Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00252 001501 12927646 na godz. na dobę w sumie
Photoshop Elements 10. Perfekcyjna edycja zdjęć ze Scottem Kelbym - książka
Photoshop Elements 10. Perfekcyjna edycja zdjęć ze Scottem Kelbym - książka
Autor: , Liczba stron: 448
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-5089-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop elements
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

CZY JESTEŚ GOTOWY NA PRZEŁOMOWĄ KSIĄŻKĘ O PROGRAMIE PHOTOSHOP ELEMENTS?

Właśnie w niej dwójka najpopularniejszych autorów zajmujących się fotografią połączyła siły, żeby stworzyć nowe i jeszcze lepsze kompendium wiedzy poświęcone programowi Photoshop Elements 10. Nie znajdziesz tu teoretycznych wywodów na nieistotne tematy. Każda strona zawiera konkretne i potrzebne informacje, podane w atrakcyjnej i przejrzystej formie, gotowe do natychmiastowego użytku! W trakcie lektury dowiesz się, jak wykonać profesjonalny retusz, skorygować kolorystykę oraz zarządzać zdjęciami. Ponadto nauczysz się korzystać z inteligentnych znaczników, formatu RAW oraz filtrów. Zobacz, jak przyjemna może być obróbka zdjęć!

Program Elements 10 wyposażony jest w pewne funkcje, których brak Photoshopowi CS5, ale z kolei nie ma w nim kilku zaawansowanych narzędzi, dostępnych właśnie w Photoshopie (takich jak ścieżki, możliwość mieszania kanałów itp.). Jednak dzięki sprytnym sztuczkom, obejściom i nieszablonowym rozwiązaniom proponowanym przez autorów tej książki wiele z tych narzędzi i funkcji uda Ci się z powodzeniem naśladować! Matt Kloskowski opracowali poradnik, w którym zawarli najskuteczniejsze i najlepsze pomysły na rozwiązywanie problemów nieustannie poruszanych przez miłośników fotografowania. Znajdziesz tu między innymi:

Najlepsze źródło informacji o najnowszym programie
Photoshop Elements 10!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści ROZDZIAŁ 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Chaos kontrolowany Zarządzanie zdjęciami przy użyciu programu Organizator Importowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 Archiwizowanie zdjęć na płytach lub dysku twardym . . . . . . . . . .22 Skanowanie iimportowanie zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24 Automatyczny import zdjęć przy użyciu monitorowania folderów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25 Zmiana wielkości miniatur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Pełnoekranowy podgląd zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Chronologiczne sortowanie zdjęć iwyświetlanie nazw plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 Zeskanowałeś zdjęcia? Nadaj im właściwą datę . . . . . . . . . . . . . . . .30 Wyszukiwanie zdjęć na podstawie miesiąca iroku ich wykonania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31 Oznaczanie zdjęć przy użyciu słów kluczowych. . . . . . . . . . . . . . . .32 Automatyczne znakowanie przy użyciu znaczników inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35 Dodawanie słów kluczowych do wielu zdjęć jednocześnie . . . . .37 Dodawanie wielu słów kluczowych do jednego zdjęcia . . . . . . . .38 Znakowanie portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39 Udostępnianie słów kluczowych innym osobom. . . . . . . . . . . . . . .42 Albumy, czyli jak ułożyć nieposłuszne zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . .43 Automatyczne porządkowanie zdjęć przy użyciu albumów inteligentnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Tworzenie niestandardowych ikon dla słów kluczowych . . . . . . .46 Usuwanie znaczników słów kluczowych lub albumów . . . . . . . . .47 Podgląd metadanych zdjęcia (informacji EXIF). . . . . . . . . . . . . . . . .48 Dodawanie własnych informacji do fotografii. . . . . . . . . . . . . . . . . .49 Wyszukiwanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 Wyszukiwanie duplikatów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Wyszukiwanie zdjęć przy użyciu kalendarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55 Błyskawiczny pokaz slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Porównywanie zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Tworzenie stosów, czyli wiosenne porządki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62 Udostępnianie zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 8 Spis treści Rozdział 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Surowa spRAWiedliwość Przetwarzanie zdjęć przy użyciu modułu Camera Raw otwieranie zdjęć w formacie RaW, JPEG i TiFF w module Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 Tęsknisz za wyglądem zwykłych zdjęć JPEG? Wypróbuj działanie profilów Camera Raw!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72 Podstawowe poprawki — balans bieli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74 Podstawowe poprawki — ekspozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78 automatyczna korekcja zdjęć w module Camera Raw. . . . . . . . . .84 Lekarstwo na kłopoty z niedoświetlonymi zdjęciami . . . . . . . . . . .85 akcentowanie (lub rozmywanie) detali przy użyciu suwaka Clarity (Przejrzystość). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87 zwiększanie nasycenia barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Kadrowanie i prostowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90 Edycja wielu zdjęć jednocześnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94 zapisywanie fotografii RaW w formacie digital Negative firmy adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Wyostrzanie w module Camera Raw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97 Redukcja szumu w module Camera Raw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102 Usuwanie efektu czerwonych oczu w module Camera Raw . . .103 Sztuczka ze zwiększaniem dynamiki tonalnej zdjęć . . . . . . . . . . .105 Konwersja zdjęć na skalę szarości w module Camera Raw . . . . .109 Rozdział 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Piła Skalowanie i kadrowanie zdjęć Kadrowanie fotografii. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114 automatyczne kadrowanie do jednego z formatów standardowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118 Kadrowanie do określonych wymiarów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Przycinanie zdjęcia do określonego kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . .123 Powiększanie obszaru roboczego za pomocą narzędzia Crop (Kadrowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126 automatyczne kadrowanie „hurtowo” zeskanowanych zdjęć . .128 Prostowanie zdjęć przy użyciu narzędzia Straighten (Prostowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129 Skalowanie fotografii cyfrowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131 Problemy ze skalowaniem, czyli jak dotrzeć do niewidocznych uchwytów ramki przekształcenia . . . . . . . . .134 zmniejszanie fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 automatyczne skalowanie i zapisywanie zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . .137 Skalowanie wybranych fragmentów zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139 9 Spis treści Rozdział 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Jonasz widzi kolory Sekrety korekcji koloru Jedna uwaga, zanim cokolwiek skorygujesz!. . . . . . . . . . . . . . . . . .148 zalety warstw korekcyjnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150 Błyskawiczna korekcja zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154 Wyświetlanie histogramu uwzględniającego wykonane poprawki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159 Korekcja kolorystyki fotografii cyfrowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .160 Niesamowita sztuczka dave’a — znajdowanie neutralnej szarości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168 Jak ułatwić sobie korygowanie portretów studyjnych? . . . . . . . .170 Korygowanie odcienia skóry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172 ocieplanie (bądź ochładzanie) kolorystyki zdjęcia . . . . . . . . . . . .175 Szybkie korygowanie wybranych fragmentów obrazu . . . . . . . .177 Udoskonalony sposób na konwersję kolorowego zdjęcia na skalę szarości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180 Korekcja kolorystyki i kontrastu zdjęcia przy użyciu krzywych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185 Rozdział 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Drobne problemy Rozwiązywanie typowych problemów z cyfrowymi zdjęciami Jednoczesne zaznaczanie i korygowanie fragmentów zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .192 Usuwanie szumu cyfrowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .197 Miejscowe rozjaśnianie i przyciemnianie zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . .199 Rozjaśnianie zbyt ciemnych fragmentów zdjęcia. . . . . . . . . . . . . .204 Przyciemnianie zdjęć, które są zbyt jasne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .206 Gdy główny temat jest zbyt ciemny… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .208 automatyczna korekcja czerwonych oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .211 Natychmiastowe usuwanie efektu czerwonych oczu . . . . . . . . . .213 Korygowanie mankamentów wynikających z niedoskonałości obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .215 Sekretna sztuczka ułatwiająca retusz zdjęć grupowych w programie Elements. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .219 łączenie kilku różnych wariantów ekspozycji („pseudo-HdR”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223 10 Spis treści Rozdział 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Select Start Techniki zaznaczania Rysowanie kwadratowych, prostokątnych lub okrągłych zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 zapisywanie zaznaczeń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237 Rozmywanie ostrych krawędzi zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .238 zaznaczanie fragmentów o określonym kolorze . . . . . . . . . . . . . .240 Rysowanie zaznaczeń przy użyciu pędzla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242 Jak można ułatwić sobie tworzenie nieregularnych zaznaczeń? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243 Rysowanie zaznaczeń przy użyciu narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .244 Wydzielanie obiektów lub osób z tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246 Rozdział 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Tatuuj mnie Retuszowanie portretów Błyskawiczna korekcja koloru skóry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252 Potęga masek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .254 Usuwanie przebarwień i odblasków światła na skórze. . . . . . . . .259 Retuszowanie piegów i trądziku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .261 Usuwanie ciemnych kręgów pod oczami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .264 Usuwanie lub niwelowanie zmarszczek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .266 Rozjaśnianie białek oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268 dodawanie oczom blasku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .272 Wybielanie i rozjaśnianie zębów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .275 Retuszowanie zębów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .278 Najprostszy sposób na cyfrową operację nosa . . . . . . . . . . . . . . . .287 Przekształcanie grymasu w uśmiech. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289 odchudzanie i wysmuklanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291 zaawansowane wygładzanie skóry. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .294 Retuszowanie odbić i odblasków na okularach . . . . . . . . . . . . . . .303 11 Spis treści Rozdział 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Atak klonów Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Usuwanie niepożądanych obiektów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312 Usuwanie plamek i innych drobnych obiektów . . . . . . . . . . . . . . .316 Usuwanie niepożądanych obiektów za pomocą narzędzia Healing Brush (Pędzel korygujący) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318 Czarodziejski retusz z uwzględnieniem zawartości. . . . . . . . . . . .322 automatyczne usuwanie niepożądanych obiektów, czyli jak pozbyć się intruza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .326 Rozdział 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331 Efekty uboczne Efekty specjalne dla miłośników fotografii Efekty specjalne z automatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .332 Tworzenie efektu w postaci stosu zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .333 Efekt ortona. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336 Korygowanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .340 Modny portret o zmniejszonym nasyceniu barw. . . . . . . . . . . . . .344 Sztuczka ze zwiększaniem kontrastu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .349 Kontrastowy efekt w stylu grunge w module Camera Raw . . . .354 Konwersja na czerń i biel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .357 zdjęcia panoramiczne — prościej już się nie da! . . . . . . . . . . . . . .359 Budowanie dramaturgii obrazu przy użyciu oświetlenia. . . . . . .362 Przyciemniane krawędzie, czyli efekt winiety . . . . . . . . . . . . . . . . .365 zastosowanie koloru do podkreślenia wybranych elementów kompozycji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .368 Wygląd w stylu retro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .370 dopasowywanie stylów zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376 Cuda na niebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .380 Naśladowanie efektów filtra połówkowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . .383 Efekt filtra typu skylight. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .387 oswoić światło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .389 Tworzenie fotomontaży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .391 Trzy kroki do pięknego portretu à la Scott . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .395 imitacja bichromii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .400 Naśladowanie ziarna kliszy filmowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .402 12 Spis treści ROZDZIAł 10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 Pod kątem ostrym Techniki wyostrzania Podstawy wyostrzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .406 Intensywne wyostrzanie obrazu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .413 Wyostrzanie w trybie Luminosity (Jasność) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .416 Wyostrzanie krawędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419 Zaawansowane wyostrzanie przy użyciu filtra Adjust Sharpness (Dopasuj ostrość) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .422 ROZDZIAł 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427 Fotografia Drukowanie i zarządzanie kolorem krok po kroku Konfigurowanie ustawień zarządzania kolorem. . . . . . . . . . . . . . .428 Kalibrowanie monitora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .429 Jak uzyskać profesjonalne odbitki, zgodne z wyglądem zdjęcia na ekranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .432 Drukowanie odbitek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .436 Mój proces edytowania zdjęć w programie Elements 10 . . . . . .441 SKOROWIDZ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 446 13 Spis treści Czy zdarzyło Ci się kiedyś zrobić zdjęcie wspaniałego krajobrazu, a potem, już po otwarciu go w programie Elements, zauważyć zgniecioną puszkę po piwie na pierwszym planie fotografii? Albo brzydkie linie wysokiego napięcia, których nie dostrzegłeś w trakcie fotografowania? Albo zgniecioną puszkę po piwie, wiszącą na linii wysokiego napięcia? (No dobrze, z tym ostatnim przykładem trochę przesadziłem, ale domyślasz się już, o co mi chodzi). My, fotogra- fowie artystyczni, musimy na tym etapie pracy podjąć istotną decyzję, i to zarówno z moralnego, jak i etycznego punktu widzenia. Dla fotoreportera jest ona bardzo prosta — jego nadrzędnym celem jest zachowanie autentyczności przekazu, więc zarówno puszka, jak i linie wysokiego napięcia muszą pozostać nietknięte. Atak klonów Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Artysta ma pod tym względem znacznie gorzej, gdyż jego zadanie polega na stworzeniu zdjęcia, które jest najpiękniejsze i najbar- dziej estetyczne. Z drugiej jednak strony tylko artysta ma swoistą licencję na usuwanie wszystkich niepożądanych elementów sceny i tylko on może sobie pozwolić na to, aby puste miejsca wypełnić profesjonalnym zdjęciem Ferrari, kupionym na stronie agencji fotograficznej… Stój, dokąd pędzisz, szalony! Chciałem raczej napisać, że artysta może bez wahania użyć narzędzi takich jak Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) oraz Clone Stamp (Stempel), aby usunąć zbędne obiekty i przywrócić scenie naturalny wygląd. Jest jeszcze jedno wyjście: przed zrobieniem zdjęcia podnieść puszkę po piwie i wyrzucić ją do śmieci. Takie podejście jest jednak traktowane przez społeczność fotografów z dużą rezerwą, gdyż łamie jedną z najświętszych zasad fotogra- ficznych, która mówi, aby nigdy nie wydatkować więcej energii, niż jest to absolutnie konieczne. Tylko wówczas bowiem fotograf jest wystarczająco odprężony i wypoczęty, aby pewnie i z gracją nacisnąć spust migawki, gdy przyjdzie na to czas. Nigdy nie słysza- łeś o tej zasadzie? Oj, przykro mi… ktoś musiał Cię wreszcie uświa- domić. Nie martw się, lepiej późno niż wcale! Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Rozdział 8. 311 Usuwanie niepożądanych obiektów Narzędzie Clone Stamp (Stempel) przez wiele lat stanowiło podsta- wę wszystkich technik mających na celu usuwanie niepożądanych obiektów ze zdjęcia. I choć jego następcy — na przykład pędzel Healing Brush (Pędzel korygujący) — oferują większe możliwości i dają lepsze, naturalniejsze rezultaty, to jednak zdarzają się foto- grafie, w których narzędzie Clone Stamp (Stempel) nadal jest nieza- stąpione. Oto przykład takiej właśnie sytuacji. Krok 1. Nic tak nie psuje kompozycji jak niepożądane obiekty lub przypadkowi ludzie. Spójrz na przyk- ład na to zdjęcie latarni morskiej, które byłoby całkiem sympatyczne, gdyby nie tych dwoje ludzi widocznych w prawym górnym rogu. Nie chciałem ich kadrować, gdyż podoba mi się układ skał w tym obszarze kadru, więc postano- wiłem ich wyretuszować narzędziem Clone Stamp (Stempel). Krok 2. W razie potrzeby włącz narzędzie Zoom (Lupka) (Z), aby powiększyć edytowany fragment zdję- cia, a następnie naciśnij klawisz S, aby włączyć narzędzie Clone Stamp (Stempel). Na pasku opcji, po lewej stronie listy Size (Rozm.), kliknij miniaturę końcówki pędzla i wybierz z przybor- nika niezbyt dużą końcówkę o miękkich krawę- dziach. Naciśnij klawisz Alt (Mac OS: Option) i kliknij (tylko raz!) po lewej stronie ludzi. Czyn- ność ta nosi nazwę „próbkowania” — właśnie pobrałeś ze wskazanego miejsca próbkę obrazu, zaś w kolejnym kroku ćwiczenia użyjesz jej do zatuszowania obydwu osób. (Zauważ, że podczas próbkowania zmienia się kształt kursora myszy — przypomina on wówczas celownik). I K S W O K S O L K T T A M 312 Rozdział 8. Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Krok 3. Przesuń teraz kursor dokładnie nad pierwszą osobę i rozpocznij malowanie za pomocą na- rzędzia Clone Stamp (Stempel). W miarę ma- lowania postać będzie znikać pod pobraną wcześniej próbką zachmurzonego nieba. Co można zrobić w sytuacji, gdy nie da się wyre- tuszować zbędnego detalu jednym pociąg- nięciem pędzla? Na następnej stronie zapoz- nasz się z pewną sprytną sztuczką, która ułatwi Ci rozwiązywanie tego typu problemów. WSKAZÓWKA: Podobieństwo próbki jest ważne Najważniejsza zasada rządząca tą techniką polega na tym, aby pobierać próbki z miejsc leżących w bezpośredniej bliskości retuszo- wanego obszaru, tak aby tekstura oraz jasność pobranej próbki były maksymalnie zbliżone do wyglądu korygowanego fragmentu (tutaj należy ją pobrać tuż obok ludzi). Uwaga: Na rysunku obok wyraźnie widać niewielki ce- lownik w kształcie krzyżyka, który znajduje się po lewej stronie kursora i oznacza miejsce pobrania próbki. Niewielka odległość pomię- dzy miejscem próbkowania a obszarem przez- naczonym do retuszu pozwala zachować spój- ność kolorystyczną tekstur pomiędzy tymi fragmentami, a co za tym idzie — ułatwia ukrycie poprawki przed wzrokiem bystrych obserwatorów. (W trakcie takiego retuszu należy kilkakrotnie nacisnąć klawisz Alt lub Option i pobrać próbkę z kilku różnych miejsc, tak aby uwzględnić różne odcienie oraz fak- turę nieba). Ciąg dalszy na następnej stronie Rozdział 8. 313 Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Krok 4. Co zrobić, jeśli jakiegoś detalu nie da się wy- retuszować jednym pociągnięciem pędzla? W praktyce zdarza się to bardzo często. Jeśli na przykład kontynuowałbym zamalowywanie drugiej osoby, stojącej po prawej stronie, to zamiast ją retuszować, zacząłbym powielać pierwszą z nich, gdyż pobrana wcześniej próbka pochodziła z jej bezpośredniego sąsiedztwa. Krok 5. Sztuczka polega na tym, aby w odpowiednim momencie zwolnić przycisk myszy i zacząć ma- lować jeszcze raz. Za każdym razem, gdy zwol- nisz ów przycisk, program Elements ponownie sięga do pierwotnego miejsca próbkowania, które wybrałeś na początku, czyli innymi sło- wy — resetuje położenie próbki. Dzięki temu za każdym krótkim pociągnięciem pędzla mo- żesz nanieść kolejny fragment chmur. Pamiętaj jedynie, aby śledzić położenie małego krzyżyka, który wyznacza miejsce próbkowania. Jeśli dot- rze on do miejsca, w którym jeszcze przed chwi- lą znajdowała się jedna z osób, pod pędzlem zaczną pojawiać się dziwne rzeczy… Staraj się więc dość często zwalniać przycisk myszy i przywracać początkowe położenie próbki. Taki retusz jest znacznie łatwiejszy do wykona- nia, jeśli zamiast jednego, zamaszystego pociąg- nięcia wykonasz kilka mniejszych. 314 Rozdział 8. Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Krok 6. I jeszcze jedno: staraj się pobierać próbki z ob- szaru, który jest najbardziej podobny do retu- szowanego miejsca. Spróbuj na przykład nacis- nąć klawisz Alt (Mac OS: Option) i pobrać próbkę z górnej części fotografii, gdzie chmury są znacz- nie ciemniejsze, a potem zamalować miejsce, w którym stoją ludzie. Zauważ, o ile ciemniejsza (a przez to sztuczna!) stała się otrzymana w ten sposób „łatka” (efekt takiego retuszu pokazany został na rysunku obok). To właśnie dlatego tak bardzo podkreślam znaczenie miejsca pobrania próbki, które powinno znajdować się możliwie blisko retuszowanego fragmentu. W przeciwnym razie uzyskany efekt będzie wyglądał fatalnie! Ponadto staraj się często zmieniać próbkę, którą malujesz, aby uniknąć efektu powtarzających się tekstur lub choćby go zminimalizować. Przed retuszem… …i po retuszu Rozdział 8. 315 Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Usuwanie plamek i innych drobnych obiektów Program Elements jest wyposażony w narzędzie o nazwie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący), które wręcz idealnie nadaje się do usuwania pyłków, plamek i innych drobnych artefak- tów. (Nawiasem mówiąc, „artefakt” to po prostu nowomodne, wyra- finowane określenie na rozmaite zanieczyszczenia zdjęć). Możesz mi wierzyć, że wspomniane narzędzie jest szybsze i wygodniejsze w obsłudze niż Healing Brush (Pędzel korygujący), ponieważ zostało zaprojektowane wyłącznie do jednego zadania — usuwania plamek. Krok 1. Wczytaj zdjęcie z wyraźnie widocznymi plam- kami lub innymi drobnymi błędami (nie ma znaczenia, czy są to obiekty, które rzeczywiście znalazły się w kadrze, czy też są one wynikiem drobnych zabrudzeń układu optycznego apa- ratu). Na przykładowym zdjęciu znajduje się mnóstwo irytujących ciemnych cętek na niebie. Krok 2. Naciśnij klawisz Z, aby włączyć narzędzie Zoom (Powiększanie), i powiększ fragment zawiera- jący szczególnie dużo plamek (na pokazanym obok przykładzie powiększyłem fragment nieba). Za pomocą klawisza J albo odpowiedniego przy- cisku na pasku narzędzi programu Elements włącz pędzel Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący). 316 Rozdział 8. Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii I K S W O K S O L K T T A M Krok 3. Umieść kursor pędzla Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) tuż ponad plamką, którą chcesz usunąć, i kliknij. Raz. To wszystko. Nie musisz próbkować innego fragmentu przy użyciu klawisza Alt, wystarczy, że klikniesz w kłopotliwym miejscu — i gotowe. Krok 4. Kolejne plamki i przebarwienia możesz usunąć w analogiczny sposób. Wystarczy wskazać je kursorem myszy, kliknąć i już szukać kolejnej. Wiem, że brzmi to tak zwyczajnie, że wręcz trudno w to uwierzyć, lecz obsługa pędzla Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) sprowadza się właśnie do takich pojedynczych kliknięć. Nawiasem mówiąc, to świetny materiał na hasło reklamowe — „Tylko odplamiacz Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) wyczyści Twoje zdjęcie w 30 sekund!”. Przed retuszem… …i po retuszu Rozdział 8. 317 Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Usuwanie niepożądanych obiektów za pomocą narzędzia Healing Brush (Pędzel korygujący) Narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący) doskonale nadaje się do retuszowania drobnych obiektów, rozdarć, osadów i innych wad zdjęć, gdyż pozwala zachować naturalną fakturę obrazu, a retusz przeprowadzony za jego pomocą wygląda bardzo przekonująco, choć do usuwania większych obiektów lepiej nadaje się narzędzie Clone Stamp (Stempel). Chodzi o to, że jeśli retuszowany obiekt daje się łatwo wyodrębnić (nie styka się on z innymi elementami zdjęcia i nie przesłania ich), to narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący) spisuje się znakomicie, w przeciwnym razie może jednak powodować różne deformacje. W tym ćwiczeniu zapoznasz się z jego działaniem, przyczynami ewentualnych problemów i jedną świetną sztuczką, która z niewielką pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel) pozwala skutecznie użyć go niemal w każdej sytuacji. Krok 1. W tym przykładzie zajmiemy się usunięciem drobnych rozdarć i pęknięć na tej starej odbitce w taki sposób, aby wyglądała jak nowa. Użyjemy w tym celu głównie pędzla Healing Brush (Pędzel korygujący), ale w pewnym momencie pomoże- my sobie narzędziem Clone Stamp (Stempel). Krok 2. Warto najpierw się przyjrzeć, w jaki sposób działa pędzel Healing Brush (Pędzel korygujący) i na czym polegają jego ograniczenia. Najpierw naciśnij klawisz Z i powiększ przeznaczony do retuszu fragment zdjęcia (w tym przypadku proponuję rozpocząć od rozdarcia w prawym górnym rogu). Naciśnij klawisz J tyle razy, ile to będzie konieczne, aby włączyć narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący), a następnie naciśnij klawisz Alt (Mac OS: Option) i kliknij w gładkim, zdrowym miejscu odbitki w pobliżu rozdarcia (na pokazanym tutaj przykładzie pobrałem próbkę tła tuż nad rozdarciem). W tym momen- cie obsługa pędzla Healing Brush (Pędzel korygujący) bardzo przypomina posługiwanie się narzędziem Clone Stamp (Stempel), toteż zapewne się domyślasz, co należy zrobić dalej — oczywiście kliknąć i zamalować rozdarcie (wyretuszowanie całości będzie wymagało kilkakrotnego pobierania nowej próbki). Jak widać, rozdarcie niemal zupełnie zniknęło i na razie wszystko przebiega zgodnie z planem… O N A B M U Z L R A C 318 Rozdział 8. Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Krok 3. Teraz będziesz miał okazję zapoznać się z naj- większym mankamentem narzędzia Healing Brush (Pędzel korygujący), który wychodzi na jaw w miejscach styku lub przecięcia różnych obiektów. Przyjrzyj się drobnemu pęknięciu odbitki we włosach — na granicy fryzury i tła. To właśnie jedno z takich kłopotliwych miejsc. Zobacz tylko, jaki efekt przyniosła próba wyre- tuszowania zdjęcia narzędziem Healing Brush (Pędzel korygujący) po pobraniu próbki z miejsca sąsiadującego z rozdarciem. Tam, gdzie rozdar- cie przechodzi przez krawędź fryzury, obraz stał się rozmazany i niewyraźny. Krótko mówiąc, pędzel Healing Brush (Pędzel korygujący) poz- wala na poprawne wyretuszowanie fotografii jedynie wówczas, gdy możesz zamalować nim cały obiekt, unikając krawędzi wszelkich sąsia- dujących elementów kompozycji. Krok 4. Naciśnij klawisz S, aby włączyć narzędzie Clone Stamp (Stempel), a następnie przytrzymaj kla- wisz Alt (Mac OS: Option) i kliknij tuż po prawej stronie fragmentu, który uległ rozmyciu w wyni- ku retuszu. Gdy to zrobisz, przeciągnij kursorem myszy w poprzek rozmytego miejsca, aby za- maskować błąd. Następnie ponownie włącz narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący) i dokończ retuszowanie rozdarcia we włosach w zwykły sposób. Na pokazanym obok przyk- ładzie kursor w kształcie krzyżyka wskazuje miejsce pobrania próbki, a okrągły kursor pędzla oznacza zamalowywane miejsce. Ciąg dalszy na następnej stronie Rozdział 8. 319 Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Krok 5. Pora teraz na wyretuszowanie zagięcia odbitki, które znajduje się w pobliżu brody. Najpierw pobierz próbkę tła i zamaluj dolną część zagięcia aż do brody (lecz nie przekraczaj konturów twarzy). Następnie pobierz kolejną próbkę (tym razem już z brody) i przeciągnij kursorem myszy od góry zagięcia do dołu. Podobnie jak poprzednio nie przekraczaj konturów brody, aby nie dopuścić do rozmycia obrazu. Krok 6. Po raz kolejny włącz narzędzie Clone Stamp (Stempel), powiększ podgląd z resztką zagięcia, a następnie pobierz próbkę z krawędzi twarzy, tuż nad nią. Po zamalowaniu pozostałości zagię- cia otrzymasz znacznie lepszy efekt, niż gdybyś wyretuszował całe uszkodzenie za pomocą narzędzia Healing Brush (Pędzel korygujący). Podsumowując, jeśli nie przeszkadza Ci koniecz- ność okazjonalnego użycia narzędzia Clone Stamp (Stempel), możesz zamienić pędzel Healing Brush (Pędzel korygujący) w bardzo potężne narzędzie, pozwalające skutecznie i bez śladu usunąć nawet większe obiekty. 320 Rozdział 8. Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Przed retuszem… …i po retuszu Rozdział 8. 321 Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Czarodziejski retusz z uwzględnieniem zawartości Retuszowanie obrazu z uwzględnieniem zawartości to jeden z naj- większych sekretów programu Elements, a zarazem jedna z jego najbardziej fascynujących funkcji. W pełnej wersji Photoshopa wspomniana funkcja zyskała ogromne uznanie, ale niewielu użyt- kowników Elements zdaje sobie sprawę z jej obecności także w tym programie. Funkcja wypełniania z uwzględnieniem zawartości jest nie tylko zadziwiająco skuteczna, lecz także bardzo prosta w obsłudze, więc niech nie zraża Cię fakt opisania jej na zaledwie czterech stronach książki. Jej skuteczność jest tym bardziej zadzi- wiająca, że to Elements wykonuje lwią część pracy — użytkownik ma do zrobienia naprawdę niewiele. Oto przykład jej praktycznego zastosowania w celu usunięcia niepożądanych elementów, które nie powinny się znaleźć na zdjęciu. Krok 1. Otwórz zdjęcie zawierające jakieś niepożądane detale, których chętnie byś się pozbył. W tym przypadku takim detalem jest gruby przewód te- lefoniczny, który prowadzi do budynku kościoła. Krok 2. Najpierw, aby unaocznić Ci możliwości omawia- nej funkcji, chciałbym Ci pokazać, w jaki sposób wyglądałby retusz bez niej. Naciśnij klawisz J, aby włączyć narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący), a następnie na pasku opcji programu zaznacz opcję Proximity Match (Zgodność z otoczeniem), wyłączając tym samym opcję Content-Aware (Uwzględnianie zawartości). Zmień średnicę pędzla w taki spo- sób, aby była ona znacząco większa od grubości przewodu na zdjęciu, i zacznij zamalowywać przewód, począwszy od góry, aż do samego kościoła. Gdy skończysz, przyjrzyj się, jakie zro- biłeś zamieszanie… Nie wygląda to najlepiej, prawda? Owszem, przewód zapewne zniknął, lecz zastąpił go rozmazany ślad, biegnący przez fotografię. 322 Rozdział 8. Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii I K S W O K S O L K T T A M Krok 3. Przekonajmy się, jak z tym problemem poradzi sobie opcja Content-Aware (Uwzględnianie zawartości). Przy normalnym retuszu musieli- byśmy poświęcić trochę czasu na klonowanie i pobieranie wielu różnych próbek, gdyż prze- wód biegnie częściowo na tle nieba, a częścio- wo na tle korony drzewa. Tymczasem dzięki opcji Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) możemy spokojnie zrzucić większość obowiąz- ków na program. Upewnij się, że narzędzie Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) jest nadal włączone, i na pasku opcji zaznacz opcję Content-Aware (Uwzględnianie zawartości). Krok 4. Anuluj poprzedni, nieudany retusz, a potem przeciągnij kursorem wzdłuż przewodu — od samej góry aż do dachu kościoła. I to wszystko. Nie przejmuj się, jeśli zakończysz malowanie zbyt blisko budynku. Po prostu zamaluj przewód do samego końca. Po zwolnieniu przycisku myszy usiądź sobie wygodnie i przygotuj się na spore zaskoczenie. Wiem, to niesamowite. Spójrz tylko, jak dokładnie zostało wyretuszowane niebo i drzewa, a wszystko to jednym pociągnię- ciem. Kolory wyglądają idealnie, faktura liści jest doskonale dopasowana do otoczenia. Ten przykład stanowi kwintesencję nazwy opisywa- nej funkcji, która rzeczywiście uwzględnia to, co znajduje się dokoła retuszowanych miejsc. Im częściej się nią posługuję, tym większe robi to na mnie wrażenie, choć trzeba przyznać, że jedna z tajemnic skutecznego posługiwania się tym narzędziem polega na poznaniu jego słabych stron oraz kruczków, które pozwolą uniknąć ewentualnych problemów z jego działaniem. Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Rozdział 8. 323 Ciąg dalszy na następnej stronie Krok 5. Jak widać, opcja Content-Aware (Uwzględnianie zawartości) poradziła sobie z tym zdjęciem niemal idealnie. Niemal, gdyż w jednym miejscu pozostał wyraźny ślad jej działania: na krawędzi dachu kościoła — w miejscu, gdzie styka się ona z niebem. Na przykładowym rysunku ów drobny mankament jest doskonale widoczny w powiększeniu. Krok 6. Jeśli przytrafi mi się taka sytuacja, próbuję jednego z następujących dwóch sposobów: najpierw solidnie powiększam uszkodzony fragment i próbuję ponownie zamalować go narzędziem Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący), oczywiście z włączoną opcją Content-Aware (Uwzględnianie zawartości). W większości przypadków uszkodzenie udaje się w ten sposób naprawić (ta metoda spraw- dziła się także tym razem). Jeśli narzędzie powieli jakieś niepożądane fragmenty zdjęcia, naciskam Ctrl+Z (Mac OS: Command+Z), aby anulować nieudaną poprawkę, i próbuję jeszcze raz. Jeżeli opisany sposób okaże się nieskuteczny, po prostu włączam narzędzie Clone Stamp (Stempel), aby w tym jednym miejscu wprowadzić trochę dokładniejsze i bardziej pracochłonne poprawki. Tak czy owak, zawsze najpierw próbuję opcji Content-Aware (Uwzględnianie zawartości). Choć nie zawsze za jej pomocą da się usunąć cały niepożądany detal za jednym pociągnię- ciem, to zwykle udaje się to przynajmniej w 90 , w dodatku w ułamku czasu, który trzeba by było poświęcić na zwykłe klonowanie i retuszowanie. 324 Rozdział 8. Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Przed retuszem… …i po retuszu Rozdział 8. 325 Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Automatyczne usuwanie niepożądanych obiektów, czyli jak pozbyć się intruza Jeśli kiedykolwiek spróbujesz sfotografować jakiś obiekt popular- nych turystycznych pielgrzymek, to po dotarciu na miejsce z pew- nością się przekonasz, że nie jesteś jedynym, który wpadł na ten pomysł. Jeśli nie należysz do rannych ptaszków, którzy skłonni są poświęcić kilka godzin snu po to, aby zyskać chwilę (względnej) samotności i spokoju podczas fotografowania (bo większość ludzi będzie wówczas smacznie spała…), to musisz pogodzić się z obec- nością innego turysty. Albo dwóch. Albo dwudziestu. Na szczęście istnieją pewne sprytne sztuczki, które umożliwiają „oczyszczenie” sceny i usunięcie intruzów kilkoma pociągnięciami pędzla. I K S W O K S O L K T T A M Krok 1. Pierwszy krok należy wykonać jeszcze w trakcie fotografowania. Jak? To proste — wykonaj co najmniej dwa zdjęcia tej samej sceny (nieko- niecznie tylko dwa — maksymalnie możesz zrobić ich aż 10). Jeżeli znalazłeś się w sytuacji, w której niepodobna zrobić zdjęcia bez ludzi, zrób całą serię zdjęć, licząc na to, że turyści choć trochę zmienią miejsce pobytu między kolejnymi ujęciami (nawet jeśli nadal będą widoczni w kadrze). Krok 2. Tak było w tym przypadku — szybko zdałem sobie sprawę, że zrobienie zdjęcia, na którym absolutnie nikt nie kręci się w pobliżu lub w tle, będzie niemożliwe. Wiedziałem jednak, że mogę liczyć na kilka przydatnych funkcji programu Elements, toteż po pierwszym zdjęciu postano- wiłem zrobić drugie, niemal identyczne. Wpraw- dzie na drugim również widoczne są jakieś postaci, lecz przynajmniej nie w tych samych miejscach co na pierwszej fotografii. WSKAZÓWKA: Użyj statywu Podczas wykonywania przykładowych zdjęć nie używałem statywu, lecz na szczęście pro- gram Elements doskonale radzi sobie z wyrów- nywaniem fotografii. Jeśli będziesz zmuszony do fotografowania z ręki, to postaraj się trzy- mać aparat najpewniej, jak tylko potrafisz, tak aby obydwa zdjęcia jak najmniej się różniły. 326 Rozdział 8. I K S W O K S O L K T T A M Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Krok 3. Otwórz wykonane zdjęcia (przypominam, że absolutne minimum to dwa, zaś maksi- mum — dziesięć. Na pokazanym tutaj przyk- łdzie użyłem tylko dwóch zdjęć) w Edytorze programu Elements. Sięgnij do panelu Project Bin (Skrzynka projektu), kliknij miniaturę pierwszego zdjęcia, a potem naciśnij klawisz Shift i kliknij miniaturę ostatniego. Gdy to zrobisz, z menu File/New (Plik/Nowy) wy- bierz polecenie Photomerge® Scene Cleaner (Photomerge® — oczyszczanie sceny), aby uruchomić moduł Photomerge. DODATKOWA WSKAZÓWKA: Wypróbuj zaawansowane opcje Ta wskazówka jest rozwinięciem i uzupełnie- niem poprzedniej. Jest ona skierowana głównie do tych, którzy nie używali statywu do zrobienia zdjęć; w przeciwnym razie może okazać się niepotrzebna. Otóż jeśli efekty działania polece- nia Photomerge nie będą Cię satysfakcjonowały, to w dolnej części panelu Photomerge odszukaj sekcję Advanced Options (Opcje zaawansowane). Kliknij przycisk Alignment Tool (Narzędzie Wyrównywanie) i rozmieść po trzy znaczniki w oknie Source (Źródłowe) oraz w oknie Final (Ostateczne) w odpowiadających sobie frag- mentach zdjęć. Gdy to zrobisz, kliknij przycisk Align Photos (Wyrównaj zdjęcia), aby urucho- mić proces dopasowywania obydwu fotografii na podstawie położenia znaczników. Dzięki temu późniejsze „czyszczenie” sceny powinno dać nieco lepszy efekt. Zanim to jednak zrobisz, po prostu wykonaj wszystkie czynności od kroku 3. aż do 10. i sięgnij po opisane narzędzie dopiero wówczas, gdy efekt będzie daleki od Twoich oczekiwań. Jeżeli „wyczyszczone” zdjęcie będzie wyglądało poprawnie, to opisana tutaj sztuczka nie będzie Ci potrzebna. Krok 4. W oknie Source (Źródłowe), po lewej stronie, automatycznie umieszczone zostanie pierwsze ze zdjęć. Drugie trzeba wybrać samodzielnie, przeciągnij więc jego miniaturę z panelu Project Bin (Skrzynka projektu) do okna Final (Ostateczne) po prawej stronie. Ciąg dalszy na następnej stronie Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Rozdział 8. 327 Krok 5. Spójrz teraz na zdjęcie w oknie Source (Źródłowe) i poszukaj fragmentów, które chciałbyś skopio- wać do docelowej fotografii (takich, na których nie widać turystów). Na pokazanym tutaj przyk- ładzie postanowiłem skopiować pusty frag- ment tuż pod mężczyznami (którzy idą w je- go kierunku). Krok 6. A teraz pozbądźmy się naszych turystów! Włącz narzędzie Pencil (Ołówek) i zamaluj ten fragment zdjęcia Source (Źródłowe), który odpowiada położeniu turystów na zdjęciu Final (Ostateczne). Nie musisz robić tego zbyt dokład- nie. Chodzi o namalowanie niewielkiej plamki, która będzie obejmowała obydwie sylwetki. Gdy zwolnisz przycisk myszy, program auto- matycznie usunie mężczyzn na zdjęciu Final (Ostateczne). W razie potrzeby powiększ retu- szowany fragment za pomocą narzędzia Zoom (Powiększanie), którego przycisk znajduje się na samej górze paska narzędzi programu (i przy- pomina niewielkie szkło powiększające). Jeśli nie uda Ci się uzyskać satysfakcjonującego efektu, włącz narzędzie Eraser (Gumka) — jego przycisk znajduje się po prawej stronie okna programu pod przyciskiem narzędzia Pencil (Ołówek) — a następnie w oknie Source (Źródłowe) wymaż niektóre fragmenty niebieskich „łatek”. Po zakończeniu tego oczyszczania kliknij przy- cisk Done (Gotowe), aby powrócić do Edytora programu Elements. 328 Rozdział 8. Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii WSKAZÓWKA: Ukrywanie fragmentów zaznaczonych Ołówkiem Niebieskie „łatki”, oznaczające miejsce wyretu- szowane za pomocą Ołówka, wyświetlane są także na zdjęciu Final (Ostateczne) — wystarczy przesunąć nad nie kursor myszy. Gdy odsuniesz kursor w inne miejsce, znikną. Ukrycie miejsc zamalowanych narzędziem Pencil (Ołówek) na zdjęciu Source (Źródłowe) wymaga wyłączenia opcji Show Strokes (Pokaż regiony) w panelu Photomerge, który znajduje się po prawej stro- nie okna programu. Krok 7. Jeśli po zakończeniu pracy z funkcją Photomerge wokół gotowego zdjęcia pozostały jakieś białe, puste miejsca, scal najpierw wszystkie warstwy projektu poleceniem Flatten Image (Spłaszcz obraz) z menu panelu Layers (Warstwy), a po- tem pozbądź się niepotrzebnych fragmentów za pomocą narzędzia Crop (Kadrowanie) (C). Przed retuszem… …i po retuszu Rozdział 8. 329 Atak klonów. Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii Skorowidz Hasła oznaczone wielką literą odnoszą się do nazw narzędzi, paneli lub funkcji programu ustawianych w poszczegól- nych oknach menu A Add Layer Mask, Patrz: maska warstwy Adjust Color, Patrz: Dopasuj kolor Color Curves, Patrz: Dopasuj krzywe kolorów Color for Skin Tone, Patrz: Dopasuj kolor karnacji Lightning, Patrz: Dopasuj oświetlenie Sharpness, Patrz: filtr Dopasuj ostrość Adjustments, Patrz: Dopasowania Adobe RGB, Patrz: przestrzeń kolorów Adobe RGB album, 43, 47, 442 inteligentny, 44, 47 Align Photos, Patrz: Wyrównaj zdjęcia Auto Smart Fix, Patrz: Autokorekta inteligentna Autokorekta inteligentna, 155 Automatic Download, Patrz: Automatyczne pobieranie Automatyczne pobieranie, 20 B Balans bieli, Patrz: Camera Raw Balans bieli balans bieli, 74, 76, 78, 110, 443 ustawienia predefiniowane, 77 Barwa/Nasycenie, 177 bichromia, Patrz: efekt bichromii Blacks, Patrz: Camera Raw Czarne Brightness, Patrz: Camera Raw Jasność Brush, Patrz: narzędzie Pędzel By Caption or Note, Patrz: Według podpisu lub notatki By Visual Searches, Patrz: Według wyszukiwań wizualnych C Camera Raw, 70 automatyczna korekcja zdjęć, 84 Balans bieli, 74, 75, 76, 77, 110, 170 Blacks, Patrz: Camera Raw Czarne Brightness, Patrz: Camera Raw Jasność Clarity, Patrz: Camera Raw Przejrzystość Crop, Patrz: Camera Raw Kadrowanie Czarne, 81, 86, 106, 110, 355 Detail, Patrz: Camera Raw Szczegół Ekspozycja, 102, 110, 354 Exposure, Patrz: Camera Raw Ekspozycja Fill Light, Patrz: Camera Raw Światło wypełnienia 446 Skorowidz Jaskrawość, 89, 106, 354 Jasność, 83, 110 Kadrowanie, 90 Kontrast, 109, 354 Maskowanie, 100 Nasycenie, 89, 109 Noise Reduction, Patrz: Camera Raw Redukcja szumu Odtwarzanie, 80, 106, 354 ostrzeżenia, 81 podgląd pełnoekranowy, 98 Preferencje, 84 profile, 72 Promień, 99 Prostowanie, 93 Przejrzystość, 87, 88, 109 Radius, Patrz: Camera Raw Promień Recovery, Patrz: Camera Raw Odtwarzanie Red Eye Removal, Patrz: Camera Raw Usuwanie, efektu czerwonych oczu Redukcja szumu, 102, 109, 110 Saturation, Patrz: Camera Raw Nasycenie Sharpening, Patrz: Camera Raw Wyostrzanie Straighten, Patrz: Camera Raw Prostowanie Szczegół, 98, 99 Światło wypełnienia, 85, 109, 354 Usuwanie efektu czerwonych oczu, 103 Vibrance, Patrz: Camera Raw Jaskrawość White Balance, Patrz: Camera Raw Balans bieli wyostrzanie, 97, 99 cienie, 78, 81, 156, 170 Clarity, Patrz: Camera Raw Przejrzystość Clone Stamp, Patrz: narzędzie Stempel Contrast, Patrz: Camera Raw Kontrast Cookie Cutter, Patrz: narzędzie Foremka Correct Camera Distortion, Patrz: obiektyw zniekształcenia Crop, Patrz: Kadrowanie, Camera Raw Kadrowanie Czarne, Patrz: Camera Raw Czarne czerwone oczy, 103, 211, Patrz też: Camera Raw Usuwanie efektu czerwonych oczu korekcja automatyczna, 211 czułość ISO, Patrz: ISO D Daily Note, Patrz: Notatka dzienna dane EXIF, Patrz: EXIF Details, Patrz: Camera Raw Szczegół Difference, Patrz: Różnica Distort, Patrz: filtr Zniekształcanie Divide Scanned Photos, Patrz: Podziel zeskanowane zdjęcia DNG Profile Editor, 73 Dopasowania, 150 Dopasowanie stylu Photomerge, 376 Dopasuj kolor, 185, 245, 299, 370, 372, 401 kolor karnacji, 252 krzywe kolorów, 185 oświetlenie, 204, 206, 236 ostrość, Patrz: filtr Dopasuj ostrość drukowanie, 428, 432 duplikat, 53 dynamika tonalna, 105 E Efekt bichromii, 400 czerwonych oczu, 103 Ortona, 336 winiety, Patrz: winieta efekty specjalne, 332 ekspozycja, 78, 82, 106, 110, 223 Ekspozycja, Patrz: Camera Raw Ekspozycja Elliptical Marquee, Patrz: Zaznaczanie eliptyczne EXIF, 29, 48, 72 Exposure, Patrz: ekspozycja, Camera Raw Ekspozycja Eyedropper, Patrz: narzędzie Kroplomierz F Facebook, 40, 64 Feather, Patrz: zaznaczanie rozmywanie krawędzi Fill Light, Patrz: Camera Raw Światło wypełnienia Film Grain, Patrz: filtr Ziarno Filtr Dopasuj ostrość, 422 Efekty świetlne, 362 fotograficzny, 175, 248 Korekta zniekształceń aparatu, Patrz: obiektyw zniekształcenia Maska wyostrzająca, 99, 135, 272, 406, 411, 413, 417, 444 połówkowy, 383 Rozmycie gaussowskie, 261, 295, 346, 375, 396 Skraplanie, 278, 287, 289 skylight, 387 Szum, Patrz: szum Ziarno, 402 Zniekształcanie, 278, 287, 289 Foremka, Patrz: narzędzie Foremka Format DNG, 96 JPEG, 70, 443 RAW, 70, 96, 443 standardowy, 118 TIFF, 70, 443 fotomontaż, 391 Free Transform, Patrz: Przekształcanie swobodne G Gaussian Blur, Patrz: filtr Rozmycie gaussowskie Get Photos and Videos, Patrz: Pobierz zdjęcia i wideo głębia ostrości, 248, 340, Group Shot, Patrz: zdjęcia grupowe H HDR, 223, 226 Healing Brush, Patrz: narzędzie Pędzel korygujący histogram, 159 Hue/Saturation, Patrz: Barwa/Nasycenie I ikona, 46 Import Settings, Patrz: Ustawienia importu importowanie zdjęć, Patrz: zdjęcia importowanie ISO, 102 J Jaskrawość, Patrz: Camera Raw Jaskrawość Jasność, Patrz: Camera Raw Jasność, tryb mieszania Jasność K Kadrowanie, 90, Patrz też: Camera Raw Kadrowanie, zdjęcia kadrowanie kalibrator, 429 kalibrowanie monitora, 429 karta wzorcowa, 77, 170 Keyword Tags, Patrz: Znaczniki słów kluczowych kolaż, Patrz: fotomontaż kolekcja, Patrz: album kolor, 148, 160, 368 zarządzanie, 428 Kontrast, Patrz: Camera Raw Kontrast kontrast, 86, 87, 349, 388 Korekta zniekształceń aparatu, 215 Kroplomierz, 149 Krycie, 108 L Lasso magnetyczne, Patrz: zaznaczanie nieregularne Lightning Effects, Patrz: filtr Efekty świetlne Liquify, Patrz: filtr Skraplanie lomografia, 332 M Magic Wand, Patrz: narzędzie Różdżka, zaznaczanie fragmentów o zbliżonym kolorze Magnetic Lasso, Patrz: zaznaczanie nieregularne malowaniem światłem, 208 maska, 107, 150, 173, 178, 254, 257, 269, 389 warstwy, 256, 273, 295, 345, 414 Maska wyostrzająca, Patrz: filtr Maska wyostrzająca Masking, Patrz: Camera Raw Maskowanie, Camera Raw Szczegół Maskowanie, Patrz: Camera Raw Szczegół metadane, Patrz: zdjęcia metadane miarki, 121, 131 miniatura, 26 Mnożenie odwrotności, Patrz: tryb mieszania Mnożenie odwrotności Monitor CRT, 430 kalibrowanie, 429 LCD, 430 Monitoruj foldery, 25 Move, Patrz: narzędzie Przesunięcie Munsell ColorChecker, 171 N Narzędzie Foremka, 123 Kadrowanie, 90, 121, 123, 126, 292 Kroplomierz, Patrz: narzędzie Kroplomierz Lasso magnetyczne, Patrz: zaznaczanie nieregularne Pędzel, 107, 242, 257 Pędzel korygujący, 145, 259, 266, 312, 318 Pędzel zaznaczania, 242 Pióro, 278 Prostowanie, 129, 130 Przesunięcie, 247 Punktowy pędzel korygujący, 259, 316, 322 rekompozycji, 139, 142 Różdżka, 240, 380 Stempel, 259, 264, 283, 312, 318, 324, 380 Szybkie zaznaczanie, 244, 342, 380 Zaznaczanie eliptyczne, 232, 234, 238 Zaznaczanie prostokątne, 232, 234, 366 Nasycenie, 226, Patrz też: Camera Raw Nasycenie niebo, 105, 177, 192, 196, 223, 380, 383 Noise, Patrz: szum Noise Reduction, Patrz: Camera Raw Redukcja szumu Notatka dzienna, 56 O obiektyw winietowanie, Patrz: winietowanie, obiektyw zniekształcenia zniekształcenia, 215, 217, 218 odbicia w okularach, 303 odcień skóry, 172 Odtwarzanie, Patrz: Camera Raw Odtwarzanie zdjęć, 333 Opacity, Patrz: Krycie oś czasu, 31, 50 Overlay, Patrz: Nakładka P Pen, Patrz: narzędzie Pióro Pędzel, Patrz: narzędzie Pędzel inteligentny, 177, 192, 194, 195, 210, 277 korygujący, Patrz: narzędzie Pędzel korygujący Photo Downloader, Patrz: Pobieranie zdjęć Photo Filter, Patrz: filtr fotograficzny Photo Play, Patrz: Odtwarzanie zdjęć Photomerge, 220, 221, 223, 303, 305, 327, 359 Exposure, Patrz: HDR Photomerge Style Match, Patrz: Dopasowanie stylu Photomerge Picture Stack, Patrz: Stos obrazów Pióro, Patrz: narzędzie Pióro Pobieranie zdjęć, 18, 21 Pobierz zdjęcia i wideo, 24 Podziel zeskanowane zdjęcia, 128 pokaz slajdów, 27, 57 pop-art, 332 Popraw krawędź, 352, 356, 364, 398 portret, Patrz: zdjęcia twarzy półcienie, 78, 170 Process Multiple Files, Patrz: Przetwarzaj wiele plików Promień, Patrz: Camera Raw Promień Prostowanie, Patrz: Camera Raw Prostowanie Przejrzystość, Patrz: Camera Raw Przejrzystość Przekształcanie swobodne, 134, 136, 235, 255, 291 Przełącz na tryb pełnoekranowy, 98 Przeprowadź ponowne próbkowanie obrazu, 132, 135 przestrzeń kolorów Adobe RGB, 148, 428, 436 sRGB, 428 Przesunięcie, Patrz: narzędzie Przesunięcie Przetwarzaj wiele plików, 137 przycięcie zakresu świateł, 78, 79 Punktowy pędzel korygujący, Patrz: narzędzie Punktowy pędzel korygujący Q Quick Fix, Patrz: Szybka korekta Quick Selection, Patrz: narzędzie Szybkie zaznaczanie R Radius, Patrz: Camera Raw Promień Recompose, Patrz: narzędzie rekompozycji Recovery, Patrz: Camera Raw Odtwarzanie Rectangular Marquee, Patrz: Zaznaczanie prostokątne Skorowidz 447 Red Eye Removal, Patrz: Usuwanie efektu tryb mieszania, 151, 306, 348, 249, 364, 401, czerwonych oczu, Camera Raw Usuwanie efektu czerwonych oczu Redukcja szumu, Patrz: Camera Raw Redukcja szumu Refine Edge, Patrz: Popraw krawędź reguła trójpodziału, 116 Resample Image, Patrz: Przeprowadź ponowne próbkowanie obrazu Resize, Patrz: Zmień rozmiar retro, 332, 370 rozjaśnianie cieni pod oczami, 264 zębów, 275 Rozmycie gaussowskie, Patrz: filtr Rozmycie gaussowskie Różdżka, Patrz: narzędzie Różdżka, zaznaczanie fragmentów o zbliżonym kolorze S Saturation, Patrz: Camera Raw Nasycenie Save Selection, Patrz: zaznaczanie zapisywanie Screen, Patrz: tryb mieszania Mnożenie odwrotności Selection Brush, Patrz: Pędzel zaznaczania Set Date Range, Patrz: Ustaw zakres dat Sharpening, Patrz: Camera Raw Wyostrzanie Skraplanie, Patrz: filtr Skraplanie słowa kluczowe, 20, 32, 37, 38, 47, 50, 442 ikony, 46 udostępnianie, 42 Smart Brush, Patrz: Pędzel inteligentny Spot Healing Brush, Patrz: narzędzie Punktowy pędzel korygujący sRGB, Patrz: przestrzeń kolorów sRGB Stack, Patrz: stos Stempel, Patrz: narzędzie Stempel stos, 54, 62 Stos obrazów, 333 Straighten, Patrz: Camera Raw Prostowanie, narzędzie Prostowanie Switch to Fullscreen Mode, Patrz: Przełącz na tryb pełnoekranowy Szczegół, Patrz: Camera Raw Szczegół szum, 102, 197, 402 kolorowy, 102, 197 luminancji, 102 Szybka korekta, 154 Szybkie zaznaczanie, Patrz: narzędzie Szybkie zaznaczanie Ś światła, 78, 79, 80, 170, 3899 Światło wypełnienia, Patrz: Camera Raw Światło wypełnienia T Timeline, Patrz: oś czasu 448 402, 417, 420 Jasność, 417 Mnożenie odwrotności, 151 Nakładka, 200 Różnica, 200, 306 U Unsharp Mask, Patrz: filtr Maska wyostrzająca Ustaw zakres dat, 51 Ustawienia importu, 18 Usuwanie efektu czerwonych oczu, Patrz: czerwone oczy, Camera Raw Usuwanie efektu czerwonych oczu niepożądanych obiektów, 312, 318, 326 odbić w okularach, 303 odblasków światła na skórze, 259 plamek, 316 szumu cyfrowego, 197 zmarszczek, 266 zniekształceń obiektywu, 215 Usuwanie efektu czerwonych oczu, 157, Patrz też: Camera Raw Usuwanie efektu czerwonych oczu Utwórz maskę warstwy, Patrz: maska warstwy V Vibrance, Patrz: Camera Raw Jaskrawość Visually Similar Photo Search, Patrz: Wyszukiwanie wizualnie podobnych zdjęć W warstwa korekcyjna, 150, 173, 175, 181, 241, 268, 383, 389 Watch Folders, Patrz: Monitoruj foldery Według podpisu lub notatki, 51 Według wyszukiwań wizualnych, 53 White Balance, Patrz: Camera Raw Balans bieli winieta, 218, 332, 352, 354, 355, 359, 365, 373, 397, 398, 443, winietowanie, 218, 365 Wtapianie, Patrz: zaznaczanie rozmywanie krawędzi wybielanie zębów, 157 Wyostrzanie, Patrz: Camera Raw Wyostrzanie Wyrównaj zdjęcia, 229 Wyszukiwanie wizualnie podobnych zdjęć, 53 Z zaznaczanie, 232, 234, 235, 237, 242, 255, 283 fragmentów o zbliżonym kolorze, 240, 241 nieregularne, 243 odwrotność, 238, 245 rozmywanie krawędzi, 238, 242 szybkie, Patrz: narzędzie Szybkie zaznaczanie zapisywanie, 237 zdjęcia archiwizowanie, 22, 30 czarno-białe, 109, 180, 357 dopasowanie stylu, Patrz: Dopasowanie stylu Photomerge drukowanie, 428 duplikat, Patrz: duplikat grupowe, 219, 303 importowanie, 18, 24, 25, 211, 441 jednoczesna edycja, 94, 137 kadrowanie, 90, 113, 114, 118, 120, 123, 125, 128, 130 kolekcja, Patrz: album korekcja koloru skóry, 252 metadane, 19, 21, 48, 72 nazwa, 19 niedoświetlone, 84, 443 odzyskiwanie detali, 80 panoramiczne, 359 pełnoekranowy podgląd, 27 porównywanie, 60 powiększanie obszaru roboczego, 126 prostowanie, 90, 93 przyciemnianie miejscowe, 199, 206 przycinanie, 123 retuszowanie, 259, 261, 271, 272, 265, 278, 287, 289, 294, 303, 316, 318, 322, 326, 441 rozjaśnianie miejscowe, 199, 204, 208 skalowanie, 113, 131, 134, 137 skanowanie, 24, 30 sortowanie, 29 stos, Patrz: stos sylwetki, 291 szumy, Patrz: szumy twarzy, 39, 41, 47, 259, 261, 264, 266, 268, 271, 272, 275, 278, 287, 289, 294, 303, 344, 395, 408 udostępnianie, 64 wyostrzanie, 97, 99, 406, 411, 413, 416, 419 wyrównywanie, 229, 326 wyszukiwanie, 50, 51, 52, 53, 55 zmiana daty utworzenia, 30 zmniejszanie, 136 Ziarno, Patrz: filtr Ziarno złota proporcja, 116 Zmień rozmiar, 131, 135 znacznik inteligentny, 35 Znaczniki słów kluczowych, 32, 35, 42, 46, 47, 50 Zniekształcanie, Patrz: filtr Zniekształcanie zniekształcenia obiektywu, Patrz: obiektyw zniekształcenia Skorowidz
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Photoshop Elements 10. Perfekcyjna edycja zdjęć ze Scottem Kelbym
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: