Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00292 006529 13236063 na godz. na dobę w sumie
Networking - ebook/pdf
Networking - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 102
Wydawca: BC Edukacja Sp. z o.o. Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7802-060-8 Rok wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> ekonomia, biznes, finanse
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Prawie każdy z nas choć raz w życiu słyszał, że kariera jednego człowieka w dużej mierze zależy od jego odpowiednich relacji z innymi ludźmi. Mimo to większość z nas tylko ułamek swojego czasu poświęca budowaniu i pielęgnowaniu tego rodzaju kontaktów. Niniejsza książka pomoże Państwu w znalezieniu i wykorzystaniu sieci znajomości, odpowiedniej do Państwa celów, poznaniu technik niezbędnych w budowaniu i pielęgnowaniu takiej sieci, ustaleniu co leży w Państwa interesie, przyjęcie nowego spojrzenia na ten temat. Nikt nie wspina się po szczeblach kariery sam. W tej drodze zawsze potrzebna jest pomoc.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

networking i jego rola w osiąganiu celów zawodowych i osobistych Frank Walicht networking i jego rola w osiąganiu celów zawodowych i osobistych Frank Walicht Wydano na licencji Cornelsen Verlag GmbH Co. OHG, Berlin. Przy opracowywaniu edycji polskiej wykorzystano tekst, układ graficzny oraz ilustracje z niemieckiego oryginału. Tytuł oryginału: Networking Przekład: Remigiusz Ratajski Redakcja: Elżbieta Kirpluk Korekta: Urszula Badowska Skład: Maciej Matejewski Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania niniejszej książki i jej części do innych niż prawnie ujętych celów, bez uprzedniej pisemnej zgody wydawcy. Zgodnie z prawem autorskim, bez uprzedniej zgody wydawcy zabrania się powielania, zapisywania, oraz zamieszczania dzieła lub jego części w sieci komputerowej, a także w wewnętrznej sieci szkół i innych placówek oświatowych. © Cornelsen Verlag GmbH Co. OHG, Berlin 2006 © BC Edukacja Sp. z o.o., Warszawa 2008 Wydanie I Druk i oprawa: Wrocławska Drukarnia Naukowa PAN ISBN: 978-83-61059-37-0 Spis treści Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 1 . Tworzenie sieci kontaktów a relacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 1.1 Relacje, czyli „wszystko jest względne” . . . . . 13 1.2 Świadomy wybór czy przypadek? . . . . . . . . . . 15 1.3 Wybór celu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 1.4 Przeznaczenie czy wolność . . . . . . . . . . . . . . 17 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 2 . Prywatne sieci kontaktów . . . . . . 19 2.1 Korzystajmy z kontaktów, ale ich nie wykorzystujmy . . . . . . . . . . . . . . . 19 2.2 Łączymy sprawy prywatne z interesami . . . . . . 21 2.3 Ciągłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 3 . Tworzenie sieci kontaktów w naszym społeczeństwie . . . . . . 25 3.1 Czy wolno mi to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . 25 3.2 Z przyjaciółmi nie robi się interesów . . . . . . . 27 3.3 Osiąganie zysku a zazdrość . . . . . . . . . . . . . 27 3.4 Nowe myślenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 4 . Tworzenie sieci kontaktów – koszty i korzyści . . . . . . . . . . . 31 4.1 Czy networking się opłaca? . . . . . . . . . . . . . . 31 4.2 Tworzenie wartości dodanej . . . . . . . . . . . . . 32 4.3 Zachowanie równowagi . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 4.4 Prawidłowa strategia . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 5 . Networking a osobowość . . . . . . 38 5.1 Uprzedzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 bliższej perspektywy: Rekomendacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 5.2 W którym miejscu się znajduję? . . . . . . . . . . 46 5.3 Dokąd zmierzam? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 5.4 Które drogi prowadzą do celu? . . . . . . . . . . . 48 5.5 Która sieć pasuje do mnie? . . . . . . . . . . . . . 51 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 6 . Networking a komunikacja . . . . . 54 6.1 Postawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 6.2 Zaufanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 6.3 Zainteresowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 6.4 Osobowość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 6.5 Poznawanie ludzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 6.6 Zakończenie rozmowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 6.7 Niezobowiązująca rozmowa typu small talk . . 59 6.8 Kontynuacja rozmowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 7 . Tworzenie, rozbudowa i pielęgnowanie sieci kontaktów . 64 7.1 Hierarchia sieci kontaktów . . . . . . . . . . . . . . 64 7.2 Członkostwa „naturalne” . . . . . . . . . . . . . . . 65 7.3 Poszukiwanie i wybór sieci formalnych w kręgach zawodowych . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 7.4 Wybór sieci ze względu na grupę docelową . . . 68 7.5 Wyszukiwanie powiązań (Relationship Mining) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 7.6 Realizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 7.7 Jak powinienem się zachowywać podczas tworzenia sieci kontaktów? . . . . . . . 72 7.8 Równorzędni partnerzy . . . . . . . . . . . . . . . . 73 7.9 Ile sieci ma sens? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 7.10 Podwyższanie własnej wartości wewnątrz sieci kontaktów . . . . . . . . . . . . . . . 76 7.11 Projekty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 7.12 Seminaria i warsztaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 7.13 Warunki preferencyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 7.14 Obejmowanie stanowisk . . . . . . . . . . . . . . . . 84 7.15 Podział zasobów podczas pracy nad siecią . . . 86 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 8 . Praca nad siecią kontaktów w firmie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 8.1 Czynniki pomyślnie wpływające na karierę . . . 90 8.2 Kultura przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . 90 8.3 Początki w nowej firmie . . . . . . . . . . . . . . . . 92 8.4 Rozwój kontaktów w firmie . . . . . . . . . . . . . . 94 8.5 I co dalej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 9 . Praca nad siecią kontaktów poza firmą . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 9.1 Sieci zawodowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 9.2 Zabawa i przyjemność . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 10 . Narzędzia do pracy nad siecią . . . 101 10.1 Wizytówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 10.2 Elektroniczne systemy przetwarzania danych . 103 bliższej perspektywy: Odpowiednie zachowanie podczas tworzenia sieci kontaktów . . . . . 104 10.3 Tworzenie sieci kontaktów w Internecie . . . . . 107 10.4 Wyspecjalizowane platformy internetowe . . . . 110 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Uwagi końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Polecana literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Dane Autora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Przedmowa Pojęcie networkingu, czyli pracy nad budowaniem sieci kontaktów, jest w dzisiejszych czasach niezwykle popularne. Większość dostępnych książek i oferowanych seminariów prezentuje instrukcje, w jaki sposób tworzyć sieci, kodeksy zachowania i narzędzia do komunikacji. Niniejsza książka ma uświadomić Czytelnikom mecha- nizmy, sposoby myślenia i uprzedzenia związane z tym te- matem, tak aby praca nad budowaniem sieci przebiegała sprawniej. Zbyt rzadko otrzymuje się rekomendacje, które mogą utorować drogę do sukcesu. Może to spowodować zwątpienie w sens pracy nad tworzeniem sieci. Jednak gdy zrozumiesz, w jakiego rodzaju sieci się znajdujesz, skuteczne działanie będzie o wiele łatwiejsze. W tym miejscu chciałbym skorzystać z okazji, aby po- dziękować uczestnikom moich seminariów za współpracę, za wszelkie sugestie i krytykę. To dzięki nim mogłem ciągle udoskonalać swoją koncepcję. Ponadto dziękuję wydawni- ctwu Cornelsen, a zwłaszcza redaktorom działu ekonomicz- nego, za ich zainteresowanie zagadnieniem oraz za energię włożoną w sprawną realizację projektów. Drodzy Czytelnicy, życzę wam zajmującej lektury i dużo radości z wykorzystywania nowo nabytej wiedzy. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie i krytykę. Proszę o maile! Mój adres kontaktowy można znaleźć na końcu książki. Düsseldorf, luty 2006 Frank Walicht Wprowadzenie Relacje międzyludzkie są w naszym życiu niezwykle waż- ne. Większość z nas nie uświadamia sobie jednak, dlaczego tak jest. Kiedy zająłem się tematem networkingu (tworzenie sieci kontaktów), stwierdziłem, że należy wnikliwej przyj- rzeć się jego poszczególnym elementom, aby lepiej uświado- mić sobie jego działanie. Elementami sieci kontaktów są poszczególni ludzie i re- lacje pomiędzy nimi. Pojęcia „relacje” najczęściej używa się w kontekście sto- sunków pomiędzy dwiema osobami, a dokładniej w takich określeniach, jak: problemy, kryzys czy chaos w relacjach międzyludzkich. Znacznie rzadziej słyszy się o szczęściu w relacjach międzyludzkich. Możemy zatem stwierdzić, że częściej pojawia się negatywny niż pozytywny kontekst rela- cji, nawet jeśli reklamy często sugerują nam coś innego. Czy takie podejście jest przydatne? A może istnieją po- wody, dla których w temacie relacji międzyludzkich domi- nują konteksty negatywne? I jeszcze jedna ważna sprawa: czy do tematu relacji można podejść pozytywnie? Przyjrzyjmy się dokładniej już istniejącym z kolei ukła- dom powiązań. Od czasów wykształcenia się klasy panującej znamy fenomen przymierzy strategicznych, czy też, mówiąc potocznie, układów koleżeńskich. Ci, którzy byli u władzy, zawsze starali się umocnić i powiększyć swoje wpływy. W zwyczaju było też – i miało to swój sens – pielęgnowa- nie dobrych stosunków z rodami panującymi. Wymieniano zatem informacje, sprytnie wprowadzano w błąd, składano przysięgi wierności, łamano je, zwodzono, okłamywano i tak dalej. Zawierano sojusze, niszczono wspólnego wroga i poprzez zmyślną politykę ożenków dbano o to, aby umoc- nić i rozszerzyć wpływy swojej władzy. Co sądzisz o takim zachowaniu? Czy takie postępowanie uwłacza godności ludzkiej? Czy byłbyś gotów podjąć taką grę? 10 Pod koniec tego rozdziału postawimy pytanie o odpo- wiedzialność poszczególnych jednostek. Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle istotna dla dalszych rozważań. Po tym teoretycznym wstępie zajmiemy się już czysto praktycznym tworzeniem sieci kontaktów. Zanim zdecy- dujemy się na jakąś sieć kontaktów, warto ustalić, jaki cel chcemy osiągnąć, wchodząc w tę sieć. Aby znaleźć drogę do tego celu, powinniśmy ustalić, w jakim miejscu się teraz znajdujemy. Już słyszę oburzone głosy tych, którzy będą twierdzić, że to przecież oczywiste. Z własnych obserwacji wiem jednak, że niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę! Według mnie wy- nika to z braku naszej gotowości do przeanalizowania tego, niemalże banalnego, problemu. Odpowiedź kryje bowiem poważne niebezpieczeństwo – dostrzeżemy fakty, które mogą być dla nas mało przyjemne. Bez ustalenia miejsca, w którym się znajdujemy, nie może być jednak mowy o dalszej sensownej nawigacji. W końcu nie będzie aż tak źle. Wprost przeciwnie. Taka analiza od- kryje olbrzymie skarby, które mogą być przydatne dla każ- dego z nas. Zróbmy sobie zatem miłą niespodziankę! Po ustaleniu punktu wyjścia i punktu docelowego, mo- żesz zacząć szukać i zapewne znajdziesz strategie oraz spo- soby, które doprowadzą cię do celu. Do celu najczęściej pro- wadzi wiele dróg. Środki i sposoby, które będziesz miał do dyspozycji, porównasz z własnym kanonem wartości, aby następnie wybrać odpowiednią drogę oraz strategię. Ponieważ temat ten wiąże się głównie z komunikacją, poruszam przede wszystkim tematy związane z bazą emo- cjonalną i niezobowiązującą rozmową (small talk). Gdy już będziemy wiedzieć, dlaczego obu tym kompleksom tematycz- nym przypisuje się tak ogromne i fundamentalne znaczenie, łatwiej przyjdzie nam ich realizacja lub wykorzystanie. Ściśle związane z definicją docelową jest rozróżnienie między siecią kontaktów w pracy zawodowej i poza nią. Jak zwiększyć swoje szanse na osiągnięcie sukcesu? Co szczegól- 11
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Networking
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: