Darmowy fragment publikacji:
O autorze
Joanna Chmielewska (właściwe nazwisko Irena
Kühn) urodziła się 2 kwietnia 1932 roku w War-
szawie. Jest autorką powieści sensacyjnych, kry-
minalnych, komedii obyczajowych, a także książek
dla dzieci i młodzieży.
Już w liceum Chmielewska interesowała się archi-
tekturą i ją właśnie wybrała później jako kierunek
studiów. Także w szkole średniej poznała swojego
przyszłego męża, Stanisława Kühna. Wcześnie za-
szła w ciążę i wzięła ślub. Studia zaczęła już jako
mężatka, a wkrótce (w 1951 roku) urodziła pierw-
szego syna.
Ukończyła Wydział Architektury na Politechni-
ce Warszawskiej i z zawodu jest inżynierem archi-
tektem. Pracowała m.in. w Samodzielnej Pracowni
Architektoniczno-Budowlanej „Blok”, w Energo-
projekcie, w Biurze Projektów „Stolica” oraz przy
budowie Domu Chłopa.
Debiutowała w 1958 roku na łamach czasopisma
„Kultura i Życie”. Przez pewien czas pisała na te-
maty związane z architekturą wnętrz. W 1964 roku
wydała sensacyjną powieść Klin i był to jej de-
biut książkowy. Od 1970 roku zajmuje się wyłącz-
nie twórczością literacką.
Jest autorką ponad 50 książek.
5
R
O
T
U
A
A
Z
E
N
E
G
Geneza
Nawiedzony dom powstał w 1979 roku. Jest to
pierwsza część przygód rodzeństwa Janecz-
ki i Pawełka i ich wiernego psa Chabra. Kolejne
książki ukazujące próby rozwikłania różnych ta-
jemnic przez młodych Chabrowiczów to:
• Wielkie zasługi,
• Skarby,
• 2/3 sukcesu,
• Wszelki wypadek.
Plan wydarzeń
1. Czytanie wakacyjnego opowiadania przez Ja-
neczkę na lekcji języka polskiego.
2. Opowiedzenie pani i klasie historii spadku po
krewnym zmarłym w Argentynie.
3. Zainteresowanie się bezpańskim psem na klat-
ce schodowej.
4. Odwiezienie psa do schroniska.
5. Przeprowadzka rodziny Chabrowiczów do
odziedziczonego domu.
6. Wizyty dzieci w schronisku i nazwanie psa
7. Postanowienie „wypłoszenia” sąsiadki przez
Chabrem.
dzieci.
6
Plan wydarzeń
8. Brak reduktorków i kłopoty z przeprowadze-
niem remontu.
9. Zgoda rodziców na wzięcie Chabra do domu.
10. Plany odkrycia tajemnicy strychu przez dzieci.
11. Przedostanie się na drugą część poddasza
przez okno garażowe.
12. Znalezienie wielu ciekawych rzeczy na stry-
chu, m.in. katarynki i narzędzia tortur.
13. Znalezienie kartki z zaszyfrowaną wiadomo-
ścią i rękawicy.
domu.
14. Niepokój babci przeczuwającej zawalenie się
15. Zbudowanie szałasu przez dzieci.
16. Zaplanowanie choroby przez rodzeństwo.
17. Nocny gość na strychu.
18. Pogoń w piżamach za bandytą.
19. Szkolenie psa w celu rozpoznawania listonosza.
20. Zaprzyjaźnienie się Pawełka z sierżantem
Gawrońskim.
neczkę.
21. Próba rozszyfrowania wiadomości przez Ja-
22. Opowiedzenie babci o przechwytywaniu li-
stów przez sąsiadkę.
23. Namówienie babci do oczekiwania na listono-
24. Pojawienie się drugiego listonosza z przesyłką
25. Dziwne listy otrzymywane przez Chabrowi-
sza.
dla zmory.
czów.
7
Ń
E
Z
R
A
D
Y
W
N
A
L
P
Ń
E
Z
R
A
D
Y
W
N
A
L
P
Plan wydarzeń
26. Radość pana Chabrowicza z powodu znalezie-
nia reduktorków.
27. Poranna wizyta dzieci na strychu w celu zabra-
nia reduktorków.
28. Szyfr na drzwiach auta pana Chabrowicza.
29. Podejrzana paczka przyniesiona dla zmory
przez drugiego listonosza.
30. Czekanie na drugiego listonosza i huśtanie się
31. Kolejna zaszyfrowana wiadomość na samo-
dzieci na furtce.
chodzie ojca.
dziadka.
na strychu.
32. Afera filatelistyczna opowiedziana przez
33. Odebranie przez zmorę paczki i schowanie jej
34. Nocna wyprawa dzieci na strych i postraszenie
sąsiadki podświetloną wydrążoną dynią.
35. Podejrzenia cioci Moniki wobec babci.
36. Rozmowa dzieci z kapitanem milicji.
37. Zdradzenie tajemnicy strychu.
38. Wizyta milicji w zamkniętej części strychu.
39. Aresztowanie sąsiadki – paserki kradzionej bi-
żuterii.
40. Wyjaśnienie afery filatelistycznej.
41. Odkrycie schowka zmory.
42. Penetrowanie strychu i znalezienie przez Cha-
browiczów ciekawych przedmiotów.
8
Streszczenie
43. Nagroda w postaci zegarków dla dzieci i me-
dal dla Chabra za pomoc w rozwiązaniu dwóch
zagadek kryminalnych.
Streszczenie
JANECZkI
WYPRACOWANIE
1.
W czasie lekcji języka pol-
skiego Janeczka czyta-
ła głośno wypracowanie
domowe na temat: Jak spędziłem ostatnie dni
wakacji? Opowiadanie wydało się nauczycielce
dziwne i zbyt osobiste, gdyż dotyczyło rodzinnych
spraw dziewczynki. Cała klasa słuchała z uwagą,
a pani zadawała dodatkowe pytania. Z wypraco-
wania dziewczynki i jej ustnych wyjaśnień wyło-
niła się następująca historia.
Mieszkający w Argentynie krewny
ojca Janeczki niedawno zmarł i zo-
stawił rodzinie spadek – dom i pieniądze. Dom
znajduje się na Mokotowie, jest duży, ma taras,
składa się z dwóch części, z których jedna liczy
ponad sto lat, a druga została dobudowana przez
krewnego z Argentyny przed czterdziestu ośmiu
laty. Budynek jest jednopiętrowy, ale ma strych,
który – zdaniem dziewczynki – ukrywa jakąś ta-
jemnicę i nikt nie wie, co się na nim znajduje.
SPADEk
9
E
I
N
E
Z
C
Z
S
E
R
T
S
E
I
N
E
Z
C
Z
S
E
R
T
S
Streszczenie
Podobno przed laty ktoś się tam powiesił i do dzi-
siaj wisi. Na strych nie można się dostać, bo drzwi
są całe z żelaza, zamknięte na kłódkę i na klucze,
które zaginęły w czasie wojny. Przy domu rozcią-
ga się ogród, a w nim znajduje się „prawie” basen
z fontanną, czyli w rzeczywistości wielka kałuża,
która powstała po tym, jak pękła rura wodociągowa
pod ziemią i zaczęła wypływać z niej woda.
kONIECZNOść
Spadkodawca postawił
w
testamencie waru-
ZAmIANY mIESZkAŃ
nek, że ojciec Janeczki
może rozporządzać majątkiem, jeśli wprowadzi
się do domu z całą rodziną. W budynku jednak
mieszka kilkoro lokatorów, którzy będą musie-
li opuścić dom i przeprowadzić się do mieszkań
zajmowanych do tej pory przez bliskich i krew-
nych Janeczki. Dziewczynka opowiedziała, że ma
w rodzinie trzy komplety (s. 11). Pierwszy to ona,
jej rodzice i brat, drugi stanowią babcia z dziad-
kiem, a trzeci ciocia Monika – siostra taty – z sy-
nem Rafałem i z narzeczonym. Ponieważ narze-
czony mieszka osobno, rodzina Janeczki dysponuje
w sumie czterema mieszkaniami, czyli dokładnie
tyloma, ile jest potrzebnych dla lokatorów odzie-
dziczonego domu. Jego mieszkańcy zgodzili się
już wyprowadzić, tylko jedna rodzina się upie-
ra, żeby zostać: pewna starsza pani (nazywana
przez Janeczkę wiedźmą), jej syn i synowa. Chcą
10
Streszczenie
oni mieszkanie trzypokojowe (a nie dwupokojo-
we) i żądają dopłaty. Dziewczynka uważa, że coś
ukrywają, i podejrzewa, że to ma związek z tajem-
niczym strychem.
2.
NIEZNAJOmY
PIES
Państwo
Chabrowiczowie,
czyli Janeczka z mamą Kry-
styną, tatą Romanem i bratem
Pawełkiem, mieszkali w bloku. Gdy pewnego ran-
ka wychodzili z mieszkania, zauważyli na pode-
ście drugiego piętra psa.
Był dość duży, brązowy, podobny do wyżła, miał
gładką, lśniącą sierść, uszy nieco krótsze niż wy-
żeł i ucięty ogon (s. 13).
Patrzył z nadzieją na wychodzących i pozwolił się
pogłaskać. Potem przeniósł się na podest trzeciego
piętra, niedaleko drzwi Chabrowiczów, i siedział
tam, gdy bohaterowie wrócili późnym popołu-
dniem do domu. Rodzice Janeczki zainteresowali
się zwierzęciem, podejrzewali, że właściciel po-
szedł w odwiedziny do znajomych i zostawił psa
na schodach.
Wieczorem Pawełek wy-
szedł z mieszkania, aby wy-
rzucić śmieci, i zauważył,
że zwierzę cały czas siedzi pod drzwiami. Dzieci
O ZDROWIE PSA
TROSkA
11
E
I
N
E
Z
C
Z
S
E
R
T
S
E
I
N
E
Z
C
Z
S
E
R
T
S
Streszczenie
wzruszyły się jego losem i oburzały się na bezdusz-
nego właściciela. Pies był zadbany i czysty, miał
nie więcej niż rok. Pani Krystyna spostrzegła, że
oddycha z trudem, jakby był chory. Pan Chabro-
wicz zadzwonił na pogotowie weterynaryjne, gdzie
poradzono, by psa zawieźć do schroniska dla bez-
domnych zwierząt. Janeczka, która od razu bardzo
pokochała bezpańskiego czworonoga, pytała sąsia-
dów o psa, ale nikt się do niego nie przyznał. Za-
żądała więc od rodziców, żeby zamieszkał z nimi.
Pawełek nawet zagroził, że też położy się na scho-
dach, by mu towarzyszyć. Pani Chabrowiczo-
wa była przejęta losem psiaka, ale pan Roman
przypomniał, że przecież niedługo będą się prze-
prowadzać i robić remonty w odziedziczonym
domu, w tej sytuacji nie mogą myśleć o zwierzę-
ciu. W końcu rodzice zadecydowali, że najpierw
należy się zatroszczyć o zdrowie psa, więc trzeba
go zawieźć do schroniska. Pani Krystyna rozumia-
ła, co czują dzieci, i postanowiła zabrać je ze sobą.
Gdy pan Chabrowicz zawiązał na
szyi psa sznurek, zwierzę się oży-
mYśLIWSkI
wiło. Najwyraźniej było przy-
zwyczajone do obroży. Na ulicy zaczęło węszyć
i „wystawiło kuropatwę”, czyli stanęło wyprężone
jak struna, z wyciągniętym pyskiem i uniesioną
przednią łapą (s. 22). Była to poza, jaką przyjmo-
wały myśliwskie psy po zwęszeniu ofiary.
PIES
12
Pobierz darmowy fragment (pdf)