Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00201 005634 13259973 na godz. na dobę w sumie
Nie tylko Herbert - ebook/pdf
Nie tylko Herbert - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: E-bookowo Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-934664-1-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> naukowe i akademickie >> literaturoznawstwo, językoznawstwo
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

E-book o tytanach polskiej poezji: Herbercie, Różewiczu, Miłoszu i ich następcach; starszych (K. Karasek, L. A. Moczulski, K. Hoffman), w średnim wieku (R. Krynicki, A. Szymańska, P. Roguski, J. Durski), względnie młodych (J. Szymik, J. Sochoń, U. M. Benka, K. Kuczkowski, B. Gruszka-Zych, G. Kociuba, D. Suska) i najmłodszych (R. Kobierski, S. Sokołowski, J. Jakubowski, A. Nowaczewski). Pisany z pasją i profesjonalizmem. Akademicki i kontrowersyjny. Nić Ariadny po labiryncie liryki z przełomu tysiącleci.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

1 Mariusz Solecki Nie tylko Herbert Szkice krytyczne i eseje interpretacyjne o poezji polskiej z przełomu tysiącleci 2018 2 Copyright by Mariusz Solecki 2018 ISBN 978-83-934664-1-2 Wszelkie prawa zastrzeżone. Mariusz Solecki Nie tylko Herbert. Szkice krytyczne i eseje interpretacyjne o poezji polskiej z przełomu tysiącleci Od autora Przed Państwem elektroniczna książka o tytanach polskiej poezji: Herbercie, Różewiczu, Miłoszu – i ich następcach: starszych (K. Karasek, L. A. Moczulski, K. Hoffman, Z. Jankowski), w wieku średnim (R. Krynicki, A. Szymańska, P. Roguski, J. Durski), względnie młodych (J. Szymik, J. Sochoń, U. M. Benka, K. Kuczkowski, J. Drzewucki, B. Gruszka-Zych, G. Kociuba, D. Suska) i najmłodszych (R. Kobierski, S. Sokołowski, J. Jakubowski, A. Nowaczewski, G. Kwiatkowski). Pisana z pasją i z profesjonalizmem. Akademicka i kontrowersyjna. Nić Ariadny po labiryncie liryki z przełomu tysiącleci. E-book zbiera teksty krytycznoliterackie interpretacyjne, ogłaszane (w znakomitej większości) przez autora w czasopismach kulturalnych na przestrzeni kilkunastu lat (2002–2018). Poświadcza niezłą kondycję polskiej poezji na przełomie tysiącleci. i eseje 4 Mariusz Solecki Nie tylko Herbert. Szkice krytyczne i eseje interpretacyjne o poezji polskiej z przełomu tysiącleci Wściekłość i wstyd (T. Różewicz, Wyjście, 2004) W dziedzinie polskiej liryki początek trzeciego tysiąclecia należy zdecydowanie do Tadeusza Różewicza. Na przestrzeni zaledwie nieco ponad czterech lat poeta wydał aż trzy zbiory ważnych wierszy: Nożyk profesora (2001), Szarą strefę (2002) oraz – u schyłku 2004 roku – Wyjście1. Wyjście grupuje 43 niejednorodne tematycznie teksty: od lamentów nad stanem poezji i jej językowego tworzywa2 (słowa, lawina), poprzez wiersze głodne transcendencji3 (inc. Dostojewski mówił..., palec na ustach, co zobaczył Akwinata, nauka chodzenia) – do ostrej, momentami zjadliwej satyry społecznej: eurospołecznej i globalnospołecznej (nosorożec, główka pracuje, mini kosmos, przecieram oczy, strachy na lachy, rozmowa ojca z synem o zabijaniu czasu), plus kilka subtelnych, ściszonych, filozofujących liryków (na oczy Nieznajomej, Ashurbanipal killing a wounded lion, inc. biel się nie smuci...) oraz obowiązkowa spłata daniny ocaleniu (serce podchodzi do gardła, Der Zauberer Czarodziej). Na osobną uwagę zasługuje, bytujący na styku wszystkich wyliczonych kategorii tematycznych, najrozleglejszy utwór tomu – blisko jedenastostronicowy, autobiograficzny, zmetaforyzowany, hiperintertekstualny poemat konwersacyjny 4 tempus fugit (opowieść)5, kongenialny arcydzielnemu poematowi konwersacyjnemu Różewicza, jakim bezdyskusyjnie jest Nożyk profesora. Wyjście nosi ślady licznych lektur poety – to nieuniknione zatem, że wyrazistym budulcem tomu są cytaty (uwagę przykuwają szczególnie niemieckojęzyczne) i autocytaty; warianty ekstremalne tych drugich przybierają postać duplikatów wierszy znanych już publiczności literackiej z wcześniejszych książek pisarza. Liryki ponowione (np.: bajka, co zobaczył Akwinata, na oczy Nieznajomej, w pensjonacie, dlaczego piszę?) stanowią znaczny procent wszystkich utworów zbioru. Różewicz coraz chętniej ucieka się do repetycji, co życzliwi zinterpretują jako autorytatywną stałość poglądów, zaś nieżyczliwi odbiorą jako sygnał wyczerpania. 1 T. Różewicz, Wyjście, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2004, ss. 120. 2 Ten aspekt tomu – stosunek Różewicza do języka poetyckiego – wnikliwie analizuje Jacek Gutorow (Poza słowa, spoza słów, „Tygodnik Powszechny” 2005, nr 1, s. 12). 3 Na analizie takich koncentruje się Przemysław Dakowicz w recenzji Wyjścia (Tadeusz Różewicz uczy się chodzić, „Topos” 2005, nr 1–2, s. 159–163). 4 Poemat konwersacyjny – poemat, którego osią kompozycyjną jest dialog. 5 Jak ustalił Janusz Drzewucki (Milczenie po milczeniu, „Plus – Minus” 2004, nr 49 – „Rzeczpospolita”, s. A 11), interlokutorami narratora poematu (tożsamego z autorem) są: Ryszard Przybylski, historyk literatury, eseista, oraz Piotr Lachmann, reżyser teatralny, poeta. 5 Mariusz Solecki Nie tylko Herbert. Szkice krytyczne i eseje interpretacyjne o poezji polskiej z przełomu tysiącleci Wyjście nosi ślady nie tylko licznych lektur, ale i podsłuchań głosów współczesności, cytowanych z uporem kronikarza czasu zarazy: „wczoraj między apokalipsą i sielanką / usłyszałem w eterze / że efekt cieplarniany / jest wywołany / nie tylko przez przemysł samochodowy / ale przez krowie «placki» / z których ulatniają się wielkie ilości / gazów do atmosfery / w związku z tym w laboratoriach pracują nad / szczepionką przeciw gazom u krów” (Główka pracuje), „kierowca: «spierdalaj pan / z tego samochodu» / pasażer: «pan nie ma prawa» / kierowca: «w mojej taksówce / ja stanowię prawo» // dialog skończył się na skrzyżowaniu / ulic Jana Pawła II / i Anielewicza” (Mowa rozmowa dialog). Poezja Różewicza – jak na epifanię przystało – zawsze rodziła się w warunkach betlejemskich, programowo odcinała się od czysto estetycznej genezy. Wściekłość i wstyd to podstawowe dominanty emocjonalne tomu. Nietrudno ustalić wektory wściekłości i motywacje wstydu. Źródłem, pierwszą przyczyną wściekłości i wstydu są: ponowoczesny świat i jego demiurg – człowiek. Dlaczego Różewicz tak wścieka się na rzeczywistość i kąsa satyrą, ironią, persyflażem? Dlaczego nie zamknie się w szklanej wieży klerka? Pytając Herbertem: dlaczego zniża świętą mowę do czarnej piany gazet? Do ekskrementów medialnej cywilizacji? Niech umarli grzebią swoich umarłych – przecież słyszał. Więc dlaczego? Wstydzę się – wyznaje już w tytule przedostatniego wiersza tomu, wstyd wymusza pisanie: siedzę w ubogim kramiku przy kulawym stoliku i zaczynam się wstydzić nad nami rosną supermarkety z koszami (!) pełnymi książek kosze z bestsellerami podpaskami aniołów i wróżek promocja obwarzanków Joanne K. Rowling Paulo Coelho Charlotte Link i Stephen King Joanne Rowling Joanne Rowling daleko w tyle Dalaj Lama ze swoimi radami płynącymi z serca nie nadąża już za władcą pierścieni 6 Mariusz Solecki Nie tylko Herbert. Szkice krytyczne i eseje interpretacyjne o poezji polskiej z przełomu tysiącleci Nota o pierwodrukach E-book zawiera 37 artykułów literaturoznawczych: 7 esejów interpretacyjnych i 30 szkiców krytycznych. Prawie wszystkie z nich były drukowane (niekiedy w nieco innej wersji i pod zmienionym przez redakcję literackiej (alfabetycznie: „Akcent”, „Almanach Prowincjonalny”, „Kresy”, „Pogranicza”, „Pro Libris”, „Topos”, „Twórczość”, „Zarys”), zaś jeden – został zamieszczony na portalu PCh24.pl. tytułem) w prasie 177 Mariusz Solecki Nie tylko Herbert. Szkice krytyczne i eseje interpretacyjne o poezji polskiej z przełomu tysiącleci Spis treści: OD AUTORA .................................................................................................................................................4 WŚCIEKŁOŚĆ I WSTYD (T. RÓŻEWICZ, WYJŚCIE, 2004) ................................................................5 OSTATNIE WIERSZE MIŁOSZA (C. MIŁOSZ, WIERSZE OSTATNIE, 2006).................................10 „WSZYSTKO TO WIEDZIAŁEM ZNACZNIE WCZEŚNIEJ”. MOTYW STAROŚCI W EPILOGU BURZY ZBIGNIEWA HERBERTA (ESEJ) .............................................................................................14 Z ZABAW I GIER DZIECIĘCYCH DARIUSZA SUSKI (D. SUSKA, WSZYSCY NASI DRODZY ZAKOPANI, 2000) ........................................................................................................................................31 BROKATOWE STROFY O DZIECIŃSTWIE (D. SUSKA, CAŁA W PIACHU, 2004) .......................35 DWÓJJEDNIA (U.M. BENKA, KIELICH ORFEUSZA, 2003)...............................................................38 UTLENIANIE (K. KUCZKOWSKI, TLEN, 2003) ..................................................................................43 W DRODZE DO NOWEGO SELINUNTE (J. SZYMIK, Z KAŻDĄ SEKUNDĄ JESTEM BLIŻEJ DOMU. WIERSZE Z LAT 1976–2000, 2001) .............................................................................................46 KOLOR ZŁOTYCH GODÓW ISTNIENIA (J. SZYMIK, BŁĘKIT, 2003)...........................................53 KRONIKA WSPÓŁCZESNOŚCI W DUCHU MIŁOSIERDZIA (J. SZYMIK, HILASTERION, 2014) ..............................................................................................................................................................58 PERSEWERANCJA (J. SZYMIK, DOBRE WINO, 2017) ......................................................................61 KLASYK NASZYCH CZASÓW (J. DRZEWUCKI, WIERSZE WYBRANE, 2010) ............................63 PRZESZUKUJĄC BAGAŻ PODRĘCZNY SOCHONIA (J. SOCHOŃ, BAGAŻ PODRĘCZNY, 2005) .......................................................................................................................................................................67 PRAGNIENIE MIŁOŚCI (J. SOCHOŃ, POWTÓRZENIE RAJU, 2010) ..............................................72 RÓŻE RÓŻEWICZA (ESEJ).....................................................................................................................73 ROZBRAJANIE MIN PRZESZŁOŚCI (P. ROGUSKI, CO MNIE OBCHODZĄ NIEMCY? WAS GEHEN MICH DIE DEUTSCHEN AN?, 2007) ........................................................................................86 POŻEGNANIE Z KOLONIĄ (P. ROGUSKI, ADIEU, COLOGNE, 2009) ............................................90 FEMINOCENTRYZM I LIRYZM MAGICZNY (B. GRUSZKA-ZYCH, PODRÓŻ DRUGĄ KLASĄ, 2002) ..............................................................................................................................................................95 JAK BŁYSK MAGNEZJI (B. GRUSZKA-ZYCH, OSTATNIE ŚNIADANIE, 2009) ...........................97 UCHO (ESEJ) ..............................................................................................................................................99 POTĘGA ZACHWYTU (A. SZYMAŃSKA, IN TERRA, 2003) ...........................................................102 KONWERSACJE Z UMARŁYMI (L.A. MOCZULSKI, JEJ NIGDY ZA PÓŹNO, 2003) .................105 ZANIM ROZBŁYSNĄ „ŚWIATŁA CISZY” (Z. JANKOWSKI, ZARAZ PRZYJDZIE, 2011) .........109 KOŚĆ DOBREGO SŁOWA (K. HOFFMAN, DROGĄ, 2004) ..............................................................112 KOLAŻE TEKSTOWO-GRAFICZNE (J. DURSKI, WIERSZE, 2004) ..............................................116 ANEPIGRAFY W POEZJI ZBIGNIEWA HERBERTA (ESEJ) .........................................................120 DZIEŁO TOTALNE Z SAMORODKAMI POEZJI (R. KRYNICKI, KAMIEŃ, SZRON, 2004) .....129 ARCHEOLOG BYTU (S. SOKOŁOWSKI, ATRAPY DAJMONIONA, 2004) ....................................136 POETA PERSONIFIKACJI (G. KOCIUBA, WIDOKI I WIDZENIA, 2005) ......................................140 OMNIPOTENCJA ŚMIERCI (R. KOBIERSKI, W DWÓJKĘ PŁYNĄ UMARLI, 2002) ...................143 178 Mariusz Solecki Nie tylko Herbert. Szkice krytyczne i eseje interpretacyjne o poezji polskiej z przełomu tysiącleci SKANDALISTA TADEUSZ RÓŻEWICZ (ESEJ) ................................................................................146 POGODNA JESIEŃ (K. KARASEK, ODY, 2009) .................................................................................153 KIEDY PRZYSPIESZA ODDECH... (J. JAKUBOWSKI, PSEUDO, 2007) .......................................156 SŁOJE KULTU SOLARNEGO (G. KWIATKOWSKI, OSŁABIĆ, 2010) ..........................................160 RAJ UTRACONY (A. NOWACZEWSKI, ELEGIA DLA IANA CURTISA, 2010) .............................162 WIELKA I MAŁA OJCZYZNA. KRAJOBRAZY OSOBISTE W POEZJI ZBIGNIEWA HERBERTA (ESEJ) ..................................................................................................................................165 RÓŻEWICZ W CIENIU JAWIENIA (ESEJ) ........................................................................................174 NOTA O PIERWODRUKACH ...............................................................................................................177 179
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Nie tylko Herbert
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: