Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00401 005777 13635727 na godz. na dobę w sumie
Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu - książka
Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu - książka
Autor: Liczba stron: 592
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2677-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Od otwarcia programu po efekty specjalne - wyeksponuj walory swoich zdjęć

Żaden program do obróbki zdjęć na świecie nie dorówna dziś Photoshopowi - ani pod względem rzeszy użytkowników, ani łatwości obsługi, ani perfekcji uzyskiwanych efektów. Każda wersja tej aplikacji jest coraz bogatsza i coraz lepsza, a CS5 to już prawie ideał. Jednak każdy z nas potrzebuje wstępnej wiedzy, aby bez trudu poruszać się wśród tysiąca poleceń i możliwości programu. Polskim czytelnikom od lat przychodzi przy tym z pomocą Anna Owczarz-Dadan, znakomita autorka wielu świetnych podręczników z zakresu obróbki grafiki.

W książce 'Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu ' autorka zajmuje się po kolei wszystkimi aspektami działania tej wersji Photoshopa. Znajdziesz tu informację o tym, jak najwygodniej ustawić sobie przestrzeń roboczą i zaimportować obrazy, jak bawić się kolorami, fakturą i kontrastem. Dowiesz się, jak usunąć niechciane fragmenty obrazu i powielić inne, wykorzystać maski i warstwy, odzyskać utracone szczegóły obrazu i odpowiednio go wykadrować. Nauczysz się stosować efekty specjalne i odkształcenia, retuszować sylwetkę, a nawet zmieniać miny osób uwiecznionych na fotografii. Zatem owocnej lektury!

Także Ciebie stać na mistrzowskie efekty!


Retusz zdjęć - tutorial. Zobacz co potrafi »


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Autor: Anna Owczarz-Dadan ISBN: 978-83-246-2677-9 Format: 172×245, stron: 592 Od otwarcia programu po efekty specjalne – wyeksponuj walory swoich zdjęć • Okno programu i najważniejsze polecenia w Photoshopie CS5 • Zaznaczanie, malowanie, maskowanie oraz inne operacje na obrazie • Kolor, kontrast, nasycenie i płynne poruszanie się w przestrzeniach barw • Przekształcanie, filtry, efekty specjalne i zabawa z tekstem Żaden program do obróbki zdjęć na świecie nie dorówna dziś Photoshopowi – ani pod względem rzeszy użytkowników, ani łatwości obsługi, ani perfekcji uzyskiwanych efektów. Każda wersja tej aplikacji jest coraz bogatsza i coraz lepsza, a CS5 to już prawie ideał. Jednak każdy z nas potrzebuje wstępnej wiedzy, aby bez trudu poruszać się wśród tysiąca poleceń i możliwości programu. Polskim czytelnikom od lat przychodzi przy tym z pomocą Anna Owczarz-Dadan, znakomita autorka wielu świetnych podręczników z zakresu obróbki grafiki. W książce „Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu” autorka zajmuje się po kolei wszystkimi aspektami działania tej wersji Photoshopa. Znajdziesz tu informację o tym, jak najwygodniej ustawić sobie przestrzeń roboczą i zaimportować obrazy, jak bawić się kolorami, fakturą i kontrastem. Dowiesz się, jak usunąć niechciane fragmenty obrazu i powielić inne, wykorzystać maski i warstwy, odzyskać utracone szczegóły obrazu i odpowiednio go wykadrować. Nauczysz się stosować efekty specjalne i odkształcenia, retuszować sylwetkę, a nawet zmieniać miny osób uwiecznionych na fotografii. Zatem owocnej lektury! • Podstawy obsługi programu • Zaznaczanie obrazu i jego fragmentów • Malowanie w Photoshopie • Powiększanie i zmniejszanie widoku w oknie obrazu • Pozbywanie się niechcianych elementów • Praca z maskami i warstwami • Cofanie wykonanych czynności • Korygowanie kolorów • Łączenie obrazów oraz ich dopasowywanie • Zmiana rozmiarów, prostowanie i przekształcanie obrazów • Edycja obrazu poprzez jego zniekształcanie • Obiekty inteligentne • Filtry – korekcja obrazu i efekty specjalne • Ścieżki, kształty, tekst • Tabela skrótów klawiszowych Także Ciebie stać na mistrzowskie efekty! Spis treści Rozdział 1. Podstawy obsługi programu Interfejs programu Pasek menu Pasek opcji Pasek aplikacji Ćwiczenie 1.1. Tworzenie i zapisywanie własnej przestrzeni roboczej Obszar roboczy Przybornik (panel z narzędziami) — jak z niego korzystać? Panele programu i stacja dokowania Ćwiczenie 1.2. Umieszczanie panelu w stacji dokowania Ćwiczenie 1.3. Dokowanie grupy paneli w wybranym miejscu okna programu Zwijanie i rozwijanie paneli Importowanie obrazów z aparatu fotografi cznego Importowanie klatek z materiałów wideo Ćwiczenie 1.4. Pobieranie wybranych klatek z materiału wideo Otwieranie obrazów w Photoshopie Wyszukiwanie i otwieranie obrazów za pomocą palety Mini Bridge Otwieranie obrazów, które były wcześniej wyświetlane w oknie programu Tworzenie nowego okna obrazu Ćwiczenie 1.5. Zapisywanie domyślnych ustawień wymiarów i właściwości dla nowo tworzonego okna dokumentu 15 16 16 17 17 18 19 19 21 22 24 25 29 30 30 33 38 42 43 45 4 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Spis treści Kopiowanie i wklejanie Zapisywanie zmian wprowadzonych w oknie obrazu Wybrane formaty wykorzystywane do zapisywania obrazu w Photoshopie Skróty klawiszowe Ćwiczenie 1.6. Tworzenie własnego skrótu klawiszowego Rozdział 2. Zaznaczanie obrazu i jego fragmentów Zaznaczanie wszystkich pikseli warstwy Anulowanie zaznaczenia Ukrywanie i wyświetlanie krawędzi zaznaczenia Odzyskiwanie usuniętego zaznaczenia Zaznaczanie elementów o regularnych kształtach Zaznaczanie elementów o nieregularnych kształtach Lasso Ćwiczenie 2.1. Zaznaczanie kształtu za pomocą narzędzia Lasso Lasso magnetyczne Ćwiczenie 2.2. Zaznaczanie za pomocą narzędzia Lasso magnetyczne Zaznaczanie przez kliknięcie Zaznaczanie przez pocieranie Modyfikacja zaznaczenia — udoskonalone polecenie Popraw krawędź Ćwiczenie 2.3. Udoskonalanie zaznaczenia włosów za pomocą polecenia Popraw krawędź Odwracanie zaznaczenia Przesuwanie ramki zaznaczenia i całego obszaru objętego zaznaczeniem Zapisywanie zaznaczenia a kanały Wczytywanie zapisanego zaznaczenia do okna dokumentu 47 48 50 52 54 59 60 61 61 61 61 63 64 64 66 68 70 72 74 75 82 82 84 86 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Spis treści 5 Rozdział 3. Malowanie w Photoshopie Narzędzia Ołówek i Pędzel Ołówek Pędzel Ćwiczenie 3.1. Wczytywanie nowego zestawu pędzli Predefiniowane ustawienia Pędzla — jak z nich korzystać Ćwiczenie 3.2. Modyfikacja końcówki Pędzla w celu utworzenia rzęs Ćwiczenie 3.3. Tworzenie własnej końcówki Pędzla Zmiana kolorów tła i narzędzia Ćwiczenie 3.4. Zmiana koloru narzędzia za pomocą nowego próbnika HUB Panel Próbki Pobieranie koloru narzędzia z obrazu Panel Kolor Zastępowanie kolorów Ćwiczenie 3.5. Zamiana koloru wybranego elementu obrazu Pędzel mieszający — tworzymy obraz z fotografii Ćwiczenie 3.6. Zamiana fotografii w obraz namalowany farbami Narzędzie Obróć widok Rozdział 4. Powiększanie i zmniejszanie widoku w oknie obrazu Pole stopnia powiększenia Pole Poziom powiększenia Narzędzie Lupka Ćwiczenie 4.1. Zmiana widoku w oknie obrazu za pomocą narzędzia Lupka Panel Nawigator Ćwiczenie 4.2. Zmiana widoku w oknie obrazu za pomocą panelu Nawigator Sposób błyskawicznego powiększania i zmniejszania widoku za pomocą skrótów klawiszowych Dopasowywanie rozmiaru okna dokumentu do powiększenia obrazu Narzędzie Rączka 89 90 90 91 93 101 103 110 112 113 115 116 116 117 118 121 125 128 131 132 134 134 136 139 140 143 143 144 6 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Spis treści Rozdział 5. Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu Korekcja powierzchni za pomocą narzędzia Łatka Ćwiczenie 5.1. Usuwanie z obrazu zmarszczek i worków pod oczami lub dowolnej innej skazy zajmującej dużą powierzchnię Korekcja efektu czerwonych oczu Ćwiczenie 5.2. Usuwanie efektu czerwonych oczu Usuwanie (lub dodawanie) elementów poprzez ich klonowanie Ćwiczenie 5.3. Usuwanie fragmentu obrazu Panel Powielanie źródła Ćwiczenie 5.4. Wykorzystanie opcji z panelu Powielanie źródła dla powielenia obrazu pod określonym kątem i w zmienionej skali Błyskawiczna korekcja niewielkich skaz Ćwiczenie 5.5. Usuwanie z obrazu niedoskonałości skóry (lub innej dowolnej skazy niewielkich rozmiarów) Natychmiastowe usuwanie niechcianych elementów obrazu — nowe polecenie Uwzględnianie zawartości Ćwiczenie 5.6. Uzupełnianie brakujących fragmentów obrazu za pomocą polecenia Uwzględnianie zawartości Rozdział 6. Praca z warstwami Najważniejsze rodzaje warstw dostępne w programie Panel Warstwy — wiadomości ogólne i układ warstw Zamiana warstwy Tło w zwykłą warstwę rastrową Tworzenie nowej warstwy i nadawanie jej nazwy Uaktywnianie warstwy i zmiana jej położenia w panelu Warstwy Usuwanie warstw Zaznaczanie kilku warstw Łączenie i rozłączanie warstw Wyrównywanie połączonych warstw Kopiowanie warstw Kopiowanie warstw w obrębie jednego dokumentu Kopiowanie warstw z dokumentu do dokumentu Scalanie warstw Zagnieżdżone grupy warstw 147 148 149 154 155 156 159 162 165 168 170 172 173 177 178 179 180 181 184 187 188 189 190 192 192 193 194 195 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Spis treści 7 Tworzenie grupy warstw Przenoszenie wybranych warstw i grup do innych grup Usuwanie grupy Zmiana krycia warstwy Ukrywanie warstwy Blokowanie warstwy lub pikseli Tryby mieszania warstw Tryby mieszania warstw w praktyce Warstwy dopasowania Ćwiczenie 6.1. Dopasowanie jaskrawości obrazu za pomocą polecenia Jaskrawość Ćwiczenie 6.2. Zmiana koloru wybranego elementu obrazu za pomocą warstwy dopasowania Barwa/Nasycenie Rozdział 7. Maskowanie — coś, czego bezwzględnie musisz się nauczyć Maska tradycyjna — tworzenie i edycja Ćwiczenie 7.1. Tworzenie i stosowanie maski np. do zwiększenia wyrazistości oczu Ćwiczenie 7.2. Wykorzystywanie maski gradientowej do tworzenia efektu przechodzenia jednego zdjęcia w drugie Kopiowanie maski Przesuwanie maski bez przesuwania warstwy Wyłączanie i usuwanie maski Panel Maski Szybka maska Ćwiczenie 7.3. Wykorzystywanie trybu Szybka maska do utworzenia zaznaczenia Narzędzie Pozioma maska tekstowa Ćwiczenie 7.4. Wypełnianie tekstu dowolnym obrazem z wykorzystaniem maski warstwy Maska przycinająca Ćwiczenie 7.5. Wykorzystanie maski przycinającej do stworzenia obrazu złożonego ze zdjęć stylizowanych na wykonane polaroidem 197 200 201 202 203 204 206 221 224 228 232 235 236 238 245 250 250 250 251 252 253 256 257 259 261 8 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Spis treści Rozdział 8. Powrót do przeszłości — czyli cofanie wykonanych czynności Cofanie ostatnio wykonanej czynności — polecenie Cofnij Cofanie dowolnej czynności wykonanej w oknie obrazu — panel Historia Ćwiczenie 8.1. Przywracanie i usuwanie wybranych stanów obrazu Malowanie wybranym stanem obrazu — Pędzel historii i jego możliwości Ćwiczenie 8.2. Malowanie stanem obrazu w celu wygładzenia skóry Anulowanie czynności Rozdział 9. Korygowanie kolorów Korekcja poziomów jasności obrazu Polecenie Poziomy i histogram Ćwiczenie 9.1. Korekcja poziomów jasności w obrazie za pomocą polecenia Poziomy Polecenie Auto ‑tony Korekcja kontrastu i jasności obrazu Ćwiczenie 9.2. Korekcja kontrastu i jasności w obrazie za pomocą polecenia Jasność/Kontrast Korekcja nasycenia barw za pomocą polecenia Jaskrawość Korekcja nasycenia barw i zmiana koloru wybranego elementu obrazu za pomocą polecenia Barwa/Nasycenie Korekcja wybranego zakresu barw Ćwiczenie 9.3. Korekcja nasycenia kolorów obrazu za pomocą polecenia Barwa/Nasycenie Zmiana koloru wybranego elementu obrazu Ćwiczenie 9.4. Zmiana koloru wybranego elementu obrazu Zapisywanie i wczytywanie ustawień korekcji barwy, jej jasności i nasycenia Korekcja ekspozycji Ćwiczenie 9.5. Korekcja ekspozycji za pomocą warstwy dopasowania polecenia Ekspozycja Kolorowanie obrazów czarno ‑białych i zmiana charakterystyki barwnej zdjęcia (Balans kolorów) Ćwiczenie 9.6. Usuwanie przebarwień 269 270 271 274 276 277 280 283 284 284 289 292 293 293 296 297 301 303 305 305 310 310 311 314 316 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Spis treści 9 Ćwiczenie 9.7. Kolorowanie czarno ‑białej fotografii Zamiana obrazu kolorowego w czarno ‑biały Polecenie Zmniejsz nasycenie Polecenie Czarno ‑biały Ćwiczenie 9.8. Zamiana obrazu kolorowego w czarno ‑biały za pomocą polecenia Czarno ‑biały i nadanie mu określonego zabarwienia Polecenie Lab — technika czarno ‑biała Ćwiczenie 9.9. Zamiana obrazu kolorowego w czarno ‑biały za pomocą nowej operacji Nakładanie na obraz filtrów fotograficznych Przywracanie szczegółów obrazu Ćwiczenie 9.10. Odzyskiwanie szczegółów obrazu Rozdział 10. Łączenie obrazów oraz ich dopasowywanie Dopasowywanie kolorów między obrazami Ćwiczenie 10.1. Dopasowanie koloru między dwoma obrazami Ćwiczenie 10.2. Dopasowanie kolorów pomiędzy dwiema warstwami tego samego obrazka Miksowanie obrazów Ćwiczenie 10.3. Łączenie dwóch fotografii, na których widoczna jest ta sama scena, w obraz idealny Łączenie obrazów w panoramy i polecenie Auto ‑mieszanie warstw Ćwiczenie 10.4. Łączenie zdjęć w panoramę pozbawioną „szwów” Rozdział 11. Zmiana rozmiarów, prostowanie i przekształcanie obrazów Rozmiar obrazu Zmiana rozmiaru obrazu na potrzeby druku Ćwiczenie 11.1. Zmiana rozmiaru obrazu na potrzeby druku Zmiana rozmiaru obrazu na potrzeby inne niż druk Ćwiczenie 11.2. Zmiana rozmiarów obrazu, który ma być wyświetlany na ekranie monitora Przekształcanie obrazu 319 326 326 326 327 331 332 334 336 339 345 346 347 349 351 351 355 355 361 362 363 364 366 366 367 10 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Spis treści Ćwiczenie 11.3. Otwieranie zamkniętych drzwi poprzez modyfikowanie kształtu jednego z elementów obrazu za pomocą ramki transformacji Kadrowanie obrazu Kadrowanie obrazu za pomocą specjalnej ramki Ćwiczenie 11.4. Kadrowanie obrazu w celu poprawienia jego kompozycji Kadrowanie z jednoczesnym prostowaniem wielu zeskanowanych zdjęć Ćwiczenie 11.5. Jednoczesne kadrowanie wielu zeskanowanych zdjęć Kadrowanie obrazu z zachowaniem jego proporcji a polecenie Kadruj Ćwiczenie 11.6. Kadrowanie obrazu w celu stworzenia efektu zoomu optycznego Obracanie obrazu Prostowanie obrazu Ćwiczenie 11.7. Prostowanie obrazu Odbijanie obrazu Zmiana rozmiaru obszaru roboczego Powielanie dokumentu Rozdział 12. Edycja obrazu poprzez jego zniekształcanie Wyginanie i retuszowanie obrazu za pomocą polecenia Wypaczenie Ćwiczenie 12.1. Dopasowywanie kształtu jednej warstwy do drugiej — nakładanie etykiety na puszkę za pomocą jednego z predefiniowanych kształtów wypaczenia Ćwiczenie 12.2. Prostowanie uszu (lub innej wybranej partii ciała) poprzez wyginanie obrazu Wypaczanie marionetkowe — nowy sposób transformacji Ćwiczenie 12.3. Wyginanie obiektu za pomocą polecenia Wypaczenie marionetkowe Korygowanie obrazu oraz tworzenie efektów specjalnych za pomocą filtra Skraplanie Ćwiczenie 12.4. Tworzenie wcięcia w talii i jej wysmuklanie 368 372 372 374 377 378 379 380 383 384 385 387 388 389 391 392 394 399 402 402 410 414 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Spis treści 11 Ćwiczenie 12.5. Zamiana grymasu w uśmiech Skalowanie z uwzględnieniem zawartości Ćwiczenie 12.6. Powiększanie kadru w poziomie Rozdział 13. Obiekty inteligentne Zamiana obrazu w obiekt inteligentny Zamiana obiektu inteligentnego w zwykłą warstwę Powielanie obiektu inteligentnego Skalowanie obrazu z użyciem obiektów inteligentnych Ćwiczenie 13.1. Pomniejszanie rozmiaru obrazu, a następnie jego powiększanie bez utraty jakości Zastępowanie obrazu znajdującego się na warstwie typu obiekt inteligentny innym obrazem Ćwiczenie 13.2. Wykorzystanie możliwości, jakie daje obiekt inteligentny, do zastąpienia jednego obrazu drugim z zachowaniem proporcji pierwszego z nich Edycja obrazów zamienionych w obiekty inteligentne Rozdział 14. Filtry — korekcja obrazu i efekty specjalne Wprowadzenie Galeria filtrów Korekcja obrazu Wyostrzanie obrazu Ćwiczenie 14.1. Wyostrzanie obrazu za pomocą polecenia Inteligentne wyostrzenie Korekcja wad obiektywu Dodawanie i usuwanie szumu Efekty specjalne Grupa pierwsza — Artystyczne Grupa druga — Pociągnięcia pędzlem (efekty graficzne) Grupa trzecia — Zniekształcenie (tworzenie kropli, dodawanie poświaty) Grupa czwarta — Renderowanie (chmury, światła pojazdu, strugi wody, delikatna tkanina) 417 419 419 425 426 427 427 428 429 431 432 434 437 438 439 444 444 444 447 452 456 456 460 461 463 12 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Spis treści Grupa piąta — Rozmycie (efekt małej głębi ostrości, mgła, wygładzanie skóry) Ćwiczenie 14.2. Tworzenie efektu małej głębi ostrości za pomocą polecenia Rozmycie soczewkowe Ćwiczenie 14.3. Tworzenie mgły za pomocą filtra Rozmycie gaussowskie Grupa szósta — Szkic Grupa siódma — Stylizacja Ćwiczenie 14.4. Efekt obrazu wychodzącego ze sceny Grupa ósma — Tekstura Łagodzenie efektu uzyskanego za pomocą filtra Punkt zbiegu — korekcja i efekty Ćwiczenie 14.5. Usuwanie niepożądanego elementu z obrazu Ćwiczenie 14.6. Efekt plakatu zawieszonego na budynku, czyli jak wkleić do obrazu inny obraz z zachowaniem perspektywy Inteligentne filtry i ich wykorzystanie podczas tworzenia zoomingu Ćwiczenie 14.7. Tworzenie rozmycia powierzchniowego przypominającego zooming — możliwości inteligentnych filtrów Rozdział 15. Ścieżki Ścieżki — spojrzenie ogólne Narzędzia obsługujące ścieżki Rysowanie ścieżek Pióro Ćwiczenie 15.1. Rysowanie ścieżki Pióro dowolne Pióro magnetyczne Zmiana kształtu ścieżki Zapisywanie ścieżki Przekształcanie ścieżki w zaznaczenie Malowanie wzdłuż ścieżki Ćwiczenie 15.2. Malowanie wzdłuż ścieżki Wypełnianie ścieżki Tworzenie ścieżki z zaznaczenia Usuwanie ścieżki 465 466 471 473 475 476 477 479 479 482 486 492 492 501 502 503 504 504 508 510 511 512 513 513 514 515 517 518 519 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Spis treści 13 Rozdział 16. Kształty Linia prosta i strzałki Tryby rysowania Prostokąt, prostokąt zaokrąglony, elipsa oraz wielobok Prostokąt zaokrąglony Elipsa Wielobok Kształty własne Modyfikowanie kształtów Techniki wypełniania kształtów Kolor Wzorek Gradient Zamiana kształtu wektorowego w obiekt rastrowy Rozdział 17. Tekst Wstawianie tekstu do okna obrazu Ćwiczenie 17.1. Wprowadzanie tekstu Edycja tekstu w ramce Formatowanie znaków Ćwiczenie 17.2. Edycja tekstu przy użyciu indeksów górnego i dolnego Ozdabianie tekstu Ozdabianie tekstu przez jego wyginanie i odkształcanie Ozdabianie tekstu przez przekonwertowanie go do kształtu Ćwiczenie 17.3. Zamiana tekstu w kształt i wypełnienie go wzorkiem Umieszczanie tekstu na ścieżce Umieszczanie tekstu we wnętrzu kształtu 521 522 526 526 528 528 528 530 532 533 533 535 537 541 543 544 547 549 550 556 556 556 558 558 560 562 Skorowidz 565 5. Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu W tym rozdziale: Korekcja powierzchni za pomocą narzędzia Łatka  Korekcja efektu czerwonych oczu  Usuwanie (lub dodawanie) elementów poprzez ich klonowanie  Błyskawiczna korekcja niewielkich skaz  Natychmiastowe usuwanie niechcianych elementów obrazu — nowe polecenie Uwzględnianie zawartości 147 148 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu R ozdział został poświęcony narzędziom i poleceniom służącym do usuwania z obrazów niechcianych elementów. Dzięki nim będziesz mógł pozbyć się ze zdjęć takich mankamentów, jak np. zmarszczki, efekt czerwonych oczu czy rozdarcia. Korekcja powierzchni za pomocą narzędzia Łatka Narzędzie Łatka (Patch) ( wierzchni (rysunek 5.1), ale nie tylko. ) stosuje się najczęściej do korekcji dużych po‑ Rysunek 5.1. Fragment Przybornika — narzędzie Łatka (Patch) Aby skorygować za jego pomocą wybrany obszar obrazu, na początek musisz go zaznaczyć (jeśli na pasku opcji [rysunek 5.2] włączona jest opcja Źródło [Source]), lub zaznaczyć inny, odpowiedni obszar obrazu, który następnie zostanie wy‑ korzystany do skorygowania obszaru wymagającego korekcji (jeśli na pasku opcji włączona jest opcja Katalog docelowy [Destination]). Następnie przeciąg‑ nij go na nowe miejsce (w przypadku zaznaczonej opcji Źródło [Source]) lub nad obszar przeznaczony do korekcji (w przypadku zaznaczonej opcji Katalog doce‑ lowy [Destination]). Warto również wspomnieć, że po utworzeniu zaznaczenia i w trakcie jego przenoszenia w inne miejsce obrazu — niezależnie od tego, która ze wspomnianych opcji jest włączona — na obszarze objętym selekcją na bieżąco widoczne są obszary obrazu, po których przesuwany jest kursor myszy. Rysunek 5.2.  Pasek opcji narzędzia Łatka (Patch) Tak jak wspomniałam, praca z narzędziem rozpoczyna się od utworzenia zazna‑ czenia. Musisz wiedzieć, że możesz je modyfikować poprzez dodawanie obszaru do zaznaczenia, odejmowanie go lub zaznaczanie części wspólnej. Zrobisz to za pomocą dostępnych na pasku opcji przycisków zaznaczonych na rysunku 5.3 1. Działają one tak samo jak w przypadku narzędzi do zaznaczania. 1 Najczęściej jednak w przypadku Łatki­(Patch) korzystamy z dwóch pierwszych opcji, czyli Nowe­zaznaczenie­(New­Selection) i Dodaj­do­zaznaczenia­(Add­To­Selection). Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 149 Rysunek 5.3.  Pasek opcji narzędzia Łatka (Patch) i przyciski umożliwiające określenie sposobu tworzenia zaznaczenia Narzędzie Łatka (Patch) pod względem selekcji zachowuje się bowiem tak samo jak narzędzia z grupy lass. Możesz zatem anulować selekcję za pomocą skrótu Ctrl+D, zaznaczyć ją ponownie — Ctrl+Shift+D (jeśli np. niefortunnie usunąłeś selekcję) lub zlikwidować zaznaczenie tej części obrazka, która była zaznaczona uprzednio, i zaznaczyć fragment obszaru wcześniej niezaznaczony (Ctrl+Shift+I). Wiele osób o tym nie wie lub często zapomina, że można utworzyć zaznaczenie obszaru, który chcemy skorygować (lub który chcemy wykorzystać do przeprowadzenia korekcji), wybierając dowolną metodę spośród dostępnych w programie, a dopiero później włączyć narzędzie Łatka (Patch). wskazówka Ćwiczenie 5.1. Usuwanie z obrazu zmarszczek i worków pod oczami lub dowolnej innej skazy zajmującej dużą powierzchnię 1. Otwórz obraz, którego fragment chcesz poddać korekcji. Ja skorzystam ze zdjęcia przedstawiającego babcię z wnuczkiem; na jej twarzy zarysowały się zmarszczki i opu‑ chlizna pod oczami. Chcę te mankamenty skorygować przy zachowaniu naturalnego wyglądu twarzy. Zależeć mi będzie zatem, by nie wygładzić twarzy nadmiernie. Nie chcę uzyskać efektu twarzy przypominającej maskę (rysunek 5.4). Dlatego też ko‑ rekcję przeprowadzę na kopii warstwy Tło (Background), by później mieć możliwość złagodzenia uzyskanego efektu — jeśli będzie taka potrzeba. Aby skopiować warstwę z oryginalnym obrazem, użyj klawiszy Ctrl+J. Rysunek 5.4.  Fotografi a, która zostanie poddana korekcji. Spróbujemy za pomocą narzędzia Łatka (Patch) pozbyć się zmarszczek i opuchlizny pod oczami starszej z kobiet Dreamstime/© Sascha Dunkhorst 150 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 2. Uaktywnij narzędzie Łatka (Patch). 3. Powiększ widok w oknie obrazu, tak by retuszowany fragment był dobrze widoczny, ale nie rób zbyt dużego zbliżenia. W oknie obrazu muszą być widoczne nie tylko korygo‑ wany fragment, ale i obszary, z których pobierzesz piksele do jego korekcji. 4. Na pasku opcji zaznacz opcję Źródło (Source) oraz kliknij przycisk Nowe zaznaczenie (New Selection). 5. Wyłącz opcję Przezroczyste (Transparent), jeśli chcesz, aby próbkowany obszar całkowi‑ cie zastąpił obszar docelowy. 6. Zaznacz zmarszczkę lub inny, widoczny na Twoim zdjęciu defekt, który chcesz poddać korekcji (rysunek 5.5). Rysunek 5.5  Pierwszym krokiem po zaznaczeniu opcji Źródło (Source) jest utworzenie zaznaczenia wokół fragmentu obrazu, który chcemy poddać korekcji wskazówka Podczas zaznaczania obszaru przeznaczonego do korekcji możesz nacisnąć klawisz Alt. Wówczas zaznaczenie będzie miało proste krawędzie. 7. Umieść kursor w środku zaznaczenia; naciskając lewy przycisk myszy, przesuń je na obszar wolny od niedoskonałości (rysunek 5.6). Kiedy zwolnisz przycisk, zmarszczka zniknie (rysunek 5.7). wskazówka Aby usunąć ramkę zaznaczenia, użyj klawiszy Ctrl+D lub kliknij w dowolnym miejscu obrazu, poza ramką. Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 151 wskazówka Jeśli podczas przesuwania zaznaczenia wciśniesz klawisz Shift, będzie ono odbywało się w kierunku pionowym. Rysunek 5.6. Zaznaczony obszar, który ma zostać poddany korekcji. Strzałka wskazuje kierunek, w którym zostanie on przesunięty Rysunek 5.7. Skaza została usunięta 8. Teraz na pasku opcji zaznacz opcję Katalog docelowy (Destination) i zaznacz ob‑ szar obrazu, który chcesz wykorzystać do zakrycia niechcianego fragmentu zdjęcia (rysunek 5.8). 152 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu Rysunek 5.8. Fragment obrazu, który zostanie wykorzystany do skorygowania innej jego części 9. Umieść kursor w środku zaznaczenia i naciskając lewy przycisk myszy, przesuń je nad obszar, który chcesz skorygować (rysunek 5.9). Kiedy zwolnisz przycisk, skaza lub nie‑ chciany element obrazu zostanie usunięty (rysunek 5.9). Rysunek 5.9. Zaznaczony obszar został przesunięty nad fragment obrazu, który ma zostać poddany korekcji. Szpecące ślady zostały usunięte 10. W podobny sposób usunęłam z obrazu wszystkie widoczne zmarszczki (rysunek 5.10). Twarz wygląda dość nienaturalnie; za chwilę to skoryguję. Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 153 Rysunek 5.10.  Wszystkie zmarszczki zostały usunięte 11. Ponieważ zależy nam na naturalnym wyglądzie twarzy, a zmarszczki w tym wieku, w ja‑ kim jest osoba z fotografi i, to coś naturalnego, przywrócimy je w niewielkim stopniu. W tym celu zmniejsz wartość parametru Krycie (Opacity) w panelu Warstwy (Layers). O ile, to już zależy od efektu, jaki chcesz uzyskać. Rysunek 5.11.  Zmniejszenie krycia pozwoli częściowo przywrócić oryginalny wygląd obrazu Oto jak mogłoby wyglądać zdjęcie, gdybyśmy popracowali nad nim trochę dłu‑ żej, stosując maskę i dopasowując stopień krycia poszczególnych obszarów zdjęcia (rysunek 5.12). 154 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu Rysunek 5.12.  Efekt działania narzędzia Łatka (Patch). Zmarszczki zostały w dużym stopniu wyeliminowane 5.1. wskazówka Pracując z narzędziem Łatka (Patch), musisz wiedzieć, że w charakterze łatki można użyć również jednego z predefiniowanych wzorków. Wystarczy w tym celu wybrać rodzaj wzorku (pole wyboru znajduje się na pasku opcji narzędzia) i kliknąć przycisk Użyj wzorku (Use Pattern). Korekcja efektu czerwonych oczu Czerwone oczy na zdjęciach — odwieczna zmora fotografujących, zwłaszcza tych, którzy stawiają pierwsze kroki w dziedzinie fotografi i. Jednak dzięki narzę‑ dziu Czerwone oczy (Red Eye) problem ten może zostać rozwiązany za pomocą jednego kliknięcia. Aby narzędzie to uaktywnić, wystarczy kliknąć odpowiednią ikonę w Przyborniku (rysunek 5.13). Rysunek 5.13. Fragment Przybornika — narzędzie Czerwone oczy (Red Eye) Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 155 Wówczas na pasku opcji staną się widoczne dwie opcje: Á Rozmiar źrenicy (Pupil Size). Wybierając wartość z zakresu od 0 do 100 , określasz rozmiar źrenicy oka. Á Stopień ściemnienia (Darken Amount). Wybierając wartość z zakresu od 0 do 100 , określasz stopień przyciemnienia źrenicy. Ćwiczenie 5.2. Usuwanie efektu czerwonych oczu 1. Otwórz w programie fotografię, na której można zaobserwować efekt czerwonych oczu (rysunek 5.14), i powiększ widok w oknie obrazu. Dzięki temu będziesz mógł dokładnie zapoznać się z problematycznymi obszarami obrazu. 2. Uaktywnij narzędzie Czerwone oczy (Red Eye). 3. Kliknij oko w miejscu, w którym występuje kolor czerwony (rysunek 5.15). Rysunek 5.14.  Fotografia, na której widoczny jest efekt czerwonych oczu Rysunek 5.15.  Kliknięcie w oknie obrazu obszaru, w którym występuje efekt czerwonych oczu 4. Jeśli uzyskany efekt nie jest zbyt satysfakcjonujący, użyj polecenia Edycja/Cofnij Usu‑ wanie efektu czerwonych oczu (Edit/Undo Red Eye Removal Tool) i wykonaj kolejne kroki. Jeśli wszystko jest w porządku, przejdź do kroku 6. 156 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 5. Na pasku opcji narzędzia znajdują się dwie opcje: Rozmiar źrenicy (Pupil Size) oraz Sto‑ pień ściemnienia (Darken Amount) (rysunek 5.16). Domyślnie ich wartości ustawione są na 50 . Jeśli kolor czerwony nie został w pełni usunięty, zwiększ wartość opcji Rozmiar źrenicy (Pupil Size). Zmieniając ustawienie drugiej, określ, jak ciemny ma być kolor, któ‑ ry zostanie wykorzystany do zastąpienia czerwieni w oku. Wartość 100 oznacza czerń, a 50 — bardzo ciemny odcień szarości. Rysunek 5.16.  Pasek opcji narzędzia Czerwone oczy (Red Eye) 6. Kliknij przebarwiony fragment drugiego oka. 7. Efekt czerwonych oczu został usunięty (rysunek 5.17). Możesz powrócić do standardo‑ wego powiększenia okna obrazu (Ctrl+0 2 ). Rysunek 5.17.  Efekt czerwonych oczu został usunięty za pomocą narzędzia Czerwone oczy (Red Eye) 5.2. Usuwanie (lub dodawanie) elementów poprzez ich klonowanie Narzędzie Stempel (Clone Stamp) (rysunek 5.18) pozwala usuwać lub powielać fragmenty obrazu poprzez stosowanie klonowania. Wystarczy uaktywnić narzę‑ dzie, a następnie, naciskając przycisk Alt, kliknąć w oknie obrazu najpierw 2 Zero. Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 157 Rysunek 5.18. Fragment Przybornika. Narzędzie Stempel (Clone Stamp) w jednym miejscu, a następnie w drugim. To pierwsze miejsce jest punktem, który chcesz sklonować. To drugie — miejscem, w które chcesz sklonować punkt pierwszy. Aby jeszcze bardziej to zilustrować: wyobraź sobie, że między tymi dwoma punktami zostaje utworzona linia. Z jednego końca piksele są przeno‑ szone na jej drugi koniec. Proste. Teraz, kiedy przesuwasz kursorem po oknie obrazu, sprawiasz, że piksele, które znajdują się pod kursorem ( ), są przeno‑ szone w miejsce, gdzie znajduje się kursor ( Aby uaktywnić narzędzie, wystarczy kliknąć jego ikonę w Przyborniku lub kilka razy użyć skrótu klawiszowego Shift+S. Po wybraniu narzędzia na pasku opcji stają się dostępne polecenia widoczne na rysunku 5.19. ). Rysunek 5.19.  Pasek opcji narzędzia Stempel (Clone Stamp) W większości przypadków, z jakimi będziesz mieć do czynienia podczas retuszu obrazów, nie ma konieczności zmieniania ustawień opcji, o których powiem za chwilę. Wystarczy je ustawić raz i można o nich zapomnieć. Są to: Á Tryb (Mode). Opcja ta pozwala, w zależności od wybranej wartości, tworzyć różne efekty przez mieszanie klonu z oryginałem. Zazwyczaj po‑ zostawiamy w tym polu wybraną opcję Zwykły (Normal). Á Włącz tryb aerografu (Airbrush). Pozostaw ją wyłączoną. W przeciwnym razie, kiedy podczas klonowania będziesz trzymał kursor w oknie obrazu nieruchomo, wciskając przy tym lewy przycisk myszy, uzyskasz efekt nachodzenia pikseli na siebie w jednym punkcie — w tym, w którym trzy‑ masz kursor. Á Wyrównane (Aligned). Włącz ją. Dzięki temu długość wspomnianej wcześ‑ niej linii (oczywiście wyimaginowanej), której jeden koniec pobiera piksele, aby umieścić je na drugim końcu, pozostaje stała aż do następnego kliknię‑ cia z wciśniętym klawiszem Alt (czyli do rozpoczęcia nowego klonowania). Kiedy wyłączysz tę opcję, będziesz mógł kilka razy sklonować tę samą część obrazka. 158 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu Á Przepływ (Flow). Pozostaw wartość 100 . Opcja ta pozwala określić stopień przezroczystości każdego śladu nakładanego przez narzędzie. W przypadku narzędzia Stempel (Clone Stamp) opcję tę można wykorzy‑ stać do tworzenia efektów specjalnych. Pozostałe opcje, czyli Krycie (Opacity) oraz Próbka (Sample), należy „niestety” dostosowywać za każdym razem, kiedy zaczynamy pracę z nowym obrazem. Á Krycie (Opacity). Ta funkcja działa tak jak podczas pracy z innymi na‑ rzędziami. Wpisując odpowiednią wartość w jej polu, zmieniasz stopień krycia klonowanej części obrazu (rysunek 5.20). Obraz oryginalny Klonowanie fragmentów oryginalnego obrazu z różnymi ustawieniami opcji Krycie (Opacity) Rysunek 5.20.  Klonowanie obrazu za pomocą narzędzia Stempel (Clone Stamp) z zastosowaniem różnych ustawień opcji Krycie (Opacity) dostępnej na pasku opcji Dreamstime/© Galina Barskaya Á Próbka (Sample). Wybierając jedną z metod, określasz sposób, w jaki pobierane są klonowane piksele. Zaznacz Bieżąca warstwa (Current Layer), wówczas operacja klonowania pikseli będzie mogła być wyko‑ nywana jedynie w obrębie aktywnej warstwy. Zaznacz Bieżąca i poniżej (Current Below), wówczas będziesz mógł klonować piksele z warstwy bieżącej oraz warstw znajdujących się poniżej na warstwę bieżącą. Zaznacz Wszystkie warstwy (All Layers), wówczas będziesz mógł klonować piksele pochodzące z wszystkich warstw tworzących obraz. Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 159 ) oraz Pędzel (Brush) ( Na pasku opcji dostępne są również dwa przyciski dające dostęp do paneli Po‑ wielanie źródła (Clone Source) ( ), które umożliwiają określenie sposobu, w jaki będą powielane piksele, oraz wybranie końcówki na‑ rzędzia. Panel Powielanie źródła (Clone Source) został omówiony w dalszej części rozdziału. W najnowszej wersji programu wprowadzono również dwa nowe przy‑ ciski ułatwiające pracę osobom korzystającym z tabletu. Włączenie pierwszego ) sprawi, że krycie będzie zmieniane poprzez zmianę nacisku piórka, z nich ( drugiego ( ) — nacisk piórka będzie wpływać na rozmiar średnicy narzędzia. Ćwiczenie 5.3. Usuwanie fragmentu obrazu 1. Otwórz zdjęcie, z którego chcesz usunąć wybrany element. W omawianym przykładzie tymi elementami będą druty na niebie i ogrodzenie (rysunek 5.21). Rysunek 5.21.  Obraz, z którego chcę usunąć kable i druciane ogrodzenie widoczne w obszarze nieba © Dreamstime 2. Uaktywnij narzędzie Stempel (Clone Stamp) i na pasku opcji zaznacz opcje w zależności od efektu, jaki chcesz uzyskać. W omawianym przykładzie zostały zaznaczone w sposób przedstawiony na rysunku 5.22. Rysunek 5.22.  Pasek opcji narzędzia Stempel (Clone Stamp) 160 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu Á Chcemy usunąć z obrazu druciane ogrodzenie. Naciśnij klawisz Alt i kliknij lewym przyciskiem myszy w oknie obrazu, w miejscu, z którego chcesz pobrać kolor (rysunek 5.23), aby zatuszować skazę. Następnie, zwalniając klawisz Alt, kliknij miejsce, które chcesz zatuszować (rysunek 5.24). Zauważ, że na końcówce pędzla wyświetlany jest podgląd przedstawiający pobierane piksele — to dzięki temu, że w panelu Powielanie źródła (Clone Source) (będzie o nim mowa w dalszej części tego rozdziału) zostały zaznaczone opcje Pokaż nakładkę (Show Overlay) oraz Przytnij (Clipped). Rysunek 5.23. Naciskając klawisz Alt, po uaktywnieniu narzędzia Stempel (Clone Stamp) i kliknięciu w oknie obrazu określasz kolor, który chcesz sklonować Rysunek 5.24. Zwolnienie klawisza Alt i kliknięcie w innym miejscu okna obrazu powoduje określenie punktu, do którego pobrany kolor zostanie przeniesiony Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 161 3. Rozpocznij przeciąganie kursorem po obszarze skazy z wciśniętym lewym przyciskiem myszy (rysunek 5.25). Rysunek 5.25. Przesuwając kursor w oknie obrazu, możesz usunąć skazę 4. Powtarzając czynności z kroków 3. i 4., usuń pozostałe niechciane elementy obrazu (rysunek 5.26). Rysunek 5.26. Ostateczny efekt — druty zostały usunięte 5.3. 162 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu wskazówka Narzędzie Stempel (Clone Stamp) możesz wykorzystać również podczas pracy na dwóch obrazach. Możesz klonować elementy z jednego obrazu na drugi. W tym celu najpierw klikamy w oknie obrazu, z którego chcemy pobrać próbkę, a następnie klikamy w oknie, do którego chcemy sklonować pobraną próbkę (rysunek 5.27). Pobieranie próbki Klonowanie pobranej próbki w innym oknie obrazu Rysunek 5.27.  Klonowanie pomiędzy dwoma obrazami ISTOCKPHOTO/© Amit Eraz, # 9577686; Dmitry Galanternik, # 9736990 Panel Powielanie źródła Panel Powielanie źródła (Clone Source) (rysunek 5.28) daje narzędziu Stempel (Clone Stamp) jeszcze większe możliwości w zakresie powielania pikseli. Przyciski umożliwiające tworzenie źródeł próbkowania o określonych parametrach Określenie przesunięcia źródła próbkowania Rysunek 5.28.  Panel Powielanie źródła (Clone Source) i zastosowanie dostępnych w nim opcji Opcje nakładki Opcje nakładki Skalowanie źródła próbkowania Obracanie oraz przywracanie domyślnych rozmiarów i orientacji próbkowania Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 163 W górnej części panelu znajduje się pięć przycisków. Do każdego z nich możesz przypisać różne ustawienia pracy narzędzia Stempel (Clone Stamp). Dzięki temu nie musisz ich co chwilę zmieniać. Wystarczy kliknąć odpowiedni przycisk, a na‑ rzędzie z odpowiednimi ustawieniami będzie gotowe do pracy. Oczywiście, panel zachowuje ustawienia dla poszczególnych przycisków do chwili, w której zakoń‑ czymy pracę z danym dokumentem i zamkniemy go w programie Photoshop. No dobrze, ale powiesz teraz pewnie: „OK, może chciałbym przypisać, ale jak to zrobić?”. Po prostu kliknij kolejną ikonę ( ) w panelu i ustaw parametry tak, jak chcesz. W panelu dostępne są również opcje umożliwiające obracanie, podglądanie, prze‑ suwanie w pionie lub poziomie i skalowanie klonowanych pikseli. Á Opcja Przesunięcie (Off set) pozwala określić przesunięcie klonowanych pikseli w poziomie (pole X) oraz w pionie (pole Y). Przydaje się to wtedy, gdy chcesz sklonować fragment obrazu w precyzyjnie określone miej‑ sce względem miejsca, z którego pobierasz próbkę. Najpierw pobierasz próbkę, a następnie we wspomnianych polach podajesz wartości przesu‑ nięcia próbki w pionie i w poziomie. Á Wprowadzając w polach Sz (W) i W (H) odpowiednie wartości z zakresu od 0 do 100 , określasz skalowanie w pionie oraz w poziomie klono‑ wanych pikseli. Na rysunku 5.29 możesz obserwować efekt, jaki można uzyskać poprzez zmianę skalowania klonowanych pikseli. Rysunek 5.29.  Zmieniając wartość w polach Sz (W) i W (H), można skalować klonowane piksele Dreamstime/© Norlito Gumapac Á Przyciski Odbij pionowo (Flip vertical) ( ) i Odbij poziomo (Flip horizon‑ tal) ( ) pozwalają odbijać obraz w tych dwóch orientacjach. Á W polu Obracanie powielonego źródła (Rotate the clone source) określasz kąt, pod jakim mają być klonowane piksele. Efekt możesz zobaczyć na ry‑ sunku 5.30. Jedna z papryk została sklonowana pod kątem 190 stopni. 164 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu Rysunek 5.30.  Zmieniając wartość w polu Obracanie powielonego źródła (Rotate the clone source), można obracać klonowane piksele o dowolny kąt Dreamstime/© Tom Schmucker Á Klikając przycisk Wyzerowanie przekształcenia (Reset transform) ( żesz przywrócić oryginalny rozmiar oraz położenie źródła próbkowania. Á W panelu Powielanie źródła (Clone Source) dostępna jest także bardzo ), mo‑ przydatna opcja, Pokaż nakładkę (Show Overlay). Dzięki niej możemy wi‑ dzieć, w jaki sposób pobrana próbka będzie klonowana w wybrane przez nas miejsce. Po włączeniu opcji Pokaż nakładkę (Show Overlay) i kliknięciu w miejscu, z którego chcemy pobrać piksele, pojawia się w oknie obrazu nakładka przedstawiająca obraz z zachowaniem zaznaczonych w panelu opcji, tj. kąta, skali (rysunek 5.31 — po lewej). Przesuwamy nakładkę tak, aby widoczny na niej element obrazu, który ma zostać sklonowany, znalazł się w tym miejscu obrazu, w którym ma zostać powielony. Rozpoczynamy klonowanie, przesuwając kursor po widocznym na nakładce elemencie, który chcemy sklonować. W omawianym przykładzie jest to kotek (rysu‑ nek 5.31, po prawej). Z nakładką związana jest jeszcze jedna interesująca funkcja o nazwie Przytnij (Clipped). Nakładka Rysunek 5.31.  Opcja Pokaż nakładkę (Show Overlay) pozwala precyzyjnie klonować elementy obrazu. Dzięki wyświetlanej w oknie nakładce (po lewej) widzimy, w jaki sposób pobrana próbka będzie klonowana w wybrane przez nas miejsce (po prawej) Dreamstime/© Barmina Iva Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 165 Á Opcja Przytnij (Clipped) — jej zaznaczenie włącza podgląd pędzla na żywo podczas klonowania. Wówczas nie widzimy całej nakładki, pojawia się ona jedynie na końcówce pędzla. Możesz zmieniać stopień widoczności nakładki, ustawiając odpowiednią wartość w polu Krycie (Opacity); zmienić sposób jej wyświetlania, wybierając jedną z opcji dostępnych w rozwijanym menu w dolnej części panelu; odwrócić kolory na zakładce, zaznaczając opcję Odwrotność (Invert) lub automatycznie ukrywać nakładkę po każdym kliknięciu w miejscu, do którego klonujemy piksele — zaznaczając opcję Autoukrywaj (Auto Hide). Jeśli opcja ta nie będzie zaznaczona, a zaznaczona będzie opcja Pokaż nakładkę (Show Overlay), wówczas nakładka będzie cały czas wyświetlana w oknie obrazu. Aby chwilowo wyświetlić nakładkę podczas pracy z narzędziem Stempel (Clone Stamp), możesz skorzystać ze skrótu klawiaturowego Alt+Shift. Wówczas narzędzie Stempel (Clone Stamp) zmieni się w narzędzie Przesunięcie nakładki źródła (Move Source Overlay) i za jego pomocą będzie można przesunąć nakładkę w inne miejsce w oknie obrazu. wskazówka wskazówka Opcja Przesunięcie ramki (Frame Offset) przydaje się zwłaszcza podczas pracy z obrazem wideo. Ćwiczenie 5.4. Wykorzystanie opcji z panelu Powielanie źródła dla powielenia obrazu pod określonym kątem i w zmienionej skali 1. W tym ćwiczeniu nie powiem Ci, jakiego rodza‑ ju zdjęcie powinieneś otworzyć w programie, aby wykonać zamieszczone przeze mnie kro‑ ki. Nie chodzi tutaj bowiem o jakiś szczególny rodzaj zdjęcia. Jest ono po to, abyś mógł przyj‑ rzeć się bliżej możliwościom opcji znajdujących się w panelu Powielanie źródła (Clone Source). Możesz zatem w ogóle nie otwierać żadnego obrazu, a jedynie prześledzić kroki ćwiczenia lub otworzyć dowolne zdjęcie (no może poza portretem), na którym przedstawiony zosta‑ nie jeden czy dwa obiekty. Ja skorzystałam ze zdjęcia przedstawiającego liście (rysunek 5.32). Chcę powielić większy liść w innej skali i pod in‑ nym kątem nachylenia. Rysunek 5.32.  Fotografia, która posłuży do zaprezentowania możliwości, jakie daje panel Powielanie źródła (Clone Source) Dreamstime/© Jinyoung Lee 166 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 2. Uaktywniłam narzędzie Stempel (Clone Stamp). 3. Następnie otworzyłam panel Powielanie źródła (Clone Source). Zaznaczyłam w nim op‑ cję Pokaż nakładkę (Show Overlay), ponieważ chcę móc obserwować sposób, w jaki pobrana próbka będzie klonowana w wybrane przeze mnie miejsce, i zmniejszyłam wartość w polu Krycie (Opacity) do 50 . Usunęłam zaznaczenie opcji Autoukrywaj (Auto Hide), aby nakładka była cały czas wyświetlana w oknie obrazu (rysunek 5.33). Rysunek 5.33.  Panel Powielanie źródła (Clone Source). Aby podczas klonowania wyświetlana była nakładka, upewnij się, że wskazane opcje są zaznaczone 4. Powiedzmy, że chcę powielić duży liść w taki sposób, że będzie on znajdował się po przeciwnej stronie gałązki i będzie mniejszy od oryginału o 30 . W związku z tym wprowadzam w polach Sz (W) oraz W (H) wartość 70 , a w polu Obracanie powielonego źródła (Rotate the clone source) wartość 180° (rysunek 5.34). Rysunek 5.34.  Panel Powielanie źródła (Clone Source). Jeśli chcesz, aby podczas klonowania wybranego fragmentu obrazu było on skalowany i obracany o wybrany przez Ciebie kąt, wprowadź w zaznaczonych polach odpowiednie wartości 5. Teraz rozpoczynam klonowanie. Robię to w sposób opisany w poprzednim ćwiczeniu. Na początek pobieram próbkę. W tym celu klikam w oknie obrazu z wciśniętym klawi‑ szem Alt, w miejscu, w którym znajduje się duży liść (rysunek 5.35). 6. Zobacz, co się stało. Pojawiła się nakładka przedstawiająca sposób, w jaki będzie po‑ wielona pobrana przed chwilą próbka (rysunek 5.36). Dzięki temu mogę, przesuwając kursor, ustanowić miejsce, w którym rozpocznę powielanie. Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 167 Rysunek 5.35.  Pobieranie próbki Rysunek 5.36.  Dzięki temu, że w panelu Powielanie źródła (Clone Source) zaznaczona została opcja Pokaż nakładkę (Show Overlay), w oknie obrazu wyświetlana jest nakładka. Przesuwając kursor w oknie obrazu, możemy określić miejsce, w którym rozpoczniemy klonowanie pobranych pikseli 7. W zasadzie możemy już rozpocząć klonowanie, ale chciałabym Ci pokazać jeszcze jedną możliwość, jaką daje panel Powielanie źródła (Clone Source). Zaznacz w nim do‑ datkowo opcję Przytnij (Clipped). Widzisz, co się stało? Nakładka została dopasowana do wielkości średnicy Stempla, została przycięta (rysunek 5.37). Wydaje mi się, że w ten sposób dużo łatwiej jest klonować wybrane elementy. Rysunek 5.37.  Nakładka przycięta do rozmiaru średnicy Stempla 168 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 8. Kliknij w miejscu, do którego chcesz przenieść pobrane piksele, i rozpocznij przeciąga‑ nie kursorem (rysunek 5.38). 9. Obiekt zostaje powielony w skali i pod kątem wybranym w panelu Powielanie źródła (Clone Source) (rysunek 5.39). Rysunek 5.38.  Klonowanie pobranych pikseli Rysunek 5.39.  Efekt ćwiczenia 5.4. wskazówka Przed rozpoczęciem pracy z narzędziem Stempel (Clone Stamp), zwłaszcza gdy planujemy wykorzystać je do powielania elementów i zamierzamy skorzystać z możliwości z panelu Powielanie źródła (Clone Source), dobrze jest utworzyć nową warstwę i na pasku opcji, w polu Źródło (Source) wybrać opcję Wszystkie warstwy (All Layers). Dzięki temu w razie niepowodzenia możemy szybko usunąć tę warstwę, utworzyć nową i rozpocząć wszystko od początku. Oryginalny obraz pozostaje nienaruszony. Błyskawiczna korekcja niewielkich skaz Jeśli szukasz narzędzia, które pozwoli Ci szybko usunąć skazę niewielkich roz‑ miarów, jest nim Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush). Jego działanie polega na malowaniu korygowanych obszarów obrazu (a tak naprawdę tworzą‑ cych je pikseli) próbkami pikseli, wzorków i tekstur automatycznie pobranymi z obszarów wokół korygowanego fragmentu obrazu z zachowaniem ich stop‑ nia jasności i przezroczystości. W najnowszej wersji programu wprowadzono dla niego nową opcję Uwzględnianie zawartości (Content ‑Aware), dzięki której mo‑ żemy uzyskiwać jeszcze lepsze rezultaty (rysunek 5.40). Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 169 Rysunek 5.40.  Przykład efektu, jaki można uzyskać podczas korekcji przeprowadzonej za pomocą narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush) z włączonymi dla porównania opcjami Zgodność z otoczeniem (Proximity Match) (w środku) oraz Uwzględnianie zawartości (Content ­Aware) (po prawej). Usuwamy to, co na zdjęciu po lewej jest objęte czerwoną ramką © Dreamstime Narzędzie uaktywniamy, klikając jego ikonę ( Następnie, aby usunąć skazę, ustawiamy opcje na pasku opcji oraz wybieramy średnicę końcówki pędzla i klikamy korygowany fragment; jeśli masz do czynie‑ nia z większym obszarem — nie wystarczy kliknięcie. ) w Przyborniku (rysunek 5.41). Rysunek 5.41. Fragment Przybornika — narzędzie Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush) Średnicę i twardość końcówki narzędzia zmieniamy tak samo jak w przypadku tradycyjnego Pędzla. Stosując skrót klawiszowy Shift+], możesz zwiększać twardość końcówki narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush), zaś stosując Shift+[ — zmniejszać jej twardość. Natomiast klawisze ] oraz [ pozwolą Ci zwiększyć lub zmniejszyć średnicę końcówki. wskazówka Co do pozostałych opcji — nie ma tu ich zbyt wiele. Możemy dostosować tryb mieszania. Robimy to w polu Tryb (Mode). Zazwyczaj wystarczy wybrać opcję Zwykły (Normal). Jeśli natomiast zależy Ci na tym, aby podczas korekcji zacho‑ wane zostały szumy i tekstura, wybierzesz opcję Zastąp (Replace). Możemy również określić sposób próbkowania pikseli. Gdy wybieramy Zgod- ność z otoczeniem (Proximity Match), program wykorzystuje piksele znajdujące się wokół krawędzi klikniętego obszaru, aby znaleźć inne fragmenty obrazu, któ‑ rych użyje jako łatki. Nowością w programie jest opcja Uwzględnianie zawartości 170 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu (Content ‑Aware). I w zasadzie w większości sytuacji powinniśmy zostawić ją włączoną na stałe. Dzięki niej podczas przesuwania kursorem po usuwanych ob‑ szarach będą one wypełniane zawartością obszaru w sąsiadujących obszarach z zachowaniem istotnych szczegółów, takich jak cienie i krawędzie obiektów. Jeśli efekty uzyskane po włączeniu tych opcji nie są satysfakcjonujące, cofnij operację i zaznacz opcję Utwórz teksturę (Create Texture). Wówczas program wykorzy‑ sta wszystkie piksele klikniętego obrazu do utworzenia tekstury, którą naprawi obszar. wskazówka Jeśli chcesz, aby podczas próbkowania pobierane były dane ze wszystkich widocznych warstw, zaznacz opcję Próbkuj wszystkie warstwy (Use All Layers). Jeśli jej nie zaznaczysz — próbkowanie zostanie dokonane na podstawie danych pochodzących tylko z warstwy aktywnej. Ćwiczenie 5.5. Usuwanie z obrazu niedoskonałości skóry (lub innej dowolnej skazy niewielkich rozmiarów) 1. Otwórz obraz, z którego chcesz usunąć niewielki element. Ja wybrałam zdjęcie przed‑ stawiające kobietę z blizną na czole (rysunek 5.42). Rysunek 5.42.  Fotografia, która zostanie poddana korekcji za pomocą narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush). Postaram się usunąć z niej bliznę Dreamstime/© Tbel wskazówka Jeśli zachodzi taka potrzeba, powiększ widok w oknie obrazu, aby lepiej widzieć jego korygowany fragment. Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 171 2. Uaktywnij narzędzie Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush). 3. Za pomocą opcji na pasku opcji ustaw średnicę i stopień twardości jego końcówki, a także tryb mieszania — w omawianym przykładzie będzie to Zwykły (Normal). Do korekcji obszaru stosujemy taką końcówkę narzędzia, której średnica jest odrobinę większa od skazy. Pozwoli to uzyskać zadowalający efekt. wskazówka 4. Wybierz metodę próbkowania pikseli, zaznaczając jedną z trzech opcji: Zgodność z oto‑ czeniem (Proximity Match), Utwórz teksturę (Create Texture) lub Uwzględnianie zawartości (Content ‑Aware). W ćwiczeniu wybrałam Uwzględnianie zawartości (Content ‑Aware) (rysunek 5.43). Rysunek 5.43.  Pasek opcji narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush) i nowa opcja Uwzględnianie zawartości (Content ­Aware) 5. Zaznacz lub pozostaw niezaznaczoną opcję Próbkuj wszystkie warstwy (Use All Layers). Ja pozostawiłam ją niezaznaczoną, ponieważ mój obraz składa się tylko z jednej warstwy. 6. Kliknij lub przeciągnij po obszarze, który chcesz skorygować (rysunek 5.44). Rysunek 5.44. Fragmenty obrazu, które klikniesz lub po których przesuniesz kursorem z aktywnym narzędziem Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush), zostaną poddane korekcji — znikną z jego powierzchni 172 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 7. Wygląd obrazu został skorygowany (rysunek 5.45). Rysunek 5.45. Efekt ćwiczenia — blizna została usunięta 5.5. Natychmiastowe usuwanie niechcianych elementów obrazu — nowe polecenie Uwzględnianie zawartości W wersji CS5 programu Photoshop wprowadzono do okna Wypełnienie (Fill) nową opcję Uwzględnianie zawartości (Content ‑Aware), co moim zdaniem sta‑ nowi przełom w szybkości i prostocie usuwania niechcianych elementów obrazu, niezależnie od ich rozmiaru. Za jej pomocą można również w sposób wręcz „magiczny” uzupełniać brakujące fragmenty obrazu. Działa dużo szybciej niż ja‑ kiekolwiek inne narzędzie tego typu dostępne w programie i jest niezwykle łatwa w obsłudze. Potrzebujemy jedynie zaznaczenia wokół obiektu, którego chcesz się pozbyć — nie musi być ono wcale wykonane precyzyjnie — tak naprawdę w więk‑ szości sytuacji wystarczy go obrysować (rysunek 5.46). Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 173 Rysunek 5.46.  Opcja Uwzględnianie zawartości (Content­ ­Aware) pozwala szybko usunąć z obrazu niepożądany element, wypełniając miejsce, w którym się znajdował, podobną zawartością z sąsiedniego obszaru ISTOCKPHOTO/© Bradley Mason, # 2697896 Ćwiczenie 5.6. Uzupełnianie brakujących fragmentów obrazu za pomocą polecenia Uwzględnianie zawartości 1. Po wyprostowaniu obrazu (bez stosowania automatycznego kadrowania) czy wte‑ dy, gdy tworzymy panoramę, często mamy do czynienia z sytuacją, że na krawędziach uzyskanego obrazu pojawiają się puste obszary. Do tej pory najczęściej taki obraz do‑ datkowo poddawany był kadrowaniu, aby pozbyć się tych pustych obszarów, lub po prostu były one wypełniane przez co bardziej cierpliwe osoby za pomocą np. narzędzia Stempel (Clone Stamp). Teraz jest to dużo łatwiejsze. Na początek zaznaczamy po prostu obszary, na których piksele nie występują — najlepiej do tego celu wykorzystać narzę‑ dzie Różdżka (Magic Wand) (rysunek 5.47). Rysunek 5.47.  Zaznaczanie obszarów, które mają zostać wypełnione obrazem Dreamstime/© Manoj Mundapat 174 Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 2. Rozszerzamy zaznaczenie, tak by objęta była nim część obrazu przy krawędziach puste‑ go obszaru (rysunek 5.48). Możemy to zrobić np. za pomocą polecenia Zaznacz/Zmień/ Rozszerzenie (Select/Modify/Expand). Rysunek 5.48.  Rozszerzanie granicy zaznaczenia 3. Stosujemy polecenie Wypełnij (Fill) znane już z wcześniejszych wersji programu. Mo‑ żemy w tym celu użyć klawiszy Shift+F5 lub po prostu wybrać Edycja/Wypełnij (Edit/ Fill). W oknie, w polu Użyj (Use) wybieramy nowe polecenie Uwzględnianie zawartości (Content ‑Aware) i klikamy OK (rysunek 5.49). Rysunek 5.49.  Okno Wypełnienie (Fill) i nowe polecenie Uwzględnianie zawartości (Content ­Aware) Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu Rozdział 5. | Pozbywanie się niechcianych elementów z obrazu 175 4. Puste obszary zostają wypełnione szczegółami z obszarów przyległych do zaznaczenia (rysunek 5.50). Na koniec musisz już tylko usunąć zaznaczenie (Ctrl+D). Rysunek 5.50.  Obszary, które wcześniej były wypełnione kolorem tła, teraz zostały wypełnione pikselami obszarów sąsiadujących z zaznaczeniem, w wyniku czego uzupełniły brakujące fragmenty obrazu 5.6.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Photoshop CS5 PL. Szkoła efektu
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: