Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00270 008333 18793671 na godz. na dobę w sumie
Myśl jak inżynier. Projekty techniczne dla młodych bystrzaków - książka
Myśl jak inżynier. Projekty techniczne dla młodych bystrzaków - książka
Autor: Liczba stron: 128
Wydawca: Septem Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-3390-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> gry, zabawy, sport
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Książka inżynierska dla dzieci!

Inżynierowie to ludzie, którzy lubią wiedzieć, jak działają różne urządzenia. Ta książka pomoże Ci w uczynieniu pierwszego kroku na drodze do zdobycia umiejętności typowych dla prawdziwego inżyniera. Zacznij od zabawnych projektów, opartych na cyklu inżynierskim, aby szybko przejść do rozwiązywania rzeczywistych problemów współczesnego świata.


Dr Camille McCue jest doświadczoną nauczycielką przedmiotów ścisłych. Naucza matematyki, techniki i fizyki zarówno w tradycyjnych klasach lekcyjnych, jak i za pośrednictwem telewizji. Obecnie pracuje w Las Vegas, w stanie Nevada.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Getting Started with Engineering: Think Like an Engineer! (Dummies Junior) Tłumaczenie: Zbigniew Waśko ISBN: 978-83-283-3390-1 Original English language edition Copyright © 2016 by John Wiley Sons, Inc., Hoboken, NJ All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form. This translation published by arrangement with John Wiley Sons, Inc. Oryginalne angielskie wydanie © 2016 by John Wiley Sons, Inc., Hoboken, NJ Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z John Wiley Sons, Inc. Translation copyright © 2017 by Helion S.A. Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, Dummies Man, the Dummies Kid logo, Dummies.com and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affi liates in the United States and/or other countries. Used by permission. Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, Dummies Man, the Dummies Kid logo, Dummies.com i związana z tym szata grafi czna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub fi rm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://septem.pl/user/opinie/myslin Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: septem@septem.pl WWW: http://septem.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI 1 WSTĘP O książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 O Tobie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 O ikonkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4 Pierwszy krok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4 5 PROJEKT 1: PODSTAWY INŻYNIERII Czym jest inżynieria? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5 Gdzie pracują inżynierowie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5 Jakie są dziedziny inżynierii? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6 Czym jest projektowy cykl inżynierski? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7 Jak wygląda projekt? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 Jak brzmi złota reguła inżynierii? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Co to jest żelazny trójkąt inżynierii? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Miniprojekt: Klasyczna rakieta kieszonkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 PROJEKT 2: LĄDOWANIE NA MARSIE 13 Informacje wstępne o lądownikach planetarnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13 Materiały. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Symulowanie lądowania przy użyciu najnowszej techniki . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Zabawa z opadaniem na Marsa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Steruj opadaniem lądownika na Marsa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Projektowanie lądownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 Wykonanie lądownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Testowanie marsjańskiego lądownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24 Wprowadzanie poprawek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25 Technika lotnicza i kosmiczna a żelazny trójkąt inżynierii. . . . . . . . . . . . . . . . . .25 Poleć książkęKup książkę IV 27 PROJEKT 3: CZAS UCIEKA Zbieramy się wszyscy punktualnie, ustawiamy się i ruszamy! . . . . . . . . . . . . . .27 Materiały. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 Symulacja prostego procesu logistycznego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 Symulacja bardziej złożonego procesu logistycznego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Planowanie procesu w inżynierii przemysłowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34 Planowanie z użyciem diagramu Gantta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Planowanie połączone z działaniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Wdrażanie planu logistycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Ocena przebiegu procesu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39 Poprawianie procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39 Żelazny trójkąt inżynierii. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 Sporządzanie diagramów Gantta w arkuszu kalkulacyjnym . . . . . . . . . . . . . . .40 42 PROJEKT 4: WIELKIE SPRZĄTANIE Informacje wstępne na temat usuwania wycieków ropy . . . . . . . . . . . . . . . . . .42 Materiały. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Planowanie procesu uprzątania wycieku ropy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 Planowanie skupienia oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Planowanie zbierania oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Planowanie użycia sorbentów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Planowanie dyspersji oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Szkic procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Wdrażanie procesu czyszczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 Symulacja wycieku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Realizacja planu czyszczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Ocena wykonanej pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51 Poprawianie procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52 Żelazny trójkąt inżynierii. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Miniprojekt: Czyszczenie piór i futer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 Poleć książkęKup książkę V 55 PROJEKT 5: OBCIĄŻANIE MOSTU Inżynierowie budownictwa kształtują świat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Wstępne informacje na temat mostów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Materiały. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Projektowanie mostu przy użyciu najnowszych technologii . . . . . . . . . . . . . . .58 Projektowanie mostu kratownicowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63 Budowa mostu makaronowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66 Testowanie mostu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Poprawianie mostu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Inżynieria budownictwa a żelazny trójkąt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 73 PROJEKT 6: ELEKTRYCZNY KASK KOSMITY Podstawy elektroniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Obwody elektryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Symbole i schematy elektryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Połączenia szeregowe i równoległe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Materiały. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Projektowanie elektrycznego kasku kosmity. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79 Wykonanie kasku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Przygotowanie elementów układu elektrycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Rysowanie obwodu na czapce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Wykonanie połączeń od strony dodatniego bieguna baterii . . . . . . . . . . . . . . . 81 Wykonanie połączeń od strony ujemnego bieguna baterii. . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Testowanie obwodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 Udoskonalanie kasku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 Żelazny trójkąt inżynierii elektrycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 88 PROJEKT 7: ZOSTAŃ KUCHARZEM! Pierwsi inżynierowie mechanicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88 Inżynier Archimedes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Wszechobecna energia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Pierwsza zasada termodynamiki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Materiały. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91 Poleć książkęKup książkę VI Projektowanie pieca solarnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 Druga zasada termodynamiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Kryteria projektowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Realizacja projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Wykonaj komorę grzejną pieca. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Wykonaj obudowę termoizolacyjną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Dołącz re(cid:26) ektor solarny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Testowanie pieca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 Poprawianie pieca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 Gotowanie na słońcu a żelazny trójkąt inżynierii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Miniprojekt: Promienie śmierci hotelu Vdara. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 103 PROJEKT 8: SZAŁ KOLEJEK GÓRSKICH Kilka słów o kolejkach górskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Masa w układzie kolejki górskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Energia w układzie kolejki górskiej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Materiały. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Tworzenie wirtualnego modelu kolejki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Projektowanie kolejki górskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Budowa modelu kolejki górskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Testowanie kolejki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Poprawianie kolejki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Żelazny trójkąt inżynierii w branży rozrywki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 DODATEK: PRZYDATNE NARZĘDZIA (cid:25)I INNE POMOCE(cid:24) 120 Poleć książkęKup książkę PROJEKT 1 PODSTAWY INŻYNIERII WITAM W ŚWIECIE INŻYNIERII! Właśnie rozpoczynasz przygodę polegającą na poznawaniu tego, co w inżynierii wiąże się z radością i satysfakcją. Młodzi ludzie raczej rzadko uczą się inżynierii w szkołach, więc zaczniemy od przyspieszonego kursu z tej dziedziny. CZYM JEST INŻYNIERIA? Inżynieria jest tą formą działalności człowieka, w której do wytwarzania i przetwarzania dóbr wykorzystuje się nauki przyrodnicze, matematykę i technikę. Misją każdego inżyniera jest pomaganie ludzkości i całemu światu. Często polega to na rozwiązaniu palącego problemu, jak wybudowanie mostu lub odbudowanie sieci komunikacyjnych po katastro(cid:26) e. Czasami jest to niesienie pomocy innym stworzeniom, jak w przypadku psa, który przyszedł na świat z wadliwie rozwiniętymi łapami i któremu inżynierowie przygotowali protezy (sztuczne kończyny). Innym razem jest to usprawnienie i przyspieszenie jakiegoś procesu, jak chociażby optymalizacja obsługi samolotów na lotniskach. Za zgodą 3DSystems GDZIE PRACUJĄ INŻYNIEROWIE? Inżynierowie pracują w różnych miejscach na całym świecie. Czasami pracują w biurze i za pomocą komputera projektują nowe produkty. Czasami pracują pod gołym niebem i za pomocą sprzętu budowlanego wznoszą jakieś konstrukcje. Czasami pracują samotnie, ale jednak najczęściej robią to zespołowo. Poleć książkęKup książkę 6 PROJEKT 1 PODSTAWY INŻYNIERII Inżynierowie wymieniają się informacjami, jeśli wiedza i doświadczenie jednej grupy mogą być przydatne innej grupie. Tak było np. wtedy, gdy inżynierowie z NASA pomagali inżynierom chilijskim w ratowaniu 33górników uwięzionych pod ziemią. Doświadczenie, jakie ci pierwsi mieli w konstruowaniu odpornych na trudne warunki kapsuł ratowniczych, przyczyniło się wydatnie do sukcesu całej akcji. Autor Hugon Infante (rząd Chile) JAKIE SĄ DZIEDZINY INŻYNIERII? Inżynieria obejmuje wiele dziedzin i każda z nich oferuje mnóstwo ekscytujących wyzwań. Poniżej wymieniam kilka z nich wraz z podaniem, czym się zajmują. » Lotnictwo i kosmonautyka — budowa samolotów i statków kosmicznych. » Architektura — projektowanie budynków, wieżowców i innych budowli. » Biomedycyna — konstruowanie urządzeń współpracujących z żywymi organizmami. » Chemia/surowce — opracowywanie nowych leków, tworzyw sztucznych i paliw. » Budownictwo infrastrukturalne — budowanie zapór rzecznych, dróg i mostów. » Inżynieria komputerowa — konstruowanie komputerów i urządzeń inteligentnych. » Elektrotechnika — konstruowanie urządzeń elektrycznych, generowanie energii elektrycznej i przesyłanie jej do domów oraz fabryk. Poleć książkęKup książkę 7 » Ochrona środowiska — ograniczanie skażenia przyrody oraz pozyskiwanie i wykorzystywanie surowców wtórnych. » Rozrywka — budowanie parków rozrywki i scenogra(cid:26) i (cid:26) lmowych. » Przemysł — usprawnianie i przyspieszanie procesów produkcyjnych. » Inżynieria morska — projektowanie systemów prowadzenia działalności na wodach przybrzeżnych i otwartych. » Mechanika — projektowanie i konstruowanie maszyn, w tym także robotów. » Górnictwo i geologia — wydobywanie surowców i przewidywanie trzęsień ziemi. » Atomistyka — budowanie systemów wykorzystywania energii jądrowej. » Naftownictwo — poszukiwanie, wydobywanie i przetwarzanie ropy naftowej oraz gazu ziemnego. Do wielkich wyzwań inżynierii należą prace, które inżynierowie muszą wykonać dla dobra ludzkości. Więcej informacji na ten temat znajdziesz pod adresem www.engineeringchallenges.org. W SKAZÓWKA Projektowanie CZYM JEST PROJEKTOWY CYKL INŻYNIERSKI? Projektowy cykl inżynierski lub po prostu cykl inżynierski jest to sekwencja czynności, jakie inżynier musi wykonać, aby przejść od pomysłu lub uświadomionej potrzeby do gotowego produktu lub procesu technologicznego. Jeśli inżynier ma wytworzyć produkt, powiedzmy statek kosmiczny zdolny do wylądowania na Marsie lub kolejkę górską dla parku rozrywki, to jego praca przebiega według następującego cyklu: Cykl inżynierski dla produktów Poprawianie Wykonanie Testowanie » Projektowanie — gromadzenie informacji o problemie lub potrzebie, szukanie rozwiązań, wybór jednego z nich i narysowanie, w jaki sposób rzeczywisty produkt ma być wykonany. Poleć książkęKup książkę 8 PROJEKT 1 PODSTAWY INŻYNIERII » Wykonanie — konstruowanie produktu z przewidzianych materiałów i przy użyciu wskazanych narzędzi. Pierwszy egzemplarz, przeznaczony do testów, nosi nazwę prototypu. » Testowanie — używanie produktu zgodnie z jego przeznaczeniem w celu sprawdzenia, czy dobrze odgrywa swoją rolę. » Poprawianie — wprowadzanie zmian w tych częściach produktu, które źle działają. Jeśli inżynier ma przeprowadzić proces, np. usunąć wyciek ropy na oceanie lub przyspieszyć przemieszczanie się ludzi na moście, to jego praca przebiega według następującego cyklu: » Planowanie — gromadzenie Planowanie Poprawianie Cykl inżynierski dla procesów Wdrażanie informacji o problemie lub potrzebie, szukanie rozwiązań, wybór jednego z nich i zapisanie poszczególnych etapów przeprowadzenia rzeczywistego procesu odpoczątku do końca. Ocenianie » Wdrażanie — przeprowadzenie procesu zgodnie z opracowanym planem. » Ocenianie — określanie, jak skuteczny jest proces. » Poprawianie — wprowadzanie zmian w celu przyspieszenia lub uproszczenia tych komponentów procesu, które nie działają najlepiej. Mówimy tu o cyklach, a nie jednorazowo wykonywanych procedurach, ponieważ wymienione czynności inżynier cyklicznie powtarza, aby wciąż ulepszać swój produkt lub proces. JAK WYGLĄDA PROJEKT? Inżynierowie rysują lub szkicują swoje projekty w dość specy(cid:26) czny sposób. Tworzą rysunki techniczne ukazujące produkt w widokach od góry, z przodu i z boku. Poniżej pokazany jest przykład takich widoków prostego budynku. Tę samą metodę rysowania możesz zastosować w swoim szkicowniku. Poleć książkęKup książkę 9 Widok z góry Widok z przodu Widok z boku Wynalazcy chronią prawnie swoje dzieła przez zgłaszanie ich wurzędach patentowych. Do zgłoszeń tych dołączają właśnie takie rysunki z widokami od góry, z przodu i z boku. W SKAZÓWKA Umiejętność sporządzania rysunków technicznych przyda się szczególnie tym, którzy będą chcieli stworzyć coś za pomocą drukarki 3D (patrz projekt 6.). Znakomitą grą ułatwiającą zrozumienie zasad rządzących rysowaniem widoków od góry, z przodu i zboku jest Point Out the View1, zamieszczona na stronie internetowej http://pbskids.org/cyberchase/math-games/point-out-view. http://pbskids.org/cyberchase/math-games/point-out-view 1 Gra jest w języku angielskim — przyp. tłum. Poleć książkęKup książkę 10 PROJEKT 1 PODSTAWY INŻYNIERII JAK BRZMI ZŁOTA REGUŁA INŻYNIERII? Złota reguła inżynierii brzmi następująco: „rób jak najprościej i dwa razy sprawdzaj to, co zrobisz”. Oznacza to, że najprostszy projekt (lub plan) spełniający wszystkie wymagania jest najlepszy i że trzeba starannie wszystko sprawdzić, zanim się przystąpi do wykonywania planu lub wdrażania procesu. Wychwycenie błędu na papierze, zanim się ujawni w świecie rzeczywistym, pozwala zaoszczędzić pieniądze, czas, a niekiedy nawet zdrowie lub życie. NASA spaliła w atmosferze Marsa wartą 327 milionów dolarów sondę Mars Climate Orbiter, ponieważ inżynierowie tworzący system sterowania sondy użyli jednostek anglosaskich zamiast metrycznych, stosowanych w układach wykonawczych. W czasopiśmie „Wired” ukazał się wówczas artykuł zatytułowany Niezgodność jednostek miar przyczyną (cid:23) aska marsjańskiej misji klimatycznej. CO TO JEST ŻELAZNY TRÓJKĄT INŻYNIERII? Żelazny trójkąt inżynierii określa trzy czynniki, o których musi pamiętać inżynier przystępujący do wykonywania produktu lub wdrażania procesu. Te czynniki to: » Czas — jak szybko można wykonać wszystkie niezbędne prace? » Właściwości i jakość — jak dobry ma być gotowy produkt lub proces? » Koszt — jakie fundusze można przeznaczyć na przejście od pomysłu lub potrzeby do gotowego produktu lub procesu? Czynniki te są ze sobą powiązane i raczej trudno jest zrealizować projekt inżynieryjny szybko, z dobrym skutkiem i tanio. Inżynierom zwykle udaje się połączyć dwa z nich, ale nie trzy, dlatego często mówią swoim przełożonym „wybierz dwa”. Poleć książkęKup książkę 11 Dobrze Żelazny trójkąt inżynierii (produkt) Szybko Dobrze Żelazny trójkąt inżynierii (proces) Tanio Tanio Szybko Przykładowo, jeśli chcesz zbudować szybko duży dom, musisz zatrudnić więcej robotników, a to oznacza wzrost kosztów. Możesz wyprodukować tani kieszonkowy odtwarzacz plików muzycznych i sprawić, by szybko tra(cid:26) ł na półki sklepowe, ale najprawdopodobniej nie będziesz miał dość czasu na dopracowanie wszystkich szczegółów, więc ucierpią na tym jakość i niezawodność produktu albo odtwarzacz nie będzie miał tylu funkcji, co jego drożsi rywale. Jako młody inżynier pamiętaj o żelaznym trójkącie inżynierii, gdy będziesz realizował kolejne projekty z tej książki. Poleć książkęKup książkę MINIPROJEKT KLASYCZNA RAKIETA KIESZONKOWA WYSTRZELIWANIE RAKIET O NAPĘDZIE CHEMICZNYM TO POMYSŁ STARY, ALE WCIĄŻ DOBRY DLA KAŻDEGO POCZĄTKUJĄCEGO INŻYNIERA. Materiały: pojemnik po kliszy 35 mm, woda, krążek pianki o średnicy 6 cm, gogle, trójkąty wycięte z arkusza pianki, rękawice ochronne i osłona twarzy (opcjonalnie). Materiały wymagające specjalnego nadzoru: tabletka Alka-Seltzer, niskotemperaturowy pistolet do kleju, klej, nożyczki. Projektowanie. Naszkicuj w swoim notesie rakietę ze zbiornikiem paliwa (pojemnik po kliszy) i stożkowym dziobem zmniejszającym opór powietrza podczas lotu. Wypróbuj różne kształty dziobu, aby zobaczyć, jaki mają wpływ na przebieg lotu rakiety. Możesz dodać także stateczniki w postaci piankowych trójkątów. Ostrzeżenie. Podczas pracy z ostrymi narzędziami, chemikaliami i gorącymi materiałami noś gogle (i, opcjonalnie, rękawice oraz osłonę twarzy). Wykonanie. Skonstruuj dziób stożkowy przez wycięcie z piankowego krążka dostatecznie dużego klina, a następnie ukształtowanie pozostałej części w stożek i sklejenie zachodzących na siebie boków pianki. Gotowy stożek przyklej do podstawy pojemnika. Testowanie. Rozkrusz jedną tabletkę Alka-Seltzer i uzyskany proszek wsyp do pojemnika. Wyjdź z domu na otwartą przestrzeń (nie zapomnij o założeniu gogli!) i wlej do pojemnika trochę wody. Szybko zamknij pojemnik pokrywką, a następnie potrząśnij rakietą i ustaw ją na ziemi dziobem do góry. Odsuń się na kilka kroków. Po 10 – 20 sekundach zobaczysz spektakularny start! Powtórz całą operację z inną ilością wody i zaobserwuj, jaki to ma wpływ na wysokość wznoszenia rakiety. Wskazówka. Podczas rozpuszczania się tabletki Alka-Saltzer w wodzie następuje wydzielanie się dwutlenku węgla. Gaz wypełnia pojemnik i wpewnym momencie odrzuca pokrywkę, a siła odrzutu unosi rakietę w górę. Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Myśl jak inżynier. Projekty techniczne dla młodych bystrzaków
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: