Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00273 005876 14494466 na godz. na dobę w sumie
Mnemoniczny Geniusz - ebook/pdf
Mnemoniczny Geniusz - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 216
Wydawca: Self Publishing Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-272-4039-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Istnieją specjalne techniki ułatwiające zapamiętywanie dowolnego materiału, zapomniane przez współczesną edukacją, zwane mnemotechnikami. Z łatwością możesz je wykorzystać np. w szkole lub na studiach, by nauczyć się wzorów matematycznych, map, dat i wydarzeń. Jeżeli masz kontakt z dużą ilością ludzi, możesz z pomocą tych technik szybko zapamiętywać ich imiona i nazwiska. Jeżeli chciałbyś rozwinąć w sobie pamięć fotograficzną, mnemotechniki służą pomocą. Można ich używać prawie wszędzie.

Aby ułatwić każdemu zapoznanie się z mnemotechnikami powstał ten trwający trzydzieści dni kompleksowy kurs, zakończony egzaminem pamięciowym, który pozwala na uzyskanie tytułu Mnemonicznego Terminatora.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

1 Mnemoniczny geniusz 2 Kamil Galos Mnemoniczny geniusz Podstawowy, 21. dniowy kurs pełny, 30. dniowy kurs można nabyć tutaj: Mnemoniczny Geniusz lub poprosić o bezpłatną kopię pisząc do mnie na adres: kamil.galos@gmail.com 2013 3 Krzysztof Galos z wykorzystaniem grafiki mózgu udostępnionej na Projekt okładki licencji CC-BY-SA Copyright © by Krzysztof Galos, 2013 Pewne prawa zastrzeżone. Wolno kopiować, rozpowszechniać, odtwarzać i wykonywać utwór oraz tworzyć utwory zależne na następujących warunkach: należy umieścić wyraźny odnośnik do strony internetowej autora, nie wolno używać tego utworu do celów komercyjnych. Jeśli zmienia się lub przekształca niniejszy utwór, lub tworzy inny na jego podstawie, można rozpowszechniać powstały w ten sposób nowy utwór tylko na podstawie takiej samej licencji CC BY-NC-SA. Wersja online: Mózg jak komputer Wydanie 2.0 ISBN 978-83-272-4039-2 4 Twoim nauczycielom: Prawdopodobnie większość z nich nie potrafiła przekazać Ci wiedzy książkowej, ale też prawdopodobnie dzięki większości z nich potrafisz żyć w społeczeństwie. 5 7 Dzień 1 Dzień 2 Dzień 5 Dzień 6 Dzień 3 Dzień 4 Dzień Spis treści Wstęp ............................................................................................ 8 Programowanie neuronalne 13 ........................................................ ............................................................................................. 16 Rozerwać kajdany ....................................................................... 18 ............................................................................................. 24 Jak przenikliwym obserwatorem jesteś? .................................... 28 ............................................................................................. 30 Zbuduj podwaliny Pałacu Pamięci ............................................. 33 ............................................................................................. 35 Główny System Pamięciowy ...................................................... 37 ............................................................................................. 40 Zapamiętywanie dużych liczb .................................................... 42 ............................................................................................. 44 Twój podręczny, mentalny notes ................................................ 47 ............................................................................................. 50 Memoriada, czyli jaki potencjał ma Twój mózg ......................... 52 ............................................................................................. 54 Jak czytać szybciej? .................................................................... 56 ............................................................................................. 58 Zapamiętywanie wyrażeń abstrakcyjnych .................................. 60 10 Dzień ........................................................................................... 61 11 Dzień ............................................................................................ 67 Jak zapamiętać rozkład talii kart ................................................. 68 ........................................................................................... 71 18 decydujących bitew w dziejach świata .................................. 73 ........................................................................................... 84 Architektonika pamięci ............................................................... 86 ........................................................................................... 89 ........................................................................................... 92 Aktywacja pamięci ejdetycznej .................................................. 94 101 ......................................................................................... 103 Zwielokrotnianie Matrycy Pamięciowej ................................... ......................................................................................... 109 14 Dzień 15 Dzień 12 Dzień 8 Dzień 9 Dzień 13 Dzień 16 Dzień 17 Dzień 6 18 Dzień 19 Dzień 20 Dzień 21 Dzień 22 Dzień 23 Dzień 24 Dzień 25 Dzień Zakładki Alfabetyczne Arkusz egzaminacyjny Sześć faz aktywnego czytania Mnemoniczny Słownik Imion Czy można wytrenować pamięć? Mnemoniczny Słownik Matematyczny 112 .............................................................. .......................................................................................... 116 118 .................................... 122 ......................................................................................... .................................................. 124 ......................................................................................... 130 132 .................................................. 137 ......................................................................................... .............................................................. 138 ......................................................................................... 146 149 Kluczowe osiągnięcia Mistrzów Pamięci ................................. 155 ......................................................................................... Trening mnemoniczny a pamięć ogólna ..................................... 159 162 ......................................................................................... 164 ............................................. ......................................................................................... 167 Natura mnemonicznego sukcesu .............................................. 170 172 ......................................................................................... 173 Mnemoniczny System Bena Pridmore ..................................... ......................................................................................... 176 178 ................................................................ 181 ......................................................................................... ......................... 182 ......................................................................................... 187 189 Praktyczne zastosowanie mnemoniki ....................................... 191 ......................................................................................... .............................................................. 192 Arkusz egzaminacyjny Arkusz odpowiedzi ................................................................... 201 208 Wyniki ....................................................................................... 209 Dziennik .................................................................................... Bibliografia ............................................................................... 213 Jak zapamiętać układ okresowy pierwiastków Pamięć a inteligencja 26 Dzień 27 Dzień 28 Dzień 29 Dzień 30 Dzień 7 Wstęp wyodrębniłem szereg problemów Wystarczająco długo zwlekałem z napisaniem tej książki. W ciągu ostatnich kilku lat zajmując się pedagogiką od strony teoretycznej luk w obowiązującym systemie edukacyjnym, które wyrastają ze skostniałych poglądów i zapatrywań. Edukacja jest dziś bardzo chętnie wykorzystywana jako narzędzie kształtowania i urabiania młodych ludzi pod oczekiwania i potrzeby społeczeństwa. W tym procesie kładzie się nacisk na wtłaczanie do pamięci wiedzy z bardzo szerokiego (ale jednocześnie wybiórczego) spektrum dziedzin, zwykle w formie anachronicznej i w sposób, który jest niekorzystny i niekompatybilny z właściwościami naszego umysłu. i Właśnie dlatego oboje tu jesteśmy. Ty - bo podczas wielu lat jakie upłynęły, a właściwie pochłonęły sporą część Twojego życia, nie nauczyłeś się kilku rzeczy, które powinny zostać Ci przekazane na drodze szkolnego nauczania, ja - próbujący wypełnić te luki. Owocem moich starań jest Mnemoniczny Geniusz, który to właśnie ku mojej radości czytasz. Porównanie mózgu z komputerem jest bardzo trafne na wielu płaszczyznach. Co prawda nasz biologiczny komputer działa w nieco inny sposób niż ten mechaniczny i inaczej przetwarza oraz gromadzi dane (której to różnicy wciąż uparcie nie dostrzega nasza oświata), ale jego umiejętności i możliwości są w porównaniu z nim ogromne. Wystarczy porównać chociażby jeden z najpotężniejszych na chwilę obecną superkomputer na świecie - K, o pojemności pamięci 30 biliardów (30 · 1015) bitów i przetwarzający informacje z prędkością 8,2 miliarda megaflopsów. Pojemność ludzkiej pamięci wg szacunków to 3,5 biliarda bitów a szybkość działania mózgu 2,2 miliarda megaflopsów. Te możliwości nie wyglądają zbyt okazale 8 dopóki nie porówna się ilości wymaganej do pracy energii obu komputerów - K potrzebuje około 10 milionów watów natomiast ludzki mózg - 20 watów. Wykorzystując efektywnie pojemność swojej pamięci mógłbyś władać biegle sześcioma językami, znać 80 tysięcy haseł powszechnej encyklopedii i opanować program trzech wyższych uczelni. Nawet kończąc tylko obowiązkową edukację powinieneś znać dwa języki obce i kilka dziedzin wiedzy w ogólnym spojrzeniu. Zapewne tak jednak nie jest. Prawie cały system edukacji działa zniechęcając do zdobywania wiedzy przez kojarzenie tego procesu z czymś trudnym, żmudnym i nieprzyjemnym. Zapomina też o indywidualnych predyspozycjach i zainteresowaniach, skupiając się na pobudzaniu rywalizacji przez subiektywny system ocen. Moim celem jest wzbudzenie w Tobie pewności co do możliwości Twojego mózgu i umysłu i wskazanie narzędzi, dzięki którym wykorzystasz jego potencjał. Niniejsza książka udostępniona jest na zasadach licencji CC-BY-NC-SA, wszelkie pytania proszę kierować do mnie na adres kamil.galos@gmail.com. Będę też rad, jeśli dzieląc się wiedzą z tej książki, wspomnisz o mnie, podając link do mojej strony internetowej. Droga ku mistrzostwu Niniejszy ebook jest pełną wersją ogólnodostępnego podręcznika Mózg jak komputer (przeszukaj zasoby WikiBooks w sieci). Wzbogaciłem go o dodatkową część opisującą aktualne badania naukowe dotyczące mnemoniki oraz metod osiągania wyjątkowej pamięci. W oparciu o doświadczenie moje i mistrzów w tej dziedzinie, stworzyłem prosty program treningowy, który w podstawowej wersji obejmuje trwający dwadzieścia jeden dni kurs zakończony egzaminem pamięciowym, którego zaliczenie oznacza awans na drabinie ku mistrzostwu. Możemy wyróżnić kilka umownych stopni, oznaczających 9 poziom zaawansowania w danej dziedzinie1 i niczym bohater gry RPG piąć się w górę ku geniuszowi. W najogólniejszym podziale wyróżnia się poziom podstawowy, zaawansowany i ekspercki, przy czym te dzielą się jeszcze na stopnie pomniejsze: laik niekompetentny w dziedzinie mnemoniki nowicjusz początkujący w dziedzinie mnemoniki (ten stopień uzyskasz zdając pierwszy z egzaminów, na końcu I części tej książki), jednocześnie pierwszy stopień na poziomie podstawowym wtajemniczony wtajemniczony w dziedzinę mnemoniki nowicjusz; kontynuując kurs zawarty w drugiej części tej książki automatycznie uzyskujesz ten tytuł terminator praktykant, uczeń odbierający naukę mnemoniki; moim zdaniem ten poziom powinni osiągać uczniowie w obowiązkowej edukacji; zdając ostateczny egzamin z tej książki, awansujesz na ten stopień zaawansowania mnemonicznego czeladnik wykwalifikowany użytkownik mnemoniki; jest to jednocześnie poziom zaawansowany, na którym posiada się już sporo wiedzy i praktyki z danej dziedziny; tutaj kolejne osiągnięcia zdobywa się tylko dzięki własnemu wkładowi w trening, bez pomocy; niektórzy ludzie mający niski poziom motywacji mogą już do końca życia pozostać na tym stopniu zaawansowania ekspert autorytet w dziedzinie mnemoniki, znakomity czeladnik; posiada odpowiednią ilość wiedzy, także z dziedzin pokrewnych oraz wystarczającą ilość praktyki, aby skutecznie nauczać innych; autor tej książki jest na tym poziomie zaawansowania mnemonicznego 1 Ericsson, K. A. (2006). The Cambridge handbook of expertise and expert performance. Cambridge University Press. 