Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00101 004463 14465603 na godz. na dobę w sumie
Nagi obiektyw. Sztuka fotografowania aktów i obróbki zdjęć - książka
Nagi obiektyw. Sztuka fotografowania aktów i obróbki zdjęć - książka
Autor: , Liczba stron: 296
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3020-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> edycja zdjęć
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Sztuka portretowania nagości

Fotografia aktu wymaga od Ciebie wzniesienia się na szczyty kreatywności - ponieważ w żadnej innej dziedzinie fotografii granica między kiczem a sztuką nie jest aż taka cienka. Stworzenie intrygującego aktu oraz poruszającego zdjęcia portretowego to wyższa szkoła jazdy. Tu liczą się nie tylko znakomite umiejętności techniczne oraz odpowiedni warsztat, ale także zdolność do nawiązania dobrego kontaktu z fotografowaną modelką i zbudowania atmosfery, która pozwoli swobodnie odkryć wszystko, co niepotrzebnie zakryte...

W tej książce znajdziesz zdjęcia autorstwa wielu wybitnych twórców wraz ze schematami oświetlenia i opisami scenerii, dzięki czemu poznasz różne techniki i metody pracy. Dowiesz się, które elementy studia jesteś w stanie wykonać samodzielnie, a jakie najlepiej kupić. Świetni fotograficy podpowiedzą Ci, jakie dostępne plenery i oryginalne lokalizacje możesz wykorzystać w swoich sesjach. Poznasz sposoby optymalizacji i gruntownego przeobrażenia Twoich zdjęć cyfrowych za pomocą programu Photoshop oraz przeczytasz o technikach i sztuczkach, o których prawdopodobnie jeszcze nie słyszałeś. Droga do uzyskania doskonałego zdjęcia staje przed Tobą otworem!

Praca z aparatem:

Techniki pracy w Photoshopie:


Ujarzmij potęgę światła - rozwiń swoje fotograficzne umiejętności!



Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Nagi obiektyw. Sztuka fotografowania aktów i obróbki zdjęć Autor: Harald Heim, Kay Michael Kuhnlein Tłumaczenie: Sławomir Kupisz ISBN: 978-83-246-3020-2 Tytuł oryginału: Akt- und Porträtfotografie: Inklusive Fotostyling mit Photoshop Format: 215×255, stron: 296 Sztuka portretowania nagości • Przyjrzyj się metodom pracy znanych fotografików i odsłoń ich sekrety • Poznaj trzydzieści schematów oświetlenia, zaprezentowanych w formie graficznej i opisowej • Odkryj tajniki kompozycji obrazu, a także dalszej obróbki zdjęcia w ramach retuszu Fotografia aktu wymaga od Ciebie wzniesienia się na szczyty kreatywności - ponieważ w żadnej innej dziedzinie fotografii granica między kiczem a sztuką nie jest aż taka cienka. Stworzenie intrygującego aktu oraz poruszającego zdjęcia portretowego to wyższa szkoła jazdy. Tu liczą się nie tylko znakomite umiejętności techniczne oraz odpowiedni warsztat, ale także zdolność do nawiązania dobrego kontaktu z fotografowaną modelką i zbudowania atmosfery, która pozwoli swobodnie odkryć wszystko, co niepotrzebnie zakryte... W tej książce znajdziesz zdjęcia autorstwa wielu wybitnych twórców wraz ze schematami oświetlenia i opisami scenerii, dzięki czemu poznasz różne techniki i metody pracy. Dowiesz się, które elementy studia jesteś w stanie wykonać samodzielnie, a jakie najlepiej kupić. Świetni fotograficy podpowiedzą Ci, jakie dostępne plenery i oryginalne lokalizacje możesz wykorzystać w swoich sesjach. Poznasz sposoby optymalizacji i gruntownego przeobrażenia Twoich zdjęć cyfrowych za pomocą programu Photoshop oraz przeczytasz o technikach i sztuczkach, o których prawdopodobnie jeszcze nie słyszałeś. Droga do uzyskania doskonałego zdjęcia staje przed Tobą otworem! Praca z aparatem: • Fotografowanie we wnętrzach • Akcesoria, dodatki, rekwizyty, tła • Praca z modelką: makijaż i stylizacja • Pozowanie, mimika i zdjęcia w ruchu • Modelowanie światła w studio • Kadrowanie i perspektywa Techniki pracy w Photoshopie: • Retuszowanie fotografii • Modelowanie ciała i korygowanie przebarwień skóry • Montaż z twarzy i sylwetki • Uzyskiwanie efektów w programie Photoshop oraz przy użyciu rozszerzeń • Od koloru do czerni i bieli Spis treści Wstęp � � � � � � � � � � � � � � � � � 9 1 Fascynujący świat fotografii cyfrowej — akt i fotografia portretowa� � 11 Fotografia portretowa . . . . . . . . . . 12 Fotografia aktu . . . . . . . . . . . . . . . 12 Ty i modelka. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 W studiu czy w plenerze? . . . . . . . . 15 Photoshop i s-ka. Tak czy nie? . . . . . 16 2 Sprzęt � � � � � � � � � � � � � 19 Aparat fotograficzny i obiektywy . . . 20 RAW czy JPEG?. . . . . . . . . . . . . . . 21 Hardware i software . . . . . . . . . . . 24 Światło słoneczne . . . . . . . . . . . . . 26 Oświetlenie wewnętrzne czy lampa halogenowa szerokostrumieniowa? . 28 Lampa kompaktowa czy studyjna? . . 29 Studyjne lampy błyskowe . . . . . . . . 32 3 Od pomysłu do realizacji� � 35 Plan czy spontaniczność? . . . . . . . . 36 W poszukiwaniu wizji . . . . . . . . . . . 37 Style w fotografii portretowej. . . . . 37 Style w fotografii aktu . . . . . . . . . . 40 Lokalizacja: wnętrza i plener . . . . . . 42 Własny salon jako studio fotograficzne . . . . . . . . 45 Profesjonalne studio fotograficzne. . 46 Akcesoria, rekwizyty, tła. . . . . . . . . 47 4 Modelka � � � � � � � � � � � � 55 Znajome i przyjaciółki w roli modelek 56 Łowy w internecie . . . . . . . . . . . . . 57 Modelki: amatorki i profesjonalistki . 59 6 Umowa i wynagrodzenie . . . . . . . . . 60 TFP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Wykorzystanie zdjęć do celów komercyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Makijaż i stylizacja . . . . . . . . . . . . . 63 Makijaż samodzielny czy wizażystka? . . . . . . . . . . . . . . . 64 Gdzie znaleźć wizażystkę? . . . . . . . 66 Alternatywa: makijaż cyfrowy . . . . . 66 Przygotowania do sesji. . . . . . . . . . 67 Instrukcje: natychmiast czy…? . . . . 68 Podtrzymuj komunikację z modelką, wydawaj zrozumiałe komunikaty. . . . 68 Czasami musisz improwizować . . . . 69 5 Pozowanie i mimika � � � � 71 Katalog póz? Zdecydowanie nie . . . . 72 Kopiować czy tworzyć?. . . . . . . . . . 72 Praca nad pozą . . . . . . . . . . . . . . . 73 Mimika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Techniki pracy . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Rekwizyty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Praca z dwiema modelkami . . . . . . . 79 Naturalne ruchy zamiast póz . . . . . 80 Magiczna formuła nie istnieje . . . . . 81 6 Światło� � � � � � � � � � � � � 83 Słońce — wyzwanie niebanalne . . . . 84 Modelowanie światła w studiu. . . . . 86 Kierunek światła . . . . . . . . . . . . . . 91 Konfiguracja oświetlenia . . . . . . . . . 93 Warianty oświetlenia . . . . . . . . . . . 96 Folie barwne . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Analiza oświetlenia. . . . . . . . . . . . . 99 Błędy, których możesz uniknąć . . . 101 7 Ustawienia aparatu � � � 105 Światło ciągłe . . . . . . . . . . . . . . . 106 Światło mieszane. . . . . . . . . . . . . 108 Ustawienia ręczne . . . . . . . . . . . . 109 Studyjne lampy błyskowe . . . . . . . 111 Określanie wartości przysłony za pomocą światłomierza . . . . . . . 112 Bez światłomierza . . . . . . . . . . . . 112 Głębia ostrości i ogniskowa. . . . . . 115 8 Kompozycja � � � � � � � � � 117 Kadrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Perspektywa . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Obraz czarno-biały czy kolorowy? . 123 Selekcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Najczęstsze błędy popełniane przez początkujących . . . . . . . . . . 127 9 Zaglądamy profesjonalistom przez ramię� � � � � � � � � 129 Dzień z mistrzem obiektywu, Stefanem Gesellem . . . . . . . . . . . 130 Fotografowanie w plenerze z Krolopem i Gerstem . . . . . . . . . 139 Sesja we wnętrzach z Tomem Riderem. . . . . . . . . . . . . 145 10 To również z pewnością Ci się przyda � � � � � � � � 151 Nie trać z oczu rzeczywistości . . . 152 Trendy i ideał piękna . . . . . . . . . . . 153 Czy wszyscy jesteśmy piękni? . . . . 156 Obróbka cyfrowa: tak czy nie?. . . . 158 Spis treści 11 Techniki pracy w Photoshopie� � � � � � � �161 Otwieranie plików JPEG za pomocą wtyczki Camera Raw . . . . . . . . . . 162 Techniki korekcji balansu bieli . . . . . 163 Korekcja balansu bieli za pomocą Camera Raw . . . . . . . . 164 Szybka obróbka zdjęcia w Photoshopie. . . . . . . . . . . . . . . 168 Gradient, czyli cyfrowe światło . . . 169 Warstwy i maski . . . . . . . . . . . . . 173 Symulacja reflektora i lampy rozjaśniającej . . . . . . . . . . 174 Uwypuklenie motywu poprzez winietowanie . . . . . . . . . . 179 Zaawansowane techniki winietowania . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Winieta jako maska warstwy. . . . . 184 12 Retuszowanie fotografii � 187 Praca z pędzlem korygującym . . . . 188 Korygowanie przebarwień skóry i mikrocieni . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Wygładzanie skóry . . . . . . . . . . . . 193 Przywracanie naturalnej faktury skóry . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Modelowanie światłem i cieniem . . 197 Dopracowywanie szczegółów . . . . 199 Odcień skóry i jasność . . . . . . . . . 202 Modelowanie ciała . . . . . . . . . . . . 204 13 Uzyskiwanie efektów w programie Photoshop oraz za pomocą wtyczek� 211 Od koloru do czerni i bieli . . . . . . . 212 Obraz czarno-biały z warstwami dopasowania . . . . . . 213 7 Spis treści Zastosowanie funkcji Czarno-białe w Photoshopie CS4            215 Zmiana barwy zdjęć monochromatycznych          221 Efekt colorkey                223 Uzyskiwanie jasnej tonacji za pomocą Photoshopa i wtyczki   227 Ziarno filmu jako element stylizujący         232 Malowidło i rysunek            233 Efekty specjalne za pomocą wtyczek            239 14 Montaż i kompozycja � � 249 Montaż z twarzy i sylwetki       250 Kompozycja z pierwszym planem   254 Zaawansowana kompozycja      258 Sześć przykazań kompozycji tła   259 Prosty montaż tła             260 Dodawanie tekstury podłoża      267 Tworzenie kompozycji           268 Szparowanie za pomocą maski w skali szarości               270 Uwagi końcowe               274 15 Prezentacja zdjęć � � � � 277 Społeczności internetowe       278 Własna strona internetowa      278 Odbitki                     280 Twoje zdjęcie na płótnie         281 Fotoksiążka                  281 Prezentacja zdjęć na wystawie    282 Czy na fotografii można zarobić?   283 Radzenie sobie z krytyką        283 Dodatek � � � � � � � � � � � � � � 285 Fotograficy i autorzy           286 Modelki                     292 8 3 Od pomysłu do realizacji W przypadku filmu mamy do czynienia z dą- żeniem do realizacji wspólnej wizji reżysera, scenarzysty i producenta (bądź przeforso- wania własnej każdego z nich). To, czy za- miar się powiódł, można łatwo ocenić po wpływach z biletów. Podobnie ma się rzecz z profesjonalnymi fotografiami przeznaczonymi dla czasopism kolorowych, na użytek branży reklamowej itd. Rzadko kiedy są one projektem, który fotograf planuje i realizuje sam z siebie. Za- zwyczaj jest on jedynie wykonawcą przeku- wającym w rzeczywistość wizje i zalecenia zleceniodawcy, agencji reklamowej, działu marketingu itp. Jako początkujący bądź półprofesjonalny fotograf jesteś wolny od tego rodzaju na- cisków i samodzielnie decydujesz o wszyst- kim. To olbrzymia szansa i pole popisu dla Twojej kreatywności. Rozdział 3 – Od pomysłu do realizacji Starannie zaplanowane i poddane stylizacji ujęcie. Zdjęcie: Tom Rider Plan czy spontaniczność? Podczas każdej sesji nieuchronnie staniesz przed ko- niecznością odpowiedzi na pytanie: czy chcesz, aby Twoje zdjęcia były zaplanowane i dopracowane, czy też preferujesz spontaniczność i pójście na żywioł? Naturalnie, możliwe jest połączenie obu tych kon- cepcji. Dość szybko powinieneś się zorientować, któ- ra z obu wspomnianych metod jest dla Ciebie odpo- wiedniejsza i bardziej do Ciebie przemawia. Formułowanie uniwersalnych wskazówek jest w tym przypadku pozbawione sensu, gdyż cechy oso- bowości modelki i fotografa bardzo często są komplet- nie różne. Nie każdy jest zdolny do spontanicznych zachowań. Oprócz tego na spontaniczność wizji mogą sobie pozwolić przede wszystkim ci, którzy dysponu- ją bogatym, wszechstronnym wyposażeniem i mają pod ręką elastyczną, umiejącą reagować na zmienia- jące się koncepcje wizażystkę (naturalnie przy założe- niu, że modelka nie maluje się sama). Dodatkowym smaczkiem spontanicznego podejścia do fotografowania jest możliwy efekt. Nierzadko uda- je się w ten sposób osiągnąć zdumiewające rezultaty i stworzyć prawdziwe perełki, które prezentują się le- piej, niż można by było sobie to wyobrazić. 36 Pomysł wybornie przeniesiony na zdjęcie. Zdjęcie: Günter Hagedorn W poszukiwaniu wizji Jeśli wynajdywanie pomysłów na zdjęcia przychodzi Ci z trudem, pozwól po prostu zainspirować się pra- cami innych fotografików. Powinieneś unikać jednak stuprocentowych podróbek. Lepszym rozwiązaniem jest wniknięcie w zasadniczy zamysł zdjęcia, a na- stępnie zestawienie go z własnymi wyobrażeniami. W ten sposób stworzysz prawdziwie nowe, nieeksplo- atowane dotąd koncepcje. Przykładów szukaj na stronach internetowych foto- grafów. Jeśli fascynuje Cię styl któregoś ze znanych artystów fotografików, zaopatrz się dodatkowo w jed- ną z publikacji prezentujących jego dokonania. Stu- diując ją odpowiednio często, wcześniej czy później Zdjęcie: Günter Hagedorn Style w fotografii portretowej rozszyfrujesz istotę tego, co stanowi o magnetyzmie stylu tego twórcy, i nasiąkniesz nim całkowicie. To dobry punkt wyjścia do rozwijania i kształtowania swoich własnych wizji i pomysłów. Kolejna propozycja być może wyda Ci się zabaw- na. Dokonaj wizualizacji swoich snów. Niemal każdy obdarzony odrobiną fantazji człowiek wyobraża sobie od czasu do czasu sceny, które pomagają mu oderwać się od trosk dnia codziennego. Niewykluczone, że kryje się wśród nich wymarzona idea przewodnia dla Twojego zdjęcia. Przydatnym źródłem inspiracji, pozwalającym zo- rientować się w najnowszych trendach dotyczących makijażu i mody, są filmy, a jeszcze lepiej wideoklipy prezentowane przez telewizyjne stacje muzyczne, np. MTV lub Viva. Unikaj jednak ślepego naśladownictwa, gdyż nieko- niecznie wyjdzie Ci to na dobre. Jeśli nie chcesz nara- zić się na drwiny, unikaj zwłaszcza kopiowania scen ze znanych filmów — oryginał jest zazwyczaj lepszy od każdej kopii. Klasycznym tego przykładem jest scena z filmu American Beauty, w której młodziut- ka wówczas Mena Suvari leży nago w wannie pełnej płatków róż. Taką widzi ją zauroczony nią mężczy- zna, w którego rolę wcielił się Kevin Spacey. Tysiące fotografów rozrzucało tony płatków róż, aby lepiej lub gorzej skopiować tę scenę. Na efekty najle- piej spuścić zasłonę milczenia. W poszukiwaniu kon- cepcji zdjęcia i jej realizacji nie da się chyba popełnić większego błędu, niż bezrefleksyjnie naśladować zna- ny motyw. Tego typu sceny są zbyt głęboko osadzo- ne w pamięci widza, by można było liczyć na to, że nie odkryje on fałszerstwa. Zazwyczaj należy się też pozbyć złudzeń, że uda nam się stworzyć dobrą ada- ptację takiej sceny. W tym przypadku rada brzmi: „Im dalej od scen ikon, tym lepiej”. Style w fotografii portretowej Współczesna fotografia nie obroniła się przed tenden- cją do szufladkowania, której ofiarami padły wcze- śniej muzyka i sztuka. Nie zamierzamy kryć się w tej książce przed duchem czasu i wymienimy najważ- niejsze kierunki we współczesnej fotografii portreto- wej oraz aktu. 37 Rozdział 3 – Od pomysłu do realizacji Półportret, „przypadkowe” ujęcie. Zdjęcie: Silvia Kuhnlein Ujęcie spontaniczne Najczęściej spotykaną formą w fotografii portretowej jest z pewnością ujęcie spontaniczne. Jak sama nazwa wskazuje, ujęcie jest efektem chwili i powstaje bez ja- kichkolwiek wskazówek „reżysera”. Wśród profesjonalistów taką formę fotografii spoty- ka się stosunkowo rzadko. Tymczasem nic nie stoi na przeszkodzie, aby pójść śladem swobodnie porusza- jącej się osoby i — ustawiwszy aparat na tryb zdjęć seryjnych — wykonać sto lub więcej ujęć. Wśród nich z pewnością będzie obraz, który znajdzie się w gronie Twoich faworytów. 38 Fotografia uliczna Pod tym pojęciem kryją się zdjęcia wykonane w miej- scach publicznych. Osoby, uznane przez Ciebie za in- teresujące, są fotografowane w swobodnych, niewy- muszonych sytuacjach i pozach. W większości przypadków są to portrety lub półpor- trety, których wymowa bywa niekiedy silniejsza niż obrazów ukazujących pełną postać modela. Nie chcąc wnikać w ściśle powiązane z tego typu fotografią kwestie natury prawnej, ograniczymy się do istotnej wskazówki: jeśli planujesz upublicznienie swoich prac, postaraj się — przed sesją lub po niej — o zgodę fotografowanej osoby na rozpowszechnianie jej wizerunku. Dotyczy to również prezentacji Twoich prac na własnej stronie WWW. Przy dobrych warunkach oświetleniowych tego typu zdjęcia prezentują się najlepiej, jeśli ustawisz krótki czas ekspozycji (unikniesz w ten sposób efektu rozmycia wywołanego ruchem fotografowanej osoby), a przysłonę ustawisz w trybie automatycznym. W przypadku fotografii ulicznej zastosowanie peł- nej automatyki nie jest powodem do wstydu. War- to również zaopatrzyć się w teleobiektyw z szeroką ogniskową, w przeciwnym razie zmuszony będziesz nieustannie „tańczyć” wokół fotografowanej osoby, co z pewnością ujemnie wpłynie na jakość Twojej pracy. Jeśli jeszcze nigdy nie sprawdzałeś swoich sił w fo- tografii ulicznej, koniecznie powinieneś spróbować. Niewykluczone, że rezultaty przerosną Twoje naj- śmielsze oczekiwania. Glamour Pod tą tajemniczą nazwą kryją się fotografie zdobiące okładki czasopism poświęconych życiu gwiazd kina, telewizji czy mody. Do tej kategorii niemal bez wyjąt- ku można zaliczyć również wszystkie fotografie rekla- mowe. Charakterystyczny dla tego rodzaju zdjęć jest póź- niejszy, niezwykle gruntowny retusz obrazów za po- mocą programów do obróbki graficznej. Fotograficy profesjonaliści niezwykle rzadko podej- mują się tej formy. Zadanie to zazwyczaj wykonują specjaliści w dziedzinie komputerowej edycji zdjęć, zajmujący się tzw. postprodukcją highendową. Nadają Style w fotografii portretowej Fotografia uliczna, portret. Los Angeles, Venice Beach. Zdjęcie: Kay Michael Kuhnlein oni zazwyczaj zdjęciu ostateczny szlif bądź na bazie obrazu wyjściowego tworzą zupełnie nowe zdjęcie. Aby uniknąć nieporozumień — tego rodzaju zdjęcia wymagają czegoś więcej niż tylko Photoshopa. Obo- wiązuje zasada: im bardziej znany fotograf i im więk- szy zleceniodawca, tym większa liczba asystentów, stylistów i wizażystów obecnych na planie. W przypadku zdjęć półprofesjonalnych ich później- szą obróbkę przeprowadzają zazwyczaj autorzy. Do- brze jest, jeśli mają u swego boku pomoc w postaci wizażystki. Wspomniane zalecenia obowiązują również począt- kujących miłośników fotografii, o ile zamierzają oni uzyskać podobny rezultat. Uprzedzamy jednak, że znalezienie dobrej wizażystki za rozsądną gażę nie zawsze będzie łatwe. Fotograf hobbysta musi dość często być gotowy na kompromis i bądź to znaleźć modelkę, która sama potrafi wykonać perfekcyjny makijaż, bądź rozwinąć w sobie ponadprzeciętne umiejętności w obsłudze programów do obróbki zdjęć cyfrowych. Taka kom- binacja funkcjonuje niekiedy tak dobrze, że rezultat może być lepszy niż zdjęcia profesjonalistów. Profesjonalny portret w stylu glamour. Zdjęcie: Melancholie 39 Rozdział 3 – Od pomysłu do realizacji W rozdziale 12., „Retusz”, znajdziesz wskazówki, w jaki sposób optymalnie wykorzystać możliwości, jakie daje Photoshop CS4. Style w fotografii aktu Jak można się było spodziewać, również w fotografii aktu można wyróżnić rozmaite style i formy, podlega- jące kategoryzacji. Granice są tu płynne i nierzadko zdarza się, że odbiorca postrzega zdjęcie zupełnie ina- czej, niż w swoim zamyśle przewidywał to fotograf. Akt klasyczny Akt klasyczny koncentruje się na artystycznym i es- tetycznym wymiarze aktu, a drogą do realizacji celu jest prezentacja symetrycznych i eleganckich póz mo- delki. Nacisk jest tu położony przede wszystkim na cia- ło, zaś twarz modelki pełni rolę drugorzędną. Dobrze jest, gdy modelka nie spogląda wprost do aparatu, aby nie odwodzić uwagi widza od jej ciała. Zabiegiem sprzyjającym skoncentrowaniu się od- biorcy na pozie modelki jest właściwy dobór tła. Naj- lepiej, gdy cechuje je klasyczna prostota i jak najmniej rzuca się ono w oczy. Zasada obowiązuje zarówno w odniesieniu do zdjęć wykonywanych w pomiesz- czeniach, jak i w plenerze. W przypadku aktu klasycznego świadomie pomija się aspekt w postaci seksualności, nie można bowiem wykluczyć, że widz dojdzie do zupełnie innej konklu- zji niż zamierzona. Pin-up Pierwotnie określenie „pin-up girls” odnosiło się do popularnych w latach 30. i 40. ubiegłego wieku ręcz- nie malowanych pocztówek, na których były prezen- towane młode kobiety o ponadprzeciętnie bujnych kształtach. Początkowo popularne głównie w Stanach Zjednoczonych, szybko rozprzestrzeniły się po całym świecie. Jakiś czas później pocztówki zaczęły służyć ówcze- snym fotografom jako inspiracja dla ich prac. W latach 50. XX w. styl pin-up przebojem wdarł się również do fotografii reklamowej. 40 Akt klasyczny. Zdjęcie: Harald Heim Dziś zdjęcie zaklasyfikowane do tej kategorii cha- rakteryzuje się przede wszystkim naturalną, niewyzy- wającą pozą modelki. Pozwól modelce „poflirtować” z aparatem. Mowa tu o spojrzeniu skierowanym wprost w obiektyw i mimi- ce świadczącej o rozbawieniu. Oprócz tego potrzebujesz określonych akcesoriów, które dodadzą Twojemu zdjęciu pieprzyka. Obowią- zują Cię zalecenia takie jak w przypadku fotografii portretowej, z dodatkowym uwzględnieniem „nagich faktów”. Erotyka Idziemy o zakład, że większość odbiorców, do których prawdopodobnie kierujesz swoje prace, zakwalifikuje je właśnie do tej szufladki. Istnieją jednak jasne kryteria, pozwalające odróżnić ten styl od innych. Modelka przybiera jednoznaczne pozy, które w założeniu mają być prowokujące. Wyzywające gesty i mimika modelki mają za zada- nie dodatkowo pobudzić zmysły obserwatora. Grani- ca między erotyką a pornografią bywa niekiedy bar- dzo wąska. W przypadku zdjęć o charakterze erotycznym este- tyczny wymiar aktu schodzi na dalszy plan, choć ist- nieją artyści fotograficy, którzy dążą do niego z pełną świadomością. Początkującym, którzy chcieliby zadebiutować w dziedzinie fotografii erotycznej, radzimy, aby wcze- śniej przyjrzeli się zdjęciom publikowanym m.in. w internecie i samodzielnie spróbowali ocenić ich wymowę. Dzięki temu łatwiej im będzie połączyć podpatrzone pozy z własną koncepcją zdjęcia. Pornografia Jak wspomnieliśmy wcześniej, granica pomiędzy ero- tyką a pornografią jest płynna. Zmienia się z biegiem lat, a jej postrzeganie jest w dużym stopniu zależne od kręgu kulturowego, w którym obraca się odbiorca. W niektórych krajach muzułmańskich za porno- grafię może zostać uznane już przedstawienie odkry- tych stóp kobiety, podczas gdy w krajach zachodnich zdjęcie przedstawiające zbliżenie cielesne, na którym brak jednak nagości, nie zostanie zakwalifikowane nawet do kategorii zdjęć erotycznych. Tego rodzaju sprzeczne postawy nie są niczym niezwykłym nawet Style w fotografii aktu Modelka w stylu pin-up. Zdjęcie: Us Karlomy w obrębie jednego kraju. Części mieszkańców tzw. pasa biblijnego w południowo-wschodnich Stanach Zjednoczonych bliżej jest w swoim osądzie fotografii erotycznej do muzułmanów aniżeli do rodaków za- mieszkujących duże miasta. Ze zrozumiałych względów nie możemy zamieścić w tej książce zdjęcia ilustrującego przykład tego nurtu w fotografii. Ograniczymy się więc do krótkiego prze- glądu wyróżników i cech charakterystycznych, bazu- jąc na rozgraniczeniach przyjętych ogólnie w krajach zachodnich. W przypadku zdjęć pornograficznych na pierwszym planie znajduje się stymulacja płciowa. Przedstawiane są treści ilustrujące czynności seksualne oraz wyraź- nie widoczne genitalia w stanie wzbudzenia. 41 Rozdział 3 – Od pomysłu do realizacji W przypadku pornografii nie ma mowy o jakich- kolwiek wartościach artystycznych. Jej zadaniem jest wyłącznie zaspokojenie zapotrzebowania na tego typu treści dużej grupy zainteresowanych. Czytelnik zrozumie zapewne, że jako autorzy wo- limy pozostać przy rzeczowych informacjach. Na osobiste wynurzenia w moralizującym tonie nie ma w tym poradniku miejsca. Lokalizacja: wnętrza i plener W przypadku fotografii profesjonalnej to zlecenio- dawca określa niemal wszystkie szczegóły dotyczące zdjęcia, włącznie z miejscem, w którym ma ono zostać wykonane. Fotograf pełni tu zasadniczo jedynie funk- cję doradczą. Półprofesjonaliści i fotograficy amatorzy cieszą się pod tym względem pełną swobodą i sami decydują o miejscu, w którym zostanie zrealizowana sesja. W większości przypadków o wyborze lokaliza- cji decydują osobiste preferencje autora. Na łonie natury Fotografowanie na łonie natury może wynikać zarów- no ze względów estetycznych, jak i praktycznych. Ważnym czynnikiem jest ustronny charakter miejsca, pozwalający skutecznie odseparować się od ciekaw- skich spojrzeń. Może się jednak zdarzyć, że w okolicy miejsca naszej sesji pojawią się przypadkowi przechodnie. Oszczędź sobie nerwów i wybieraj do pracy modelki, Akt erotyczny. Zdjęcie: Dirk Hennig Za miejsce sesji posłużyła zaciszna zatoka na Majorce. Zdjęcie: Harald Heim 42 Lokalizacja: wnętrza i plener które potrafią radzić sobie w takich sytuacjach, nie zaś takie, które „trzaskają drzwiami” po wizycie trze- ciego nieproszonego gościa. Nie tylko zdjęcia aktów, ale również portrety zysku- ją dzięki niezwykłym lokalizacjom wyjątkową atmos- ferę. Należy jednak pamiętać, że zdjęcia w plenerze stanowią dla fotografa znacznie większe wyzwanie niż praca w studiu. Oświetlenie, pogoda oraz tło są czynnikami, które nie zawsze można kontrolować. Musisz na bieżąco dostosowywać się do zmieniają- cych się warunków i stale poszukiwać optymalnych rozwiązań. Zdarza się jednak, że owocem zderzenia czynników o nieprzewidywalnej naturze z Twoją oso- bowością są całkowicie nowe, odkrywcze wizje. Elementy architektury i krajobrazu Chciałbyś, aby z połączenia elementów architektury lub krajobrazu wyłoniło się prawdziwe cudo? Przed Tobą dużo pracy. Odpowiednich scenerii z pewnością nie znajdziesz szybko i w przelocie — musisz zaanga- żować się w poszukiwania. Przykład obu zdjęć autorstwa Usa Karlomy’ego do- wodzi, że trud się opłaca. Pokryty mchem głaz to ide- Poza modelki i miejsce harmonijnie komponują się ze sobą. Zdjęcie: Us Karlomy alne wręcz miejsce do wyeksponowania piękna ciała modelki. Zdjęcie ilustruje znakomity przykład harmo- nii aktu z naturą. Znalezienie odpowiedniego obiektu architektonicz- nego lub miejsca na łonie przyrody nie jest zadaniem łatwym. Rada jest jedna: szukać, szukać i jeszcze raz szukać. Gdy już dokonasz odkrycia, powinieneś do- pasować specyfikę póz modelki do charakteru miej- sca. To nie zawsze jest proste. Czasami konieczne jest wykonanie wielu zdjęć, na których modelka przybiera najróżniejsze pozy. Kolejne zdjęcie autorstwa Karlomy’ego jest równie przekonujące: modelka, natura i architektura tworzą spójną wizualną całość. Zderzenie kobiecej nagości i połyskującego szkłem budynku biurowca nadaje zdjęciu specyficzny urok. Odkrywanie wokół siebie tego rodzaju lokalizacji początkującym fotografikom przychodzi niekiedy z pewną trudnością, dlatego raz jeszcze powtórzymy naszą radę: wyszukuj w internecie lub prasie najroz- maitsze lokalizacje i staraj się ocenić ich wymowę. Z biegiem czasu będzie Ci o wiele łatwiej o własne, interesujące koncepcje zdjęć w plenerze. 43 Rozdział 3 – Od pomysłu do realizacji Pozostaje tylko pogratulować fotografowi wyboru znakomitego miejsca. Zdjęcie: Us Karlomy Poruszająca koncepcja, interesujące kulisy. Zdjęcie: Jörg Riethausen Fotografując we wnętrzach, unikaj gromadzenia w kadrze zbyt wielu przedmiotów. Jeśli to możli- we, uprzątnij elementy wyposażenia, które mogą Ci przeszkadzać. Podobny efekt optyczny możesz rów- nież uzyskać poprzez umiejętne skadrowanie obrazu, nadanie mu określonej perspektywy bądź fotografo- wanie przy niewielkiej wartości przysłony. Mniej to w tym przypadku często więcej. Podobnie jak w przy- padku zdjęć w plenerze, widoczne na zdjęciu przed- mioty powinny sprawiać wrażenie spójności. Fotografowanie we wnętrzach Mówiąc żartobliwie, do kategorii wnętrz można zali- czyć każde miejsce, które ma dach. Są to m.in. takie lokalizacje, jak stara hala fabryczna, wynajęty pokój hotelowy, własne studio fotograficzne i wiele innych. Znakomitym przykładem interesującej koncepcji zdjęcia we wnętrzu jest fotografia Jörga Riethausena. Wystrój wnętrza i akcesoria doskonale harmonizują ze sobą, a zastane światło słoneczne zostało wykorzy- stane w optymalny sposób. Jeśli szukasz wzorca dla fotografii aktu realizowanej we wnętrzach, niewykluczone, że jednym z pierw- szych skojarzeń będą zdjęcia nieżyjącego już Helmuta Newtona, wyszukującego dla swoich obrazów najróż- niejszych lokalizacji. 44 Własny salon jako studio fotograficzne Chyba każdy miłośnik fotografii próbował w swojej karierze przekształcić własny salon w studio fotogra- ficzne.Naturalnie, z mniejszym bądź większym powo- dzeniem. Tym spośród Czytelników, którzy dopiero planują ten eksperyment, chciałabym udzielić kilku istotnych wskazówek i ostrzec ich. Jeśli nie jesteś singlem, a Twój partner nie podcho- dzi do fotografii równie entuzjastycznie co Ty, możesz być pewien, że czeka Cię mnóstwo „zabawy”. Należy zaaranżować tło, rozmieścić lampy szerokostrumie- niowe i błyskowe. Rozumie się samo przez się, że wcześniej musisz przeprowadzić gruntowne przeme- blowanie salonu. Niewykluczone, że konieczne oka- że się przeniesienie niektórych mebli w inne miejsce mieszkania, co dodatkowo „ucieszy” domowników i z pewnością przekona ich do Twojego hobby. Po zakończonej sesji nie zapomnij przywrócić salo- nu do stanu wyjściowego, w przeciwnym razie skłon- ni jesteśmy zaryzykować twierdzenie, że wkrótce do- wiesz się, jak wygląda pozew rozwodowy. Cofnij się do rozdziału 2., „Sprzęt”, gdzie znajdziesz zdjęcie studia fotograficznego urządzonego w salonie. Pomimo realistycznej oceny zmagań z oporem materii, czekających Cię podczas urządzania studia w domu, nie zamierzamy ukrywać, że istnieją foto- graficy, którzy wykonują w ten sposób rewelacyjne zdjęcia. Zamieszczone obok zdjęcie prezentuje fotografię wykonaną przez autora tej książki, Haralda Heima, w salonie przebudowanym na studio. Obyło się bez użycia lamp szerokostrumieniowych, w ruch poszła natomiast lampa błyskowa. Jeśli nie zniechęciłeś się jeszcze trudnościami, któ- rym będziesz musiał stawić czoła, śmiało zabieraj się do dzieła! Własny salon jako studio fotograficzne Portret zrealizowany w studiu fotograficznym w salonie. Zdjęcie: Harald Heim, wizażystka: Stephanie Hertel 45 Rozdział 3 – Od pomysłu do realizacji Profesjonalne studio fotograficzne Gero Gröschela. Zdjęcie: Gero Gröschel Jeśli natura wyposażyła Cię dodatkowo w talent do interesów, warto rozważyć koncepcję studia, które mógłbyś użytkować wspólnie z innymi fotografami bądź wynajmować je im. Naturalnie, będziesz zmu- szony zapoznać się z ofertą podobnego typu usług w Twojej okolicy, a także przeprowadzić analizę zapo- trzebowania, tj. postępować dokładnie tak jak w przy- padku każdego innego przedsięwzięcia biznesowego. Przyjmijmy, że tego rodzaju miejsce musi gdzieś niedaleko istnieć. Wybierasz się więc na poszuki- wania studia do wynajęcia w Twojej okolicy. Adresy znajdziesz w czasopismach branżowych, klubach zrzeszających fotoamatorów, a także w internecie, w serwisach typu www.model-kartei.de bądź za po- mocą Google’a lub każdej innej wyszukiwarki (przy- kładowe zapytanie: „studio do wynajęcia” Gliwice). Pozostaje Ci jedynie porównać ceny, obejrzeć studio i przetestować wyposażenie. Ustrzeże Cię to przed późniejszymi niemiłymi niespodziankami. Profesjonalne studio fotograficzne W tytule tego podrozdziału zawiera się cała prawda: profesjonalne zdjęcia wymagają profesjonalnego stu- dia. Podobnie rzecz ma się, jeśli mowa o fotografii pół- zawodowej. Nie ma wiążących zaleceń odnośnie do wielkości i wyposażenia studia. Wszystko zależy od zakresu te- matyki, którą fotograf para się najchętniej. Zupełnie zrozumiałe jest, że pod względem wielko- ści i wyposażenia studio, w którym fotograf wykonuje zdjęcia produktów spożywczych na użytek kampanii reklamowych, znacząco różni się od studia, w którym powstają fotografie do czasopism modowych i w stylu glamour. Własne studio to wymarzona przestrzeń pracy, któ- ra z pewnością nie pozostanie bez wpływu na jakość wykonywanych przez Ciebie zdjęć. Krótko mówiąc, jeśli masz wystarczająco dużo „drobnych” pod ręką, własne studio to rozwiązanie optymalne. 46 Akcesoria, rekwizyty, tła Akcesoria, rekwizyty, tła Decyzja „z” czy „bez” dodatkowych akcesoriów nale- ży w większości przypadków do fotografa. Kryterium rozstrzygającym jest tu rezultat, jaki chciałby osią- gnąć autor zdjęcia. Wyjątkiem są tu prace na zlecenie wykonywane przez profesjonalnych fotografów; wśród półprofe- sjonalistów narzucane odgórnie instrukcje dotyczące akcesoriów są raczej rzadkością. Zdjęcia bez akcesoriów W przypadku niektórych stylów fotografii aktu i przy zdjęciach portretowych możesz bez większych prze- szkód obejść się bez dodatkowych akcesoriów i rekwi- zytów. Obok ciała modelki najważniejszą rolę spełnia tu neutralne tło — do minimum należy ograniczyć obecność jakichkolwiek innych czynników mogących odwracać uwagę od pozy modelki. Dzięki temu, że nie sposób wyczytać na nich obowiązujących w da- nym czasie trendów mody, tego typu zdjęcia sprawia- ją wrażenie ponadczasowych. Na obu zamieszczonych zdjęciach przykładowych możesz przekonać się, że do wykonania dobrego zdję- cia nie potrzeba dodatków ani rekwizytów. Fotografie obronią się bez nich. Decyzja zależy jednak każdorazowo od osobistych preferencji fotografa i nie powinna stanowić o osta- tecznej ocenie zdjęcia. Zależnie od przypadku, odpo- wiedź na pytanie „z” czy „bez” może być różna. Dodatki W ogólnym rozumieniu tego słowa za dodatki uważa się biżuterię, bieliznę, buty i inne elementy garderoby. Za pomocą ekstrawaganckich, niestandardowych akcesoriów fotograf stara się przyciągnąć do swojego dzieła jak największą uwagę odbiorców. Pamiętaj jed- nak, że nie wszyscy podzielają Twój gust i łatwo tu o efekt wprost odwrotny do zamierzonego. Jeśli nie masz pewności co do wyboru dodatków, przyjrzyj się zdjęciom innych fotografów bądź zasię- gnij porady biegłej w najnowszych trendach mody przyjaciółki. Bielizna bądź inna część garderoby służy niekie- dy do zakrycia określonych partii ciała po to, aby nagość była niepełna. Jest to metoda praktykowana 47 Wskazówka Okta służy jako tło. Dodatkowe światło zapewnia reflektor Modelka na jasnym tle. Zdjęcie: Günter Hagedorn Rozdział 3 – Od pomysłu do realizacji dość często podczas sesji z udziałem znanych osób bądź gwiazd. Umożliwia przyjmowanie niezwykle wyszukanych póz bez obawy o możliwość ekspozycji intymnych części ciała. Poza tym subtelnie zakryte ciało działa często bardziej pobudzająco niż całkowi- cie odsłonięte. Buty na wysokim obcasie są chyba najczęściej spo- tykanym dodatkiem na zdjęciach prezentujących akty. Powód jest całkiem prosty: kobiece nogi w szpil- kach wyglądają skromnie i ujmująco. Jako fotograf amator stajesz przed nie lada wyzwa- niem. Buty, które uwypuklają urodę damskich nóg i w których kobieta wygląda naprawdę dobrze, są drogie. Jeśli zdecydujesz się szukać natchnienia w maga- zynach poświęconych modzie, szybko odczujesz to w swoim portfelu. Znajdziesz w nich bowiem wy- łącznie obuwie stworzone przez renomowanych pro- jektantów. Cena pary takich butów pochłonęłaby cały przeznaczony na Twoją sesję budżet. Masz trzy możliwości: rezygnujesz ze szpilek, roz- glądasz się za mniej kosztownym zamiennikiem bądź liczysz na łut szczęścia — niewykluczone, że zaanga- żowana do sesji modelka uratuje Cię i oświadczy, że posiada kilka par takich butów. 48 Bez dodatków i jakichkolwiek rekwizytów. Zdjęcie: Stefan Gesell Dodatki w postaci fig i naszyjnika dodają zdjęciu wyjątkowego smaczku. Zdjęcie: Gero Gröschel Akcesoria, rekwizyty, tła „Fotografia działa również bez słów”. Zdjęcie: Stefan Gesell 49 Rozdział 3 – Od pomysłu do realizacji Prowizoryczne rozwiązanie w postaci butów wyraź- nie znoszonych bądź niedopasowanych do rozmiaru stopy modelki nie wchodzi w rachubę. To prosta dro- ga do „oszpecenia” własnych zdjęć. Ta sama zasada obowiązuje w odniesieniu do bie- lizny i pozostałych części garderoby. Postaraj się, aby nie sprawiały one wrażenia kupionych w sklepie z używaną odzieżą. Rekwizyty Do rekwizytów zalicza się celowo wykorzystywane przez fotografa przedmioty podkreślające wymowę zdjęcia. Może to być zarówno jedno krzesło, jak i cały zestaw różnego rodzaju akcesoriów. Nietrudno odgadnąć, że właściwe zastosowanie re- kwizytów jest o wiele bardziej pracochłonne aniżeli fotografowanie nagiej modelki na tle pustej ściany studia. Podobnie jak w przypadku filmu i telewizji, za spra- wą aranżacji stworzonych z różnego rodzaju dodat- ków i rekwizytów powstają sceny, które swoim ma- gnetyzmem wciągają widza bez reszty. Niezbędna do tego doza kreatywności nie jest jednak dana każdemu fotografowi. Dla pasjonatów tego rodzaju fotografii mamy nastę- pującą radę: ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Zaczynaj od niewielkiej liczby przedmiotów, starając się za ich pomocą stworzyć inny niż zwykle, nieco- dzienny klimat. Na początku z pewnością musisz liczyć się z niepowodzeniami, jednak nie dawaj się zbić z tropu. Tła Tła odgrywają istotną rolę w fotografii studyjnej. Pre- ferowane są jednobarwne tła wykonane z papieru lub materiału w kolorze białym, czarnym bądź szarym, co wynika z ich neutralnego oddziaływania na obraz. Poza tym za pomocą barwnej folii można dowolnie zmieniać ich kolor. Tła wykonane z materiału są wprawdzie trwalsze i można używać ich wielokrotnie, musisz jednak pa- miętać, że nie sposób właściwie uniknąć ich pofałdo- wania. Jeśli Ci to nie odpowiada, bezpieczniej będzie 50 Przykład udanej kombinacji akcesoriów i rekwizytów. Zdjęcie: Melancholie zdecydować się na tło papierowe. Praktyka dowodzi niestety, że tego rodzaju tła (długość 1,35 m dla por- tretów i 2,70 m dla zdjęć obejmujących całą postać) szybko się brudzą, co wiąże się z koniecznością ich wymiany i niemałymi wydatkami. Akcesoria, rekwizyty, tła Kunsztowna aranżacja za pomocą rekwizytów. Zdjęcie: Jörg Riethausen Tła z winylu lub podobnych materiałów można zmywać, jednak również one rzadko wytrzymują tru- dy kilkugodzinnej sesji. Ich wysoka cena sprawia, że w przypadku poważniejszych uszkodzeń i koniecz- ności ich wymiany na nowe budżet zostaje mocno uszczuplony. Tło o neutralnym kolorze pozwala uniknąć nieła- twego niekiedy dostosowywania i harmonizowania jego barwy z kolorem odzieży modelki. Pokusa wy- posażenia studia w tło o żywych, wręcz krzykliwych barwach bywa jednak czasem trudna do odparcia. Do- pilnuj jednak, aby kolor odzieży modelki nie gryzł się z kolorem tła. Garderoba modelki w kolorze odpowiadającym kolorowi tła pozwala na wykonywanie ciekawych artystycznie zdjęć monochromatycznych. W takich przypadkach należy jednak zadbać o właściwe oświe- tlenie, które pozwoli wizualnie oddzielić modelkę od tła. Konieczne staje się zastosowanie co najmniej jed- nego źródła światła tylnego lub światła położonego na włosy. Tło czarne lub w neutralnym kolorze szarym po- zwala osiągnąć wystarczający kontrast i eliminuje możliwość wystąpienia efektu kolorowych pikseli otoczki, co znacząco ułatwia późniejsze szparowanie za pomocą Photoshopa. Również prześwietlone, białe tło w jasnej tonacji nie najlepiej nadaje się do wycina- nia sfotografowanych na nim obiektów, gdyż również tu występuje niepożądany efekt w postaci białych pikseli krawędziowych. 51 Rozdział 3 – Od pomysłu do realizacji W ten sposób, za pomocą montażu, możesz „osa- dzić” modelkę w dowolnie wybranym, nowym tle. Taka metoda „fotografowania” jest praktykowana głównie w branży reklamowej i ma na celu zmini- malizowanie kosztów, jakie wygenerowałaby sesja we właściwym, zamówionym przez zleceniodawcę miejscu. Metoda ta umożliwia więc przesunięcie momentu realizacji wizji zdjęcia do fazy komputerowej obróbki obrazu. Zależnie od woli grafika modelka może zastać umieszczona w zupełnie innym kontekście — wystar- czy do tego wybór odpowiedniego tła. Powinniście jednak wypróbować możliwie jak najwięcej póz, aby mieć odpowiedni materiał do dalszej pracy i selekcji. Jeśli pragniesz osiągnąć przekonujące rezultaty, konieczne jest wcześniejsze zaplanowanie sesji. Tło i modelka powinny współgrać ze sobą. Półprofesjo- naliści powinni jak najczęściej przyglądać się pra- com innych fotografików i zgłębiać ich wymowę, aby następnie, uwolniwszy swoją kreatywność, odnaleźć właściwą dla siebie drogę. W rozdziale 14., „Montaż i kompozycja”, zaprezen- tujemy Ci, jak w prosty sposób wykonać tego rodzaju fotomontaż. 52 Fotografia wykonana na tle neutralnego w kolorze tła studyjnego. Zdjęcie: Harald Heim Akcesoria, rekwizyty, tła Fotomontaż skompilowany z dwóch fotografii: modelki i wnętrza lochu. Ponieważ zdjęcie modelki zostało wykonane później, oświetlenie i perspektywa zdjęcia przedstawiającego loch zostały dostosowane, aby zapewnić całości wrażenie realizmu. Zdjęcie: Harald Heim 53
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Nagi obiektyw. Sztuka fotografowania aktów i obróbki zdjęć
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: