Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00215 006771 15374753 na godz. na dobę w sumie
Mowa dziecka do 6. roku życia. Ćwiczenia usprawniające. Porady lekarza rodzinnego - ebook/pdf
Mowa dziecka do 6. roku życia. Ćwiczenia usprawniające. Porady lekarza rodzinnego - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 36
Wydawca: Literat Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7774-469-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> naukowe i akademickie >> literaturoznawstwo, językoznawstwo
Porównaj ceny (książka, ebook (-10%), audiobook).

Ten poradnik skierowany jest przede wszystkim do rodziców, którzy chcą świadomie wspomagać rozwój swoich dzieci. Wiele ciekawych dla siebie informacji znajdą tu również nauczyciele, studenci nauk humanistycznych bądź filologicznych lub po prostu osoby zainteresowane tematyką rozwoju mowy. Autorka przedstawia czynniki mające wpływ na opóźniony rozwój mowy lub wady wymowy, charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju mowy dziecka do 6. roku życia i opisuje bezpieczne ćwiczenia wspomagające rozwój mowy, które można wykonać w domu. Czytelnicy znajdą tu wiele cennych porad logopedycznych, atrakcyjnych sposobów na połączenie zabawy, a także wskazówki, na jakie niepokojące symptomy należy zwrócić uwagę. Książkę uatrakcyjniają liczne zdjęcia, m.in. ćwiczeń.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Mowa dziecka Czy wiesz, że... Gdy dziecku zaczną rosnąć pierwsze zęby, wprowadzaj już do jego diety pokarmy stałe. Pod żadnym pozorem nie żuj pokarmu, który potem podasz dziecku! Jest to nie- higieniczne. Dziecko może zarazić się od ciebie szere- giem chorób, na które twój organizm jest uodporniony, a jego zareaguje zapaleniem. Poza tym zabierasz najcen- niejsze składniki pokarmowe, a „odpadki” dostaje dziecko. 8 Co możesz zrobić dla swojego dziecka? Od pierwszych dni dziecka mów do niego wyraźnie, bezbłędnie i często. Pod żadnym pozorem nie mów do niego w sposób piesz- czący się, jak np. „Zjeś teraś jedźońko w miśećće”. Nie ignoruj swojej pociechy, a nakłaniaj ją do wydawania dźwięków, częstego „mó- wienia”, powtarzania sylab, pierwszych wyrazów (po- prawnie wypowiedzianych przez siebie). Wskazuj dziecku przedmioty i jednocześnie je nazywaj, żeby szybciej nauczyło się nowych słów. Czytaj wiersze i śpiewaj kołysanki szeptem – raz do jednego ucha, raz do drugiego. Czytaj dziecku bajki już od jego narodzin. Rozwój mowy dziecka – 1.-2. rok życia Okres wyrazu (1.-2. rok życia) – na tym etapie pojawiają się u dziecka pierwsze świadomie wymówione słowa. W tym wieku powinno wymawiać już pierwsze samogłoski i spółgło- ski, używać około 30 wyrazów, a w okolicach 16. miesiąca życia stosować równoważniki zdań i krótkie zdania, np. „Mama da”. Samogłoski: „a”, „o”, „e”, „i”, „u”, „y” Spółgłoski: „t”, „d”, „p”, „b”, „ś”, „ć”, „dź”, „l”, „j”, „f”, „fi”, „wi”, „pi”, „bi”, „zi”, „k”, „g”, „n”, „h” Czy wiesz, że... Można uznać, że dziecko wymówiło pierwsze słowo, gdy świadomie powtórzy je co najmniej 3 razy. Co możesz zrobić dla swojego dwulatka? Często stosuj wyrazy dźwię- konaśladowcze, np. hau, hau; tik-tak; prrr; kle, kle; muuu; miau. Wskazuj na przedmioty i gło- śno oraz wyraźnie wypowia- daj ich nazwy. Zachęcaj dziecko do powta- rzania samogłosek, później całych grup samogłosko- wych, np. AOE, UAE itd. 9 Mowa dziecka Mów do dziecka wolno i wy- raźnie, stosując bogatą mimi- kę twarzy i znaczące gesty, np. mówiąc „daj”, wyciągnij rękę do pociechy, aby zrozu- miała sens słowa. Czytaj dziecku bajki z ilu- stracjami. Nazywaj głośno obrazki zawarte w książecz- kach i baw się z dzieckiem, korzystając z nich, np. „To jest miś” (wskaż na misia), następnie: „Nie ma misia” (zakryj misia). Okres zdania (2.-3. rok życia) – w tym wieku pojawiają się zdania 2-3-wyrazo- we, a w późniejszym etapie coraz dłuższe. Spółgłoski: „s”, „z”, „c”, „dz” Czasami pojawiają się wcześniej głoski: „sz”, „ż”, „cz”, „dż” Co możesz zrobić dla swojego trzylatka? Baw się z dzieckiem, wy- dając mu polecenia szeptem na ucho, np. „Schowaj lalkę pod krzesło”, „Włóż zabawki do skrzyni”, „Zbuduj wieżę z klocków” itd. 10 Rozwój mowy dziecka – 3. rok życia * 3. rok życia Dziecko utrwala spółgłoski: „s”, „z”, „c”, „dz” Trzylatek może jeszcze mylić głoski: „s”, „z”, „c”, „dz” z głoskami: „ś”, „ź”, „ć”, „dź” Pojawia się wczesne „r”, które może jeszcze brzmieć jak „l” Rozwiązuj z dzieckiem zaba- wy nierymowane i rymowan- ki, np. „Ma cztery koła i trąbi na ulicy”. Pokazuj rzecz, z którą pociecha ma często do czy- nienia, po czym zabieraj ją sprzed oczu dziecka, pytając: „Czego nie ma?”. Dziecko ćwiczy w ten sposób poprawną formę dopełniacza (kogo? czego?). Powinno odpowiadać cały- mi zdaniami, np. „Nie ma lalki”, nie: „Lalki”. Czytając książeczki, wska- zuj na kolory, cechy osób, sytuacje oraz głośno je nazywaj. Wymyślaj z dzieckiem imio- na bohaterom książeczek. Okres swoistej mowy dziecięcej (3.-6. rok życia) * Do 4. roku życia Dziecko powinno buDować zDania złożone. 11
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Mowa dziecka do 6. roku życia. Ćwiczenia usprawniające. Porady lekarza rodzinnego
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: