Darmowy fragment publikacji:
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREŚCI
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Czym jest League of Legends? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 1. Pierwsze kroki w grze . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jak założyć konto i pobrać grę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pierwsze uruchomienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Interfejs i sterowanie — co oznaczają
7
9
9
13
14
17
te wszystkie ikony? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Klient gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Interfejs gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Rozdział 2. Wejście w świat gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Budowa świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Liga Legend . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Wydarzenia sezonowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Mapy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Summoner’s Rift. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Wieża (Turret) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Howling Abyss . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Twisted Treeline . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Tryby usunięte i tymczasowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Tryby gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Rozdział 3. Jak grać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Punktacja — zabójstwa, śmierci, asysty . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Odporności — czym są i jak sobie z nimi radzić . . . . . . . . . . 93
Umiejętności czempionów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Spis treści
(cid:31)
Poleć książkęKup książkęEkwipunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Wizja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Co zabrać ze sobą na początek? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Runy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Przykładowe podstawowe strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
121
Zaciekłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Przebiegłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Determinacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Czary przywoływacza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Specjalizacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 4. Bohaterowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Typy postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Zabójca (assassin) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Mag (mage) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Strzelec (marksman) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Wojownik (warrior) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Obrońca (tank) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Wsparcie (support) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Sklepik obuwniczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Pozycje w drużynie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Top i mid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Dolna aleja: strzelec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Dolna aleja: wsparcie (support) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Dżungler i dżungla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Smoki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Rozdział 5. Fazy rozgrywki i taktyki . . . . . . . . . . . . . . . 193
Początkowa faza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Lasthitowanie (dobijanie stworów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Nękanie przeciwnika i wywieranie presji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Gankowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
Gank się udał i co teraz? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Lane Swap (zamiana alei) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
(cid:30)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkęŚrodkowa faza meczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Kite’owanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Peel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Późna faza meczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Teamfi ghty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Split push i backdoor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Szybkie rzucanie czarów (smartcast) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Rozdział 6. Materiały dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Personalizacja postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Punkty Maestrii (Mastery Points) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Skrzynki i klucze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Wydarzenia związane z grą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Streamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Scena profesjonalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Cosplay . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Informacje i dyskusje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Jak być naprawdę dobrym graczem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Słowniczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Spis treści
(cid:29)
Poleć książkęKup książkę(cid:28)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkęROZDZIAŁ 3.
ROZDZIAŁ 3.
JAK GRAĆ?
JAK GRAĆ?
PUNKTACJA — ZABÓJSTWA, ŚMIERCI, ASYSTY
ODPORNOŚCI — CZYM SĄ I JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ
UMIEJĘTNOŚCI CZEMPIONÓW
EKWIPUNEK
RUNY
SPECJALIZACJE
CZARY PRZYWOŁYWACZA
(cid:31)(cid:30)
(cid:31)(cid:30)(cid:31)(cid:30)(cid:31)(cid:30)(cid:31)(cid:30)
(cid:31)(cid:30)
(cid:31)(cid:30)
(cid:31)(cid:30)
Poleć książkęKup książkęPUNKTACJA — ZABÓJSTWA,
ŚMIERCI, ASYSTY
W League of Legends głównym celem jest zniszczenie budynku zwa-
nego nexusem. To, w jaki sposób drużyna tego dokona, jest sprawą
drugorzędną. Najczęstszą drogą jest wygrywanie walk drużynowych
i zabijanie przeciwników przy jednoczesnym niszczeniu kolejnych
wrogich budynków. Stanowi to sedno rozgrywki i pozwala na uzy-
skanie znacznej przewagi. Nie gwarantuje jednak zwycięstwa. Mecz
można przegrać nawet wtedy, gdy dokona się wielu zabójstw, nie
dopuszczając ani razu do śmierci własnej postaci. Jeżeli gracz będzie
działał samotnie, a nie współpracował z drużyną, jego szanse na
wygraną będą niewielkie. Nie ma takiej przewagi, która gwaran-
tuje wygraną. Dlatego należy pozostać czujnym nawet wtedy, gdy
w każdym aspekcie gry dominuje się nad przeciwnikami. Warto rów-
nież walczyć do końca, nawet gdy sytuacja wydaje się beznadziejna.
Na przestrzeni kilku lat w League of Legends odbyło się wiele starć,
które ostatecznie wygrał zespół przez cały mecz pozostający w cie-
niu swoich rywali. Nawet jeżeli nie uda się wam wygrać, nabierzecie
cennego doświadczenia, jak grać w trudnych sytuacjach.
WARTO WIEDZIEĆ
Jeżeli mimo wszystko morale w drużynie podupadło
na tyle, że chcielibyście poddać mecz, to istnieje taka
możliwość. Od pewnego momentu można zarządzić
decydujące o tym głosowanie. Podczas rozgrywki
na Summoner’s Rift jest to dwudziesta minuta,
w pozostałych trybach piętnasta. Żeby mecz został
rozstrzygnięty w ten sposób, przynajmniej 75 członków
drużyny musi głosować „za”. W przypadku trybów, gdzie
walczy piątka graczy, odbywa się to stosunkiem głosów
(cid:30)(cid:29)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkę4:1 lub 5:0, w przypadku meczu na Twisted Treeline decyzja
taka musi być podjęta jednomyślnie. W sezonie szóstym
wprowadzona została również opcja unieważnienia
meczu, jeśli jeden z graczy się nie połączy. Jeśli w trzeciej
minucie gry jeden z bohaterów pozostaje połączony
przez przynajmniej 90 sekund, jego drużyna otrzymuje
taką propozycję (zakładając, że pierwsza krew nie została
przelana podczas obecności tego gracza). Wystarczą dwa
głosy „na tak”, by tego dokonać. Głosowanie rozpoczyna
się poprzez wpisanie /remake na czacie.
Wróćmy jednak do samej punktacji. Najważniejszym jej ele-
mentem są zabójstwa. Standardowo za pokonanie wrogiego czem-
piona bohater, który wyprowadzi śmiertelny cios, zyskuje sztuk
złota. Pierwsze zabójstwo w grze nagradzane jest dodatkowymi
monetami i znane jest jako Pierwsza Krew (ang. fi rst blood).
Jeżeli konkretny bohater dokona kilku zabójstw z rzędu
i w międzyczasie nie zginie, to zdobywa tak zwaną serię zabójstw
(ang. killing spree). Z jednej strony pozwala mu to uzyskać przewagę
w złocie oraz jest z pewnością powodem do dumy. Z drugiej strony
jednak taki czempion jest od tego momentu łakomym kąskiem
dla rywali. Za pokonanie postaci posiadającej na koncie serię za-
bójstw uzyskiwana jest (poza standardowymi sztukami złota)
premia, dzielona równo pomiędzy wszystkich członków drużyny.
Maksymalnie premia ta może wynosić sztuk złota dla każdego,
jeżeli pokonany miał na koncie pięć zabójstw lub więcej. Pokonanie
czempiona z mniejszą serią zabójstw przynosi mniejszy zysk. Bo-
hatera, którego zabicie przyniesie nam dodatkowe złoto, możemy
rozpoznać dzięki ikonie stosu monet pojawiającej się obok jego
paska zdrowia (rysunek .).
Rysunek 3.1. Lux (po lewej) nie
dokonała serii zabójstw, podczas
gdy Ezrealowi (po prawej) udało
się to zrobić
Rozdział 3. Jak grać?
(cid:30)(cid:27)
Poleć książkęKup książkęW sytuacji, gdy czempion notorycznie ginie, pokonanie go
będzie dostarczało przeciwnej drużynie coraz mniej złota. Wartość
ta będzie powoli powracać do bazowej wartości sztuk złota,
gdy bohater ten będzie zdobywał kolejne asysty, bądź zresetuje się
całkowicie, gdy uda mu się pokonać wroga.
Jeżeli bohater zginął w inny sposób, np. został zastrzelony przez
wieżę lub pobity na śmierć przez potwory z dżungli, to wówczas
mamy do czynienia z egzekucją. Żaden z jego przeciwników nie
otrzyma złota, a jego ewentualne serie zabójstw również pozostaną
bez zmian. Mimo wszystko bohater ten będzie musiał odczekać
odpowiednią ilość czasu, by wrócić do świata żywych.
W przypadku śmierci bohatera należy poczekać, by odrodził
się on ponownie w bazie. Początkowo jest to kilka sekund, jednak
wartość ta rośnie z biegiem czasu oraz poziomem bohatera. Po
godzinie gry trzeba czekać już ponad minutę. Daje to przeciwnej
drużynie stopniowo coraz więcej czasu, by po wygranej walce przy-
puścić atak na bazę przeciwnika i skończyć grę.
Asystę zdobywa się poprzez zadanie obrażeń przeciwnikowi
w przeciągu sekund przed jego śmiercią lub poprzez wzmocnie-
nie (np. wyleczenie) sojusznika, który takie obrażenia zadał. Posta-
ci, które uzyskują asystę, otrzymują do podziału połowę bazowej
kwoty, którą zabójca uzyskał za pokonanie celu. Jeżeli więc zdobył
on sztuk złota, to kolejne dzielone jest po równo między
tych, którzy mu asystowali.
CIEKAWOSTKA
Pokonanie kilku wrogich bohaterów w niewielkim odstępie
czasu nazywane jest wielobójstwem (ang. multikill).
Pokonanie wrogiej dwójki to double kill, trójki to triple kill,
czwórki to quadrakill, a całej piątki to pentakill. Szczególnie
to ostatnie dokonanie jest powodem do dumy dla graczy
i stanowi nieofi cjalne osiągnięcie, do którego wielu z nich
dąży.
(cid:30)(cid:26)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkęODPORNOŚCI — CZYM SĄ
I JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ
Pora na odrobinę statystyk i informacji o tym, jak właściwie działa
League of Legends. Wiemy i rozumiemy, że dużo ciekawsze od
czytania niemalże podręcznikowych defi nicji jest rzucenie się w wir
walki, ale prosimy — nie uciekaj. Postaramy się to przedstawić
w możliwie najprostszej formie. Informacje te przydadzą się, by
dużo lepiej zrozumieć mechanizmy gry. Pomogą również odpo-
wiednio budować swoją postać i reagować na to, co dzieje się na
Summoner’s Rift.
Każda z postaci na pierwszym poziomie posiada określone
statystyki. Rozwija je w czasie gry na dwa sposoby. Po pierwsze:
niektóre z nich, takie jak np. zdrowie czy pancerz, zwiększają się
automatycznie przy awansie na wyższy poziom. Drugim, ważniej-
szym sposobem wzmacniania postaci jest kupowanie odpowiednich
przedmiotów w sklepie. O tym, na jakiej postaci sprawdzą się do-
brze jakie przedmioty oraz do jakiej roli w drużynie dany czempion
się nadaje, piszemy w rozdziale czwartym, dotyczącym bohaterów.
Tutaj skupimy się na samej mechanice gry.
Podstawową statystyką obronną postaci i budynków jest zdro-
wie. Jeżeli liczba punktów zdrowia naszego bohatera spadnie do
zera, postać ginie. W grze istnieją trzy rodzaje obrażeń i związane
z nimi statystyki zapewniające ochronę. Oprócz wspomnianego
zdrowia mamy również pancerz (ang. armor), który zmniejsza
otrzymywane obrażenia fi zyczne, zwane również obrażeniami od
ataku (AD — attack damage), i odporność na magię, redukującą
obrażenia magiczne związane z mocą umiejętności (AP — ability
power). Im więcej nasz bohater ma pancerza lub odporności na
magię, tym mniej obrażeń od odpowiedniego rodzaju umiejętności
będzie otrzymywał. Trzecim typem są obrażenia nieuchronne
(ang. true damage). Jak wskazuje nazwa, obrażenia te nie są w żaden
sposób redukowane i jedynym sposobem na zabezpieczenie się
przed nimi jest zwiększenie naszych punktów zdrowia.
Rozdział 3. Jak grać?
(cid:30)(cid:25)
Poleć książkęKup książkęIstnieją również umiejętności zadające bohaterom obrażenia
równe pewnemu procentowi ich bieżącego albo maksymalnego
zdrowia (jako obrażenia fi zyczne lub magiczne). Kupowanie przed-
miotów dających wyłącznie punkty życia przeciwko bohaterom
z takimi zdolnościami nie jest najlepszym pomysłem, podobnie
jak kupowanie wyłącznie pancerza czy odporności na magię prze-
ciwko postaciom ze sporą ilością obrażeń nieuchronnych. Teore-
tycznie więc idealna umiejętność ofensywna powinna zadawać
celowi obrażenia nieuchronne równe pewnemu procentowi jego
maksymalnego zdrowia. Przed taką zdolnością nie sposób uchronić
się ani budując odporności, ani powiększając pasek zdrowia. Tak
się składa, że tylko jedna postać posiada taką umiejętność. Jest to
nocna łowczyni Vayne ze swymi Srebrnymi Bełtami (rysunek .).
Rysunek 3.2. Vayne nakładająca Srebrne Bełty na wrogiego bohatera
Nie oznacza to jednak, że Vayne jest jedynym skutecznym
przeciwnikiem w walce z bardzo wytrzymałymi obrońcami. Nawet
jeśli wszystkie przedmioty bohatera będą zwiększały wartość jego
defensywy, to on sam nigdy nie stanie się nieśmiertelny. Każdy ko-
lejny punkt pancerza czy odporności na magię daje bowiem mniej
odporności niż wcześniejsze. Na przykład: jeżeli postać posiada
punktów odporności na magię, to otrzymywane obrażenia magicz-
ne są zmniejszone o ʂ, przy punktach redukcja wynosi ʂ,
a przy punktach — ʂ.
Odporności bohaterów można zmniejszyć na dwa sposoby.
Są to odpowiednio: redukcja i przebicie pancerza oraz redukcja
i przebicie odporności. Redukcja polega na czasowym obniżeniu
(cid:30)(cid:24)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkęodporności przeciwnika za pomocą jakiejś umiejętności. Jeżeli
jedna postać obniży odporność innej, również jej sojusznicy mogą
z tego skorzystać, zadając danemu wrogowi zwiększone obrażenia.
Przebicie z kolei sprawia, że umiejętności i ataki konkretnego bo-
hatera zadają więcej obrażeń, jednak jego towarzysze nie zyskują
wskutek tego żadnej premii. Zarówno redukcja, jak i przebicie
mogą mieć wartość liczbową (zmniejszenie pancerza wroga np. o
punktów) bądź procentową (zmniejszenie pancerza wroga o ʂ).
O ile w przypadku przebicia odporności sprawa jest prosta,
o tyle nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja w przypadku
przebicia pancerza. Mamy tutaj również do czynienia z przebiciem
procentowym, lecz zamiast przebicia o wartość liczbową pojawia
się zupełnie nowy współczynnik o nazwie destrukcja (lethality).
W założeniach jest to bardzo podobna statystyka. Destrukcja rów-
nież obniża wartość pancerza celu o pewną liczbę punktów, jest
ona jednak zależna od poziomu przeciwnika. Nie będziemy tutaj
przytaczać konkretnego wzoru, ważne, żeby zapamiętać — im
wyższy poziom celu, tym bardziej skuteczna będzie destrukcja.
Oto w jakiej kolejności obliczane są powyższe statystyki (za-
kładając, że wszystkie typy zostaną równocześnie nałożone na tego
samego wroga):
. Redukcja pancerza lub odporności (o konkretną liczbę punk-
tów).
. Redukcja pancerza lub odporności (o wartość procentową).
. Przebicie pancerza lub odporności (o wartość procentową).
. Przebicie pancerza (destrukcja) lub odporności (o konkretną
liczbę punktów).
Załóżmy, że cel ma punktów pancerza. Rzucona jest na
niego umiejętność redukująca jego pancerz o punktów oraz taka
redukująca go o ʂ. Zaraz później strzelec posiadający (efektyw-
nie) punktów destrukcji oraz ʂ przebicia zaatakuje cel. Naj-
pierw pod uwagę brane są redukcje, więc pancerz celu zmniejszy
się najpierw o punktów, następnie o ʂ z pozostałych .
Przeciwnik ma więc w tym momencie punktów pancerza. Atak
strzelca zignoruje najpierw pozostałe ʂ, a następnie jeszcze zni-
weluje go o punktów, zmniejszając efektywność pancerza celu
Rozdział 3. Jak grać?
(cid:30)(cid:23)
Poleć książkęKup książkęw tym konkretnym pojedynku do . Możliwa jest sytuacja, w któ-
rej bohater o niskiej odporności po jej dodatkowym zmniejszeniu
przez ataki przeciwnika będzie w rezultacie otrzymywał obrażenia
równe nieuchronnym.
Brzmi skomplikowanie? Nie martw się. Nie musisz tego wszyst-
kiego pamiętać. Dla Ciebie, Drogi Graczu, najważniejsze jest to,
że jeżeli grasz postacią opartą na obrażeniach fi zycznych, a prze-
ciwnik ma dużo punktów pancerza, to powinieneś jak najszybciej
zaopatrzyć się w przedmioty zapewniające Ci jego procentowe prze-
bicie. Jeśli przeciwnik nie posiada zbyt wiele danej odporności, to
efektywniejszy będzie zakup przedmiotów zapewniających premię
do redukcji bądź destrukcji. W innym wypadku swoimi atakami
będziesz ledwo zarysowywał jego zbroję. Podobnie rzecz się ma
z postaciami opartymi na mocy umiejętności, z odpornością na
magię i jej przebiciem.
UMIEJĘTNOŚCI
CZEMPIONÓW
Teraz wspomnimy co nieco o umiejętnościach bohaterów. Każdy
z nich posiada przynajmniej pięć umiejętności. Pierwsza z nich to
umiejętność wrodzona (potocznie: umiejętność pasywna, przez
graczy nazywana po prostu „pasywką”), dostępna od początku gry.
Kolejne trzy, przypisane domyślnie do klawiszy Q, W i E, to umie-
jętności podstawowe, dostępne do wyboru od pierwszego poziomu
postaci. Zdolność ukryta pod klawiszem R to umiejętność specjalna
(ang. ultimate ability, zazwyczaj skracane do ult albo ulti), zwykle
wyraźnie potężniejsza od pozostałych, dostępna do wyboru od po-
ziomu szóstego. Oto kilka najważniejszych typów umiejętności:
• Umiejętności działające automatycznie po użyciu — grupa
umiejętności, które nie potrzebują wskazania celu zaklęcia,
działają bowiem bezpośrednio po naciśnięciu umiejętności.
(cid:30)(cid:22)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkęUmiejętności te mogą bezpośrednio działać na naszego boha-
tera bądź na obszar dookoła niego. Innym przykładem mogą
być umiejętności specjalne Soraki i Karthusa, które odpo-
wiednio leczą wszystkich sojuszniczych bohaterów bądź za-
dają obrażenia wszystkim wrogom. Ponadto niektóre z takich
umiejętności mogą nie być aktywne w sytuacji, gdy ich użycie
nie przyniosłoby żadnego efektu. Przykładem jest umiejętność
specjalna Katariny, której nie można użyć, gdy w pobliżu nie
ma przeciwników.
• Umiejętności działające na konkretny cel (ang. point and
click) — polegają na wybraniu umiejętności i kliknięciu wska-
zanej postaci w zasięgu naszego bohatera. Mogą to być zarów-
no umiejętności wspomagające sojuszników, jak i te zadające
obrażenia wrogom. Większość tych drugich to pociski, które
raz wystrzelone będą podążać za celem, nawet jeśli przeciw-
nik przeskoczy przez ścianę i zniknie nam z pola widzenia.
Podobnie rzecz ma się z atakami podstawowymi. Jeżeli łucz-
niczka Ashe wypuści strzałę w stronę wroga, dosięgnie ona go
po drugiej stronie, zakrzywiając tor lotu. Na początku może
być to trochę frustrujące, gdy raz czy drugi zginiemy w taki
sposób. Na szczęście nie potrzeba wiele czasu, by się do takiej
mechaniki przyzwyczaić.
• Umiejętności mierzone (ang. skillshots) — dzielą się na dwie
grupy. Pierwsza z nich to umiejętności działające na obszar
(AoE — Area of Eff ect). Po wskazaniu kliknięciem fragmentu
terenu, na który chcemy oddziaływać, uruchamiają się w tym
miejscu określone efekty. Druga grupa to różnego rodzaju
pociski wystrzeliwane przez postać w wybranym przez nas
kierunku. Niektóre z nich zatrzymują się na pierwszym prze-
ciwniku, inne zaś przebijają cel i zadają obrażenia kolejnym.
Niektóre z umiejętności mierzonych, takie jak np. Rzut Oszcze-
pem (Q) Nidalee, potrafi ą przenikać przez ściany (możecie się
zdziwić, gdy wasz ranny bohater stojący tuż obok półki skalnej
zostanie powalony przez niemal niewidzialny oszczep). Inne
umiejętności, jak np. Celna Salwa (R) Ezreala, mają ogromny
zasięg i mogą dosięgać wrogów nawet na drugim końcu mapy.
Rozdział 3. Jak grać?
(cid:30)(cid:21)
Poleć książkęKup książkę • Umiejętności bierne — działają one niezależnie od naszej woli.
Przykładem mogą być już wspomniane Srebrne Bełty (W) Vay-
ne bądź większość umiejętności wrodzonych. Istnieją również
umiejętności włączane/wyłączane oraz umiejętności mające
dwa tryby działania, które możemy swobodnie przełączać mię-
dzy sobą, takie jak np. Zmienianko! (Q) Jinx.
• Umiejętności podtrzymywane — to umiejętności, które mo-
żemy aktywować i będą one trwały, dopóki ich nie dezaktywu-
jemy, bądź do momentu, w którym naszej postaci wyczerpie
się mana. Przykładami mogą być zdolności specjalne Anivii
oraz Swaina.
• Inne rodzaje umiejętności — mają bardzo indywidualne dzia-
łanie. Ich przykładem mogą być pułapki — różnego rodzaju
przeszkody pozostawiane na mapie, które są aktywowane, gdy
przeciwnik w nie wejdzie. Inne zdolności potrafi ą np. tymcza-
sowo modyfi kować teren lub zapewniać chwilową nienamie-
rzalność.
Omawiane zdolności mogą stawać się potężniejsze na dwa
sposoby. Awansując na wyższy poziom, gracz wybiera, którą z umie-
jętności chce rozwinąć. Zwiększa ona wtedy swoje bazowe wartości.
Niezależnie od tego większość umiejętności skaluje się wraz z któ-
rąś statystyką bohatera. Spójrzmy na przykładowy opis zdolności
postaci (rysunek .).
Rysunek 3.3. Przykładowy opis umiejętności
Wartość obrażeń zaznaczona tym samym kolorem co tekst to
wspomniana już wartość bazowa. Kolorowa wartość znajdująca
się w nawiasie to tzw. współczynnik (ang. ratio), czyli informacja
o tym, która z naszych statystyk i o ile wzmacnia tę umiejętność.
Najważniejszymi są te oznaczone kolorem pomarańczowym
(cid:30)(cid:31)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkę— obrażenia od ataku, i zielonym — moc umiejętności. Pozostałe
kolory to: czerwony — punkty życia, żółty — pancerz, niebieski
— mana. To właśnie przeliczniki w dużej mierze decydują, którą
postacią można grać np. jako magiem (skupiając się na rozwijaniu
mocy umiejętności), a która zupełnie nie sprawdzi się w tej roli,
ponieważ nie posiada odpowiednich przeliczników.
Niektóre umiejętności mogą mieć współczynniki skalujące się
zarówno z obrażeniami od ataku, jak i z mocą umiejętności. Umie-
jętność zawsze zadaje obrażenia określonego rodzaju, co jest zazna-
czone w jej opisie. Może się jednak zdarzyć, że umiejętność zadaje
obrażenia fi zyczne, ale zwiększa je posiadana przez postać moc
umiejętności (i na odwrót). Niektórymi postaciami można grać,
kupując zarówno przedmioty zwiększające obrażenia od ataku, jak
i te odpowiedzialne za wzrost mocy umiejętności. Jednak kupowanie
podczas jednego meczu obu rodzajów przedmiotów w większości
przypadków nie jest najlepszym pomysłem. Więcej o tym, kim warto
grać, w jaki sposób i na jakiej alei, znajdziecie w rozdziale czwartym,
opisującym typy postaci i ich role w drużynie.
Poza umiejętnościami bohaterowie dysponują atakami pod-
stawowymi, często nazywanymi również autoatakami. Wykonuje
się je za pomocą użycia prawego przycisku myszy na przeciwniku.
Choć umiejętności mogą zadawać obrażenia każdego z powyższych
typów, to jednak warto zaznaczyć, że ataki podstawowe zawsze
zadawać będą obrażenia fi zyczne — tym większe, im więcej obra-
żeń od ataku posiada już nasza postać. Istnieją jednak umiejętności
i przedmioty, które mogą modyfi kować autoatak naszej postaci,
zwiększając dodatkowo wywoływane nim obrażenia, zasięg, a nawet
nakładając przy trafi eniu wroga zupełnie nowe efekty.
Zasięg ataku defi niuje, z jakiej odległości nasza postać jest
w stanie wykonywać ataki podstawowe. Bohaterów dzielimy na
tych walczących wręcz (o zasięgu ataku w granicach –
jednostek odległości na mapie) oraz walczących na dystans (
– jednostek). Niektóre umiejętności pozwalają tymczasowo
zwiększyć zasięg postaci, a kilkoro bohaterów potrafi przybrać dwie
różne formy, co pozwala im raz walczyć wręcz, a raz na dystans.
Nie trzeba pamiętać dokładnych zasięgów ataku, ale podczas walki
Rozdział 3. Jak grać?
(cid:30)(cid:30)
Poleć książkęKup książkęwarto zwracać uwagę na to, kiedy znajdujemy się w polu rażenia
wroga i kiedy on wchodzi w nasze.
Prędkość ataku określa, ile bazowych ataków postać może wy-
prowadzić w ciągu sekundy. Na pierwszym poziomie jest to wartość
niewielka, praktycznie zawsze mniejsza niż . Gracze kontrolujący
postacie skupiające się na zadawaniu obrażeń autoatakami często
kupują przedmioty zwiększające prędkość ataku. Należy jednak
zaznaczyć, że istnieje granica , ataku na sekundę, której nie można
przekroczyć — zatem kupowanie kolejnych przedmiotów, które
zwiększają prędkość ataku, gdy ta granica została już u bohatera
osiągnięta, mija się z celem.
Niektóre umiejętności powodują reset autoataku. Na czym
to polega? Załóżmy, że nasz strzelec wykonuje bazowy atak na
sekundę. W zwykłej sytuacji używamy go na celu i następnie musi-
my odczekać sekundę, zanim będziemy mogli zaatakować znowu.
Jednak jeśli postać posiada zdolność resetującą, możemy użyć auto-
ataku i zaraz później tej umiejętności, by wyprowadzić wzmocniony
strzał, ignorując ograniczenie wynikające z prędkości ataku.
Niektóre umiejętności uznawane są za modyfi kacje autoataku,
mimo że w rzeczywistości autoatakami nie są. Przykładowo: Mi-
styczny Strzał (Q) Ezreala jest pociskiem mierzonym (ang. skillshot),
a Paktujemy? (Q) Gangplanka jest pociskiem wystrzeliwanym
w konkretny cel (ang. point and click), jednak obie te umiejętności
uznawane są za modyfi kacje autoataku. Jest to ważne, ponieważ
autoataki i ich modyfi kacje mogą nakładać pewne efekty przy tra-
fi eniu (ang. on-hit eff ects). Takie efekty nakłada np. miecz o nazwie
Blask (ang. Sheen), zwiększający obrażenia kolejnego autoataku po
użyciu umiejętności, czy Czerwone Wzmocnienie spowalniające
i zadające niewielkie obrażenia z każdym autoatakiem.
Ataki bazowe bohaterów mogą trafi ać krytycznie, zadając ʂ
obrażeń. Uzależnione jest to od szansy na trafi enie krytyczne
— procentowej statystyki rozwijanej przede wszystkim poprzez
kupowanie odpowiednich przedmiotów. Choć wizja zadawania
podwójnych obrażeń jest kusząca niezależnie od tego, jaką posta-
cią gramy, trafi enia krytyczne to domena strzelców, niektórych
wojowników i zabójców.
(cid:27)(cid:29)(cid:29)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkęWARTO WIEDZIEĆ
Mimo że modyfi kacje autoataku mogą nakładać dodatkowe
efekty przy trafi eniu, to nie wszystkie z nich działają w ten
sam sposób. Przykładowo: większość zmodyfi kowanych
ataków nie może stać się trafi eniami krytycznymi. W całej
grze jedynymi umiejętnościami, które mogą trafi ać
krytycznie, są: wspomniane już Paktujemy? Gangplanka,
Cios Alfa Mastera Yi, Rozstrzygające Uderzenie Garena
i Nawałnica Stali Yasuo.
Kradzież życia (ang. life steal) i wampiryzm zaklęć (ang.
spellvamp) to statystyki pozwalające postaciom odzyskiwać zdro-
wie poprzez zadawanie obrażeń wrogim i neutralnym postaciom.
Pierwsza z nich odnawia zdrowie poprzez zadawanie obrażeń auto-
atakami, jest więc przydatna dla postaci opierających się na obraże-
niach od ataku. Druga z nich znajduje zastosowanie głównie u ma-
gów, gdyż leczy poprzez zadawanie obrażeń umiejętnościami. O ile
kradzież życia jest kluczowym elementem dla wszystkich strzelców,
niektórych wojowników oraz asasynów, to wampiryzm zaklęć nie
był szczególnie popularny w ostatnich latach. Powszechnie rozwi-
jało się tę statystykę tylko u kilku bohaterów, takich jak Vladimir
czy Akali. Dlatego był on stopniowo wycofywany z poszczególnych
przedmiotów oraz umiejętności. Dalej jednak istnieje chociażby
w runach — kwintesencjach czy w unikalnej cesze Paszczy Mal-
mortiusa. Wypada więc o tej statystyce wspomnieć.
Bohaterowie posiadają również statystyki regeneracji zdro-
wia i regeneracji zasobu. Określają one, jak wiele zdrowia/many/
energii odzyskują oni biernie w przeciągu sekund.
Dla umiejętności bohaterów istnieje tak zwany czas odnowie-
nia (ang. cooldown). Po ich użyciu należy odczekać odpowiedni,
zależny od umiejętności czas, by można było ich użyć ponownie.
W grze istnieje jednak statystyka odpowiadająca za skrócenie czasu
odnowienia (ang. cooldownreduction). Jeżeli bohater posiada jej
np. ʂ, to jego umiejętności będą zdatne do ponownego użycia
ʂ szybciej niż normalnie. Aby uniknąć sytuacji, w której postać
zdobywa ʂ czasu odnowienia i może używać każdej zdolności
Rozdział 3. Jak grać?
(cid:27)(cid:29)(cid:27)
Poleć książkęKup książkębez przerwy, wprowadzony został limit ʂ. Warto zwrócić na
to uwagę przy kupowaniu przedmiotów, by nie przekraczać tego
limitu i nie wydawać złota na coś, co nie będzie przynosić zbyt
wielu korzyści.
Prędkość poruszania się określa, jak szybko postać prze-
mieszcza się po mapie. Może być zwiększana na stałe poprzez
pewne przedmioty lub tymczasowo za pomocą umiejętności. Spe-
cyfi cznym przedmiotem zwiększającym prędkość są buty. Każda
z postaci może korzystać tylko z jednej pary butów i kupowanie
większej ilości mija się z celem.
Kontrola nad naszym bohaterem może być ograniczona przez
niektóre umiejętności. Efekty tych umiejętności nazywamy kon-
trolą tłumu (ang. crowdcontrol) lub potocznie, od angielskiego
sformułowania, cc-kami. Istnieje kilka negatywnych efektów, pod
których wpływem może się znaleźć nasz bohater. Część z nich
ogranicza tylko niektóre z dostępnych nam opcji (są to tak zwa-
ne miękkie cc-ki), inne odbierają nam całkowicie kontrolę nad
postacią (twarde cc-ki). Do tych pierwszych zaliczamy przede
wszystkim: spowolnienie (ograniczające prędkość poruszania się),
oślepienie (sprawiające, że ataki podstawowe naszej postaci chy-
biają), uciszenie (odbierające zdolność używania umiejętności oraz
przedmiotów) oraz unieruchomienie. Całkowicie kontrolę nad
postacią odbierają nam:
• odrzucenie, podrzucenie, przyciągnięcie (wyrzucające naszego
bohatera w powietrze);
• zauroczenie, strach, prowokacja, przerażenie (powodujące wy-
konywanie przez bohatera akcji niezgodnych z naszą wolą);
• ogłuszenie (wyłącznie odbierające kontrolę) i przygwożdżenie
(nietypowy rodzaj ogłuszenia wpływający zarówno na cel, jak
i na rzucającego zaklęcie).
Nieustępliwość (ang. Tenacity) to procentowa statystyka
redukująca czas trwania kontroli tłumu. Tylko nieliczne postaci
posiadają umiejętności zapewniające tę statystykę. Pozostałe mogą
zaopatrywać się w przedmioty zwiększające ją. Warto jednak pa-
miętać, że premia do nieustępliwości z przedmiotów się nie ku-
muluje i nie ma sensu kupować kilku identycznych przedmiotów.
(cid:27)(cid:29)(cid:26)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkęSKOROWIDZ
A
Ability Power, Patrz: AP
AD, 55, 93, 94, 99, 101, 137, 145,
147, 148, 151, 152, 153, 154,
178, 182
AFK, 21
aleja, 44, 162, 163
dolna, 24, 25, 115, 163
strzelec, 165
wsparcie, 166
górna, 24, 25, 115, 163, 164, 200
środkowa, 115, 163, 164, 200
zamiana, Patrz: Lane swap
All-Stars, 222
AP, 55, 93, 139, 140, 141, 142,
143, 151, 157, 158, 159, 160,
161, 178
apteczka, 59, 63
ARAM, 11, 22, 57, 132, 134, 227
reguły, 58
armor, Patrz: pancerz
assassin, Patrz: zabójca
asysta, 79, 92
Attack Damage, Patrz: AD
B
backdoor, 211
Bandle City, 39
Baron Nashor, 23, 32, 33, 54, 55,
174, 175
atak, 178, 179, 208
leże, 110
Barrier, Patrz: Czar
Przywoływacza Bariera
baza wroga, 44
Bilgewater, 39, 58, 78
blind pick, Patrz: gra w ciemno
Bloodrazor, Patrz: ekwipunek
Krwawe Szpony
blue buff , Patrz: wzmocnienie
niebieskie
bohater, Patrz: czempion
Brzytwodzioby, 52, 174
Brzytwopłetwa, 78
buff , Patrz: wzmocnienie
Butcher’s Bridge, 58
C
camp, Patrz: obóz potworów
cc-ki, Patrz: kontrola tłumu
Cinderhulk, Patrz: ekwipunek
Żar
Clarity, Patrz: Czar
Przywoływacza Czystość
Cleanse, Patrz: Czar
Przywoływacza Oczyszczenie
Control Ward, Patrz: totem
Kontroli
cooldown, Patrz: postać
statystyki czas odnowienia
cooldownreduction, Patrz:
postać statystyki skrócenie
czasu odnowienia
cosplay, 221, 222, 223
crowdcontrol, Patrz: kontrola
tłumu
Czar Przywoływacza, 23, 28, 83,
129, 131
Bariera, 131
Błysk, 131, 132, 133
Czystość, 132
Duch, 132
Jasnowidzenie, 59
klawisz, 28
Mrożące Porażenie, 180
Naznaczenie, 132
Naznaczenie/Doskok, 59
Oczyszczenie, 132
Podpalenie, 133
Porażenie, 59, 129, 133, 173,
176, 177, 178, 179, 185
Teleportacja, 59, 133, 165,
200, Patrz też: teleportacja
Uzdrowienie, 134
Wyczerpanie, 134
Wyzywające Porażenie, 181
Czarna Mgła, 39, 42, 64, 65
czary, 32, 39, 42, 64, 65
czat, 24, 27, 33, 83, 225, 226
blokowanie, 27
wiadomość, 33
czempion, 24, 123, 190, 191,
192, Patrz też: gracz, postać
autoatak, 46, 99, 101, 181
efekt przy trafi eniu, 100,101
modyfi kacja, 100, 101
reset, 100
darmowy, 24, 25
do przetestowania, 25, 57
odłamek, 219
odrodzenie, 92
połączenie, 159
potyczka, 41
przelosowanie, 22, 58, 60
Sejuani, 57, 183
skórka, Patrz: skórka bohatera
umiejętność, Patrz:
umiejętność
walczący
na dystans, 99, 130
wręcz, 99
wsparcia, Patrz: wsparcie
zachowanie, 33
D
Defense of the Ancients, Patrz:
DotA
Demacianie, 38
dive’owanie, 199
Dominion, 73, 79
doświadczenie, Patrz: punkty
doświadczenia
DotA, 9
drużyna
przeciwna, 23, 31
czary, 32
ekwipunek, 32
komunikacja, 226
własna, 23, 31, 225
czary, 32
ekwipunek, 32
ping, Patrz: ping
wynik, 31
Drzewiec, 65
dżungla, 44, 52
dżungler, 25, 69, 72, 116, 125,
126, 162, 173
farmer, 187
ganker, 186, 200
(cid:31)(cid:29)(cid:28)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkękontr-dżungler, 187
dżunglowanie, 183, 184
E
Ebonmaw, 69
ekran
klienta, 42
logowania, 43
opcji, 28, 29, 34
wyboru postaci, 20
ekwipunek, 23, 30, 103, 105, 113
Anioł Stróż, 149
Berło Otchłani, 142
Bluźnierczy Graal Athene, 157
Bransoleta Targonu, 170, 171
buty
Buty Mobilności, 162
Buty Prędkości, 162
Buty Szybkości, 114, 115, 160
Ioniańskie Buty Jasności
Umysłu, 161
Nagolenniki Berserkera, 161
Obuwie Maga, 161
Obuwie Merkurego, 161
Tabi Ninja, 162
Całun Banshee, 148, 155
Czarny Tasak, 106, 154
Długi Miecz, 105, 114, 115
Echo Luden, 140, 181, 182
Egida Legionu, 160
Gruboskórność Steraka, 154
Hextech GLP-800, 143
Huragan Runaana, 146
Kamień Widzenia, 109, 170,
171
klawisz, 28
Klepsydra Zhonyi, 142
Kolczasta Kolczuga, 156
Kolosalna Hydra, 153
Kosa, 113
Kosa Statikka, 146, 149
Kostur Archanioła, 141
Kostur Pustki, 140
Krwawe Szpony, 181, 183
Krwiopijca, 147, 149
Krwiożercza Hydra, 153
Kryształowy Kostur Rylai, 142
Lekka Szata, 105
Lodowa Rękawica, 156
Lodowy Kieł, 170, 171
Lodowy Młot, 153
Maczeta Łowcy, 116, 179
Medalion Nomada, 170, 171
Miecz-Pistolet Hextech, 143
Mikstura Łowcy, 116
Mikstura Skażenia, 114, 115, 116
Mikstura Zdrowia, 114, 115, 116
Moc Trójcy, 106, 151
Morellonomicon, 141
Mroczne Ostrze
Draktharru, 152
Mroźne Serce, 155
Nagolenniki Berserkera, 149
Naszyjnik Żelaznych Solari,
160, 208
Nóż Tropiciela, 180, 186
Oblicze Ducha, 155
Odkupienie, 158
Odnawialna Mikstura, 114,
115, 116
Ognista Armata, 146
Ognisty Trybularz, 158
Oko Ekwinokcjum, 171
Oko Oazy, 171
Oko Obserwatora, 171
Omen Randuina, 155
Omowy Niszczyciel, 159
Opończa Antymagiczna, 105
Ostatni Szept, 147, 148, 149
Ostrze Dorana, 113, 115
Ostrze Gniewu Guinsoo, 151
Ostrze Łowcy, 180, 181
Ostrze Nieskończoności, 145,
149, 161
Ostrze Nocy, 152
Ostrze Złodziejki Czarów,
115, 170, 172
Ostrze Zniszczonego
Króla, 147
Pancerz Umrzyka, 156
Paszcza Malmortiusa, 153
Pierścień Dorana, 113, 115
Plemienna Zbroja, 155
Portal Zz’rot, 159
Pozdrowienia Lorda
Dominika, 148
Pożeracz, 105, 106
Protopas Hextech-01, 143
przeciwnika, 32
Reliktowa Tarcza, 115, 170,
172
Rewolwer Hextech, 143
Roszczenie Królowej
Lodu, 171
Różdżka Wieków, 141, 143
Rtęciowy Bułat, 148
Rubinowy Kryształ, 105
Runiczne Echa, 181, 182, 183
Słoneczna Peleryna, 107, 156,
182
sojusznika, 32
Starożytna Moneta, 115, 170,
172
Szabla Zwadźcy, 181
Szał, 106, 151
Sztandar Dowódcy, 160
Śmiertelne Przypomnienie, 148
Tajemnicza Pieczęć, 113
talizman, Patrz: talizman
Talizman Łowcy, 116, 180
Talizman Wstąpienia, 171
Taniec Śmierci, 147
Tarcza Dorana, 113, 115
totem, Patrz: totem
Tygiel Mikaela, 158, 208
Udręka Liandry’ego, 142
umiejętność, Patrz:
umiejętność
Uścisk Serafi na, 141
Widmowe Ostrze Youmuu, 152
Widmowy Tancerz, 146
Wojownik, 182, 183
Wzmacniająca Księga, 105,
114, 115
Zabójczy Kapelusz
Rabadona, 139
Ząb Nashora, 139, 140
Zbocze Góry, 171
Złodziej Esencji, 145
Zmora Licza, 140
Zwiastun Zeke’a, 159
Żar, 182, 183
Eliksir Wyroczni, 59
esencja, 117, 118, 219
Exhaust, Patrz: Czar
Przywoływacza Wyczerpanie
F
Facebook, 24, 216
farmienie, 194
Festyn Księżyca, 43
Field of Justice, Patrz: Pole
Sprawiedliwości
fi ltr językowy, 27
fi rst blood, Patrz: Pierwsza
Krew
Flash, Patrz: Czar
Przywoływacza Błysk
Fog of War, Patrz: Mgła Wojny
Fontanna, 50
Fountain, Patrz: fontanna
FPS, 31
Frames Per Second, Patrz: FPS
Freljord, 39, 49, 57
Skorowidz
(cid:31)(cid:29)(cid:27)
Poleć książkęKup książkęG
gank, Patrz: zasadzka
gankowanie, 164, 173, 175, 184,
186, 200
Ghost, Patrz: Czar
Przywoływacza Duch
glif, 117, 118
głośność, 27
Golem, 65
Góra Targon, 39
gra, Patrz też: mecz, League of
Legends tryb
atak podstawowy, Patrz:
postać atak podstawowy
drużynowa, 11, 82, 83, 208,
209, 210
faza banów, 85
rola, Patrz: gracz rola
indywidualna, 11, 81
ocena, 217, 218
porzucenie, Patrz: AFK
poziom trudności, 80, 81
punktacja, Patrz: punktacja
rankingowa, 83, 84, 86, 205
kolejka, 87
tryb, 87, 88
trening bojowy, 19
tryb, 80, Patrz też: League of
Legends tryb
PvP, 83
Razem przeciw SI, 80
w ciemno, 83, 84
z botami, 11, 19, 21, 80, 82
gracz, Patrz też: czempion,
postać
ban, 21
dostępność, 27
ikona, 18, 19, 21, 27
imię, 18, 27
liga, Patrz: League of Legends
liga
MMR, Patrz: MMR
opcja, Patrz: opcja
poziom, 11, 19, 23
czwarty, 26
dwudziesty, 117
dziesiąty, 26, 83, 117, 131
dziewiąty, 21, 112
osiemnasty, 123
ósmy, 26
piąty, 83
siódmy, 83
szósty, 25, 26, 83
trzeci, 80, 83
trzydziesty, 21, 22, 30, 83, 86
profi l, 22
rola, 85
status, 27
umiejętność, Patrz:
umiejętność
zadanie, 10
znajomy, 27
H
handlarz, 39
Harrowing, 41, 65
Heal, Patrz: Czar
Przywoływacza Uzdrowienie
Herb Miażdżącego Gniewu, 68
Herb Zrozumienia, 52
Herb Żaru,
Herold Riftu, 32, 52, 54, 174,
175
Hextech Crafting, 218
Hextechowe Rzemiosło, Patrz:
Hextech Crafting
I
Icathia, 40
IEM, 222
Ignite, Patrz: Czar
Przywoływacza Podpalenie
Imperium Noxus, 38, 39, 40
Imperium Shurimy, 40, 77
inhibitor, 23, 35, 44, 49
osłona, Patrz: wieża inhibitora
Instytut Wojny, 40, 42
Ionia, 38
J
jungle, Patrz: dżungla
K
kamera, 30
kamufl aż, 107, 109
kapliczka, 55
keystone mastery, Patrz:
specjalizacja kluczowa
killing spree, Patrz: zabójstwo
seria
kite’owanie, 205, 207
klawisz
1-7, 28, 106
B, 30, 233
Ctrl+6, 217
D, 28
E, 28, 96
Enter, 33
Escape, 28
F, 28
G, 34
myszy
podpowiedź, 28
prawy, 226
Q, 28, 96, 196, 198
R, 28, 96, 234
S, 194
Shift Enter, 30
skróty, 211
Tab, 68, 226
W, 28, 96
Y, 30
klejnot, 181, 182, 219
Klub, 24
klucz, 218, 219
Kodeks Przywoływacza, 224
komputer wydajność, 31
komunikator
głosowy, 226
TeamSpeak, 11
Xfi re, 11
kontr-dżunglowanie, 173
kontrola tłumu, 102, 130, 132,
138, 154, 158, 166, 207, 210
nieustępliwość, 102, 161
usunięcie, 148
kontrowanie, 205
Król Poro, 77, 78
Królestwo Demacii, 38, 40
Kryształowy Odłamek, 79
krzak, 108, 110, 126
Krzewogrzbiet Czerwony, 33,
52, 53, 174, 175, 184
L
lane, Patrz: aleja
Lane swap, 204
lasthitowanie, 197
League of Legends
ekran wyboru postaci, Patrz:
ekran wyboru postaci
gracz, Patrz: gracz
historia, 9
instalacja, 16, 17
interfejs, 28
konto, 15
ban, 21
indywidualizacja, 22
liga
awans, 86, 103
Brąz, 84, 86
degradacja, 87
Diament, 84
Mistrz, 84, 85
Platyna, 84
(cid:31)(cid:29)(cid:25)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkęPretendent, 84, 85
Srebro, 84, 86, 87
Złoto, 84, 87
mapa, Patrz: mapa
na żywo, 220, 221, 222
samouczek, 19
scena profesjonalna, 221
subskrybcja na portalu
społecznościowym, 216
trening bojowy, 19
tryb, 23, 78
ARAM, Patrz: ARAM
Awanturnicy Czarnego
Rynku, 78
Boty Zagłady, 76
Crystal Scar, 73
Draft Nemezis, 78
Hexakill, 75
Jeden za wszystkich, 74
kolejka rotacyjna, 73
Konfrontacja, 75
Krwawy Księżyc, 80
Legenda o Królu Poro, 42, 77
Na Pewno Nie Dominion, 79
Oblężenie Nexusa, 79
rankingowy, 22, 23
sesyjny, 10
Twisted Treeline, 11
tymczasowy, 11, 73, 74
U.R.F., 75, 76
Wyniesienie, 77
wersja, 8
wymagania sprzętowe, 14
licznik,
life steal, Patrz: postać statystyki
kradzież życia
linia, Patrz: aleja
M
Maestria, 26, 217
mag, 69, 70, 101, 123, 125, 126,
132, 133, 136, 137, 163, 167,
169, 188, 189, 190, 191, 192, 210
Akali, 101, 107, 139, 144
Anivia, 141
Annie, 132, 138, 172, 198, 210
Azir, 139
Brand, 24, 142
buty, 161
Cassiopeia, 141
Diana, 183, 188
Ekko, 183, 188
Elise, 70, 183
Evelynn, 70, 107, 183
Fiddlesticks, 183, 189
Galio, 138
Gragas, 183, 189
Jax, 144, 151
Karma, 139, 172
Karthus, 70, 97
Kassadin, 139
Katarina, 97, 115, 144
Kayle, 139, 151, 183
LeBlanc, 107, 139
Lissandra, 132
Lulu, 139, 172
Lux, 24, 25, 74, 76, 138, 202
Malzahar, 199
Mordekaiser, 70
Morgana, 43, 172
Nidalee, 183, 190, 210
Orianna, 139
Ryze, 24, 141
Sona, 172
Syndra, 207
Teemo, 107, 139, 164
Vladimir, 101, 115, 123, 139,
148
Xerath, 77, 138, 210
Ziggs, 138, 202, 210
Zyra, 138, 172, 210
mage, Patrz: mag
Magokracja, 49
mail, 24
mana, 30, 50, 53, 59, 62, 69, 75,
99, 101, 113, 114, 115, 118,
126, 127, 132, 138, 140, 143,
150, 155, 156, 157, 158, 159,
160, 194
manat, Urf, 76
Maokai, 65, 183
mapa, 10, 11, 23
Crystal Scar, 77, Patrz też:
League of Legends tryb
Crystal Scar
Howling Abyss, 57
Summoner’s Rift, 11, 21, 44,
45, 78, 79, 87
przykryta śniegiem, 42
Twisted Treeline, Patrz:
Twisted Treeline
Mark, Patrz: Czar
Przywoływacza Naznaczenie
marksman, Patrz: strzelec
Match Making Ratio, Patrz:
MMR
mecz, Patrz też: gra
atak podstawowy, Patrz:
postać atak podstawowy
data rozpoczęcia, 23
faza
początkowa, 194
późna, 208
środkowa, 205
opuszczenie, 29, 227
poddanie, 29, 90
punktacja, Patrz: punktacja
rozstawiający, 84, 86
statystyki, 23, 31
streaming, 221
Twisted Treeline, 70
unieważnienie, 91
Mgła Wojny, 108
Mid-Season Invitational, 222
miecz, Blask, 100
minion, 44, 51, 202
oblężniczy, 51, 52
walczący, 51, 52
zabity, 23
nagroda, 51, 52
Miodowy Owoc, 56
MMR, 86, 87
mnich Lyt, 60
MOBA, 9
moc umiejętności, Patrz: AP
multikill, Patrz: wielobójstwo
N
nexus, 44, 45, 46, 47, 50, 90
niewidzialność, 107
nomad, 40
Noxianie, 38, 39
O
obóz potworów, 44
obrażenie fi zyczne, Patrz: AD
obrońca, 136, 154, 166, 169,
188, 189, 190, 191, 192, 207,
209
Alistar, 172, 216
Amumu, 183, 188, 210
Blitzcrank, 172
Braum, 172
buty, 161, 162
Cho’Gath, 76, 183, 188
Dr Mundo, 148, 183
Leona, 172
Malphite, 183, 190, 210
Nautilus, 172, 183
Nunu, 183
Rammus, 183, 190
Tahm Kench, 172
Taric, 172
(cid:10) resh, 70, 166, 172
Volibear, 183, 192
Skorowidz
(cid:31)(cid:29)(cid:24)
Poleć książkęKup książkęoff -tank, Patrz: wojownik
ofensywny obrońca
ołtarz, 65, 66, 67, 71, 72, 79
on-hit eff ects, Patrz: czempion
autoatak efekt przy trafi eniu
opcja, 27
Ostatnia Iskra, 74
Ośmiorkon, 78
P
pancerz, 93, 94, 99, 105, 128,
129, 142, 149, 155, 156, 159,
160, 162
destrukcja, 95
przebicie, 94, 95, 124, 147, 148
redukcja, 94, 95, 154
pasywka, Patrz: umiejętność
pasywna
peel, 166, 207
pieczęć, 117, 118
Pierwsza Krew, 91
Piltover, 39
ping, 34, 35, 225
Plądrokrab, 78
Pole Sprawiedliwości, 30, 44
Pomiot Pustki, 159
Ponurnik, 52, 174
poro, 60, 77, 78
Poro-Chrupki, 59, 60
postać, 190, 191, 192, Patrz też:
czempion, gracz
atak
podstawowy, 99, 102, 107,
109, 111, 113, 116, 123,
124, 125, 129, 130, 144,
194
prędkość, 100
szansa na trafi enie
krytyczne, 100, 145, 146
zasięg, 99, 145, 146
cc-ki, Patrz: kontrola tłumu
ekran wyboru, Patrz: ekran
wyboru postaci
hybrydowa, 144, 151
moc umiejętności, Patrz: AP
niewidzialna, 59
obrażenia
fi zyczne, Patrz: AD
magiczne, 93, 94, 125
nieuchronne, 93, 132, 158,
174
od ataku, Patrz: AD
statystyki, 30, 93, 94, 98, 100
destrukcja, 95, 127, 152
kradzież życia, 101, 123,
124, 129, 144, 147, 148,
153, 153
modyfi kacja przez runy,
118, 119
odporność na magię, 93, 94,
95, 124, 127, 128, 129, 142,
148, 149, 152, 153, 155
pancerz, Patrz: pancerz
prędkość poruszania się,
102, 125, 128, 132, 146,
152, 158, 161, 162, 178
regeneracja zasobu, 101
specjalizacja, Patrz:
specjalizacja
wampiryzm zaklęć, 101, 123,
143, 153
zdrowie, Patrz: zdrowie
teleportacja, Patrz:
teleportacja
typ, 10
potwór, 173, 174, 175
neutralny, 175, 184
powiadomienie, 27, 28
Pradawny Wyniesiony, 77
prima aprilis, 43
program wykrywający błędy
w oprogramowaniu, 27
Protektorat, 49
przerwa w murze, 49
przywoływacz, 41
ikona, 219
kodeks, 224
pułapka, 63, 98, 152, 173
niewidzialna, 59, 109
punktacja, 79, 91, 94, 95
punkty
doświadczenia, 22, 51, 52
otrzymane, 23
potrzebne do awansu, 22
maestrii, 26, 217
premium, Patrz: RP
zasług, Patrz: PZ
zdrowia, Patrz: zdrowie
Pustka, 40
PZ, 20, 21, 22, 23, 26, 117
Q
queue, Patrz: gra rankingowa
kolejka
R
Rakkor, 39
ranked game, Patrz: gra
rankingowa
recall, Patrz: teleportacja
red buff , Patrz: wzmocnienie
czerwone
relikt, 79
zdrowia, 69, Patrz też:
apteczka
Riot Points, Patrz: RP
rotacja, 25
Rozkwit Wróżbity, 56
RP, 20, 21, 22, 214, 216, 219
runa, 10, 116
brązowa, Patrz: esencja
czerwona, Patrz: znak
efektywność, 118, 119
esencja, Patrz: esencja
fi oletowa, Patrz: esencja
glif, Patrz: glif
krąg, 117
niebieska, Patrz: glif
pieczęć, Patrz: pieczęć
poziom zaawansowania,
Patrz: runa krąg
strona, Patrz: strona na runy
zestaw, 26
cena, 120
uniwersalny, 119
znak, Patrz: znak
żółta, Patrz: pieczęć
Runeterra, 38, 39, 64
święto, 41
Runic Echoes, Patrz: ekwipunek
Runiczne Echa
S
Shadow Isles, 39, 64, 70
Shurima, Patrz: Imperium
Shurimy
Skalniak, 52, 174
Sklep, 50, 93, 103, 104
sklepikarz
Greyor, 58, 60
Lyt, 60
skórka
bohatera, 42, 43, 76, 78, 214,
219
kategoria, 214
wyprzedaż, 215
świąteczna, 216
totemu, 216, 219
Zwycięska, 216
skrzynka, 22, 218, 219, 220
smartcast, Patrz: umiejętność
szybkie rzucanie czarów
Smite, Patrz: Czar
Przywoływacza Porażenie
Smok, 23, 32, 33, 52, 174
(cid:31)(cid:30)(cid:29)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkęatak, 177, 178, 179, 208
Górski, 178
leże, 54, 110
Oceaniczny, 178
Ognisty, 178
Podniebny, 178
premia za zabicie, 178
Starszy, 54, 177, 178
Snowdown Showdown, 42, 75
Solari, 40
Spawn, Patrz: fontanna
specjalizacja, 10, 121
Determinacja, 121, 128, 129,
130
Blizny Weterana, 129
Dowódca Twierdzy, 129
Kamienny Pakt, 130
Legendarny Strażnik, 130
Nieugiętość, 128
Nieustraszoność, 129
Odkrywca, 128
Odwaga Kolosa, 130
Prędkość, 130
Przenikliwość, 129
Regeneracja, 128
Runiczna Zbroja, 129
Twarda Skóra, 129
Uścisk Nieumarłego, 130
Wytrwałość, 129
drzewko, 121
kluczowa, 121, 122, 124, 125
poziom, 121
Przebiegłość, 121, 125, 126, 127
Bandyta, 127
Bezlitosny, 126
Błogosławieństwo Piewcy
Wiatrów, 128
Dar Zielonego Ojca, 126
Dekret Władcy Piorunów,
128
Dzikość, 125
Inteligencja, 127
Medytacja, 126
Niebezpieczna Gra, 127
Precyzja, 127
Przypływ Jeźdźca Fal, 127
Tajna Skrytka, 126
Wędrowiec, 125
Zabójca, 126
Znajomość Run, 125
Zaciekłość, 121, 123, 124,
125, 127
Czarnoksięstwo, 123
Ferwor Walki, 125
Furia, 123
Łowca Nagród, 124
Miecz Obosieczny, 124
Naturalny Talent, 123
Ognisty Dotyk, 125
Szał Bojowy, 124
Świeża Krew, 123
Uczta, 123
Ujawnij Słabość, 123
Wampiryzm, 123
Wgniatające Uderzenia, 124
Żądza Krwi Watażki, 124
zestaw, 26
spellvamp, Patrz: postać
statystyki wampiryzm zaklęć
split push, 159, 210, 211
Srebrny Bełt, 94
Stealth Ward, Patrz: totem
Ukrycia
Strażnik Niebieski, 33, 52, 174,
175, 184
strona na runy, 117, 118, 119, 120
strzelec, 101, 115, 123, 126, 132,
134, 136, 144, 163, 165, 188,
189, 190, 191, 192, 197, 210
Ashe, 24, 57, 97
buty, 161
Caitlyn, 43, 208
Corki, 161
ekwipunek typowy, 149
Ezreal
Celna Salwa, 97
Lodowa Rękawica, 156
Mistyczny Strzał, 100, 208
Jinx, 24
Kalista, 70
Kindred, 183, 190
Kog’Maw, 147
Miss Fortune, 210
Tristana, 208, 216
Twitch, 107, 146, 147
Varus, 24, 146
Vayne, 94, 107, 147
wsparcie, 25
stwór, Patrz: minion, potwór
superminion, 51, 52, 79
superstwór, Patrz: superminion
support, Patrz: wsparcie
Swain, 142
Ś
śnieżka, 59, 132
T
talizman, 103, 106, 108, 116, 179
czerwony, 111, 112
Łowcy, 116, 180
niebieski, 111, 112
stąpienia, 171
zmiana, 112, 170, 180
żółty, 111, 112, 170
tank, Patrz: obrońca
teamfi ght, Patrz: gra
drużynowa
Teleport, Patrz: Czar
Przywoływacza Teleportacja
teleportacja, 30, 58, 79
totem, 22, 42, 43, 59, 108, 115,
128, 152, 200
Kontroli, 108, 109, 110
Ukrycia, 108, 109, 111, 170,
179, 180, 184
umieszczanie na mapie, 109,
110
transmiter, 41
trinket, Patrz: talizman
true damage, Patrz: postać
obrażenia nieuchronne
Twisted Treeline, 64, 65, 87
poddanie meczu, 91
skład drużyny, 69
Twitter, 24, 216
U
ultimate ability, Patrz:
umiejętność specjalna
umiejętność, 93, 94, 96, 97, 98,
124, 127, 196
aktywacja, 106
bierna, Patrz: umiejętność
pasywna
czar przywoływacza, Patrz:
Czar Przywoływacza
darmowa, 75
mierzona, 97, 100, 107, 132
moc, 99, 137
opis, 98
pasywna, 30, 96, 98, 106
podstawowa, 30, 96
podtrzymywana, 98
skrót klawiszowy, 96
specjalna, 96
szybkie rzucanie czarów, 29,
211
unikalna, 106, 139, 142, 145
wrodzona, Patrz: umiejętność
pasywna
współczynnik, 98, 99, 103
Upiór, 65
użytkownik nazwa, 15
Skorowidz
(cid:31)(cid:29)(cid:22)
Poleć książkęKup książkęV
Valoran, 38, 39, 41
Vilemaw, 68, 69
W
walentynki, 43
wardowanie, Patrz: totem
umieszczanie na mapie
warrior, Patrz: wojownik
Warrior, Patrz: ekwipunek
Wojownik
Wędrujący Krab, 55, 174, 185
wielobójstwo, 92
wieża, 23, 32, 44, 45, 46, 47, 48
atak, 28, 47, 159
inhibitora, 44, 45, 46, 49
nagroda za zniszczenie, 48
regeneracja życia, 48
wewnętrzna, 44
zasięg, 28
zewnętrzna, 45, 46
Wilk Mroku, 52, 65, 174
wizja, 32, 55, 59, 67, 107, 111, 208
wojownik, 70, 101, 123, 126,
136, 149, 188, 189, 190, 191,
192, 209, 211
Aatrox, 49, 183
bruiser, 150, 151
buty, 161
Darius, 150
Gangplank, 78
Paktujemy?, 100, 101
Garen, 24, 150, 216
Rozstrzygające Uderzenie,
101
Gragas, 183, 189
Greyor, 58, 60
Hecarim, 70, 132, 183
Illaoi, 150
Irelia, 150
Jarvan IV, 183
Jayce, 210
Lee Sin, 150, 180, 183, 186, 187
Mordekaiser, 70
Nasus, 183, 190
Nocturne, 183, 190
ofensywny obrońca, 150, 151,
153
ofensywny wojownik, 150
buty, 161
Olaf, 132, 183
Rek’Sai, 183, 190
Riven, 24
Shyvana, 183
Skarner, 183, 191
Trundle, 183, 191
Tryndamere, 150
Udyr, 183, 191
Vi, 183
Warwick, 183
Wukong, 24, 25, 43, 107, 173,
183
Xin Zhao, 183, 192
Yasuo, 101, 151, 205
Yorick, 70
wsparcie, 136, 157, 163, 166,
167, 207, 209
Bard, 172
buty, 161, 162
Janna, 172
Lulu, 172
Nami, 172
Sona, 172
Soraka, 97, 172
styl gry
burst, 169, 172
poke, 167, 169, 172, 210
sustain, 168, 169, 172
Wybuchowa Szyszka, 56
Wykrywacz Ezoteryczny, 70
Wyniesiony, 77
wzmocnienie, 52, 92, 184
czerwone, 53, 100, 126, 175,
176
niebieskie, 52, 53, 126, 175,
176
Y
Yordl, 39
YouTube, 216
Z
zabójca, 126, 127, 133, 136, 137,
150, 163, 164, 188, 189, 190,
191, 192, 209, 210, 211
buty, 161
Ekko, 183, 188
Evelynn, 70, 107, 183
Kha’Zix, 107, 183, 190
Master Yi, 24, 183, 187
Cios Alfa, 101
Nidalee, 183, 190
Rzut Oszczepem, 97
Rengar, 107, 164, 183
Shaco, 107, 173, 183
Talon, 107, 202
Zed, 202, 205
zabójstwo, 79, 91
seria, 91
wielobójstwo, Patrz:
wielobójstwo
zaklęcie, 28
zakupy, 22, 59, 93, 103, 104
pierwsze, 113
zwrot, 104
zasadzka, 162, 200
Zaun, 39
zdrowie, 93, 99, 101, 105, 123,
126, 128, 129, 130, 134, 142,
143, 148, 151, 153, 154, 155,
156, 158, 159
złoto, 23, 30, 48, 51, 52, 65, 91,
92, 103, 125, 170, 194, 199
znak, 117, 118
Ż
Żelaznoplecy, 78
(cid:31)(cid:28)(cid:21)
Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends
Poleć książkęKup książkęPoleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)