentów Ch15 16: Dostosowywanie opcji i interfejsu użytkownika Plik CompileBibliography.docx CreateIndexes.docx CreateTOC.docx DisplayFields.docx InsertBookmarks.docx InsertFootnotes.docx CreateEnvelopes.docx CustomerList.xlsx InsertFields.docx PolicyholdersList.xlsx RefineData.docx StartMerge.docx ChangeTheme.docx CreateBuildingBlocks.docx CreateStyles.docx CreateTemplates.docx CreateThemes.docx None Oczekujemy na Wasze uwagi W firmie Microsoft Press najbardziej cenimy zadowolenie naszych Czytelników, a wszelkie Państwa opinie są dla nas bardzo wartościowe. Swoje komentarze i opinie o książce prosimy kierować pod adres: http://aka.ms/tellpress. Zapoznajemy się z każdym komentarzem i pomysłem. Z góry dziękujemy za prze- słane uwagi! Pozostańmy w kontakcie Warto rozmawiać! Jesteśmy na Twitterze pod adresem: http://twitter.com/MicrosoftPress. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== CZĘŚĆ 1 Wprowadzenie do programu Word 2016 1 Podstawy programu Word 2016 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2 Tworzenie i zarządzanie dokumentami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 3 Wprowadzanie i edycja tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Podstawy programu Word 2016 1 Gdy używasz programu komputerowego do tworzenia, edytowania lub formatowania dokumentów tekstowych, wykonujesz zadanie znane jako przetwarzanie tekstu (word processing). Word 2016 jest jednym z najbardziej wyrafinowanych procesorów tekstu dostepnych na ryn- ku. Można wykorzystać program Word do wydajnego tworzenia szerokiego zakresu biznesowych i osobistych dokumentów, od najprostszych listów po najbardziej zło- żone raporty. Word zawiera wiele funkcji znanych z pro- gramów desktop publishing (DTP), których można użyć w celu ulepszenia wyglądu dokumentów, aby były atrak- cyjne wizualnie i łatwe w czytaniu. Elementy, które kontrolują wygląd programu Word i sposoby interakcji z nimi podczas tworzenia dokumen- tów są łącznie nazywane interfejsem użytkownika. Niektóre elementy interfejsu użytkownika, takie jak schemat kolo- rystyczny, są czysto kosmetyczne. Inne, takie jak paski narzędzi, menu lub przyciski, są funkcjonalne. Domyślna konfiguracja programu Word i jego funkcjonalność jest oparta na tym, jak większość użytkowników z nim pra- cuje. Można zmodyfikować zarówno kosmetyczne, jak i funkcjonalne elementy interfejsu, aby dostosować je do swoich preferencji i stylu pracy. Rozdział ten poprowadzi Czytelnika przez procedury związane z uruchamianiem programu Word, korzysta- niem z interfejsu użytkownika oraz zarządzaniem usta- wieniami Office i aplikacji. W tym rozdziale nn Uruchomianie programu Word nn Posługiwanie się interfejsem użytkownika programu Word nn Zarządzanie ustawieniami pakietu Office Pliki ćwiczeń Do wykonania zadań praktycznych opisanych w tym rozdziale nie są potrzebne żadne pliki ćwiczeniowe. 3 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 4 Rozdział 1: Podstawy programu Word 2016 1 Uruchamianie programu Word Sposób uruchamiania programu Word 2016 zależy od systemu operacyjnego działają- cego na danym komputerze. Na przykład: nn W Windows 10 można uruchomić program Word z menu Start, z menu Wszystkie aplikacje, z ekranu startowego lub z pola wyszukiwania paska zadań. nn W Windows 8 można uruchomić program Word z ekranu Aplikacje lub z wyników wyszukiwania na ekranie startowym. nn W Windows 7 można uruchomić program Word z menu Start, menu Wszystkie programy lub z wyszukiwania w menu Start. Można także umieścić skrót do programu Word na pulpicie lub pasku zadań Windows. Przy uruchomieniu programu Word bez otwierania konkretnego dokumentu poja- wia się ekran startowy. Ekran ten stanowi kombinację stron Otwieranie i Nowy widoku Backstage. Zawiera on łącza do ostatnio używanych plików w lewym panelu oraz szablony nowych dokumentów w prawym panelu. WSKAZÓWKA Można wyłączyć wyświetlanie ekranu Start, jeśli chce się bezpośrednio przejść do nowego, pustego dokumentu. Więcej informacji zawiera podpunkt „Zmienia­ nie domyślnych opcji programu Word” w rozdziale 16, „Dostosowywanie opcji i interfejsu użytkownika”. Aby uruchomić program Word otwierając dokument 1. Wykonaj jedno z poniższych: nl W Eksploratorze plików podwójnie kliknij wybrany dokument. WSKAZÓWKA Eksplorator plików to aktualna wersja narzędzia przeglądania zawartości komputera, znanej wcześniej jako Eksplorator Windows. Jeśli używasz komputera z syste­ mem Windows 7, użyj Eksploratora Windows, ilekroć w tej książce pojawi się odniesienie do Eksploratora plików. nl W programie Microsoft Outlook podwójnie kliknij dokument dołączony do wiadomości e-mail. WSKAZÓWKA Domyślnie program Word otwiera dokumenty pochodzące ze źródeł online w trybie chronionym. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Interfejs użytkownika programu Word 5 Aby uruchomić program Word na komputerze z systemem Windows 10 1. Kliknij przycisk Start, a następnie Wszystkie programy. 2. Na liście aplikacji kliknij dowolną literę indeksu, aby wyświetlić indeks alfabe- tyczny, a następnie kliknij W, by przewinąć listę do aplikacji zaczynających się na tę literę. 3. Przewiń listę w razie potrzeby, po czym kliknij Word 2016, by uruchomić aplikację. 1 Aby uruchomić program Word na komputerze z systemem Windows 8 1. Na ekranie startowym wyświetl ekran Aplikacje. 2. Zlokalizuj aplikacje zaczynające się na literę W, sortując ekran według nazw. 3. Kliknij Word 2016, aby uruchomić aplikację. Interfejs użytkownika programu Word Interfejs użytkownika programu Word zapewnia intuicyjny dostęp do wszystkich narzędzi, które mogą być potrzebne do utworzenia zaawansowanych dokumentów, zgodnie z potrzebami odbiorców. Programu Word 2016 można używać do następu- jących celów: nn Tworzenia profesjonalnie wyglądających dokumentów, zawierających grafikę i inne elementy. nn Nadawania dokumentom spójnego wyglądu dzięki stosowaniu stylów i motywów, które kontrolują dobór czcionek, rozmiarów, kolorów i efektów stosowanych do tekstu lub tła strony. nn Zapisywać i ponownie wykorzystywać wstępnie sformatowane elementy, takie jak strony tytułowe lub boczne ramki. nn Tworzenia spersonalizowanej korespondencji seryjnej dla wielu odbiorców bez konieczności ponownego wpisywania. nn Śledzenia informacji referencyjnych i budowania spisów treści, indeksów i biblio- grafii dla wielu dokumentów. nn Zespołowego tworzenia dokumentów ze współpracownikami. nn Zabezpieczania dokumentów poprzez kontrolowanie, kto może dokonywać zmian oraz określanie typów dozwolonych zmian, a także poprzez usuwanie informacji personalnych i poufnych. Podczas pracy z dokumentem jest on wyświetlany w oknie aplikacji, które zawiera wszystkie narzędzia potrzebne do dodawania, edycji i formatowania treści. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 6 Rozdział 1: Podstawy programu Word 2016 1 Wstążka Pasek tytułu Pasek stanu Dokument wyświetlony w oknie aplikacji O pakiecie Office Word 2016 stanowi część pakietu Office 2016, który ponadto obejmuje progra- my Microsoft Access, Excel, Outlook i PowerPoint. Aplikacje z pakietu Office są zaprojektowane do wspólnego działania w celu zapewnienia wydajnych metod realizowania zadań. Można zainstalować jedną lub więcej aplikacji Office na swo- im komputerze. Każda z tych aplikacji występuje w wielu wersjach zaprojek- towanych dla różnych platform. Można na przykład zainstalować różne wersje programu Word na komputerze, smartfonie, iPadzie lub na urządzeniu Android; można również korzystać z wersji programu Word, która jest w całości utrzy- mywana online. Choć podstawowe zastosowanie aplikacji pozostaje takie samo bez względu na platformę, na której jest uruchamiana, dostępne funkcjonalności i sposoby interakcji z aplikacją mogą się zmieniać. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Interfejs użytkownika programu Word 7 1 Aplikacja opisana i zilustrowana w tej książce to standardowa instalacja Word 2016 na komputerze biurkowym systemu Windows 10. Jest ona dostępna jako część pakietu Office 2016, jako samodzielny program lub jako część subskrypcji Office 365. Do niedawna najbardziej typową metodą uzyskiwania oprogramowania Office był zakup pudełka zawierającego dysk CD lub DVD i instalacja programów z tego dysku. Ostatnio jednak standardowy model dystrybucji zmienił się na dystrybucję online, często jako część pakietu subskrypcyjnego. Office 365, który początkowo był dostępny tylko dla firm, zawiera obecnie również wiele opcji subskrypcyjnych adresowanych do indywidualnych użyt- kowników domowych i biznesowych, studentów, gospodarstw domowych, małych firm, średnich i wielkich przedsiębiorstw, agencji rządowych, uczelni i innych instytucji edukacyjnych oraz organizacji non-profit – innymi słowy, bez względu na potrzeby, zawsze znajdziemy subskrypcję Office 365 pasującą do danej sytuacji. Wiele opcji subskrypcji Office 365 obejmuje licencję biurkowych aplikacji Office i zezwala na korzystanie z nich na wielu urządzeniach, w tym komputerach systemu Windows, komputerach Mac, tabletach i smartfonach systemu Windows, iOS lub Android. Jeśli ktoś ma subskrypcję Office 365 i pracuje nad dokumentem przechowy- wanym w Microsoft SharePoint lub w folderze OneDrive, będzie miał również dostęp do usługi Word Online. Umożliwia ona przeglądanie i edycję dokumen- tów bezpośrednio w oknie przeglądarki sieci Web, a nie w aplikacji zainstalowa- nej na komputerze. Aplikacje Office Online są zainstalowane w chmurze i nie są częścią lokalnie zainstalowanej wersji biurkowej. ZOBACZ TAKŻE Informacje na temat łączenia się z witrynami SharePoint i One­ Drive zawarte są w podpunkcie „Zarządzanie ustawieniami Office i aplikacji” w dal­ szej części tego rozdziału. Word Online wyświetla zawartość dokumentów w bardzo zbliżony sposób do ich prezentacji w aplikacji biurkowej, ale oferuje ograniczony podzbiór poleceń i opcji formatujących. Jeśli podczas pracy w Word Online okaże się, że potrzeb- ne są dodatkowe funkcjonalności, a w komputerze mamy zainstalowaną pełną wersję programu Word, wystarczy kliknięcie przycisku Otwórz w programie Word, aby pobrać dokument na swój komputer i otworzyć go w pełnej wersji. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 8 Rozdział 1: Podstawy programu Word 2016 1 Identyfikowanie elementów okna aplikacji Okno aplikacji Word zawiera szereg elementów, które zostaną omówione w tym pod- punkcie. Polecenia dla często wykonywanych zadań są dostępne od ręki, a nawet te, których używa się rzadko, można łatwo odnaleźć. Pasek tytułu Górną część okna aplikacji zajmuje pasek, który wyświetla nazwę aktywnego pli- ku, identyfikuje aplikację i udostępnia narzędzia zarządzania całym oknem, wstążką i zawartością. Pasek narzędzi Szybki dostęp Nazwa pliku Zarządzanie oknem Elementy paska tytułu zawsze rozciągają się na jego całą długość, od lewej do prawej krawędzi Opcje wyświetlania wstążki Pasek narzędzi Szybki dostępu w lewym końcu paska tytułu można dostosować, aby zawierał dowolne polecenia, które mają być łatwo dostępne. Domyślnie pasek ten zawiera przyciski Zapisz, Cofnij oraz Ponów/Powtórz. W przypadku urządzeń z ekranem dotykowym domyślnie zawiera również przycisk Tryb dotyku/myszy. ZOBACZ TAKŻE Więcej informacji na temat trybu dotyku zawiera podpunkt „Korzysta­ nie ze Wstążki i paska stanu” w dalszej części tego rozdziału. Można zmienić lokalizację paska narzędzi Szybki dostęp i dostosować go tak, by zawie- rał dowolne polecenie spośród dostępnych w interfejsie użytkownika. WSKAZÓWKA Wiele osób stwierdza, że może pracować wydajniej, jeśli umieści w pasku Szybki dostęp często używane narzędzia i umieści go poniżej wstążki, bezpośrednio nad obszarem roboczym. Więcej informacji zawiera podpunkt „Zmienianie domyślnych opcji programu Word” w rozdziale 16, „Dostosowywanie opcji i interfejsu użytkownika”. Cztery przyciski w prawym końcu paska realizują te same funkcje we wszystkich pro- gramach Office. Pierwszy od lewej kontroluje wyświetlanie wstążki. Kolejne pozwalają na zminimalizowanie (zwinięcie do ikony na pasku zadań) aktywnego okna, maksyma- lizację okna na cały ekran lub przywrócenie poprzedniego rozmiaru oraz zamknięcie aktywnego dokumentu lub całej aplikacji. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Interfejs użytkownika programu Word 9 ZOBACZ TAKŻE Informacje o różnych sposobach zamykania dokumentów i wychodze­ nia z programu Word zawiera podpunkt „Zapisywanie i zamykanie dokumentów” w roz­ dziale 2, „Tworzenie i zarządzanie dokumentami”. 1 Wstążka Wstążka jest częścią interfejsu użytkownika umieszczoną poniżej paska tytułu. Zawiera wszystkie polecenia i funkcje, z których korzysta się podczas pracy nad dokumentami, zebrane dla wygody w tej centralnej lokalizacji. Aktywna karta Nieaktywne karty Grupy poleceń Starter okna dialogowego Wstążka na ekranie Czytelnika może zawierać więcej danych WSKAZÓWKA Dostępne karty i wygląd poleceń we Wstążce może różnić się od poka­ zanych w tej książce, zależnie od innych aplikacji zainstalowanych na komputerze, usta­ wień programu Word i wielkości okna, a także ustawień ekranu. Więcej informacji zawiera ramka „Dostosowywanie kroków procedur” w dalszej części tego rozdziału. Polecenia związane z pracą z treścią dokumentu są reprezentowane jako przyciski na poszczególnych kartach wstążki. Karta Narzędzia główne, aktywna domyślnie, zawiera polecenia używane najczęściej przez większość użytkowników programu Word. Po zaznaczeniu w dokumencie elementu graficznego, np. obrazu, tabeli lub wykre- su, może pojawić się karta narzędzi (lub kilka takich kart) na prawym końcu wstążki, udostępniając w łatwy sposób narzędzia związane z tym konkretnym obiektem. Karty narzędzi są dostępne tylko wtedy, gdy zaznaczony jest odpowiedni obiekt. WSKAZÓWKA Niektóre starsze polecenia nie są już widoczne jako przyciski na wstążce, ale są nadal dostępne w programie. Możemy odwoływać się do tych poleceń po dodaniu ich do paska narzędzi Szybki dostęp. Więcej informacji na ten temat znajduje się w pod­ rozdziale „Dostosowywanie paska narzędzi Szybki dostęp” rozdziału 16, „Dostosowywanie opcji i interfejsu użytkownika”. Polecenia związane z zarządzaniem programem Word i jego dokumentami (a nie z treś- cią dokumentów) są zebrane razem w widoku Backstage, który możemy wyświetlić klikając kartę Plik znajdującą się po lewej stronie wstążki. Polecenia dostępne w wido- ku Backstage są uporządkowane na stronach, które możemy wybierać przy użyciu kart ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 10 Rozdział 1: Podstawy programu Word 2016 w kolorowym lewym panelu. Kliknięcie strzałki Wstecz znajdującej się powyżej kart stron ponownie wyświetla dokument i wstążkę. 1 Widok Backstage, w którym można zarządzać plikami i dostosować opcje programu Na każdej karcie przyciski reprezentujące polecenia są umieszczone w nazwanych gru- pach. Możemy wskazać dowolny przycisk, aby wyświetlić etykietkę ekranową z nazwą polecenia, opisem jego funkcji oraz skrótem klawiszowym (jeśli istnieje). Etykiety ekranowe zawierają nazwę polecenia, skrót klawiszowy i opis ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Interfejs użytkownika programu Word 11 WSKAZÓWKA Można kontrolować wyświetlanie etykiet ekranowych i  ich zawartość. Więcej informacji na ten temat znajduje się w podrozdziale „Dostosowywanie paska na­ rzędzi Szybki dostęp” rozdziału 16, „Dostosowywanie opcji i interfejsu użytkownika”. 1 Niektóre przyciski zawierają strzałkę, która może być połączona z przyciskiem lub oddzielona od niego. W celu sprawdzenia, czy przycisk i jego strzałka są połączone, wskazujemy przycisk, aby go uaktywnić. Jeżeli zarówno przycisk, jak i jego strzałka zostaną zacienione, kliknięcie przycisku powoduje wyświetlenie opcji uściślenia dzia- łania przycisku. Jeżeli tylko przycisk lub tylko strzałka są zacienione, gdy na nie wska- zujemy, kliknięcie przycisku wywołuje domyślną akcję. Kliknięcie strzałki, a następnie wybranej akcji, powoduje wykonanie tej akcji i zarazem przypisanie jej do przycisku jako domyślnej dla kolejnych wywołań. Przykłady przycisków ze strzałką zintegrowaną i odzielną Opcje formatowania obejmujące wiele dostępnych możliwości są często wyświetlane w postaci galerii obrazów nazywanych miniaturami, które prezentują aplikowany efekt. Po wskazaniu miniatury funkcja Podgląd na żywo pokazuje, jak treść dokumentu będzie wyglądać po zastosowaniu związanego z nią formatowania. Następnie możemy kliknąć wybraną miniaturę. Jeśli galeria zawiera więcej miniatur, niż można pokazać w dostępnym fragmencie wstążki, można obejrzeć więcej przykładów po kliknięciu strzałki przewijania lub przycisku Więcej zlokalizowanego na prawej krawędzi galerii. Powiązane, ale mniej popularne polecenia nie są reprezentowane przez przyciski w grupach. Zamiast tego są one dostępne w oknie dialogowym lub panelu, który można otworzyć kliknięciem Startera okna dialogowego, zlokalizowanego w prawym dolnym rogu grupy. WSKAZÓWKA Po prawej stronie wstążki znajduje się przycisk Zwiń Wstążkę, przypomi­ nający szewron. Więcej informacji na ten temat zawiera podpunkt „Korzystanie ze Wstążki i paska stanu” w dalszej części tego rozdziału. Pasek stanu Wzdłuż dolnej krawędzi okna aplikacji znajduje się pasek stanu, który wyświetla infor- macje o bieżącym dokumencie i zapewnia dostęp do szczególnych funkcji progra- mu Word. Rodzaj wyświetlanych statystyk i narzędzi prezentowanych w tym miejscu można dostosować. Niektóre informacje, takie jak Dostępne aktualizacje dokumentu, wyświetlane są tylko wtedy, gdy odpowiedni warunek jest prawdziwy. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 12 Rozdział 1: Podstawy programu Word 2016 Można określić, jakie elementy mają być widoczne w pasku stanu W prawej części paska stanu znajduje się przycisk Wyświetl skróty, suwak powiększenia oraz przycisk Powiększenie. Narzędzia te zapewniają wygodne metody zmiany sposobu wyświetlania treści dokumentu. Wyświetl skróty Suwak Powiększenie Przyciski paska stanu pozwalają zmienić sposób prezentowania zawartości dokumentu oraz stopień powiększenia ZOBACZ TAKŻE Informacje na temat wyświetlania informacji o  aktualizacjach przy wspólnym edytowaniu dokumentów zawiera rozdział 11, „Współpraca przy dokumen­ tach”. Wskazówki dotyczące zmiany sposobu wyświetlania zawartości zawiera podpunkt „Wyświetlanie różnych widoków dokumentu” w  rozdziale 2, „Tworzenie i  zarządzanie dokumentami”. 1 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Interfejs użytkownika programu Word 13 Powiedz mi, co chcesz zrobić Wpisanie jakiegoś terminu w okienko zlokalizowane na prawo od kart wstąż- ki wyświetla listę powiązanych poleceń oraz łączy do dodatkowych zasobów dostępnych online. Można też użyć klawisza F1, aby wyświetlić okno Pomocy dla aktualnej aplikacji. 1 Łatwy dostęp do systemu pomocy programu Word Korzystanie ze Wstążki i paska stanu Celem Wstążki jest zapewnienie możliwie intuicyjnego środowiska pracy nad doku- mentami. Wstążka jest elementem dynamicznym, przez co należy rozumieć, że gdy zmienia się jej szerokość, przyciski dostosowują się do dostępnego miejsca. W rezulta- cie przyciski mogą być większe lub mniejsze, mogą zawierać etykiety lub nawet mogą zmienić się w listę rozwijaną. Dla przykładu, gdy dostępna jest wystarczająca ilość miejsca w poziomie, przyciski na karcie Odwołania zostają rozwinięte i można przejrzeć polecenia dostępne w każdej grupie. Małe przyciski z etykietami Duże przyciski Przy szerokości 1024 pikseli widoczne są etykiety dla większości przycisków Jeśli zmniejszymy szerokość okna, a tym samym ilość miejsca dostępnego dla Wstążki, etykiety małych przycisków znikną, a nawet całe grupy mogą zostać ukryte pod dużym przyciskiem reprezentującym całą grupę. Kliknięcie takiego przycisku wyświetla listę poleceń dostępnych w danej grupie. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 14 Rozdział 1: Podstawy programu Word 2016 1 Małe przyciski z etykietami Przyciski grup Przy braku ilości miejsca etykiety znikają, a grupy mogą być ukrywane pod przyciskami grup Jeśli wstążka stanie się zbyt wąska, by pomieścić wszystkie grupy, na jej prawym końcu pojawi się strzałka przewijania, której kliknięcie wyświetla ukryte grupy. Strzałka przewijania Przewijanie pozwala zobaczyć dodatkowe przyciski grup Szerokość wstążki zależy od trzech czynników: nn Szerokość okna Zmaksymalizowanie okna zapewnia najwięcej miejsca dla wstążki. nn Rozdzielczość ekranu Rozdzielczość ekranu to wielkość wyświetlacza wyrażona w pikselach szerokości × piksele wysokości. Im wyższa rozdzielczość ekranu, tym więcej informacji mieści się na ekranie. Opcje rozdzielczości ekranu zależą od karty graficznej zainstalowanej w komputerze oraz od monitora. Typowe rozdziel- czości ekranu należą do zakresu od 800 × 600 do 2560 × 1600 (a istnieją monitory o jeszcze wyższej rozdzielczości). Im większa liczba pikseli szerokości (pierwsza liczba), tym więcej przycisków może być widocznych na wstążce. nn Powiększenie Jeśli zmienimy ustawienie powiększenia ekranu w systemie Windows, tekst i elementy interfejsu użytkownika staną się większe i bardziej czytelne, ale na ekranie zmieści się mniej elementów Wstążkę można ukryć całkowicie, jeśli nie jest potrzebny dostęp do żadnych przy- cisków (na przykład podczas wpisywania długiego tekstu, który dopiero później ma zostać sformatowany). Można również zwinąć wstążkę do samych nagłówków kart. Obie metody zapewniają więcej miejsca w pionie, co może być użyteczne przy pracy na niewielkim ekranie. W każdej chwili można wstążkę wyświetlić ponownie, gdy okaże się, że trzeba użyć któregoś z przycisków. Przy pracy z ekranem dotykowym można włączyć tryb dotyku, który zapewnia większe odstępy pomiędzy przyciskami na wstążce i w pasku stanu (nie ma to wpływu na układ okien dialogowych i paneli). Dodatkowe miejsce zmniejsza ryzyko przypad- kowego puknięcia niewłaściwego przycisku. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Interfejs użytkownika programu Word 15 1 W trybie dotykowym powiększają się odstępy pomiędzy elementami wstążki, paska stanu i panelu Nawigacja W trybie dotyku dostępne są te same polecenia, ale znacznie częściej są ukryte w posta- ci przycisków grup. ZOBACZ TAKŻE Więcej informacji na temat pracy ze zmodyfikowaną wstążką zawiera ramka „Dostosowywanie kroków procedur” w dalszej części tego rozdziału. Przełączanie pomiędzy trybem dotykowym a trybem myszy (domyślnym trybem działania interfejsu aplikacji) umożliwia pasek narzędzi Szybki dostęp. Przełączenie na tryb dotykowym i odwrotnie w dowolnej z głównych aplikacji Office (Access, Excel, Outlook, PowerPoint oraz Word) powoduje włączenie tego trybu we wszystkich z nich. Aby zmaksymalizować okno aplikacji 1. Wykonaj jedno z poniższych: nl Kliknij przycisk Maksymalizuj. nl Podwójnie kliknij pasek tytułu. nl Przeciągnij krawędzie niezmaksymalizowanego okna. nl Przeciągnij okno do górnej krawędzi ekranu (gdy wskaźnik dotknie brzegu ekranu, przeciągane okno zostanie zmaksymalizowane). Aby zmienić rozdzielczość ekranu 1. Wykonaj jedno z poniższych: nl W systemie Windows 10 kliknij prawym klawiszem myszy puste miejsce na pulpicie, po czym wybierz polecenie Ustawienia ekranu. W dolnej części panelu Ekran okna Ustawienia kliknij Zaawansowane ustawienia ekranu. nl W systemie Windows 8 lub Windows 7 kliknij prawym klawiszem myszy puste miejsce na pulpicie i wybierz polecenie Rozdzielczość ekranu. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 16 Rozdział 1: Podstawy programu Word 2016 1 nl Wpisz rozdzielczość w polu wyszukiwania, po czym wybierz odpowiednią opcję w wyświetlonej liście (wyniki te zależą od wersji systemu Windows; na przykład w Windows 7 będzie to Dopasuj rozdzielczość ekranu). nl Otwórz element Ekran Panelu sterowania i kliknij Dopasuj rozdzielczość. 