10 mistrz przedstawiciel elity ekspertów; jeżeli ktoś zdecydowanie wyróżnia się w dziedzinie mnemoniki, może osiągnąć poziom mistrzowski geniusz (arcymistrz), niedościgniony w dziedzinie mnemoniki, co widać po jego osiągnięciach; wyznacznikiem może być np. tytuł przyznawany na oficjalnych zawodach mnemonicznych, który do początku roku 2013 uzyskało około 130 osób z całego świata Osiągnięcie kolejnego stopnia zaawansowania jest uzależnione od stopnia motywacji oraz czasu, jaki poświęcimy na trening, przeciętnie osiągnięcie poziomu eksperckiego wymaga około 2000 godzin ćwiczeń, czyli dwóch, trzech lat po około dwie godziny dziennie, natomiast poziomu mistrzowskiego i arcymistrzowskiego, prawdopodobnie około 10 tysięcy godzin intensywnych treningów. Wbrew pozorom jest to możliwe, np. na poziomie szkoły średniej można poświęcić około godzinę dziennie na naukę wymaganych przedmiotów i języków obcych z użyciem mnemoniki, co po okresie 3-4 lat szkoły daje przynajmniej tysiąc godzin ćwiczeń. Tematem nauki z pomocą mnemoniki zajmę się w którejś z moich przyszłych książek. Prawdopodobnie większość ludzi jest w stanie osiągnąć poziom zaawansowany w mnemonice, a co za tym idzie doskonałą pamięć, jednak tylko część znajdzie w sobie potrzebną do tego dawkę motywacji. Aby nieco wzmocnić motywację wydzieliłem właśnie stopniowy model awansu na szczeblach mnemoniki i udostępniłem wersję premium tej książki za niewielką opłatą. Gdy za coś płacisz, prawdopodobnie poświęcisz temu więcej uwagi, a więc poziom Twojej motywacji wzrośnie. Ludzie mają też skłonność do oceniania rzeczy o niższej cenie jako mniej wartościowych, co zresztą chętnie wykorzystują co sprytniejsi sprzedawcy, znacznie zawyżając cenę bezwartościowych produktów. Jednocześnie zachęcam, abyś za niego zapłacił, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. 11 Mimo to, ebook ten udostępniam każdemu bezpłatnie, jeśli tylko wyrazi taką chęć i do mnie napisze. Struktura książki Książka podzielona jest na dwie części. Część pierwsza zawiera kompleksowy kurs mnemoniki, złożony z ćwiczeń rozdzielonych na dwadzieścia jeden dni. Ta część jest też kopią ogólnodostępnego online w zasobach WikiBooks podręcznika Mózg jak komputer. Zakończenie kursu i osiągnięcie na egzaminie wymaganej punktacji jest równoznaczne z awansem na poziom Nowicjusza w dziedzinie mnemoniki. Część druga to część premium, dostępna w niniejszej wersji elektronicznej książki. Opisuję w niej dalsze formy treningu, ale jej znajomość właściwie nie jest wymagana, aby osiągnąć wyższe poziomy mnemonicznego zaawansowania, jest jedynie ułatwieniem. Opisuję w niej też historyczne przykłady mnemonicznych geniuszów i przegląd naukowych badań nad wykorzystaniem mnemoniki. Część zakończona jest egzaminem, którego zaliczenia oznacza awans na stopień Terminatora w dziedzinie mnemoniki, najwyższy stopień na poziomie podstawowym. 12 Programowanie neuronalne Zapomnij o tym, czego uczono Cię o uczeniu się na drodze Twojej edukacji. To nie powinno być trudne, bo na poziomie szkoły podstawowej i średniej praktycznie nic się o tym nie mówi. Twój mózg to wydajny komputer, takie jest główne założenie tej książki. Komputer jest jednak niczym bez systemu operacyjnego, bez niego jego potencjał pozostaje niewykorzystany. Najpotężniejsze superkomputery na świecie korzystają dziś głównie z systemów Linux, czyli Wolnego Oprogramowania dostępnego za darmo, bliskiego doskonałości dzięki pracy zbiorowej społeczności programistów i innych związanych z nim ludzi. Celem edukacji jest zainstalowanie w umysłach uczniów ich własnego systemu operacyjnego, który pozwoli wykorzystać potencjał ich umysłu. Jednakże to, co daje nam obecny system jest tylko starą namiastką prawdziwych możliwości. Niektórzy z Was pamiętają może stare nie-okienkowe systemy, jak MS-DOS. Porównując, to jest właśnie to, co dostajemy w szkole. Wyobrażacie sobie używać czegoś podobnego na własnym laptopie lub komputerze? Analogicznie jednak używacie czegoś o podobnych możliwościach we własnej głowie! Współczesne, nowoczesne systemy operacyjne są proste w obsłudze i wydajne. Taki będzie Twój mózg dzięki oprogramowaniu, które przy odrobinie cierpliwości możesz w nim zainstalować. Aby Ci w tym pomóc, stworzyłem niniejszy algorytm 21-dniowego Programowania Neuronalnego. Ta nazwa jest chwytliwa, zachęcająca (mam taką nadzieję) i ma niewiele wspólnego z NLP. Wykorzystuję chętnie to określenie aby przyciągnąć Twoją uwagę. 13 Instalacja • Cel: w ciągu 21 dni zainstalować na swoim mentalnym komputerze dwa z trzech głównych “programów umysłowych”, Szybkie Czytanie i Mnemonikę. Mentalny kalkulator będzie przedmiotem innego treningu. • Koszt: finansowo żaden, bo najlepsze w życiu rzeczy dostajesz za darmo. • Nagroda: sprawny i wydajny umysł, zdolny do zaskakiwania innych i twórczy. Taki, który powinieneś otrzymać w drodze edukacji. Jak to zrobić: algorytm programowania został podzielony na okres dwudziestu jeden dni. Poświęć około godziny każdego dnia, najlepiej dzień po dniu ale niekoniecznie, na zapoznanie się z instrukcjami i tutorialem. • Tutorial Masz proste zadanie. Każdego dnia o odpowiedniej porze zapoznajesz się z instrukcjami i zadaniami do wykonania. Polecam, abyś zaczął w poniedziałek, ale nie jest to konieczne. Biorytm przeciętnego człowieka zsynchronizowany jest z dobowym cyklem ziemskim tak, że apogeum zdolności umysłowych osiąga się między godziną 7 a 10 i kolejne, między 17 a 20, po południowej, krótkiej drzemce. Te pory są dobre, ale naturalnie możesz wykorzystać każdą inną. Zachęcam Cię do wprowadzenia drobnych zmian w diecie i swojej aktywności fizycznej, aby zoptymalizować działanie mózgu. Mam proste rozwiązanie: większość składników odżywczych, których potrzebuje Twój najbardziej osobisty komputer zawiera garść orzechów włoskich - jeśli możesz, wprowadź je do swojej diety. Spróbuj też wypijać przynajmniej jedną butelkę niegazowanej wody mineralnej każdego dnia, najlepiej z dużą zawartością magnezu. To pierwsze zadanie, opcjonalne, możesz je śmiało ominąć. Pracę mózgu wspomaga też trening fizyczny. Minimalna dawka to trzy razy w tygodniu po pół godziny. Dobre są szybkie spacery, 14 rower, pływanie, biegi. Ważny jest sen, podczas którego mózg się regeneruje. Dobrze jest spać tyle, ile potrzeba, ale przynajmniej 7 godzin i dodatkowo pół godziny drzemki w ciągu dnia. To też opcjonalne zadania. Algorytm Programowania Neuronalnego składa się z różnych zadań związanych z trzema wymienionymi programami głównymi, tj. Szybkim Czytaniem, Mnemoniką i Mentalnym Kalkulatorem. W ciągu następnych kilku tygodni wyłożę Ci podstawy dwóch z tych “programów umysłowych”, ale żeby efektywnie je wykorzystać będziesz potrzebował więcej regularnego treningu. Trening czyni mistrza także w wykorzystaniu narzędzi, o których piszę. Dlatego jeśli chcesz zostać mistrzem, powinieneś trenować także po ukończeniu Programowania Neuronalnego. Wystarczy po prostu wykorzystywać poznane oprogramowanie w szkole, w domu, w pracy. Bądź wielkim, bądź boginią. 15 1 Dzień INSTRUKCJA 1. Sprawdź, gdzie jesteś. Większość programów treningowych z dowolnej dziedziny rozpoczyna się od sprawdzenia indywidualnych umiejętności. Nie inaczej będzie w przypadku PROGRAMOWANIA NEURONALNEGO. Dlatego na początek proponuję Ci dwie proste rzeczy do zrobienia. Po pierwsze: przeczytaj poniższą listę zakupów, składającą się z kilkunastu słów i w ciągu kilku minut spróbuj zapamiętać jak najwięcej, korzystając ze znanych sobie sposobów. Po drugie: przeczytaj tutorial Rozerwać kajdany mierząc czas, jaki Ci to zajmie. Sprawdzimy w ten sposób prędkość Twojego czytania. Na koniec odpowiedz na kilka pytań dotyczących tego tekstu, aby ocenić poziom zrozumienia i zapamiętania treści czytanych. Oto fikcyjna lista zakupów: • meble • • • • • • • anakonda słoń zegarek dinozaur okno sakiewka kalafior 16 orzechy nożyczki atom łyżeczka yeti • • • • • • miotła • • • ósemka złotówka gąbka INSTRUKCJA 2. Destruuj ograniczenia. Prawdopodobnie nie zdajesz sobie sprawy, jak bardzo ograniczające myślenie wpływa negatywnie na efektywność Twojego mózgu. Większość ludzi można porównać do orłów mieszkających wśród kur i zachowujących się jak one lub do posiadacza jednego talentu z ewangelicznej opowieści. Tutorial Rozerwać kajdany przedstawia żywe przykłady możliwości ludzkiego umysłu i pokazuje jaki potencjał w sobie kryje. Przeczytaj go już teraz. INSTRUKCJA 3. Rozpocznij dziennik wyników - opcjonalnie. Jeżeli masz ochotę, na końcu książki znajduje się odniesienie do Dziennika wyników, który możesz wydrukować i uzupełnić. Potem będziesz go uzupełniał regularnie, aby widzieć efekty swojej pracy, co wiąże się z motywującą satysfakcją. 17 Rozerwać kajdany Jeżeli jesteś przeciętnym człowiekiem, prawdopodobnie wyznajesz pogląd, że aby rozwinąć w sobie jakiś talent, należy mieć do tego predyspozycje. Przeczą temu jednak tysiące żywych przykładów ludzi i wiele nowych doniesień naukowych. Wierz mi, nie jest to kolejny frazes z książki o rozwoju osobistym: Dowolny talent można w sobie rozwinąć poprzez intensywny, regularny trening. W psychologii pojawiło się nawet określenie zasada dziesięciu lat, oznaczające okres czasu, jaki potrzebny jest do osiągnięcia mistrzostwa w dowolnej dziedzinie. na mistrzów, W latach 90. XX wieku Anders Ericsson zapytał wykładowców Berlińskiej Akademii Muzycznej o szczegółowy przekrój umiejętności studentów. Poprosił o podział uczniów grających na wiolonczeli ekspertów i zaawansowanych. Następnie porównał czas i intensywność ich treningów, aby określić zależność między tymi stopniami zaawansowania i długością ćwiczeń. Wbrew panującej opinii, że z prawdziwym talentem trzeba się urodzić, wyniki jego doświadczeń pokazały, że osiągnięcie mistrzostwa w dziedzinie muzyki jest ograniczone jedynie ilością ćwiczeń, jakie człowiek może wykonać. Dla zaawansowanych było to 2000 godzin, dla ekspertów 4000 i dla mistrzów - 10 000 godzin ćwiczeń, czyli przeciętnie 10 lat po cztery godziny dziennie. Potwierdzeniem tezy o uzależnieniu stopnia mistrzostwa od ilości treningu był też fakt, że w grupie wirtuozów nie było ludzi, którzy trenowali “tylko” 4000 godzin. Podobnie w grupie ekspertów nie znajdował się nikt, kto trenował aż 10 000 godzin. na trzy grupy, 18 Aby unaocznić Ci, jak wielki potencjał kryje w sobie Twój mózg, przytoczę przykład jednego z największych mnemonistów wszech czasów, Solomona Szereszewskiego. Przypadek tego rosyjskiego dziennikarza był badany przez kilkadziesiąt lat w Moskiewskiej Akademii Nauk, głównie przez dr Aleksandra Łurię. Szereszewski, zwany czasami po prostu “S”, nigdy nie robił notatek. Zapamiętywał po prostu wszystkie detale wywiadów i kolegiów, w jakich uczestniczył. Zapamiętywał też bezsensowne ciągi liczb, tabel, słów, o cokolwiek prosili go uczeni. Czasem potrafił je powtórzyć jeszcze po kilkunastu latach, dodatkowo wspominając np. jakie ubrania nosili badający go w tamtym czasie naukowcy. Szacowano, że znał około stu tysięcy różnych dat i wydarzeń. Mózg Szereszewskiego nie wykazywał jakiś wyraźnych anomalii, aczkolwiek wykorzystywał go on w odmienny od przeciętnego człowieka sposób w procesie zapamiętywania. Używał on po prostu plastycznych obrazów tego, co chciał zapamiętać, często absurdalnych i zabawnych. Intuicyjnie od młodych lat posługiwał się umysłem w sposób, który jest mu przyjazny, tzn. tworząc w wyobraźni asocjacje. Jak to działa? Jeśli wyobrazisz sobie jakąś rzecz i w umyśle stworzysz połączenie, czyli asocjację z inną wyobrażoną rzeczą, znacznie ułatwisz sobie zapamiętanie tych dwóch rzeczy. Spróbujmy przetestować to na wyimaginowanej liście zakupów, przedstawionej w INSTRUKCJI 1. Pierwsze sprawy na liście to: meble, anakonda, słoń, zegarek i dinozaur. Potrafisz wyobrazić sobie meble? Na pewno są jakieś w pomieszczeniu, w którym jesteś lub gdzieś w pobliżu. Z łatwością też powinieneś zobaczyć w swoim umyśle anakondę lub po prostu węża. Co robi anakonda? Owija te meble i dusi je z całą dynamiczną siłą aż zaczynają trzeszczeć i pękać. Na pewno też pamiętasz, jak wygląda słoń. Nie widzę też żadnych ograniczeń, abyś wyobraził sobie właśnie w tej chwili słonia z wielką anakondą zamiast trąby. To nic trudnego, choć z pewnością obraz jest absurdalny. Jeżeli teraz wyobrazisz sobie po prostu słonia, który stojąc na dwóch nogach zerka na wielki zegarek założony na jedną z nóg przednich i zaczyna gdzieś pędzić, wyraźnie spóźniony, 19 to z pewnością się uśmiejesz. A dinozaur? Mimo, że jest tak wielki, to w wyobraźni bez problemów założysz go na swoją rękę jako zwykły zegarek i sprawdzisz, jaką wskazuje godzinę. Choć być może wydaje Ci się to głupie, to przy odrobinie praktyki znacznie ułatwia zapamiętywanie informacji. Ta prosta technika, zwana łańcuchową metodą skojarzeń lub podobnie, stanowi podstawę systemów mnemonicznych takich jak GSP czy Pałac Pamięci, które poznasz, jeśli wytrwasz w procesie Programowania Neuronalnego. kompleksowych najpotężniejszych, Aby zapamiętać wyobrażone w ten sposób słowa musisz pamiętać o dwóch - trzech sprawach: 1) To, co sobie wyobrażasz, powinno być żywe. Jeżeli nie wiesz na czym polega różnica, przypomnij sobie jakiś dowolny sen, jak bardzo był realistyczny. Twoje wyobrażenie powinno być możliwie realistyczne właśnie. Odczuj je wszystkimi zmysłami i doświadcz wszystkich emocji, jakie się z nim wiążą (np. zaskoczenie na widok długiej szyi dinozaura wyglądającej jak gdyby nigdy nic przez okno lub radość, gdy w wyobraźni wysypujesz z wielkiej sakiewki tysiące małych okienek). 2) Dwa obrazy lub ich elementy muszą ze sobą współdziałać. Na tym polega właśnie ich asocjacja. Jeżeli wyobrazisz sobie po prostu sakiewkę obok kalafiora, to pewnie tego nie zapamiętasz. Ale jeśli wyobrazisz sobie kalafiora w sakiewce lub jeszcze lepiej - sakiewkę w kalafiorze, znacznie sobie to ułatwisz. Albo gdybyś widział, jak kalafior rośnie na drzewie, zamiast orzechów. Albo jak orzechy tańczą z nożyczkami. Albo jak nożyczki spółkują z atomowym grzybem. 3) Wyobrażenie powinno też być możliwie niezwykłe, bo takie wyróżniające, kontrastowe sprawy zapamiętujemy najłatwiej. Bo gdy po prostu wyobrazisz sobie, jak łyżeczka topi się pod wpływem wybuchu atomowego, to możesz tego nie zapamiętać. Ale jeśli zobaczysz w umyśle, jak wielka łyżka 20 zgarnia opary atomowego grzyba, będzie Ci o wiele prościej. Albo jak yeti zjeżdża z ośnieżonego szczytu na łyżce, jakby to były sanki. Albo jak yeti leci na miotle, na sabat czarownic. Znając te kilka prostych zasad i trenując przez pewien czas bez problemu zapamiętasz dowolną listę zakupów i masę innych rzeczy. Ale o tym dowiesz się w kolejnych dniach Programowania Neuronalnego. 21 Test początkowy Zmierz czas, jaki zajęło Ci przeczytanie tekstu Rozerwać kajdany. Zawiera on około 860 słów, więc przeciętny czytelnik potrzebuje 3-4 minuty aby go przeczytać. Podziel 860 przez swój wynik w minutach (wkrótce dowiesz się, jak to zrobić w pamięci) a otrzymasz prędkość swojego czytania wyrażoną liczbą słów/minutę. Teraz odpowiedz na poniższe pytania bez zaglądania do tekstu. Porównaj z prawidłowymi odpowiedziami. 1. Dowolny talent można rozwinąć przez intensywny, regularny trening. prawda/fałsz 2. Ilu godzin ćwiczeń wymaga osiągnięcie poziomu eksperckiego w dowolnej dziedzinie? a) 100 h b) 2000 h c) 4000 h d) 10 000 h 3. Ilu godzin treningu wymaga osiągnięcie poziomu mistrzowskiego w dowolnej dziedzinie? a) 100 h b) 2000 h c) 4000 h d) 10 000 h 4. Aby osiągnąć poziom mistrzowski w dowolnej dziedzinie, trzeba ćwiczyć regularnie przez około [...] lat. 22 5. Jakie trzy cechy powinno mieć wyobrażenie rzeczy, które chcemy zapamiętać? Sprawdź Odpowiedzi. Za każdą poprawną przydziel sobie 20 oznaczające poziom zrozumienia czytanej treści. 23 2 Dzień INSTRUKCJA 1. Wyznacz swoje cele. J. C. Penney, twórca sieci handlowej: Dajcie mi człowieka mającego cel, a zrobię z niego człowieka tworzącego historię. Dajcie mi człowieka bez celów, a zrobię z niego sprzedawcę. Pamiętaj, że podążanie w nieokreślonym kierunku w najlepszym razie sprawi, że osiągnięcie celu zajmie Ci znacznie więcej czasu, niż by mogło. W gorszym przypadku będziesz po prostu błądzić. Dlatego zanim przejdziemy dzisiaj do ćwiczeń praktycznych z Programowania Neuronalnego, chciałbym abyś określił swoje życiowe cele, niekoniecznie związane z naszym treningiem umysłu. Wbrew pozorom to ważne, dlatego zabierz się do tego z należytą powagą i ambicją. Posiadanie celu i sensu w życiu jest bowiem podstawią higieny psychicznej. Zwykle mając kilka lat wiemy dokładnie, kim chcielibyśmy zostać, gdy dorośniemy. Niestety całe społeczeństwo skonstruowane jest w ten sposób, że tłamsi w nas te naturalne marzenia pozbawiając życiowych celów. Dlatego poświęć kilka chwil, aby odpowiedzieć na poniższe pytania: 1) Osiągnięcie jakich trzech celów sprawiłoby, że poczułbyś się szczęśliwy (zadowolony lub podekscytowany)? Wymień konkretne cele, np. osiągnięcie poziomu mistrzowskiego 24 w mnemonice, lot w przestrzeń kosmiczną, kupienie psa itp. 2) Cele możesz rozpatrywać w kategoriach mieć, być i robić. Jeżeli masz jakieś cele w kategorii być, zamień je na robić. Np. “Chciałbym być paleontologiem” na “Chciałbym jeździć po świecie odkopując szczątki paleofauny”. 3) Zastanów się, z jakich powodów te osiągnięcia by Cię uszczęśliwiły. 4) Określ pośrednie kroki, które ułatwią Ci osiągnięcie celów. Podziel je na mniejsze okresy po 3, 6 i 12 miesięcy. Przykład: “Chciałbym zostać strażakiem i w ten sposób pomagać ludziom” - w ciągu trzech miesięcy przygotuję się do testu sprawnościowego do krakowskiej szkoły aspirantów. 5) Możesz zapisać swoje cele w dzienniku. INSTRUKCJA 2. Medytuj. Przeczytaj tutorial Jak przenikliwym obserwatorem jesteś? I wypróbuj opisaną praktykę buddyjskiej medytacji, tuż przed wykonaniem INSTRUKCJI 3. INSTRUKCJA 3. Zapamiętaj. Poznałeś wczoraj prostą mnemonikę zwaną Łańcuchową Metodą Skojarzeń. Dziś pokażę Ci jej nieco rozszerzoną wersją, Zakładkową Metodę Skojarzeń. Twoim zadaniem jest zapamiętać poniższą, krótką listę za pomocą tej metody. Przypomnij sobie, jakie trzy zasady 25 kreowania wyobrażeń należy zachować, aby łatwiej zapamiętywać. Wiesz już, jak kojarzyć ze sobą dwa obrazy we własnej wyobraźni. Jeżeli znałbyś jakiś łatwy do wyobrażenia symbol cyfr, mógłbyś dodatkowo zapamiętywać w określonej kolejności. Najprostsza z metod polega na przyporządkowaniu każdej cyfrze obrazu, zbliżonego kształtem do kształtu cyfry lub, co będzie znacznie prostsze np. dla osób niewidomych, wyrazów brzmiących podobnie jak brzmią nazwy tych cyfr. Oto przykładowa lista: 1) świeca, ołówek lub Eden 2) łabędź lub drwa 3) piersi lub krzyk 4) krzesło lub rowery 5) hak lub pięść 6) kij do golfa, wahadło lub zjeść, cześć 7) kosa lub wsie-dym 8) bałwan lub prosię 9) balon lub dziegieć (ciemnobrunatna, gęsta, gorzka ciecz) 10) Flip i Flap lub kieszeń Wyobraź sobie wybrany z obrazów dla każdej z liczb. Teraz korzystając z poznanych wczoraj zasad, zapamiętaj poniższą listę dziesięciu słów. Potem spróbuj ją odtworzyć na wyrywki, w kolejności i w odwrotnej kolejności: Mikołaj, antylopa, dom, rura, ostrobok (ryba z pasem ostrych łusek wzdłuż boku), ściana , ćma, tytoń, woda, paproć. Stwórz w wyobraźni skojarzenia kolejnych liczb z wyrazami z listy. Potem bez zaglądania do tekstu sprawdź, czy potrafisz je odtworzyć od początku i od końca oraz na wyrywki, przywołując tylko obraz dla konkretnej z liczb. Jeżeli nie możesz przypomnieć sobie któregoś elementu, wróć do niego i spróbuj stworzyć mocniejszą asocjację w wyobraźni. Kiedy uda Ci się odtworzyć 26 z pamięci tę listę od końca - wykonałeś instrukcję na dzień dzisiejszy. 27 Jak przenikliwym obserwatorem jesteś? Technika, którą Ci zademonstruję jest luźnym konglomeratem starożytnych metod buddyjskiej medytacji, samoobserwacji pojawiającej się w różnych mistycznych odłamach wielu religii i sztuki utrzymywania uwagi, zwiększającej koncentrację i będącej ćwiczeniem pamięci. Medytacja vipassana to chyba najlepiej zbadana forma wywodzącej się z dalekowschodniego buddyzmu medytacji. Jej elementy pojawiają się w wielu mistycznych odłamach różnych religii. Współczesna nauka potwierdziła jej zbawienny wpływ na akceptację, a więc kontrolę własnych emocji, zwłaszcza negatywnych, na ogólną higienę i zdrowie psychiczne oraz na poprawę pewnych funkcji poznawczych, w tym pamięci i ogólny poziom zadowolenia z życia. Z punktu widzenia Programowania Neuronalnego medytacja ta jest o tyle ciekawa, że już po krótkiej praktyce wprowadza umysł w tzw. stan alfa, gdzie częstotliwość fal mózgowych jest nieco niższa niż podczas normalnego czuwania. W stanie tym pamięć działa nieco lepiej, dlatego właśnie warto skorzystać z tej techniki. Wieloletnia praktyka medytacji niesie jeszcze większe korzyści. Ułatwia osiągnięcie nawet tzw. stanu teta czyli praktycznie snu na jawie, która to częstotliwość sprzyja jeszcze bardziej naszej pamięci i funkcjom poznawczym. Na czym to polega? Usiądź w jakimś spokojnym miejscu. Możesz wykorzystać pozycję pół-lotosu lub lotosu, jeśli masz na to ochotę. Możesz też po prostu usiąść na krześle lub w fotelu, ale jeśli będzie Ci zbyt wygodnie, istnieje ryzyko, że najzwyczajniej zaśniesz. Teraz przekieruj swoją uwagę na oddech. Czuj każdy wdech i wydech. Nie musisz koncentrować się na jakimś konkretnym 28 elemencie, po prostu obserwuj swój oddech. Jeśli Twoja uwaga się rozproszy, a będzie tak z pewnością, nie przejmuj się, nie oceniaj, nie analizuj. Po prostu utrzymuj uwagę na tym elemencie, na który się przeniosła. Jeśli w Twojej głowie zaczną pojawiać się myśli - nie walcz z nimi. Pozwól im spokojnie płynąć, jeśli chcesz za nimi podążać - rób to, ale bądź tego świadomy. Praktycy zalecali, aby w ten sposób najpierw obserwować przedmioty, potem własne myśli, a na końcu - myśliciela, czyli tego, który myśli. Nie staraj się robić niczego na siłę, jeden z Dalajlamów nazywał ten rodzaj medytacji bez-wysiłkową. Spróbuj posiedzieć w ten sposób spokojnie oddychając przynajmniej 15 minut, ale jeśli zechcesz praktykować, to stopniowo wydłużaj ten czas do przynajmniej pół godziny. Po kilku minutach Twój mózg powinien być odprężony i chłonny na wiedzę. Gdy już wprawisz się w praktyce, przenieś tą specyficzną obserwację na inne sfery życia. Jeśli jesteś w szkole - bądź świadomy tego, co robisz, co myślisz. Obserwuj kolegów, reakcje, jakie w Tobie wywołują. To samo w pracy, podczas zabaw, itp. Nie skupiaj się na niczym konkretnym, ani niczego od siebie nie wymagaj - po prostu utrzymuj uwagę tam, gdzie akurat podążą Twoje myśli. To proste, ale bywa niełatwe. Obserwuj każdy aspekt własnego życia, a Twój mózg rychło stanie się żywym superkomputerem. 29 3 Dzień INSTRUKCJA 1. Określ swojego idola Jestem przekonany, że podobnie jak większość społeczeństwa ulegasz złudzeniu o tym, iż “będąc sobą” jesteś kimś najlepszym, kim być możesz. To prawda. Błędem jednak jest myślenie, że to kim jesteś, jest właśnie Twoim prawdziwym ja. Większość z nas prezentuje światu to, co nie jest naszą prawdziwą osobowością. Zwykle jest to konglomerat utrwalanych latami złych nawyków i opartych na lęku zachowań. Prawdopodobnie więc to, co nazywasz “prawdziwym sobą”, jest tylko dobrą wymówką dla nie wprowadzania zmian w życiu i zachowaniu. Twoje prawdziwe ja leży gdzieś głęboko pogrzebane warstwą oporów i niepewności. Wczorajszego dnia poleciłem Ci, abyś zdefiniował szczegółowe cele, jakie chcesz w życiu osiągnąć. Uzbrojony w tę wiedzę wykonasz teraz kolejne, fascynujące ćwiczenie. Wyobraź sobie swoje własne wcielenie, obraz siebie samego, który jest ekscytujący w takim stopniu, w jakim masz ochotę, ale jednocześnie realistyczny. Stwórz w wyobraźni coś, co do Ciebie naprawdę przemówi. Zadbaj o to, aby obraz Twojej osoby emanował cechami, które chciałbyś posiadać. W wyobraźni dostrzeż, jak Twoje nowe, ale prawdziwe ja obcuje z ludźmi nie musząc borykać się z problemami, jakie nękały Cię kiedyś. Jeżeli masz problem z określeniem takiego swojego lepszego ja, posłuż się żywym przykładem kogoś, kto jest szczególnie zbliżony 30 do Twoich wyobrażeń o sobie samym. Może to być Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Nikolaj Tesla, Maria Skłodowska, doktor Quinn, komandor Data z sagi Star Trek - wybór należy do Ciebie. Zapożycz cechy, które chcesz sam posiadać i na jego bazie stwórz obraz samego siebie. Teraz zobacz wyraźnie w wyobraźni obraz swojego lepszego ja. Powiększ go znacznie. Nasyć i wyostrz barwy. Wzmocnij jaskrawość i przybliż go do siebie. Niech będzie ruchomy i żywy. W tle puść muzykę, która dodaje Ci najwięcej motywacji. Od tej pory utożsamiasz się ze swoim wyobrażeniem o sobie. To Twoje obecne “bycie sobą”, prawdziwe ja. INSTRUKCJA 2. Stwórz podstawy swojego systemu lokacji. Przeczytaj tutorial dotyczący najstarszej z mnemonik zwanej systemem lokacji lub systemem miejsc, albo bardziej poetycko Pałacem Pamięci. INSTRUKCJA 3. Zapamiętaj. Korzystając z techniki zawartej w tutorialu Zbuduj podwaliny Pałacu Pamięci, dotyczącej systemu miejsc, zapamiętaj fikcyjną listę spraw do załatwienia: 1) Wysłać list do cioci z USA lub znajomej w Australii. 2) Nakarmić kota i rybki lub kota rybkami. 31 3) Przypomnieć mamie lub komuś znajomemu, żeby zadzwonił do Twojego kolegi Wacka. 4) Oddać do lombardu narzędzie propagandy jakim jest telewizor. 5) Wcześniej nagrać wieczorynkę, Tomek i przyjaciele dla siostrzeńca lub dzieci w przedszkolu (pamiętaj też, że nie wolno Ci tego legalnie publicznie wyświetlać). 6) Kupić jakieś niepotrzebne badziewie na popularnej stronie aukcyjnej. 7) Kupić dziewczynie lub żonie ekskluzywną biżuterię w internetowym sklepie bibeloty.net.pl. 8) Naprawić mikser. Stwórz wyraźny symbol każdej z tych czynności lub skorzystaj z moich propozycji (ale lepsze są Twoje własne!) i umieść go w pałacu pamięci. Potem spróbuj odtworzyć listę bez spoglądania do niej, jedynie przechadzając się po swoim umysłowym pałacu. Jeśli Ci się to uda - wykonałeś zadanie. Oto propozycje słów-symboli: list, kot lub akwarium, kolega Wacek z telefonem, telewizor, lokomotywa z twarzą (bohater bajki) lub przedszkole, ikona serwisu aukcyjnego lub pieniądze, biżuteria, np. naszyjnik, mikser. 32 Zbuduj podwaliny Pałacu Pamięci W XII wieku w Salerno koło Neapolu istniała słynna wtedy szkoła medyków. Przez cztery wieki nauczano w niej Reguły zdrowia, będącej wykazem 2500 tysiąca leczniczych przepisów, co stanowiło podstawy ówczesnej medycy. Ponieważ piśmiennictwo było rzadkością, lekarze musieli zapamiętać ten leksykon, aby stosować go potem w praktyce. Do wykonania tego pozornie trudnego zadania pamięciowego wykorzystywano system miejsc, znany pod nazwą Pałacu Pamięci lub rzymskiego pokoju, bo to właśnie w starożytnym Rzymie po raz pierwszy stosowano tę technikę. Systemu tego nauczano jeszcze w XVI wieku w niektórych angielskich szkołach, gdy został on zredukowany do bezbożnego czynu przez purytańskich reformatorów. To wielkie przeoczenie współczesnej edukacji, która nie naucza tej pięknej i skutecznej mnemoniki. Metoda systemu miejsc jest bardzo prosta. Wybieramy sobie jakąś znaną lokację, np. pokój, w którym mieszkamy. Począwszy od drzwi wydzielamy w nim charakterystyczne punkty: obraz na ścianie, fotel, donica z rośliną, łóżko, biurko, szafa itp. w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara lub przeciwnej. Aby zapamiętać jakieś informacje z wykorzystaniem tej metody, należy w wyobraźni umieścić tylko wyraźny symbol rzeczy do zapamiętania w miejscach, które wyznaczyliśmy. Symbole nie muszą być absurdalne czy jakoś specjalnie ze sobą powiązane, jaka to konieczność zachodziła w przypadku wcześniej zaprezentowanych, zakładkowych systemów. Chcemy zapamiętać list - w wyobraźni chowamy go do szafy, czy przyklejamy wielki list do drzwi. Akwarium? Wyobrażamy sobie nasze rybki i kładziemy je 33 np. na łóżku. Kolegę Wacka? Wyobrażamy, jak zamyka się w lodówce, itd. W ten oto sposób możemy zapamiętać sporo dowolnych informacji. Nasz system miejsc może przybierać różne formy - np. części ciała. Jeżeli lokacjami będą poszczególne części ciała, łączymy w wyobraźni elementy, które chcemy zapamiętać, z kolejnymi właśnie częściami ciała - głową, oczami, nosem, ustami, szyją, plecami, rękoma itd. Możemy spokojnie wykorzystać dowolne budynki, pomieszczenia, okolice, najlepiej takie, w których często przebywamy. Ta prosta i skuteczna technika w połączeniu z innymi, pozwala dzisiejszym mistrzom na zapamiętanie tysięcy kolejnych cyfr lub setek słów. 34 4 Dzień INSTRUKCJA 1. Ukulturalnij się. Jeden z nieżyjących już bułgarskich psychologów, doktor neurologii Georgi Łozanow, opracował metodę efektywnej nauki, którą nazwał sugestopedią. Jednym z założeń tej techniki jest wykorzystanie korzystnego dla zapamiętywania stanu mózgu z przewagą częstotliwości alfa. Dnia trzeciego Programowania Neuronalnego dowiedziałeś się, w jaki sposób wprowadzać swój umysł w ten stan za pomocą medytacji vipassany. Dr Łozanow wykorzystał jeszcze prostszy sposób, mianowicie fakt, że częstotliwość uderzeń serca synchronizuje się mimowolnie u człowieka z rytmem muzyki, którą słucha. Dlatego bogate we frazy largo (bardzo powolne tempo) utwory, czyli np. muzyka barokowa, klasyczna lub niektóre współczesne utwory, sprzyjają powstawaniu tego stanu tym samym wspomagając pamięć. Zjawisko to jest błędnie utożsamiane z tzw. efektem Mozarta, czyli istniejącym wciąż micie o trwałym wpływie muzyki klasycznej na umysł słuchacza. W kolejnych instrukcjach na dzień dzisiejszy poproszę Cię o zapamiętanie pewnych elementów najpotężniejszej z wymyślonych Głównego Systemu Pamięciowego. Twoim dotąd mnemonik, zadaniem jest wykorzystanie muzyki do wprowadzenia się w odpowiedni, zrelaksowany stan przed wykonaniem tamtej instrukcji. Jeśli jednak masz jakieś wątpliwości lub nie chcesz tego spróbować, zamiast tego skorzystaj z techniki medytacji, opisanej w 35 tutorialu Jak przenikliwym obserwatorem jesteś?, drugiego dnia Programowania Neuronalnego. INSTRUKCJA 2. Skonstruuj fundamenty Matrycy Pamięciowej. Przeczytaj tutorial Główny System Pamięciowy, dotyczący najbardziej wszechstronnej mnemoniki i zapamiętaj dziesięć pierwszych zakładek systemu. Gdybyś potrzebował więcej informacji, znajdziesz je w moim bezpłatnym podręczniku Organiczna Technika Studiowania, dostępnym w zasobach WikiBooks. 36 Główny System Pamięciowy Największym problemem przy zapamiętywaniu są liczby. To dlatego, że mózg nie jest zoptymalizowany pod kątem zapamiętywania liczb. Na drodze ewolucji ten ważny organ zmieniał się w taki sposób, że najłatwiej zapamiętujemy obrazy. Liczb nie potrafimy wizualizować w prosty sposób, więc dużą trudność sprawia nam ich zapamiętywanie. Wyjątek stanowią tutaj synesteci, u których liczby wywołują niezwykłe wrażenia zmysłowe, ale o tym poczytasz wkrótce. Dziś chciałbym zademonstrować Ci system, który powstał w XVII wieku - jego podstawę stanowi alfabet fonetyczny. Korzystając z owego alfabetu można przyporządkować określonym głoskom w danym języku stałe wartości cyfr. W przykładach dostępnych w większości polskojęzycznej literatury dotyczącej tej mnemoniki, wygląda to tak (w nawiasie podano sposób, w jaki można zapamiętać to przyporządkowanie): Cyfra Głoska Jak zapamiętać 0 1 2 3 s, z t, d n m z to pierwsza głoska w słowie zero litery t i d mają jedną pionową kreskę pisane n ma dwie pionowe kreski pisane m ma trzy pionowe kreski 37 4 5 6 7 8 9 r l j dominującą głoską w słowie cztery jest r rzymska cyfra L (czyli 50) kryje słowo pięć pisane j to lustrzane odbicie szóstki k, g f, w, v z dwóch siódemek ułożyć można duże K pisane f ma dwie pętelki, jak cyfra 8 p, b p i b to lustrzane odbicia cyfry 9 Mnemonika ta jest przyjazna także osobom niewidomym lub z preferencjami w zakresie pamięci słuchowej, dzięki wykorzystaniu alfabetu fonetycznego właśnie. Ważne więc jest, jak wymawia się dany wyraz, nie jak się go pisze. Np. w słowie szyszka mamy połączenie liter s i z , które jednak nie ma odpowiednika w naszym systemie. Pomijamy więc wszystkie głoski prócz literki k , która oznacza cyfrę siedem. Dlatego słowo szyszka oznacza właśnie cyfrę 7. Spójrzmy dalej - wyraz toffi czyta się po prostu tofi . Słyszymy więc dwie mające dla nas znaczenie głoski - t i f . Toffi w naszej mnemonice symbolizuje więc liczbę 18. Przeczytaj kilkukrotnie powyższą listę cyfr i odpowiadających im głosek. Nie powinieneś mieć najmniejszych problemów z jej zapamiętaniem. Teraz stworzymy sobie pierwsze dziesięć zakładek, zgodnie z zasadami tej mnemoniki. Przykłady powinny być łatwe do wyobrażenia, oto kilka możliwości: 38 0 - Słoń, Słońce, Zoo, Zorza 1. - Duch, Dach, Taca, Tłuścioch 2. - Nóż, Noe, Nożyce, Narzędzia 3. - Mysz, Małż, Mahoń, Mąż 4. - Róża, Ryż, Rodzice, Rycerz 5. - Liść, Loch, Loża, Ludzie 6. - Jeż, Jędza 7. - Kosz, Koń, Gęś, Gałąź 8. - Fa, Wąż, Wieś, Wół 9. - Piła, Pszczoła, Boa, Baca Zauważ, że każde z tych słów można łatwo sobie wyobrazić. Każde zawiera też tylko jedną znaczącą głoskę odpowiadającą danej cyfrze, dla ułatwienia rozpoczyna się od niej, choć nie jest to konieczne. Wybierz sobie najbardziej przemawiające do Ciebie przykłady i spróbuj je zapamiętać, kilkukrotnie je sobie wyobrażając. Niech będzie to dla Ciebie zabawą. Ponieważ korzystanie z tego systemu wymaga wymyślania kolejnych słów, aby ułatwić to zadanie przygotowałem polskojęzyczny słownik dla programu 2Know, możesz z niego korzystać przy wielu późniejszych instrukcjach Programowania Neuronalnego. Program łatwo uruchomisz w systemie Windows, a także w Linuksie dzięki oprogramowaniu wine. Wkrótce dowiesz się, jak wykorzystać możliwości Głównego Systemu Pamięciowego i jak stworzyć Matrycę Pamięciową. 39 5 Dzień INSTRUKCJA 1. Zastosuj GSP w praktyce Zapamiętaj 10 ważnych dla Ciebie numerów telefonów. Jeżeli Ci to pomoże, weź kartkę papieru, wynotuj na niej listę ważnych telefonów i wymyśl lub odszukaj odpowiadający im ciąg słów w Głównym Systemie Pamięciowym. Pomocnym będzie tutorial Zapamiętywanie dużych liczb. Gdybyś potrzebował więcej informacji i przykładów na ten temat, znajdziesz je w moim bezpłatnym podręczniku Organiczna Technika Studiowania. INSTRUKCJA 2. Poszerz swoją Matrycę Pamięciową Naucz się kolejnych dziesięciu zakładek GSP. Oto przykłady: 10. TeZeusz 11. TaTo 12. DyNia 40 13. DoM 14. TiR 15. TaLerz 16. TuJa 17. TaczKa 18. ToFfi 19. DąB 20. NoS Możesz skorzystać z programu 2Know, jeśli nie przekonują Cię wyżej wymienione przykłady. Kiedy z pamięci powtórzysz odpowiadające każdej z liczb słowa - wykonałeś instrukcję. 41 Zapamiętywanie dużych liczb Zademonstruję Ci, w jaki sposób można szybko zapamiętać długie liczby na przykładzie numerów telefonów. Cała trudność tej techniki polega na szybkim odszyfrowaniu kolejnych głosek wyrazów za pomocą klucza opartego o alfabet fonetyczny, który opisywał Dzień 4. Programowania Neuronalnego. Wymaga to nieco treningu, ale efekt jest wart swojej ceny. Numer telefonu składa się zazwyczaj z dziewięciu cyfr. W rzadkich przypadkach uda nam się przyporządkować jedno słowo dla tak długiej liczby, np. TRaNSFoRMaToR, oznaczający numer 142 084 314. Jeżeli potrafisz wyobrazić sobie transformator, to możesz skojarzyć go z obrazem tego, do kogo należy ten numer. Wyobraź sobie połączenie tej osoby i transformatora zgodnie z zasadami, jakie poznałeś dnia pierwszego Programowania Neuronalnego. Zwykle jednak zapamiętanie jednego słowa nie przysparza nam kłopotów, więc obejdzie się nawet bez tego kojarzenia. Częściej będziesz musiał rozbić długą liczbę na kilka mniejszych i odnaleźć dla każdej z nich odpowiadające im słowo. Aby ułatwić sobie to zadanie i wyszukiwać najmniejszą liczbę słów, korzystaj z programu 2Know. Zobaczmy inny przykład - chcemy zapamiętać ciąg numerów alarmowych - 997 (policja), 998 (straż pożarna) i 999 (pogotowie ratunkowe). Odnajduję takie przykłady wyrazów: 997 BoBeK, PaPuGa, PiePrzyK 998 PrzyPłyW, PrzyPoWieść 42 999 BaoBaB, BeBoP (styl jazzowy) Puść teraz wodze fantazji i wyobraź sobie, jak papuga w mundurze policjanta kieruje ruchem na środku ruchliwego skrzyżowania. Potem jak Jezus w strażackim stroju i z sikawką w ręku opowiada przypowieść do tłumu - jeżeli jednak taki obraz rani Twoje uczucia religijne, to zobacz na ekranie umysłu np. jak wóz strażacki podjeżdża pod morze, gdy zaczyna się przypływ i strażacy próbują zatamować te zwały wody. Mimo wszystko nie sądzę, aby Jezus miał Ci za złe takie wykorzystanie jego wizerunku - w końcu robisz to w celu zapamiętania numeru alarmowego, ale nie mnie to oceniać. Ostatni przykład - pogotowie ratunkowe. Może ambulans jedzie na głośnym sygnale i ratownicy zabierają na noszach wielki baobab? Taki obraz powinien zapaść Ci w pamięć. Identycznie postępuj z ważnymi numerami telefonów, które poleciłem Ci zapamiętać. Odnajdź wyrazy dla całego numeru telefonu, połącz je ze sobą znaną Ci techniką i dodatkowo połącz z nimi obraz osoby lub miejsca, gdzie ten numer przynależy. Pamiętaj o jednej rzeczy - nie musisz zapamiętywać wszystkich tych słów w jednym obrazie umysłowym. Zapamiętaj ich łańcuch. Co to znaczy? Pokażę Ci to na przykładzie numerów alarmowych. Załóżmy, że chcemy zapamiętać ciąg tych numerów (oczywiście jest to absurdalny pomysł, ale to tylko przykład). Najpierw wyobrażasz sobie połączenie PaPuGi czy BoBKa z PrzyPłyWem, potem połączenie PrzyPłyWu z BaoBaBem i na końcu połączenie BaoBaBu np. z symbolem alarmu. W ten sposób nic Ci się nie pomiesza i łatwo odtworzysz łańcuch. To tyle na dzisiaj. Zrób listę telefonów i poświęć chwilę czasu, aby zapamiętać je opisaną techniką. 43 6 Dzień INSTRUKCJA 1. Zapamiętaj rozkład zajęć Twoim zdaniem jest przyswojenie sobie metody zapamiętywania rozkładu zajęć dziennych i tygodniowych. W tym celu przeczytaj tutorial Twój podręczny, mentalny notes i wykonaj zawarte w nim instrukcje. INSTRUKCJA 2. Poszerz swoją Matrycę Pamięciową. Naucz się kolejnych dziesięciu zakładek GSP. Oto przykłady: 21. NiT 22. NeoN, NiaNia 23. NeMo 24. NuR (wodny ptak o ostrym dziobie i krótkich skrzydłach), NoRa 25. NiL 44 26. NahaJ (skórzany, pleciony bicz na krótkiej rękojeści) 27. NoGa 28. NóW, NiedźWiedź 29. NieBo 30. MaSło Jak już wiesz, możesz skorzystać z programu 2Know, jeśli nie przekonują Cię wyżej wymienione przykłady. Kiedy z pamięci powtórzysz odpowiadające każdej z liczb słowa - wykonałeś instrukcję. INSTRUKCJA 3. Powtórz ważne numery telefonów Sięgnij do swojego Pałacu Pamięci i powtórz dziś ważne numery telefonów, które zapamiętałeś w trakcie wykonywania instrukcji piątego dnia Programowania Neuronalnego. Powtarzanie informacji jest bardzo ważne w procesie zapamiętywania. Aby jakieś dane pozostały na stałe w Twojej pamięci długotrwałej, musisz powtarzać je w określonych odstępach czasu, najprostszy algorytm wygląda tak: 1) 1. Pierwsza powtórka ma miejsce następnego dnia, najpóźniej do 24 godzin po zapamiętaniu nowej informacji. 2) 2. Druga powtórka ma miejsce tydzień po zapamiętaniu nowej informacji. Jeżeli uczysz się wielu nowych rzeczy możesz ułatwić sobie zadanie i skorzystać z dostępnego w sieci bezpłatnie różnorodnego 45 oprogramowania komputerowego, optymalizującego interwały kolejnych powtórzeń przy pomocy systemu SuperMemo. Te aplikacje to Anki, SuperMemo 2004, Mnemosyne. Są bezpłatne i dostępne na wszystkie najważniejsze platformy systemowe. Instrukcja 4. Przygotuj się do weekendu Jutro rano, zanim cokolwiek zrobisz tuż po obudzeniu, przeczytaj instrukcje przeznaczone na Dzień 7. 46 Twój podręczny, mentalny notes Dzienny terminarz Aby zapamiętać dzienny terminarz wystarczy skorzystać z pierwszych dwudziestu czterech zakładek GSP, które już znasz, jeśli wykonałeś instrukcję drugą na dzień dzisiejszy. Kolejne zakładki odpowiadają kolejnym godzinom dnia. Jeżeli często będziesz korzystał z takiego mentalnego terminarza, to używaj unikalnych zakładek tylko dla tego celu, co ułatwi Ci zadanie i nie wprowadzi nieładu do Twojego pałacu pamięci. Oto prosty plan dnia i sposób, w jaki możesz go zapamiętać: 6:30 umówiłeś się na trening z przyjacielem 13:00 lunch 16:00 chcesz wykonać instrukcje kolejnego dnia Programowania Neuronalnego 21:00 na Discovery odbędzie się premiera nowego sezonu Pogromców Mitów O 6:30 planujesz trening z jednym ze swoich przyjaciół. Szóstce w GSP odpowiada np. słowo Jeż , wystarczy więc jak wyobrazisz sobie trening z wielkim jeżem, najlepiej z twarzą Twojego przyjaciela. Lunch o 13:00 możesz wyobrazić sobie w bardzo nietypowej scenerii, np. w restauracji pełnej DyMu (13 w systemie GSP). 16:00 w GSP odpowiada np. słowo TuJa . Trening PN możesz wyobrazić sobie na różne sposoby, np. gdy siedzisz przed laptopem 47 lub medytujesz. Połącz to w jakiś sposób z tują, wyobraź sobie, jak medytujesz siedząc na czubku tego wątłego krzewu. Jeżeli nie oglądałeś wcześniej Pogromców Mitów, to pewnie nie znajdziesz odpowiedniego skojarzenia. Jeśli jednak znasz ten program, to bardzo łatwo wyobrazisz sobie któregoś z jego głównych bohaterów, bardzo charakterystycznych ludzi i połączysz w wyobraźni z NiTem . Myślę, że tyle informacji Ci wystarczy. M
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Mnemoniczny Geniusz
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: