Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00345 005199 12225899 na godz. na dobę w sumie
Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową. Wydanie II rozszerzone - książka
Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową. Wydanie II rozszerzone - książka
Autor: Liczba stron: 488
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-0255-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> webmasterstwo >> strony mobilne
Porównaj ceny (książka, ebook (-25%), audiobook).

Moodle — naucz się, jak uczyć innych!

Nauka na odległość to stosunkowo młoda dziedzina, lecz dynamika jej rozwoju stale rośnie. Wszyscy musimy się dziś dokształcać, a zawrotne tempo, jakie narzuca nam współczesny świat, nieustannie stawia nas przed wyborem: albo zrobimy kurs przez internet, albo poświęcimy ten czas na dojazdy i oczekiwanie w miejscu, w którym prowadzone są tradycyjne zajęcia. Właśnie dlatego powstała darmowa, niezwykle funkcjonalna platforma Moodle: jej zadaniem jest zdalne łączenie uczniów i nauczycieli.

Ta książka przeznaczona jest dla wszystkich, którzy chcą przekazywać wiedzę za pośrednictwem sieci. Znajdziesz w niej najważniejsze informacje ułatwiające wystartowanie z własnym kursem. Dowiesz się, jak obsługiwać Moodle, przygotowywać materiały i stworzyć profesjonalne szkolenie. Poznasz działanie narzędzi do komunikacji z kursantami i sposoby oceniania ich postępów, nauczysz się dodawać zasoby, zapewniać bezpieczeństwo, publikować materiały. Wydanie II rozszerzone omawia mnóstwo nowości, jakie pojawiły się na platformie, i podpowiada, jak ich używać. Jeśli chcesz zdalnie uczyć innych, kup tę książkę i zrób to z Moodle!

Zacznij prowadzić świetne kursy e-learningowe!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Opieka redakcyjna: Ewelina Burska Projekt okładki: Studio Gravite/Olsztyn Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/moodn2 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-0255-6 Copyright © Helion 2016 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:264)ci Rozdzia(cid:228) 1. Zamiast wst(cid:246)pu, czyli dla kogo jest przeznaczona ta ksi(cid:241)(cid:276)ka ............. 7 Rozdzia(cid:228) 2. Czym jest zdalne nauczanie, czyli odrobina teorii ............................. 11 Rozdzia(cid:228) 3. Dlaczego Moodle? .......................................................................... 17 Rozdzia(cid:228) 4. Instalacja i wst(cid:246)pna konfiguracja platformy .................................... 27 4.1. Wymagania .............................................................................................................. 27 4.2. Czego wymagamy od u(cid:298)ytkownika platformy ........................................................ 31 4.3. Moodle lokalny ........................................................................................................ 32 4.4. Moodle w globalnej paj(cid:266)czynie ............................................................................... 43 Rozdzia(cid:228) 5. Organizacja strony g(cid:228)ównej ............................................................. 49 5.1. Pierwsze wra(cid:298)enie ................................................................................................... 49 5.2. Bloki przydatne, niezb(cid:266)dne i takie sobie ............................................................... 56 Dodaj blok ............................................................................................................... 56 Opis kursu/strony .................................................................................................... 57 Kalendarz ................................................................................................................ 58 Zalogowani u(cid:298)ytkownicy ........................................................................................ 61 Wiadomo(cid:286)ci ............................................................................................................ 62 Najnowsze wiadomo(cid:286)ci ........................................................................................... 63 Nadchodz(cid:261)ce terminy .............................................................................................. 63 Co si(cid:266) ostatnio dzia(cid:225)o? ............................................................................................ 64 HTML ..................................................................................................................... 65 Osoby ...................................................................................................................... 66 Szukaj w forach ....................................................................................................... 69 Kursy — Kategorie kursów ..................................................................................... 70 Wi(cid:266)cej, wi(cid:266)cej, wi(cid:266)cej… Czyli jakie bloki wybra(cid:252)? ............................................... 71 5.3. Obowi(cid:261)zkowe bloki platformy ................................................................................ 71 5.4. Ustawienia strony g(cid:225)ównej ...................................................................................... 77 Poka(cid:298) nowo(cid:286)ci ........................................................................................................ 78 Poka(cid:298) list(cid:266) kursów .................................................................................................. 80 Poka(cid:298) list(cid:266) kategorii ................................................................................................ 81 Lista wyboru ........................................................................................................... 82 Kursy przypisane oraz wyszukiwarka kursów ........................................................ 82 Sekcja tematyczna ................................................................................................... 83 Domy(cid:286)lna rola strony g(cid:225)ównej ................................................................................ 84 Jak powinna wygl(cid:261)da(cid:252) strona g(cid:225)ówna? ................................................................... 84 Poleć książkęKup książkę 4 Moodle dla nauczycieli i trenerów Rozdzia(cid:228) 6. Pierwszy kurs ................................................................................. 87 6.1. Zak(cid:225)adanie nowego kursu ........................................................................................ 87 Konfiguracja kursu .................................................................................................. 89 6.2. Zamawianie kursu .................................................................................................. 100 6.3. Dodawanie u(cid:298)ytkowników do kursu ....................................................................... 102 6.4. Edycja kursu .......................................................................................................... 112 Rozdzia(cid:228) 7. Przygotowania .............................................................................. 125 7.1. Projekt ................................................................................................................... 125 Analiza .................................................................................................................. 126 Projektowanie ....................................................................................................... 129 Opracowanie ......................................................................................................... 132 Wdro(cid:298)enie ............................................................................................................. 132 Ewaluacja .............................................................................................................. 133 Przyk(cid:225)ad ................................................................................................................ 134 7.2. Przygotowanie materia(cid:225)ów .................................................................................... 137 Organizacja materia(cid:225)ów, czyli praca z plikami ..................................................... 137 Edytory HTML ..................................................................................................... 144 Rozdzia(cid:228) 8. Aktywno(cid:264)ci .................................................................................. 159 8.1. Forum .................................................................................................................... 159 8.2. Czat ........................................................................................................................ 174 8.3. G(cid:225)osowanie ............................................................................................................ 180 8.4. Ankieta .................................................................................................................. 185 8.5. Lekcja, przypadek szczególny ............................................................................... 193 Pytanie wybór wielokrotny ................................................................................... 210 Prawda/fa(cid:225)sz .......................................................................................................... 212 Krótka odpowied(cid:296) ................................................................................................. 212 Numeryczne .......................................................................................................... 214 Dopasuj odpowied(cid:296) ............................................................................................... 214 Esej ....................................................................................................................... 215 Lekcja liniowa ....................................................................................................... 216 Lekcja wielow(cid:261)tkowa ............................................................................................ 218 Lekcja z klastrami ................................................................................................. 220 8.6. Quiz ....................................................................................................................... 223 Przygotowanie pyta(cid:276) ............................................................................................. 235 8.7. Zadanie .................................................................................................................. 278 8.8. Wiki ....................................................................................................................... 296 8.9. S(cid:225)ownik poj(cid:266)(cid:252) ........................................................................................................ 305 8.10. Baza ...................................................................................................................... 318 8.11. Warsztat ................................................................................................................ 326 Ocenianie (cid:225)(cid:261)czne ................................................................................................... 328 Komentarze ........................................................................................................... 331 Ocenianie tak/nie ................................................................................................... 331 Formularz kryteriów ............................................................................................. 333 8.12. Pakiet SCORM ..................................................................................................... 349 Poleć książkęKup książkę Spis tre(cid:264)ci 5 Rozdzia(cid:228) 9. Zasoby ........................................................................................ 357 9.1. Etykieta .................................................................................................................. 357 9.2. Strona .................................................................................................................... 358 9.3. Folder .................................................................................................................... 360 9.4. Adres URL ............................................................................................................ 362 9.5. Plik ........................................................................................................................ 365 9.6. Pakiet tre(cid:286)ci IMS ................................................................................................... 370 9.7. Ksi(cid:261)(cid:298)ka .................................................................................................................. 370 Rozdzia(cid:228) 10. Oceny i ocenianie ........................................................................ 377 Rozdzia(cid:228) 11. Elementy administracji ................................................................. 401 11.1. W przypadku katastrofy — kopie zapasowe ........................................................ 401 11.2. Reset kursu .......................................................................................................... 414 11.3. U(cid:298)ytkownicy platformy, czyli kto jest kim w Moodle ......................................... 416 11.4. Modu(cid:225)y i wtyczki ................................................................................................. 418 11.5. Zmiana wygl(cid:261)du platformy .................................................................................. 421 11.6. Co jeszcze mo(cid:298)emy konfigurowa(cid:252)? ........................................................................ 427 Rozdzia(cid:228) 12. W roli Studenta ............................................................................ 435 Rozdzia(cid:228) 13. Dodatkowe narz(cid:246)dzia ................................................................... 443 Rozdzia(cid:228) 14. Jak prowadzi(cid:232) zaj(cid:246)cia zdalne? ...................................................... 455 Rozdzia(cid:228) 15. Jak stosowa(cid:232) Moodle? ................................................................. 461 Rozdzia(cid:228) 16. Czy zrealizowali(cid:264)my dobry kurs? ................................................... 469 Rozdzia(cid:228) 17. Zamiast podsumowania — czy warto? .......................................... 479 Literatura ..................................................................................... 481 Ksi(cid:261)(cid:298)ki .......................................................................................................................... 481 Netografia ..................................................................................................................... 481 Skorowidz ................................................................................... 483 Poleć książkęKup książkę 6 Moodle dla nauczycieli i trenerów Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:228) 14. Jak prowadzi(cid:232) zaj(cid:246)cia zdalne? Najprostsza odpowied(cid:296) to prowadzi(cid:252) zaj(cid:266)cia w sposób ciekawy i oryginalny, tak, aby zainteresowa(cid:252) uczestników i zach(cid:266)ci(cid:252) ich do samodzielnej nauki. Przekazywa(cid:252) wiedz(cid:266) i w(cid:225)asne do(cid:286)wiadczenia, odnosi(cid:252) teori(cid:266) do sytuacji praktycznych, znanych wszystkim z (cid:298)ycia codziennego. Czy wytyczne te odbiegaj(cid:261) od sposobu prowadzenia zaj(cid:266)(cid:252) stacjonar- nych? Oczywi(cid:286)cie, (cid:298)e nie. Nie starajmy si(cid:266) na si(cid:225)(cid:266) dzieli(cid:252) zaj(cid:266)(cid:252) na stacjonarne i zdalne. Trener i nauczyciel maj(cid:261) za zadanie skutecznie przekazywa(cid:252) wiedz(cid:266) i umiej(cid:266)tno(cid:286)ci nie- zale(cid:298)nie od formy prowadzonych zaj(cid:266)(cid:252). Nie nale(cid:298)y si(cid:266) wi(cid:266)c obawia(cid:252) przej(cid:286)cia w obszar e-edukacji. Wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) zjawisk znanych nam z zaj(cid:266)(cid:252) prowadzonych stacjonarnie wy- st(cid:266)puje równie(cid:298) w zdalnych kursach internetowych, cho(cid:252) czasami w nieco zmienionej formie. Je(cid:298)eli prowadzimy szkolenie mieszane, to jego forma niewiele si(cid:266) zmieni w porównaniu ze szkoleniami wy(cid:225)(cid:261)cznie stacjonarnymi. Je(cid:286)li utrzymujemy sta(cid:225)y kontakt z uczestnikami, to mo(cid:298)emy wszystkie niejasno(cid:286)ci i problemy wyja(cid:286)nia(cid:252) podczas bezpo(cid:286)rednich spotka(cid:276) ze studentami czy uczniami. Gdy mamy taki komfort pracy, elementy pracy zdalnej, które wprowadzimy, nie powinny generowa(cid:252) (cid:298)adnych problemów. Znamy osobi(cid:286)cie z imienia i nazwiska studentów, spotykamy si(cid:266) z nimi podczas zaj(cid:266)(cid:252) stacjonarnych. Nawet w przy- padku u(cid:298)ycia forów lub czatów nie powinny si(cid:266) pojawi(cid:252) (cid:298)adne negatywne zachowa- nia. W tej sytuacji uczestnik e-szkolenia nie ma poczucia anonimowo(cid:286)ci, a jego prace i zadania zawsze mo(cid:298)emy zweryfikowa(cid:252) podczas wspólnych zaj(cid:266)(cid:252) stacjonarnych. W przypadku zaj(cid:266)(cid:252) ca(cid:225)kowicie zdalnych sytuacja si(cid:266) komplikuje. Naszym celem jako prowadz(cid:261)cych jest zrealizowanie celów kursu oraz utrzymanie zainteresowania Studen- tów szkoleniem na tyle, aby wytrwali szcz(cid:266)(cid:286)liwie do jego ko(cid:276)ca. Wed(cid:225)ug bada(cid:276) zdalne kursy ko(cid:276)cz(cid:261) z wynikiem pozytywnym g(cid:225)ównie osoby, które chc(cid:261) si(cid:266) rozwija(cid:252), zdobywa(cid:252) wiedz(cid:266) i umiej(cid:266)tno(cid:286)ci z w(cid:225)asnej inicjatywy. S(cid:261) to te(cid:298) osoby o du(cid:298)ej samodyscyplinie. Podczas szkolenia, szczególnie je(cid:298)eli b(cid:266)dzie ono roz(cid:225)o(cid:298)one w czasie, musimy stale monitorowa(cid:252) (przegl(cid:261)daj(cid:261)c np. logi z zapisem aktywno(cid:286)ci Studentów) i zwi(cid:266)ksza(cid:252) ak- tywno(cid:286)(cid:252) poszczególnych uczestników (np. podczas indywidualnych dyskusji na forach). Wykazujmy zainteresowanie poszczególnymi uczestnikami, a unikniemy sytuacji zwi(cid:261)- zanych z rezygnacj(cid:261) niektórych osób z e-szkolenia. Poleć książkęKup książkę 456 Moodle dla nauczycieli i trenerów Zaj(cid:266)cia zdalne maj(cid:261) swoj(cid:261) specyfik(cid:266), wynikaj(cid:261)c(cid:261) np. z braku komunikacji niewerbalnej. Uwaga prowadz(cid:261)cego wzbogacona o u(cid:286)miech podczas zaj(cid:266)(cid:252) stacjonarnych b(cid:266)dzie si(cid:266) zdecydowanie ró(cid:298)ni(cid:225)a od suchego tekstu napisanego na forum kursu (nawet w przypadku u(cid:298)ycia dok(cid:225)adnie tych samych s(cid:225)ów). Cz(cid:266)(cid:286)(cid:252) osób mo(cid:298)e mie(cid:252) trudno(cid:286)ci z odnalezieniem si(cid:266) w komunikacji pisanej. Je(cid:298)eli dodamy do tego cz(cid:266)sty brak znajomo(cid:286)ci zasad etykiety sieciowej (netykiety), to sytuacja w kursie mo(cid:298)e ulec niepotrzebnemu zaognieniu (efektem mo(cid:298)e by(cid:252) np. trollowanie). Miejscami zapalnymi b(cid:266)d(cid:261) z pewno(cid:286)ci(cid:261) czaty, fora oraz miejsca publikowania komentarzy kursantów. Czasami wystarczy umiej(cid:266)tne stosowanie ikonek (emotikonek), które maj(cid:261) udawa(cid:252) sygna(cid:225)y niewerbalne, takie jak zwy- k(cid:225)y u(cid:286)miech. Je(cid:298)eli na pocz(cid:261)tku kursu nie wypracujemy odpowiednich norm i zasad komunikacji, to czeka nas kataklizm zwi(cid:261)zany z zasypaniem forów nic niewnosz(cid:261)cymi postami oraz zatkaniem skrzynek pocztowych. Stracimy te(cid:298) ogrom czasu na wygaszanie sporów i k(cid:225)ótni. Poczucie anonimowo(cid:286)ci w przypadku e-learningu mo(cid:298)e niestety wywo(cid:225)a(cid:252) równie(cid:298) za- chowania, jakie znamy z forów internetowych oraz portali spo(cid:225)eczno(cid:286)ciowych. W skraj- nych przypadkach trollowanie, spamowanie i inne niepo(cid:298)(cid:261)dane aktywno(cid:286)ci sieciowe mog(cid:261) na sta(cid:225)e zago(cid:286)ci(cid:252) w naszym kursie i kompletnie go zdezorganizowa(cid:252). O ile mode- rator forum internetowego mo(cid:298)e w dowolnym momencie zablokowa(cid:252) lub usun(cid:261)(cid:252) nie- po(cid:298)(cid:261)dane osoby, o tyle w przypadku e-szkolenia mo(cid:298)e nie by(cid:252) to ju(cid:298) takie proste. Osoby, które w (cid:298)yciu codziennym oceniamy jako spokojne i zrównowa(cid:298)one, zupe(cid:225)nie inaczej mog(cid:261) si(cid:266) zachowywa(cid:252) w (cid:286)rodowisku sieciowym. Bardzo cz(cid:266)sto mo(cid:298)emy si(cid:266) spo- tka(cid:252) z zachowaniami agresywnymi. Dlaczego? Po prostu frustracja rodzi(cid:252) b(cid:266)dzie agresj(cid:266), dlatego bardzo wa(cid:298)ne jest szybkie nawi(cid:261)zanie dobrego kontaktu z kursantami. Pod- czas zaj(cid:266)(cid:252) stacjonarnych wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) osób zazwyczaj hamuje swoje zachowanie (cho(cid:252) niestety obecnie nawet tutaj mo(cid:298)emy si(cid:266) spotka(cid:252) z agresj(cid:261)). Gdy czuj(cid:261) si(cid:266) w sieci anoni- mowo i bezkarnie, pozwalaj(cid:261) sobie na du(cid:298)o wi(cid:266)cej. Je(cid:298)eli u(cid:298)ytkownik nie b(cid:266)dzie sobie radzi(cid:225) z kursem, szczególnie je(cid:298)eli problemem b(cid:266)dzie (cid:286)rodowisko platformy, i nie uzy- ska od prowadz(cid:261)cego pomocy, to mo(cid:298)e odreagowa(cid:252) zaistnia(cid:225)(cid:261) sytuacj(cid:266) agresywnym zachowaniem. Z drugiej strony prowadz(cid:261)cego zawsze obowi(cid:261)zuj(cid:261) normy poprawnego zachowania, niezale(cid:298)nie od ataków musi zawsze odpowiada(cid:252) (a w(cid:225)a(cid:286)ciwie — pisa(cid:252)) spokojnie i rze- czowo. Je(cid:298)eli nie zachowamy spokoju, prowadz(cid:261)c kurs, to w(cid:286)ród uczestników mo(cid:298)e si(cid:266) pojawi(cid:252) tendencja do obci(cid:261)(cid:298)ania dos(cid:225)ownie wszystkimi problemami osoby prowadz(cid:261)cej. Komentuj(cid:261)c wpisy innych u(cid:298)ytkowników, szczególnie kierowane do nas, zostawmy sobie troch(cid:266) czasu „na ostygni(cid:266)cie”. Pisanie w z(cid:225)o(cid:286)ci do niczego dobrego nie doprowadzi. Pa- mi(cid:266)tajmy równie(cid:298), (cid:298)e Moodle blokuje mo(cid:298)liwo(cid:286)(cid:252) usuwania postów z forum (prowa- dz(cid:261)cy mo(cid:298)e je usun(cid:261)(cid:252), ale Student ju(cid:298) nie). Kolejnym problemem, na który jako prowadz(cid:261)cy musimy si(cid:266) psychicznie przygotowa(cid:252), jest niestety lenistwo naszych Studentów. Szczególnie w pierwszych etapach szkolenia, podczas zapoznawania si(cid:266) z kursem oraz sam(cid:261) platform(cid:261), jeste(cid:286)my zasypywani postami i pytaniami: „Jak mog(cid:266) znale(cid:296)(cid:252)...?”, „Jak uruchomi(cid:252)...?” itp. Niestety, zamiast szuka(cid:252) samodzielnie, wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) osób woli zapyta(cid:252) prowadz(cid:261)cego. W takiej sytuacji nale(cid:298)y szyb- ko za(cid:225)o(cid:298)y(cid:252) FAQ lub grzecznie odsy(cid:225)a(cid:252) interesantów do odpowiednich materia(cid:225)ów, niekoniecznie podaj(cid:261)c im gotowe rozwi(cid:261)zania. Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:228) 14. (cid:105) Jak prowadzi(cid:232) zaj(cid:246)cia zdalne? 457 Na forach oraz w systemie komentarzy (szczególnie je(cid:298)eli s(cid:261) oceniane) mo(cid:298)emy si(cid:266) spotka(cid:252) z tym, (cid:298)e niektóre osoby b(cid:266)d(cid:261) bardzo wyra(cid:296)nie widoczne z powodu wysy(cid:225)ania wielu wiadomo(cid:286)ci, b(cid:266)d(cid:261) sprawia(cid:252) wra(cid:298)enie wybitnie aktywnych. Wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) wpisów b(cid:266)dzie wi(cid:266)c efektem nastawienia si(cid:266) na ilo(cid:286)(cid:252), a nie jako(cid:286)(cid:252) wypowiedzi. W tym przy- padku dobrze jest spokojnie porozmawia(cid:252) z tak(cid:261) osob(cid:261). Du(cid:298)a liczba postów to dla pro- wadz(cid:261)cego i innych uczestników kursu dodatkowe zaj(cid:266)cie zwi(cid:261)zane z czytaniem po- wiadomie(cid:276), przegl(cid:261)daniem wpisów w poszukiwaniu merytorycznych tre(cid:286)ci itp. Je(cid:298)eli b(cid:266)dziemy mieli w(cid:261)tpliw(cid:261) przyjemno(cid:286)(cid:252) pracy z kilkoma takimi osobami, to korzystanie z forum stanie si(cid:266) uci(cid:261)(cid:298)liwe. W wi(cid:266)kszo(cid:286)ci przypadków zale(cid:298)y prowadz(cid:261)cym na budowie dobrych relacji mi(cid:266)dzy uczestnikami e-kursu. Niestety, czasami mo(cid:298)e wyst(cid:261)pi(cid:252) syndrom my(cid:286)lenia grupowego, zwi(cid:261)zany z tym, (cid:298)e osobom uczestnicz(cid:261)cym w kursie b(cid:266)dzie bardziej zale(cid:298)a(cid:225)o na za- chowaniu dobrych relacji z innymi Studentami ni(cid:298) na wzajemnej krytycznej ocenie pogl(cid:261)- dów. W efekcie dyskusje na forum strac(cid:261) sens, a sama wymiana pogl(cid:261)dów zamieni si(cid:266) w nic niewnosz(cid:261)ce potakiwanie. Znaczna liczba narz(cid:266)dzi (aktywno(cid:286)ci) dost(cid:266)pnych w platformie Moodle daje mo(cid:298)liwo(cid:286)(cid:252) ustawienia pracy w grupach. Podczas takiej pracy nale(cid:298)y zwróci(cid:252) uwag(cid:266) np. na syn- drom my(cid:286)lenia grupowego. W(cid:286)ród Studentów mo(cid:298)e si(cid:266) zdarzy(cid:252), (cid:298)e rzucona propozycja rozwi(cid:261)zania zadania nie b(cid:266)dzie podwa(cid:298)ana w zdecydowany sposób przez pozosta(cid:225)ych cz(cid:225)onków grupy i nast(cid:261)pi jej automatyczna akceptacja. Cz(cid:266)sto te(cid:298) poszczególni cz(cid:225)on- kowie grupy przeceniaj(cid:261) swój wk(cid:225)ad w wykonanie zadania, co przy zró(cid:298)nicowaniu ocen w grupie mo(cid:298)e prowadzi(cid:252) do napi(cid:266)(cid:252). Najbardziej rozpowszechnion(cid:261) wad(cid:261) pracy w gru- pach jest tzw. choroba pró(cid:298)niactwa, polegaj(cid:261)ca na zmniejszaniu wysi(cid:225)ku wk(cid:225)adanego w prac(cid:266) przez poszczególnych cz(cid:225)onków zespo(cid:225)u. Wbrew pozorom taka sytuacja mo(cid:298)e by(cid:252) trudna do wykrycia, poniewa(cid:298) brak pracy maskowany b(cid:266)dzie przez produkcj(cid:266) du- (cid:298)ej liczby wpisów na forum pracy grupowej. Dodatkowo gdy wystawimy oceny za tak(cid:261) pozorn(cid:261) prac(cid:266), mo(cid:298)emy si(cid:266) spotka(cid:252) z licznymi zarzutami ze strony „pokrzywdzonego” Studenta. W przypadku pracy w grupach zdecydowanie nale(cid:298)y ograniczy(cid:252) ich sk(cid:225)ad do czterech – sze(cid:286)ciu osób; im wi(cid:266)ksza grupa, tym wi(cid:266)ksze prawdopodobie(cid:276)stwo wyst(cid:261)pienia cho- roby pró(cid:298)niactwa. Tak naprawd(cid:266) taka sytuacja mo(cid:298)e wyst(cid:261)pi(cid:252) nawet w grupie dwuoso- bowej. Nie jeste(cid:286)my w stanie jej zapobiec, mo(cid:298)emy si(cid:266) jednak stara(cid:252) jak najwcze(cid:286)niej porozmawia(cid:252) z osobami oci(cid:261)gaj(cid:261)cymi si(cid:266) w pracy lub przydzieli(cid:252) im dodatkowe za- dania w grupie. Mo(cid:298)e si(cid:266) równie(cid:298) zdarzy(cid:252), (cid:298)e osoba o silnej osobowo(cid:286)ci i du(cid:298)ej wiedzy zdominuje grup(cid:266) i zostanie jej liderem — nawet do tego stopnia, (cid:298)e pozosta(cid:225)ym osobom pozostanie niewiele do zrobienia. Czasami nadgorliwo(cid:286)(cid:252) niektórych Studentów mo(cid:298)e skutecznie utrudni(cid:252) nam prowadzenie zaj(cid:266)(cid:252). Przyk(cid:225)adowo prosimy Studentów o umieszczenie w s(cid:225)owniku definicji zwi(cid:261)za- nych z okre(cid:286)lonym zakresem materia(cid:225)u. Jeden z nich umieszcza bardzo du(cid:298)(cid:261) liczb(cid:266) definicji, utrudniaj(cid:261)c tym samym prac(cid:266) pozosta(cid:225)ym uczestnikom zadania. Tego typu sytuacje musimy równie(cid:298) przewidzie(cid:252) i odpowiednio ustawi(cid:252) opcje poszczególnych aktywno(cid:286)ci platformy. Gdy prowadzimy zdalne zaj(cid:266)cia, po(cid:286)wi(cid:266)(cid:252)my troch(cid:266) czasu na budow(cid:266) prawid(cid:225)owych relacji mi(cid:266)dzy uczestnikami kursu. Spo(cid:225)eczno(cid:286)ciowy charakter Moodle podkre(cid:286)laj(cid:261) Poleć książkęKup książkę 458 Moodle dla nauczycieli i trenerów te(cid:298) wielokrotnie twórcy platformy. Zach(cid:266)cajmy wi(cid:266)c naszych Studentów do przedsta- wienia si(cid:266) (opisania swoich zainteresowa(cid:276)) oraz uzupe(cid:225)nienia swoich profili. Im lepsze relacje b(cid:266)d(cid:261) panowa(cid:252) mi(cid:266)dzy uczestnikami, tym wi(cid:266)ksza szansa na unikni(cid:266)cie niepo(cid:298)(cid:261)- danych zachowa(cid:276) podczas trwania szkolenia. Prowadzenie zaj(cid:266)(cid:252) to równie(cid:298) konieczno(cid:286)(cid:252) oceniania uczestników naszych zdalnych zaj(cid:266)(cid:252). Starajmy si(cid:266), aby nasze formy weryfikacji wiedzy nie by(cid:225)y ani zbyt (cid:225)atwe, ani zbyt trudne dla przeci(cid:266)tnego uczestnika (chyba (cid:298)e weryfikujemy wiedz(cid:266), opieraj(cid:261)c si(cid:266) na (cid:286)ci(cid:286)le okre(cid:286)lonych, narzuconych nam standardach). Najwa(cid:298)niejsze jest ustalenie syste- mu oceniania ju(cid:298) na pocz(cid:261)tku kursu i okre(cid:286)lenie, czy b(cid:266)d(cid:261) to oceny opisowe, punktowe lub procentowe. Wybranego rozwi(cid:261)zania musimy si(cid:266) konsekwentnie trzyma(cid:252), usta- wiaj(cid:261)c wszystkie kolejne oceniane aktywno(cid:286)ci w kursie. Zastanówmy si(cid:266), czy przyj(cid:266)ty przez nas schemat oceniania polega(cid:252) b(cid:266)dzie na wyci(cid:261)gni(cid:266)ciu (cid:286)redniej ocen ze wszyst- kich aktywno(cid:286)ci, ocenianiu poszczególnych modu(cid:225)ów czy na systematycznym groma- dzeniu punktów podczas trwania kursu. Ostatnie rozwi(cid:261)zanie zapewnia nam wi(cid:266)ksz(cid:261) elastyczno(cid:286)(cid:252) w dzia(cid:225)aniu. Mo(cid:298)emy umie(cid:286)ci(cid:252) w kursie np. dodatkowe zadania, kiedy za- uwa(cid:298)ymy, (cid:298)e osi(cid:261)gni(cid:266)cia uczestników w obowi(cid:261)zkowych aktywno(cid:286)ciach s(cid:261) zbyt s(cid:225)abe lub nie zd(cid:261)(cid:298)yli odda(cid:252) niektórych zada(cid:276) w okre(cid:286)lonym przez prowadz(cid:261)cego terminie. Starajmy si(cid:266), aby nasze zadania i quizy by(cid:225)y niebanalne, atrakcyjne graficznie (pytania w quizach wzbogacajmy zdj(cid:266)ciami). W zdalnym ocenianiu, podobnie jak w stacjonarnym, bardzo wa(cid:298)na jest informacja zwrotna, jak(cid:261) Student otrzyma razem z ocen(cid:261). Nie mamy tutaj mo(cid:298)liwo(cid:286)ci bezpo(cid:286)red- niej rozmowy, jak to ma miejsce w sali lekcyjnej, ale mamy kilka rozwi(cid:261)za(cid:276), które powinny nam j(cid:261) zast(cid:261)pi(cid:252). Do ka(cid:298)dej odpowiedzi w quizach istnieje mo(cid:298)liwo(cid:286)(cid:252) ustawienia informacji zwrotnej, jak(cid:261) otrzyma Student w przypadku poprawnej oraz b(cid:225)(cid:266)dnej odpowiedzi. Mo(cid:298)emy równie(cid:298) ustawi(cid:252) ca(cid:225)o(cid:286)ciowe i domy(cid:286)lne informacje zwrotne. Wszystkie one powinny by(cid:252) jak naj- bardziej wyczerpuj(cid:261)ce. W im wi(cid:266)kszym stopniu wyt(cid:225)umaczymy merytorycznie podstawy wystawienia oceny, tym mniej pyta(cid:276) na jej temat otrzymamy od Studentów. W quizach w do(cid:286)(cid:252) szerokim zakresie mo(cid:298)emy ustawia(cid:252), co zobaczy Student po zako(cid:276)czeniu spraw- dzianu. Mo(cid:298)emy udost(cid:266)pni(cid:252) tylko wynik punktowy z ca(cid:225)o(cid:286)ciow(cid:261) informacj(cid:261) zwrotn(cid:261) do- tycz(cid:261)c(cid:261) quizu. W tej sytuacji Student nie b(cid:266)dzie wiedzia(cid:225), w których pytaniach pope(cid:225)ni(cid:225) b(cid:225)(cid:261)d i jakie powinny by(cid:252) prawid(cid:225)owe odpowiedzi, b(cid:266)dzie jedynie wiedzia(cid:225), w jakim stopniu opanowa(cid:225) materia(cid:225) jako ca(cid:225)o(cid:286)(cid:252). Pe(cid:225)niejsz(cid:261) informacj(cid:266) otrzyma, je(cid:298)eli udost(cid:266)pnimy mu jego odpowiedzi oraz odpowiedzi prawid(cid:225)owe. Przy tej opcji mo(cid:298)emy si(cid:266) spo- dziewa(cid:252) dodatkowych pyta(cid:276) z pro(cid:286)b(cid:261) o uzasadnienie niektórych odpowiedzi, ale infor- macja zwrotna b(cid:266)dzie zdecydowanie pe(cid:225)niejsza. Je(cid:298)eli pyta(cid:276) i niejasno(cid:286)ci wyp(cid:225)ywaj(cid:261)cych ze strony Studentów jest du(cid:298)o, to kontrowersyjne pytania mo(cid:298)emy omówi(cid:252) i opublikowa(cid:252) (np. w formie FAQ). Zdecydowanie nie pozwalajmy na dyskusje na temat pyta(cid:276) i pra- wid(cid:225)owych odpowiedzi na forach. Wszystkie w(cid:261)tpliwo(cid:286)ci wyja(cid:286)niajmy indywidualnie z poszczególnymi Studentami. Je(cid:298)eli podczas uk(cid:225)adania pytania pope(cid:225)nili(cid:286)my b(cid:225)(cid:261)d (jeste(cid:286)my tylko lud(cid:296)mi, wi(cid:266)c taka sy- tuacja mo(cid:298)e si(cid:266) wydarzy(cid:252)), to poinformujmy o tym Studentów i albo zaliczmy kontro- wersyjne (b(cid:225)(cid:266)dne) pytanie wszystkim uczestnikom quizu, albo poprawmy odpowied(cid:296) i dokonajmy przeliczenia punktów w ca(cid:225)ym quizie. Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:228) 14. (cid:105) Jak prowadzi(cid:232) zaj(cid:246)cia zdalne? 459 Niestety, cz(cid:266)sto mo(cid:298)emy zaobserwowa(cid:252) sytuacj(cid:266), w której prowadz(cid:261)cy (autorzy pyta(cid:276)) niech(cid:266)tnie udost(cid:266)pniaj(cid:261) prawid(cid:225)owe odpowiedzi. Przyk(cid:225)adem mog(cid:261) by(cid:252) nawet niektóre szkolne konkursy ogólnopolskie. Z pewno(cid:286)ci(cid:261) t(cid:225)umaczenie si(cid:266) z odpowiedzi uznanych za poprawne lub niepoprawne mo(cid:298)e by(cid:252) czasoch(cid:225)onne i m(cid:266)cz(cid:261)ce (tym bardziej (cid:298)e po po- prawieniu odpowiedzi i uwzgl(cid:266)dnieniu uwag prowadz(cid:261)cy s(cid:261) zalewani fal(cid:261) protestów od osób, które maj(cid:261) w(cid:261)tpliwo(cid:286)ci co do zasadno(cid:286)ci zmian), ale etyka naszej pracy powinna nas zobligowa(cid:252) do pewnych zachowa(cid:276). Quiz jest dla prowadz(cid:261)cego jedn(cid:261) z mniej czasoch(cid:225)onnych form oceniania. Wynik Studenta obliczany jest automatycznie po zako(cid:276)czeniu quizu. Pami(cid:266)tajmy jednak, (cid:298)e prosty test raczej nie stanie si(cid:266) wiarygodnym narz(cid:266)dziem pozwalaj(cid:261)cym oceni(cid:252) wie- dz(cid:266) uczestników zaj(cid:266)(cid:252). Dodatkowo mamy jeszcze inny problem — nie mo(cid:298)emy zwe- ryfikowa(cid:252) samodzielno(cid:286)ci pracy. Na czas testu nasz Student mo(cid:298)e przecie(cid:298) zawsze zaprosi(cid:252) do pomocy koleg(cid:266). W przypadku zada(cid:276) otwartych oceniajmy, umieszczaj(cid:261)c komentarze w tek(cid:286)cie Stu- denta. W ten sposób nasza informacja zwrotna b(cid:266)dzie najpe(cid:225)niejsza. Du(cid:298)ym problemem w zdalnych kursach jest brak mo(cid:298)liwo(cid:286)ci zastosowania odpowie- dzi ustnej jako formy kontroli wiedzy. Moodle nie ma domy(cid:286)lnie zainstalowanych na- rz(cid:266)dzi przeznaczonych do tego celu. Pewn(cid:261) namiastk(cid:261) mo(cid:298)e by(cid:252) indywidualny czat. Starajmy si(cid:266) stosowa(cid:252) w naszych kursach jak najwi(cid:266)cej rozwi(cid:261)za(cid:276) wymagaj(cid:261)cych od Studenta du(cid:298)ej aktywno(cid:286)ci. Stosujmy oceniane dyskusje na forum, oceniajmy komentarze, zadania projektowe. Du(cid:298)o metod aktywizuj(cid:261)cych studenta, które stosujemy podczas zaj(cid:266)(cid:252) stacjonarnych, mo(cid:298)emy przenie(cid:286)(cid:252) do naszych e-kursów. Pami(cid:266)tajmy, (cid:298)e musimy ci(cid:261)gle podtrzymywa(cid:252) zainteresowanie Studenta kursem. W zakresie „ma(cid:225)ego” e-learningu, prowadz(cid:261)c szkolenie, b(cid:266)dziemy pracowa(cid:252) na w(cid:225)asnych materia(cid:225)ach, ocenia(cid:252) przygotowane przez siebie zadania i quizy. Wiemy, jaka my(cid:286)l nam przy(cid:286)wieca(cid:225)a podczas budowy kursu i co chcieli(cid:286)my osi(cid:261)gn(cid:261)(cid:252) za pomoc(cid:261) zastosowa- nych aktywno(cid:286)ci. Mo(cid:298)e si(cid:266) jednak zdarzy(cid:252), (cid:298)e b(cid:266)dziemy pracowa(cid:252) na obcym kursie lub przeciwnie — dodatkowy prowadz(cid:261)cy b(cid:266)dzie pracowa(cid:225) na naszym e-kursie. Praca stanie si(cid:266) wtedy trudniejsza. Obowi(cid:261)zywa(cid:252) nas b(cid:266)d(cid:261) wskazówki i wytyczne opraco- wane przez autora kursu i jego metodyka. Sytuacj(cid:266) tak(cid:261) mo(cid:298)emy porówna(cid:252) z zaj(cid:266)- ciami stacjonarnymi, które jeste(cid:286)my zmuszeni prowadzi(cid:252) na podstawie narzuconego scenariusza. W przypadku nauczania klasycznego mo(cid:298)emy (cid:225)atwo wprowadzi(cid:252) mody- fikacje pod k(cid:261)tem swoich preferencji, w przypadku e-learningu sytuacja b(cid:266)dzie trud- niejsza. Kurs ma okre(cid:286)lone elementy, aktywno(cid:286)ci, zasoby oraz terminy, których nie mo- (cid:298)emy zmieni(cid:252). Musimy si(cid:266) jednak nauczy(cid:252) pracowa(cid:252) równie(cid:298) w takich warunkach. Zindywidualizowa(cid:252) zawsze mo(cid:298)emy jednak styl kontaktów z uczestnikami zaj(cid:266)(cid:252) oraz sposób omawiania poszczególnych zagadnie(cid:276) dost(cid:266)pnych w kursie. Mo(cid:298)e si(cid:266) okaza(cid:252), (cid:298)e prowadzony przez nas kurs zbudowany b(cid:266)dzie g(cid:225)ównie na bazie zasobów oraz aktywno(cid:286)ci niewymagaj(cid:261)cych bezpo(cid:286)redniego udzia(cid:225)u prowadz(cid:261)cego. Kurs taki b(cid:266)dzie si(cid:266) sk(cid:225)ada(cid:225) np. z opublikowanych materia(cid:225)ów i quizów. W takim mo- delu prowadzenie zaj(cid:266)(cid:252) sprowadza si(cid:266) do udzielania pomocy technicznej (szczególnie na etapie zapisów na kurs) oraz resetowania (czyszczenia poszczególnych aktywno(cid:286)ci kursu z informacji pozostawionych przez Studentów) kursu po zako(cid:276)czeniu szkolenia. Pozostaj(cid:261) nam wi(cid:266)c do wykonania g(cid:225)ównie czynno(cid:286)ci o charakterze administracyjnym. Poleć książkęKup książkę 460 Moodle dla nauczycieli i trenerów Niezale(cid:298)nie od samego e-kursu zawsze powinni(cid:286)my mie(cid:252) pomys(cid:225) na jego prowadzenie, tak, aby materia(cid:225) szkolenia wspó(cid:225)gra(cid:225) z naszym w(cid:225)asnym stylem prowadzenia zaj(cid:266)(cid:252). Ka(cid:298)dy nauczyciel czy trener prowadzi zaj(cid:266)cia stacjonarne w pewien okre(cid:286)lony, szczególny i cha- rakterystyczny dla siebie sposób. Przedstawia materia(cid:225), kontroluje wiedz(cid:266), reaguje na py- tania i problemy s(cid:225)uchaczy. Starajmy si(cid:266) w taki sam sposób — ale za pomoc(cid:261) innych (cid:286)rodków — prowadzi(cid:252) zaj(cid:266)cia zdalne. Poleć książkęKup książkę Skorowidz .LRN, 18 A Administracja, 71, 74 kursem, 406 quizu, 235 serwisu, 76, 77 Administrator, 417 adres localhost, 34 URL, 121, 362 w sieci, 36 Akcje, 206 Aktualizuj warto(cid:286)ci symboli wieloznacznych, 255 Aktualno(cid:286)ci, 80 aktywno(cid:286)ci, 159 aktywno(cid:286)(cid:252) typu quiz, 223 analiza, 126 interaktywno(cid:286)ci, 191 odpowiedzi, 190 ankieta, 122, 185 ATTLS, 191 COLLES, 188 Anonimowe ocenianie, 288 Arkusz ocen offline, 283 ATTLS, 187, 191 Atto, 145 ATutor, 18 Automatyczna subskrypcja, 163 Automatycznie linkuj poj(cid:266)cia, 309 Automatyczny przydzia(cid:225), 341 zapis na forum, 438 Autor kursu, 417 B baza, 318 danych, 122 danych MySQL, 37 pyta(cid:276), 114 bezpiecze(cid:276)stwo platformy, 43 serwera, 43 blended learning, 13, 20, 135 Blogi, 75 blok Administracja, 71, 74 Co si(cid:266) ostatnio dzia(cid:225)o?, 64 Dodaj blok, 56 HTML, 65 Kalendarz, 58 Kursy — Kategorie kursów, 70 Menu g(cid:225)ówne, 71 Nadchodz(cid:261)ce terminy, 63 Najnowsze wiadomo(cid:286)ci, 63 Nawigacja, 71, 74 Opis kursu/strony, 57 Osoby, 66 Szukaj w forach, 69 Ustawienia, 71 Wiadomo(cid:286)ci, 62 Zalogowani u(cid:298)ytkownicy, 61 bloki, 56 obowi(cid:261)zkowe, 71 C Ca(cid:225)o(cid:286)ciowa informacja zwrotna, 233 CAPTCHA, 40 CBM, 229 cena odnowienia hostingu, 30 centrum e-Learningu AGH, 464 Chamilo, 18 chatroom, 175 chmura, 48 Chro(cid:276) lekcje has(cid:225)em/Has(cid:225)o, 199 Claroline, 18 Cloze, 250 CMS, Content Management System, 17, 159, 421 Co si(cid:266) ostatnio dzia(cid:225)o?, 64 Cofnij, 148 COLLES, 187 computer-based-learning, 13 content, 18 cron, 45 Czas nast(cid:266)pnego czatu, 176 Czat, 122, 174 Cz(cid:225)onkowie grupy, 111 D Data, 167 pocz(cid:261)tkowa, 108 definiowanie skali, 393 DEV, 33 d-learning, 13 DOCEBO, 18 Dodaj aktywno(cid:286)(cid:252) lub zasób, 223 blok, 57 losowe pytanie, 267 pytanie, 266 Dodatkowe ograniczenia podej(cid:286)(cid:252) do quizu, 232 Poleć książkęKup książkę 484 Moodle dla nauczycieli i trenerów konfiguracji, 339 sk(cid:225)adania prac, 340 informacje o kursie, 135 Informuj przed wyga(cid:286)ni(cid:266)ciem dodawanie aktywno(cid:286)ci, 113 plików, 156 uczestników, 107 u(cid:298)ytkowników, 102 Domy(cid:286)lna lokalizacja, 55 rola strony g(cid:225)ównej, 84 waga, 55 Domy(cid:286)lnie przydzielana rola, 108 Domy(cid:286)lny format, 298 dopasowanie, 245 dost(cid:266)p dla go(cid:286)ci, 107 do bazy danych, 37 do katalogów, 36 do kursu, 108 do paska narz(cid:266)dziowego, 299 do pow(cid:225)oki systemowej, 30 do ustawie(cid:276), 51 Dost(cid:266)pne od/Termin ko(cid:276)cowy, 198 podej(cid:286)cia, 226 Dost(cid:266)pno(cid:286)(cid:252), 182, 353 dyskusja, 162 Dziennik ocen, 378, 384 E edycja, 206 ksi(cid:261)(cid:298)ki, 373 kursu, 112 edytor, 146, 153 HTML, 144 równa(cid:276), 148 tekstu, 160 Edytuj efekt ustawienia, 172, 184 zawarto(cid:286)(cid:252) quizu, 266 anonimowo(cid:286)ci, 412 kszta(cid:225)cenia, 395 w(cid:261)skiego ekranu, 50 Efekty kszta(cid:225)cenia, 13, 114 eFront, 18 ekran kursu, 477 eksport, 325 e-learning, 13, 461–467 elementy administracji, 401 Elementy niestandardowego menu, 426 E-mail, 39 Enter URL, 145 esej, 215, 249 e-trener, 467 etykieta, 357 ewaluacja, 133 F Faza Filtr osób oceniaj(cid:261)cych, 291 przep(cid:225)ywu pracy, 292 Filtry, 114, 173 folder, 360 Format, 298 MP3, 139 MP4, 140 odpowiedzi, 250 pliku, 239 pojedynczej aktywno(cid:286)ci, 92 ZIP, 325 formatowanie stylów, 145 formularz, 103, 104 kryteriów, 333 Forum, 23, 30, 122, 159 Aktualno(cid:286)ci, 78 pyta(cid:276) i odpowiedzi, 162 standardowe do u(cid:298)ytku ogólnego, 162 G generowanie zmiennych, 255 g(cid:225)osowanie, 180 Grupa, 168 Grupy, 99, 110 nadrz(cid:266)dne, 110, 167 H Has(cid:225)o, 74, 99 do bazy danych, 37 helpdesk, 23 Historia oceniania, 385 Host bazy danych, 37 hosting, 27 HTML, 65, 149 I Ignoruj u(cid:298)ytkowników w grupach, 111 ILIAS, 18 ilustracje, 151 Imi(cid:266), 39 importowanie pyta(cid:276), 203 Importuj pytania z pliku, 239 IMS, 121, 370 Indeks dolny, 147 stron, 302 rejestracji, 108 Instalacja, 38 instalowanie dodatków, 420 platformy, 27 Instrukcja recenzowania, 336 wykonania pracy, 334 Interaktywnie z powtórzeniami, 228 interfejs MyUdutu, 452 J Jednostka jest opcjonalna, 248 K kalendarz, 58 katalog danych, 36 filter, 420 Moodle, 36 moodledata, 28, 30, 44 public_html, 28, 36, 44 kategorie kursów, 88 Ka(cid:298)dy mo(cid:298)e ogl(cid:261)da(cid:252) minione sesje, 176 Klaster, 220 Klucz dost(cid:266)pu do kursu, 108 K(cid:225)ódka, 271 Komentarz w tek(cid:286)cie, 284 zwrotny, 283, 290 komentarze, 331 kompozycja Clean, 115 konfiguracja blogów, 75 edytorów, 144 efektów kszta(cid:225)cenia, 394 kursu, 89 Markerów, 261 platformy, 27 Strefy zrzutu, 261 Poleć książkęKup książkę Skorowidz 485 strony g(cid:225)ównej, 79 zak(cid:225)adki Wybory, 264 Konfiguruj blok, 55 Kontekst strony, 55 Kontrola przebiegu lekcji, 199 serwera, 38 Kopia zapasowa, 114, 173, 401, 413 koszty kszta(cid:225)cenia, 13 krótka odpowied(cid:296), 212, 241 Ksi(cid:261)(cid:298)ka, 121, 370 kurs, 87, 469 Kursy — Kategorie kursów, 70 kursy przypisane, 82 L, (cid:227) Lekcja, 122, 193 (cid:252)wiczeniowa, 201 liniowa, 216 wielow(cid:261)tkowa, 218 z klastrami, 220 Liczba Limit ocen, 165 zada(cid:276) na stron(cid:266), 291 czasu, 198, 224 s(cid:225)ów, 282 transferu, 30 Link, 145 Lista do sk(cid:225)adowej, 198 numerowana, 145 sierot, 303 uczestników kursu, 68 wielokrotnego wyboru, 320 wyboru, 82 wypunktowana, 145 LMS, Learning Management System, 17 localhost, 37 Logi, 173 losowanie pyta(cid:276), 221, 258 (cid:224)(cid:261)czna punktacja, 269 M Maksymalna ilo(cid:286)(cid:252) zapisanych u(cid:298)ytkowników, 108 liczba kursów, 80 liczba odpowiedzi/przej(cid:286)(cid:252), 197 liczba podej(cid:286)(cid:252), 199 Maksymalny rozmiar pliku, 282, 334, 336 Mapa stron, 300 Markery, 260 Max. ilo(cid:286)(cid:252) prób, 286 Media, 145 Mened(cid:298)er, 417 menu Administracja serwisu, 77 Menu g(cid:225)ówne, 71, 72 u(cid:298)ytkownika, 52 Metacoon, 18 Metoda nawigacji, 227 zapisów, 106 Miejsca dziesi(cid:266)tne w ocenach, 232, 334 Minimalna liczba pyta(cid:276), 201 modu(cid:225) ostatni, 137 modu(cid:225)y, 418 tematyczne, 117 Modyfikuj profil, 436 profil Student, 437 Moja strona domowa, 51, 72 Moje kursy, 73 odznaki, 52 prywatne pliki, 52 Moodle, 17 lokalny, 32 Media, 152 Stable, 33 MoodleCloud, 24 Mój profil, 51, 73 N Nadchodz(cid:261)ce terminy, 63 Najni(cid:298)sza ocena, 165 Najnowsze wiadomo(cid:286)ci, 63 Najwy(cid:298)sza ocena, 165 narz(cid:266)dzia dodatkowe, 443 nauczanie, learning, 13 nauczanie na odleg(cid:225)o(cid:286)(cid:252), distance learning, 13 Nauczyciel bez praw edycji, 417 nawias kwadratowy, 298 Nawigacja, 71–74 Nazwa bazy danych, 37 forum, 162 pierwszej strony, 297 u(cid:298)ytkownika, 39 Wiki, 297 nazwisko, 39 Niepowi(cid:261)zane strony, 302 notatki, 140 Nowa strona, 226 Nowe has(cid:225)o, 39 Numer, 320 O Obliczeniowe proste, 253 wielokrotnego wyboru, 258 Obraz, 320 Obrazy, 145 Obszar tekstowy, 321 Ocena, 164, 168, 172, 225, 242, 289, 377 maksymalna, 380 opublikowana, 288 ocenianie, 377 (cid:225)(cid:261)czne, 328 tak/nie, 331 wielu podej(cid:286)(cid:252), 201 Oceny, 114 Oce(cid:276) eseje, 206 Odpowied(cid:296), 242 Odtwórz, 114, 173, 406 do istniej(cid:261)cego kursu, 409 Odznaki, 114 oflagowanie, 273 Ogólna informacja zwrotna, 240 Ogranicz dost(cid:266)p, 167, 177, 183 liczb(cid:266) mo(cid:298)liwych g(cid:225)osów, 182 okno czatu, 175, 178 Okres karencji, 225 uczestnictwa w kursie, 108 OLAT, 18 Opcja, 321 Poka(cid:298) nowo(cid:286)ci, 78 Opcja/Limit, 182 opcje przegl(cid:261)du, 230 Studenta, 435 uwierzytelnienia, 40 Opis kursu/strony, 57, 91 strony g(cid:225)ównej, 40 Opó(cid:296)niona informacja zwrotna, 228 Poleć książkęKup książkę 486 Moodle dla nauczycieli i trenerów opracowanie, 132 Opublikuj, 114 wyniki, 182 organizacja materia(cid:225)ów, 137 strony g(cid:225)ównej, 49 Osadzone, 364, 368 Osoba oceniaj(cid:261)ca, 290 Osoby, 66 Ostateczny termin, 279 Ostatnie pliki, 155 otwarte oprogramowanie, 17 Otwórz quiz, 223 P pakiet SCORM, 349 SCORM, 122 tre(cid:286)ci IMS, 121, 370 pami(cid:266)(cid:252) RAM, 30 panel zarz(cid:261)dzania, 103 pasek post(cid:266)pu, 405 Pe(cid:225)na nazwa serwisu, 39 PHP, 45 Pierwotne po(cid:225)o(cid:298)enie bloku, 55 platforma config.php, 34 Plik, 121, 365 .htaccess, 45 apache_start.bat, 43 apache_stop.bat, 43 config.php, 42 d(cid:296)wi(cid:266)kowe, 139 mysql_start.bat, 43 mysql_stop.bat, 43 README.txt, 34 Start Moodle.exe, 34 Stop Moodle.exe, 34 xampp_start.exe, 43 xampp_stop.exe, 43 xampp-control.exe, 42 pliki, 137 .mbz, 407 .tgz, 44 i przesy(cid:225)anie, 97 komentarzy, 283 podsumowania kursu, 90 serwera, 155 wideo, 140 Pobierz tabel(cid:266) danych jako, 277 Podgl(cid:261)d, 110, 204 listy, 322, 324 ocen, 385, 400 Podkre(cid:286)lenie, 147 Podsumowanie, 188 kursu, 90 podzia(cid:225) quizu na sekcje, 272 Pokaz slajdów, 197 Poka(cid:298) aktywno(cid:286)(cid:252) jako kompletn(cid:261), 169 dziennik ocen studentom, 96 ikony aktywno(cid:286)ci, 392 liczb(cid:266) ocen w (cid:286)redniej, 392 list(cid:266) kategorii, 81 list(cid:266) kursów, 80 nowo(cid:286)ci, 78 pojedynczo, 324 pozycj(cid:266), 388 raporty aktywno(cid:286)ci, 97 struktur(cid:266) kursu, 352 struktur(cid:266) podfolderów, 361 tylko aktywne rejestracje, 293 zakresy, 392 polecenie chown, 45 Ponowne podej(cid:286)cia dozwolone, 201 Ponownie otwarte próby, 285 Poprawka, 381 Pop-up, 23, 150, 194 Port bazy danych, 38 posttesty, 475 potwierdzanie przes(cid:225)anego rozwi(cid:261)zania, 284 Potwierdzenie i przegl(cid:261)d, 403 Powtórz, 148 sesje, 176 Pozwól drukowa(cid:252) s(cid:225)ownik, 311 komentowa(cid:252) wpisy, 309, 319 Prace oddane po terminie, 336 prawda/fa(cid:225)sz, 212 Preferencje raportu, 355 Prefiks tabel, 38 pretesty, 475 Prezentacja, 151 profil Studenta, 437 u(cid:298)ytkownika, 168 program Adobe Reader, 445 Bullzip PDF Printer, 445 CutePDF Writer, 445 Format Factory, 448 Gimp, 445 Hamster Free Video Converter, 448 PDFCreator, 445 Photoshop, 445 PowerPoint Viewer, 444 Word online, 443 Word Viewer, 444 Writer, 443 projekt, 125 eVet2EDU, 474 Gnomio, 48 KOWEZiU, 474 Turnkey Linux, 47 projektowanie, 129 Prosty styl s(cid:225)ownika, 309 prowadzenie zaj(cid:266)(cid:252), 455 Próg wpisów do blokowania, 164 zaliczeniowy, 226, 380 Prywatne pliki, 155 Prywatno(cid:286)(cid:252) wyników, 183 Przeci(cid:261)gane pozycje, 262, 263 przeci(cid:261)gnij i upu(cid:286)(cid:252) markery, 260 na obrazie, 262 na tekst, 263 Przegl(cid:261)d podej(cid:286)cia, 276 Przegl(cid:261)daj repozytoria, 147 Przej(cid:286)cia, 206 Prze(cid:225)(cid:261)cz w tryb pe(cid:225)noekranowy, Przep(cid:225)yw pracy w ocenianiu, 154 288 Przesu(cid:276) blok, 54 Przesy(cid:225)ane pliki, 281, 294 przygotowanie materia(cid:225)ów, 137 pyta(cid:276), 235 Przypisuj do grupy na podstawie roli, 111 Przypisz do grup, 111 role, 56 Punkt, 211 Punktacja za pytanie, 201 Pytania, 188 typu CBM, 229 pytanie numeryczne, 214, 247 obliczeniowe, 253–256 obliczeniowe wielokrotnego wyboru, 258 typu Cloze, 251 typu dopasuj odpowied(cid:296), 215 typu esej, 249 zagnie(cid:298)d(cid:298)one, 250 Poleć książkęKup książkę Skorowidz Q Quiz, 122, 223, 274 R rapid e-learning, 13 Raport aktywno(cid:286)ci, 98 wyników, 385 raportowanie, 355 Raporty, 114, 204 Repozytoria, 114 Reset, 114 kursu, 414 107 Rodzaj rola, 416 Role czcionki, 153 forum, 162 r(cid:266)czne dodawanie uczestników, przypisane lokalnie, 172 z uprawnieniami do oceniania, 164 rozk(cid:225)ad odpowiedzi, 190 Rozmiar, 146 czcionki, 153 S, (cid:263) SCORM, 349 sekcja tematyczna, 83, 117 zerowa, 135 serwer WAPM, 33 XAMPP, 34, 43 Sesje czat, 176 Skale, 188, 393 Sko(cid:276)czono, 199 Skrócona nazwa serwisu, 39 s(cid:225)ownik poj(cid:266)(cid:252), 122, 305 w formie FAQ, 310 w formie listy wpisów, 310 specyfika zdalnego kszta(cid:225)cenia, 14 Sp(cid:266)dzony czas, 199 sprawdzenie poprawno(cid:286)ci informacji, 149 Sprawd(cid:296) uprawnienia, 173 Standardowe forum, 163 opcje modu(cid:225)ów, 166, 176, 183, 233, 298 Status, 290 stopnie, 52 stosowanie Moodle, 461 Strefy zrzutu, 261 strona, 358 g(cid:225)ówna, 49, 53, 72, 84 struktura cykliczna, 136 lekcji, 204 modu(cid:225)u, 118 Student, 241, 435 Style, 145 Subskrypcja opcjonalna, 163 wy(cid:225)(cid:261)czona, 163 Suma ocen, 165 sylabus organizacyjny, 135 szablon graficzny Clean, 424 platformy, 50 Szukaj w forach, 69 wed(cid:225)ug autora, 315 wed(cid:225)ug daty, 315 wed(cid:225)ug kategorii, 315 Szybkie ocenianie, 292, 392 (cid:263) (cid:286)cie(cid:298)ka dost(cid:266)pu, 119 (cid:285)ledzenie uko(cid:276)czenia, 98, 168 (cid:285)rednia ocen, 165 T tabela w(cid:261)tków, 208 Tabele, 148 Tekst online, 280 teleobecno(cid:286)(cid:252), telepresence, 15 temat dyskusji, 162 Termin oddania, 278 TinyMCE HTML, 150 Tryb adaptacyjny, 227 recenzowania, 337 subskrypcji, 163, 173 Wiki, 297 Turnkey Linux, 47 Twoje oceny, 386 487 tworzenie kategorii, 238 linków, 146 plików d(cid:296)wi(cid:266)kowych, 139 wzorca, 323 Tylko cz(cid:225)onkowie kohorty, 108 Typ oceny, 380 s(cid:225)ownika poj(cid:266)(cid:252), 306 strony, 206 wy(cid:286)wietlanej oceny, 381 zestawienia, 164 Tytu(cid:225) strony, 206, 207 U Uaktualnione strony, 300, 302 Uk(cid:225)ad kursu, 95 tygodniowy, 92 Uko(cid:276)czenie aktywno(cid:286)ci, 167, 168, 183 Ukryj blok, 53, 56 Unlink, 145 Uporz(cid:261)dkuj w(cid:261)tki poziomo, 207 Uprawnienia, 44, 173 URL, 321 Ustawienia, 51, 52 filtrów, 306 j(cid:266)zykowe, 428 lokalizacji, 427 mojego profilu, 76 strony g(cid:225)ównej, 77 zada(cid:276) grupowych, 286 zgodno(cid:286)ci, 354 Usu(cid:276) blok, 56 formatowanie, 148, 154 link, 151 zaznaczone podej(cid:286)cia, 277 uwierzytelnienie, 40 U(cid:298)yj autorecenzji, 336 przyk(cid:225)adowych prac, 337 U(cid:298)ytkownicy, 31, 114, 416 bazy danych, 37 V VLE, Virtual Learning Environment, 21 Poleć książkęKup książkę 488 Moodle dla nauczycieli i trenerów zaj(cid:266)cia zdalne, 455 zak(cid:225)adanie kursu, 87 zalety zdalnego nauczania, 15 Zalogowani u(cid:298)ytkownicy, 61 zamawianie kursu, 100 Zapisani u(cid:298)ytkownicy, 102 Zapisywanie r(cid:266)czne, 106 samodzielne, 107 Zapisz u(cid:298)ytkowników, 102 zmiany, 379 Zarz(cid:261)dzaj plikami, 145 plikami kopii zapasowej, 405 repozytoriami, 431 zarz(cid:261)dzanie blokami, 431 grupami, 109 kursami, 88 podej(cid:286)ciami, 354 zasoby, 120, 357 Zatwierdzony format wy(cid:286)wietlania, 309 zdalne nauczanie, 11 Zestaw ogranicze(cid:276), 168 Zezwól na aktualizacj(cid:266) g(cid:225)osowania, 181 na dost(cid:266)p go(cid:286)ci, 98 na samodzieln(cid:261) rejestracj(cid:266), 108 zliczanie s(cid:225)ów, 163 zmiana nazwy ról, 99 wygl(cid:261)du platformy, 421 Zmie(cid:276) kolejno(cid:286)(cid:252) wewn(cid:261)trz pytania, 227 rol(cid:266) na..., 115 Znajd(cid:296) i zmie(cid:276), 154 znakowanie pyta(cid:276), 273 W W trakcie przegl(cid:261)du, 288 W zale(cid:298)no(cid:286)ci od, 199 Warsztaty, 123, 326 Wbudowane pliki platformy, 148 Wci(cid:266)cie, 148 wdro(cid:298)enie, 132 web-based-learning, 13 wersja j(cid:266)zykowa, 35 weryfikacja (cid:286)rodowiska, 38 Wiadomo(cid:286)ci, 52, 62 do pokazania, 96 widok Listy wyboru, 82 profilu Studenta, 437 Wiki, 123, 296 Wirtualne (cid:285)rodowisko Nauczania, 21 wizualizacja wyników ankiety, 189 Wklej tward(cid:261) spacj(cid:266), 154 W(cid:225)asna nazwa metody zapisów, 108 w(cid:225)(cid:261)czenie trybu edycji, 373 Wpisy wymagane przed przegl(cid:261)daniem, 319 Wprowad(cid:296) adres URL, 147 wsparcie, 30 Wstaw klaster, 203 stron(cid:266) pyta(cid:276), 204 symbol, 148 tabel(cid:266) w(cid:261)tków, 203 wtyczki, 418 Wybierz brakuj(cid:261)ce s(cid:225)owa, 265 cz(cid:225)onków z kohorty, 111 kolor tekstu, 153 kolor t(cid:225)a, 153 uczestników z grupowania, 111 uczestników z grupy, 111 Wybory, 264 Wybór aktywno(cid:286)ci, 112 bloków, 71 kompozycji, 422 plików, 155 wielokrotny, 210, 243 Wyczy(cid:286)(cid:252) nieuporz(cid:261)dkowany kod, 154 Wydarzenia, 151 Wygl(cid:261)d, 368 Wyloguj, 52 Wymagaj dyskusji, 169 odpowiedzi, 169 wpisów, 169 Wymagane wpisy, 319 wymagania, 27 od u(cid:298)ytkownika, 31 Wyma(cid:298) wszystkie oceny, 415 Wymuszone opó(cid:296)nienie, 232 Wymu(cid:286) format, 298 j(cid:266)zyk, 95 pobranie, 368 subskrypcj(cid:266), 163 Wypisz mnie, 114 nieaktywne osoby, 108 Wyrównaj do lewej, 147 Wyrównanie, 146 Wysy(cid:225)aj powitania nowym u(cid:298)ytkownikom, 109 wyszukiwarka kursów, 82 Wiki, 304 Wy(cid:286)wietl domy(cid:286)ln(cid:261) informacj(cid:266) zwrotn(cid:261), 198 lewe menu, 195 liczb(cid:266) s(cid:225)ów, 163 odpowiedzi, 170 opis na stronie kursu, 297 status podej(cid:286)(cid:252), 353 Wy(cid:286)wietl/modyfikuj u(cid:298)ytkowników zapisanych na forum, 173 wy(cid:286)wietlanie ocen, 378 X XAMPP, 43 Z Zabezpieczenia przegl(cid:261)darki, 233 Zachowaj minione sesje, 176 Zadanie, 123, 278 Zadokuj blok, 53 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową. Wydanie II rozszerzone
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: