Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00293 006248 13225724 na godz. na dobę w sumie
Photoshop CC PL. Szkoła efektu - książka
Photoshop CC PL. Szkoła efektu - książka
Autor: Liczba stron: 704
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-8102-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Weź swoje zdjęcia we własne ręce… i zaskocz wspaniałym efektem!

Photoshop od wielu lat pozostaje na pozycji lidera w świecie obróbki fotografii cyfrowej. Wciąż zaskakuje nowymi rozwiązaniami, poprawia wygodę i precyzję używania narzędzi, co pozwala każdemu bez problemu poprawić niemal dowolne — czasem bardzo kiepskie — zdjęcia. Nowa wersja tego programu, CC, nie jest tu wyjątkiem. Jednak aby w pełni wykorzystać jej możliwości, warto sięgnąć po przewodnik napisany przez niezrównanego specjalistę — eksperta w tej dziedzinie, Annę Owczarz-Dadan.

Niezależnie od tego, czy znasz wcześniejsze wersje Photoshopa, czy po raz pierwszy otwierasz ten program, ta książka pomoże Ci zorientować się, jakich narzędzi warto użyć w konkretnej sytuacji, w jakiej kolejności i do czego. Od całkowitych podstaw szybko przejdziesz do malowania, maskowania, usuwania niepotrzebnych elementów, tworzenia warstw, poprawiania kolorów i łączenia obrazów. Dowiesz się także, jak (i po co) zniekształcać obraz, czym są obiekty inteligentne i do czego przydają się najróżniejsze filtry. Nauczysz się dodawać tekst, stosować ścieżki i automatyzować często wykonywane czynności. Czytaj i zabieraj się do pracy. Twoje zdjęcia czekają!

Popraw, wyprostuj, zniekształć — i poczuj satysfakcję!


PATRONI MEDIALNI:

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Ewelina Burska Projekt okładki: Studio Gravite/Olsztyn Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/phoccs Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-8102-0 Copyright © Helion 2014 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorce Okno programu 17 19 Rozdział 1. Podstawy obsługi programu 20 21 21 23 24 29 31 34 36 41 Pasek menu Pasek opcji Obszar roboczy programu Przybornik (panel z narzędziami) — jak z niego korzystać? Panele programu i stacja dokowania Zwijanie i rozwijanie paneli Tryby ekranowe Zmiana wyglądu programu Importowanie obrazów z aparatu fotograficznego — Photoshop i Bridge 41 42 44 48 55 56 58 62 62 Pobieranie zdjęć za pomocą Photoshopa Pobieranie zdjęć za pomocą Bridge Importowanie klatek z materiałów wideo Otwieranie obrazów w Photoshopie Otwieranie obrazów, które były wcześniej wyświetlane w oknie programu Tworzenie nowego okna obrazu Domyślne szablony dokumentów i tworzenie własnych szablonów o określonych rozmiarach i właściwościach Tworzenie nowego dokumentu z ustawieniami na podstawie istniejącego dokumentu Powielanie dokumentu Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 6 62 64 66 68 69 73 73 74 79 80 80 81 Kopiowanie i wklejanie Zapisywanie zmian wprowadzonych w oknie obrazu Wybrane formaty wykorzystywane do zapisywania obrazu w Photoshopie Skróty klawiszowe Tworzenie własnego skrótu klawiszowego Powiększanie i zmniejszanie widoku w oknie obrazu Pole stopnia powiększenia Narzędzie Lupka Panel Nawigator Sposób błyskawicznego powiększania i zmniejszania widoku za pomocą skrótów klawiszowych Dopasowywanie rozmiaru okna dokumentu do powiększenia obrazu Narzędzie Rączka Zaznaczanie wszystkich pikseli warstwy Anulowanie zaznaczenia Ukrywanie i wyświetlanie krawędzi zaznaczenia Odzyskiwanie usuniętego zaznaczenia Zaznaczanie elementów o regularnych kształtach Zaznaczanie rzędów i kolumn Zaznaczanie elementów o nieregularnych kształtach 83 Rozdział 2. Zaznaczanie obrazu i jego fragmentów 84 85 85 85 85 87 88 88 90 93 94 98 100 101 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Lasso Zaznaczanie za pomocą narzędzia Lasso magnetyczne Zazna czanie za pomocą narzędzia Lasso wielokątne Zaznaczanie przez kliknięcie — Różdżka Zaznaczanie przez pocieranie — Szybkie zaznaczanie Modyfikacja zaznaczenia — polecenie Popraw krawędź Trochę praktyki. Dopracowywanie zaznaczenia włosów za pomocą polecenia Popraw krawędź Odwracanie zaznaczenia Przenoszenie ramki zaznaczenia i całego obszaru objętego zaznaczeniem Zaznaczanie za pomocą polecenia Zakres kolorów 107 108 112 115 Zaznaczanie obszarów skóry Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 7 116 119 Zapisywanie zaznaczenia a kanały Wczytywanie zapisanego zaznaczenia do okna dokumentu 135 144 150 152 153 154 156 157 159 159 162 167 171 173 174 177 Narzędzia Ołówek i Pędzel ogólnie Ołówek Pędzel i jego właściwości, które musisz znać 121 Rozdział 3. Malowanie w Photoshopie 122 122 123 126 127 129 129 Pozostałe opcje, które znajdziesz na pasku opcji Pędzla Wczytywanie nowego zestawu pędzli Wybieranie nowej końcówki Pędzla Panele: Pędzel i Ustawienia predefiniowane — omówienie ich właściwości Tworzenie nowego Pędzla z istniejących końcówek oraz własnego zestawu pędzli z wykorzystaniem opcji Dynamika kształtu do utworzenia cyfrowych rzęs Instalowanie nowych pędzli i modyfikacja ich końcówek w celu uzyskania efektu rozpryskiwanego obrazu Tworzenie nowej końcówki Pędzla z fotografii lub jej fragmentu Predefiniowane ustawienia Pędzla — jak z nich korzystać Zmiana kolorów tła i narzędzia Zmiana koloru narzędzia za pomocą próbnika HUD Panel Próbki Pobieranie koloru narzędzia z obrazu Panel Kolor Zastępowanie kolorów Pędzel mieszający i jego właściwości Tworzenie obrazu namalowanego farbami na podstawie fotografii z wykorzystaniem opcji Tekstura z panelu Pędzle Narzędzie Obróć widok Rozdział 4. Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia Narzędzie Łatka — omówienie możliwości, jakie daje Trochę praktyki. Usuwanie z obrazu zmarszczek i opuchlizny pod oczami lub dowolnej innej skazy zajmującej dużą powierzchnię Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 8 181 183 185 189 192 195 197 202 202 204 207 208 209 213 214 216 219 220 221 223 224 224 225 227 228 229 230 231 232 232 Trochę praktyki. Usuwanie niechcianego obiektu z obrazu z wykorzystaniem techniki Uwzględnienie zawartości Korekcja efektu czerwonych oczu Usuwanie (lub dodawanie) elementów poprzez ich klonowanie Panel Powielanie źródła Trochę praktyki. Wykorzystanie opcji z panelu Powielanie źródła do powielenia obrazu pod określonym kątem i w zmienionej skali Błyskawiczna korekcja niewielkich skaz Pędzel korygujący — retusz z wykorzystaniem próbki obrazu i wzorku Natychmiastowe usuwanie niechcianych elementów obrazu — polecenie Uwzględnianie zawartości Uzupełnianie brakujących fragmentów obrazu za pomocą polecenia Uwzględnianie zawartości Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości Rozdział 5. Praca z warstwami Najważniejsze rodzaje warstw dostępne w programie Panel Warstwy — układ warstw, filtrowanie i sposób wyświetlania Zamiana warstwy Tło w zwykłą warstwę rastrową Tworzenie nowej warstwy i zmiana jej nazwy Uaktywnianie warstwy i zmiana jej położenia w panelu Warstwy Zaznaczanie kilku warstw Usuwanie warstw Łączenie i rozłączanie warstw Wyrównywanie połączonych warstw Powielanie warstw Powielanie warstw w obrębie jednego dokumentu Powielanie warstw między dokumentami Scalanie warstw Zagnieżdżone grupy warstw Tworzenie grupy warstw Tworzenie nowej grupy z jednoczesnym umieszczaniem w niej wybranych warstw Tworzenie grupy we wnętrzu istniejącej grupy Zmiana nazwy grupy Przenoszenie wybranych warstw i grup do innych grup Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 9 233 233 234 235 235 236 236 237 238 239 240 242 243 245 247 248 252 255 255 260 261 263 265 266 268 271 274 274 274 275 277 279 Dodawanie maski i efektów specjalnych do grupy Powielanie grupy i warstw w niej umieszczonych Rozgrupowanie warstw Łączenie wszystkich warstw grupy w jedną warstwę Usuwanie grupy Zmiana krycia warstwy Ukrywanie warstwy Blokowanie warstwy lub pikseli Rasteryzowanie warstw Tryby mieszania warstw Przyciemnianie Rozjaśnianie Poprawianie kontrastu Porównywanie Składnik obrazu Warstwy dopasowania Trochę praktyki. Zmiana koloru wybranego elementu obrazu za pomocą warstwy dopasowania Barwa/Nasycenie Eksportowanie warstw do oddzielnych plików Style warstw Zmiana wypełnienia warstwy Kompozycje warstw Eksportowanie kompozycji do pliku PDF Rozdział 6. Maskowanie — coś, czego bezwzględnie musisz się nauczyć Maska tradycyjna — tworzenie i edycja Tworzenie i stosowanie maski — zwiększenie wyrazistości oczu Wykorzystywanie maski gradientowej do tworzenia efektu przechodzenia jednego zdjęcia w drugie Kopiowanie maski Przesuwanie maski bez przesuwania warstwy Wyłączanie i usuwanie maski Panel do edycji masek Szybka maska Narzędzia Pozioma maska tekstowa i Pionowa maska tekstowa Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 10 282 283 287 288 289 293 296 299 300 304 305 307 308 308 310 312 313 313 319 320 322 323 325 327 333 334 Maska wektorowa Maska przycinająca Rozdział 7. Powrót do przeszłości — czyli cofanie wykonanych czynności Cofanie ostatnio wykonanej czynności — polecenie Cofnij Cofanie dowolnej czynności wykonanej w oknie obrazu — panel Historia Malowanie wybranym stanem obrazu — Pędzel historii i jego możliwości Anulowanie czynności wykonywanych na obrazie Rozdział 8. Kanały Czym są kanały? Ogólne informacje o rodzajach kanałów Uaktywnianie kanału Zapisywanie w kanale alfa zaznaczenia utworzonego za pomocą narzędzi do zaznaczania Wczytywanie do okna dokumentu zaznaczenia na podstawie kilku kanałów Tworzenie czystego kanału alfa i jego edytowanie Modyfikowanie wyglądu istniejącego już kanału alfa Zamiana kanału alfa w zaznaczenie Powielanie kanałów Wykorzystanie kanałów do zaznaczenia fragmentu obrazu Rozdzielanie i scalanie kanałów Łączenie kanałów Usuwanie kanału Wykorzystanie kanałów do usuwania szumów z obrazu Wyostrzanie obrazu za pomocą kanałów i polecenie Maska wyostrzająca Zamiana obrazu kolorowego w czarno-biały za pomocą polecenia Obliczenia — mieszanie kanałów obrazu Polecenie Zastosuj obraz Podnoszenie kontrastu kanału alfa w celu łatwiejszego wyodrębnienia na nim obiektu Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 11 336 338 339 340 340 343 350 351 353 355 357 361 362 365 365 368 369 373 380 380 380 385 387 387 390 392 397 398 401 405 Zmiana charakteru kolorystyki obrazu Zamiana ścieżki w kanał alfa Rozdział 9. Korygowanie kolorów Korekcja poziomów jasności obrazu i histogram Histogram Polecenie Poziomy Polecenie Auto-tony Korekcja kontrastu i jasności obrazu za pomocą polecenia Jasność/Kontrast Korekcja nasycenia barw za pomocą polecenia Jaskrawość Korekcja nasycenia barw i zmiana koloru wybranego elementu obrazu za pomocą polecenia Barwa/Nasycenie Korekcja wybranego zakresu barw Korekcja nasycenia Zmiana koloru wybranego elementu obrazu Zapisywanie i wczytywanie ustawień korekcji barwy, jej jasności i nasycenia Korekcja ekspozycji Kolorowanie obrazów czarno-białych i zmiana charakterystyki barwnej zdjęcia (Balans kolorów) Usuwanie przebarwień Kolorowanie czarno-białej fotografii Zamiana obrazu kolorowego w czarno-biały Polecenie Zmniejsz nasycenie Polecenie Czarno-biały Polecenie Lab — technika czarno-biała Mieszanie kanałów Nakładanie na obraz filtrów fotograficznych Przywracanie szczegółów obrazu Odzyskiwanie szczegółów obrazu Rozdział 10. Łączenie obrazów oraz ich dopasowywanie Dopasowywanie kolorów między obrazami Polecenie Auto-wyrównanie warstw Polecenie Auto-mieszanie warstw Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 12 405 408 409 411 417 418 419 421 422 424 427 428 430 431 434 434 439 440 444 446 447 447 448 448 452 454 455 456 461 Opcja Panorama. Łączenie zdjęć w panoramę pozbawioną „szwów” Opcja Utwórz stos z obrazów Polecenie Photomerge Mapowanie obrazów, czyli nakładanie ich na siebie z pełnym odwzorowaniem jednego w drugim Przesuwanie obiektów a siatki i inteligentne linie pomocnicze Siatka Inteligentne linie pomocnicze Rozdział 11. Zmiana rozmiarów, prostowanie i przekształcanie obrazów Rozmiar obrazu Zmiana rozmiaru obrazu na potrzeby druku Zmiana rozmiaru obrazu na potrzeby inne niż druk Powiększanie obrazu bez utraty jakości Przekształcanie obrazu Trochę praktyki. Otwieranie zamkniętych drzwi — modyfikowanie kształtu elementu obrazu za pomocą ramki transformacji Kadrowanie obrazu Kadrowanie obrazu za pomocą narzędzia Kadrowanie Kadrowanie obrazu z zachowaniem jego pierwotnych proporcji Kadrowanie obrazu w celu poprawienia jego kompozycji Kadrowanie perspektywiczne Kadrowanie z jednoczesnym prostowaniem wielu zeskanowanych zdjęć Polecenie Kadruj (Crop) Obracanie obrazu Prostowanie obrazu z jednoczesnym kadrowaniem za pomocą narzędzia Kadrowanie Prostowanie obrazu za pomocą narzędzia Miarka Odbijanie obrazu Zmiana rozmiaru obszaru roboczego Rozdział 12. Edycja obrazu poprzez jego zniekształcanie Wyginanie i retuszowanie obrazu za pomocą polecenia Wypaczenie Polecenie Wypaczanie marionetkowe Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 13 467 468 469 471 472 473 475 480 485 486 486 487 488 488 488 490 492 494 494 494 497 498 499 503 503 515 519 524 529 529 537 Korygowanie obrazu oraz tworzenie efektów specjalnych za pomocą filtra Formowanie Okno filtra Narzędzia i opcje zabezpieczania obrazu przed niechcianą deformacją Narzędzia deformujące obraz Narzędzia i opcje umożliwiające rekonstrukcję obrazu Tworzenie wcięcia w talii i jej wysmuklanie Edycja wyglądu za pomocą filtra Formowanie Polecenie Skalowanie z uwzględnieniem zawartości Rozdział 13. Obiekty inteligentne Czym jest obiekt inteligentny? Zamiana obrazu w obiekt inteligentny Zamiana wielu warstw w obiekt inteligentny i odzyskiwanie warstw z obiektu inteligentnego Zamiana obiektu inteligentnego w zwykłą warstwę Powielanie obiektu inteligentnego Skalowanie obrazu z użyciem obiektów inteligentnych Zastępowanie obrazu znajdującego się na warstwie typu obiekt inteligentny innym obrazem Edycja obrazów zamienionych w obiekty inteligentne Dodawanie masek i stylów do obiektów inteligentnych Obiekty inteligentne a filtry Obiekty inteligentne a pliki Raw Rozdział 14. Filtry — korekcja obrazu i efekty specjalne Wprowadzenie Galeria filtrów Korekcja obrazu Wyostrzanie obrazu Korekcja wad obiektywu Adaptacyjny szeroki kąt Dodawanie i usuwanie szumu Efekty specjalne Grupa pierwsza — Artystyczne Grupa druga — Pociągnięcia pędzlem (efekty graficzne) Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 14 538 540 542 561 563 565 567 567 580 580 585 586 589 590 591 592 592 593 597 598 599 599 600 600 600 600 601 601 602 603 604 606 606 Grupa trzecia — Zniekształcenie Grupa czwarta — Renderowanie (chmury, światła pojazdu, strugi wody, delikatna tkanina) Grupa piąta — Rozmycie (efekt małej głębi ostrości, mgła, wygładzanie skóry) Grupa szósta — Szkic Grupa siódma — Stylizacja Grupa ósma — Tekstura Łagodzenie efektu uzyskanego za pomocą filtra Punkt zbiegu — korekcja i efekty Inteligentne filtry Tworzenie rozmycia powierzchniowego przypominającego zooming — możliwości inteligentnych filtrów Filtry Inne — Minimalny i Maksymalny Camera Raw z poziomu Photoshopa Rozdział 15. Ścieżki Ścieżki — spojrzenie ogólne Narzędzia obsługujące ścieżki Rysowanie ścieżek Tryby rysowania ścieżek Pióro Pióro dowolne Pióro magnetyczne Zaznaczanie, powielanie i przesuwanie ścieżek Zaznaczanie ścieżek Powielanie ścieżek Anulowanie zaznaczenia ścieżek Zmiana kolejności ścieżek Przesuwanie ścieżek Zmiana kształtu ścieżki Zapisywanie ścieżki Przekształcanie ścieżki w zaznaczenie Operacje na ścieżkach Wyrównywanie ścieżek podrzędnych (podścieżek) Zamiana ścieżki w kształt Tworzenie maski wektorowej ze ścieżki Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 15 608 609 611 611 613 614 615 618 620 623 623 624 626 626 630 633 638 639 640 645 647 647 648 648 654 656 657 659 662 664 668 Malowanie wzdłuż ścieżki Wypełnianie ścieżki Tworzenie ścieżki z zaznaczenia Usuwanie ścieżki Rozdział 16. Kształty Tryby rysowania Linia prosta i strzałki Prostokąt, prostokąt zaokrąglony, elipsa oraz wielobok Prostokąt i prostokąt zaokrąglony Elipsa Wielobok Kształty własne Modyfikowanie kształtów Techniki wypełniania kształtów utworzonych w trybie Kształt (Shape) Techniki wypełniania kształtów utworzonych w trybie Piksele (Pixels) Ustawienia obrysu Zamiana kształtu wektorowego w obiekt rastrowy Rozdział 17. Tekst Wstawianie tekstu do okna obrazu Zaznaczanie tekstu do edycji Edycja tekstu za pomocą polecenia Przekształcenie swobodne Przesuwanie tekstu Tworzenie tekstu zastępczego — lorem ipsum Formatowanie znaków Sprawdzanie pisowni i zastępowanie tekstu Ozdabianie tekstu przez jego wyginanie i odkształcanie Ozdabianie tekstu dzięki przekonwertowaniu go do kształtu Inne metody ozdabiania tekstu Umieszczanie tekstu na ścieżce Umieszczanie tekstu we wnętrzu dowolnego kształtu Panel Akapit Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Spis treści 16 671 672 677 679 680 682 Rozdział 18. Automatyzacja pracy Odtwarzanie predefiniowanych operacji Tworzenie własnych operacji Edytowanie i usuwanie operacji Sekwencje wsadowe Operacje warunkowe Dodatek A. Tabela skrótów klawiszowych 687 695 Skorowidz Kup książkęPoleć książkę 4. Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia W tym rozdziale: Narzędzie Łatka — omówienie możliwości, jakie daje  Korekcja efektu czerwonych oczu  Usuwanie (lub dodawanie) elementów poprzez ich klonowanie  Błyskawiczna korekcja niewielkich skaz  Pędzel korygujący — retusz z wykorzystaniem próbki obrazu i wzorku  Natychmiastowe usuwanie niechcianych elementów obrazu — polecenie Uwzględnianie zawartości  Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości 173 Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 174 Rozdział został poświęcony narzędziom i poleceniom służącym do usuwania niechcianych elementów z obrazów. Dzięki tym narzędziom będziesz mógł pozbyć się ze zdjęć takich mankamentów jak zmarszczki, efekt czerwonych oczu czy rozdarcie. Narzędzie Łatka — omówienie możliwości, jakie daje ) (rysunek 4.1) stosuje się najczęściej do korek- Narzędzie Łatka (Patch) ( cji dużych powierzchni, ale nie tylko. Jego działanie polega na wykorzystywaniu „zdrowych” fragmentów obrazu do korygowania tych wymagających naprawy poprzez mieszanie tworzących je pikseli. Aby skorygować za pomocą tego narzę- dzia wybrany obszar obrazu, masz do wyboru dwa tryby: Zwykły (Normal) — jest to tryb domyślny — oraz Uwzględnienie zawartości (Content-Aware). Tryby te możesz wybierać na pasku opcji w rozwijanym menu Łatka (Patch) (rysunek 4.2). W zależności od tego, który tryb wybierzesz, na pasku opcji będą wyświetlane inne opcje. Rysunek 4.1. Fragment Przybornika — narzędzie Łatka (Patch) Rysunek 4.2. Pasek opcji narzędzia Łatka (Patch) w trybie Zwykły (Normal) — opcje umożliwiające wybór metody korekcji i przyciski służące do określania sposobu tworzenia zaznaczenia Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 175 Jeśli wybierzesz tryb Normal (Zwykły), będziesz miał do wyboru dwie metody korekcji: Á Metoda 1. Na pasku opcji wybierz Źródło (Source), a następnie za po- mocą narzędzia Łatka (Patch) zaznacz obszar, który chcesz skorygować. Zaznaczenie możesz wykonać także za pomocą dowolnego narzędzia do tworzenia selekcji, jeszcze przed włączeniem narzędzia Łatka (Patch). Na- stępnie przeciągnij go nad „zdrowy” obszar obrazu, który może zostać wykorzystany do korekcji. Staraj się — w miarę możliwości — wybie- rać taki obszar, który będzie się znajdował blisko korygowanego obszaru; przede wszystkim musi być on zgodny tematycznie z korygowanym ob- szarem — jeśli „naprawiasz” fragment skóry, przesuń zaznaczony obszar nad inny, „zdrowy” fragment skóry, a nie np. na obszar nieba, ubrania itd. Á Metoda 2. Na pasku opcji wybierz Katalog docelowy (Destination), a na- stępnie za pomocą narzędzia Łatka (Patch) zaznacz ten obszar obrazu, który może zostać wykorzystany do skorygowania obszaru wymagającego korekcji — tzw. „zdrowy” fragment obrazu. Następnie przeciągnij go nad obszar przeznaczony do korekcji. Warto również wspomnieć, że po utworzeniu zaznaczenia i w trakcie jego prze- noszenia w inne miejsce obrazu — niezależnie od tego, która ze wspomnianych opcji jest włączona — na obszarze objętym selekcją na bieżąco widoczne są frag- menty obrazu, po których przesuwany jest kursor myszy. Na pasku opcji narzędzia znajdziesz dodatkowo opcję Przezroczysty (Transpa- rent) oraz przycisk Użyj Wzorka (Use Pattern) — który stanie się aktywny, gdy w oknie dokumentu zostanie utworzone zaznaczenie. Zaznaczenie opcji Przezro- czysty (Transparent) sprawi, że kopiowana będzie tekstura zaznaczonego obszaru, a nie jego zawartość. Użyj Wzorka (Use Pattern) znajduje zastosowanie, gdy chcesz na zaznaczony obszar nałożyć jeden ze wzorków dostępnych w programie. Aby wybrać wzorek, kliknij małe pole ze strzałką i w rozwiniętym panelu odnajdź ten, który Cię interesuje. Następnie kliknij przycisk Użyj Wzorka (Use Pattern). Tak jak wspomniałam, praca z narzędziem rozpoczyna się od zaznaczenia. Musisz wiedzieć, że możesz je modyfikować poprzez dodawanie obszaru do zaznaczenia, odejmowanie go lub zaznaczanie części wspólnej. Zrobisz to za pomocą dostępnych na pasku opcji przycisków zaznaczonych na rysunku 4.21. Działają one tak samo jak w przypadku narzędzi do zaznaczania. 1. Najczęściej jednak w przypadku Łatki (Patch) korzystamy z dwóch pierwszych opcji, czyli Nowe zaznaczenie (New Selection) i Dodaj do zaznaczenia (Add To Selection). Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 176 wskazówka wskazówka Wiele osób nie wie lub często zapomina, że można utworzyć zaznaczenie obszaru, który chce się skorygować (lub który ma być wykorzystany do przeprowadzenia korekcji), przy użyciu dowolnej metody spośród dostępnych w programie, a dopiero później włączyć narzędzie Łatka (Patch). Aby ukryć (ale nie usunąć) krawędzie zaznaczenia, użyj klawiszy Ctrl+H. To tyle, jeśli chodzi o tryb Zwykły (Normal). Jeżeli wybierzesz tryb Uwzględnia- nie zawartości (Content-Aware), będziesz mógł korygować obraz w sposób, który daje większe możliwości w tym zakresie. Program bowiem bardzo dokład- nie analizuje korygowany obszar w celu dopasowania tekstury oraz konturów korygowanych obszarów, tak by zminimalizować ryzyko wystąpienia śladów, że obraz był poddawany jakiejkolwiek korekcji. Ale umówmy się: tryb Zwykły (Normal) w zdecydowanej większości przypadków wystarcza. Sposób posługiwania się narzędziem Łatka (Patch) w tym trybie jest taki sam jak w trybie Zwykły (Normal) przy użyciu metody z zaznaczeniem opcji Źródło (Source), czyli zaznaczamy obszar do korekcji i przenosimy go nad „zdrowy” ob- szar. Po wybraniu trybu Uwzględnianie zawartości (Content-Aware) na pasku opcji pojawią się dwie nowe funkcje: Dopasowanie (Adaptation) oraz Próbkuj wszystkie warstwy (Sample All Layers) (rysunek 4.3). Rysunek 4.3. Pasek opcji narzędzia Łatka (Patch) w trybie Uwzględnienie zawartości (Content-Aware) Á Dopasowanie (Adaptation) jest wyposażone w rozwijaną listę, która za- wiera opcje określające sposób łączenia faktury w ramach utworzonego zaznaczenia. Z tymi opcjami trzeba trochę poeksperymentować, aby uzy- skać jak najlepszy efekt. Ale plusem jest to, że możesz je ustawić przed dokonaniem pierwszej korekcji za pomocą narzędzia Łatka (Patch), jak również możesz je zmieniać już po jego użyciu. Po prostu wybierz jedną Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 177 z nich i zobacz, czy efekt Ci odpowiada. Jeśli nie, zmień opcję na dowolną inną. Á Próbkuj wszystkie warstwy (Sample All Layers) — zaznacz tę opcję, aby próbki były pobierane z całego dokumentu, a nie tylko z aktywnej warstwy. Pamiętaj, aby zawsze przeprowadzać retusz na warstwie będącej kopią obrazu, który chcesz skorygować, a nie na oryginale. Aby ją utworzyć, aktywuj warstwę z oryginalnym obrazem i użyj klawiszy Ctrl+J. Dodatkowo w trybie Uwzględnianie zawartości (Content-Aware), zamiast tworzyć kopię obrazu, co zwiększa rozmiar pliku, możesz przeprowadzić retusz na nowej, czystej warstwie. Warunkiem jest uprzednie zaznaczenie opcji Próbkuj wszystkie warstwy (Sample All Layers). wskazówka Trochę praktyki. Usuwanie z obrazu zmarszczek i opuchlizny pod oczami lub dowolnej innej skazy zajmującej dużą powierzchnię Otwórz obraz, którego fragment chcesz poddać korekcji. Ja skorzystam ze zdjęcia przedstawiającego babcię z wnuczkiem; na jej twarzy zarysowały się zmarszczki i opuchlizna pod oczami. Chcę te mankamenty skorygować przy zachowaniu natu- ralnego wyglądu twarzy. Będzie mi zatem zależeć na tym, by nie wygładzić twarzy nadmiernie. Nie chcę uzyskać efektu twarzy przypominającej maskę (rysunek 4.4). Dlatego korekcję przeprowadzę na kopii warstwy Tło (Background), by później mieć możliwość złagodzenia uzyskanego efektu — jeśli będzie taka potrzeba. Aby skopiować warstwę z oryginalnym obrazem, wystarczy użyć klawiszy Ctrl+J. Rysunek 4.4. Fotografia, która zostanie poddana korekcji. Spróbujemy za pomocą narzędzia Łatka (Patch) pozbyć się zmarszczek i opuchlizny pod oczami starszej z kobiet Uaktywnij narzędzie Łatka (Patch). Powiększ widok w oknie obrazu, tak by retu- szowany fragment był dobrze widoczny, ale nie rób zbyt dużego zbliżenia. W oknie obrazu muszą być widać nie tylko korygowany fragment, ale i obszary, z których Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 178 pobierzesz piksele do jego korekcji. Na pasku opcji wybierz tryb Zwykły (Normal), zaznacz opcję Źródło (Source) i kliknij przycisk Nowe zaznaczenie (New Selection). Wyłącz opcję Przezroczysty (Transparent), jeśli chcesz, aby próbkowany obszar całkowicie zastąpił obszar docelowy — włączenie tej opcji sprawia, że klonowana jest jedynie tekstura, a nie cała zawartość. Zaznacz zmarszczkę lub inny widoczny na Twoim zdjęciu defekt, który chcesz poddać korekcji (rysunek 4.5). Rysunek 4.5. Pierwszym krokiem po zaznaczeniu opcji Źródło (Source) jest utworzenie zaznaczenia wokół fragmentu obrazu, który chcemy poddać korekcji wskazówka Podczas zaznaczania obszaru przeznaczonego do korekcji możesz nacisnąć klawisz Alt. Wówczas zaznaczenie będzie miało proste krawędzie. Umieść kursor w środku zaznaczenia; naciskając lewy przycisk myszy, przesuń je na obszar wolny od niedoskonałości (rysunek 4.6). Kiedy zwolnisz przycisk, zmarszczka zniknie. wskazówka wskazówka Aby usunąć ramkę zaznaczenia, użyj klawiszy Ctrl+D lub kliknij w dowolnym miejscu obrazu, poza ramką. Jeśli podczas przesuwania zaznaczenia wciśniesz klawisz Shift, przesunięcie będzie się odbywało w kierunku pionowym. Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 179 Rysunek 4.6. Zaznaczony obszar, który ma być poddany korekcji. Strzałka wskazuje kierunek, w którym zostanie on przesunięty. Skaza została usunięta Teraz na pasku opcji wskaż Katalog docelowy (Destination) i zaznacz ten obszar obrazu, który chcesz wykorzystać do zakrycia niechcianego fragmentu zdjęcia (rysunek 4.7). Umieść kursor w środku zaznaczenia i naciskając lewy przycisk my- szy, przesuń je nad obszar, który chcesz skorygować (rysunek 4.8). Kiedy zwolnisz przycisk, skaza lub niechciany element obrazu zostanie usunięty (rysunek 4.8). Rysunek 4.7. Fragment obrazu, który zostanie wykorzystany do skorygowania innej jego części Rysunek 4.8. Zaznaczony obszar został przesunięty nad fragment obrazu, który ma być poddany korekcji. Szpecące ślady zostały usunięte Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 180 W podobny sposób usunęłam z obrazu wszystkie widoczne zmarszczki (rysu- nek 4.9). Twarz wygląda dość nienaturalnie; za chwilę to skoryguję. Ponieważ zależy nam na naturalnym wyglądzie twarzy, a zmarszczki w tym wieku, w jakim jest osoba z fotografii, to coś naturalnego, przywrócimy je w niewielkim stop- niu. W tym celu zmniejsz wartość parametru Krycie (Opacity) w panelu Warstwy (Layers) (rysunek 4.10). O ile, to już zależy od efektu, jaki chcesz uzyskać. Rysunek 4.9. Wszystkie zmarszczki zostały usunięte Rysunek 4.10. Zmniejszenie krycia pozwoli częściowo przywrócić oryginalny wygląd obrazu wskazówka Niekiedy po wykonaniu retuszu widać nieduże zmiany w kolorystyce korygowanego obszaru. Jeśli tak się stanie, nie panikuj. Spróbuj zmienić tryb mieszania warstwy, na której została przeprowadzona korekcja (kopii oryginalnego obrazu lub nowej, czystej warstwy). Wybierz tryb Jaśniej (Lighten). Zazwyczaj to pomaga. Oto jak mogłoby wyglądać zdjęcie, gdyby popracować nad nim trochę dłużej, stosując maskę i dopasowując stopień krycia poszczególnych obszarów zdjęcia (rysunek 4.11). Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 181 Rysunek 4.11. Efekt działania narzędzia Łatka (Patch). Zmarszczki zostały w dużym stopniu wyeliminowane Trochę praktyki. Usuwanie niechcianego obiektu z obrazu z wykorzystaniem techniki Uwzględnienie zawartości Na początek musisz utworzyć nową warstwę, klikając ikonę ( ) w dolnej części panelu Warstwy (Layers). Na pasku opcji, w polu Tryb (Mode) wybierz Uwzględ- nianie zawartości (Content-Aware). Na pasku opcji pojawią się dwie funkcje: Dopasowanie (Adaptation) oraz Próbkuj wszystkie warstwy (Sample All Layers) (rysunek 4.12). Pierwszą na razie nie zawracaj sobie głowy, za to zaznacz drugą, aby próbki były pobierane z całego dokumentu, a nie tylko z aktywnej warstwy. Rysunek 4.12. Tworzenie nowej warstwy dla obrazu, z którego chcesz usunąć wybrany obiekt Utwórz zaznaczenie wokół elementu, który chcesz usunąć. Nie twórz zaznaczenia zbyt blisko obiektu, zostaw trochę przestrzeni (rysunek 4.13 — po lewej). Przenieś zaznaczony obszar nad ten fragment obrazu, którym chcesz go zastąpić (rysu- nek 4.13 — po prawej). Nie usuwaj jeszcze zaznaczenia. Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 182 Rysunek 4.13. Zaznaczenie obiektu przeznaczonego do usunięcia i przeniesienie go nad obszar, który ma być wykorzystany do korekcji Jeśli uzyskany efekt nie jest satysfakcjonujący, zmień ustawienia parametru Do- pasowanie (Adaptation), który znajdziesz na pasku opcji. Na rozwijanej liście jest pięć opcji, które pozwalają określić siłę, z jaką piksele będą mieszane przez pro- gram w danym obszarze Możesz wypróbować każdą z nich i wybrać tę, która daje najlepszy rezultat (rysunek 4.14). Na koniec usuń zaznaczenie (Ctrl+D). wskazówka Jeśli linie zaznaczenia przeszkadzają Ci w ocenie jakości uzyskanego efektu, a chcesz nadal je korygować za pomocą parametru Dopasowanie (Adaptation), nie usuwaj ich, a jedynie ukryj za pomocą klawiszy Ctrl+H. Pamiętaj jednak o usunięciu zaznaczenia, gdy zakończysz korekcję. Rysunek 4.14. Obiekt został usunięty, a miejsce po nim zostało wypełnione pikselami z innego fragmentu zdjęcia — może nie idealnie, ale efekt stanowi dobrą bazę do przeprowadzenia dalszych korekcji Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 183 Korekcja efektu czerwonych oczu Czerwone oczy na zdjęciach — odwieczna zmora fotografujących, zwłaszcza tych, którzy stawiają pierwsze kroki w dziedzinie fotografii. Jednak dzięki narzę- dziu Czerwone oczy (Red Eye) problem ten można rozwiązać za pomocą jednego prostego ruchu. Aby uaktywnić to narzędzie, wystarczy kliknąć odpowiednią ikonę ( ) w Przy- borniku. Wówczas na pasku opcji staną się widoczne dwie opcje, które domyślnie są ustawione na 50 (rysunek 4.15): Rysunek 4.15. Opcje narzędzia Czerwone oczy (Red Eye) Á Rozmiar źrenicy (Pupil Size) — wybierając wartość z zakresu od 0 do 100 , określasz rozmiar źrenicy oka. Á Stopień ściemnienia (Darken Amount) — wybierając wartość z zakresu od 0 do 100 , określasz stopień przyciemnienia źrenicy. Otwórz w programie fotografię, na której można zaobserwować efekt czerwo- nych oczu, i powiększ widok w oknie obrazu, tak byś mógł dokładnie zapoznać się z problematycznymi obszarami. Umieść kursor nad okiem i utwórz zaznacze- nie wokół źrenicy (rysunek 4.16 — po lewej). Kolor czerwony powinien zniknąć. Jeśli nie zniknie (rysunek 4.16 — po prawej), cofnij wykonaną operację, używając polecenia Edycja/Cofnij Usuwanie efektu czerwonych oczu (Edit/Undo Red Eye Re- moval Tool) lub klawiszy Ctrl+Z, i spróbuj zaznaczyć większy obszar, obejmujący większą część oka (rysunek 4.17). Rysunek 4.16. Fotografia, na której widoczny jest efekt czerwonych oczu. Aby go usunąć, tworzymy ramkę obejmującą obszar przeznaczony do korekcji lub klikamy go lewym przyciskiem myszy. Może się zdarzyć, że w pierwszym podejściu nie uda nam się usunąć całego defektu. Na rysunku po prawej widać, że czerwony kolor w dużej mierze został usunięty ze źrenicy, ale nie w 100 . Nadal jest widoczny w obszarze odblasków Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 184 Rysunek 4.17. Kolejna próba pozbycia się defektu. Tym razem ramka obejmuje większy obszar oka — po lewej. Dzięki temu udało nam się pozbyć efektu czerwonych oczu — po prawej wskazówka Jeśli nie chcesz tworzyć ramki, możesz po prostu kliknąć na środku obszaru wymagającego korekcji. Jeśli i to nie pomoże, ponownie cofnij ostatnią czynność (Ctrl+Z) i zmień usta- wienia opcji dostępnych na pasku opcji narzędzia. Jeśli kolor czerwony nie został w pełni usunięty, zwiększ wartość opcji Rozmiar źrenicy (Pupil Size). Zmieniając ustawienie drugiej, określ, jak ciemny ma być kolor, który zostanie wykorzystany do zastąpienia czerwieni w oku. Wartość 100 oznacza czerń, a 50 — bardzo ciemny odcień szarości. Teraz możesz te same czynności powtórzyć na drugim oku (rysunek 4.18). Rysunek 4.18. Efekt czerwonych oczu został całkowicie usunięty za pomocą narzędzia Czerwone oczy (Red Eye) Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 185 Usuwanie (lub dodawanie) elementów poprzez ich klonowanie Narzędzie Stempel (Clone Stamp) pozwala usuwać lub powielać fragmenty obrazu poprzez stosowanie klonowania. Wystarczy uaktywnić narzędzie, a na- stępnie, naciskając przycisk Alt, kliknąć w oknie obrazu najpierw w jednym miejscu, a następnie w drugim. To pierwsze miejsce jest punktem, który chcesz sklonować. To drugie — miejscem, w którym sklonujesz punkt pierwszy. Aby jeszcze dobitniej to zilustrować: wyobraź sobie, że między tymi dwoma punktami zostaje utworzona linia. Z jednego końca piksele są przenoszone na jej drugi ko- niec. Proste. Teraz, kiedy przesuwasz kursorem po oknie obrazu, sprawiasz, że piksele, które znajdują się pod kursorem ( ), są przenoszone w miejsce, gdzie znajduje się kursor ( ). Aby uaktywnić narzędzie, wystarczy kliknąć jego ikonę w Przyborniku lub kilka razy użyć skrótu klawiszowego Shift+S (rysunek 4.19). Rysunek 4.19. Fragment Przybornika. Narzędzie Stempel (Clone Stamp) Po wybraniu narzędzia na pasku opcji są dostępne polecenia widoczne na ry- sunku 4.20. W większości przypadków, z jakimi będziesz mieć do czynienia podczas retuszu obrazów, nie ma konieczności zmieniania ustawień opcji, o któ- rych powiem za chwilę. Wystarczy je ustawić raz i można o nich zapomnieć. Do tych opcji należą: Rysunek 4.20. Pasek opcji narzędzia Stempel (Clone Stamp). Opcje zaznaczone na zielono, w większości sytuacji, możesz ustawić tak, jak pokazałam na rysunku, i zapomnieć o nich na długi czas Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 186 Á Tryb (Mode). Opcja ta pozwala, w zależności od wybranej wartości, tworzyć różne efekty przez mieszanie klonu z oryginałem. Zazwyczaj po- zostawiamy w tym polu wybraną opcję Zwykły (Normal). Á Przycisk Włącz efekt stylu aerografu (Enable airbrush-style build-up ef- ). Wyłącz go. W przeciwnym razie, kiedy podczas klonowania fects) ( będziesz trzymać kursor w oknie obrazu nieruchomo, wciskając przy tym lewy przycisk myszy, uzyskasz efekt nachodzenia pikseli na siebie w jed- nym punkcie — w tym, w którym trzymasz kursor. Á Wyrównany (Aligned). Włącz tę opcję. Dzięki temu długość wspomnianej wcześniej linii (oczywiście wyimaginowanej), której jeden koniec pobiera piksele, aby umieścić je na drugim końcu, pozostaje stała aż do następnego kliknięcia z wciśniętym klawiszem Alt (czyli do rozpoczęcia nowego klo- nowania). Kiedy wyłączysz tę opcję, będziesz mógł kilka razy sklonować tę samą część obrazka. Á Przepływ (Flow). Pozostaw wartość 100 . Ta opcja pozwala określić stopień przezroczystości każdego śladu nakładanego przez narzędzie. W przypadku narzędzia Stempel (Clone Stamp) można ją wykorzystać do tworzenia efektów specjalnych. Pozostałe opcje, czyli Krycie (Opacity) oraz Próbka (Sample), należy „niestety” dostosowywać za każdym razem, kiedy zaczynamy pracę z nowym obrazem. Á Krycie (Opacity). Ta funkcja działa w tak samo jak podczas pracy z innymi narzędziami. Wpisując odpowiednią wartość w jej polu, zmieniasz stopień krycia klonowanej części obrazu (rysunek 4.21). Á Próbka (Sample). Wybierając jedną z opcji, określasz miejsce, z którego po- bierane są klonowane piksele. Wybierz Bieżąca warstwa (Current Layer), wówczas operacja klonowania pikseli będzie mogła być wykonywana je- dynie w obrębie aktywnej warstwy. Wybierz Bieżąca i poniżej (Current Below), wówczas będziesz mógł klonować piksele z warstwy bieżącej oraz warstw znajdujących się poniżej na warstwę bieżącą. Wybierz Wszystkie warstwy (All Layers), wówczas będziesz mógł klonować piksele pocho- dzące ze wszystkich warstw tworzących obraz. ) oraz Pędzel (Brush) ( ), które Á Na pasku opcji dostępne są również dwa przyciski dające dostęp do pa- neli Powielanie źródła (Clone Source) ( umożliwiają określenie sposobu, w jaki będą powielane piksele, oraz wy- bór końcówki narzędzia. Panel Powielanie źródła (Clone Source) został omówiony w dalszej części rozdziału. Na pasku opcji znajdziesz także dwa przyciski ułatwiające pracę osobom korzystającym z tabletu. Włączenie pierwszego z nich ( nacisku piórka, po włączeniu drugiego ( ) sprawi, że krycie będzie zmieniane poprzez zmianę ) nacisk piórka będzie wpływać Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 187 Rysunek 4.21. Klonowanie obrazu za pomocą narzędzia Stempel (Clone Stamp) z zastosowaniem różnych ustawień opcji Krycie (Opacity) dostępnej na pasku ) — na rozmiar średnicy narzędzia. Na koniec pozostaje przycisk ( włącz go, jeśli w panelu Warstwy (Layers) znajdują się jakieś warstwy dopasowania, a Ty chcesz je ignorować podczas powielania. Gdy już ustawisz wszystkie parametry, możesz zabrać się do korekcji obrazu. Załóżmy, że chcesz usunąć z obrazu druciane ogrodzenie. Naciśnij klawisz Alt i kliknij lewym przyciskiem myszy w oknie obrazu, w miejscu, z którego chcesz pobrać kolor (rysunek 4.22), aby zatuszować skazę. Następnie, zwalniając kla- wisz Alt, kliknij miejsce, które chcesz zatuszować (rysunek 4.22). Zauważ, że na końcówce pędzla wyświetlany jest podgląd przedstawiający pobierane piksele — to dzięki temu, że w panelu Powielanie źródła (Clone Source) (będzie o nim mowa w dalszej części tego rozdziału) zostały zaznaczone opcje Pokaż nakładkę (Show Overlay) oraz Przytnij (Clipped). Rozpocznij przeciąganie kursorem po obszarze skazy z wciśniętym lewym przyciskiem myszy (rysunek 4.23). Powtarzając czyn- ności, usuniesz pozostałe niechciane elementy obrazu. Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 188 Rysunek 4.22. Obraz, z którego chcemy usunąć kable i druciane ogrodzenie widoczne w obszarze nieba. Naciskając klawisz Alt, po uaktywnieniu narzędzia Stempel (Clone Stamp) i kliknięciu w oknie obrazu określamy kolor, który chcemy sklonować. Zwolnienie klawisza Alt i kliknięcie w innym miejscu okna obrazu powoduje określenie punktu, do którego pobrany kolor zostanie przeniesiony Rysunek 4.23. Przesuwając kursor w oknie obrazu, usuwamy skazę wskazówka wskazówka Zanim użyjesz narzędzia Stempel (Clone Stamp), utwórz czystą warstwę, na której przeprowadzisz korekcję, i w polu Próbka (Sample) na pasku opcji zaznacz Wszystkie warstwy (All Layers). Przeprowadzenie korekcji na oddzielnej warstwie zabezpieczy oryginalny obraz przed „zniszczeniem” — w razie potrzeby będziesz mógł szybko usunąć warstwę z retuszem, utworzyć nową, czystą warstwę i zacząć korekcję od nowa. Narzędzie Stempel (Clone Stamp) możesz wykorzystać podczas pracy na dwóch obrazach. Możesz klonować elementy z jednego obrazu na drugi. W tym celu najpierw kliknij w oknie obrazu, z którego chcesz pobrać próbkę, a następnie kliknij w oknie, do którego chcesz sklonować pobraną próbkę (rysunek 4.24). Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 189 Rysunek 4.24. Klonowanie pomiędzy dwoma obrazami Panel Powielanie źródła Panel Powielanie źródła (Clone Source) (rysunek 4.25) daje narzędziu Stempel (Clone Stamp) jeszcze większe możliwości w zakresie powielania pikseli. Rysunek 4.25. Panel Powielanie źródła (Clone Source) i zastosowanie dostępnych w nim opcji W górnej części panelu znajduje się pięć przycisków. Pozwalają one zapisywać źródła próbkowania dla różnych dokumentów. Każdemu z nich możesz przy- pisać różne ustawienia pracy narzędzia Stempel (Clone Stamp). Dzięki temu nie będziesz musiał ich co chwilę zmieniać. Wystarczy kliknąć odpowiedni Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 190 przycisk, a narzędzie z właściwymi ustawieniami i pobraną wcześniej próbką będzie gotowe do pracy. Oczywiście, panel zachowuje ustawienia dla poszcze- gólnych przycisków do chwili, w której zakończysz pracę z danym dokumentem i zamkniesz go w programie Photoshop. Po prostu kliknij kolejną ikonę ( w panelu i ustaw parametry tak, jak chcesz. W panelu dostępne są również opcje umożliwiające obracanie, podglądanie, prze- suwanie w pionie lub poziomie i skalowanie klonowanych pikseli. ) Á Opcja Przesunięcie (Offset) pozwala określić przesunięcie klonowanych pikseli w poziomie (pole X) oraz w pionie (pole Y). Przydaje się to wtedy, gdy chcesz sklonować fragment obrazu w precyzyjnie określone miej- sce względem miejsca, z którego pobierasz próbkę. Najpierw pobierasz próbkę, a następnie we wspomnianych polach podajesz wartości przesu- nięcia próbki w pionie i w poziomie. Á Wprowadzając w polach Sz (W) i W (H) odpowiednie wartości z zakresu od 0 do 100 , określasz skalowanie w pionie oraz w poziomie klonowa- nych pikseli. Na rysunku 4.26 możesz zaobserwować, jaki efekt można uzyskać poprzez zmianę skalowania klonowanych pikseli. Rysunek 4.26. Zmieniając wartość w polach Sz (W) i W (H), można skalować klonowane piksele Á Przyciski Odbij pionowo (Flip vertical) ( ) i Odbij poziomo (Flip horizon- tal) ( ) pozwalają odbijać obraz w tych dwóch orientacjach. Á W polu Obracanie powielonego źródła (Rotate the clone source) określasz kąt, pod jakim mają być klonowane piksele. Efekt możesz zobaczyć na ry- sunku 4.27. Jedna z papryk została sklonowana pod kątem 200 stopni. Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 191 Rysunek 4.27. Zmieniając wartość w polu Obracanie powielonego źródła (Rotate the clone source), można obracać klonowane piksele pod dowolnym kątem Á Klikając przycisk Wyzerowanie przekształcenia (Reset transform) ( setujesz ustawienia w panelu. ), re- Á Dzięki opcji Pokaż nakładkę (Show Overlay) możesz obserwować, w jaki sposób pobrana próbka będzie klonowana w wybrane przez Ciebie miej- sce. Po włączeniu opcji Pokaż nakładkę (Show Overlay) i kliknięciu w miejscu, z którego chcesz pobrać piksele, pojawia się w oknie obrazu nakładka przedstawiająca obraz z zachowaniem zaznaczonych w panelu opcji, tj. kąta, skali (rysunek 4.28 — po lewej). Przesuń nakładkę tak, aby widoczny na niej element obrazu, który ma zostać sklonowany, znalazł się w tym miejscu obrazu, w którym ma zostać powielony. Rozpocznij klonowanie, przesuwając kursor po widocznym na nakładce elemencie, który chcesz sklonować. W omawianym przykładzie jest to kotek (rysu- nek 4.28 — po prawej). Z nakładką jest związana jeszcze jedna interesująca funkcja o nazwie Przytnij (Clipped). Rysunek 4.28. Opcja Pokaż nakładkę (Show Overlay) pozwala precyzyjnie klonować elementy obrazu. Dzięki wyświetlanej w oknie nakładce (po lewej) widzimy, w jaki sposób pobrana próbka będzie klonowana w wybrane przez nas miejsce (po prawej) Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 192 wskazówka wskazówka Á Zaznaczenie opcji Przytnij (Clipped) powoduje włączenie podglądu pędzla na żywo podczas klonowania. Wówczas nie widzimy całej nakładki, poja- wia się ona jedynie na końcówce pędzla. Możesz zmieniać stopień widoczności nakładki, ustawiając odpowiednią wartość w polu Krycie (Opacity); zmienić sposób jej wyświetlania, wybierając jedną z opcji dostępnych w rozwijanym menu w dolnej części panelu; odwrócić kolory na zakładce, zaznaczając opcję Odwrotność (Invert); automatycznie ukrywać nakładkę po każdym kliknięciu w miejscu, do którego klonujesz piksele, jeżeli zaznaczysz opcję Autoukrywaj (Auto Hide). Jeśli opcja ta nie będzie zaznaczona, za to zaznaczona będzie opcja Pokaż nakładkę (Show Overlay), nakładka będzie cały czas wyświetlana w oknie obrazu. Jeśli opcje Pokaż nakładkę (Show Overlay) oraz Przytnij (Clipped) są wyłączone, a Ty chcesz móc na chwilę zobaczyć nakładkę, możesz skorzystać ze skrótu klawiaturowego Alt+Shift. Wówczas narzędzie Stempel (Clone Stamp) zmieni się w narzędzie Przesunięcie nakładki źródła (Move Source Overlay) i za jego pomocą będzie można przesunąć nakładkę w inne miejsce w oknie obrazu. Ten skrót nie zadziała, jeśli będziesz chciał go użyć w trakcie klonowania. Musisz przerwać klonowanie, użyć skrótu i dopiero wtedy możesz powrócić do klonowania. Á Opcja Przesunięcie ramki (Frame Offset) przydaje się zwłaszcza podczas pracy z obrazem wideo. Trochę praktyki. Wykorzystanie opcji z panelu Powielanie źródła do powielenia obrazu pod określonym kątem i w zmienionej skali Przykład, który za chwilę zaprezentuję, umieszczam tu po to, abyś mógł przyjrzeć się bliżej możliwościom opcji znajdujących się w panelu Powielanie źródła (Clone Source). Możesz zatem w ogóle nie otwierać żadnego obrazu i nie wykonywać opisanych tutaj czynności, a jedynie prześledzić rysunki i to, co się na nich dzieje, lub otworzyć dowolne zdjęcie (no, może poza portretem), które przedstawia je- den lub dwa obiekty. Ja skorzystałam ze zdjęcia liści. Załóżmy, że chcesz powielić większy liść w innej skali i pod innym kątem nachylenia. Na początek otwórz panel Powielanie źródła (Clone Source), zaznacz w nim op- cję Pokaż nakładkę (Show Overlay) — ponieważ chcesz obserwować sposób, w jaki pobrana próbka będzie klonowana w wybrane miejsce — i zmniejsz war- tość w polu Krycie (Opacity) do 50 . Usuń zaznaczenie opcji Autoukrywaj (Auto Hide), aby nakładka była cały czas wyświetlana w oknie obrazu (rysunek 4.29). Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 193 Rysunek 4.29. Fotografia, która posłuży do zaprezentowania możliwości, jakie daje panel Powielanie źródła (Clone Source). Panel Powielanie źródła (Clone Source). Aby nakładka była wyświetlana podczas klonowania, upewnij się, że wskazane opcje są zaznaczone Powiedzmy, że chcesz powielić największy liść w taki sposób, by znalazł się po przeciwnej stronie gałązki i był mniejszy od oryginału o 30 . W tym celu w po- lach Sz (W) oraz W (H) wprowadź wartość 70 , a w polu Obracanie powielonego źródła (Rotate the clone source) — wartość 180° (rysunek 4.30). Teraz możesz rozpocząć klonowanie. Na początek pobierz próbkę. W tym celu kliknij w oknie obrazu z wciśniętym klawiszem Alt, w miejscu, w którym znajduje się duży liść (rysunek 4.30). Zobacz, co się stało. Pojawiła się nakładka przedstawiająca sposób, w jaki będzie powielona pobrana przed chwilą próbka (rysunek 4.30). Dzięki temu możesz, przesuwając kursor, ustalić miejsce, w którym rozpoczniesz powielanie. Rysunek 4.30. Jeśli chcesz, aby podczas klonowania wybranego fragmentu obrazu był on skalowany i obracany o wybrany przez Ciebie kąt, wprowadź odpowiednie wartości w zaznaczonych polach panelu Powielanie źródła (Clone Source). Dzięki temu, że zaznaczona została opcja Pokaż nakładkę (Show Overlay), w oknie obrazu wyświetlana jest nakładka. Przesuwając kursor w oknie obrazu, możesz określić miejsce, w którym rozpoczniesz klonowanie pobranych pikseli Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 194 W zasadzie teraz wystarczy przesuwać kursorem i powielać obraz, ale chciała- bym Ci pokazać jeszcze jedną możliwość, jaką daje panel Powielanie źródła (Clone Source). Zaznacz w nim dodatkowo opcję Przytnij (Clipped). Widzisz, co się stało? Nakładka została dopasowana do średnicy Stempla, została przycięta (ry- sunek 4.31). Wydaje mi się, że w ten sposób dużo łatwiej jest klonować wybrane elementy. Rysunek 4.31. Nakładka przycięta do rozmiaru średnicy Stempla Kliknij w miejscu, do którego chcesz przenieść pobrane piksele, i rozpocznij przeciąganie kursorem (rysunek 4.32 — po lewej). Obiekt zostaje powielony w skali i pod kątem wybranym w panelu Powielanie źródła (Clone Source) (rysu- nek 4.32 — po prawej). Rysunek 4.32. Klonowanie pobranych pikseli Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 195 Przed rozpoczęciem pracy z narzędziem Stempel (Clone Stamp), zwłaszcza gdy planujesz wykorzystać je do powielania elementów i zamierzasz skorzystać z opcji zawartych w panelu Powielanie źródła (Clone Source), dobrze jest utworzyć nową warstwę i na pasku opcji, w polu Próbka (Sample) wybrać opcję Wszystkie warstwy (All Layers). Dzięki temu w razie niepowodzenia możesz szybko usunąć tę warstwę, utworzyć nową i rozpocząć wszystko od początku. Oryginalny obraz pozostaje nienaruszony. wskazówka Błyskawiczna korekcja niewielkich skaz Jeśli szukasz narzędzia, które pozwoli Ci szybko usunąć skazę niewielkich roz- miarów, jest nim Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush). Jego działanie polega na malowaniu korygowanych obszarów obrazu (a ściślej tworzących je pikseli) próbkami pikseli, wzorków i tekstur automatycznie pobranymi z obsza- rów wokół korygowanego fragmentu obrazu z zachowaniem ich stopnia jasności i przezroczystości. A dzięki poleceniu Uwzględnianie zawartości (Content- -Aware), dostępnemu na pasku opcji tego narzędzia, możesz uzyskiwać jeszcze lepsze rezultaty (rysunek 4.33). Rysunek 4.33. Przykład efektu, jaki można uzyskać podczas korekcji przeprowadzonej za pomocą narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush), z włączonymi dla porównania opcjami: Zgodność z otoczeniem (Proximity Match) (w środku) oraz Uwzględnianie zawartości (Content-Aware) (po prawej). Usuwamy to, co na zdjęciu po lewej jest objęte czerwoną ramką Narzędzie uaktywnisz, klikając jego ikonę ( jąc z opcji znajdujących się na pasku opcji, możesz dostosować tryb mieszania (rysunek 4.34). Robi się to w polu Tryb (Mode). Zazwyczaj wystarczy wybrać opcję Zwykły (Normal). Jeśli natomiast zależy Ci na tym, aby podczas korekcji za- chowane zostały szumy i tekstura, wybierz opcję Zastąp (Replace). ) w Przyborniku. Korzysta- Rysunek 4.34. Pasek opcji narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush) Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 196 Następnie musisz określić sposób próbkowania pikseli. Jeśli wybierzesz Zgod- ność z otoczeniem (Proximity Match), program będzie wykorzystywał piksele znajdujące się wokół krawędzi klikniętego obszaru, aby znaleźć inne fragmenty obrazu, których użyje jako łatki. Opcja Uwzględnianie zawartości (Content- -Aware) sprawi, że podczas przesuwania kursorem po usuwanych obszarach będą one wypełniane zawartością sąsiadujących obszarów z zachowaniem istotnych szczegółów, takich jak cienie i krawędzie obiektów. A ponieważ jest przydatna w większości sytuacji, w zasadzie powinieneś zostawić ją włączoną na stałe. Jeśli efekty uzyskane po włączeniu tych opcji nie są satysfakcjonujące, cofnij operację i zaznacz opcję Utwórz teksturę (Create Texture). Wówczas program wykorzysta wszystkie piksele klikniętego obrazu do utworzenia tekstury, za pomocą której naprawi obszar. Jeśli chcesz, aby podczas próbkowania pobierane były dane ze wszystkich widocz- nych warstw, zaznacz opcję Próbkuj wszystkie warstwy (Use All Layers). Jeśli jej nie zaznaczysz — próbkowanie zostanie dokonane na podstawie danych pocho- dzących tylko z warstwy aktywnej. Ostatnią rzeczą, którą musisz ustawić, jest końcówka narzędzia, jej rozmiar i twardość. Średnicę i twardość końcówki narzędzia zmienia się tak samo jak w przypadku tradycyjnego Pędzla. wskazówka wskazówka Do korekcji obszaru zastosuj taką końcówkę narzędzia, by jej średnica była odrobinę większa od skazy. Pozwoli to uzyskać zadowalający efekt. Stosując skrót klawiszowy Shift+], możesz zwiększać twardość końcówki narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush). Za pomocą Shift+[ zmniejszysz jej twardość. Natomiast klawisze ] oraz [ pozwolą zwiększyć lub zmniejszyć średnicę końcówki. Aby usunąć skazę, kliknij korygowany fragment; jeśli masz do czynienia z więk- szym obszarem — nie wystarczy kliknięcie. Wówczas musisz przeciągnąć kursorem po obszarze, który chcesz skorygować (rysunek 4.35). Wygląd obrazu został skorygowany (rysunek 4.36). wskazówka Jeśli jest taka potrzeba, powiększ widok w oknie obrazu, aby lepiej widzieć korygowany fragment. Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 197 Rysunek 4.35. Fotografia, która zostanie poddana korekcji za pomocą narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush) (po lewej). Celem jest usunięcie blizny. Obiekty, które klikniesz lub po których przesuniesz kursorem, znikną z powierzchni obrazu (po prawej) Rysunek 4.36. Blizna została usunięta Pędzel korygujący — retusz z wykorzystaniem próbki obrazu i wzorku Pędzel korygujący to narzędzie łączące cechy Punktowego pędzla korygują- cego (Spot Healing Brush) oraz Stempla (Clone Stamp). Jego działanie polega na łączeniu dwóch fragmentów obrazu i mieszaniu ich, z tym że trzeba, tak jak w przypadku narzędzia Stempel (Clone Stamp), wskazać źródło próbkowania. Narzędzie to znajdziesz na liście w Przyborniku wraz z innymi narzędziami tego typu ( ). Po jego uaktywnieniu na pasku opcji znajdziesz kilka opcji, które mu- sisz ustawić w odpowiedni sposób (rysunek 4.37): Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 198 Rysunek 4.37. Pasek opcji narzędzia Pędzel korygujący (Healing Brush) Á Tryb (Mode) — tutaj możesz wybrać tryb mieszania. W większości sytuacji wystarczy, że pozostawisz tryb Zwykły (Normal). Á Źródło (Source) — do wyboru masz dwie opcje. Za ich pomocą określisz, co ma stanowić źródło próbkowania. Zaznaczenie opcji Próbka (Sampled) informuje program, że źródłem próbkowania będzie utworzona przez Cie- bie próbka, którą za chwilę utworzysz za pomocą kliknięcia z wciśniętym klawiszem Alt. Zaznaczenie opcji Wzorek (Pattern) informuje program, że źródłem próbkowania będzie wzorek, który możesz wybrać po kliknię- ciu pola obok. Możesz też utworzyć własny wzorek i wykorzystać go do retuszu. Á Wyrównany (Aligned) — jeśli włączysz tę opcję, co zalecam zrobić, długość linii (oczywiście wyimaginowanej), której jeden koniec pobiera piksele, aby umieścić je na drugim końcu, pozostaje stała aż do następnego kliknięcia z wciśniętym klawiszem Alt (czyli do rozpoczęcia nowego klonowania). Je- żeli wyłączysz tę opcję, będziesz mógł kilka razy sklonować tę samą część obrazka. Á Próbka (Sample) — wybierając jedną z opcji, określasz miejsce, z któ- rego pobierane są klonowane piksele. Wybierz Bieżąca warstwa (Current Layer), wówczas operacja klonowania pikseli będzie mogła być wyko- nywana jedynie w obrębie aktywnej warstwy. Wybierz Bieżąca i poniżej (Current Below), wówczas będziesz mógł klonować piksele z warstwy bieżącej oraz warstw znajdujących się poniżej na warstwę bieżącą. Wybierz Wszystkie warstwy (All Layers), wówczas będziesz mógł klonować piksele pochodzące ze wszystkich warstw tworzących obraz. Á Ponadto znajdziesz tutaj przycisk dający dostęp do panelu Powielanie źródła (Clone Source), przycisk dla użytkowników tabletów ( ) (włą- czenie go sprawi, że nacisk piórka będzie wpływać na rozmiar średnicy narzędzia) oraz przycisk ( ) — włącz go, jeśli w panelu Warstwy (Layers) Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 199 znajdują się jakieś warstwy dopasowania, a Ty chcesz je ignorować pod- czas powielania. Á Aby rozpocząć retusz z użyciem źródła Próbka (Sampled), najlepiej utwórz nową warstwę nad warstwą, którą chcesz korygować, i w polu Próbka (Sample) wybierz Bieżąca i poniżej (Current Below) — chyba że obraz składa się z dużej liczby warstw i chcesz uwzględnić wszystkie pod- czas tworzenia próbki, wtedy wybierz opcję Wszystkie warstwy (All Layers). Teraz pora na pobranie próbki. W tym celu kliknij w oknie obrazu z wciśnię- tym klawiszem Alt, w miejscu, z którego chcesz ją pobrać, a następnie kliknij w miejscu, które chcesz wyretuszować (rysunek 4.38), i przytrzymując wciś- nięty lewy przycisk myszy, maluj po tym obszarze (rysunek 4.39). Rysunek 4.38. Usuwanie tatuażu za pomocą narzędzia Pędzel korygujący (Healing Brush) — określanie pierwszej próbki, która posłuży do retuszu Rysunek 4.39. Usuwanie tatuażu za pomocą narzędzia Pędzel korygujący (Healing Brush). Faktura skóry zostaje zachowana Kup książkęPoleć książkę Photoshop CC PL. Szkoła efektu Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia 200 wskazówka Przed przystąpieniem do korekcji utwórz nową, czystą warstwę i na niej przeprowadź korekcję. Wybierz do tego opcję Bieżąca i poniżej (Current Below), by klonować piksele z warstwy bieżącej oraz warstw znajdujących się poniżej, a korekcja będzie przeprowadzana na warstwie aktywnej, lub opcję Wszystkie warstwy (All Layers), by klonować piksele pochodzące ze wszystkich warstw tworzących obraz. Á Jeśli chcesz retuszować z użyciem źródła Wzorek (Pattern), zaznacz tę opcję. Również utwórz nową warstwę nad tą, którą chcesz korygo- wać, i w polu Próbka (Sample) wybierz Bieżąca i poniżej (Current Below) — chyba że obraz składa się z dużej liczby warstw i chcesz uwzględ- nić wszystkie podczas tworzenia próbki, wtedy wybierz opcję Wszystkie warstwy (All Layers). Kliknij pole ze wzorkiem, a gdy zostanie wyświet- lony panel, wybierz jeden ze wzorków. Jeśli chcesz wczytać inny
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Photoshop CC PL. Szkoła efektu
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: