Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00348 030291 15616010 na godz. na dobę w sumie
Pierwsze kroki do... pozbycia się lęku - ebook/pdf
Pierwsze kroki do... pozbycia się lęku - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 105
Wydawca: Wydawnictwo Jedność Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7660-562-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Nieopanowane ataki lęku mogą pozbawiać życiowych szans, a przede wszystkim okradają z poczucia własnej wartości. Książka ta jest cenną propozycją dla wszystkich, którzy czują, że lęk zaczyna panować nad nimi i nie pozwala im normalnie funkcjonować. Z tej publikacji dowiedzą się, jak lęk oddziałuje na płaszczyźnie utrwalonych w umyśle zachowań i procesów chemicznych zachodzących w ciele, i zobaczą, że ucząc się pewnych technik, mogą sobie skutecznie z nim poradzić. Znajdą tu także wiele historii z życia wziętych, w tym relację autorki z własnych doświadczeń w pokonywaniu fobii.


Nowa seria 'Pierwsze kroki do...' to samopomocowe miniporadniki, które oferują praktyczne rady dotyczące najczęściej spotykanych problemów ludzi żyjących w XXI w. Zostały napisane przez specjalistów w danych dziedzinach, wielu z nich miało także osobiste doświadczenie z opisanymi problemami. Są oni zatem ekspertami nie tylko z zawodowego punktu widzenia. Dzięki temu są bardziej wiarygodni i niejednokrotnie w tych poradnikach pierwszej pomocy występują bardziej jako partnerzy dla czytelnika, niż jako naukowcy z akademickich podejściem do problemu.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Original edition published in English Tytuł oryginału: First Steps out of Anxiety Copyright © 2010 dr Kate Middleton Copyright © Lion Hudson plc, Oxford, England 2010 © Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2011 Tłumaczenie z j. angielskiego Ryszard Zajączkowski Redakcja i korekta Paulina Zaborek Redakcja techniczna Wiktor Idzik Projekt okładki Justyna Kułaga-Wytrych ISBN 978-83-7660-562-3 Wydawnictwo JEDNOŚĆ 25-013 Kielce, ul. Jana Pawła II nr 4 Dział sprzedaży tel. 41 349 50 50 Redakcja tel. 41 349 50 00 www.jednosc.com.pl e-mail: jednosc@jednosc.com.pl Drukarnia im. A. Półtawskiego www.drukarnia.kielce.pl Ta książka jest dedykowana ludziom, którzy byli do- statecznie odważni, aby stawić czoła lękowi i go przezwy- ciężyć – i tym, którzy podzielili się ze mną swym doświad- czeniem. Mam nadzieję, że wasza odwaga zainspiruje innych, podobnie jak zainspirowała mnie. Dlaczego właśnie ta książka? Cierpisz z powodu lęku? Stwierdzasz, że: l nieustannie się czymś zamartwiasz, czujesz się znie- cierpliwiony lub masz trudności z koncentracją; l jesteś ciągle podenerwowany lub spięty? Lęk jest powszechnym problemem, ale mimo rozpo- wszechnienia tego zjawiska wielu ludzi go nie rozumie. Co więcej, nie rozumieją oni, że nad lękiem można zapa- nować i że nie musi on kontrolować naszego życia. Książka ta wyjaśnia: l czym jest lęk i jak działa; l co wywołuje lęk i co go wzmaga; l co możesz zrobić, aby kontrolować lęk; l jak pokonać lęk, kiedy się pojawia. Chociaż życie nie może być całkowicie wolne od lęku, możesz kontrolować jego oddziaływanie – aby twoje życie stawało się szczęśliwsze i zdrowsze. Dlaczego właśnie ta książka? 5 Wstęp Lęk jest wszędzie. Istnieje we wszystkich kulturach i grupach wiekowych. Występuje u wszystkich gatunków zwierząt. Jest prawdopodobnie jedną z tych emocji, któ- rych doświadczasz najczęściej. To także jedna z pierwszych emocji obserwowanych u niemowląt. Niestety lęk należy również do najbardziej niemiłych i problematycznych doświadczeń. Często to właśnie on sprawia, że czujemy się pozbawieni kontroli. Czy wiesz że…? l Z klinicznego punktu widzenia lęk jest mocniej związany z różnorodnymi uwarunkowaniami życia psychicznego niż jakiekolwiek inne emocje. l Lęk może stać się długoterminowym, chronicznym problemem, ograniczać życie oraz prowadzić do ujawnienia się innych trudności, kiedy ludzie pró- bują odnaleźć sposób radzenia sobie z nieprzyjem- nymi symptomami, jakie odczuwają. l Lęk nie tylko wpływa na stan emocjonalny, ma tak- że konsekwencje fizyczne, stając się przyczyną wielu schorzeń związanych z lękiem i nasilających go. Wstęp 7 Lęk jest problemem narastającym – jedno z badań przeprowadzonych w roku 2009 wykazało, że ponad jed- na trzecia populacji odczuwa większy lęk niż kiedyś. Jeśli czytasz tę książkę, to znaczy, że prawdopodobnie wiesz aż za dobrze, jak szybko lęk może stać się twoim wrogiem – i do jakiego stopnia może wzrosnąć i zacząć przejmować kontrolę nad twoim życiem. Jeśli już raz znajdziesz się we władzy lęku, stanie się on bezlitosny, a ucieczka przed nim będzie niemożliwa. Można jednak przezwyciężyć swój lęk i odzyskać kontrolę nad sobą. Prawda jest taka, że nikt nie może być całkowicie wol- ny od lęku – lęk odgrywa zbyt kluczową rolę w kontrolo- waniu naszego zachowania i wpływaniu na nie. Bez niego znalazłbyś się w niebezpieczeństwie, nie byłbyś bowiem zdolny wystarczająco szybko zareagować w sytuacji ryzyka oraz po prostu wpadałbyś w kłopoty, zupełnie się ich nie spodziewając. Jednak możesz w dużym stopniu zreduko- wać ilość lęku, z którym masz do czynienia i lepiej sobie z nim radzić, kiedy takie nerwowe chwile cię zaskoczą. Lektura tej książki pomoże ci lepiej zrozumieć twój lęk, tak byś nie pozwolił mu przejąć kontroli nad twoim ży- ciem. Książka ta mówi o tym, jak podjąć pierwsze kroki i odzyskać grunt pod nogami odebrany przez lęk! Pamiętaj, że podobnie jak wszystkie stany emocjonal- ne, także lęk może być poważnym problemem. Książka ta przeprowadzi cię przez pierwsze etapy stawiania czoła lękowi, jeśli jednak twój poziom lęku jest bardzo wysoki albo lęk każe ci myśleć czy działać w sposób, który mar- 8 Pierwsze kroki do… pozbycia się lęku twi ciebie i twoje otoczenie, może się okazać, że będziesz potrzebował większego wsparcia. Upewnij się, że zdołasz omówić pewne sprawy ze swoim lekarzem. Ale przede wszystkim nie wpadaj w rozpacz: każdy, choćby najmniej- szy krok, jaki podejmujesz, jest istotny, a im lepiej zro- zumiesz twojego wroga, tym lepszą pozycję zyskasz do odparcia ataku. Obalanie mitu Nie możesz zrobić nic w celu zmniejszenia pozio- mu swojego lęku – jest on ściśle związany z twoją osobowością. W tym powszechnie panującym przekonaniu tkwi ziarno prawdy. Niektórzy ludzie – z powodu swojej oso- bowości lub stylu życia – są bardziej podatni na lęk. Na szczęście dzięki lepszemu zrozumieniu lęku jest możliwa jego kontrola! Wstęp 9 1. Lęk – przyjaciel czy wróg? Jeśli przygotowujemy się do odparcia ataku lęku, ko- nieczne jest natychmiastowe udzielenie odpowiedzi na to istotne pytanie. Aby zrozumieć, w jaki sposób funkcjonu- je lęk, musimy w pierwszym rzędzie przyjrzeć się temu, co w nim naprawdę tkwi. Oczywiście można by powiedzieć, że emocje są tylko pewną niedogodnością, jednak w rze- czywistości są one niezbędne do normalnego funkcjono- wania naszego mózgu. Nie inaczej rzecz ma się z lękiem. Zastanówmy się zatem, jak on działa. Twoja kolej! Każdy doświadcza lęku w inny sposób. Podczas lektury tej książki znajdziesz rozdziały takie jak ten, w których zostaniesz poproszony, aby zastanowić się, jakie są twoje odczucia związane z określonymi sprawami. Pomoże ci to dostosować teoretyczne rozważania, o któ- rych czytasz, do własnej sytuacji. Dlatego za każdym razem, kiedy zobaczysz fragment zatytułowany „Twoja kolej!”, sięgnij po notes i poświęć chwilę na zapisanie odpowiedzi na pytania. Lęk – przyjaciel czy wróg? 11 Zacznijmy od zastanowienia się nad ostatnią sytuacją, w której odczuwałeś lęk. Czy jesteś w stanie przypomnieć sobie, gdzie wtedy byłeś, jak się czułeś i co robiłeś? A teraz zadaj sobie następujące pytanie: Co takiego w tamtej chwili i w tym, jak się wtedy czułeś, sprawiło, że jesteś pewien, że odczuwałeś lęk? Aby ułatwić sobie dokładne przemyślenie tej kwestii, zanotuj kilka rzeczy, które pamiętasz, o których wtedy myślałeś, które czułeś lub robiłeś: Na przykład: l Gdzie byłeś/co robiłeś? l Co czułeś? (wspomnij o emocjach i wszelkich fizycznych od- czuciach, jakie pamiętasz) l Czy pamiętasz jakąś myśl, która przemknęła ci wtedy przez głowę? Trzy główne funkcje lęku Każdy doświadcza lęku w inny sposób, jednak jeśli poprosimy grupę ludzi o wykonanie określonego zadania, pojawią się pewne wspólne tematy – doświadczenia, które łączą nas wszystkich w chwilach, w których odczuwamy to, co nazywamy „lękiem”. Badania nad emocjami wyka- zały istnienie trzech głównych funkcji lęku – określonych zadań, które wydają się być związane z mózgiem. Są one ściśle powiązane ze sposobem, w jaki doświadczamy lęku. Zastanówmy się nad tym, jakie to funkcje. 12 Pierwsze kroki do… pozbycia się lęku 1. Pierwsze i najważniejsze: lęk jest sposobem mózgu na zwrócenie twojej uwagi. Oto jeden z powodów, dla którego ludzie zazwyczaj z łatwością przypominają sobie sytuacje, w których od- czuwali lęk. To jak się czujesz, zwraca twoją uwagę i spra- wia, że jesteś świadomy tego, co się dzieje. Lęk wywołuje fizyczne zmiany w twoim ciele, które bardzo szybko za- uważasz. Wszystkie te klasyczne „symptomy” lęku – uczu- cie łaskotania w brzuchu, pocenie się, brak oddechu – są oznakami tego, że mózg używa twojego ciała, aby zwrócić twoją uwagę! Powszechne oznaki i symptomy lęku l Serce bije szybciej. l Masz większą świadomość uderzeń swego serca lub doświadczasz palpitacji. l Drżysz lub trzęsiesz się. l Szybko/płytko oddychasz. l Masz zawroty głowy/czujesz łaskotanie w brzuchu. l Musisz częściej niż zwykle korzystać z toalety. l Masz biegunkę/skurcze żołądka. l Pocisz się/cierpisz na uderzenia gorąca. l Boli cię głowa. l Masz trudności z koncentracją lub usiedzeniem w miejscu. l Masz kłopoty ze snem. l Czujesz się słabo/mdlejesz. Lęk – przyjaciel czy wróg? 13
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Pierwsze kroki do... pozbycia się lęku
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: