Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00204 011971 7452402 na godz. na dobę w sumie
Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie. Zbuduj biznes oparty na rekomendacjach - książka
Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie. Zbuduj biznes oparty na rekomendacjach - książka
Autor: , , Liczba stron: 320
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2718-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> controlling
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Zbuduj BIZNES oparty na REKOMENDACJACH

„Jeśli byłaby to jedyna książka o networkingu, jaką byś kiedykolwiek przeczytał, wyniósłbyś z niej komplet informacji potrzebnych do osiągnięcia sukcesu — jest to jasny i prosty podręcznik marketingu”.

Jack Canfield, współautor Chicken Soup for the Soul

„Ponadczasowy i niezbędny: Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie mówi o wszystkim, co powinieneś wiedzieć, robić i planować w celu napędzania swojego biznesu i bycia o krok przed konkurencją”.

Brian Tracy, autor ponad 40 publikacji

„Nazwiska autorów to synonimy networkingu biznesowego i marketingu opartego na rekomendacjach; ich wiedza i doświadczenie nie mają sobie równych. Każdy, kto szuka poleceń biznesowych najwyższej jakości powinien przeczytać ten podręcznik od deski do deski.
Ta książka zostawia wszystkie inne za sobą!”

Dr Tony Alessandra, autor ponad 20 publikacji, w tym The Platinum Rule i Charisma

„To kompletna instrukcja, jak stworzyć ogromny biznes oparty na rekomendacjach. Autorzy — prawdziwi wirtuozi na tym polu — podzielili się w niej swoim niesamowitym doświadczeniem i wiedzą oraz wprowadzili nas w bezbłędny plan uczynienia naszego biznesu bardziej cieszącym, mniej stresującym i zdecydowanie bardziej dochodowym!”

Bob Burg, współautor The Go-Giver i autor Endless Referrals

„To niezwykła książka!”

Deepak Chopra, autor The Seven Spiritual Laws of Success

„Tej książki nie możesz przegapić! Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie trzeba przeczytać od deski do deski! Nakreśla on jedyną strategię marketingową, która daje niezwykle ekonomiczne i wysoce efektywne rezultaty niezależnie od biznesu, jaki prowadzisz i miejsca, w którym żyjesz”.

Susan RoAne, autorka How To Work A Room

Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SpiS treści rOZDZiAŁ 1 Najlepszy sposób na rozwój swojej firmy rOZDZiAŁ 2 Rekomendacje, marketing rekomendacji, networking, word of mouth, marketing szeptany i wirusowy rOZDZiAŁ 3 Biznes dzięki rekomendacjom rOZDZiAŁ 4 twój punkt wyjścia rOZDZiAŁ 5 Networking vs pozyskiwanie klientów na zimno rOZDZiAŁ 6 Networking to bardziej uprawa niż polowanie rOZDZiAŁ 7 Siła procesu Vcp® rOZDZiAŁ 8 Dziesięć przykazań podczas sesji networkingowej (biznesmiksera) rOZDZiAŁ 9 Autoprezentacja – zostań zapamiętany rOZDZiAŁ 10 Komunikacja twojej marki rOZDZiAŁ 11 twoja sieć informacyjna rOZDZiAŁ 12 twoja sieć wsparcia rOZDZiAŁ 13 twoja sieć rekomendacyjna rOZDZiAŁ 14 Uczyń swoją sieć silniejszą 7 17 21 29 39 43 47 55 71 83 103 109 113 121 Poleć książkęKup książkę 4  Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie rOZDZiAŁ 15 Spraw, aby twoja firma stała się centrum rOZDZiAŁ 16 Siedem rodzajów sieci rOZDZiAŁ 17 piętnaście sposobów promowania rOZDZiAŁ 18 poznawanie członków swojej sieci rOZDZiAŁ 19 Osiemnaście sposobów na zmotywowanie swoich źródeł rOZDZiAŁ 20 rekrutacja Źródeł rekomendacji rOZDZiAŁ 21 instruowanie swoich źródeł rOZDZiAŁ 22 przygotowanie swoich potencjalnych klientów rOZDZiAŁ 23 proszenie o rekomendacje i kontaktowanie się z potencjalnymi klientami rOZDZiAŁ 24 Docenianie i nagradzanie twoich źródeł rOZDZiAŁ 25 planowanie wydatków na rekomendacje rOZDZiAŁ 26 przewidywanie sprzedaży z rekomendacji rOZDZiAŁ 27 Mierzenie i ocena wyników rOZDZiAŁ 28 Nagradzanie rekomendujących rOZDZiAŁ 29 przyciąganie atrakcyjnych rekomendacji rOZDZiAŁ 30 Ostatnia część sekretu rozdział 27 Słownik rozdział 27 O autorach 125 131 157 165 183 209 219 231 235 243 247 259 267 277 287 305 311 315 Poleć książkęKup książkę rOZDZiAŁ 10 Komunikacja twojej marki Narzędzia i techniki, które pozwolą poprawić wizerunek biznesowy  Wizerunek Bardzo ważnym elementem procesu tworzenia i przekazywania po- zytywnego przesłania jest decyzja, w jakiej branży chce się działać, co chce się oferować i komu chce się to oferować. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób stworzyć wizerunek, który będzie ci stale służył. Według Jeffa Davidsona, autora książki Marketing on a Shoestring: Low-Cost Tips for Marketing Your Products or Services, nikt nie może za- negować siły wizerunku. Przejawiamy nasze pragnienie poprawy wize- runku na wielu poziomach: kursy kreowania wizerunku, przemawiania publicznego, komunikacji interpersonalnej, negocjacji, wystąpień przed kamerą czy personal brandingu wyrastają jak grzyby po deszczu. Dlaczego tak się dzieje? Cały czas – w pracy, podczas podróży i w te- lewizji – jesteśmy bombardowani nowymi informacjami i obrazami, więc nasz umysł nauczył się szybko przyswajać sobie te bodźce. Wydajemy szybkie osądy – właściwe albo niewłaściwe – i idziemy dalej. Dlatego zgadzamy się ze stwierdzeniem Jeffa Davidsona, że: sukces twojego biz- nesu, nieważne, czy jest to biznes duży, czy mały, często zależy od tego, jak widzą cię inni i jakie sprawiasz wrażenie. Poleć książkęKup książkę 84  Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie  twój wizerunek biznesowy i jak go poprawić Na potrzeby tego rozdziału skonsultowaliśmy się z naszym partne- rem z Referral Institute – Eddiem Esposito z Nowego Orleanu. Eddie od wielu lat pracuje jako coach, jest również ekspertem od marketingu rekomendacji i pomógł wielu przedsiębiorcom w opracowaniu skutecz- nych planów marketingu rekomendacji. Jak mówi: bardzo ważnym elemen- tem każdego planu marketingowego jest kreowanie i umacnianie wizerunku firmy we wszystkim, co się robi. Na stronie Entrepreneur.com, encyklopedii terminów biznesu do- stępnej online, wizerunek biznesowy ma następującą definicję: To, w jaki sposób postrzegają twój biznes ludzie, kiedy słyszą nazwę twojej firmy. Na wizerunek biznesowy składają się nieskończenie różne fakty, wydarzenia, oso- biste historie, reklama i cele; wszystko to współgra ze sobą i robi określone wrażenie na odbiorcach. Jeśli przeczytasz uważnie to zdanie, łatwo zdasz sobie sprawę z tego, że skoro jest to nieskończony zbiór wydarzeń i elementów z przeszłości, wszystko, co robimy, może mieć pozytywny lub negatywny wpływ na nasz wizerunek biznesowy. Ta myśl może być bardzo onieśmielająca, ale w rzeczywistości może również służyć jako wytyczna, która sprawi, że będziesz poważnie podchodził do swojego wizerunku. Cała twoja dzia- łalność, produkty, których dostarczasz, i ludzie, których masz wokół siebie, muszą pracować na twój wizerunek, aby go utrzymać. Wizerunek jest ważny, ponieważ często na jego podstawie podej- muje się decyzje. Te wybory mogą dotyczyć zakupu twojego produktu lub usługi, pożyczenia ci pieniędzy albo zostania bądź nie twoim partne- rem rekomendacyjnym. Ile razy szukałeś jakiegoś produktu i kupiłeś go w miejscu, gdzie czułeś się najlepiej, w którym widziałeś to, co spodzie- wałeś się zobaczyć, nawet jeśli inny sklep był tańszy? Twoi odbiorcy są tą publiką, którą powinieneś wziąć pod uwagę, dba- jąc o swój wizerunek. Odbiorcą jest każda jednostka i organizacja, która Poleć książkęKup książkę Komunikacja twojej marki  85 odczuwa skutki działalności tego biznesu. Te osoby mogą być bezpo- średnio lub pośrednio zainteresowane danym biznesem i mogą się z nim stykać codziennie lub tylko od czasu do czasu. Zasadniczo powinno ci zależeć na tym, aby twój wizerunek docierał do twojej rodziny, znajomych, sąsiadów, bankierów, rynku docelowego, sprzedawców i do każdego, z kim wchodzisz w kontakty. Choć może cię kusić skupienie się tylko na rynku docelowym, musisz pamiętać, że opra- cowujesz plan marketingu networkingowego i rekomendacji. Wszyscy wyżej wspomniani ludzie znajdują się w twojej sieci kontaktów i twój wizerunek musi spójnie docierać do wszystkich w tej sieci. Aby wyjaśnić to lepiej, poprosiliśmy Eddiego, aby określił niektóre podstawowe elementy pozwalające zaprojektować działający stale wize- runek ciebie i twojej firmy. Po przeprowadzeniu badań oraz dzięki współ- pracy z Jennifer Kelly, ekspertką PR z Nowego Orleanu, Eddie stworzył listę dziesięciu podstawowych elementów, które mogą być wykorzysta- ne przez każdego właściciela biznesu czy przedsiębiorcę, aby odniósł sukces w kreowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku biznesowego: 1. Miej dobrze sformułowane misję oraz wizję Pierwszym krokiem w tworzeniu pozytywnego wizerunku jest decy- zja, w jakiej branży chce się działać, co chce się oferować i komu chce się to oferować. Zaczyna się to od dobrze sformułowanych wizji i misji. To z tych opisów wyłania się wizerunek twojego biznesu. Określają one, jak będzie wyglądała firma, jakie decyzje będą podejmowane na podstawie jej wartości i jaki będzie jej cel biznesowy. Jeśli na przykład z opisów wizji i misji twojej firmy jasno wynika, że chcesz zostać liderem branży fitness, która ceni sobie ćwiczenia fizyczne i zdrową żywność, to jako mi- nimum będziemy oczekiwali – i taki obraz pojawi się również w naszych głowach – że w twojej siłowni spotkamy trenerów o świetnej kondycji fizycznej, znajdziemy tam najnowocześniejszy sprzęt, a w twojej restau- racji zjemy zdrowy posiłek. Poleć książkęKup książkę 86  Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie 2. Wypracuj odpowiedni wygląd Opracowanie wyglądu twojej firmy rozpoczyna się od twojego logo. Warto tutaj zastanowić się nad zatrudnieniem specjalisty. Profesjonalnie zaprojektowane logo, które będzie na twoich odbiorcach robić wrażenie, na jakim ci zależy, jest podstawowym elementem kreowania pozytywne- go wizerunku biznesowego. Twoje logo będzie widoczne na wszystkim – na twojej wizytówce, ulotce, nagłówku na papierze firmowym i na twojej stronie internetowej. Dlatego tak ważne jest, aby stanowiło ono esencję tego, czym się zajmuje twoja firma, i uosabiało jej misję i wizję. Jego styl i barwy powinny tworzyć wizerunek w umysłach twoich odbiorców (klientów, potencjalnych klientów, partnerów rekomendacyjnych i tak dalej) oraz współgrać ze sposobem, w jaki chcesz być odbierany. 3. Zaplanuj telefoniczną strategię działania Posiadanie firmowego numeru telefonicznego, pod który każdy może zadzwonić, oczekując szybkiej i konkretnej odpowiedzi, jest bardzo pomocne w budowaniu pozytywnego wizerunku biznesowego. Innymi kwestiami do rozważenia, które dotyczą twojego telefonu służbowego i które pomogą poprawić twój wizerunek, są pytania: • Kto odbiera twoje telefony w firmie: osoba czy maszyna? • Czy czekający na połączenie klienci słyszą w tle nagranie, które może ci pomóc wykorzystać uwagę tych odbiorców, czy może oczekują na połączenie w niekończącej się ciszy? • Czy twój numer znajduje się w bazach drukowanych i w Internecie tak, aby można było cię łatwo znaleźć? Posiadanie dobrego rozwiązania telefonicznego pomaga w stwarza- niu wrażenia wiarygodności. 4. Miejsce pracy Telefony, e-maile i blogi bardzo często używane są w celu stworzenia odpowiedniego wizerunku, ale są one w pewnym stopniu anonimowe. Poleć książkęKup książkę Komunikacja twojej marki  87 W rzeczywistości mógłbyś odbierać telefony albo pisać blog, siedząc w wannie. Ale jeśli masz witrynę sklepową albo biuro, w którym prowa- dzisz biznes, to kiedy ktoś cię odwiedza w twoim miejscu pracy, może to wszystko zobaczyć, więc zapytaj się siebie: • Czy twoje miejsce pracy umacnia wizerunek, który usiłujesz kreować? • Czy ludzie, którzy tam pracują, wszystko, co wisi na ścianach, orga- nizacja, styl i kolory kreują taki obraz, jakiego chcesz? • Czy to miejsce jest odpowiednio wyposażone? Pomyśl o tym, co oczekujesz znaleźć w biurze rachunkowym, a co w biurze projektanta graficznego. W obu przypadkach będziesz ocze- kiwał dobrej organizacji i odpowiedniego sprzętu, ale nie zdziwisz się za bardzo, jeśli biuro projektanta graficznego będzie miało dziwaczny wystrój i wyraziste kolory, a także jeśli zobaczysz tam różnego rodzaju kreatywne rzeczy. Z kolei od twojego księgowego będziesz oczekiwał bardziej poważnego wizerunku. 5. e-mail E-mail stał się najbardziej popularnym narzędziem komunikacji w biz- nesie, dlatego należy się dobrze zastanowić, jaki wpływ może mieć ta metoda komunikacji na twój wizerunek. Zacznijmy może od pytania o to, czy posiadasz adres e-mailowy oraz domenę z nazwą firmy? Wysyłanie biznesowych e-maili z adresu, w którym nie ma domeny z nazwą twojej firmy, od razu się negatywnie odbije na jej wizerunku. Jeśli otrzymasz wiadomość z adresu paweł55@gmail.com, jaki obraz zostanie w twojej głowie po tym pierwszym kontakcie? Poza tym bardzo łatwo jest stwo- rzyć szablon e-maila ze stopką, który może zawierać twoje zdjęcie i logo, co pozwoli ci na zachowanie spójnego wyglądu podczas komunikacji. I na koniec pamiętaj, aby sprawdzać, co wysyłasz i jakiego języka używasz w e-mailu. Bardzo łatwo jest przesyłać wiadomości dalej, dlatego nigdy nie wiesz, u kogo może skończyć twój e-mail. Powinieneś więc obchodzić Poleć książkęKup książkę 88  Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie się z każdą wiadomością w taki sposób, jak postępujesz z innymi rodza- jami komunikacji pisemnej: e-mail musi być dobrze napisany, konkretny i nie zawierać błędów gramatycznych! 6. Uporządkuj swoje materiały reklamowe Powinieneś rozpocząć tworzenie swoich materiałów biznesowych od profesjonalnego zaprojektowania wizytówki, która będzie wzmac- niała wizerunek wypracowany w opisach twojej misji oraz wizji. Upewnij się także, czy: • wizytówki są czytelne i niezabrudzone, kiedy je rozdajesz; • twoje materiały biurowe, koperty i kartki z podziękowaniami są spójne z twoim wizerunkiem; • kolor, logo i klimat identyfikacji wizualnej są ze sobą spójne; • twoje ulotki zawierają konkretne informacje i są profesjonalnie zaprojektowane; • ich wygląd odpowiada temu, co zaplanowałeś; • czy są wydrukowane i złożone w sposób profesjonalny. 7. Stwórz świetną stronę internetową W dzisiejszym świecie biznesu posiadanie strony internetowej nie jest już wyborem, ale koniecznością. Prawdopodobnie klienci, sprzedaw- cy, potencjalni partnerzy rekomendacyjni albo inni odbiorcy dokładnie zapoznają się z nią, jeszcze zanim do ciebie zadzwonią lub się z tobą spo- tkają. Poza tym jeśli zostałeś komuś zarekomendowany, bardzo często taka osoba, aby więcej się o tobie dowiedzieć, odwiedzi od razu twoją witrynę. Strony internetowe muszą dziś spełniać funkcję informacyjną, być przejrzyste i łatwe do odnalezienia. Upewnij się, że twoja strona jest profesjonalnie zaprojektowana, jej wygląd jest spójny z opracowanym przez ciebie wizerunkiem i że jest zoptymalizowana pod kątem wyszuki- warek. Kolejnym kluczowym elementem jest łatwa nawigacja. Uzgodnij ze swoim projektantem albo webmasterem, że do ważnych treści będzie Poleć książkęKup książkę Komunikacja twojej marki  89 się docierać 2 – 3 kliknięciami. Nie zapominaj także o swoich kontach w różnych serwisach społecznościowych. Na przykład jeśli masz konto biznesowe na Facebooku albo Twitterze, upewnij się, że znajduje się na nim twoje logo i że wszystkie treści, obrazy i zdjęcia są spójne z całościo- wym wizerunkiem twojej marki. 8. Zarządzaj sobą Jakie są profesjonalne standardy w twojej branży, których oczekują od ciebie odbiorcy? Czy ty i twoi pracownicy stale je zapewniacie? Każda osoba z danej organizacji powinna się odpowiednio ubierać i zachowy- wać, aby budować wizerunek firmy. Kierowca rozwożący zamówienia firmy cateringowej nie musi nosić garnituru, ale jeśli będzie ubrany w coś, co podkreśla wypracowany wygląd danego przedsiębiorstwa, poprawi to jego wizerunek. Chodzi o barwy, logo i styl. Nie pozostawiaj decyzji o tym, co poprawia twój wizerunek, pracownikom. Twoje decyzje do- tyczące ubioru muszą być spójne, rozważ również wprowadzenie uni- formów lub przedmiotów z logo, które będą pomagały we wzmacnianiu twojego wizerunku. 9. Musisz zrozumieć, jak ważny jest wygląd twoich pojazdów Jeżeli twoi klienci oraz potencjalni klienci zobaczą ciebie albo twoich pracowników prowadzących samochód, to, jak wygląda ten samochód, będzie mieć znaczenie. Nawet jeśli nie możesz sobie pozwolić na nowe auto, dopilnuj, aby to, którym jeździsz, było czyste i zadbane. Jeśli usiłu- jesz wykreować wizerunek odnoszącego sukcesy doradcy biznesowego, może zostać on całkowicie zniszczony, jeśli podjedziesz do swojego klien- ta jakimś starym złomem! Tak samo jeśli twoje samochody dostawcze mają wiele wgnieceń i są brudne, nie pomoże ci to za bardzo w promowa- niu odpowiedniego wizerunku twojej firmy cateringowej. Podczas jednej ze swoich podróży Eddie został odebrany z lotniska wyjątkowo czystą taksówką, na tylnym siedzeniu leżał aktualny numer gazety, a kierowca Poleć książkęKup książkę 90  Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie zaproponował mu coś do picia z małej lodówki, którą miał w pojeździe. Ten człowiek bez wątpienia dobrze wiedział, jak kreować swój wizeru- nek, nawet jeśli jego samochód nie był najnowszy. 10. Zarządzaj swoimi kontami na portalach społecznościowych Jak już wcześniej wspomnieliśmy (element 7.), strony portali społecz- nościowych stały się bardzo popularnymi i użytecznymi narzędziami. Jednak chcemy jeszcze raz podkreślić, że wszystko, co zostało opubli- kowane w Internecie, współtworzy wizerunek twojej firmy. Podejmuj mądre decyzje, a jeśli zatrudniasz pracowników, pomyśl o wprowadzeniu w swojej firmie polityki dotyczącej korzystania z mediów społecznościo- wych. Jeśli nie czujesz się swobodnie w tych mediach, pomyśl o zatrud- nieniu specjalisty od marketingu albo PR, który mógłby ci pomóc. Wszystko, co produkujesz, sprzedajesz, oddajesz, piszesz i mówisz, ma wpływ na tworzenie wizerunku w umysłach twoich odbiorców. Bądź uważny w kwestiach wizerunku i nie wahaj się zatrudnić profesjonali- stów potrafiących stworzyć materiały, których potrzebujesz, aby zacho- wać spójność.  Korzystanie z PR w budowaniu twojego wizerunku Kolejnym ważnym aspektem świetnego planu marketingu reko- mendacji jest odpowiednia strategia public relations (PR). W obecnym społeczeństwie informacyjnym twoje przetrwanie i sukces w biznesie bardzo często zależą od tego, w jaki sposób pojawiasz się w mediach, nieważne czy jest to druk, telewizja czy Internet. Przejrzyj lokalne ma- gazyny biznesowe, sekcję poświęconą biznesowi gazety codziennej lub strony internetowe. W każdym wydaniu tych publikacji znajdziesz wywiad lub opis sylwetki menadżera jakiejś korporacji lub lokalnego przedsiębiorstwa. Poleć książkęKup książkę Komunikacja twojej marki  91 Firmy PR, którym się płaci za przygotowanie takich publikacji na dany temat, są autorami większości z nich. Zamieszczone teksty są czę- ścią skoordynowanego wysiłku podjętego i sponsorowanego przez daną firmę lub osobę, o której jest ta publikacja. Przedstawiani ludzie lub firmy płacą za to, czasem ich wewnętrzne działy PR same produkują podobne materiały. Załóżmy, że jesteś podwykonawcą renowatora budynków w Kra- kowie, a rada tego miasta właśnie uchwaliła renowację jakiegoś histo- rycznego obiektu. Jeden dobrze przeprowadzony wywiad na temat znaczenia tego obiektu dla lokalnej społeczności może zwrócić uwagę setek firm budowlanych i deweloperskich, grup ochrony zabytkowych budynków, stowarzyszeń historycznych i wszystkich, dla których istotne są architektura oraz ochrona zabytków. Słyszeliśmy o właścicielu sklepu ze sprzętem komputerowym z Richmond w stanie Virginia, który chciał poprawić swoją Widoczność wśród miejscowej społeczności i pozyskać nowych partnerów bizneso- wych. Aby pokazać i wypromować swoje produkty, ogłosił, że zostanie sponsorem konkursu na najlepszą rzeźbę miejską, do stworzenia której uczestnicy będą mogli wykorzystać wyłącznie zużyte części komputero- we. Zrobił zdjęcia podczas pracy twórczej oraz sfotografował jej efekty, aby udokumentować wysiłki uczestników. Przed rozpoczęciem konkursu zatrudnił również agencję PR, aby zapewnić sobie maksymalny rozgłos. Parę tygodni później ogłoszono zwycięzcę, a w najbardziej prestiżowych magazynach regionalnych ukazała się relacja z wydarzenia. Agencja PR przygotowała broszury, opracowała model reklamy oraz skłoniła maga- zyny, aby historię w profesjonalny sposób opisała osoba zajmująca się publikowaniem treści promocyjnych. Przeciętny czytelnik, a nawet przeciętny marketingowiec mieli wra- żenie, że gazeta wynajęła do zredagowania historii pisarza lub zaakcep- towała gotowy materiał napisany przez zewnętrznego specjalistę. Poleć książkęKup książkę 92  Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie  public relations to coś innego niż reklama Koszt napisania i opublikowania artykułu na twój temat lub na te- mat twojej firmy, który to tekst będzie zajmował parę stron i w którym pojawią się zdjęcia, może być o wiele niższy niż koszt jednostronicowej reklamy w tym samym czasopiśmie. Pomyśl, że PR jest jak reklama w me- diach, na którą musisz zapracować, a nie za którą płacisz. Różnica jest taka, że zazwyczaj nie masz gwarancji ukazania się artykułu albo wywia- du, podczas gdy opublikowanie płatnej reklamy jest zagwarantowane w umowie. Choć uprzednie zaplanowanie, koordynacja i uzyskanie zgody na publikację własnego artykułu wymagają wysiłku, bardzo często jest to świetną inwestycją. Nawet jeśli odbiorcy docelowi nie przeczytają arty- kułu w momencie jego ukazania się, zawsze możesz zrobić ksero lub prze- druk na wysokiej jakości połyskującym papierze i używać tych wydru- ków jako swoich kluczowych materiałów promocyjnych przez parę lat!  Aby twój biznes zaistniał w mediach, musisz być atrakcyjny medialnie To może się wydawać zaskakujące, ale wydawcy i dziennikarze szukają (gdzie tylko mogą) pomysłów na opowiedzenie jakiejś histo- rii. Zbyt wielu ludzi, którzy chcą, aby napisano o nich w gazetach albo magazynach, wysyła ulotki na temat swojej firmy, zamiast zastosować informację prasową. Nie potrafią zrozumieć, że wydawcy i dziennika- rze potrzebują punktów zaczepienia, które sprawią, że ich rozproszeni, przepracowani i rozgorączkowani czytelnicy utożsamią się z tekstem. Odrób pracę domową – wysłanie dobrej historii do nieodpowiedniego dziennikarza jest stratą czasu dla wszystkich. Wiele gazet i lokalnych czasopism chce otrzymywać artykuły, które uczynią ich wydanie bardziej interesującym. Wyjaśnij wydawcy, dlacze- go czytelnicy będą zainteresowani twoim pomysłem lub dlaczego będzie Poleć książkęKup książkę Komunikacja twojej marki  93 on atrakcyjny medialnie. Co w twojej działalności biznesowej może za- ciekawić lokalną społeczność? Jak szerokie ma ramy? Czy potrafisz popchnąć do działania wydawców i dziennikarzy? Z pewnością. Czytaj publikacje, w których chciałbyś się pojawić, i znajdź dziennikarza, który zajmuje się interesującymi cię tematami. Następnie wyślij e-mail lub zadzwoń i opowiedz o swoim pomyśle na najlepszą hi- storię. Podczas rozmowy z dziennikarzem lub wydawcą zachowuj się tak samo profesjonalnie jak w innych przypadkach. Weź pod uwagę wszystkie środki masowego przekazu, ale pamiętaj, że ich odbiorcy muszą pasować do profilu twojej firmy. Wydawnictwa mogą dostarczyć informacji demograficznych dotyczących swoich od- biorców. Podobnie jak w przypadku utrzymywania dobrego wizerunku, jeśli naprawdę chcesz stworzyć spójną kampanię PR, rozważ zatrudnie- nie specjalisty, który pomoże ci w przygotowaniu planu.  Dziesięć sposobów generowania pr dla twojej firmy Sporządzona przez nas lista jest narzędziem, na które możesz rzu- cić okiem, gdy rozpoczynasz lub gdy jesteś w trakcie tworzenia swojej strategii PR: 1. Napisz artykuł Możesz tworzyć lub umacniać swoją tożsamość i wiarygodność, zaj- mując się problemami istotnymi dla ludzi, których chcesz obsługiwać. Jednym z najlepszych sposobów, w jaki możesz to robić, jest napisanie artykułu na dany temat. Jeśli nie czujesz, że twoje umiejętności pisar- skie są wystarczające, zatrudnij specjalistę, który ubierze twoje pomysły w odpowiednią formę. Wystarczy, podejmując jednorazowy wysiłek, po prostu coś opu- blikować, aby uzyskać wiarygodność i poprawić Widoczność dzięki do- tarciu do tysięcy potencjalnych klientów. Wynik będzie taki, że ludzie Poleć książkęKup książkę 94  Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie stwierdzą, iż jakiś prestiżowy magazyn jest zainteresowany tobą i twoim przesłaniem na tyle, aby to wydrukować, będzie to również oznaczało domyślną aprobatę dla założeń twojej ekspertyzy. Możesz zidentyfikować potencjalne rynki publikacji twojego ar- tykułu, przeglądając największe wydawnictwa, serwisy czy portale, w których znajdziesz informacje dotyczące tego, jak powinny wyglądać publikowane teksty. Musisz być świadomy tego, że możesz nie dostać bezpośredniej zapłaty za swój wysiłek. Wydawcy mogą uważać, że już sam druk two- jego artykułu oraz rozgłos z tego wynikający będą wystarczającym wynagrodzeniem. Czasem wydawca może opublikować twój artykuł w zamian za wykupienie powierzchni reklamowej. Pamiętaj również, że jeśli zapłacono ci za artykuł, staje się on własnością gazety. Być może będziesz chciał zawrzeć umowę pozwalającą ci na użycie przedruku artykułu w twoich materiałach promocyjnych. Nawet jeśli wydawca nie przyjmie twojego artykułu, zawsze możesz go wykorzystać jako element swojej całościowej strategii marketingowej. 2. prowadź rubrykę w gazecie Prestiżowe i profesjonalne sposoby na poprawianie wizerunku są łatwe do osiągnięcia. Może być o tobie głośno na poziomie lokalnym, regionalnym, a nawet krajowym dzięki prowadzeniu rubryki w gazecie – twierdzi Charlot- te Degregorio, autorka You Can Be a Columnist. Możesz skontaktować się z wydawcą lokalnego czasopisma i zaproponować regularną publikację materiałów na jakiś temat, co pomoże zbudować twój wizerunek w lo- kalnej społeczności. Możliwość publikowania w stałej rubryce w gazecie jest lepsza, niż może ci się wydawać. W całych Stanach Zjednoczonych istnieje 1400 gazet. Być może nie zainteresujesz swoim pomysłem prowadzącego ru- brykę „Rzeczypospolitą”, ale może uda ci się przekonać regionalną albo lokalną gazetę, że twoja fachowa wiedza będzie przydatna czytelnikom. Poleć książkęKup książkę Komunikacja twojej marki  95 Przejdź się po swojej miejscowości i zbierz wszystkie darmowe gazety, kwartalniki i miesięczniki, jakie uda ci się znaleźć, a następnie sprawdź, jakie treści się w nich publikuje. Wybierz kilka tych, które są skierowane do czytelników będących potencjalnie twoją grupą docelową. Następnie zadzwoń do wydawcy i przedstaw pomysł swojej rubryki. Jeśli dosta- niesz ofertę jej poprowadzenia, idź do księgarni, kup You Can Be a Col- umnist i jesteś w grze. 3. publikuj newsletter Publikowanie newslettera może być skutecznym sposobem na bu- dowanie świadomości nazwy i marki. Newsletter pozwoli ci poinformo- wać ludzi o tym, kim jesteś i jakie produkty dostarczasz albo jakie usługi świadczysz. Wspiera on również świadomość na rynku oraz pomaga ci zbudować reputację wiarygodnego eksperta w swojej branży. Wysyła- nie go w e-mailu pomaga również utrzymać niskie koszty. Istnieje wiele rodzajów newslettera. Projekt oraz długość twojego będą zależały od tego, ile pracy chcesz w niego włożyć, jak często chcesz go publikować i jak dużo chcesz na niego wydać. Publikacja newslettera może być czasochłonna. Jeśli publikujesz go raz w miesiącu, musisz poszukać odpowiednich informacji, napisać go, zredagować, sporządzić plan, wydrukować i porozsyłać pocztą albo e-mailem co cztery tygodnie. Potem cały proces zaczyna się od nowa. Niektórzy ludzie decydują się na zatrudnienie specjalisty do tworzenia newslettera. Istnieją również firmy zajmujące się tym, które zapewnią ci odpowiednią formę oraz dostosują wcześniej sporządzone treści do branży, w której działasz. Możesz również spróbować marketingu rela- cji – publikowania newslettera wspólnie z innym (niekonkurencyjnym) dostarczycielem usług albo sprzedawcą detalicznym – co pozwoli na obniżenie kosztów. Jest wiele pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć, jeśli chcesz, aby publikacja twojego newslettera zakończyła się sukcesem: Poleć książkęKup książkę 96  Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie • Kim są moi odbiorcy? • Co chcą wiedzieć? • Jaki jest cel mojego newslettera? • Jakie informacje chcę w nim zawrzeć? • Jakiego szablonu i ilu kolorów użyję (i na które mogę sobie pozwolić)? • Jak często chcę go wysyłać? • W jaki sposób będę go dystrybuował? (Jak już wspomnieliśmy w rozdziale 8., jeśli wysyłasz newsletter poprzez e-mail, upewnij się, że dajesz odbiorcom możliwość zrezygnowania z otrzymywania biuletynu, dzięki temu twoje wiadomości nie będą traktowane jak spam). Newsletter stanowi świetne uzupełnienie marketingu rekomendacji, ponieważ możesz w nim promować innych. Publikując krótkie artykuły na temat twoich Źródeł Rekomendacji lub ich biznesów, możesz zapew- nić sobie ich życzliwość i jednocześnie dostarczyć twoim czytelnikom użytecznych informacji. 4. poprowadź zajęcia Prowadzenie zajęć na uczelniach, w szkołach dla dorosłych czy na studiach podyplomowych (osobiście, w formie telekonferencji lub online) to świetny sposób na autopromocję, jak również na zbudowanie reputa- cji eksperta w swojej branży. Jedną z dużych zalet takiego podejścia do autoreklamy jest promowanie twojego nazwiska w lokalnej społeczności oraz darmowe zwrócenie na siebie uwagi i uzyskanie wiarygodności. Być może otrzymasz również za swój wysiłek wynagrodzenie. Oprócz osób, które pojawią się na twoich zajęciach, tysiące innych dowie się o tobie i twoim biznesie, kiedy placówka opublikuje katalog z ofertą swoich kursów. W rezultacie otrzymasz darmową reklamę bez- pośrednią poprzez e-mail wysyłany do wszystkich osób znajdujących się w bazie danych uczelni. Poleć książkęKup książkę Komunikacja twojej marki  97 Prowadzenie zajęć ma również inne zalety: • możesz sprzedawać swój produkt albo usługę (UWAGA: tylko jeśli jest to na miejscu i po uzyskaniu pozwolenia); • dzięki publicznym przemówieniom możesz budować poczucie pew- ności siebie; • możesz promować się jako mówca; • możesz zawrzeć cenne kontakty networkingowe z kręgami akade- mickimi instytucji, w której wykładasz. Przejrzyj lokalną bazę danych i znajdź w twoim regionie szkoły, które oferują kursy dla dorosłych. Następnie skontaktuj się z wydziałem, który zajmuje się kształceniem ustawicznym, i poproś o wysłanie ci informacji dotyczących programu i wymogów dodania do niego twoich zajęć. 5. Wygłoś przemówienie W twojej lokalnej społeczności istnieje wiele organizacji, których członkowie regularnie się spotykają i którzy zapraszają różnych mów- ców. Organizacje społeczne, takie jak Rotary, Kiwanis czy Lions Clubs, spotykają się co tydzień i słuchają mówców, którzy wypowiadają się na różne tematy. Zrzeszenia zawodowe, grupy alumnów i stowarzyszenia absolwentów również mogą zapraszać na swoje spotkania mówców. Aby zdobyć listę organizacji w swoim regionie, odwiedź miejscową izbę handlową albo wejdź na stronę internetową twojego miasta. Na- stępnie skontaktuj się z przewodniczącym danej organizacji albo osobą zajmującą się ustalaniem grafiku wystąpień mówców. Zaproponuj prze- słanie swojego życiorysu oraz przykładowego tematu przemówienia, jakie mógłbyś wygłosić. Choć zwykle są to nieodpłatne wystąpienia (od czasu do czasu możesz dostać najwyżej darmowy posiłek), stanowią one doskonałą okazję do budowania twojego wizerunku biznesowego oraz nawiązy- wania kontaktów z ludźmi trzęsącymi miejscowym biznesem. Zabierz mnóstwo wizytówek i miej ze sobą jakieś materiały z twoim imieniem, Poleć książkęKup książkę 98  Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie nazwiskiem, adresem i numerem telefonu. Pamiętaj, aby nie sprzeda- wać niczego swoim słuchaczom podczas przemówienia! Przedstaw się jako ekspert i pozwól, aby ta pewność siebie przełożyła się na poten- cjalną sprzedaż. Jeśli czujesz, że twoje umiejętności przemawiania są niewystarcza- jące, aby występować publicznie, pomyśl o przyłączeniu się do Toast- masters International, organizacji mającej oddziały w całym kraju, która umożliwi ci nabycie podstawowych umiejętności publicznego przema- wiania dzięki ciekawym ćwiczeniom i interakcjom z innymi. Możesz również poszukać kursów i szkoleń na temat wystąpień publicznych w firmach szkoleniowych lub na uczelniach. 6. Gromadź referencje Referencje to pisemna pochwała udzielona przez kogoś, kto nabył twój produkt lub skorzystał z twojej usługi. Istnieje niewiele technik marketingowych, które wywierają większe wrażenie na potencjalnych klientach niż dzielenie się opiniami poprzednich klientów zachwycają- cych się twoją firmą. Wprowadź zwyczaj proszenia zadowolonych klientów o napisanie listu referencyjnego, w którym wyrażą swoje uczucia i opinie dotyczące twojego produktu lub usługi. Przekonasz się, że zadowoleni klienci bardzo chętnie to dla ciebie zrobią. Pamiętaj, aby im powiedzieć, że być może wy- korzystasz ich komentarze w swoich materiałach promocyjnych. Na ko- niec poproś ich, aby sporządzili referencje na swoim papierze firmowym. 7. Wysyłaj komunikaty prasowe Komunikaty prasowe stanowią podstawę strategii public relations. Codziennie redaktorzy gazet otrzymują stosy wiadomości od dziennika- rzy, działów PR różnych korporacji, organizacji non profit i pojedynczych osób. Oczywiście tylko niewielka liczba tych wiadomości będzie potem wykorzystana, ale jednak początkiem zaskakująco wielu informacji, Poleć książkęKup książkę Komunikacja twojej marki  99 które czytasz w prasie każdego dnia, są komunikaty prasowe. Jeśli chcesz, aby twój komunikat prasowy został przeczytany, zaleca- my, abyś postarał się o rekomendację do osoby (wydawcy, dziennikarza, redaktora i tak dalej), która powinna według ciebie go przeczytać. Do- tyczy to szczególnie dużych rynków, gdzie twój komunikat może zostać łatwo zgubiony, jeśli nikt się nim nie zajmie. Jeśli wysyłasz informację e- -mailem, dołącz plik jpg swojego logo. Jeśli masz zdjęcia, które załączasz do swojego komunikatu, nie zapomnij o opisaniu każdego z nich. 8. Dostarczaj porady, trendy i badania Porady, trendy i badania często są zwane trzema muszkieterami marketingu. Wydawcy je kochają, ponieważ są krótkie, zawierają dużo informacji, są zrozumiałe i interesujące. Porady są ciekawostkami i praktycznymi informacjami napisanymi w zwięzłej formie. Wybierz jakąś cechę twojego produktu lub usługi i stwórz listę 5 – 10 rzeczy, które ludzie powinni o nich wiedzieć. Na przykład jeśli jesteś księgowym, stwórz listę Pięć najczęstszych błędów podatkowych i jak ich unikać. Jeśli jesteś pośrednikiem w obrocie nieru- chomości, udziel odpowiedzi na Pytania, które każdy kupujący mieszkanie powinien zadać, zanim powie: „Tak”. Trendy to dzisiejszy zwiastun tego, jak będzie wyglądała przyszłość, odzwierciedlają sposób myślenia i postawy osób, które zapoczątkowu- ją wszelkie zmiany. Pokażą ci, co jest aktualnie na topie, a co nie. Jeśli dostrzegłeś nowy trend związany ze swoją branżą, media będą prawdo- podobnie chciały o nim usłyszeć. Pomyśl o swoich obecnych klientach. Jakie podobieństwa dostrzegasz w ich pochodzeniu i nawykach zakupo- wych? Pomyśl o ostatnich zmianach w swojej branży. Czy są to zmiany, które mają szansę przetrwać i wywrzeć wpływ na to, jak będą działać firmy z branży w przyszłości? Jeśli tak, to może być trend. Badanie jest bardziej naukowym podejściem pozwalającym na po- znanie nastrojów społecznych. Jest to ilościowa analiza odpowiedzi na Poleć książkęKup książkę 100  Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie konkretne postawione przez ciebie pytanie. Badania mogą być śmiertel- nie nudne albo bardzo interesujące: wszystko zależy od tego, o co zapy- tasz. Niech to będzie coś, co ty i twoi odbiorcy uważacie za pouczające i ciekawe. Wielkość grupy respondentów powinna być na tyle duża, aby przytaczanie wyników miało sens. Im więcej odpowiedzi dostaniesz, tym wiarygodniejsze będą wyniki. Spróbuj powiązać badanie ze swoją branżą w taki sposób, aby istniał logiczny związek pomiędzy jego rezultatami a twoim produktem albo usługą. Proponujemy codzienne uważne czytanie Rzeczypospolitej przez tydzień. Ta ogólnokrajowa gazeta jest pełna publikacji dotyczących porad, trendów i badań. Oglądaj również kanały informacyjne, które w przerwach pomiędzy wiadomościami prezentują wyniki badań i po- rady. Przejrzyj magazyny czy portale internetowe z twojej branży i po- szukaj kolumn i działów, w których pojawiają się tego typu informacje. Jeśli zgromadziłeś zbiór porad, informacji na temat trendów i wyników badań, wyślij je do mediów w postaci komunikatu prasowego. Możesz również podzielić się tymi informacjami na blogu, jeśli go prowadzisz, albo w innych mediach społecznościowych (zobacz niżej). 9. Monitoruj swoją obecność w mediach społecznościowych Jeśli ktoś opublikuje twoje zdjęcia, które pokazują cię w niekorzyst- nym według ciebie świetle, może to negatywnie wpłynąć na twój wizeru- nek. Powinieneś regularnie wyszukiwać w Internecie informacje na swój temat, jak również na temat swojej firmy, aby utrzymać swój pozytywny wizerunek. Pomocne mogą być w tym narzędzia do monitoringu Inter- netu i mediów społecznościowych takie jak Brand24. 10. Stań się eksperckim źródłem dla dziennikarzy Nie ma nic lepszego, co pozwoliłoby na zbudowanie wiarygodno- ści w społeczności, niż bycie cytowanym jako ekspert w gazecie. Spo- sobem na stanie się uznanym źródłem informacji na jakiś temat jest Poleć książkęKup książkę Komunikacja twojej marki  101 poinformowanie prasy o swojej działalności oraz ciągłe informowanie dziennikarzy o swoim doświadczeniu i ekspertyzie.  praktyczne działania 1. Stwórz silną wizję i misję. 2. Przyjrzyj się następującym elementom twojej firmy: logo, telefoniczna obsługa klienta, • • • miejsce pracy, • adresy e-mailowe, • materiały promocyjne, • strona internetowa, • wygląd twój i twoich pracowników, • samochody, • media społecznościowe. 3. Podejmij odpowiednie kroki w celu poprawienia tych z wyżej wy- mienionych elementów, które nie wspierają i nie odzwierciedlają twojej wizji/misji. 4. Znajdź możliwości PR dla swojej firmy i stwórz harmonogram pu- blikacji swoich komunikatów prasowych. Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Najbardziej znany Sekret Marketingu na świecie. Zbuduj biznes oparty na rekomendacjach
Autor:
, ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: