Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00226 014013 12791380 na godz. na dobę w sumie
Nieoficjalny podręcznik gracza League of Legends - ebook/pdf
Nieoficjalny podręcznik gracza League of Legends - ebook/pdf
Autor: , Liczba stron: 240
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4163-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> gry >> inne
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Graj i zwyciężaj ze swoją drużyną!

League of Legends to jedna z najlepszych, najbardziej inspirujących darmowych gier online. Jeśli sięgasz po ten podręcznik, na pewno wiesz już, co jest istotą tej gry: internetowa walka dwóch drużyn w czasie rzeczywistym. Każdy gracz kontroluje jednego bohatera, a grać można zarówno z przyjaciółmi, jak i z dobranymi przez system wolnymi graczami na zbliżonym poziomie. Ta świetna rozrywka wymaga jednak nieco wiedzy i niezłej orientacji w ciągle zmieniającym się świecie gry. Książka pozwoli Ci zrozumieć, jak skonstruowany jest ten świat i jak efektywnie się po nim poruszać, a także jak doskonalić swoje umiejętności.

Podręcznik gracza League of Legends nie jest szczegółowym opisem jednej wersji gry, a jej zadaniem nie jest zapoznanie Cię ze wszystkimi jej aspektami. Świat LoL zmienia się zbyt często, żeby takie opisy miały sens. Autorzy skupili się na niezmiennych elementach gry, jej logice, typach bohaterów, fazach gry, taktykach i innych istotnych kwestiach, które pomogą postawić pierwsze kroki początkującym graczom i pozwolą na większą swobodę graczom bardziej zaawansowanym. Każdy gracz znajdzie tu dla siebie interesujące informacje, które może wykorzystać w praktyce, by przejść na wyższy poziom. Sprawdź, czego jeszcze nie wiesz o League of Legends!

League of Legends — gra dla dobrych strategów!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Czym jest League of Legends? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Rozdział 1. Pierwsze kroki w grze . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak założyć konto i pobrać grę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Pierwsze uruchomienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Interfejs i sterowanie — co oznaczają 7 9 9 13 14 17 te wszystkie ikony? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Klient gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Interfejs gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Rozdział 2. Wejście w świat gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Budowa świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Liga Legend . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Wydarzenia sezonowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Mapy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Summoner’s Rift. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Wieża (Turret) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Howling Abyss . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Twisted Treeline . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Tryby usunięte i tymczasowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Tryby gry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Rozdział 3. Jak grać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Punktacja — zabójstwa, śmierci, asysty . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Odporności — czym są i jak sobie z nimi radzić . . . . . . . . . . 93 Umiejętności czempionów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Spis treści (cid:31) Poleć książkęKup książkę Ekwipunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Wizja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Co zabrać ze sobą na początek? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Runy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Przykładowe podstawowe strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 121 Zaciekłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Przebiegłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Determinacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Czary przywoływacza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Specjalizacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Rozdział 4. Bohaterowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Typy postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Zabójca (assassin) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Mag (mage) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Strzelec (marksman) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Wojownik (warrior) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Obrońca (tank) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Wsparcie (support) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Sklepik obuwniczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Pozycje w drużynie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Top i mid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Dolna aleja: strzelec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Dolna aleja: wsparcie (support) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Dżungler i dżungla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Smoki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Rozdział 5. Fazy rozgrywki i taktyki . . . . . . . . . . . . . . . 193 Początkowa faza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Lasthitowanie (dobijanie stworów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Nękanie przeciwnika i wywieranie presji . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Gankowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Gank się udał i co teraz? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Lane Swap (zamiana alei) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 (cid:30) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę Środkowa faza meczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Kite’owanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Peel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Późna faza meczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Teamfi ghty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Split push i backdoor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Szybkie rzucanie czarów (smartcast) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Rozdział 6. Materiały dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Personalizacja postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Punkty Maestrii (Mastery Points) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Skrzynki i klucze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Wydarzenia związane z grą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Streamy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Scena profesjonalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Cosplay . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Informacje i dyskusje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Jak być naprawdę dobrym graczem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Słowniczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Spis treści (cid:29) Poleć książkęKup książkę (cid:28) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 3. ROZDZIAŁ 3. JAK GRAĆ? JAK GRAĆ? PUNKTACJA — ZABÓJSTWA, ŚMIERCI, ASYSTY ODPORNOŚCI — CZYM SĄ I JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ UMIEJĘTNOŚCI CZEMPIONÓW EKWIPUNEK RUNY SPECJALIZACJE CZARY PRZYWOŁYWACZA (cid:31)(cid:30) (cid:31)(cid:30)(cid:31)(cid:30)(cid:31)(cid:30)(cid:31)(cid:30) (cid:31)(cid:30) (cid:31)(cid:30) (cid:31)(cid:30) Poleć książkęKup książkę PUNKTACJA — ZABÓJSTWA, ŚMIERCI, ASYSTY W League of Legends głównym celem jest zniszczenie budynku zwa- nego nexusem. To, w jaki sposób drużyna tego dokona, jest sprawą drugorzędną. Najczęstszą drogą jest wygrywanie walk drużynowych i zabijanie przeciwników przy jednoczesnym niszczeniu kolejnych wrogich budynków. Stanowi to sedno rozgrywki i pozwala na uzy- skanie znacznej przewagi. Nie gwarantuje jednak zwycięstwa. Mecz można przegrać nawet wtedy, gdy dokona się wielu zabójstw, nie dopuszczając ani razu do śmierci własnej postaci. Jeżeli gracz będzie działał samotnie, a nie współpracował z drużyną, jego szanse na wygraną będą niewielkie. Nie ma takiej przewagi, która gwaran- tuje wygraną. Dlatego należy pozostać czujnym nawet wtedy, gdy w każdym aspekcie gry dominuje się nad przeciwnikami. Warto rów- nież walczyć do końca, nawet gdy sytuacja wydaje się beznadziejna. Na przestrzeni kilku lat w League of Legends odbyło się wiele starć, które ostatecznie wygrał zespół przez cały mecz pozostający w cie- niu swoich rywali. Nawet jeżeli nie uda się wam wygrać, nabierzecie cennego doświadczenia, jak grać w trudnych sytuacjach. WARTO WIEDZIEĆ Jeżeli mimo wszystko morale w drużynie podupadło na tyle, że chcielibyście poddać mecz, to istnieje taka możliwość. Od pewnego momentu można zarządzić decydujące o tym głosowanie. Podczas rozgrywki na Summoner’s Rift jest to dwudziesta minuta, w pozostałych trybach piętnasta. Żeby mecz został rozstrzygnięty w ten sposób, przynajmniej 75 członków drużyny musi głosować „za”. W przypadku trybów, gdzie walczy piątka graczy, odbywa się to stosunkiem głosów (cid:30)(cid:29) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę 4:1 lub 5:0, w przypadku meczu na Twisted Treeline decyzja taka musi być podjęta jednomyślnie. W sezonie szóstym wprowadzona została również opcja unieważnienia meczu, jeśli jeden z graczy się nie połączy. Jeśli w trzeciej minucie gry jeden z bohaterów pozostaje połączony przez przynajmniej 90 sekund, jego drużyna otrzymuje taką propozycję (zakładając, że pierwsza krew nie została przelana podczas obecności tego gracza). Wystarczą dwa głosy „na tak”, by tego dokonać. Głosowanie rozpoczyna się poprzez wpisanie /remake na czacie. Wróćmy jednak do samej punktacji. Najważniejszym jej ele- mentem są zabójstwa. Standardowo za pokonanie wrogiego czem- piona bohater, który wyprowadzi śmiertelny cios, zyskuje  sztuk złota. Pierwsze zabójstwo w grze nagradzane jest dodatkowymi  monetami i znane jest jako Pierwsza Krew (ang. fi rst blood). Jeżeli konkretny bohater dokona kilku zabójstw z rzędu i w międzyczasie nie zginie, to zdobywa tak zwaną serię zabójstw (ang. killing spree). Z jednej strony pozwala mu to uzyskać przewagę w złocie oraz jest z pewnością powodem do dumy. Z drugiej strony jednak taki czempion jest od tego momentu łakomym kąskiem dla rywali. Za pokonanie postaci posiadającej na koncie serię za- bójstw uzyskiwana jest (poza standardowymi  sztukami złota) premia, dzielona równo pomiędzy wszystkich członków drużyny. Maksymalnie premia ta może wynosić  sztuk złota dla każdego, jeżeli pokonany miał na koncie pięć zabójstw lub więcej. Pokonanie czempiona z mniejszą serią zabójstw przynosi mniejszy zysk. Bo- hatera, którego zabicie przyniesie nam dodatkowe złoto, możemy rozpoznać dzięki ikonie stosu monet pojawiającej się obok jego paska zdrowia (rysunek .). Rysunek 3.1. Lux (po lewej) nie dokonała serii zabójstw, podczas gdy Ezrealowi (po prawej) udało się to zrobić Rozdział 3. Jak grać? (cid:30)(cid:27) Poleć książkęKup książkę W sytuacji, gdy czempion notorycznie ginie, pokonanie go będzie dostarczało przeciwnej drużynie coraz mniej złota. Wartość ta będzie powoli powracać do bazowej wartości  sztuk złota, gdy bohater ten będzie zdobywał kolejne asysty, bądź zresetuje się całkowicie, gdy uda mu się pokonać wroga. Jeżeli bohater zginął w inny sposób, np. został zastrzelony przez wieżę lub pobity na śmierć przez potwory z dżungli, to wówczas mamy do czynienia z egzekucją. Żaden z jego przeciwników nie otrzyma złota, a jego ewentualne serie zabójstw również pozostaną bez zmian. Mimo wszystko bohater ten będzie musiał odczekać odpowiednią ilość czasu, by wrócić do świata żywych. W przypadku śmierci bohatera należy poczekać, by odrodził się on ponownie w bazie. Początkowo jest to kilka sekund, jednak wartość ta rośnie z biegiem czasu oraz poziomem bohatera. Po godzinie gry trzeba czekać już ponad minutę. Daje to przeciwnej drużynie stopniowo coraz więcej czasu, by po wygranej walce przy- puścić atak na bazę przeciwnika i skończyć grę. Asystę zdobywa się poprzez zadanie obrażeń przeciwnikowi w przeciągu  sekund przed jego śmiercią lub poprzez wzmocnie- nie (np. wyleczenie) sojusznika, który takie obrażenia zadał. Posta- ci, które uzyskują asystę, otrzymują do podziału połowę bazowej kwoty, którą zabójca uzyskał za pokonanie celu. Jeżeli więc zdobył on  sztuk złota, to kolejne  dzielone jest po równo między tych, którzy mu asystowali. CIEKAWOSTKA Pokonanie kilku wrogich bohaterów w niewielkim odstępie czasu nazywane jest wielobójstwem (ang. multikill). Pokonanie wrogiej dwójki to double kill, trójki to triple kill, czwórki to quadrakill, a całej piątki to pentakill. Szczególnie to ostatnie dokonanie jest powodem do dumy dla graczy i stanowi nieofi cjalne osiągnięcie, do którego wielu z nich dąży. (cid:30)(cid:26) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę ODPORNOŚCI — CZYM SĄ I JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ Pora na odrobinę statystyk i informacji o tym, jak właściwie działa League of Legends. Wiemy i rozumiemy, że dużo ciekawsze od czytania niemalże podręcznikowych defi nicji jest rzucenie się w wir walki, ale prosimy — nie uciekaj. Postaramy się to przedstawić w możliwie najprostszej formie. Informacje te przydadzą się, by dużo lepiej zrozumieć mechanizmy gry. Pomogą również odpo- wiednio budować swoją postać i reagować na to, co dzieje się na Summoner’s Rift. Każda z postaci na pierwszym poziomie posiada określone statystyki. Rozwija je w czasie gry na dwa sposoby. Po pierwsze: niektóre z nich, takie jak np. zdrowie czy pancerz, zwiększają się automatycznie przy awansie na wyższy poziom. Drugim, ważniej- szym sposobem wzmacniania postaci jest kupowanie odpowiednich przedmiotów w sklepie. O tym, na jakiej postaci sprawdzą się do- brze jakie przedmioty oraz do jakiej roli w drużynie dany czempion się nadaje, piszemy w rozdziale czwartym, dotyczącym bohaterów. Tutaj skupimy się na samej mechanice gry. Podstawową statystyką obronną postaci i budynków jest zdro- wie. Jeżeli liczba punktów zdrowia naszego bohatera spadnie do zera, postać ginie. W grze istnieją trzy rodzaje obrażeń i związane z nimi statystyki zapewniające ochronę. Oprócz wspomnianego zdrowia mamy również pancerz (ang. armor), który zmniejsza otrzymywane obrażenia fi zyczne, zwane również obrażeniami od ataku (AD — attack damage), i odporność na magię, redukującą obrażenia magiczne związane z mocą umiejętności (AP — ability power). Im więcej nasz bohater ma pancerza lub odporności na magię, tym mniej obrażeń od odpowiedniego rodzaju umiejętności będzie otrzymywał. Trzecim typem są obrażenia nieuchronne (ang. true damage). Jak wskazuje nazwa, obrażenia te nie są w żaden sposób redukowane i jedynym sposobem na zabezpieczenie się przed nimi jest zwiększenie naszych punktów zdrowia. Rozdział 3. Jak grać? (cid:30)(cid:25) Poleć książkęKup książkę Istnieją również umiejętności zadające bohaterom obrażenia równe pewnemu procentowi ich bieżącego albo maksymalnego zdrowia (jako obrażenia fi zyczne lub magiczne). Kupowanie przed- miotów dających wyłącznie punkty życia przeciwko bohaterom z takimi zdolnościami nie jest najlepszym pomysłem, podobnie jak kupowanie wyłącznie pancerza czy odporności na magię prze- ciwko postaciom ze sporą ilością obrażeń nieuchronnych. Teore- tycznie więc idealna umiejętność ofensywna powinna zadawać celowi obrażenia nieuchronne równe pewnemu procentowi jego maksymalnego zdrowia. Przed taką zdolnością nie sposób uchronić się ani budując odporności, ani powiększając pasek zdrowia. Tak się składa, że tylko jedna postać posiada taką umiejętność. Jest to nocna łowczyni Vayne ze swymi Srebrnymi Bełtami (rysunek .). Rysunek 3.2. Vayne nakładająca Srebrne Bełty na wrogiego bohatera Nie oznacza to jednak, że Vayne jest jedynym skutecznym przeciwnikiem w walce z bardzo wytrzymałymi obrońcami. Nawet jeśli wszystkie przedmioty bohatera będą zwiększały wartość jego defensywy, to on sam nigdy nie stanie się nieśmiertelny. Każdy ko- lejny punkt pancerza czy odporności na magię daje bowiem mniej odporności niż wcześniejsze. Na przykład: jeżeli postać posiada punktów odporności na magię, to otrzymywane obrażenia magicz- ne są zmniejszone o ʂ, przy  punktach redukcja wynosiʂ, a przy  punktach — ʂ. Odporności bohaterów można zmniejszyć na dwa sposoby. Są to odpowiednio: redukcja i przebicie pancerza oraz redukcja i przebicie odporności. Redukcja polega na czasowym obniżeniu (cid:30)(cid:24) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę odporności przeciwnika za pomocą jakiejś umiejętności. Jeżeli jedna postać obniży odporność innej, również jej sojusznicy mogą z tego skorzystać, zadając danemu wrogowi zwiększone obrażenia. Przebicie z kolei sprawia, że umiejętności i ataki konkretnego bo- hatera zadają więcej obrażeń, jednak jego towarzysze nie zyskują wskutek tego żadnej premii. Zarówno redukcja, jak i przebicie mogą mieć wartość liczbową (zmniejszenie pancerza wroga np. o  punktów) bądź procentową (zmniejszenie pancerza wroga o ʂ). O ile w przypadku przebicia odporności sprawa jest prosta, o tyle nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja w przypadku przebicia pancerza. Mamy tutaj również do czynienia z przebiciem procentowym, lecz zamiast przebicia o wartość liczbową pojawia się zupełnie nowy współczynnik o nazwie destrukcja (lethality). W założeniach jest to bardzo podobna statystyka. Destrukcja rów- nież obniża wartość pancerza celu o pewną liczbę punktów, jest ona jednak zależna od poziomu przeciwnika. Nie będziemy tutaj przytaczać konkretnego wzoru, ważne, żeby zapamiętać — im wyższy poziom celu, tym bardziej skuteczna będzie destrukcja. Oto w jakiej kolejności obliczane są powyższe statystyki (za- kładając, że wszystkie typy zostaną równocześnie nałożone na tego samego wroga): . Redukcja pancerza lub odporności (o konkretną liczbę punk- tów). . Redukcja pancerza lub odporności (o wartość procentową). . Przebicie pancerza lub odporności (o wartość procentową). . Przebicie pancerza (destrukcja) lub odporności (o konkretną liczbę punktów). Załóżmy, że cel ma  punktów pancerza. Rzucona jest na niego umiejętność redukująca jego pancerz o  punktów oraz taka redukująca go o ʂ. Zaraz później strzelec posiadający (efektyw- nie)  punktów destrukcji oraz ʂ przebicia zaatakuje cel. Naj- pierw pod uwagę brane są redukcje, więc pancerz celu zmniejszy się najpierw o  punktów, następnie o ʂ z pozostałych . Przeciwnik ma więc w tym momencie  punktów pancerza. Atak strzelca zignoruje najpierw pozostałe ʂ, a następnie jeszcze zni- weluje go o  punktów, zmniejszając efektywność pancerza celu Rozdział 3. Jak grać? (cid:30)(cid:23) Poleć książkęKup książkę w tym konkretnym pojedynku do . Możliwa jest sytuacja, w któ- rej bohater o niskiej odporności po jej dodatkowym zmniejszeniu przez ataki przeciwnika będzie w rezultacie otrzymywał obrażenia równe nieuchronnym. Brzmi skomplikowanie? Nie martw się. Nie musisz tego wszyst- kiego pamiętać. Dla Ciebie, Drogi Graczu, najważniejsze jest to, że jeżeli grasz postacią opartą na obrażeniach fi zycznych, a prze- ciwnik ma dużo punktów pancerza, to powinieneś jak najszybciej zaopatrzyć się w przedmioty zapewniające Ci jego procentowe prze- bicie. Jeśli przeciwnik nie posiada zbyt wiele danej odporności, to efektywniejszy będzie zakup przedmiotów zapewniających premię do redukcji bądź destrukcji. W innym wypadku swoimi atakami będziesz ledwo zarysowywał jego zbroję. Podobnie rzecz się ma z postaciami opartymi na mocy umiejętności, z odpornością na magię i jej przebiciem. UMIEJĘTNOŚCI CZEMPIONÓW Teraz wspomnimy co nieco o umiejętnościach bohaterów. Każdy z nich posiada przynajmniej pięć umiejętności. Pierwsza z nich to umiejętność wrodzona (potocznie: umiejętność pasywna, przez graczy nazywana po prostu „pasywką”), dostępna od początku gry. Kolejne trzy, przypisane domyślnie do klawiszy Q, W i E, to umie- jętności podstawowe, dostępne do wyboru od pierwszego poziomu postaci. Zdolność ukryta pod klawiszem R to umiejętność specjalna (ang. ultimate ability, zazwyczaj skracane do ult albo ulti), zwykle wyraźnie potężniejsza od pozostałych, dostępna do wyboru od po- ziomu szóstego. Oto kilka najważniejszych typów umiejętności: • Umiejętności działające automatycznie po użyciu — grupa umiejętności, które nie potrzebują wskazania celu zaklęcia, działają bowiem bezpośrednio po naciśnięciu umiejętności. (cid:30)(cid:22) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę Umiejętności te mogą bezpośrednio działać na naszego boha- tera bądź na obszar dookoła niego. Innym przykładem mogą być umiejętności specjalne Soraki i Karthusa, które odpo- wiednio leczą wszystkich sojuszniczych bohaterów bądź za- dają obrażenia wszystkim wrogom. Ponadto niektóre z takich umiejętności mogą nie być aktywne w sytuacji, gdy ich użycie nie przyniosłoby żadnego efektu. Przykładem jest umiejętność specjalna Katariny, której nie można użyć, gdy w pobliżu nie ma przeciwników. • Umiejętności działające na konkretny cel (ang. point and click) — polegają na wybraniu umiejętności i kliknięciu wska- zanej postaci w zasięgu naszego bohatera. Mogą to być zarów- no umiejętności wspomagające sojuszników, jak i te zadające obrażenia wrogom. Większość tych drugich to pociski, które raz wystrzelone będą podążać za celem, nawet jeśli przeciw- nik przeskoczy przez ścianę i zniknie nam z pola widzenia. Podobnie rzecz ma się z atakami podstawowymi. Jeżeli łucz- niczka Ashe wypuści strzałę w stronę wroga, dosięgnie ona go po drugiej stronie, zakrzywiając tor lotu. Na początku może być to trochę frustrujące, gdy raz czy drugi zginiemy w taki sposób. Na szczęście nie potrzeba wiele czasu, by się do takiej mechaniki przyzwyczaić. • Umiejętności mierzone (ang. skillshots) — dzielą się na dwie grupy. Pierwsza z nich to umiejętności działające na obszar (AoE — Area of Eff ect). Po wskazaniu kliknięciem fragmentu terenu, na który chcemy oddziaływać, uruchamiają się w tym miejscu określone efekty. Druga grupa to różnego rodzaju pociski wystrzeliwane przez postać w wybranym przez nas kierunku. Niektóre z nich zatrzymują się na pierwszym prze- ciwniku, inne zaś przebijają cel i zadają obrażenia kolejnym. Niektóre z umiejętności mierzonych, takie jak np. Rzut Oszcze- pem (Q) Nidalee, potrafi ą przenikać przez ściany (możecie się zdziwić, gdy wasz ranny bohater stojący tuż obok półki skalnej zostanie powalony przez niemal niewidzialny oszczep). Inne umiejętności, jak np. Celna Salwa (R) Ezreala, mają ogromny zasięg i mogą dosięgać wrogów nawet na drugim końcu mapy. Rozdział 3. Jak grać? (cid:30)(cid:21) Poleć książkęKup książkę • Umiejętności bierne — działają one niezależnie od naszej woli. Przykładem mogą być już wspomniane Srebrne Bełty (W) Vay- ne bądź większość umiejętności wrodzonych. Istnieją również umiejętności włączane/wyłączane oraz umiejętności mające dwa tryby działania, które możemy swobodnie przełączać mię- dzy sobą, takie jak np. Zmienianko! (Q) Jinx. • Umiejętności podtrzymywane — to umiejętności, które mo- żemy aktywować i będą one trwały, dopóki ich nie dezaktywu- jemy, bądź do momentu, w którym naszej postaci wyczerpie się mana. Przykładami mogą być zdolności specjalne Anivii oraz Swaina. • Inne rodzaje umiejętności — mają bardzo indywidualne dzia- łanie. Ich przykładem mogą być pułapki — różnego rodzaju przeszkody pozostawiane na mapie, które są aktywowane, gdy przeciwnik w nie wejdzie. Inne zdolności potrafi ą np. tymcza- sowo modyfi kować teren lub zapewniać chwilową nienamie- rzalność. Omawiane zdolności mogą stawać się potężniejsze na dwa sposoby. Awansując na wyższy poziom, gracz wybiera, którą z umie- jętności chce rozwinąć. Zwiększa ona wtedy swoje bazowe wartości. Niezależnie od tego większość umiejętności skaluje się wraz z któ- rąś statystyką bohatera. Spójrzmy na przykładowy opis zdolności postaci (rysunek .). Rysunek 3.3. Przykładowy opis umiejętności Wartość obrażeń zaznaczona tym samym kolorem co tekst to wspomniana już wartość bazowa. Kolorowa wartość znajdująca się w nawiasie to tzw. współczynnik (ang. ratio), czyli informacja o tym, która z naszych statystyk i o ile wzmacnia tę umiejętność. Najważniejszymi są te oznaczone kolorem pomarańczowym (cid:30)(cid:31) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę — obrażenia od ataku, i zielonym — moc umiejętności. Pozostałe kolory to: czerwony — punkty życia, żółty — pancerz, niebieski — mana. To właśnie przeliczniki w dużej mierze decydują, którą postacią można grać np. jako magiem (skupiając się na rozwijaniu mocy umiejętności), a która zupełnie nie sprawdzi się w tej roli, ponieważ nie posiada odpowiednich przeliczników. Niektóre umiejętności mogą mieć współczynniki skalujące się zarówno z obrażeniami od ataku, jak i z mocą umiejętności. Umie- jętność zawsze zadaje obrażenia określonego rodzaju, co jest zazna- czone w jej opisie. Może się jednak zdarzyć, że umiejętność zadaje obrażenia fi zyczne, ale zwiększa je posiadana przez postać moc umiejętności (i na odwrót). Niektórymi postaciami można grać, kupując zarówno przedmioty zwiększające obrażenia od ataku, jak i te odpowiedzialne za wzrost mocy umiejętności. Jednak kupowanie podczas jednego meczu obu rodzajów przedmiotów w większości przypadków nie jest najlepszym pomysłem. Więcej o tym, kim warto grać, w jaki sposób i na jakiej alei, znajdziecie w rozdziale czwartym, opisującym typy postaci i ich role w drużynie. Poza umiejętnościami bohaterowie dysponują atakami pod- stawowymi, często nazywanymi również autoatakami. Wykonuje się je za pomocą użycia prawego przycisku myszy na przeciwniku. Choć umiejętności mogą zadawać obrażenia każdego z powyższych typów, to jednak warto zaznaczyć, że ataki podstawowe zawsze zadawać będą obrażenia fi zyczne — tym większe, im więcej obra- żeń od ataku posiada już nasza postać. Istnieją jednak umiejętności i przedmioty, które mogą modyfi kować autoatak naszej postaci, zwiększając dodatkowo wywoływane nim obrażenia, zasięg, a nawet nakładając przy trafi eniu wroga zupełnie nowe efekty. Zasięg ataku defi niuje, z jakiej odległości nasza postać jest w stanie wykonywać ataki podstawowe. Bohaterów dzielimy na tych walczących wręcz (o zasięgu ataku w granicach  –  jednostek odległości na mapie) oraz walczących na dystans ( –  jednostek). Niektóre umiejętności pozwalają tymczasowo zwiększyć zasięg postaci, a kilkoro bohaterów potrafi przybrać dwie różne formy, co pozwala im raz walczyć wręcz, a raz na dystans. Nie trzeba pamiętać dokładnych zasięgów ataku, ale podczas walki Rozdział 3. Jak grać? (cid:30)(cid:30) Poleć książkęKup książkę warto zwracać uwagę na to, kiedy znajdujemy się w polu rażenia wroga i kiedy on wchodzi w nasze. Prędkość ataku określa, ile bazowych ataków postać może wy- prowadzić w ciągu sekundy. Na pierwszym poziomie jest to wartość niewielka, praktycznie zawsze mniejsza niż . Gracze kontrolujący postacie skupiające się na zadawaniu obrażeń autoatakami często kupują przedmioty zwiększające prędkość ataku. Należy jednak zaznaczyć, że istnieje granica , ataku na sekundę, której nie można przekroczyć — zatem kupowanie kolejnych przedmiotów, które zwiększają prędkość ataku, gdy ta granica została już u bohatera osiągnięta, mija się z celem. Niektóre umiejętności powodują reset autoataku. Na czym to polega? Załóżmy, że nasz strzelec wykonuje  bazowy atak na sekundę. W zwykłej sytuacji używamy go na celu i następnie musi- my odczekać sekundę, zanim będziemy mogli zaatakować znowu. Jednak jeśli postać posiada zdolność resetującą, możemy użyć auto- ataku i zaraz później tej umiejętności, by wyprowadzić wzmocniony strzał, ignorując ograniczenie wynikające z prędkości ataku. Niektóre umiejętności uznawane są za modyfi kacje autoataku, mimo że w rzeczywistości autoatakami nie są. Przykładowo: Mi- styczny Strzał (Q) Ezreala jest pociskiem mierzonym (ang. skillshot), a Paktujemy? (Q) Gangplanka jest pociskiem wystrzeliwanym w konkretny cel (ang. point and click), jednak obie te umiejętności uznawane są za modyfi kacje autoataku. Jest to ważne, ponieważ autoataki i ich modyfi kacje mogą nakładać pewne efekty przy tra- fi eniu (ang. on-hit eff ects). Takie efekty nakłada np. miecz o nazwie Blask (ang. Sheen), zwiększający obrażenia kolejnego autoataku po użyciu umiejętności, czy Czerwone Wzmocnienie spowalniające i zadające niewielkie obrażenia z każdym autoatakiem. Ataki bazowe bohaterów mogą trafi ać krytycznie, zadając ʂ obrażeń. Uzależnione jest to od szansy na trafi enie krytyczne — procentowej statystyki rozwijanej przede wszystkim poprzez kupowanie odpowiednich przedmiotów. Choć wizja zadawania podwójnych obrażeń jest kusząca niezależnie od tego, jaką posta- cią gramy, trafi enia krytyczne to domena strzelców, niektórych wojowników i zabójców. (cid:27)(cid:29)(cid:29) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę WARTO WIEDZIEĆ Mimo że modyfi kacje autoataku mogą nakładać dodatkowe efekty przy trafi eniu, to nie wszystkie z nich działają w ten sam sposób. Przykładowo: większość zmodyfi kowanych ataków nie może stać się trafi eniami krytycznymi. W całej grze jedynymi umiejętnościami, które mogą trafi ać krytycznie, są: wspomniane już Paktujemy? Gangplanka, Cios Alfa Mastera Yi, Rozstrzygające Uderzenie Garena i Nawałnica Stali Yasuo. Kradzież życia (ang. life steal) i wampiryzm zaklęć (ang. spellvamp) to statystyki pozwalające postaciom odzyskiwać zdro- wie poprzez zadawanie obrażeń wrogim i neutralnym postaciom. Pierwsza z nich odnawia zdrowie poprzez zadawanie obrażeń auto- atakami, jest więc przydatna dla postaci opierających się na obraże- niach od ataku. Druga z nich znajduje zastosowanie głównie u ma- gów, gdyż leczy poprzez zadawanie obrażeń umiejętnościami. O ile kradzież życia jest kluczowym elementem dla wszystkich strzelców, niektórych wojowników oraz asasynów, to wampiryzm zaklęć nie był szczególnie popularny w ostatnich latach. Powszechnie rozwi- jało się tę statystykę tylko u kilku bohaterów, takich jak Vladimir czy Akali. Dlatego był on stopniowo wycofywany z poszczególnych przedmiotów oraz umiejętności. Dalej jednak istnieje chociażby w runach — kwintesencjach czy w unikalnej cesze Paszczy Mal- mortiusa. Wypada więc o tej statystyce wspomnieć. Bohaterowie posiadają również statystyki regeneracji zdro- wia i regeneracji zasobu. Określają one, jak wiele zdrowia/many/ energii odzyskują oni biernie w przeciągu  sekund. Dla umiejętności bohaterów istnieje tak zwany czas odnowie- nia (ang. cooldown). Po ich użyciu należy odczekać odpowiedni, zależny od umiejętności czas, by można było ich użyć ponownie. W grze istnieje jednak statystyka odpowiadająca za skrócenie czasu odnowienia (ang. cooldownreduction). Jeżeli bohater posiada jej np. ʂ, to jego umiejętności będą zdatne do ponownego użycia ʂ szybciej niż normalnie. Aby uniknąć sytuacji, w której postać zdobywa ʂ czasu odnowienia i może używać każdej zdolności Rozdział 3. Jak grać? (cid:27)(cid:29)(cid:27) Poleć książkęKup książkę bez przerwy, wprowadzony został limit ʂ. Warto zwrócić na to uwagę przy kupowaniu przedmiotów, by nie przekraczać tego limitu i nie wydawać złota na coś, co nie będzie przynosić zbyt wielu korzyści. Prędkość poruszania się określa, jak szybko postać prze- mieszcza się po mapie. Może być zwiększana na stałe poprzez pewne przedmioty lub tymczasowo za pomocą umiejętności. Spe- cyfi cznym przedmiotem zwiększającym prędkość są buty. Każda z postaci może korzystać tylko z jednej pary butów i kupowanie większej ilości mija się z celem. Kontrola nad naszym bohaterem może być ograniczona przez niektóre umiejętności. Efekty tych umiejętności nazywamy kon- trolą tłumu (ang. crowdcontrol) lub potocznie, od angielskiego sformułowania, cc-kami. Istnieje kilka negatywnych efektów, pod których wpływem może się znaleźć nasz bohater. Część z nich ogranicza tylko niektóre z dostępnych nam opcji (są to tak zwa- ne miękkie cc-ki), inne odbierają nam całkowicie kontrolę nad postacią (twarde cc-ki). Do tych pierwszych zaliczamy przede wszystkim: spowolnienie (ograniczające prędkość poruszania się), oślepienie (sprawiające, że ataki podstawowe naszej postaci chy- biają), uciszenie (odbierające zdolność używania umiejętności oraz przedmiotów) oraz unieruchomienie. Całkowicie kontrolę nad postacią odbierają nam: • odrzucenie, podrzucenie, przyciągnięcie (wyrzucające naszego bohatera w powietrze); • zauroczenie, strach, prowokacja, przerażenie (powodujące wy- konywanie przez bohatera akcji niezgodnych z naszą wolą); • ogłuszenie (wyłącznie odbierające kontrolę) i przygwożdżenie (nietypowy rodzaj ogłuszenia wpływający zarówno na cel, jak i na rzucającego zaklęcie). Nieustępliwość (ang. Tenacity) to procentowa statystyka redukująca czas trwania kontroli tłumu. Tylko nieliczne postaci posiadają umiejętności zapewniające tę statystykę. Pozostałe mogą zaopatrywać się w przedmioty zwiększające ją. Warto jednak pa- miętać, że premia do nieustępliwości z przedmiotów się nie ku- muluje i nie ma sensu kupować kilku identycznych przedmiotów. (cid:27)(cid:29)(cid:26) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ A Ability Power, Patrz: AP AD, 55, 93, 94, 99, 101, 137, 145, 147, 148, 151, 152, 153, 154, 178, 182 AFK, 21 aleja, 44, 162, 163 dolna, 24, 25, 115, 163 strzelec, 165 wsparcie, 166 górna, 24, 25, 115, 163, 164, 200 środkowa, 115, 163, 164, 200 zamiana, Patrz: Lane swap All-Stars, 222 AP, 55, 93, 139, 140, 141, 142, 143, 151, 157, 158, 159, 160, 161, 178 apteczka, 59, 63 ARAM, 11, 22, 57, 132, 134, 227 reguły, 58 armor, Patrz: pancerz assassin, Patrz: zabójca asysta, 79, 92 Attack Damage, Patrz: AD B backdoor, 211 Bandle City, 39 Baron Nashor, 23, 32, 33, 54, 55, 174, 175 atak, 178, 179, 208 leże, 110 Barrier, Patrz: Czar Przywoływacza Bariera baza wroga, 44 Bilgewater, 39, 58, 78 blind pick, Patrz: gra w ciemno Bloodrazor, Patrz: ekwipunek Krwawe Szpony blue buff , Patrz: wzmocnienie niebieskie bohater, Patrz: czempion Brzytwodzioby, 52, 174 Brzytwopłetwa, 78 buff , Patrz: wzmocnienie Butcher’s Bridge, 58 C camp, Patrz: obóz potworów cc-ki, Patrz: kontrola tłumu Cinderhulk, Patrz: ekwipunek Żar Clarity, Patrz: Czar Przywoływacza Czystość Cleanse, Patrz: Czar Przywoływacza Oczyszczenie Control Ward, Patrz: totem Kontroli cooldown, Patrz: postać statystyki czas odnowienia cooldownreduction, Patrz: postać statystyki skrócenie czasu odnowienia cosplay, 221, 222, 223 crowdcontrol, Patrz: kontrola tłumu Czar Przywoływacza, 23, 28, 83, 129, 131 Bariera, 131 Błysk, 131, 132, 133 Czystość, 132 Duch, 132 Jasnowidzenie, 59 klawisz, 28 Mrożące Porażenie, 180 Naznaczenie, 132 Naznaczenie/Doskok, 59 Oczyszczenie, 132 Podpalenie, 133 Porażenie, 59, 129, 133, 173, 176, 177, 178, 179, 185 Teleportacja, 59, 133, 165, 200, Patrz też: teleportacja Uzdrowienie, 134 Wyczerpanie, 134 Wyzywające Porażenie, 181 Czarna Mgła, 39, 42, 64, 65 czary, 32, 39, 42, 64, 65 czat, 24, 27, 33, 83, 225, 226 blokowanie, 27 wiadomość, 33 czempion, 24, 123, 190, 191, 192, Patrz też: gracz, postać autoatak, 46, 99, 101, 181 efekt przy trafi eniu, 100,101 modyfi kacja, 100, 101 reset, 100 darmowy, 24, 25 do przetestowania, 25, 57 odłamek, 219 odrodzenie, 92 połączenie, 159 potyczka, 41 przelosowanie, 22, 58, 60 Sejuani, 57, 183 skórka, Patrz: skórka bohatera umiejętność, Patrz: umiejętność walczący na dystans, 99, 130 wręcz, 99 wsparcia, Patrz: wsparcie zachowanie, 33 D Defense of the Ancients, Patrz: DotA Demacianie, 38 dive’owanie, 199 Dominion, 73, 79 doświadczenie, Patrz: punkty doświadczenia DotA, 9 drużyna przeciwna, 23, 31 czary, 32 ekwipunek, 32 komunikacja, 226 własna, 23, 31, 225 czary, 32 ekwipunek, 32 ping, Patrz: ping wynik, 31 Drzewiec, 65 dżungla, 44, 52 dżungler, 25, 69, 72, 116, 125, 126, 162, 173 farmer, 187 ganker, 186, 200 (cid:31)(cid:29)(cid:28) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę kontr-dżungler, 187 dżunglowanie, 183, 184 E Ebonmaw, 69 ekran klienta, 42 logowania, 43 opcji, 28, 29, 34 wyboru postaci, 20 ekwipunek, 23, 30, 103, 105, 113 Anioł Stróż, 149 Berło Otchłani, 142 Bluźnierczy Graal Athene, 157 Bransoleta Targonu, 170, 171 buty Buty Mobilności, 162 Buty Prędkości, 162 Buty Szybkości, 114, 115, 160 Ioniańskie Buty Jasności Umysłu, 161 Nagolenniki Berserkera, 161 Obuwie Maga, 161 Obuwie Merkurego, 161 Tabi Ninja, 162 Całun Banshee, 148, 155 Czarny Tasak, 106, 154 Długi Miecz, 105, 114, 115 Echo Luden, 140, 181, 182 Egida Legionu, 160 Gruboskórność Steraka, 154 Hextech GLP-800, 143 Huragan Runaana, 146 Kamień Widzenia, 109, 170, 171 klawisz, 28 Klepsydra Zhonyi, 142 Kolczasta Kolczuga, 156 Kolosalna Hydra, 153 Kosa, 113 Kosa Statikka, 146, 149 Kostur Archanioła, 141 Kostur Pustki, 140 Krwawe Szpony, 181, 183 Krwiopijca, 147, 149 Krwiożercza Hydra, 153 Kryształowy Kostur Rylai, 142 Lekka Szata, 105 Lodowa Rękawica, 156 Lodowy Kieł, 170, 171 Lodowy Młot, 153 Maczeta Łowcy, 116, 179 Medalion Nomada, 170, 171 Miecz-Pistolet Hextech, 143 Mikstura Łowcy, 116 Mikstura Skażenia, 114, 115, 116 Mikstura Zdrowia, 114, 115, 116 Moc Trójcy, 106, 151 Morellonomicon, 141 Mroczne Ostrze Draktharru, 152 Mroźne Serce, 155 Nagolenniki Berserkera, 149 Naszyjnik Żelaznych Solari, 160, 208 Nóż Tropiciela, 180, 186 Oblicze Ducha, 155 Odkupienie, 158 Odnawialna Mikstura, 114, 115, 116 Ognista Armata, 146 Ognisty Trybularz, 158 Oko Ekwinokcjum, 171 Oko Oazy, 171 Oko Obserwatora, 171 Omen Randuina, 155 Omowy Niszczyciel, 159 Opończa Antymagiczna, 105 Ostatni Szept, 147, 148, 149 Ostrze Dorana, 113, 115 Ostrze Gniewu Guinsoo, 151 Ostrze Łowcy, 180, 181 Ostrze Nieskończoności, 145, 149, 161 Ostrze Nocy, 152 Ostrze Złodziejki Czarów, 115, 170, 172 Ostrze Zniszczonego Króla, 147 Pancerz Umrzyka, 156 Paszcza Malmortiusa, 153 Pierścień Dorana, 113, 115 Plemienna Zbroja, 155 Portal Zz’rot, 159 Pozdrowienia Lorda Dominika, 148 Pożeracz, 105, 106 Protopas Hextech-01, 143 przeciwnika, 32 Reliktowa Tarcza, 115, 170, 172 Rewolwer Hextech, 143 Roszczenie Królowej Lodu, 171 Różdżka Wieków, 141, 143 Rtęciowy Bułat, 148 Rubinowy Kryształ, 105 Runiczne Echa, 181, 182, 183 Słoneczna Peleryna, 107, 156, 182 sojusznika, 32 Starożytna Moneta, 115, 170, 172 Szabla Zwadźcy, 181 Szał, 106, 151 Sztandar Dowódcy, 160 Śmiertelne Przypomnienie, 148 Tajemnicza Pieczęć, 113 talizman, Patrz: talizman Talizman Łowcy, 116, 180 Talizman Wstąpienia, 171 Taniec Śmierci, 147 Tarcza Dorana, 113, 115 totem, Patrz: totem Tygiel Mikaela, 158, 208 Udręka Liandry’ego, 142 umiejętność, Patrz: umiejętność Uścisk Serafi na, 141 Widmowe Ostrze Youmuu, 152 Widmowy Tancerz, 146 Wojownik, 182, 183 Wzmacniająca Księga, 105, 114, 115 Zabójczy Kapelusz Rabadona, 139 Ząb Nashora, 139, 140 Zbocze Góry, 171 Złodziej Esencji, 145 Zmora Licza, 140 Zwiastun Zeke’a, 159 Żar, 182, 183 Eliksir Wyroczni, 59 esencja, 117, 118, 219 Exhaust, Patrz: Czar Przywoływacza Wyczerpanie F Facebook, 24, 216 farmienie, 194 Festyn Księżyca, 43 Field of Justice, Patrz: Pole Sprawiedliwości fi ltr językowy, 27 fi rst blood, Patrz: Pierwsza Krew Flash, Patrz: Czar Przywoływacza Błysk Fog of War, Patrz: Mgła Wojny Fontanna, 50 Fountain, Patrz: fontanna FPS, 31 Frames Per Second, Patrz: FPS Freljord, 39, 49, 57 Skorowidz (cid:31)(cid:29)(cid:27) Poleć książkęKup książkę G gank, Patrz: zasadzka gankowanie, 164, 173, 175, 184, 186, 200 Ghost, Patrz: Czar Przywoływacza Duch glif, 117, 118 głośność, 27 Golem, 65 Góra Targon, 39 gra, Patrz też: mecz, League of Legends tryb atak podstawowy, Patrz: postać atak podstawowy drużynowa, 11, 82, 83, 208, 209, 210 faza banów, 85 rola, Patrz: gracz rola indywidualna, 11, 81 ocena, 217, 218 porzucenie, Patrz: AFK poziom trudności, 80, 81 punktacja, Patrz: punktacja rankingowa, 83, 84, 86, 205 kolejka, 87 tryb, 87, 88 trening bojowy, 19 tryb, 80, Patrz też: League of Legends tryb PvP, 83 Razem przeciw SI, 80 w ciemno, 83, 84 z botami, 11, 19, 21, 80, 82 gracz, Patrz też: czempion, postać ban, 21 dostępność, 27 ikona, 18, 19, 21, 27 imię, 18, 27 liga, Patrz: League of Legends liga MMR, Patrz: MMR opcja, Patrz: opcja poziom, 11, 19, 23 czwarty, 26 dwudziesty, 117 dziesiąty, 26, 83, 117, 131 dziewiąty, 21, 112 osiemnasty, 123 ósmy, 26 piąty, 83 siódmy, 83 szósty, 25, 26, 83 trzeci, 80, 83 trzydziesty, 21, 22, 30, 83, 86 profi l, 22 rola, 85 status, 27 umiejętność, Patrz: umiejętność zadanie, 10 znajomy, 27 H handlarz, 39 Harrowing, 41, 65 Heal, Patrz: Czar Przywoływacza Uzdrowienie Herb Miażdżącego Gniewu, 68 Herb Zrozumienia, 52 Herb Żaru, Herold Riftu, 32, 52, 54, 174, 175 Hextech Crafting, 218 Hextechowe Rzemiosło, Patrz: Hextech Crafting I Icathia, 40 IEM, 222 Ignite, Patrz: Czar Przywoływacza Podpalenie Imperium Noxus, 38, 39, 40 Imperium Shurimy, 40, 77 inhibitor, 23, 35, 44, 49 osłona, Patrz: wieża inhibitora Instytut Wojny, 40, 42 Ionia, 38 J jungle, Patrz: dżungla K kamera, 30 kamufl aż, 107, 109 kapliczka, 55 keystone mastery, Patrz: specjalizacja kluczowa killing spree, Patrz: zabójstwo seria kite’owanie, 205, 207 klawisz 1-7, 28, 106 B, 30, 233 Ctrl+6, 217 D, 28 E, 28, 96 Enter, 33 Escape, 28 F, 28 G, 34 myszy podpowiedź, 28 prawy, 226 Q, 28, 96, 196, 198 R, 28, 96, 234 S, 194 Shift Enter, 30 skróty, 211 Tab, 68, 226 W, 28, 96 Y, 30 klejnot, 181, 182, 219 Klub, 24 klucz, 218, 219 Kodeks Przywoływacza, 224 komputer wydajność, 31 komunikator głosowy, 226 TeamSpeak, 11 Xfi re, 11 kontr-dżunglowanie, 173 kontrola tłumu, 102, 130, 132, 138, 154, 158, 166, 207, 210 nieustępliwość, 102, 161 usunięcie, 148 kontrowanie, 205 Król Poro, 77, 78 Królestwo Demacii, 38, 40 Kryształowy Odłamek, 79 krzak, 108, 110, 126 Krzewogrzbiet Czerwony, 33, 52, 53, 174, 175, 184 L lane, Patrz: aleja Lane swap, 204 lasthitowanie, 197 League of Legends ekran wyboru postaci, Patrz: ekran wyboru postaci gracz, Patrz: gracz historia, 9 instalacja, 16, 17 interfejs, 28 konto, 15 ban, 21 indywidualizacja, 22 liga awans, 86, 103 Brąz, 84, 86 degradacja, 87 Diament, 84 Mistrz, 84, 85 Platyna, 84 (cid:31)(cid:29)(cid:25) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę Pretendent, 84, 85 Srebro, 84, 86, 87 Złoto, 84, 87 mapa, Patrz: mapa na żywo, 220, 221, 222 samouczek, 19 scena profesjonalna, 221 subskrybcja na portalu społecznościowym, 216 trening bojowy, 19 tryb, 23, 78 ARAM, Patrz: ARAM Awanturnicy Czarnego Rynku, 78 Boty Zagłady, 76 Crystal Scar, 73 Draft Nemezis, 78 Hexakill, 75 Jeden za wszystkich, 74 kolejka rotacyjna, 73 Konfrontacja, 75 Krwawy Księżyc, 80 Legenda o Królu Poro, 42, 77 Na Pewno Nie Dominion, 79 Oblężenie Nexusa, 79 rankingowy, 22, 23 sesyjny, 10 Twisted Treeline, 11 tymczasowy, 11, 73, 74 U.R.F., 75, 76 Wyniesienie, 77 wersja, 8 wymagania sprzętowe, 14 licznik, life steal, Patrz: postać statystyki kradzież życia linia, Patrz: aleja M Maestria, 26, 217 mag, 69, 70, 101, 123, 125, 126, 132, 133, 136, 137, 163, 167, 169, 188, 189, 190, 191, 192, 210 Akali, 101, 107, 139, 144 Anivia, 141 Annie, 132, 138, 172, 198, 210 Azir, 139 Brand, 24, 142 buty, 161 Cassiopeia, 141 Diana, 183, 188 Ekko, 183, 188 Elise, 70, 183 Evelynn, 70, 107, 183 Fiddlesticks, 183, 189 Galio, 138 Gragas, 183, 189 Jax, 144, 151 Karma, 139, 172 Karthus, 70, 97 Kassadin, 139 Katarina, 97, 115, 144 Kayle, 139, 151, 183 LeBlanc, 107, 139 Lissandra, 132 Lulu, 139, 172 Lux, 24, 25, 74, 76, 138, 202 Malzahar, 199 Mordekaiser, 70 Morgana, 43, 172 Nidalee, 183, 190, 210 Orianna, 139 Ryze, 24, 141 Sona, 172 Syndra, 207 Teemo, 107, 139, 164 Vladimir, 101, 115, 123, 139, 148 Xerath, 77, 138, 210 Ziggs, 138, 202, 210 Zyra, 138, 172, 210 mage, Patrz: mag Magokracja, 49 mail, 24 mana, 30, 50, 53, 59, 62, 69, 75, 99, 101, 113, 114, 115, 118, 126, 127, 132, 138, 140, 143, 150, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 194 manat, Urf, 76 Maokai, 65, 183 mapa, 10, 11, 23 Crystal Scar, 77, Patrz też: League of Legends tryb Crystal Scar Howling Abyss, 57 Summoner’s Rift, 11, 21, 44, 45, 78, 79, 87 przykryta śniegiem, 42 Twisted Treeline, Patrz: Twisted Treeline Mark, Patrz: Czar Przywoływacza Naznaczenie marksman, Patrz: strzelec Match Making Ratio, Patrz: MMR mecz, Patrz też: gra atak podstawowy, Patrz: postać atak podstawowy data rozpoczęcia, 23 faza początkowa, 194 późna, 208 środkowa, 205 opuszczenie, 29, 227 poddanie, 29, 90 punktacja, Patrz: punktacja rozstawiający, 84, 86 statystyki, 23, 31 streaming, 221 Twisted Treeline, 70 unieważnienie, 91 Mgła Wojny, 108 Mid-Season Invitational, 222 miecz, Blask, 100 minion, 44, 51, 202 oblężniczy, 51, 52 walczący, 51, 52 zabity, 23 nagroda, 51, 52 Miodowy Owoc, 56 MMR, 86, 87 mnich Lyt, 60 MOBA, 9 moc umiejętności, Patrz: AP multikill, Patrz: wielobójstwo N nexus, 44, 45, 46, 47, 50, 90 niewidzialność, 107 nomad, 40 Noxianie, 38, 39 O obóz potworów, 44 obrażenie fi zyczne, Patrz: AD obrońca, 136, 154, 166, 169, 188, 189, 190, 191, 192, 207, 209 Alistar, 172, 216 Amumu, 183, 188, 210 Blitzcrank, 172 Braum, 172 buty, 161, 162 Cho’Gath, 76, 183, 188 Dr Mundo, 148, 183 Leona, 172 Malphite, 183, 190, 210 Nautilus, 172, 183 Nunu, 183 Rammus, 183, 190 Tahm Kench, 172 Taric, 172 (cid:10) resh, 70, 166, 172 Volibear, 183, 192 Skorowidz (cid:31)(cid:29)(cid:24) Poleć książkęKup książkę off -tank, Patrz: wojownik ofensywny obrońca ołtarz, 65, 66, 67, 71, 72, 79 on-hit eff ects, Patrz: czempion autoatak efekt przy trafi eniu opcja, 27 Ostatnia Iskra, 74 Ośmiorkon, 78 P pancerz, 93, 94, 99, 105, 128, 129, 142, 149, 155, 156, 159, 160, 162 destrukcja, 95 przebicie, 94, 95, 124, 147, 148 redukcja, 94, 95, 154 pasywka, Patrz: umiejętność pasywna peel, 166, 207 pieczęć, 117, 118 Pierwsza Krew, 91 Piltover, 39 ping, 34, 35, 225 Plądrokrab, 78 Pole Sprawiedliwości, 30, 44 Pomiot Pustki, 159 Ponurnik, 52, 174 poro, 60, 77, 78 Poro-Chrupki, 59, 60 postać, 190, 191, 192, Patrz też: czempion, gracz atak podstawowy, 99, 102, 107, 109, 111, 113, 116, 123, 124, 125, 129, 130, 144, 194 prędkość, 100 szansa na trafi enie krytyczne, 100, 145, 146 zasięg, 99, 145, 146 cc-ki, Patrz: kontrola tłumu ekran wyboru, Patrz: ekran wyboru postaci hybrydowa, 144, 151 moc umiejętności, Patrz: AP niewidzialna, 59 obrażenia fi zyczne, Patrz: AD magiczne, 93, 94, 125 nieuchronne, 93, 132, 158, 174 od ataku, Patrz: AD statystyki, 30, 93, 94, 98, 100 destrukcja, 95, 127, 152 kradzież życia, 101, 123, 124, 129, 144, 147, 148, 153, 153 modyfi kacja przez runy, 118, 119 odporność na magię, 93, 94, 95, 124, 127, 128, 129, 142, 148, 149, 152, 153, 155 pancerz, Patrz: pancerz prędkość poruszania się, 102, 125, 128, 132, 146, 152, 158, 161, 162, 178 regeneracja zasobu, 101 specjalizacja, Patrz: specjalizacja wampiryzm zaklęć, 101, 123, 143, 153 zdrowie, Patrz: zdrowie teleportacja, Patrz: teleportacja typ, 10 potwór, 173, 174, 175 neutralny, 175, 184 powiadomienie, 27, 28 Pradawny Wyniesiony, 77 prima aprilis, 43 program wykrywający błędy w oprogramowaniu, 27 Protektorat, 49 przerwa w murze, 49 przywoływacz, 41 ikona, 219 kodeks, 224 pułapka, 63, 98, 152, 173 niewidzialna, 59, 109 punktacja, 79, 91, 94, 95 punkty doświadczenia, 22, 51, 52 otrzymane, 23 potrzebne do awansu, 22 maestrii, 26, 217 premium, Patrz: RP zasług, Patrz: PZ zdrowia, Patrz: zdrowie Pustka, 40 PZ, 20, 21, 22, 23, 26, 117 Q queue, Patrz: gra rankingowa kolejka R Rakkor, 39 ranked game, Patrz: gra rankingowa recall, Patrz: teleportacja red buff , Patrz: wzmocnienie czerwone relikt, 79 zdrowia, 69, Patrz też: apteczka Riot Points, Patrz: RP rotacja, 25 Rozkwit Wróżbity, 56 RP, 20, 21, 22, 214, 216, 219 runa, 10, 116 brązowa, Patrz: esencja czerwona, Patrz: znak efektywność, 118, 119 esencja, Patrz: esencja fi oletowa, Patrz: esencja glif, Patrz: glif krąg, 117 niebieska, Patrz: glif pieczęć, Patrz: pieczęć poziom zaawansowania, Patrz: runa krąg strona, Patrz: strona na runy zestaw, 26 cena, 120 uniwersalny, 119 znak, Patrz: znak żółta, Patrz: pieczęć Runeterra, 38, 39, 64 święto, 41 Runic Echoes, Patrz: ekwipunek Runiczne Echa S Shadow Isles, 39, 64, 70 Shurima, Patrz: Imperium Shurimy Skalniak, 52, 174 Sklep, 50, 93, 103, 104 sklepikarz Greyor, 58, 60 Lyt, 60 skórka bohatera, 42, 43, 76, 78, 214, 219 kategoria, 214 wyprzedaż, 215 świąteczna, 216 totemu, 216, 219 Zwycięska, 216 skrzynka, 22, 218, 219, 220 smartcast, Patrz: umiejętność szybkie rzucanie czarów Smite, Patrz: Czar Przywoływacza Porażenie Smok, 23, 32, 33, 52, 174 (cid:31)(cid:30)(cid:29) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę atak, 177, 178, 179, 208 Górski, 178 leże, 54, 110 Oceaniczny, 178 Ognisty, 178 Podniebny, 178 premia za zabicie, 178 Starszy, 54, 177, 178 Snowdown Showdown, 42, 75 Solari, 40 Spawn, Patrz: fontanna specjalizacja, 10, 121 Determinacja, 121, 128, 129, 130 Blizny Weterana, 129 Dowódca Twierdzy, 129 Kamienny Pakt, 130 Legendarny Strażnik, 130 Nieugiętość, 128 Nieustraszoność, 129 Odkrywca, 128 Odwaga Kolosa, 130 Prędkość, 130 Przenikliwość, 129 Regeneracja, 128 Runiczna Zbroja, 129 Twarda Skóra, 129 Uścisk Nieumarłego, 130 Wytrwałość, 129 drzewko, 121 kluczowa, 121, 122, 124, 125 poziom, 121 Przebiegłość, 121, 125, 126, 127 Bandyta, 127 Bezlitosny, 126 Błogosławieństwo Piewcy Wiatrów, 128 Dar Zielonego Ojca, 126 Dekret Władcy Piorunów, 128 Dzikość, 125 Inteligencja, 127 Medytacja, 126 Niebezpieczna Gra, 127 Precyzja, 127 Przypływ Jeźdźca Fal, 127 Tajna Skrytka, 126 Wędrowiec, 125 Zabójca, 126 Znajomość Run, 125 Zaciekłość, 121, 123, 124, 125, 127 Czarnoksięstwo, 123 Ferwor Walki, 125 Furia, 123 Łowca Nagród, 124 Miecz Obosieczny, 124 Naturalny Talent, 123 Ognisty Dotyk, 125 Szał Bojowy, 124 Świeża Krew, 123 Uczta, 123 Ujawnij Słabość, 123 Wampiryzm, 123 Wgniatające Uderzenia, 124 Żądza Krwi Watażki, 124 zestaw, 26 spellvamp, Patrz: postać statystyki wampiryzm zaklęć split push, 159, 210, 211 Srebrny Bełt, 94 Stealth Ward, Patrz: totem Ukrycia Strażnik Niebieski, 33, 52, 174, 175, 184 strona na runy, 117, 118, 119, 120 strzelec, 101, 115, 123, 126, 132, 134, 136, 144, 163, 165, 188, 189, 190, 191, 192, 197, 210 Ashe, 24, 57, 97 buty, 161 Caitlyn, 43, 208 Corki, 161 ekwipunek typowy, 149 Ezreal Celna Salwa, 97 Lodowa Rękawica, 156 Mistyczny Strzał, 100, 208 Jinx, 24 Kalista, 70 Kindred, 183, 190 Kog’Maw, 147 Miss Fortune, 210 Tristana, 208, 216 Twitch, 107, 146, 147 Varus, 24, 146 Vayne, 94, 107, 147 wsparcie, 25 stwór, Patrz: minion, potwór superminion, 51, 52, 79 superstwór, Patrz: superminion support, Patrz: wsparcie Swain, 142 Ś śnieżka, 59, 132 T talizman, 103, 106, 108, 116, 179 czerwony, 111, 112 Łowcy, 116, 180 niebieski, 111, 112 stąpienia, 171 zmiana, 112, 170, 180 żółty, 111, 112, 170 tank, Patrz: obrońca teamfi ght, Patrz: gra drużynowa Teleport, Patrz: Czar Przywoływacza Teleportacja teleportacja, 30, 58, 79 totem, 22, 42, 43, 59, 108, 115, 128, 152, 200 Kontroli, 108, 109, 110 Ukrycia, 108, 109, 111, 170, 179, 180, 184 umieszczanie na mapie, 109, 110 transmiter, 41 trinket, Patrz: talizman true damage, Patrz: postać obrażenia nieuchronne Twisted Treeline, 64, 65, 87 poddanie meczu, 91 skład drużyny, 69 Twitter, 24, 216 U ultimate ability, Patrz: umiejętność specjalna umiejętność, 93, 94, 96, 97, 98, 124, 127, 196 aktywacja, 106 bierna, Patrz: umiejętność pasywna czar przywoływacza, Patrz: Czar Przywoływacza darmowa, 75 mierzona, 97, 100, 107, 132 moc, 99, 137 opis, 98 pasywna, 30, 96, 98, 106 podstawowa, 30, 96 podtrzymywana, 98 skrót klawiszowy, 96 specjalna, 96 szybkie rzucanie czarów, 29, 211 unikalna, 106, 139, 142, 145 wrodzona, Patrz: umiejętność pasywna współczynnik, 98, 99, 103 Upiór, 65 użytkownik nazwa, 15 Skorowidz (cid:31)(cid:29)(cid:22) Poleć książkęKup książkę V Valoran, 38, 39, 41 Vilemaw, 68, 69 W walentynki, 43 wardowanie, Patrz: totem umieszczanie na mapie warrior, Patrz: wojownik Warrior, Patrz: ekwipunek Wojownik Wędrujący Krab, 55, 174, 185 wielobójstwo, 92 wieża, 23, 32, 44, 45, 46, 47, 48 atak, 28, 47, 159 inhibitora, 44, 45, 46, 49 nagroda za zniszczenie, 48 regeneracja życia, 48 wewnętrzna, 44 zasięg, 28 zewnętrzna, 45, 46 Wilk Mroku, 52, 65, 174 wizja, 32, 55, 59, 67, 107, 111, 208 wojownik, 70, 101, 123, 126, 136, 149, 188, 189, 190, 191, 192, 209, 211 Aatrox, 49, 183 bruiser, 150, 151 buty, 161 Darius, 150 Gangplank, 78 Paktujemy?, 100, 101 Garen, 24, 150, 216 Rozstrzygające Uderzenie, 101 Gragas, 183, 189 Greyor, 58, 60 Hecarim, 70, 132, 183 Illaoi, 150 Irelia, 150 Jarvan IV, 183 Jayce, 210 Lee Sin, 150, 180, 183, 186, 187 Mordekaiser, 70 Nasus, 183, 190 Nocturne, 183, 190 ofensywny obrońca, 150, 151, 153 ofensywny wojownik, 150 buty, 161 Olaf, 132, 183 Rek’Sai, 183, 190 Riven, 24 Shyvana, 183 Skarner, 183, 191 Trundle, 183, 191 Tryndamere, 150 Udyr, 183, 191 Vi, 183 Warwick, 183 Wukong, 24, 25, 43, 107, 173, 183 Xin Zhao, 183, 192 Yasuo, 101, 151, 205 Yorick, 70 wsparcie, 136, 157, 163, 166, 167, 207, 209 Bard, 172 buty, 161, 162 Janna, 172 Lulu, 172 Nami, 172 Sona, 172 Soraka, 97, 172 styl gry burst, 169, 172 poke, 167, 169, 172, 210 sustain, 168, 169, 172 Wybuchowa Szyszka, 56 Wykrywacz Ezoteryczny, 70 Wyniesiony, 77 wzmocnienie, 52, 92, 184 czerwone, 53, 100, 126, 175, 176 niebieskie, 52, 53, 126, 175, 176 Y Yordl, 39 YouTube, 216 Z zabójca, 126, 127, 133, 136, 137, 150, 163, 164, 188, 189, 190, 191, 192, 209, 210, 211 buty, 161 Ekko, 183, 188 Evelynn, 70, 107, 183 Kha’Zix, 107, 183, 190 Master Yi, 24, 183, 187 Cios Alfa, 101 Nidalee, 183, 190 Rzut Oszczepem, 97 Rengar, 107, 164, 183 Shaco, 107, 173, 183 Talon, 107, 202 Zed, 202, 205 zabójstwo, 79, 91 seria, 91 wielobójstwo, Patrz: wielobójstwo zaklęcie, 28 zakupy, 22, 59, 93, 103, 104 pierwsze, 113 zwrot, 104 zasadzka, 162, 200 Zaun, 39 zdrowie, 93, 99, 101, 105, 123, 126, 128, 129, 130, 134, 142, 143, 148, 151, 153, 154, 155, 156, 158, 159 złoto, 23, 30, 48, 51, 52, 65, 91, 92, 103, 125, 170, 194, 199 znak, 117, 118 Ż Żelaznoplecy, 78 (cid:31)(cid:28)(cid:21) Nieofi cjalny podręcznik gracza League of Legends Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Nieoficjalny podręcznik gracza League of Legends
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: