Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00071 006931 14488908 na godz. na dobę w sumie
Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową - książka
Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową - książka
Autor: Liczba stron: 376
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2978-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> webmasterstwo >> moodle
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Naucz się sam, by uczyć innych!

Platforma Moodle 2.0 to narzędzie, z którego skorzystać może każdy, kto chce prowadzić szkolenia przez internet. Ta forma nauczania staje się coraz bardziej popularna z uwagi na swój elastyczny charakter - tradycyjne kursy zabierają za dużo cennego czasu, a we współczesnym, informacyjnym społeczeństwie szkolić muszą się praktycznie wszyscy. Moodle umożliwia zdalne prowadzenie zajęć z wykorzystaniem wielu kanałów komunikacyjnych: strony internetowej, e-maili, czatów, forów, komunikatorów, a ponadto zapewnia szybki dostęp do materiałów szkoleniowych, których różnorodność ograniczona może być tylko wyobraźnią osoby prowadzącej kurs.

Jeżeli zamierzasz spróbować swoich sił w tej młodej, lecz prężnej dziedzinie, książka 'Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową' przeznaczona jest właśnie dla Ciebie. Znajdziesz tu wszystko, co musisz wiedzieć, by szybko przejść do konkretów i zaadaptować Moodle...a do własnych potrzeb. Dowiesz się, jak zainstalować i skonfigurować tę platformę, zaplanować i założyć nowy kurs, przygotować i opublikować materiały. Poznasz sposoby efektywnej komunikacji z kursantami i możliwości oceniania ich postępów. Zorientujesz się, na czym polega administrowanie systemem, jak dbać o jego bezpieczeństwo i jakie rozszerzenia mogą pomóc Ci w pracy. Krótko mówiąc, przygodę z e-learningiem po prostu musisz zacząć od Moodle...a!

Doceń Moodle...a - zobacz, co potrafi!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową Autor: Piotr Brzózka ISBN: 978-83-246-2978-7 Format: 158×235, stron: 376 Naucz się sam, by uczyć innych! • Moodle lokalnie i globalnie, czyli jak zainstalować i skonfigurować tę platformę • Zakładanie kursu i planowanie szkolenia, czyli co zrobić w pierwszej kolejności • Moduły i wtyczki, czyli o co warto lub należy rozszerzyć możliwości Moodle’a Platforma Moodle 2.0 to narzędzie, z którego skorzystać może każdy, kto chce prowadzić szkolenia przez internet. Ta forma nauczania staje się coraz bardziej popularna z uwagi na swój elastyczny charakter – tradycyjne kursy zabierają za dużo cennego czasu, a we współczesnym, informacyjnym społeczeństwie szkolić muszą się praktycznie wszyscy. Moodle umożliwia zdalne prowadzenie zajęć z wykorzystaniem wielu kanałów komunikacyjnych: strony internetowej, e-maili, czatów, forów, komunikatorów, a ponadto zapewnia szybki dostęp do materiałów szkoleniowych, których różnorodność ograniczona może być tylko wyobraźnią osoby prowadzącej kurs. Jeżeli zamierzasz spróbować swoich sił w tej młodej, lecz prężnej dziedzinie, książka „Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową” przeznaczona jest właśnie dla Ciebie. Znajdziesz tu wszystko, co musisz wiedzieć, by szybko przejść do konkretów i zaadaptować Moodle’a do własnych potrzeb. Dowiesz się, jak zainstalować i skonfigurować tę platformę, zaplanować i założyć nowy kurs, przygotować i opublikować materiały. Poznasz sposoby efektywnej komunikacji z kursantami i możliwości oceniania ich postępów. Zorientujesz się, na czym polega administrowanie systemem, jak dbać o jego bezpieczeństwo i jakie rozszerzenia mogą pomóc Ci w pracy. Krótko mówiąc, przygodę z e-learningiem po prostu musisz zacząć od Moodle’a! • Instalacja i konfiguracja Moodle’a 2.0 • Zakładanie kursu i planowanie szkolenia • Bloki na stronie głównej i innych stronach • Przygotowanie materiałów na potrzeby e-szkolenia • Wbudowany edytor HTML platformy • Formy komunikacji • Formy publikacji materiałów • Lekcja, przypadek szczególny • Prowadzenie warsztatów • Oceny na kursie • Elementy administracji • Reset kursu i kopie zapasowe • Użytkownicy platformy • Dodatkowe narzędzia • Prowadzenie zdalnych zajęć • Ocena jakości kursu Doceń Moodle’a – zobacz, co potrafi! Spis treĈci Rozdziaä 1. Zamiast wstöpu, czyli dla kogo jest przeznaczona ksiñĔka ................. 7 Rozdziaä 2. Czym jest zdalne nauczanie, czyli odrobina teorii ............................. 11 Rozdziaä 3. Dlaczego Moodle? .......................................................................... 17 Rozdziaä 4. Instalacja i wstöpna konfiguracja ................................................... 27 4.1. Moodle lokalnie .................................................................................................... 27 4.2. Nasz Moodle w globalnej sieci ............................................................................. 41 Rozdziaä 5. Organizacja platformy ..................................................................... 49 5.1. Bloki, które warto lub nie umieĞciü na stronie gáównej ......................................... 53 5.1.1. Dodaj blok ................................................................................................ 53 5.1.2. Opis kursu (strony) ................................................................................... 54 5.1.3. Kalendarz .................................................................................................. 54 5.1.4. Zalogowani uĪytkownicy .......................................................................... 57 5.1.5. NajĞwieĪsze wiadomoĞci .......................................................................... 58 5.1.6. Nadchodzące terminy ............................................................................... 58 5.1.7. Co siĊ ostatnio dziaáo ................................................................................ 60 5.1.8. HTML ....................................................................................................... 60 5.1.9. Osoby ........................................................................................................ 61 5.1.10. WiadomoĞci .............................................................................................. 62 5.1.11. Szukaj w forach ........................................................................................ 63 5.1.12. Kursy ........................................................................................................ 63 5.2. Jakie bloki wybraü? ............................................................................................... 64 5.2.1. PokaĪ nowoĞci .......................................................................................... 66 5.2.2. PokaĪ listĊ kursów .................................................................................... 66 5.2.3. PokaĪ listĊ kategorii .................................................................................. 67 5.2.4. Lista wyboru ............................................................................................. 68 Rozdziaä 6. Pierwszy kurs ................................................................................. 73 6.1. Zakáadanie nowego kursu ...................................................................................... 73 6.1.1. Konfiguracja kursu ................................................................................... 74 6.1.2. Zamawianie kursu ..................................................................................... 80 6.1.3. Edycja kursu ............................................................................................. 83 6.1.4. Dodawanie uĪytkowników do kursu ......................................................... 83 4 Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformö e-learningowñ 6.1.5. Formy zapisów na kurs ............................................................................. 87 6.1.6. Grupy ........................................................................................................ 88 6.1.7. Opcje Zezwolenia i SprawdĨ uprawnienia ................................................ 91 6.1.8. Pozostaáe opcje ......................................................................................... 92 6.1.9. Organizacja elementów kursu ................................................................... 93 6.1.10. Zasoby ...................................................................................................... 97 6.1.11. Skáadowe .................................................................................................. 99 6.2. Planowanie szkolenia .......................................................................................... 100 6.2.1. Analiza .................................................................................................... 101 6.2.2. Projektowanie ......................................................................................... 104 6.2.3. Opracowanie ........................................................................................... 106 6.2.4. WdroĪenie ............................................................................................... 107 6.2.5. Ewaluacja ............................................................................................... 107 6.3. Przygotowanie materiaáów .................................................................................. 110 6.3.1. Organizacja materiaáów, czyli praca z plikami ....................................... 110 6.3.2. Co robimy z naszymi odrĊcznymi notatkami? ........................................ 112 6.3.3. Jak powinny wyglądaü materiaáy? .......................................................... 112 6.4. Edytor HTML ..................................................................................................... 115 6.5. Formy komunikacji ............................................................................................. 124 6.5.1. Forum ..................................................................................................... 124 6.5.2. Czat ......................................................................................................... 136 6.5.3. System wiadomoĞci wewnĊtrznych platformy ........................................ 141 6.5.4. Gáosowanie ............................................................................................. 146 6.5.5. Ankieta ................................................................................................... 151 6.6. Publikacja materiaáów ......................................................................................... 157 6.6.1. Etykieta ................................................................................................... 157 6.6.2. Strona WWW ......................................................................................... 159 6.6.3. Folder ...................................................................................................... 161 6.6.4. URL ........................................................................................................ 164 6.6.5. Zasób ....................................................................................................... 166 6.7. Lekcja, przypadek szczególny ............................................................................. 169 6.7.1. Wybór wielokrotny ................................................................................. 183 6.7.2. Prawda/faász ............................................................................................ 184 6.7.3. Krótka odpowiedĨ ................................................................................... 185 6.7.4. Numeryczne ............................................................................................ 186 6.7.5. Dopasuj odpowiedĨ ................................................................................ 186 6.7.6. Esej ......................................................................................................... 189 6.7.7. Lekcja liniowa ........................................................................................ 189 6.7.8. Lekcja wielowątkowa ............................................................................. 190 6.7.9. Lekcja z klastrami ................................................................................... 191 6.8. Pora sprawdziü wiedzĊ ........................................................................................ 193 6.8.1. Quiz ........................................................................................................ 193 6.8.2. Zadanie ................................................................................................... 222 6.9. Jak jeszcze moĪemy publikowaü i oceniaü .......................................................... 234 6.9.1. Wiki ........................................................................................................ 234 6.9.2. Sáownik ................................................................................................... 243 6.9.3. Baza ........................................................................................................ 253 Spis treĈci 5 6.10. Po prostu warsztaty ............................................................................................. 261 6.10.1. Wykorzystanie sumacyjnej (akumulacyjnej) strategii oceniania ............ 263 6.10.2. Komentarze ............................................................................................. 271 6.10.3. Liczba báĊdów ......................................................................................... 272 6.10.4. Ostatnia strategia Rubryka ...................................................................... 273 6.11. Pozostaáe zasoby kursu ........................................................................................ 278 6.11.1. IMS content package .............................................................................. 278 6.11.2. SCORM .................................................................................................. 280 Rozdziaä 7. Oceny .......................................................................................... 285 Rozdziaä 8. Elementy administracji ................................................................. 299 8.1. W przypadku katastrofy — kopie zapasowe ....................................................... 299 8.2. Reset kursu .......................................................................................................... 312 8.3. UĪytkownicy platformy, czyli kto jest kim w Moodle ........................................ 314 8.4. Moduáy i wtyczki ................................................................................................ 317 8.5. Zmiana wyglądu platformy ................................................................................. 320 8.6. Co jeszcze moĪemy konfigurowaü? .................................................................... 325 Rozdziaä 9. W roli studenta ............................................................................ 331 Rozdziaä 10. Dodatkowe narzödzia .................................................................... 339 Rozdziaä 11. Jak prowadziè zdalne zajöcia? ....................................................... 345 Rozdziaä 12. Jak stosowaè Moodle? ................................................................. 351 Rozdziaä 13. Czy zrealizowaliĈmy dobry kurs? ................................................... 357 Rozdziaä 14. Zamiast podsumowania — czy warto? .......................................... 365 Literatura ..................................................................................... 367 Skorowidz .................................................................................... 371 Rozdziaä 11. Jak prowadziè zdalne zajöcia? Najprostsza odpowiedĨ to prowadziü zajĊcia w sposób ciekawy i oryginalny, tak aby zainteresowaü uczestników zajĊü i zachĊciü ich do samodzielnej nauki. Przekazywaü wiedzĊ i wáasne doĞwiadczenia, odnosiü teoriĊ do sytuacji praktycznych, znanych wszyst- kim z Īycia codziennego. Czy wytyczne te odbiegają od sposobu prowadzenia zajĊü stacjonarnych? Nie starajmy siĊ niejako „na siáĊ” dzieliü zajĊü na stacjonarne i zdalne. Trener i nauczyciel mają za zadanie skutecznie przekazywaü wiedzĊ i umiejĊtnoĞci niezaleĪnie od formy prowadzonych zajĊü. Nie naleĪy wiĊc obawiaü siĊ przejĞcia w zakres e-edukacji. WiĊkszoĞü zjawisk znanych nam z zajĊü prowadzonych stacjo- narnie wystĊpuje równieĪ w zdalnych kursach internetowych, choü czasami w lekko zmienionej formie. JeĪeli prowadzimy szkolenie mieszane, forma prowadzenia niewiele siĊ zmieni w porów- naniu ze szkoleniami w peáni stacjonarnymi. Utrzymując staáy kontakt z uczestnikami, moĪemy wszystkie niejasnoĞci i problemy wyjaĞniaü podczas bezpoĞrednich spotkaĔ ze studentami. Gdy mamy taki komfort pracy, elementy zdalne, które wprowadzimy, nie powinny generowaü dodatkowych problemów. Znamy osobiĞcie z imienia i nazwiska studentów, spotykamy siĊ z nimi podczas zajĊü stacjonarnych, nawet w przypadku uĪycia forów lub czatów nie powinny pojawiü siĊ Īadne negatywne zachowania. W tej sytuacji student nie ma poczucia anonimowoĞci, a jego prace i zadania zawsze moĪemy zweryfikowaü podczas wspólnych zajĊü stacjonarnych. W przypadku zajĊü caákowicie zdalnych sytuacja siĊ komplikuje. Naszym celem jako prowadzących jest zrealizowanie celów kursu oraz utrzymanie zainteresowania studen- tów szkoleniem na tyle, aby wytrwali szczĊĞliwie do jego koĔca. Wedáug badaĔ zdalne kursy koĔczą z wynikiem pozytywnym gáównie osoby, które chcą siĊ rozwijaü, zdoby- waü wiedzĊ i umiejĊtnoĞci z wáasnej inicjatywy. Są to teĪ osoby o duĪej samodyscy- plinie. Podczas szkolenia, szczególnie jeĪeli bĊdzie ono rozáoĪone w dáuĪszym okresie, musimy stale monitorowaü (przeglądając np. logi z zapisem aktywnoĞci studentów) i zwiĊkszaü aktywnoĞü poszczególnych uczestników (np. poprzez indywidualne dysku- sje w ramach forów). Wykazujmy indywidualne zainteresowanie poszczególnym uczestnikom, a unikniemy sytuacji związanych z rezygnacją niektórych osób z kursu. 346 Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformö e-learningowñ ZajĊcia zdalne posiadają swoją specyfikĊ, wynikającą np. z braku komunikacji niewer- balnej. Uwaga prowadzącego wzbogacona o uĞmiech podczas zajĊü stacjonarnych bĊdzie siĊ zdecydowanie róĪniáa od suchego tekstu napisanego na forum kursu (nawet w przypadku uĪycia dokáadnie tych samych sáów). CzĊĞü osób moĪe mieü trudnoĞci z odnalezieniem siĊ w komunikacji „pisanej”. JeĪeli dodamy do tego czĊsty brak znajomoĞci zasad etykiety sieciowej (netykiety), to sytuacja w kursie moĪe ulec niepo- trzebnemu zaognieniu. Miejscami zapalnymi bĊdą z pewnoĞcią czaty, fora oraz komenta- rze kursantów. Czasami wystarczy umiejĊtne stosowanie ikonek (emotikonek), które mają za zadanie „udawaü” sygnaáy niewerbalne, takie jak zwykáy uĞmiech. JeĪeli na początku kursu nie wypracujemy odpowiednich norm i zasad komunikacji, czeka nas kataklizm związany z zasypaniem forów nic niewnoszącymi postami oraz zatkaniem skrzynek pocztowych. Stracimy teĪ ogrom czasu, wygaszając spory i káótnie na forach. Poczucie anonimowoĞci w przypadku zdalnych zajĊü moĪe niestety wywoáaü równieĪ zachowania, jakie znamy z forów internetowych oraz portali spoáecznoĞciowych. W skrajnych przypadkach trollowanie, spamowanie i inne niepoĪądane aktywnoĞci sieciowe mogą na staáe zagoĞciü w naszym kursie. O ile moderator forum interneto- wego moĪe w dowolnym momencie zablokowaü lub usunąü niepoĪądane osoby, to w przypadku e-szkolenia moĪe nie byü to juĪ takie proste. Osoby, które w Īyciu codziennym oceniamy jak spokojne i zrównowaĪone, zupeánie inaczej mogą zachowywaü siĊ w Ğrodowisku sieciowym. Bardzo czĊsto moĪemy spo- tkaü siĊ z zachowaniami agresywnymi. Dlaczego? Po prostu frustracja rodziü bĊdzie agresjĊ, stąd bardzo waĪne jest szybkie nawiązanie dobrego kontaktu z kursantami. Podczas zajĊü stacjonarnych wiĊkszoĞü osób w wiĊkszym stopniu hamuje swoje zacho- wania (choü niestety obecnie nawet tutaj moĪemy spotkaü siĊ z agresją). Czując siĊ w sieci anonimowo i bezkarnie, pozwalają sobie na duĪo wiĊcej. JeĪeli uĪytkownik nie bĊdzie radziá sobie z kursem, szczególnie jeĪeli problemem bĊdzie Ğrodowisko platformy, i nie uzyska od prowadzącego pomocy, moĪe odreagowaü zaistniaáą sytuacjĊ negatywnymi zachowaniami. Z drugiej strony, prowadzącego zawsze obowiązują normy poprawnego zachowania, niezaleĪnie od ataków musi on zawsze odpowiadaü (wáaĞciwie pisaü) spokojnie i rze- czowo. JeĪeli nie zachowamy spokoju, prowadząc kurs, wĞród uczestników moĪe poja- wiü siĊ tendencja do obciąĪania dosáownie za wszystkie problemy osoby prowadzącej. Komentując wpisy innych uĪytkowników, szczególnie kierowane do nas, zostawmy sobie trochĊ czasu „na ostygniĊcie”. Pisanie w záoĞci do niczego dobrego nie dopro- wadzi, pamiĊtajmy równieĪ, Īe Moodle blokuje moĪliwoĞü usuwania postów z forum (prowadzący moĪe je usunąü, ale student juĪ nie). Kolejnym problemem, na który jako prowadzący musimy siĊ psychicznie przygotowaü, jest niestety lenistwo naszych studentów. Szczególnie w pierwszych etapach szkolenia, podczas zapoznawania siĊ ze szkoleniem oraz samą platformą, jesteĞmy zsypywani postami i pytaniami z kategorii: jak mogĊ znaleĨü..., jak uruchomiü... itp. Niestety zamiast szukaü samodzielnie, wiĊkszoĞü osób woli zapytaü prowadzącego. W takiej sytuacji naleĪy szybko zaáoĪyü FAQ lub grzecznie odsyáaü interesantów do odpowied- nich materiaáów, niekoniecznie podając im gotowe rozwiązania. Rozdziaä 11. i Jak prowadziè zdalne zajöcia? 347 W ramach forów oraz systemu komentarzy (szczególnie jeĪeli są oceniane) moĪemy spotkaü siĊ z sytuacją, w której niektóre osoby bĊdą bardzo „wyraĨnie” widoczne poprzez duĪą iloĞü wiadomoĞci, sprawiając wraĪenie „wybitnie” aktywnych. WiĊkszoĞü wpisów bĊdzie wiĊc efektem nastawienia siĊ na iloĞü, a nie na jakoĞü wypowiedzi. W tym przy- padku dobrze jest spokojnie porozmawiaü z taką osobą. Dodatkowa iloĞü postów to dla prowadzącego i innych uczestników kursu dodatkowe zajĊcie związane z czyta- niem powiadomieĔ, przeglądaniem wpisów w poszukiwaniu merytorycznych treĞci itp. JeĪeli bĊdziemy mieli wątpliwą przyjemnoĞü pracy z kilkoma takimi osobami, korzy- stanie z forum stanie siĊ uciąĪliwe. W wiĊkszoĞci przypadków zaleĪy prowadzącym na budowie dobrych relacji pomiĊdzy uczestnikami e-kursu. Niestety czasami moĪe wystąpiü syndrom myĞlenia grupowego związany z tym, Īe osobom uczestniczącym w kursie bĊdzie bardziej zaleĪaáo na zacho- waniu dobrych wzajemnych relacji niĪ na wzajemnej, krytycznej ocenie poglądów. W efekcie dyskusje na forum stracą sens, a sama wymiana poglądów zamieni siĊ w nic niewnoszące potakiwanie. Znaczna liczba narzĊdzi (aktywnoĞci) dostĊpnych w ramach platformy Moodle posiada moĪliwoĞü ustawienia pracy w grupach. Podczas pracy w grupach naleĪy zwróciü uwagĊ na wystąpienie np. syndromu myĞlenia grupowego. Podczas pracy grupy studen- tów moĪe wystąpiü sytuacja, Īe rzucona propozycja rozwiązania zadania nie bĊdzie podwaĪana w zdecydowany sposób przez pozostaáych czáonków grupy i nastąpi jej automatyczna akceptacja. CzĊsto teĪ poszczególni czáonkowie grupy przeceniają swój wkáad w wykonanie zadania, co przy zróĪnicowaniu ocen w ramach grupy moĪe pro- wadziü do napiĊü. Najbardziej rozpowszechnioną wadą pracy w grupach jest tzw. choroba próĪniactwa, polegająca na zmniejszaniu wysiáku wkáadanego w pracĊ przez poszcze- gólnych czáonków zespoáu. Wbrew pozorom taka sytuacja moĪe byü trudna do wykry- cia, poniewaĪ brak pracy maskowany bĊdzie przez „produkcjĊ” duĪej iloĞci wpisów na forum pracy grupowej. Dodatkowo w przypadku wystawienia oceny za taką „pozorną” pracĊ moĪemy spotkaü siĊ z licznymi zarzutami ze strony „pokrzywdzonego studenta”. W przypadku pracy w grupach zdecydowanie naleĪy ograniczyü ich skáad do 4 – 6 osób; im wiĊksza grupa, tym wiĊksze prawdopodobieĔstwo wystąpienia choroby próĪ- niactwa. Tak naprawdĊ taka sytuacja moĪe wystąpiü nawet przy grupie 2-osobowej i nie jesteĞmy w stanie jej zapobiec, moĪemy jednak staraü siĊ jak najwczeĞniej poroz- mawiaü z osobami „ociągającymi siĊ” w pracy lub przydzieliü im dodatkowe zadania w ramach grupy. MoĪe równieĪ powstaü sytuacja, w której osoba o silnej osobowoĞci i duĪej wiedzy zdominuje grupĊ, zostając jej liderem, a pracując nad zadaniem grupy, zdominuje ją do tego stopnia, Īe pozostaáym osobom pozostanie niewiele do zrobienia. Czasami zbytnia nadgorliwoĞü niektórych studentów potrafi skutecznie utrudniü nam prowadzenie zajĊü. Przykáadowo: prosimy studentów o umieszczenie w sáowniku defi- nicji związanych z okreĞlonym zakresem materiaáu. Jeden ze studentów umieszcza bardzo duĪą liczbĊ definicji, utrudniając pracĊ pozostaáym uczestnikom zadania. Tego typu sytuacje musimy równieĪ przewidzieü, ustawiając opcje poszczególnych aktywno- Ğci platformy. 348 Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformö e-learningowñ Prowadząc zdalne zajĊcia, poĞwiĊümy trochĊ czasu na budowĊ prawidáowych relacji pomiĊdzy uczestnikami kursu. SpoáecznoĞciowy charakter Moodle podkreĞlają teĪ wie- lokrotnie twórcy platformy. ZachĊcajmy wiĊc naszych studentów do przedstawienia siĊ (opisania swoich zainteresowaĔ) oraz uzupeánienia swoich profili. Im lepsze relacje bĊdą panowaü pomiĊdzy uczestnikami, tym wiĊksza szansa na unikniĊcie niepoĪądanych zachowaĔ podczas trwania szkolenia. Prowadzenie zajĊü to równieĪ koniecznoĞü oceniania uczestników naszych zdalnych zajĊü. Starajmy siĊ, aby nasze formy weryfikacji wiedzy nie byáy ani zbyt áatwe, ani zbyt trudne dla przeciĊtnego uczestnika (chyba Īe weryfikujemy wiedzĊ w oparciu o ĞciĞle okreĞlone, narzucone nam standardy). NajwaĪniejsze jest ustalenie systemu oceniania juĪ na początku kursu i okreĞlenie, czy bĊdą to oceny opisowe, punktowe lub procentowe. Wybranego rozwiązania musimy siĊ konsekwentnie trzymaü, ustawiając wszystkie kolejne oceniane aktywnoĞci w kursie. Zastanówmy siĊ, czy przyjĊty przez nas schemat oceniania polegaü bĊdzie na wyciągniĊciu Ğredniej ocen ze wszystkich aktywnoĞci, ocenianiu poszczególnych moduáów, czy na systematycznym gromadzeniu punktów podczas trwania kursu. Ostatnie rozwiązanie zapewnia nam wiĊkszą elastycznoĞü w dziaáaniu. MoĪemy umieĞciü w kursie np. dodatkowe zadania, kiedy zauwaĪamy, Īe osiągniĊcia uczestników co do obowiązkowych aktywnoĞci są zbyt sáabe lub nie zdąĪyli oni oddaü niektórych zadaĔ w okreĞlonym przez prowadzącego terminie. Starajmy siĊ, aby nasze zadania i quizy byáy niebanalne, atrakcyjne graficznie (pytania w quizach wzbogacajmy zdjĊciami). W zdalnym ocenianiu, podobnie jak w stacjonarnym, bardzo waĪna jest informacja zwrotna, jaką student otrzyma razem z oceną. Nie mamy tutaj moĪliwoĞci bezpoĞredniej rozmowy, jak to ma miejsce w sali lekcyjnej, ale posiadamy kilka rozwiązaĔ, które powinny nam ją zastąpiü. Dla kaĪdej odpowiedzi w quizach istnieje moĪliwoĞü ustawienia informacji zwrotnej, jaką otrzyma student w przypadku poprawnej oraz báĊdnej odpowiedzi. MoĪemy rów- nieĪ ustawiü caáoĞciowe i domyĞlne informacje zwrotne. Wszystkie one powinny byü w miarĊ moĪliwoĞci jak najbardziej wyczerpujące. W im wiĊkszym stopniu wytáuma- czymy merytorycznie podstawy wystawienia oceny, tym mniej pytaĔ na jej temat otrzymamy od studentów. W ramach quizów w doĞü szerokim zakresie moĪemy usta- wiaü, co zobaczy student po zakoĔczeniu sprawdzianu. MoĪemy udostĊpniü tylko wynik punktowy z caáoĞciową informacją zwrotną dotyczącą caáego quizu. W tej sytuacji student nie bĊdzie wiedziaá, w których pytaniach popeániá báąd i jakie powinny byü prawidáowe odpowiedzi, bĊdzie jedynie wiedziaá, w jakim stopniu opanowaá materiaá jako caáoĞü. Peániejszą informacjĊ otrzyma, jeĪeli udostĊpnimy mu jego odpowiedzi oraz odpowiedzi prawidáowe. Przy tej opcji moĪemy siĊ spodziewaü dodatkowych pytaĔ o uzasadnienie niektórych odpowiedzi, ale informacja zwrotna bĊdzie zdecydowanie peániejsza. JeĪeli pytaĔ i niejasnoĞci wypáywających ze strony studentów jest duĪo, kontrowersyjne pytania moĪemy omówiü, publikując ich dodatkowe omówienie (np. w formie FAQ). Zdecydowanie nie pozwalajmy na dyskusje na temat pytaĔ i prawi- dáowych odpowiedzi w ramach forów. Wszystkie wyjaĞnienia zaáatwiajmy w sposób indywidualny z poszczególnymi studentami. Rozdziaä 11. i Jak prowadziè zdalne zajöcia? 349 JeĪeli ukáadając pytanie, popeániliĞmy báąd (jesteĞmy tylko ludĨmi, wiĊc taka sytuacja moĪe siĊ wydarzyü), poinformujmy o tym studentów i albo zaliczmy kontrowersyjne (báĊdne) pytanie wszystkim uczestnikom quizu, albo poprawmy odpowiedĨ i dokonajmy przeliczenia punktów w caáym quizie. Niestety czĊsto moĪemy zaobserwowaü sytuacjĊ, w której prowadzący (autorzy pytaĔ) niechĊtnie udostĊpniają prawidáowe odpowiedzi. Przykáadem mogą byü nawet niektóre szkolne konkursy ogólnopolskie. Z pewnoĞcią táumaczenie siĊ z uznanych za poprawne lub nie odpowiedzi moĪe byü czasocháonne i mĊczące (tym bardziej Īe po poprawieniu odpowiedzi i uwzglĊdnieniu uwag prowadzący są zalewani falą protestów od osób, które mają wątpliwoĞci co do zasadnoĞci zmian), ale etyka naszej pracy powinna nas zobligowaü do pewnych zachowaĔ. Quiz jest dla prowadzącego jedną z mniej czasocháonnych form oceniania. Wynik studenta obliczany jest automatycznie po zakoĔczeniu quizu. PamiĊtajmy jednak, Īe pro- sty test raczej nie stanie siĊ wiarygodnym narzĊdziem pozwalającym oceniü wiedzĊ uczestników zajĊü. Dodatkowo mamy jeszcze problem braku moĪliwoĞci weryfikacji samodzielnoĞci pracy. Na czas testu nasz student moĪe przecieĪ zawsze zaprosiü do pomocy kolegĊ. W przypadku zadaĔ otwartych oceniajmy, umieszczając komentarze w tekĞcie studenta, w ten sposób nasza informacja zwrotna bĊdzie najpeániejsza. DuĪym problemem w zdalnych kursach jest brak moĪliwoĞü zastosowania odpowiedzi ustnej jako formy kontroli wiedzy. Moodle nie ma domyĞlnie zainstalowanych narzĊdzi przeznaczonych do tego celu. Pewną namiastką moĪe byü indywidualny czat. Starajmy siĊ stosowaü w naszych kursach jak najwiĊcej rozwiązaĔ wymagających od studenta duĪej aktywnoĞci. Stosujmy oceniane dyskusje na forum, oceniajmy komenta- rze, zadania projektowe. DuĪo metod aktywizujących studenta, które stosujemy pod- czas zajĊü stacjonarnych, moĪemy przenieĞü do naszych e-kursów. PamiĊtajmy, Īe musimy ciągle podtrzymywaü zainteresowanie studenta kursem. W zakresie „maáego” e-learningu, prowadząc szkolenie, bĊdziemy pracowaü na wáasnych materiaáach, oceniaü przygotowane przez siebie zadania i quizy. Wiemy, jaka myĞl nam przyĞwiecaáa podczas budowy kursu i co chcieliĞmy osiągnąü za pomocą zasto- sowanych aktywnoĞci. MoĪe siĊ jednak zdarzyü, Īe bĊdziemy pracowaü na „obcym” kursie lub przeciwnie — dodatkowy prowadzący bĊdzie pracowaá na naszym e-kursie. Praca stanie siĊ wtedy trudniejsza. Obowiązywaü nas bĊdą wskazówki i wytyczne opra- cowane przez autora kursu i jego metodyka. SytuacjĊ taką moĪemy porównaü do zajĊü stacjonarnych, które jesteĞmy zmuszeni prowadziü w oparciu o narzucony scenariusz. W przypadku nauczania klasycznego mamy moĪliwoĞü áatwego wprowadzenia mody- fikacji pod swoim kątem, w przypadku e-learningu sytuacja bĊdzie trudniejsza. Kurs posiada okreĞlone elementy, aktywnoĞci, zasoby oraz terminy, których nie moĪemy zmieniü. Musimy jednak nauczyü siĊ pracowaü równieĪ w takiej sytuacji. Zindywidu- alizowaü zawsze moĪemy jednak styl kontaktów z uczestnikami zajĊü oraz sposób omawiania poszczególnych zagadnieĔ dostĊpnych w kursie. 350 Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformö e-learningowñ MoĪe siĊ okazaü, Īe prowadzony przez nas kurs zbudowany bĊdzie gáównie w oparciu o zasoby oraz aktywnoĞci niewymagające bezpoĞredniego udziaáu prowadzącego. Kurs taki bĊdzie siĊ skáadaá np. z opublikowanych materiaáów i quizów. W takim modelu „prowadzenie” zajĊü sprowadza siĊ do udzielania pomocy technicznej (szczególnie na etapie zapisów na kurs) oraz resetowania (czyszczenia poszczególnych aktywnoĞci kursu z informacji pozostawionych przez studentów) kursu po zakoĔczeniu szkolenia. Pozostają nam wiĊc do wykonania gáównie czynnoĞci o charakterze administracyjnym. NiezaleĪnie od samego e-kursu zawsze powinniĞmy mieü pomysá na jego prowadzenie, tak aby materiaá szkolenia wspóágraá z naszym wáasnym „stylem” prowadzenia zajĊü. KaĪdy nauczyciel czy trener prowadzi zajĊcia stacjonarne w pewien okreĞlony, szcze- gólny i charakterystyczny dla siebie sposób. Przedstawia materiaá, kontroluje wiedzĊ, reaguje na pytania i problemy sáuchaczy. Starajmy siĊ w taki sam sposób, ale za pomocą innych Ğrodków prowadziü zajĊcia zdalne. Skorowidz A ADDIE Analyse (Analiza), 101 Design (Design), 101 Develop (Opracowanie), 101 Evaluate (Ewaluacja), 101 Implement (WdroĪenie), 101 ADDIE, 101 Adobe Captivate, 18 AICC, 23 ankieta, 151 ATTLS, 152, 154, 156 COLLES, 152, 153, 155 Nazwa, 151 Pobierz wyniki, 156 Pytania, 152 Rodzaj ankiety, 151 Standardowe opcje moduáów, 152 Twoje wprowadzenie do ankiety, 151 Uczestnicy, 152 start serwera HTTP, 30 zatrzymanie serwera HTTP, 30 Apache Articulate, 18 ATutor, 18 B Baza, 253 baza danych Database host, 36 Database name, 37 Database password, 37 Database user, 37 prefiksy tabel, 37 tworzenie, 32 usuniĊcie, 33 Utwórz nową bazĊ danych, 31 Berners-Lee Tim, 12 Blended Learning \t, 13 blog.2EDU, 361 blok Co siĊ ostatnio dziaáo, 60 Dodaj blok, 51, 53 DomyĞlna waga, 52 DomyĞlny region, 52 HTML, 60 Kalendarz, 51, 54 rozkáad dnia, 56 Nowy termin, 55 preferencje, 56 Konfiguracja, 52 Kursy, 63 Menu gáówne, 51, 64 minimalizacja, 52 Na tej stronie, 52 Nadchodzące terminy, 58, 59, 60 NajĞwieĪsze wiadomoĞci, 58, 59 Nawigacja, 51, 64 Opis strony gáównej, 54 Opis strony, 51 Osoby, 61, 62 PrzenieĞ, 52 Przypisz role, 52 Szukaj w forach, 63 Ukryj, 52 Umiejscowienie bloku, 52 Ustawienia bloku, 52 Ustawienia, 51, 64, 65 UsuĔ, 52 WiadomoĞci, 62 Zalogowani uĪytkownicy, 57 C Caroline, 18 Chamilo, 18 CMS, 17 Computer-Based-Learning, 13 372 Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformö e-learningowñ Content Management System, Patrz CMS cron, 46, 47 Czat, 136 Co tydzieĔ w tym samym czasie, 138 Codziennie w tym samym czasie, 138 Czas nastĊpnego czatu, 138 Czas nastĊpnego czatu, 138 konfiguracja, 137 Nazwa chatroomu, 137 Nie pokazuj czasów czatu, 138 Nie powtarzaj — jedynie okreĞlony czas, 138 Powtórz sesje, 138 Wáącz tryb edycji, 137 WstĊp, 137 Zachowaj minione sesje, 138 D DOCEBO, 18 Dougiamas Martin, 20, 22 E edytor edytor Edytuj Ĩródáo HTML, 121 Nagáówek tabeli, 121 Ramka, 120 Sprawdzanie pisowni, 121 Wstaw niestandardowy znak, 120 Wstaw nową tabelĊ, 120 Wyrównanie, 120 Wklej twardą spacjĊ, 120 edytor HTML, 115 eFront, 18 e-learning, 13, 14, 17 F file picker, 122 FileZilla, 29 Folder, 161 Forum, 126 Administracja forum, 133 Automatyczna subskrypcja, 128 Czas blokowania, 129 Filtry, 135 Forum pytaĔ i odpowiedzi, 127 Forum standardowe do uĪytku ogólnego, 127 Kategoria ocen, 129 KaĪdy wysyáa jeden temat dyskusji, 127 Kopia zapasowa, 135 Logi, 135 Maksymalna wielkoĞü zaáącznika, 129 moderowanie, 135 Nazwa Forum, 126 Ocena, 129 Odtwórz, 135 Ogólne, 126 Podyskutuj na ten temat, 127 Pojedyncza prosta dyskusja, 126 Próg postów do blokowania, 129 Przeczytaü obserwacje dla tego forum, 128 Przypisz role, 129 Rodzaj forum, 126 Role przypisane lokalnie, 135 SprawdĨ uprawnienia, 135 Standard forum displayed in a blog-like format, 127 Subskrypcja opcjonalna, 128 Subskrypcja wyáączona, 128 Tryb subskrypcji, 128, 135 Ustawienia, 134 WstĊp, 128 WymuĞ subskrypcjĊ, 128 WyĞwietl/modyfikuj uĪytkowników zapisanych na forum, 135 Zezwolenia, 135 FTP, 29 gáosowanie, 149 Hyla Marek, 361 G H I ILIAS, 18 IMS content package, 278 IMS Content Packing, 23 instalacja, 27, 28 przygotowanie plików, 48 K katalog blocks, 318 filter, 318 htdocs, 33 mod, 318 moodle, 28, 45 moodledata, 28, 33, 45, 46 public_html, 33, 45 Skorowidz 373 server, 28 Theme, 321 xampp, 29, 33 komunikacja, 124 organizacja elementów, 93 organizacja materiaáów, 110 Peána nazwa kursu, 75 pliki dĨwiĊkowe, 111 pliki graficzne, 111 pliki wideo, 112 Podsumowanie