2. Kliknij lub przeciągnij suwak, by ustawić pożądaną rozdzielczość, po czym kliknij Zastosuj lub OK. System Windows wyświetli podgląd wybranej rozdzielczości. 3. Jeżeli uzyskany wygląd jest zadowalający, kliknij Zachowaj zmiany w oknie potwier- dzenia. W przeciwnym razie rozdzielczość powróci do wcześniejszych ustawień. Aby całkowicie ukryć wstążkę 1. Kliknij przycisk Opcje wyświetlania Wstążki w prawej części paska tytułu. Opcje wyświetlania wstążki Przycisk sterujący wyświetlaniem wstążki znajduje się w pasku tytułu i jest zawsze dostępny, także po ukryciu wstążki 2. Wybierz polecenie Automatycznie ukryj Wstążkę WSKAZÓWKA Aby ponownie wyświetlić wstążkę, kliknij przycisk Opcje wyświetlania Wstążki i wybierz Pokaż karty albo Pokaż karty i polecenia. Aby wyświetlić tylko nagłówki kart wstążki 1. Wykonaj jedno z poniższych: nl Podwójnie kliknij nazwę aktywnej karty. nl Kliknij przycisk Opcje wyświetlania Wstążki w pobliżu prawego górnego rogu okna aplikacji i wybierz polecenie Pokaż karty. nl W prawym dolnym rogu wstążki kliknij przycisk Zwiń Wstążkę. nl Naciśnij klawisze Ctrl+F1. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Interfejs użytkownika programu Word 17 Aby trwale wyświetlić wstążkę ponownie 1. Wykonaj jedno z poniższych: nl Podwójnie kliknij dowolną nazwę karty. nl Kliknij przycisk Opcje wyświetlania Wstążki w pobliżu prawego górnego rogu okna aplikacji i wybierz polecenie Pokaż karty i polecenia. nl Naciśnij klawisze Ctrl+F1. 1 Dostosowywanie kroków procedur Książka ta zawiera wiele obrazów pokazujących elementy interfejsu użytkownika (takich jak wstążka czy inne elementy okna aplikacji), których należy użyć przy wykonywaniu ćwiczeń i pracy w programie Word. Zależnie od ustawień ekranu i rozmiarów okna aplikacji, elementy te mogą wyglądać inaczej w komputerze Czytelnika (ponadto w trybie dotykowym wstążka pokazuje znacząco mniej poleceń, niż w trybie myszy). W rezultacie instrukcje przedstawione w ćwicze- niach, które odnoszą się do wstążki, mogą wymagać pewnych modyfikacji. Proste instrukcje wykorzystują następujący format: 1. Kliknij przycisk Wykres w grupie Ilustracje na karcie Wstawianie. Jeśli polecenie występuje w liście, instrukcja ma następujący format: 1. Kliknij strzałkę Znajdź w grupie Edytowanie na karcie Narzędzia główne, po czym na liście Znajdź kliknij polecenie Przejdź do. Jeśli różnice w ustawieniach wyświetlania pomiędzy komputerem Czytelnika a użytym do wykonania zrzutów ekranowych powodują, że przyciski wyglądają inaczej, konieczne jest zmodyfikowanie polecenia. Na przykład wymieniona gru- pa mogła zostać zwinięta do pojedynczego przycisku, który trzeba kliknąć, aby zobaczyć zawarte w niej polecenia. Jeśli nie da się szybko zlokalizować poszuki- wanego przycisku, można wskazać potencjalnych kandydatów (nie klikać!), aby wyświetlić ich etykiety ekranowe i dowiedzieć się, jak się nazywają i co robią. Instrukcje przedstawione w książce zakładają korzystanie z tradycyjnej kla- wiatury i myszy. Przy korzystaniu z innej metody interakcji – na przykład z
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Microsoft Word 2016 Krok po kroku
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: