Darmowy fragment publikacji:
Photoshop w cyfrowej ciemni.
Kreatywna obróbka obrazu
Autorzy: Harold Davis, Phyllis Davis
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-246-3207-7
Tytuł oryginału: The Photoshop Darkroom:
Creative Digital Post-Processing
Format: 230×230, stron: 208
Poznaj twórcze techniki pracy z cyfrowym obrazem!
• Jak sprawnie pracować z plikami w formacie RAW?
• Jak tworzyć zachwycające obrazy HDR?
• Jak korygować ekspozycję, kolory i balans bieli?
Subtelna aura czerwonej żarówki, magiczna wiązka światła padająca z powiększalnika na białą
kartę papieru i powoli budzący się do życia obraz w kąpieli z wywoływaczem… Choć cyfrowa
ciemnia została odarta z całej romantycznej alchemii ciemni tradycyjnej, dała jednak fotografom
coś w zamian – potężne możliwości kreowania i retuszowania obrazu. Jeszcze nigdy amatorzy
i zawodowcy nie mieli w swoim arsenale tak wielu skutecznych narzędzi tworzenia
zachwycających fotografii, nawet z przeciętnych lub nie do końca udanych zdjęć. Nie zmarnuj
zatem szansy, jaką daje Ci cyfrowe przetwarzanie obrazu, i dowiedz się, jak twórczo wykorzystać
cały potencjał Photoshopa na drodze do realizacji Twoich najśmielszych fotograficznych ambicji!
Dla Harolda Davisa, autora tej niezwykłej książki, Adobe Photoshop jest narzędziem tak samo
magicznym, jak powiększalnik czy odczynniki w tradycyjnej ciemni. Przekona Cię o tym,
odsłaniając arkana korzystania z typowo fotograficznych narzędzi tego programu. To doskonała
pozycja dla fotografów, którzy szukają sposobów na uzyskanie fascynujących efektów i chcieliby
opanować innowacyjne techniki edycji swoich zdjęć. Nie rozwodząc się niepotrzebnie nad
wszystkimi funkcjami Photoshopa, Davis skupia się głównie na uzyskiwaniu za jego pomocą
pożądanego wyglądu fotografii. Dzięki przystępnie napisanym instrukcjom i praktycznym
wskazówkom krok po kroku odkryjesz tajniki pracy z cyfrowym obrazem, a zawarte w książce
fotografie i projekty zainspirują Cię do własnych poszukiwań i twórczych przygód z fotografią.
Dzięki tej książce:
• dowiesz się, jak pracować ze zdjęciami RAW
• zrozumiesz specyfikę pracy w cyfrowej ciemni Photoshopa
• nauczysz się łączyć różne warianty źródłowego zdjęcia RAW
• poznasz sztuczki ze zwiększaniem dynamiki tonalnej zdjęć
• opanujesz ręczne tworzenie obrazów HDR
• odkryjesz, jak tworzyć piękne czarno-białe zdjęcia w Photoshopie
• zgłębisz tajniki tworzenia złożonych kompozycji przy użyciu warstw i masek
• zaczniesz tworzyć niesamowite efekty kolorystyczne w przestrzeni LAB
Opanuj najlepsze narzędzia Photoshopa, stworzone dla ambitnych fotografów!
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis treści
6 Wstęp
8 Od pięciolinii do koncertu
10 Urządzenia do rejestrowania
obrazu: aparaty i skanery
10 Jak zrobić czarne pudełko
do skanowania?
12 Praca z plikami RAW
14 Konwersja zdjęcia RAW
14 Moduł Adobe Camera Raw (ACR)
18 Korekcja ekspozycji
19 Informacje o histogramach
20 Korekcja balansu bieli
22 Korekcja koloru
24 Zarządzanie
cyfrowymi zbiorami
24 Zapisywanie plików
25 Informacje
o punktach kontrolnych
26 Ochrona zdjęć
28 Potęga wyobraźni
30 Wielokrotne przetwarzanie
zdjęć RAW
30 Zwiększanie dynamiki tonalnej
32 Łączenie dwóch wariantów
jednego zdjęcia
34 Warstwy w Photoshopie
36 Ukrywanie i odsłanianie warstw
za pomocą masek
40 Różne warianty łączenia zdjęć
42 Kontrola ekspozycji
44 Strategia wielokrotnego
przetwarzania zdjęć
48 Informacje o narzędziu
Brush (Pędzel)
50 Malowanie na masce warstwy
54 Scalanie warstw
55 Kadrowanie zdjęcia
56 Histogramy w module ACR
60 Wielokrotne przetwarzanie
148 Nikt nie pyta pikseli
zdjęć RAW: zastosowanie
trybów mieszania
62 Tryb mieszania Screen (Ekran)
68 Fotografowanie na tle
z czarnego aksamitu
70 Wpływ trybów mieszania
na wygląd warstw
72 Przyciemnianie i rozjaśnianie
74 Jak radzić sobie z szumem?
76 Geneza szumu
78 Narzędzia do edycji szumu
84 Czerń i biel
86 Konwersja na czerń i biel
przez mieszanie kanałów
89 Konwersja na czerń i biel
za pomocą warstwy korekcyjnej
100 Tworzenie warstw: strategia
i taktyka
104 Fotografowanie z myślą
o cyfrowej ciemni Photoshopa
106 Ręczny montaż zdjęć HDR
(High Dynamic Range)
108 Rejestrowanie pełnej skali
tonalnej sceny na kilku
osobnych ujęciach
110 Wybieranie
i przetwarzanie zdjęć
114 Tworzenie gradientu
na masce warstwy
116 Malowanie świateł i cieni
120 Fotomontaże
122 Łączenie dwóch różnych zdjęć
124 Skalowanie i obracanie warstwy
130 Zwielokrotnianie
i łączenie zdjęcia
132 Barwy nocy
134 Składanie trajektorii gwiazd
137 Zastosowanie skryptu
Statistics (Statystyki)
144 Zrób to sam: fotografowanie
trajektorii gwiazd
o pochodzenie
151 Kanały
153 Przestrzeń LAB
153 Mieszanie kanałów
154 Twórcza edycja obrazu
w przestrzeni LAB
155 Zapoznanie z panelem
Channels (Kanały)
156 Powielanie zdjęcia
157 Tworzenie inwersji
162 Wyrównywanie tonacji
170 Inwersje kanałów LAB
i tryby mieszania
172 Paleta wariantów zdjęcia
na podstawie kanałów LAB
175 Tryby mieszania Exclusion
(Wykluczenie) i Difference
(Różnica)
178 Malowanie przy użyciu
warstw wypełnionych
jednolitym kolorem
182 Filtry w Photoshopie
184 Inwersja zdjęcia na czarnym tle
186 Cyfrowe malunki
189 Retusz i korekcja jasności
190 Kolorowanie w przestrzeni LAB
192 Tworzenie pięknych
krajobrazów w trybie LAB
194 Konfi gurowanie parametrów
polecenia Curves (Krzywe)
196 Modelowanie krzywych LAB
198 Selektywne wyostrzanie obrazu
w trybie LAB
204 Słowniczek
206 Skorowidz
PRZYKŁAD: FOTOMONTAŻE
Łączenie dwóch różnych zdjęć
Jak różnych zdjęć można użyć
do stworzenia fotomontażu?
Trudno sobie wręcz wyobrazić obrazy
o bardziej odmiennym charakterze niż dwie
fotografi e, których użyję do omówienia przy-
kładowego fotomontażu. Pierwsze zdjęcie
przedstawia dość mroczną klatkę schodową
w Embarcadero Center w San Francisco.
Sfotografowałem ją przy użyciu obiektywu
typu rybie oko, aparatem zamontowanym
na statywie — wewnątrz było naprawdę
ciemno i musiałem ustawić bardzo długi
czas naświetlania, by uzyskać wystarczającą
ekspozycję wnętrza.
Z kolei obraz muszli powstał przez połącze-
nie zdjęcia studyjnego zrobionego na tle
z czarnego aksamitu oraz zeskanowanego
wnętrza.
Obydwa obrazy są dość interesujące same
w sobie. Zdjęcie muszli było nawet kilkukrot-
nie publikowane.
Skąd więc pomysł, by połączyć obydwie
fotografi e?
Była ciemna, deszczowa noc. Wskazówki
zegara wskazywały trzecią nad ranem, a ja
za nic nie mogłem usnąć. Znużony przeglą-
dałem swoje zdjęcia. Nagle wpadłem na pe-
wien pomysł — być może był to jakiś okruch
szaleństwa spowodowany bezsennością?
Zauważyłem, że jeśli obrócę i nieco
zmniejszę muszlę, to będę mógł ją umieścić
dokładnie pośrodku schodów z Embarcadero
i połączyć z nimi tak, by nie było widać kra-
wędzi. Ten pomysł podsunęła mi też zbliżona
kolorystyka obydwu zdjęć: kolor muszli
i schodów jest niemal identyczny.
Atrakcyjne połączenie dwóch fotografi i
przedstawiających zupełnie inne obiekty
bywa bardzo trudne i dość rzadko się udaje.
Lecz kiedy już się uda… to masz szansę na
stworzenie czegoś naprawdę niezwykłego.
„Spirale” — gdyż tak nazwałem projekt,
który udało mi się wówczas wykonać — były
kilkukrotnie publikowane, wystawiane
i nagradzane.
Jeśli zamierzasz połączyć dwie fotografi e, to musisz naprawdę dokładnie przemyśleć
ich wzajemne relacje kolorystyczne. Akurat te zdjęcia wydają się dla siebie stworzone,
gdyż zarówno ich barwy, jak i spiralna struktura obydwu tematów świetnie ze sobą
współgrają. Różnice w wielkości obydwu zdjęć można z łatwością skorygować.
122
Photoshop w cyfrowej ciemni
D o d z i e ł a !
1 Włącz narzędzie Move (Przesunięcie),
używając paska narzędzi programu,
i przeciągnij zdjęcie muszli do okna
z fotografi ą schodów. Zmień nazwę warstwy
ze zdjęciem muszli na „Shell” („Muszla”).
Ponieważ, w odróżnieniu
od fotografi i klatki
schodowej, zdjęcie muszli
jest kwadratowe, warstwa
z muszlą nie będzie dokładnie
pasowała do rozmiarów
projektu (to nie szkodzi!).
2 Otwórz panel Layers (Warstwy) i zmniejsz wartość parametru
Opacity (Krycie) dla warstwy „Shell” do około 65 . Dzięki temu
warstwa z muszlą stanie się przezroczysta, a Ty będziesz mógł
widzieć to, co znajduje się pod nią — czyli warstwę „Stairs”.
Taka możliwość przyda się podczas kilku najbliższych operacji.
(Po zakończeniu pracy nad edycją zdjęć będziesz mógł przywrócić
pierwotną, 100-procentową wartość wspomnianego parametru).
Projekt składa się teraz
z dwóch warstw: „Stairs”
(„Schody”) oraz „Shell”.
Kliknij tutaj, aby
wyświetlić suwak
Opacity (Krycie).
Następny krok
Kolejne zadanie będzie
polegało na przeskalowaniu i obróceniu
zdjęcia muszli tak, by pasowało ono
do wnętrza klatki schodowej
(patrz strony 124 – 125).
Z m i e ń
p r z e z r o c z y s t o ś ć
w a r s t w y, k o r z y s t a j ą c
z s u w a k a .
Potęga wyobraźni
123
PRZYKŁAD: FOTOMONTAŻE
Skalowanie i obracanie warstwy
Przekształcanie warstwy
Po umieszczeniu warstwy „Shell” ponad
warstwą z fotografi ą schodów należy
ją obrócić i zmniejszyć tak, by muszla
idealnie pasowała do wnętrza klatki
schodowej.
W Photoshopie takie zadanie to pestka,
gdyż podczas przekształcania dowolnej
warstwy można ją dowolnie obracać
i skalować na przemian.
Rozpoczniemy od nieznacznego zmniej-
szenia zdjęcia muszli, potem zaś obrócimy
ją i przesuniemy we właściwe miejsce.
Następnie dokładnie dopasujemy muszlę
do klatki schodowej i wprowadzimy ko-
smetyczne poprawki w kącie jej ułożenia.
Przed rozpoczęciem
pracy otwórz panel
Layers (Warstwy)
i upewnij się, że warstwa
„Shell” jest aktywna.
1
Aby obrócić warstwę „Shell”, wydaj polecenie
Edit/Transform/Scale (Edycja/Przekształć/Skala).
W narożnikach warstwy pojawią się miniaturowe kwadraciki,
zwane uchwytami ramki przekształcenia. Przytrzymaj
klawisz Shift i przeciągnij dowolny z narożnych uchwytów
do wnętrza warstwy „Shell”, aby ją zmniejszyć.
przeciągnij
Przytrzymaj klawisz Shift
podczas przeciągania.
Dzięki temu zdjęcie
ulegnie proporcjonalnemu
zmniejszeniu.
Uchwyt
124
Photoshop w cyfrowej ciemni
2Kliknij prawym przyciskiem myszy (lub przytrzymaj klawisz Control
i kliknij) warstwę „Shell”, aby wyświetlić menu z poleceniami służącymi do
przekształcania warstw. Wybierz polecenie Rotate (Obrót). Umieść kursor
myszy ponad jednym z narożnych uchwytów, a następnie kliknij i przeciągnij
po łuku, aby obrócić warstwę z muszlą. W razie potrzeby przełączaj mię-
dzy obracaniem i skalowaniem, używając poleceń ze wspomnianego menu.
j
w d ó ł , a b y
P r z e c i ą g n i
o b r ó c i ć m u s z l ę p r z e c i w n i e
d o ru c h u w s k a z ó w e k z e g a r a .
przeciągnij
3
Podczas skalowania i obracana warstwy „Shell” postaraj
się umieścić ją w pobliżu środka klatki schodowej.
Aby przesunąć warstwę, umieść kursor w jej
wnętrzu, kliknij i przeciągnij w wybranym kierunku.
4
Powtarzaj czynności opisane
w punktach od 1 do 3, aż uda Ci się
umieścić warstwę „Shell” w pożądanym
miejscu. Gdy Ci się to uda, kliknij ten
miejscu. Gdy Ci się to uda, kliknij ten
przycisk na pasku opcji programu:
Kolejne zadanie będzie
polegało na utworzeniu maski typu
Reveal All (Pokaż wszystko) i zamalowaniu
tych fragmentów muszli, które powinny
Następny krok
być niewidoczne
(patrz strony 126 – 127).
Potęga wyobraźni
125
PRZYKŁAD: FOTOMONTAŻE
Tworzenie i malowanie maski
Wykańczanie projektu
W większości projektów omówionych w tej książce
posługiwałem się całkowicie kryjącą, czarną maską,
gdyż łatwiej było odsłonić tylko niektóre, wybrane
fragmenty edytowanej warstwy, niż zamalować te,
które powinny zostać ukryte.
Tym razem posłużymy się całkowicie białą maską,
którą można utworzyć poleceniem Reveal All (Pokaż
wszystko), gdyż w odróżnieniu od poprzednich
projektów zależy nam na ukryciu tylko niektórych
fragmentów maskowanej warstwy. Kryjąca, czarna
maska wymagałaby zamalowywania na wyczucie,
co utrudniłoby i wydłużyło pracę. Biała maska
rozwiązuje ten problem: po jej utworzeniu warstwa
jest w całości widoczna i można wygodnie zamalo-
wać te jej fragmenty, które nie są potrzebne.
1Spójrz na panel Layers (Warstwy)
i upewnij się, że warstwa „Shell” jest
aktywna, a następnie wydaj polecenie
Layer/Layer Mask/Reveal All (Warstwa/
Maska warstwy/Pokaż wszystko).
O b o k m i n i a t u r y
w a rs t w y p o j a w i s i ę
b i a ł a m i n i a t u r a m a s k i .
126
Photoshop w cyfrowej ciemni
2 Włącz narzędzie Brush (Pędzel), używając paska
narzędzi, a następnie zmień wartość parametru
Hardness (Twardość) na 0 , parametru Opacity
(Krycie) na 30 , a parametru Flow (Przepływ)
na 50 (te ustawienia będą dobre na początek,
lecz w miarę zamalowywania poszczególnych
fragmentów możesz je dowolnie korygować).
Więcej informacji
o parametrach narzędzia
Brush (Pędzel) znajdziesz
na stronach 48 – 49.
3Kliknij tutaj, aby zmienić bieżący kolor
narzędzia na czarny. Podczas malowania
trzeba będzie ponadto użyć różnych
odcieni szarości, żeby uzyskać efekt
częściowej przezroczystości warstwy
(im ciemniejszy odcień, tym bardziej
przezroczysta będzie warstwa).
4 Włącz narzędzie Zoom (Lupka),
używając paska narzędzi, i powiększ
retuszowany fragment zdjęcia,
by móc lepiej ocenić efekt
i postępy pracy. Aby uzyskać efekt
polegający na płynnym, dokładnym
połączeniu warstw, należy zachować
dokładność „co do piksela”.
5Zamaluj te fragmenty muszli,
które chciałbyś ukryć.
Podczas retuszu krawędzi
zdjęcia należy naprawdę
silnie powiększyć podgląd
projektu. To ważne!
Po w i ę k s z w i d o k
p r o j e k t u n a t y l e,
b y m ó c p r e c y z y j n i e
o s z a c o w a ć w y g l ą d
k r a w ę d z i .
6 Zmień wartość parametru Opacity
(Krycie) warstwy „Shell” w panelu Layers
(Warstwy) z powrotem na 100 .
Tak wygląda maska
warstwy po zakończeniu
malowania.
Gotowy projekt
znajdziesz
na następnej stronie.
Potęga wyobraźni
127
O sile wymowy tej kompozycji decyduje w dużej mierze
pozornie absurdalne zestawienie tematów. Muszla łodzika
nie ma przecież wiele wspólnego ze spiralną klatką
schodową, lecz obydwa obiekty zaskakująco dobrze
do siebie pasują. Można powiedzieć, że otrzymany obraz
jest swego rodzaju paradoksem wizualnym, który przyciąga
uwagę widza.
Zwielokrotnianie i łączenie zdjęcia
Na pierwszy rzut oka obraz po prawej stronie wydaje
się całkiem zwyczajnym widokiem ścieżki biegną-
cej przez cyprysowy gaj. W rzeczywistości jest to
fotomontaż utworzony z dwóch kopii oryginalnego
zdjęcia!
Podobnie jak zdjęcie pokazane na stronie 121, ten
obraz także opiera się na zwielokrotnieniu tematu
w celu uzyskania interesującej kompozycji. O ile
w przypadku poprzedniej fotografii moim celem
było uzyskanie surrealistycznego, baśniowego efektu
— o tyle tutaj chciałem po prostu przedłużyć tunel
drzew, nadając mu pozornie naturalny wygląd.
Taki efekt jest stosunkowo prosty do uzyskania,
a zarazem bardzo atrakcyjny pod względem wizual-
nym. Musisz jedynie dobrać temat, który w naturalny
sposób się powtarza bądź wykazuje pewne cechy
cykliczności. Dzięki temu będzie Ci łatwiej dopasować
do siebie kilka kopii obrazu w różnych rozmiarach.
Po wybraniu właściwego zdjęcia powiel je, a następ-
nie zmniejsz lub powiększ kopię i spróbuj dopasować
ją do oryginału. Przeciągnij warstwę z przeskalowa-
nym duplikatem do okna źródłowego dokumentu
i scal obydwa obrazy, stosując techniki maskowania,
z którymi zapoznałeś się w poprzednich ćwiczeniach.
Przykładowa fotografia wcale nie wyglądała źle
nawet bez tego typu zabiegów (patrz zdjęcie poniżej).
Który z tych obrazów bardziej do Ciebie przemawia,
pozostaje głównie kwestią gustu, lecz jeśli porównasz
obydwa warianty, możesz się łatwo domyślić, jakiego
rodzaju możliwości dają tego typu kompozycje.
Skorowidz
18-procentowy szary, 21
A
Add new fill or adjustment layer,
87, 93
Add Noise, 76
Adobe Bridge, 15
sposoby wyświetlania zdjęć, 15
Adobe Camera Raw, 14
As Shot, 18
balans bieli, 17, 20
Balans bieli, 21, 63
Blacks, 19
Brightness, 19
Czarne, 19
Ekspozycja, 17, 18
Exposure, 17, 18
Fill Light, 19
histogram, 19
Jaskrawość, 22
Jasność, 19
jasność zdjęcia, 17
korekcja balansu bieli, 20
korekcja ekspozycji, 18
korekcja koloru, 22
Nasycenie, 17, 22
naświetlanie zdjęć, 18
opcje przebiegu pracy, 16
otwieranie plików RAW, 15
otwieranie zdjęcia
w Photoshopie, 23
przetwarzanie obrazu, 16
rozdzielczość zdjęcia, 16
Saturation, 17, 22
Save Settings, 23
Światło wypełnienia, 19
Temperatura, 17, 20
Temperature, 17, 20
Tint, 17, 22
Tinta, 17, 22
Vibrance, 22
White Balance, 20, 21
wielokrotne przetwarzanie
pliku RAW, 30
Workflow Options, 16
wygląd zdjęcia, 56
zapisywanie ustawień, 23
Zapisz ustawienia, 23
aparat, 10
Apply Image, 189
archiwizowanie plików, 27
As Shot, 18, 20, 30, 45, 192
automatyczne tworzenie obrazów
HDR, 117
B
Background, 44, 90
balans bieli, 17, 20
18-procentowy szary, 21
As Shot, 45
ustawienia aparatu
fotograficznego, 20
Balans bieli, 21, 63
barwy nocy, 133
Black White, 86, 93
High Contrast Red Filter, 99
Infrared, 98
Maximum Black, 94
Maximum White, 95, 100
ustawienia, 94, 95
Blacks, 19
blask glamour, 182
bracketing, 108
Brightness, 19
Brush, 42, 46, 48, 49
ustawienia, 48
Burn, 66, 72
C
Channel Mixer, 86, 87
efekt Ansela Adamsa, 88
Channels, 38, 150, 155
cienie, 70
CMYK, 150, 155
cofanie operacji, 55
Color, 165, 167
Color Replacement, 182
Convert to Profile, 154
Copyright Info URL, 26
Copyright Status, 26
CR2, 12
Cross Processing, 182
CRW, 12
Cursors, 49
Curves, 194
histogram, 195
modelowanie krzywych
LAB, 196
ustawienia, 195
Czarne, 19
czarne pudełko do skanowania, 10
czarne tło, 68
Czarno-biały, 86, 93
Filtr czerwony
wysokokontrastowy, 99
Maksimum bieli, 95, 100
Maksimum czerni, 94
Podczerwień, 98
ustawienia, 94, 95
czas edycji zdjęcia, 21
czerń i biel, 84
Black White, 86
Czarno-biały, 86
fotografowanie, 84
konwersja na czerń i biel, 86
czytnik kart pamięci, 14
D
Desaturate, 86
Difference, 70, 174, 175
digital asset management, 24
Digital Negative, 12
długie ekspozycje, 134
DNG, 12
Dodaj szum, 76
Dodge, 66, 72
Duplicate, 156
dzielenie długich ekspozycji, 134
E
edycja obrazu w przestrzeni
LAB, 154
edycja szumu, 78
efekt Ansela Adamsa, 88
efekt przejrzystości płatków, 178
efekt świetlistego tła, 186
Efekty świetlne, 182
Ekran, 62, 66, 71, 72
ekspozycja, 18, 19
As Shot, 45
Ekspozycja, 18, 33, 63
Equalize, 162, 163, 166, 189, 192
EV, 18
Exclusion, 70, 174, 175
Exposure, 18, 33, 63
Eyedropper, 194
F
File Info, 26
Fill Light, 19, 63
filtry, 182
Color Replacement, 182
Cross Processing, 182
Efekty świetlne, 182
Fog, 182
Glamour Glow, 182
Inteligentne wyostrzenie, 198
Lightning Effects, 182
Liquify, 182
Maska wyostrzająca, 182,
198, 199
NIK Color Efex, 182
Reduce Noise, 78
Redukcja szumu, 78
Skraplanie, 182
Smart Sharpen, 198
Unsharp Mask, 182, 198, 199
Flatten Image, 54, 138
Flickr, 21
Fog, 182
foldery, 24
format plików
DNG, 12
JPEG, 12
RAW, 12, 90
fotografia, 150
fotografowanie na czarnym tle, 68
fotografowanie trajektorii
gwiazd, 144
fotografowanie w trybie RAW, 12
fotografowanie z myślą o cyfrowej
ciemni, 104
fotomontaż, 120
łączenie zdjęć, 122
maski, 126
trajektorie gwiazd, 134
zwielokrotnianie i łączenie
zdjęcia, 130
Full Size Brush Tip, 49
G
generowanie szumu, 76
Glamour Glow, 182
Gradient, 37, 141
gradienty, 27, 37, 114, 141
Grayscale, 86
gwiazdy, 133
H
HDR, 106
Hide All, 36
High Dynamic Range, 106
histogram, 56
Adobe Camera Raw, 19
Historia, 40, 55
History, 40, 55
I
Import, 11
Importuj, 11
Informacje o pliku, 26
Inteligentne wyostrzenie, 198
Invert, 96, 158, 160
inwersja, 156, 157, 168, 173
kanał A, 158, 160
kanał B, 158, 161
kanał L, 158, 170, 184
kanały LAB, 157
ISO, 76
J
Jaskrawość, 22, 33
Jasność, 19, 189
JPEG, 12
K
kadrowanie, 55
kanały, 150
A, 153, 160
B, 153, 161
L, 153
mieszanie kanałów, 153
Kanały, 38, 150, 155
Kolor, 165, 167
kolorowanie ważki, 188, 190
kontrast, 162
konwersja na czerń i biel, 86, 92
Black White, 93
Channel Mixer, 87
Czarno-biały, 93
efekt Ansela Adamsa, 88
Mieszanie kanałów, 87
warstwy korekcyjne, 89
konwersja na LAB, 154
konwersja na RGB, 174
konwersja zdjęcia RAW, 14
kopiowanie plików RAW z karty
pamięci do komputera, 14
korekcja balansu bieli, 20
korekcja ekspozycji, 18
korekcja jasności, 189
korekcja kanałów LAB, 154
korekcja koloru, 22
korekcja kolorystyki obrazu
na podstawie przekształceń
kanałów LAB, 157
korekcja zdjęć, 194
krajobrazy w trybie LAB, 192
Kroplomierz, 194
krosowanie, 182
Krycie, 48, 123
Krzywe, 194
histogram, 195
modelowanie krzywych
LAB, 196
ustawienia, 195
Kursory, 49
kurtoza, 137
L
Lab, 154, 194
LAB, 86, 139, 140, 150, 153, 189
A, 153, 160
B, 153, 161
edycja obrazu z negatywem
kanału L, 170
inwersja kanałów, 157
inwersja kanału A, 158, 160
inwersja kanału B, 158, 161
inwersja kanału L, 158, 170, 184
kanały, 153
konwersja na LAB, 154
konwersja na RGB, 174
korekcja kanałów, 154
korekcja kolorystyki obrazu, 157
krajobrazy, 192
krzywe, 194
L, 153
maksymalne zwiększanie
kontrastu i nasycenia
barw, 162
malowanie, 158
modelowanie krzywych, 196
paleta wariantów LAB, 172
pogłębianie różnic między
niebieskim a żółtym, 166
pogłębianie różnic między
zielenią a purpurą, 164
rozjaśnianie obrazu, 174
selektywne wyostrzanie
obrazu, 198
twórcza edycja obrazu, 154
wyrównywanie tonacji
kanału A, 164, 165
wyrównywanie tonacji
kanału B, 166, 167
wyrównywanie tonacji
kanału L, 162, 163
Lab Color, 154, 194
Layers, 34, 65, 123
Lightning Effects, 182
Liquify, 182
Luminosity, 189
Ł
Łagodne światło, 71, 162, 163, 176
łączenie dwóch wariantów
jednego zdjęcia, 32
łączenie ekspozycji, 108
łączenie różnych zdjęć, 122
206
Photoshop w cyfrowej ciemni
M
macierz RAID 5, 27
malowanie, 67
malowanie fragmentów
obrazu, 171
malowanie maski, 50, 126
malowanie w przestrzeni LAB, 158
malowanie za pomocą warstw
wypełnionych jednolitym
kolorem, 178
martwa natura, 68
Maska wyostrzająca, 182, 198, 199
Otwórz kopię, 23
Otwórz obraz, 23
P
Paint Bucket, 179
paleta wariantów LAB, 172
paradoksy wizualne, 129
Pełnowymiarowa końcówka
pędzla, 49
Pędzel, 42, 46, 48, 49
ustawienia, 48
pędzle, 46, 48
Próg, 199
Wartość, 199
maski, 27, 36, 40, 112, 126
gradienty, 37, 114
malowanie, 50
Merge Down, 94, 96
mgła, 182
mieszanie kanałów, 153
Mieszanie kanałów, 86, 87
model LAB, 153
montaż sekwencji zdjęć, 133
montaż stosów zdjęć, 137
montaż zdjęć HDR, 106
Move, 35, 123
Multiply, 71, 73, 116
N
najciemniejsze miejsca
obrazu, 197
najjaśniejsze miejsca obrazu, 197
nakładanie warstw, 46
nakładanie zdjęć, 110
Nasycenie, 22
nasycenie barw, 162
nazwy folderów, 24
negatyw obrazu, 156
New Adjustment Layer, 86
NIK Color Efex, 182
niwelowanie szumu, 78
wybrane miejsca zdjęcia, 79
noc, 133
Noise Ninja, 78, 79
ustawienia, 80
Normal, 71
Nowa warstwa dopasowania, 86
O
obracanie warstwy, 124
obrazy CMYK, 150
obrazy cyfrowe, 150
obrazy HDR, 106
tworzenie automatyczne, 117
obrazy RGB, 150
Obrót, 125
ochrona plików przed utratą, 27
odsłanianie warstw, 36
Odwróć, 96, 158, 160
ogniskowa obiektywu, 144
Opacity, 48, 123
Open Copy, 23
Open Image, 23
otwieranie plików RAW, 15
otwieranie zdjęcia
w Photoshopie, 23
Flow, 48
Hardness, 48, 73
krycie, 48
malowanie, 67
malowanie maski warstwy, 50
przepływ, 48
średnica, 48, 73
twardość, 48, 73
Photomatix, 117
pliki, 24, 25
archiwizowanie, 27
PSD, 34
punkty kontrolne, 25
RAW, 12, 90
pluginy, 78
podgląd zdjęcia RAW, 13
pogłębianie różnic między
niebieskim a żółtym, 166
pogłębianie różnic między
zielenią a purpurą, 164
Pokaż wszystko, 126
pomiar temperatury światła
w aparacie, 21
Pomnóż, 71, 73, 116
Powiel, 156
powielanie
warstwy, 65
zdjęcia, 156
półcienie, 70
prawa autorskie, 26
programowalny
samowyzwalacz, 144
Próg, 189, 197
przekształcanie warstwy, 124
przekształcenia kanałów
w przestrzeni LAB, 150, 158
przesadne akcentowanie świateł
i cieni, 90
przestrzeń LAB, 139, 140, 153
Przesunięcie, 35, 123
przetwarzanie zdjęć, 58, 90
przyciemnianie zdjęć, 72, 73
PSD, 34, 134
punkty kontrolne, 25
R
RAID 5, 27
RAW, 12, 90
zakres ekspozycji, 18
Reduce Noise, 78
Redukcja szumu, 78
rejestrowanie obrazu
cyfrowego, 10
rejestrowanie pełnej skali
tonalnej sceny, 108
retusz, 189
Reveal All, 126
ręczny montaż zdjęć HDR,
106, 109
krajobrazy, 110
kwiaty, 118
łączenie ekspozycji, 108
łączenie nieba i wody, 112
malowanie świateł i cieni, 116
maski, 112
maski z gradientem, 114
nakładanie zdjęć, 110
odsłanianie nieba, 114
przetwarzanie zdjęć, 110
różnicowanie ekspozycji, 108
tworzenie gradientu na masce
warstwy, 114
umieszczanie fotografii
w warstwach, 112
wybieranie zdjęć, 110
RGB, 150, 174
RGB Color, 174
Rotate, 125
Rozjaśnianie, 66, 72
rozjaśnianie zdjęć, 62, 64, 66,
72, 174
Różnica, 70, 174, 175
różnicowanie ekspozycji, 108
S
samowyzwalacz, 144
Saturation, 22
Save, 24
Scal w dół, 94, 96
scalanie warstw, 54
Scale, 124
Screen, 62, 66, 71, 72
selektywna redukcja szumu, 79
selektywne wyostrzanie w trybie
LAB, 198
Skala, 124
Skala szarości, 86
skalowanie warstwy, 124
skaner, 10
skanowanie, 10
skanowanie przedmiotów, 11
Skraplanie, 182
Smart Sharpen, 198
Soft Light, 71, 162, 163, 176
Spłaszcz obraz, 138
Statistics, 133, 134, 137
Choose Stack Mode, 137
Status praw autorskich, 26
Statystyki, 133, 134, 137
Wybierz tryb stosu, 137
sterowniki skanerów, 11
stosy, 133
struktura folderów, 24
symbol praw autorskich, 26
szum, 74
generowanie, 76
geneza szumu, 76
niwelowanie szumu, 78
Noise Ninja, 78, 79
selektywna redukcja szumu, 79
Ś
Ściemnij, 66, 72
światła, 70
Światło wypełnienia, 19, 63
T
tablety, 48
Temperatura, 20, 33, 44, 45, 56
temperatura barwowa światła, 20
Temperature, 20, 33, 44, 45, 56
Threshold, 189, 197
Tint, 22, 33, 44, 45, 56
Tinta, 22, 33, 44, 45, 56
Tło, 44, 90
trajektorie gwiazd, 133, 134
fotografowanie, 144
tryb LAB, 86, 153
tryby mieszania, 40, 60
Color, 165
Difference, 70, 174, 175
Ekran, 62, 66, 71, 72
Exclusion, 70, 174, 175
Kolor, 165
Łagodne światło, 71, 162, 176
Multiply, 71, 73
Normal, 71
Pomnóż, 71, 73
przyciemnianie, 72
rozjaśnianie, 72
Różnica, 70, 174, 175
Screen, 62, 66, 71, 72
Soft Light, 71, 162, 176
Wykluczenie, 70, 174, 175
Zwykły, 71
tunel drzew, 130
tworzenie
fotomontaż, 122
gradienty, 37
gradienty na masce
warstwy, 114
inwersja, 157
krajobrazy w trybie LAB, 192
maski, 36, 112, 126
negatyw obrazu, 156
warstwy, 34, 100
twórcza edycja obrazu
w przestrzeni LAB, 154
U
uchwyty ramki
przekształcenia, 124
ukrywanie warstw, 36
Unsharp Mask, 182, 198, 199
Amount, 199
Threshold, 199
urządzenia do rejestrowania
obrazu, 10
ustawianie balansu bieli, 20
Usuń kolor, 86
usuwanie kolorów, 86
Utwórz nową warstwę
V
Vibrance, 22, 33
W
warstwy, 34
Background, 34, 44, 90
krycie, 123
łączenie dwóch wariantów
zdjęcia, 34
maski, 36
nazwy, 34
obracanie, 124
odsłanianie, 36
powielanie, 65
scalanie, 54
skalowanie, 124
Tło, 34, 44, 90
tryby mieszania, 40, 70
tworzenie, 100
ukrywanie, 36
Warstwy, 34, 65, 123
warstwy dopasowania, 86
warstwy korekcyjne, 89
White Balance, 21, 63
Wiadro z farbą, 179
wielokrotne przetwarzanie
pliku RAW, 27, 30, 40
kontrola ekspozycji, 42
łączenie dwóch wariantów
jednego zdjęcia, 32
nakładanie warstw, 46
sposoby, 41
tryby mieszania, 60
tworzenie najciemniejszego
wariantu zdjęcia, 44
Wykluczenie, 70, 174, 175
wyostrzanie, 139
wyostrzanie w przestrzeni LAB,
139, 198
wyostrzanie z uwzględnieniem
kompozycji, 198
Wyrównaj, 162, 163, 166, 189, 192
wyrównywanie tonacji, 162,
169, 173
kanał A, 164, 165, 192
kanał B, 166, 167, 192
kanał L, 162, 163, 192
Z
zabezpieczanie zdjęć
przed niedozwolonym
wykorzystaniem, 26
zapisywanie ustawień Adobe
Camera Raw, 23
zapisywanie zdjęć, 24
Zapisz, 24
zarządzanie zdjęciami, 24, 25, 26
zastępowanie kolorów, 182
Zastosuj obraz, 189
zdjęcia monochromatyczne, 84
zdjęcia nocne, 133
zdjęcia RAW, 12, 90
konwersja, 14
zmiana kolorystyki, 45
zwielokrotnianie i łączenie
zwiększanie dynamiki tonalnej,
30, 108, 110
Zwykły, 71
Skorowidz
207
wypełnienia lub korekcyjną, 87
zdjęcia, 130
Pobierz darmowy fragment (pdf)