kursu, 76 PokaĪ oceny, 77 PokaĪ raporty aktywnoĞci, 77 pracowanie, 106 prezentacje multimedialne, 114 projektowanie, 104 przygotowanie materiaáów, 110 Quiz, 99 Rejestracja samodzielna, 87 Reset kursu, 93, 312 SCORM, 99 skáadowe, 99 Sáownik pojĊü, 99 SprawdĨ uprawnienia, 91 Ukáad tematyczny, 76, 77 Ukáad towarzyski, 76, 77 Ukáad tygodniowy, 76 Ukryte sekcje, 77 URL, 98 UsuĔ zawartoĞü istniejącego kursu, a nastĊpnie przywróü, 306 UĪytkownicy, 83 Warsztaty, 100 wdroĪenie, 107 WiadomoĞci do pokazania, 77 Wiki, 100 Wtyczki multimedialne, 92 WymuĞ jĊzyk, 78 Zadania oparte na wspóápracy, 98 Zadania, 100 zakáadanie, 73 Zamawianie kursu, 80, 81 Zasoby, 97 Zasób, 98 Zautomatyzowane tworzenie kopii zapasowych, 311 Zezwolenia, 91 Zezwól na dostĊp goĞci, 78 Zmiana nazwy ról, 79 L lekcja liniowa, 189 wielowątkowa, 190 z klastrami, 191 Lenkiewicz Janusz, 361 czat, 124 e-mail, 124 forum, 124, 125 system wymiany wiadomoĞci, 124 konfiguracja wstĊpna, 27 ksztaácenie mieszane, 13 kurs Administracja kursem, 83 Ankieta, 99 Backup courses, 91 Baza danych, 99 Baza pytaĔ, 93 Czat, 99 Data rozpoczĊcia kursu, 77, 313 Dodaj nowy kurs, 73, 74 Dodaj/edytuj kursy, 73 Dodawanie uĪytkowników do kursu, 83 dokumenty tekstowe, 112 DomyĞlne ustawienia kursu, 80 DostĊp dla goĞci, 87 DostĊpnoĞü, 78 Edycja kursu, 83 Etykieta, 97, 157 Filtry, 92 Folder, 98 Format, 76 formy zapisów, 87 Forum, 99 gáosowanie, 99, 146 Grupy, 78, 88 Hasáo, 78 Import, 93 IMS content package (pakiet IMS), 98 Kanaáy komunikacyjne, 98 Kategoria, 75 Klasyczne üwiczenia i zadania, 98 Klucz dostĊpu do kursu, 89 Konfiguracja kursu, 74 Kopia zapasowa, 92, 299, 303 Krótka nazwa kursu, 75 Kurs, 91 Lekcja, 99 Liczba tygodni/tematów, 77 Maksymalny rozmiar pliku, 77 Manualne zapisy, 87 Metoda zapisów, 87 Oceny i raporty, 98 Oceny, 92 Odtwórz, 92 374 Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformö e-learningowñ linki Cel, 117 Link URL, 117 Ogólne, 117 Popup, 118 Tytuá, 117 UsuĔ link, 118 Wydarzenia, 118 Zaawansowany, 118 Lista wyboru, 68, 69 LMS, 20, 21 LRN, 18 M Mercury Mail Transport System, 29 Metacoon, 18 m-learning, 13 moduáowe Ğrodowisko, 19 moduáy, 317 Bloki, 319 Filtry, 319 Moduáy, 319 Moduáy aktywnoĞci, 319 Moodle, 19, 21, 25 instalacja, 34 strona gáówna, 51 udostĊpnienie w sieci lokalnej, 40 wylogowanie, 50 multimedia Moodle Media, 119 Multimedia Plugins, 119 ZnajdĨ lub przeĞlij dĨwiĊk, wideo lub aplet, 119 MySQL start, 30 zatrzymanie, 30 N nauczanie na odlegáoĞü, 13 nauczanie zdalne, 11 O obrazy Obramowanie, 119 Opis obrazka, 119 Pionowy odstĊp, 119 Poziomy odstĊp, 119 Prezentacja, 119 Styl, 119 URL obrazka, 118 Wstaw/edytuj obraz, 118, 119 Wyrównanie, 119 Zachowaj proporcje, 119 ZnajdĨ lub przeĞlij rysunek, 118 Oceny, 285 Dziennik ocen, 285, 286, 313 Nazwa stopnia, 295 Ocena, 289 Odrzuü najniĪsze, 289 PokaĪ Ğrednie, 296 Skala standardowa, 293 Skala, 293 Typ wyĞwietlanej oceny, 288 Ukryte, 286 Ukryty do, 286 Widok peány, 293 Wykluczony, 286 WymaĪ wszystkie oceny, 313 OLAT, 18 Open Source, 17 P Peszko Piotr, 361 phpMyAdmin, 29 PokaĪ listĊ kategorii, 67 PokaĪ listĊ kursów, 66, 67 PokaĪ nowoĞci, 66, 67 polecenie cd, 47 cd nazwa_katalogu, 47 cd.., 47 chmod, 47 chown, 47 ls, 47 ls –l, 47 man man, 47 man nazwa_polecenia, 47 mkdir, 47 mv, 48 pwd, 47 tar, 48 Q Quiz, 193, 349 dopasuj odpowiedĨ, 206 eksport i import pytaĔ, 212 esej, 208 krótka odpowiedĨ, 202 losowe pytanie typu dopasuj odpowiedĨ, 212 Skorowidz 375 obliczeniowe, 210 prawda/faász, 202 pytania osadzone w tekĞcie, 209 pytanie numeryczne, 207 Rodzaje pytaĔ, 201 tworzenie testu, 214 wielokrotny wybór, 204 R rapid e-learning, 13 Rapid e-learning, 361 rola, 314 Administrator, 314, 316 Autor kursu, 314, 316 GoĞü, 314, 317 MenedĪer, 314, 316 Nauczyciel bez praw edycji, 314 Nauczyciel bez prawa edycji, 316 Prowadzący, 314, 316 Student, 314, 317 Uwierzytelniony uĪytkownik, 317 Uwierzytelniony uĪytkownik na stronie gáównej, 317 zarządzanie, 315 Zdefiniuj role, 314 S SCORM, 23, 280, 281, 282, 283 sáownik, 243 Standard Moodle Packages, 29 kurs, 97 strona gáówna ustawienia, 40 Strona gáówna, 69 strona WWW, 159, 160 System wiadomoĞci wewnĊtrznych platformy, 141 Szkolenia XXI wieku, 361 ć Ğrodowisko nauczania, 19 T teleobecnoĞü, 15 tematy, 321 Lista kompozycji, 324 Wybór kompozycji, 321 Zezwalaj na kompozycje uĪytkowników, 324 Zezwól na kompozycjĊ kursów, 324 TurnKey Linux, 44 U uprawnienia MenedĪer, 91 Nauczyciel, 91 Prowadzący, 91, 92 URL, 164 ustawienia Adres w sieci, 35 Katalog Moodle, 35 Katalog z danymi, 35 Ustawienia strony gáównej, 65 PokaĪ listĊ kursów, 66 PokaĪ nowoĞci, 66 Wáącz tryb edycji, 65 VLE, 21 VMware, 44 V W warsztaty, 261 Web-Based-Learning, 13 WebCT, 20 WiadomoĞci, 141 Blokuj kontakt, 142 Dodaj kontakt, 142 Dodaj/wyĞlij wiadomoĞü, 141, 142 Szukaj osób i wiadomoĞci, 143 UsuĔ kontakt, 142 WyĞlij wiadomoĞü, 142 Zaawansowane, 143 Wiki, 234 WinRar, 29 wtyczki, 317 wybór jĊzyka instalacji, 34 WYSIWYG, 98 X XAMPP, 29, 30, 40 restart serwera, 30 start serwera, 30 zatrzymanie serwera, 30 Z Zadanie, 222 zajĊcia zdalne, 345, 346 Zasób, 166 zdalne nauczanie, 11 zorientowane obiektowo Ğrodowisko, 19
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: