Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: The Photoshop Workbook: Professional Retouching and Compositing Tips,
Tricks, and Techniques
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
Skład: Ewa Galczak
ISBN: 978-83-283-1272-2
Authorized translation from the English language edition, entitled: THE PHOTOSHOP WORKBOOK:
PROFESSIONAL RETOUCHING AND COMPOSITING TIPS, TRICKS, AND TECHNIQUES;
ISBN 0134008464; by Glyn Dewis; published by Pearson Education, Inc, publishing
as Peachpit Press. Copyright © 2015 by Glyn Dewis Photography Ltd.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any
information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc.
Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2015.
All photographs © by Glyn Dewis except where noted.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą
również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/phoprf.zip
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/phoprf
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREśCI
Część i TEChNIkI
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
ROZDZIAł 1.
zaznaCzenia i wyCięCia
19
21
Narzędzia quick Selection (Szybkie zaznaczanie)
i Refine Edge (Popraw krawędź) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
korygowanie wyciętych obiektów
przy użyciu stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Jak pozbyć się irytujących obwódek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Szybka maska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
uproszczone wycinanie, część 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
uproszczone wycinanie, część 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
mieszanie zaawansowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Polecenie Color Range (Zakres kolorów) . . . . . . . . . . . . . . . 39
Narzędzie Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Tworzenie zaznaczeń na podstawie kanałów . . . . . . . . . . . 43
Kup książkę
7
Poleć książkę
ROZDZIAł 2.
Potęga szarośCi
47
Łączenie warstw za pomocą trybów mieszania . . . . . . . . . 48
Tekstury, tekstury, tekstury… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Inteligentne rozjaśnianie i przyciemnianie . . . . . . . . . . . . . 58
Zmiana scenerii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Tworzenie wgnieceń i uszkodzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Błyskawiczny sześciopak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
flary w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Akcentowanie oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
ROZDZIAł 3.
efekty świetlne
81
Najprostsza na świecie sztuczka ze światłem . . . . . . . . . . . 82
Nieskończony zestaw oświetleniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
oświetlenie gradientowe, część 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
oświetlenie gradientowe, część 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Promienie słońca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Rozświetlony horyzont . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Imitowanie oświetlenia konturów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
światło odbite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Cienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
8 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż
Kup książkę
Poleć książkę
ROZDZIAł 4.
efekty sPeCjalne
105
Jak dzień do nocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Efekty malarskie i komiksowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
kurz i drobiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Tworzenie zaśnieżonej sceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
deszcz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
mokre powierzchnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
konwersja na czerń i biel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Imitowanie krwi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
opuchlizna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
detale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
ROZDZIAł 5.
krótkie Porady
dotyCząCe
fotomontaży
141
Tworzenie linii horyzontu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
fotomontaż z łanem trawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Cienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
dopasowywanie kolorów, część 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
dopasowywanie kolorów, część 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Kup książkę
sPis treśCi 9
Poleć książkę
Część ii PRoJEkTY
ROZDZIAł 6.
Portret
CharakterystyCzny
157
159
konwersja z formatu RAW i retusz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Nieinwazyjny retusz w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Barwienie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Tworzenie światła w tle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
ujednolicanie kolorystyki pierwszego planu i tła . . . . . . 168
„Zapalanie” cygara . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Efekt malowanej tekstury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
ROZDZIAł 7.
twardziel
173
konwersja z RAW i retusz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Nieinwazyjny retusz w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Tworzenie nowego tła przy użyciu tekstur . . . . . . . . . . . . 177
Tworzenie cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Najprostszy efekt świetlny na świecie . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
ROZDZIAł 8.
komPozyCja
z nosorożCem
185
Tworzenie krajobrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
umieszczanie nosorożca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
Tworzenie pyłu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
kosmetyczne poprawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
10 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż
Kup książkę
Poleć książkę
ROZDZIAł 9.
sCena z baśni
207
Za kulisami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
miniaturowy pokój . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
dodawanie zabawek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Tworzenie cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
umieszczanie dzieci w scenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Przekształcanie dnia w noc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
światło z szafy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
kosmetyczne poprawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
ROZDZIAł 10.
retuszowanie
krajobrazu
239
Zastosowanie modułu Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
ROZDZIAł 11.
najemnik
253
Aranżacja oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
kompozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
Zaznaczanie modela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Rozjaśnianie i przyciemnianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Retuszowanie kurtki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
Tworzenie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Tworzenie ruchomego efektu winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
okulary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
kosmetyczne poprawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
skorowidz
280
Kup książkę
sPis treśCi 11
Poleć książkę
Poleć książkęKup książkęPoleć książkęKup książkęRozdział 7.
Twardziel
Techniki fotomontażu cieszą się wśród retuszerów i fotografów coraz więk-
szą popularnością. Możliwość tworzenia kompozycji na podstawie wielu zdjęć
daje nieznane dotychczas twórcze możliwości.
realizacja tego rodzaju projektów wymaga oczywiście opanowania podsta-
wowych umiejętności posługiwania się Photoshopem, takich jak tworzenie
zaznaczeń i wycinanie obiektów z tła. Sądzę też, że bardzo przydatna jest rów-
nież umiejętność obserwacji. Przyglądanie się otoczeniu i zapamiętywanie,
w jaki sposób zachowują się prawdziwe cienie oraz światła, pozwala potem
uniknąć czasochłonnego eksperymentowania w Photoshopie.
w tym rozdziale utworzymy fotomontaż przy użyciu trybów mieszania.
Ta technika miała ogromny wpływ na moje podejście do pracy — pozwala
ona bowiem na łatwe łączenie zdjęć bez niezwykle czasochłonnego zaznacza-
nia i wycinania. To zaś oznacza, że mogę się skupić na bardziej kreatywnych
aspektach pracy, takich jak oświetlenie, efekty specjalne itp.
Kup książkę
173
Poleć książkę
Konwersja z raw i retusz
retusz każdego zdjęcia zaczyna się w module Camera raw.
1. Otwórz plik toughguy.dng w Camera raw. Przy użyciu
narzędzia Crop (Kadrowanie) przytnij tło ponad głową
modela i wykadruj dolny fragment zdjęcia — tuż
ponad widocznym zagięciem szarego tła z roli.
zanim to zrobisz, upewnij się jednak, że w menu
wspomnianego narzędzia jest włączona opcja Normal
(Zwykły). (Nie przejmuj się detalami widocznymi
po prawej stronie; zajmiemy się nimi później).
2. Ubranie modela jest bardzo ciemne, musimy więc
trochę lepiej wyeksponować jego detale. w zakładce
Basic (Podstawowe) przeciągnij suwak Blacks (Czarne)
do +100, zaś suwak Shadows (Cienie) do +85. Ta ope-
racja uwidoczni szczegóły postaci, ale przy okazji
spowoduje nieco zbyt silne rozjaśnienie odblasków
światła. aby to naprawić, przeciągnij suwak Highlights
(Światła) do –25 (rysunki 7.1 i 7.2).
Rysunek 7.1.
Rysunek 7.2.
174 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż
Kup książkę
Poleć książkę
3. w porównaniu do innych odsłoniętych obszarów
skóry dłonie modela są ciemniejsze i mają zimniejszy
odcień. aby to poprawić, włącz narzędzie Adjustment
Brush (Pędzel korekty) i upewnij się, że wszystkie
jego parametry są wyzerowane. zaznacz opcje Auto
Mask (Automatyczna maska) oraz Mask (Maska),
a potem zamaluj dłonie — na koniec całe powinny
być pokryte czerwoną przesłoną. wyłącz opcję Mask
(Maska), a potem zwiększ wartość parametru Exposure
(Ekspozycja) do +0,55, a parametru Temperature
(Temperatura) do +10.
4. Kliknij przycisk narzędzia Adjustment Brush (Pędzel
korekty), by zakończyć ten etap retuszu, a potem
powiększ fragment zdjęcia przedstawiający oczy
modela. Ponownie przy użyciu narzędzia Adjustment
Brush (Pędzel korekty) zamaluj same źrenice i zmień
wymienione parametry: Exposure (Ekspozycja)
na +0,40, Clarity (Przejrzystość) na +65, Sharpness
(Ostrość) na +35 oraz Temperature (Temperatura) na –6.
5. Choć zależało mi na osiągnięciu specyficznej chropa-
wości i szorstkości obrazu, mały retusz skóry będzie
potrzebny — do takich poprawek Camera raw zupeł-
nie wystarczy. włącz narzędzie Spot Removal (Redukcja
punktów) w trybie Heal (Skoryguj), a następnie popraw
wszelkie rzucające się w oczy przebarwienia i defekty
skóry na twarzy modela (rysunek 7.3).
6. Kliknij przycisk narzędzia Spot Removal (Redukcja punk-
tów), aby je wyłączyć, a potem otwórz zakładkę Details
(Szczegóły), by trochę wyostrzyć zdjęcie. Ponieważ jest
to portret mężczyzny, użyłem parametrów dających
dość intensywny efekt, pasujący do agresywnego,
szorstkiego stylu portretu. Przeciągnij suwak Sharpness
(Ostrość) do +85, a potem przytrzymaj klawisz Alt/
Option i przeciągnij suwak Masking (Maskowanie)
do 75, aby ograniczyć zasięg wyostrzania do kontu-
rów postaci (rysunek 7.4).
7. Ostatni zabieg w Camera raw przed otwarciem
zdjęcia w Photoshopie będzie polegał na poprawie-
niu tonacji skóry, która w tej chwili moim zdaniem
ma trochę zbyt pomarańczowy odcień. Otwórz
zakładkę HSL/Grayscale (HSL/Skala szarości) i w sekcji
Saturation (Nasycenie) przeciągnij suwak Oranges
(Pomarańczowe) do –30.
Rysunek 7.3.
Rysunek 7.4.
Kup książkę
rozdział 7. twardziel 175
Poleć książkę
nieinwazyjny retusz w PhotoshoPie
Ponieważ pracę w Camera raw możemy uznać za zakończoną, otwórzmy zdjęcie w postaci obiektu
inteligentnego w Photoshopie.
(Światło) ustawionym na 10 selektywnie rozjaśnij
i przyciemnij skórę modela, tak by zaakcentować
obszary świateł i cieni, przyciemnić włosy itp.
WskazóWka Zwróciłeś uwagę na kurtkę modela,
która wygląda, jakby już wcześniej została poddana
miejscowemu rozjaśnianiu i przyciemnianiu? To zasługa
gładkiej, połyskliwej skóry, z której została uszyta.
Przy fotografowaniu modeli z myślą o nadaniu portre-
towi specyficznego charakteru warto dopasować oświe-
tlenie do planowanego wyglądu postaci, bo może to
zaoszczędzić czasochłonnego retuszu.
Rysunek 7.5.
Rysunek 7.6.
Rysunek 7.7.
1. Przytrzymaj klawisz Shift i kliknij przycisk Open Object
(Otwórz obiekt).
2. do poprawienia kompozycji i rozszerzenia obszaru robo-
czego można użyć narzędzia Crop (Kadrowanie). włącz je,
a następnie przeciągnij prawą krawędź ramki kadrowania
w prawo, tak by odstęp między łokciem modela a tą
krawędzią był podobny jak analogiczny odstęp po lewej
stronie. Naciśnij klawisz Enter/Return (rysunek 7.5).
Utwórz nową, pustą warstwę na samej górze stosu
warstw i nazwij ją composition („kompozycja”).
3. wypełnij przezroczysty obszar przy użyciu narzę-
dzia Clone Stamp (Stempel) w trybie Current Below
(Bieżąca i poniżej), jak na rysunku 7.6. w rezultacie
po obu stronach modela powinna być podobna ilość
miejsca. Pusty obszar nie musi być idealnie wypeł-
niony, ponieważ na dalszym etapie prac będziemy
nakładać na niego teksturę; co więcej, nierówne tło
będzie miało korzystny wpływ na ostateczny efekt.
4. Kolejny krok nie jest absolutnie niezbędnym ele-
mentem retuszu, a raczej kwestią gustu. Polega on
na zastosowaniu plug-inu Color efex Pro 4 do wyeks-
ponowania detali — co w przypadku tego zdjęcia
wydaje się właściwe. Kliknij warstwę znajdującą się
na samym dole (obiekt inteligentny), a następnie
wydaj polecenie Filter/Nik Collection/Color Efex Pro 4
(Filtr/Nik Collection/Color Efex Pro 4). wybierz filtr
o nazwie Detail Extractor (akcentowanie szczegółów),
pozostaw ustawienia domyślne i kliknij przycisk OK.
Po powrocie do Photoshopa kliknij miniaturę maski
filtra i wybierz polecenie Image/Adjustments/Invert
(Obraz/Dopasowania/Odwróć). Następnie za pomocą
średniej wielkości pędzla o miękkich krawędziach
zamaluj postać, aby wyeksponować uzyskany efekt
tylko na niej (rysunek 7.7).
5. Teraz zajmiemy się rozjaśnianiem i przyciemnianiem.
Utwórz nową, pustą warstwę na samej górze stosu
warstw, nazwij ją dodge and burn („rozjaśnianie
i przyciemnianie”), wypełnij 50-procentową sza-
rością i zmień jej tryb mieszania z Normal (Zwykły)
na Soft Light (Łagodne światło). Następnie przy użyciu
narzędzia Dodge (Rozjaśnianie) z parametrem Exposure
176 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż
Kup książkę
Poleć książkę
tworzenie nowego tła Przy użyCiu teKstur
teraz zajmiemy się tworzeniem scenerii. Ponieważ model pozował na szarym tle, możemy w tym celu zastosować
trik z trybami mieszania, opisany w rozdziale 2.
zamierzam kilkakrotnie użyć tej samej tekstury,
ale jeśli wolisz, możesz zastosować kilka różnych tekstur,
które pozwolą nadać tłu bardziej urozmaicony wygląd.
1. wybierz polecenie File/Place Embedded (Plik/Umieść
jako osadzone) albo File/Place (Plik/Umieść) w star-
szych wersjach Photoshopa, odszukaj plik z teksturą
do wykorzystania i kliknij przycisk OK. Przytrzymaj
klawisz Alt/Option i przeciągnij jeden z narożnych
uchwytów ramki przekształcenia, aby dopasować
wielkość tekstury do rozmiaru dokumentu. Naciśnij
klawisz Enter/Return.
2. aby nałożyć teksturę na szare tło, zmień jej tryb
mieszania na Soft Light (Łagodne światło) albo Overlay
(Nakładka), w zależności od tego, jak kontrastowy
obraz zamierzasz uzyskać.
3. dodaj kolejną teksturę lub naciśnij Ctrl+J/Command+J,
by powielić tę, którą umieściłeś w projekcie przed
chwilą. Następnie wybierz polecenie Edit/Transform/
Flip Horizontal (Edycja/Przekształć/Odbij w poziomie).
aby uniknąć nadmiernego podobieństwa dwóch
stron tła, dołącz do bieżącej warstwy maskę i zama-
luj na czarno wyraźnie powtarzające się desenie.
Powtarzaj opisany proces, aż uda Ci się uzyskać ocze-
kiwany efekt (rysunek 7.8).
4. Uaktywnij warstwę z teksturą znajdującą się na samej
górze stosu, przytrzymaj klawisz Shift, a potem kliknij
pierwszą spośród warstw z teksturami, aby zaznaczyć
je wszystkie. Następnie wybierz polecenie Layer/New/
Group from Layers (Warstwa/Nowa/Grupa z warstw)
i nadaj nowej grupie nazwę Textures („tekstury”).
5. w celu usunięcia tekstury z modela, tak by była ona
widoczna tylko w tle, dodaj do grupy warstw maskę
i zamaluj mężczyznę za pomocą średniej wielkości
pędzla o miękkich krawędziach przy wartości parame-
tru Opacity (Krycie) wynoszącej 100 (rysunek 7.9).
Rysunek 7.8.
cdn.
Rysunek 7.9.
Kup książkę
rozdział 7. twardziel 177
Poleć książkę
WskazóWka Jeśli chcesz sprawdzić, czy nie przega-
piłeś żadnych fragmentów postaci, przytrzymaj klawisz
Alt/Option i kliknij miniaturę maski w panelu Layers
(Warstwy). Następnie zamaluj na czarno albo biało
miejsca wymagające poprawek. Aby przywrócić zwy-
kły podgląd warstwy, ponownie kliknij miniaturę maski
z klawiszem Alt/Option (rysunek 7.10).
6. Teraz utworzymy efekt winiety. włącz narzędzie
Elliptical Marquee (Zaznaczanie eliptyczne) i, rozpo-
czynając od środka zdjęcia, narysuj elipsę. Następnie
utwórz warstwę korekcyjną Levels (Poziomy) i przecią-
gnij suwak półcieni w prawą stronę, aby przyciemnić
jej wnętrze (rysunki 7.11 oraz 7.12).
Rysunek 7.10.
Rysunek 7.11.
Rysunek 7.12.
178 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż
Kup książkę
Poleć książkę
7. Kliknij ikonę maski w panelu Properties (Właściwości)
dla warstwy Levels (Poziomy), a następnie przycisk
Invert (Odwróć). rozmyj kontury owalnej maski przez
zwiększenie wartości parametru Feather (Wtapianie)
do 250 pikseli (rysunek 7.13).
8. Kliknij miniaturę maski dołączoną do warstwy korek-
cyjnej Levels (Poziomy) w panelu Layers (Warstwy),
a następnie wybierz polecenie Edit/Free Transform
(Edycja/Przekształć swobodnie). Przytrzymaj klawisz
Alt/Option i przeciągnij uchwyt w narożniku ramki
na zewnątrz, aby skorygować zasięg winiety: powinna
się ona kończyć w pobliżu krawędzi zdjęcia.
WskazóWka Ta metoda tworzenia winiety nie
narusza struktury zdjęcia. Winietę tego rodzaju można
w dowolnej chwili przesunąć. Aby to zrobić, po prostu
kliknij miniaturę maski warstwy korekcyjnej w panelu
Layers (Warstwy) i za pomocą narzędzia Move
(Przesunięcie) przeciągnij ją w inne miejsce.
9. Ponieważ nieco później będziemy dodawać efekty
świetlne w górnych rogach projektu, narożniki te
raczej nie powinny być tak ciemne jak teraz. aby przy-
wrócić im pierwotną jasność i pozostawić efekt
winiety widoczny tylko w dolnej partii zdjęcia, kliknij
miniaturę maski warstwy i za pomocą pędzla o mięk-
kich krawędziach zamaluj lewy górny i prawy górny
róg kompozycji.
Rysunek 7.13.
tworzenie Cieni
dodanie cieni w tle to doskonały sposób na zbudowanie dramaturgii sceny.
1. Utwórz nową, pustą warstwę na samej górze stosu
warstw i nadaj jej nazwę shadows („cienie”). Naciśnij
klawisz D, aby przywrócić domyślne kolory narzędzia
i tła, czyli czarny i biały. za pomocą paska narzę-
dzi włącz narzędzie Custom Shape (Kształt własny)
i z przybornika wybierz kształt o nazwie Tile 2 (Płytka 2);
przypomina on kwadrat składający się z ukośnych linii
(rysunek 7.14).
cdn.
Rysunek 7.14.
Kup książkę
rozdział 7. twardziel 179
Poleć książkę
2. Spójrz na pasek opcji w górnej części ekranu i upewnij
się, że z listy po lewej stronie została wybrana opcja
Pixels (Piksele), z listy Mode (Tryb) opcja Normal
(Zwykły), wartość parametru Opacity (Krycie) wynosi
100 , a opcja Anti Alias (Wygładzanie) jest włączona.
Następnie przeciągnij kursorem w poprzek zdjęcia,
tak by kształt wypełnił cały dostępny obszar warstwy
(rysunek 7.15). wybierz najpierw polecenie Filter/
Convert for Smart Filters (Filtr/Konwertuj na inteligentne
filtry), a potem polecenie Filter/Blur/Gaussian Blur (Filtr/
Rozmycie/Rozmycie gaussowskie). zwiększ wartość
parametru Radius (Promień) do około 200 pikseli.
3. aby usunąć cienie z modela, dodaj do bieżącej
warstwy maskę, a potem przytrzymaj klawisz Ctrl/
Command i kliknij miniaturę maski dołączonej
do grupy textures. Następnie wydaj kolejno pole-
cenia Select/Inverse (Zaznacz/Odwrotność) i Edit/Fill
(Edycja/Wypełnij). z listy Use (Użyj) w sekcji Contents
(Zawartość) wybierz opcję Black (Czarny), kliknij przy-
cisk OK, po czym zmniejsz wartość parametru Opacity
(Krycie) dla warstwy z cieniami do 65 .
Rysunek 7.15.
najProstszy efeKt świetlny na świeCie
Ponieważ nasz model jest oświetlony z obydwu stron, musimy zasymulować istnienie źródeł światła,
przy których taki rodzaj oświetlenia będzie miał sens.
1. Utwórz nową, pustą warstwę dokumentu i wybierz
pędzel o miękkich krawędziach. zmień kolor na biały,
kliknij pośrodku zdjęcia, a potem wybierz polecenie
Edit/Free Transform (Edycja/Przekształć swobodnie).
Przytrzymaj klawisze Shift oraz Alt/Option, kliknij jeden
z uchwytów w narożnikach ramki przekształcenia
i przeciągnij go daleko za obręb warstwy. Naciśnij
klawisz Enter/Return, a potem przy użyciu narzędzia
Move (Przesunięcie) przeciągnij jasną plamę tak, by
zza lewego górnego rogu było widać tylko jej rozmyty
brzeg. Następnie naciśnij Ctrl+J/Command+J i narzę-
dziem Move (Przesunięcie) przeciągnij warstwę z plamą
do prawego górnego rogu, aby ją powielić.
WskazóWka Jeśli nie chcesz, by utworzone światło
było tak jaskrawe, zmień tryb mieszania warstwy na Linear
Dodge (Add) (Rozjaśnianie liniowe (Dodaj)) i skoryguj war-
tość parametru Fill (Wypełnienie). Akurat w tym przypadku
użycie parametru Opacity (Krycie) sprawia, że światło
wydaje się szare (choć różnica jest bardzo subtelna).
2. Kolejne zadanie będzie polegało na dodaniu plamek
i pyłków za pomocą techniki z „cosiami”, opisanej
w rozdziale 3. wybierz polecenie File/Place Embedded
(Plik/Umieść osadzone) albo File/Place (Plik/Umieść)
w starszych wersjach Photoshopa, odszukaj plik
thingys.jpg i kliknij przycisk OK. Przytrzymaj klawisz
Alt/Option i przeciągnij narożny uchwyt ramki tak,
by wypełnić całą warstwę. Naciśnij klawisz Enter/
Return. zmień tryb mieszania na Screen (Ekran),
aby widoczne były tylko jasne fragmenty warstwy.
180 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż
Kup książkę
Poleć książkę
3. wybierz polecenie Filter/Blur/Motion Blur (Filtr/
Rozmycie/Poruszenie). zmień wartość parametru Angle
(Kąt) na –45, parametru Distance (Odległość) na 70
i kliknij przycisk OK (rysunek 7.16).
4. Skutkiem ubocznym dodania warstwy z cosiami jest
rozjaśnienie zdjęcia. aby usunąć ten efekt, ale zacho-
wać widoczność większości cosiów, utwórz warstwę
korekcyjną Levels (Poziomy), kliknij przycisk tworze-
nia maski przycinającej i przeciągnij biały suwak
w sekcji Output Levels (Poziomy wyjściowe) do 170
(rysunek 7.17).
5. Kolejna operacja będzie polegała na zmniejszeniu
nasycenia kolorów. zaczniemy od konwersji zdjęcia
na czarno-białe przy użyciu metody z mapą gradientu,
opisanej w rozdziale 5. Naciśnij klawisz D, aby przy-
wrócić domyślne kolory narzędzia i tła, czyli czarny
i biały. Utwórz warstwę korekcyjną Gradient Map
(Mapa gradientu), a potem zmniejsz jej krycie do 30 .
6. Utwórz warstwę korekcyjną Selective Color (Kolor
selektywny). we właściwościach tej warstwy z listy
Colors (Kolory) wybierz opcję Neutrals (Neutralne).
Ustaw następujące wartości parametrów: Cyan
(Niebieskozielony) na +28, Magenta (Karmazynowy)
na +18, Yellow (Żółty) na +26 i Opacity (Krycie) na 60
(rysunek 7.18).
7. Utwórz nową warstwę odzwierciedlającą zawartość
wszystkich istniejących warstw, a potem wybierz
polecenie Edit/Free Transform (Edycja/Przekształć swo-
bodnie). Sprawdź, czy w ustawieniach w górnej części
ekranu pola szerokości i wysokości — W (Sz) oraz H
(W) — nie są powiązane (ikona łańcucha między nimi
powinna być nieaktywna). zwiększ wartość parame-
tru W (Sz) na 103 . dzięki temu nasz twardziel zrobi
się trochę szerszy w barach, ale nie aż tak bardzo,
by poprawka wyglądała nienaturalnie (rysunek 7.19).
Rysunek 7.16.
Rysunek 7.17.
Rysunek 7.18.
Rysunek 7.19.
Kup książkę
rozdział 7. twardziel 181
Poleć książkę
Przed retuszem
182 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż
Kup książkę
Poleć książkę
Po retuszu
Kup książkę
rozdział 7. twardziel 183
Poleć książkę
SKoRoWiDZ
C
Camera Raw, 106, 107, 160, 163, 174, 210, 239, 254, 266
Adjustment Brush, Patrz: Camera Raw Pędzel korekty
Balans bieli, 255
Clarity, Patrz: Camera Raw Przejrzystość
Crop, Patrz: Camera Raw Kadrowanie
Filtr promieniowy, 247
Graduated Filter, Patrz: Camera Raw
Redukcja punktów
Kadrowanie, 188
otwieranie zdjęcia w postaci
obiektu inteligentnego, 163, 176, 248
Pędzel korekty, 162, 175, 243, 245, 255
Prostowanie, 187, 210
Przejrzystość, 161
Radial Filter, Patrz: Camera Raw Filtr promieniowy
Redukcja punktów, 161, 162, 175, 211, 248
Spot Removal, Patrz: Camera Raw Redukcja punktów
Stopniowy filtr, 161, 162, 175, 211
Straighten, Patrz: Camera Raw Prostowanie
Visualize Spots, Patrz: Camera Raw Wyświetl plamy
White Balance, Patrz: Camera Raw Balans bieli
Wyświetl plamy, 161
Channels, Patrz: Kanały
cień, 48, 101, 149, 150, 179, 195, 200, 218, Patrz też:
warstwa styl Cień, warstwa styl Cień wewnętrzny
Color Range, Patrz: Zakres kolorów
D
deszcz, 119
drobiny, 111, 112, 115, 116
dym, 169, 201
280 skorowidz
Kup książkę
E
efekt winiety, Patrz: winieta
efekty
komiksowe, 109, 110, 277
malarskie, 109, 110
świetlne, 74, 75, 81, 106, 108, 271, 274
F
filtr
Add Noise, Patrz: filtr Dodaj szum
Average, Patrz: filtr Średnia
Błyszczące krawędzie, 112
Chmury, 267
Clouds, Patrz: filtr Chmury
Dodaj szum, 75, 119
Filtr ocieplający, 103
Flara obiektywu, 74, 75
Foliowanie, 122
Gaussian Blur, Patrz: Rozmycie gaussowskie
Glowing Edges, Patrz: filtr Błyszczące krawędzie
Lens Flare, Patrz: filtr Flara obiektywu
Liquify, Patrz: filtr Skraplanie
Maska wyostrzająca, 204
Motion Blur, Patrz: filtr Poruszenie
neutralny, 240
Nik Color Efex Pro, Patrz: Nik Color Efex Pro
Pinch, Patrz: filtr Ściśnięcie
Plastic Wrap, Patrz: filtr Foliowanie
Poruszenie, 119
Radial Blur, Patrz: filtr Rozmycie promieniste
Reduce Noise, Patrz: filtr Redukcja szumu
Poleć książkę
Redukcja szumu, 109, 170
Rozmycie gaussowskie, 29, 115, 180, 198, 216, 262
Rozmycie powierzchniowe, 134, 273
Rozmycie promieniste, 77
Skraplanie, 130
Wybrzuszenie, 132
Zamrażanie maski, 131
Surface Blur, Patrz: filtr Rozmycie powierzchniowe
Ściśnięcie, 272
Średnia, 134
Topaz Details, Patrz: Topaz Details
Unsharp Mask, Patrz: filtr Maska wyostrzająca
Warming Filter, Patrz: filtr Filtr ocieplając
Górnoprzepustowy, 71, 109, 110
High Pass, Patrz: filtr Górnoprzepustowy
inteligentny, 70, 71, 106, 107
flara, 74, 75, 274
fotomontaż, 48, 141, 147, 151, 154, 170, 173
G
gradient, 88, 91, 192, Patrz też: narzędzie gradient
edytor, 88, 91, 93, 94, 123
szum, 93, 94
K
Kanały, 25
krajobraz, 186
retusz, 239
krew, 125
kolor, 127
kurz, 111, 112, 115, 116
L
Levels, Patrz: warstwa korekcyjna Poziomy
linia horyzontu, 142, 189, 191, 192
M
maska
szybka, 30, 31, 165, 166, 193, 259
krycie, 30
warstwy, Patrz: warstwa maska
N
narzędzie
Burn, Patrz: narzędzie Ściemnij
Clone Stamp, Patrz: narzędzie Stempel
Crop, Patrz: Kadrowanie
Custom Shape, Patrz: narzędzie Kształt własny
Dodge, Patrz: narzędzie Rozjaśnianie
Gradient, 84, 96, 192
Healing Brush, Patrz: narzędzie Pędzel korygujący
Kadrowanie, 249
Kształt własny, 179
Path Selection, Patrz: narzędzie
Zaznaczanie ścieżek
Pen, Patrz: Pióro
Rubber Band, Patrz: Pióro Stempel
Pędzel, Patrz: Pędzel
Pędzel korygujący, 164
Pióro, Patrz: Pióro
Stempel, Patrz: Pióro Stempel
Punktowy pędzel korygujący, 248
Quick Selection, Patrz: narzędzie
Szybkie zaznaczanie
Rozjaśnianie, 59, 164, 261
Smudge, Patrz: Smużenie
Smużenie, 36
Spot Healing Brush, Patrz: Punktowy
pędzel korygujący
Stempel, 59, 176, 212
Szybkie zaznaczanie, 22, 31
Ściemnij, 59, 272
Zaznaczanie ścieżek, 42
Nik Color Efex Pro, 135, 176, 203, 235
Kup książkę
skorowidz 281
Poleć książkę
O
obraz
czarno-biały, 123, 203, 263
HDR, 240
kadrowanie, 249
oczy, 76, 78
opuchlizna, 130
oświetlenie, 82, 85, 86, 160, 180, 254
gradientowe, 88, 89, 91, 93, 94
horyzontu, 96
konturów, 98
nocne, 106, 107, 228, 229, 230, 234
odbicie, 99
promienie słońca, 93
w tle, 167
P
pejzaż nocny, 106
perspektywa, 211
Pędzel, 31, 34
importowanie, 125
tworzenie, 35, 111, 112, 113
ustawienia, 33, 113, 114, 126, 128, 142, 201
zestaw, 126
Pióro, 31, 41, 42, 258
Stempel, 31, 41, 42
ścieżka, Patrz: ścieżka
plug-in
Nik Color Efex Pro,
Patrz: Nik Color Efex Pro
Topaz Details, Patrz: Topaz Details
Popraw krawędź, 23, 24, 25, 43, 166
portret, 76, 159, 173
Poziomy, Patrz:
warstwa korekcyjna Poziomy
pył, 83, 113, 115, 116, 201, 202
Q
Quick Mask, Patrz: maska szybka
Quick Selection, Patrz: narzędzie Szybkie zaznaczanie
R
Refine Edge, Patrz: Popraw krawędź
S
Save Selection, Patrz: Zapisz zaznaczenie
Szybka maska, Patrz: maska szybka
Szybkie zaznaczanie, Patrz: narzędzie
Szybkie zaznaczanie
Ś
ścieżka, 41, 42, 142, 145, 146, 189, 191, 216, 258
śnieg, 117
T
tekstura, 54, 63, 177
tło, 49, 151, 266
barwienie, 165
dopasowanie kolorów, 151, 152, 154, 168
tworzenie przy użyciu tekstur, 177
Topaz Details, 135, 164, 165
trawa, 142, 143, 145, 146, 147, 190
tryb
Hard Light, Patrz: tryb ostre światło
Łagodne światło, 52
Nakładka, 25, 44, 50, 56, 70, 85
ostre światło, 75
282 skorowidz
Kup książkę
Poleć książkę
overlay, Patrz: tryb Nakładka
Soft Light, Patrz: tryb Łagodne światło
W
warstwa
korekcyjna
Barwa/Nasycenie, 41, 78, 163
Curves, Patrz: warstwa korekcyjna Krzywe
Filtr fotograficzny, 103
Gradient Map, Patrz: warstwa korekcyjna
Mapa gradientu
Hue/Saturation, Patrz: warstwa korekcyjna
Barwa/Nasycenie
Kolor selektywny, 103, 181, 276
Krzywe, 168
Levels, Patrz: warstwa korekcyjna Poziomy
Mapa gradientu, 123, 263
Photo Filter, Patrz: warstwa korekcyjna
Filtr fotograficzny
Poziomy, 29, 101
Selective Color, Patrz: warstwa korekcyjna
Kolor selektywny
krycie, 266
maska, 28, 29, 32, 40, 70, 91, 92, 106, 108
nazwa, 168
styl
Blask wewnętrzny, 98, 169, 226
Blask zewnętrzny, 169
Blending options, Patrz: warstwa styl
opcje mieszania
Cień wewnętrzny, 27
Gradient overlay, Patrz: warstwa styl
Nałożenie gradientu
inner Glow, Patrz: warstwa styl
Blask wewnętrzny
inner Shadow, Patrz: warstwa styl
Cień wewnętrzny
Nałożenie gradientu, 169
opcje mieszania, 38, 39
outer Glow, Patrz: warstwa styl
Blask zewnętrzny
tworzenie, 58
Wypełnienie gradientem, 88, 93
wypełnienia, 88, 93
wgniecenie, 68, 69
winieta, 178
ruchoma, 270
Z
Zakres kolorów, 39, 41, 117, 193
Zapisz zaznaczenie, 22
zaznaczenie, 21, 22, 31
ukrywanie, 213
zębów wybielanie, 163
Kup książkę
skorowidz 283
Poleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)