Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00058 005555 13609994 na godz. na dobę w sumie
Minecraft. Kompendium gracza - ebook/pdf
Minecraft. Kompendium gracza - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 312
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-9868-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> gry >> inne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Twój podręcznik budowniczego!

Minecraft to gra, która podbiła serca milionów graczy. Jest idealna dla użytkowników różnych platform — komputerów osobistych, konsol oraz telefonów. Co zadecydowało o sukcesie tej gry? Otwarty świat, w którym gracze są ograniczeni tylko własną wyobraźnią, oraz możliwość budowania w nim dowolnych konstrukcji to atuty Minecrafta. O jego popularności niech świadczy pojawienie się na rynku wydawniczym książek poświęconych tej grze.

Jedną z nich trzymasz właśnie w rękach. Jest to kompletny przewodnik, niezbędny każdemu graczowi. Sięgnij po tę książkę i poznaj zasady rządzące światem gry. Przekonaj się, jak skutecznie zdobywać surowce, przygotowywać mikstury oraz walczyć z potworami zamieszkującymi świat Minecrafta. W tym świecie możesz również zająć się rolnictwem, hodowlą zwierząt oraz odwiedzać odległe krainy. Jeżeli jesteś zapalonym graczem w Minecrafta i zaciekawił Cię świat gry, ta książka jest obowiązkową pozycją właśnie dla Ciebie!

Dzięki tej książce:

Stwórz swój własny świat!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Ultimate Player s Guide to Minecraft Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski ISBN: 978-83-246-9865-3 Authorized translation from the English language edition, entitled: THE ULTIMATE PLAYER S GUIDE TO MINECRAFT, First Edition; ISBN 0789752239; by Stephen O’Brien, published by Pearson Education, Inc, publishing as QUE Publishing. Copyright © by 2014 by Que Publishing All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education Inc. Polish language edition published by HELION S.A.. Copyright © 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/minekp Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność 3 Spis tre(cid:262)ci O autorze ...........................................................................................................9 Dedykacja ..........................................................................................................9 Podzi(cid:218)kowania .................................................................................................10 Wprowadzenie .................................................. 11 Co znajdziesz w tej ksi(cid:200)(cid:285)ce .............................................................................13 Jak czyta(cid:202) t(cid:218) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218) .......................................................................................14 Receptury ...................................................................................................15 Rozdzia(cid:119) 1. Pocz(cid:216)tki ........................................................... 17 Rejestracja i pobranie gry ................................................................................17 Rejestracja konta Mojang ..........................................................................18 Zakup Minecrafta .......................................................................................20 Uruchamianie Minecrafta .................................................................................22 Rozpocz(cid:218)cie nowej gry ....................................................................................23 Wybór stylu generacji (cid:258)wiata ......................................................................25 Tryby gry jednoosobowej .................................................................................26 Ziarna ...............................................................................................................27 Sterowanie .......................................................................................................28 Podsumowanie ................................................................................................29 Rozdzia(cid:119) 2. Pierwsza noc .................................................... 31 Przetrwaj i prosperuj ........................................................................................31 Znajd(cid:283) drzewa ..................................................................................................32 Korzystanie z ekwipunku ..................................................................................35 Stó(cid:239) rzemie(cid:258)lniczy .............................................................................................37 Konstruowanie narz(cid:218)dzi .............................................................................38 Budowa schronienia ...................................................................................41 Piec .............................................................................................................46 (cid:165)wiat(cid:239)o ........................................................................................................47 (cid:146)ó(cid:285)ko ..........................................................................................................48 Podsumowanie ................................................................................................50 Kup książkęPoleć książkę 4 Minecraft. Kompendium gracza Rozdzia(cid:119) 3. Zbieranie surowców ........................................... 53 HUD .................................................................................................................53 Ulepszanie narz(cid:218)dzi .........................................................................................57 Skrzynie: bezpieczne przechowywanie rzeczy ................................................59 Unikanie potworów ...........................................................................................61 G(cid:239)ód .................................................................................................................63 Zadania na dzi(cid:258): jedzenie, surowce i rozpoznanie ..........................................64 Jedzenie w biegu .......................................................................................66 Znajdowanie placu budowy .......................................................................68 Przewodnik po ekwipunku w trybie kreatywnym ..............................................71 Podsumowanie ................................................................................................73 Rozdzia(cid:119) 4. Wydobycie ........................................................ 75 Kop g(cid:239)(cid:218)boko .....................................................................................................75 Warstwy z(cid:239)ó(cid:285) ....................................................................................................76 Jeziora lawy i inne zagro(cid:285)enia .........................................................................77 Zej(cid:258)cie na poziom 11. ......................................................................................80 Szyb drabinowy 2×1 ..................................................................................80 Proste schody ............................................................................................81 Spiralne schody .........................................................................................82 Wydajne uk(cid:239)ady kopalni ...................................................................................83 Bezpiecze(cid:241)stwo i higiena wydobycia ..............................................................86 Podsumowanie ................................................................................................87 Rozdzia(cid:119) 5. Walka .............................................................. 89 Bestiariusz ........................................................................................................89 Zombie .......................................................................................................90 Paj(cid:200)ki ..........................................................................................................91 Szkielety .....................................................................................................93 Paj(cid:200)ki jaskiniowe ........................................................................................94 Paj(cid:218)czy je(cid:283)d(cid:283)cy ..........................................................................................95 Creepery .....................................................................................................95 Szlamy ........................................................................................................96 Endermani ..................................................................................................96 Zombie pigmani .........................................................................................98 Moby obronne ..................................................................................................98 (cid:165)nie(cid:285)ne golemy ..........................................................................................98 (cid:191)elazne golemy ..........................................................................................99 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:262)ci 5 Bro(cid:241) i pancerz ................................................................................................100 Fechtunek .................................................................................................101 (cid:146)ucznictwo ...............................................................................................102 Pancerz ....................................................................................................104 Ubierz si(cid:218) kolorowo ..................................................................................107 Podsumowanie ..............................................................................................107 Rozdzia(cid:119) 6. Rolnictwo ....................................................... 109 Wybór rodzaju uprawy ...................................................................................109 Za(cid:239)o(cid:285)enie farmy ........................................................................................113 Zautomatyzowane farmy ..........................................................................119 (cid:191)niwiarka t(cid:239)okowa .....................................................................................122 (cid:191)niwiarka z lepkich t(cid:239)oków ........................................................................125 (cid:191)niwiarka wodna ......................................................................................126 Zbieranie innego rodzaju plonów .............................................................129 Podsumowanie ..............................................................................................129 Rozdzia(cid:119) 7. Oswajanie i hodowla ......................................... 131 Hodowla przyjaznych mobów ........................................................................131 Smycze .....................................................................................................134 Rozmna(cid:285)anie ............................................................................................136 Konie, os(cid:239)y i inne stworzenia ..........................................................................136 Zbroja ko(cid:241)ska ..........................................................................................139 Objuczanie ...............................................................................................139 Dosiadanie (cid:258)wini ......................................................................................140 Rybo(cid:239)ówstwo ..................................................................................................140 Podsumowanie ..............................................................................................142 Rozdzia(cid:119) 8. Zaawansowana architektura i dekoracja wn(cid:227)trz ... 143 Po(cid:285)egnanie z pieczar(cid:200) ...................................................................................143 Dekoracja wn(cid:218)trz ...........................................................................................146 Budowanie pod wod(cid:200) ....................................................................................153 Obrona dzia(cid:239)ki ................................................................................................159 Kopanie rowów to nie ujma ......................................................................159 Dó(cid:239) na potwory .........................................................................................161 Wzmacniane (cid:258)ciany .................................................................................162 Podsumowanie ..............................................................................................163 Kup książkęPoleć książkę 6 Minecraft. Kompendium gracza Rozdzia(cid:119) 9. Czerwony kamie(cid:246), tory i inne atrakcje ................ 165 Czerwony proszek — podstawy ....................................................................166 (cid:189)ród(cid:239)a zasilania ........................................................................................167 Przewody ..................................................................................................171 Zasilane bloki ...........................................................................................172 Modyfikatory .............................................................................................174 Urz(cid:200)dzenia wyj(cid:258)ciowe ..............................................................................178 Automatyczne drzwi .......................................................................................180 Ruch pr(cid:200)du w pionie ................................................................................186 Obwody zaawansowane ................................................................................187 Bramki NOT, czyli inwertery .....................................................................187 Bramki OR, czyli wszystko przejdzie ........................................................188 Bramki AND, czyli dwie prawdziwe warto(cid:258)ci ............................................189 P(cid:218)tle przeka(cid:283)nikowe .................................................................................191 Transport kolejowy .........................................................................................191 Modele wagoników ..................................................................................192 Tory ..........................................................................................................195 Wyk(cid:239)adanie torów i budowanie stacji .......................................................197 Skrzy(cid:285)owania ...........................................................................................198 Stacje po(cid:258)rednie ......................................................................................198 Leje .................................................................................................................200 Podsumowanie ..............................................................................................201 Rozdzia(cid:119) 10. Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury ............................. 203 Zaklinanie .......................................................................................................203 Tworzenie i wydobywanie obsydianu .......................................................205 Ksi(cid:200)(cid:285)ki ......................................................................................................208 Rzucanie zakl(cid:218)(cid:202) .......................................................................................208 Ulepszanie zakl(cid:218)(cid:202) przy pomocy biblioteczek ..........................................210 Zdobywanie do(cid:258)wiadczenia i zarz(cid:200)dzanie nim ........................................211 Ulepszanie broni ......................................................................................212 Ulepszanie zbroi .......................................................................................212 Ulepszanie narz(cid:218)dzi .................................................................................215 Kowad(cid:239)o .........................................................................................................216 Mikstury ..........................................................................................................218 Alchemia ...................................................................................................219 Wzmacnianie mikstur ...............................................................................223 Podsumowanie ..............................................................................................224 Kup książkęPoleć książkę Spis tre(cid:262)ci 7 Rozdzia(cid:119) 11. Osady i inne miejsca ......................................... 225 Sielskie (cid:285)ycie ..................................................................................................225 Nabywcza moc szmaragdu ...........................................................................228 Ukryte (cid:258)wi(cid:200)tynie i inne budowle .....................................................................230 (cid:165)wi(cid:200)tynie pustynne ..................................................................................230 Pustynie d(cid:285)unglowe .................................................................................232 Chatka wied(cid:283)my .......................................................................................232 Lochy ........................................................................................................233 Opuszczone kopalnie ..............................................................................234 Twierdze ...................................................................................................234 Twierdze Netheru .....................................................................................235 Mapy ..............................................................................................................235 Zegar ..............................................................................................................238 Podsumowanie ..............................................................................................239 Rozdzia(cid:119) 12. Nether i Kres .................................................. 241 Równoleg(cid:239)e wymiary ......................................................................................241 Droga do Netheru ..........................................................................................243 Magiczny portal ........................................................................................245 Przetrwanie w fortecy Netheru .......................................................................248 Mieszka(cid:241)cy Netheru .......................................................................................250 Fina(cid:239) ................................................................................................................252 Poszukiwanie twierdzy .............................................................................253 Walka ze Smokiem Kresu ........................................................................256 Podsumowanie ..............................................................................................260 Rozdzia(cid:119) 13. Modyfikacje i gra wieloosobowa ........................ 261 Personalizacja ................................................................................................261 Zmiana skóry ............................................................................................262 Edytory skórek ..........................................................................................263 Paczki zasobów .............................................................................................266 Modyfikacje ..............................................................................................268 Instalacja modów w Forge .......................................................................269 Too Many Items ........................................................................................271 Multiplayer ......................................................................................................271 Gra przez LAN ..........................................................................................272 Do(cid:239)(cid:200)czanie do serwera multiplayerowego ...............................................274 Prowadzenie serwera multiplayerowego .................................................276 Podsumowanie ..............................................................................................279 Kup książkęPoleć książkę 8 Minecraft. Kompendium gracza Dodatek A Receptury ....................................................... 281 Podstawowe receptury ...................................................................................282 U(cid:285)yteczne przedmioty ....................................................................................284 Bro(cid:241) i pancerz ................................................................................................287 (cid:191)ywno(cid:258)(cid:202) i pokrewne sk(cid:239)adniki .......................................................................288 Mechanizmy i czerwony kamie(cid:241) ....................................................................292 Transport ........................................................................................................295 Budownictwo ..................................................................................................297 Elementy dekoracyjne i inne ..........................................................................301 Zaklinanie i alchemia ......................................................................................305 Barwniki ..........................................................................................................306 Fajerwerki .......................................................................................................308 Skorowidz ........................................................................ 311 Kup książkęPoleć książkę 10 Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury (cid:132) Poznaj system zakl(cid:218)(cid:202) w Minecrafcie. (cid:132) Bezpiecznie zachowuj swoje zdobywane w pocie czo(cid:239)a poziomy do(cid:258)wiadczenia. (cid:132) Dopie(cid:258)(cid:202) swoj(cid:200) bro(cid:241), wzmocnij pancerz i ulepsz narz(cid:218)dzia. (cid:132) Naprawiaj przedmioty na kowadle. (cid:132) Przygotuj mikstury na statywie alchemicznym. Prawdopodobnie z(cid:239)o(cid:285)y(cid:239)e(cid:258) ju(cid:285) sobie diamentowy miecz, Twoja baza jest istn(cid:200) fortec(cid:200) i jeste(cid:258) tak zabezpieczony, aby bez najmniejszych problemów pokona(cid:202) hord(cid:218) creeperów. Nigdy nie jest tak dobrze, by nie mog(cid:239)o by(cid:202) lepiej. W tym rozdziale zdob(cid:218)dziesz dodatkowe umiej(cid:218)tno(cid:258)ci zwi(cid:200)zane z obs(cid:239)ug(cid:200) specjalnego sto(cid:239)u rzemie(cid:258)lniczego, du(cid:285)ego bloku (cid:285)elaza i paru ma(cid:239)ych buteleczek. Zaklinanie Punkty do(cid:258)wiadczenia zbierasz w toku gry; ich liczba przedstawiana jest w formie zielonych odcinków paska do(cid:258)wiadczenia. (Wszystkie te kolorowe kulki, które przelatuj(cid:200) w Twoj(cid:200) stron(cid:218), gdy ubijasz potwory czy w pocie czo(cid:239)a przetapiasz stosy (cid:285)elaza, s(cid:200) w(cid:239)a(cid:258)nie punktami do(cid:258)wiadczenia). Kiedy pasek si(cid:218) wype(cid:239)nia, gracz zyskuje poziom do(cid:258)wiadczenia — który na swój sposób dzia(cid:239)a jako waluta — a pasek zostaje wyzerowany. Poziomy do(cid:258)wiadczenia mo(cid:285)esz rozwa(cid:285)nie spo(cid:285)ytkowywa(cid:202), zaklinaj(cid:200)c swoje przedmioty — wzmacniaj(cid:200)c bro(cid:241), pancerz i narz(cid:218)dzia. Zakl(cid:218)cia zwi(cid:218)kszaj(cid:200) bazowe mo(cid:285)liwo(cid:258)ci przedmiotów. Mo(cid:285)na nimi sprawi(cid:202), by kilof spraw- niej wydobywa(cid:239) rud(cid:218), miecz zadawa(cid:239) wi(cid:218)ksze obra(cid:285)enia lub sta(cid:239) si(cid:218) niezniszczalny, Twoja zbroja by(cid:239)a praktycznie (cho(cid:202) nie ca(cid:239)kowicie) nie do przebicia, oraz wprowadzi(cid:202) wiele innych usprawnie(cid:241), które pomog(cid:200) Ci przetrwa(cid:202) w Netherze i Kresie. Zakl(cid:218)cia nadaj(cid:200) tak(cid:285)e nieco bardziej magiczne w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci: zakl(cid:218)cie oddychania znacz(cid:200)co zwi(cid:218)ksza zdolno(cid:258)(cid:202) do prze(cid:285)ycia pod wod(cid:200), zakl(cid:218)cie niesko(cid:241)czono(cid:258)ci sprawia, (cid:285)e (cid:239)ukowi nigdy nie ko(cid:241)cz(cid:200) si(cid:218) strza(cid:239)y (cho(cid:202) sam mo(cid:285)e ulec zniszczeniu), a zakl(cid:218)te buty pozwol(cid:200) Ci Kup książkęPoleć książkę 204 ROZDZIA(cid:118) 10. Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury prze(cid:285)ywa(cid:202) upadki z wysoko(cid:258)ci. Zakl(cid:218)cia maj(cid:200) tak(cid:285)e praktyczne zastosowanie: mog(cid:200) spra- wia(cid:202), by Twoje narz(cid:218)dzia wybija(cid:239)y wi(cid:218)cej surowców z ka(cid:285)dego rozbitego bloku czy nawet ekstrahowa(cid:239)y bloki w pierwotnej postaci, zamiast rozbija(cid:202) je na upuszczane sk(cid:239)adniki. Jak si(cid:218) zatem zabra(cid:202) za zaklinanie? Jest to do(cid:258)(cid:202) proste i mo(cid:285)na do tego podej(cid:258)(cid:202) na kilka sposobów: (cid:132) Skorzystaj ze sto(cid:239)u do zaklinania, aby nada(cid:202) przedmiotowi losowe zakl(cid:218)cie w zamian za poziomy do(cid:258)wiadczenia. (cid:132) Zakup za szmaragdy od kap(cid:239)ana w osadzie konkretne zakl(cid:218)cie przedmiotu, który masz ju(cid:285) w ekwipunku. Dzia(cid:239)a to równie(cid:285) jako darmowa naprawa, gdy(cid:285) mo(cid:285)esz zamieni(cid:202) uszko- dzony przedmiot na jego nieuszkodzony, zakl(cid:218)ty odpowiednik. (cid:132) Zestaw zakl(cid:218)t(cid:200) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218) z przedmiotem na kowadle. Wymaga to zu(cid:285)ycia poziomów do(cid:258)wiadczenia, ale stosunkowo mniej ni(cid:285) samo utworzenie zakl(cid:218)tej ksi(cid:200)(cid:285)ki. Jest to (cid:258)wietne rozwi(cid:200)zanie, je(cid:258)li mia(cid:239)e(cid:258) szcz(cid:218)(cid:258)cie trafi(cid:202) na zakl(cid:218)t(cid:200) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218) w skrzyni, na któr(cid:200) trafi(cid:239)e(cid:258) w osadzie, lochu czy innym tego typu miejscu. Bibliotekarze w osadach z kolei oddaj(cid:200) je w zamian za inne przedmioty. (cid:132) Zestaw przedmiot z zakl(cid:218)tym przedmiotem tego typu na kowadle. (cid:146)(cid:200)cz(cid:200)c dwa przed- mioty o ró(cid:285)nych, lecz kompatybilnych zakl(cid:218)ciach, uzyskasz ostateczny przedmiot z oby- dwoma zakl(cid:218)ciami. Kowade(cid:239) mo(cid:285)na te(cid:285) u(cid:285)ywa(cid:202) do naprawiania i nazywania przedmiotów w podobny sposób co do ich zaklinania. Zacznijmy od metody najprostszej, czyli u(cid:285)ycia sto(cid:239)u do zakl(cid:218)(cid:202) (rysunek 10.1). Zaraz jeszcze zajmiemy si(cid:218) otaczaj(cid:200)cymi je biblioteczkami. RYSUNEK 10.1. Stó(cid:239) do zakl(cid:218)(cid:202), otoczony pi(cid:218)tnastoma wzmacniaj(cid:200)cymi jego oddzia(cid:239)ywanie biblioteczkami Kup książkęPoleć książkę Zaklinanie 205 Sto(cid:239)y do zakl(cid:218)(cid:202), podobnie jak sto(cid:239)y rzemie(cid:258)lnicze, zajmuj(cid:200) jeden blok. Utworzenie ich jest jednak nieco trudniejsze, poniewa(cid:285) trzeba do tego mie(cid:202) dwa diamenty, ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218) i cztery bloki obsydianu. UWAGA S(cid:216)dzisz, (cid:282)e to za trudne? Je(cid:258)li stworzenie sto(cid:239)u do zakl(cid:218)(cid:202) wydaje Ci si(cid:218) wyzwaniem, to od razu musz(cid:218) Ci(cid:218) ostrzec, (cid:285)e jest to nic w porównaniu z tworzeniem statywu alchemicznego, który omówi(cid:218) w dalszej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u. Potraktuj ten etap jako rozgrzewk(cid:218) w dziedzinie pos(cid:239)ugiwania si(cid:218) law(cid:200). Spo(cid:258)ród wszystkich sk(cid:239)adników obsydian jest najtrudniejszy do zdobycia. Czasami mo(cid:285)na na niego trafi(cid:202) w skrzyniach w osadach, ale z regu(cid:239)y trzeba go znajdowa(cid:202) w terenie lub samemu go tworzy(cid:202), (cid:239)(cid:200)cz(cid:200)c wod(cid:218) z law(cid:200). Tworzenie i wydobywanie obsydianu Obsydian powstaje naturalnie, gdy pp(cid:239)yn(cid:200)ca woda trafia na (cid:283)ród(cid:239)o lawy (ale nie na rozlan(cid:200) ju(cid:285) law(cid:218)). Jest to warunek kluczowy, poniewa(cid:285) wszystkie inne mieszanki lawy i wody, czy to p(cid:239)yn(cid:200)cych, czy nie, zwyczajnie tworz(cid:200) bruk, a tym niczego nie zaczarujesz. Obsydian jest praktycznie niezniszczalny, co czyni z niego (cid:258)wietny materia(cid:239) konstrukcyjny. Wydobywanie go jest jednak ryzykowne, ze wzgl(cid:218)du na otoczenie pe(cid:239)ne lawy, która mo(cid:285)e przerobi(cid:202) Ci(cid:218) na piecze(cid:241) w trybie ekspresowym. Do budowy sto(cid:239)ów do zakl(cid:218)(cid:202) nie potrzeba jednak du(cid:285)o obsydianu. Co wi(cid:218)cej, poka(cid:285)(cid:218) Ci pewn(cid:200) technik(cid:218) jego pozyskiwania. Wykonaj nast(cid:218)puj(cid:200)ce czynno(cid:258)ci: 1. Nape(cid:239)nij kilka wiader wod(cid:200). By(cid:202) mo(cid:285)e potrzebne Ci b(cid:218)dzie tylko jedno, ale na wszelki wypadek we(cid:283) ich kilka. 2. Znajd(cid:283) teraz jezioro lawy. By(cid:202) mo(cid:285)e masz szcz(cid:218)(cid:258)cie i jest gdzie(cid:258) takie na powierzchni, ale najpewniejszym rozwi(cid:200)zaniem jest zej(cid:258)cie na najni(cid:285)sze poziomy kopalni, gdzie ju(cid:285) zapewne na kilka trafi(cid:239)e(cid:258). Lawa najcz(cid:218)(cid:258)ciej wyst(cid:218)puje poni(cid:285)ej poziomu 11., licz(cid:200)c od ci(cid:200)- g(cid:239)ej warstwy ska(cid:239)y macierzystej na poziomie zerowym. Je(cid:258)li jeszcze nie trafi(cid:239)e(cid:258) na law(cid:218), wydr(cid:200)(cid:285) w kopalni kilka odga(cid:239)(cid:218)zie(cid:241). Powiniene(cid:258) szybko odnie(cid:258)(cid:202) sukces. 3. Je(cid:258)li trafisz na jezioro lawy, które zosta(cid:239)o ju(cid:285) cz(cid:218)(cid:258)ciowo zalane wod(cid:200) (rysunek 10.2), mo(cid:285)esz spróbowa(cid:202) odgrodzi(cid:202) (cid:283)ród(cid:239)o wody brukiem lub innymi blokami, by wykopa(cid:202) ods(cid:239)oni(cid:218)ty w ten sposób obsydian. Rezultat widnieje na rysunku 10.3. W jeziorze lawy umie(cid:258)ci(cid:239)em dodatkow(cid:200) warstw(cid:218) bruku, aby zabra(cid:202) si(cid:218) za wydobycie obsydianu bez obawy, (cid:285)e mog(cid:218) w ka(cid:285)dej chwili sp(cid:239)on(cid:200)(cid:202). Gdy chodzisz po blokach s(cid:200)siaduj(cid:200)cych z law(cid:200), przytrzymywanie klawisza Shift pozwoli Ci unikn(cid:200)(cid:202) przypadkowego wpadni(cid:218)cia do niej. Kup książkęPoleć książkę 206 ROZDZIA(cid:118) 10. Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury RYSUNEK 10.2. Naturalnie wyst(cid:218)puj(cid:200)ce jezioro lawy zalewane wod(cid:200). Utworzony ju(cid:285) przez wod(cid:218) obsydian mo(cid:285)na pozna(cid:202) po cienkiej czarnej obwódce na kraw(cid:218)dzi wody 1. Ciekn(cid:200)ca woda, która ju(cid:285) zala(cid:239)a cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) jeziora 2. (cid:189)ród(cid:239)a lawy (a nie przelewaj(cid:200)ca si(cid:218) lawa) RYSUNEK 10.3. Obsydian odkryty po odgrodzeniu wody barier(cid:200) 1. P(cid:239)yn(cid:200)ca woda po odgrodzeniu od jeziora lawy brukiem 4. Je(cid:285)eli w pobli(cid:285)u nie ma wody, wylej wod(cid:218) z wiadra na blok znajduj(cid:200)cy si(cid:218) obok lawy, by mog(cid:239)a na ni(cid:200) wyciekn(cid:200)(cid:202). Najlepiej w tym celu stan(cid:200)(cid:202) na podwy(cid:285)szeniu z jednego bloku Kup książkęPoleć książkę Zaklinanie 207 lub wy(cid:285)szym. (Je(cid:258)li takiego nigdzie nie ma, to postaw w(cid:239)asny blok). Dzi(cid:218)ki temu woda nie zmyje Ci(cid:218) w stron(cid:218) lawy czy innego obszaru zagro(cid:285)enia. WSKAZÓWKA Czy lawa jest jedynym (cid:280)ród(cid:119)em (cid:262)wiat(cid:119)a? Rozmie(cid:258)(cid:202) dooko(cid:239)a par(cid:218) pochodni, (cid:285)eby po wygaszeniu lawy nie zapanowa(cid:239)y egipskie ciemno(cid:258)ci. 5. Pozwól wodzie pop(cid:239)yn(cid:200)(cid:202) jak najdalej, by przekszta(cid:239)ci(cid:239)a jezioro lawy w obsydianow(cid:200) powierzchni(cid:218), a nast(cid:218)pnie nape(cid:239)nij wiadro (cid:283)ród(cid:239)em wody, by j(cid:200) zebra(cid:202) i odkry(cid:202) obsydian (rysunek 10.4). Je(cid:258)li nie mo(cid:285)esz zebra(cid:202) (cid:283)ród(cid:239)a wody do wiadra, umie(cid:258)(cid:202) dooko(cid:239)a inne bloki, aby osuszy(cid:202) otoczenie. RYSUNEK 10.4. Woda wylana z wiadra przeobrazi(cid:239)a ca(cid:239)e jezioro lawy w obsydian 1. Obsydian 6. Z(cid:239)ap za diamentowy kilof i zabierz si(cid:218) za wydobycie. Rozbicie bloku obsydianu potrafi troch(cid:218) potrwa(cid:202), wi(cid:218)c b(cid:200)d(cid:283) cierpliwy. Istnieje te(cid:285) du(cid:285)e prawdopodobie(cid:241)stwo, (cid:285)e pod obsy- dianem znajdziesz wi(cid:218)cej lawy. W takiej sytuacji wylej na law(cid:218) wod(cid:218), by przekszta(cid:239)ci(cid:202) wszelkie okoliczne bloki w obsydian, i ponownie zbierz wod(cid:218) do wiadra. Wykop wi(cid:218)cej obsydianu ni(cid:285) te cztery bloki, których potrzebujesz do zbudowania sto(cid:239)u do zakl(cid:218)(cid:202). Spróbuj zebra(cid:202) co najmniej 14 bloków, gdy(cid:285) pozosta(cid:239)ych u(cid:285)yjesz do stworzenia portalu do Netheru (co omówi(cid:218) w rozdziale 12.), który musisz odwiedzi(cid:202), by móc stworzy(cid:202) omówiony w dalszej cz(cid:218)(cid:258)ci tego rozdzia(cid:239)u statyw alchemiczny. Kup książkęPoleć książkę 208 ROZDZIA(cid:118) 10. Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury Ksi(cid:216)(cid:282)ki Ksi(cid:200)(cid:285)ki maj(cid:200) kilka zastosowa(cid:241): s(cid:200) potrzebne do stworzenia sto(cid:239)u do zakl(cid:218)(cid:202), wzmocnienia jego si(cid:239)y przy u(cid:285)yciu biblioteczek, a tak(cid:285)e do przechowywania zakl(cid:218)(cid:202). (S(cid:200) te(cid:285) ksi(cid:200)(cid:285)ki, które naucz(cid:200) Ci(cid:218) gra(cid:202) w Minecrafta). Do stworzenia ksi(cid:200)(cid:285)ki potrzeba trzech kartek papieru i jednej skóry. W wersji gry na Xboksa i w Pocket Edition nie trzeba u(cid:285)ywa(cid:202) skóry — widocznie maj(cid:200) mi(cid:218)kkie ok(cid:239)adki. Zacznij od stworzenia papieru z trzech sztuk trzciny cukrowej. Nast(cid:218)pnie zestaw papier ze skór(cid:200), by uzyska(cid:202) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218). Stwórz ich jak najwi(cid:218)cej, gdy(cid:285) potrzebne Ci b(cid:218)dzie 45 ksi(cid:200)(cid:285)ek, by stworzy(cid:202) pe(cid:239)ny zestaw biblioteczek, którymi otoczysz stó(cid:239) do zakl(cid:218)(cid:202). (Nie musisz jednak za wszelk(cid:200) cen(cid:218) robi(cid:202) tego od razu; mo(cid:285)esz powoli rozbudowywa(cid:202) swoj(cid:200) kolekcj(cid:218), zaczy- naj(cid:200)c od kilku). Rzucanie zakl(cid:227)(cid:218) Wszystko staje si(cid:218) prostsze, gdy masz ju(cid:285) podstawowe sk(cid:239)adniki. Wykonaj nast(cid:218)puj(cid:200)ce czynno(cid:258)ci: 1. Stwórz i postaw stó(cid:239) do zaklinania. Pomi(cid:218)dzy sto(cid:239)em a (cid:258)cianami pozostaw dwa bloki odst(cid:218)pu, by mie(cid:202) gdzie postawi(cid:202) biblioteczki (rysunek 10.1). Kiedy podejdziesz do sto(cid:239)u, zobaczysz ca(cid:239)kiem (cid:239)adn(cid:200) animacj(cid:218) otwieraj(cid:200)cej si(cid:218) na nim ksi(cid:200)(cid:285)ki. 2. Kliknij stó(cid:239) prawym przyciskiem myszy, by otworzy(cid:202) interfejs zaklinania. 3. Umie(cid:258)(cid:202) przedmiot, na który chcesz rzuci(cid:202) zakl(cid:218)cie (bro(cid:241), narz(cid:218)dzie, pancerz lub ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218)), w pustym polu pod ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:200). Z prawej strony pojawi si(cid:218) lista trzech dost(cid:218)pnych zakl(cid:218)(cid:202) (rysunek 10.5). Kup książkęPoleć książkę Zaklinanie 209 RYSUNEK 10.5. Zaklinanie diamentowego miecza 4. Podane na li(cid:258)cie zakl(cid:218)cia s(cid:200) nieczytelne i generowane losowo. Podane na jasnozielono liczby odnosz(cid:200) si(cid:218) do poziomów do(cid:258)wiadczenia, które zostan(cid:200) spo(cid:285)ytkowane na poszcze- gólne zakl(cid:218)cia. Rodzaj zakl(cid:218)cia, jakie rzucisz, jest zatem w praktyce losowy. Zakl(cid:218)cie mo(cid:285)e kosztowa(cid:202) do 30 poziomów do(cid:258)wiadczenia, ale im wi(cid:218)kszy wydatek, tym wi(cid:218)ksz(cid:200) masz szans(cid:218), (cid:285)e b(cid:218)dzie ono silniejsze. Wszelkie zakl(cid:218)cia, na które Ci(cid:218) nie sta(cid:202), zazna- czone s(cid:200) na szaro. Stó(cid:239) zakl(cid:218)(cid:202), obok którego nie stoj(cid:200) jakiekolwiek biblioteczki, pozwala na rzucanie zakl(cid:218)(cid:202) maksymalnie 8-poziomowych. 5. Wybierz zakl(cid:218)cie z listy. Na razie trzymaj si(cid:218) s(cid:239)abszych zakl(cid:218)(cid:202), by zachowa(cid:202) do(cid:258)wiad- czenie na dodatkowe ulepszenia. Do naprawienia przedmiotu mo(cid:285)esz te(cid:285) u(cid:285)y(cid:202) kowad(cid:239)a, ale pami(cid:218)taj, (cid:285)e naprawy zwi(cid:218)kszaj(cid:200) pó(cid:283)niejszy koszt zaklinania. 6. Przeci(cid:200)gnij zakl(cid:218)ty przedmiot z powrotem do ekwipunku. Najed(cid:283) kursorem na przedmiot, by zobaczy(cid:202), jakie zakl(cid:218)cia zosta(cid:239)y na niego rzucone. WSKAZÓWKA Zakl(cid:227)cia a prawdopodobie(cid:246)stwo Algorytmy u(cid:285)ywane przez Minecrafta do generowania list zakl(cid:218)(cid:202) nie s(cid:200) proste. Uwzgl(cid:218)d- niaj(cid:200) one tyle czynników, (cid:285)e opracowanie ustandaryzowanej tabeli prawdopodobie(cid:241)- stwa jest niemo(cid:285)liwe. Istnieje jednak kilka witryn, które generuj(cid:200) wyniki w oparciu o kod programu. Wejd(cid:283) na stron(cid:218) www.minecraftenchantmentcalculator.com, wybierz materia(cid:239), narz(cid:218)dzie i poziom zakl(cid:218)cia, a skrypt sam rzuci kostk(cid:200) 10 tysi(cid:218)cy razy, podsumuje wyniki i podsunie Ci list(cid:218) dost(cid:218)pnych zakl(cid:218)(cid:202) wraz z prawdopodobie(cid:241)stwem ich wyst(cid:200)pienia. Kup książkęPoleć książkę 210 ROZDZIA(cid:118) 10. Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury OSTRZE(cid:281)ENIE Naprawy na stole rzemie(cid:262)lniczym usuwaj(cid:216) zakl(cid:227)cia Naprawienie zakl(cid:218)tego przedmiotu poprzez po(cid:239)(cid:200)czenie go z innym na stole rzemie(cid:258)lni- czym cofa wszystkie zakl(cid:218)cia. Je(cid:258)li chcesz zachowa(cid:202) lub po(cid:239)(cid:200)czy(cid:202) zakl(cid:218)cia, naprawiaj przedmioty na kowadle. Ulepszanie zakl(cid:227)(cid:218) przy pomocy biblioteczek Biblioteczki pozwalaj(cid:200) na rzucanie zakl(cid:218)(cid:202) o wy(cid:285)szych poziomach. Biblioteczk(cid:218) stworzysz z trzech ksi(cid:200)(cid:285)ek i sze(cid:258)ciu bloków desek z dowolnego rodzaju drewna. Ulepszenia wynikaj(cid:200)ce z u(cid:285)ycia biblioteczek dzia(cid:239)aj(cid:200) nast(cid:218)puj(cid:200)co: (cid:132) Ka(cid:285)da biblioteczka podnosi poziom zakl(cid:218)(cid:202) o 1 – 2 punkty; 15 biblioteczek podnosi zatem poziom do maksimum. (cid:132) Biblioteczki musz(cid:200) by(cid:202) oddalone o dwa pola od sto(cid:239)u z pustym miejscem pomi(cid:218)dzy. Jaki- kolwiek blok — pochodnia, pokrywa (cid:258)nie(cid:285)na — zablokuje do(cid:239)adowanie od biblioteczki. (cid:132) Nawet je(cid:258)li postawisz pe(cid:239)ny zestaw biblioteczek, w interfejsie pojawia(cid:202) si(cid:218) b(cid:218)d(cid:200) zakl(cid:218)cia o mniejszej mocy. W trzech polach b(cid:218)d(cid:200) si(cid:218) znajdowa(cid:202) losowo dobrane zakl(cid:218)cia o mocy od najmniejszej do najwi(cid:218)kszej. (cid:132) Biblioteczki musz(cid:200) znajdowa(cid:202) si(cid:218) na tym samym poziomie co stó(cid:239) lub poziom wy(cid:285)ej. Pojedynczy szereg 15 biblioteczek wygl(cid:200)da tak jak na rysunku 10.1, ale mo(cid:285)esz je posta- wi(cid:202) jedna na drugiej (rysunek 10.6) pod (cid:258)cian(cid:200), by uzyska(cid:202) taki sam efekt, ale nie odgra- dza(cid:202) sto(cid:239)u z boku. WSKAZÓWKA Dobieranie i przechowywanie zakl(cid:227)(cid:218) w ksi(cid:216)(cid:282)kach Ksi(cid:200)(cid:285)ki pozwalaj(cid:200) na dok(cid:239)adniejsze dobieranie zakl(cid:218)(cid:202), które maj(cid:200) by(cid:202) nadawane przed- miotom. Umie(cid:258)(cid:202) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218) na stole i w standardowy sposób rzu(cid:202) na ni(cid:200) zakl(cid:218)cie. Wynik i tak b(cid:218)dzie losowy, ale po wzi(cid:218)ciu ksi(cid:200)(cid:285)ki do ekwipunku przynajmniej b(cid:218)dziesz wiedzie(cid:202), jakie zakl(cid:218)cie zawiera. Przy niewielkim wydatku poziomów do(cid:258)wiadczenia b(cid:218)dziesz teraz móg(cid:239) rzuci(cid:202) zakl(cid:218)cie z wybranej ksi(cid:200)(cid:285)ki na przedmiot, k(cid:239)ad(cid:200)c je na kowadle. Pozosta(cid:239)e ksi(cid:200)(cid:285)ki przechowuj dla bezpiecze(cid:241)stwa w skrzyni. Kup książkęPoleć książkę Zaklinanie 211 RYSUNEK 10.6. Nieco inny rozk(cid:239)ad biblioteczek, który te(cid:285) zapewnia sto(cid:239)owi maksymalne na(cid:239)adowanie. Obiekty stawiane na biblioteczkach nie zmniejszaj(cid:200) ich efektywno(cid:258)ci (cid:132) Stawianie przedmiotów w rodzaju skrzy(cid:241) i pochodni na biblioteczkach nie neguje ich dzia(cid:239)ania. W dwupoziomowym uk(cid:239)adzie biblioteczek mo(cid:285)esz umie(cid:258)ci(cid:202) jeszcze jedn(cid:200) dodat- kow(cid:200), dla zachowania symetrii, cho(cid:202) nie b(cid:218)dzie ona mie(cid:202) wp(cid:239)ywu na dzia(cid:239)anie sto(cid:239)u. Zdobywanie do(cid:262)wiadczenia i zarz(cid:216)dzanie nim Punkty do(cid:258)wiadczenia zyskuje si(cid:218), wykonuj(cid:200)c ró(cid:285)ne czynno(cid:258)ci, oraz „wydaje” w ramach zakli- nania i wykonywania napraw na kowadle. Jak najszybciej zebra(cid:202) punkty do(cid:258)wiadczenia i zmaksymalizowa(cid:202) ich przyp(cid:239)yw? (cid:132) Punkty do(cid:258)wiadczenia zyskujesz za zabijanie mobów, gotowanie, (cid:239)owienie ryb i rozmna- (cid:285)anie zwierz(cid:200)t. Z kolei ugotowane jedzenie staje si(cid:218) bardziej po(cid:285)ywne. Szybkim sposo- bem na zdobycie punktów do(cid:258)wiadczenia jest zatem masowe rozmno(cid:285)enie zwierz(cid:200)t hodowlanych, ubicie nadwy(cid:285)ki, zebranie upuszczonego mi(cid:218)sa i upieczenie go w piecu. Rozmna(cid:285)anie kurczaków jest proste, gdy(cid:285) wymagane do tego nasiona s(cid:200) dost(cid:218)pne wsz(cid:218)dzie, gdzie ro(cid:258)nie trawa. Krowy s(cid:200) natomiast du(cid:285)o bardziej przydatne, poniewa(cid:285) w wersji na PC (czyli na komputery z Windowsem, OS X lub Linuksem) mo(cid:285)esz tak(cid:285)e wykorzysta(cid:202) ich skór(cid:218) do tworzenia ksi(cid:200)(cid:285)ek. Wi(cid:218)cej punktów do(cid:258)wiadczenia zyskasz jednak, zabijaj(cid:200)c wrogie moby. (cid:132) Zawsze staraj si(cid:218) zebra(cid:202) wszystkie kolorowe kule do(cid:258)wiadczenia, które lec(cid:200) w Twoj(cid:200) stron(cid:218), gdy wykonasz jak(cid:200)(cid:258) generuj(cid:200)c(cid:200) je czynno(cid:258)(cid:202). (cid:132) Zaklinaj z(cid:239)ot(cid:200) bro(cid:241) i z(cid:239)ote elementy pancerza. Z(cid:239)oto korzysta na zakl(cid:218)ciach najbardziej, a ponadto uzyskanie dla niego wy(cid:285)szej klasy zakl(cid:218)cia jest bardziej prawdopodobne ni(cid:285) w przypadku rzeczy z (cid:285)elaza lub diamentów. Kup książkęPoleć książkę 212 ROZDZIA(cid:118) 10. Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury (cid:132) Kap(cid:239)ani w osadzie zaklinaj(cid:200) przedmioty w zamian za szmaragdy, nie do(cid:258)wiadczenie. (cid:132) Zacznij od zakl(cid:218)(cid:202) niskiego poziomu, w zakresie od 1 do 10. Zakl(cid:218)cia w tym przedziale maj(cid:200) podobn(cid:200) moc, wi(cid:218)c na pocz(cid:200)tek korzystaj z ta(cid:241)szych. (cid:132) Pierwsze 16 poziomów do(cid:258)wiadczenia zdobywa si(cid:218) naj(cid:239)atwiej. Od 17. poziomu zdoby- wanie kolejnych staje si(cid:218) coraz trudniejsze, wi(cid:218)c je(cid:258)li chcesz szybko zaczarowa(cid:202) wiele przedmiotów, to trzymaj si(cid:218) poni(cid:285)ej 17. poziomu, aby cyklicznie zaklina(cid:202), co trzeba, wyda- wa(cid:202) do(cid:258)wiadczenie i je odnawia(cid:202). (cid:132) Je(cid:258)li zginiesz, stracisz wszystkie poziomy do(cid:258)wiadczenia. Wprawdzie po odrodzeniu mo(cid:285)esz odzyska(cid:202) par(cid:218) punktów, ale starczy ich w najlepszym wypadku na doj(cid:258)cie do poziomu 5. Je(cid:258)li masz do(cid:258)wiadczenie na zbyciu (jakiekolwiek powy(cid:285)ej poziomu 17.), ale brakuje Ci przedmiotów do zaczarowania, wykorzystaj je do zaklinania ksi(cid:200)(cid:285)ek. Prze- chowuj je w skrzyni, aby przetrwa(cid:239)y Twoj(cid:200) (cid:258)mier(cid:202) i aby(cid:258) móg(cid:239) je wykorzysta(cid:202) z nowymi przedmiotami, gdy si(cid:218) odrodzisz. WSKAZÓWKA Kod na do(cid:262)wiadczenie Je(cid:258)li chcesz si(cid:218) pobawi(cid:202) i szybko zyska(cid:202) do(cid:258)wiadczenie, a masz w(cid:239)(cid:200)czone kody, wpisz polecenie /XP liczba L, by zdoby(cid:202) dowolny poziom. Przyk(cid:239)adowo kod /XP 30L doda Ci 30 poziomów do(cid:258)wiadczenia. Ujemna liczba z kolei je odejmie. Dzia(cid:239)a to tak(cid:285)e w trybie przetrwania, je(cid:258)li masz w(cid:239)(cid:200)czone kody. Ulepszanie broni Zaczarowan(cid:200) broni(cid:200) zasiejesz istny postrach w(cid:258)ród wrogów. Sam si(cid:218) zdziwisz, o ile szybciej pokonasz zombiaka, gdy z(cid:239)apiesz za ostrzejszy miecz, czy jak daleko odepchniesz creepera, uderzaj(cid:200)c go mieczem zaczarowanym na odrzut. W tabeli 10.1 widnieje pe(cid:239)na lista zakl(cid:218)(cid:202). Ulepszanie zbroi Posta(cid:202) Iron Mana jest zastrze(cid:285)ona, wi(cid:218)c nie b(cid:218)d(cid:218) si(cid:218) pos(cid:239)ugiwa(cid:239) tym nawi(cid:200)zaniem, ale zakl(cid:218)- cia pancerza daj(cid:200) Ci w(cid:239)a(cid:258)nie tak(cid:200) odporno(cid:258)(cid:202). Wszelkie uderzenia b(cid:218)d(cid:200) zje(cid:285)d(cid:285)a(cid:202) po Twojej zakl(cid:218)tej zbroi zupe(cid:239)nie tak, jakby by(cid:239)a powleczona teflonem. Wszystkie zakl(cid:218)cia ochronne ograniczone s(cid:200) limitem w(cid:239)a(cid:258)ciwym konkretnym materia(cid:239)om. W tabeli 10.2 widnieje ich pe(cid:239)na lista. Pami(cid:218)taj, (cid:285)e górny limit ochronny materia(cid:239)ów ro(cid:258)nie w nast(cid:218)puj(cid:200)cej kolejno(cid:258)ci: (cid:285)elazo, diament, kolczuga, skóra, z(cid:239)oto. Kup książkęPoleć książkę TABELA 10.1. Zakl(cid:218)cia broni Zaklinanie 213 Najwy(cid:285)szy poziom Przedmioty na stole do zaklinania Przedmioty na kowadle Opis V Miecz Siekiera Zakl(cid:218)cie Ostro(cid:258)(cid:202), pogromca nieumar(cid:239)ych, zmora stawonogów Odrzut II Miecz Brak Zakl(cid:218)ty ogie(cid:241) II Miecz Brak Grabie(cid:285) III Miecz Brak Moc Uderzenie V II (cid:146)uk Brak (cid:146)uk Brak Zwi(cid:218)ksza zadawane obra(cid:285)enia. Ostro(cid:258)(cid:202) dzia(cid:239)a na wszystkie moby, pogromca nieumar(cid:239)ych na wszelkie nieumar(cid:239)e moby, a zmora stawonogów na paj(cid:200)ki, paj(cid:200)ki jaskiniowe i rybiki cukrowe. Do uzyskania poziomu V dla diamentowej broni potrzebne jest kowad(cid:239)o. Pami(cid:218)taj, (cid:285)e mo(cid:285)esz nada(cid:202) tylko jedno z tych zakl(cid:218)(cid:202) danemu pojedynczemu przedmiotowi. Odrzuca atakowanego moba dalej ni(cid:285) w przypadku ataku z rozbiegu. Jeszcze wi(cid:218)ksz(cid:200) efektywno(cid:258)(cid:202) mo(cid:285)na zatem uzyska(cid:202), atakuj(cid:200)c z rozbiegu zakl(cid:218)t(cid:200) na odrzut broni(cid:200). Podpala zaatakowane stworzenie na 3 – 7 sekund, w zale(cid:285)no(cid:258)ci od poziomu. Nie dzia(cid:239)a jednak na moby z Netheru. Zwi(cid:218)ksza liczb(cid:218) przedmiotów upuszczanych przez zabite moby, a ponadto zwi(cid:218)ksza prawdopodobie(cid:241)stwo upuszczania dodatkowych przedmiotów (w rodzaju sztabek (cid:285)elaza i z(cid:239)ota) przez zombiaki i zombie pigmanów. Zwi(cid:218)ksza obra(cid:285)enia zadawane przez strza(cid:239)y o 50 do 150 , w zale(cid:285)no(cid:258)ci od poziomu. Poziom V mo(cid:285)na uzyska(cid:202) jedynie na kowadle. Zwi(cid:218)ksza odleg(cid:239)o(cid:258)(cid:202), na jak(cid:200) odrzucany jest mob po uderzeniu strza(cid:239)(cid:200). Kup książkęPoleć książkę 214 ROZDZIA(cid:118) 10. Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury TABELA 10.1. Zakl(cid:218)cia broni — ci(cid:200)g dalszy Zakl(cid:218)cie P(cid:239)omie(cid:241) Niesko(cid:241)czono(cid:258)(cid:202) Najwy(cid:285)szy poziom Przedmioty na stole do zaklinania Przedmioty na kowadle Opis I I (cid:146)uk (cid:146)uk Brak Brak Strza(cid:239)a podpala uderzone moby, z wyj(cid:200)tkiem tych z Netheru. Zapewnia niesko(cid:241)czony zapas strza(cid:239) a(cid:285) do rozbicia (cid:239)uku; takich strza(cid:239) nie mo(cid:285)na jednak zbiera(cid:202) w trybie przetrwania w celu ponownego u(cid:285)ycia. TABELA 10.2. Zakl(cid:218)cia zbroi Zakl(cid:218)cie Najwy(cid:285)szy poziom Ochrona, ochrona przed ogniem, ochrona od wybuchów, ochrona przed pociskami Powolne opadanie Oddychanie IV IV III Przedmioty na stole do zaklinania He(cid:239)m, napier(cid:258)nik, nogawice, buty Buty Brak He(cid:239)m Brak Przedmioty na kowadle Opis Brak Ochrona zmniejsza obra(cid:285)enia zadawane poszczególnym cz(cid:218)(cid:258)ciom pancerza, w stopniu zale(cid:285)nym od rodzaju materia(cid:239)u. Pozosta(cid:239)e zakl(cid:218)cia ochronne zmniejszaj(cid:200) obra(cid:285)enia od ognia, wybuchów i pocisków. Nie mo(cid:285)na zaczarowa(cid:202) przedmiotu wi(cid:218)cej ni(cid:285) jednym zakl(cid:218)ciem tego typu. Zmniejsza obra(cid:285)enia otrzymywane po upadku z wysoko(cid:258)ci wy(cid:285)szej ni(cid:285) trzy bloki. Wyd(cid:239)u(cid:285)a czas, przez jaki trzymasz oddech pod wod(cid:200), o 15 sekund na poziom, jednocze(cid:258)nie opó(cid:283)niaj(cid:200)c czas otrzymywania obra(cid:285)e(cid:241) od topienia si(cid:218) o jedn(cid:200) sekund(cid:218) na poziom. Dodatkowo zwi(cid:218)ksza widoczno(cid:258)(cid:202) pod wod(cid:200), os(cid:239)abiaj(cid:200)c moc niebieskiej mgie(cid:239)ki. Usuwa spowolnienie towarzysz(cid:200)ce wydobywaniu pod wod(cid:200). Wydajno(cid:258)(cid:202) pod wod(cid:200) I He(cid:239)m Brak Kup książkęPoleć książkę Zaklinanie 215 TABELA 10.2. Zakl(cid:218)cia zbroi — ci(cid:200)g dalszy Zakl(cid:218)cie Najwy(cid:285)szy poziom Ciernie III Przedmioty na stole do zaklinania Napier(cid:258)nik Przedmioty na kowadle Opis He(cid:239)m, nogawice i buty Pozwala zbroi na zadawanie obra(cid:285)e(cid:241) atakuj(cid:200)cemu, kosztem obni(cid:285)enia jej trwa(cid:239)o(cid:258)ci. Efekt nie kumuluje si(cid:218), wi(cid:218)c liczy si(cid:218) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) pancerza o najwy(cid:285)szym poziomie zakl(cid:218)cia. Ulepszanie narz(cid:227)dzi Spo(cid:258)ród wszystkich wykonywanych w Minecrafcie czynno(cid:258)ci zbieranie surowców nale(cid:285)y do najwa(cid:285)niejszych. Opisane w tabeli 10.3 zakl(cid:218)cia pozwalaj(cid:200) na gromadzenie nowych rodza- jów materia(cid:239)ów, a tak(cid:285)e zwi(cid:218)kszaj(cid:200) szybko(cid:258)(cid:202), wydajno(cid:258)(cid:202) i trwa(cid:239)o(cid:258)(cid:202) narz(cid:218)dzi. TABELA 10.3. Zakl(cid:218)cia narz(cid:218)dzi Zakl(cid:218)cie Najwy(cid:285)szy poziom Wydajno(cid:258)(cid:202) V Przedmioty na stole do zaklinania Kilof, (cid:239)opata i siekiera Jedwabny dotyk I Kilof, (cid:239)opata i siekiera No(cid:285)yce Szcz(cid:218)(cid:258)cie III Kilof, (cid:239)opata i siekiera Brak Niezniszczalno(cid:258)(cid:202) III Kilof, (cid:239)opata i siekiera Wszystkie bronie, pozosta(cid:239)e narz(cid:218)dzia, w(cid:218)dki i krzesiwo Przedmioty na kowadle Opis No(cid:285)yce Pozwala na wydobywanie od 0,3 do 4 razy szybciej, w zale(cid:285)no(cid:258)ci od poziomu. Umo(cid:285)liwia wydobywanie bloków, a nie ich pochodnych. Jego dzia(cid:239)anie obejmuje mi(cid:218)dzy innymi bloki trawy, rudy w(cid:218)gla i diamentu, paj(cid:218)czyny, lód i rudy kwarcu. Nie (cid:239)(cid:200)czy si(cid:218) z zakl(cid:218)ciem szcz(cid:218)(cid:258)cia. Zwi(cid:218)ksza prawdopodobie(cid:241)stwo uzyskania wi(cid:218)kszej liczby przedmiotów z rozbitego bloku i podnosi poziom uzysku krzemienia. Zwi(cid:218)ksza trwa(cid:239)o(cid:258)(cid:202) narz(cid:218)dzia, zmniejszaj(cid:200)c prawdopodobie(cid:241)stwo uszkodzenia na skutek u(cid:285)ycia. Kup książkęPoleć książkę 216 ROZDZIA(cid:118) 10. Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury Zakl(cid:218)cia s(cid:200) bardzo przydatne, ale dzia(cid:239)aj(cid:200), dopóki przedmiot nie ulegnie zniszczeniu, a w dodatku s(cid:200) tracone w wyniku napraw na stole rzemie(cid:258)lniczym. A co, gdyby(cid:258) móg(cid:239) naprawi(cid:202) przedmiot bez utraty zakl(cid:218)cia, a nawet wzbogacaj(cid:200)c go o dodatkowe zakl(cid:218)cie? Otó(cid:285) mo(cid:285)esz, je(cid:258)li si(cid:218)- gniesz po kowad(cid:239)o. Kowad(cid:119)o Kowad(cid:239)o daje wiele mo(cid:285)liwo(cid:258)ci. Pozwala na naprawianie przedmiotów i nadawanie im nazw, nadawanie zakl(cid:218)(cid:202) z ksi(cid:200)(cid:285)ek, (cid:239)(cid:200)czenie podobnych zakl(cid:218)tych przedmiotów, a tak(cid:285)e (cid:239)(cid:200)czenie zakl(cid:218)(cid:202) w ksi(cid:200)(cid:285)kach, o ile s(cid:200) ze sob(cid:200) kompatybilne. Do stworzenia kowad(cid:239)a potrzeba jednak du(cid:285)ej ilo(cid:258)ci (cid:285)elaza — (cid:239)(cid:200)cznie 31 sztabek. Zacznij od stworzenia trzech bloków z 27 sztabek. Nast(cid:218)pnie po(cid:239)(cid:200)cz je z czterema sztab- kami, by uzyska(cid:202) kowad(cid:239)o. Umie(cid:258)(cid:202) je, gdzie Ci wygodnie (rysunek 10.7), ale nie w miejscu, w którym mo(cid:285)e zlecie(cid:202) Ci na g(cid:239)ow(cid:218). Spadaj(cid:200)ce kowad(cid:239)a zadaj(cid:200) obra(cid:285)enia i — z przyczyn, które mo(cid:285)e potwierdzi(cid:202) kojot ze znanej kreskówki o Strusiu P(cid:218)dziwiatrze — s(cid:200) do(cid:258)(cid:202) popularne jako elementy pu(cid:239)a- pek w grze wieloosobowej. Wszystkie ró(cid:285)ne funkcje kowad(cid:239)a dost(cid:218)pne s(cid:200) w jednym oknie. Kliknij je prawym przyciskiem myszy, by otworzy(cid:202) widoczne na rysunku 10.8 okno Napraw i Nazwij. Oto czynno(cid:258)ci, które wykonuje si(cid:218) przy u(cid:285)yciu kowad(cid:239)a: (cid:132) Naprawianie przedmiotów. Zamie(cid:258)(cid:202) przedmiot do naprawy w pierwszym polu, a suro- wiec w drugim. Naprawiany przedmiot mo(cid:285)e by(cid:202) w dowolnym stanie. Na rysunku 10.8 widnieje (cid:285)elazny kilof, reperowany z wykorzystaniem trzech sztabek (cid:285)elaza, kosztem trzech poziomów do(cid:258)wiadczenia. (Konieczne mo(cid:285)e by(cid:202) zamieszczenie wi(cid:218)cej ni(cid:285) jednej sztuki surowca w drugim polu, aby przywróci(cid:202) pe(cid:239)n(cid:200) trwa(cid:239)o(cid:258)(cid:202) przedmiotu). W tym przy- k(cid:239)adzie kilof by(cid:239) tak zu(cid:285)yty, (cid:285)e przywrócenie jego trwa(cid:239)o(cid:258)ci do prawie ca(cid:239)kowitej wyma- ga(cid:239)o zu(cid:285)ycia trzech sztabek. Najed(cid:283) kursorem na pole rezultatu, by sprawdzi(cid:202), jaki poziom trwa(cid:239)o(cid:258)ci odzyska po naprawie. (W normalnym widoku konieczne mo(cid:285)e by(cid:202) naci(cid:258)ni(cid:218)cie F3+H, aby móc to sprawdzi(cid:202)). Nie próbuj naprawia(cid:202) z nawi(cid:200)zk(cid:200) — przedmioty mog(cid:200) co najwy(cid:285)ej odzyskiwa(cid:202) pierwotn(cid:200) trwa(cid:239)o(cid:258)(cid:202). Kup książkęPoleć książkę Kowad(cid:119)o 217 RYSUNEK 10.7. Kowad(cid:239)o jest najci(cid:218)(cid:285)szym klockiem (cid:285)elaza w grze. Na szcz(cid:218)(cid:258)cie nie zrobisz sobie krzywdy, je(cid:258)li przypadkiem si(cid:218) o nie potkniesz RYSUNEK 10.8. Naprawiaj, (cid:239)(cid:200)cz i zaklinaj przedmioty na kowadle w zamian za punkty do(cid:258)wiadczenia 1. Pole pierwszego przedmiotu 2. Pole drugiego przedmiotu 3. Pole nazwy 4. Pole rezultatu 5. Koszt w poziomach do(cid:258)wiadczenia (cid:132) (cid:146)(cid:200)czenie dwóch przedmiotów. Zamie(cid:258)(cid:202) w polach sk(cid:239)adowych dwa przedmioty. Musz(cid:200) by(cid:202) kompatybilne, a koszt ich przetworzenia musi by(cid:202) ni(cid:285)szy ni(cid:285) 40 poziomów do(cid:258)wiad- czenia, by mog(cid:239)o si(cid:218) to powie(cid:258)(cid:202). Odnosi si(cid:218) to zarówno do broni, narz(cid:218)dzi, pancerzy, jak i zakl(cid:218)tych ksi(cid:200)(cid:285)ek. Kup książkęPoleć książkę 218 ROZDZIA(cid:118) 10. Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury (cid:132) Zaklinanie przedmiotów. Umie(cid:258)(cid:202) w pierwszym polu przedmiot, który chcesz zaczaro- wa(cid:202), a w drugim zakl(cid:218)t(cid:200) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218). Zakl(cid:218)cie przeniesie si(cid:218) z ksi(cid:200)(cid:285)ki na przedmiot. (cid:132) (cid:146)(cid:200)czenie zakl(cid:218)(cid:202). Umie(cid:258)(cid:202) zakl(cid:218)t(cid:200) bro(cid:241), narz(cid:218)dzia, zbroje lub ksi(cid:200)(cid:285)ki w obydwu polach i we(cid:283) z pola rezultatu przedmiot z po(cid:239)(cid:200)czonymi zakl(cid:218)ciami. (cid:132) Nazywanie przedmiotów. Mo(cid:285)esz zmieni(cid:202) nazw(cid:218) przedmiotu przy okazji wykonywania innych czynno(cid:258)ci na kowadle lub niezale(cid:285)nie od nich. Istniej(cid:200) dwa powody, dla których warto to zrobi(cid:202). Po pierwsze, ka(cid:285)da naprawa przedmiotu podwy(cid:285)sza koszt dalszych dzia(cid:239)a(cid:241) na nim, co zmniejsza maksimum 40 poziomów do(cid:258)wiadczenia, które mo(cid:285)na wyda(cid:202) w ramach kolejnych dzia(cid:239)a(cid:241) na kowadle. Tymczasem przedmioty, którym zmienia si(cid:218) nazwy, maj(cid:200) sta(cid:239)e ograniczenie o wysoko(cid:258)ci 2 poziomów, wobec czego ceny ich napraw i innych wykonywanych na nich czynno(cid:258)ci s(cid:200) dzi(cid:218)ki temu zamro(cid:285)one. Po drugie, nazwany miecz z wybranymi zakl(cid:218)ciami (cid:239)atwiej znale(cid:283)(cid:202) w skrzyni pe(cid:239)nej zakl(cid:218)tych mieczy, których ikonki s(cid:200) poza tym jednakowe. Mo(cid:285)esz te(cid:285) zapisywa(cid:202) nazwy na znacznikach znajdowanych w lochach i fortecach w Netherze. Wystarczy taki znacznik doczepi(cid:202) do przyjaznego moba, by mie(cid:202) w(cid:239)asne zwierz(cid:200)tko o imieniu w rodzaju Reksio, Niszczyciel (cid:165)wiatów czy innym. Nazwa moba jest wtedy widoczna z odleg(cid:239)o(cid:258)ci do siedmiu bloków. Mikstury Zajmijmy si(cid:218) teraz napojami. Mikstury zwi(cid:218)kszaj(cid:200) Twoje mo(cid:285)liwo(cid:258)ci zaczepne i obronne, które pomog(cid:200) Ci przetrwa(cid:202) w normalnym (cid:258)wiecie oraz — co istotniejsze — pozwol(cid:200) Ci przedosta(cid:202) si(cid:218) przez inne wymiary. Cho(cid:202) do tworzenia mikstur nie potrzeba kurzych (cid:239)apek i oczu ropuchy, zdobycie paru podstawowych sk(cid:239)adników wymaga przej(cid:258)cia si(cid:218) do Netheru. Pierwszym kluczowym sk(cid:239)adnikiem jest nnetherowa brodawka, która s(cid:239)u(cid:285)y za baz(cid:218) niemal wszystkich mikstur. Ro(cid:258)nie ona jedynie w do(cid:239)kach wykopanych przy schodach w fortecach Netheru (rysunek 10.9). W takich grz(cid:200)dkach i ogólnie w Netherze znajdziesz te(cid:285) ppiasek dusz, potrzebny do za(cid:239)o(cid:285)enia w(cid:239)asnej uprawy brodawek u siebie w domu. Piasek dusz jest na szcz(cid:218)(cid:258)cie do(cid:258)(cid:202) pospolitym materia(cid:239)em, który znajdziesz w pobli(cid:285)u wielu jezior lawy. Drugim wa(cid:285)nym sk(cid:239)adnikiem jest rzadko spotykana p(cid:239)omienna ró(cid:285)d(cid:285)ka, bez której nie da si(cid:218) stworzy(cid:202) statywu alchemicznego. Zdob(cid:218)dziesz j(cid:200), pokonuj(cid:200)c p(cid:239)omyka, jednego z wro- gich mobów, jakie spotyka si(cid:218) w fortecach Netheru. Trzeba przyzna(cid:202), (cid:285)e jest to powa(cid:285)ne wyzwanie, a nie szybka wycieczka. Rozdzia(cid:239) 12. pomo(cid:285)e Ci przygotowa(cid:202) si(cid:218) do tej podró(cid:285)y, poradzi(cid:202) sobie z potworami i wróci(cid:202) do domu w jednym kawa(cid:239)ku. Potraktuj t(cid:218) pierwsz(cid:200) wypraw(cid:218) do Netheru jako misj(cid:218), któr(cid:200) nale(cid:285)y wykona(cid:202) jak najpr(cid:218)dzej. Nie powiniene(cid:258) tam sp(cid:218)dza(cid:202) za du(cid:285)o czasu, dopóki si(cid:218) naprawd(cid:218) dobrze nie przygotujesz. Powiniene(cid:258) jednak przygotowa(cid:202) kilka zakl(cid:218)(cid:202) obronnych (ochrona przed ogniem jest tu kluczowa), a tak(cid:285)e nada(cid:202) swoim butom zakl(cid:218)cie lekkiego opadania. Zakl(cid:218)cie narz(cid:218)dzi na niezniszczalno(cid:258)(cid:202) pozwoli Ci oszcz(cid:218)dzi(cid:202) sobie wycieczek powrotnych do normalnego (cid:258)wiata, zanim zbudu- jesz dobrze zaopatrzon(cid:200) baz(cid:218) w Netherze. Kup książkęPoleć książkę Mikstury 219 RYSUNEK 10.9. Netherowa brodawka, rosn(cid:200)ca na piasku dusz przy schodach w fortecy Netheru Przejd(cid:283) teraz do rozdzia(cid:239)u 12. i wró(cid:202) tu, kiedy ju(cid:285) zdob(cid:218)dziesz p(cid:239)omienn(cid:200) ró(cid:285)d(cid:285)k(cid:218), netherowe brodawki i piasek dusz. Potrzebne Ci te(cid:285) b(cid:218)d(cid:200) wytopione z piasku bloki szk(cid:239)a i zapas wody, cho(cid:202) nawet pojedynczy blok wody pozwoli Ci wype(cid:239)ni(cid:202) niesko(cid:241)czon(cid:200) liczb(cid:218) butelek. Na rysunku 10.10 widnieje moje w(cid:239)asne laboratorium. Alchemia Uwarzenie partii mikstur jest w zasadzie do(cid:258)(cid:202) proste i stale dostarcza zadowalaj(cid:200)ce rezul- taty. Najtrudniejsze, czyli zebranie sk(cid:239)adników, masz za sob(cid:200). Reszta przebiega schema- tycznie, wobec czego tworzenie przydatnych mikstur jest prostym, powtarzalnym zadaniem. Wykonaj nast(cid:218)puj(cid:200)ce czynno(cid:258)ci, by zacz(cid:200)(cid:202): 1. Stwórz statyw alchemiczny z trzech bloków bruku i p(cid:239)omiennej ró(cid:285)d(cid:285)ki. Umie(cid:258)(cid:202) go tam, gdzie Ci pasuje. 2. Stwórz co najmniej kilka szklanych butelek z bloków szk(cid:239)a. Nape(cid:239)nij je w swoim (cid:283)ródle. Kup książkęPoleć książkę 220 ROZDZIA(cid:118) 10. Zakl(cid:227)cia, kowad(cid:119)a i mikstury RYSUNEK 10.10. Laboratorium ze statywem alchemicznym na stole rzemie(cid:258)lniczym, (cid:283)ród(cid:239)em wody, upraw(cid:200) brodawki, piecem do tworzenia butelek i skrzyni(cid:200) do przechowywania uko(cid:241)czonych mikstur UWAGA Brakuje (cid:262)mia(cid:119)o(cid:262)ci na wycieczk(cid:227) do Netheru? Wypróbuj w trybie kreatywnym kilka przepisów na mikstury, by zorientowa(cid:202) si(cid:218), jak wygl(cid:200)da ich produkcja i jak same dzia(cid:239)aj(cid:200). Pobiegaj sobie z 40-procentowym przyspieszeniem (co jest niez(cid:239)(cid:200) zabaw(cid:200) po d(cid:239)ugim w(cid:239)óczeniu si(cid:218) w zwyk(cid:239)ym (cid:258)limaczym tempie) i spróbuj stoczy(cid:202) par(cid:218) walk na zwyk(cid:239)ym i wysokim poziomie trudno(cid:258)ci. Ca(cid:239)a zabawa w Minecrafta opiera si(cid:218) na poznawaniu nowych miejsc i rzeczy, wi(cid:218)c mo(cid:285)esz to ju(cid:285) wypróbowa(cid:202) z wyprzedzeniem. WSKAZÓWKA Najpierw zasad(cid:280) brodawk(cid:227) Netherowa brodawka ro(cid:258)nie tylko na piasku dusz, ale nie potrzebuje do tego ani nawod- nienia, ani (cid:258)wiat(cid:239)a. Zwa(cid:285)ywszy, (cid:285)e zebranie tych dwóch sk(cid:239)adników jest wyzwaniem samo w sobie, wykorzystaj wszystkie brodawki i bloki piasku dusz przy tworzeniu swojej uprawy. Zrób to, zzanim wykorzystasz brodawk(cid:218) do tworzenia mikstur. (cid:146)atwo(cid:258)(cid
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Minecraft. Kompendium gracza
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: