Darmowy fragment publikacji:
Elżbieta Dubas, Marcin Muszyński – Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu
Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48
RECENZENCI
Jerzy Halicki, Zofia Szarota
REDAKTOR INICJUJĄCY
Iwona Gos
REDAKTOR WYDAWNICTWA UŁ
Dorota Stępień
SKŁAD I ŁAMANIE
AGENT PR
PROJEKT OKŁADKI
Magdalena Muszyńska
Zdjęcie wykorzystane na okładce: Fotolia: © Leigh Prather; © beaubelle
© Copyright by Authors, Łódź 2016
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.07197.15.0.K
Ark. wyd. 15,4; ark. druk. 15,375
ISBN 978-83-8088-010-8
e-ISBN 978-83-8088-011-5
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. (42) 665 58 63
SPIS TREŚCI
Wstęp (Marcin Muszyński).................................................................................. 9
STAROŚĆ SUBIEKTYWNA I OBIEKTYWNA – WYBRANE KONTEKSTY
Elżbieta Dubas, Refleksje nad starością. Obiektywny i subiektywny wymiar
starości – wprowadzenie w debatę .............................................................
Marcin Muszyński, Przegląd wybranych stanowisk dotyczących teorii
gerotranscendencji ......................................................................................
Maria Łuszczyńska, Starość w kryzysie czy kryzys(y) starości? Społeczne
znaczenie kryzysowej interpretacji starości ................................................
Emilia Kramkowska, Subiektywny wymiar problemu przemocy doświadczanej
w rodzinie przez ludzi starych .....................................................................
13
23
37
53
SPOŁECZNY OBRAZ STAROŚCI
Anna Gutowska, Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie seniorów
– na przykładzie województwa łódzkiego ....................................................
Mirosław Górecki, Wolontariat seniorów i dla seniorów .................................... 91
73
Anna Rudnik, Dzieci i młodzież wobec ludzi starych i starości – perspektywa
pedagogiczna .............................................................................................. 103
Małgorzata Dzięgielewska, Tożsamość osób starszych w opiniach studentów .... 119
Bartosz Mitkiewicz, Starość w opiniach trzydziestolatków ............................... 131
STAROŚĆ W PERSPEKTYWIE BIOGRAFICZNEJ
Monika Sulik, Miejsce osób starszych w doświadczeniach biograficznych stu-
dentek i studentów – refleksje z badań ....................................................... 145
Anna Szafranek, Subiektywny wymiar starości w świetle „Roczników” Jana
Długosza ..................................................................................................... 155
Katarzyna Buczek, Twórcza starość Kołłątaja .................................................. 167
6
Spis treści
Agata Szwech, Subiektywny wymiar starości w świetle dzienników Haliny
Semenowicz ................................................................................................ 185
Dorota Sieroń-Galusek, Doświadczenie starości i śmierci w dziennikach
Sándora Máraiego ....................................................................................... 193
Monika Kalinowska, Głos Starych Poetów – późna twórczość liryczna
w świetle wybranych teorii starzenia się...................................................... 203
STAROŚĆ I SAMOREALIZACJA
Renata Konieczna-Woźniak, Starość czasem samorealizacji – subiektywne
i obiektywne postrzeganie zjawiska ............................................................ 221
Elżbieta Dubas, Starość – darem, zadaniem i wyzwaniem. Rola aktywności
i edukacji (wybrane wątki) ........................................................................... 233
CONTENTS
Introduction (Marcin Muszyński) ......................................................................... 9
SUBJECTIVE AND OBJECTIVE OLD AGE – SELECTED CONTEXTS
Elżbieta Dubas, Reflections on old age. Objective and subjective dimension
of old age – launching the debate ...............................................................
Marcin Muszyński, Review of selected positions concerning gerotranscendence
theory ..........................................................................................................
Maria Łuszczyńska, Ageing in the crisis or crises of ageing? Social meaning
of aging in the light of crisis .........................................................................
Emilia Kramkowska, Subjective dimension of the problem of domestic violence
experienced by the elderly ..........................................................................
SOCIAL IMAGE OF OLD AGE
Anna Gutowska, Institutional and non-institutional care for the elderly – on the
example of the Lodz Voivodeship ...............................................................
Mirosław Górecki, Volunteering seniors and for seniors ..................................
13
23
37
53
73
91
Anna Rudnik, Children and adolescents about old people and old age – peda-
gogical perspective ...................................................................................... 103
Małgorzata Dzięgielewska, The identity of older people in the opinion of stu-
dents............................................................................................................ 119
Bartosz Mitkiewicz, Old age in the opinions of thirty ........................................ 131
OLD AGE IN THE BIOGRAPHICAL PERSPECTIVE
Monika Sulik, Students’ biographical experience of old people – research
reflection report ........................................................................................... 145
Anna Szafranek, The Subjective Dimension of Old Age in the “Annals” of Jan
Długosz ....................................................................................................... 155
8
Contents
Katarzyna Buczek, Kołłątaj’s creative old age .................................................. 167
Agata Szwech, Subjective dimension of old age in the Halina Semenowicz’s
diaries .......................................................................................................... 185
Dorota Sieroń-Galusek, The experience of senility and death in diaries Sándor
Márai’s ......................................................................................................... 193
Monika Kalinowska, A Voice of the Old Poets – Late Lyrical Works in View
of the Selected Theories of Ageing ............................................................. 203
OLD AGE AND SELF-REALIZATION
Renata Konieczna-Woźniak, Old age as the time of self-realization – subjective
and objective perception of the phenomenon ............................................. 221
Elżbieta Dubas, Old age – a gift, a task and a challenge. The role of activity
and education (selected issues).................................................................. 233
Wstęp
W ostatniej dekadzie można zaobserwować nasilone zainteresowanie
badaczy zjawiskiem starzenia się i starości. Powstało wiele publikacji poświę-
conych tym zagadnieniom. Bezpośrednio jest to związane z obserwowanymi
niekorzystnymi zmianami demograficznymi. Zwyczajowo uważa się, że pro-
ces starzenia się ma charakter indywidualny. Jednak w opracowaniach na-
ukowych, oprócz jednostkowego, uwzględniany jest także kolektywny aspekt
starzenia się. Kiedy liczba ludności w starszym wieku (60 lub 65 lat i więcej)
wzrasta do poziomu powyżej 12 ogólnej liczby ludności, mówi się o demo-
graficznej starości. Europa, w tym i Polska, już od wielu lat stoi w obliczu wy-
zwań związanych ze starzeniem się społeczeństwa. Zagadnienia te są przed-
miotem dociekań wielu gerontologów.
Na polskim rynku wydawniczym istnieje zaledwie kilka czasopism o tej
tematyce: „Gerontologia Polska”, „Biblioteka Gerontologii Społecznej Exlibris”
oraz „Gerontologia Współczesna Alter Ego Seniora”. Z oczywistych względów
czasopisma te nie są w stanie objąć wszystkich istotnych wątków obecnie po-
ruszanych w pracach badawczych polskich gerontologów społecznych. Dlate-
go też istnieje silna potrzeba tworzenia kolejnych czasopism lub serii wydaw-
niczych, na łamach których badacze mogliby systematycznie prezentować
wyniki swoich badań. Właśnie takie uzasadnienie leży u podstaw powołania
nowej serii wydawniczej „Refleksje nad Starością”. Inicjatywie tej przewodzą
gerontolodzy społeczni związani z Uniwersytetem Łódzkim, którzy nawiązują
do bogatej tradycji badań, jakie były prowadzone w tym obszarze m.in. przez
Edwarda Rosseta, Aleksandra Kamińskiego czy Olgę Czerniawską.
Celem nowej serii wydawniczej „Refleksje nad Starością” jest stworzenie
multidyscyplinarnego forum wymiany myśli, które ma upowszechniać dokona-
nia środowiska naukowego w zakresie badań nad starością i starzeniem się.
Seria dedykowana jest szerokiej społeczności badaczy, głównie zajmujących
się gerontologią społeczną.
W ramach serii wydawniczej prezentowane będą oryginalne prace na-
ukowo-badawcze, artykuły poglądowe oraz opracowania specjalne, przygoto-
wywane na zamówienie Redakcji, dotyczące wybranych zagadnień z zakresu
gerontologii społecznej.
Oddajemy do rąk Czytelników pierwszy tom nowej serii „Refleksje nad
Starością” zatytułowany Obiektywny i subiektywny wymiar starości pod re-
dakcją prof. Elżbiety Dubas i dr. Marcina Muszyńskiego. Tytułem tego tomu
pragniemy zwrócić uwagę na to, co w starości jest oczywiste i empirycznie
10
Wstęp
weryfikowalne oraz na to, co jest trudne do wyrażenia i silnie zindywiduali-
zowane. Zebrane teksty naukowe zostały podzielone na te, które poruszają
wybrane konteksty starości obiektywnej i subiektywnej (autorstwa Elżbiety
Dubas, Marcina Muszyńskiego, Marii Łuszczyńskiej, Emilii Kramkowskiej),
kolejne pięć tekstów (Anny Gutowskiej, Mirosława Góreckiego, Anny Rudnik,
Małgorzaty Dzięgielewskiej, Bartosza Mitkiewicza) odnosi się do społecznego
obrazu starości. Artykuły autorstwa Moniki Sulik, Anny Szafranek, Katarzyny
Buczek, Agaty Szwech, Doroty Sieroń-Galusek i Moniki Kalinowskiej ukazują
starość w perspektywie biograficznej. Tom zwieńczają dwa teksty (Renaty
Koniecznej-Woźniak, Elżbiety Dubas) dotyczące szeroko rozumianej samo-
realizacji.
Artykuły zawarte w niniejszym pierwszym tomie stanowią swoisty wstęp
do „Refleksji nad Starością”, a także impuls do dalszej eksploracji zagadnień
poruszanych w ramach szeroko pojętej gerontologii społecznej. Życzymy in-
spirującej lektury.
Marcin Muszyński
w imieniu Redaktorów tomu
STAROŚĆ SUBIEKTYWNA I OBIEKTYWNA
– WYBRANE KONTEKSTY
Elżbieta Dubas*1
Refleksje nad starością. Obiektywny
i subiektywny wymiar starości
– wprowadzenie w debatę
Streszczenie. W tekście autorka zastanawia się, czym są refleksje nad starością i jakie
mają znaczenie dla rozwoju wiedzy gerontologicznej oraz dla pomyślności praktyki starzenia
się. Ukazuje początki takiego podejścia badawczego w gerontologii polskiej, a w szczególności
w gerontologii społecznej i andragogice – geragogice. Bardziej szczegółowo koncentruje się na
jednym z aspektów refleksji nad starością – jej obiektywnym i subiektywnym wymiarem, wska-
zując na wzajemne między nimi zależności.
Słowa kluczowe: starość, refleksje, obiektywny i subiektywny wymiar.
Reflections on old age. Objective and subjective dimension
of old age – launching the debate
Summary. In this text, the authoress discuss: what are the reflections on old age, how
important are they for development of gerontological knowledge and the prosperity of practice
of aging. She shows the beginnings of such a research approach in Polish gerontology, espe-
cially in social gerontology, as well as andragogy – geragogy. Much attention is paid to one of
the aspects of reflection on old age – its objective and subjective dimension and the mutual
dependence between them.
Keywords: old age, reflections, objective and subjective dimension.
Wstęp
Refleksje nad starością są niewątpliwie ważnym zakresem debaty geron-
tologicznej prowadzonej przez badaczy gerontologów. Często podejmują je
osoby zwyczajne, gdy dotyka je codzienność starości – ta aktualnie osobiście
doświadczana lub ta obserwowana u innych i zbliżająca się.
* Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii
Społecznej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48, zaigs@uni.lodz.pl.
14
Elżbieta Dubas
Refleksje nad starością
Co można mieć na uwadze, gdy mówimy o refleksjach nad starością? Re-
fleksja, za Popularnym słownikiem języka polskiego (Dunaj, 2002, s. 582), to
„myśl, głębsze zastanowienie, rozmyślanie nad czymś, analizowanie czegoś”.
Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych (Kopaliński, 1980, s. 825)
podaje natomiast, że refleksja to „głębszy namysł, zastanowienie; myśl, wnio-
sek, będące wynikiem, owocem rozmyślania, medytacji”. Refleksja to więc
z jednej strony wewnętrzna aktywność poznawcza (myślenie – reflektowa-
nie) – pewien namysł, zaduma, poznawanie intelektualne, połączone często
z doświadczeniem osobistym, w tym także emocjonalnym. To rozpoznawanie
rozumem tego, co nas interesuje, niepokoi, intryguje; to również efekt tego
namysłu, efekt rozmyślania, w postaci myśli – nowej, inaczej skonstruowanej,
pogłębionej itp. Reflektowanie (myślenie) przynosi refleksję (myśl) i pozwala
na formułowanie nie tylko odpowiedzi, lecz także pytań. Pozwala na odnajdo-
wanie nowych horyzontów i sposobów oglądu rzeczywistości, której namysł
dotyczy. Refleksje łączy się z pogłębionym oglądem rzeczywistości, wnikliwo-
ścią tego oglądu, swoistą medytacją nad danym zagadnieniem. Zdolność do
refleksji jest cechą indywidualną i możliwą do ćwiczenia.
Gdy myślimy o refleksjach nad starością, mamy na uwadze szeroki wa-
chlarz zagadnień, które wiążą się ze starością i starzeniem się, a dla bada-
cza-gerontologa stanowią przedmiot badań.
W polskiej gerontologii kategoria językowa i poznawcza nazwana „reflek-
sje nad starością” w sposób bezpośredni pojawiła się w latach 90. XX wie-
ku jako tytuł międzynarodowej konferencji gerontologicznej i pokonferencyj-
nej publikacji Refleksje nad starością – aspekty społeczne, edukacyjne
i etyczne (Dzięgielewska, 1992). Konferencja ta odbyła się w Łodzi, została
zorganizowana przez Zakład Oświaty Dorosłych i Polskie Towarzystwo Ge-
rontologiczne Oddział w Łodzi, pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Olgi
Czerniawskiej, w dniach 12–13 czerwca 1992 roku. Początek myślenia o pro-
blemach starości w kategorii refleksji nad starością pochodzi od dr. Józefa
Marczaka, honorowego członka PTG, który, sam będąc w wieku senioralnym,
chętnie snuł rozważania poparte własnym doświadczeniem, nad, jak to okre-
ślił, wątkami filozofii życia starego człowieka (Marczak, 1992b, s. 153). We
wskazanym tomie także inne teksty dotyczyły ważkich dla gerontologicznych
refleksji zagadnień, takich jak: czas i jego wymiary (praca Olgi Czerniawskiej),
cierpienie (Jana Helandera), rodzina (Barbary Tryfan), dziadkowanie (Zu-
zanny Małeckiej), rozmowa (Kazimierza Zawadzkiego), samotność (Brygidy
Butrymowicz, Anny Kotlarskiej-Michalskiej, Elżbiety Dubas). Ponadto wiele
innych rozważań włączono w szerokie zagadnienie, za jakie uznano miejsce
człowieka starszego w społeczeństwie XXI wieku.
Kolejnym ważnym opracowaniem, które również w sposób bezpośredni
odniosło się do kategorii „refleksje nad starością”, była księga jubileuszowa
poświęcona Profesorowi Wojciechowi Pędichowi w 80. rocznicę jego urodzin
Refleksje nad starością. Obiektywny i subiektywny wymiar starości...
15
i 55. rocznicę jego pracy naukowej – Zostawić ślad na ziemi (Halicka, Ha-
licki, 2006). Jeden z rozdziałów tej pracy nosi tytuł Refleksje nad starością
i zawiera opracowania dotyczące: starości w literaturze (Lucyny Aleksandro-
wicz-Pędich), starości w filozoficznych rozważaniach nad tożsamością (Be-
aty Bugajskiej), wartości w życiu człowieka starego (Leona Dyczewskiego),
mądrości zawartej w refleksji Heleny Radlińskiej, a dotyczącej wychowania
człowieka (Elżbiety Dubas), mitów odnoszonych do ludzi starych (Joanny Sta-
ręgi-Piasek), skrajnych postaw wobec starości typu piękny umysł lub kidult
(Jolanty Twardowskiej-Rajewskiej) oraz propozycji zasad dobrego starzenia
się (Zbigniewa Woźniaka).
Idąc tropem „refleksji nad starością”, warto zwrócić uwagę na zawar-
tość treściową jednego z ostatnich podręcznikowych opracowań dotyczą-
cych starości i starzenia się. Stanisława Steuden (2011) w kilku rozdziałach
swej książki pt. Psychologia starości i starzenia się odnosi się do kwestii,
które łączą się z pogłębionym namysłem nad starością. Należy zaliczyć do
nich psychobiograficzne podejście do starości (rozdz. 6), mądrość życiową
(rozdz. 7), różne wymiary doświadczenia starości – godność, jakość życia,
przystosowanie do starości, postawę wobec starości (rozdz. 9) oraz egzysten-
cjalny wymiar starości – doświadczanie czasu, choroba i cierpienie, śmierć,
religia (rozdz. 10). Referowane przez autorkę refleksje poparte są wynikami
badań empirycznych z zakresu psychologii.
Warto też odnotować geragogiczny wątek refleksji nad starością podej-
mowany w bezpośredniej formie przez Elżbietę Dubas (2004, 2012, 2013).
Uwypukla on związek między starością, aktywnością, uczeniem się i rozwo-
jem, wskazuje na znaczenie kształtowania na przestrzeni całego życia właści-
wych postaw wobec starości własnej i innych, traktowania starości jako war-
tości, dorabiania się właściwej „filozofii” wobec życia i starości oraz osiąganie
„sztuki starzenia się” jako efektu działań edukacyjnych i samorozwojowych.
Niewątpliwie bogata i wielowątkowa jest paleta zagadnień, jakie pojawia-
ją się, gdy badacze snują refleksje nad starością. Cechą charakterystyczną
tych refleksji jest często próba docierania do istoty starości, jej sensu i eg-
zystencjalnego znaczenia. Refleksje nad starością mogą być równocześnie
refleksją nad konkretnym działaniem w konkretnej rzeczywistości – refleksją
nad starością mniej lub bardziej opartą o realia życia, prowadzoną przed,
w trakcie i po działaniu (refleksyjny praktyk). Refleksje nad starością czę-
sto mają podłoże w rozważaniach filozoficznych, teologicznych, pedago-
gicznych, opierają się na analizie literatury pięknej czy dzieł sztuki. Reflek-
sje te nie zawsze są poparte badaniami empirycznymi, ale mogą zachęcać
do takich badań. Refleksje nad starością często też wynikają z badań em-
pirycznych, doświadczeń klinicznych, są ich następstwem i dopełnieniem
(refleksyjny badacz). Refleksje nad starością często wykraczają również
poza warstwę obiektywną – bywają myślową spekulacją, opierającą się cza-
sem o genialne intuicje uczonych, umiejętnie łączących wiedzę o przeszło-
ści z aktualną sytuacją i przewidywaną przyszłością (uczony myśliciel).
16
Elżbieta Dubas
Refleksje nad starością mogą być też marzeniem, wizją, utopią, stymulującą
do zmian, wskazującą kierunki, inspirującą tak badaczy, jak i praktyków.
Podsumowując, refleksję teoretyczną o charakterze spekulacji myślowej
prowadzi uczony – myśliciel, refleksję w kontekście badań empirycznych
– refleksyjny badacz oraz refleksje nad działaniem (przed, w trakcie i po)
realizuje refleksyjny praktyk. Refleksje nad starością można więc „uprawiać”
w kontekście różnych zagadnień dotyczących starości oraz z różnych per-
spektyw ich oglądu.
Obiektywny i subiektywny wymiar starości
Snując refleksje nad starością, można dostrzec jej obiektywny i subiek-
tywny wymiar. Starość bowiem to nie tylko to, co oczywiste, namacalne, zwe-
ryfikowane empirycznie, zobrazowane wskaźnikami liczbowymi, lecz także to,
co ulotne, trudne do wyrażenia i uchwycenia, zindywidualizowane. Starość
jest zjawiskiem biologicznym i społeczno-kulturowym, ale jest również jed-
nostkowym losem ludzkim. Obok więc z/diagnozowanych ogólnych tendencji
opisujących ludzką starość (w aspekcie biologicznym, demograficznym, kul-
turowym, społecznym, prawnym, psychologicznym, edukacyjnym, biograficz-
nym itp.) współwystępują indywidualne doświadczenia starości i z perspekty-
wy jednostki te wydają się mieć zasadnicze znaczenie. To one nie poddają się
próbom pełnego rozpoznania, pełnej obiektywizacji.
Obiektywny wymiar starości oznacza wiedzę o starości w znacznym stop-
niu udokumentowaną, zobiektywizowaną, np. poprzez badania empiryczne,
najczęściej (choć nie tylko) prowadzone w podejściu ilościowym, z wyko-
rzystaniem miar statystycznych, diagnoz laboratoryjnych, badań klinicznych
itp. (wiedza o starości jako efekt badań naukowych). Obiektywny wymiar
starości to też starość, jaką dostrzega się powszechnie – starość „uogólnio-
na”, często obecna w społecznych stereotypach wieku, w wiedzy potocznej,
nieujętej w rygory naukowości, bazującej na codziennych schematach my-
ślowych, wynikających z procesów socjalizacji związanej z wiekiem (wiedza
o starości jako efekt socjalizacji). Taka starość nie wydaje się jednak w peł-
ni prawdziwa, stąd pojawia się pytanie o jeszcze inny jej wymiar – subiektyw-
ny wymiar starości (wiedza o starości jako efekt jednostkowego doświad-
czenia biograficznego).
Subiektywny wymiar starości to wiedza o starości często intuicyjna, czę-
sto nie jest poparta „twardymi” danymi empirycznymi ze względu na charakter
rzeczywistości, której badania miałyby dotyczyć. To wiedza wyprowadzona
z osobistego indywidualnego doświadczenia życiowego, wiedza implicite. Jej
wartość kształtuje się i sprawdza w jednostkowym życiu.
W miarę poszerzania się pola badań nad rozwojem człowieka dorosłego
dostrzeżono dość szybko, obok obiektywnego, także subiektywny wymiar do-
świadczania starości. Początki takiego myślenia o starości można odnaleźć
Refleksje nad starością. Obiektywny i subiektywny wymiar starości...
17
w latach 30. XX wieku w badaniach Charlotty Buhler (1999). Autorka uka-
zała życie człowieka w trzech zazębiających się planach: biologiczno-beha-
wiorystycznym, na który należy patrzeć „obiektywnym okiem biologa”; „prze-
życiowym”, czyli subiektywnym, rozumianym jako „jednostkowe przeżycia
i doświadczenia, będące także efektem dokonywania przez człowieka wybo-
rów, a odzwierciedlające się w faktach biograficznych oraz w planie „dzieł” ro-
zumianych jako dokonania czy osiągnięcia życiowe, rezultaty, które, zdaniem
autorki, można ujmować zarówno ilościowo, jak i jakościowo (Rzepa, 1999;
Buhler, 1999, s. 15–19). Buhler (1999, s. 35), przyjmując takie trzy zakresy
biegu życia, prezentuje go w sposób całościowy, zwracając uwagę na pionier-
ski charakter takiego ujęcia: „Należy jeszcze wspomnieć, że badania te nie są
pierwszymi, które z psychologicznego punktu widzenia zajmują się problema-
tyką biegu ludzkiego życia, chociaż są pierwszymi zajmującymi się biegiem
życia jako całością” (Buhler, 1999, s. 36). Zauważa:
Jednakże, gdy planujemy rzeczywiste studium ludzkiego biegu życia, obiektyw-
ne dane nie są wystarczające. […] Jednak to wszystko daje jedynie niepełny obraz
ludzkiego życia. Dla tego, do czego zmierza człowiek i co osiąga, interesujące są nie
tylko zewnętrzna ekspansja i restrykcja, lecz także subiektywne nastawienie. W wielu
przypadkach nawet same fakty nie są jednoznaczne (Buhler, 1999, s. 107–108).
Można więc przyjąć, że dostrzeżenie, obok obiektywnego, także subiek-
tywnego wymiaru ludzkiego życia, w tym również wymiaru starości, która jest
etapem ludzkiego życia, sprzyja jego holistycznemu ujęciu, a poprzez to naj-
prawdopodobniej jego pełniejszemu rozpoznaniu i zrozumieniu.
Subiektywny i obiektywny wymiar starości są dziś powszechnie spo-
strzegane przez badaczy gerontologów, w szczególności psychologów i an-
dragogów. Wcześnie został zauważony ten aspekt w odniesieniu do stanu
zdrowia. Maria Susułowska (1989, s. 97) wprost zwróciła uwagę na subiek-
tywną i obiektywną ocenę stanu zdrowia, odwołując się także do badań za-
granicznych: „Osobnym zagadnieniem, dość szeroko ostatnio dyskutowanym
w gerontologii, jest problematyka obiektywnej oceny zdrowia przez lekarzy
w porównaniu z subiektywnym poczuciem zdrowia czy choroby, dokonanym
przez pacjenta”. Zauważoną w badaniach już w latach 60. XX wieku (Saczuk
cyt. za: Lehr, zob. Susułowska, 1989, s. 97) tendencję osób starszych do
oceniania swego zdrowia jako „średniego”, wiąże Susułowska (1989, s. 98)
z tendencją człowieka do uśredniania. Inny bardzo znamienny obszar reflek-
sji i badań gerontologicznych, który uwypukliła Susułowska, dotyczył zado-
wolenia z życia i bilansu życiowego, związanych przecież z subiektywnymi
ocenami, w tym także z jakże ulotnym poczuciem bycia szczęśliwym. Należy
podkreślić, że psychologiczne badania nad procesami starzenia się i staro-
ścią niewątpliwie dotykają rozlicznych aspektów osobowości, które wymykają
się jedynie obiektywnej ocenie. Susułowska (1989, s. 146 i n.) zwraca uwagę
np. na obraz samego siebie czy doświadczenie lęku. W nowszym podręczni-
ku z zakresu psychologii starzenia się i starości Stanisława Steuden (2011)
18
Elżbieta Dubas
uwypukla liczne kwestie, które same w sobie wymagają też subiektywnych
ocen i są wyrazem jednostkowych doświadczeń (takie jak: mądrość życiowa,
godność, jakość życia, doświadczenie czasu, choroby i cierpienia, śmierci
oraz doświadczenia religijne, o czym wyżej)1.
W badaniach gerontologicznych realizowanych przez andragogów nale-
ży podkreślić silne uwypuklenie subiektywnego wymiaru (życia w) starości
w podejściu biograficznym zapoczątkowanym przez Olgę Czerniawską i kon-
tynuowanym przez jej uczennice (Elżbietę Dubas2, Joannę Stelmaszczyk,
Elżbietę Woźnicką, Katarzynę Wypiorczyk). Należy też odnotować wyraźnie
subiektywny wymiar starości wynikający z badań empirycznych Jerzego Ha-
lickiego, który ukazuje 14 różnych typów doświadczania starości przez bada-
ne osoby (Halicki, 2010).
Z punktu widzenia współczesnej gerontologii, w szczególności gerontolo-
gii społecznej, trudno ustalić (chyba że arbitralnie) jedynie obiektywne aspek-
ty życia w starości. Zazwyczaj obiektywnym jest to, co manifestuje się na ze-
wnątrz i co daje się obserwować i zmierzyć. Dlatego najwcześniej i najczęściej
w gerontologii badane były zachowania, aktywność ludzi starszych. Obiekty-
wizacji podlegała także starość z perspektywy makrospołecznej, w tym także
w zakresie funkcjonowania instytucji na rzecz ludzi starszych. Niewątpliwie
w tym kontekście zawsze nasuwa się wątpliwość dotycząca rzetelności i traf-
ności stosowanych procedur badawczych, w tym możliwości precyzyjnej ob-
serwacji i standaryzacji użytych miar. Wątpliwością równie ważną jest kwestia
pozyskiwania, uogólniania i interpretacji uzyskanych wyników. Wydaje się, że
wszystkie przejawy życia w starości, choć niewątpliwie często stymulowane
z zewnątrz, „przechodzą” przez wewnętrzny świat człowieka, przez jego oso-
bisty, subiektywny odbiór. W czasie nasilenia się tendencji podmiotowych we
współczesnych społeczeństwach wyraźniej akcentowane jest też znaczenie
owego subiektywnego odbioru rzeczywistości. Jednostce we współczesnym
demokratyzującym się świecie przyznaje się większe prawo do podmiotowo-
ści, a aspekty psycho-duchowe osobowości zyskują znaczenie i często decy-
dują o odbiorze świata zewnętrznego oraz sposobie bycia w tym świecie. Tym
samym subiektywny odbiór świata wywiera (ma prawo wywierać) silniejszy
wpływ na przebieg jednostkowego życia.
Powiązania między obiektywnym i subiektywnym wymiarem starości są dziś
w badaniach gerontologicznych bardzo widoczne. Poniżej kilka przykładów:
– aktywność – niegdyś ilościowo badana aktywność zewnętrzna jako
wykonywane czynności, podejmowane zadania, dziś uwzględnia się także
aktywność wewnętrzną, a więc świat myśli, uczuć, procesy podejmowania
decyzji;
1 Podobne zagadnienia uwypukla Piotr Oleś, odnosząc się do kwestii dotyczących doj-
rzewania i rozwoju osobowości (Oleś, 2011, rozdz. 7, 8, 9).
2 Jeden z pierwszych tekstów na ten temat nosił tytuł Subiektywny wymiar życia w sta-
rości (Dubas, 1990).
Refleksje nad starością. Obiektywny i subiektywny wymiar starości...
19
– role życiowe – obiektywnie ich repertuar i zakres to wynik potrzeb spo-
łecznych i oczekiwań socjalizacyjnych, subiektywnie związane z poczuciem
własnej tożsamości, poczuciem satysfakcji życiowej;
– zdrowie – obiektywne standaryzowane wskaźniki diagnozują zdrowie
i chorobę, ale także uwzględniana jest samoocena stanu zdrowia dokonywa-
na przez pacjenta/osobę badaną. Obie oceny często są uwzględnianie w ba-
daniach społecznych, niekiedy jednak ocena subiektywna jest dla badacza
szczególnie ważna, np. w badaniach biograficznych;
– sytuacja materialna – obiektywne wskaźniki diagnozują np. stan po-
siadania, a z drugiej strony subiektywną ocenę sytuacji materialnej. „Dobra”
sytuacja materialna dla każdego badanego może oznaczać coś innego;
– sytuacje trudne – obiektywne obserwowane obciążenia, jakich do-
świadcza badana osoba, np. w wyniku kataklizmu naturalnego (zniszczony
dorobek całego życia), z drugiej zaś strony próba uchwycenia doznań we-
wnętrznych, związanych z tą sytuacją (cierpienie, uczucie bezsilności, złość,
ale także doszukiwanie się pozytywnych stron w przeżytym doświadczeniu
– czasami dopiero po latach);
– bilans życia – to obiektywne wytwory aktywności jako dzieła w szero-
kim tego słowa znaczeniu oraz subiektywna ocena własnego życia, poczucie
zadowolenia z życia, poczucie szczęścia;
– czas – obiektywny, mierzony ustalonymi społecznie miarami, adekwat-
nie do jego zakresu i funkcji, z perspektywy subiektywnej to jednostkowy od-
biór czasu, poczucie jego upływu, znaczenie i sens czasu, także z perspekty-
wy biograficznej;
– edukacja – obiektywne etapy edukacji (szkoły itp.), wskaźniki osią-
gniętego poziomu wykształcenia w formie certyfikatów, dyplomów itp. oraz
subiektywne poczucie znawstwa, mądrość życiowa, osobiste doświadczenia
edukacyjne, potrzeby i motywacje uczenia się;
– zainteresowania – obiektywnie manifestują się np. jako hobby, z dru-
giej strony to też emocje i myśli związane z podejmowanym i realizowanym
zainteresowaniem, przyczyny i korzyści, także wewnętrzne, wynikające z tej
aktywności.
Niewątpliwie można przyjąć, że pewne obszary życia człowieka starszego
są mniej lub bardziej obiektywne lub subiektywne niż inne. Wydaje się, że do
„bardziej” obiektywnych wymiarów starości nalezą: zewnętrzne uwarunkowa-
nia życia, uwarunkowania fizjologiczne procesu starzenia się, zewnętrzna ak-
tywność – rozwojowa, edukacyjna, zawodowa, rodzinna itp., typowe zadania
rozwojowe, efekty działań. Do „bardziej” subiektywnych wymiarów starości
zaliczyć można np. postawy wobec starości, emocjonalny wymiar życia w sta-
rości, doświadczenia egzystencjalne (śmierć, choroba, cierpienie, osamotnie-
nie), fenomen czasu, odczuwane motywacje i potrzeby. Subiektywny odbiór
starości wynika ponadto z czynników różnicujących poszczególnych ludzi,
całe kohorty społeczne oraz pokolenia i narodowości. Należą do nich np. płeć,
wiek, narodowość, odmienności kulturowe, wyznanie, wykształcenie, sytuacja
20
Elżbieta Dubas
materialna, pozycja społeczna, sytuacja rodzinna i zawodowa, stan zdrowia
i inne, ale także cechy osobowościowe, osobiste doświadczenia życiowe, na-
stawienie wobec życia, umiejętność radzenia sobie w trudnościach, stopień
refleksyjności itp. Niektóre z tych cech uświadomione zostały jako „formujące”
ów subiektywny wymiar życia w starości (por. Dubas, 1990).
W pewnym stopniu można przyjąć, że w każdym człowieku, w zależności
od jego osobistych cech i wpływów społeczno-kulturowych, którym podlega,
różnorako umiejscawiają się relacje między tym, co obiektywne a tym, co su-
biektywne. W tym kontekście można wyznaczyć trzy typy tych relacji i zara-
zem trzy typy sterowności człowieka:
1) człowiek zewnętrzny – sterowany z zewnątrz, reaktywny – odpowia-
dający swym zachowaniem na czynniki zewnętrzne, zdominowany w swych
działaniach, sposobie myślenia i odczuwania przez świat zewnętrzny – jego
otoczenie. Kierowany procesami socjalizacji, inkulturacji i wychowania. To
człowiek ulegający autorytetom, w małym stopniu podejmujący samodzielną
refleksję – często nierefleksyjny. W tym przypadku rola czynników obiektyw-
nych, „organizujących” życie człowieka jest decydująca;
2) człowiek wewnętrzny – sterowany w głównej mierze przez własny
świat wewnętrzny. To człowiek podmiotowy i samostanowiący, w dużej mie-
rze wolny w swych wyborach, refleksyjny i odczuwający. Jego świat myśli
i uczuć formuje w znacznej mierze jego bycie w świecie. Jego świat życia
jest bardzo zindywidualizowany. Procesami kształtującymi jego osobowość
i bycie w świecie są procesy samorozwoju i autoedukacji (samokształcenia
i samowychowania). Własna aktywność wewnętrzna jest wyrazista i posiada
prymat nad aktywnością zewnętrzną. Czynniki subiektywne wyraziście wpły-
wają na odbiór świata i doświadczanie własnego życia;
3) człowiek zewnętrzno-wewnętrzny – świat zewnętrzny odbija się
w jego aktywnym i podmiotowym świecie wewnętrznym. Świat wewnętrz-
ny ma wpływ na formowanie postaw wobec świata, ludzi i siebie samego.
Między światem zewnętrznym i wewnętrznym istnieje zwrotność. Procesy
inkulturacji, socjalizacji i edukacji „przechodzą” przez pryzmat twórczej, ak-
tywnej i samostanowiącej samoświadomości. Człowiek jest tu bytem reak-
tywno-refleksyjnym. Czynniki obiektywne i subiektywne łączą się i współ-
występują, trudno jest je wyizolować, tworzą pewien dynamiczny całościowy
system wpływów i reakcji.
Takie ujęcie istoty człowieka to jedna z propozycji wyjaśniania jego ho-
listycznej natury. To próba uchwycenia tego, co różne, lecz łączone w psy-
cho-fizyczno-duchowej jedności człowieczeństwa. To próba ważenia relacji
między światem zewnętrznym a światem wewnętrznym i podkreślenia zna-
czenia tych obu wymiarów funkcjonowania człowieka. Trzeba mieć jednak
świadomość, o czym wyżej, że ważności owych światów są wynikiem tak-
że aktualnych wpływów kulturowo-cywilizacyjnych, a w tym ideologicznych
i edukacyjnych.
Refleksje nad starością. Obiektywny i subiektywny wymiar starości...
21
Zakończenie
Czy potrzebna jest refleksja nad starością? Niewątpliwie tak. Starość,
choć jest już stosunkowo dobrze (po)znana, ale zarazem jest wciąż nieznana
(Dubas, 2013). Cały czas dostarcza ona bowiem wielu pytań i wątpliwości.
Trzeba stwierdzić, że nowoczesne społeczeństwa nie radzą sobie z nią do-
brze. Refleksja nad starością, a więc pogłębiony nad nią namysł, może po-
zwolić na twórcze przekraczanie dotychczasowej wiedzy o starości, często
schematycznej i stereotypowej. Może też pomóc w „odnajdywaniu” nowych,
bardziej optymalnych i przyjaznych człowiekowi dróg starzenia się, co uczyni
starość bardziej pomyślną.
Bibliografia
Buhler Ch., 1999, Bieg życia ludzkiego, PWN, Warszawa.
Czerniawska O., 2000, Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szko-
ły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Czerniawska O., 2007, Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Hu-
manistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Czerniawska O., 2011, Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Wydawnictwo Akademii Huma-
nistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Dubas E., 1990, Subiektywny wymiar życia w starości, [w:] J. Staręga-Piasek, B. Synak (red.),
Społeczne aspekty starzenia się i starości, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowe-
go, Warszawa.
Dubas E., 2004, Starość w perspektywie rozwoju, duchowości i edukacji. Geragogiczny przy-
czynek do refleksji nad starością i starzeniem się człowieka, [w:] E. A. Wesołowska (red.),
Człowiek i edukacja. Studia ofiarowane profesorowi Józefowi Półturzyckiemu, Wydawnic-
two Naukowe Novum, Płock.
Dubas E., 2012, Sztuka starzenia się – uczenie się starości. Kontekst andragogiczny, „Bibliote-
Dubas E., 2013, Starość znana i nieznana – wybrane refleksje nad współczesną starością,
ka Gerontologii Społecznej”, nr 1.
„Rocznik Andragogiczny”, t. 20.
Dunaj B. (red.), 2002, Popularny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa.
Dzięgielewska M. (red.), 1992, Refleksje nad starością – aspekty społeczne, edukacyjne i etycz-
ne, Międzywydziałowy Zakład Technicznych Środków Nauczania Uniwersytetu Łódzkiego,
Łódź.
Halicka M., Halicki J. (red.), 2006, Zostawić ślad na ziemi księga pamiątkowa dedykowana Pro-
fesorowi Wojciechowi Pędichowi w 80. rocznicę urodzin i 55. rocznicę pracy naukowej,
Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Halicki J., 2010, Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Wydawnictwo Uniwersytetu
w Białymstoku, Białystok.
Kopaliński W., 1980, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna,
Warszawa.
Marczak J., 1992a, Osiągnięcia życiowe w świadomości ludzi starych, [w:] M. Dzięgielewska
(red.), Refleksje nad starością – aspekty społeczne, edukacyjne i etyczne, Międzywydzia-
łowy Zakład Technicznych Środków Nauczania Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Marczak J., 1992b, Wątki filozofii życia człowieka starego, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Reflek-
sje nad starością – aspekty społeczne, edukacyjne i etyczne, Międzywydziałowy Zakład
Technicznych Środków Nauczania Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
22
Elżbieta Dubas
Oleś P. K., 2011, Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja, PWN, War-
szawa.
Rzepa T., 1999, Przedmowa do wydania polskiego, [w:] Ch. Buhler, Bieg życia ludzkiego, PWN,
Warszawa, s. 7–23.
Steuden S., 2011, Psychologia starości i starzenia się, PWN, Warszawa.
Susułowska M., 1989, Psychologia starzenia się i starości, PWN, Warszawa.
Marcin Muszyński*1
Przegląd wybranych stanowisk
dotyczących teorii gerotranscendencji
Streszczenie. Celem artykułu jest krótki przegląd wybranych stanowisk dotyczących teorii
gerotranscedencji. Autor przedstawia zbiór założeń oraz terminologiczną siatkę teorii gerotran-
scendencji wraz z twierdzeniami. Ostatecznie, w centrum rozważań znajdują się wybrane sta-
nowiska oceniające teoretyczny dorobek Larsa Tornstama.
Słowa kluczowe: teoria gerotranscendencji, Lars Tornstam, gerontologia społeczna.
Review of selected positions concerning
gerotranscendence theory
Summary. The purpose of this article is a brief overview of selected positions concerning
gerotranscendence theory. The author presents a set of assumptions as well as a set of con-
cepts with statements. Finally, the selected positions which evaluate the theoretical outputs of
Lars Tornstam attract the main attention.
Keywords: gerotranscendence theory, Lars Tornstam, social gerontology.
Wstęp
Mimo rosnącego zainteresowania zagadnieniem duchowości jest zaska-
kująco niewiele badań oraz opracowań na gruncie gerontologii dotyczących
tego obszaru doświadczania starości. Przykładem może być teoria gerotran-
scendencji, która w Polsce w niewielkim stopniu jest wykorzystywana jako
interpretacyjna rama dla przeprowadzonych badań. Być może dlatego, że
perspektywa ta nadal nie jest dość dobrze znana polskiemu czytelnikowi, tak
jak klasyczne teorie starzenia się – teoria aktywności oraz teoria wycofania.
Dotychczasowe analizy oraz próby oceny teorii gerotranscendencji prze-
prowadzone zostały w Polsce przez Jerzego Halickiego (2006), Stanisławę
Steuden (2011) oraz Małgorzatę Malec (2012). Istnieje także grupa autorów
wzmiankująca bądź odnosząca się w swoich badaniach do tej teorii (m.in.
* Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii
Społecznej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48, mlodziako@go2.pl.
24
Marcin Muszyński
Mroczkowska, 2005; Młynarska, 2008; Stelcer, 2009; Dubas, 2013; Brudek,
2014). Stosunkowo niewielkie doświadczenia polskich badaczy z teorią gero-
transcendencji skutkują ograniczoną możliwością formułowania krytycznych
uwag pod jej adresem. Zdecydowana większość sądów wyrosła na gruncie
skandynawskiej gerontologii, skąd pochodzi Lars Tornstam, autor omawianej
teorii. Oceny te nie były jeszcze w Polsce przedmiotem odrębnego opraco-
wania. Zatem celem niniejszego artykułu jest przegląd wybranych krytycz-
nych stanowisk dotyczących teorii gerotranscedencji. Tego typu wiedza może
przyczynić się do bardziej świadomego wykorzystania tej perspektywy przez
innych badaczy jako ram interpretacyjnych dla zgromadzonych wyników ba-
dań empirycznych.
Na początku zaprezentowane zostaną odrębne zbiory założeń ontolo-
gicznych, wokół których budowana jest wiedza na temat starości i starzenia
się. Przedstawiona zostanie paradygmatyczna zmiana. L. Tornstam (1992,
s. 318–326) określa ją przejściem od materialistycznej i racjonalnej wizji pro-
cesu rozwoju człowieka, w kierunku bardziej kosmicznej i transcendentnej,
związanej ze zwiększeniem poziomu satysfakcji życiowej. W dalszej części
omówione będą twierdzenia wraz z siatką pojęć teorii gerotranscendencji.
Ostatecznie, w centrum rozważań znajdą się wybrane stanowiska oceniające
teoretyczny dorobek Tornstama.
Umiejscowienie teorii gerotranscendencji
– od obiektywnych do subiektywnych
wskaźników starzenia się i starości
Jedną z pierwszych kategorii analitycznych jest umiejscowienie teorii. Na-
leży przez to rozumieć podanie źródła jej pochodzenia. Chodzi tu o wskaza-
nie zbioru założeń, na których spoczywa dana teoria.
Pomimo że w ostatnich dekadach doszło do trzech zwrotów w badaniach
gerontologicznych – zwrotu krytycznego (critical turn in social gerontology)1,
1 Zdaniem Carroll L. Estes i Briana R. Grossmana (2007, s. 129–133) zwrot krytyczny po-
jawił się z końcem lat 70. oraz początkiem lat 80. XX wieku. W Stanach Zjednoczonych rozwija-
ny był przez Carroll Estes, Laurę Katz Olson i Jilla Quadagno, w Kanadzie przez Johna Mylesa
i Victora Marshalla, a w Europie przez Petera Townsenda, Alana Walkera, Chrisa Phillipsona
i Anne Marie Guillemard. Podejście to było odpowiedzią na rozprzestrzeniający się w geron-
tologii społecznej interakcjonizm symboliczny, perspektywę biegu życia oraz konceptualiza-
cję takich pojęć, jak wycofanie, satysfakcja życiowa i zależność, które zdaniem gerontologów
krytycznych ujmowały zjawisko starzenia się w sposób fragmentaryczny. Prace gerontologów
krytycznych inspirowane były pracami radykalnych gerontologów politycznej gerontologii, mo-
ralnej ekonomii starzenia się, kulturowej i humanistycznej gerontologii, a także politycznej eko-
nomi wieku. Podejście to analizuje skutki obecności w gerontologii społecznej modelu scjen-
tystycznego, poszukującego prawd obiektywnych i faktów społecznych w późnej dorosłości.
Uważając, że wiedza na temat starości jest społecznie konstruowana, gerontologia krytyczna
zwraca uwagę, że wiek, wykształcenie i pochodzenie jest źródłem nierówności społecznej.
Pobierz darmowy fragment (pdf)