Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00200 004218 12917230 na godz. na dobę w sumie
Pasja oczami Marii Magdaleny. Scenariusz przedstawienia - ebook/pdf
Pasja oczami Marii Magdaleny. Scenariusz przedstawienia - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Skene Język publikacji:
ISBN: 978-83-63171-20-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: >> >>
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

'Pasja oczami Marii Magdaleny' jest teatralną opowieścią o ostatnich dniach Jezusa. Wraz z Marią Magdaleną przeżywamy wydarzenia od wjazdu do Jerozolimy aż po poranek Zmartwychwstania, to ona dzieli się swoimi przemyśleniami na temat kolejnych zdarzeń.

Spektakl podkreśla motywacje osób, których działania doprowadziły do aresztowania Jezusa - lęk o odebranie władzy widoczny u arcykapłanów oraz rozczarowanie Judasza, który spodziewał się, że pójście za Mesjaszem przyniesie mu większe korzyści.


Darmowy fragment publikacji:

ANETA ANTOSIAK PASJA OCZAMI MARII MAGDALENY SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ © Copyright by CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX 4eglfglVmaT¦F^XaX Żory 2013 ISBN 978-83-63171-20-9 www.skene.com.pl e-mail: pracownia@skene.com.pl Wydawca wyraża zgodę na kopiowanie tekstu na potrzeby wystawienia przedstawienia przez nabywcę scenariusza. ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ ¦¦¦¦ Aneta Antosiak, Pasja oczami Marii Magdaleny © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab þ¦zbel¦ #$ 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX 4eglfglVmaT¦F^XaX CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX þ¦zbel¦ #$ þ¦zbel¦ #$ 2 ¦¦¦¦ Wstęp Pasję oczami Marii Magdaleny (w niewiele zmienionej formie) miałam przyjemność wyreżyserować po raz pierwszy w 2003 roku. Narratorką całości była wtedy Maryja – na prośbę jednego z organizatorów występu. Spektakl został wówczas zagrany kilkukrotnie. W 2012 roku spontanicznie zebrana grupa parafian z kościoła św. Stanisława w Żorach wystawiła wraz ze mną Pasję po raz kolejny – 1 kwietnia, w Niedzielę Palmową. Narracja została oddana tym razem Marii Magdalenie, co było pierwotnym zamysłem podczas pisania scenariusza. Spektakl zyskał za drugim razem nowy element – piękną muzykę, skomponowaną przez młodego kompozytora Tomasza Kozła. Ogrom zaangażowania występujących sprawił, że dla blisko dwutysięcznej widowni wydarzenie to stało się wielkim przeżyciem. Czego życzymy również kolejnym wystawiającym Pasję oczami Marii Magdaleny. Kajfasz Arcykapłan 1 Arcykapłan 2 Piłat Żołnierz 1 Żołnierz 2 Kobieta 1 Kobieta 2 Maryja Szymon Weronika Płaczące niewiasty Występują: Jezus Maria Magdalena Jan Piotr Judasz Uczeń 1 Uczeń 2 Uczeń 3 Uczeń 4 Uczeń 5 Uczeń 6 Uczeń 7 Uczeń 8 Uczeń 9 Aneta Antosiak, Pasja oczami Marii Magdaleny © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab þ¦zbel¦ #$ 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX 4eglfglVmaT¦F^XaX CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX þ¦zbel¦ #$ þ¦zbel¦ #$ 3 Scenografia Przedstawienie potrzebuje kilku przygotowanych miejsc: „drogi”, którą przejdzie Jezus z Apostołami, potem może służyć ona również jako droga krzyżowa; pałacu Kajfasza, Wieczernika, pałacu Piłata oraz Ogrodu Oliwnego. Układ tych elementów zależy od danego miejsca na występ. Podczas premiery przedstawienia w 2012 roku, w kościele św. Stanisława w Żorach wyglądało to w sposób następujący: Opis przemieszczania się postaci w scenariuszu jest dostosowany do powyższego układu. Aneta Antosiak, Pasja oczami Marii Magdaleny © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab þ¦zbel¦ #$ 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX 4eglfglVmaT¦F^XaX CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX þ¦zbel¦ #$ þ¦zbel¦ #$ 4 Scena 1 Wjazd do Jerozolimy Maria Magdalena, Jezus, Piotr, Jan, Judasz, uczniowie, tłum. Muzyka. Ciemność. Maria Magdalena (nie widać jej, słychać tylko głos) Myślałam, że z czasem będę inaczej o tym opowiadać. Spokojnie, bez emocji. Myślałam, że ludzie po tym wszystkim, co zobaczyli i usłyszeli, zmienią siebie samych, bo każdy zrozumie, że On zrobił to dla niego, że ukochał go ponad własne życie. Ale lata mijają i tak wielu już o tym zapomniało, inni mówią, że podobno to tylko wymyślona bajka i lepiej nie wierzyć tym opowieściom. Jeszcze inni twierdzą, że nie mają czasu na wspominanie tamtych wydarzeń, bo wiele spraw na głowie, życie szybko się toczy, tu praca, tam dom. A ja wciąż przed oczami mam tamte dni. Bo wiem, że wtedy wydarzyło się to najważniejsze. Najważniejsze dla mnie i dla ciebie. I chciałabym o tym krzyczeć na cały świat. Obudzić wszystkich i powiedzieć: to dzieje się też dzisiaj. Każdego dnia możesz mu pomóc i możesz powiększyć Jego cierpienie. Naprawdę. To dzieje się też dzisiaj. Zamykam oczy i widzę drogę do Jerozolimy... Gdy Maria Magdalena kończy, muzyka zamienia się w odgłosy targu, robi się coraz jaśniej, z tyłu kościoła pojawia się Jezus, przechodzi środkiem, za nim apostołowie, wraz z nimi grupka ludzi i dzieci z palmami, słychać okrzyki (Już idzie, Niech żyje; To sam Jezus), wychodzą przez drzwi obok zakrystii. Zgaszenie świateł. Scena 2 Narada arcykapłanów Kajfasz, Arcykapłan 1, Arcykapłan 2, żołnierz 1, Judasz, Maria Magdalena. Muzyka trwa dalej, zapalenie świateł, w pałacu po lewej stronie zaczynają zbierać się arcykapłani. Kajfasz Sytuacja robi się coraz trudniejsza. Arcykapłan 1 Ludzie Go uwielbiają, chodzą za nim. Sam słyszałem, jak wykrzykiwali w świątyni na Jego cześć. Arcykapłan 2 A najgorsze, Kajfaszu, że On nas obraża i podważa nasz autorytet. Jak tak dalej pójdzie, ludzie przestaną się nas słuchać. Aneta Antosiak, Pasja oczami Marii Magdaleny © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab þ¦zbel¦ #$ 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX 4eglfglVmaT¦F^XaX CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX þ¦zbel¦ #$ þ¦zbel¦ #$ 5 Kajfasz Wiem. Powtarza na każdym kroku, że grzesznicy pójdą do nieba przed nami, że jesteśmy obłudnikami i że zależy nam tylko na zaszczytach. Dlatego powtarzam - sytuacja jest trudna. Jezus wyraźnie podburza lud, uważając się przy tym za Mesjasza. Arcykapłan 2 Chodzi mu o władzę czy o pieniądze? Arcykapłan 1 Na pewno o jedno i o drugie. Kajfasz I tak Mu się nie uda. Wezwałem was tutaj właśnie po to, byśmy naradzili się, co zrobić z Jezusem, zanim zupełnie nie wymknie się spod naszej kontroli. Może wkrótce dojść do niepokojów społecznych, jeżeli Jezus wezwie do buntu swoich zwolenników, a jest ich coraz więcej. Spoczywa na nas odpowiedzialność za dobro narodu żydowskiego i nie możemy pozwolić, by tacy wichrzyciele żyli na wolności. Arcykapłan 1 Próbowaliśmy pokonać Go i ośmieszyć w rozmowie, gdy nauczał lud. Każdego dnia wysyłaliśmy do świątyni kilku faryzeuszy. Ale Jezus jest zbyt inteligentny. Zawsze wie, co odpowiedzieć. Arcykapłan 2 Ostatnio ktoś zapytał Go, czy płacić podatek Cezarowi. Jak by powiedział tak, zdołalibyśmy przekonać ludzi, że to szpieg Cezara, a nie wysłannik Boga. Gdyby - nie, moglibyśmy Go oskarżyć przed władzami rzymskimi o namawianie do buntu. Kajfasz A On co na to? Arcykapłan 2 Pokazał, że na monecie jest wizerunek cezara, i dodał: Oddajcie Cezarowi to, co należy do Cezara, a Bogu to, co należy do Boga. I jak Go oskarżyć za taką wypowiedź? Kajfasz W każdym razie musimy coś zrobić. Trzeba znaleźć sposób, jak aresztować Jezusa w tajemnicy przed ludźmi. I to najlepiej przed świętem Paschy, bo wtedy mogłoby dojść do rozruchów. Arcykapłan 1 Trzeba też potem postarać się przekonać ludzi, że Jezusowi wcale nie zależy na ich dobru, że jest fałszywym prorokiem. Wtedy w ogóle nie będzie ryzyka buntu, sami będą Go oskarżali. Aneta Antosiak, Pasja oczami Marii Magdaleny © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab þ¦zbel¦ #$ 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX 4eglfglVmaT¦F^XaX CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX þ¦zbel¦ #$ þ¦zbel¦ #$ 6 Kajfasz To nie jest takie łatwe. Nigdy nie wiadomo, co ludziom przyjdzie do głowy. Dlatego tym bardziej musimy spieszyć się z Jego aresztowaniem. Dziś tłumy Go uwielbiają, jutro mogą Go nienawidzić, ale mogą też pod Jego rozkazami zbuntować się przeciw nam. Czas przejąć kontrolę nad sytuacją. Wchodzi żołnierz 1. Żołnierz 1 Arcykapłanie, przed bramą czeka człowiek, który twierdzi, że bardzo pilnie musi zobaczyć się z tobą, i że ty również będziesz chciał się z nim spotkać. Kazał przekazać, że nazywa się Judasz Iskariota i jest jednym z uczniów tego Jezusa, który naucza teraz po jerozolimskich świątyniach. Kajfasz Wprowadź go. (żołnierz wychodzi) Czyżby Jezus zmądrzał i postanowił iść na układy? Arcykapłan 2 Z tym człowiekiem nie powinno się iść na żadne układy. Arcykapłan 1 Ja też mu nie ufam. Jezus jest przebiegły. Gdy spełnimy jedno jego żądanie, pojawią się kolejne. Wchodzą Judasz i żołnierz 1. Żołnierz pokazuje Judaszowi drogę w kierunku kapłanów i wychodzi. Judasz Nazywam się Judasz Iskariota. Kajfasz Czy przynosisz nam wiadomość od swojego nauczyciela. Judasz Nie... To ja sam... (stanowczo) Mogę wam Go wydać. Kajfasz Skąd wiesz, że chcemy, by ktoś nam wydał Jezusa? Judasz Bo na każdym kroku was obraża, bo twierdzi, że wykorzystujecie ludzi, nakładając na nich obowiązki, których sami nie spełniacie, bo wciąż powtarza, że celnicy i nierządnice są bliżej Boga niż wy. Wystarczy? To przecież oczywiste, że chcecie się Go pozbyć. Kajfasz Nie do końca masz rację, uczniu Jezusa. To nie są tylko nasze osobiste motywacje. Najważniejszym powodem, dla którego chcemy go uwięzić, jest podburzanie przez Niego ludu i podawanie się za Mesjasza. Jezus obiecuje ludziom niestworzone rzeczy - jakąś wodę życia, odpuszczenie Aneta Antosiak, Pasja oczami Marii Magdaleny © CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab þ¦zbel¦ #$ 4eglfglVmaT¦F^XaXþ¦zbel¦ #$ CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX 4eglfglVmaT¦F^XaX CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab CeTVbja\T¦8Wh^TVl]ab 4eglfglVmaT¦F^XaX þ¦zbel¦ #$ þ¦zbel¦ #$ 7
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Pasja oczami Marii Magdaleny. Scenariusz przedstawienia
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: