Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00726 013352 17835889 na godz. na dobę w sumie
Office 2016 PL. Kurs - książka
Office 2016 PL. Kurs - książka
Autor: Liczba stron: 224
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2254-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> aplikacje biurowe >> excel
Porównaj ceny (książka, ebook (-25%), audiobook).

Office 2016 PL — nie zastąpisz go żadnym innym!

Pakiet Office to coś, bez czego w cywilizowanym świecie nie może obejść się żadna firma. Jest narzędziem tak doskonałym, że nikomu nie udało się dotąd wymyślić nic, co mogłoby naprawdę zaszkodzić jego pozycji na rynku. Zestaw programów do tworzenia dokumentów, wykonywania skomplikowanych obliczeń, przechowywania danych, projektowania materiałów reklamowych, a także segregowania poczty i planowania spotkań to podstawa prowadzenia działalności... o ile umiesz dobrze się nim posługiwać. Jeśli chcesz poznać podstawy działania Office’a, czas na dobry kurs!

W tej książce znajdziesz konkretne, przejrzyste informacje na temat czterech programów pakietu Office. Nauczysz się obsługiwać edytor tekstu, formatować dokumenty, sprawdzać ich poprawność, dodawać ilustracje i wypunktowania. Kolejnym krokiem będzie zapoznanie się z arkuszem kalkulacyjnym. Odkryjesz tu, jak wpisywać dane do komórek, zaznaczać te komórki i wykonywać obliczenia, także z użyciem formuł. W części dotyczącej PowerPointa poznasz zasady tworzenia dobrych prezentacji, a nauka obsługi programu pocztowego pozwoli Ci zrozumieć, że Outlook służy nie tylko do ściągania poczty. Przeanalizuj konkretne przykłady, a Office zacznie pracować dla Ciebie!

Zobacz, jak:

Zostań ekspertem od Office’a!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/of16ku Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-2254-7 Copyright © Helion 2016 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści 7 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Udany komplet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Bezproblemowa współpraca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Ujednolicona obsługa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Uruchamianie aplikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Przykłady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Uruchamianie programu przez wpisywanie nazwy . . . . . . . . . . . . 11 Uruchamianie programu przez rozwinięcie menu . . . . . . . . . . . . . 12 Umieszczenie skrótu na pasku zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Uruchamianie aplikacji skojarzonej z typem pliku . . . . . . . . . . . . 13 Uruchamianie aplikacji w trybie awaryjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Wczytywanie plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Zapisywanie do pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Folder domyślny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Automatyczne zapisywanie dokumentu do pliku . . . . . . . . . . . . . . 20 Ręczne zapisywanie dokumentu do pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Pasek narzędzi Szybki dostęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Karty i wstążki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Dostosowywanie wstążki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Skróty klawiaturowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Rozdział 1. WORD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Przykłady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Pomoc ortograficzna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Usuwanie wyrazu ze słownika ortograficznego . . . . . . . . . . . . . . . 38 Autokorekta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Zamiana ścieżek internetowych i sieciowych na hiperłącza . . . . . . 42 Zaznaczanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Kopiowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Przenoszenie tekstu z użyciem Schowka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Przenoszenie tekstu przez przeciąganie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Formatowanie za pomocą stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Formatowanie za pomocą atrybutów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Wyrównywanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Poleć książkęKup książkę 4 Wypunktowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Wyliczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Zmiana symbolu wypunktowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Własny znak wypunktowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Interlinia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Odstępy akapitów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Tekst w kolumnach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Zamiana znaków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Wstawianie ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Rozdział 2. EXCEL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Przykłady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Zaznaczanie ciągu znaków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Zaznaczanie niesąsiadujących komórek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Zaznaczanie sąsiadujących komórek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Zaznaczanie przez przeciąganie sąsiadujących komórek . . . . . . . 81 Zaznaczanie wiersza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Zaznaczanie wierszy sąsiadujących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Zaznaczanie wierszy niesąsiadujących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Zaznaczanie arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Anulowanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Zaznaczanie komórek na podstawie zawartości . . . . . . . . . . . . . . . 88 Wyróżnianie komórek w zależności od zawartości . . . . . . . . . . . . . 90 Znajdowanie różnic między kolumnami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Blokowanie nazw kolumn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Ukrywanie kolumn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Zmiana szerokości kolumny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Proste obliczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Formuły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Prognozowanie wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Wyliczanie i wykreślanie funkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Makropolecenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Rejestrowanie makropolecenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Testowanie makropolecenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Przypisanie makropolecenia do przycisku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Testowanie makropolecenia uruchamianego przyciskiem . . . . . . . 122 Zapisywanie makropolecenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Testowanie pliku z makropoleceniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Spis treściPoleć książkęKup książkę 5 Rozdział 3. POWERPOINT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Zasady dobrych prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Tempo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Przerywniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Forma dostosowana do wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Multimedia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Kolorystyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Czcionki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Sposób wyświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Zdjęcia a problemy z płynnym odtwarzaniem prezentacji . . . . . . 133 Animacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Ilustracje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Tekst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Przykłady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Wpisywanie tekstu na slajdzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Dodawanie slajdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Zmiana układu slajdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Dodawanie notatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Dodawanie komentarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Zapisywanie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Udostępnianie prezentacji innym osobom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Drukowanie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Wstawianie filmów z YouTube’a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Motywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Oryginalne tło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Animacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Ścieżka dźwiękowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Narracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Przejścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Wyświetlenie kolejnego slajdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Wyświetlanie pokazu w pętli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Rejestrowanie prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Redukcja rozmiarów prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Zabezpieczanie prezentacji przed przypadkowym wprowadzeniem zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Nagrywanie prezentacji na CD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Spis treściPoleć książkęKup książkę 6 Spis treści Rozdział 4. OUTLOOK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Przykłady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Konfigurowanie programu Outlook z dostępem do poczty . . . . . 178 Przeglądanie wiadomości w skrzynce odbiorczej według wątków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Zarządzanie wiadomościami za pomocą reguł . . . . . . . . . . . . . . . 184 Włączanie lub wyłączanie reguły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Tworzenie reguły automatycznego odpowiadania na nowe wiadomości e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Tworzenie szablonu wiadomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Wysyłanie wiadomości e-mail opartej na szablonie . . . . . . . . . . . . 197 Tworzenie bloków tekstu do wielokrotnego użycia w wiadomościach e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Wstawianie bloków tekstu do wielokrotnego użycia do wiadomości e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Potwierdzenie dostarczenia lub odczytania wiadomości e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Kalendarz — zmienianie liczby wyświetlanych dni . . . . . . . . . . . . 204 Ukrywanie dni tygodnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Przechodzenie do daty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Planowanie terminu jednorazowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Planowanie terminu cyklicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Zmienianie terminu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Ustawianie lub usuwanie przypomnień dla nowych terminów . . . . 212 Planowanie spotkania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Archiwizowanie kalendarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Tworzenie dodatkowych kalendarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Wyświetlanie kilku kalendarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Nakładanie kalendarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Delegowanie zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Poleć książkęKup książkę • Zasady dobrych prezentacji • Przykłady • Podsumowanie 3 PowerPoint Program PowerPoint służy do tworzenia prezentacji, które składają się z szeregu slajdów. Slajdy mogą zawierać nie tylko ilustracje i tekst, ale także filmy i ścieżkę dźwiękową. Jeżeli mamy problemy z dobraniem czcionki lub kolorów, możemy skorzystać z mo- tywu. Prezentacja nie będzie wówczas oryginalna (z motywów może korzystać każdy użytkownik PowerPointa), ale przynajmniej nie będzie jej zarzucany zły smak. W programie tym możemy równocześnie przygotowywać wydruki materiałów infor- macyjnych dla słuchaczy oraz notatki dla prelegenta. Prezentację można wyświetlić na monitorze komputera lub na ekranie za pomocą projektora. Tempo jej odtwarzania może być nadzorowane przez prelegenta. Możliwe jest również zapisanie prezentacji w postaci filmu wyświetlającego kolejne slajdy z głosem lektora. Aby przejścia pomiędzy kolejnymi slajdami nie były monotonne, mogą być uatrakcyjnione efektami specjalnymi. Poleć książkęKup książkę 130 Zasady dobrych prezentacji Zasady dobrych prezentacji Prezentacje mogą się różnić rolą, którą mają odegrać, oraz sposobem pokazania na przy- kład arkusza kalkulacyjnego lub dokumentu zredagowanego w edytorze. Przygotowując więc prezentację, warto o tym pamiętać. Poniżej znajdziesz ogólne wskazówki, które po- mogą Ci uniknąć najczęściej popełnianych błędów. Nie traktuj ich jak wyroczni. Po wy- konaniu prezentacji sprawdź, czy nie odbiega ona diametralnie od poniższych wskazó- wek. Czasami skupiając się na treści, zapominamy o formie przekazu. Tempo Dobra prezentacja powinna być łatwa w odbiorze i zapewniać wartościowe informa- cje. Słuchaczy nie można ani zanudzać opowieścią o jednym slajdzie, ani zarzucać ich gradem informacji. Średnie tempo prezentacji treści to jeden slajd na minutę. Przerywniki Co 5 – 10 minut do prezentacji można wpleść np. zdjęcie krajobrazu. Pozwoli to słuchaczom odpocząć, a prelegentowi podsumować to, o czym mówił do tej pory. Forma dostosowana do wieku Dla młodszych odbiorców dominującą formą przekazu informacji powinien być obraz, dlatego należy dla nich przygotować prezentację pełną kolorowych grafik i obrazków, animacji oraz dźwięków. Im wyższy jest wiek odbiorców, tym bardziej akcent powinien przesuwać się stopniowo z formy przekazu na treść. Multimedia Animacje i dźwięk powinny zostać starannie dobrane i dość ograniczone, tak aby nie rozpraszały uwagi odbiorców. Kolorystyka Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego koloru dla tła oraz liter. Należy unikać koloru czerwonego, różowego i żółtego, ponieważ po pewnym czasie kolory te stają się bardzo męczące dla oczu. Przy prezentacji liczącej kilkadziesiąt slajdów czerwone tło i żółte litery zmęczą każdego użytkownika i utrudnią odbiór treści. Poleć książkęKup książkę Zasady dobrych prezentacji 131 Główna zasada gwarantująca czytelność to ciemne tło i jasne litery lub jasne tło i ciemne litery. Dobór kolorów oparty na silnym kontraście sprawia, że prezentacja jest wyraźna i czytelna. Przygotowując prezentację do wyświetlenia w pomieszczeniu, należy wziąć pod uwagę, że nie będzie w nim tak ciemno jak w sali kinowej. W przypadku jasnych, widnych pomieszczeń lepiej sprawdzają się ciemne tła. Czcionki Do prezentacji należy dobrać czcionkę odpowiedniej wielkości. Wprawdzie przy dostatecznie silnej motywacji będziemy w stanie odczytać na komputerze tekst za- pisany czcionką 6 pkt, ale prezentacja będzie wyświetlana na rzutniku. Należy li- czyć się z tym, że niektóre osoby będą patrzyły na ekran z odległości kilkudzie- sięciu metrów. Dla nich mała czcionka będzie nie tylko nieczytelna, ale wręcz niewidoczna. Czcionki powinny mieć krój zapewniający czytelność tekstu na ekranie rzutnika. Najlepiej do tego nadają się czcionki bezszeryfowe (Arial, Calibri itd.). Zwracajmy uwagę na to, aby czcionka posiadała polskie znaki. Gdy w wybranym kroju nie ma znaków „ą” lub „ę”, program sam je wstawia, korzystając z innych kro- jów czcionek, ale to psuje ostateczny efekt. Optymalne rozmiary czcionek zależą od roli, jaką pełni dany tekst: • Tytuł: 32 – 40 pkt • Punkty nadrzędne o niewielkiej długości: 24 – 28 pkt • Punkty nadrzędne o dużej długości: 20 – 26 pkt • Podpunkty: 20 – 24 pkt • Źródła literaturowe, stopki itp.: 12 – 14 pkt • Zawartość tabel: 14 – 20 pkt • Napisy na rysunkach, wykresach: 12 – 16 pkt Należy trzymać się jednolitego schematu wielkości czcionek w tekście. Pomocne w tym jest korzystanie z motywów. Sposób wyświetlania PowerPoint pozwala na wykonanie trzech rodzajów dokumentów. Poleć książkęKup książkę 132 Zasady dobrych prezentacji Pokaz Pokaz wyświetlany jest automatycznie jak film. Odtwarzanie prezentacji odbywa się w sposób ciągły zgodnie z zadanym chronometrażem i w zamkniętej pętli. Prezentacja powinna zawierać dużą liczbę obrazów, tabel, wykresów, schematów uzu- pełnionych dźwiękiem lub głosem narratora. Pokazy to krótkie, dynamiczne prezentacje liczące od kilku do kilkunastu slajdów. Można ich używać na targach, wystawach. Zastępują one osobę, która musiałaby w kółko odpowiadać na pytania w rodzaju, czym zajmuje się firma. Przekaz uzupeł- niony obrazem i dźwiękiem jest bardziej sugestywny niż informacja słowna. Pokaz ma na celu zaintrygować oglądającego, który przechodzi obok danego stoiska. Pokaz najlepiej wyświetlać w wyeksponowanym miejscu na ekranie dużego monitora lub za pomocą projektora wideo. Prezentacja omawiana przez prelegenta Prezentacja omawiana przez prelegenta dzięki zawartym w niej multimediom i formie graficznej ma wspomagać przekazywanie treści. Prelegent steruje tempem prezentacji. Dominującą rolę powinna pełnić grafika. Tekst widoczny na slajdach musi mieć formę krótkich, prostych zdań, a nawet równoważników zdań. Jeżeli w prezentacji konieczne jest umieszczenie większej porcji tekstu, należy podzielić go na mniejsze partie przy użyciu grafiki oraz animacji. Prezentacja do czytania przez odbiorcę Prezentacja do czytania przez odbiorcę wykonana jest z myślą o użytkownikach, którzy zapoznają się z nią samodzielnie, oglądając na ekranie komputera np. po pobraniu jej z internetu. Ponieważ odbiorca nie będzie miał kontaktu z prelegentem, w prezentacji należy umieścić więcej tekstu, tak aby zawarte w nim informacje skompensowały brak narracji. Prezentacja do czytania może liczyć nawet kilkadziesiąt slajdów. Aby ułatwić czytelnikowi przyswojenie informacji zawartych w prezentacji, dobrze jest umieścić w niej hiperłącza oraz przyciski nawigacyjne, które ułatwiają poruszanie się po zawartości. Podczas omawiania prezentacji prelegent może decydować o jej tempie Poleć książkęKup książkę Zasady dobrych prezentacji 133 w zależności od tego, jak reagują słuchacze. Ponieważ nie wiemy, jak szybko czyta odbiorca, w prezentacji do czytania nie należy stosować automatycznego wyświetlania kolejnych slajdów. ! Średnia prędkość, z jaką czyta większość ludzi, wynosi od 180 do 250 znaków na minutę. W trakcie studiów wzrasta ona do około 450 znaków na minutę, a po rozstaniu z uczelnią powraca do poprzedniego poziomu. Zdjęcia a problemy z płynnym odtwarzaniem prezentacji Aby uatrakcyjnić prezentację, należy stosować zdjęcia i rysunki. Mogą one być wyko- rzystywane zarówno jako tło slajdu, jak i ilustracje. Do zastosowania jako tło wystarczające są zdjęcia w rozdzielczości 800x600 lub 1024x768 pikseli. Wykorzystane w tej formie zdjęcia dobrze wyglądają zarówno na ekranie monitora, jak i rzutnika multimedialnego. Umieszczane jako ilustracje w pre- zentacji powinny być proporcjonalnie zmniejszone. Duże pliki graficzne powodują problemy z płynnym odtwarzaniem prezentacji zwłaszcza na starszych, mniej wydaj- nych komputerach. W celu uniknięcia tego typu problemów dobrze jest zmniejszyć ilustracje w dowolnym programie graficznym. Skalowanie w PowerPoint zmniejsza wprawdzie rozmiary zajmowane na slajdzie przez grafikę, ale nie redukuje jej objętości. Animacje Animacje ożywiają prezentację, podkreślają ważność wybranych fragmentów. Nie należy jednak stosować zbyt wielu efektów w poszczególnych slajdach. Ich nadmiar prowadzi często do sytuacji, gdy bardziej skupiamy się na samych efektach (zastana- wiając się, z której strony i w jaki sposób pojawi się kolejny tekst) niż na treści. Podobnie wygląda sytuacja z dźwiękami, szczególnie gdy jest to prezentacja przedstawiana przez prelegenta. Ilustracje Znacznie efektowniej jest przedstawić duże ilości danych liczbowych w formie wykresu niż „suchej” tabeli. W miarę możliwości oprócz tekstu wprowadzajmy do prezentacji także wykresy, schematy oraz zdjęcia. Poleć książkęKup książkę 134 Przykłady W programach dostępna jest ogromna ilość różnych typów wykresów. Forma wy- kresu potrafi jednak sfałszować prezentowane dane. Po wykonaniu wykresu spokoj- nie więc oceńmy, czy właśnie taki efekt chcieliśmy uzyskać. Na wykresie wyraźnie zaznaczmy serie najważniejszych dla nas danych. W przy- padku większej ich ilości kolory poszczególnych serii dobierzmy na zasadzie kon- trastu. Znakomicie poprawi to czytelność naszego dzieła. Jeżeli stosujemy wykres kołowy, pamiętajmy, aby nie posiadał zbyt wielu małych kawałków, i starajmy się ograniczyć ich liczbę do sześciu części. Tekst Prezentacja powinna zaczynać się od tytułu. Na drugim slajdzie powinna znaleźć się informacja, czego dotyczy prezentacja (streszczenie). Ostatni slajd powinien zawierać podsumowanie nawiązujące do drugiego slajdu. Tekst powinien zajmować od 2/3 do 3/4 obszaru slajdu, począwszy od jego górnej części. Dolna część slajdu może być bowiem niewidoczna dla widzów siedzących w dużych salach z płaską podłogą. Jeżeli stosujemy listy wypunktowane, ograniczmy ich liczbę na pojedynczym slajdzie do pięciu, sześciu wierszy. Jeżeli musimy przekazać dużą ilość informacji w postaci tekstu, ograniczmy się do kilku sąsiednich slajdów. Gdy to nie wystarczy, wzbogaćmy nasz tekst o ilustracje, rozdzielmy go wykresem lub schematem. Przykłady Tworzenie nowego dokumentu 1. Uruchom program PowerPoint, np. klikając jego ikonę. 1 Poleć książkęKup książkę Przykłady 135 2. Po chwili na ekranie wyświetlo- ne zostanie pierwsze okno. Po prawej stronie widoczne są sza- blony dokumentów. Zaczniemy od pustego dokumentu. Kliknij miniaturę Pusta prezentacja. 2 3. Wyświetlone zostanie okno programu PowerPoint. W górnej części okna znajdują się karty i wstążki. Służą one do zaawansowanego redagowania dokumentu. Część z nich poznamy w dalszej części kursu. Na szczęście do tworzenia prezentacji nie jest potrzebna znajomość wszystkich narzędzi. Białe, puste pole to komputerowy odpowiednik arkusza papieru. 4. Po lewej stronie okna widoczna jest miniatura slajdu. Gdy prezentacja liczy więcej niż jeden slajd, okno to pozwala na wyświetlanie wszystkich składni- ków, zmianę bieżącego slajdu itp. 4 3 Poleć książkęKup książkę 136 Przykłady Wpisywanie tekstu na slajdzie Tekst na slajdzie wpisywany jest z klawiatury. Może być również kopiowany z innych dokumentów za pośrednictwem Schowka. 1. Uruchom program z pustą prezentacją. Kliknij napis Kliknij, aby dodać tytuł. 1 2. Miejsce zachęcające do wprowadzenia napisu zajął migający pionowy znak wstawiania. Wpisz z klawiatury podany niżej tytuł. 2 Poleć książkęKup książkę 3. Kolejno wpisuj znaki. Będą one pojawiały się na ekranie. Przykłady 137 3 4. Aby przejść do nowego wiersza, naciśnij klawisz Enter. 4 Poleć książkęKup książkę 138 Przykłady 5. Aby rozpocząć edycję tekstu w innej sekcji — kliknij ją. Następnie wpisz tekst z klawiatury. 5 Dodawanie slajdu Domyślnie prezentacja tworzona jest z jednym slajdem. Gdy potrzebny jest kolejny, wystarczy go dodać. 1 1. Utwórz prezentację. Kliknij ikonę Nowy slajd. 2. Spośród dostępnych motywów wybierz taki, jaki ma mieć doda- wany slajd. 2 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Office 2016 PL. Kurs
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: