Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00038 001298 12921205 na godz. na dobę w sumie
NOWE MEDIA pod redakcją Eryka Mistewicza Kwartalnik 9/2015 - ebook/pdf
NOWE MEDIA pod redakcją Eryka Mistewicza Kwartalnik 9/2015 - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 224
Wydawca: Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Język publikacji: polski
ISBN: 978-8-3787-9227-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> e-biznes
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
NOWE MEDIA kwartalnik opinii pod red. Eryka Mistewicza poświęcony skutecznej komunikacji i edukacji, zmianom na rynku mediów, nowym technikom marketingu i Public Relations, procesom selekcji i przyswajania informacji, psychologii poznawczej i wspomagania edukacji w świecie rozproszonej uwagi i natłoku wiadomości.

Najwyższej klasy, renomowani Autorzy porządkują i wskazują trendy i rozwiązania. NOWE MEDIA to pismo referencyjne dla toczących dyskusji o nowoczesnej edukacji, kreatywności i innowacji, marketingu i PR, dziennikarstwie i mediach społecznościowych. Z założenia nie jest pismem o technologiach, lecz o człowieku. W czasie szybko zachodzących zmian – inspirujące!

NOWE MEDIA ukazują się w wersji papierowej, tradycyjnej, oraz w wersjach cyfrowych.

Eryk Mistewicz – konsultant strategii marketingowych tworzący marki firm, miast i ludzi. Budował wolne media w Polsce, tworzył komunikację francuskich marek i challengerów rynku, budował komunikację partii politycznych i liderów sceny publicznej. W wyd. Helion wydał „Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają”, wcześniej był autorem m.in. „Stulecia Polaków 1900-1999” i współautorem „Anatomii władzy”. Ukończył École Supérieure des Sciences Commerciales d’Angers. Jest laureatem t.zw. Polskiego Pulitzera, Nagrody Głównej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskiej. Kwartalnik opinii „Nowe Media” to jego najnowszy projekt wydawniczy wydawany przez Wydawnictwo Operon we współpracy z ebookpoint.pl i partnerami z Francji.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Spis treści Witamy w Nowych Mediach .......................................................................................................... 5 Debata: Arystokracja rozumu, Stanisław KOZIEJ, Marcin JAKUBOWSKI, Konrad BIAŁOSZEWSKI, Radosław SIKORSKI, Tomasz ALEKSANDROWICZ, Michał BONI, Marek KACPRZAK, Anna BIAŁOSZEWSKA, Jarosław OBREMSKI, Maria WANKE-JERIE, Michał KOBOSKO, Łukasz OLEJNIK, Kazimierz KRUPA, Tomasz BIAŁEK, Marek PALCZEWSKI, Michał KLEIBER ............................................................ 9 Myślenie strategiczne podstawą – i wyzwaniem, prof. Michał KLEIBER .......................... 29 • Arystokracja rozumu Polska nauka. Potrzeba terapii szokowej, Maria WANKE-JERIE, Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA ............................................................................................ 35 „Internet w przyszłości będzie taki, jak o niego zadbacie”, Tim BERNERS-LEE ............. 43 • Od „płać, aby przeczytać” do „zapłać, aby być przeczytanym” Nie kłamcie, że wiecie, Edi PYREK ............................................................................................. 49 W zdrowym ciele 2.0 bezpieczny człowiek 3.1 (beta), Aleksandra SOWA ......................... 55 Widzialność jest pułapką, Łukasz ROGOWSKI ......................................................................... 61 Koniec Twittera? A może kolejny etap rozwoju?, Monika Marta PRZYBYSZ ..................... 67 • Twitter, czyli opowieść o rektorze średniej wielkości uczelni • Rój, czyli o emocjach Twittera • Pożegnanie z Twitterem • Twitter jako narzędzie prezentowania własnych ocen dla mnie się kończy • Twitter i sieci społeczne • Twitter, czyli puszczenie poręczy i wiecowanie • Twitter zmienia się, ale się nie kończy • Twitter wyobrażony na nowo, czyli jak udoskonalić ten serwis? • Czy istnieje życie poza Internetem? Sprawdziłem Siła narracji. Powrót do ogniska, Marek KACPRZAK ............................................................... 97 • Paweł Kukiz, czyli polityk atakujący media Elektroniczne państwo – Estonia, Kazimierz POPŁAWSKI .................................................. 107 Skok cyfrowy: Europa startuje, a Polska?, Michał BONI ...................................................... 115 O szpiegowaniu między sojusznikami, Jean-Paul OURY ..................................................... 125 Nowa epoka. Czas niepewności, Tomasz ALEKSANDROWICZ ........................................... 129 • Krótki film o ścinaniu głowy. O symbiozie między terrorystami a mediami Bylejakość Internetu, Tomasz RYCHARSKI ............................................................................. 139 Laboratorium reportażu, Marek MILLER ................................................................................. 147 Polemika: Czy gazety są już przeszłością?, Thomas BAEKDAL, Marek TWARÓG .......... 159 Dokument: Idę na dziennikarstwo. Dlaczego? ....................................................................... 166 Nauka kodowania? Polemicznie, Chris GRANGER ............................................................... 183 Biometria. O sztuce zidentyfikowania każdego z mieszkańców Ziemi, Konrad BIAŁOSZEWSKI ............................................................................................................... 191 Z pracowni badawczych. Interfejs bezpośrednich połączeń międzymózgowych......... 195 Warto przeczytać ................................................................................................................ 209 Walka o mięsień uwagi, Eryk MISTEWICZ Jak Internet może uratować demokrację?, Aleksandra SOWA Witamy w Nowych Mediach Jestem zachwycony. Zachwycony pasją, energią, chęcią poznawania nowych mediów i nie- kłamaną fascynacją tradycyjnym dziennikarstwem. Jestem zachwycony tym, co opisali studenci rozpoczynający studia dziennikarskie, poprosze- ni o odpowiedź na pytanie, dlaczego chcą zostać dziennikarzami. Jestem zachwycony! Ten zawód nie umiera. Dziennikarstwo nie ginie. I co chyba najważniej- sze: nie tylko wraca do korzeni, ale w kolejnych ocenach tych, którzy wybierają dziennikarstwo jako swoją drogę życiową, pojawiają się jakże ważne słowa: wiarygodność, prawda, uczci- wość, etyka, odpowiedzialność. Niesamowite. Niesamowite także dlatego, że bardzo łatwo w dyskusji o mediach i kondycji dziennikarstwa można się poddać narzekactwu: że Internet zabił odpowiedzialność (niszcząc tradycyjne me- dia), że pikujące nakłady i zamykane tytuły są najlepszym dowodem na to, iż praca dzienni- karzy nie jest już nikomu potrzebna (gdy wszystko jest w Internecie, za darmo), że gdy zejdzie ostatnie pokolenie rozpoczynające weekend z gazetą, nie będzie już chętnych ani do czytania, ani do pisania. Ci młodzi ludzie widzą, dlaczego dziennikarstwo zmarniało i podupadło. Znają wyniki sonda- ży wskazujące na utratę zaufania do dziennikarzy i szacunku do tego zawodu. Widzą, jak idee dziennikarskie idą na służbę do partii politycznych. Obserwują, jak prawda w mediach naj- pierw się rozmywa, a później zamienia się w ordynarny fałsz. Świetnie też rozumieją, że wśród najbardziej dochodowych zajęć, tych pozwalających na utrzymanie rodziny, być może nie ma już tego zawodu; że są zawody inne, z większą gwarancją przyszłości, etatu, zatrudnienia, ponadprzeciętnego wynagrodzenia. A jednocześnie mówią: tak, chcemy być dziennikarzami. Bo to ważny zawód. Bo odpowiedzialny. Bo przekazuje prawdę. Bo mówi o ludziach i proble- mach, i o tym, co najważniejsze. Bo zmienia świat. I coś jeszcze mnie w tych pracach zafascynowało: są napisane ładną polszczyzną. Po au- torkach i autorach widać, że dużo czytają – i to nie tylko wpisów na Facebooku i Twitterze. Posługują się językiem, jaki zanika także w centralnych, warszawskich mediach. Jakaś część studentów dzielących się z nami swoimi przemyśleniami, podejrzewam, pochodzi z tzw. inteli- genckich domów – z nawykiem czytania, z księgozbiorem, z zapisywaniem dzieci do biblioteki miejskiej, z szacunkiem do słowa, uważności, kultury bycia. N O W E M E D I A 5 Może tu leży klucz do wysokojakościowego dziennikarstwa? Im gorzej wykształcone będzie społeczeństwo, im gorsza będzie jakość absolwentów na poszczególnych etapach kształcenia, im większe wymagania będzie się stawiało wobec nich, a oni wobec świata, tym bardziej ni- szowa stanie się twórczość dziennikarska, tym bardziej elitarna, ale też ważna. Na pewno autorzy przytaczanego w tym wydaniu NOWYCH MEDIÓW dokumentu Dlaczego chcę zostać dziennikarzem? wygrają w rywalizacji z botami – zasysającymi zewsząd i prze- twarzającymi informacje dziennikarskimi robotami agregującymi treści. Chciałbym, aby zbiór tekstów młodych ludzi, którzy zaczęli studiować dziennikarstwo i piszą o swoich motywacjach, nadziejach (także obawach, ale jakże inaczej wyrażanych niż te oba- wy, które słyszymy w trakcie kolejnych sympozjów i międzyredakcyjnych spotkań), stał się żelazną lekturą dla przedstawicieli „starych mediów”. Dziennikarzy, redaktorów naczelnych, wydawców, medioznawców i nauczycieli dziennikarstwa. Wiem, jak bardzo jesteście zmę- czeni. Wiem, jak bardzo macie dość. Ale zobaczcie, są następcy, ideowi, uczciwi, przekonani o misji przypisanej do tego zawodu, naprawdę nie ma się czego wstydzić! * * * NOWE MEDIA to wiedza o procesach, które dopiero zaczynają być wyczuwalne. Jak układ zaproponowany przez Google i Facebooka największym wydawcom prasy (czy szerzej: „tre- ściowego contentu”). Jak ograniczanie wolności ekspresji w sieci – ukrywanie pomysłów cenzorskich za parawanem walki z nienawiścią w Internecie czy terroryzmem. Jak cyber- bezpieczeństwo i poszukiwanie najskuteczniejszych metod w edukacji. Jak wreszcie polityka w epoce nowych mediów. Dziś świat przyspieszył na tyle, że politykę uprawiają już media, a politycy stanowią media, stają się mediami, są mediami. NOWE MEDIA to krytyczne podejście do nowych możliwości technologicznych – fascynacji błahostkami i błyskotkami. Od technologii ważniejsze jest to, jak myślimy i jak zmieniamy nasze podejście do świata pod wpływem informacji, w jaki sposób przetwarzamy informacje, wykorzystujemy je, uczymy się. Oraz to, jak możemy przygotować się na tak głębokie zmiany w komunikacji, marketingu, PR, mediach, edukacji, kształceniu. Jak mimo zmieniających się okoliczności wciąż pozostać skutecznymi. NOWE MEDIA to wreszcie tworzące się środowisko młodych naukowców, teoretyków i prak- tyków, ludzi otwartych i poszukujących. To, co mnie cieszy szczególnie, to coraz więcej tek- stów pochodzących właśnie od polskich autorów. Wydaniu poszczególnych zeszytów NOWYCH MEDIÓW towarzyszą zamknięte, jedynie w gro- nie Autorów i współpracowników toczone debaty. Dla mnie są wielką szkołą i nauką. Od za- pisów jednej z takich debat rozpoczynamy to wydanie NOWYCH MEDIÓW. Uzupełnieniem zapisu spotkania są teksty prof. Michała Kleibera o braku centrum strategii państwa oraz Małgorzaty Wanke-Jakubowskiej i Marii Wanke-Jerie o polskiej nauce potrzebującej terapii szokowej. Brak strategii państwa, której nie była w stanie stworzyć polska nauka, i brak dobrej nauki, o które zadbałoby mądre państwo – to zaczyna przypominać kwadraturę koła. A jeśli nie wiemy, dokąd iść, jeśli nie wiemy, co ważne, jeśli nie wiemy, jakie są priorytety w kształceniu, innowacjach, w podejściu do komunikowania, to stoimy w miejscu lub po- ruszamy się bardzo powoli. Kto dziś stoi w miejscu, ten się cofa, to przecież oczywistość. O tym, że to dziś decyduje się przyszłość nowych mediów, przyszłość Internetu, przekonuje Sir Tim Berners-Lee, nazywany Ojcem Internetu. A o tym, jaka to może być przyszłość i że nie możemy kłamać, przekonując, że umiemy ją przewidywać – Edi Pyrek. Aleksandra Sowa zaś w porywającym tekście o ludzkiej dystopii rysuje obraz świata, w którym to uczące się, rozwijające się, tworzące, komunikujące się między sobą maszyny przestają być wyłącznie światem science-fiction. Od rozważań Łukasza Rogowskiego o widzialności w nowych mediach rozpoczynamy blok tekstów o „Twitterze na zakręcie” – coraz więcej krytycznych wypowiedzi na temat najlepsze- go narzędzia szybkiej komunikacji, coraz więcej głosów, że być może – jak przekonuje Monika Przybysz – jest to wymarzone wręcz narzędzie dla firm, organizacji, fundacji, Kościołów etc., ale niekoniecznie dobry środek komunikacji dla osób publicznych. O rozczarowaniu Twitte- rem piszą Michał Kobosko i Marek Twaróg, o emocjach roju – Anna Białoszewska. Koniec Twittera dla osób publicznych ogłasza Arkadiusz Jordan. Bronić tego narzędzia próbuje Mał- gorzata Wanke-Jakubowska, zaś przyszłość komunikatora 140 znaków przewiduje – i propo- nuje dla niego plan ratunkowy – Michael Edwards. O tym, że wszystko jest opowieścią, a głównym zadaniem „podających do druku” jest właśnie opowiadanie dobrych historii, przekonuje Marek Kacprzak. Ciekawy tekst nawiązujący do marketingu narracyjnego, ale i tłumaczący emocje mediów ostatnich miesięcy. Emocji coraz większych. NOWE MEDIA to poszukiwanie najlepszych rozwiązań, wskazywanie ich i zadawanie proste- go pytania: dlaczego nie jest to możliwe w Polsce? W tym wydaniu Kazimierz Popławski pisze o „elektronicznym państwie Estonii”, czyli o administracji XXI w. Czy podobny „skok cyfrowy” możliwy jest w Polsce – Michał Boni. W tym kontekście jeszcze jeden problem, ale i szansa: rozwój biometrii, o czym pisze Konrad Białoszewski. Trudno wyobrazić sobie przyszłość bez dokładnej identyfikacji każdego z mieszkańców planety. W emocjach, szaleństwie, wrogości, narastających problemach i szybkiej wymianie nieistotnych – najczęściej – informacji będziemy musieli nauczyć się żyć. O nowej epoce i czasie niepewności pisze Tomasz Aleksandrowicz. NOWE MEDIA to miejsce najważniejszych dyskusji o kondycji dziennikarstwa i – podobnie jak w poprzednich wydaniach – próba znalezienia odpowiedzi na najistotniejsze pytania dotyczą- ce skutecznej komunikacji. Thomas Baekdal i Marek Twaróg o przyszłości dziennikarstwa, Tomasz Rycharski o bylejakości Internetu, Chris Granger o pułapkach kodowania. Marek Miller, pisząc o Laboratorium Reportażu, pokazuje, że warto realizować kolejne projekty epoki nowych mediów – dobrze przemyślane, zborne, inteligentne, oparte o głęboką wiedzę. Po raz pierwszy w NOWYCH MEDIACH sięgamy do prac badawczych związanych z mózgiem i komunikacją. Trudny raport z jednego z najciekawszych eksperymentów ostatnich miesięcy. Eksperymentów, które mogą oznaczać już wkrótce zupełnie inne podejście do skutecznej ko- munikacji masowej – ale o tym być może przekonamy się w najbliższych latach. 6 N O W E M E D I A N O W E M E D I A 7 * * * To niesamowite, jak bardzo ludzie łakną dziś SŁOWA. Teoretycznie, mają zdań wypowiadanych, zdań do przeczytania nadmiar. A jednocześnie po- szukują tego, co niosłoby – ich zdaniem wysoką – jakość. Na co nie szkoda byłoby im czasu. Poszukują Autorów. Ludzi dysponujących wiedzą, potrafiących tę wiedzę przekazać. Autorów uczciwych intelektualnie. Otwartych na świat, przetwarzających dla nich – Czytelników – świat informacji. Prowadzących ich przez świat. Autorów – nauczycieli życia? Mistrzów? Poszukują Prawdy. W natłoku tekstów, informacji, opinii to właśnie zidentyfikowanie Autora, a później przekonanie o wiarygodności tego, co przedstawia, wydaje się być najważniejsze. Poszukują Rozmowy. Społeczności, przestrzeni współuczestniczenia. Może dlatego tak bardzo sprawdzają się wszelkiego typu projekty crowdfoundingowe. Ale też niejako presja Autorów i tworzącej się wokół NOWYCH MEDIÓW społeczności głów- nie młodych przedstawicieli nauki i mediów sprawiła, że poza wersją drukowaną, papierową NOWYCH MEDIÓW, poza wydaniami cyfrowymi, we wszystkich formatach na Kindle, e-booki, smartfony, w sklepikach książek iTunes Apple oraz w ebookpoint.pl, dużą część dyskusji i pu- blikacji, które nie mogą czekać do najbliższego wydania papierowego, przenieśliśmy na plat- formę referencyjnych opinii www.WszystkoCoNajwazniejsze.pl. Zapraszam do tego projektu Instytutu Nowych Mediów. Próbujemy w tym wydaniu NOWYCH MEDIÓW przewidzieć to, co nieprzewidywalne. Zwra- camy uwagę na to, co zdaniem autorów najważniejsze, wreszcie przedstawiamy diagnozę i sposoby wyjścia z problemów, które niedługo się pojawią. Zapraszam do lektury, ale także do dyskusji, nadsyłania tekstów, listów, polemik. Eryk Mistewicz Adres: Nowe Media Wydawnictwo Pedagogiczne Operon Sp. z o.o, ul. Hutnicza 3, 81-212 Gdynia e-mail: nowemedia@operon.pl Twitter: @Nowe_Media Instagram: NoweMedia 8 N O W E M E D I A
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

NOWE MEDIA pod redakcją Eryka Mistewicza Kwartalnik 9/2015
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: