Darmowy fragment publikacji:
Wstęp
W polskich publikacjach pedagogicznych oraz w oficjalnych dokumentach Mini-
sterstwa Edukacji Narodowej pojawia się termin „myślenie krytyczne”, jak rów-
nież wniosek o nieodzowności nauczania myślenia krytycznego1. Odwoływanie się
do tego pojęcia w publikowanych dokumentach, które są przeznaczone dla pra-
cowników oświaty każdego szczebla oraz szerokiego grona odbiorców, wymaga
jednoznacznego jego rozumienia. Powstają zatem pytania, czym jest myślenie kry-
tyczne, jaki to rodzaj wiedzy, kompetencji lub procesów poznawczych oraz w jaki
sposób można (jeśli w ogóle) go nauczać.
W Polsce myślenie krytyczne jest utożsamiane z niektórymi kompetencjami
logicznymi lub kulturą logiczną, ale bez wyraźnej konceptualizacji myślenia kry-
tycznego i bez bezpośredniego odniesienia do dydaktyki, a szczególnie do niższych
szczebli kształcenia. Pojawia się więc luka w systemie pojęciowym oraz w wiedzy
dydaktycznej, której uzupełnienie wydaje się konieczne. Tymczasem w Stanach
Zjednoczonych Ameryki oraz w Kanadzie od wielu dekad toczą się zaawansowa-
ne debaty nad kształceniem umiejętności myślenia krytycznego, wypracowaniem
jego definicji oraz tworzeniem odpowiednich programów i metod nauczania. Do-
tychczasowe osiągnięcia opisane w obszernej literaturze anglojęzycznej są w nikłym
stopniu znane w naszym kraju, dlatego też przybliżenie ich wydaje się zasadne.
1 Przykłady: Raport o stanie edukacji 2010, http://eduentuzjasci.pl/pl/raport-o-stanie-
edukacji2010.html?showall= start=7 [dostęp: 2.05.2012]; Podstawa programowa kształcenia
ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, http://www.bip.men.gov.pl/men_bip/akty
_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_4.pdf [dostęp: 18.05.2015]; zalecenia MEN w spra-
wie e-podręczników, http://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/e-podreczniki-odslona-kolej-
nych-czesci.html [18.05.2015]; J.P. Sawicki, O strategii rozwijania krytycznego myślenia, „Nowa
Szkoła” 2011, nr 6, s. 27–33.
8
Wstęp
Ruch edukacyjny na rzecz nauczania myślenia krytycznego2 (ang. Critical
Thinking Movement) narodził się w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Tu na po-
czątku XX wieku nie tylko odrodziło się zainteresowanie kształceniem umie-
jętności myślenia, ale przede wszystkim nasiliły się działania mające na celu
upowszechnienie jego nauczania. Kanadyjczycy dołączyli do amerykańskich pro-
pagatorów w latach 70., zasilając ten ruch tak znacząco, że dzisiaj bezspornie na-
leży ich uznać za współautorów północnoamerykańskiego dorobku w dziedzinie
kształcenia umiejętności myślenia krytycznego. W obu tych krajach, aczkolwiek
w różnym czasie, uznano myślenie krytyczne za cel kształcenia, co więcej, wy-
niesiono je do rangi ideału kształcenia. To amerykańskim i kanadyjskim pedago-
gom XX wieku, od Johna Deweya począwszy, przypisać należy wprowadzenie tej
problematyki do współczesnego piśmiennictwa, szeroką popularyzację idei nau-
czania myślenia krytycznego oraz wysiłki mające na celu jego wdrożenie do pro-
cesu kształcenia.
W rezultacie północnoamerykańscy badacze postrzegani są jako pionierzy,
dynamiczni propagatorzy oraz autorytety w zakresie kształcenia myślenia kry-
tycznego. Amerykańsko-kanadyjski dorobek w postaci, między innymi, licznych
publikacji, koncepcji dydaktycznych, programów i metod nauczania myślenia
krytycznego jest szanowany i uznawany w świecie akademickim również poza
granicami tych krajów. Świadczy o tym chociażby fakt, że wszystkie znane mi,
zawarte w literaturze analizy i opracowania problematyki związanej z dydak-
tycznymi koncepcjami myślenia krytycznego lub rozważania na temat tego celu
kształcenia, nie tylko te przeprowadzane przez autorów amerykańskich, ale, co
znamienne, również przez autorów z innych krajów, odwołują się do koncepcji
i poglądów powstałych na kontynencie północnoamerykańskim. Cytaty i przyto-
czenia obecne w publikacjach poświęconych kształceniu myślenia krytycznego
odwołują się przede wszystkim do dzieł autorów z USA oraz z Kanady. Litera-
tura przedmiotu dostarcza obfitego wsparcia dla powyższych wniosków3 i, jak się
2 Określenie „ruch na rzecz [nauczania] myślenia krytycznego” jest powszechnie stosowa-
ne w literaturze przedmiotu. Odnosi się ono do ogółu działań mających na celu krzewienie
idei nauczania myślenia krytycznego w szkołach oraz propagowanie i realizowanie przedsię-
wzięć bezpośrednio ukierunkowanych na jego nauczanie. Ruch ten nie został nigdy zinsty-
tucjonalizowany.
3 Na przykład podręcznik akademicki The Blackwell Guide to the Philosophy of Education pod
redakcją czterech europejskich profesorów filozofii (Nigel Blake, Paul Smeyers, Richard Smith,
Paul Standish) zawiera rozdział poświęcony myśleniu krytycznemu. Redaktorzy powierzyli
autorstwo tego rozdziału kanadyjskiej profesor Sharon Bailin z Uniwersytetu Simon Fraser
oraz Harveyowi Siegelowi z Uniwersytetu Miami w USA. Drugim dobitnym przykładem jest
publikacja pokonferencyjna pt. Critical Thinking and Learning pod redakcją Marka Masona
Wstęp
9
zdaje, potwierdza słuszność dokonanego wyboru, by skoncentrować analizę za-
gadnień związanych z kształceniem myślenia krytycznego na USA i Kanadzie,
krajach pionierskich w tej dziedzinie.
Z tego powodu zawarte w tytule określenie „systemy edukacyjne USA i Ka-
nady” wskazuje na ramy przestrzenne moich zainteresowań badawczych. W obu
tych krajach ruch na rzecz nauczania myślenia krytycznego oraz ten cel kształcenia
traktowane są jako wspólne przedsięwzięcie akademickie, mimo że są to odręb-
ne państwa, a przede wszystkim odrębne systemy edukacji. Co więcej, systemy
oświaty obu tych krajów są wewnętrznie zróżnicowane. Niemniej idea nauczania
myślenia krytycznego, a przede wszystkim determinacja i działania, by ten cel
kształcenia osiągnąć, wznoszą się ponad różnice i granicę polityczną. Metodyka
nauczania myślenia krytycznego traktowana jest przez amerykańskich i kanadyj-
skich badaczy oraz pedagogów jak jedna tradycja oraz wspólny dorobek. Gdy czyta
się publikacje tamtejszych autorów, współpraca akademicka i naukowa jest ewi-
dentna – wspólne konferencje, badania naukowe, zbiorowe publikacje, obustron-
ne przenikanie się poglądów i dorobku, powoływanie się na te same nazwiska,
autorytety i wydarzenia, bez względu na to, czy są z USA, czy z Kanady. Wybór
systemów kształcenia USA oraz Kanady jako platformy dla analizy problematyki
nauczania umiejętności myślenia krytycznego został zatem podyktowany specy-
fiką badanego fragmentu rzeczywistości edukacyjnej.
Bogaty dorobek akademicki, wieloletnie badania nad myśleniem krytycznym
oraz metodami jego nauczania na wszystkich szczeblach edukacyjnych sprawiają,
że podejście do jego kształcenia jest wielowątkowe i wielowymiarowe, a sam ter-
min „myślenie krytyczne” jest częstokroć pojmowany w sposób ogólny i szeroki.
Wiąże się to nie tylko ze wspomnianą odrębnością systemów oświaty krajów
północnoamerykańskich, lecz także z bogatą tradycją, która pozwoliła problematy-
zować tę tematykę w różny sposób. Kształcenie myślenia krytycznego ma bowiem
charakter interdyscyplinarny. Teoretyczne rozważania oraz praktyczne zastoso-
wania wypracowane w tej dziedzinie są konglomeratem poglądów filozoficznych,
koncepcji wyrosłych z badań psychologicznych oraz edukacyjnych, jak również
zdobyczy z obszaru logiki nieformalnej i teorii argumentacji.
z Uniwersytetu w Hongkongu. Redaktor wymienia pięć głównych koncepcji myślenia krytycz-
nego, spośród których cztery są autorstwa amerykańskich badaczy, a piąta należy do bada-
cza kanadyjskiego. Kolejny przykład to artykuł autorstwa dwóch Europejczyków, Gerta Biesty
i Geerta Jana Stamsa, pt. Critical Thinking and the Question of Critique, w którym przedstawie-
ni są kluczowi uczestnicy rozważań poświęconych nauczaniu myślenia krytycznego: siedmiu
Amerykanów i trzech Kanadyjczyków. Ponownie okazuje się, że są nimi tylko północno-
amerykańscy autorzy, uznani w wymiarze międzynarodowym.
10
Wstęp
Uprzedzając dalszą analizę, już w tym miejscu należy stwierdzić, że cechą
charakteryzującą problematykę nauczania myślenia krytycznego w USA i Kana-
dzie jest zamęt pojęciowy, objawiający się różnorodnością teoretycznych koncepcji
dydaktycznych myślenia krytycznego i podejść do jego nauczania, mnóstwem de-
finicji oraz brakiem konsensusu odnośnie do tego, czym myślenie krytyczne jest
i jak powinno być nauczane. Kształceniem umiejętności myślenia krytycznego
zajmują się aktywnie nie tylko przedstawiciele wydziałów filozoficznych, psycho-
logicznych, medycznych, ekonomicznych, inżynieryjnych, lecz także szkoleniowcy
biznesmenów i zwykli nauczyciele.
Wspomniany powyżej zamęt pojęciowo-metodologiczny wynika, między in-
nymi, z faktu, że termin „myślenie krytyczne” jest wieloznaczny, a zjawiska edu-
kacyjne z nim utożsamiane są wieloaspektowe i różnorodne. Komentarz Ralpha
Johnsona odzwierciedla i potwierdza istnienie owego zamętu odnośnie do samego
już znaczenia tego pojęcia, wskazując, iż: „ludzie mówią o myśleniu krytycznym,
nie mając świadomości, że istnieją radykalnie odmienne sposoby rozumienia
tego konstruktu”4. Jeszcze ostrzej niejednoznaczność w rozumieniu, czym jest
myślenie krytyczne, określił w 1984 roku Larry Cuban, pisząc: „Zdefiniowanie
umiejętności myślenia, rozumowania, myśli krytycznej i rozwiązywania proble-
mów jest kłopotliwe zarówno dla teoretyków, jak i praktyków. «Kłopotliwe» to
grzeczne określenie; obszar ten jest pojęciowym grzęzawiskiem”5. Myślenie kry-
tyczne można bowiem postrzegać, opisywać i badać z kilku zupełnie odmiennych
perspektyw: jako typ myślenia – proces poznawczy (Halpern6, Kuhn7, Perkins8);
jako intelektualną praktykę normatywną (Bailin i in.9); jako cel kształcenia
4 R.H. Johnson, The Rise of Informal Logic – Essays on Argumentation, Critical Thinking, Reason-
ing and Politics, Vale Press, Newport News, Virginia 1996, s. 244.
5 L. Cuban, Policy and Research Dilemmas in the Teaching of Reasoning: Unplanned Designs,
„Review of Educational Research” 1984, vol. 54, no. 4, s. 676. Tłumaczenia cytatów z prac
anglojęzycznych, jeśli nie zaznaczono inaczej, są dziełem autorki niniejszej pracy.
6 D.F. Halpern, Teaching Critical Thinking for Transfer Across Domains: Dispositions, Skills,
Structure Training, and Metacognitive Monitoring, „American Psychologist” 1998, vol. 53, no. 4,
s. 449–455.
7 D. Kuhn, A Developmental Model of Critical Thinking, „Educational Researcher” 1999,
vol. 28, no. 2, s. 16–26.
8 D. Perkins, Thinking Frames: An integrative perspective on teaching cognitive skills, [w:] Teach-
ing Thinking Skills: Theory and Practice, ed. by J.B. Baron, R.J. Sternberg, W.H. Freeman and
Company, New York 1987 oraz D. Perkins, E. Jay, S. Tishman, New Conceptions of Thinking:
From Ontology to Education, „Educational Psychologist” 1993, vol. 28, no. 1, s. 67–85.
9 S. Bailin, R. Case, J.R. Coombs, L.B. Daniels, Conceptualizing Critical Thinking, „Journal
of Curriculum Studies” 1999, vol. 31, no. 3, s. 285–302.
Wstęp
11
(Kahane10, Paul11, Halpern12, Kurffis13, Resnick14, Hatcher15); jako ideał kształce-
nia (Siegel16, Paul17, Norris18); jako kolejną modę w edukacyjnym świecie (Elder
i Paul19, McPeck20); w końcu jako przedmiot szkolny i uniwersytecki (Ennis21,
Case i Wright22, McPeck23, Cuban24, Kahane25). W obliczu przytoczonych powy-
żej opinii i faktów interpretacja oraz analiza zagadnień bezpośrednio związanych
z nauczaniem myślenia krytycznego w USA i Kanadzie wydaje się niełatwym,
ale zarazem fascynującym przedsięwzięciem.
Tematycznym tłem niniejszej publikacji jest zjawisko nauczania myślenia kry-
tycznego w USA oraz Kanadzie, a jego poddanym pogłębionej analizie wymia-
rem są procesy bezpośrednio związane z ustanowieniem oraz operacjonalizacją
celu kształcenia, który owo nauczanie legitymizuje. Podkreślić warto, że jest to
jeden z podstawowych celów kształcenia w lokalnych systemach edukacyjnych,
a na łamach tamtejszego piśmiennictwa jest jednym z szerzej dyskutowanych
w ostatnich dekadach przedsięwzięć oświatowych. W związku z tym wyekspo-
nowana zostaje geneza, funkcje oraz operacjonalizacja tego celu.
10 H. Kahane, The Proper Subject Matter For Critical Thinking Courses, „Argumentation” 1989,
vol. 3, s. 141–147.
11 R. Paul, Critical Thinking: How to Prepare Students for a Rapidly Changing World, Foundation
for Critical Thinking, Santa Rosa 1993.
12 D.F. Halpern, Assessing the Effectiveness of Critical Thinking Instruction, „The Journal of General
Education” 2001, vol. 50, no. 4, s. 270–286.
13 J.G. Kurfiss, Critical Thinking: Theory, Research, Practice, and Possibilities, „ASHE-ERIC Higher
Education Report” 1988, no. 2.
14 L.B. Resnick, Education and Learning to Think, National Academy Press, Washington 1987.
15 D.L. Hatcher, Which Test? Whose Scores? Comparing Standardized Critical Thinking Tests,
„New Directions for Institutional Research” 2011, vol. 149, s. 29–39.
16 H. Siegel, Educating Reason: Rationality, Critical Thinking and Education, Routledge, New
York, London 1988.
17 R. Paul, Critical Thinking..., dz. cyt.
18 The Generalizability of Critical Thinking: Multiple Perspectives on an Educational Ideal, ed. by
S.P. Norris, Teachers College Press, New York, London 1992.
19 R. Paul, L. Elder, A Critical Thinker’s Guide to Educational Fads: How to Get Beyond Edu-
cational Glitz and Glitter, Foundation for Critical Thinking, Tomales 2007.
20 J.E. McPeck, Critical Thinking and Education, St. Martin’s Press, New York 1981.
21 R.H. Ennis, Critical Thinking, Prentice-Hall, Upper Saddle River 1996.
22 R. Case, I. Wright, Taking Seriously the Teaching of Critical Thinking, „Canadian Social
Studies” 1997, vol. 32, s. 12–20.
23 J.E. McPeck, Critical Thinking and Education, dz. cyt.
24 L. Cuban, Policy and Research Dilemmas..., dz. cyt.
25 H. Kahane, The Proper Subject Matter..., dz. cyt.
12
Wstęp
Przedstawienie i przeanalizowanie tego fragmentu edukacyjnej rzeczywistości
jest zatem zasadniczym celem niniejszej publikacji, a jego osiągnięcie mają umoż-
liwić odpowiedzi na sformułowane poniżej problemy.
Pierwszym moim zadaniem było poznanie genezy, jak również zrozumienie
celowości nauczania myślenia krytycznego. W związku z tym poszukiwałam od-
powiedzi na pytanie, dlaczego oraz po co naucza się myślenia krytycznego. Kolej-
ny przyświecający mi cel to dostarczenie odpowiedzi na pytanie, czego naucza
się pod tym szyldem, czyli jak to pojęcie jest rozumiane, jaka wiedza oraz jakie
kompetencje są mu przypisywane. Następnym zadaniem było przeprowadzenie
krytycznej analizy całokształtu działań ukierunkowanych na osiągnięcie tego celu
kształcenia.
Niniejsza publikacja jest tym samym prezentacją oraz analizą edukacyjnego
przedsięwzięcia, na które złożyły się: popularyzacja idei nauczania myślenia kry-
tycznego, jego instytucjonalizacja oraz legitymizacja, konceptualizacja tego po-
jęcia oraz realizacja nauczania myślenia krytycznego – celu kształcenia w krajach
anglosaskich Ameryki Północnej. Opis w niej zawarty sięga poglądów Johna
Deweya na temat nieodzowności kształcenia myślenia. Następnie ukazuje wielo-
rakość inicjatyw i wysiłków podejmowanych w kolejnych dekadach w ramach nie-
sformalizowanego, aczkolwiek prężnie działającego, edukacyjnego ruchu na rzecz
nauczania myślenia krytycznego, aż po jego uznanie za cel kształcenia oraz trwa-
łe usytuowanie się w tamtejszych systemach edukacyjnych. Analiza ta również
umożliwia wgląd w rzeczywistość kształcenia myślenia krytycznego. Odzwier-
ciedla wielowymiarowość tego edukacyjnego przedsięwzięcia, jego złożoność
i dynamikę. Ponadto ukazuje atrakcyjność idei nauczania myślenia krytycznego
wynikającą z adekwatności poglądów i postulatów głoszonych przez jej propaga-
torów do społeczno-politycznych oczekiwań i potrzeb.
Struktura pracy została tak pomyślana, by odzwierciedlić kolejne etapy wy-
żej naszkicowanego procesu dotarcia do celu wyznaczonego przez Johna Deweya
około sto lat temu. W pierwszym rozdziale w perspektywie historycznej jest
ukazany całokształt działań mających na celu krzewienie nauczania myślenia kry-
tycznego. Tym samym zarysowany został również kontekst społeczny, ze szcze-
gólnym akcentem na jego wymiar edukacyjny, w którym dokonywał się proces
popularyzacji idei nauczania myślenia krytycznego. Na tym tle wyeksponowano
istotne wydarzenia, które przyczyniły się do powszechnego uznania w USA i Ka-
nadzie myślenia krytycznego za cel kształcenia. Drugi rozdział przedstawia argu-
mentację na rzecz celowości kształcenia myślenia krytycznego oraz jego społeczne
funkcje. Wykazuje ponadto, że umiejętności, jakie są reprezentowane przez ten
Wstęp
13
typ myślenia26, okazały się czynnikiem decydującym na drodze do legitymizacji
nowego celu edukacyjnego. Tym samym następuje wyjaśnienie fenomenu popular-
ności nauczania myślenia krytycznego. Rozdział trzeci jest poświęcony zagadnie-
niu konceptualizacji myślenia krytycznego, a centralne pytanie w nim postawione
dotyczy sposobu pojmowania, charakteryzowania oraz stosowania tego pojęcia
w krajach będących we współczesnej edukacji jego dydaktycznym domem. Celem
tej części jest odnalezienie pojęciowego rdzenia myślenia krytycznego. Czwarty
rozdział prezentuje wybrane teoretyczne koncepcje myślenia krytycznego. Każda
z nich jest doceniona w środowisku naukowym za istotny wkład w teorię zagad-
nienia. Natomiast w kolejnym rozdziale została przeprowadzona krytyczna ana-
liza rzeczywistych działań w sferze praktyki dydaktycznej oraz próba oceny ich
skuteczności. Osią, wokół której koncentruje się analiza, jest pytanie o rzeczy-
wiste działania pedagogów i instytucji edukacyjnych w ramach realizacji zadania,
jakim jest nauczanie myślenia krytycznego. Ostatni rozdział zawiera analizę wy-
branych programów i metod nauczania. Są one egzemplifikacją różnorodności
w sferze nauczania myślenia krytycznego. Problematyka prezentowana w ostatnim
rozdziale daje tym samym wgląd w warunki możliwości osiągnięcia tego celu.
Każdy rozdział ukazuje inny wymiar myślenia krytycznego jako celu kształcenia,
umożliwiając zarazem całościowy ogląd analizowanego fragmentu rzeczywistości
edukacyjnej.
Głównym źródłem wiedzy o badanym zjawisku oraz podstawą analiz jest
bogata literatura przedmiotu. W większości powstała bądź została opublikowana
w USA lub Kanadzie i już sama liczba tak tekstów zwartych, jak i artykułów oraz
26 Przyjęłam pogląd o wielorakości typów myślenia. Jest on jedynie konstatacją istnienia
w literaturze i dyscyplinach naukowych wielu odmian myślenia i jego typologii. Pogląd ten
uzasadnił Michael Peters, prezentując odmienne koncepcje myślenia wraz z jego różnymi ty-
pologiami na podstawie analizy tekstów Heideggera i Wittgensteina. Peters wykazuje pluralizm
pojęcia myślenia, biorąc pod uwagę mnogość jego typów zaproponowanych przez różnych filo-
zofów w ciągu wieków. Nie wspomniał on jednak o podobnym pluralistycznym podejściu do
definiowania i klasyfikowania myślenia w dziedzinie psychologii, w której także występują
jego różne typologie. Przyjmując za punkt wyjścia perspektywę wielorakości typów i typologii
myślenia, rezygnuję z wkraczania na rozległy obszar konceptualizacji myślenia. Sygnalizuję
niemniej fakt wielowymiarowości tego pojęcia oraz różnorodności w obszarze jego definio-
wania. Na tle założenia o wielorakości typów myślenia myślenie krytyczne jest więc jednym
spośród wielu typów myślenia. Zagadnienie, które w tym kontekście jest szczególnie ciekawe,
to odpowiedź na pytanie, dlaczego ten konkretny typ myślenia, jeden z wielu, został włączony
do grupy najważniejszych celów kształcenia w USA i Kanadzie oraz uznany za ideał kształ-
cenia. Niniejsza publikacja odpowie na to pytanie. (Źródło, do którego się odwołuję, to pub-
likacja: M.A. Peters, Kinds of Thinking Styles of Reasoning, [w:] Critical Thinking and Learning,
ed. by M. Mason, Blackwell Publishing, Malden 2008).
14
Wstęp
pozycji metodycznych świadczy o istotnym znaczeniu, jak również o popularno-
ści nauczania myślenia krytycznego w systemach edukacyjnych obu tych krajów.
Uzyskałam dostęp do licznych publikacji, przy czym w niniejszej pracy wykorzy-
stuję zaledwie ich część, przez wzgląd na ograniczenia tematyczne oraz objęto-
ściowe. Podstawowym kryterium wyboru tekstów było widoczne w literaturze
przedmiotu uznanie dla akademickiego dorobku ich autorów, manifestujące się
na przykład licznymi cytowaniami.
Piśmiennictwo ujawnia i zarazem dokumentuje bogactwo północnoamery-
kańskiego doświadczenia w tym obszarze. Literaturę tę uważam za zasobny re-
zerwuar praktycznej mądrości, refleksji filozoficznej oraz wniosków płynących
z licznych badań empirycznych. Jest to również kronika doświadczeń z obszaru
kształcenia myślenia krytycznego, a co za tym idzie, implikacji dla praktyki jego
nauczania. Literatura przedmiotu ukazuje również wygenerowane na kontynencie
północnoamerykańskim wielorakie koncepcje dydaktyczne myślenia krytycznego
oraz mnogość i różnorodność programów i metod jego nauczania. Wobec tego
publikacja ta jest interpretacją świata, jaki wyłania się z piśmiennictwa. I będąc
owocem eksploracji tej zasobnej i różnorodnej literatury przedmiotu, ukazuje wy-
dobyte z niej istotne fakty, stanowiska, nazwiska, programy, badania, koncepcje
teoretyczne i rozwiązania praktyczne. Skutkuje syntezą pozyskanej na tej drodze
wiedzy i takim jej ujęciem, by unaocznić wzajemne wpływy i zależności pomiędzy
tymi różnorodnymi elementami. Jest to pierwsze na gruncie polskim całościowe
i systematyzujące ujęcie tej problematyki. Zresztą nawet w samej Ameryce Pół-
nocnej było zaledwie kilka prób syntezy dokonań w obszarze teorii i praktyki
nauczania myślenia krytycznego27. Moje autorskie opracowanie nie pretenduje do
miana wyczerpującej analizy, lecz raczej stanowić może przyczynek do pogłębio-
nych badań i uszczegółowionych analiz.
Metodologiczne „spoiwo” dla szerokiego zakresu poruszanych kwestii oraz
różnorodnego materiału wydobytego z literatury przedmiotu odnalazłam w kon-
cepcji wypracowanej przez Davida Millsa, antropologa społecznego28. Badacz prze-
27 W Ameryce Północnej w czasie wielu dekad takich prób podjęto zaledwie kilka. Usyste-
matyzowaniem zagadnień dotyczących kształcenia umiejętności myślenia krytycznego zajęli
się na przykład: J.G. Kurfiss, Critical Thinking..., dz. cyt.; H. Siegel, Educating Reason..., dz. cyt.;
L.B. Resnick, Education and Learning..., dz. cyt., jednak tylko publikacja Joanne Kurfiss jest
rzeczywistym przeglądem rozmaitych podejść do konceptualizacji oraz nauczania myślenia kry-
tycznego. Pozostałe to zasadniczo próby syntetycznego nakreślenia problematyki, ale raczej
jako tła dla zaprezentowania własnej koncepcji myślenia krytycznego.
28 Mills wypracował ją na potrzeby badań historii antropologii społecznej i nazwał kon-
cepcją „4 I”.
Wstęp
15
konuje o złożonej, symbiotycznej zależności między czterema głównymi składo-
wymi dynamicznej całości, którą są dzieje dyscyplin akademickich29 w obszarze
nauk społecznych. Są nimi idee (ang. ideas), indywidualni badacze (ang. individuals),
instytucje (ang. institutions) oraz tożsamość badaczy (ang. identity)30. Mills eksponu-
je wielorakie powiązania między nimi i wzajemne wpływy. Jednak na tym nie
poprzestaje. Podkreśla kluczowe znaczenie aspektów innych niż jedynie wymiar
intelektualny dla rozwoju i powodzenia przedsięwzięć akademickich. Przypomina,
że badacz promuje daną ideę w środowisku akademickim, którego jest częścią,
oddziałując na swoich studentów i kolegów, których łączą wspólna wizja i iden-
tyfikowanie się z konkretnymi poglądami. Funkcjonuje jednocześnie w ramach
instytucji – uniwersytetu, który stanowi swoisty ekosystem umożliwiający bada-
czowi rozwój i w tym samym czasie legitymizuje dorobek akademicki badacza.
W ten sposób instytucja ta przyczynia się do formowania intelektualnej tradycji,
orientacji lub szkoły. Poza uniwersytetem powodzenie akademickiego projek-
tu zależne jest od innych instytucji, stowarzyszeń i organizacji, które są spoza
świata akademickiego. Niemniej zapewniają one solidne wsparcie, między inny-
mi poprzez popularyzowanie danej idei, promowanie lub sponsorowanie dane-
go przedsięwzięcia, fundowanie grantów badawczych, wpływanie na polityków
i decydentów.
Koncepcja Millsa zdaje się szczególnie adekwatna do mojego autorskiego
ujęcia problematyki nauczania myślenia krytycznego w anglosaskiej edukacji pół-
nocnoamerykańskiej, ponieważ na treść niniejszej publikacji składa się nie tylko
historia intelektualna zasadzona na idei oraz ewolucji związanych z nią koncepcji
teoretycznych. Idee edukacyjne bowiem, nawet te najbardziej słuszne i szczytne,
nie zmaterializują się w wymiarze praktyki pedagogicznej, jeśli nie uzyskają wy-
raźnego wsparcia instytucjonalnego. Co więcej, zdaje się, że szczególnie w obsza-
rze kształcenia idee i koncepcje teoretyczne mają sens, jeśli przekroczą wymiar
intelektualny, by zostać niejako skonsumowane w praktyce nauczania i wychowa-
nia. Unaocznione zatem zostaje znaczenie idei przede wszystkim jako siły inicju-
jącej i napędzającej złożony mechanizm zmiany w sferze kształcenia. Jednocześnie
uchwycona jest potęga inicjatywy i sprawstwa filozofów, badaczy, pedagogów.
29 Mimo że w ciągu wielu dekad ewolucji teoretycznych koncepcji myślenia krytycznego,
jego popularyzacji oraz wprowadzania nauczania myślenia krytycznego do oświaty USA i Ka-
nady powstawały instytuty myślenia krytycznego, czasopisma jemu dedykowane, a nawet kie-
runki studiów o tej specjalizacji, nie uważam myślenia krytycznego za dyscyplinę akademicką,
a raczej za a) specyficzną intelektualną praktykę normatywną oraz b) zinstytucjonalizowane
przedsięwzięcie edukacyjne. Niemniej sądzę, że koncepcja Millsa umożliwia zespolenie wy-
raźnie zróżnicowanego materiału wydobytego z analizowanych tekstów.
30 D. Mills, A Political History of Social Antropology, Berghahn Books, New York 2008.
16
Wstęp
Fundamentalnie istotne okazuje się osobiste zaangażowanie teoretyków i prak-
tyków, co bez wątpienia jest wynikiem ich akademickiego samookreślenia się
– utożsamiania własnej naukowej aktywności z konkretną akademicką szkołą lub
ideą (w tym przypadku z ideą nauczania myślenia krytycznego). To Mills określa
mianem tożsamości badaczy. Tożsamość ta w przypadku analizowanego zjawiska
manifestuje się szczególnie w dwóch wymiarach: po pierwsze jako osobiste samo-
określenie się i poświęcenie, a po drugie jako przynależność do konkretnej grupy
badaczy, która scala różnorakie indywidualne inicjatywy wspólną ideą i wynikają-
cymi z niej przedsięwzięciami. Osobiste zaangażowanie i samodzielna aktywność
w równej mierze co kolektywne działanie badaczy – organizowanie konferencji,
zakładanie stowarzyszeń i instytutów, wydawanie czasopism, organizowanie ze-
społów badawczych – potwierdza rolę aktywnych jednostek społeczności akade-
mickiej zjednoczonych wokół konkretnej idei. Nie można jednak zapomnieć, że
wysiłki, nie tylko te stricte akademickie, ale także propagatorskie daleko wykra-
czające poza uniwersytet były i nadal są konieczne, by ideę nauczania myślenia
krytycznego urzeczywistnić w praktyce oświatowej. Treść niniejszej publikacji
ukazuje i potwierdza nieodzowność przywołanego tu szerokiego pozauniwersy-
teckiego wsparcia instytucjonalnego. Idee, indywidualni badacze, ich akademicka
tożsamość oraz instytucje dynamicznie, wzajemnie i wielokierunkowo oddziałują
w tym złożonym procesie.
Badanie treści publikacji poświęconych nauczaniu myślenia krytycznego ujaw-
ni wyżej wymienione zależności, umożliwi tym samym zrozumienie nie tylko
genezy i charakteru badanego zjawiska, ale również wieloaspektowości i problema-
tyczności procesu mającego na celu nauczanie myślenia krytycznego. Ukaże sieć
powiązań i czynników, w tym również instytucjonalnych, które gwarantują bądź
uniemożliwiają powodzenie danego przedsięwzięcia edukacyjnego.
Przeprowadzona analiza została wzbogacona wiedzą pozyskaną dzięki
współpracy, którą nawiązałam z kanadyjskim Center for Research in Reasoning
and Argumentation (CRRAR). Jest to instytucja działająca przy Uniwersytecie
Windsor w Kanadzie, która w świecie akademickim przoduje w dziedzinie badań
nad argumentacją, logiką nieformalną oraz myśleniem krytycznym. Jednym z pod-
stawowych elementów misji CRRAR jest nauczanie logiki nieformalnej oraz
myślenia krytycznego. W 2010 roku odbyłam kilkutygodniową wizytę w tym
centrum badawczym, by przy asyście Ralpha Johnsona zgłębiać wiedzę o myśle-
niu krytycznym i jego nauczaniu w Kanadzie i USA. Rok później na konferencji
OSSA 9 organizowanej przez CRRAR na Uniwersytecie Windsor miałam zaszczyt
osobiście poznać kilka czołowych postaci ruchu na rzecz nauczania myślenia kry-
tycznego, między innymi Roberta Ennisa, Harveya Siegela, Donalda Hatchera
Wstęp
17
oraz Davida Hitchcocka. Spotkania zostały przeze mnie wykorzystane jako możli-
wość przeprowadzenia rozmów na temat myślenia krytycznego i jego nauczania.
Natomiast po wyjeździe z Kanady nawiązane znajomości umożliwiły mi dalszą
współpracę z amerykańskimi i kanadyjskimi ekspertami w celu zgłębiania wiedzy
o zagadnieniach bezpośrednio związanych z nauczaniem myślenia krytycznego31.
W ten sposób, poza obrazem wyłaniającym się z piśmiennictwa, uzyskałam wgląd
w subiektywny wymiar edukacji na rzecz myślenia krytycznego – poznałam oso-
biste narracje, doświadczenia, refleksje, obserwacje, a ponad wszystko przebija-
jące z nich nieustające i głębokie oddanie idei nauczania myślenia krytycznego.
Z pełną wyrazistością dostrzegłam decydującą rolę pasji badaczy zjednoczonych
wokół wspólnej idei, których aktywność i determinacja umożliwiła zoperacjona-
lizowanie celu kształcenia – nauczania myślenia krytycznego na kontynencie pół-
nocnoamerykańskim.
Kolejnym elementem mojej badawczej aktywności, istotnym z perspektywy
pozyskiwania dostępu do tekstów źródłowych, były wizyty w bibliotekach uni-
wersyteckich: Leddy’s Library na Uniwersytecie Windsor oraz Gutman Library na
Uniwersytecie Harvarda. Mimo że dostęp do licznych publikacji uzyskałam za po-
średnictwem księgarni i księgozbiorów internetowych, niektóre teksty nie są
ani zarchiwizowane online, ani dostępne w księgarniach internetowych. Wizyty
w bibliotekach uniwersyteckich renomowanych uczelni umożliwiły mi tym sa-
mym dotarcie do niektórych unikatowych tekstów.
Zdobyte materiały, doświadczenia, wiedza oraz wypracowane przeze mnie
wnioski złożyły się na treść niniejszej publikacji. Żywię głęboką nadzieję, że wie-
dza, którą dzielę się na jej stronach, okaże się wartościowa i stworzy kolejny im-
puls do poważnej dyskusji na temat kształcenia myślenia krytycznego w Polsce.
31 Współpraca przebiegała za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz Skype’a.
Pobierz darmowy fragment (pdf)