Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00455 008163 11207248 na godz. na dobę w sumie
Niemiecki. Kurs dla średnio zaawansowanych - ebook/pdf
Niemiecki. Kurs dla średnio zaawansowanych - ebook/pdf
Autor: , Liczba stron:
Wydawca: Lingo Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7892-344-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> nauka języków obcych >> niemiecki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Jeśli szukasz książki, która pomoże Ci utrwalić podstawy i poszerzyć znajomość języka niemieckiego, 'Niemiecki. Kurs dla średnio zaawansowanych ' wydawnictwa Lingo jest w sam raz dla Ciebie!

 

Zalety kursu:

- współczesny język, przydatne słówka i zwroty

- funkcje komunikacyjne, gramatyka w pigułce

- po każdej lekcji ćwiczenia z kluczem

- pomocny dodatek:  tabela czasowników mocnych i nieregularnych

 

Języki NIEobce z Lingo!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

niemieCKii Kurs dla średnio zaawansowanych i K C e i m e i n Dla tych, co już nie raz zaczynali eBOOK niemiecki kurs dla średnio zaawansowanych Autorzy: Ewa Karolczak, Tomasz Sielecki Konsultacja i redakcja językowa: Marius Paul Karolczak Redaktor serii: Anna Laskowska Korekta: Paweł Pokora, Marek Kowalik Projekt okładki serii i opracowanie graficzne: Klara Perepłyś-Pająk Zdjęcie na okładce: © Raisa Kanareva / Fotolia.com; © DR / Fotolia.com © Copyright by Wydawnictwo Lingo sp. j., Warszawa 2015 www.jezykinieobce.pl ISBN: 978-83-7892-316-9 ISBN wydania elektronicznego: 978-83-7892-344-2 Skład i łamanie: Klara Perepłyś-Pająk Spis treści S p i s t r e ś c i Wstęp ..............................................................................................7 Lekcja 1. Lekcja 2. Lekcja 3. Lekcja 4. Lekcja 5. Lekcja 6. Geburtstag Urodziny Funkcje komunikacyjne: rozpoczynanie rozmowy. Gramatyka: zaimki osobowe, przysłówki kierunku hin i her ................8 Sport und Fitness Sport i fitness Funkcje komunikacyjne: wyrażanie sprzeciwu. Gramatyka: przyimki łączące się z celownikiem (Dativ) i biernikiem (Akkusativ), użycie przyimków an, in, vor w sensie czasowym, rzeczownik utworzony od czasownika ..............................................16 Bewerbungsschreiben List motywacyjny Funkcje komunikacyjne: wyrażanie własnego zdania, własnej opinii, przekonań. Gramatyka: zdania okolicznikowe sposobu z indem i je…desto/umso, zdania okolicznikowe sposobu i konstrukcja bezokolicznikowa ohne...zu .............................................................26 Das Vorstel lungs gespräch Rozmowa kwalifikacyjna Funkcje komunikacyjne: zasięganie informacji, wyrażanie aprobaty. Gramatyka: zdanie przyzwalające i struktura tożsama znaczeniowo – wyrażenie przyimkowe z trotz, równoważnik zdań z dass .................35 Szybka powtórka .........................................................................45 Shoppen in Berlin Zakupy w Berlinie Funkcje komunikacyjne: wyrażanie sugestii, porady. Gramatyka: nieregularna odmiana czasowników ze zmianą tematu, czasowniki zwrotne .........................................................................47 www.WydawnictwoLingo.pl 3 S p i s t r e ś c i Lekcja 7. Lekcja 8. Lekcja 9. Basteln und dekorieren Ozdoby i dekoracje Funkcje komunikacyjne: wyrażanie własnego zdania. Gramatyka: czas zaprzeszły – das Plusquamperfekt, przydawka rozszerzona .....................................................................................55 Beschwerdemail Mail z reklamacją Funkcje komunikacyjne: wyrażanie rozczarowania. Gramatyka: Zdanie przyczynowe i struktury tożsame znaczeniowo – zdanie z deshalb oraz wyrażenia przyimkowe z wegen i aufgrund, przyimki aus i vor w znaczeniu przyczynowym ................................64 Du siehst aus wie Brad Pitt Wyglądasz jak Brad Pitt Funkcje komunikacyjne: pytanie o czyjąś opinię Gramatyka: forma opisowa trybu przypuszczającego – Konditional I, Tryb przypuszczający Konjuktiv Präteritum/Imperfekt .....................72 Lekcja 10. Szybka powtórka ..................................................................81 Lekcja 11. Lekcja 12. Lekcja 13. Reisezeit Wskazówki dla podróżnych Funkcje komunikacyjne: wyrażanie zachwytu, zadowolenia Gramatyka: strona bierna – Passiv Präsens, Passiv Präteritum/ Imperfekt, strona bierna z czasownikami modalnymi .......................83 Auf der Autobahn Na autostradzie Funkcje komunikacyjne: wyrażanie wątpliwości, przypuszczenia Gramatyka: użycie czasowników modalnych können i müssen w wyrażaniu przypuszczeń, n-deklinacja ..........................................92 Bücher und Zeitschriften Książki i prasa Funkcje komunikacyjne: namawianie, przekonywanie (kogoś). Gramatyka: strona bierna – Passiv Perfekt, Passiv Plusquamperfekt, Passiv Futur, zdania przydawkowe (względne) ............................. 101 4 S p i s t r e ś c i Lekcja 14. Was koche ich heute? Co dzisiaj gotuję? Funkcje komunikacyjne: wyrażanie wdzięczności. Gramatyka: tryb przypuszczający – Konjunktiv Plusquamperfekt, imiona własne w dopełniaczu ....................................................... 110 Lekcja 15. Szybka powtórka ................................................................118 Lekcja 16. Lekcja 17. Lekcja 18. Lekcja 19. Burgen am Rhein Zamki nad Renem Funkcje komunikacyjne: dopytywanie się (kogoś o coś). Gramatyka: podawanie kierunku i miejsca, zdanie czasowe z nachdem i struktura tożsama znaczeniowo – wyrażenie przyimkowe z nach, spójnik nachdem jako uzasadnienie zdarzenia ...................................................................................... 120 Öko-Mama Eko-mama Funkcje komunikacyjne: wyrażanie entuzjazmu. Gramatyka: rekcja czasownika, przysłówki zaimkowe ................... 128 Kleine Kinder, kleine Sorgen... Małe dzieci, mały kłopot... Funkcje komunikacyjne: sformułowania używane podczas kłótni. Gramatyka: czasowniki modalne wollen i sollen w tzw. wypowiedziach subiektywnych, przysłówki spójnikowe ...... 136 Hauptsache gesund Grunt to zdrowie Funkcje komunikacyjne: wyrażanie zaniepokojenia, niepewności. Gramatyka: przyimki łączące się z dopełniaczem (Genitiv), wenn vs. wann ............................................................................. 145 Lekcja 20. Szybka powtórka ................................................................152 21. Tabela czasowników mocnych i nieregularnych ................154 www.WydawnictwoLingo.pl 5 Wstęp W s t ę p Niemiecki. Kurs dla średnio zaawansowanych Jeśli szukasz podręcznika, który pozwoli Ci utrwalić podstawy oraz pogłębić znajomość języka niemieckiego - kurs Lingo jest w sam raz dla Ciebie! To książka dla każdego, kto ma już opanowane podstawowe konstrukcje gra- matyczne i słownictwo. Każda jednostka lekcyjna składa się z tekstu głównego wraz z tłumaczeniem oraz funkcji komunikacyjnych, które pozwalają poznać najważniejsze sformułowania i zwroty przydatne w różnych codziennych sytuacjach takich jak np. udzielanie porad, dopytywanie się czy wyrażanie entuzjazmu lub wątpliwości. Ponadto czekają na Ciebie dwie porcje najważniejszych słówek a także dokładne objaśnienie gra- matyki. Wszystkie lekcje kończymy ćwiczeniami wraz z kluczem. Dla ułatwienia i wygody na końcu książki zamieściliśmy wykaz najpopularniej- szych czasowników nieregularnych. Wierzymy, że z kursem Lingo nauka języka niemieckiego stanie się czystą przyjemnością. Z życzeniami powodzenia Zespół autorów i redaktorów Lingo www.WydawnictwoLingo.pl 7 G e b u r t s t a g 1. Geburtstag Julia: Hallo Simone! Wie fühlst du dich? Bist du schon startklar für den Abend bei Christiane? Was ziehst du an? Simone: Hallo Julia, ich fühle mich gut. Ich ziehe meine neue Julia: grüne Bluse und die rote Hose an. Du kleidest dich immer so farbenfroh. Ich bewundere dich! Ich trage ja so gern Schwarz, also ziehe ich mein kleines Schwarzes an und mache mir eine schicke Frisur. Simone: Toll! Ich muss mir noch überlegen, wie ich unser Geschenk für Christiane einpacke... Sie hat einen runden Geburtstag und sie mag so gern Urlaub am Strand. Vielleicht bastle ich ihr eine Mini-Insel mit Sand und 30 Muscheln darauf... Wie gefällt dir diese Idee? Sie gefällt mir sehr gut. Und ein Mini-Liegestuhl sieht bestimmt auch gut aus. Dann bis heute Abend! Julia: (...) Julia und Simone fahren mit dem auto. Simone: Schau, wie das Geschenk aussieht. Hoffentlich freut sich Christiane darüber. Wie gefällt es dir? Julia: Es ist wirklich wunderschön! Simone: Unter dem Liegestuhl ist ein Gutschein für einen Wellness-Tag in dem neuen Thermalbad versteckt. Sie schwimmt doch so gern und hat bestimmt viel Spaß dabei. ... Ok, wir sind schon da. (...) eS klingelt an der tür. Tim: Hallo! Herzlich willkommen! Ich bin Tim, der Arbeitskollege von Christiane. Kommt herein. Simone: Hallo Tim. Ich bin Simone und das ist Julia. Sind Michael Tim: und Susanne schon da? Nein, sie kommen später. Ihr Sohn schreibt morgen eine Mathe-Arbeit und Susanne hilft ihm. Simone: Und wo ist das Geburtstagskind? 8 LEKCJA 1 Bestimmt auf der Terrasse. Was möchtet ihr trinken? Tim: Julia: Für mich einen Sekt bitte. Simone: Und für mich einen Aperol Spritz, danke! Słownictwo startklar – gotowy/a/e do startu farbenfroh – barwnie, kolorowo jdn bewundern – podziwiać kogoś das kleine Schwarze – mała czarna (sukienka) schick – elegancki/a/e das Geschenk – prezent packen, einpacken – pakować, zapakować der Urlaub am Strand – urlop na plaży basteln – majsterkować die Insel – wyspa die Muschel – muszelka der Liegestuhl – leżak wunderschön – przepiękny/a/e traumhaft – bajecznie der Gutschein – talon Aperol Spritz – koktajl na bazie aperitifu Aperol Tłumaczenie (Urodziny) Julia: Cześć Simone! Jak się czujesz? Jesteś już gotowa na wieczór u  Christiane? Co  ubierasz? Simone: Cześć Julia, czuję się dobrze. Zakładam moją nową zieloną bluzkę i czerwone spodnie. Julia: Zawsze ubierasz się tak kolorowo. Podziwiam cię! Ja noszę chętnie czarny kolor, więc włożę moją małą czarną i zrobię sobie ładną fryzurę. Simone: Świetnie! Muszę się tylko zastano- wić, jak zapakuję nasz prezent dla Christiane... Ona ma okrągłe urodziny i lubi urlop na plaży. Może zmajstruję dla niej taką miniwysepkę z piaskiem i dam na to 30 muszelek... Jak ci się podoba ten pomysł? Julia: Bardzo dobrze. Minileżak www.WydawnictwoLingo.pl 9 G e b u r t s t a g wygląda też na pewno ładnie. No to do wieczora! (...) Julia i Simone jadą samo- chodem. Simone: Zobacz, jak ten prezent wygląda. Mam nadzieję, że spodoba się Christiane. Julia: Jest naprawdę ładny. Simone: Pod tym leżakiem znajduje się talon na dzień relaksu w nowych termach. Ona tak chętnie pływa i myślę, że jej się to spodoba. Okay, jesteśmy już na miejscu. (...) Dzwonek do drzwi. Tim: Hallo, witam! Jestem Tim, kolega Christiane z pracy. Wejdźcie. Simone: Cześć Tim. Jestem Simone, a to jest Julia. Czy Michael i Susanne już są? Tim: Nie. Oni przyjdą później. Ich syn pisze jutro klasówkę z matematyki i Susanne mu po- maga. Simone: A gdzie jest nasza jubilatka? Tim: Na pewno na tarasie. Czego się napijecie? Julia: Dla mnie szampan proszę. Simone: A dla mnie Aperol, dzięki! Więcej słówek i zwrotów den runden Geburtstag feiern – obchodzić okrągłe urodziny die Geburtstagsparty/ Geburtsfete geben – urządzać przyjęcie urodzinowe das Geburtstagskind – solenizant/solenizantka der Überraschungsgast – nieoczekiwany gość das schöne Ambiente – piękna aura, atmosfera jdn kennen lernen – poznać kogoś sich bei einer Party gut unterhalten – dobrze się bawić na przy- jęciu sich mit jdm (über jdn/etw) unterhalten – rozmawiać z kimś o kimś/czymś „Alles Gute zum Geburtstag!”/„Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag!” – wszystkiego najlepszego/wiele szczęścia z okazji urodzin! Funkcje komunikacyjne ein Gespräch beginnen – Rozpoczynanie rozmowy Guten Abend! Darf ich mich vorstellen? – Dobry wieczór! Czy mogę się przedstawić? Kennen wir uns nicht? – Czy my się /skądś/ nie znamy? 10 LEKCJA 1 Wie finden Sie…? – Co pan/pani sądzi o…? Woher kennen Sie…? – Skąd pan/pani zna…? Jemanden vorstellen – Przedstawianie kogoś Darf ich Ihnen Frau…/Herrn… vorstellen?– Czy mogę panu/ pani przedstawić panią…/pana…? Darf ich bekannt machen? – Czy mogę państwa/was sobie przedstawić? Und das hier ist meine Frau/Kollegin… . – To jest moja żona/koleżanka z pracy… . das Thema wechseln – Zmiana tematu rozmowy Also, ich finde das ja auch sehr interessant, aber…– Tak więc ja również uważam to za bardzo ciekawe, ale… Ich befasse mich auch gern damit, aber… – Również tym się chętnie zajmuję, ale… Haben Sie übrigens schon gehört, das… – A czy słyszał/a pan/ pani już, że… Gramatyka 1. Zaimki osobowe – Personalpronomen Zwróć uwagę na zdanie Julii: Du kleidest dich immer so farbenfroh. Ich bewundere dich! W zdaniu tym występuje dwa razy zaimek dich, jednak w dwóch różnych zna- czeniach: • W pierwszym zdaniu dich jest zaimkiem zwrotnym (tłumaczenie polskie: się, sobie). Ubierasz się zawsze tak kolorowo. • W drugim zdaniu dich jest zaimkiem osobowym (tłumaczenie polskie: mnie, tobie, ciebie itd.). Podziwiam cię. www.WydawnictwoLingo.pl 11 G e b u r t s t a g Zaimki osobowe odmieniają się przez przypadki (w dopełniaczu Genitiv wystę- pują niezwykle rzadko), osoby i liczby, dodatkowo w 3. osobie liczby pojedyn- czej wyróżniamy trzy rodzaje. N. ich ja du ty er on sie ona es wir ono my ihr wy sie oni Sie Pan/ Pani euch ihnen Ihnen Panu/ Pani Sie Pana/ Panią euch sie ich was D. mir dir mnie tobie ihm ihr jemu jej ihm uns jemu nam wam im A. mich dich ihn mnie ciebie jego sie ją es je uns nas • Zaimki osobowe w roli podwójnego dopełnienia Zwróć uwagę na zdanie w dialogu: Schau, wie das Geschenk aussieht. ... Wie gefällt es dir? – Zobacz, jak ten prezent wygląda. ... Jak Ci się (on) podoba? W zdaniach poniżej zaimki osobowe pełnią funkcję podwójnego dopełnienia. W tym wypadku zaimek w bierniku (Akkusativ) występuje bezpośrednio przed zaimkiem w celowniku (Dativ). Np.: Gibst du es mir? – Podasz mi to? Ich kaufe sie mir. – Kupię sobie ją. Ich bringe ihn dir morgen. – Jutro ci go przyniosę. Jeżeli w przypadku podwójnego dopełnienia mamy do czynienia z rzeczownika- mi, to umieszczamy je w kolejności: celownik (Dativ) – biernik (Akkusativ). Np.: 12 LEKCJA 1 Simone und Julia geben Christiane das Geschenk. – Simone i Julia dają Christiane prezent. Ich schenke meiner Tochter ein Buch. – Daję mojej córce książkę. 2. Przysłówki kierunku hin i her Przysłówki kierunku hin i her (zwane też czasem partykułami) nie mają swoich odpowiedników w języku polskim, stąd też ich poprawne użycie nastręcza nie- jednokrotnie poważnych trudności. Najważniejsze to zapamiętać, że hin ozna- cza kierunek od mówiącego, zaś her odwrotnie – do mówiącego. Dodatkowo używa się her w przypadku, gdy dwie osoby lub dwa przedmioty poruszają się w tym samym kierunku. Popatrz na zdanie z dialogu wypowiedziane przez Tima: Kommt herein. – Wejdźcie. Hin i her występują w zdaniu bardzo często w towarzystwie odpowied- niego przyimka, tworząc wraz z nim przedrostek czasownika złożonego rozdzielnie, przy czym wybór właściwego prefiksu zależy od perspektywy mówiącego. Porównaj: Ich bin die Treppe hinaufgelaufen. – Pobiegłem po schodach na górę. Kurz danach sind die Umzugsleute heraufgekommen. – Krótko potem weszli (do mnie na górę) pracownicy firmy transportowej. Ich bin die Treppe hinuntergegangen und habe gewartet. – Zszedłem po schodach na dół i czekałem. www.WydawnictwoLingo.pl 13 G e b u r t s t a g Die Umzugsleute haben den Schrank schnell heruntergetra- gen. – Pracownicy firmy transportowej znieśli szybko szafę (do mnie na dół). W języku potocznym hin i her są wielokrotnie zastępowane skróconą formą r + przyimek. Takie skróty brzmią przykładowo rauf (= hinauf lub herauf), rüber (= hinüber lub herüber), runter (= hinunter lub herunter) itd. Komm doch mal zu uns rüber (= herüber)! – Podejdź /tu/ do nas! Sie haben mir gesagt, dass sie meine Sachen runtertragen (= hinunter) können. – Powiedzieli mi, że mogą moje rzeczy znieść na dół.) Ćwiczenia 1. Wybierz właściwy zaimek osobowy. 1. Du machst .......................... eine schicke Frisur. (du, dir, dich, ihn) 2. Er hilft .......................... bei den Hausaugaben . (sie, ihr, mich, ihn) 3. Wir kaufen .......................... ein Geschenk. (ihn, Sie, ihr, dich) 4. Rolf kennt .......................... noch nicht. (dir, mir, dich, ihr) 5. Ich bringe .......................... Blumen. (er, ihn, dir, dich) 6. Was schenkt sie .......................... ? (ihn, uns, sie, mich) 14 LEKCJA 1 2. Wpisz hin lub her. 1. Bei uns gibt’s noch genug Platz. Kommen Sie bitte hier .......... ! 2. Meine Freunde sind jetzt in Zakopane. Ich möchte auch dort .......... fahren, aber ich hab‘ leider kein Geld. 3. „Geld .......... !“ – rief der Verbrecher zum Bankangestellten. 4. Da bist du ja endlich! Hast du alles Notwendige .......... gebracht? 5. „Wo wollen Sie ..........?“ – hat der Taxifahrer gefragt. 6. Wo darf ich mich .......... setzen? Klucz do ćwiczeń 1. 1. dir 2. ihr 3. ihr 4. dich 5. dir 6. uns; 2. 1. her, 2. hin, 3. her, 4. her, 5. hin, 6. hin. www.WydawnictwoLingo.pl 15
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Niemiecki. Kurs dla średnio zaawansowanych
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: