Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00272 005338 12767772 na godz. na dobę w sumie
Photoshop. Profesjonalny retusz i fotomontaż - ebook/pdf
Photoshop. Profesjonalny retusz i fotomontaż - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 288
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-1275-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> edycja zdjęć
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Opanuj techniki Photoshopa stosowane przez profesjonalistów, by tworzyć fascynujące kompozycje, efekty specjalne i nie tylko!

Książka Photoshop. Profesjonalny retusz i fotomontaż odkrywa tajniki prac Glyna Dewisa, fotografika i retuszera pracującego na zlecenie klientów z całego świata. W tym poradniku zapoznasz się nie tylko ze szczegółowymi opisami poszczególnych technik, ale dowiesz się, jak i kiedy je stosować, by realizować projekty na najwyższym poziomie.

Glyn rozpoczyna od omówienia wybranych, najważniejszych umiejętności ze swojego warsztatu: Opanowanie metod retuszu to jedno, ale zrozumienie kiedy je stosować i w jakiej kolejności, to już zupełnie inna sprawa. W drugiej części książki Glyn zbiera podane informacje i wykorzystuje je w prawdziwych projektach. Autor drobiazgowo omawia proces tworzenia sześciu kompozycji, które dzięki udostępnieniu wszystkich niezbędnych zdjęć źródłowych możesz wykonać samodzielnie, od początku do końca. Podczas realizacji tych projektów dowiesz się, w jaki sposób wykorzystywać omówione techniki w różnych sytuacjach, na przykład przy retuszowaniu portretów, tworzeniu fotomontaży albo edytowaniu zdjęć krajobrazowych.

Przedmowę do tej książki napisał Scott Kelby — osobowość świata fotografii i programów graficznych, autor niezliczonej ilości książek poświęconych fotografii oraz obróbce zdjęć.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Photoshop Workbook: Professional Retouching and Compositing Tips, Tricks, and Techniques Tłumaczenie: Piotr Cieślak Skład: Ewa Galczak ISBN: 978-83-283-1272-2 Authorized translation from the English language edition, entitled: THE PHOTOSHOP WORKBOOK: PROFESSIONAL RETOUCHING AND COMPOSITING TIPS, TRICKS, AND TECHNIQUES; ISBN 0134008464; by Glyn Dewis; published by Pearson Education, Inc, publishing as Peachpit Press. Copyright © 2015 by Glyn Dewis Photography Ltd. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2015. All photographs © by Glyn Dewis except where noted. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/phoprf.zip Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/phoprf Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREśCI Część i TEChNIkI Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 ROZDZIAł 1. zaznaCzenia i wyCięCia 19 21 Narzędzia quick Selection (Szybkie zaznaczanie) i Refine Edge (Popraw krawędź) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 korygowanie wyciętych obiektów przy użyciu stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Jak pozbyć się irytujących obwódek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Szybka maska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 uproszczone wycinanie, część 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 uproszczone wycinanie, część 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 mieszanie zaawansowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Polecenie Color Range (Zakres kolorów) . . . . . . . . . . . . . . . 39 Narzędzie Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Tworzenie zaznaczeń na podstawie kanałów . . . . . . . . . . . 43 Kup książkę 7 Poleć książkę ROZDZIAł 2. Potęga szarośCi 47 Łączenie warstw za pomocą trybów mieszania . . . . . . . . . 48 Tekstury, tekstury, tekstury… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Inteligentne rozjaśnianie i przyciemnianie . . . . . . . . . . . . . 58 Zmiana scenerii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Tworzenie wgnieceń i uszkodzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Błyskawiczny sześciopak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 flary w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Akcentowanie oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 ROZDZIAł 3. efekty świetlne 81 Najprostsza na świecie sztuczka ze światłem . . . . . . . . . . . 82 Nieskończony zestaw oświetleniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 oświetlenie gradientowe, część 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 oświetlenie gradientowe, część 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Promienie słońca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Rozświetlony horyzont . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Imitowanie oświetlenia konturów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 światło odbite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Cienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 8 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż Kup książkę Poleć książkę ROZDZIAł 4. efekty sPeCjalne 105 Jak dzień do nocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Efekty malarskie i komiksowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 kurz i drobiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Tworzenie zaśnieżonej sceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 deszcz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 mokre powierzchnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 konwersja na czerń i biel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Imitowanie krwi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 opuchlizna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 detale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 ROZDZIAł 5. krótkie Porady dotyCząCe fotomontaży 141 Tworzenie linii horyzontu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 fotomontaż z łanem trawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Cienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 dopasowywanie kolorów, część 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 dopasowywanie kolorów, część 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Kup książkę sPis treśCi 9 Poleć książkę Część ii PRoJEkTY ROZDZIAł 6. Portret CharakterystyCzny 157 159 konwersja z formatu RAW i retusz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Nieinwazyjny retusz w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Barwienie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Tworzenie światła w tle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 ujednolicanie kolorystyki pierwszego planu i tła . . . . . . 168 „Zapalanie” cygara . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Efekt malowanej tekstury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 ROZDZIAł 7. twardziel 173 konwersja z RAW i retusz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Nieinwazyjny retusz w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Tworzenie nowego tła przy użyciu tekstur . . . . . . . . . . . . 177 Tworzenie cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Najprostszy efekt świetlny na świecie . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 ROZDZIAł 8. komPozyCja z nosorożCem 185 Tworzenie krajobrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 umieszczanie nosorożca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Tworzenie pyłu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 kosmetyczne poprawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 10 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż Kup książkę Poleć książkę ROZDZIAł 9. sCena z baśni 207 Za kulisami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 miniaturowy pokój . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 dodawanie zabawek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Tworzenie cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 umieszczanie dzieci w scenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Przekształcanie dnia w noc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 światło z szafy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 kosmetyczne poprawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 ROZDZIAł 10. retuszowanie krajobrazu 239 Zastosowanie modułu Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 ROZDZIAł 11. najemnik 253 Aranżacja oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 kompozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Zaznaczanie modela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Rozjaśnianie i przyciemnianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Retuszowanie kurtki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Tworzenie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Tworzenie ruchomego efektu winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 okulary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 kosmetyczne poprawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 skorowidz 280 Kup książkę sPis treśCi 11 Poleć książkę Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę Rozdział 7. Twardziel Techniki fotomontażu cieszą się wśród retuszerów i fotografów coraz więk- szą popularnością. Możliwość tworzenia kompozycji na podstawie wielu zdjęć daje nieznane dotychczas twórcze możliwości. realizacja tego rodzaju projektów wymaga oczywiście opanowania podsta- wowych umiejętności posługiwania się Photoshopem, takich jak tworzenie zaznaczeń i wycinanie obiektów z tła. Sądzę też, że bardzo przydatna jest rów- nież umiejętność obserwacji. Przyglądanie się otoczeniu i zapamiętywanie, w jaki sposób zachowują się prawdziwe cienie oraz światła, pozwala potem uniknąć czasochłonnego eksperymentowania w Photoshopie. w tym rozdziale utworzymy fotomontaż przy użyciu trybów mieszania. Ta technika miała ogromny wpływ na moje podejście do pracy — pozwala ona bowiem na łatwe łączenie zdjęć bez niezwykle czasochłonnego zaznacza- nia i wycinania. To zaś oznacza, że mogę się skupić na bardziej kreatywnych aspektach pracy, takich jak oświetlenie, efekty specjalne itp. Kup książkę 173 Poleć książkę Konwersja z raw i retusz retusz każdego zdjęcia zaczyna się w module Camera raw. 1. Otwórz plik toughguy.dng w Camera raw. Przy użyciu narzędzia Crop (Kadrowanie) przytnij tło ponad głową modela i wykadruj dolny fragment zdjęcia — tuż ponad widocznym zagięciem szarego tła z roli. zanim to zrobisz, upewnij się jednak, że w menu wspomnianego narzędzia jest włączona opcja Normal (Zwykły). (Nie przejmuj się detalami widocznymi po prawej stronie; zajmiemy się nimi później). 2. Ubranie modela jest bardzo ciemne, musimy więc trochę lepiej wyeksponować jego detale. w zakładce Basic (Podstawowe) przeciągnij suwak Blacks (Czarne) do +100, zaś suwak Shadows (Cienie) do +85. Ta ope- racja uwidoczni szczegóły postaci, ale przy okazji spowoduje nieco zbyt silne rozjaśnienie odblasków światła. aby to naprawić, przeciągnij suwak Highlights (Światła) do –25 (rysunki 7.1 i 7.2). Rysunek 7.1. Rysunek 7.2. 174 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż Kup książkę Poleć książkę 3. w porównaniu do innych odsłoniętych obszarów skóry dłonie modela są ciemniejsze i mają zimniejszy odcień. aby to poprawić, włącz narzędzie Adjustment Brush (Pędzel korekty) i upewnij się, że wszystkie jego parametry są wyzerowane. zaznacz opcje Auto Mask (Automatyczna maska) oraz Mask (Maska), a potem zamaluj dłonie — na koniec całe powinny być pokryte czerwoną przesłoną. wyłącz opcję Mask (Maska), a potem zwiększ wartość parametru Exposure (Ekspozycja) do +0,55, a parametru Temperature (Temperatura) do +10. 4. Kliknij przycisk narzędzia Adjustment Brush (Pędzel korekty), by zakończyć ten etap retuszu, a potem powiększ fragment zdjęcia przedstawiający oczy modela. Ponownie przy użyciu narzędzia Adjustment Brush (Pędzel korekty) zamaluj same źrenice i zmień wymienione parametry: Exposure (Ekspozycja) na +0,40, Clarity (Przejrzystość) na +65, Sharpness (Ostrość) na +35 oraz Temperature (Temperatura) na –6. 5. Choć zależało mi na osiągnięciu specyficznej chropa- wości i szorstkości obrazu, mały retusz skóry będzie potrzebny — do takich poprawek Camera raw zupeł- nie wystarczy. włącz narzędzie Spot Removal (Redukcja punktów) w trybie Heal (Skoryguj), a następnie popraw wszelkie rzucające się w oczy przebarwienia i defekty skóry na twarzy modela (rysunek 7.3). 6. Kliknij przycisk narzędzia Spot Removal (Redukcja punk- tów), aby je wyłączyć, a potem otwórz zakładkę Details (Szczegóły), by trochę wyostrzyć zdjęcie. Ponieważ jest to portret mężczyzny, użyłem parametrów dających dość intensywny efekt, pasujący do agresywnego, szorstkiego stylu portretu. Przeciągnij suwak Sharpness (Ostrość) do +85, a potem przytrzymaj klawisz Alt/ Option i przeciągnij suwak Masking (Maskowanie) do 75, aby ograniczyć zasięg wyostrzania do kontu- rów postaci (rysunek 7.4). 7. Ostatni zabieg w Camera raw przed otwarciem zdjęcia w Photoshopie będzie polegał na poprawie- niu tonacji skóry, która w tej chwili moim zdaniem ma trochę zbyt pomarańczowy odcień. Otwórz zakładkę HSL/Grayscale (HSL/Skala szarości) i w sekcji Saturation (Nasycenie) przeciągnij suwak Oranges (Pomarańczowe) do –30. Rysunek 7.3. Rysunek 7.4. Kup książkę rozdział 7. twardziel 175 Poleć książkę nieinwazyjny retusz w PhotoshoPie Ponieważ pracę w Camera raw możemy uznać za zakończoną, otwórzmy zdjęcie w postaci obiektu inteligentnego w Photoshopie. (Światło) ustawionym na 10 selektywnie rozjaśnij i przyciemnij skórę modela, tak by zaakcentować obszary świateł i cieni, przyciemnić włosy itp. WskazóWka Zwróciłeś uwagę na kurtkę modela, która wygląda, jakby już wcześniej została poddana miejscowemu rozjaśnianiu i przyciemnianiu? To zasługa gładkiej, połyskliwej skóry, z której została uszyta. Przy fotografowaniu modeli z myślą o nadaniu portre- towi specyficznego charakteru warto dopasować oświe- tlenie do planowanego wyglądu postaci, bo może to zaoszczędzić czasochłonnego retuszu. Rysunek 7.5. Rysunek 7.6. Rysunek 7.7. 1. Przytrzymaj klawisz Shift i kliknij przycisk Open Object (Otwórz obiekt). 2. do poprawienia kompozycji i rozszerzenia obszaru robo- czego można użyć narzędzia Crop (Kadrowanie). włącz je, a następnie przeciągnij prawą krawędź ramki kadrowania w prawo, tak by odstęp między łokciem modela a tą krawędzią był podobny jak analogiczny odstęp po lewej stronie. Naciśnij klawisz Enter/Return (rysunek 7.5). Utwórz nową, pustą warstwę na samej górze stosu warstw i nazwij ją composition („kompozycja”). 3. wypełnij przezroczysty obszar przy użyciu narzę- dzia Clone Stamp (Stempel) w trybie Current Below (Bieżąca i poniżej), jak na rysunku 7.6. w rezultacie po obu stronach modela powinna być podobna ilość miejsca. Pusty obszar nie musi być idealnie wypeł- niony, ponieważ na dalszym etapie prac będziemy nakładać na niego teksturę; co więcej, nierówne tło będzie miało korzystny wpływ na ostateczny efekt. 4. Kolejny krok nie jest absolutnie niezbędnym ele- mentem retuszu, a raczej kwestią gustu. Polega on na zastosowaniu plug-inu Color efex Pro 4 do wyeks- ponowania detali — co w przypadku tego zdjęcia wydaje się właściwe. Kliknij warstwę znajdującą się na samym dole (obiekt inteligentny), a następnie wydaj polecenie Filter/Nik Collection/Color Efex Pro 4 (Filtr/Nik Collection/Color Efex Pro 4). wybierz filtr o nazwie Detail Extractor (akcentowanie szczegółów), pozostaw ustawienia domyślne i kliknij przycisk OK. Po powrocie do Photoshopa kliknij miniaturę maski filtra i wybierz polecenie Image/Adjustments/Invert (Obraz/Dopasowania/Odwróć). Następnie za pomocą średniej wielkości pędzla o miękkich krawędziach zamaluj postać, aby wyeksponować uzyskany efekt tylko na niej (rysunek 7.7). 5. Teraz zajmiemy się rozjaśnianiem i przyciemnianiem. Utwórz nową, pustą warstwę na samej górze stosu warstw, nazwij ją dodge and burn („rozjaśnianie i przyciemnianie”), wypełnij 50-procentową sza- rością i zmień jej tryb mieszania z Normal (Zwykły) na Soft Light (Łagodne światło). Następnie przy użyciu narzędzia Dodge (Rozjaśnianie) z parametrem Exposure 176 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż Kup książkę Poleć książkę tworzenie nowego tła Przy użyCiu teKstur teraz zajmiemy się tworzeniem scenerii. Ponieważ model pozował na szarym tle, możemy w tym celu zastosować trik z trybami mieszania, opisany w rozdziale 2. zamierzam kilkakrotnie użyć tej samej tekstury, ale jeśli wolisz, możesz zastosować kilka różnych tekstur, które pozwolą nadać tłu bardziej urozmaicony wygląd. 1. wybierz polecenie File/Place Embedded (Plik/Umieść jako osadzone) albo File/Place (Plik/Umieść) w star- szych wersjach Photoshopa, odszukaj plik z teksturą do wykorzystania i kliknij przycisk OK. Przytrzymaj klawisz Alt/Option i przeciągnij jeden z narożnych uchwytów ramki przekształcenia, aby dopasować wielkość tekstury do rozmiaru dokumentu. Naciśnij klawisz Enter/Return. 2. aby nałożyć teksturę na szare tło, zmień jej tryb mieszania na Soft Light (Łagodne światło) albo Overlay (Nakładka), w zależności od tego, jak kontrastowy obraz zamierzasz uzyskać. 3. dodaj kolejną teksturę lub naciśnij Ctrl+J/Command+J, by powielić tę, którą umieściłeś w projekcie przed chwilą. Następnie wybierz polecenie Edit/Transform/ Flip Horizontal (Edycja/Przekształć/Odbij w poziomie). aby uniknąć nadmiernego podobieństwa dwóch stron tła, dołącz do bieżącej warstwy maskę i zama- luj na czarno wyraźnie powtarzające się desenie. Powtarzaj opisany proces, aż uda Ci się uzyskać ocze- kiwany efekt (rysunek 7.8). 4. Uaktywnij warstwę z teksturą znajdującą się na samej górze stosu, przytrzymaj klawisz Shift, a potem kliknij pierwszą spośród warstw z teksturami, aby zaznaczyć je wszystkie. Następnie wybierz polecenie Layer/New/ Group from Layers (Warstwa/Nowa/Grupa z warstw) i nadaj nowej grupie nazwę Textures („tekstury”). 5. w celu usunięcia tekstury z modela, tak by była ona widoczna tylko w tle, dodaj do grupy warstw maskę i zamaluj mężczyznę za pomocą średniej wielkości pędzla o miękkich krawędziach przy wartości parame- tru Opacity (Krycie) wynoszącej 100 (rysunek 7.9). Rysunek 7.8. cdn. Rysunek 7.9. Kup książkę rozdział 7. twardziel 177 Poleć książkę WskazóWka Jeśli chcesz sprawdzić, czy nie przega- piłeś żadnych fragmentów postaci, przytrzymaj klawisz Alt/Option i kliknij miniaturę maski w panelu Layers (Warstwy). Następnie zamaluj na czarno albo biało miejsca wymagające poprawek. Aby przywrócić zwy- kły podgląd warstwy, ponownie kliknij miniaturę maski z klawiszem Alt/Option (rysunek 7.10). 6. Teraz utworzymy efekt winiety. włącz narzędzie Elliptical Marquee (Zaznaczanie eliptyczne) i, rozpo- czynając od środka zdjęcia, narysuj elipsę. Następnie utwórz warstwę korekcyjną Levels (Poziomy) i przecią- gnij suwak półcieni w prawą stronę, aby przyciemnić jej wnętrze (rysunki 7.11 oraz 7.12). Rysunek 7.10. Rysunek 7.11. Rysunek 7.12. 178 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż Kup książkę Poleć książkę 7. Kliknij ikonę maski w panelu Properties (Właściwości) dla warstwy Levels (Poziomy), a następnie przycisk Invert (Odwróć). rozmyj kontury owalnej maski przez zwiększenie wartości parametru Feather (Wtapianie) do 250 pikseli (rysunek 7.13). 8. Kliknij miniaturę maski dołączoną do warstwy korek- cyjnej Levels (Poziomy) w panelu Layers (Warstwy), a następnie wybierz polecenie Edit/Free Transform (Edycja/Przekształć swobodnie). Przytrzymaj klawisz Alt/Option i przeciągnij uchwyt w narożniku ramki na zewnątrz, aby skorygować zasięg winiety: powinna się ona kończyć w pobliżu krawędzi zdjęcia. WskazóWka Ta metoda tworzenia winiety nie narusza struktury zdjęcia. Winietę tego rodzaju można w dowolnej chwili przesunąć. Aby to zrobić, po prostu kliknij miniaturę maski warstwy korekcyjnej w panelu Layers (Warstwy) i za pomocą narzędzia Move (Przesunięcie) przeciągnij ją w inne miejsce. 9. Ponieważ nieco później będziemy dodawać efekty świetlne w górnych rogach projektu, narożniki te raczej nie powinny być tak ciemne jak teraz. aby przy- wrócić im pierwotną jasność i pozostawić efekt winiety widoczny tylko w dolnej partii zdjęcia, kliknij miniaturę maski warstwy i za pomocą pędzla o mięk- kich krawędziach zamaluj lewy górny i prawy górny róg kompozycji. Rysunek 7.13. tworzenie Cieni dodanie cieni w tle to doskonały sposób na zbudowanie dramaturgii sceny. 1. Utwórz nową, pustą warstwę na samej górze stosu warstw i nadaj jej nazwę shadows („cienie”). Naciśnij klawisz D, aby przywrócić domyślne kolory narzędzia i tła, czyli czarny i biały. za pomocą paska narzę- dzi włącz narzędzie Custom Shape (Kształt własny) i z przybornika wybierz kształt o nazwie Tile 2 (Płytka 2); przypomina on kwadrat składający się z ukośnych linii (rysunek 7.14). cdn. Rysunek 7.14. Kup książkę rozdział 7. twardziel 179 Poleć książkę 2. Spójrz na pasek opcji w górnej części ekranu i upewnij się, że z listy po lewej stronie została wybrana opcja Pixels (Piksele), z listy Mode (Tryb) opcja Normal (Zwykły), wartość parametru Opacity (Krycie) wynosi 100 , a opcja Anti Alias (Wygładzanie) jest włączona. Następnie przeciągnij kursorem w poprzek zdjęcia, tak by kształt wypełnił cały dostępny obszar warstwy (rysunek 7.15). wybierz najpierw polecenie Filter/ Convert for Smart Filters (Filtr/Konwertuj na inteligentne filtry), a potem polecenie Filter/Blur/Gaussian Blur (Filtr/ Rozmycie/Rozmycie gaussowskie). zwiększ wartość parametru Radius (Promień) do około 200 pikseli. 3. aby usunąć cienie z modela, dodaj do bieżącej warstwy maskę, a potem przytrzymaj klawisz Ctrl/ Command i kliknij miniaturę maski dołączonej do grupy textures. Następnie wydaj kolejno pole- cenia Select/Inverse (Zaznacz/Odwrotność) i Edit/Fill (Edycja/Wypełnij). z listy Use (Użyj) w sekcji Contents (Zawartość) wybierz opcję Black (Czarny), kliknij przy- cisk OK, po czym zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) dla warstwy z cieniami do 65 . Rysunek 7.15. najProstszy efeKt świetlny na świeCie Ponieważ nasz model jest oświetlony z obydwu stron, musimy zasymulować istnienie źródeł światła, przy których taki rodzaj oświetlenia będzie miał sens. 1. Utwórz nową, pustą warstwę dokumentu i wybierz pędzel o miękkich krawędziach. zmień kolor na biały, kliknij pośrodku zdjęcia, a potem wybierz polecenie Edit/Free Transform (Edycja/Przekształć swobodnie). Przytrzymaj klawisze Shift oraz Alt/Option, kliknij jeden z uchwytów w narożnikach ramki przekształcenia i przeciągnij go daleko za obręb warstwy. Naciśnij klawisz Enter/Return, a potem przy użyciu narzędzia Move (Przesunięcie) przeciągnij jasną plamę tak, by zza lewego górnego rogu było widać tylko jej rozmyty brzeg. Następnie naciśnij Ctrl+J/Command+J i narzę- dziem Move (Przesunięcie) przeciągnij warstwę z plamą do prawego górnego rogu, aby ją powielić. WskazóWka Jeśli nie chcesz, by utworzone światło było tak jaskrawe, zmień tryb mieszania warstwy na Linear Dodge (Add) (Rozjaśnianie liniowe (Dodaj)) i skoryguj war- tość parametru Fill (Wypełnienie). Akurat w tym przypadku użycie parametru Opacity (Krycie) sprawia, że światło wydaje się szare (choć różnica jest bardzo subtelna). 2. Kolejne zadanie będzie polegało na dodaniu plamek i pyłków za pomocą techniki z „cosiami”, opisanej w rozdziale 3. wybierz polecenie File/Place Embedded (Plik/Umieść osadzone) albo File/Place (Plik/Umieść) w starszych wersjach Photoshopa, odszukaj plik thingys.jpg i kliknij przycisk OK. Przytrzymaj klawisz Alt/Option i przeciągnij narożny uchwyt ramki tak, by wypełnić całą warstwę. Naciśnij klawisz Enter/ Return. zmień tryb mieszania na Screen (Ekran), aby widoczne były tylko jasne fragmenty warstwy. 180 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż Kup książkę Poleć książkę 3. wybierz polecenie Filter/Blur/Motion Blur (Filtr/ Rozmycie/Poruszenie). zmień wartość parametru Angle (Kąt) na –45, parametru Distance (Odległość) na 70 i kliknij przycisk OK (rysunek 7.16). 4. Skutkiem ubocznym dodania warstwy z cosiami jest rozjaśnienie zdjęcia. aby usunąć ten efekt, ale zacho- wać widoczność większości cosiów, utwórz warstwę korekcyjną Levels (Poziomy), kliknij przycisk tworze- nia maski przycinającej i przeciągnij biały suwak w sekcji Output Levels (Poziomy wyjściowe) do 170 (rysunek 7.17). 5. Kolejna operacja będzie polegała na zmniejszeniu nasycenia kolorów. zaczniemy od konwersji zdjęcia na czarno-białe przy użyciu metody z mapą gradientu, opisanej w rozdziale 5. Naciśnij klawisz D, aby przy- wrócić domyślne kolory narzędzia i tła, czyli czarny i biały. Utwórz warstwę korekcyjną Gradient Map (Mapa gradientu), a potem zmniejsz jej krycie do 30 . 6. Utwórz warstwę korekcyjną Selective Color (Kolor selektywny). we właściwościach tej warstwy z listy Colors (Kolory) wybierz opcję Neutrals (Neutralne). Ustaw następujące wartości parametrów: Cyan (Niebieskozielony) na +28, Magenta (Karmazynowy) na +18, Yellow (Żółty) na +26 i Opacity (Krycie) na 60 (rysunek 7.18). 7. Utwórz nową warstwę odzwierciedlającą zawartość wszystkich istniejących warstw, a potem wybierz polecenie Edit/Free Transform (Edycja/Przekształć swo- bodnie). Sprawdź, czy w ustawieniach w górnej części ekranu pola szerokości i wysokości — W (Sz) oraz H (W) — nie są powiązane (ikona łańcucha między nimi powinna być nieaktywna). zwiększ wartość parame- tru W (Sz) na 103 . dzięki temu nasz twardziel zrobi się trochę szerszy w barach, ale nie aż tak bardzo, by poprawka wyglądała nienaturalnie (rysunek 7.19). Rysunek 7.16. Rysunek 7.17. Rysunek 7.18. Rysunek 7.19. Kup książkę rozdział 7. twardziel 181 Poleć książkę Przed retuszem 182 PhotoshoP. Profesjonalny retusz i fotomontaż Kup książkę Poleć książkę Po retuszu Kup książkę rozdział 7. twardziel 183 Poleć książkę SKoRoWiDZ C Camera Raw, 106, 107, 160, 163, 174, 210, 239, 254, 266 Adjustment Brush, Patrz: Camera Raw Pędzel korekty Balans bieli, 255 Clarity, Patrz: Camera Raw Przejrzystość Crop, Patrz: Camera Raw Kadrowanie Filtr promieniowy, 247 Graduated Filter, Patrz: Camera Raw Redukcja punktów Kadrowanie, 188 otwieranie zdjęcia w postaci obiektu inteligentnego, 163, 176, 248 Pędzel korekty, 162, 175, 243, 245, 255 Prostowanie, 187, 210 Przejrzystość, 161 Radial Filter, Patrz: Camera Raw Filtr promieniowy Redukcja punktów, 161, 162, 175, 211, 248 Spot Removal, Patrz: Camera Raw Redukcja punktów Stopniowy filtr, 161, 162, 175, 211 Straighten, Patrz: Camera Raw Prostowanie Visualize Spots, Patrz: Camera Raw Wyświetl plamy White Balance, Patrz: Camera Raw Balans bieli Wyświetl plamy, 161 Channels, Patrz: Kanały cień, 48, 101, 149, 150, 179, 195, 200, 218, Patrz też: warstwa styl Cień, warstwa styl Cień wewnętrzny Color Range, Patrz: Zakres kolorów D deszcz, 119 drobiny, 111, 112, 115, 116 dym, 169, 201 280 skorowidz Kup książkę E efekt winiety, Patrz: winieta efekty komiksowe, 109, 110, 277 malarskie, 109, 110 świetlne, 74, 75, 81, 106, 108, 271, 274 F filtr Add Noise, Patrz: filtr Dodaj szum Average, Patrz: filtr Średnia Błyszczące krawędzie, 112 Chmury, 267 Clouds, Patrz: filtr Chmury Dodaj szum, 75, 119 Filtr ocieplający, 103 Flara obiektywu, 74, 75 Foliowanie, 122 Gaussian Blur, Patrz: Rozmycie gaussowskie Glowing Edges, Patrz: filtr Błyszczące krawędzie Lens Flare, Patrz: filtr Flara obiektywu Liquify, Patrz: filtr Skraplanie Maska wyostrzająca, 204 Motion Blur, Patrz: filtr Poruszenie neutralny, 240 Nik Color Efex Pro, Patrz: Nik Color Efex Pro Pinch, Patrz: filtr Ściśnięcie Plastic Wrap, Patrz: filtr Foliowanie Poruszenie, 119 Radial Blur, Patrz: filtr Rozmycie promieniste Reduce Noise, Patrz: filtr Redukcja szumu Poleć książkę Redukcja szumu, 109, 170 Rozmycie gaussowskie, 29, 115, 180, 198, 216, 262 Rozmycie powierzchniowe, 134, 273 Rozmycie promieniste, 77 Skraplanie, 130 Wybrzuszenie, 132 Zamrażanie maski, 131 Surface Blur, Patrz: filtr Rozmycie powierzchniowe Ściśnięcie, 272 Średnia, 134 Topaz Details, Patrz: Topaz Details Unsharp Mask, Patrz: filtr Maska wyostrzająca Warming Filter, Patrz: filtr Filtr ocieplając Górnoprzepustowy, 71, 109, 110 High Pass, Patrz: filtr Górnoprzepustowy inteligentny, 70, 71, 106, 107 flara, 74, 75, 274 fotomontaż, 48, 141, 147, 151, 154, 170, 173 G gradient, 88, 91, 192, Patrz też: narzędzie gradient edytor, 88, 91, 93, 94, 123 szum, 93, 94 K Kanały, 25 krajobraz, 186 retusz, 239 krew, 125 kolor, 127 kurz, 111, 112, 115, 116 L Levels, Patrz: warstwa korekcyjna Poziomy linia horyzontu, 142, 189, 191, 192 M maska szybka, 30, 31, 165, 166, 193, 259 krycie, 30 warstwy, Patrz: warstwa maska N narzędzie Burn, Patrz: narzędzie Ściemnij Clone Stamp, Patrz: narzędzie Stempel Crop, Patrz: Kadrowanie Custom Shape, Patrz: narzędzie Kształt własny Dodge, Patrz: narzędzie Rozjaśnianie Gradient, 84, 96, 192 Healing Brush, Patrz: narzędzie Pędzel korygujący Kadrowanie, 249 Kształt własny, 179 Path Selection, Patrz: narzędzie Zaznaczanie ścieżek Pen, Patrz: Pióro Rubber Band, Patrz: Pióro Stempel Pędzel, Patrz: Pędzel Pędzel korygujący, 164 Pióro, Patrz: Pióro Stempel, Patrz: Pióro Stempel Punktowy pędzel korygujący, 248 Quick Selection, Patrz: narzędzie Szybkie zaznaczanie Rozjaśnianie, 59, 164, 261 Smudge, Patrz: Smużenie Smużenie, 36 Spot Healing Brush, Patrz: Punktowy pędzel korygujący Stempel, 59, 176, 212 Szybkie zaznaczanie, 22, 31 Ściemnij, 59, 272 Zaznaczanie ścieżek, 42 Nik Color Efex Pro, 135, 176, 203, 235 Kup książkę skorowidz 281 Poleć książkę O obraz czarno-biały, 123, 203, 263 HDR, 240 kadrowanie, 249 oczy, 76, 78 opuchlizna, 130 oświetlenie, 82, 85, 86, 160, 180, 254 gradientowe, 88, 89, 91, 93, 94 horyzontu, 96 konturów, 98 nocne, 106, 107, 228, 229, 230, 234 odbicie, 99 promienie słońca, 93 w tle, 167 P pejzaż nocny, 106 perspektywa, 211 Pędzel, 31, 34 importowanie, 125 tworzenie, 35, 111, 112, 113 ustawienia, 33, 113, 114, 126, 128, 142, 201 zestaw, 126 Pióro, 31, 41, 42, 258 Stempel, 31, 41, 42 ścieżka, Patrz: ścieżka plug-in Nik Color Efex Pro, Patrz: Nik Color Efex Pro Topaz Details, Patrz: Topaz Details Popraw krawędź, 23, 24, 25, 43, 166 portret, 76, 159, 173 Poziomy, Patrz: warstwa korekcyjna Poziomy pył, 83, 113, 115, 116, 201, 202 Q Quick Mask, Patrz: maska szybka Quick Selection, Patrz: narzędzie Szybkie zaznaczanie R Refine Edge, Patrz: Popraw krawędź S Save Selection, Patrz: Zapisz zaznaczenie Szybka maska, Patrz: maska szybka Szybkie zaznaczanie, Patrz: narzędzie Szybkie zaznaczanie Ś ścieżka, 41, 42, 142, 145, 146, 189, 191, 216, 258 śnieg, 117 T tekstura, 54, 63, 177 tło, 49, 151, 266 barwienie, 165 dopasowanie kolorów, 151, 152, 154, 168 tworzenie przy użyciu tekstur, 177 Topaz Details, 135, 164, 165 trawa, 142, 143, 145, 146, 147, 190 tryb Hard Light, Patrz: tryb ostre światło Łagodne światło, 52 Nakładka, 25, 44, 50, 56, 70, 85 ostre światło, 75 282 skorowidz Kup książkę Poleć książkę overlay, Patrz: tryb Nakładka Soft Light, Patrz: tryb Łagodne światło W warstwa korekcyjna Barwa/Nasycenie, 41, 78, 163 Curves, Patrz: warstwa korekcyjna Krzywe Filtr fotograficzny, 103 Gradient Map, Patrz: warstwa korekcyjna Mapa gradientu Hue/Saturation, Patrz: warstwa korekcyjna Barwa/Nasycenie Kolor selektywny, 103, 181, 276 Krzywe, 168 Levels, Patrz: warstwa korekcyjna Poziomy Mapa gradientu, 123, 263 Photo Filter, Patrz: warstwa korekcyjna Filtr fotograficzny Poziomy, 29, 101 Selective Color, Patrz: warstwa korekcyjna Kolor selektywny krycie, 266 maska, 28, 29, 32, 40, 70, 91, 92, 106, 108 nazwa, 168 styl Blask wewnętrzny, 98, 169, 226 Blask zewnętrzny, 169 Blending options, Patrz: warstwa styl opcje mieszania Cień wewnętrzny, 27 Gradient overlay, Patrz: warstwa styl Nałożenie gradientu inner Glow, Patrz: warstwa styl Blask wewnętrzny inner Shadow, Patrz: warstwa styl Cień wewnętrzny Nałożenie gradientu, 169 opcje mieszania, 38, 39 outer Glow, Patrz: warstwa styl Blask zewnętrzny tworzenie, 58 Wypełnienie gradientem, 88, 93 wypełnienia, 88, 93 wgniecenie, 68, 69 winieta, 178 ruchoma, 270 Z Zakres kolorów, 39, 41, 117, 193 Zapisz zaznaczenie, 22 zaznaczenie, 21, 22, 31 ukrywanie, 213 zębów wybielanie, 163 Kup książkę skorowidz 283 Poleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Photoshop. Profesjonalny retusz i fotomontaż
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: