Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
01098 055580 16370054 na godz. na dobę w sumie
Pierwsze kroki do... wyjścia z depresji - ebook/pdf
Pierwsze kroki do... wyjścia z depresji - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 125
Wydawca: Wydawnictwo Jedność Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7660-561-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Nowa seria 'Pierwsze kroki do...' to samopomocowe miniporadniki, które oferują praktyczne rady dotyczące najczęściej spotykanych problemów ludzi żyjących w XXI w. Zostały napisane przez specjalistów w danych dziedzinach, wielu z nich miało także osobiste doświadczenie z opisanymi problemami. Są oni zatem ekspertami nie tylko z zawodowego punktu widzenia. Dzięki temu są bardziej wiarygodni i niejednokrotnie w tych poradnikach pierwsej pomocy występują bardziej jako partnerzy dla czytelnika, niż jako naukowcy z akademickich podejściem do problemu.

Depresja jest coraz powszechniejszą chorobą. Jeśli komuś przemknęło przez myśl, że być może dotknęła także jego albo kogoś z jego bliskich, w tej książce znajdzie wskazówki przydatne w rozpoznaniu choroby i w radzeniu sobie z nią. W przeciwieństwie do opracowań medycznych, książka ta nie traktuje problemu z chłodnym dystansem – jej autorka też ma za sobą doświadczenie depresji i doskonale rozumie, że nie wystarczy powiedzieć „no dalej, rozchmurz się!”.

Dlaczego warto przeczytać tę książkę?
- pokazuje, dlaczego przy skłonnościach depresyjnych nie można się chować w sobie i udawać, że wszystko jest w porządku
- radzi, jak skutecznie wykorzystywać do poprawienia swojego nastroju nawet najmniejsze pozytywne myśli
- zawiera wiele ćwiczeń i prostych wskazówek, dzięki którym łatwiej jest robić małe kroki
w odbudowywaniu własnej wartości
i równowagi psychicznej
- wyjaśnia, dlaczego warto szukać pomocy specjalisty, i odpowiednio przygotowuje do pierwszej wizyty u lekarza.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Dla Davida, Jonathana i Rachel. Daliście mi więcej radości, niż jestem w stanie wyrazić. Dziękuję. Dlaczego właśnie ta książka? Być może sięgasz po ten poradnik, zastanawiając się, czy będzie ci pomocny, ponieważ: l Jesteś niezwykle przygnębiony i nie wiesz, co robić. l Masz wrażenie, że życie wymyka ci się z rąk. l Czujesz przejmujący lęk. Gdy szukasz pomocy, słyszysz tylko, że powinieneś: l wziąć się w garść; l być wdzięczny za to, co masz; l otrząsnąć się i żyć dalej. Gdyby tylko to było takie proste! Może nie chcesz przyznać, że potrzebujesz pomocy. Może myślisz w ten sposób: l Moja rodzina mnie tak bardzo potrzebuje. Muszę się l Gdybym okazał na zewnątrz, jak się czuję, mógłbym jakoś trzymać. stracić pracę. Możliwe, że doświadczasz depresji i rzeczywiście po- trzebujesz pomocy. Ta książka pomoże ci wykonać pierw- szy krok, byś mógł odzyskać swoje życie. Dlaczego właśnie ta książka? 5 Podziękowania Chciałabym podziękować wszystkim, którzy mieli wkład w  tę książkę. Niektórzy świadomie pomagali mi w badaniach, inni po prostu dzielili się ze mną spostrzeże- niami w rozmowach i podczas moich warsztatów. Wszyst- ko to umożliwiło mi głębsze zrozumienie pierwszych kro- ków do wyjścia z depresji. Chcę podziękować zwłaszcza pewnemu młodemu człowiekowi, który uczestniczył w jednym z moich warsz- tatów, i który tak samo jak ja miał dość ludzi negatywnie podchodzących do metod, które możemy zastosować, by wyjść z depresji. Powiedział wtedy w niezwykle emocjo- nalny sposób: „Depresja jest naprawdę straszna! Wyjdź- my z tego!” Jego wspaniała myśl znalazła odzwierciedlenie w mojej książce. Szczególne podziękowania kieruję do moich przyjaciół w Mulbarton, Norfolk, zwłaszcza Lynne Lambert i Anne Mary Stubenbord oraz Grupie Pomocy w Depresji [De- pression Suport Group], która niezwykle mi pomogła we wczesnym etapie powstawania niniejszej książki. Przez długie lata pomocy i  wsparcia udzielało mi wielu ludzi z Depression Alliance, zwłaszcza Judy i Paul Lanham oraz Maggy Clode. Ich przyjaźń wiele dla mnie znaczy. Dziękuję wam. Sue Atkinson Londyn, styczeń 2010 Podziękowania 7 Wstęp Depresja dotyka jedną czwartą wszystkich ludzi, znaj- dujących się na takim czy innym etapie życia. To oznacza, że jest o wiele powszechniejszym zjawiskiem, niż mogli- byśmy sądzić – niemal na pewno w  otoczeniu każdego człowieka, czy to w kręgu rodzinnym, czy wśród przyja- ciół, są ludzie, którzy przeżyli depresję. Biorąc pod uwagę, jak powszechna jest depresja, to dziw- ne, że wcale się o niej tak dużo nie mówi. Dlatego możemy czuć się samotni i  opuszczeni, gdy stanie się ona naszym udziałem. Dodatkowo odczuwamy wstyd. Z pewnością nie chcemy, by przyklejono nam etykietkę „psychicznie chory”! Co powinniśmy wiedzieć o depresji l Depresja może się przytrafić każdemu – bogatemu, biednemu, świetnemu sportowcowi, dziecku, polity- kowi, lekarzowi, osobie sławnej i  popularnej – oraz wszystkim tym, co do których zakładamy, że powinni być zadowoleni ze swego życia. l Niektórzy ludzie są bardziej podatni na depresję niż inni. (Prawdopodobnie skłonność do depresji może mieć podłoże genetyczne). Wstęp 9 l Depresja jest chorobą. Tak samo jak zażywamy leki na takie choroby jak nadczynność tarczycy czy cukrzyca, podobnie może zajść potrzeba zażywania leków anty- depresyjnych, by podźwignąć się z mroku. l W  naszym organizmie zachodzą zmiany chemiczne i dlatego depresję często leczy się za pomocą leków. l Wydaje się, że nie ma jednej przyczyny depresji. Skła- da się na nią wiele różnych rzeczy, począwszy od tego, co działo się w naszym życiu w przeszłości, po naszą opinię o samych sobie. Jakie są oznaki czy symptomy depresji? Depresja może mieć łagodny przebieg – doświadczasz tylko jednego lub kilku z podanych poniżej symptomów. Ale może być też tak ciężka, że zagrozi życiu. Objawy fizyczne l Problemy ze snem, takie jak budzenie się bardzo wcze- śnie lub potrzeba snu większa niż zazwyczaj. l Wyczerpanie lub uczucie wypalenia. l Niepokój lub nerwowość. l Zmiany w odżywianiu się – objadanie się albo niedo- jadanie, być może obsesja na punkcie własnej wagi. l Bardzo złe samopoczucie o określonej porze dnia, czę- sto jest to wczesny ranek. l Wybuchanie płaczem z byle powodu. 10 Pierwsze kroki do… wyjścia z depresji Uczucia l Poczucie obezwładniającego i niewyjaśnionego smut- ku i beznadziei. l Uczucie przygnębienia, strachu, poczucie, że niewiele się znaczy, poczucie winy, wstydu lub popadnięcie w takie otępienie, że wydaje nam się, że nic nie czujemy. l Utrata zainteresowania tym, co zwykle sprawiało przy- jemność: spacerami, seksem, czytaniem, chodzeniem do kina itd. Wszystko to nagle wydaje nam się ponure i nudne i nie mamy woli ani energii, by to robić. l Uczucie osamotnienia, które nie opuszcza nas nawet wtedy, gdy jesteśmy w tłumie. Myśli l Niemożność skoncentrowania się na czymkolwiek. l Przekonanie, że wszystko jest beznadziejne. l Utrata pewności siebie. l Myślenie: „jak ja siebie nienawidzę”. l Oczekiwanie, że nadejdzie to, co najgorsze. l Myślenie, że ludzie nas nienawidzą. l Myśli samobójcze. Jeśli miewasz myśli samobójcze, już dzisiaj sięgnij po pomoc! l Zadzwoń do poradni. l Udaj się na wizytę do lekarza. l Powiedz o tym komuś, komu ufasz. Wstęp 11 Samobójstwo jest tragicznym, ostatecznym „roz- wiązaniem” tymczasowego problemu, który zniknie, kiedy podźwigniesz się z depresji. Pamiętaj: Depresja kiedyś się kończy. Masz wrażenie, że to nigdy nie nastąpi, ale to nieprawda. Przyjdzie dzień, kiedy poczujesz się lepiej… ale już teraz potrzebujesz pomocy! Skorzystanie z pomocy Po lekturze tej książki łatwiej podejmiesz konkretne kroki, by wyjść z depresji; najprawdopodobniej będziesz jednak musiał zrobić następujące rzeczy: l Udać się na wizytę do lekarza pierwszego kontaktu. Na podstawie bezpośredniej rozmowy zaproponuje ci on jakąś pomoc – choć lista oczekujących na terapię czy wizytę u psychologa może być długa. l Porozmawiać z lekarzem o tym, czy wskazane jest w two- im przypadku leczenie farmakologiczne. Leki mogą ci pomóc poczuć się na tyle dobrze, byś mógł zastanowić się nad tym, co naprawdę sprawia, że masz depresję. Środki przeciwdepresyjne bywają naprawdę pomocne. l Zacząć prowadzić notatki lub dziennik. Rozmawianie i pisanie jest ważne dla poprawy stanu zdrowia. Gorąco polecam te metody! Pisanie choćby kilku słów dziennie może przynieść naprawdę zdumiewający skutek. 12 Pierwsze kroki do… wyjścia z depresji Obalanie mitu Wokół depresji narosło wiele mitów. Poniżej znaj- dziesz jeden z nich. W dalszej części książki zamieściłam także inne przykłady. Jeśli pójdę do lekarza, a on stwierdzi, że mam depresję, będzie to równoznaczne z tym, że jestem chory psychicznie. Moja rodzina się ode mnie odwróci i nigdy nie znajdę kolejnej pracy. Owszem, niektórzy mogą się od nas odwrócić, ale wielu tego nie zrobi. A pracodawcy stopniowo zaczyna- ją pojmować, że depresja pracownika nie oznacza, że nie może on wykonywać pracy zawodowej. Moje pierwsze doświadczenie depresji Pierwszy raz doświadczyłam poważnej depresji, kiedy miałam czternaście lat. Oczywiście nie miałam pojęcia, co się ze mną dzieje. Podejrzewam, że ludzie wokół mnie – w szkole i w domu – sądzili, że to tylko burza hormonów okresu dojrzewania. Tymczasem mnie poczucie wyobcowania i osamotnie- nia po prostu obezwładniało. To było naprawdę straszne i, ku mojemu przerażeniu, odkryłam, że te uczucia wiele razy w moim życiu wracały. (Jednak są ludzie, którzy tyl- ko raz w życiu przeżywają depresję). W końcu, z pomocą lekarzy, doszłam do tego, że wypełniające mnie uczucia to właśnie depresja. Wstęp 13 Podróż Kiedy miałam czternaście lat, czytaliśmy w  szkole niezwykłą książkę Wędrówka pielgrzyma autorstwa Johna Bunyana. Książka powstała w XVII wieku, kiedy pisarz przebywał w więzieniu. Byłam zafascynowana podróżą, którą odbył pielgrzym. Starał się wyjść z „grzęzawiska rozpaczy”, które ja wyobra- żałam sobie jako rzeczywiste bagno, mogące mnie wessać, jeśli nie włożę całej swojej energii w to, by z niego uciec. Pielgrzym był nagabywany przez rozmaitych ludzi i  w  trakcie podróży przydarzały mu się różne sytuacje. Jednak za każdym razem znajdywał w sobie siłę, by wziąć się w garść i iść dalej. To było moje doświadczenie podczas wielu lat cho- rowania na depresję. Stopniowe wyjście z  depresji krok po kroku naprawdę jest możliwe. Kiedy byłam nastolatką, nie miałam pojęcia, na czym te kroki polegają. Jednak po tym, jak tyle razy przetrwałam depresję, doszłam do tego, co pomaga wyjść z mroku i poczuć się lepiej. Podejmowanie decyzji Odkryłam, że kiedy jestem w  depresji, nie potrafię podjąć nawet tak mało znaczących decyzji jak ta, jakiego rodzaju chcę kanapkę na śniadanie! A jednak, choć na- wet codzienne wybory sprawiają trudność, istnieją pewne kwestie, które wpływają na całe życie, a które powinniśmy (ostrożnie) przemyśleć. 14 Pierwsze kroki do… wyjścia z depresji
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Pierwsze kroki do... wyjścia z depresji
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: