Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00576 008929 10733452 na godz. na dobę w sumie
Myślę, więc jestem. 50 łamigłówek wspomagających obiektywne myślenie - ebook/pdf
Myślę, więc jestem. 50 łamigłówek wspomagających obiektywne myślenie - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 96
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-0773-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> psychologia >> uwodzenie
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Wiadro wody dla ochłody dla Twojego mózgu!


Są w życiu takie sytuacje, w których obiektywne i trzeźwe myślenie jest na wagę złota. Jednak właśnie wtedy kontrolę nad naszym zachowaniem przejmują emocje: strach, euforia, złość. Pod ich wpływem podejmujemy najgorsze możliwe decyzje i wychodzimy na tym jak Zabłocki na mydle. Na szczęście istnieją pewne sprytne sposoby na to, by nie dać się ponieść impulsowi, zmienić wzorce myślowe i zacząć wreszcie działać racjonalnie — na własną korzyść. Jeśli chcesz poznać te sposoby i je wyćwiczyć, sięgnij po tę książkę.

Znajdziesz tu pół setki łamigłówek o różnym stopniu trudności. Wszystkie one mają jeden cel: nauczyć Cię powstrzymywać w sobie impulsywne reakcje, dostrzegać różne prawidłowości w Twoim myśleniu i analizować swoje decyzje, zanim ogłosisz je światu. Dowiesz się stąd, co to jest płynność poznawcza, heurystyka dostępności i zmęczenie decyzyjne, a potem spróbujesz przeciwstawić się utartym schematom. Na początek zagubisz się w liczbowym labiryncie, później spróbujesz oliwek przy lampce wina, by w końcu dotrzeć do wehikułu czasu Tymona. Ukoronowaniem Twoich wysiłków będzie dzień pełen emocji. Podejmij wyzwanie!

Wyłącz emocje i wygraj!

 

Charles Phillips — jest autorem 20 książek i współautorem ponad 25 publikacji, w tym The Reader’s Digest Compendium of Puzzles & Brain Teasers (2001). Zajmował się staroindyjskim poglądem na inteligencję i świadomość, mechanizmem snów oraz percepcją i reakcją na kolory. Uwielbia najróżniejsze gry i łamigłówki i kolekcjonuje je.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI WPROWADZENIE. Jak myśleć obiektywnie? Łamigłówki o NISKIM stopniu trudności. Rozgrzewka Łamigłówki o ŚREDNIM stopniu trudności. Trening Łamigłówki o WYSOKIM stopniu trudności. Wycisk WYZWANIE ODPOWIEDZI Zalecana literatura i bibliografia Notatki O autorze 6 11 29 49 67 73 93 94 96 Poleć książkęKup książkę JAK MYŚLEĆ OBIEKTYWNIE? Co zazwyczaj robisz, gdy stajesz przed jakimś wyborem? To, czego chcą od Ciebie inni? A może wybierasz takie rozwiązanie, które jest najkorzystniej- sze dla Ciebie, ale nie dla całej reszty? Na pewno czasami się zastanawiasz, co sprawia, że podejmujesz tę, a nie inną decyzję, albo że dochodzisz do określonych wniosków. Być może chciałbyś zyskać większy dystans do samego siebie — zrobić krok do tyłu i z szerszej perspektywy spojrzeć na swój styl myślenia. Wszyscy staramy się być obiektywni. Jeżeli chcesz podejmować właściwe decyzje, wybierać najlepsze opcje albo nawet tylko uświadomić sobie własne pragnienia, musisz się postarać, aby Twoje myśli były jasne i pozba- wione emocji. A to może wymagać pewnego treningu umysłu i nauczenia się nowych stylów myślenia. Złe myślenie. Wiele ugruntowanych wzorców myślowych jest pozbawio- nych obiektywizmu. Przede wszystkim często bardziej cenimy te informa- cje, które potwierdzają to, w co już wierzymy — nazywamy to „efektem potwierdzenia”. Ta tendencja często jest widoczna w dyskusjach na tematy, które budzą duże emocje, takie jak polityka czy religia: rozmówcy są uzbro- jeni w fakty, które potwierdzają ich przekonania, a jednocześnie ślepi na dowody, które są sprzeczne z tymi przekonaniami. Ponadto ludzie często prezentują konformistyczną postawę — pragnienie, aby zadowolić innych, jest naturalne dla każdego z nas. Chcemy być w tym samym obozie co reszta. Niestety to pragnienie czasami powoduje, że działamy wbrew sobie. Łatwe do zaakceptowania. Naukowcy dowiedli, że wolimy pewne rze- czy — a nawet jesteśmy skłonni bardziej w nie uwierzyć — jeśli są łatwe do zrozumienia. Psychologowie nazywają to „płynnością poznawczą”. Firmy, które mają chwytliwe, łatwe do zapamiętania nazwy, odnoszą więk- sze sukcesy na giełdzie. Gdy jakieś wyrażenia się rymują, ładnie brzmią albo podobają nam się z jakiegoś innego powodu, jesteśmy bardziej gotowi uwierzyć w ich prawdziwość niż w przypadku fraz, które nie są takie łatwe do wymówienia lub zapamiętania. Lubimy rzeczy, które w jakiś sposób są — lub wydają się — znajome. W p r o W a d z e n i e 6 Poleć książkęKup książkę To sprawia, że dużo chętniej skupiamy energię na rozwiązywaniu prostych, zrozumiałych problemów niż takich, które są trudne i skomplikowane. W Drugi skutek jest taki, że wszyscy cierpimy na coś, co nazywa się „zmęcze- niem decyzyjnym” — gdy musimy coś głęboko przemyśleć i podjąć kilka trudnych decyzji, nasza zdolność do dokonywania właściwych wyborów z czasem coraz bardziej maleje. Rekiny i terroryści. Boimy się czegoś bardziej, jeśli potrafimy sobie to wyobrazić z pełną dokładnością. Jest to zjawisko znane jako „heurystyka dostępności”. Wielu ludzi bardzo się boi, że zostaną zaatakowani przez rekina, choć takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko (aż cztery razy bar- dziej prawdopodobne jest to, że utoniesz we własnej wannie, niż to, że zostaniesz zabity przez rekina). A strach bardzo zaburza myślenie. Ataki na World Trade Center z 11 września 2001 roku sprawiły, że ludzie zaczęli bać się latać samolotami — wielu z nich wybierało podróż samochodem, jeśli tylko mieli taką możliwość, mimo że statystycznie na świecie dużo więcej osób ginie w wypadkach samochodowych niż na skutek porwania samolotu. Emocje to potężna siła, która wpływa na nasze myślenie. Trzeba umieć je rozpoznać i nad nimi zapanować. Odwróć sytuację. Możemy wykorzystać tę wiedzę, aby nauczyć się myśleć bardziej obiektywnie. Świadomość istnienia takich zjawisk jak heurystyka dostępności czy zmęczenie decyzyjne pomaga nad nimi zapanować. Jeśli masz do podjęcia trudną strategiczną lub taktyczną decyzję, poczekaj, aż Twój umysł będzie świeży, zanim coś zadecydujesz. Analizuj swoje myśli. Pytaj sam siebie: „Czy odczuwam silne emocje na myśl o tej opcji dlatego, że w głowie mam żywe wyobrażenie o niej? Jak bardzo prawdopodobne jest to, że ta sytuacja w ogóle się wydarzy?”. Postaw na głowie koncepcję płynności poznawczej. Ludzie zazwyczaj dokładniej badają sprawy, które nie są proste ani oczywiste. Jeśli masz do zrobienia korektę jakiegoś raportu, zmień jego czcionkę na dużo mniejszą albo na taką, która jest mniej czytelna — dzięki temu będziesz musiał uważnie przyglądać się każdemu słowu, czytając ten raport. Jeżeli pracujesz razem z kimś nad jakimś trudnym projektem, spróbuj formułować swoje opinie w „niepłynny sposób”, używając słów, które do siebie nie pasują p r o W a d z e n i e 7 Poleć książkęKup książkę W albo są trudne do wymówienia — dzięki temu Twój umysł zwróci większą uwagę na to, co mówisz. p r o W a d z e n i e Łamigłówki w tej książce. Łamigłówki zostały podzielone na trzy grupy według poziomu trudności. Dla każdego z poziomów wyznaczony został limit czasowy, który ma wywrzeć na Tobie pewną presję. Często lepiej nam się myśli, gdy mamy świadomość istnienia pewnego celu, na przykład ograniczenia czasowego. Nie przejmuj się tym jednak nadmiernie. Jeżeli rozwiązanie łamigłówki zajmie Ci więcej czasu, niż wynosi przewidywany limit, to nic nie szkodzi. Niektóre rodzaje łamigłówek będą się powta- rzać — dzięki temu będziesz mógł udoskonalić się w ich rozwiązywaniu. Zwróć uwagę na łamigłówki, które są oznaczone znakiem „Więcej czasu”. Ich rozwiązywanie prawdopodobnie potrwa nieco dłużej — nie dlatego, że są trudniejsze, lecz dlatego, że wymagają większej pracy. Gdy będziesz chciał zapisać jakieś uwagi, wykorzystaj do tego część „Notatki” z tyłu książki. Pod koniec książki znajdziesz część „Wyzwanie” — dłuższe zadanie, które pozwoli Ci na kompleksowe wykorzystanie nowo nabytej umiejętności obiektywnego myślenia. Sugerowany limit czasowy wyznaczony na pozio- mie 10 – 15 minut daje Ci szansę na przemyślenie odpowiedzi, połączenie wskazówek w logiczny łańcuch myślowy, a może też na wypróbowanie różnych opcji na marginesie. Nie śpiesz się. Jeśli trafisz na szczególnie trudne zadanie, daj sobie tyle czasu, ile potrzebujesz. Gdy już trochę udoskonalisz umiejętność obiektywnego myślenia, to zaczniesz bardziej zwracać uwagę na szczegóły, nauczysz się zachowywać spokój w obliczu kryzysu, będziesz szybciej dostrzegać różne powiązania, a Twój umysł stanie się bystrzejszy. POZIOM TRUDNOŚCI ŁAMIGŁÓWKI CZAS NA ROZWIĄZANIE ŁATWY = ROZGRZEWKA ŚREDNI = TRENING TRUDNY = WYCISK WIĘCEJ CZASU WYZWANIE 1 – 2 MINUTY 3 – 4 MINUTY 5 – 6 MINUT POWYŻEJ 6 MINUT 10 – 15 MINUT 8 Poleć książkęKup książkę 1 – 2 minuty W LICZBOWYM LABIRYNCIE Fryderyk Sielski, autor książek dla dzieci, wymyślił bohatera do swojej nowej powieści — Czarownika Liczbowego, który rozkazuje czytelnikom: „Wykorzystaj swoją umiejętność liczenia, aby dotrzeć do serca tego liczbo- wego labiryntu. Zacznij od czarnego pola w rogu, a skończ na czarnym polu pośrodku. Po drodze musisz odwiedzić wszystkie znaki równości, a wyniki działań po obu stronach tych znaków muszą być takie same”. jak WSKAZÓWKA myśleć Najpierw pójdź na dół drogą, która zawiera dwa znaki plus. Ł a m i g Ł ó w k a 5 . R o z g R z e w k a 16 Poleć książkęKup książkę 1 – 2 minuty GRECKI SZYFR Stefan, archeolog pracujący w Grecji, lubi wysyłać łamigłówki z zaszyfro- wanymi informacjami do swojego ojca Arkadiusza, który mieszka w ich domu rodzinnym w południowej Francji. W tym zadaniu każda z greckich liter oznacza inną liczbę. Na końcu każdego wiersza i każdej kolumny Stefan podał sumę liczb, które się w nich znajdują. Stefan pisze do ojca: „Twoje zadanie polega na tym, aby odkryć, jaka liczba odpowiada każdej z liter, i wpisać właściwą liczbę w miejsce znaku zapytania”. Możesz pomóc Arkadiuszowi? jak WSKAZÓWKA myśleć Spójrz na trzeci wiersz, ponieważ tu znajdziesz informację, jaką wartość ma omega (ta sama litera, która znajduje się w prawym górnym rogu tabeli) — wysoką czy niską. Ł a m i g Ł ó w k a 1 3 . R o z g R z e w k a 24 Poleć książkęKup książkę 1 – 2 minuty ABA Po przyjemnym rejsie na jachcie Antek i Beata spędzają leniwy wieczór na opustoszałej plaży. Beata, wykładowca filozofii, rysuje na piasku prosty labirynt, podczas gdy Antek piecze rybę nad ogniskiem. Beata pyta Antka: „Czy potrafisz znaleźć najkrótszą drogę od punktu A do B, nie przecho- dząc przez żaden znak O, a potem wrócić, również najkrótszą drogą, nie przechodząc przez żaden znak X?”. jak WSKAZÓWKA myśleć Liczba znaków O, przez które musisz przejść podczas drogi powrotnej, jest o 3 większa od liczby znaków X, przez które przejdziesz, idąc z punktu A do B. Ł a m i g Ł ó w k a 1 4 . R o z g R z e w k a 25 Poleć książkęKup książkę O a u t O r z e Charles Phillips jest autorem ponad 30 książek, między innymi Stay Smart (2012), serii Brain Builder i Business Brain Trainer (obie z 2011 roku), a także pierwszych sześciu książek z bestsellerowej serii How to Think (2009 – 2011; w Polsce seria nosi tytuł Myślę, więc jestem). Charles bada również hinduskie teorie na temat inteligencji i świadomości w książce Ancient Civilizations (2005), analizuje mechanizmy śnienia móz- gu w My Dream Journal (2003) i zastanawia się nad tym, jak postrzegamy kolory i jak na nie reagujemy w Color for Life (2004). Eddison Sadd Editions Koncepcja: Nick Eddison Redaktor prowadzący: Tessa Monina Grafika: Brazzle Atkins Produkcja: Sarah Rooney Bibelot Ltd Redakcja: Ali Moore Korekta łamigłówek: Sarah Barlow Autorzy łamigłówek Guy Campbell; Laurence May, Vexus Puzzle Design; Charles Phillips; Puzzle Press 96 Projekt okładki Weiss/Werkstatt/München, Germany Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Myślę, więc jestem. 50 łamigłówek wspomagających obiektywne myślenie
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: