Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00084 008235 15929314 na godz. na dobę w sumie
Nadciśnienie. Zdrowa dieta - ebook/pdf
Nadciśnienie. Zdrowa dieta - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 36
Wydawca: Literat Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7774-429-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poradnik zawiera praktyczne wskazówki dla osób z nadciśnieniem tętniczym, jak poprzez właściwą dietę wspierać zalecenia lekarza, a także przepisy kulinarne, przykładowe jadłospisy, tabelę zawartości sodu w wybranych produktach oraz podstawowe wiadomości o chorobie (rodzaje nadciśnienia tętniczego, objawy, przyczyny, diagnostyka, leczenie; pomiar ciśnienia). Atrakcyjna szata graficzna.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

ZASADY DIETY PRZY NADCIŚNIENIU 1. Jedz więcej owoców i warzyw, takich jak: seler, zielona sałata, szparagi, biała kapusta, rzodkiewki, fasolka szparagowa, brukselka, ogórek, szpi- nak, kabaczki, brokuły, rzepa, cebula, arbuz, gruszka, jabłko. 2. Jedz tłuste ryby, np.: łosoś, makrela, sardynki, śledzie. 3. Zwiększ w diecie ilość produktów zawierających witaminę C, np.: pomidory, papryka, koper, dzika róża, agrest, truskawki, maliny, morele, kiwi, czarne porzeczki, pomarańcze. 4. Spożywaj pokarmy bogate w potas, np.: kalafior, suszone morele, banany, awokado, ananasy, sok pomarańczowy, ziemniaki, pomidory, surowa marchew, zielone warzywa liściaste. 5. Spożywaj produkty zawierające wapń, np.: chude mleko, kefir, jogurt, twa- róg, sery żółte o niskiej zawartości tłuszczu. 6. Spożywaj produkty bogate w błonnik, np.: otręby, płatki owsiane, kaszka kukurydziana, makaron pełnoziarnisty, kapusta. 7. Ogranicz potrawy tłuste, takie jak salami, pasztetowa, masło, smalec. 8. Ogranicz użycie soli (paluszki, chipsy, orzeszki, chrupki, krakersy, produkty konserwowe, zupy w proszku), również przy przygotowywaniu potraw, le- piej zastąp ją przyprawami oraz świeżymi i suszonymi ziołami, np. bazylią, oregano, papryką. 9. Spożywaj 4-5 małych posiłków dziennie, o stałych porach. 10. Ogranicz spożycie węglowodanów prostych (przede wszystkim słodyczy i białego pieczywa). 11. Pij wody mineralne zawierające niewiele sodu i chlorków. 12. Stosuj czosnek jako przyprawę. 13. Zamień białe pieczywo na chleb pełnoziarni- sty. 14. Stosuj oleje roślinne, np. oliwę z oliwek, olej lniany, olej słoneczni- kowy. 15. Uważaj, aby twoja dzien- na dawka cholesterolu nie wynosiła więcej niż 300 mg. 16. Nie nadużywaj alkoholu. 17. Nie pij zbyt dużo kawy. 9 J A D Ł O S P I S Y J A D Ł O S P I S Y Przykładowy jadłospis (lato) PIERWSZE ŚNIADANIE (cid:3)(cid:3) 200 ml chudego mleka (cid:3)(cid:3) 1 kromka chleba żytniego (do 100 g) (cid:3)(cid:3) 1/2 łyżeczki margaryny (cid:3)(cid:3) 1 plasterek chudej szynki drobiowej (cid:3)(cid:3) 1 pomidor DRUGIE ŚNIADANIE (cid:3)(cid:3) 100 g chudego twarożku ze szczypiorkiem i rzodkiewkami (cid:3)(cid:3) 1 jabłko OBIAD (cid:3)(cid:3) 1 średni ugotowany ziemniak (cid:3)(cid:3) 100 g dorsza smażonego na 2 łyżeczkach oleju słonecznikowego (cid:3)(cid:3) 100 g sałatki warzywnej z papryki, pieczarek, zielonej sałaty i pomidora, skropionej sokiem z cytryny, z dodatkiem 1 łyżki oliwy z oliwek (cid:3)(cid:3) 200 ml zsiadłego mleka (cid:3)(cid:3) 1 gruszka PODWIECZOREK KOLACJA (cid:3)(cid:3) 1 kromka chleba graham (do 100 g) (cid:3)(cid:3) 1/2 łyżeczki margaryny (cid:3)(cid:3) 70 g chudego zimnego mięsa, np. z pieczeni (cid:3)(cid:3) 4 rzodkiewki (cid:3)(cid:3) 200 ml herbaty (może być z 1 łyżeczką cukru) (cid:3)(cid:3) 100 g świeżych owoców sezonowych, np. śliwek 10 Przykładowy jadłospis (zima) PIERWSZE ŚNIADANIE (cid:3)(cid:3) 200 ml kawy z chudym mlekiem (cid:3)(cid:3) 2 kromki chleba chrupkiego (cid:3)(cid:3) 1/2 łyżeczki margaryny (cid:3)(cid:3) 1 plasterek chudego sera żółtego (cid:3)(cid:3) 1 plasterek szynki (cid:3)(cid:3) 1/4 papryki DRUGIE ŚNIADANIE (cid:3)(cid:3) 100 g chudego twarożku z natką pietruszki (cid:3)(cid:3) 1 pomarańcza OBIAD (cid:3)(cid:3) 300 ml zupy jarzynowej (cid:3)(cid:3) 75 g kaszy kuskus (cid:3)(cid:3) 100 g gotowanej wołowiny (cid:3)(cid:3) 100 g marchewki z groszkiem (cid:3)(cid:3) 200 ml kompotu ze śliwek lub innych owoców (cid:3)(cid:3) 1 banan (cid:3)(cid:3) kilka migdałów (5-7) PODWIECZOREK KOLACJA (cid:3)(cid:3) 1 kromka chleba razowego (do 100 g) (cid:3)(cid:3) 1/2 łyżeczki margaryny (cid:3)(cid:3) 70 g chudej wędliny, np. wołowej (cid:3)(cid:3) 1 ogórek kiszony (cid:3)(cid:3) 200 ml herbaty (może być z 1 łyżeczką cukru) lub soku owocowego (cid:3)(cid:3) 1 kiwi 11 P R Z E P I S Y P R Z E P I S Y 1. ROSÓŁ Z KURY Składniki dla 4 osób (cid:3) 300 g mięsa z kury (cid:3) 1,5 l wody (cid:3) 3 marchewki (cid:3) 1 pietruszka (korzeń) (cid:3) kawałek selera (cid:3) 1/2 białej części pora (cid:3) kilka ziaren pieprzu (cid:3) sól Wykonanie 1. Mięso myjemy i zalewamy zimną wodą. 2. Następnie wodę z mięsem zagotowujemy i odszumowujemy, czyli zbieramy gromadzącą się na powierzchni pianę. 3. Marchewki myjemy, obieramy i kroimy na plasterki lub słupki. 4. Seler myjemy, obieramy i trzemy na tarce o dużych oczkach. 5. Korzeń pietruszki myjemy, obieramy i kroimy na plasterki. 6. Por myjemy i dodajemy do zupy w całości. 7. Dodajemy również pozostałe warzywa, sól i pieprz. 8. Gotujemy zupę tak długo, aż składniki będą miękkie, wtedy odcedzamy wa- rzywa i wyjmujemy mięso. 12
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Nadciśnienie. Zdrowa dieta
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: