Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00098 003432 18772954 na godz. na dobę w sumie
Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych. Narzędzia, kompetencje, mentalność i innowacje, które zapewnią firmie sukces - książka
Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych. Narzędzia, kompetencje, mentalność i innowacje, które zapewnią firmie sukces - książka
Autor: Liczba stron: 272
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-3634-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zarządzanie projektami
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Zaprojektuj sukces swojej firmy!

Ciągła zmienność i nieprzewidywalność. Nowe technologie. Nowe trendy. Przyzwyczajenia klientów, za którymi nie sposób nadążyć. Wczorajszy hit wszech czasów jutro popadnie w zapomnienie. Prototyp, który tydzień temu był budowany w garażu, dziś jest wdrażany do produkcji jako obiekt marzeń nastolatków. Mnóstwo pewniaków, które miały być żyłą złota, stało się rozczarowaniem i bolesną stratą. Z drugiej strony imponujące sukcesy odnoszą ci, o których miesiąc temu nikt nie słyszał. Czy w tych warunkach w ogóle da się prowadzić biznes? Czy w ogóle istnieje jakiś sposób, aby jakoś zapanować nad tym szaleństwem i po prostu wyprowadzić firmę na prostą?

Owszem, istnieje. Nazywa się projektowanie i pozwala na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych poprzez tworzenie nowych modeli biznesowych, proces uporządkowanej i kreatywnej obserwacji istniejących rynków, a także usystematyzowane rozwiązywanie problemów i określanie potrzebnego zestawu narzędzi. I właśnie o takim projektowaniu jest ta książka — bezcenny przybornik dla każdego, kto chce zaprojektować sukces firmy. Znajdziesz tu zbiór technik i metodyk, dzięki którym zaprojektujesz lepszą firmę, a także przemyślenia mistrzów biznesu i studia przypadków.

Niektóre z zagadnień poruszonych w książce:


Patrick van der Pijl i Justin Lokitz należą do kadry zarządzającej Business Models Inc. Ich pasją jest pomaganie innym firmom w budowaniu innowacyjnych modeli biznesowych i przyszłościowych strategii działania.

Lisa Kay Solomon zajmuje się strategiami przywódczymi w California College of the Arts oraz na Singularity University.

Maarten van Lieshout oraz Erik van der Pluijm zaangażowali się w utworzenie firmy Thirty-X. Zajmują się integrowaniem tworzenia strategii z projektowaniem i programowaniem.

Jonas Louisse zajmuje się wykorzystywaniem metod myślenia wizualnego i osiągnięć neuropsychologii w projektowaniu i rozwiązywaniu złożonych problemów.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Tytuł oryginału: Design a Better Business: New Tools, Skills, and Mindset for Strategy and Innovation Tłumaczenie: Bartosz Sałbut ISBN: 978-83-283-3634-6 Copyright © 2016 by John Wiley Sons, Inc. Ali Rights Reserved. This translation published under license with the original publisher John Wiley Sons, Inc. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning or otherwise, without either the prior written permission of the Publisher. Translation copyright © 2018 by Helion SA Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie/noprmo Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. JAK KORZYSTAĆ Z TEJ KSIĄŻKI SPIS TREŚCI WPROWADZENIE PRZYGOTOWANIE PUNKT WIDZENIA POZNANIE GENEROWANIE POMYSŁÓW TWORZENIE PROTOTYPÓW WERYFIKACJA SKALOWANIE S. 08 S. 24 S. 46 S. 82 S. 124 S. 152 S. 180 S. 214 Projektuj lepsze fi rmy; podwójna pętla Przygotuj swój zespół, swoje oto- czenie oraz sposób pracy Bądź buntowni- kiem, nakreśl wizję, zdefi niuj kryteria projektowania Poznaj swoich klientów, kontekst i fi rmę Naucz się genero- wać pomysły, rozwi- jać je i dokonywać ich wyboru Wcielaj pomysły w życie, szkicuj, buduj prototypy Wskaż najbardziej ryzykowne założe- nie, eksperymentuj i wykonuj zwroty Kiedy i jak skalo- wać; poziom goto- wości inwestycyjnej DODATEK S. 262 Indeks, zespół, podziękowania 8 ROZDZIAŁÓW 48 ANALIZ PRZYPADKÓW 20 NARZĘDZI 7 PODSTAWOWYCH KOMPETENCJI 29 PROJEKTANTÓW 36 TRIKÓW 150 GRAFIK Poleć książkęKup książkę Niepewność, czyli Twoja tajna broń NIEPEWNOŚĆ, CZYLI TWOJA TAJNA BROŃ Otoczenie Twoje i Twojej firmy odznacza się olbrzymią niepewnością. Warto jednak wiedzieć, że ta sama niepewność oferuje niezliczone okazje do projektowania (lub przeprojektowywania) firm zdolnych zmienić zasady gry. Te okazje tylko czekają, aż ktoś je wykorzysta. Trzeba jedynie umieć je dostrzec. Świat się zmienia. Nowe nawyki konsumentów, nowe technologie i inne trendy powodują, że firmy odnoszące kiedyś sukcesy zaczynają mieć kłopoty. Niepewność i nieprzewidywalność dzisiejszej gospodarki sieciowej decydują o tym, że całe rynki zmieniają swoje oblicze, a także pojawiają się rynki nowe. Co ciekawe, a dla niektórych bardzo przykre, spora część firm będących na czele tej rewolucji jeszcze 20 lat temu nie istniała. To nie tak, że ci nowi gracze rynkowi okazują się bystrzejsi albo że zatrudniają mądrzejszych i bardziej kompetentnych pracowników. Jak to zatem możliwe, że trafiają na żyły złota tam, gdzie mało kto się ich spodziewa? Na to pytanie można odpowiedzieć jednym słowem: projektowanie. W projektowaniu chodzi przede wszystkim o to, żeby spojrzeć na świat w nowy, lepszy sposób. To proces uporządkowany i powtarzalny, którego można się ponadto nauczyć. Dosłownie każdy może korzystać z niego w celu kreowania niepowtarzalnej wartości. Istotą projektowania nie jest rezygnacja ze wszystkich narzędzi i procesów, którymi posługiwałeś się dotychczas. Jest wręcz odwrotnie. Projektowanie umożliwia licznym początkującym firmom tworzenie nowych modeli biznesowych i nowych rynków, a także pomaga określić, kiedy i jakich narzędzi należy użyć, aby dowiedzieć się czegoś nowego, przekonać innych do obrania nowej drogi i — w ostatecznym rozrachunku — podejmować lepsze decyzje biznesowe. W projektowaniu chodzi przede wszystkim o to, aby tworzyć warunki sprzyjające rozkwitowi firm oraz ich rozwojowi i dostosowywaniu się do niepewności i zmian. Lepsze firmy to te, które do rozwiązywania problemów podchodzą w nowy, usystematyzowany sposób, w większym stopniu koncentrują się na działaniu niż na planowaniu czy prognozowaniu. Lepsze firmy łączą projektowanie ze strategią w celu wykorzystania nadarzających się okazji, by kreować wzrost oraz być liderami zmian w niepewnym i nieprzewidywalnym świecie. Ta książka będzie dla Ciebie źródłem narzędzi, kompetencji i nastawienia niezbędnego do wykorzystywania okazji powstałych z niepewności — okazji do projektowania lepszych firm. Zawarliśmy w niej mnóstwo z życia wziętych przykładów osób, które po mistrzowsku opanowały podstawy projektowania. Przedstawiamy również analizy przypadków firm, które uczyniły z projektowania fundament swoich procesów decyzyjnych i dzięki temu wprowadzają zmiany. Jako że projektowanie jest procesem powtarzalnym, zależało nam, aby ta książka była dla Ciebie nie tylko przewodnikiem po tym procesie, ale także przybornikiem, po który będziesz sięgał zawsze wtedy, gdy zaistnieje potrzeba rozszerzenia projektowania z jednego projektu lub jednego produktu na całą firmę. ramka Możesz tylko zyskać. koniec Poleć książkęKup książkę 0909 Świat się zmienia. Nowe nawyki konsumentów, nowe technologie i inne trendy powodują, że fi rmy odnoszące kiedyś sukcesy zaczynają mieć kłopoty. Niepewność i nieprzewidywalność dzisiejszej gospodarki sieciowej decydują o tym, że całe rynki zmieniają swoje oblicze, a także pojawiają się rynki nowe. Co ciekawe, a dla niektórych bardzo przykre, spora część fi rm będących na czele tej rewolucji jeszcze 20 lat temu nie istniała. To nie tak, że ci nowi gracze rynkowi okazują się bystrzejsi albo że zatrudniają mądrzejszych i bardziej kompetentnych pracow- ników. Jak to zatem możliwe, że trafi ają na żyły złota tam, gdzie mało kto się ich spodziewa? Na to pytanie można odpowiedzieć jednym słowem: projektowanie. W projektowaniu chodzi przede wszystkim o to, żeby spojrzeć na świat w nowy, lepszy sposób. To proces uporządkowany i powtarzalny, którego można się ponadto nauczyć. Dosłownie każdy może korzystać z niego w celu kreowania niepo- wtarzalnej wartości. Istotą projektowania nie jest rezygnacja ze wszystkich narzędzi i procesów, którymi posługiwałeś się dotychczas. Jest wręcz odwrotnie. Projektowanie umożliwia licznym po- czątkującym fi rmom tworzenie nowych modeli biznesowych i nowych rynków, a także pomaga określić, kiedy i jakich narzędzi należy użyć, aby dowiedzieć się czegoś nowego, przekonać innych do obrania nowej drogi i — w ostatecz- nym rozrachunku — podejmować lepsze decyzje biznesowe. W projektowaniu chodzi przede wszystkim o to, aby tworzyć warunki sprzyjające rozkwitowi fi rm oraz ich rozwojowi i dostosowywaniu się do WPROWADZENIE NIEPEWNOŚĆ niepewności i zmian. Lepsze fi rmy to te, które do rozwiązywania problemów podchodzą w nowy, usystematyzowany sposób, w większym stopniu koncentrują się na działaniu niż na pla- nowaniu czy prognozowaniu. Lepsze fi rmy łączą projektowanie ze strategią w celu wykorzystania nadarzających się okazji, by kreować wzrost oraz być liderami zmian w niepewnym i nieprzewidy- walnym świecie. Ta książka będzie dla Ciebie źródłem narzędzi, kompetencji i nastawienia niezbędnego do wykorzystywania okazji powstałych z niepew- ności — okazji do projektowania lepszych fi rm. Zawarliśmy w niej mnóstwo z życia wziętych przykładów osób, które po mistrzowsku opano- wały podstawy projektowania. Przedstawiamy również analizy przypadków fi rm, które uczyniły z projektowania fundament swoich procesów decyzyjnych i dzięki temu wprowadzają zmiany. Jako że projektowanie jest procesem powta- rzalnym, zależało nam, aby ta książka była dla Ciebie nie tylko przewodnikiem po tym proce- sie, ale także przybornikiem, po który będziesz sięgał zawsze wtedy, gdy zaistnieje potrzeba rozszerzenia projektowania z jednego projektu lub jednego produktu na całą fi rmę. MOŻESZ TYLKO ZYSKAĆ. Otoczenie Twoje i Twojej fi rmy odznacza się olbrzymią niepew- nością. Warto jednak wiedzieć, że ta sama niepewność oferuje niezliczone okazje do projekto- wania (lub przeprojektowywa- nia) fi rm zdolnych zmienić zasa- dy gry. Te okazje tylko czekają, aż ktoś je wykorzysta. Trzeba jedynie umieć je dostrzec. Poleć książkęKup książkę ZOSTAŃ PROJEKTANTEM SKĄD CAŁY TEN SZUM WOKÓŁ PROJEKTOWANIA? Projektowanie bardzo szybko staje się jednym z tych niezwykle popularnych określeń, takich jak choćby „innowacje”. Różni ludzie różnie je rozumieją. Bywa stosowane w znaczeniu rzeczowniko- wym, przymiotnikowym, czasownikowym. Projektowanie to nowe podejście do patrzenia na świat i kreowania nowych okazji do czynienia go lepszym. Projektowanie to jednocześnie proces i sposób myślenia. To zbiór praktyk mających na celu kreowanie nowej i trwałej wartości z niepewności oraz zmian. Pozwala ludziom i organiza- cjom zachowywać większą elastyczność i odporność w obliczu nieustannych zmian. Projektowanie ma również swoje ciemniej- sze oblicze, którego doświadczamy w sytuacji, w jakiej wszyscy się Poleć książkęKup książkę WPROWADZENIE ZOSTAŃ PROJEKTANTEM od czasu do czasu znajdujemy — sytuacji, w której stajemy oko w oko z nieprzewidzianymi zmianami i nie bardzo wiemy, jak na nie zareagować. WIELKA WŁADZA TO RÓWNIEŻ… Dobra wiadomość jest taka, że jesteś już projektantem, a przy- najmniej nim bywasz. W rolę projektanta wcielasz się za każdym razem, gdy formułujesz strategię lub podejmujesz decyzję na podstawie jakichś informacji. Są też i gorsze wieści. Duża część narzędzi, z których prawdopodobnie korzystasz w podejmowa- niu tych decyzji, nie jest już tak skuteczna i przydatna jak kiedyś, przynajmniej dopóki nie zestawi się ich z innymi narzędziami. Co zatem robią projektanci i z jakich narzędzi korzystają, by po- dejmować lepsze decyzje? ITERACJA Kluczową cechą projektowania — oraz towarzyszących mu narzę- dzi — jest iteracyjność. W ramach tego procesu projektanci tacy jak Ty zaczynają od punktu widzenia. Idą w świat i rozpoczynają obserwacje, aby wyrobić sobie jakieś zdanie na temat tegoż punktu widzenia, opracować możliwości wykorzystania dostrzega- nych okazji, zweryfi kować te możliwości, a następnie zrealizować te, które ich zdaniem dają największe szanse na końcowy sukces. Co najważniejsze, projektant nigdy nie koncentruje się wyłącznie na skalowaniu realizacji wybranej opcji. Projektowanie to proces o charakterze ciągłym i iteracyjnym, został opracowany z myślą o podejmowaniu długofalowych działań w warunkach niepewno- ści i zmian. 11 PROJEKTOWANIE TO USYSTEMATYZOWANE PODEJŚCIE DO POSZUKIWANIA, ROZPOZNAWANIA I POZYSKIWANIA WARTOŚCI. Poleć książkęKup książkę PROJEKTANT: BUNTOWNIK Z MISJĄ. SIEDEM KLUCZOWYCH KOMPETENCJI PUNKTEM WYJŚCIA JEST KLIENT. Obserwuj klientów i staraj się ich zrozumieć, a dowiesz się czegoś nowego o ich potrze- bach. Pamiętaj, że właściwe odpowiedzi uzyskasz, tylko zadając właściwe pytania. MYŚL I PRACUJ WIZUALNIE! Praca wizualna ułatwia dojrze- nie całościowego obrazu sy- tuacji, pełniejsze zrozumienie skomplikowanych zagadnień, przedstawienie rozważań strategicznych w konkretnym kontekście wizualnym, a także wchodzenie w interakcję z od- biorcami. NIE DZIAŁAJ SAM. NIE JESTEŚ MĄDRZEJSZY OD WSZYSTKICH INNYCH. OPOWIADAJ HISTORIE I DZIEL SIĘ DOŚWIADCZENIAMI. Postaw na współpracę, by zbierać różne opinie i prze- myślenia. Sojusz umysłów w sali zebrań i na całym rynku pozwoli Ci zidentyfi kować okazje, które nie zostały dotąd dostrzeżone. Opowieści mają wyraźny początek i koniec, zwykle mają też bohaterów, z którymi mogą się utożsamiać odbior- cy. Fajne historie zapadają w pamięć. Fajne historie będą powtarzane przez innych. Faj- ne historie szerzą się same. Poleć książkęKup książkę WPROWADZENIE PROJEKTANT: BUNTOWNIK Z MISJĄ 13 ZAPROJEKTUJ NIEWIELKIE EKSPERYMENTY I SIĘ UCZ. NIE KOMBINUJ. Po prostu zabierz się do pracy. Nie usiłuj od razu budować ostatecznej wersji produktu. Nie dodawaj mu cech i funkcji, które nie rozwiązują prawdzi- wych problemów. Nawet najdrobniejsza iteracja czy test przyniosą Ci mnóstwo nowych, przydatnych informa- cji — to wiedza, której nigdy byś nie zdobył, gdybyś od razu wziął się do budowania. Rze- czywistość różni się od tego, co na jej temat przypuszczasz. CIESZ SIĘ Z NIEPEWNOŚCI, BO JEST POŻYWKĄ DLA TWOJEGO MÓZGU. W świecie biznesu pewne jest tylko jedno: zmiana. Pogódź się z tym i zacznij wykorzy- stywać okazje rodzące się z niepewności. Poleć książkęKup książkę ZAPROJEKTUJ JAK POŁĄCZYĆ INNOWACYJNOŚĆ, BIZNES I STRATEGIĘ W porządku. Jesteś projektantem, któremu powierzono zadanie zaprojektowania lepszej fi rmy. Tylko jak taka lepsza fi rma wygląda? Jak w ogóle zabrać się do projektowania takiej lepszej fi rmy? PUNKT WIDZENIA, S. 46 Wiele istniejących fi rm o ugruntowanej pozycji rynkowej, czyli inaczej rzecz ujmując, nie start-upy, koncentruje się wyłącznie na wprowadzaniu produktów na rynek przy jednoczesnym dążeniu do minimalizacji kosztów, co ma się przełożyć na wyższe marże zysku. W tego rodzaju przedsiębiorstwach strategia jest reali- zowana w sposób liniowy: przygotowanie i wykonanie. Niestety bardzo często w procesie tym brakuje klienta stanowiącego dru- gą stronę transakcji, podobnie zresztą jak osoby odpowiedzialnej za projektowanie i rozwijanie produktów oraz usług mających zaspokajać jakąś potrzebę klienta. Projektant nieustannie myśli o kliencie. O ludziach i problemach myśli w pewnych konkretnych kategoriach, w kontekście pew- nych konkretnych narzędzi, takich jak generowanie pomysłów, tworzenie prototypów czy weryfi kacja. Posługuje się narzę- dziami, kompetencjami i sposobem myślenia odwołującymi się bezpośrednio do człowieka, by móc dzięki nim znajdować nowe propozycje wartości i modele biznesowe, projektować je i realizować. Wszystko to na podstawie pozyskanych informacji. Projektanci postępują w ten sposób nieustannie, rozpoczynają kolejne iteracje w celu identyfi kowania nowych okazji we mgle, jaką jest niepewność. Poleć książkęKup książkę LEPSZĄ FIRMĘ. WPROWADZENIE ZAPROJEKTUJ LEPSZĄ FIRMĘ 15 W tej książce w zupełnie nowym świetle prezentujemy podróż odbywaną przez projektanta. Istotą procesu projektowania jest Twój punkt widzenia, nieodmiennie stanowiący wypadkową poznania, generowania pomysłu, tworzenia prototypu oraz wery- fi kacji. Proces ten ma charakter iteracyjny i cykliczny. Wróćmy do naszego pytania o to, jak należy rozumieć lepszą fi rmę. Lepsza fi rma to taka, w której najważniejszy jest człowiek i w której wokół człowieka porządkowane są narzędzia projekto- wania, praktyki i procesy. W tym celu potrzebujesz reżimu projektowego, rozumianego jako posługiwanie się Twoimi nowymi narzędziami, kompeten- cjami i sposobem myślenia. Reżim ten ma towarzyszyć wszystkim Twoim decyzjom biznesowym i uzyskiwanym wynikom, a nie tylko codziennym działaniom. Dzięki temu będziesz miał znacznie jaśniejsze widoki na przy- szłość i jako projektant zaczniesz dostrzegać nowe okazje we mgle niepewności. POZNANIE, S. 82 GENEROWANIE POMYSŁÓW, S. 124 TWORZENIE PROTOTYPÓW, S. 152 WERYFIKACJA, S. 180 Dzisiaj nieustannie poszukuje się nowych klientów, nowych propozycji wartości i nowych modeli biznesowych, z uwzględnie- niem ich realizacji i skalowania działalności. Twoim zadaniem jako projektanta jest to umożliwić. Twoim zadaniem jest poszukiwać nowych możliwości prowadzenia zrównoważonej działalności biznesowej oraz nowych możliwości wzrostu, do Ciebie należy także testowanie tychże opcji — wszystko w ramach projektowa- nia. Twoim zadaniem jest mieć na uwadze osobę, dla której coś projektujesz — to fundament, na którym powinien opierać się Twój punkt widzenia. Poleć książkęKup książkę PODWÓJNA PĘTLA. PĘTLA. PODRÓŻ PROJEKTANTA Koncepcja podwójnej pętli zasadza się na prostym spostrzeże- niu: każdy projekt, produkt, fi rma, zmiana czy pomysł zaczyna się od jakiegoś punktu widzenia. Może się on opierać na faktach, ale może też opierać się na założeniach. Bez względu na to, jaki masz punkt widzenia, aby wykorzystać go do wywołania trwa- łych zmian, będziesz musiał ciężko pracować i świadomie dążyć do celu. Podwójna pętla uwzględnia Twój punkt widzenia, jednocześnie Podwójna pętla uwzględnia Twój punkt widzenia, jednocześnie wzbogacając proces projektowania o element ciągłości oraz wzbogacając proces projektowania o element ciągłości oraz wspomnianego wcześniej reżimu. Oznacza to, że Twój punkt wspomnianego wcześniej reżimu. Oznacza to, że Twój punkt widzenia zawsze opiera się na pewnym poznaniu, świadomości, widzenia zawsze opiera się na pewnym poznaniu, świadomości, z której rodzą się nowe pomysły, dodatkowo ubogacające Twój z której rodzą się nowe pomysły, dodatkowo ubogacające Twój punkt widzenia. Pomysły są następnie przekuwane na prototypy punkt widzenia. Pomysły są następnie przekuwane na prototypy i weryfi kowane pod kątem ich efektywności. W ten sposób zysku- i weryfi kowane pod kątem ich efektywności. W ten sposób zysku- jesz kolejne informacje na temat Twojego punktu widzenia, a to jesz kolejne informacje na temat Twojego punktu widzenia, a to pozwala Ci skuteczniej realizować wybrane pomysły. pozwala Ci skuteczniej realizować wybrane pomysły. Każda podróż projektanta ma swój początek oraz swój… cel. Każda podróż projektanta ma swój początek oraz swój… cel. W przypadku tej konkretnej podróży początkiem są przygotowa- W przypadku tej konkretnej podróży początkiem są przygotowa- nia, widoczne po lewej stronie pętli projektowej. Bez przygoto- nia, widoczne po lewej stronie pętli projektowej. Bez przygoto- wania samego siebie, ale i Twojego zespołu, otoczenia i narzędzi, wania samego siebie, ale i Twojego zespołu, otoczenia i narzędzi, z których będziesz korzystał, nie może być mowy o udanej z których będziesz korzystał, nie może być mowy o udanej podróży. Po prawej stronie pętli znajduje się cel podróży, czyli podróży. Po prawej stronie pętli znajduje się cel podróży, czyli skalowanie. W tej książce skalowanie odnosi się do dwóch kwestii. skalowanie. W tej książce skalowanie odnosi się do dwóch kwestii. Po pierwsze, zajmiemy się rozważaniami na temat skalowania wy- Po pierwsze, zajmiemy się rozważaniami na temat skalowania wy- konania Twojego pomysłu lub wprowadzanej zmiany; początkiem konania Twojego pomysłu lub wprowadzanej zmiany; początkiem tych rozważań jest Twój punkt widzenia. Po drugie zaś, skalowanie tych rozważań jest Twój punkt widzenia. Po drugie zaś, skalowanie będzie w tej książce dotyczyć samego procesu projektowania. będzie w tej książce dotyczyć samego procesu projektowania. Bądź co bądź to książka o projektowaniu lepszych fi rm, projekto- Bądź co bądź to książka o projektowaniu lepszych fi rm, projekto- wanie jest jej motywem przewodnim i to właśnie projektowanie będziemy skalować. Poleć książkęKup książkę WPROWADZENIE PODWÓJNA PĘTLA 17 GENEROWANIE POMYSŁÓW, S. 124 POZNANIE, S. 82 PRZYGOTOWANIA, S. 24 SKALOWANIE, S. 214 PUNKT WIDZENIA, S. 46 WERYFIKACJA, S. 180 TWORZENIE PROTOTYPÓW, S. 152 Poleć książkęKup książkę PODWÓJNA PĘTLA. UJĘCIE OGÓLNE PUNKT WIDZENIA, S. 46 Projektowanie rzecz ludzka. Podróż projektanta umożliwi Ci pozyskiwanie kolejnych informacji związanych z Twoim punktem widzenia. POZNANIE, S. 82 Każda podróż projektanta za- czyna się od klienta, kontekstu czyna się od klienta, kontekstu i Twojej fi rmy. Ta świadomość i Twojej fi rmy. Ta świadomość ma kluczowe znaczenie dla ma kluczowe znaczenie dla zaprojektowania czegoś, co zaprojektowania czegoś, co będzie lepsze. GENEROWANIE POMYSŁÓW, S. 124 POMYSŁÓW, Nie ma jednego właściwego Nie ma jednego właściwego rozwiązania. Krok generowania rozwiązania. Krok generowania pomysłów umożliwi Tobie pomysłów umożliwi Tobie i Twoim współpracownikom i Twoim współpracownikom odblokowanie wyobraźni odblokowanie wyobraźni i wspólne rozwijanie Waszych i wspólne rozwijanie Waszych pomysłów. pomysłów. PRZYGOTOWANIA, S. 24 Projektowanie to sport ze- społowy, którego nie można skutecznie uprawiać bez właś- ciwego przygotowania. Poleć książkęKup książkę TWORZENIE PROTOTYPÓW, S. 152 Prędzej czy później Twoje pomysły muszą ujrzeć światło pomysły muszą ujrzeć światło dzienne. W tworzeniu proto- dzienne. W tworzeniu proto- dzienne. W tworzeniu proto- typów chodzi o to, by Twoje typów chodzi o to, by Twoje typów chodzi o to, by Twoje pomysły nabrały realnych pomysły nabrały realnych pomysły nabrały realnych kształtów i byś mógł się dzięki kształtów i byś mógł się dzięki kształtów i byś mógł się dzięki kształtów i byś mógł się dzięki nim uczyć. nim uczyć. nim uczyć. 19 WPROWADZENIE PODWÓJNA PĘTLA SKALOWANIE, S. 214 Podróż projektanta ma charakter iteracyjny, cykliczny i została opracowana z myślą o skalowaniu małych projek- tów do postaci norm kulturo- wych obowiązujących w całej organizacji. WERYFIKACJA, S. 180 Pomysły to nic innego jak myśli oparte na założeniach. Żeby dowiedzieć się, które z nich są naprawdę wartościowe, musisz sprawdzać swoje pomysły sprawdzać swoje pomysły i wykonywać pomiary wyników i wykonywać pomiary wyników tych testów. tych testów. JESTEŚ TU PO TO, BY STWORZYĆ COŚ NOWEGO. Poleć książkęKup książkę TWOJE NARZĘDZIA Twoim pierwszym zadaniem jako projektanta jest otworzyć się na świat i obserwować klientów w ich środowisku naturalnym. Podchodząc do tej kwestii, wyzbądź się wszelkich uprzedzeń na temat tego, co Twoi klienci starają się osiągnąć i jak uporządkowany jest świat. Po prostu patrz i słuchaj. Obserwacja, czyli pierwsze narzędzie projektanta, wywodzi się z kompetencji, które wszyscy już posiadamy. Kiedy ostatnio znalazłeś czas, żeby po prostu popatrzeć na swoich klientów i ich posłuchać? Spróbuj. Gwarantujemy, że dowiesz się czegoś nowego. WYWIERANIE WPŁYWU Przyglądając się i słuchając, zwracaj uwagę na wszelkie prawidło- wości, ale także na ciekawe i nieoczekiwane działania, zdarzenia czy sytuacje. Staną się one pożywką dla powstania anegdot, które będziesz mógł wykorzystać w celu zainteresowania Twojego menedżera i pozostałych członków zespołu ludzkimi historyjkami towarzyszącymi Twojemu produktowi. Jeśli nigdy dotąd nie korzy- stałeś w prezentacjach z anegdot ani opowieści z życia klientów, przygotuj się na sporą niespodziankę. Wszyscy lubią historie i reagują na nie większym zaangażowa- niem i zainteresowaniem niż na zbiór suchych danych. W następ- nym rozdziale znajdziesz narzędzie stworzone właśnie z myślą o układaniu historii mających wywrzeć na odbiorcy konkretny pożądany wpływ. PRZESTARZAŁE? NIE! Kiedy przywykniesz już do obserwowania klientów i przysłuchiwa- nia się im, powinieneś sięgnąć po nowe narzędzia — narzędzia projektowania. Od razu wyjaśniamy, że absolutnie nie powinieneś rezygnować z posługiwania się narzędziami, do których zdążyłeś wcześniej przywyknąć. Z pewnością nie uda Ci się zmienić fi rmy z dnia na dzień, równie mało prawdopodobne jest zatem, że przekonasz wszystkich swoich kolegów, iż stosowane przez nich narzędzia są przestarzałe. Prawdopodobnie zresztą takie nie są. Dokładnie tak samo, jak wówczas, gdy zacząłbyś korzystać z nowego zestawu narzędzi przy okazji jakichś prac remonto- wych w domu, wzbogać swój przybornik o kilka nowych narzędzi projektowania (przecież nie zabrałbyś się do mierzenia ściany za pomocą śrubokręta, prawda?). PRZYDATNE NARZĘDZIA PROJEKTOWANIA Na początek zastosuj narzędzia obserwacji. Są to narzędzia pozwalające poznawać pragnienia, potrzeby, bolączki i ambicje innych ludzi. W Twoim przyborniku mogłyby się również znaleźć narzędzia związane z zadawaniem pytań i przedstawianiem problemu w różnych kontekstach. Cóż, nie możesz oczekiwać, że dowiesz się o klientach wszystkiego, wyłącznie ich obserwując. Oprócz obserwacji w skład narzędzi projektowania wchodzą również narzędzia generowania pomysłów, narzędzia tworzenia Poleć książkęKup książkę NIE MA (cid:25)JESZCZE(cid:24) WPROWADZENIE TWOJE NARZĘDZIA 21 Księgowych i lekarzy uczy się posługiwania narzędziami, biznes- menów szkoli się natomiast w zakresie działalności operacyjnej. Przedstawiciele świata biznesu sądzą, że potrafi ą być innowacyjni, tak naprawdę jednak brakuje im właściwych po temu kompetencji i narzędzi. Apple i Amazon nieustannie modyfi kują swoje modele bizneso- we i robią to skutecznie, są jednak i takie fi rmy, które wykazują się całkowitą nieporadnością. Ich tradycyjne struktury hierarchiczne nijak mają się do procesów związanych z projektowaniem czy innowacyjnością. Nie da się tego ująć w rachunku zysków i strat żadnego z działów, więc nikogo to nie obchodzi. żadnego z działów, więc nikogo to nie obchodzi. Oczywiście fi rmy te wprowadzają innowacje w swo- ich produktach, mają jednak spore problemy z wykraczaniem poza innowacyjność produktową i tradycyjnie rozumiane badania i rozwój. Obecnie w szkołach biznesowych coraz częściej wykłada się innowacyjne podejście do modeli biznesowych, a wraz z tym omawia się narzędzia projektowania i innowacyjności. To jednak ciągle dopiero początek. Z wielką fascynacją przyglądam się, w jaki sposób inni uczą się o kształtowaniu i wy- korzystywaniu narzędzi projektowania, innowacyjności i strategii, rozumia- nych jako nowe czynniki determinu- jące działalność biznesową. Alexander Osterwalder, współzałożyciel fi rmy Strategyzer, autor książek Tworzenie modeli bizneso- wych oraz Projektowanie propozycji wartości prototypów i narzędzia weryfi kacji, jak również narzędzia podej- mowania decyzji. Koncepcje te mogą być już świetnie znane innym członkom Twojego zespołu, którzy już od jakiegoś czasu zajmują się projektowaniem. Tak czy owak, zamieściliśmy w tej książce całe bogactwo niesamowicie przydatnych narzędzi, dzięki którym Twoje działania związane z projektowaniem biznesowym przejdą na zupełnie nowy poziom. NIE SPIESZ SIĘ Gdy zdobędziesz pewność w posługiwaniu się wybranymi z prezentowanych przez nas narzędzi, zauważysz, że Twoje stare narzędzia coraz częściej nabierają charakteru wspierającego lub rezerwowego. Niewykluczone, że zaczniesz stosować nowe narzędzia (projektowania) razem z tymi starymi, ponieważ uznasz, że wzajemnie się uzupełniają. Możesz na przykład sięgnąć po dane rynkowe, by uwiarygodnić anegdoty zebrane w terenie. Wyobraź sobie, jakie daje to możliwości! Zacznij od małych kroków i powoli opanowuj posługiwanie się nowymi narzędzia- mi, które w pierwszej chwili mogą Ci się wydać dziwne i mało komfortowe. Nie martw się. Po kilkukrotnym użyciu narzędzi projektowania stwierdzisz, że idzie Ci to lepiej. Jesteśmy przeko- nani, że dzięki tym nowym okularom projektanta zobaczysz świat w zupełnie innych barwach. Poleć książkęKup książkę PRZE- PUSTKI Z A L E Ż Y C I N A S Z Y B K I CH O D P O W I E D Z I ACH? Prz ygotowaliśmy dla Ciebie specjalne przepustk i, dzięk i któr ym nie będziesz musiał stać w kolejce do własnej prz yszłości. Przepustk i te dadzą Ci dostęp do odpowied- nich narzędzi, kompetencji lub analiz prz ypadków. Korz y- staj z doświadczeń innych ludzi we własnych działaniach bez zbędnej z włok i. CHCĘ ZAPROJEKTOWAĆ STRATEGIĘ Potrzebuję planu działania, by móc poprowadzić mój zespół do pożądanego stanu przyszłego. STRONY: KROKI: Przeanalizuj dotychczasowy model biznesowy, poznaj też swoich klientów, obserwując ich i zadając im pytania. Sformułuj punkt widzenia, tworząc wizję w 5 śmiałych krokach oraz dokonując jej prze- kształcenia w opowieść. Przekonaj się, czy zrobisz w ten sposób wrażenie na swoich odbiorcach. Poszukaj pomysłów na nowe możliwości związane z modelem biznesowym. Opracuj prototypy nowych propozycji wartości. 86 58 142 152 i C H C I A Ł B Y M S I Ę Z A J Ą Ć P L A N O W A N I E M D Z I A Ł A L N O Ś C I B I Z N E S O W E J C h c i a ł b y m p r z e s t a ć s k u p i a ć s i ę w y ł ą c z n i e n a a r k u - w s p ó l n i e z m o i m z e s p o ł e m . b i z n e s o w e j s z a c h k a l k u l a c y j n y c h z a j ą ć s i ę p l a n o w a n i e m d z i a ł a l n o ś c i S T R O N Y : K R O K I : S p o r z ą d ź m a p ę k o n t e k s t u , 1 1 0 w k t ó r y m o b e c n i e d z i a ł a s z . 1 1 4 o b e c n y m o d e l 9 8 i z u j Pr z e a n a l s w o i c h ( p r z y s z ł y c h ) k l 5 6 Po z n a j fi r m y . w i z j ę Tw o j e j d o t y c z ą c e Z w e r y fi k u j p r z y s z ł e m o ż l Z a p r o j e k t u j m o d e l u b i z n e s o w e g o . n a p o d s t a w i e k t ó r y c h Pr z e d s t a w p o m y s ł y , p o w s t a n ą p r o t o t y p y . b i z n e s o w y . i e n t ó w . i w o ś c i 1 4 2 1 5 2 Poleć książkęKup książkę ZALEŻY MI NA ZDECYDOWANEJ WIZJI, KTÓRĄ BYŁOBY ŁATWO ZARAŻAĆ INNYCH Chciałbym, aby cały nasz zespół zyskał drogowskaz, którym mógłby się kierować w swoich działaniach. KROKI: KROKI: Sformułuj swój punkt widzenia i wraz z zespołem przygotuj wizję na okładkę. Zweryfi kuj tę wizję wewnątrz organizacji i poza nią. STRONY: STRONY: 64 180 CHCIAŁBYM PRACOWAĆ JAK START-UP Oto w jaki sposób najszybciej i najmniejszym możliwym kosztem wprowadzić produkt na rynek: ucz się od start-upów. KROKI: Przygotuj swój punkt widzenia. Poznawaj: obserwuj i pytaj! Przedstaw pomysły na różne modele biznesowe. Naszkicuj ogólny i szczegółowy prototyp. Weryfi kuj, weryfi kuj i jeszcze raz weryfi kuj. Podczas całej podróży snuj opowieści. 72 STRONY: 48 86 180 142 172 CHCĘ WYKONAĆ ANALIZĘ SWOT MOJEJ FIRMY Jak w przypadku mojej fi rmy kształtują się słabe i mocne punkty, zagrożenia oraz okazje? STRONY: KROKI: Poznaj kontekst, w jakim działa Twoja fi rma. Przeanalizuj swój model biznesowy. Wskaż mocne i słabe strony fi rmy. Wskaż mocne i słabe strony fi rmy. 110 86 116 116 C H C I A Ł B Y M R O Z W I J AĆ C H C I A Ł B Y M R O Z W I J AĆ C H C I A Ł B Y M R O Z W I J AĆ C H C I A Ł B Y M R O Z W I J AĆ S W O J Ą F I R M Ę I S TA W I AĆ S W O J Ą F I R M Ę I S TA W I AĆ S W O J Ą F I R M Ę I S TA W I AĆ S W O J Ą F I R M Ę I S TA W I AĆ N A I N N O W AC J E N A I N N O W AC J E N A I N N O W AC J E N A I N N O W AC J E N A I N N O W AC J E W tej kwestii nie da się iść na skróty, W tej kwestii nie da się iść na skróty, W tej kwestii nie da się iść na skróty, W tej kwestii nie da się iść na skróty, znajdziesz tu jednak kilka przepustek, znajdziesz tu jednak kilka przepustek, znajdziesz tu jednak kilka przepustek, znajdziesz tu jednak kilka przepustek, dzięki którym nie będziesz musiał stać dzięki którym nie będziesz musiał stać dzięki którym nie będziesz musiał stać dzięki którym nie będziesz musiał stać w kolejce do swojej przyszłości. w kolejce do swojej przyszłości. w kolejce do swojej przyszłości. w kolejce do swojej przyszłości. S T R O N Y: S T R O N Y: S T R O N Y: S T R O N Y: K R O K I : K R O K I : K R O K I : K R O K I : 16 16 Wykonaj podwójną pętlę. Wykonaj podwójną pętlę. Wykonaj podwójną pętlę. WPROWADZENIE PRZEPUSTKI 2323 SKORZYSTAJ SKORZYSTAJ Z PRZEPUSTKI Z PRZEPUSTKI ALBO ALBO PRZYGOTUJ PRZYGOTUJ SIĘ NA PODRÓŻ SIĘ NA PODRÓŻ W PEŁNYM W PEŁNYM WYMIARZE. WYMIARZE. Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ 1871, 219, 222 8Works, 227 A Abrella, 208, 209 Adobe, 227 akcelerator przedsiębiorczości, 220, 221, 223 Amazon, 219 ambasador, 29, 217 Apple, 108 Atherton Evan, 169 Audi Innovation Research, 35 Auerbach Markus, 35 Auping, 57 Autodesk, 164, 217, 218, 238, 239 B badania marketingowe, 109 Bass Carl, 164, 165 Beane Billy, 242 Bilal Mohammed, 237 Black Sue, 54 Blank Steve, 242, 243, 244 BNP Paribas, 34, 50, 109 Borst George, 133, 135 buntownik, 12, 27, 48 Bupa, 131 Business Models, 241 Butterfi eld Stewart, 187 Buttin Emmanuel, 34, 51 C Capdepon Andres, 94 Commodore, 189 Conti Maurice, 165, 166, 217 Cross Scott, 194 człowiek biznesu, 35 D Dale Karin, 55 dane statystyczne, 242 Davidge Alex, 131 de Jong Rens, 39 de Keyzer Peter , 113 de la Rive Box Ivo, 226 de Zeeuw Patrick, 221, 223 DMBA, 219, 233, 234, 236, 237, 238 Dole Adam, 237 Doyer Maaike, 99 Dropbox, 155, 156 Duarte Nancy, 73, 74 Durling Joy, 227 działanie ciągnij/pchaj, 36 E eBay, 187 efekt pamięci zbiorowej, 37 eksperyment, 196, 202, 203 ilościowy, 210 jakościowy, 210 metoda, 206 szablon, Patrz: szablon eksperymentu testowanie konkurencji, 211 wynik, 197 Eneco Quby, 218, 226 epicentrum, 142 F Finn Kevin, 129 Fitzpatrick Rob, 89, 99 Flickr, 187 Ford Corey, 228 Founder Centric, 89 Francioni Emanuele, 188, 189, 190 G Google, 219 Gosparc, 188, 189, 190, 191, 192 A(cid:31)K H Hamers Ralph, 63 Hansteen-Izora Muki, 105 Hastings Reed, 182 Hendricks Ruud, 221, 223 Hill Dorothy, 63 hipoteza, 204, 246 klasyfi kowalna, 205 wzorzec, 204 historia, 12, 49, 51, 53, 67, 72, 168 moment olśnienia, 75, 78 odbiorca, 74, 78 projektowanie, 74 szablon, Patrz: szablon opowieści HIVE, 227 Houston Drew, 155, 156 I ING Bank, 60, 61, 62, 63 Intel Labs, 105 inteligencja emocjonalna/liczbowa, 51 Investment Readiness Level, Patrz: IRL IRL, 217, 242, 243, 244, 246 K karteczka samoprzylepna, 38, 106, 171, 186, 251 Kelly SallyAnn, 54 klient, 12, 18, 66, 85 kategoryzowanie, 104, 120 korzyści potencjalne, 106, 107 podróż, 100, 101, 102, 103 potencjalny, 86, 246 profi l, 101, 107 safari, Patrz: safari po klientach zadawanie pytań, 88 komunikat, 39 koncepcja podwójnej pętli, Patrz: pętla podwójna konsultant zewnętrzny, 52, 53 kontekst, 26, 49, 57, 68, 84, 85, 108, 109 szablon, Patrz: szablon kontekstu kosztów minimalizacja, 14 Kowalski Jeff , 165 Poleć książkęKup książkę L lean, 29 Lean Startup, 197, 206 lista kontrolna, 41, 43, 59, 65, 69, 75, 101, 107, 111, 117, 141, 143, 145, 147, 173, 175, 201, 205, 207, 245 Lokitz Justin, 238 M Maasik Mart, 225 Maastricht University Medical Center, 55, 115, 117 macierz innowacyjności, 134, 136, 146, 147 kreatywności, 129 Mains Kim, 227 mapa podróży klienta, 100 marker, 38, 106, 251 Matter, 218, 228 Mattias Edstrøm, 209 Maurya Ash, 197, 204, 206 McEwan Ross, 224 Merrylees Gordon, 224 metoda Lego Serious Play, 149, 177 Running Lean, 197 Mindpearl, 55 model biznesowy, 27, 114, 115, 137 konkurencji, 85 concierge, 206 moderator, 34, 36, 37 moderowanie wizualne, 35, 37 Morgan Jacob, 250 MVP, 245, 247 N Netfl ix, 182 niepewność, 9, 13, 85, 87, 108, 111, 216, 219, 232, 233 O Oakland A, 242, 243 OneTab, 194 opinia, 88 opowieść, Patrz: historia optymizm, 35 Osterwalder Alexander, 21, 106, 115, 117 P pamięć zbiorowa, 37 Panasonic, 129 PayPal, 187 pętla podwójna, 16, 18 Pink Daniel, 233 podejscie krytyczne, 35 podróż klienta, Patrz: klient podróż projektanta, Patrz: projektant podróż Pollock Sue, 237 pomysł, 16, 155 142, 149 generowanie, 18, 26, 48, 126, 127, 128, 129, 137, narzędzia, 128, 138, 142, 146, 170, 171, 172, 173, 175, 200, 204, 206 redagowanie, 129 ściana pomysłów, 144 świeże spojrzenie, 142 tricki, 148 w epicentrach, 142 skalowanie, 216 weryfi kacja, 19, 26, 129, 182, 183, 184, 184, 196, 247 negatywna, 196, 197 pozytywna, 196, 203 szablon, Patrz: szablon weryfi kacji tricki, 210 zwrot, 183, 184, 189, 190, 193 Power Purchase Agreement, 115 poziom gotowości inwestycyjnej, Patrz: IRL praca wizualna, 12 wspólna, Patrz: współpraca L(cid:31)P problem, 88 produkt wersja ostateczna, 13 wprowadzanie na rynek, 14 projektant, 14, 35, 38, 87, 251 podróż, 16, 28, 48, 182 poznanie, 83, 86, 88, 98 przygotowania, 26 punkt widzenia, Patrz: punkt widzenia zadania, 15 projektowanie, 10, 11, 14, 15, 18, 32, 216, 231, 232, 233 kryteria, 49, 70, 71 narzędzia, 11, 20, 29, 40, 42, 58, 64, 68, 74, 76, 100, 106, 110, 116, 140, 146, 170, 171, 172, 173, 175, 200, 204, 206 prototyp, 16, 19, 31, 127, 144, 154, 155, 156, 157, 202 skalowanie, Patrz: skalowanie poznanie, 84 proces, 26, 27, 36 przygotowania, 26 strategia, 233, 234 tryb analityczny, 127, 129 decyzyjny, 127 kreatywny, 126, 127, 128, 138 aplikacji, 175 interaktywny, 175 procesu, 174 produktu, 174 sprawdzanie funkcjonalności, 156 strony internetowej, 175 szkic, 158, 172, 173 testowanie z udziałem klienta, 156 tworzenie, 158, 159, 162, 169, 196 materiały, 170, 171 techniki, 160 tricki, 176 wersja, 211 z papieru, 174 przepustka, 22, 23 punkt widzenia, 48, 50, 109 pytanie, 88, 89, 99, 198 zapalnik, 134, 135, 146 263263 Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ Q Quby Smart Energy, 226 Qwikster, 182 R RBS, 218, 224 Rich Ann, 227 Ries Eric, 183 Roam Dan, 38, 173 Roos Aart, 57 Rose Alison, 224 Rubinsky Gabriel, 130 Ruth Babe, 26 S safari po klientach, 102, 120 SallyAnn, 54 scenariusz, 27, 34 lista kontrolna, Patrz: lista kontrolna zebrania, 39, 40 SEB LAB, 219, 225 Seeley Vicky, 54 Shah Jigar, 114 Shedroff Nathan, 232 Sheppard Moscow LLC, 54 Sibbet David, 35, 37, 58, 64, 110 Siemens Healthcare, 54 skalowanie, 16, 19, 29, 216, 217, 218, 219, 231 kontinuum, 218 pomysłu, Patrz: pomysł skalowanie Slack, 187 Søgaard Andreas, 208 Solomon Lisa Kay, 234, 241 Sonemel Enis, 54 Spotify, 105, 108 Startupbootcamp, 218, 221, 223 strategia liniowa, 14 Strategic Futures, 168 Strategyzer, 21, 106 Studio Zeitgeist, 109 SunEdison, 114, 115 szablon, 38 Q(cid:31)Z W Walmart, 219 Wavin, 92, 93, 95 Wavin Academy, 95 Wesselink Marc, 185 wizja przyszłości, 48, 49, 56 deklaracja, 56, 58, 59 elementy, 56 motyw, 58 na okładkę, 63, 63, 65 tablica nastrojów, Patrz: tablica nastrojów tworzenie, 52, 56, 57 Wrigley William, 186 współpraca, 12, 27, 35, 38 Wyatt Paul, 194 wykres podróży klienta, 27 wzorzec hipotezy, Patrz: hipoteza wzorzec Z założenie, Patrz też: hipoteza najbardziej ryzykowne, 205, 207, Patrz też: szablon najbardziej ryzykownego założenia zebranie, 38, 39 scenariusz, Patrz: scenariusz zebrania zespół, 26, 27, 28, 242 funkcje, 30, 31 interdyscyplinarny, 30 siedziba, 32, 33 statut, 42 tworzenie, 31 tworzenie scenariusza, 40 zmiana, 13 eksperymentu, 196, 203, 204, 205 kontekstu, 37, 70, 110, 111, 112 kryteriów projektowania, 70 lean, 197 modelu biznesowego, 27, 29, 69, 71, 114, 115, 116, 117, 128, 129, 134, 138, 139, 142, 199, 246 forma wizualna, 118 najbardziej ryzykownego założenia, 200, 204 opowieści, 73, 74, 75 podróży klienta, 101, 102 propozycji wartości, 69, 71, 106, 107, 138, 246 weryfi kacji, 206, 207, 208 wizji, 29 na okładkę, 37, 64, 65 w 5 krokach, 58, 67, 69, 70 T Tabarki Farid, 109 tablica nastrojów, 63, 66 test podziału, 211 testowanie, 13 (cid:21) e Grove Consultants International, 37, 58, 64, 110 (cid:21) e Mom Test, 89, 198 (cid:21) eSumOf, 129 (cid:21) omasson David, 166 Tom Tom, 189 Toyota Financial Services, 133, 146 Twitch.tv, 186 Twitter, 109, 120 U Uber, 119, 219 University of Dundee, 54 V van Berlo Ad, 87 van Delden Richard , 93, 94 van Merode Frits, 55, 115 VanBerlo Group, 87 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych. Narzędzia, kompetencje, mentalność i innowacje, które zapewnią firmie sukces
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: