Twój osobisty regulamin pracy
Przede wszystkim jasno określ swoje cele i zadania
Następnie wyeliminuj problemy i przeszkody
I wreszcie odzyskaj swój cenny czas
Reguły - strona po stronie
Marchewka zamiast kija
Doskonale zdajesz sobie sprawę, jak ważnym czynnikiem w sukcesie każdej firmy są ludzie. Tylko dzięki wytężonej pracy wielu mózgów i rąk jesteście w stanie osiągać znakomite rezultaty. Jednak by ten precyzyjny mechanizm mógł działać niezawodnie, trzeba mu zapewnić naprawdę troskliwą opiekę. Twoi pracownicy pragną mieć świadomość, że nie są tylko trybikami w wielkiej machinie, ale jednostkami, którym zaufano i powierzono pewną odpowiedzialność. Chcą też mieć pewność, że za swoją pracę mogą liczyć na odpowiednią nagrodę.
Ludzie lubią czuć się doceniani. Szukają uznania dla swoich wysiłków i pochwały za zaangażowanie oraz perfekcyjne wywiązywanie się z obowiązków. Zaspokojenie tych potrzeb potrafi zdziałać cuda. Ponosząc minimalne koszty, możesz widocznie poprawić atmosferę w swoim zespole, zwiększyć motywację oraz osiągane wspólnie wyniki. W tej inspirującej książce znajdziesz nie tylko klasyczne pomysły na wyróżnianie i nagradzanie pracowników -- dostarczy Ci ona również niekonwencjonalnych, a bardzo skutecznych rozwiązań. Pokaż pracownikom, jak bardzo ich cenisz!
Metody działania w sytuacji, gdy:
planujesz wprowadzić system nagród dla całej kadry pracowniczej;
poszukujesz uniwersalnych premii, dobrych na każdą okazję;
chcesz pochwalić pracownika przed całą firmą i klientami;
masz ochotę potraktować nagradzanie z lekkim uśmiechem;
rozważasz nagrody rzeczowe, pieniężne lub awanse.
Darmowy fragment publikacji:
IDŹ DO:
! Spis treści
! Przykładowy rozdział
KATALOG KSIĄŻEK:
! Katalog online
! Zam(cid:243)w drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
NAGRADZANIE I WYR(cid:211)ŻNIANIE
PRACOWNIK(cid:211)W.
151 BŁYSKOTLIWYCH
ROZWIĄZAŃ
Autor: Ken Lloyd
T‡umaczenie: Marta Czub
ISBN: 978-83-246-1658-9
Tytu‡ orygina‡u: 151 Quick Ideas to Recognize
and Reward Employees
Format: A5, stron: 176
! Zam(cid:243)w informacje
o nowościach
! Zam(cid:243)w cennik
CZYTELNIA:
! Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Tw(cid:243)j osobisty regulamin pracy
! Przede wszystkim jasno okre(cid:156)l swoje cele i zadania
! NastŒpnie wyeliminuj problemy i przeszkody
! I wreszcie odzyskaj sw(cid:243)j cenny czas
Regu‡y (cid:151) strona po stronie
Marchewka zamiast kija
Doskonale zdajesz sobie sprawŒ, jak wa¿nym czynnikiem w sukcesie ka¿dej firmy s„
ludzie. Tylko dziŒki wytŒ¿onej pracy wielu m(cid:243)zg(cid:243)w i r„k jeste(cid:156)cie w stanie osi„ga(cid:230)
znakomite rezultaty. Jednak by ten precyzyjny mechanizm m(cid:243)g‡ dzia‡a(cid:230) niezawodnie,
trzeba mu zapewni(cid:230) naprawdŒ troskliw„ opiekŒ. Twoi pracownicy pragn„ mie(cid:230)
(cid:156)wiadomo(cid:156)(cid:230), ¿e nie s„ tylko trybikami w wielkiej machinie, ale jednostkami,
kt(cid:243)rym zaufano i powierzono pewn„ odpowiedzialno(cid:156)(cid:230). Chc„ te¿ mie(cid:230) pewno(cid:156)(cid:230),
¿e za swoj„ pracŒ mog„ liczy(cid:230) na odpowiedni„ nagrodŒ.
Ludzie lubi„ czu(cid:230) siŒ doceniani. Szukaj„ uznania dla swoich wysi‡k(cid:243)w i pochwa‡y
za zaanga¿owanie oraz perfekcyjne wywi„zywanie siŒ z obowi„zk(cid:243)w. Zaspokojenie tych
potrzeb potrafi zdzia‡a(cid:230) cuda. Ponosz„c minimalne koszty, mo¿esz widocznie poprawi(cid:230)
atmosferŒ w swoim zespole, zwiŒkszy(cid:230) motywacjŒ oraz osi„gane wsp(cid:243)lnie wyniki.
W tej inspiruj„cej ksi„¿ce znajdziesz nie tylko klasyczne pomys‡y na wyr(cid:243)¿nianie
i nagradzanie pracownik(cid:243)w (cid:151) dostarczy Ci ona r(cid:243)wnie¿ niekonwencjonalnych, a bardzo
skutecznych rozwi„zaæ. Poka¿ pracownikom, jak bardzo ich cenisz!
Metody dzia‡ania w sytuacji, gdy:
! planujesz wprowadzi(cid:230) system nagr(cid:243)d dla ca‡ej kadry pracowniczej;
! poszukujesz uniwersalnych premii, dobrych na ka¿d„ okazjŒ;
! chcesz pochwali(cid:230) pracownika przed ca‡„ firm„ i klientami;
! masz ochotŒ potraktowa(cid:230) nagradzanie z lekkim u(cid:156)miechem;
! rozwa¿asz nagrody rzeczowe, pieniŒ¿ne lub awanse.
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c,
44-100 Gliwice
tel. (32) 230-98-63
e-mail: onepress@onepress.pl
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
Spis treści
Jak korzystać z tej książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1. Wykorzystaj mowę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
2. Zadbaj o właściwą atmosferę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
3. Wpadnij z wizytą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
4. Od strony formalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
5. Bogactwo wzbogacania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
6. Nie ma jak dobra książka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
7. Artyzm artykułów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
8. Zmiana na lepsze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
9. Prenumerata jako forma uznania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
10. Liczy się to, co na piśmie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
11. E-mail za doskonałość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
12. Wirtualne rozpowszechnianie informacji . . . . . . . . . . . . 22
13. Sprzyjaj środowisku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
14. Kartki elektroniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
15. Kartki pocztowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
16. Zrób sobie przerwę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
17. A teraz posłuchaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
18. Spotkanie w klasie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
19. Nauczanie jako nagroda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
20. Liderzy dyplomowani i liderzy bona fide. . . . . . . . . . . . . 30
21. Zbieraj punkty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
22. Zadbaj o siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
23. Przywileje parkingowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
24. Możliwości awansu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
25. Spójrz na ścianę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
26. Wypolerowana nagroda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
27. Co dziś serwują? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Nagradzanie i wyróżnianie pracowników
28.
Idealne na ścianę lub biurko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
29. Zabawne trofea na specjalną okazję . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
30. Na gorąco . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
31. Stół dla dwojga. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
32. Zostań sportowcem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
33. Zostań kibicem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
34. Zostań propagatorem sportu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
35. Świetna podkładka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
36. Zorganizujmy lunch w firmie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
37. Zorganizujmy lunch na mieście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
38. Paliwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
39. Nagrody za wspólne dojeżdżanie do pracy . . . . . . . . . . . 50
40. Pomysł na rozrywkę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
41. Przymierz, żeby sprawdzić, czy pasuje . . . . . . . . . . . . . . . 52
42. Powitania i pozdrowienia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
43. Znak aprobaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
44. Wiadomość od prezesa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
45. Gorące cztery kółka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
46. Doceniam Twoją pracę i daję Ci podwyżkę. . . . . . . . . . . 57
47. Wyrażanie uznania pracownikom i komuś jeszcze. . . . . 58
48. Mała sugestia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
49. Przylep dobre słowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
50. Nowy biuletyn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
51. Zatrzymaj maszyny drukarskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
52. Wyrażaj uznanie za pomocą reklam . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
53. Stwórz własne nagłówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
54. Obiad z wyższych sfer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
55. Między nami pracownikami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
56. Wszystkiego najlepszego z okazji rocznicy . . . . . . . . . . . 67
57. Płatny urlop się opłaca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
58. Kiedy szansa sama puka do drzwi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
59. W poszukiwaniu możliwości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Spis treści
60. Utytułowani pracownicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
61. Pracownicy w roli głównej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
62. Bliscy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
63. Świąteczne obchody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
64. Podaj pomocną dłoń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
65. Klaśnij w dłonie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
66. Kwestia czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
67. Osiągaj cele. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
68. Zjedzmy razem lunch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
69. Nagrody w butelce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
70. Sondaże są dobre dla wszystkich. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
71. Wartość wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
72. Nagroda za referencje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
73. Mentorzy mogą więcej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
74. Kreatywne zespoły. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
75. Nadzór przed zatrudnieniem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
76. Flower Power . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
77. W imieniu pracownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
78. Wcześniejszy fajrant . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
79. Kawa, herbata i przekąski. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
80. Stopień swobody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
81. Opieka nad najmłodszymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
82. Pożytek z posłańca. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
83. Zadbaj o formę. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
84. Dobrowolne uznanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
85. Wygraj wakacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
86. Branżowa wycieczka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
87. Ramię w ramię z wyższą sferą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
88. Stowarzyszeni. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
89. Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin. . . . . . . . . . . 100
90. Gotówka do ręki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
91. Grupy dyskusyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Nagradzanie i wyróżnianie pracowników
92. Tylko dla Ciebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
93. Bacz na rabaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
94. Powitanie z prezesem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
95. Spoglądając w dal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
96. Co mówią wizytówki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
97. Niech wkoło strzelają balony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
98. Guru jednego dnia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
99. Pracownik miesiąca. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
100. Pracownik roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
101. Poprawna poprawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
102. Opinia z zewnątrz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
103. Mowa masażu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
104. Pomedytuj nad tym. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
105. Z punktu widzenia ergonomii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
106. Współczesne feng shui . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
107. W biurze i o biurze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
108. Artystyczne zarządzanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
109. Mała drzemka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
110. Przejażdżka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
111. Nagroda imienia… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
112. Niech wszyscy zobaczą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
113. Czasy księgi pamiątkowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
114. W drodze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
115. Kiedy firma jest „cool” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
116. Od strony technicznej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
117. Gdy w grę wchodzi czas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
118. Błyskotliwe działanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
119. Coś przyjemnego i coś smacznego . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
120. Sam na sam z zawodowcem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
121. Worek pełen niespodzianek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
122. Osobisty wymiar szkolenia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
123. Czas na piknik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
124. Doszkalanie i doładowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Spis treści
125. Uznanie o spowolnionym działaniu . . . . . . . . . . . . . . . . 136
126. Ulga w stresie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
127. Pozowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
128. Głęboko zakorzenione formy uznania . . . . . . . . . . . . . . 139
129. Bilet do uznania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
130. Przyjemne wyjście. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
131. Coś rzadkiego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
132. Kosz uznania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
133. Ważne zadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
134. Dla nowo zatrudnionych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
135. Dobry znak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
136. To Twój dzień. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
137. Nagroda w postaci planu emerytalnego. . . . . . . . . . . . . 148
138. Czas na premię. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
139.
Inne opcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
140. Twój utalentowany zespół . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
141. Uroczysty bankiet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
142. Wielkie oszczędności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
143. Dobra rada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
144. W czasie nieobecności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
145. Prawdziwa polityka otwartych drzwi . . . . . . . . . . . . . . . 156
146. Krótkie wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
147. Granicę wyznacza niebo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
148. Przesunięcia w poziomie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
149. 360 stopni swobody. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
150. Recepta na sukces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
151. Najlepsze nagrody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
O autorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
1 Wykorzystaj mowę
Jeden z najlepszych, najwspanialszych i najbardziej skutecznych
sposobów nagradzania pracowników i wyrażania im swojego uznania
jest zarazem sposobem najtańszym. Wszystko, co trzeba zrobić, to ot-
worzyć usta i w kilku słowach podziękować i pochwalić za dobrze wy-
konaną pracę. Kiedy pracownicy słyszą: „Świetna robota!”, ich poczucie
własnej wartości wzrasta i są lepiej
nastawieni do pracy i do całej firmy.
To z kolei motywuje ich do dzia-
łania na jeszcze wyższym poziomie,
żeby w przyszłości ponownie stać się
adresatem tego typu pochwał.
Zadanie
Jeśli pochwałą za do-
brze wykonaną pracę będą
wciąż te same słowa, na
przykład: „Świetna robota!”,
stracą swą siłę oddziaływa-
nia. Stwórz listę przynaj-
mniej 20 silnie mobilizu-
jących i entuzjastycznych
wyrażeń, których mógłbyś
użyć w takim przypadku:
„Doskonała praca!”, „Nie-
zwykle skuteczne działa-
nie!”, „Fantastyczne efekty!”
czy „Powalające rezultaty!”.
Słowa uznania najlepiej wyrazić
bezpośrednio po godnym pochwały
wywiązaniu się przez pracownika
z obowiązków. Jeśli możesz to zrobić
w obecności innych osób, siła od-
działywania pochwały wzrośnie.
Zebrany personel zacznie się zasta-
nawiać, co zrobić, żeby również stać
się przedmiotem pochwał.
Epilog
Słowa uznania rozbrzmiewają w uszach pracowników
jeszcze długo po ich wypowiedzeniu.
11
Nagradzanie i wyróżnianie pracowników
2 Zadbaj o właściwą
atmosferę
Zadanie
Nagrody i uznanie nie pojawiają się w próżni. Siła ich oddziały-
wania w ogromnym stopniu zależy od kultury miejsca pracy. Jeśli sto-
sunki panujące w środowisku pracy są raczej nieprzyjemne i chłodne,
wszystkie wysiłki związane z nagradzaniem i chwaleniem pracow-
ników spełzną na niczym. Przykładowo: jeśli menedżer traktuje zwykle
swoich podwładnych z obojętnością,
wszelkie jego pozytywne uwagi lub
próby nagradzania zostaną w naj-
lepszym razie odebrane z dużą dozą
sceptycyzmu. Jednak te same uwagi
i nagrody zostaną dobrze przyjęte
od wspierającego menedżera. Jeśli
chcesz zatem skutecznie nagradzać
i chwalić, sprawą najwyższej wagi
jest ustanowienie pozytywnych,
przyjaznych i uczciwych stosunków,
opartych na wzajemnym szacunku
i zaufaniu.
Zerknij na listę pracow-
ników z Twojego działu
lub z działów sąsiednich
i postaw „+” przy osobach,
z którymi zawsze się witasz,
„0” przy tych, z którymi wi-
tasz się tylko sporadycznie,
i „–” przy tych, z którymi wi-
tasz się bardzo rzadko lub
wcale. Następnie postaraj
się, by za jakiś czas przy
wszystkich nazwiskach po-
jawił się „+”.
Pozytywną atmosferę można
łatwo wytworzyć, jeśli menedżerowie
zaprzestaną stosowania powszechnej
praktyki polegającej na traktowaniu
pracowników jak powietrze, a zamiast tego zaczną z nimi rozmawiać.
Witając się z podwładnymi w biurze, pytając, jak leci, i wysłuchując od-
powiedzi, sprawisz, że będą czuli się ważni, doceniani i szanowani, co
samo w sobie jest wspaniałą nagrodą.
Epilog
Pracownicy, którzy rzadko słyszą słowa powitania
od menedżera, bez żalu powiedzą mu „do widzenia”.
12
Błyskotliwe rozwiązania 2 do 3
3 Wpadnij z wizytą
W przypadku uznania ważne jest, jaki poziom zainteresowania
pracownikami i ich pracą wykazujesz. Jeśli jesteś dla nich niedostępny
i rzadko Cię widują, z łatwością wyczują, że nie są dla Ciebie ani dla
firmy szczególnie wartościowi. Twoje zarządzanie może się też jednak
opierać na częstej obecności wśród
pracowników. Podstawową zaletą ta-
kiej metody jest fakt, że chcąc zyskać
lepszy pogląd na pracę działu, mo-
żesz korzystać ze wszystkich swoich
zmysłów.
Zadanie
Napisz, ile razy dziennie
odwiedzasz swój zespół
bez specjalnego powodu,
nie umawiając się wcześ-
niej na spotkanie. Jeśli
robisz to rzadziej niż raz
dziennie, musisz się na-
tychmiast zobowiązać, by
robić to częściej.
Istnieje jednak bardziej sub-
telny wymiar
takiego działania.
Spędzanie czasu w miejscu pracy
swoich podwładnych jest dla nich
swoistą nagrodą. Mówisz im w ten
sposób, że choć masz mnóstwo waż-
nych obowiązków, które wymagają
Twojej uwagi, Twój zespół jest dla
Ciebie ważniejszy. Nie przychodzisz w celu rozwiązania konkretnego
problemu, ani też nie jest to zaplanowane spotkanie. Jedyne, czego prag-
niesz, to spotkać się z pracownikami, zobaczyć, jak sobie radzą, zadać
kilka pytań i odpowiedzieć na wszelkie ich wątpliwości.
Nie pojawiasz się z prezentami ani z pieniędzmi. Twoja obecność
nagradza pracowników od strony psychologicznej, wzmacniając ich po-
czucie własnej wartości oraz wiarę w swoje kompetencje.
Epilog
Obecność wśród podwładnych to niejednokrotnie
najlepszy prezent, jaki możesz im ofiarować.
1
Nagradzanie i wyróżnianie pracowników
4 Od strony formalnej
Bez względu na to, jak często dziękujesz pracownikom i okazujesz
im uznanie w warunkach nieoficjalnych, równie ważne jest, by przynaj-
mniej raz w roku otrzymywali formalne uwagi na temat swojej pracy.
Wielu menedżerów ma w zwyczaju ciągłe przekładanie tego typu
posiedzeń, a nawet całkowicie o nich zapomina, wymawiając się stan-
dardową formułką: „Nie mam czasu”.
Taka postawa zaprzepaszcza cenną
możliwość wyrażenia podwładnym
swojego uznania.
Zadanie
Zasadniczym celem formal-
nych spotkań jest oczywiście ocena
pracy, ale na głębszym poziomie
można jednocześnie pokazać w ten
sposób, że jesteś szczerze zaintere-
sowany swoimi podwładnymi i ich karierą zawodową, co z kolei stanowi
jedną z najwspanialszych nagród, jakie możesz im ofiarować.
Epilog
Jeśli chcesz zadzierzgnąć więź duchową ze swoimi
pracownikami, musisz zacząć od zorganizowania spotkania.
1
Najpierw ustal z każdym
pracownikiem termin indy-
widualnego spotkania, na
którym ocenisz jego pra-
cę. Następnie, na kilka dni
przed wyznaczoną datą,
poświęć trochę czasu na
przygotowania i obserwa-
cję pracy podwładnych.
Przejrzyj również notatki
sporządzone w trakcie nie-
oficjalnych spotkań z pra-
cownikami.
Jeśli pracownik wie, jak dobrze
sobie radzi w pracy i nad czym po-
winien jeszcze popracować, czerpie
z tego satysfakcję. Jeśli nie otrzy-
muje żadnych informacji zwrotnych,
przypomina to sytuację strzelania do
tarczy bez możliwości sprawdzenia,
czy trafiło się w cel.
Błyskotliwe rozwiązania 4 do 5
5 Bogactwo wzbogacania
Kiedy kadra kierownicza wzbogaca pracę swoich podwładnych,
wręcza im w ten sposób wspaniałą nagrodę i okazuje ogromne uznanie.
Niektórzy menedżerowie błędnie sądzą, że wzbogacanie pracy oznacza
przydzielanie coraz większej liczby
zadań, zazwyczaj tego samego ro-
dzaju. Jednak takie działanie roz-
szerza pracę
jedynie poziomo.
Podwładni nie będą się czuli wzbo-
gaceni, ale raczej wykorzystani.
Miejmy nadzieję,
Zadanie
że
w najbliższej przyszłości
wszyscy Twoi pracownicy
będą gotowi na wzboga-
cenie pracy. Jeśli chcesz
ich do tego przygotować,
przyjrzyj się obowiązkom
każdego z nich i wymień
przynajmniej pięć konkret-
nych sposobów, na jakie
możesz je wzbogacić.
Idea wzbogacania pracy po-
lega na pionowym rozwoju przy-
dzielanych obowiązków, któremu
towarzyszy zwiększenie autonomii
działania, zakresu kontroli oraz
decyzyjności. Pracownicy mają
więcej możliwości samodzielnego
myślenia i rozwoju, co pod wie-
loma względami oznacza moż-
funkcjonowania w roli
liwość
własnego menedżera. Rzeczywiste wzbogacenie pracy skutkuje polep-
szeniem działania pracownika na wielu płaszczyznach, szczególnie pod
względem jakości pracy.
Wzbogacenie pracy nie jest ofertą skierowaną do wszystkich, ale
raczej do tych, którzy stale działają na wysokim poziomie. To nagroda
za doskonałe wywiązywanie się z obowiązków, dzięki której wzrasta
pewność siebie, satysfakcja i wiara we własne kompetencje.
Epilog
Wzbogacając pracę, wzbogaca się również samych
pracowników i całe przedsiębiorstwo.
1
Pobierz darmowy fragment (pdf)