Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00212 004111 12919008 na godz. na dobę w sumie
Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi - ebook/pdf
Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Wolters Kluwer Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-264-0852-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biznes >> rynek pracy
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Liderzy, którzy zadają pytania, wspierają swoich ludzi, zachęcają ich do partycypacji w zarządzaniu, do pracy zespołowej, do dzielenia się pomystami i zgłaszania innowacji. Za pomocą pytań budują relacje i rozwiązują problemy. Pytania zachęcają do myślenia. Za ich sprawą rodzą się nowe pomysły i powstają nowe sposoby podejścia do dobrze znanych zadań. Dzięki nim jesteśmy pewniejszymi siebie nadawcami komunikatów. Niestety, wielu liderów jest nieświadomych niezwykłej mocy zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi. Nie interesują się tym, co dzieje się z ich podwładnymi, dlatego umyka im wiele informacji, które mogłyby pomóc w zarządzaniu zespołami i osiąganiu celów. Ciekawość bowiem pomaga w zarządzaniu. Ćwiczyć ją można właśnie poprzez zadawanie pytań. Dobre pytania otwierają zamknięte dotychczas drzwi, stymulują do oryginalnego myślenia, prowokują zmianę. Dzięki nim ludzie sprawdzają swoje aspiracje, motywacje, wybory, założenia, priorytety i zachowania.
Autorka książki głosi tezę, że zadaniem współczesnego menedżera jest zadawanie większej liczby właściwych pytań, a umiejętność komunikacji stanowi esencję sukcesu. Nie uważa jednak, że menedżerowie zadają za mało pytań. Często zadają nieodpowiednie pytania. Jedni nie pytają w sposób, który prowadzi do szczerych, głębokich odpowiedzi, inni nie wiedzą, jak słuchać odpowiedzi i jak zbudować klimat, w którym zadawanie pytań będzie pożądanym standardem. Dlatego powstała ta książka. Dzięki jej lekturze staniesz się silniejszym liderem, nauczysz się, jak zadawać właściwe pytania, jak efektywnie słuchać i jak kreować atmosferę, w której zadawanie pytań jest czymś naturalnym.

Adresaci:
Publikacja jest adresowana do menedżerów różnych szczebli, zarówno tych, którzy dopiero zaczynają karierę i nabywają umiejętności kierowania zespołami, jak i prezesów firm oraz dyrektorów zarządzających.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

O. Rzycka współpraca W. Porosło MENEDŻER COACHEM Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty N. Doherty, M. Guyler MEDIACJA I ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW W PRACY R. Winkler ZARZĄDZANIE KOMUNIKACJĄ W ORGANIZACJACH ZRÓŻNICOWANYCH KULTUROWO A. Pocztowski (red.) ZARZĄDZANIE TALENTAMI W ORGANIZACJI S. Przytuła T. Oleksyn T. Oleksyn P. Smółka POZYSKIWANIE MENEDŻERÓW DO PRZEDSIĘBIORSTW MIĘDZYNARODOWYCH ZARZĄDZANIE KOMPETENCJAMI Teoria i praktyka ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI Kanony, realia, kontrowersje KOMPETENCJE SPOŁECZNE Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych M. Armstrong, A. Cummins, WARTOŚCIOWANIE STANOWISK PRACY S. Hastings, W. Wood Przestrzeganie zasady równej płacy w praktyce A. Żarczyńska-Dobiesz ADAPTACJA NOWEGO PRACOWNIKA DO PRACY W PRZEDSIĘBIORSTWIE D. Ulrich, W. Brockbank TWORZENIE WARTOŚCI PRZEZ DZIAŁ HR J. Leary-Joyce BUDOWANIE WIZERUNKU PRACODAWCY Z WYBORU Th. H. Davenport ZARZĄDZANIE PRACOWNIKAMI WIEDZY L. Zbiegień-Maciąg (red.) NOWE TENDENCJE I WYZWANIA W ZARZĄDZANIU PERSONELEM M. Armstrong ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI S. Whiddett, S. Hollyforde MODELE KOMPETENCYJNE W ZARZĄDZANIU ZASOBAMI LUDZKIMI R. Hargrove J. Marciniak J. Marciniak MISTRZOWSKI COACHING AUDYT FUNKCJI PERSONALNEJ W PRZEDSIĘBIORSTWIE OPTYMALIZACJA ZATRUDNIENIA Zwolnienia, outsourcing, outplacement Pełna oferta wydawnicza jest dostępna na stronie www.profinfo.pl (cid:48)(cid:82)(cid:79)(cid:74)(cid:69)(cid:75)(cid:84)(cid:0)(cid:71)(cid:82)(cid:65)(cid:70)(cid:73)(cid:67)(cid:90)(cid:78)(cid:89)(cid:0)(cid:79)(cid:75)(cid:144)(cid:65)(cid:68)(cid:75)(cid:73) (cid:128)(cid:85)(cid:67)(cid:74)(cid:65)(cid:0)(cid:45)(cid:82)(cid:208)(cid:90)(cid:13)(cid:50)(cid:65)(cid:89)(cid:78)(cid:79)(cid:67)(cid:72) (cid:51)(cid:84)(cid:85)(cid:68)(cid:73)(cid:79)(cid:0)(cid:43)(cid:79)(cid:90)(cid:65)(cid:75) (cid:58)(cid:68)(cid:74)(cid:199)(cid:67)(cid:73)(cid:69)(cid:0)(cid:87)(cid:89)(cid:75)(cid:79)(cid:82)(cid:90)(cid:89)(cid:83)(cid:84)(cid:65)(cid:78)(cid:69)(cid:0)(cid:78)(cid:65)(cid:0)(cid:79)(cid:75)(cid:144)(cid:65)(cid:68)(cid:67)(cid:69) (cid:134)(cid:0)(cid:73)(cid:51)(cid:84)(cid:79)(cid:67)(cid:75)(cid:80)(cid:72)(cid:79)(cid:84)(cid:79)(cid:14)(cid:67)(cid:79)(cid:77)(cid:15)(cid:33)(cid:76)(cid:69)(cid:88)(cid:65)(cid:78)(cid:68)(cid:69)(cid:82)(cid:0)(cid:50)(cid:65)(cid:84)(cid:72)(cid:83) (cid:55)(cid:89)(cid:68)(cid:65)(cid:87)(cid:67)(cid:65) (cid:45)(cid:65)(cid:71)(cid:68)(cid:65)(cid:76)(cid:69)(cid:78)(cid:65)(cid:0)(cid:51)(cid:84)(cid:79)(cid:74)(cid:69)(cid:75)(cid:13)(cid:51)(cid:73)(cid:87)(cid:73)(cid:206)(cid:83)(cid:75)(cid:65) (cid:50)(cid:69)(cid:68)(cid:65)(cid:75)(cid:84)(cid:79)(cid:82)(cid:0)(cid:80)(cid:82)(cid:79)(cid:87)(cid:65)(cid:68)(cid:90)(cid:150)(cid:67)(cid:89) (cid:42)(cid:65)(cid:78)(cid:73)(cid:78)(cid:65)(cid:0)(cid:34)(cid:85)(cid:82)(cid:69)(cid:75) (cid:47)(cid:80)(cid:82)(cid:65)(cid:67)(cid:79)(cid:87)(cid:65)(cid:78)(cid:73)(cid:69)(cid:0)(cid:82)(cid:69)(cid:68)(cid:65)(cid:75)(cid:67)(cid:89)(cid:74)(cid:78)(cid:69) (cid:45)(cid:73)(cid:82)(cid:79)(cid:83)(cid:144)(cid:65)(cid:87)(cid:0)(cid:36)(cid:150)(cid:66)(cid:82)(cid:79)(cid:87)(cid:83)(cid:75)(cid:73) (cid:43)(cid:79)(cid:82)(cid:69)(cid:75)(cid:84)(cid:65)(cid:0) (cid:33)(cid:78)(cid:78)(cid:65)(cid:0)(cid:45)(cid:65)(cid:82)(cid:73)(cid:65)(cid:0)(cid:52)(cid:72)(cid:79)(cid:82) (cid:41)(cid:87)(cid:79)(cid:78)(cid:65)(cid:0)(cid:48)(cid:73)(cid:83)(cid:73)(cid:69)(cid:87)(cid:73)(cid:67)(cid:90) (cid:51)(cid:75)(cid:144)(cid:65)(cid:68)(cid:0)(cid:73)(cid:0)(cid:144)(cid:65)(cid:77)(cid:65)(cid:78)(cid:73)(cid:69) (cid:87)(cid:87)(cid:87)(cid:14)(cid:87)(cid:89)(cid:68)(cid:65)(cid:87)(cid:78)(cid:73)(cid:67)(cid:84)(cid:87)(cid:79)(cid:74)(cid:65)(cid:75)(cid:14)(cid:80)(cid:76) © (cid:35)(cid:79)(cid:80)(cid:89)(cid:82)(cid:73)(cid:71)(cid:72)(cid:84)(cid:0)(cid:66)(cid:89)(cid:0)(cid:55)(cid:79)(cid:76)(cid:84)(cid:69)(cid:82)(cid:83)(cid:0)(cid:43)(cid:76)(cid:85)(cid:87)(cid:69)(cid:82)(cid:0)(cid:48)(cid:79)(cid:76)(cid:83)(cid:75)(cid:65)(cid:0)(cid:51)(cid:80)(cid:14)(cid:0)(cid:90)(cid:0)(cid:79)(cid:14)(cid:79)(cid:14)(cid:0)(cid:18)(cid:16)(cid:17)(cid:16) (cid:33)(cid:76)(cid:76)(cid:0)(cid:82)(cid:73)(cid:71)(cid:72)(cid:84)(cid:83)(cid:0)(cid:82)(cid:69)(cid:83)(cid:69)(cid:82)(cid:86)(cid:69)(cid:68)(cid:14) (cid:41)(cid:51)(cid:34)(cid:46)(cid:0)(cid:25)(cid:23)(cid:24)(cid:13)(cid:24)(cid:19)(cid:13)(cid:18)(cid:22)(cid:20)(cid:13)(cid:17)(cid:16)(cid:24)(cid:23)(cid:13)(cid:17) (cid:55)(cid:89)(cid:68)(cid:65)(cid:78)(cid:69)(cid:0)(cid:80)(cid:82)(cid:90)(cid:69)(cid:90)(cid:26) (cid:55)(cid:79)(cid:76)(cid:84)(cid:69)(cid:82)(cid:83)(cid:0)(cid:43)(cid:76)(cid:85)(cid:87)(cid:69)(cid:82)(cid:0)(cid:48)(cid:79)(cid:76)(cid:83)(cid:75)(cid:65)(cid:0)(cid:51)(cid:80)(cid:14)(cid:0)(cid:90)(cid:0)(cid:79)(cid:14)(cid:79)(cid:14) (cid:50)(cid:69)(cid:68)(cid:65)(cid:75)(cid:67)(cid:74)(cid:65)(cid:0)(cid:43)(cid:83)(cid:73)(cid:150)(cid:156)(cid:69)(cid:75) (cid:16)(cid:17)(cid:13)(cid:18)(cid:19)(cid:17)(cid:0)(cid:55)(cid:65)(cid:82)(cid:83)(cid:90)(cid:65)(cid:87)(cid:65)(cid:12)(cid:0)(cid:85)(cid:76)(cid:14)(cid:0)(cid:48)(cid:144)(cid:79)(cid:67)(cid:75)(cid:65)(cid:0)(cid:21)(cid:65) (cid:84)(cid:69)(cid:76)(cid:14)(cid:0)(cid:18)(cid:18)(cid:0)(cid:21)(cid:19)(cid:21)(cid:0)(cid:24)(cid:16)(cid:0)(cid:16)(cid:16) (cid:69)(cid:13)(cid:77)(cid:65)(cid:73)(cid:76)(cid:26)(cid:0)(cid:75)(cid:83)(cid:73)(cid:65)(cid:90)(cid:75)(cid:73)(cid:32)(cid:87)(cid:79)(cid:76)(cid:84)(cid:69)(cid:82)(cid:83)(cid:75)(cid:76)(cid:85)(cid:87)(cid:69)(cid:82)(cid:14)(cid:80)(cid:76) (cid:87)(cid:87)(cid:87)(cid:14)(cid:87)(cid:79)(cid:76)(cid:84)(cid:69)(cid:82)(cid:83)(cid:75)(cid:76)(cid:85)(cid:87)(cid:69)(cid:82)(cid:14)(cid:80)(cid:76) (cid:43)(cid:83)(cid:73)(cid:199)(cid:71)(cid:65)(cid:82)(cid:78)(cid:73)(cid:65)(cid:0)(cid:73)(cid:78)(cid:84)(cid:69)(cid:82)(cid:78)(cid:69)(cid:84)(cid:79)(cid:87)(cid:65)(cid:26)(cid:0)(cid:87)(cid:87)(cid:87)(cid:14)(cid:80)(cid:82)(cid:79)(cid:70)(cid:73)(cid:78)(cid:70)(cid:79)(cid:14)(cid:80)(cid:76) Write the future Hasło przewodnie kampanii reklamowej Nike Dla M., źródła moich emocji Spis treści O autorce ............................................................................................................... 11 Przedmowa ............................................................................................................. 13 Wstęp ..................................................................................................................... 15 Część I. O co chodzi z tymi pytaniami? .................................................................. 19 Rozdział 1. Z jakiego powodu napisałam książkę o pytaniach? .............................. 21 Powód 1. Zmiana na lepsze ......................................................................... 21 Powód 2. Nowy kierunek ............................................................................. 22 Powód 3. Progres komunikacyjny ................................................................. 23 Rozdział 2. Dlaczego warto zadawać pytania? ....................................................... 25 Powód 1. Odpowiedzi .................................................................................. 26 Powód 2. Myślenie ....................................................................................... 27 Powód 3. Informacje .................................................................................... 29 Powód 4. Kontrola ....................................................................................... 32 Powód 5. Otwieranie się .............................................................................. 33 Powód 6. Jakościowo dobre słuchanie .......................................................... 34 Powód 7. Przekonanie siebie ........................................................................ 35 Rozdział 3. Nowe narzędzie zarządzania? .............................................................. 37 Co się dzieje, kiedy liderzy nie zadają pytań? ............................................... 38 Twarzą w twarz z rzeczywistością ................................................................. 39 Pytania – najważniejsze narzędzie przywódcy ............................................... 39 Dobre pytania i wielcy liderzy ...................................................................... 40 Rozdział 4. Kultura organizacyjna oparta na zadawaniu pytań ............................... 42 Czym jest kultura organizacyjna oparta na pytaniach? .................................. 43 Korzyści organizacyjne płynące z kultury organizacyjnej opartej na zadawaniu pytań...................................................................................... 43 8 Spis treści Korzyści indywidualne płynące z kultury organizacyjnej opartej na zadawaniu pytań...................................................................................... 47 Rozdział 5. Trudności z zadawaniem pytań ............................................................ 51 Pragnienie chronienia siebie ......................................................................... 51 Pośpiech ....................................................................................................... 53 Brak umiejętności ......................................................................................... 53 Brak przyzwolenia w firmie na zadawanie pytań .......................................... 54 Dyskomfort ................................................................................................. 55 Rozdział 6. Czym są właściwe pytania? .................................................................. 57 Pytania, które odbierają energię i które jej dodają ........................................ 58 Korzyści z wielkich pytań ............................................................................. 59 Rozdział 7. Rodzaje pytań ..................................................................................... 62 Pytania zamknięte i otwarte ......................................................................... 63 Inne rodzaje pytań ....................................................................................... 67 Tworzenie mądrych pytań ............................................................................ 71 Pytania o negatywnych konotacjach ............................................................. 73 Dodatkowe przykłady dobrych pytań ........................................................... 75 Rozdział 8. Sztuka zadawania pytań....................................................................... 77 Uczenie się i osądzanie ................................................................................ 77 Jak formułować pytania? .............................................................................. 80 Etapy procesu zadawania pytań .................................................................... 81 Rozdział 9. Właściwy sposób zadawania pytań ...................................................... 88 System zadawania pytań ............................................................................... 88 Złote zasady sztuki zadawania pytań ............................................................ 91 Rozdział 10. Słuchanie i obserwacja ....................................................................... 96 Aktywne słuchanie ....................................................................................... 98 Cztery organy słuchania ............................................................................... 99 Kilka wskazówek związanych z aktywnym słuchaniem ................................. 99 Słuchanie typu A ........................................................................................ 101 Słuchanie typu B ........................................................................................ 104 Co robić, żeby dobrze słuchać? .................................................................. 105 Obserwacja ................................................................................................ 109 Rozdział 11. SFA – koncentracja na rozwiązaniach ............................................... 113 Solution Focused Approach – podejście skupione na rozwiązaniu ............... 114 Problem i rozwiązanie ................................................................................ 115 Zasady podejścia skupionego na rozwiązaniu ............................................. 116 Solution Focused Coaching – coaching skupiony na rozwiązaniu................ 117 Trzy etapy poszukiwania rozwiązania ......................................................... 117 Rozmowy oparte na SFC ............................................................................ 118 Spis treści 9 Narzędzia umożliwiające kreowanie rozwiązań .......................................... 119 Pytania budujące rozwiązanie ..................................................................... 119 Rozdział 12. Kreowanie kultury organizacyjnej związanej z zadawaniem pytań .... 124 Rola lidera w kształtowaniu kultury organizacyjnej opartej na zadawaniu pytań.................................................................................... 124 Przełamywanie oporu ................................................................................. 129 Część II. Pytania w służbie zarządzania ................................................................ 133 Rozdział 13. Budowanie wzmacniających relacji................................................... 135 Wzmacnianie refleksji i uczenia się ............................................................. 137 Zachęcanie do działania i innowacji ........................................................... 137 Pytania i zespół .......................................................................................... 138 Rozwiązywanie konfliktów ........................................................................ 142 Dzielenie się odpowiedzialnością ................................................................ 143 Budowanie przywództwa ........................................................................... 144 Rozdział 14. Pytania i rekrutacja .......................................................................... 145 Profil idealnego pracownika ....................................................................... 145 Wywiady .................................................................................................... 150 Cztery obszary profilu pracy – przykłady i pytania ..................................... 152 Aktywne słuchanie kandydatów ................................................................. 155 Końcowa faza rozmowy ............................................................................. 156 Referencje .................................................................................................. 157 Pytania przydatne w trakcie rozmowy z kandydatem ................................. 157 Pytania do nowych pracowników ............................................................... 158 Rozdział 15. Szkolenie i coachowanie .................................................................. 160 Rozdział 16. Pytania i ustalanie celów .................................................................. 164 Rozdział 17. Motywowanie ................................................................................. 168 Atmosfera motywacji ................................................................................. 168 Rozdział 18. Delegowanie .................................................................................... 175 Rozdział 19. Rozwiązywanie problemów ............................................................. 181 Etapy rozwiązywania problemów ............................................................... 183 Problemy osobiste ...................................................................................... 185 Praca wstecz ............................................................................................... 190 Kreatywność .............................................................................................. 190 Rozdział 20. Ocena okresowa .............................................................................. 195 Pytania w czasie rozmowy oceniającej ........................................................ 199 Rozdział 21. Podejmowanie decyzji i działania ..................................................... 203 Krok 1. Podejmowanie decyzji ................................................................... 203 Krok 2. Podejmowanie działania ............................................................... 205 10 Spis treści Indywidualne podejmowanie decyzji ......................................................... 206 Rozdział 22. Kreowanie strategii i umożliwianie zmian ....................................... 210 Odświeżanie perspektywy ......................................................................... 210 Interesariusze ............................................................................................ 211 Rozwijanie wizji i wartości strategicznych ................................................. 213 Przewodzenie zmianom organizacyjnym .................................................... 215 Rozdział 23. Konkluzje i zakończenie .................................................................. 218 Zadawanie pytań zmienia nas .................................................................... 218 Pytania do samego siebie ........................................................................... 219 Lider zadaje pytania .................................................................................. 220 Dodatek 1. Przykłady pytań ................................................................................. 223 Dodatek 2. Struktury prowadzenia rozmów ........................................................ 244 Przypowieść na koniec ......................................................................................... 256 Bibliografia (polecana literatura dodatkowa) ....................................................... 257 Indeks .................................................................................................................. 261 O autorce Olga Rzycka, coach, trener, psycholog. Ukończyła Uniwersytet Jagielloński (psychologia stosowana). Posiada międzynarodowy certyfikat International Coach Community ICC, jest także członkiem The International Associa- tion of Coaches. Swoje umiejętności zawodowe doskonaliła, uczestnicząc w wielu szkoleniach i kursach, m.in.: „The Art and Science of Coach- ing” (Erickson College International, ICF), ICC Business Coaching, ICC Coaching, The Horse Assisted Professional Development, Zaawansowane Techniki Coachingowe (ICC), Certyfikacja Insights, Szkoła Psychoterapii Psychodynamicznej, Szkoła Trenerów i Konsultantów Zarządzania, Szkoła Psychoterapii Krótkoterminowej. Jest właścicielem firmy Development Company (www.d4e.eu). Od długiego czasu zgłębia tajniki szeroko rozumianego rozwoju osobi- stego i jego związku z osiąganiem celów. Od wielu lat jej zainteresowania za- wodowe dotyczą wykorzystywania psychologii w organizacjach. Szczegól- ną estymą darzy coachingi, szkolenia i warsztaty, czyli to, co związane jest z rozwojem kadry menedżerskiej. Tworzy autorskie projekty jej rozwoju. Różnorodne doświadczenia sprawiły, że jest specjalistą w budowaniu i pogłębianiu relacji interpersonalnych. Cechuje ją wysoka kultura osobista. Jej mocne strony to świetna organizacja pracy własnej i efektywne wykorzy- stywanie czasu. Pasja, zaangażowanie i poczucie osobistej odpowiedzialno- ści towarzyszą jej w każdej dziedzinie życia. Skuteczna komunikacja pomaga jej w pracy zespołowej oraz efektywnym rozwiązywaniu sytuacji trudnych, zarówno grupowych, jak i indywidualnych. W pracy z ludźmi skupia się na efektywności i osiąganiu wyznaczonych celów, w połączeniu z potrzebami, wartościami i dbałością o relacje międzyludzkie. W życiu prywatnym jest żoną, córką, siostrą, przyjaciółką, koleżanką… Uwielbia snowboard, śnieg, szybkie samochody i poznawanie ludzi. Czas wolny spędza w samotności, czytając, jeżdżąc konno, malując. Lubi maka- ron pod każdą postacią i zieloną herbatę. 12 O autorce Wartości, które jej przyświecają, to ROZWÓJ, ZMIANA, doskonalenie, towarzyszenie ludziom. Jest ciekawa ludzi i świata, nie lubi rutyny i powta- rzalności. Pracuje z kadrą menadżerską (executive) zatrudnioną w: • korporacjach, • małych i średnich przedsiębiorstwach, • • firmach rekrutacyjnych, szkoleniowych, doradczych. instytucjach non profit, Zajmuje się także klientami indywidualnymi. Realizuje projekty rozwojowe dla kadr menadżerskich. Prowadzi coa- chingi indywidualne i zespołowe oraz uczy menadżerów, jak wdrażać coa- chingowy styl zarządzania. Pracowała z menadżerami średniego, wysokiego i najwyższego szczebla oraz z właścicielami bardzo różnych firm. Zaprasza do kontaktu wszystkich gotowych na spotkanie z samym sobą (o.rzycka@d4e.eu). Chętnie odpowie na potrzeby rozwojowe Państwa firmy. Jeżeli są Państwo zainteresowani ofertą szkoleń, coachingów, prezenta- cji, konsultacji prowadzonych przez Olgę Rzycką, prosimy o kontakt: o.rzycka@d4e.eu 501 466 538 Przedmowa Pracując z ludźmi przez wiele lat, obserwując ich, rozmawiając z nimi, za- stanawiałam się, co odróżnia tych, którzy są skutecznymi liderami, od całej reszty. To, co zauważyłam, zaskoczyło mnie. Oni po prostu zadają pytania. Kieruje nimi czysto dziecięca ciekawość i zainteresowanie tym, co drugi człowiek ma do powiedzenia. Zadają pytania także sobie... Wniosek ten doprowadził mnie do następnego: co zrobić, żeby pokazać większej liczbie ludzi korzyści płynące z zadawania pytań? Pomysł napisania książki i pro- wadzenia warsztatów związanych właśnie z tą umiejętnością był naturalną odpowiedzią. Potem pojawiły się kolejne pytania, m.in.: „Jak to zrobić?”. Efektem wielu pytań i odpowiedzi jest ta książka. Mam nadzieję, że za- razi cię ona ideą zwiększenia liczby pytań zadawanych sobie i innym. Jestem pewna, że efekty takich działań cię zaskoczą. Chciałabym, żeby ta książka była jedną z tych, które zmieniają losy. Pytania bowiem, które zadajemy, kreują nasze życie. Pytania, których nie zadajemy – także. Wszystkie zmiany, zarówno te błahe, jak i te bardziej zna- czące, zaczynają się właśnie od postawienia pytania. * * * Efektywny lider nie zna wszystkich odpowiedzi. Zamiast tego praktyku- je zadawanie pytań. Jednym ze sposobów poprawy jakości przywództwa jest zadawanie pytań, zwłaszcza pytań właściwych. Drugą czynnością jest zachęcanie ludzi do zadawania pytań. Kiedy nauczysz się zadawać pytania i będziesz to robił efektywnie, zwiększysz swój wpływ na zachowania osób, grup i organizacji. * * * 14 Przedmowa Z całego serca dziękuję wszystkim, którzy zadawali mi pytania... i tym, którzy opowiadają przypowieści. Olga Rzycka PS. Idee tu zawarte są raczej inspiracjami niż algorytmami postępowania. Liczę na twoje uwagi i sugestie. o.rzycka@d4e.eu Wstęp Ważne jest, by nigdy nie przestać pytać. Ciekawość nie istnieje bez przyczyny. Wystarczy więc, jeśli spróbujemy zrozumieć choć trochę tej tajemnicy każdego dnia. Nigdy nie trać świętej ciekawości. Kto nie potrafi pytać, nie potrafi żyć. Albert Einstein Dzięki zadawaniu pytań nie tylko zdobywasz informacje. Liderzy, którzy pytają, przede wszystkim wspierają swoich ludzi. Zachęcają ich do partycy- pacji w zarządzaniu, do pracy zespołowej, do dzielenia się pomysłami i zgła- szania innowacji. Za pomocą pytań budują relacje i rozwiązują problemy. Liderzy odnoszący sukces przewodzą ludziom za pomocą pytań. Kreują kontekst, w którym zadawanie pytań jest naturalnym zachowaniem. Z ba- dań przeprowadzonych w 1996 roku przez Center for Creative Leadership wynika, że kluczem do sukcesu w zarządzaniu ludźmi było kreowanie wa- runków, w których wszyscy wszystkim mogli zadawać pytania. Pytania zachęcają do myślenia. Za ich sprawą wykluwają się nowe po- mysły i powstają nowe sposoby realizowania starych zadań. Pytania poma- gają przyznać się, że nie znamy wszystkich odpowiedzi. Dzięki nim jesteśmy pewniejszymi siebie nadawcami komunikatów. Niestety wielu liderów jest nieświadomych niezwykłej mocy pytań i tego, że dzięki nim można genero- wać krótko- i długoterminowe rezultaty. Zadawanie pytań jest często niedoceniane w zarządzaniu ludźmi. Pro- wadząc szkolenia, z dużym zainteresowaniem obserwuję reakcje menedże- rów różnych szczebli. Uczą się, jak wykorzystywać pytania, a potem ze zdziwieniem i zachwytem przekonują się, że to działa, że dzięki pytaniom osiągają niezwykłe efekty i... zadają coraz więcej dobrych pytań. Wielu menedżerów nie interesuje, co dzieje się z ich ludźmi, dlatego umyka im wiele informacji, które mogłyby pomóc w zarządzaniu zespoła- mi i osiąganiu celów. Ciekawość pomaga w zarządzaniu. Ćwiczyć ją moż- na poprzez zadawanie pytań. Dobre pytania otwierają zamknięte drzwi, 16 Wstęp wywołują wspomnienia, stymulują do oryginalnego myślenia, prowokują zmianę. Dzięki nim ludzie sprawdzają swoje aspiracje, motywacje, wybory, założenia, priorytety i zachowania. Ktoś kiedyś powiedział, że można poznać, kto jest bystry, po odpowie- dziach, jakich udziela. To, czy ktoś jest mądry, możesz sprawdzić poprzez pytania, jakie zadaje. Mądry menedżer ma swój osobisty repertuar pytań i wie, kiedy i jakie pytanie zadać, żeby stymulować rozmówcę i posuwać dialog do przodu, w kierunku coraz głębszego samopoznania, eksplorowa- nia siebie, odkrywania własnych motywacji. Za pomocą pytań może sta- wiać wyzwania, prowokować rozmówcę do wyrażania opinii albo zachęcać go, żeby snuł marzenia. Wszystko po to, by poprawić efektywność. Na podstawie moich doświadczeń mogę nawet zaryzykować twierdze- nie, że zadaniem współczesnego menedżera jest zadawanie większej licz- by właściwych pytań. Nie musi on znać wszystkich odpowiedzi, ważne, by był bardziej zainteresowany postępem w realizacji zadań niż wyjaśnianiem przyczyn niepowodzeń. Umiejętność komunikacji z ludźmi stanowi esencję sukcesu. Zrozumienie wartości zadawania pytań jest jednym z czynników suk- cesu w biznesie i w życiu. Kiedy mówisz i nie pytasz, potwierdzasz to, co już wiesz. Aby odkryć to, czego nie wiesz, musisz pytać. No i oczywiście słuchać odpowiedzi. Gdybyśmy nie zadawali pytań, wszyscy bylibyśmy trochę upośledzeni. Potrzebujemy zadawać więcej pytań, które asystują w rozwoju jednostek, zespołów, organizacji i nas samych. Pytania są podstawą sukcesu. Średniej jakości lider rzadko zadaje pytania dotyczące siebie czy innych. Dobry li- der zadaje bardzo dużo pytań. Natomiast wspaniały lider zadaje wspaniałe, wielkie pytania. Jeśli do tej pory nigdy nie rozważałeś opcji, by z pytań zrobić narzędzie przywództwa, to ta książka jest dla ciebie. Oczywiście możesz powiedzieć, że wielu liderów pyta ciągle. Jednak pytania typu: „Dlaczego nie nadąża- my?”, „Dlaczego plan nie jest realizowany?”, „Dlaczego nie osiągamy za- kładanych rezultatów?”, „Kto nie nadąża?”, „Jaki jest problem z tym pro- jektem?”, „Czyj to był pomysł?” raczej odbierają energię, niż motywują do wzmożonego wysiłku. Powodują, że ludzie czują się winni i wątpią w to, że prośba o informację jest szczera. Pytania innego typu ocierają się o mani- pulację, na przykład: „Nie zgadasz się ze mną w tym temacie?”, „Nie jesteś graczem zespołowym?”. Jeżeli zadajesz takie pytania, to ta książka też jest dla ciebie. Nie chodzi więc o to, że menedżerowie zadają za mało pytań. Często zadają ich olbrzymie ilości, ale nie są to pytania właściwe. Inni nie pytają w sposób, który prowadzi do szczerych, treściwych odpowiedzi, jeszcze inni Wstęp 17 nie wiedzą, jak słuchać odpowiedzi i jak zbudować klimat, w którym zada- wanie pytań będzie pożądanym standardem. I dlatego ta książka powstała. Dzięki niej staniesz się silniejszym liderem, nauczysz cię, jak zadawać właś- ciwe pytania efektywnie, jak słuchać efektywnie i jak kreować atmosferę, w której zadawanie pytań jest czymś równie naturalnym co oddychanie. Chcę, byś przekonał się, że pytania mają moc, i zastanowił się, jak moż- na ją wykorzystać do poprawy życia swojego i innych. Bez pytań jesteśmy jak podróżnicy bez mapy. Dzięki pytaniom natomiast możemy przejąć kon- trolę nad własnym życiem i podejmować decyzje, w którą stronę się udać i jaką drogę wybrać. Mam nadzieję, że po lekturze tej książki przynajmniej niektórzy czytel- nicy rozpoczną eksperymenty ze zmianą stylu zarządzania, łatwiej osiągną sukces i zrealizują się jako przywódcy. Książka ta jest adresowana do menedżerów ze wszystkich stopni hierar- chii organizacyjnej, zarówno tych, którzy dopiero zaczynają karierę i przy- zwyczajają się do kierowania zespołami, aż do prezesów firm i dyrektorów zarządzających. Myślę jednak, że każdy, kto po nią sięgnie, może z niej skorzystać. Nauczy się, jak zadawać pytania. Niezwykłe pytania. Pytania, które będą budowały relacje międzyludzkie. Relacje bowiem powstają na fundamencie wymiany informacji, a nie na jednostronnym monologu. Po lekturze tej książki będziesz dysponował umiejętnością, która otwo- rzy przed tobą wiele nowych drzwi. Ukażą ci się niespotykane dotąd prze- strzenie – wykorzystaj je. Po prostu pytaj... Olga Rzycka o.rzycka@d4e.eu PS. Drogi czytelniku, w tej książce nie będę cię namawiała do niczego, czego byś do tej pory nie robił. Będę cię zachęcała, żebyś robił tego więcej i robił to dobrze. Książka ta pokazuje, jak zmienić zwykłą umiejętność rozmowy w sztukę zadawania pytań. Część I O co chodzi z tymi pytaniami? Rozdział 1 Z jakiego powodu napisałam książkę o pytaniach? Nieprzeliczona liczba odpowiedzi oczekuje na swe pytania. Jose Saramango Głęboko wierzę, że każda zmiana zaczyna się od zadania pytania. Każdemu z nas chodzi przecież o to, by było lepiej, niż jest. Każdy z nas czegoś chce, czegoś oczekuje, coś chciałby zmienić. Pytania w tym pomagają. Dzięki nim możemy zmierzać w zupełnie nowym, może nawet niespodziewanym kierunku. Osiągamy progres, rozwój. Każde zadane pytanie otwiera przed nami nowe drzwi, przez które możemy przejść, by dowiedzieć się czegoś, czego być może nie wiemy. Powód 1. Zmiana na lepsze Tak. Chcę się zmieniać na lepsze. Chcę również, abyś ty zmieniał się na lepsze. Chcę także, by świat razem z nami zmieniał się na lepsze. Jakkol- wiek pretensjonalnie to brzmi, odnoszę wrażenie, że właśnie ciekawość, zadawanie pytań i prawdziwe słuchanie to czynniki, dzięki którym relacje międzyludzkie się poprawiają. Za każdym razem, kiedy otwierasz usta, żeby coś powiedzieć, masz dwie opcje do wyboru: możesz albo coś stwierdzić, albo o coś zapytać. Zadawa- nie pytań może zmienić twoje życie. Dzięki zadawaniu pytań lepiej poznasz siebie i dobrze zrozumiesz motywy dokonanych wyborów. Podejmiesz dzia- łania, które zmienią twoje życie. Wierzę, że mamy możliwość takiej zmiany. Być może należysz do ludzi, którzy w rezultacie porażek i frustracji za- dają pytania prowadzące donikąd: „Dlaczego to zawsze mnie się coś takie- go przydarza?”, „Dlaczego nigdy nie mogę zrobić czegoś dobrze?”. Pytania tego typu skutkują przygnębiającymi odpowiedziami, na przykład: „Jestem 22 Część I. O co chodzi z tymi pytaniami? za głupi”, „Dostaję tylko to, na co zasługuję. W związku z tym prawdopo- dobnie jest tak, że nie zasługuję na nic więcej”. Być może także zadajesz ne- gatywne pytania innym: „Dlaczego zawsze mi to robisz?”, „Jak możesz być taki bezmyślny?”. Odpowiedzi są bolesne i dla jednej, i dla drugiej strony. Kiedy zmienisz nawyki językowe, zmienią się także twoje życiowe prio- rytety. Będziesz koncentrował się na szukaniu rozwiązań, a nie na szukaniu winnych. Będziesz dodawał sobie i innym energii do działania, zamiast ją blokować. Właściwe pytania pomogą ci ruszyć do przodu i wybrnąć z nie- wygodnych okoliczności lub trudnych sytuacji. Lepsze pytania zapewniają lepsze odpowiedzi. Lepsze odpowiedzi prowadzą do lepszych rozwiązań. Kiedy nauczysz się stawiać lepsze pytania, poprawisz swoje relacje zarówno w domu, jak i w pracy. W tej książce przyglądam się pytaniom, aby je na nowo ożywić. Pytania wpływają na podejmowanie działań prowadzących do zamierzonych efek- tów. Ludzie, którzy nie wstydzą się zadawać pytań, awansują, ponieważ wiedzą więcej. Istnieje korelacja między wiedzą a możliwością podejmowa- nia decyzji. Istnieje też korelacja między ludźmi, którzy mają informacje, a ludźmi, którzy osiągnęli sukces. Wierzę głęboko, że każdy progres i każda poprawa, mają źródło w odpowiednio sformułowanym pytaniu. Powód 2. Nowy kierunek Pracując z ludźmi, często odnoszę wrażenie, że chronią się za różnego ro- dzaju racjonalizacjami, które pozwalają im funkcjonować w świecie bizne- su. Patrzą na rzeczywistość jednokanałowo, jak koń dorożkarski, który ma klapki na oczach. Poprzez zadawanie pytań i zastanawianie się nad odpo- wiedziami można powoli ściągać klapki z oczu i dostrzegać wielowymiaro- wość rzeczywistości. I właśnie ta książka może się do tego przyczynić. Czy dostajesz w życiu to, czego chcesz? Czy twoje relacje zmierzają w dobrym kierunku? Czy jesteś usatysfakcjonowany tym, jak rozwija się twoja kariera? Czy masz poczucie, że wykorzystujesz swój potencjał? Jeżeli odpowiedzi na którekolwiek z tych pytań są przeczące, masz do- bry powód, by przeczytać tę książkę. Będzie ona punktem zwrotnym. Za- czniesz myśleć inaczej. Lepiej zrozumiesz sytuacje, które zdarzają się każde- go dnia. Poprzez zwiększenie liczby i poprawę jakości pytań możesz inaczej ukierunkować swoje życie. Możesz dzięki temu uzyskać też więcej tego, czego potrzebujesz. 1. Z jakiego powodu napisałam książkę o pytaniach? 23 Powód 3. Progres komunikacyjny Nad własnymi umiejętnościami komunikacyjnymi można pracować i moż- na je stopniowo podnosić. Jednym z małych kroków na tej drodze jest za- dawanie podczas rozmów większej liczby pytań. Podróżowanie bardzo zatłoczoną autostradą informacji staje się coraz trudniejsze. Komunikacja, wskutek zamętu informacyjnego, cierpi. Jest co- raz mniej czytelna i coraz mniej spójna. Niezwykła umiejętność przyśpiesza- nia komunikacji miała uczynić życie łatwiejszym, aczkolwiek sprawiła tylko, że jest ono bardziej skomplikowane. W świecie opartym na szybkości nasza koncentracja słabnie. Okazuje się, że nie mamy nawet czasu, żeby z sobą rozmawiać, mimo niezwykłego rozwoju technologii komunikacyjnych. Faksy, e-maile, komórki, pagery miały ułatwić porozumiewanie się i łącze- nie w grupy. Nie zawsze jednak tak jest. Często dzięki tym urządzeniom dochodzi do większej liczby nieporozumień. Coraz rzadsze są momenty, w których ludzie spotykają się twarzą w twarz i rozmawiają. Jak na ironię, przyczyną alienacji w miejscu pracy czy w domu jest nie brak komunikacji, ale jej nadmiar. Ponadto komunikację tę charakteryzuje miałka jakość. Co zatem możemy zrobić, żeby rozumieć siebie nawzajem lepiej? Mo- żemy zadawać pytania. Pytania wprowadzają nas z powrotem w przestrzeń ludzkich kontaktów. Z jakiego powodu się komunikujemy? Dlatego, że potrzebujemy infor- macji. Żeby zdobyć te informacje, musimy wiedzieć, jakie pytania zadać i jak to zrobić. A wiedza potrzebna nam jest, żeby uzyskać korzyści. Posiadanie informacji to oznaka mocy. Informacja rządzi światem. W dobie informacji ten, kto ma jej więcej, wygrywa. Nigdy wcześniej posiadanie informacji we właściwym czasie nie było tak ważne, nigdy też nie budowało lepszych relacji. Z umiejętności zadawania pytań skorzystać może każdy, od prezesa gi- gantycznej korporacji po ucznia szkoły średniej, który właśnie będzie zdawał maturę i zastanawia się, co powinien robić dalej. Wiedza o tym, jak zadać właściwe pytanie, pomoże ci w sprawniejszym rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu lepszych decyzji. Uzyskasz więcej od życia, zrozumiesz sie- bie lepiej i będziesz umiał zmienić to, co chcesz zmienić. Prawdopodobnie też dzięki temu dowiesz się, co jest ważne dla ludzi z twojego otoczenia, i jak mogą osiągnąć swoje cele. Większość menedżerów, z którymi pracuję, to inteligentni ludzie, bardzo zmotywowani, często jednak mający problemy z komunikacją w zespole. Za- stanawiają się, z jakiego powodu nie są tak efektywni, jak chcieliby być. Od- powiedź jest całkiem jasna i oczywista: oni mówią, zamiast pytać. Mają men- talność wykładowcy, który naucza, bo wie. Zakładają, że wystarczy poprosić o zmianę zachowania i zmiana nastąpi. Ta metoda działa jednak rzadko. 24 Część I. O co chodzi z tymi pytaniami? Jeżeli chcesz uzyskać lepsze efekty i zmotywować ludzi do większego wysiłku, zadbaj o proces komunikacji. Naucz się zadawać pytania. Przypowieść Skrzydła Kiedy dorósł, ojciec powiedział do niego: – Synu mój, nie wszyscy rodzimy się ze skrzydłami. Prawdą jest, że nie masz obowiązku latania, ale myślę, że szkoda by było, abyś ograniczał się wyłącznie do chodzenia, posiadając skrzydła. – Ale ja nie umiem latać – odpowiedział syn. – To prawda – rzekł ojciec. Wszedł z nim na górę i stanął nad przepaścią. – Widzisz, synu? To jest próżnia. Kiedy zechcesz latać, przyjdziesz tutaj, nabie- rzesz powietrza, skoczysz w otchłań, rozłożysz skrzydła, polecisz. Syn zwątpił. – A jak spadnę? – Chociaż spadniesz, nie umrzesz. Będziesz miał tylko parę zadraśnięć, któ- re uodpornią cię na kolejną próbę – odparł ojciec. Syn wrócił do wioski, aby spotkać się ze swymi kompanami. Ci z najbar- dziej ograniczoną zdolnością myślenia powiedzieli: – Zwariowałeś? Po co? Twój ojciec oszalał do reszty... Do czego potrzebne ci jest latanie? Nie wygłupiaj się! Najlepsi przyjaciele doradzili mu: – A jeśli byłoby to prawdą? Czy to nie jest niebezpieczne? Czemu nie za- czniesz stopniowo? Spróbuj skoczyć z drabiny albo z korony drzewa. Ale… ze szczytu? Młodzieniec posłuchał rad. Wszedł na wierzchołek drzewa i nabrawszy od- wagi, skoczył. Rozwinął skrzydła, potrząsnął nimi z całej siły, ale niestety runął na ziemię. Z wielkim guzem na czole spotkał się ze swoim ojcem. – Okłamałeś mnie! Nie mogę latać. Spróbowałem i zobacz, jak się uderzy- łem! Nie jestem taki jak ty. Moje skrzydła są do ozdoby! – Synu mój – rzekł ojciec – żeby latać, trzeba sobie stworzyć przestrzeń wolnego powietrza do rozłożenia skrzydeł. Podobnie jest ze spadochronem: potrzebujesz pewnej wysokości, zanim skoczysz. Aby latać, trzeba zacząć brać ryzyko na siebie. Jeśli nie chcesz, to możesz zrezygnować i już zawsze chodzić. ? Pytanie • A Ty co wybierasz? Rozdział 2 Dlaczego warto zadawać pytania? Kto pyta nie błądzi. Pomyśl, ile pytań zadajesz w ciągu dnia. Ile ich zadawałeś na różnych eta- pach swojego życia? W jakim stopniu wpłynęły one na miejsce, w którym teraz jesteś? W jakim innym miejscu chciałbyś być? Co zrobisz, żeby tam się dostać? Jaki będzie twój pierwszy krok? Od zawsze ludzie chcieli się rozwijać, wprowadzać innowacje, inspiro- wać, badać, uczyć się, rozumieć, tworzyć, wyobrażać, odkrywać, wynajdo- wać, weryfikować, udoskonalać... Mamy wrodzoną umiejętność zadawa- nia pytań. Jest ona motorem ludzkości, postępu, rozwoju, osiągania tego wszystkiego, do czego ludzkość doszła. Za każdym razem, gdy chcemy coś osiągnąć, zadajemy pytania. Zadawanie pytań jest jedną z najważniejszych umiejętności determinują- cych to, co zdarzy się w twojej przyszłości. Jej opanowanie pomoże ci osią- gać cele, realizować pragnienia, spełniać marzenia. Wyzwaniem dla wielu ludzi jest czasami to, że spędzają całe swoje życie w poszukiwaniu odpowie- dzi, a nie wiedzą, że najpierw trzeba zadać właściwe pytanie. Na decyzje, które podejmujemy w życiu oraz wynikające z nich skut- ki, wpływają pytania, które zadajemy. Dlatego jakość pytań jest podstawą decyzji i konsekwencji, do których ostatecznie prowadzą. Zadając lepsze pytania, uzyskasz lepsze odpowiedzi. Czasami najtrudniejszą rzeczą jest upraszczanie. Bez względu na to, jak proste może ci się to wydawać, zadawanie pytań jest efektywnym i zmie- niającym życie narzędziem. Postawienie właściwego pytania we właściwym czasie we właściwy sposób może przyczynić się do zmiany sposobu myśle- nia, reagowania, odczuwania zarówno u ciebie, jak i u rozmówcy. Pytania mają moc otwierania nas na nowe możliwości, pomysły i wyzwania i zawsze kierują w stronę kolejnego pytania. Proces zadawania pytań wpływa na bie- żące ukierunkowanie świadomości i stan, w którym się znajdujemy. 26 Część I. O co chodzi z tymi pytaniami? Z zadawania pytań płyną niezwykłe korzyści, choć pewnie każdy z nas Istnieje wiele powodów, dla których warto zadawać pytania. Do mnie trochę inaczej będzie je definiował. przemawiają poniższe. A do Ciebie? Powód 1. Odpowiedzi W ciągu życia rozwijamy setki różnych odruchów, wśród nich także od- ruch odpowiadania na pytania. Bodźcem, który go uruchamia, jest usłysza- ne pytanie. Pytanie stymuluje układ nerwowy, zaprasza komórki mózgowe do pracy, dzięki czemu – zanim się zorientujesz – udzielasz odpowiedzi. Oczywiście odpowiedź nie jest tak niewolicjonalna jak na przykład odruch kolanowy. Nie możemy powstrzymać odruchu kolanowego, gdy ktoś ude- rzy młoteczkiem w odpowiednie ścięgno, ale oczywiście mamy możliwość nieudzielenia odpowiedzi. Pierwszą reakcją na zadane pytanie jest rozpoczęcie myślenia o odpo- wiedzi. Jeżeli nawet nie odpowiadamy na nie głośno, odpowiadamy na nie w myślach. Odruch odpowiadania nabyliśmy w pierwszych latach życia. Dokładnie wtedy, kiedy uczyliśmy się mówić. Dumni rodzice prawdopodobnie poka- zywali przy każdej okazji, jak wspaniale naśladujesz krowę, pytając cię: „Ja- siu, powiedz cioci Krysi, jak robi krowa?”. Pytania mogły dotyczyć każdej sytuacji: „Jak ma na imię twój brat?”, „Jakiego koloru jest ten samochód?”, „Jak się liczy do trzech?”. Im trafniejsze były twoje odpowiedzi, tym więk- szego buziaka dostawałeś albo tym mocniej rodzice cię przytulali w nagro- dę. Za kolejnych kilkanaście miesięcy nauczyłeś się werbalizować własne pytania i zasypałeś nimi świat: „Dlaczego niebo jest niebieskie? Dlaczego spada deszcz? Jakie sny śnią się w ciągu dnia?”. Wraz z upływem czasu rosło twoje zapotrzebowanie na odpowiedzi, ale dzięki temu poszerzałeś wiedzę na temat otaczającego cię świata. Częścią tej wiedzy był obszar związany z manierami i etykietą. Wcześnie nauczyłeś się, że bardzo niegrzecznie jest ignorować pytania, które są ci zadawane. Kiedy uczyłeś się mówić, równolegle nabywałeś wiedzę o niepisanych regułach rządzących procesem komunikacji. Jedna z nich mówi, że trzeba współpracować. Jeżeli słyszysz pytanie, wiesz, że druga osoba patrzy na ciebie i czeka na odpowiedź. Twoją naturalną reakcją jest współpraca, czyli udzielenie odpowiedzi. Nacisk na uzyskiwanie odpowiedzi towarzyszy nam przez całe życie. W szkole regularnie musieliśmy odpowiadać na pytania nauczycieli. Jeżeli nie znaliśmy odpowiedzi, często odczuwaliśmy zażenowanie, wstyd, złość, strach. Czasami nawet gryzła nas świadomość porażki. 2. Dlaczego warto zadawać pytania? 27 Istnieje także druga strona medalu. Kiedy nie odpowiadasz, w głowie rozmówcy mogą się zrodzić następne pytania, na przykład: „Dlaczego ta osoba nie odpowiada na pytania? Co ma do ukrycia?”. Jak możesz wykorzystać wiedzę z tego podrozdziału? Otóż jeżeli uważasz, że nie otrzymujesz właściwych odpowiedzi, powinieneś zmienić treść pytań i sposób, w jaki je zadajesz. Ponieważ pytania wymagają reakcji, może czasa- mi dojść do sytuacji, że usłyszymy odpowiedzi, których wcale nie chcieliśmy usłyszeć. Dlatego pytania warto zadawać odpowiedzialnie. Od ciebie zależy, jak je sformułujesz. Pytaniu powinien przyświecać konkretny cel, który po- może uzyskać oczekiwaną odpowiedź. Zanim zadasz pytanie, zapytaj zatem siebie, po co to robisz. Zdefiniuj cel poprzez zadawanie następujących pytań: • Co chcę uzyskać, zadając to pytanie? Czy potrzebuję pomocy, rady, in- formacji, zaangażowania? Czy chcę otworzyć dyskusję? Czy chcę rozwi- nąć pomysły? Czy chcę usłyszeć nowe opinie i przekonania? Czy chcę osiągnąć zgodę? Czy chcę zasugerować, że powinniśmy wziąć się do pracy, określić plan działania lub podjąć decyzję? • Kogo chcę zapytać? Kogoś, kogo znam? Kogoś, kogo w ogóle nie znam? Kogoś, kto jest dla mnie autorytetem? Kogoś spośród moich ludzi? • Jaki jest właściwy czas na zadanie tego pytania? Przy jakiej okazji warto je zadać? • Jaki będzie wpływ tego pytania? Pytania mogą być zadawane na wiele sposobów. Zanim zadasz pytanie komuś innemu, zastanów się, czy sposób, w jaki chcesz to zrobić, umożliwi udzielenie odpowiedzi. A może da się jeszcze lepiej zadać pytanie i tym samym zwiększyć prawdopodobieństwo uzyskania satysfakcjonującej odpo- wiedzi? Kiedy zadajemy pytanie, zwykle poszukujemy bardzo konkretnych in- formacji. Niestety, pytania często mają tak szeroki zasięg i są tak niekon- kretne, że odpowiedź, która pada, jest zbyt ogólna. Odpowiedzi uzależ- nione są od pytań, to już wiemy. Zatem konkretne odpowiedzi uzyskamy, zadając konkretne pytania. Znając różne rodzaje pytań, możemy świadomie kierować rozmową. Powód 2. Myślenie Ludzkie wynalazki i odkrycia są rezultatem udzielenia prawidłowych od- powiedzi. Wystarczyło zapytać: „Skoro ptaki potrafią latać, to co należy zrobić, żeby ludzie też latali?” – aby rozpocząć długą historię wymyślania samolotu.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: