Nowa biblia użytkowników Photoshopa!
Adobe Photoshop to niedościgniony lider wśród programów do obróbki grafiki rastrowej. Jego najnowsza wersja - oznaczona symbolem CS6 - ujrzała światło dzienne i znowu zaskoczyła użytkowników. Genialny, niepowtarzalny i wyjątkowo użyteczny interfejs użytkownika, ogrom możliwości, świetna dokumentacja oraz doskonała integracja z innymi narzędziami firmy Adobe - to wszystko składa się na ukochane narzędzie wszystkich profesjonalistów.
Oddajemy w Twoje ręce kolejną książkę z serii 'Nieoficjalny podręcznik' . Książkę, o której sam Scott Kelby pisze: 'Moim zdaniem jest to nowa biblia dla użytkowników Photoshopa'. Co w niej znajdziesz? Niezwykle przystępnie opisane techniki pracy z programem. Nawigacja w gąszczu plików, zaznaczanie obszarów, korygowanie kolorów, kadrowanie, skalowanie i obracanie to tylko część umiejętności, które już wkrótce opanujesz. Ponadto poznasz wręcz magiczne narzędzia do manipulowania obiektami na zdjęciu, sposoby rysowania obiektów wektorowych oraz zasady przygotowywania grafiki do druku. Książka ta jest obowiązkową lekturą dla każdego użytkownika Photoshopa CS6 - zarówno amatora, jak i profesjonalisty.
Sprawdź, jak wykorzystać Adobe Photoshop do:
zaawansowanego retuszu zdjęć
przygotowywania grafik na potrzeby stron WWW
łączenia obrazów
tworzenia grafik HDR
Sprawdź możliwości najnowszej wersji Photoshopa CS6!
Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: Photoshop CS6: The Missing Manual
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
Skład: Marcin Chłąd
ISBN: 978-83-246-6368-2
© 2013 Helion S.A.
Authorized Polish translation of the English edition
Photoshop CS6: The Missing Manual,
ISBN: 9781449316150 © 2012 Lesa Snider
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc.,
which owns or controls all rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any
form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording
or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich
wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych
lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/pcs6np
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Nieoficjalna czołówka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
O autorce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
O zespole redakcyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Podziękowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Co nowego w Photoshopie CS6? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
O tej książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Struktura książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Dla fotografów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Podstawy podstaw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
O/ukośnikach/między/poleceniami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Przykładowe pliki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Część pierwsza: Podstawy
ROZDZIAŁ 1.
Photoshop CS6 . Wycieczka z przewodnikiem . . . 31
Spotkanie z ramką aplikacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Niezastąpiony pasek opcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Zmiana trybów ekranowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Zmiana wyglądu Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Obsługa paneli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Konfigurowanie przestrzeni roboczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Pasek narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Często używane panele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
Cofanie to podstawa! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45
Jak daleko w przeszłość można się wybrać? . . . . . . . . . . . . . . .46
Cofanie się w czasie za pomocą panelu History (Historia). . .46
Pędzel historii. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Polecenie Revert (Przywróć) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
Konfigurowanie preferencji Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
General (Ogólne). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Interface (Interfejs). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
File Handling (Obsługa plików) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Performance (Wydajność) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Cursors (Kursory). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Transparency and Gamut
(Przezroczystość i przestrzeń kolorów) . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Units Rulers (Jednostki i miarki). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
3
Poleć książkęKup książkęROZDZIAŁ 2.
ROZDZIAŁ 3.
Guides, Grid and Slices (Linie pomocnicze, siatka i plasterki). .57
Plug-ins (Wtyczki). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Type (Tekst). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Korzystanie z predefiniowanych ustawień . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Udostępnianie ustawień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
Otwieranie, przeglądanie
oraz zapisywanie plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Gotowe szablony dokumentów Photoshopa . . . . . . . . . . . . . .66
Ustawianie rozmiaru i rozdzielczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
Wybór trybu kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Wybieranie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Ustawienia zaawansowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
Zapisywanie plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Formaty plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Otwieranie istniejącego dokumentu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Okno dialogowe Open (Otwórz) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Otwieranie plików w postaci obiektów inteligentnych. . . . .79
Otwieranie ostatnio edytowanych plików. . . . . . . . . . . . . . . . .80
Obsługa dokumentów PDF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Skanowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
Obsługa plików RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Powielanie plików. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Konfigurowanie podglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Powiększanie i zmniejszanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Przesuwanie podglądu obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88
Jak się nie zgubić, czyli o panelu Navigator (Nawigator) . . .90
Obracanie obszaru roboczego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Układanie otwartych okien. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92
Linie pomocnicze, siatki i miarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Miarki oraz linie pomocnicze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
Narzędzie Ruler (Miarka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Warstwy — klucz do nieinwazyjnej
edycji obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Najważniejsze informacje o warstwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
Panel Layers (Warstwy). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Uaktywnianie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104
Tworzenie nowych warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Ukrywanie i wyświetlanie warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110
Zmiana kolejności warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Powielanie oraz usuwanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Kopiowanie i wklejanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Wypełnianie warstwy kolorem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Zmiana stopnia krycia i wypełnienia warstw . . . . . . . . . . . . .124
Skalowanie i obracanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Przesuwanie i wyrównywanie warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
4
SpiS treści
Poleć książkęKup książkęROZDZIAŁ 4.
Zarządzanie warstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
Nazywanie warstw oraz oznaczanie ich kolorami. . . . . . . . .132
Łączenie i blokowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
Grupowanie warstw w folderach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
Kompozycje warstw — zapisywanie różnych
wariantów projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Rasteryzowanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
Scalanie warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .141
Mieszanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Maski warstw — cyfrowa taśma maskująca . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Tworzenie masek warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Zastosowanie masek warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
Edytowanie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150
Obsługa obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
Tworzenie obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
Zarządzanie obiektami inteligentnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
Style warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
Zarządzanie stylami warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Panel Styles (Style) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164
Zaznaczenia — wybieranie fragmentów
do edycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Podstawy tworzenia zaznaczeń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167
Zaprzyjaźnij się z maszerującymi mrówkami . . . . . . . . . . . . .168
Zaznaczanie na podstawie kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Narzędzia do tworzenia zaznaczeń prostokątnych
i owalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Zaznaczanie pojedynczych rzędów i kolumn. . . . . . . . . . . . .177
Wektorowe narzędzia kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178
Zaznaczanie na podstawie koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180
Narzędzie Quick Selection (Szybkie zaznaczanie). . . . . . . . .181
Narzędzie Magic Wand (Różdżka). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183
Polecenie Color Range (Zakres kolorów) . . . . . . . . . . . . . . . . .186
Narzędzia Background Eraser (Gumka tła)
i Magic Eraser (Magiczna gumka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190
Zaznaczanie obszarów o nieregularnych kształtach . . . . . . . . .194
Narzędzia Lasso. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195
Zaznaczanie za pomocą narzędzia Pen (Pióro). . . . . . . . . . . .199
Tworzenie zaznaczeń na podstawie kanałów. . . . . . . . . . . . .199
Łączenie narzędzi zaznaczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200
Modyfikowanie zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201
Poprawianie krawędzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201
Korygowanie otoczek krawędzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .207
Tworzenie zaznaczeń w kształcie ramek. . . . . . . . . . . . . . . . . .209
Przekształcanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
Obsługa trybu Quick Mask (Szybka maska). . . . . . . . . . . . . . .211
Przenoszenie zaznaczeń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .213
Zapisywanie zaznaczenia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215
Wypełnianie zaznaczeń kolorami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
Obrysowywanie zaznaczeń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
SpiS treści
5
Poleć książkęKup książkęCzęść druga:
Edytowanie zdjęć
ROZDZIAŁ 5.
ROZDZIAŁ 6.
Korygowanie kolorów za pomocą kanałów . . . . 219
O kolorach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220
Tryb RGB a tryb CMYK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .221
Rzut oka na panel Channels (Kanały). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .222
O kanałach kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Kanały RGB . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227
Kanały CMYK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .229
Kanały kolorów dodatkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Kanały Lab. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Tryb wielokanałowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234
Tryby jednokanałowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .234
Wszechpotężny kanał alfa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235
Tworzenie kanału alfa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235
Edytowanie kanałów alfa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
Tworzenie zaznaczenia na podstawie kanału alfa. . . . . . . . .238
Usuwanie kanałów alfa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239
Najprostsze sztuczki z kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .239
Zaznaczanie obiektów za pomocą kanałów . . . . . . . . . . . . . .239
Tworzenie efektu sylwetki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .245
Rozjaśnianie i przyciemnianie kanałów . . . . . . . . . . . . . . . . . .247
Łączenie kanałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .248
Wyostrzanie poszczególnych kanałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
Kadrowanie, skalowanie i obracanie . . . . . . . . . . 253
Kadrowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254
Reguła trójpodziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254
Twórcze kadrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .255
Narzędzie Crop (Kadrowanie). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256
Kadrowanie za pomocą narzędzi zaznaczeń. . . . . . . . . . . . . .264
Przycinanie zdjęć do określonego rozmiaru . . . . . . . . . . . . . .265
Kadrowanie i prostowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266
Kadrowanie i prostowanie w Camera Raw. . . . . . . . . . . . . . . .268
Skalowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .271
Piksele a rozdzielczość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272
Wszechwładne okno dialogowe Image Size
(Rozmiar obrazu). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .273
Skalowanie obrazów na potrzeby druku . . . . . . . . . . . . . . . . .279
Skalowanie zdjęć do wysłania e-mailem
i umieszczenia na stronie WWW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .282
Skalowanie zdjęć z internetu na potrzeby druku . . . . . . . . .284
Skalowanie zdjęć na potrzeby prezentacji. . . . . . . . . . . . . . . .285
Skalowanie obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .287
Automatyczne skalowanie za pomocą skryptu
Image Processor (Procesor obrazów). . . . . . . . . . . . . . . . . .287
Zmiana rozmiarów obszaru roboczego . . . . . . . . . . . . . . . . . .290
6
SpiS treści
Poleć książkęKup książkęROZDZIAŁ 7.
ROZDZIAŁ 8.
Skalowanie z uwzględnieniem zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
Obracanie i zniekształcanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295
Proste obracanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295
Transformacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .296
Łączenie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
Wycinanki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306
Wklejanie do zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308
Zamiana nieba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312
Płynne łączenie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314
Miękkie wymazywanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314
Miękkie pędzle i maski warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315
Maski gradientów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .317
Tryby mieszania warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .319
Tryby Normal (Zwykły) i Dissolve (Rozpuszczanie) . . . . . . . .320
Tryby przyciemniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .321
Tryby rozjaśniające. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .324
Tryby zmieniające kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .326
Tryby porównujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330
Tryby mieszania na bazie własności barw . . . . . . . . . . . . . . . .330
Ukrywanie tła za pomocą suwaków mieszania . . . . . . . . . . . . . .332
Automatyczne wyrównywanie warstw
i polecenie Photomerge. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .334
Tworzenie zdjęć panoramicznych za pomocą
polecenia Photomerge. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .337
Automatyczne mieszanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .338
Klonowanie między dokumentami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .340
Łączenie elementów wektorowych i rastrowych. . . . . . . . . . . . .344
Mapowanie obrazów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348
Usuwanie, zmienianie i dodawanie kolorów . . . 353
Usuwanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .353
Warstwy korekcyjne Black White (Czarno-biały) . . . . . . . .354
Warstwy korekcyjne typu Gradient Map
(Mapa gradientu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .358
Kanał Lightness (Jasność) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .359
Skala szarości w module Camera Raw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .360
Częściowe barwienie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
Tworzenie przejść od koloru do czerni i bieli . . . . . . . . . . . . .364
Bardzo kontrastowy obraz w czerni i bieli . . . . . . . . . . . . . . . .366
Jasna tonacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
Ach, te bichromie!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
Zmiana kolorystyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .372
Warstwy korekcyjne Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie) . . . 372
Tryb mieszania Hue (Barwa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379
Zastępowanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .379
Warstwy korekcyjne Selective Color (Kolor selektywny). . .380
Dopasowywanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .382
SpiS treści
7
Poleć książkęKup książkęROZDZIAŁ 9.
ROZDZIAŁ 10.
Warstwy korekcyjne Photo Filter (Filtr fotograficzny) . . . . .383
Efekt posteryzacji — patent na tworzenie kreskówek. . . . .384
Negatywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .385
Dodawanie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386
Kolorowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386
Dodawanie jednolitych obszarów barw. . . . . . . . . . . . . . . . . .388
Popraw naturalny wschód (albo zachód) słońca . . . . . . . . . .390
Korygowanie kolorystyki oraz ekspozycji . . . . . 395
Automatyczne ulepszacze zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .396
Korekcja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .397
Korygowanie ekspozycji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .400
Korygowanie zdjęć w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . .408
Zmiana balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .409
Korygowanie ekspozycji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .412
Akcentowanie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .414
Narzędzie Adjustment Brush (Pędzel korekty)
w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .415
Filtry gradientowe w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .418
Jeszcze więcej zabawy z Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419
Obsługa polecenia Levels (Poziomy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419
Histogram, czyli góry informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .420
Suwaki w oknie dialogowym Levels (Poziomy) . . . . . . . . . . .422
Kroplomierze warstwy Levels (Poziomy) . . . . . . . . . . . . . . . . .426
Korygowanie na podstawie wartości liczbowych . . . . . . . . .429
Korygowanie koloru skóry. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .434
Obsługa polecenia Curves (Krzywe). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .435
Zmiana kontrastu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .441
Tworzenie obrazów HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .444
Akcentowanie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .448
Wzmacnianie kolorów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .449
Korygowanie barwy i nasycenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .450
Akcentowanie barw w trybie Lab . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .450
Ratowanie przypadków beznadziejnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .453
Manipulowanie rzeczywistością
— usuwanie i przesuwanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 455
Wielcy uzdrawiacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .456
Narzędzie Spot Healing Brush
(Punktowy pędzel korygujący) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .457
Zastosowanie opcji Content-Aware
(Uwzględnianie zawartości) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .460
Narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący) . . . . . . . . . . . .462
Narzędzie Patch (Łatka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .465
Retuszowanie odblasków światła oraz cieni . . . . . . . . . . . . . . . . .469
Wybielanie zębów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .471
Bezkonkurencyjne kuracje odchudzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . .474
Korygowanie obwisłych podbródków . . . . . . . . . . . . . . . . . . .474
8
SpiS treści
Poleć książkęKup książkęKorygowanie fałdów skóry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .475
Wyszczuplanie przy użyciu polecenia Free Transform
(Przekształć swobodnie). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .478
Upiększanie skóry. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .480
Miejscowe wygładzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .481
Blask luksusu w zasięgu ręki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .482
Tuszowanie zmarszczek poprzez rozjaśnianie
i przyciemnianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .484
Oczy jak marzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .487
Upiększanie oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .487
Usuwanie efektu czerwonych oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .489
Korygowanie efektu białych źrenic u zwierząt. . . . . . . . . . . .492
Inne przykłady twórczego szaleństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .494
Przenoszenie obiektów i edytowanie kompozycji
za pomocą narzędzia Content-Aware Move
(Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości) . . . . . . . . . .495
Modelowanie obiektów za pomocą polecenia
Puppet Warp (Wypaczenie marionetkowe). . . . . . . . . . . .496
Sztuka wyostrzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 503
Na czym polega wyostrzanie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .504
Proste wyostrzanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .505
Wyostrzanie za pomocą filtra Unsharp Mask
(Maska wyostrzająca) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .508
Filtr Smart Sharpen (Inteligentne wyostrzenie) . . . . . . . . . . .512
Wyostrzanie za pomocą filtra High Pass
(Górnoprzepustowy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .515
Wyostrzanie wielowarstwowych projektów . . . . . . . . . . . . . .516
Wyostrzanie wybranych fragmentów zdjęcia. . . . . . . . . . . . .519
Zaawansowane techniki wyostrzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .523
Tworzenie maski krawędzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .523
Wyostrzanie w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .528
Wyostrzanie ogólne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .529
Wyostrzanie miejscowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .531
ROZDZIAŁ 11.
Część trzecia: Artystyczna dusza Photoshopa
ROZDZIAŁ 12.
Malowanie w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 533
Podstawy teorii barw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .534
Dobór palety barw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .536
Zastosowanie koła barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .536
Obsługa panelu Kuler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .538
Inne narzędzia do generowania harmonii barw . . . . . . . . . .541
Wybieranie pojedynczych barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .541
Okno Color Picker (Próbnik kolorów). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .541
Narzędzie Eyedropper (Kroplomierz). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .543
Wczytywanie bibliotek kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .544
SpiS treści
9
Poleć książkęKup książkęPanel Swatches (Próbki) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .545
Panel Color (Kolor) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .546
Kolejne spotkanie z narzędziem Brush (Pędzel). . . . . . . . . . . . . .547
Sterowanie wyglądem kursora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .549
Poznaj narzędzie Mixer Brush (Pędzel mieszający) . . . . . . . .551
Malowanie od zera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .555
Wczytywanie dodatkowych pędzli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .562
Konfigurowanie pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .567
Brush Tip Shape (Kształt końcówki pędzla) . . . . . . . . . . . . . . .568
Shape Dynamics (Dynamika kształtu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .570
Scattering (Rozpraszanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .572
Texture (Tekstura). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .573
Dual Brush (Podwójny pędzel). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .575
Color Dynamics (Dynamika koloru) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .576
Transfer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .577
Brush Pose (Ułożenie pędzla) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .578
Noise (Szum). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579
Wet Edges (Mokre krawędzie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579
Build-up (Nagromadzenie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579
Smoothing (Wygładzanie). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579
Protect Texture (Zachowaj teksturę) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579
Sugerowane ustawienia pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .579
Tworzenie nowego pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .582
Instalowanie nowych pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .584
Rysowanie za pomocą narzędzi wektorowych . . .587
Tryby rysowania w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .589
Rysowanie ścieżek za pomocą narzędzia Pen (Pióro). . . . . . . . .591
Rysowanie prostych ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .592
Rysowanie krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .594
Przekształcanie punktów węzłowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .595
Wskazówki dotyczące rysowania ścieżek. . . . . . . . . . . . . . . . .598
Zapisywanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .599
Rysowanie za pomocą narzędzi kształtów. . . . . . . . . . . . . . . . . . .602
Obsługa narzędzi kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .603
Rysowanie kilku kształtów na jednej warstwie. . . . . . . . . . . .607
Zastosowanie niestandardowych kształtów . . . . . . . . . . . . . .607
Edytowanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .609
Dodawanie, usuwanie i przekształcanie punktów . . . . . . . .609
Zaznaczanie i przesuwanie ścieżek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .610
Operacje na ścieżkach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .613
Dodawanie obrysu do ścieżki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .615
Wypełnianie ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .616
Tworzenie zaznaczeń i masek na podstawie ścieżek . . . . . . . . .618
Tworzenie ścieżek na podstawie zaznaczenia . . . . . . . . . . . .620
Tworzenie ścieżki odcinającej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .621
Zastosowanie masek wektorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .624
ROZDZIAŁ 13.
10
SpiS treści
Poleć książkęKup książkęROZDZIAŁ 14.
ROZDZIAŁ 15.
Sztuka składania tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 627
Podstawy typografii. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .627
O krojach pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .630
Tworzenie i edytowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .635
Tekst ozdobny a tekst akapitowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .637
Przesuwanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .639
Podświetlanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .639
Skalowanie tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .641
Tworzenie zaznaczeń w kształcie tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . .644
Umieszczanie tekstu na ścieżce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .647
Wypełnianie kształtów tekstem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .650
Deformowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .651
Wyszukiwanie i zmienianie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .652
Formatowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .653
Formatowanie tekstu za pomocą paska opcji . . . . . . . . . . . .653
Panel Character (Typografia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .657
Panel Paragraph (Akapit) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .668
Tekstowe efekty specjalne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .675
Zanikający tekst. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .675
Obrysowywanie napisów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .676
Tekst z teksturą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .680
Umieszczanie zdjęcia wewnątrz napisów . . . . . . . . . . . . . . . .685
Konwersja tekstu na kształt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .686
Ciekawe zasoby typograficzne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .688
Przebogaty świat filtrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 691
Zalety filtrów inteligentnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .692
Przegląd filtrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .694
Adaptive Wide Angle (Adaptacyjny szeroki kąt) . . . . . . . . . .695
Lens Correction (Korekta obiektywu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .699
Liquify (Skraplanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .701
Oil Paint (Farba olejna) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .702
Vanishing Point (Punkt zbiegu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .702
Artistic (Artystyczne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .708
Blur (Rozmycie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .708
Brush Strokes (Pociągnięcia pędzlem). . . . . . . . . . . . . . . . . . . .719
Distort (Zniekształcanie). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .721
Noise (Szum). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .722
Pixelate (Pikslowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .722
Render (Renderowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .722
Sharpen (Wyostrzanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .725
Sketch (Szkic) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .725
Stylize (Stylizacja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .727
Texture (Tekstura). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .730
Video (Wideo) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .731
Other (Inne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .731
Digimarc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .732
Browse Filters Online (Przeglądaj filtry online). . . . . . . . . . . .732
SpiS treści
11
Poleć książkęKup książkęCzęść czwarta: Drukowanie i internet
ROZDZIAŁ 16.
ROZDZIAŁ 17.
Photoshop i drukowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 733
WYSIWYG — drukowanie to wyzwanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .733
O zakresach barw i profilach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .734
Kalibrowanie monitora. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .736
Skalowanie i zmiana formatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .737
Formaty preferowane przez drukarnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . .737
Skalowanie obrazu i zapisywanie go w formacie TIFF . . . . .738
Skalowanie obrazu i zapisywanie go w formacie PDF . . . . .740
Drukowanie na drukarce atramentowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .744
Drukowanie na profesjonalnej maszynie drukarskiej . . . . . . . .752
Konwersja zdjęć RGB na CMYK za pomocą
wbudowanych profilów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .754
Niestandardowe konwersje z RGB na CMYK . . . . . . . . . . . . . .755
Zastosowanie kolorów dodatkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .756
Drukowanie bichromii (obrazów wielotonalnych) . . . . . . . .763
Drukowanie wyciągów barwnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .767
Próby ekranowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .767
Wydruki próbne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .769
Drukowanie na maszynie cyfrowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .771
Drukowanie obrazów RGB na maszynach cyfrowych . . . . .772
Drukowanie obrazów CMYK na maszynach cyfrowych . . .772
Drukowanie kolorów dodatkowych
na maszynach cyfrowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .773
Drukowanie wielu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .773
Prezentacja PDF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .774
Stykówka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .775
Podsumowanie, czyli porady o bezstresowym drukowaniu. . . 776
Photoshop i internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 779
Opracowywanie zdjęć na potrzeby WWW
i poczty elektronicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .779
Skalowanie obrazu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .780
Wybór optymalnego formatu pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .783
Zapisywanie i kompresowanie plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . .786
Animowanie obrazu GIF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .794
Edytowanie animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .797
Zapisywanie animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .799
Projektowanie ikony wyświetlanej na pasku adresu . . . . . . . . .799
Tworzenie makiet stron WWW oraz map obrazków. . . . . . . . . .802
Dzielenie gotowego projektu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .803
Modyfikowanie plasterków. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .804
Zapisywanie plasterków. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .809
Ochrona obrazów publikowanych w internecie . . . . . . . . . . . . .810
Osadzanie danych o prawach autorskich. . . . . . . . . . . . . . . . .810
Oznaczanie zdjęć znakiem wodnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .811
Tworzenie internetowych galerii zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .814
12
SpiS treści
Poleć książkęKup książkęCzęść piąta:
Potęga Photoshopa
ROZDZIAŁ 18.
ROZDZIAŁ 19.
ROZDZIAŁ 20.
Operacje — sposób na wydajniejszą pracę . . . . 819
Panel Actions (Operacje) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .820
Zastosowanie operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .822
Tworzenie operacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .825
Uruchamianie operacji na folderze plików . . . . . . . . . . . . . . .828
Zarządzanie operacjami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .832
Edytowanie operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .834
Tworzenie dropletów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .835
Udostępnianie operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .836
Wczytywanie operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .837
Zapisywanie operacji w postaci zestawu . . . . . . . . . . . . . . . . .838
Pluginy, czyli na Photoshopie
świat się nie kończy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 839
Dodawanie i usuwanie rozszerzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .840
Zarządzanie rozszerzeniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .842
Usuwanie szumu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .842
Noiseware . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .843
Dfine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .843
Noise Ninja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .845
Tworzenie zaznaczeń i maskowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .845
Fluid Mask . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .845
Perfect Mask . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .846
Korekcja koloru i poprawianie wyglądu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . .847
Viveza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .847
Color Efex Pro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .848
Perfect Portrait. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .848
PhotoTune. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .849
PhotoTools . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .850
Inne rozszerzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .851
Silver Efex Pro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .851
Perfect Resize. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .852
HDR Efex Pro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .852
Eye Candy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .852
SiteGrinder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .852
Dashboard Pro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .853
Photoshop i wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 855
Tworzenie pierwszego projektu wideo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .856
Otwieranie oraz importowanie wideoklipów. . . . . . . . . . . . . . . .857
Filmy jako obiekty inteligentne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .859
Słów kilka o panelu Timeline (Oś czasu) . . . . . . . . . . . . . . . . . .860
Edycja wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .861
Zmiana długości wideoklipu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .861
Dodawanie przejść. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .863
SpiS treści
13
Poleć książkęKup książkęDzielenie wideoklipów i usuwanie ich fragmentów. . . . . . .865
Dodawanie napisów, logo i elementów graficznych . . . . . .866
Dodawanie ścieżek dźwiękowych i sterowanie nimi . . . . . .868
Animowanie obiektów i efekty specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . .871
Tworzenie i usuwanie klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . . . . .871
Edytowanie i kopiowanie klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . .873
Wybieranie metody interpolacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .873
Animowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .874
Animowanie masek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .876
Rotoskopia i „łuski cebuli” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .877
Oświetlenie globalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .878
Dodawanie komentarzy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .880
Dodawanie warstw wypełniających i korekcyjnych . . . . . . . . . .881
Barwienie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .882
Zmiana czasu trwania warstw wypełniających
i korekcyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .882
Tworzenie stylów warstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .883
Filtry inteligentne i wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .884
Klonowanie i retuszowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .885
Eksportowanie filmów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .885
Korzystanie z projektu w innych programach
do edycji wideo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .888
Dodatkowe źródła informacji o edycji wideo . . . . . . . . . . . . . . . .888
Obsługa programu Adobe Bridge . . . . . . . . . . . . . 889
Przeglądanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .889
Importowanie zdjęć i zarządzanie nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .893
Tryb recenzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .894
Sortowanie oraz filtrowanie zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .897
Tworzenie kolekcji zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .898
Grupowanie zdjęć w stosy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .901
Otwieranie zdjęć w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . .902
Prezentowanie prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .902
Tworzenie pokazu slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .902
Panel Export (Eksportuj). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .904
Eksportowanie zdjęć w formacie PDF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .906
Tworzenie internetowej galerii zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .907
Obsługa panelu Mini Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .907
ROZDZIAŁ 21.
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 911
14
SpiS treści
Poleć książkęKup książkęROZDZIAŁ
10
Manipulowanie
rzeczywistością
— usuwanie i przesuwanie
Nie jest żadną tajemnicą, że modelki zdobiące okładki magazynów zosta-
ły uprzednio w każdym calu upiększone w Photoshopie; poddane cyfrowe-
mu odpowiednikowi wszystkich operacji plastycznych, jakie można sobie wy-
obrazić: wygładzaniu skóry, usuwaniu przebarwień, wyszczuplaniu i tak dalej.
Z tymi i wieloma innymi sztuczkami zapoznasz się w tym rozdziale, ale ich znajomość
nie oznacza, że trzeba je stosować na każdej fotografii. łatwo dać się ponieść tego
rodzaju poprawkom, ale wiedz, że wielkie umiejętności w zakresie manipulacji rze-
czywistością to także wielka odpowiedzialność. Sztuka polega na tym, by za pomocą
technik retuszu poprawiać wygląd modeli i nie popaść przy tym w sztuczność. jeśli
na przykład będzie Cię kusiło, aby całkowicie usunąć komuś zmarszczki, lepiej je de-
likatnie zatuszuj. jeśli będziesz chciał odchudzić kogoś o 15 kilogramów, poprzestań
na 3 – 5 kilogramach.
to rzekłszy, pragnę Cię zapewnić, że w odrobinie próżności nie ma nic złego, a świa-
domość tego, że dzięki Photoshopowi można w razie potrzeby łatwo pozbyć się
pryszcza, wybielić zęby i usunąć efekt czerwonych oczu, jest niezwykle przyjem-
na. (Poza tym po prostu lepiej nie wypuszczać w świat własnych zdjęć przed solid-
ną dawką retuszu). Po zapoznaniu się z tym rozdziałem będziesz umiał retuszować
błyszczące miejsca na skórze, wygładzać zbędne fałdki i poprawiać oczy tak, by na-
brały blasku. Wierz mi; sława zręcznego ulepszacza portretów już wkrótce lotem bły-
skawicy obleci nawet najdalsze grono znajomych!
UWaga W „New Yorkerze” ukazał się kiedyś artykuł poświęcony mistrzom Photoshopa zajmującym
się retuszem zdjęć modelek. Możesz się z nim zapoznać pod adresem http://www.lesa.in/nyretouching4.
tego rodzaju poprawki nie ograniczają się do zdjęć ludzi. Photoshopa można użyć
do usuwania obiektów z różnych zdjęć, do przenoszenia fragmentów kompozy-
cji z miejsca na miejsce oraz do najróżniejszych deformacji i modyfikacji za pomo-
4
artykuł w języku angielskim — przyp. tłum.
455
Poleć książkęKup książkęWieLCy
UZDRaWiaCZe
cą poleceń takich jak Puppet Warp (Wypaczenie marionetkowe) czy funkcji wyko-
rzystujących algorytmy wypełniania z uwzględnieniem zawartości. Photoshop CS6
jest wyposażony w dwa nowe narzędzia do manipulowania rzeczywistością: Patch
(Łatka) z funkcją uwzględniania zawartości oraz Content-Aware Move (Przesuwanie
z uwzględnieniem zawartości).
W tym rozdziale znajdziesz porady i wskazówki, które pozwolą Ci zrobić z posiadany-
mi zdjęciami wszystko, o czym do tej pory tylko marzyłeś.
wielcy uzdrawiacze
jedne z najprostszych zabiegów retuszerskich polegają na usunięciu ciemnych krę-
gów i worków pod oczami, a także na wyeliminowaniu rozmaitych przebarwień
i pryszczy. Kiedyś trzeba było w tym celu klonować (powielać) fragmenty skóry i za-
słaniać nimi wybrany detal, co tak naprawdę nigdy nie wyglądało naturalnie: różnice
w fakturze i karnacji zawsze rzucały się w oczy. obecnie Photoshop jest wyposażony
w znakomite narzędzia opracowane specjalnie do retuszowania skóry. Zamiast łatać
skórę za pomocą klonowania, narzędzia te umożliwiają precyzyjne dopasowanie ko-
piowanego detalu do docelowego otoczenia w sposób zapewniający zgodność to-
nacji i faktury obydwu fragmentów (patrz rysunek 10.1).
Rysunek 10.1.
U góry: Oto czarodziejskie narzędzia
Photoshopa do retuszowania zdjęć,
a wśród nich nowość z wersji CS6
— narzędzie Content-Aware Move
(Przesuwanie z uwzględnieniem
zawartości), omówione w dalszej
części tego rozdziału, na stronie 494.
Na dole: Piegi i przebarwienia
widoczne na twarzy tego mężczyzny
oraz kolczyk w brwi zupełnie
zniknęły. Wystarczyło kilka kliknięć
i przeciągnięć tu i ówdzie, by
dyskretnie upiększyć ten portret.
Zostawiłam jaśniejsze piegi i nie
usuwałam zupełnie worków pod
oczami, a jedynie rozjaśniłam je na
tyle, by nie zwracały na siebie uwagi
456
PhotoShoP CS6/CS6 PL. NieofiCjaLNy PoDRęCZNiK
Poleć książkęKup książkę UWaga Kilka pierwszych narzędzi opisanych w tej części rozdziału — Spot Healing Brush (Punkto-
wy pędzel korygujący), Healing Brush (Pędzel korygujący) oraz Patch (Łatka) — znajduje się w tym samym
zestawie na pasku narzędzi. Aby uaktywnić ostatnio używane narzędzie z tej grupy, naciśnij klawisz
J. Z kolei za pomocą skrótu Shift+J możesz cyklicznie je przełączać, aż włączysz potrzebne.
WieLCy
UZDRaWiaCZe
narzędzie spot Healing brush
(Punktowy pędzel korygujący)
Kursor tego narzędzia ma kształt okręgu, co znakomicie się sprawdza przy retuszo-
waniu mankamentów o owalnym kształcie, takich jak piegi, przebarwienia itp. jak do
żadnego innego narzędzia, określenie „retusz jednym kliknięciem” pasuje do niego
jak ulał — nie musisz nim malować (choć możesz). Po kliknięciu w wybranym miej-
scu Photoshop analizuje fragmenty znajdujące się tuż poza obrębem kursora i łączy
je z fragmentami znajdującymi się w jego wnętrzu. omawiane narzędzie doskona-
le nadaje się do retuszowania portretów, usuwania pyłków i plamek ze starych, ze-
skanowanych odbitek oraz do korygowania wszystkiego, co ma z grubsza owalny
kształt. Ponadto możesz go użyć na przykład do usuwania linii wysokiego napięcia,
zwłaszcza jeśli biegną one na jednolitym tle (na przykład nieba), bądź do retuszo-
wania rozdarć i zadrapań na starych, zeskanowanych fotografiach. Zaś po włączeniu
opcji Content-Aware Fill (Uwzględnianie zawartości), o której przeczytasz za chwilę, za
pomocą narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) możesz w niemal
czarodziejski sposób pozbywać się ze zdjęć wszelkich niepożądanych detali.
aby wypróbować narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący), po pro-
stu je włącz za pomocą paska narzędzi (poznasz je po symbolu plasterka z kółkiem)
lub klawisza J. Następnie umieść kursor na przykład ponad piegiem do usunięcia i na-
daj wskaźnikowi średnicę nieco większą od poprawianego detalu (patrz rysunek 10.2).
Rysunek 10.2.
Kluczem do sukcesu w przypadku narzędzia
Spot Healing Brush (Punktowy pędzel
korygujący) jest nadanie kursorowi pędzla
średnicy nieznacznie większej od rozmiarów
korygowanego detalu.
Rozmiar kursora można zmienić za pomocą
przybornika końcówek pędzla po lewej
stronie paska opcji w panelu Brush Presets
(Ustawienia predefiniowane pędzla)
— patrz strona 551, albo klawiszy
nawiasów kwadratowych: naciśnij klawisz
[, aby zmniejszyć średnicę końcówki, albo ],
aby ją powiększyć. Kolejny sposób polega na
naciśnięciu klawisza Alt, wciśnięciu prawego
przycisku myszy (naciśnięciu Control+Option
w Mac OS) i przeciągnięciu wskaźnikiem
w lewą lub w prawą stronę
RoZDZiał 10. ManiPUlowanie rzeczywisTością — UsUwanie i PrzesUwanie
457
Poleć książkęKup książkęWieLCy
UZDRaWiaCZe
o działaniu narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) decydują
ustawienia zgromadzone na pasku opcji:
• Mode (Tryb) — na tej liście znajdują się niektóre spośród trybów mieszania
omówionych w rozdziale 7.: Replace (Wymień), Multiply (Pomnóż), Screen (Ekran),
Darken (Ciemniej), Lighten (Jaśniej), Color (Kolor) oraz Luminosity (Jasność). tryb
Replace (Wymień) jest charakterystyczny dla pędzli korygujących — zwykłe-
go i punktowego — i przydaje się zwłaszcza w przypadku końcówek o mięk-
kich krawędziach, gdyż pozwala zapobiec nadmiernemu zniwelowaniu detali
i faktury obrazu w okolicach brzegów kursora. W większości przypadków tryb
Normal (Zwykły) zupełnie wystarcza.
• Type (Typ) — ta grupa ustawień decyduje o tym, które fragmenty obrazu
Photoshop uwzględnia przy retuszu. Do wyboru są trzy możliwości:
− Proximity Match (Zgodność z otoczeniem) — po wybraniu tej opcji do wy-
retuszowania detalu Photoshop użyje fragmentów obrazu znajdujących się
tuż poza krawędzią kursora.
− Create Texture (Utwórz teksturę) — wybierz tę opcję, jeśli obszar przezna-
czony do wyretuszowania jest otoczony mrowiem detali. Zamiast uwzględ-
niać fragmenty znajdujące się poza obrębem kursora, Photoshop postara
się odtworzyć teksturę obrazu na podstawie pikseli znajdujących się we-
wnątrz wskaźnika.
− Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) — ta opcja to magia w naj-
czystszej postaci; nic więc dziwnego, że jest domyślnie włączona. Doskonale
nadaje się do usuwania ze zdjęć różnych obiektów, takich jak linie wyso-
kiego napięcia, zabłąkane krowy, byli narzeczeni itp. Retusz może polegać
na pojedynczym kliknięciu albo zamalowaniu detalu przeznaczonego do
wyretuszowania. Po wykonaniu jednej z tych czynności Photoshop wypeł-
ni wskazany obszar fakturą wygenerowaną na podstawie sąsiednich frag-
mentów obrazu. to zadziwiające, ale algorytm tej opcji radzi sobie z two-
rzeniem nawet bardzo skomplikowanych deseni, takich jak ceglane ściany.
Zobaczyć znaczy uwierzyć, więc koniecznie zapoznaj się z przykładem po-
kazanym na rysunku 10.3. opcja Content-Aware (Uwzględnianie zawartości)
jest dostępna także w przypadku narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy
pędzel korygujący) oraz polecenia Fill (Wypełnij), o którym przeczytasz
w dalszej części rozdziału.
WSKaZóWKa Chcesz wypróbować opcję Content-Aware (Uwzględnianie zawartości)? Pobierz
przykładowy plik o nazwie Fence.jpg wraz z innymi materiałami pomocniczymi z serwera FTP pod
adresem ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pcs6np.zip.
• Sample All Layers (Próbkuj wszystkie warstwy) — włącz tę opcję, jeśli chciał-
byś, aby Photoshop pobierał próbkę obrazu ze wszystkich warstw, a nie tylko
z jednej, bieżącej. opcja ta umożliwia ponadto wykonywanie poprawek na in-
nej warstwie dokumentu niż źródłowa: po prostu utwórz nową warstwę po-
458
PhotoShoP CS6/CS6 PL. NieofiCjaLNy PoDRęCZNiK
Poleć książkęKup książkęWieLCy
UZDRaWiaCZe
Rysunek 10.3.
U góry: Wokół obiektu
przeznaczonego do usunięcia powinno
być trochę wolnego miejsca, tak jak
w tym przypadku: zauważ, że ponad
i pod ogrodzeniem pokazanym na
zdjęciu widnieją dostatecznie duże
połacie śniegu, aby omawiana
sztuczka sprawdziła się bez zarzutu.
Po włączeniu opcji Content-Aware
(Uwzględnianie zawartości) oraz
Sample All Layers (Próbkuj wszystkie
warstwy) na pasku opcji narzędzia
Spot Healing Brush (Punktowy pędzel
korygujący) — patrz rysunek — płot
można usunąć bez śladu.
Na dole: Przy zamalowywaniu
płotu Photoshop oznacza wykonane
pociągnięcia ciemnym odcieniem
szarości (w kółku, po lewej stronie).
Po zwolnieniu przycisku myszy
Photoshop powieli i przetworzy
sąsiednie fragmenty obrazu w taki
sposób, by płot zniknął, jakby nigdy
go nie było. Jak widać w panelu Layers
(Warstwy), pokazanym na rysunku po
prawej stronie, sztuczka z usunięciem
płotu odbyła się na osobnej warstwie
obrazu, a otrzymane w ten sposób
wolne miejsce aż nadto wystarczyło
do umieszczenia w projekcie
stosownego napisu
nad warstwą ze zdjęciem i upewnij się, że jest aktywna. jeśli po tych przygo-
towaniach klikniesz jakiś detal, aby go wyretuszować, poprawka zostanie na-
niesiona na nową warstwę. ta technika niezmiernie uelastycznia pracę z pro-
jektem: jeśli uznasz, że efekt retuszu jest trochę przesadzony, możesz wyma-
zać niektóre fragmenty nowej warstwy lub zmniejszyć wartość jej parametru
Opacity (Krycie), aby w pewnym stopniu zneutralizować poprawkę.
• Always use Pressure for Size (Zawsze używaj opcji Nacisk w polu Rozmiar)
— ten przycisk, opatrzony symbolem przypominającym pióro z okręgami, jest
przeznaczony dla użytkowników tabletów (strona 570). Umożliwia on regulo-
wanie średnicy końcówki narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel kory-
gujący) poprzez zmianę siły nacisku piórka (czyli specjalnego pisaka dołączane-
go do tabletów). Silniejsze dociśnięcie pisaka powoduje zwiększenie średnicy
pędzla, zaś lżejsze — zmniejszenie jej.
RoZDZiał 10. ManiPUlowanie rzeczywisTością — UsUwanie i PrzesUwanie
459
Poleć książkęKup książkęWieLCy
UZDRaWiaCZe
Zastosowanie opcji Content-Aware
(uwzględnianie zawartości)
jeśli wokół retuszowanego fragmentu znajduje się sporo „zdrowych” miejsc, z któ-
rych można pobrać próbkę obrazu, opcja Content-Aware (Uwzględnianie zawartości)
narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) sprawdza się bez zarzutu.
ale jeśli chciałbyś przeprowadzić precyzyjną operację chirurgiczną na pikselach —
powiedzmy, że obiekt przeznaczony do usunięcia znajduje się tuż obok detalu, któ-
ry chcesz zachować — lepiej najpierw utworzyć zaznaczenie i wypełnić je za pomo-
cą polecenia Fill (Wypełnij), które także umożliwia skorzystanie z funkcji uwzględnia-
nia zawartości. W taki sposób usunęłam na przykład jedną z krów na zdjęciu 10.4.
Rysunek 10.4.
U góry: Pomiędzy krowami nie
ma wiele miejsca, więc przed
wyretuszowaniem jednego
ze zwierząt dobrze będzie je
zaznaczyć. Aby Photoshop
całkowicie usunął retuszowany
obiekt (i nie zostawił dziwnie
wyglądających pozostałości),
musisz ująć w zaznaczeniu choć
odrobinę tła. Możesz to zrobić na
przykład za pomocą polecenia
Expand (Rozszerzanie).
Pośrodku: Po utworzeniu
zaznaczenia i rozszerzeniu go użyj
polecenia Fill (Wypełnij) z opcją
Content-Aware (Uwzględnianie
zawartości), aby wypełnić
wyselekcjonowany fragment łatką
utworzoną na podstawie próbek
pobranych z sąsiednich miejsc
obrazu.
Na dole: Uzyskany efekt przerósł
moje najśmielsze oczekiwania!
A dzięki uprzedniemu powieleniu
warstwy ze zdjęciem oryginał
pozostał nienaruszony.
Chcesz wykonać ćwiczenie na tym
samym przykładzie? Pobierz plik
o nazwie Cows.jpg wraz z innymi
materiałami pomocniczymi
z serwera FTP pod adresem ftp://
ftp.helion.pl/przyklady/pcs6np.zip
460
PhotoShoP CS6/CS6 PL. NieofiCjaLNy PoDRęCZNiK
Poleć książkęKup książkę WSKaZóWKa Opcja Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) w ustawieniach polecenia Fill (Wy-
pełnij) sprawdza się najlepiej, w przypadku gdy obiekt przeznaczony do usunięcia jest otoczony dość
dużym, pustym obszarem tła. Jeśli zatem planujesz użyć polecenia Fill (Wypełnij) do rozprawienia się
z jakimś fragmentem kompozycji, to lepiej zrób to, zanim wykadrujesz zdjęcie.
WieLCy
UZDRaWiaCZe
klInIkA ZAAWAnsOWAnegO użyTkOWnIkA
Korygowanie plamek w Camera Raw
Jeśli zauważysz, że co rusz używasz narzędzia Spot Healing
Brush (Punktowy pędzel korygujący) do usunięcia irytujących
plamek, które na każdym kolejnym zdjęciu pojawiają się w tym
samym miejscu, to znaczy, że ich przyczyną jest najprawdopo-
dobniej drobny pyłek na sensorze aparatu. Zabierz aparat do
zaufanego serwisu i poproś o jego wyczyszczenie albo zaj-
mij się tym sam, jeśli masz odpowiednie narzędzie i odrobi-
nę śmiałości. Naprawienie aparatu nie rozwiąże wprawdzie
problemów z już wykonanymi zdjęciami, ale od czego mamy
Camera Raw! Moduł ten można zatrudnić do automatycznego
usunięcia przebrzydłych cętek. Oto jak należy to zrobić:
1. Otwórz wszystkie „poplamione” zdjęcia w module
Camera Raw (patrz strona 83).
2. W oknie Camera Raw naciśnij klawisz B, aby włączyć
narzędzie Spot Removal (Redukcja punktów), klik-
nij plamkę do usunięcia i nie zwalniaj przycisku my-
szy. Gdy na ekranie pojawi się biało-czerwony okrąg,
przeciągnij kursorem, aby dopasować średnicę tego
okręgu do wielkości retuszowanego detalu. (Po zwy-
kłym kliknięciu okrąg będzie bardzo malutki, więc le-
piej od razu trochę go powiększyć, by można było bez
trudu go dostrzec). Do zmiany średnicy końcówki moż-
na też użyć suwaka Radius (Promień), znajdującego się
po prawej stronie okna Camera Raw. Twoim celem po-
winno być nadanie kursorowi śr
Pobierz darmowy fragment (pdf)