Darmowy fragment publikacji:
Renata Pisarek-Bartoszewska – Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Katedra Analizy i Strategii Przedsiębiorstwa, 90-214 Łódź, ul. Rewolucji 1905 r. nr 37
ORCID: 0000-0001-5745-4407
RECENZENT
Zbigniew Grzymała
REDAKTOR INICJUJĄCY
Beata Koźniewska
OPRACOWANIE REDAKCYJNE
Krzysztof Lindstedt
SKŁAD I ŁAMANIE
AGENT PR
KOREKTA TECHNICZNA
Leonora Gralka
PROJEKT OKŁADKI
Agencja Reklamowa efectoro.pl
Zdjęcie wykorzystane na okładce: © Depositphotos.com/anyaberkut
© Copyright by Renata Pisarek-Bartoszewska, Łódź 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.09722.19.0.M
Ark. wyd. 11,0; ark. druk. 12,5
ISBN 978-83-8220-044-7
e-ISBN 978-83-8220-045-4
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. 42 665 58 63
Spis treści
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1
Transport lotniczy w ujęciu koncepcji teoretycznych
1.1. Zarys teoretycznych koncepcji konkurencji w ekonomii
1.2. Regulacja, deregulacja i liberalizacja transportu w teorii ekonomii
1.3. Transport lotniczy w świetle teorii rynków spornych
Rozdział 2
Liberalizacja i deregulacja transportu lotniczego
2.1. Międzynarodowe regulacje sektora lotniczego
2.2. Deregulacja lotnictwa w USA jako impuls zmian w Europie
2.3. Proces liberalizacji transportu lotniczego w krajach UE
Integracja i regulacja transportu lotniczego w UE
2.4.
2.5. Polityka transportowa UE wobec państw trzecich
2.6. Liberalizacja rynku lotniczego pomiędzy UE a USA
Rozdział 3
Ekonomiczna charakterystyka sektora pasażerskiego transportu
lotniczego
3.1. Rola i struktura lotnictwa cywilnego
3.2. Elastyczność popytu na usługę pasażerskich przewozów lotniczych
3.3. Podaż usług pasażerskiego transportu lotniczego – struktura i liderzy rynku
3.4. Koszty i przychody działalności przedsiębiorstw transportu lotniczego
3.5. Jakość usług lotniczych jako element kształtowania przewagi konkurencyjnej
3.6. Strategie linii lotniczych na rynku pasażerskich przewozów powietrznych
7
9
13
13
17
23
29
29
36
41
46
48
51
57
57
59
62
67
69
74
6
Spis treści
Rozdział 4
Infrastrukturalne i instytucjonalne uwarunkowania sektora lotniczego 83
83
4.1.
Infrastruktura transportu lotniczego i jej funkcje
86
4.2. Najwięksi producenci samolotów pasażerskich
4.3. Międzynarodowe organizacje pasażerskiego transportu lotniczego
89
92
4.4. Globalne sojusze linii lotniczych jako forma aliansu strategicznego
Rozdział 5
Sektor pasażerskich przewozów lotniczych w UE
5.1. Zmiany struktury rynku pasażerskich przewozów lotniczych w UE
5.2. Konsolidacja przewoźników UE. Fuzje, przejęcia, holdingi i joint ventures
5.3. Porty lotnicze UE na tle rozwoju infrastruktury lotniczej w Europie
5.4. Transport lotniczy UE w świetle tendencji globalnych i prognoz ruchu
Rozdział 6
Wpływ wybranych czynników egzogenicznych na funkcjonowanie
transportu lotniczego
6.1. Zależność popytu na przewozy lotnicze od koniunktury gospodarczej
6.2. Wpływ cen ropy naftowej na sektor lotniczy
6.3. Ekonomiczne konsekwencje wybuchu wulkanu Eyjafjallajökull w 2010 roku dla
sektora lotniczego
6.4. Skutki pandemii światowych dla lotniczych przewozów pasażerskich
6.5. Ryzyko polityczne i zagrożenie terroryzmem a transport lotniczy
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz tabel
Wykaz wykresów
Wykaz rysunków
103
103
111
117
121
127
127
133
148
157
166
181
185
195
197
199
Wykaz skrótów
ACI
AEA
AMS
ANSP
ASK
ATA
ATCS
ATM
CAB
CDG
CR
DUS
ECAA
EFTA
ELFAA
ERA
–Airports Council International (Międzynarodowa Rada Por-
tów Lotniczych)
–Association of European Airlines (Zrzeszenie Europejskich Li-
nii Lotniczych)
–Port lotniczy Amsterdam
–Air Navigation Service Provider (Instytucje Służby Żeglugi Po-
wietrznej)
–Available Seat Kilometres (Dostępne pasażerokilometry)
–Air Transport Association (Stowarzyszenie Transportu Po-
wietrznego)
–Air Traffic Control Service (Kontrolerzy Ruchu Lotniczego)
–Air Traffic Management (Zarządzanie Ruchem Lotniczym)
–Civil Aeronautics Board (Izba Lotnictwa Cywilnego)
–Port Lotniczy Paryż Charles de Gaulle
–Concentration Ratio (Wskaźnik koncentracji)
–Port Lotniczy Dusseldorf
–European Common Aviation Area (Wspólny Europejski Ob-
szar Lotniczy)
–European Free Trade Association (Europejskie Stowarzyszenie
Wolnego Handlu)
–European Low Fares Airline Association (Zrzeszenie Europej-
skich Niskokosztowych Linii Lotniczych)
–European Regions Airline Association (Zrzeszenie Europej-
skich Regionalnych Linii Lotniczych)
EUROCONTROL–European Organization for the Safety of Air Navigation (Eu-
ropejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej)
–Europejski Trybunał Sprawiedliwości
–Europejska Wspólnota Gospodarcza
–Port Lotniczy Frankfurt
–General Agreement on Tariffs and Trade (Układ Ogólny
w Sprawie Ceł i Handlu)
ETS
EWG
FRA
GATT
8
Wykaz skrótów
GDS
IACA-charters
IAG
IATA
ICAO
IEA
ILO
ILS
IST
LCC
LGW
LHR
MAD
MFW
MLS
NASA
OECD
ONZ
ORY
PKB
RESA
ROIC
RPK
RTK
RTM
SARS
SAS
SES
SESAR
UE
VAAC
WTO
–Globalne Systemy Dystrybucyjne
–International Air Carrier Association (Międzynarodowe Zrze-
szenie Przewoźników Czarterowych)
–International Airlines Group (Międzynarodowa Grupa Lotnicza)
–International Air Transport Association (Międzynarodowe
Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych)
–International Civil Aviation Organization (Organizacja Mię-
dzynarodowego Lotnictwa Cywilnego)
–International Energy Agency (Międzynarodowa Agencja Ener-
getyczna)
–International Labour Organisation (Międzynarodowa Organi-
zacja Pracy)
–Instrument Landing System (Radiowy System Nawigacyjny)
–Port Lotniczy Stambuł
–Low Cost Carriers (Niskokosztowe linie lotnicze)
–Port Lotniczy Londyn Gatwick
–Port Lotniczy Londyn Heathrow
–Port Lotniczy Madryt
–International Monetarny Fund (Międzynarodowy Fundusz
Walutowy)
–Microwave Landing System (Mikrofalowy System Lądowania)
–National Aeronautics and Space Administration (Amerykań-
ska Agencja Aeronautyki)
–Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju
–Organizacja Narodów Zjednoczonych
–Port Lotniczy Paryż Orly
–Produkt Krajowy Brutto
–Runway and Safety Area (Zabezpieczenie końca drogi startowej)
–Return on Invested Capital (Stopa Zwrotu z Zainwestowanego
Kapitału)
–Revenue Passenger Kilometres (Przychód w pasażerokilometrach)
–Revenue Tonne Kilometres (Przychód w tonokilometrach)
–Port Lotniczy Rotterdam
–Severe Acute Respiratory Syndrome (Ciężki Ostry Zespół Od-
dechowy)
–Scandinavian Airline System (Skandynawskie Linie Lotnicze)
–Single European Sky (Jednolita Europejska Przestrzeń Po-
wietrzna)
–Single European Sky ATM Research
–Unia Europejska
–London Volcanic Ash Advisory Center (Londyńskie Centrum
Doradcze ds. Pyłu Wulkanicznego)
–World Tourism Organization (Światowa Organizacja Turystyki)
Wstęp
Sektor pasażerskich przewozów lotniczych odgrywa istotną rolę w gospodarce,
stanowiąc jeden z filarów globalizacji. Integruje rynki i zapewnia usługę relatyw-
nie najszybszego przemieszczania się, w szczególności na długich trasach. Roz-
wija się dynamicznie m.in. wskutek deregulacji transportu lotniczego, związanej
z pojęciem liberalizacji1, a także dzięki postępowi technicznemu i wzrostowi go-
spodarczemu. Transport lotniczy, będący częścią systemu transportowego, ma
również znaczenie dla rozwoju lokalnego i regionalnego, generując wiele efektów
społeczno-ekonomicznych2.
Niniejsza książka, składająca się z sześciu rozdziałów, jest zwartym opraco-
waniem, mającym na celu charakterystykę tego sektora oraz identyfikację zmian
na rynku pasażerskich przewozów lotniczych Unii Europejskiej (w tym struk-
turalnych po stronie podaży i popytu), które są wynikiem procesu liberalizacji3,
stosowanych strategii rynkowych oraz wzrostu roli czynników egzogenicznych.
W zawartych tu rozważaniach zwrócono uwagę na wpływ na rynek lotniczy UE
wydarzeń i czynników zewnętrznych, takich jak: koniunktura gospodarcza, ceny
ropy naftowej, klęski żywiołowe, epidemie, ryzyko polityczne, wojny i ataki terro-
rystyczne. Przeprowadzone badania zostały skonfrontowane z koncepcjami teore-
tycznymi, m.in. z teorią konkurencji oraz teorią rynków spornych. Analizowano:
1) okres od początku liberalizacji, której efekty były widoczne w latach dziewięć-
dziesiątych XX wieku, 2) pierwsze piętnastolecie XXI wieku, a także 3) początek
roku 2016 – ze względu na dostępność danych.
W pierwszym rozdziale omówiono teoretyczne aspekty konkurencji, regula-
cji, deregulacji oraz liberalizacji. Zaprezentowano rozważania dotyczące trans-
portu lotniczego w świetle teorii rynków spornych (contestable markets theory)4.
1
2
3
4
Zob. D.I.R. Abeyratne, Aviation in Crisis, Ashgate Publishing, Aldershot 2004, s. 59.
Zob. Air Transport Drives Economic and Social Progress. The Economic Social Benefits
of Air Transport, Air Transport Action Group, Geneva 2005, s. 4.
Zob. D.P. Bourqui, L’acces Au Marche Unique du Transport Aerien dans l’Union Europe-
enne, Helbing Lichtenhahn Verlag, Bale 2006, s. 301.
Zob. W.J. Baumol, Contestable markets. An uprising in the theory of industrial structure,
„American Economic Review” 1982, vol. 72, s. 1–15; V.H. Amavilah, Baumol, Panzar, and
10
Wstęp
W książce tej ujęto sektor lotniczy w UE w kategoriach rynku kontestowanego,
wykorzystując analizę czasową i podejmując refleksję na temat aktualnej sytuacji
rynkowej.
Rozdział drugi przedstawia międzynarodowe regulacje dotyczące transportu
lotniczego, a także proces deregulacji w Stanach Zjednoczonych jako impuls zmian
w Europie. Zaprezentowano genezę i proces liberalizacji transportu lotniczego w UE
– w kolejnych pakietach znoszących bariery rynkowe – a także metody integracji
rynku i regulacji jego funkcjonowania. Przedstawiono ponadto relacje UE z kraja-
mi trzecimi w zakresie transportu lotniczego oraz proces liberalizacji rynku trans-
atlantyckiego z USA. Omówiono również politykę UE dotyczącą dalszego rozwoju
transportu lotniczego.
Trzeci rozdział prezentuje ekonomiczną charakterystykę sektora transportu
lotniczego. Przedstawiono strukturę lotnictwa cywilnego i jego rolę w gospodar-
ce. Omówiono wartość cenowej i dochodowej elastyczności popytu na transport
powietrzny. Przeanalizowano podaż transportu lotniczego na świecie, strukturę
i liderów rynku oraz dynamikę jego rozwoju na przestrzeni lat. Przedstawiono
strukturę kosztów i przychodów działalności lotniczej. Omówiono zagadnienie ja-
kości usług lotniczych w kontekście kształtowania przewagi konkurencyjnej, a tak-
że rodzaje strategii stosowanych na rynku linii lotniczych, w tym: dyferencjacji,
przywództwa kosztowego oraz hybrydowych.
Rozdział czwarty przybliża infrastrukturalne i instytucjonalne uwarunkowa-
nia sektora lotniczego oraz jego funkcjonowanie w wymiarze globalnym. Przed-
stawiono charakterystykę infrastruktury lotniczej oraz użytkowanych samolotów
pasażerskich. Zaprezentowano największe sojusze lotnicze jako formę aliansu stra-
tegicznego, a ponadto ich znaczenie i ewolucję na przestrzeni lat. Omówiono zagad-
nienie osiągania przez linie lotnicze efektu skali, a także korzyści ekonomii zakresu
i zagęszczenia.
Piąty rozdział zawiera opis badania rynkowych zmian strukturalnych, które
miały miejsce w wyniku liberalizacji sektora pasażerskich przewozów powietrz-
nych w całej UE. Przeanalizowano w nim również dynamikę ruchu lotniczego.
Opisany został proces wzrostu konkurencji, który miał miejsce w wyniku powsta-
nia nowej kategorii przewoźników, tzw. niskokosztowych. Następnie omówiono
proces konsolidacji, który dotyczy głównie sieciowych linii lotniczych, a pojawił
się w wyniku bankructw, fuzji, przejęć, powstawania holdingów oraz porozumień
joint ventures. Przedstawiono rozwój i znaczenie portów lotniczych UE na tle
sytuacji Europy i występującą nadpodaż infrastruktury punktowej (na przykła-
dzie Hiszpanii). Przeanalizowano także sytuację transportu powietrznego wobec
tendencji globalnych i turystyki międzynarodowej oraz prognozy wzrostu ruchu
lotniczego.
Willig’s Theory of Contestable Markets and Industry Structure: A Summary of Reactions,
Resource Engineering Economics Publications Services, Phoenix 2012, s. 2–3.
Wstęp
11
W szóstym rozdziale omówiono badanie wpływu czynników zewnętrznych
na funkcjonowanie sektora pasażerskich przewozów lotniczych. Opisano zależność
popytu efektywnego na przewozy lotnicze od koniunktury gospodarczej. Przeana-
lizowano wpływ cen ropy naftowej na rentowność sektora lotniczego na przestrzeni
lat, a także innowacje produktowe oraz organizacyjne mające na celu ograniczenie
zużycia paliwa jako dominującego składnika kosztów. Przedstawiono ekonomiczne
konsekwencje wybuchu wulkanu Eyjafjallajökull na Islandii w roku 2010 dla sek-
tora lotniczego i częściowego lub całkowitego zamknięcia przestrzeni powietrznej
w krajach UE. Omówiono skutki pandemii światowych, takich jak: SARS, wirusy
grypy, Ebola i Zika dla lotniczych przewozów pasażerskich, zarówno w kontekście
spadku liczby pasażerów, jak również podjętych działań organizacyjnych. Przeana-
lizowano ponadto nabierający na znaczeniu czynnik ryzyka politycznego, w postaci
rewolucji, zamieszek i wojen, m.in. Arabskiej Wiosny Ludów i wojny na Ukrainie,
a także ataków terrorystycznych – począwszy od 11 września 2001 roku, aż do za-
machu w porcie lotniczym w Brukseli w roku 2016 – oraz wpływ tych wydarzeń
na poniesione przez sektor lotniczy straty finansowe i konieczne zmiany organiza-
cyjne w prowadzonej działalności.
W niniejszej książce przeanalizowano zagadnienia dotyczące modelu konkuren-
cji, barier wejścia na rynek i wyjścia z rynku pasażerskich przewozów lotniczych
oraz kwestii ekonomii skali i ekonomii zakresu. Przedstawiono zmiany, które zaszły
w sektorze pasażerskich przewozów lotniczych. Wskazano czynniki konkurencyj-
ności przewoźników oraz portów lotniczych na zliberalizowanym rynku. Określono
efektywność strategii rynkowych stosowanych w sektorze lotniczym. Wyniki prze-
prowadzonych badań mogą posłużyć optymalizacji działalności lotniczej w zakre-
sie zarówno przewoźników lotniczych, jak i portów lotniczych. Książka ta pozwala
ponadto – dzięki dokonaniu porównań i uchwyceniu prawidłowości zachodzących
w UE – na wyciągnięcie wielu wniosków i sformułowanie zaleceń dla rynku lotnic-
twa cywilnego.
Rozdział 1
Transport lotniczy w ujęciu koncepcji
teoretycznych
1.1. Zarys teoretycznych koncepcji konkurencji
w ekonomii
Terminem „konkurencja”, pochodzącym od łacińskiego słowa concurrere, które
oznacza „biec razem”, określa się „współzawodnictwo wielu jednostek lub grup
o osiągnięcie tego samego celu”1. W ujęciu ekonomicznym konkurencja oznacza
rywalizację rynkową pomiędzy różnymi podmiotami. Jest najskuteczniejszą siłą
determinującą rozwój produkcji dóbr lub świadczenia usług, a także poziom cen
i dochodów. Umożliwia alokację ograniczonych zasobów w sposób efektywny, służy
poszukiwaniu racjonalności gospodarowania i przewag konkurencyjnych. Skłania
również do przyjęcia organizacji marketingowej przedsiębiorstwa, by poprzez jak
najlepsze zaspokajanie potrzeb konsumentów, zgodne z ich preferencjami, maksy-
malizować zysk dzięki zwiększeniu sprzedaży. Mechanizm konkurencji jest warun-
kiem koniecznym efektywnego funkcjonowania rynku, co przekłada się na wzrost
gospodarczy oraz korzyści osiągane przez konsumentów.
Postrzeganie konkurencji w teorii ekonomii ulegało zmianie wraz z ewolucją
gospodarki. Była traktowana jako stan, proces, wiązano ją z rywalizacją cenową
lub innowacyjną2. Koncepcje rywalizacji rynkowej były znane już w Oświeceniu,
ale dopiero klasycy ekonomii, tacy jak: D. Ricardo, J.S. Mill, T. Malthus, a przede
wszystkim A. Smith, nadali temu pojęciu status kategorii ekonomicznej. Przed-
stawiciele szkoły klasycznej hołdowali idei samodostosowującej się natury wolne-
go rynku za pomocą „niewidzialnej ręki”. Cena naturalna, zapewniająca pokry-
cie kosztów przedsiębiorcy i minimalny zysk, zostaje ustalona w długim okresie
w wyniku wolnej rywalizacji podmiotów dążących do maksymalizacji własnych
korzyści w myśl idei homo oeconomicus.
1
2
D. Hildebrand, The Role of Economic Analysis in the EC Competition Rules, Wolters Kluwer,
Bedfordshire 2009, s. 101; O. Melnyk, I. Yaskal, Theoretical approaches to concept of compe-
tition and competitiveness, „Ecoforum” 2013, vol. 2, issue 2, s. 8–10; G. Rosa, Konkurencja
na rynku usług transportowych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2013, s. 13.
Zob. G. Rosa, Usługi transportowe. Rynek – konkurencja – marketing, Wydawnictwo
Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006, s. 74.
14
Pasażerski transport lotniczy w Unii Europejskiej…
Konkurencję wiązano z występowaniem dużej liczby sprzedawców, dobrze po-
informowanych o warunkach rynkowych i mających możliwości realokacji zaso-
bów między sektorami. Uważano, że jedynie wolny rynek i konkurencja warunku-
ją efektywną alokację zasobów w gospodarce, a państwo nie powinno ingerować
w działalność podmiotów prywatnych3. Neoklasyczna szkoła ekonomii ukształ-
towała pojęcie „konkurencji doskonałej” jako stanu i określonej struktury układu
rynkowego. A. Cournot zwrócił uwagę na możliwość zaobserwowania zróżnico-
wanych form rynku i związanych z nimi modeli konkurencji w zależności od znaj-
dującej się na nim liczby sprzedawców.
Tabela 1.1. Modele konkurencji w gospodarce rynkowej
Wyszczegól
nienie
Liczba przed
siębiorstw
Wielkość rynku
Zróżnicowanie
produktów
Bariery wejścia
na rynek
Monopol
Oligopol
Jeden
Duża lub
mała
Brak
bliskich sub-
stytutów,
unikatowe
Kilku
Duża
Identyczne, standar-
dowe lub zróżnico-
wane
Konkurencja
monopolis
tyczna
Konkurencja
doskonała
Wielu
Bardzo wielu
Raczej mała
Mała
Niewielkie
różnice, bliskie
substytuty
Jednorodne
Wysokie
Wysokie
Dość niskie
Niskie
Wpływ
producentów
na cenę
Brak kon-
kurencji
cenowej
Znaczny, ograniczo-
ny współzależnością
cenową
Metody
konkurowania
Brak konku-
rencji
Informacja
rynkowa
Duża
Poza cenowe: jakość,
udogodnienia, różni-
cowanie produktu
Kupujący mogą lub
nie być poinformo-
wani, wysoki stopień
nieprzejrzystości
Znaczny, zależny
od zróżnicowania
produktu i liczby
konkurentów
Poza cenowe:
jakość, udogod-
nienia, promocja
itp.
Ograniczona,
wysoki stopień
nieprzejrzystości
Brak wpływu
Cenowa
Pełna
Źródło: opracowanie własne na podstawie M. Grzebyk, Z. Kryński, Konkurencja
i konkurencyjność przedsiębiorstw. Ujęcie teoretyczne, [w:] M.G. Woźniak (red.), Nierówności
społeczne a wzrost gospodarczy. Uwarunkowania sprawnego działania w przedsiębiorstwie
i regionie, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2011, s. 109.
3
Zob. G. Maniak, Konkurencja i konkurencyjność w badaniach współczesnej ekonomii, [w:]
D. Kopycińska (red.), Regulacyjna rola państwa we współczesnej gospodarce, Printgro-
up, Szczecin 2006, s. 151–152.
Transport lotniczy w ujęciu koncepcji teoretycznych
15
Idea konkurencji doskonałej, którą podobnie postrzegał A. Marshall, tworząc
teorię osiągania równowagi ogólnej na rynku, odwołuje się do koncepcji wolnego
rynku sformułowanej przez A. Smitha. Oznacza dużą liczbę podmiotów na rynku,
wysoki stopień homogeniczności produktów, swobodę wejścia i wyjścia z sektora,
maksymalizację zysku jako główny cel działalności gospodarczej. Neoklasycy uzu-
pełniają ją o dwa dodatkowe czynniki: doskonałą mobilność i podzielność czyn-
ników produkcji oraz pełną wiedzę podmiotów o rynku. Trudne do osiągnięcia
w rzeczywistości gospodarczej pojęcie konkurencji doskonałej podlegało szerokiej
krytyce. Wspomniany A. Cournot podejmował problem polityki cen w warun-
kach monopolu. Dopiero w latach dwudziestych XX wieku podjęto się zbadania po-
średnich struktur rynkowych, znajdujących się pomiędzy konkurencją doskonałą
a czystym monopolem, jakie stanowią konkurencja monopolistyczna i oligopol.
Autorzy i rodzaj podejścia
Behawioralne (A. Smith,
M. Porter)
Strukturalne
(A. Cournot, J. Robinson,
E. Chamberlain)
Funkcjonalne
(J. Schumpeter, F. Hayek)
Tabela 1.2. Wybrane ujęcia konkurencji w myśli ekonomicznej
Charakterystyka konkurencji
– identyfikacja strategii zachowań konkurujących podmiotów
– każda jednostka dąży do maksymalizacji korzyści własnej
– motywowanie w celu zapewnienia konkurencyjności
– bezosobowy mechanizm rynkowy nie zależy od działań po-
szczególnych osób i podmiotów gospodarczych
– tylko struktura rynku i warunki funkcjonowania mają zna-
czenie
– traktowana jako mechanizm regulacji produkcji poprzez
międzybranżową migrację czynników wytwórczych
– postrzegana jako czynnik wzrostu gospodarczego, efekt
orientowania przedsiębiorstw na wprowadzenie innowacyj-
nych strategii rozwoju
– aby konkurować na rynku, podmioty muszą ograniczyć
koszty produkcji i oferować konsumentom nowe produkty
dla zaspokojenia rosnącego popytu
Źródło: opracowanie własne na podstawie O. Melnyk, I. Yaskal, Theoretical approaches
to concept of competition and competitiveness, „Ecoforum” 2013, vol. 2, issue 2, s. 8–12.
W praktyce gospodarczej zaobserwowano, że odejście od wolnej doskonałej
konkurencji, poprzez zmniejszenie liczby przedsiębiorstw i większą koncentrację
podaży, wpływa na poziom cen rynkowych, stwarzając możliwości zwiększenia zy-
sków. W pracach J. Robinson dotyczących struktury rynku niedoskonałej konku-
rencji podkreślono możliwość konkurowania za pomocą innych niż cena sposobów
oraz zindywidualizowanego podejścia. Warto wspomnieć o koncepcji konkurencji
zdolnej do działania J.M. Clarka, według którego kluczowe są dynamiczne procesy
konkurowania i zróżnicowanie warunków podaży. Harwardzka szkoła ekonomii
prowadziła badania nad współzależnościami między strukturami, zachowania-
mi i efektami rynkowymi. J. Bain sugerował, że w branżach o wysokim stopniu
16
Pasażerski transport lotniczy w Unii Europejskiej…
koncentracji ceny kształtują się na poziomie niższym od progu maksymalizacji
zysków, co zniechęca potencjalnych konkurentów do wejścia do sektora4.
Ekonomia ewolucyjna, odwołująca się do teorii doboru naturalnego poprzez
analogię do darwinowskiej walki o przetrwanie, traktuje procesy konkurencji jako
szczególnie dynamiczne, nie analizując stanów równowagi. Odrzuca przy tym za-
łożenie konkurencji doskonałej oraz pełnej racjonalności podmiotów gospodaru-
jących na rzecz stworzonej przez H. Simona koncepcji ograniczonej racjonalności,
głosząc, że dla przetrwania na rynku nie jest konieczne dążenie do maksymalizacji
zysku, a jedynie uzyskanie satysfakcjonującego wyniku finansowego. Analizu-
jąc procesy gospodarowania w długim okresie, postrzegano fakt istnienia różnic
w kontekście siły rynkowej przedsiębiorstw jako zjawisko permanentne i nieusu-
walne w praktyce. Traktowano istnienie nieograniczonego dostępu do rynku jako
warunek umożliwiający uzyskanie przejściowych przewag nad konkurentami,
a wszelkie bariery dostępu do rynku uznawano za negatywne przesłanki ograni-
czenia konkurencji5.
Ekonomia instytucjonalna koncentruje się na zagrożeniach wynikających z me-
chanizmu konkurencji, dostrzegając potrzebę roli państwa w usuwaniu lub łago-
dzeniu jej skutków oraz prowadzeniu polityki przeciwdziałania nierównościom
powstającym w wyniku działania siły rynkowej. Przyjęto pogląd, że zadaniem po-
lityki konkurencji powinno być korygowanie nierówności układu sił rynkowych.
J.K. Galbraith traktuje konkurencję jako mechanizm gospodarki, w którym każda
aktywność wypierana jest przez siłę przeciwważącą, będącą samorodnym czynni-
kiem regulacyjnym. Posługuje się przykładami korporacji, związków zawodowych
oraz ingerującym w gospodarkę działaniem państwa6.
Teoria gier – sformułowana przez J. von Neumanna i O. Morgensterna w kon-
tekście powszechnego występowania w gospodarce struktur oligopolu – znajduje
zastosowanie na gruncie teorii sektora i zarządzania strategicznego. Wprowadza
pojęcie „gry o sumie zerowej” pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi,
w której wygrana jednego oznacza przegraną drugiego. Teoria gier poszukuje opty-
malnych strategii działania dla każdego z konkurentów, zakładając, że firmy są bar-
dziej skłonne do podejmowania rywalizacji niż współpracy w ramach porozumień.
Może mieć jednak również zastosowanie do zobrazowania strategicznej kooperacji
przedsiębiorstw w warunkach oligopolu. Nie wnosząc do myśli ekonomicznej no-
wego modelu zachowania konkurencyjnego, przedstawia narzędzie rozpatrywania
rzeczywistej sytuacji gospodarczej na rynkach oligopolistycznych7.
Zob. ibidem, s. 152–154.
Zob. M. Horynia (red.), Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystą-
pienie Polski do Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu,
Poznań 2002, s. 42–43.
4
5
7
6 Więcej w: J.K. Galbraith, American Capitalism: The Concept of Countervailing Power,
Transaction Publishers, London 2009, s. 56–190.
Zob. T. Burke, A. Genn-Bash, B. Haines, Competition in Theory and Practice, Routledge,
London 1991, s. 58.
Transport lotniczy w ujęciu koncepcji teoretycznych
17
Ekonomia menedżerska rozpatruje zjawisko konkurencji z praktycznego punk-
tu widzenia przedsiębiorstw zmuszonych do funkcjonowania w konkurencyjnym
otoczeniu. Firmy rywalizują o nabywców z dostawcami podobnych lub substytu-
cyjnych produktów, a także usług, w skali krajowej oraz międzynarodowej. Mogą
również współzawodniczyć o czynniki wytwórcze: aktywa rzeczowe, kapitał, tech-
nologie, zasoby ludzkie. Przedsiębiorstwa dążą do zdobycia relatywnej przewagi
zasobowej w celu osiągnięcia lepszej pozycji rynkowej i, w konsekwencji, finanso-
wej. Analizy konkurencji stają się podstawą planowania strategicznego firm, służą
osiągnięciu i utrzymaniu przewagi konkurencyjnej.
Neoklasyczna szkoła ekonomii, reprezentowana przez A. Marshalla, postrzegała
konkurencję jako stan rynku, odchodząc od klasycznej koncepcji procesu rywalizacji
mającej na celu osiągnięcie korzyści własnych. Jej następcy odrzucają założenie o ist-
nieniu w praktyce gospodarczej konkurencji doskonałej, uważając ją za nierzeczywistą.
Współczesna teoria konkurencji powstała wskutek długotrwałej ewolucji poglądów.
Możliwość zaistnienia doskonałej konkurencji jest nierzeczywista, w szczególności
w sektorze pasażerskich przewozów lotniczych. W warunkach istnienia regulacji ob-
serwowano monopole, natomiast po liberalizacji na znaczeniu zyskały formy pośred-
nie, w tym oligopol. Mechanizm konkurencji obejmuje działania zmierzające do osią-
gnięcia jak najkorzystniejszej sytuacji rynkowej. Konkurencję można postrzegać jako
stan lub proces, a konkurencyjność jako właściwość danego podmiotu rynkowego.
1.2. Regulacja, deregulacja i liberalizacja
transportu w teorii ekonomii
Regulacja jest w ekonomii utożsamiana z interwencjonizmem państwowym i może
mieć charakter ekonomiczny lub społeczny. Regulacje ekonomiczne kształtują ry-
nek poprzez określanie limitów i zasad ograniczających swobodę prowadzenia dzia-
łalności gospodarczej, a także dzięki kontroli cen. Natomiast regulacje społeczne
to przepisy dotyczące firm i osób fizycznych prowadzących działalność gospodar-
czą, mające na względzie niwelowanie niedoskonałości rynku8. Regulacja obejmuje
sferę gospodarczą i społeczną, w tym m.in. politykę podatkową, celną oraz ochronę
konkurencji. Podmioty rynkowe podlegają regulacji w wymiarze9:
mikroekonomicznym (regulacja poszczególnych rynków i sektorów gospo-
darki);
makroekonomicznym (polityka gospodarcza).
8
9
Zob. A.I. Ogus, Regulation: Legal Form and Economic Theory, Hart Publishing, Oxford
2004, s. 11.
Zob. A. Hoszman, Wpływ regulacji na sektor pasażerskiego transport lotniczego, Oficyna
Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2012, s. 9.
Pobierz darmowy fragment (pdf)