Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00333 010937 7475442 na godz. na dobę w sumie
Nastoletnie miłości. Jak rozpoznać emocje swoje i innych - ebook/pdf
Nastoletnie miłości. Jak rozpoznać emocje swoje i innych - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 272
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-3284-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> psychologia >> uwodzenie
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Prawdziwe problemy, ciekawe historie, wskazówki psychologiczne i psychozabawy!

Łatwo zgubić się bez reszty w labiryncie nastoletnich uczuć...

Życie nastolatków nie jest łatwe. Można by wręcz powiedzieć, że często przypomina koszmar... ale już o tym wiesz, prawda? Nie dość, że trzeba użerać się ze szkołą, rodzicami i rówieśnikami, to jeszcze tuż za rogiem czyhają chandry, nerwy, sprzeczne emocje i kłopotliwe uczucia. Te ostatnie sprawiają chyba najwięcej problemów. Po czym poznać zakochanie? Jak zorientować się, czy obiekt naszych uczuć je odwzajemnia? Jak pokierować swoim działaniem, by miłość miała szansę dojść do głosu? Kiedy odważyć się na pierwszy pocałunek, a kiedy lepiej zaczekać? Komu warto zwierzyć się ze swoich uczuć i po co nam przyjaźnie?

Jeśli chcesz zrozumieć własne emocje i nauczyć się lepiej dostrzegać, co kryje się za zachowaniami innych ludzi, koniecznie przeczytaj tę książkę. To historia piętnastoletniej Lemurki i jej kolegi Alka. Ale uwaga: każde wydarzenie z ich życia zostało tu poddane analizie, ponieważ za każdym stoją jakieś przyczyny, uczucia, wahania. Ich opis znajdziesz we wskazówkach, które mogą przydać Ci się na co dzień w podobnych sytuacjach. Wszystkie rozdziały zaczynają się od pytań, które ludzie zadają sobie od wieków, a kończą zabawnymi psychotestami, które pomogą Ci oszacować Twoje własne podejście do różnych kwestii związanych z uczuciami. Naucz się “czytać” emocje swoje i innych, a Twoje życie stanie się znacznie łatwiejsze...
Renata Kreczman-Madej — psycholog, polonistka, autorka poradników dla rodziców, nauczycieli, maturzystów. Dziennikarka dwutygodnika młodzieżowego “Cogito” (stała rubryka “Sztuka życia”), z doświadczeniem z Warszawskiego Ośrodka Telewizyjnego i Polskiej Agencji Prasowej. Redaktorka książek o tematyce edukacyjnej. Od wielu lat pracuje w Zespole Szkół nr 5 im. Unii Europejskiej w Ostrołęce.
Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Joanna Gubernat Projekt okładki: ULABUKA Ilustracje w książce i na okładce: Krzysztof Rembeliński Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: sensus@sensus.pl WWW: http://sensus.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://sensus.pl/user/opinie/nasmil Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-2245-5 Copyright © Helion 2017 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:311)ci Rozdzia(cid:299) 1. Zakochanie Kochliwa Lemurka Zakochanie to nic z(cid:239)ego! Co powiedz(cid:200) ludzie? Czy on mnie kocha? Po czym Agata mo(cid:285)e pozna(cid:202), (cid:285)e Alek si(cid:218) w niej zakocha(cid:239)? Co sprzyja zakochanym? Zak(cid:239)ad o romantyzm Jak reaguj(cid:200) zakochane dziewczyny? O czym my(cid:258)l(cid:200) zakochani ch(cid:239)opcy? Przestrogi dla zakochanych Rozdzia(cid:299) 2. Oczarowanie Punkt widzenia Alka Co by by(cid:239)o, gdyby… Kto mia(cid:239) racj(cid:218)? Co grozi(cid:239)o Alkowi? Dlaczego w(cid:239)a(cid:258)nie Agata? Sztuka oczarowywania Podobie(cid:241)stwa czy przeciwie(cid:241)stwa? Co zniewala ch(cid:239)opaków? Co poci(cid:200)ga dziewczyny? Na co powiniene(cid:258)/powinna(cid:258) uwa(cid:285)a(cid:202)? 3 13 13 15 16 16 17 21 21 22 22 23 27 27 29 29 30 30 31 32 33 33 34 Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:299) 3. Nie(cid:322)mia(cid:299)o(cid:322)(cid:241) Onie(cid:258)mielony Alek Oswajanie paniki Co zrobi(cid:202) z ponownym rozedrganiem? D(cid:239)uga przerwa i przekroczony dystans Sposób na naturalno(cid:258)(cid:202) Nie(cid:258)mia(cid:239)o(cid:258)(cid:202) te(cid:285) chce by(cid:202) lubiana Antidotum na nie(cid:258)mia(cid:239)o(cid:258)(cid:202) Zabawy z nie(cid:258)mia(cid:239)o(cid:258)ci(cid:200) A mo(cid:285)e spojrze(cid:202) na siebie (cid:239)askawiej? Zadania, które pomog(cid:200) Ci poczu(cid:202) si(cid:218) pewniej Rozdzia(cid:299) 4. Pierwsza randka Spacer Lemurki i Alka Czy to by(cid:239)a randka? Przygotowania do pierwszej randki Najfajniejsze miejsca na pierwsz(cid:200) randk(cid:218) Plan pierwszej randki — o czym warto pami(cid:218)ta(cid:202)? Pierwsza randka — jak d(cid:239)ugo? Co na siebie w(cid:239)o(cid:285)y(cid:202)? Zachowanie na pierwszej randce Rozmowa na pierwszej randce Na co uwa(cid:285)a(cid:202)? Jak by(cid:239)o? Nast(cid:218)pne spotkanie — „tak” czy „nie”? Kto proponuje randk(cid:218)? Rozdzia(cid:299) 5. Kolejne randki Agata i Alek na lodach Praca nad kolejnymi randkami Jak to zrobi(cid:202)? Przestroga Jak ona/on mnie widzi? Jak uatrakcyjni(cid:202) kolejne randki? Dziewczyna na randkach — style zachowa(cid:241) Ch(cid:239)opak na randkach — style zachowa(cid:241) Zmiana zdania, czyli bezbolesne przerwanie randek 4 39 39 40 41 42 43 44 45 45 47 47 53 53 54 55 55 55 56 57 58 59 60 61 62 62 65 65 66 67 67 68 68 69 71 72 Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:299) 6. Pierwszy poca(cid:299)unek Przed pierwszym poca(cid:239)unkiem Poca(cid:239)unek z zaskoczenia Planowa(cid:202) pierwszy poca(cid:239)unek czy nie? Przewidywa(cid:202), co mo(cid:285)e si(cid:218) nie uda(cid:202), czy nie? Jak rozpozna(cid:202), czy ca(cid:239)ujesz w(cid:239)a(cid:258)ciw(cid:200) osob(cid:218)? Co wskazuje, (cid:285)e dziewczyna jest przychylna poca(cid:239)unkowi? Przygotowania do pierwszego poca(cid:239)unku Jak poradzi(cid:202) sobie z nerwami przed poca(cid:239)unkiem? Z pogaduch o pierwszym poca(cid:239)unku Pó(cid:239) (cid:285)artem, pó(cid:239) serio — ciekawostki Rozdzia(cid:299) 7. Wielka mi(cid:299)o(cid:322)(cid:241) Wielka mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202) Alka i Lemurki Wielka próba mi(cid:239)o(cid:258)ci nastolatków Pierwsza k(cid:239)ótnia Czym jest wielka mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202)? Po czym pozna(cid:202), (cid:285)e to wielka mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202)? Czy wielka mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202) przemija? Udowodnione przez psychologów! Rozdzia(cid:299) 8. Uzale(cid:354)nienia: gry komputerowe, internet, telewizja Pierwsze niepokoj(cid:200)ce symptomy Walka o gry komputerowe Jak Alek wygra(cid:239) z uzale(cid:285)nieniem? Internetowa pu(cid:239)apka Do przemy(cid:258)lenia Zagro(cid:285)enie uzale(cid:285)nieniem od telewizji Jak rozpozna(cid:202) uzale(cid:285)nienie od komputera, gier, TV? Jak radzi(cid:202) sobie z na(cid:239)ogiem? Rozdzia(cid:299) 9. Znajomo(cid:322)(cid:241) z internetu Internetowe pogaduchy Agaty Internetowa znajomo(cid:258)(cid:202) Agaty i Kuby Dlaczego nawi(cid:200)zuje si(cid:218) kontakty przez internet? 5 75 75 76 77 77 78 78 79 79 80 81 85 85 86 88 89 91 92 92 95 96 96 97 98 99 100 101 101 107 107 108 110 Poleć książkęKup książkę Kto jest atrakcyjniejszy? Przenie(cid:258)(cid:202) internetow(cid:200) znajomo(cid:258)(cid:202) do realu czy nie? Czy zawiera(cid:202) znajomo(cid:258)ci przez internet? Czy mo(cid:285)na co(cid:258) straci(cid:202) przez internetowe znajomo(cid:258)ci? Czy mo(cid:285)na co(cid:258) zyska(cid:202)? Jak rozpozna(cid:202) niebezpiecze(cid:241)stwa? Jak rozmawia(cid:202) przez internet… Rozdzia(cid:299) 10. Zazdro(cid:322)(cid:241) Ró(cid:285)ne oblicza zazdro(cid:258)ci Narastanie zazdro(cid:258)ci Jak objawia si(cid:218) zazdro(cid:258)(cid:202)? O co mo(cid:285)na by(cid:202) zazdrosnym/-(cid:200)? Po czym poznasz zazdro(cid:258)nika/zazdro(cid:258)nic(cid:218)? Typowe cechy zazdro(cid:258)ników/zazdro(cid:258)nic Kto jest bardziej zazdrosny — dziewczyny czy ch(cid:239)opcy? Czy z zazdro(cid:258)ci mo(cid:285)na wyrosn(cid:200)(cid:202)? Jak post(cid:218)pujesz, gdy ogarnie Ci(cid:218) uczucie zazdro(cid:258)ci? Jak skutecznie radzi(cid:202) sobie z w(cid:239)asn(cid:200) zazdro(cid:258)ci(cid:200)? Jak skutecznie radzi(cid:202) sobie z zazdro(cid:258)nikami/zazdro(cid:258)nicami? Czy wiesz, (cid:285)e…? Rozdzia(cid:299) 11. Nieszcz(cid:259)(cid:322)liwa mi(cid:299)o(cid:322)(cid:241) Nieszcz(cid:218)(cid:258)liwa mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202) Kuby Mi(cid:239)osne wyznanie Rodzaje nieszcz(cid:218)(cid:258)liwych mi(cid:239)o(cid:258)ci Jak prze(cid:285)ywane s(cid:200) nieszcz(cid:218)(cid:258)liwe zakochania? Jakie zagro(cid:285)enia niesie ze sob(cid:200) nieszcz(cid:218)(cid:258)liwa mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202)? Czy z nieszcz(cid:218)(cid:258)liwej mi(cid:239)o(cid:258)ci da si(cid:218) wyleczy(cid:202)? Sposoby na nieszcz(cid:218)(cid:258)liw(cid:200) mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202) Jak u kogo(cid:258) zakochanego bez wzajemno(cid:258)ci rozpozna(cid:202) stan depresyjny? Jak pomóc osobie nieszcz(cid:218)(cid:258)liwie zakochanej? 110 111 112 113 113 114 114 119 119 120 121 121 121 123 123 124 124 126 127 127 133 133 134 135 137 137 138 138 141 142 6 Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:299) 12. Zerwanie Nerwowe reakcje Agaty i Alka Konsekwencje nieprzebierania w s(cid:239)owach Zerwa(cid:202) czy nie? Czy ona przypadkiem ze mn(cid:200) nie zerwie? Okoliczno(cid:258)ci zerwania Agaty z Alkiem Pytanie Alka i pro(cid:258)ba Agaty Jak nie dopu(cid:258)ci(cid:202) do rozstania? Kiedy i jak decydowa(cid:202) o zerwaniu? Jak o tym poinformowa(cid:202) drug(cid:200) osob(cid:218)? W jakich okoliczno(cid:258)ciach najlepiej to zrobi(cid:202)? Czego unika(cid:202) podczas zrywania? Na co uwa(cid:285)a(cid:202), zrywaj(cid:200)c z dziewczyn(cid:200)/ch(cid:239)opakiem? Jak prze(cid:285)y(cid:202) zerwanie? Jak NIE (!) zachowywa(cid:202) si(cid:218) po rozstaniu? Rozdzia(cid:299) 13. Samotno(cid:322)(cid:241) Samotno(cid:258)(cid:202) Agaty Samotno(cid:258)(cid:202) Alka Rodzaje i przyczyny samotno(cid:258)ci Co zrobi(cid:202) z samotno(cid:258)ci(cid:200)… Sprawdzone sposoby na samotno(cid:258)(cid:202) Jak post(cid:218)powa(cid:202) z samotnikiem? Rozdzia(cid:299) 14. Kompleksy Agata i jej kompleksy Alek wobec kompleksów Podpowied(cid:283) dla Alka Jak to jest z tymi kompleksami? Walka z kompleksami — fazy 1. Cia(cid:239)o 2. Dusza 3. Umys(cid:239) 4. Umiej(cid:218)tno(cid:258)ci 7 147 147 148 148 149 149 150 150 152 152 153 154 154 155 156 159 159 160 161 163 166 168 171 171 172 173 173 174 179 179 180 181 Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:299) 15. Kole(cid:354)e(cid:301)stwo Sprawdzone kole(cid:285)anki Agaty Fa(cid:239)szywe kole(cid:285)e(cid:241)stwo Dlaczego relacje kole(cid:285)e(cid:241)skie s(cid:200) wa(cid:285)ne i potrzebne? Jak dobiera(cid:202) kolegów/kole(cid:285)anki? Jak nawi(cid:200)za(cid:202) i utrzyma(cid:202) dobre relacje kole(cid:285)e(cid:241)skie? Co zrobi(cid:202), by by(cid:202) lubianym? Czego si(cid:218) wystrzega(cid:202)? Jak rozpozna(cid:202) fa(cid:239)szywych kolegów / fa(cid:239)szywe kole(cid:285)anki? Kiedy odci(cid:200)(cid:202) si(cid:218) od toksycznych kolegów/kole(cid:285)anek? Jak post(cid:218)powa(cid:202) z toksycznymi kolegami/kole(cid:285)ankami? Nowi koledzy / nowe kole(cid:285)anki… a co ze starymi? Rozdzia(cid:299) 16. Ciuchy — sprawa wa(cid:354)na dla dziewczyn Szafa Agaty Styl Agaty „Ciuchomania” kole(cid:285)anek Lemurki i inne modowe bziki Ciuchy a figura Jak by(cid:202) dobrym doradc(cid:200) w kwestiach modowych? Rozdzia(cid:299) 17. Zakupy Weekendowe szale(cid:241)stwo zakupowe Upodobania zakupowe Oszcz(cid:218)dzanie Zakupoholizm Jak kupowa(cid:202) z g(cid:239)ow(cid:200)? Rozdzia(cid:299) 18. Czas wolny Ale nuda! Nieoczekiwana pomoc Przyczyny znudzenia Jak odkry(cid:202) swoje zainteresowania? Jak organizowa(cid:202) i uatrakcyjnia(cid:202) swój czas wolny? Wakacje — czas wolny a nag(cid:239)e przypadki Dostrze(cid:285) zdarzenie! Nie daj si(cid:218) wprowadzi(cid:202) w b(cid:239)(cid:200)d! 8 189 189 190 191 193 193 194 195 196 197 198 199 203 203 205 206 208 210 213 213 215 216 216 217 221 221 223 223 224 227 228 229 230 Poleć książkęKup książkę Staw czo(cid:239)a odpowiedzialno(cid:258)ci! We(cid:283) j(cid:200) na siebie! Rozpoznaj, jakiej formy pomocy potrzebuje poszkodowany! Zdecyduj si(cid:218) na interwencj(cid:218)! Rozdzia(cid:299) 19. Przyja(cid:352)(cid:301) W poszukiwaniu przyja(cid:283)ni Oczekiwania wobec przyjaciela/przyjació(cid:239)ki Co robi(cid:202), by by(cid:202) dobrym przyjacielem / dobr(cid:200) przyjació(cid:239)k(cid:200)? Po czym rozpozna(cid:202) pseudoprzyja(cid:283)(cid:241)? Ilu mie(cid:202) przyjació(cid:239)? Jak nie straci(cid:202) przyjació(cid:239)? Rozdzia(cid:299) 20. Inno(cid:322)(cid:241) — tolerancja Tolerancja w klasie Agaty Kto mo(cid:285)e by(cid:202) ofiar(cid:200) uprzedze(cid:241)? Co powoduje uprzedzenia i dyskryminacj(cid:218)? Jak zmieni(cid:202) stereotypowe przekonania? Jak os(cid:239)abi(cid:202) lub usun(cid:200)(cid:202) czyje(cid:258) uprzedzenia zwi(cid:200)zane z niepe(cid:239)nosprawno(cid:258)ci(cid:200), wyznaniem, kolorem skóry, pochodzeniem? Co to znaczy by(cid:202) tolerancyjnym/-(cid:200)? Rozdzia(cid:299) 21. Szko(cid:299)a Nauczyciele Lemurki Koledzy i kole(cid:285)anki z klasy Agaty Jak uk(cid:239)ada(cid:202) relacje z nauczycielami? Jak dogada(cid:202) si(cid:218) z rówie(cid:258)nikami? Dobrze wybierz szko(cid:239)(cid:218) ponadgimnazjaln(cid:200) i zawód Co robi(cid:202) po gimnazjum? Rachunek sumienia Na co stawia(cid:202)? Czego unika(cid:202)? Gdzie szuka(cid:202) pomocy? Sk(cid:200)d czerpa(cid:202) informacje? Zako(cid:301)czenie 9 230 231 231 235 235 236 237 237 239 240 243 243 244 244 245 246 247 249 249 250 251 254 257 257 258 258 259 259 260 263 Poleć książkęKup książkę 10 Poleć książkęKup książkę Droga Czytelniczko, Drogi Czytelniku! Nie wiem, jak Ci na imi(cid:218), ile w(cid:239)a(cid:258)ciwie masz lat, jak wygl(cid:200)dasz, co lubisz, czego nie cierpisz, o czym marzysz, czego si(cid:218) boisz, co Ci(cid:218) rozwesela, a co z(cid:239)o(cid:258)ci, co Ci(cid:218) uskrzydla, a co do(cid:239)uje. Nie wiem, co Ci(cid:218) nudzi, a co przyci(cid:200)ga Twoj(cid:200) uwag(cid:218)… no có(cid:285), nawet nie wiem, jaki masz widok z okna… Mog(cid:218) sobie tylko wyobrazi(cid:202), jaka/jaki jeste(cid:258), jaka/jaki mo(cid:285)esz by(cid:202), ale to b(cid:218)dzie tylko moje wyobra(cid:285)enie. Ty jeste(cid:258) gdzie(cid:258) — mo(cid:285)e daleko, mo(cid:285)e blisko, a mo(cid:285)e tu(cid:285) obok — ze swoim (cid:258)wiatem, do(cid:258)wiadczeniami, codzienno(cid:258)ci(cid:200) i b(cid:218)dzie mi bardzo mi(cid:239)o, je(cid:258)li si(cid:218)gniesz po moj(cid:200) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218). Nie chc(cid:218) w niej dawa(cid:202) (cid:285)adnych rad, szczególnie tych jedynie s(cid:239)usznych, bo takich nie ma. Wystarczy, je(cid:285)eli uda Ci si(cid:218) znale(cid:283)(cid:202) w przytoczonych opowie(cid:258)ciach jaki(cid:258) ma(cid:239)y od(cid:239)amek, okruszek, który b(cid:218)dzie pasowa(cid:239) do Ciebie — niezale(cid:285)nie od tego, czy Ci(cid:218) roz(cid:258)mieszy, czy zirytuje, czy wska(cid:285)e Ci drog(cid:218), czy te(cid:285) potwier- dzi to, co od dawna ju(cid:285) wiesz. Najwa(cid:285)niejsze, (cid:285)e jeste(cid:258) Jedyn(cid:200) Tak(cid:200), Niepowtarzaln(cid:200), Wyj(cid:200)tkow(cid:200) Dziewczyn(cid:200) lub Jedynym Takim, Niepowta- rzalnym, Wyj(cid:200)tkowym Ch(cid:239)opakiem! Zapraszam Ci(cid:218) w podró(cid:285) w g(cid:239)(cid:200)b siebie razem z „Lemurk(cid:200)” i jej przyja- ció(cid:239)mi. Zwyk(cid:239)e, codzienne (cid:285)ycie szykuje nieoczekiwane zwroty akcji. Nie zawsze i nie wszystko idzie po my(cid:258)li bohaterki… i mo(cid:285)e dobrze, bo dzi(cid:218)ki temu uczy si(cid:218), jak by(cid:202) szcz(cid:218)(cid:258)liw(cid:200) pomimo wszystko. Kieruje si(cid:218) instynk- tem, mniej lub bardziej zgodnym z prawdami psychologicznymi. Czy post(cid:218)- powa(cid:239)aby(cid:258)/post(cid:218)powa(cid:239)by(cid:258) podobnie na jej miejscu? Czy wychodzi jej to na dobre? 11 Poleć książkęKup książkę Historie tu przedstawione nie s(cid:200) moim wymys(cid:239)em. Zdarzy(cid:239)y si(cid:218) na- prawd(cid:218), tylko nie w jednym miejscu i czasie. By(cid:239)o oczarowanie i zakochanie. Dalej wielka mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202), randki, poca(cid:239)unki. Pojawia(cid:239)y si(cid:218) znajomo(cid:258)ci, kole(cid:285)anki i koledzy, tworzy(cid:239)y si(cid:218) przyja(cid:283)nie… ale nie zawsze by(cid:239)o tak pi(cid:218)knie. Nie oby(cid:239)o si(cid:218) bez zazdro(cid:258)ci, zdrad, rozczarowa(cid:241), rozsta(cid:241). Doskwiera(cid:239)a te(cid:285) samotno(cid:258)(cid:202), gdzie(cid:258) czai(cid:239)y si(cid:218) nie(cid:258)mia(cid:239)o(cid:258)(cid:202) i kompleksy, czyha(cid:239)y uzale(cid:285)nienia, pokusy (ciuchy, zakupy), pojawi(cid:239)y si(cid:218) zagro(cid:285)enie nietolerancj(cid:200), wrogo(cid:258)(cid:202), nienawi(cid:258)(cid:202). Nadchodzi(cid:239) te(cid:285) czas obowi(cid:200)zków, poszukiwania pasji i wybo- rów, na przyk(cid:239)ad zwi(cid:200)zanych z profilem szko(cid:239)y. Jaki wybra(cid:202) klucz do czytania tej ksi(cid:200)(cid:285)ki? Jak czyta(cid:202)? Czy zacz(cid:200)(cid:202) od pyta(cid:241), które czasem sobie zadajesz? Czy zg(cid:239)(cid:218)bi(cid:202) histori(cid:218) bohaterki? Czy wystarcz(cid:200) Ci same wskazówki dotycz(cid:200)ce interesuj(cid:200)cego Ci(cid:218) zagadnienia? A mo(cid:285)e chcesz po prostu porozwi(cid:200)zywa(cid:202) psychotesty, by po(cid:258)mia(cid:202) si(cid:218) z wyni- ku lub zaduma(cid:202), czy aby nie ma w tym cienia prawdy o Tobie? Czytaj tak, jak Ci wygodnie! Nie ma tu chronologii, która utrudni(cid:239)aby zrozumienie ostatniego rozdzia(cid:239)u bez przeczytania pierwszego. A wiesz, (cid:285)e wybór przez Ciebie sposobu czytania te(cid:285) mo(cid:285)e co(cid:258) o Tobie powiedzie(cid:202)? Na przyk(cid:239)ad je(cid:258)li masz natur(cid:218) my(cid:258)liciela (filozofa), wybierzesz lektur(cid:218) pyta(cid:241) pojawiaj(cid:200)cych si(cid:218) we wst(cid:218)pie do ka(cid:285)dego rozdzia(cid:239)u. Lubisz akcj(cid:218), podpatrywanie innych, (cid:285)yciowe przyk(cid:239)ady — zag(cid:239)(cid:218)bisz si(cid:218) w perypetie bohaterów przytoczonych historii. Wolisz konkrety, szybkie rozwi(cid:200)zania, chcesz wiedzie(cid:202) ju(cid:285), teraz, natychmiast, co zrobi(cid:202) w danym przypadku — b(cid:218)dziesz szuka(cid:202) odpowiedzi w cz(cid:218)(cid:258)ci z poradami. Natomiast je(cid:258)li chcesz zabawi(cid:202) si(cid:218) w poznawanie siebie, to na pocz(cid:200)tek rozwi(cid:200)(cid:285)esz wszystkie psychotesty, oczywi(cid:258)cie trak- tuj(cid:200)c wyniki z przymru(cid:285)eniem oka. (cid:191)ycz(cid:218) Ci, by(cid:258) sk(cid:239)adaj(cid:200)c t(cid:218) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218) w ca(cid:239)o(cid:258)(cid:202), za ka(cid:285)dym razem znajdo- wa(cid:239)a/znajdowa(cid:239) co(cid:258) nowego, cennego dla siebie. Mi(cid:239)ej lektury! I do zobacze- nia gdzie(cid:258), kiedy(cid:258) w naszej w(cid:218)drówce przez (cid:285)ycie! Autorka 12 Poleć książkęKup książkę ROZDZIA(cid:146) 1. Zakochanie Chcesz si(cid:218) dowiedzie(cid:202), czy to, co si(cid:218) z Tob(cid:200) dzieje, gdy si(cid:218) zakochasz, jest czym(cid:258) wyj(cid:200)tkowym? Normalnym? Nienormalnym? Sk(cid:200)d na Twoim nosie wzi(cid:218)(cid:239)y si(cid:218) ró(cid:285)owe okulary, przez które w tym czasie patrzysz na siebie i innych? Czy to, (cid:285)e posypa(cid:239)e(cid:258)/-a(cid:258) cukrem kanapk(cid:218) z ogórkiem, zamiast j(cid:200) posoli(cid:202), to objaw roztargnienia, czy zakochania? Jak rozpo- znawa(cid:202) swoje uczucia, by nie pomyli(cid:202) mi(cid:239)o(cid:258)ci do utraty tchu ze zwyk(cid:239)(cid:200) zadyszk(cid:200)? A mo(cid:285)e pragniesz rozwik(cid:239)a(cid:202) zagadk(cid:218), czy bardziej kochliwe s(cid:200) Twoje kole(cid:285)anki czy koledzy? Skorzystaj z do(cid:258)wiadcze(cid:241) swoich rówie(cid:258)ników przedstawionych w tym rozdziale. Dowiedz si(cid:218), jak mo(cid:285)na sobie kompli- kowa(cid:202) ró(cid:285)ne sytuacje, ale te(cid:285) jak wyj(cid:258)(cid:202) ca(cid:239)o z mi(cid:239)osnych opresji. Wybierz wskazówki, które kiedy(cid:258) i Tobie mog(cid:200) pomóc . Kochliwa Lemurka Agata wydaje si(cid:218) nastolatk(cid:200), jakich wiele. Wyró(cid:285)nia si(cid:218) jednak spo(cid:258)ród kole(cid:285)anek tym, (cid:285)e jest ci(cid:200)gle zakochana. Wprawdzie co jaki(cid:258) czas „obiekt” darzony przez ni(cid:200) uwielbieniem si(cid:218) zmienia, ale nie zmienia si(cid:218) si(cid:239)a uczu(cid:202) dziewczyny. Agata jak si(cid:218) zakochuje, to na zabój, na (cid:258)mier(cid:202) i (cid:285)ycie. Ma kla- syczne objawy — nie je, nie pije, ma(cid:239)o (cid:258)pi, za to gada, gada, gada… o Krzy(cid:258)ku, o Ma(cid:202)ku, o „Krzywym”, a ostatnio o Alku. Oczywi(cid:258)cie nie o wszystkich naraz. Ka(cid:285)dy mia(cid:239) swój czas. Krzy(cid:258)kiem zachwyca(cid:239)a si(cid:218) w szóstej klasie. W pierwszej klasie gimnazjum na tapecie byli Maciek 13 Poleć książkęKup książkę i „Krzywy”. Agata zapomnia(cid:239)a nawet, jak „Krzywy” mia(cid:239) na imi(cid:218), gdy w drugiej klasie pojawi(cid:239) si(cid:218) Alek. Doszed(cid:239) do jej klasy w po(cid:239)owie semestru. Akurat trafi(cid:239) na godzin(cid:218) wychowawcz(cid:200), na której wyj(cid:200)tkowo nic ciekawego si(cid:218) nie dzia(cid:239)o. Nauczycielka usprawiedliwia(cid:239)a ze znudzon(cid:200) min(cid:200) nieobec- no(cid:258)ci i od czasu do czasu pokrzykiwa(cid:239)a na nieszcz(cid:218)snych wagarowiczów. Agata przeczuwa(cid:239)a, (cid:285)e lada moment przyjdzie jej kolej na wys(cid:239)uchanie reprymendy. Niespodziewanie na tej troch(cid:218) nudnawej, a troch(cid:218) denerwuj(cid:200)cej lekcji Agacie zacz(cid:218)(cid:239)o bi(cid:202) szybciej serce, spoci(cid:239)y si(cid:218) d(cid:239)onie, policzki si(cid:218) zarumieni(cid:239)y. Poczu(cid:239)a ucisk w brzuchu. To Alek zrobi(cid:239) na Agacie tak piorunuj(cid:200)ce wra(cid:285)enie. Jej oczy zmieni(cid:239)y si(cid:218) natychmiast, gdy wszed(cid:239) do klasy. I z ka(cid:285)d(cid:200) minut(cid:200) stawa(cid:239)y si(cid:218) coraz wi(cid:218)ksze, coraz bardziej okr(cid:200)g(cid:239)e, zupe(cid:239)nie jak u lemura . St(cid:200)d te(cid:285) wzi(cid:218)(cid:239)a si(cid:218) jej ksywka „Lemurka”. Te oczy zdradza(cid:239)y stan jej duszy. Agata tak samo, czyli od pierwszego wejrze- nia, zakochiwa(cid:239)a si(cid:218) w Krzy(cid:258)ku, w Ma(cid:202)ku i w „Krzywym”, ale ka(cid:285)dy z nich by(cid:239) tym jednym jedynym, wyj(cid:200)tkowym i na zawsze. Teraz przysz(cid:239)a kolej na Alka. To on zago(cid:258)ci(cid:239) w my(cid:258)lach dziewczyny. Wszystko, co nie by(cid:239)o z nim zwi(cid:200)zane, nie mia(cid:239)o najmniejszych szans na przyci(cid:200)gni(cid:218)cie jej uwagi. Takiej 14 Poleć książkęKup książkę konkurencji nie mog(cid:239)y wytrzyma(cid:202) ani frytki mamy, ani rolki z A(cid:258)k(cid:200), ani pi(cid:218)tnastka u Hanki. Ko(cid:239)em ratunkowym dla frytek, rolek i urodzin Hanki mog(cid:239)a by(cid:202) rozmowa z mam(cid:200) o Alku, rozmowa z A(cid:258)k(cid:200) o Alku, pojawienie si(cid:218) Alka na imprezie u Hanki. Ten niepozorny dla innych blondyn sta(cid:239) si(cid:218) obsesj(cid:200) Agaty. Dziewczyna wkurza(cid:239)a si(cid:218), (cid:285)e mo(cid:285)na w niej czyta(cid:202) jak w otwartej ksi(cid:218)dze. Kole(cid:285)anki z klasy na przerwie (cid:258)mia(cid:239)y si(cid:218) z ma(cid:258)lanych oczu Agaty i z tego, (cid:285)e znów si(cid:218) zakocha(cid:239)a. A ona zadr(cid:218)cza(cid:239)a si(cid:218) pytania- mi: „Czy to co(cid:258) z(cid:239)ego, (cid:285)e si(cid:218) zakocha(cid:239)am? Dlaczego znajomi dziwnie wy- wracaj(cid:200) oczami, gdy o nim mówi(cid:218)? Jak mam pozna(cid:202), czy Alek tak(cid:285)e zako- cha(cid:239) si(cid:218) we mnie? Co zrobi(cid:202), by nie zorientowa(cid:239) si(cid:218), (cid:285)e straci(cid:239)am dla niego g(cid:239)ow(cid:218)? Czy powiedzie(cid:202) mu po prostu, (cid:285)e mi si(cid:218) podoba?”. Zakochanie to nic z(cid:286)ego! Nie obawiaj si(cid:218)! Agata te(cid:285) nie powinna mie(cid:202) (cid:285)adnych w(cid:200)tpliwo(cid:258)ci. Rozwiej(cid:218) je na samym pocz(cid:200)tku! W zakochaniu nie ma nic niestosow- nego! Lemurka ma wyrzuty sumienia, (cid:285)e zakocha(cid:239)a si(cid:218) po raz kolejny, i boi si(cid:218), (cid:285)e przez to nie jest ju(cid:285) wiarygodna. Zupe(cid:239)nie niepotrzebnie. To jest jej urok i specyfika. Ona po prostu szuka, rozgl(cid:200)da si(cid:218) i jej organizm reaguje na niektórych ch(cid:239)opców silniej, wysy(cid:239)aj(cid:200)c sygna(cid:239)y, które ona odczytuje jako zakochanie. U jednych ten cudowny stan zmienia si(cid:218) w trwa(cid:239)e uczucie, u in- nych mija jak katar. Nie bój si(cid:218)! Zakochanie to nie choroba. (Cho(cid:202) niektórzy tak twierdz(cid:200) i nawet zarejestrowali mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202) na li(cid:258)cie (cid:165)wiatowej Organi- zacji Zdrowia jako pozycj(cid:218) F63.9. Za(cid:258) hiszpa(cid:241)ski pisarz i filozof José Orte- ga y Gasset w swoich Szkicach o mi(cid:239)o(cid:258)ci okre(cid:258)li(cid:239) zakochanie jako „przej(cid:258)ciowy imbecylizm i psychiczn(cid:200) angin(cid:218)”). Zastanów si(cid:218) jednak chwilk(cid:218), czy mo(cid:285)na chorowa(cid:202) na szcz(cid:218)(cid:258)cie. Le- murka najzwyczajniej w (cid:258)wiecie uwielbia, kiedy wszystko wiruje jej przed oczyma i gdy rozpiera j(cid:200) szcz(cid:218)(cid:258)cie. Czasem ma wra(cid:285)enie, (cid:285)e jest uzale(cid:285)- niona od tego stanu. A za to, co z ni(cid:200) si(cid:218) wtedy dzieje i co prze(cid:285)ywa ka(cid:285)- dy zakochany, odpowiadaj(cid:200) dwie substancje: serotonina i dopamina, które reguluj(cid:200) procesy chemiczne zachodz(cid:200)ce w mózgu. Niedobór serotoniny mo(cid:285)e powodowa(cid:202) mi(cid:218)dzy innymi problemy ze snem, za(cid:258) nadmiar dopaminy wywo(cid:239)uje stany euforii i sprawia, (cid:285)e zakochana osoba czuje si(cid:218) uskrzydlona. 15 Poleć książkęKup książkę Niestety zanika u niej zdolno(cid:258)(cid:202) do racjonalnej oceny sytuacji. Widzi to, co chce widzie(cid:202), czuje to, co chce czu(cid:202), s(cid:239)yszy to, co chce s(cid:239)ysze(cid:202). Co powiedz(cid:226) ludzie? Agata nie mo(cid:285)e si(cid:218) nadziwi(cid:202) niezbyt entuzjastycznym reakcjom kole(cid:285)anek i rodziny na jej kolejne zakochania. Wszyscy dociekaj(cid:200), dlaczego tak szyb- ko i (cid:239)atwo zmienia obiekty swoich westchnie(cid:241) i dlaczego wszystkich do- oko(cid:239)a zadr(cid:218)cza opowie(cid:258)ciami o swoich wybrankach. Ona sama nie potrafi udzieli(cid:202) odpowiedzi na te pytania. A chodzi o to, (cid:285)e dziewczyna nie jest przygotowana, by przej(cid:258)(cid:202) z fazy zakochania do fazy zaanga(cid:285)owania. To jednak nie powód do zamartwiania si(cid:218). Na wszystko jest czas. Do pewnych zachowa(cid:241) i emocji dorasta si(cid:218) powoli, ponadto ka(cid:285)dy dojrzewa w innym tempie. To, (cid:285)e Agata zakochiwa(cid:239)a si(cid:218) z wi(cid:218)ksz(cid:200) cz(cid:218)stotliwo(cid:258)ci(cid:200) ni(cid:285) osoby niezaprz(cid:200)taj(cid:200)ce sobie g(cid:239)owy uczuciowymi marzeniami i wyobra(cid:285)eniami, mo(cid:285)na wyt(cid:239)umaczy(cid:202) tym, (cid:285)e takie sk(cid:239)onno(cid:258)ci wykazuj(cid:200) wszyscy, którzy du(cid:285)o oraz ch(cid:218)tnie my(cid:258)l(cid:200) i mówi(cid:200) o mi(cid:239)o(cid:258)ci romantycznej. Taka przemo(cid:285)na potrzeba dzielenia si(cid:218) swoimi emocjonalnymi doznaniami jest typowa dla zakochanych. Pami(cid:218)taj, nigdy nie rozmy(cid:258)laj o tym, co powiedz(cid:200) ludzie, bo to mo(cid:285)e blokowa(cid:202) Twoje spontaniczne, naturalne zachowania. A szkoda by(cid:239)oby nie zakocha(cid:202) si(cid:218) lub nie okazywa(cid:202) swojego uczucia z obawy przed tym, jak to skomentuj(cid:200) znajomi. Na nich te(cid:285) mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202) mo(cid:285)e spa(cid:258)(cid:202) jak grom z jasnego nieba i b(cid:218)d(cid:200) zachowywa(cid:202) si(cid:218) bardzo podobnie jak Agata. Mo(cid:285)e warto im na to zwróci(cid:202) uwag(cid:218)? Czy on mnie kocha? Zakochani cz(cid:218)sto stawiaj(cid:200) podobne pytania. Bardzo chc(cid:200) wiedzie(cid:202) na sto procent, czy ich uczucie jest odwzajemnione, czy nie. Staj(cid:200) si(cid:218) wtedy szczególnie wra(cid:285)liwi na sygna(cid:239)y, które wysy(cid:239)a ukochana osoba. Analizuj(cid:200) ka(cid:285)de jej zachowanie, spojrzenie, gest, s(cid:239)owo. Zdarzy(cid:239)o Ci si(cid:218) mo(cid:285)e doszu- ka(cid:202) w post(cid:218)powaniu wybranki/wybranka dodatkowych znacze(cid:241)? To takie (cid:239)atwe interpretowa(cid:202) wszystko na swoj(cid:200) korzy(cid:258)(cid:202), lecz st(cid:200)d ju(cid:285) tylko krok do rozczarowania. Zakochani przewa(cid:285)nie s(cid:200) niecierpliwi. Gdy i Ty spo- 16 Poleć książkęKup książkę tkasz swoj(cid:200) mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202), poczekaj, a(cid:285) b(cid:218)dziesz ju(cid:285) gotowy/-a, aby ujawni(cid:202) swoje uczucie. Ciesz si(cid:218) niepewno(cid:258)ci(cid:200), niedopowiedzeniami, tajemniczo(cid:258)ci(cid:200). To czas, gdy dopiero kie(cid:239)kuje uczucie. Lepiej na si(cid:239)(cid:218) nic nie przyspiesza(cid:202), tylko z zachwytem obserwowa(cid:202), jak niespodziewanie w Waszych sercach „co(cid:258)” zaczyna wzrasta(cid:202). Czasem pojawia si(cid:218) pokusa, by jako(cid:258) sprawdzi(cid:202) osob(cid:218), w której si(cid:218) podkochujesz. Robi si(cid:218) wtedy ró(cid:285)ne g(cid:239)upie rzeczy. Na przyk(cid:239)ad wysy(cid:239)a si(cid:218) anonimowe esemesy, zasypuje mailami, podpuszcza si(cid:218) znajomych, by prze- testowali dziewczyn(cid:218)/ch(cid:239)opaka, czy rzeczywi(cid:258)cie jest zakochana/-y. Wy- strzegaj si(cid:218) takich zachowa(cid:241), bo niechc(cid:200)cy mo(cid:285)esz sobie narobi(cid:202) niez(cid:239)ego bigosu i ca(cid:239)kowicie straci(cid:202) zaufanie osoby, któr(cid:200) obdarzasz uczuciem. Tak wi(cid:218)c nie kombinuj, jak przetestowa(cid:202) delikwentk(cid:218) czy delikwenta, ale postaw na szczero(cid:258)(cid:202)! Perypetie zakochanych, cho(cid:202) podobne do tych z ko- medii romantycznych, w (cid:285)yciu nie zawsze ko(cid:241)cz(cid:200) si(cid:218) happy endem. Po czym Agata mo(cid:344)e pozna(cid:228), (cid:344)e Alek si(cid:246) w niej zakocha(cid:286)? Zakochani s(cid:200) tacy podobni do siebie. Warto wiedzie(cid:202), jakimi prawami rz(cid:200)- dzi si(cid:218) uczucie, które ow(cid:239)adn(cid:218)(cid:239)o Agat(cid:200) i Alkiem. Mo(cid:285)e dzi(cid:218)ki temu uda Ci si(cid:218) inaczej spojrze(cid:202) na zakochanych kolegów i kole(cid:285)anki lub na samego siebie. 1. Zakochani uzale(cid:285)niaj(cid:200) si(cid:218) od siebie. Wydaje im si(cid:218), (cid:285)e nie potra- fi(cid:200) bez siebie (cid:285)y(cid:202), pragn(cid:200) jak najcz(cid:218)(cid:258)ciej ze sob(cid:200) przebywa(cid:202) i spe(cid:239)nia(cid:202) swoje zachcianki. A dla osób przygl(cid:200)daj(cid:200)cych im si(cid:218) z boku wydaj(cid:200) si(cid:218) lud(cid:283)mi zniewolonymi. Chocia(cid:285)by dlatego, (cid:285)e gotowi s(cid:200) na naj- wi(cid:218)ksze wzajemne po(cid:258)wi(cid:218)cenia i wyrzeczenia. Wa(cid:285)niejsze dla nich jest to, co czuje ukochana osoba, ni(cid:285) to, co sami odczuwaj(cid:200). (cid:120) Agata mo(cid:285)e obserwowa(cid:202), czy Alek chce jak najcz(cid:218)(cid:258)ciej przeby- wa(cid:202) blisko niej i czy prowokuje w zwi(cid:200)zku z tym takie sytuacje, które wi(cid:200)za(cid:239)yby si(cid:218) ze sp(cid:218)dzaniem czasu razem. Warto te(cid:285), by spojrza(cid:239)a mu g(cid:239)(cid:218)boko w oczy. (cid:189)renice zakochanych osób zmie- niaj(cid:200) si(cid:218), s(cid:200) wyra(cid:283)nie powi(cid:218)kszone. Mo(cid:285)na wi(cid:218)c z nich wyczyta(cid:202), 17 Poleć książkęKup książkę czy obecno(cid:258)(cid:202) drugiej osoby wywo(cid:239)uje ekscytacj(cid:218), czy nie. To jest jaki(cid:258) znak, ale nie traktujcie go jako pewnika, bo wielko(cid:258)(cid:202) (cid:283)renic zale(cid:285)y od wielu czynników. W prawid(cid:239)owych warunkach ich rozmiar zale(cid:285)y od ilo(cid:258)ci padaj(cid:200)cego na nie (cid:258)wiat(cid:239)a. Jasne (cid:258)wiat(cid:239)o powoduje zmniejszanie (cid:283)renic, a im ciemniej, tym bar- dziej si(cid:218) rozszerzaj(cid:200). Mo(cid:285)e dlatego zakochani tak lubi(cid:200) przeby- wa(cid:202) w pó(cid:239)mroku . (cid:120) Niektórzy uwa(cid:285)aj(cid:200), (cid:285)e nieod(cid:239)(cid:200)cznym elementem zakochania jest zaborczo(cid:258)(cid:202). Taka ch(cid:218)(cid:202) zagarni(cid:218)cia kogo(cid:258) na w(cid:239)asno(cid:258)(cid:202) jest dobra, ale tylko na chwil(cid:218). Potem mo(cid:285)esz si(cid:218) straszliwie m(cid:218)- czy(cid:202) w z(cid:239)otej klatce mi(cid:239)o(cid:258)ci. Dlatego je(cid:258)li dziewczyna, do której wzdychasz, chce sp(cid:218)dza(cid:202) czas tylko z Tob(cid:200) albo potencjalny wybranek zabrania Ci wyj(cid:258)(cid:202) do kina z kole(cid:285)ank(cid:200), bo tak bardzo Ci(cid:218) kocha, nie ciesz si(cid:218) od razu, (cid:285)e to objaw szalonego zako- chania. Nie zawsze tak jest. Wykorzystaj raczej t(cid:218) sytuacj(cid:218), by sprawdzi(cid:202), czy ukochana/-y uwzgl(cid:218)dni Twoje potrzeby. Rezy- gnacja ze swojego pragnienia, by sprawi(cid:202) Ci przyjemno(cid:258)(cid:202), te(cid:285) mo(cid:285)e (cid:258)wiadczy(cid:202) o uczuciu. Pami(cid:218)taj tylko, by nie wpa(cid:258)(cid:202) w pu(cid:239)ap- k(cid:218) ci(cid:200)g(cid:239)ego testowania dziewczyny/ch(cid:239)opaka, bo to nigdy nie ko(cid:241)czy si(cid:218) dobrze. We(cid:283) te(cid:285) pod uwag(cid:218), (cid:285)e je(cid:258)li kochasz, to i Ciebie kiedy(cid:258) czekaj(cid:200) wyrzeczenia na rzecz ukochanej b(cid:200)d(cid:283) ukochanego. 2. Zakochani wariuj(cid:200) z rado(cid:258)ci. B(cid:239)ysk w oku zakochanej osoby jest tak charakterystyczny, (cid:285)e trudno go pomyli(cid:202) z czymkolwiek innym. Do tego ta rozpieraj(cid:200)ca energia, gotowo(cid:258)(cid:202) do skakania i ta(cid:241)czenia na ulicy. To jedne z pozytywnych objawów zakochania. (cid:120) Wskazane jest, by Agata przyjrza(cid:239)a si(cid:218), czy Alek staje si(cid:218) rado- (cid:258)niejszy, gdy ona jest w pobli(cid:285)u i okazuje mu swoje wzgl(cid:218)dy. (cid:120) Zakochani charakteryzuj(cid:200) si(cid:218) niestety zmienno(cid:258)ci(cid:200) nastrojów, od euforii do za(cid:239)amania, gdy pojawi si(cid:218) podejrzenie, (cid:285)e uczucie nie jest odwzajemnione. Agata powinna by(cid:202) przygotowana, (cid:285)e jej fantastyczny humor mo(cid:285)e si(cid:218) zmieni(cid:202) w ka(cid:285)dym momencie, wystarczy, (cid:285)e odczyta zachowania Alka jako objaw odrzucenia. Dobrze te(cid:285), by zwróci(cid:239)a uwag(cid:218), jak reaguje Alek, gdy ona post(cid:218)- 18 Poleć książkęKup książkę puje wobec niego pow(cid:258)ci(cid:200)gliwie, i czy pojawia si(cid:218) u niego nutka (cid:285)alu z tego powodu. 3. Zakochani s(cid:200) delikatni i czuli, gotowi dla siebie na wszystko. Osoba, któr(cid:200) si(cid:218) kocha, staje si(cid:218) centrum wszech(cid:258)wiata, skupia si(cid:218) na niej ca(cid:239)(cid:200) uwag(cid:218). (cid:120) Agata powinna obserwowa(cid:202), jakie gesty przy niej wykonuje Alek. Czy wobec niej jest bardziej ostro(cid:285)ny, delikatny, uwa(cid:285)ny ni(cid:285) wobec innych kole(cid:285)anek? A mo(cid:285)e czasem zarumieni si(cid:218) przy niej i straci swoj(cid:200) pewno(cid:258)(cid:202) siebie? Gdy towarzyski, (cid:258)mia(cid:239)y, wygadany ch(cid:239)opak nagle przy ukochanej staje si(cid:218) skr(cid:218)powany i podejrzanie milcz(cid:200)cy, to daje ju(cid:285) do my(cid:258)lenia. 4. Zakochani cz(cid:218)sto cierpi(cid:200) na zaburzenia apetytu, snu, zmagaj(cid:200) si(cid:218) z natr(cid:218)tnymi my(cid:258)lami o tej jednej jedynej lub o tym jednym jedynym. (cid:120) Agata zauwa(cid:285)y(cid:239)a u siebie te objawy. Ale sk(cid:200)d ma wiedzie(cid:202), czy Alek mia(cid:239) podobne? Tu te(cid:285) obserwacja mog(cid:239)aby si(cid:218) sprawdzi(cid:202). Oznaki takie jak zaspany wyraz twarzy, ziewanie czy niejedzenie na przerwach drugiego (cid:258)niadania mog(cid:239)yby by(cid:202) pewn(cid:200) podpo- wiedzi(cid:200), aczkolwiek Alek mo(cid:285)e nie chcie(cid:202) da(cid:202) po sobie pozna(cid:202), (cid:285)e jest zm(cid:218)czony albo (cid:285)e straci(cid:239) apetyt. 5. Zakochani idealizuj(cid:200) si(cid:218) wzajemnie. Ukochana osoba ma same zalety, ol(cid:258)niewa, zachwyca, urzeka, jest naj… (cid:120) Agata mo(cid:285)e podpyta(cid:202) znajomych, czy Alek wyra(cid:285)a si(cid:218) o niej po- chlebnie. Nie ma w(cid:200)tpliwo(cid:258)ci, (cid:285)e ka(cid:285)dy komplement i ka(cid:285)de mi(cid:239)e zdanie odnosz(cid:200)ce si(cid:218) bezpo(cid:258)rednio do niej nosi(cid:239)aby w sobie z wielk(cid:200) rado(cid:258)ci(cid:200) i przypomina(cid:239)a w ka(cid:285)dej chwili zw(cid:200)tpienia. (cid:120) Agata nie musi si(cid:218) przejmowa(cid:202), nawet je(cid:258)li Alek zauwa(cid:285)y(cid:239)by u niej jakie(cid:258) wady. Zakochani przewa(cid:285)nie zdaj(cid:200) sobie spraw(cid:218) z niedoskona(cid:239)o(cid:258)ci ukochanej osoby. Bagatelizuj(cid:200) jednak te cechy albo uwa(cid:285)aj(cid:200), (cid:285)e jest w nich wyj(cid:200)tkowy urok. 6. Zakochani zmieniaj(cid:200) si(cid:218) zewn(cid:218)trznie lub wewn(cid:218)trznie pod wp(cid:239)ywem uczucia. Staraj(cid:200) si(cid:218) by(cid:202) lepsi, pi(cid:218)kniejsi, modniejsi, grzeczniejsi. By zaimponowa(cid:202) ukochanej osobie, potrafi(cid:200) zrezy- 19 Poleć książkęKup książkę gnowa(cid:202) ze swoich przyzwyczaje(cid:241) i ca(cid:239)kowicie wymieni(cid:202) zawarto(cid:258)(cid:202) swojej szafy, zmieniaj(cid:200)c swój styl ubierania. Dziewczyny mog(cid:200) zrezygnowa(cid:202) z czarnych d(cid:285)insów i T-shirtów na rzecz kolorowych sukienek, a ch(cid:239)opaki mog(cid:200) nagle dba(cid:202) o to, by mie(cid:202) wyprasowane koszulki. Zmianie ulegaj(cid:200) tak(cid:285)e priorytety i system warto(cid:258)ci zako- chanych. Nieraz jest to z korzy(cid:258)ci(cid:200), cho(cid:202) zdarzaj(cid:200) si(cid:218) te(cid:285) „metamor- fozy niewypa(cid:239)y”. (cid:120) Warto, by Agata zorientowa(cid:239)a si(cid:218), czy jej spotkanie z Alkiem wp(cid:239)yn(cid:218)(cid:239)o na niego w sposób szczególny, czy znajomo(cid:258)(cid:202) z ni(cid:200) odmienia go w jakim(cid:258) stopniu. Mo(cid:285)e to si(cid:218) odzwierciedli(cid:202) w jego sposobie bycia, manierach albo wygl(cid:200)dzie. 7. Zakochani lubi(cid:200) tajemniczo(cid:258)(cid:202). To, co jest zagadkowe, nieoczywi- ste, wzbudza zainteresowanie. Zarówno ch(cid:239)opaków, jak i dziewczyny poci(cid:200)ga to, co nowe, nieznane. Osoba, któr(cid:200) obdarza si(cid:218) uczuciem, wydaje si(cid:218) wyj(cid:200)tkowym skarbem, nieuchwytnym i bezcennym. Trzeba go zdoby(cid:202), strzec, chroni(cid:202). Nie wiadomo jednak do ko(cid:241)ca, jak to jest naprawd(cid:218) z tym skarbem, jaki on jest w rzeczywisto(cid:258)ci. (cid:120) Dlatego lepiej, by Agata nie wyk(cid:239)ada(cid:239)a od razu wszystkich kart na stó(cid:239). Czasem warto zachowa(cid:202) pokerow(cid:200) twarz. Sztuka polega na tym, by umie(cid:202) wyczu(cid:202) odpowiedni moment na ujawnienie swoich uczu(cid:202), ale i wtedy lepiej zostawi(cid:202) co(cid:258) do odkrycia. (cid:120) Czasem nie trzeba mówi(cid:202) wprost „podobasz mi si(cid:218)”, osoba zainteresowana i tak z pewno(cid:258)ci(cid:200) to dostrze(cid:285)e. Zakochane- go/zakochan(cid:200) mog(cid:200) zdradzi(cid:202) spojrzenia, gesty, zachowanie i zwi(cid:218)kszone zainteresowanie dan(cid:200) dziewczyn(cid:200) / danym ch(cid:239)opa- kiem. Agata obawia(cid:239)a, (cid:285)e nie uda jej si(cid:218) by(cid:202) wystarczaj(cid:200)co tajem- nicz(cid:200) przy Alku, na tyle, aby nie rozszyfrowa(cid:239) jej uczu(cid:202). I nie by(cid:239)y to obawy bezpodstawne. Trudno udawa(cid:202) oboj(cid:218)tno(cid:258)(cid:202), gdy czuje si(cid:218) motyle w brzuchu. Trzeba mie(cid:202) wyj(cid:200)tkowe zdolno(cid:258)ci aktorskie, by zakamuflowa(cid:202) swoje prawdziwe uczucia. Zwró(cid:202) uwag(cid:218), (cid:285)e je(cid:258)li co(cid:258) zostaje tylko w domys(cid:239)ach, a nie jest nazwane, g(cid:239)o(cid:258)no wypowiedziane lub zapisane, mo(cid:285)na czu(cid:202) si(cid:218) bezpiecznie. Nie bywa si(cid:218) wówczas bezpo(cid:258)rednio nara(cid:285)onym/-(cid:200) na wy(cid:258)mianie b(cid:200)d(cid:283) odtr(cid:200)cenie. 20 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Nastoletnie miłości. Jak rozpoznać emocje swoje i innych
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: