Żyj tak, by każdy dzień rozkwitał w Twoich rękach!
Otwórz się na kreatywność i zacznij tworzyć
Poznaj lepiej samego siebie — odkryj różne aspekty własnej osobowości
Aktywuj wewnętrzny twórczy potencjał
Zapraszamy do przeczytania artykułu Dagmary Gmitrzak pt. 'Jak odnaleźć swoje predyspozycje?' na zwierciadlo.pl
Zapraszamy do przeczytania artykułu Dagmary Gmitrzak o budzeniu kreatywności na polki.pl
VIDEO
Chcesz być bardziej kreatywny? Pragniesz tworzyć, ale nie wierzysz w swoje możliwości? Czujesz się wypalony i marzysz o pracy, która przyniesie Ci satysfakcję? A może jesteś człowiekiem renesansu, który ma wiele pasji i nie wie, jak je połączyć? Z pomocą tej książki odbędziesz podróż w głąb siebie, której celem jest aktywacja Twojego potężnego twórczego potencjału. Dowiesz się, jak myśleć kreatywnie, docenisz atuty swojego typu osobowości, odkryjesz różnorodne inteligencje. Poznasz sposoby radzenia sobie z negatywnym myśleniem, lękiem i samokrytyką. Odkryjesz dwie życiowe postawy, lifeventure i artventure, które pomogą Ci spełniać największe marzenia. Zrozumiesz, na czym polega sekret fascynacji innymi osobami. Poznasz każdy etap procesu kreacji oraz trzydzieści skutecznych sposobów aktywowania twórczego potencjału. Obudzisz w sobie pasję, zachwyt i ciekawość świata.
VIDEO
Twoje życie może być fascynującą przygodą. Skorzystaj z naturalnego daru, jakim jest kreatywność, i doświadczaj spełnienia w każdej sferze życia.
Ta książka zainspiruje Cię do wprowadzenia pozytywnych zmian w życiu.
BONUS - Złote Prawa Twórczości w formacie MP3!
Dagmara Gmitrzak - trenerka rozwoju osobistego, socjolog, terapeutka technik holistycznych, dziennikarka. Ukończyła Instytut Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim, z trzyletnią specjalizacją z pomocy społeczno-terapeutycznej. Ukończyła trzyletnie szkolenie z muzykoterapii i psychodramy oraz dwuletnie podyplomowe dziennikarstwo na UW. Od 2001 prowadzi warsztaty rozwoju osobistego i szkolenia dla firm. Pasjonuje ją zjawisko twórczości i nieograniczone możliwości ludzkiego umysłu. Jest autorką pięciu książek.
Patron medialny:
Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie
całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci
jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną,
a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym
lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań,
by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne.
Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych
lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą
również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania
informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Ewelina Burska
Projekt okładki: ULABUKA
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: sensus@sensus.pl
WWW: http://sensus.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://sensus.pl/user/opinie?rozwin
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-5084-2
Copyright © Dagmara Gmitrzak 2013
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treĂci
WstÚp ............................................................................................................... 9
I. KreatywnoĂÊ i tworzenie
1. Kaĝdy z nas jest twórczy .......................................................................... 13
Twórczy potencjaï ............................................................................................13
MyĂleÊ kreatywnie, czyli jak? ..........................................................................14
Ocean moĝliwoĂci .............................................................................................15
MyĂli sÈ falami energii .....................................................................................15
ZwiÚkszyÊ ĂwiadomoĂÊ ....................................................................................16
Twoje emocje ...................................................................................................17
Wolna wola .......................................................................................................18
Transformacje wewnÚtrzne .............................................................................19
Potencjaï zmiany ..............................................................................................20
Sfery Twojego ĝycia .........................................................................................21
2. Twórcza osobowoĂÊ .................................................................................. 23
ByÊ nieprzeciÚtnym .........................................................................................23
Cechy twórczych osób .....................................................................................24
Wybrane cechy twórczych osób ......................................................................25
OdpowiedzialnoĂÊ twórcy ................................................................................30
Twórca i owoce jego pracy ..............................................................................30
4 O B U D ½ S W O J k K R E A T Y W N O ¥ m
3. ¿ycie i tworzenie jako przygoda ............................................................. 31
Twórcze poïÈczenie ..........................................................................................31
1. Lifeventure — ĝycie jako wyprawa w nieznane .........................................32
2. Artventure — twórczoĂÊ jako przygoda ......................................................35
Stan uskrzydlenia, czyli flow ...........................................................................37
Koncentracja i radoĂÊ .......................................................................................39
Jak wywoïaÊ stan flow? ....................................................................................40
RadoĂÊ z robienia tego, co siÚ kocha ...............................................................40
Daj siÚ zainspirowaÊ ........................................................................................41
Rodzaje twórczoĂci ...........................................................................................41
Romantycy i rzemieĂlnicy ................................................................................42
4. Ewolucja ĂwiadomoĂci czïowieka ........................................................... 45
Piramida potrzeb ..............................................................................................45
Holistyczne spojrzenie na czïowieka ..............................................................47
WewnÚtrzne dary .............................................................................................49
Stadia ewolucji ĂwiadomoĂci ...........................................................................50
Czakry — siedem piÚter ĂwiadomoĂci czïowieka ...........................................51
Czïowiek i energia ............................................................................................52
Od materii do duchowoĂci ...............................................................................52
Charakterystyka siedmiu oĂrodków energetycznych .....................................53
Czakry i przyporzÈdkowane im zawody ..........................................................56
5. TwórczoĂÊ i duchowoĂÊ ............................................................................ 59
Wyĝsze ja czïowieka .........................................................................................60
Kontakt z wyĝszym ja .......................................................................................60
Tworzenie i rozwój ĂwiadomoĂci .....................................................................61
RadoĂÊ z tworzenia ...........................................................................................63
Kreatywny wpïyw twórczoĂci innych ..............................................................64
Medytacja i kreatywnoĂÊ .................................................................................64
Efekty praktyki medytacji ................................................................................65
Jak „zïapaÊ” twórcze pomysïy? ........................................................................66
Bez ograniczeñ krytyka ....................................................................................67
mwiczenie: Sïuchanie gïosu serca ...................................................................68
Ego i tworzenie ................................................................................................70
Sïabe i silne ego ................................................................................................71
Ego i persona ....................................................................................................73
OdpowiedzialnoĂÊ ............................................................................................74
Spis treĂci 5
6. Jakie jest Twoje powoïanie? .................................................................... 77
Skrzynia ze skarbami ........................................................................................77
Podróĝ w gïÈb siebie ........................................................................................78
Przekonania na temat pracy .............................................................................79
Praca i pieniÈdze ..............................................................................................80
SzukajÈc powoïania ..........................................................................................81
Inspirowanie innych .........................................................................................84
Praca z serca .....................................................................................................85
II. Poznaj lepiej samego siebie
7. Twoje inteligencje .................................................................................... 91
Inteligencje wielorakie ....................................................................................91
Inne inteligencje ..............................................................................................96
Inteligencje i róĝne zawody .............................................................................98
8. Jung i typy osobowoĂci ........................................................................... 101
1. Kim jest introwertyk? .................................................................................101
2. Kim jest ekstrawertyk? ...............................................................................102
Kierunek energii w pracy twórczej ...............................................................104
Cztery funkcje psychiczne .............................................................................105
Percepcja ........................................................................................................105
Intuicja ............................................................................................................106
MyĂlenie .........................................................................................................107
Uczucia ............................................................................................................107
9. WewnÚtrzne dziecko — ěródïo kreatywnoĂci w nas ............................. 109
KreatywnoĂÊ i Ăwiat zakazów .........................................................................109
Niewinny aspekt Ciebie .................................................................................111
¥wiat pasji, radoĂci i kreatywnoĂci ................................................................112
10. WewnÚtrzny krytyk — ktoĂ, kto podcina nam skrzydïa ..................... 115
Rozmowa z krytykiem ....................................................................................115
Pasje zamkniÚte w skrzyni .............................................................................120
Definicja twórcy wedïug krytyka ..................................................................121
6 O B U D ½ S W O J k K R E A T Y W N O ¥ m
11. Kto CiÚ inspiruje, a kto denerwuje? ................................................... 123
Inni twórcy mogÈ CiÚ inspirowaÊ .................................................................123
Kto CiÚ denerwuje? .......................................................................................125
¥wiatïo i cieñ ..................................................................................................126
Gniew moĝe byÊ paliwem do dziaïania .........................................................127
LÚk i tïumienie potrzeb .................................................................................129
Twój cieñ ........................................................................................................130
12. Twórcza róĝnorodnoĂÊ — czy jesteĂ czïowiekiem renesansu? ......... 133
RóĝnorodnoĂÊ pasji ........................................................................................133
ByÊ jak Leonardo ............................................................................................134
Problemy czïowieka renesansu .....................................................................137
Osobista historia — moja droga do powoïania .............................................138
PodÈĝanie za gïosem serca .............................................................................139
TwórczoĂÊ jako pasja czy jako zawód? ..........................................................141
TwórczoĂÊ i finanse ........................................................................................141
BÈdě otwarty ...................................................................................................142
13. Co w twórczoĂci jest najwaĝniejsze dla Ciebie? ............................... 143
Czakry i twórczoĂÊ .........................................................................................143
Postawy twórcze i czakry ...............................................................................144
III. Etapy twórczoĂci
i sposoby rozbudzenia energii twórczej
14. Etapy procesu twórczego i trudnoĂci na drodze ............................... 157
Twórcza inspiracja ..........................................................................................157
Fazy procesu twórczego ................................................................................158
Porównanie faz twórczych do pór roku .........................................................160
15. Co moĝe blokowaÊ twórczy potencjaï? ............................................... 165
1. Odczuwanie lÚku i niepewnoĂci ................................................................165
2. Negatywne przekonania ............................................................................166
3. Czekanie na natchnienie ............................................................................167
4. Rozproszona uwaga ....................................................................................168
5. LÚk przed krytykÈ ......................................................................................169
Spis treĂci 7
6. ZazdroĂÊ ......................................................................................................170
7. Perfekcjonizm .............................................................................................170
8. Brak wyksztaïcenia .....................................................................................172
9. Strach przed sukcesem ..............................................................................172
10. Depresja ....................................................................................................173
11. OdciÚcie od poczucia obfitoĂci ................................................................174
16. TrzydzieĂci sposobów aktywowania twórczego potencjaïu ............. 175
1. Naucz siÚ, jak osiÈgaÊ stan alfa ..................................................................175
2. Korzystaj ze swojej intuicji ........................................................................177
3. BÈdě w kontakcie z wewnÚtrznym dzieckiem ..........................................178
4. Sïuchaj swojego serca ................................................................................179
5. Nie czekaj, aĝ ktoĂ CiÚ odkryje .................................................................179
6. Sïuchaj muzyki ...........................................................................................180
7. Daj sobie prawo do impasu .......................................................................180
8. Poznaj swój gniew ......................................................................................181
9. Pozwól, by pomysï w Tobie zakieïkowaï ..................................................182
10. BÈdě otwarty na odkrywanie nowych terenów .......................................182
11. ZwróÊ uwagÚ na swoje sny ......................................................................182
12. Korzystaj z map myĂli ..............................................................................183
13. Nie przeciÈgaj faz twórczych zbyt dïugo ...................................................184
14. Rozwijaj prawÈ póïkulÚ mózgu ................................................................185
15. Pracuj z afirmacjami .................................................................................185
16. Przypominaj sobie swoje sukcesy ............................................................186
17. Zaïóĝ twórczy zeszyt ................................................................................186
18. Zauwaĝaj synchronicznoĂci ......................................................................186
19. ProĂ o pomoc ............................................................................................187
20. Czytaj na temat ciekawych ludzi .............................................................187
21. Przywoïaj marzenia z dzieciñstwa ...........................................................187
22. PosprzÈtaj ..................................................................................................188
23. ZarzÈdzaj swoim czasem ..........................................................................188
24. Korzystaj ze swojej wyobraěni .................................................................188
25. Otaczaj siÚ kolorami .................................................................................189
26. Praktykuj twórcze pisanie ........................................................................189
27. Poznaj wewnÚtrznego twórcÚ ..................................................................190
28. Nie krytykuj siebie ...................................................................................190
29. Zrób twórczy kolaĝ ...................................................................................190
30. Stosuj twórcze rytuaïy ..............................................................................191
8 O B U D Ź S W O JĄ K R E A T Y W N O Ś Ć
17. Dlaczego tworzysz i dla kogo chcesz tworzyć? .................................. 193
18. Złote prawa twórczości ......................................................................... 197
O autorce ..................................................................................................... 199
Muzyka towarzysząca pisaniu.................................................................... 200
WstÚp
K
aĝdy z nas jest wyjÈtkowy. Kaĝdy ma dostÚp do potÚĝnej twór-
czej mocy swojego umysïu. Problem w tym, ĝe wykorzystujemy
nasze moĝliwoĂci w niewielkim stopniu. Z powodu ograniczajÈcych
przekonañ nasz twórczy potencjaï nie jest w peïni aktywowany, nie
moĝemy wiÚc korzystaÊ ze wszystkich darów, w jakie zostaliĂmy wy-
posaĝeni na drogÚ naszego ĝycia.
Kaĝdy z nas ma jedynÈ w swoim rodzaju ĂcieĝkÚ swojego powoïa-
nia, zwanÈ inaczej ĂcieĝkÈ serca. SkïadajÈ siÚ na niÈ wewnÚtrzne
uzdolnienia, dary i pasje. Kiedy kroczymy tÈ ĂcieĝkÈ, mamy poczucie,
ĝe Ăwiat nam sprzyja, poniewaĝ robimy to, co jest zgodne z pragnie-
niami serca, centrum wewnÚtrznej mÈdroĂci. DoĂwiadczamy radoĂci
i speïnienia. Mimo fizycznego czy psychicznego wysiïku, jaki wkïa-
damy w naszÈ pracÚ, jej owoce nas cieszÈ, a kaĝde wyzwanie staje siÚ
okazjÈ do wewnÚtrznego rozwoju.
W tej ksiÈĝce znajdziesz róĝnorodne narzÚdzia, które pomogÈ Ci
w aktywacji twórczego potencjaïu oraz w odkryciu, co jest Twoim
powoïaniem. KsiÈĝka moĝe byÊ dla Ciebie szczególnie pomocna, jeĂli:
x Chcesz obudziÊ swojÈ kreatywnoĂÊ.
x Marzysz o tworzeniu, ale Twój wewnÚtrzny krytyk nie pozwala
Ci rozwinÈÊ skrzydeï.
10 O B U D ½ S W O J k K R E A T Y W N O ¥ m
x JesteĂ twórcÈ i przeĝywasz czas impasu.
x WypaliïeĂ siÚ w obecnej pracy.
x Chcesz odkryÊ swoje powoïanie i wymarzonÈ dla siebie pracÚ.
x Pragniesz poznaÊ swoje dary i potencjaïy.
x JesteĂ czïowiekiem renesansu, czyli trudno Ci zdecydowaÊ siÚ
na jeden zawód.
x Potrzebujesz inspiracji, poniewaĝ chciaïbyĂ coĂ zmieniÊ
w swoim ĝyciu.
Nie ma na co czekaÊ. To najlepszy moment, aby aktywowaÊ swój
potÚĝny twórczy potencjaï.
Zapraszam CiÚ zatem w podróĝ. BÈdě cierpliwy, najwaĝniejszy
jest pierwszy krok.
Mam nadziejÚ, ĝe ta ksiÈĝka pomoĝe Ci odkryÊ, jak wyjÈtkowÈ,
piÚknÈ i twórczÈ istotÈ jesteĂ.
Dagmara Gmitrzak
14
Etapy procesu twórczego
i trudnoĂci na drodze
Kaĝdy organizm ma jednÈ naczelnÈ potrzebÚ,
realizacjÚ wïasnego potencjaïu.
— Rollo May
P
ROCES TWÓRCZY ZACZYNA siÚ od inspiracji, która przychodzi
pod postaciÈ twórczej wizji. Dzieje siÚ to zwykle niespodziewanie,
w chwili kiedy jesteĂmy zajÚci jakimĂ dziaïaniem albo odpoczywamy.
SwojÈ twórczÈ wizjÚ poznajemy krok po kroku, nastÚpnie decydujemy,
czy i kiedy chcemy jÈ urzeczywistniÊ. ZastanawiajÈce jest, czy to ona
wybiera nas, czy my jÈ. Wielu twórców jest zdania, ĝe to wizja wy-
biera sobie „wïaĂciciela”.
Twórcza inspiracja
Inspiracja przypomina nasionko, które powoli w nas kieïkuje i pew-
nego dnia wydaje owoc w postaci twórczego dzieïa. Wydaje siÚ, ĝe
twórcze wizje, a wiÚc zbiory informacji, dosïownie krÈĝÈ we wszech-
Ăwiecie. JeĂli nasz umysï pracuje na falach o czÚstotliwoĂci zbliĝonej
158 O B U D ½ S W O J k K R E A T Y W N O ¥ m
do tych informacji, mamy szansÚ je odebraÊ i poprzez proces twór-
czy doprowadziÊ do ich materializacji w postaci ksiÈĝki, filmu, pro-
jektu, nowej firmy etc. Jest prawdopodobne, ĝe kreatywny i otwarty
umysï Leonarda da Vinci potrafiï dostroiÊ siÚ do niezliczonych infor-
macji wyprzedzajÈcych o setki lat epokÚ, w której ĝyï.
INSPIRUJkCY CYTAT:
Pomysï, który jest realizowany, jest waĝniejszy od pomysïu,
który istnieje tylko jako idea.
— Edward de Bono
Fazy procesu twórczego
Abraham Maslow wyróĝniï dwa podstawowe etapy w procesie
twórczym:
x proces pierwotny, a wiÚc inspiracja, natchnienie, kieïkowanie
pomysïu w nas;
x proces wtórny, czyli tworzenie struktury pomysïu i wysiïek,
jaki wkïadamy w jego realizacjÚ.
Poniĝej przedstawiam rozszerzony opis procesu twórczego, który jest
kompilacjÈ wielu koncepcji.
Etap 1. Inspiracja — wizja
Nowy poczÈtek, wschód sïoñca, czas natchnienia. Poziom kreatywnoĂci
jest bardzo wysoki, pomysïy pojawiajÈ siÚ niczym bïyskawice. Czujesz
przypïyw siï witalnych, radoĂÊ i lekkoĂÊ. Inspiracja jest jak nowa mi-
ïoĂÊ, która dodaje skrzydeï. Twoja wola ĝycia wzrasta, wiesz, ĝe masz
coĂ waĝnego do zrobienia. Wizja powoli zaczyna siÚ ukïadaÊ w coĂ
konkretnego.
Etapy procesu twórczego i trudnoĂci na drodze 159
Etap 2. Ekspansja — jesteĂ tu i teraz
Na tym etapie zaczynasz nadawaÊ formÚ swojej inspiracji (pisanie,
malowanie, projektowanie, fotografowanie, komponowanie etc.). Czu-
jesz siÚ Ăwietnie, fala twórcza przepïywa przez Twoje ciaïo i system
energetyczny. Moĝe siÚ zdarzyÊ, ĝe doĂwiadczysz wewnÚtrznego
oczyszczenia, mogÈ siÚ pojawiaÊ wyparte ze ĂwiadomoĂci uczucia.
Warto dopuĂciÊ je do gïosu poprzez pïacz, ruch, taniec, napisanie tek-
stu. ByÊ moĝe poczujesz, ĝe przyszedï czas, aby komuĂ wybaczyÊ,
wyjaĂniÊ coĂ. Na tym etapie procesu twórczego, przy okazji swojej
twórczej pracy, moĝesz pozbyÊ siÚ bagaĝu z przeszïoĂci, tego, co
utrudniaïo Ci rozwiniÚcie skrzydeï. W fazie ekspansji wszystko, co CiÚ
blokowaïo, moĝe byÊ teraz uwolnione (to wewnÚtrzne oczyszczanie
nie musi siÚ pojawiÊ u kaĝdego).
Kiedy kreatywna energia niczym rzeka przepïywa przez ciaïo
i umysï, czujesz entuzjazm, jesteĂ wypeïniony radoĂciÈ tworzenia.
Jak podkreĂla w Nowej Ziemi Eckhart Tolle, entuzjazm i ego nie mogÈ
wspóïistnieÊ. WykluczajÈ siÚ wzajemnie. Entuzjazm nie chce „ni-
czego”, gdyĝ niczego mu nie brakuje. Kiedy tworzysz, jesteĂ peïniÈ,
czujesz radoĂÊ z samego aktu tworzenia. DoĂwiadczasz tego, ĝe jesteĂ
kreatorem, ĝe stwarzasz i jesteĂ poïÈczony z twórczÈ siïÈ wszech-
Ăwiata. W stanie entuzjazmu wszystko Ci sprzyja. Twoje wibracje sÈ
tak silne, ĝe przyciÈgasz pozytywnymi myĂlami i uczuciami wspierajÈ-
cych ludzi i sprzyjajÈce okolicznoĂci. Po prostu zawsze znajdujesz siÚ
w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie. DoĂwiadczasz nie-
zwykïych synchronicznoĂci.
CZYM JEST SYNCHRONICZNO¥m?
Zdaniem Carla Gustava Junga, synchronicznoĂÊ zachodzi wówczas,
kiedy myĂlisz o czymĂ i to siÚ dzieje, np. myĂlisz o danej osobie i na-
stÚpnego dnia jÈ spotykasz. Albo potrzebujesz czegoĂ i spotykasz
kogoĂ, kto pomaga Ci to zdobyÊ. PatrzÈc z perspektywy odkryÊ fizy-
ków kwantowych, Twoja wibracja energetyczna przyciÈga podobnÈ
160 O B U D ½ S W O J k K R E A T Y W N O ¥ m
wibracjÚ. W fazie ekspansji twórczej myĂli przepïywajÈ przez Twój
umysï z ogromnÈ szybkoĂciÈ, moĝesz zatem czÚsto doĂwiadczaÊ
synchronicznoĂci.
Etap 3. Stworzone dzieïo
Na tym etapie dzieïo jest zakoñczone. Puszczamy je w Ăwiat, choÊ
nierzadko jest nam trudno rozstaÊ siÚ z nim. Moĝemy odczuwaÊ smu-
tek i przygnÚbienie, poniewaĝ przez dïuĝszy czas byliĂmy z nim poïÈ-
czeni, niczym matka ze swoim dzieckiem. Jednak „odciÚcie pÚpowiny”
to naturalny etap tworzenia, który naleĝy uszanowaÊ. Uwolnienie
energii moĝe byÊ bardzo przyjemne i odprÚĝajÈce. Po okresie rege-
neracji (krótszym lub dïuĝszym) przychodzi czas na kolejnÈ inspiracjÚ
i caïy proces zaczyna siÚ od nowa.
Porównanie faz twórczych do pór roku
1. Zima — niepokój
Pojawienie siÚ inspiracji czÚsto jest poprzedzone odczuwaniem we-
wnÚtrznego niepokoju lub niezadowolenia ze swojego obecnego ĝycia.
Odczuwanie stagnacji, frustracji, a nawet gniewu wynika z naszej
potrzeby zmiany. Im bardziej chcemy zmiany, a ona siÚ nie pojawia,
tym bardziej czujemy siÚ sfrustrowani.
2. Wiosna — inspiracja, pomysï
Inspiracja pojawia siÚ nagle, niespodziewanie, jest efektem Twojej
tÚsknoty za zmianÈ. Masz pomysï na ksiÈĝkÚ, nowy projekt, firmÚ, na
seriÚ zdjÚÊ albo obrazów etc. Nagle jesteĂ poza czasem, jakby wszystko
byïo ukierunkowane na to, co wïaĂnie Ci siÚ przydarzyïo.
Etapy procesu twórczego i trudnoĂci na drodze 161
INSPIRUJkCE HISTORIE — ELIZABETH GILBERT
Elizabeth Gilbert, dziennikarka i pisarka, twierdzi, ĝe inspiracja
przychodzi ze ěródïa, którego ona nie moĝe zidentyfikowaÊ. Pod-
kreĂla, ĝe proces twórczy jest tajemnicÈ. W jednym z wykïadów
opowiadaïa o swoim spotkaniu z Ruth Stone, amerykañskÈ poetkÈ,
która opowiedziaïa jej, ĝe pewnego dnia dosïownie sïyszaïa, jak
zbliĝa siÚ do niej wiersz. Zupeïnie jakby przychodziï z przyrody,
z krajobrazu, który jÈ otaczaï. OkreĂliïa ten děwiÚk jako „grzmiÈcy
pociÈg powietrza”. Kiedy inspiracja siÚ pojawiïa, poetka wiedziaïa,
ĝe musi jak najszybciej pobiec do domu i zapisaÊ ten wiersz.
INSPIRUJkCE HISTORIE — TOM WAITS
Pewnego dnia podczas jazdy samochodem muzyk doĂwiadczyï in-
spiracji twórczej. Nagle dosïownie usïyszaï w gïowie fragment
melodii. Nie miaï jednak jak jej zapisaÊ, wiÚc poczuï lÚk, ĝe moĝe
za chwilÚ utraciÊ tÚ melodiÚ i bÚdzie musiaï szukaÊ jej póěniej,
polowaÊ na niÈ. Nagle zatrzymaï siÚ, popatrzyï w niebo i powie-
dziaï: „Przepraszam, czy nie widzicie, ĝe ja prowadzÚ? Czy wyglÈ-
dam na osobÚ, która moĝe teraz pisaÊ? WiÚc jeĂli chcesz do mnie
przyjĂÊ, melodio, to przyjdě wtedy, kiedy bÚdÚ mógï ciÚ zapisaÊ,
a jeĂli nie, to znajdě dziĂ kogoĂ innego, np. Leonarda Cohena”.
PUAPKI INSPIRACJI
Czasami twórca tak bardzo cieszy siÚ pomysïem, który do niego
przyszedï, ĝe nie udaje mu siÚ przejĂÊ do kolejnego etapu, czyli bu-
dowania struktury. Cechuje go zatem sïomiany zapaï, szybko siÚ
do czegoĂ zapala i szybko ulega wypaleniu. Nie starcza mu energii
na kolejny etap. Moĝe byÊ to spowodowane brakiem wiary w sie-
bie, w swojÈ zdolnoĂÊ realizowania pomysïów. Wizja jest koniecz-
nym elementem powstania czegoĂ nowego, ale niewystarczajÈcym
162 O B U D ½ S W O J k K R E A T Y W N O ¥ m
do tego, by pomysï zostaï zrealizowany. Aby zrealizowaÊ twórczÈ
wizjÚ, waĝne sÈ m.in. pozytywne nastawienie, wytrwaïoĂÊ, wiara
w siebie oraz wysiïek, jaki wkïadamy w swojÈ pracÚ.
3. Lato — konkretne dziaïania
To czas przygotowywania planu dziaïania, struktury twórczego pomy-
sïu oraz konkretna praca twórcza. Sukces tego etapu zaleĝy od energii,
jakÈ wkïadamy w swojÈ pracÚ, od naszej determinacji, mocy, odpowie-
dzialnoĂci, ale równieĝ elastycznoĂci w chwili zetkniÚcia siÚ z jakimĂ
wyzwaniem.
CzÚsto pomysï wymaga wspóïpracy z luděmi. Czasem tworzymy
tylko z jednÈ osobÈ, co moĝe byÊ doĂwiadczeniem wzbogacajÈcym obie
strony, ěródïem wzajemnej inspiracji, wymiany energetycznej i nauki.
W duecie twórczym waĝne jest partnerstwo — powinno siÚ zatem
mówiÊ o wszystkim, co jest trudne, rozwiÈzywaÊ na bieĝÈco konflikty
oraz przyjÈÊ, ĝe kaĝdy ma takie same prawa.
4. Jesieñ — zakoñczenie dzieïa
Na tym etapie moĝesz doĂwiadczaÊ ambiwalencji: chcesz skoñczyÊ
pracÚ jak najszybciej, jednak obawiasz siÚ powrotu do „szarej” co-
dziennoĂci (stanu, w którym nie odczuwasz flow). Moĝe byÊ teĝ tak,
ĝe z wielkÈ ulgÈ zakoñczysz swoje dzieïo, czujÈc, jak duĝy wysiïek
w nie wïoĝyïeĂ.
Od tej chwili Twoje dzieïo zaczyna ĝyÊ swoim ĝyciem, inni przej-
mujÈ nad nim wiÚkszÈ kontrolÚ.
Wyzwaniem tego etapu jest dobry powrót do rzeczywistoĂci, za-
jÚcie siÚ sprawami, które czekaïy od dïuĝszego czasu na zaïatwienie,
spÚdzenie czasu z bliskimi osobami, odpoczynek.
JeĂli zakoñczyïeĂ swoje dzieïo twórcze, podziÚkuj sobie oraz kaĝ-
demu, kto braï udziaï i pomagaï Ci w Twoim twórczym przedsiÚ-
wziÚciu. JeĂli w trakcie pracy pojawiïy siÚ jakieĂ interpersonalne
Etapy procesu twórczego i trudnoĂci na drodze 163
konflikty, staraj siÚ dÈĝyÊ do porozumienia i harmonii. WyĂlij maila
albo spotkaj siÚ z danÈ osobÈ i zaproponuj porozumienie. PrzeproĂ,
jeĂli byïeĂ dla kogoĂ nieuprzejmy w trakcie wspóïpracy. Moĝesz rów-
nieĝ mentalnie wysïaÊ pozytywne myĂli do tej osoby lub kilku osób.
INSPIRUJkCY CYTAT:
Bóg jest wielkim artystÈ. WymyĂliï ĝyrafÚ, sïonia i kota.
Bóg nie ma swojego stylu. Po prostu wypróbowaï nowe pomysïy.
— Pablo Picasso
164 O B U D ½ S W O J k K R E A T Y W N O ¥ m
Pobierz darmowy fragment (pdf)