Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00307 006243 14087075 na godz. na dobę w sumie
Miejsca święte - ebook/pdf
Miejsca święte - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 129
Wydawca: SBM Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7845-668-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> przewodniki >> podróże
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Sanktuaria, gdzie w szczegolny sposób można doświadczyć sacrum, są obecne we wszystkich religiach świata. Dążenie do wydzielenia z otaczającej przestrzeni miejsc o wyjątkowym znaczeniu - miejsc świętych, jest powszechne, a ich charakter różni się jednak w zależności od religii. Album Miejsca święte to zaproszenie w podróż szlakami klasztorów, bazylik i kościołów, które poprzez historię założenia, cuda oraz niezwykłe objawienia zostały naznaczone w szczególny sposób i dziś są licznie odwiedzane przez pielgrzymów. W kaiążce opisano ponad 60 najważnieszych obiektów ze wszystkich kontynentów oraz zamieszczono prawie 300 zdjęć.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

K r z y s z t o f ż y w c z a K miejsca Święte K r z y s z t o f ż y w c z a K MIEJsca śwIĘtE WSTęP Sanktuaria, gdzie w szczególny sposób można doświadczyć sacrum, są obecne we wszystkich religiach świata. Dążenie do wydzielenia z otaczającej przestrzeni miejsc o wyjątkowym znaczeniu – miejsc świętych, jest powszechne, ich charakter różni się jednak w zależności od religii. Sanktuaria chrześcijańskie powstawały i powstają przede wszystkim w miejscach związanych z życiem Chrystusa, Matki Bożej i apostołów, a także najwierniejszych ich uczniów i naśladowców – świętych. Na podkreślenie zasłu­ guje pozycja, jaką Kościół przyznaje Maryi – spośród wszystkich katolickich sanktuariów aż 85 stanowią ośrodki maryjne. Często decydujący wpływ ma obecność świętych relikwii, cudami słynących obrazów i figur lub świadectwa ludzi, którzy doświadczyli objawień. To jednak nie wystarczy, gdyż, jak ujmuje to Kodeks prawa kanonicznego, konieczna jest jeszcze aprobata ordynariusza diecezji, na terenie której sanktuarium się znajduje, potwierdzająca zgodność przesłania, jakie płynie w świat z lokalnego sacrum, z nauką Kościoła. Niektóre sanktuaria otaczane są czcią nieprzerwanie przez setki lat, sława innych przygasa znacznie szybciej. Niektóre znane są chrześcijanom we wszystkich krajach, do innych pielgrzymują wierni jedynie z najbliższych okolic. O wielu świat dowiedział się lub przypomniał sobie za sprawą papieża pielgrzyma Jana Pawła II. Łączy je jedno – chęć znalezienia się w miejscu, w którym można stać się częścią odwiecznej tajemnicy wiary, życia i zbawienia. MIEJsca śwIĘtE Europa Anglia Walsingham Austria Mariazell Belgia Beauraing Bośnia i Hercegowina Medjugorie Bułgaria Rilski Monaster Francja La Salette Le Puy-en-Velay Lisieux Lourdes Paray-le-Monial Paryż Grecja Athos Hiszpania Montserrat Santiago de Compostela Saragossa Irlandia Knock Lough Derg Litwa Ostra Brama Niemcy Altötting Kevelaer Polska Częstochowa Grabarka Kalwaria Zebrzydowska Licheń Małopolskie sanktuaria Karola Wojtyły Portugalia Fatima Rosja Wałaamski Monaster Szkocja Iona Szwajcaria Einsiedeln Ukraina Ławra Kijowsko-Peczerska Włochy Asyż Collevalenza Loreto Manoppello Monte Sant’Angelo Pompeje Rzym Karola Wojtyły Sacri Monti San Giovanni Rotondo Syrakuzy Turyn Azja Akita (Japonia) Betlejem (Autonomia Palestyńska) Efez (Turcja) Goa (Indie) Jezioro Galilejskie (Izrael) Jerozolima (Izrael) Nazaret (Izrael) Synaj (Egipt) Afryka Kibeho (Rwanda) Lalibela (Etiopia) Ameryka Południowa Aparecida (Brazylia) Caacupé (Paragwaj) Chiquinquirá (Kolumbia) Luján (Argentyna) Ameryka Północna Guadalupe (Meksyk) Notre-Dame-du-Cap (Kanada) Waszyngton (Stany Zjednoczone) 5 6 9 10 13 14 17 18 21 22 25 26 29 30 33 34 37 38 41 42 45 49 50 53 54 57 61 62 65 66 69 70 73 74 77 78 81 84 87 88 91 92 95 96 99 100 103 107 108 111 112 115 116 119 120 123 124 127 Jasna Góra – Brama Lubomirskich Pozostałości klasztoru w Walsingham – wschodnia część dawnego kościoła Pozostałości klasztoru w Walsingham – krypta ANglIA WAlSINghAM H istoria sanktuarium w Walsingham dzieli się na dwie części, a ce­ zurą tego jest reformacja. Według dawnych relacji w czasach świetności – od XIII do XVI wieku – jego ranga była porówny­ walna z Jerozolimą, Rzymem i Santiago de Compostela, o czym zaświad­ czał Erazm z Rotterdamu. Początek kultu Matki Bożej w Walsingham sięga objawień z 1061 roku, kiedy Maryja wy- raziła życzenie, by w miejscu, w którym wytryśnie cudowne źródło, zbudować kopię jej domu z Nazaretu. Gdy tylko zlokalizowano wybraną przez Matkę Bożą okolicę, przystą- piono do budowy, a prace ku zdumieniu budowniczych ukoń- czono w ciągu jednej nocy. W domu umieszczono drewnianą figurę Maryi z Jezusem siedzącym na kolanach, której sława ro- zeszła się wkrótce po całej Europie za przyczyną licznych łask, jakich doznawali pielgrzymujący do niej wierni. W 1153 roku angielskim Nazaretem zaopiekowali się augustianie. Upadek nastał wraz z ogłoszeniem się przez Henryka VIII głową niezależnego od Watykanu Kościoła anglikańskiego. Zgodnie z zaleceniem króla dobra kościelne skonfiskowano, a mnichów wypędzono z klasztorów. Nie oszczędzono i Mat- ki Bożej z Walsingham, której figurę w 1538 roku porąbano i spalono. Odrodzenie nastało pod koniec XIX wieku, gdy nawró- Sanktuarium Matki Bożej z Walsingham cona na katolicyzm Charlotte Boyd odrestaurowała jedną z kaplic i ofiarowała ją bene- dyktynom. Świadectwem stopniowo odradzającego się kultu była pierwsza od czterystu lat pielgrzymka, jaka przybyła do Walsingham w 1897 roku. W latach 20. XX wie- ku zaniepokojeni katolicką konkurencją anglikanie zaczęli rozwijać równoległe własne sanktuarium. Po latach niesnasek dziś oba ośrodki zgodnie koegzystują. Życie religijne wspólnoty katolickiej koncentruje się w kaplicy Sandałów, odrestaurowanej niegdyś przez Boyd, i kaplicy Pojednania, konsekrowanej w 1981 roku. Rocznie przybywa tu pół miliona pielgrzymów. Ołtarz w kaplicy Sandałów POŁOżENIE: Europa, wschodnia Anglia, hrabstwo Norfolk. Figura Matki Bożej z Walsingham ANGLIA | WAlSINghAM 6 AuSTRIA MARIAzEll S woją nazwę Mariazell, czyli Cela Maryi, zawdzięcza benedyktyń­ skiemu mnichowi Magnusowi, który w 1157 roku opuścił klasztor w Sankt lambrecht, poczuł bowiem powołanie do życia pustel­ niczego. Odchodząc z klasztoru, zabrał ze sobą figurę Maryi, wyrzeź­ bioną w lipowym drewnie, i zbudował dla niej kaplicę przypominającą pustelniczą celę. Z biegiem czasu w pobliżu celi Magnusa zaczęły powstawać cele innych pustelników, a w 1200 roku miejsce stało się tak popularne, że zbudowano romański kościół, w któ- rym mogli się modlić wszyscy, którzy przybywali tu wypraszać łaski u stóp Maryi. Po śmierci Mag- nusa kult Matki Bożej zaczął zataczać coraz szer- sze kręgi, a wśród adoratorów Matki Bożej byli przedstawiciele wszystkich warstw społecznych, włącznie z królami. Szeregi pielgrzymów, począt- kowo tylko z Austrii, wkrótce wzbogaciły się o pątników z Niemiec, Węgier, Czech, Słowacji i Polski, a Madonnę zaczęto tytułować już nie tyl- ko Wielką Matką Austrii (Magna Mater Austriae), ale także Matką Ludów Słowiańskich (Mater Gen- tium Slavorum) i Wielką Panią Węgrów (Magna Hungarorum Domina). Gdy pierwszy romański kościół okazał się za mały, w XIV wieku zbudowano nowy, znacznie rozbudowany na przełomie XVII i XVIII stulecia. Bazylika w Mariazell Do Mariazell przybywa około milion pielgrzymów rocznie, najliczniej w czasie ob- chodów świąt maryjnych – Wniebowzięcia i Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Dużą popularnością cieszą się procesje ze świecami organizowane w letnie sobotnie wieczory. 13 września 1983 roku sanktuarium odwiedził Jan Paweł II. Figura Wielkiej Matki Austrii w ołtarzu bazyliki POŁOżENIE: Europa, środkowo-wschodnia Austria, kraj związkowy Styria. 7 AUSTRIA | MARIAzEll Bazylika w Mariazell – gotycki portal główny Bazylika w Mariazell Malownicze położenie Mariazell g n i a r u a e B w m u i r a u t k n a S BElgIA BEAuRAINg O d 29 listopada 1932 roku do 3 stycznia 1933 roku w miejscowości Beauraing w Belgii Matka Boża kilkakrotnie ukazała się pięciorgu dzieciom, przekazując im orędzie, które odczytano jako pow­ tórzenie i potwierdzenie orędzia z Fatimy. Figura Matki Bożej w Beauraing Choć na wieść o objawieniach do Beauraing zaczęły przybywać tłumy wiernych i cie- kawskich, nikomu oprócz dzieci nie było dane oglądać Maryi. Wszyscy mogli jedynie obserwować to, co działo się z dziećmi pogrążonymi w stanie przypominającym ekstazę, niereagującymi na żadne zewnętrzne bodźce. Dzieci – czternastoletni Andrée Degeimbre, dziewięcioletnia Gilberte Degeimbre, piętnastoletnia Fernande Voisin, jedenastoletni Albert Voisin i trzynastoletnia Gilberte Voisin – przeka- zały światu wezwanie do żarliwej modlitwy, zachętę do pielgrzymowania do Beauraing oraz obietnicę nawrócenia grzeszników. W czasie jedne- go z widzeń dostrzegły na piersiach Matki Bożej złote serce, z którego emanowały złote promienie. Taką też figurę Maryi umieszczono w miej- scu objawień, pod krzakiem głogu. Pomimo powściągliwości władz kościelnych do Beauraing natych- miast zaczęły przybywać tłumy pielgrzymów – w 1933 roku dwa mi- liony osób. Na oficjalne zezwolenie biskupa Namur na odprawianie nabożeństw trzeba było czekać do 1943 roku, a na dekret uznający objawienia za autentyczne kolejne sześć lat. Figurę Maryi poświęcono w 1946 roku, a w 1947 roku rozpoczęto budowę kaplicy. Konsekracja odbyła się w 1954 roku, a w 1968 roku zakończono budowę dużego kościoła z kryptą. Do sanktuarium Matki Bożej Królowej Niebios w Beauraing przybywa rocznie około trzystu tysięcy pielgrzymów. Był wśród nich także Jan Paweł II, który zawitał tu 18 maja 1985 roku. Modlił się przed figurą Matki Bożej i odprawił mszę. Beauraing – tablica upamiętniająca wizytę Jana Pawła II POŁOżENIE: Europa, południowa Belgia, Walonia, prowincja Namur. Kościół przy sanktuarium w Beauraing BELGIA | BEAuRAINg 10 BOśNIA I hERCEgOWINA MEDJugORIE K ontrowersje wokół Medjugorie (Međugorje) utrzymują się od 1981 roku, kiedy sześciorgu dzieciom po raz pierwszy ukazała się, jak twierdziły, Matka Boża. Choć Kongregacja Nauki Wiary zakazała duchownym organizowania pielgrzymek do miejsca rzekomych objawień, co roku przybywają tu dwa miliony pątników. Powoływane przez Kościół komisje wskazują na liczne mankamenty przesłania z Medju- gorie, które, jak wyszczególniono w komunikacie biskupa Mostaru z 1997 roku, zawie- ra m.in. błędy teologiczne, kłamstwa, personalne groźby pod adresem biskupów i bywa sprzeczne samo ze sobą. Wątpliwości dotyczą już pierwszych spotkań z Maryją. W Lourdes i Fati- mie, do których często porównuje się Medjugo- rie, objawienie nastąpiło w momencie, gdy dzieci się modliły. W Medjugorie dzieci spotkały się, żeby w tajemnicy przed rodzicami palić papiero- sy i jeść kradzione jabłka. Objawienia w Lourdes i Fatimie były krótkie, w Medjugorie ciągną się nieprzerwanie od lat. Świadkowie z Lourdes i Fa- timy wiedli życie ukryte, osoby wybrane w Med- jugorie są cały czas w centrum zainteresowania mediów. Zdumienie budzi także i to, że Matka Boża pojawia się na życzenie widzących. Wnętrze kościoła św. Jakuba Kościelne komisje wypowiedziały się także w kwestii niezwykłych zjawisk, jakie towa- rzyszą objawieniom, a także łask, jakie spływają na pielgrzymów przybywających do Bośni, podkreślając, że nie są to sprawy, które zawsze muszą iść w parze. Jan Paweł II, jak i Benedykt XVI zachowywali powściągliwość w ocenie objawień w Medjugorie. W styczniu 2014 roku zakończyła prace komisja powołana przez Bene- dykta XVI. Ostateczna decyzja należy do papieża Franciszka. POŁOżENIE: Europa, południowa Bośnia i Hercegowina, kanton hercegowińsko-neretwiański. 11 BOŚNIA I HERCEGOWINA | MEDJugORIE Figura Matki Bożej w miejscu objawień Medjugorie Pielgrzymi w Medjugorie Kopuły cerkwi na tle szczytów Riły Główna cerkiew i baszta Chrelina w szerokokątnym ujęciu
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Miejsca święte
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: