Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00720 010387 16981857 na godz. na dobę w sumie
Photoshop CS6/CS6 PL. Nieoficjalny podręcznik - książka
Photoshop CS6/CS6 PL. Nieoficjalny podręcznik - książka
Autor: Liczba stron: 920
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-6368-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Nowa biblia użytkowników Photoshopa!

Adobe Photoshop to niedościgniony lider wśród programów do obróbki grafiki rastrowej. Jego najnowsza wersja - oznaczona symbolem CS6 - ujrzała światło dzienne i znowu zaskoczyła użytkowników. Genialny, niepowtarzalny i wyjątkowo użyteczny interfejs użytkownika, ogrom możliwości, świetna dokumentacja oraz doskonała integracja z innymi narzędziami firmy Adobe - to wszystko składa się na ukochane narzędzie wszystkich profesjonalistów.

Oddajemy w Twoje ręce kolejną książkę z serii 'Nieoficjalny podręcznik'. Książkę, o której sam Scott Kelby pisze: 'Moim zdaniem jest to nowa biblia dla użytkowników Photoshopa'. Co w niej znajdziesz? Niezwykle przystępnie opisane techniki pracy z programem. Nawigacja w gąszczu plików, zaznaczanie obszarów, korygowanie kolorów, kadrowanie, skalowanie i obracanie to tylko część umiejętności, które już wkrótce opanujesz. Ponadto poznasz wręcz magiczne narzędzia do manipulowania obiektami na zdjęciu, sposoby rysowania obiektów wektorowych oraz zasady przygotowywania grafiki do druku. Książka ta jest obowiązkową lekturą dla każdego użytkownika Photoshopa CS6 - zarówno amatora, jak i profesjonalisty.

Sprawdź, jak wykorzystać Adobe Photoshop do:

Sprawdź możliwości najnowszej wersji Photoshopa CS6!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Photoshop CS6: The Missing Manual Tłumaczenie: Piotr Cieślak Skład: Marcin Chłąd ISBN: 978-83-246-6368-2 © 2013 Helion S.A. Authorized Polish translation of the English edition Photoshop CS6: The Missing Manual, ISBN: 9781449316150 © 2012 Lesa Snider This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all rights to publish and sell the same. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/pcs6np Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Nieoficjalna czołówka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 O autorce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 O zespole redakcyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 Podziękowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Co nowego w Photoshopie CS6? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 O tej książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25 Struktura książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Dla fotografów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Podstawy podstaw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 O/ukośnikach/między/poleceniami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 Przykładowe pliki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 Część pierwsza: Podstawy ROZDZIAŁ 1. Photoshop CS6 . Wycieczka z przewodnikiem . . . 31 Spotkanie z ramką aplikacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31 Niezastąpiony pasek opcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33 Zmiana trybów ekranowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34 Zmiana wyglądu Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36 Obsługa paneli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Konfigurowanie przestrzeni roboczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 Pasek narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42 Często używane panele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Cofanie to podstawa! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 Jak daleko w przeszłość można się wybrać? . . . . . . . . . . . . . . .46 Cofanie się w czasie za pomocą panelu History (Historia). . .46 Pędzel historii. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Polecenie Revert (Przywróć) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 Konfigurowanie preferencji Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 General (Ogólne). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51 Interface (Interfejs). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 File Handling (Obsługa plików) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Performance (Wydajność) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 Cursors (Kursory). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Transparency and Gamut (Przezroczystość i przestrzeń kolorów) . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Units Rulers (Jednostki i miarki). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 3 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 2. ROZDZIAŁ 3. Guides, Grid and Slices (Linie pomocnicze, siatka i plasterki). .57 Plug-ins (Wtyczki). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Type (Tekst). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Korzystanie z predefiniowanych ustawień . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Udostępnianie ustawień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62 Otwieranie, przeglądanie oraz zapisywanie plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65 Gotowe szablony dokumentów Photoshopa . . . . . . . . . . . . . .66 Ustawianie rozmiaru i rozdzielczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 Wybór trybu kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69 Wybieranie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Ustawienia zaawansowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72 Zapisywanie plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Formaty plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74 Otwieranie istniejącego dokumentu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 Okno dialogowe Open (Otwórz) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78 Otwieranie plików w postaci obiektów inteligentnych. . . . .79 Otwieranie ostatnio edytowanych plików. . . . . . . . . . . . . . . . .80 Obsługa dokumentów PDF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Skanowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Obsługa plików RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Powielanie plików. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 Konfigurowanie podglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 Powiększanie i zmniejszanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 Przesuwanie podglądu obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88 Jak się nie zgubić, czyli o panelu Navigator (Nawigator) . . .90 Obracanie obszaru roboczego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91 Układanie otwartych okien. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 Linie pomocnicze, siatki i miarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 Miarki oraz linie pomocnicze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95 Narzędzie Ruler (Miarka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97 Warstwy — klucz do nieinwazyjnej edycji obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Najważniejsze informacje o warstwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102 Panel Layers (Warstwy). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Uaktywnianie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Tworzenie nowych warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Ukrywanie i wyświetlanie warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Zmiana kolejności warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111 Powielanie oraz usuwanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Kopiowanie i wklejanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 Wypełnianie warstwy kolorem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 Zmiana stopnia krycia i wypełnienia warstw . . . . . . . . . . . . .124 Skalowanie i obracanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125 Przesuwanie i wyrównywanie warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127 4 SpiS treści Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 4. Zarządzanie warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131 Nazywanie warstw oraz oznaczanie ich kolorami. . . . . . . . .132 Łączenie i blokowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132 Grupowanie warstw w folderach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134 Kompozycje warstw — zapisywanie różnych wariantów projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137 Rasteryzowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140 Scalanie warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141 Mieszanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Maski warstw — cyfrowa taśma maskująca . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Tworzenie masek warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144 Zastosowanie masek warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145 Edytowanie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150 Obsługa obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153 Tworzenie obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155 Zarządzanie obiektami inteligentnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157 Style warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159 Zarządzanie stylami warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162 Panel Styles (Style) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164 Zaznaczenia — wybieranie fragmentów do edycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Podstawy tworzenia zaznaczeń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167 Zaprzyjaźnij się z maszerującymi mrówkami . . . . . . . . . . . . .168 Zaznaczanie na podstawie kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 Narzędzia do tworzenia zaznaczeń prostokątnych i owalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170 Zaznaczanie pojedynczych rzędów i kolumn. . . . . . . . . . . . .177 Wektorowe narzędzia kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178 Zaznaczanie na podstawie koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180 Narzędzie Quick Selection (Szybkie zaznaczanie). . . . . . . . .181 Narzędzie Magic Wand (Różdżka). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183 Polecenie Color Range (Zakres kolorów) . . . . . . . . . . . . . . . . .186 Narzędzia Background Eraser (Gumka tła) i Magic Eraser (Magiczna gumka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190 Zaznaczanie obszarów o nieregularnych kształtach . . . . . . . . .194 Narzędzia Lasso. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Pen (Pióro). . . . . . . . . . . .199 Tworzenie zaznaczeń na podstawie kanałów. . . . . . . . . . . . .199 Łączenie narzędzi zaznaczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200 Modyfikowanie zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201 Poprawianie krawędzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201 Korygowanie otoczek krawędzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207 Tworzenie zaznaczeń w kształcie ramek. . . . . . . . . . . . . . . . . .209 Przekształcanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209 Obsługa trybu Quick Mask (Szybka maska). . . . . . . . . . . . . . .211 Przenoszenie zaznaczeń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .213 Zapisywanie zaznaczenia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215 Wypełnianie zaznaczeń kolorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216 Obrysowywanie zaznaczeń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216 SpiS treści 5 Poleć książkęKup książkę Część druga: Edytowanie zdjęć ROZDZIAŁ 5. ROZDZIAŁ 6. Korygowanie kolorów za pomocą kanałów . . . . 219 O kolorach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220 Tryb RGB a tryb CMYK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .221 Rzut oka na panel Channels (Kanały). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .222 O kanałach kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227 Kanały RGB . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227 Kanały CMYK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229 Kanały kolorów dodatkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 Kanały Lab. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 Tryb wielokanałowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234 Tryby jednokanałowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234 Wszechpotężny kanał alfa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235 Tworzenie kanału alfa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235 Edytowanie kanałów alfa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237 Tworzenie zaznaczenia na podstawie kanału alfa. . . . . . . . .238 Usuwanie kanałów alfa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239 Najprostsze sztuczki z kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239 Zaznaczanie obiektów za pomocą kanałów . . . . . . . . . . . . . .239 Tworzenie efektu sylwetki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .245 Rozjaśnianie i przyciemnianie kanałów . . . . . . . . . . . . . . . . . .247 Łączenie kanałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248 Wyostrzanie poszczególnych kanałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 Kadrowanie, skalowanie i obracanie . . . . . . . . . . 253 Kadrowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254 Reguła trójpodziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254 Twórcze kadrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255 Narzędzie Crop (Kadrowanie). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256 Kadrowanie za pomocą narzędzi zaznaczeń. . . . . . . . . . . . . .264 Przycinanie zdjęć do określonego rozmiaru . . . . . . . . . . . . . .265 Kadrowanie i prostowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266 Kadrowanie i prostowanie w Camera Raw. . . . . . . . . . . . . . . .268 Skalowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271 Piksele a rozdzielczość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272 Wszechwładne okno dialogowe Image Size (Rozmiar obrazu). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273 Skalowanie obrazów na potrzeby druku . . . . . . . . . . . . . . . . .279 Skalowanie zdjęć do wysłania e-mailem i umieszczenia na stronie WWW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282 Skalowanie zdjęć z internetu na potrzeby druku . . . . . . . . .284 Skalowanie zdjęć na potrzeby prezentacji. . . . . . . . . . . . . . . .285 Skalowanie obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .287 Automatyczne skalowanie za pomocą skryptu Image Processor (Procesor obrazów). . . . . . . . . . . . . . . . . .287 Zmiana rozmiarów obszaru roboczego . . . . . . . . . . . . . . . . . .290 6 SpiS treści Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 7. ROZDZIAŁ 8. Skalowanie z uwzględnieniem zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . .291 Obracanie i zniekształcanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295 Proste obracanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295 Transformacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296 Łączenie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305 Wycinanki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306 Wklejanie do zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308 Zamiana nieba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312 Płynne łączenie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314 Miękkie wymazywanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314 Miękkie pędzle i maski warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315 Maski gradientów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317 Tryby mieszania warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .319 Tryby Normal (Zwykły) i Dissolve (Rozpuszczanie) . . . . . . . .320 Tryby przyciemniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .321 Tryby rozjaśniające. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324 Tryby zmieniające kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .326 Tryby porównujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330 Tryby mieszania na bazie własności barw . . . . . . . . . . . . . . . .330 Ukrywanie tła za pomocą suwaków mieszania . . . . . . . . . . . . . .332 Automatyczne wyrównywanie warstw i polecenie Photomerge. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .334 Tworzenie zdjęć panoramicznych za pomocą polecenia Photomerge. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337 Automatyczne mieszanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .338 Klonowanie między dokumentami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .340 Łączenie elementów wektorowych i rastrowych. . . . . . . . . . . . .344 Mapowanie obrazów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348 Usuwanie, zmienianie i dodawanie kolorów . . . 353 Usuwanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353 Warstwy korekcyjne Black White (Czarno-biały) . . . . . . . .354 Warstwy korekcyjne typu Gradient Map (Mapa gradientu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .358 Kanał Lightness (Jasność) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .359 Skala szarości w module Camera Raw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .360 Częściowe barwienie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362 Tworzenie przejść od koloru do czerni i bieli . . . . . . . . . . . . .364 Bardzo kontrastowy obraz w czerni i bieli . . . . . . . . . . . . . . . .366 Jasna tonacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Ach, te bichromie!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Zmiana kolorystyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .372 Warstwy korekcyjne Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie) . . . 372 Tryb mieszania Hue (Barwa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379 Zastępowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379 Warstwy korekcyjne Selective Color (Kolor selektywny). . .380 Dopasowywanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382 SpiS treści 7 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 9. ROZDZIAŁ 10. Warstwy korekcyjne Photo Filter (Filtr fotograficzny) . . . . .383 Efekt posteryzacji — patent na tworzenie kreskówek. . . . .384 Negatywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .385 Dodawanie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386 Kolorowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386 Dodawanie jednolitych obszarów barw. . . . . . . . . . . . . . . . . .388 Popraw naturalny wschód (albo zachód) słońca . . . . . . . . . .390 Korygowanie kolorystyki oraz ekspozycji . . . . . 395 Automatyczne ulepszacze zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .396 Korekcja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .397 Korygowanie ekspozycji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .400 Korygowanie zdjęć w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . .408 Zmiana balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .409 Korygowanie ekspozycji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .412 Akcentowanie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .414 Narzędzie Adjustment Brush (Pędzel korekty) w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .415 Filtry gradientowe w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .418 Jeszcze więcej zabawy z Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419 Obsługa polecenia Levels (Poziomy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419 Histogram, czyli góry informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .420 Suwaki w oknie dialogowym Levels (Poziomy) . . . . . . . . . . .422 Kroplomierze warstwy Levels (Poziomy) . . . . . . . . . . . . . . . . .426 Korygowanie na podstawie wartości liczbowych . . . . . . . . .429 Korygowanie koloru skóry. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .434 Obsługa polecenia Curves (Krzywe). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .435 Zmiana kontrastu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .441 Tworzenie obrazów HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .444 Akcentowanie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .448 Wzmacnianie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .449 Korygowanie barwy i nasycenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .450 Akcentowanie barw w trybie Lab . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .450 Ratowanie przypadków beznadziejnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .453 Manipulowanie rzeczywistością — usuwanie i przesuwanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 455 Wielcy uzdrawiacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .456 Narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .457 Zastosowanie opcji Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .460 Narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący) . . . . . . . . . . . .462 Narzędzie Patch (Łatka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .465 Retuszowanie odblasków światła oraz cieni . . . . . . . . . . . . . . . . .469 Wybielanie zębów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .471 Bezkonkurencyjne kuracje odchudzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . .474 Korygowanie obwisłych podbródków . . . . . . . . . . . . . . . . . . .474 8 SpiS treści Poleć książkęKup książkę Korygowanie fałdów skóry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .475 Wyszczuplanie przy użyciu polecenia Free Transform (Przekształć swobodnie). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .478 Upiększanie skóry. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .480 Miejscowe wygładzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .481 Blask luksusu w zasięgu ręki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .482 Tuszowanie zmarszczek poprzez rozjaśnianie i przyciemnianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .484 Oczy jak marzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .487 Upiększanie oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .487 Usuwanie efektu czerwonych oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .489 Korygowanie efektu białych źrenic u zwierząt. . . . . . . . . . . .492 Inne przykłady twórczego szaleństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .494 Przenoszenie obiektów i edytowanie kompozycji za pomocą narzędzia Content-Aware Move (Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości) . . . . . . . . . .495 Modelowanie obiektów za pomocą polecenia Puppet Warp (Wypaczenie marionetkowe). . . . . . . . . . . .496 Sztuka wyostrzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 503 Na czym polega wyostrzanie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .504 Proste wyostrzanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .505 Wyostrzanie za pomocą filtra Unsharp Mask (Maska wyostrzająca) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .508 Filtr Smart Sharpen (Inteligentne wyostrzenie) . . . . . . . . . . .512 Wyostrzanie za pomocą filtra High Pass (Górnoprzepustowy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .515 Wyostrzanie wielowarstwowych projektów . . . . . . . . . . . . . .516 Wyostrzanie wybranych fragmentów zdjęcia. . . . . . . . . . . . .519 Zaawansowane techniki wyostrzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .523 Tworzenie maski krawędzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .523 Wyostrzanie w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .528 Wyostrzanie ogólne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .529 Wyostrzanie miejscowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .531 ROZDZIAŁ 11. Część trzecia: Artystyczna dusza Photoshopa ROZDZIAŁ 12. Malowanie w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 533 Podstawy teorii barw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .534 Dobór palety barw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .536 Zastosowanie koła barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .536 Obsługa panelu Kuler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .538 Inne narzędzia do generowania harmonii barw . . . . . . . . . .541 Wybieranie pojedynczych barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .541 Okno Color Picker (Próbnik kolorów). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .541 Narzędzie Eyedropper (Kroplomierz). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .543 Wczytywanie bibliotek kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .544 SpiS treści 9 Poleć książkęKup książkę Panel Swatches (Próbki) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .545 Panel Color (Kolor) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .546 Kolejne spotkanie z narzędziem Brush (Pędzel). . . . . . . . . . . . . .547 Sterowanie wyglądem kursora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .549 Poznaj narzędzie Mixer Brush (Pędzel mieszający) . . . . . . . .551 Malowanie od zera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .555 Wczytywanie dodatkowych pędzli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .562 Konfigurowanie pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .567 Brush Tip Shape (Kształt końcówki pędzla) . . . . . . . . . . . . . . .568 Shape Dynamics (Dynamika kształtu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .570 Scattering (Rozpraszanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .572 Texture (Tekstura). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .573 Dual Brush (Podwójny pędzel). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .575 Color Dynamics (Dynamika koloru) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .576 Transfer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .577 Brush Pose (Ułożenie pędzla) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .578 Noise (Szum). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579 Wet Edges (Mokre krawędzie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579 Build-up (Nagromadzenie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579 Smoothing (Wygładzanie). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579 Protect Texture (Zachowaj teksturę) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579 Sugerowane ustawienia pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579 Tworzenie nowego pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .582 Instalowanie nowych pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .584 Rysowanie za pomocą narzędzi wektorowych . . .587 Tryby rysowania w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .589 Rysowanie ścieżek za pomocą narzędzia Pen (Pióro). . . . . . . . .591 Rysowanie prostych ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .592 Rysowanie krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .594 Przekształcanie punktów węzłowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .595 Wskazówki dotyczące rysowania ścieżek. . . . . . . . . . . . . . . . .598 Zapisywanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .599 Rysowanie za pomocą narzędzi kształtów. . . . . . . . . . . . . . . . . . .602 Obsługa narzędzi kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .603 Rysowanie kilku kształtów na jednej warstwie. . . . . . . . . . . .607 Zastosowanie niestandardowych kształtów . . . . . . . . . . . . . .607 Edytowanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .609 Dodawanie, usuwanie i przekształcanie punktów . . . . . . . .609 Zaznaczanie i przesuwanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .610 Operacje na ścieżkach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .613 Dodawanie obrysu do ścieżki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .615 Wypełnianie ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .616 Tworzenie zaznaczeń i masek na podstawie ścieżek . . . . . . . . .618 Tworzenie ścieżek na podstawie zaznaczenia . . . . . . . . . . . .620 Tworzenie ścieżki odcinającej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .621 Zastosowanie masek wektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .624 ROZDZIAŁ 13. 10 SpiS treści Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 14. ROZDZIAŁ 15. Sztuka składania tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 627 Podstawy typografii. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .627 O krojach pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .630 Tworzenie i edytowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .635 Tekst ozdobny a tekst akapitowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .637 Przesuwanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .639 Podświetlanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .639 Skalowanie tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .641 Tworzenie zaznaczeń w kształcie tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . .644 Umieszczanie tekstu na ścieżce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .647 Wypełnianie kształtów tekstem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .650 Deformowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .651 Wyszukiwanie i zmienianie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .652 Formatowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .653 Formatowanie tekstu za pomocą paska opcji . . . . . . . . . . . .653 Panel Character (Typografia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .657 Panel Paragraph (Akapit) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .668 Tekstowe efekty specjalne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .675 Zanikający tekst. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .675 Obrysowywanie napisów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .676 Tekst z teksturą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .680 Umieszczanie zdjęcia wewnątrz napisów . . . . . . . . . . . . . . . .685 Konwersja tekstu na kształt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .686 Ciekawe zasoby typograficzne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .688 Przebogaty świat filtrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 691 Zalety filtrów inteligentnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .692 Przegląd filtrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .694 Adaptive Wide Angle (Adaptacyjny szeroki kąt) . . . . . . . . . .695 Lens Correction (Korekta obiektywu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .699 Liquify (Skraplanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .701 Oil Paint (Farba olejna) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .702 Vanishing Point (Punkt zbiegu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .702 Artistic (Artystyczne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .708 Blur (Rozmycie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .708 Brush Strokes (Pociągnięcia pędzlem). . . . . . . . . . . . . . . . . . . .719 Distort (Zniekształcanie). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .721 Noise (Szum). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .722 Pixelate (Pikslowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .722 Render (Renderowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .722 Sharpen (Wyostrzanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .725 Sketch (Szkic) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .725 Stylize (Stylizacja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .727 Texture (Tekstura). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .730 Video (Wideo) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .731 Other (Inne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .731 Digimarc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .732 Browse Filters Online (Przeglądaj filtry online). . . . . . . . . . . .732 SpiS treści 11 Poleć książkęKup książkę Część czwarta: Drukowanie i internet ROZDZIAŁ 16. ROZDZIAŁ 17. Photoshop i drukowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 733 WYSIWYG — drukowanie to wyzwanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .733 O zakresach barw i profilach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .734 Kalibrowanie monitora. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .736 Skalowanie i zmiana formatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .737 Formaty preferowane przez drukarnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . .737 Skalowanie obrazu i zapisywanie go w formacie TIFF . . . . .738 Skalowanie obrazu i zapisywanie go w formacie PDF . . . . .740 Drukowanie na drukarce atramentowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .744 Drukowanie na profesjonalnej maszynie drukarskiej . . . . . . . .752 Konwersja zdjęć RGB na CMYK za pomocą wbudowanych profilów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .754 Niestandardowe konwersje z RGB na CMYK . . . . . . . . . . . . . .755 Zastosowanie kolorów dodatkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .756 Drukowanie bichromii (obrazów wielotonalnych) . . . . . . . .763 Drukowanie wyciągów barwnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .767 Próby ekranowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .767 Wydruki próbne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .769 Drukowanie na maszynie cyfrowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .771 Drukowanie obrazów RGB na maszynach cyfrowych . . . . .772 Drukowanie obrazów CMYK na maszynach cyfrowych . . .772 Drukowanie kolorów dodatkowych na maszynach cyfrowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .773 Drukowanie wielu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .773 Prezentacja PDF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .774 Stykówka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .775 Podsumowanie, czyli porady o bezstresowym drukowaniu. . . 776 Photoshop i internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 779 Opracowywanie zdjęć na potrzeby WWW i poczty elektronicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .779 Skalowanie obrazu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .780 Wybór optymalnego formatu pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .783 Zapisywanie i kompresowanie plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . .786 Animowanie obrazu GIF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .794 Edytowanie animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .797 Zapisywanie animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .799 Projektowanie ikony wyświetlanej na pasku adresu . . . . . . . . .799 Tworzenie makiet stron WWW oraz map obrazków. . . . . . . . . .802 Dzielenie gotowego projektu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .803 Modyfikowanie plasterków. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .804 Zapisywanie plasterków. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .809 Ochrona obrazów publikowanych w internecie . . . . . . . . . . . . .810 Osadzanie danych o prawach autorskich. . . . . . . . . . . . . . . . .810 Oznaczanie zdjęć znakiem wodnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .811 Tworzenie internetowych galerii zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .814 12 SpiS treści Poleć książkęKup książkę Część piąta: Potęga Photoshopa ROZDZIAŁ 18. ROZDZIAŁ 19. ROZDZIAŁ 20. Operacje — sposób na wydajniejszą pracę . . . . 819 Panel Actions (Operacje) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .820 Zastosowanie operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .822 Tworzenie operacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .825 Uruchamianie operacji na folderze plików . . . . . . . . . . . . . . .828 Zarządzanie operacjami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .832 Edytowanie operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .834 Tworzenie dropletów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .835 Udostępnianie operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .836 Wczytywanie operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .837 Zapisywanie operacji w postaci zestawu . . . . . . . . . . . . . . . . .838 Pluginy, czyli na Photoshopie świat się nie kończy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 839 Dodawanie i usuwanie rozszerzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .840 Zarządzanie rozszerzeniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .842 Usuwanie szumu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .842 Noiseware . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .843 Dfine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .843 Noise Ninja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .845 Tworzenie zaznaczeń i maskowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .845 Fluid Mask . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .845 Perfect Mask . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .846 Korekcja koloru i poprawianie wyglądu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . .847 Viveza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .847 Color Efex Pro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .848 Perfect Portrait. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .848 PhotoTune. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .849 PhotoTools . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .850 Inne rozszerzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .851 Silver Efex Pro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .851 Perfect Resize. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .852 HDR Efex Pro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .852 Eye Candy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .852 SiteGrinder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .852 Dashboard Pro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .853 Photoshop i wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 855 Tworzenie pierwszego projektu wideo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .856 Otwieranie oraz importowanie wideoklipów. . . . . . . . . . . . . . . .857 Filmy jako obiekty inteligentne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .859 Słów kilka o panelu Timeline (Oś czasu) . . . . . . . . . . . . . . . . . .860 Edycja wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .861 Zmiana długości wideoklipu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .861 Dodawanie przejść. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .863 SpiS treści 13 Poleć książkęKup książkę Dzielenie wideoklipów i usuwanie ich fragmentów. . . . . . .865 Dodawanie napisów, logo i elementów graficznych . . . . . .866 Dodawanie ścieżek dźwiękowych i sterowanie nimi . . . . . .868 Animowanie obiektów i efekty specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . .871 Tworzenie i usuwanie klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . . . . .871 Edytowanie i kopiowanie klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . .873 Wybieranie metody interpolacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .873 Animowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .874 Animowanie masek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .876 Rotoskopia i „łuski cebuli” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .877 Oświetlenie globalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .878 Dodawanie komentarzy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .880 Dodawanie warstw wypełniających i korekcyjnych . . . . . . . . . .881 Barwienie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .882 Zmiana czasu trwania warstw wypełniających i korekcyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .882 Tworzenie stylów warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .883 Filtry inteligentne i wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .884 Klonowanie i retuszowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .885 Eksportowanie filmów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .885 Korzystanie z projektu w innych programach do edycji wideo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .888 Dodatkowe źródła informacji o edycji wideo . . . . . . . . . . . . . . . .888 Obsługa programu Adobe Bridge . . . . . . . . . . . . . 889 Przeglądanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .889 Importowanie zdjęć i zarządzanie nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .893 Tryb recenzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .894 Sortowanie oraz filtrowanie zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .897 Tworzenie kolekcji zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .898 Grupowanie zdjęć w stosy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .901 Otwieranie zdjęć w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . .902 Prezentowanie prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .902 Tworzenie pokazu slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .902 Panel Export (Eksportuj). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .904 Eksportowanie zdjęć w formacie PDF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .906 Tworzenie internetowej galerii zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .907 Obsługa panelu Mini Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .907 ROZDZIAŁ 21. Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 911 14 SpiS treści Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 10 Manipulowanie rzeczywistością — usuwanie i przesuwanie Nie jest żadną tajemnicą, że modelki zdobiące okładki magazynów zosta- ły uprzednio w każdym calu upiększone w Photoshopie; poddane cyfrowe- mu odpowiednikowi wszystkich operacji plastycznych, jakie można sobie wy- obrazić: wygładzaniu skóry, usuwaniu przebarwień, wyszczuplaniu i tak dalej. Z tymi i wieloma innymi sztuczkami zapoznasz się w tym rozdziale, ale ich znajomość nie oznacza, że trzeba je stosować na każdej fotografii. łatwo dać się ponieść tego rodzaju poprawkom, ale wiedz, że wielkie umiejętności w zakresie manipulacji rze- czywistością to także wielka odpowiedzialność. Sztuka polega na tym, by za pomocą technik retuszu poprawiać wygląd modeli i nie popaść przy tym w sztuczność. jeśli na przykład będzie Cię kusiło, aby całkowicie usunąć komuś zmarszczki, lepiej je de- likatnie zatuszuj. jeśli będziesz chciał odchudzić kogoś o 15 kilogramów, poprzestań na 3 – 5 kilogramach. to rzekłszy, pragnę Cię zapewnić, że w odrobinie próżności nie ma nic złego, a świa- domość tego, że dzięki Photoshopowi można w razie potrzeby łatwo pozbyć się pryszcza, wybielić zęby i usunąć efekt czerwonych oczu, jest niezwykle przyjem- na. (Poza tym po prostu lepiej nie wypuszczać w świat własnych zdjęć przed solid- ną dawką retuszu). Po zapoznaniu się z tym rozdziałem będziesz umiał retuszować błyszczące miejsca na skórze, wygładzać zbędne fałdki i poprawiać oczy tak, by na- brały blasku. Wierz mi; sława zręcznego ulepszacza portretów już wkrótce lotem bły- skawicy obleci nawet najdalsze grono znajomych! UWaga W „New Yorkerze” ukazał się kiedyś artykuł poświęcony mistrzom Photoshopa zajmującym się retuszem zdjęć modelek. Możesz się z nim zapoznać pod adresem http://www.lesa.in/nyretouching4. tego rodzaju poprawki nie ograniczają się do zdjęć ludzi. Photoshopa można użyć do usuwania obiektów z różnych zdjęć, do przenoszenia fragmentów kompozy- cji z miejsca na miejsce oraz do najróżniejszych deformacji i modyfikacji za pomo- 4 artykuł w języku angielskim — przyp. tłum. 455 Poleć książkęKup książkę WieLCy UZDRaWiaCZe cą poleceń takich jak Puppet Warp (Wypaczenie marionetkowe) czy funkcji wyko- rzystujących algorytmy wypełniania z uwzględnieniem zawartości. Photoshop CS6 jest wyposażony w dwa nowe narzędzia do manipulowania rzeczywistością: Patch (Łatka) z funkcją uwzględniania zawartości oraz Content-Aware Move (Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości). W tym rozdziale znajdziesz porady i wskazówki, które pozwolą Ci zrobić z posiadany- mi zdjęciami wszystko, o czym do tej pory tylko marzyłeś. wielcy uzdrawiacze jedne z najprostszych zabiegów retuszerskich polegają na usunięciu ciemnych krę- gów i worków pod oczami, a także na wyeliminowaniu rozmaitych przebarwień i pryszczy. Kiedyś trzeba było w tym celu klonować (powielać) fragmenty skóry i za- słaniać nimi wybrany detal, co tak naprawdę nigdy nie wyglądało naturalnie: różnice w fakturze i karnacji zawsze rzucały się w oczy. obecnie Photoshop jest wyposażony w znakomite narzędzia opracowane specjalnie do retuszowania skóry. Zamiast łatać skórę za pomocą klonowania, narzędzia te umożliwiają precyzyjne dopasowanie ko- piowanego detalu do docelowego otoczenia w sposób zapewniający zgodność to- nacji i faktury obydwu fragmentów (patrz rysunek 10.1). Rysunek 10.1. U góry: Oto czarodziejskie narzędzia Photoshopa do retuszowania zdjęć, a wśród nich nowość z wersji CS6 — narzędzie Content-Aware Move (Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości), omówione w dalszej części tego rozdziału, na stronie 494. Na dole: Piegi i przebarwienia widoczne na twarzy tego mężczyzny oraz kolczyk w brwi zupełnie zniknęły. Wystarczyło kilka kliknięć i przeciągnięć tu i ówdzie, by dyskretnie upiększyć ten portret. Zostawiłam jaśniejsze piegi i nie usuwałam zupełnie worków pod oczami, a jedynie rozjaśniłam je na tyle, by nie zwracały na siebie uwagi 456 PhotoShoP CS6/CS6 PL. NieofiCjaLNy PoDRęCZNiK Poleć książkęKup książkę UWaga Kilka pierwszych narzędzi opisanych w tej części rozdziału — Spot Healing Brush (Punkto- wy pędzel korygujący), Healing Brush (Pędzel korygujący) oraz Patch (Łatka) — znajduje się w tym samym zestawie na pasku narzędzi. Aby uaktywnić ostatnio używane narzędzie z tej grupy, naciśnij klawisz J. Z kolei za pomocą skrótu Shift+J możesz cyklicznie je przełączać, aż włączysz potrzebne. WieLCy UZDRaWiaCZe narzędzie spot Healing brush (Punktowy pędzel korygujący) Kursor tego narzędzia ma kształt okręgu, co znakomicie się sprawdza przy retuszo- waniu mankamentów o owalnym kształcie, takich jak piegi, przebarwienia itp. jak do żadnego innego narzędzia, określenie „retusz jednym kliknięciem” pasuje do niego jak ulał — nie musisz nim malować (choć możesz). Po kliknięciu w wybranym miej- scu Photoshop analizuje fragmenty znajdujące się tuż poza obrębem kursora i łączy je z fragmentami znajdującymi się w jego wnętrzu. omawiane narzędzie doskona- le nadaje się do retuszowania portretów, usuwania pyłków i plamek ze starych, ze- skanowanych odbitek oraz do korygowania wszystkiego, co ma z grubsza owalny kształt. Ponadto możesz go użyć na przykład do usuwania linii wysokiego napięcia, zwłaszcza jeśli biegną one na jednolitym tle (na przykład nieba), bądź do retuszo- wania rozdarć i zadrapań na starych, zeskanowanych fotografiach. Zaś po włączeniu opcji Content-Aware Fill (Uwzględnianie zawartości), o której przeczytasz za chwilę, za pomocą narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) możesz w niemal czarodziejski sposób pozbywać się ze zdjęć wszelkich niepożądanych detali. aby wypróbować narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący), po pro- stu je włącz za pomocą paska narzędzi (poznasz je po symbolu plasterka z kółkiem) lub klawisza J. Następnie umieść kursor na przykład ponad piegiem do usunięcia i na- daj wskaźnikowi średnicę nieco większą od poprawianego detalu (patrz rysunek 10.2). Rysunek 10.2. Kluczem do sukcesu w przypadku narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) jest nadanie kursorowi pędzla średnicy nieznacznie większej od rozmiarów korygowanego detalu. Rozmiar kursora można zmienić za pomocą przybornika końcówek pędzla po lewej stronie paska opcji w panelu Brush Presets (Ustawienia predefiniowane pędzla) — patrz strona 551, albo klawiszy nawiasów kwadratowych: naciśnij klawisz [, aby zmniejszyć średnicę końcówki, albo ], aby ją powiększyć. Kolejny sposób polega na naciśnięciu klawisza Alt, wciśnięciu prawego przycisku myszy (naciśnięciu Control+Option w Mac OS) i przeciągnięciu wskaźnikiem w lewą lub w prawą stronę RoZDZiał 10. ManiPUlowanie rzeczywisTością — UsUwanie i PrzesUwanie 457 Poleć książkęKup książkę WieLCy UZDRaWiaCZe o działaniu narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) decydują ustawienia zgromadzone na pasku opcji: • Mode (Tryb) — na tej liście znajdują się niektóre spośród trybów mieszania omówionych w rozdziale 7.: Replace (Wymień), Multiply (Pomnóż), Screen (Ekran), Darken (Ciemniej), Lighten (Jaśniej), Color (Kolor) oraz Luminosity (Jasność). tryb Replace (Wymień) jest charakterystyczny dla pędzli korygujących — zwykłe- go i punktowego — i przydaje się zwłaszcza w przypadku końcówek o mięk- kich krawędziach, gdyż pozwala zapobiec nadmiernemu zniwelowaniu detali i faktury obrazu w okolicach brzegów kursora. W większości przypadków tryb Normal (Zwykły) zupełnie wystarcza. • Type (Typ) — ta grupa ustawień decyduje o tym, które fragmenty obrazu Photoshop uwzględnia przy retuszu. Do wyboru są trzy możliwości: − Proximity Match (Zgodność z otoczeniem) — po wybraniu tej opcji do wy- retuszowania detalu Photoshop użyje fragmentów obrazu znajdujących się tuż poza krawędzią kursora. − Create Texture (Utwórz teksturę) — wybierz tę opcję, jeśli obszar przezna- czony do wyretuszowania jest otoczony mrowiem detali. Zamiast uwzględ- niać fragmenty znajdujące się poza obrębem kursora, Photoshop postara się odtworzyć teksturę obrazu na podstawie pikseli znajdujących się we- wnątrz wskaźnika. − Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) — ta opcja to magia w naj- czystszej postaci; nic więc dziwnego, że jest domyślnie włączona. Doskonale nadaje się do usuwania ze zdjęć różnych obiektów, takich jak linie wyso- kiego napięcia, zabłąkane krowy, byli narzeczeni itp. Retusz może polegać na pojedynczym kliknięciu albo zamalowaniu detalu przeznaczonego do wyretuszowania. Po wykonaniu jednej z tych czynności Photoshop wypeł- ni wskazany obszar fakturą wygenerowaną na podstawie sąsiednich frag- mentów obrazu. to zadziwiające, ale algorytm tej opcji radzi sobie z two- rzeniem nawet bardzo skomplikowanych deseni, takich jak ceglane ściany. Zobaczyć znaczy uwierzyć, więc koniecznie zapoznaj się z przykładem po- kazanym na rysunku 10.3. opcja Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) jest dostępna także w przypadku narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) oraz polecenia Fill (Wypełnij), o którym przeczytasz w dalszej części rozdziału. WSKaZóWKa Chcesz wypróbować opcję Content-Aware (Uwzględnianie zawartości)? Pobierz przykładowy plik o nazwie Fence.jpg wraz z innymi materiałami pomocniczymi z serwera FTP pod adresem ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pcs6np.zip. • Sample All Layers (Próbkuj wszystkie warstwy) — włącz tę opcję, jeśli chciał- byś, aby Photoshop pobierał próbkę obrazu ze wszystkich warstw, a nie tylko z jednej, bieżącej. opcja ta umożliwia ponadto wykonywanie poprawek na in- nej warstwie dokumentu niż źródłowa: po prostu utwórz nową warstwę po- 458 PhotoShoP CS6/CS6 PL. NieofiCjaLNy PoDRęCZNiK Poleć książkęKup książkę WieLCy UZDRaWiaCZe Rysunek 10.3. U góry: Wokół obiektu przeznaczonego do usunięcia powinno być trochę wolnego miejsca, tak jak w tym przypadku: zauważ, że ponad i pod ogrodzeniem pokazanym na zdjęciu widnieją dostatecznie duże połacie śniegu, aby omawiana sztuczka sprawdziła się bez zarzutu. Po włączeniu opcji Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) oraz Sample All Layers (Próbkuj wszystkie warstwy) na pasku opcji narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) — patrz rysunek — płot można usunąć bez śladu. Na dole: Przy zamalowywaniu płotu Photoshop oznacza wykonane pociągnięcia ciemnym odcieniem szarości (w kółku, po lewej stronie). Po zwolnieniu przycisku myszy Photoshop powieli i przetworzy sąsiednie fragmenty obrazu w taki sposób, by płot zniknął, jakby nigdy go nie było. Jak widać w panelu Layers (Warstwy), pokazanym na rysunku po prawej stronie, sztuczka z usunięciem płotu odbyła się na osobnej warstwie obrazu, a otrzymane w ten sposób wolne miejsce aż nadto wystarczyło do umieszczenia w projekcie stosownego napisu nad warstwą ze zdjęciem i upewnij się, że jest aktywna. jeśli po tych przygo- towaniach klikniesz jakiś detal, aby go wyretuszować, poprawka zostanie na- niesiona na nową warstwę. ta technika niezmiernie uelastycznia pracę z pro- jektem: jeśli uznasz, że efekt retuszu jest trochę przesadzony, możesz wyma- zać niektóre fragmenty nowej warstwy lub zmniejszyć wartość jej parametru Opacity (Krycie), aby w pewnym stopniu zneutralizować poprawkę. • Always use Pressure for Size (Zawsze używaj opcji Nacisk w polu Rozmiar) — ten przycisk, opatrzony symbolem przypominającym pióro z okręgami, jest przeznaczony dla użytkowników tabletów (strona 570). Umożliwia on regulo- wanie średnicy końcówki narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel kory- gujący) poprzez zmianę siły nacisku piórka (czyli specjalnego pisaka dołączane- go do tabletów). Silniejsze dociśnięcie pisaka powoduje zwiększenie średnicy pędzla, zaś lżejsze — zmniejszenie jej. RoZDZiał 10. ManiPUlowanie rzeczywisTością — UsUwanie i PrzesUwanie 459 Poleć książkęKup książkę WieLCy UZDRaWiaCZe Zastosowanie opcji Content-Aware (uwzględnianie zawartości) jeśli wokół retuszowanego fragmentu znajduje się sporo „zdrowych” miejsc, z któ- rych można pobrać próbkę obrazu, opcja Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) sprawdza się bez zarzutu. ale jeśli chciałbyś przeprowadzić precyzyjną operację chirurgiczną na pikselach — powiedzmy, że obiekt przeznaczony do usunięcia znajduje się tuż obok detalu, któ- ry chcesz zachować — lepiej najpierw utworzyć zaznaczenie i wypełnić je za pomo- cą polecenia Fill (Wypełnij), które także umożliwia skorzystanie z funkcji uwzględnia- nia zawartości. W taki sposób usunęłam na przykład jedną z krów na zdjęciu 10.4. Rysunek 10.4. U góry: Pomiędzy krowami nie ma wiele miejsca, więc przed wyretuszowaniem jednego ze zwierząt dobrze będzie je zaznaczyć. Aby Photoshop całkowicie usunął retuszowany obiekt (i nie zostawił dziwnie wyglądających pozostałości), musisz ująć w zaznaczeniu choć odrobinę tła. Możesz to zrobić na przykład za pomocą polecenia Expand (Rozszerzanie). Pośrodku: Po utworzeniu zaznaczenia i rozszerzeniu go użyj polecenia Fill (Wypełnij) z opcją Content-Aware (Uwzględnianie zawartości), aby wypełnić wyselekcjonowany fragment łatką utworzoną na podstawie próbek pobranych z sąsiednich miejsc obrazu. Na dole: Uzyskany efekt przerósł moje najśmielsze oczekiwania! A dzięki uprzedniemu powieleniu warstwy ze zdjęciem oryginał pozostał nienaruszony. Chcesz wykonać ćwiczenie na tym samym przykładzie? Pobierz plik o nazwie Cows.jpg wraz z innymi materiałami pomocniczymi z serwera FTP pod adresem ftp:// ftp.helion.pl/przyklady/pcs6np.zip 460 PhotoShoP CS6/CS6 PL. NieofiCjaLNy PoDRęCZNiK Poleć książkęKup książkę WSKaZóWKa Opcja Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) w ustawieniach polecenia Fill (Wy- pełnij) sprawdza się najlepiej, w przypadku gdy obiekt przeznaczony do usunięcia jest otoczony dość dużym, pustym obszarem tła. Jeśli zatem planujesz użyć polecenia Fill (Wypełnij) do rozprawienia się z jakimś fragmentem kompozycji, to lepiej zrób to, zanim wykadrujesz zdjęcie. WieLCy UZDRaWiaCZe klInIkA ZAAWAnsOWAnegO użyTkOWnIkA Korygowanie plamek w Camera Raw Jeśli zauważysz, że co rusz używasz narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) do usunięcia irytujących plamek, które na każdym kolejnym zdjęciu pojawiają się w tym samym miejscu, to znaczy, że ich przyczyną jest najprawdopo- dobniej drobny pyłek na sensorze aparatu. Zabierz aparat do zaufanego serwisu i poproś o jego wyczyszczenie albo zaj- mij się tym sam, jeśli masz odpowiednie narzędzie i odrobi- nę śmiałości. Naprawienie aparatu nie rozwiąże wprawdzie problemów z już wykonanymi zdjęciami, ale od czego mamy Camera Raw! Moduł ten można zatrudnić do automatycznego usunięcia przebrzydłych cętek. Oto jak należy to zrobić: 1. Otwórz wszystkie „poplamione” zdjęcia w module Camera Raw (patrz strona 83). 2. W oknie Camera Raw naciśnij klawisz B, aby włączyć narzędzie Spot Removal (Redukcja punktów), klik- nij plamkę do usunięcia i nie zwalniaj przycisku my- szy. Gdy na ekranie pojawi się biało-czerwony okrąg, przeciągnij kursorem, aby dopasować średnicę tego okręgu do wielkości retuszowanego detalu. (Po zwy- kłym kliknięciu okrąg będzie bardzo malutki, więc le- piej od razu trochę go powiększyć, by można było bez trudu go dostrzec). Do zmiany średnicy końcówki moż- na też użyć suwaka Radius (Promień), znajdującego się po prawej stronie okna Camera Raw. Twoim celem po- winno być nadanie kursorowi śr
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Photoshop CS6/CS6 PL. Nieoficjalny podręcznik
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: