Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00419 006543 13233766 na godz. na dobę w sumie
Narzędzia Google dla e-commerce - książka
Narzędzia Google dla e-commerce - książka
Autor: Liczba stron: 208
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2523-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> controlling
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

E-przedsiębiorco! Bądź widoczny w wyszukiwarce!

Wyszukiwarka Google deklasuje rywali. W Polsce korzysta z niej około 97% internautów. Właściwie wszyscy. Kogo w niej nie widać, ten nie istnieje. A kto nie potrafi z Google’em skutecznie współpracować, ten nic nie sprzeda w sieci. Dlaczego? Bo ta wyszukiwarka nie tylko pomaga użytkownikom internetu znaleźć potrzebne informacje, lecz także wskazuje im strony w określonej kolejności. E-przedsiębiorcom oferuje natomiast narzędzia pozwalające skuteczniej docierać z ofertą do potencjalnych klientów, efektywniej monitorować ich zachowania w sieci oraz poprawiać pozycję firmowej witryny w wynikach wyszukiwania. Bez praktycznej umiejętności posługiwania się tymi narzędziami nie sposób planować i prowadzić biznesu online.

Google Adwords, Google Analytics i Google Search Console — oto trzy narzędzia, na których skupia się autor tej książki. W swoim praktycznym poradniku w przystępny sposób opisał sposoby budowania kampanii reklamowej AdWords dla sklepów, mierzenia efektów tej kampanii oraz wykorzystywania optymalizacji SEO sklepu internetowego w celu pozyskiwania większego ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania w Google’u. Co więcej, widać tu praktyczne podejście do optymalizacji strony sklepu. Ta książka przyda się zarówno początkującym e-przedsiębiorcom, jak i praktykom e-commerce. Ci pierwsi będą mogli dzięki niej skonstruować pierwsze skuteczne kampanie, a ci drudzy ugruntują swoją wiedzę i opanują nowe techniki reklamy.
Krzysztof Marzec — absolwent elektronicznego przetwarzania informacji na UJ. Certyfikowany trener Google AdWords oraz certyfikowany specjalista Google Analytics. Autor szkoleń i artykułów z tej tematyki, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wyższej Szkoły Europejskiej im. Józefa Tischnera. Współwłaściciel agencji DevaGroup. Pracował dla takich marek, jak: Neo24, Shoper.pl, Conrad.pl, Interia.pl, Grupa RMF czy Wydawnictwo Bauer. Specjalizuje się w strategiach wykorzystujących optymalizację działań w kontekście zaawansowanej analityki wyników.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk Projekt okładki: ULABUKA Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie/nagoog Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-2523-4 Copyright © Helion 2016 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp 1 Strategia e-commerce bazująca na wykorzystaniu narzędzi Google Od czego zacząć? Jakie środki przeznaczyć na promocję? Jaki sklep wybrać? Idea łączenia kont Google 2 Google Search Console Weryfikacja witryny Panel Wiadomości Stan w wyszukiwarce: Dane strukturalne i Marker danych Stan w wyszukiwarce: Udoskonalenia HTML Stan w wyszukiwarce: Linki do podstron Stan w wyszukiwarce: Przyspieszone strony mobilne AMP Ruch związany z wyszukiwaniem: Analityka wyszukiwania Ruch związany z wyszukiwaniem: Linki do Twojej witryny i Linki wewnętrzne Ruch związany z wyszukiwaniem: Ręczne działania 7 9 9 11 12 14 15 15 18 18 19 21 23 23 24 27 28 Poleć książkęKup książkę 4 SPIS TREŚCI Ruch związany z wyszukiwaniem: Kierowanie międzynarodowe Ruch związany z wyszukiwaniem: Obsługa na urządzeniach mobilnych Indeks Google Indeksowanie Problemy dotyczące bezpieczeństwa Inne zasoby Podsumowanie 3 Google Moja Firma Dlaczego warto być w lokalnych wynikach wyszukiwania? Uruchomienie wizytówki Weryfikacja wizytówki Edycja i ulepszanie wizytówki Dostęp i import Optymalizacja pod kątem wysokich pozycji Statystyki 4 Optymalizacja sklepu Audyt SEO Narzędzia Domena Skanowanie strony — crawler Skanowanie strony — WebSite Auditor Profil linków Dodatkowe ulepszenia Testowanie silnika sklepu pod SEO 5 Tworzenie bazy słów kluczowych pod content marketing Strategie wyszukiwania słów kluczowych Analiza słów kluczowych — Google Analytics oraz Google Search Console Planer słów kluczowych Zmiany trendów słów kluczowych Trendy mobilne 30 32 34 36 41 42 43 45 45 46 48 49 51 52 54 55 56 57 59 62 71 78 82 84 87 88 91 92 98 101 Poleć książkęKup książkę SPIS TREŚCI Mechanizm autouzupełniania Google — keywordtool.io Analiza konkurencji Wdrożenie bazy 6 AdWords Strategia działań w AdWords AdWords a pozycjonowanie Pierwsza kampania w wyszukiwarce Grupa reklam Słowa kluczowe i dopasowania Reklamy i rozszerzenia reklam Analiza kampanii Google Merchant Center — zakładanie konta Google Merchant Center — plik danych o produktach Google Merchant Center — nawigacja i zarządzanie Kampania produktowa — PLA Remarketing Reklama w sieci reklamowej Google Inne możliwości AdWords Dlaczego warto używać AdWords 7 Google Analytics Raporty w Google Analytics Jak działa Google Analytics? Zakładanie konta GA Pojęcia konieczne do pracy z Google Analytics Wdrożenie konwersji Wyciąganie wniosków — podstawy Wyciąganie wniosków dla średnio zaawansowanych Analiza danych dla zaawansowanych Pułapki przy wdrażaniu Zakończenie A Lista blogów B Minisłowniczek 5 103 106 110 113 115 116 118 127 128 132 139 142 145 148 151 155 159 163 172 173 173 174 175 177 183 185 188 194 196 197 199 201 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę 3 Google Moja Firma Zdecydowanie warto korzystać z Google Moja Firma — niezależnie od tego, czy mamy małą firmę i zależy nam na obecności na rynku lokalnym, czy dysponujemy dużą siecią sklepów lub sklepem z dzie- siątkami punktów odbioru. Narzędzie to służy do prezentowania danych o naszej firmie i jej oddziałach w ramach wyników wyszuki- wania Google oraz Map Google. Dlaczego warto być w lokalnych wynikach wyszukiwania? Zarówno doświadczenie, jak i dane z prowadzonych kampanii wska- zują, że część użytkowników sugeruje się miejscem prowadzenia działalności. W przypadku sklepów z siedzibą w dużym mieście często to właśnie dla tego konkretnego miasta współczynnik kon- wersji jest najwyższy. Wiele osób woli odebrać towar osobiście lub przynajmniej zamówić w miejscu, do którego łatwo można dojechać w przypadku ewentualnej reklamacji. O istnieniu tego trendu świad- czą wyszukiwania w Google ze wskazaniem nazwy produktu i mia- sta lub miejscowości. Z tego samego mechanizmu korzystają rów- nież lokalne porównywarki cenowe. Pamiętajmy, że jeśli użytkownik chce odebrać towar tego samego dnia, to najlepszym wyjściem jest Poleć książkęKup książkę 46 NARZĘDZIA GOOGLE DLA E-COMMERCE odszukanie lokalnego sklepu. Jeśli sprzedajemy produkty niszowe, specjalistyczne, to użytkownik zwykle chce odwiedzić sklep i poroz- mawiać, tak by wybrać odpowiedni produkt już na miejscu. Uruchomienie wizytówki Pracę zaczynamy pod adresem https://www.google.com/intl/pl_pl/ business/, gdzie będziemy tworzyć nasze wpisy i nimi zarządzać. Na tym etapie warto wiedzieć, że narzędzie jest zupełnie darmowe, a całość prac możemy z powodzeniem wykonać we własnym zakresie. Dodatkowo w przypadku gdy wcześniej mieliśmy wpisy w Mapach Google, w Miejscach Google dla Firm lub Panelu kontrolnym Stron Google+, konto zostanie automatycznie uaktualnione do usługi Google Moja Firma. Logujemy się do systemu lub klikamy niebieski przycisk Pokaż firmę w Google. Zostaniemy przeniesieni na stronę z mapą, gdzie należy wpisać adres naszej firmy. Jeśli Google nie znajdzie jej w swojej bazie, zaproponuje jej dodanie. W tym celu należy wybrać opcję Podana nazwa firmy i jej adres są prawidłowe/Chcę podać pełne informacje o firmie. Następnie wypełniamy podstawowe dane, poda- jemy nazwę i adres naszej firmy oraz kategorię (rysunek 3.1). Nazwa naszej firmy powinna być jej urzędową nazwą. Wielu właścicieli stara się tu przemycać słowa kluczowe, by ich firma znaj- dowała się wyżej w wynikach wyszukiwania, ale możemy się spo- dziewać, że moderatorzy odrzucą tak stworzone wizytówki na etapie zgłaszania lub podczas akcji czyszczenia starszych wpisów. Kategoria musi pasować do kategorii predefiniowanych przez Goo- gle, a jeśli nasza firma nie wpisuje się bezpośrednio w żadną z nich, powinniśmy wybrać takie kategorie, które są najbardziej zbliżone do naszej działalności. Jeśli np. prowadzimy serwis, który obsługuje klientów w miejscu ich zamieszkania, warto zaznaczyć opcję Dostarczam produkty Poleć książkęKup książkę GOOGLE MOJA FIRMA 47 RYSUNEK 3.1. Proces dodawania firmy do Google Moja Firma i świadczę usługi u klientów. Pozwoli nam to w kolejnym kroku (rysunek 3.2) wskazać obszar, w jakim działa nasza firma, z wyzna- czeniem regionu (np. województwo lub cały kraj) bądź obszaru w promieniu danej liczby kilometrów od siedziby firmy. Jeśli nasza lokalizacja to również sklep stacjonarny lub punkt odbioru, warto zaznaczyć opcję Obsługuję też klientów pod adresem mojej firmy. Po sprawdzeniu, czy nasza firma przypadkiem nie występuje już w bazie Google, zostaniemy poproszeni o potwierdzenie danych i oświadczenie, że jesteśmy uprawieni do zarządzania danymi firmy. Poleć książkęKup książkę 48 NARZĘDZIA GOOGLE DLA E-COMMERCE RYSUNEK 3.2. Proces dodawania firmy do Google Moja Firma Weryfikacja wizytówki Aby nasza firma zaistniała w Google, wpis musi zostać fizycznie zweryfikowany. Google czasem dokonuje zmian form weryfikacji — od esemesowej i telefonicznej po weryfikację za pomocą kartki pocztowej z kodem. Na ten moment w Polsce w większości przy- padków działa niestety tylko ta ostatnia forma weryfikacji. Dopiero po otrzymaniu pocztówki z kodem mamy możliwość — po wpro- wadzeniu otrzymanego kodu na stronie — pozytywnego zwery- fikowania wpisu, co umożliwi wyświetlenie go w Google. Według informacji podawanych przez Google kartka pocztowa powinna dotrzeć do nas w ciągu 15 dni. W przypadku gdy tak się nie stanie, należy poprosić o wysłanie nowej. W tym celu należy się zalogować do Google Moja Firma, wybrać ten wpis, którego dotyczy weryfikacja, i kliknąć Wyślij nowy kod na niebieskim pasku na górze ekranu. Warto wiedzieć, że w momencie wysłania prośby o nowy kod kody na poprzednich kartkach przestaną działać. Poleć książkęKup książkę GOOGLE MOJA FIRMA 49 Przykład Jeden z klientów nie mógł się doczekać kodu weryfikacyjnego i po dwóch tygodniach oczekiwań poprosił o wygenerowanie nowego kodu. Trzy dni później nadeszła przesyłka, była to jednak ta pierw- sza pocztówka, której klient nie mógł się doczekać. Niestety, kod był już nieaktywny ze względu na nowe zlecenie wysyłki. Aby zakoń- czyć weryfikację, klient musiał czekać kolejne dwa tygodnie. Edycja i ulepszanie wizytówki Im lepiej jest wypełniona wizytówka, tym lepsze przynosi efekty. Do dyspozycji mamy następujące pola: Kod sklepu — to pole służy do rozróżniania lokalizacji kon- kretnych oddziałów sieci sklepów. Możemy je wypełnić za pomocą kolejnych liczb. Ta wartość nie będzie publicznie widoczna w Google. Nazwa firmy — najlepiej prawdziwa, urzędowa nazwa firmy, przy czym doświadczenie pokazuje, że drobne skróty są tu dopusz- czalne. Google informuje jednak, że „nazwa firmy powinna odpo- wiadać nazwie firmy w świecie rzeczywistym — znajdującej się w witrynie sklepowej, w witrynie internetowej i na artykułach firmo- wych, a także znanej klientom”. Niespełnienie tej zasady może spowodować odrzucenie wpisu. Nazwa firmy nie może być dłuższa niż 60 znaków. Adres — dokładny adres firmy. Pamiętajmy, że wpis będzie uła- twiał dotarcie do siedziby naszej firmy użytkownikom Map Google, które często są wykorzystywane jako nawigacja samochodowa. Numery telefonów — w miarę możliwości należy podać jak najwięcej numerów kontaktowych do firmy, szczególnie jeśli ko- rzysta się z numerów stacjonarnych bez centrali, która poinformuje nas o nieodebranym połączeniu. Dobrą praktyką jest posiadanie systemu, który pozwala na łatwe przekazywanie połączeń z jednego Poleć książkęKup książkę 50 NARZĘDZIA GOOGLE DLA E-COMMERCE numeru do dowolnej liczby odbiorców. Oddzwanianie do klientów na podstawie identyfikacji numeru dzwoniącego również jest w do- brym tonie. Strona internetowa — adres internetowy sklepu. Kategorie — kategorie wybrane z predefiniowanych, które naj- bardziej pasują do naszej działalności. Godziny — do wyboru z wygodnego harmonogramu. Należy tu wskazać, w jakich godzinach działa firma. Google wykorzystuje te dane do informowania użytkowników nawigacji w Mapach Google, czy w momencie dotarcia do naszego sklepu będzie on jeszcze otwarty. Niestandardowe godziny pracy — opcja służąca do wskazania, w jakich nietypowych terminach otwarty jest nasz sklep, np. w czasie świąt. Zdjęcia — opcja umożliwiająca dołączanie zdjęć do wpisu. Tu warto skorzystać z edytora graficznego, który pozwoli nam łatwo przesłać zdjęcia profilowe, logo, okładkę oraz fotografie z kategorii: Zdjęcia w trakcie pracy, Zdjęcia zespołu, Dodatkowe zdjęcia. Oczywi- ście im więcej wysokiej jakości zdjęć, tym lepiej, przy czym trzeba tu pamiętać, że zdjęcia mogą być też wyświetlane w wynikach orga- nicznych Google w formie widżetu wizytówki firmy, po prawej stronie wyników w przypadku zapytań o naszą markę. Preferowane zdjęcia — opcja umożliwiająca wybranie zdjęć, które mają być wyświetlane jako pierwsze w Mapach i wyszukiwarce Google. Opis — pole na zwięzły, ale treściwy opis wykonywanej działal- ności. Należy go przemyśleć, tak by zamieścić tu jak najwięcej słów kluczowych związanych z asortymentem sklepu i zakresem działal- ności. Maksymalna długość to 200 znaków. Etykiety — dodatkowe pole służące do grupowania lokalizacji; etykiet można też używać do filtrowania rozszerzeń lokalizacji w AdWords. Poleć książkęKup książkę GOOGLE MOJA FIRMA 51 Numer telefonu w rozszerzeniach lokalizacji AdWords — to numer wykorzystywany w reklamach z rozszerzeniami lokalizacji w AdWords. Opcja ta umożliwia podanie różnych numerów: jedne- go w wizytówce (Mapach Google), a innego dla reklam AdWords. To rozwiązanie jest wykorzystywane ze względu na chęć lepszej analizy reklam bądź różnice w celach reklamowych, np. numer z re- klamy może się odnosić do specjalisty od sprzedaży online, a numer z wpisu do lokalnego oddziału sklepu. Dobre praktyki dotyczące zdjęć:  Zdjęcie profilowe jest widoczne obok nazwy firmy na stronie w Google+. Nie powinno zawierać logo firmy, bo to zostanie umieszczone w sekcji Logo.  Logo — najlepiej prezentuje się w kwadracie.  Zdjęcie na okładkę — to duże zdjęcie u góry strony Google+. Zo- stanie automatycznie przycięte, by pasowało do formatu 16:9.  Preferowane formaty to PNG lub JPG. Rozmiar zdjęcia powinien być nie większy niż 5 MB, a minimalna rozdzielczość wynosi 720×720 pikseli. Google sugeruje, aby zdjęcia były ostre, profesjonalne i jednocześnie dobrze oddawały rzeczywistość. Dostęp i import Do każdej lokalizacji możemy przyznawać dostęp, korzystając z funkcji menedżerów konta (rysunek 3.3). Nie musimy i nie powin- niśmy udostępniać loginu i hasła do swojego konta, a jedynie nadać odpowiednie uprawnienia — menedżera lub menedżera ds. komu- nikacji. Menedżerowie mają takie same uprawnienia jak właści- ciel, poza kilkoma wyjątkami — nie mogą np. usunąć wizytówki ani zarządzać dostępem do niej. Menedżerowie ds. komunikacji nie mają natomiast uprawnień do edytowania informacji o firmie. Poleć książkęKup książkę 52 NARZĘDZIA GOOGLE DLA E-COMMERCE RYSUNEK 3.3. Widok przyznawania dostępu do konta Google bardzo ułatwia zarządzenie wieloma lokalizacjami. Jeśli sklep ma wiele oddziałów, np. dziesięć, możesz dodać je wszystkie jednocześnie, korzystając z narzędzia do przesyłania zbiorczego. Przesyłanie zbiorcze (rysunek 3.4) pozwala na wysłanie pliku przygo- towanego według dostępnego do pobrania szablonu (również z przy- kładem wypełnienia danych). Kompletny poradnik przeprowadzi nas przez proces przygotowywania pliku. Tak zaimportowanymi danymi będziemy mogli później zarządzać już bezpośrednio z po- ziomu konta Google Moja Firma. Optymalizacja pod kątem wysokich pozycji Aby osiągnąć najlepszą ekspozycję wizytówki, powinniśmy zadbać o szereg czynników wpływających na jej wysokie pozycjonowanie w wynikach organicznych Google. Im więcej pracy poświęcimy na Poleć książkęKup książkę GOOGLE MOJA FIRMA 53 RYSUNEK 3.4. Widok importu lokalizacji solidne wypełnienie wizytówki i uzupełnienie dodatkowych infor- macji o firmie, tym większa szansa na wysoką pozycję. Pod uwagę należy wziąć przede wszystkim:  solidny opis i nasycenie słowami kluczowymi treści i tytułu wpisu,  liczbę i jakość zdjęć oraz materiały dodatkowe, takie jak filmy,  kompletność danych i dodatkowe informacje, takie jak godziny otwarcia czy dane kontaktowe,  występowanie i przyrost pozytywnych opinii. Opinie w Google Moja Firma nie podlegają naszej pełnej mo- deracji — możemy na nie jedynie odpowiadać. Bardzo ważne jest, aby stale zbierać opinie i aktywnie zachęcać naszych zadowolonych klientów do wystawiania nowych. Im więcej pozytywnych opinii pozyskamy, tym mniejsze znaczenie będą miały pojedyncze nega- tywne wpisy. Warto również na każdą z opinii odpisać, choćby z prostym podziękowaniem. Na pozycję wizytówki wpływ ma również popularność danej firmy w sieci, czyli samo pozycjonowanie przypisanej do wizytówki Poleć książkęKup książkę 54 NARZĘDZIA GOOGLE DLA E-COMMERCE domeny oraz powielenia i występowanie adresu firmy w internecie (ang. citations). Wiele osób ocenia, że tworzenie wpisów w innych systemach, tych bardziej popularnych, które faktycznie mogą gene- rować ruch i zapytania na naszą stronę, będzie miało również pozy- tywny wpływ na wyniki organiczne, szczególnie jeśli wybrana strona wyświetla pełną nazwę i adres naszej firmy opatrzony bezpośrednim linkiem. Statystyki Doskonałą motywacją do ulepszania wizytówek naszych lokalizacji są dostępne na koncie statystyki (rysunek 3.5). Możemy podejrzeć liczbę wyświetleń, kliknięć, zapytań o wskazówki dojazdu oraz o połą- czenia telefoniczne. RYSUNEK 3.5. Widok statystyk interakcji z wizytówką w Google Moja Firma Możemy sprawdzić nasze statystyki z różnych przedziałów cza- sowych: za ostatnie 30 lub 90 dni, a także za cały okres istnienia wi- zytówki. Dane należy przeanalizować w rozbiciu na elementy odpowiadające za wyświetlenia, takie jak wyszukiwarka, strona w Google+, wpisy oraz zdjęcia. Warto śledzić, jak zmiany we wpi- sach wpływają na zmiany w statystykach i czy optymalizacja opisów oraz nazw nie wpłynęła negatywnie na zasięg naszej wizytówki. Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Narzędzia Google dla e-commerce
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: