Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00269 004204 15177644 na godz. na dobę w sumie
Pierwsze kroki do pozbycia się nadwagi - ebook/pdf
Pierwsze kroki do pozbycia się nadwagi - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Wydawnictwo Jedność Język publikacji: polski
ISBN: 978-8-3766-0652-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> zdrowie, medycyna >> zdrowie i uroda
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Obecnie ponad połowa z nas ma nadwagę. Dźwiganie dodatkowych kilogramów może dramatycznie wpływać na nasze zdrowie i jakość życia, a nawet skrócić jego spodziewaną długość. Nie jesteśmy jednak skazani na ten stan na zawsze. Wyposażeni w odrobinę wiedzy i determinacji możemy powrócić do zdrowej wagi – i przy niej pozostać. Podejście do tematu jest w tej publikacji jasne, zwięzłe i uczciwe. Autorka objaśnia w prosty sposób, jak nabieramy niechcianych kilogramów i jak możemy je ponownie zrzucić poprzez proste zmiany w swojej diecie i aktywności. Krok po kroku prowadzi przez zdrowe i rozsądne odchudzanie, w sposób odpowiedni do danego stylu życia.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Catherine Francis Pierwsze kroki do… pozbycia się nadwagi Original edition published in English Tytuł oryginału: First Steps out of Weight Problems Copyright © 2012 Catherine Francis Copyright © Lion Hudson plc, Oxford, England 2012 © Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2012 Tłumaczenie z języka angielskiego Ryszard Zajączkowski Redakcja i korekta Paulina Zaborek Redakcja techniczna Wiktor Idzik Projekt okładki Justyna Kułaga-Wytrych Zdjęcie na okładce © apolonia, shutterstock.com ISBN 978-83-7660-652-1 Wydawnictwo JEDNOŚĆ 25-013 Kielce, ul. Jana Pawła II nr 4 Dział sprzedaży tel. 41 349 50 50 Redakcja tel. 41 349 50 00 www.jednosc.com.pl e-mail: jednosc@jednosc.com.pl Dlaczego właśnie ta książka? l Czy usilnie próbujesz schudnąć? l Czy masz już za sobą tak wiele diet, że całkiem brak ci l Czy martwi cię długotrwały wpływ zbyt wysokiej wagi wiary w sukces? na twoje zdrowie? Jeśli tak – oto książka dla ciebie. Nie jest to propozycja cudownej kuracji w stylu „schudnij do piątku”. Być może znasz już te wszystkie diety i wiesz, że nie działają i nie są trwałe. Ta książka przedstawia fakty. Pomogą ci one: l zrozumieć, dlaczego przybierasz na wadze; l znaleźć dietę i plan ćwiczeń, które są odpowiednie dla ciebie i twoje stylu życia; l tracić na wadze powoli i regularnie oraz utrzymać osiągnięte wyniki! Dlaczego właśnie ta książka? 5 Wstęp Martwisz się, że za dużo ważysz? Czy twoi przyjaciele, rodzina, lekarz wyrażają obawę, że nadwaga może mieć wpływ na twoje zdrowie? Czy niszczy ona twoją pewność siebie, samoocenę i szczęście? Być może wiele razy w prze- szłości próbowałeś schudnąć i tracisz nadzieję, że kiedy- kolwiek ci się to uda. Jeśli tak, nie jesteś sam. Obecnie ponad połowa z nas ma nadwagę. Dźwiganie dodatkowych kilogramów może dramatycznie wpływać na twoje zdrowie i  jakość życia, a nawet skrócić jego spodziewaną długość. Nie jesteś jed- nak skazany na ten stan na zawsze. Wyposażony w odro- binę wiedzy i determinacji możesz powrócić do zdrowej wagi – i przy niej pozostać. Powrót do źródeł Otyłość stała się sporym biznesem. Rzut oka na dział z poradnikami dla odchudzających się w najbliższej księ- garni może wprawić w oszołomienie ofertą różnorodnych diet i planów ćwiczeń, a wszystkie zapewniają, że zawierają klucz do bezwysiłkowej utraty nadmiernych kilogramów. Dodajmy do tego niezliczone reklamy tabletek odchudza- Wstęp 7 jących, zamienników posiłków i klubów dla odchudzają- cych się, a łatwo można poczuć się przytłoczonym i my- śleć o poddaniu się jeszcze przed startem. Zadaniem tej książki jest sprawienie, byś powrócił do źródeł. Zapomnij o sztuczkach, dziwactwach i modnych dietach. Ten przewodnik dla początkujących objaśni ci w prosty sposób, jak nabrałeś niechcianych kilogramów – i jak możesz je ponownie zrzucić, poprzez proste zmiany w swojej diecie i aktywności. Krok po kroku poprowadzi cię przez odchudzanie zdrowo i rozsądnie, w sposób od- powiedni do twojego stylu życia. Czas na przejęcie kontroli Dzięki zrozumieniu, jak działa twoje ciało, możesz przejąć kontrolę nad swoją wagą. Ta książka pomoże ci obliczyć, ile kilogramów rzeczywiście musisz stracić (lub być może powie, dlaczego wcale nie musisz ich tracić). Dowiesz się, jak pracować ze swoim ciałem, aby zrzucić dodatkową tkankę tłuszczową i wrócić do swojego ideal- nego rozmiaru. Nie każda propozycja będzie odpowiednia w twoim przypadku, ponieważ jesteś indywidualną jed- nostką – wybierz i zastosuj metodę, która najlepiej będzie ci odpowiadać. Walka z nadwagą nigdy nie jest łatwa – wymaga zaan- gażowania, i czasem możesz znaleźć się pod wozem. Szu- kaj więc wielu praktycznych, wypróbowanych i sprawdzo- nych strategii, aby podnieść swoją motywację i utrzymać się w  pionie. Znajdziesz tu podpowiedzi, jak bardziej 8 Pierwsze kroki do… pozbycia się nadwagi efektywnie zmniejszyć pokłady zbędnego tłuszczu, a gdy już osiągniesz swoją idealną wagę, jak ją utrzymać. W książce zamieszczono także zachęcające historie innych odchudzających się, którzy pokonali swoje diete- tyczne demony i teraz cieszą się nowym, zdrowym życiem. Jeśli oni mogą, to ty też! Wstęp 9 1. Czy powinieneś schudnąć? Jeśli masz nadwagę, nie jesteś sam. W świecie zachod- nim przechodzimy obecnie „epidemię otyłości”. W Wiel- kiej Brytanii ponad połowa dorosłych ma nadwagę, a jed- na piąta jest otyła – dane te prawie się potroiły od 1980 r. W  USA i  Australii sytuacja jest jeszcze gorsza – ponad 60 dorosłej populacji ma nadwagę, a  ponad jedna czwarta jest otyła. Wzrasta także liczba problemów z tuszą wśród dzieci. Nawet wśród zwierząt domowych rozwijają się choroby związane z nadmierną wagą! Nadwaga nie powinna budzić w tobie poczucia winy ani wstydu, bo współczesny styl życia bardzo ułatwia nagromadzenie wielu kilogramów. Jednak dźwiganie zbyt dużej wagi może dramatycznie wpłynąć na twoje zdrowie, jakość życia i samoocenę. Tak naprawdę otyłość jest obecnie jedną z wiodących przyczyn (którym jednak można zapobiec) przedwczesnej śmierci. Tak więc gratu- lujemy ci decyzji o działaniu i podjęciu walki z proble- mem nadwagi! 10 Pierwsze kroki do… pozbycia się nadwagi Obalanie mitu Tylko łakomi, leniwi ludzie mają nadwagę Jako ssaki, jesteśmy zaprogramowani, aby jeść i przy- bierać na wadze, kiedy to tylko możliwe, aby przeżyć czasy głodu i przystosowywania się. Jednak w naszym nowocze- snym świecie zachodniej cywilizacji niedostatek żywności zdarza się rzadko, a ciągłe dostarczanie wysokokalorycznej i wysokotłuszczowej żywności, połączone z coraz mniej- szą aktywnością może z łatwością doprowadzić do proble- mów z wagą. Dlaczego powinieneś stracić na wadze? Twoją motywacją pozbycia się dodatkowych kilo- gramów może być bardziej to, jak wyglądasz niż to, jak się czujesz. Jest oczywiście prawdą, że schudnięcie może zdziałać cuda, jeśli chodzi o twoją pewność siebie i po- czucie własnej wartości. Jednak, co być może jest jeszcze ważniejsze, utrzymanie zdrowej wagi przynosi niezliczone korzyści dla zdrowia i jakości życia. Jeśli masz nadwagę lub jesteś otyły, powrót do zalecanej wagi może: l obniżyć ryzyko choroby serca, wysokiego ciśnienia, wylewu, cukrzycy typu 2 oraz wysokiego choleste- rolu. Szczególnie mężczyźni narażeni są na choroby serca i układu krążenia ze względu na obszar ciała, w którym zazwyczaj gromadzą tkankę tłuszczową. Jeśli już masz te dolegliwości, utrata wagi może Czy powinieneś schudnąć? 11 poprawić twój stan, będziesz mógł też zmniejszyć dawkę przyjmowanych leków lub nawet całkiem je odstawić; l obniżyć prawdopodobieństwo chorób nerek, ska- zy moczanowej, kamieni żółciowych, otłuszczenia wątroby oraz niektórych nowotworów, łącznie z ra- kiem piersi, macicy i jelita; l zwiększyć możliwości ruchowe i  obniżyć ryzyko osteoporozy, problemów z kręgosłupem i stawami oraz zmniejszyć prawdopodobieństwo potrzeby wszczepienia sztucznego biodra lub kolana w póź- niejszej fazie życia; l podnieść poziom energii i  ułatwić aktywne życie bez poczucia wyczerpania i  zadyszki; możesz się także mniej pocić; l poprawić jakość snu i  zmniejszyć bezdech senny (kiedy zaburzone oddychanie budzi cię regularnie w nocy i pozostawia wyczerpanym w ciągu dnia); l podnieść libido i polepszyć życie seksualne; l zmniejszyć ryzyko nietrzymania moczu z powodu nacisku (popuszczanie moczu podczas śmiechu lub kaszlu); l podnieść płodność (zarówno u  mężczyzn, jak i  u  kobiet) i  zwiększyć szanse poczęcia; właściwa waga u kobiet pomaga w regulacji cyklu miesiącz- kowego oraz, jeśli zajdziesz w ciążę, obniża ryzyko stanu przedrzucawkowego, komplikacji przy poro- dzie i cesarskiego cięcia. 12 Pierwsze kroki do… pozbycia się nadwagi Nawet niewielka utrata wagi może znacząco wpłynąć na twoje zdrowie i samopoczucie oraz dodać lat do twojej przewidywanej długości życia. A więc na co czekasz? Co mówią ludzie… Przy wadze 110 kg moja praca nauczycielki klas młod- szych szkoły podstawowej była prawdziwym zmaganiem. Nie miałam energii i często brakowało mi tchu. Bolały mnie stawy. Wstawałam do toalety kilka razy w  nocy i  mój le- karz ostrzegł mnie, że ryzykuję zachorowaniem na cukrzycę typu 2. Wzięłam więc długopis i  papier i  wypisałam listę powodów, dla których chciałabym schudnąć, takich jak po- prawa stanu zdrowia, możliwość wbiegania po schodach bez poczucia, że jestem chora, odzyskanie szacunku do siebie sa- mej i możliwość noszenia ładnych ubrań. Zobaczenie swoich myśli czarno na białym stało się bodźcem, którego potrzebo- wałam, aby zacząć pracę nad planem utraty wagi. Magda, 28 lat, obecnie 58 kg, rozmiar 40 Twoja kolej! Tak jak Magda, poświęć kilka minut, aby spisać wszystkie przy- czyny, dla których chcesz stracić na wadze, włączając w to obecne i potencjalne zagrożenia zdrowia, większe zadowolenie z własnego wyglądu, podniesienie samooceny oraz to, że posiadanie zdrowej wagi może pozytywnie wpłynąć na twoje życie zawodowe, związki i jakość życia. Czy jesteś gotów pozbyć się problemu z wagą raz na zawsze? Czy powinieneś schudnąć? 13 Ile kilogramów powinieneś zrzucić? Być może twój lekarz polecił ci schudnąć dla zdro- wia. Być może rodzina i  przyjaciele mówią, że martwią się twoją wagą. A może masz już po prostu dość tego, że nie podoba ci się to, co widzisz w lustrze i trudno ci z tym sobie poradzić tak, jakbyś chciał. Z drugiej strony kobiety ciągle porównują sie z wize- runkami ultrachudych celebrytek i  modelek w  czasopi- smach, telewizji i reklamach, mężczyźni są również pod wzrastającą presją uzyskania wymodelowanego „sześcio- paku”. Może to prowadzić do nierealistycznych oczekiwań odnośnie do tego, czym jest „norma”. Wielu z nas uważa się za „grubych”, podczas gdy jest to zupełnie nieuzasad- nione. Może się to przyczynić do zaburzeń odżywiania, takich jak anoreksja i bulimia oraz takich problemów jak dysmorfia ciała, kiedy ludzie postrzegają siebie samych inaczej niż wyglądają w rzeczywistości. Tak więc przede wszystkim określimy, jaką nadwagę masz rzeczywiście i  ile powinieneś schudnąć. Jest na to kilka sposobów. Body Mass Index (BMI – wskaźnik masy ciała) Ludzie mają różny wzrost i  budowę, więc proste zważenie się nie powie ci, czy masz nadwagę. BMI jest pomiarem wagi w stosunku do wzrostu i jest stosowany przez profesjonalistów w  celu oceny, czy niewłaściwa 14 Pierwsze kroki do… pozbycia się nadwagi waga zagraża zdrowiu. W Internecie dostępne są prze- liczniki BMI, ale jeśli sam chcesz obliczyć, oto sposób: Podziel swoją wagę w  kilogramach przez kwa- drat twojego wzrostu w  metrach. Jeśli na przykład wa- żysz 70 kg i masz 1,75 cm wzrostu, twój BMI wynosi: 70 :– (1,75 x 1,75), co daje wynik 22,9. Oto, jak należy interpretować wskaźnik BMI: l mniej niż 16,5: poważna niedowaga l 16,5 – 18,5: niedowaga l 18,5 – 25: zdrowa waga l 25 – 30: nadwaga l 30 – 40: otyłość l więcej niż 40: chorobliwa otyłość (tzn. jesteś w gru- pie ryzyka potencjalnych problemów zdrowotnych zagrażających życiu). Chociaż BMI jest pomocny, to pełni jedynie rolę przewodnika, a  każdy przypadek jest indywidualny. Na przykład osoby intensywnie ćwiczące są często cięższe, ponieważ ich mięśnie mają większą gęstość (mięśnie ważą więcej niż tłuszcz). Ludzie ci mogą więc mieć wyższy BMI, chociaż są szczupli i zdrowi. Wskaźnik BMI nie ma zastosowania dla kobiet w ciąży i dzieci. Czy powinieneś schudnąć? 15 Znajdź łatwo swój zakres wagi Jeśli obliczenie BMI wydaje się nieco skomplikowane, nie martw się – wykonaliśmy za ciebie całą ciężką pra- cę. Znajdź swój wzrost i wagę w tabeli na sąsiedniej stro- nie, aby zobaczyć, w której kategorii wagowej jesteś, oraz sprawdzić zdrowy zakres, do którego będziesz dążyć. Pomiary talii Miejsce, gdzie gromadzisz tłuszcz w swoim ciele (czę- ściowo kontrolowane przez geny i płeć), także ma wpływ na twoje zdrowie. Dźwiganie zbyt dużej ilości tłuszczu wokół talii zwiększa ryzyko chorób serca, wysokiego ciśnienia krwi, cukrzycy typu 2 i niektórych nowotwo- rów. Tak więc owiń czym prędzej centymetr wokół swo- jej talii. Jesteś w  grupie podwyższonego ryzyka, jeśli masz w talii: l więcej niż 80 cm dla kobiety l więcej niż 94 cm dla mężczyzny Zagrożenie zdrowia wzrasta jeszcze bardziej, jeśli masz w talii: l więcej niż 88 cm dla kobiety l więcej niż 102 cm dla mężczyzny 16 Pierwsze kroki do… pozbycia się nadwagi waga w kilogramach 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 A G A W O D E I N A W W I C Ś A Ł W A G A A G A W D A N A G A W D A A N N Z C A N Z Ć Ś ŁO Y T O h c a r t e m w   t s o r z w 1,92 1,90 1,88 1,86 1,84 1,83 1,80 1,78 1,76 1,74 1,72 1,70 1,68 1,66 1,64 1,62 1,60 1,58 1,56 1,54 1,52 1,50 1,48 Czy powinieneś schudnąć? 17 Procentowa ilość tkanki tłuszczowej Im będziesz szczuplejszy i  bardziej w  formie, tym mniejsza będzie ilość tkanki tłuszczowej. Urządzenie do pomiaru tkanki tłuszczowej wysyła w  głąb twojego cia- ła sygnały elektroniczne, które przenikają przez tkankę beztłuszczową, ale zatrzymują się na tkance tłuszczowej. Niektóre wagi łazienkowe mają urządzenia do pomiaru tłuszczu, są one też na wyposażeniu wielu siłowni. Kobie- ty posiadają więcej tkanki tłuszczowej niż mężczyźni. Wynik od 18 do 31 jest zdrowym wynikiem dla ko- biet; dla mężczyzn jest to od 10 do 25 . Twoja kolej! Oblicz swój wskaźnik BMI lub użyj poręcznej tabeli, by określić, w jakim zakresie wagowym się znajdujesz. Następnie sprawdź, jaki powinien być twój zdrowy zakres. Da to wyobrażenie o tym, ile kilo- gramów powinieneś zrzucić. Co mówią ludzie… Mąż nie miał nic przeciwko mojej wadze, jednak ważąc 103 kg czułam się tak nieatrakcyjna, że nie mogłam uwie- rzyć, że go pociągam, dlatego nasze życie seksualne na tym ucierpiało. Czułam się jak tłusta, spocona klucha w porów- naniu ze wszystkimi żonami jego przyjaciół i odczuwałam zażenowanie, że Karol musi wytrzymywać ze mną u boku. On twierdził, że wyglądam ślicznie, ale ja nie mogłam uwie- 18 Pierwsze kroki do… pozbycia się nadwagi rzyć, że naprawdę tak myśli. Teraz czuję się lepiej sama ze sobą, a nasz związek się umocnił. Anna, 42 lata, obecnie 64 kg, rozmiar 40 Jeśli masz niedowagę Jeśli twój BMI wynosi mniej niż 18,5, jesteś w gru- pie wysokiego ryzyka m.in. osteoporozy (łamliwości kości), anemii (niedoboru żelaza), niskiej odporności na infekcje, impotencji u mężczyzn, braku miesiączki u kobiet. W tym przypadku powinieneś porozmawiać z lekarzem o tym, jak przybrać na wadze. Jeśli masz niedowagę lub znajdujesz się w zakresie zdrowej wagi, a nadal odczuwasz przymus odchudza- nia się, zastanów się, czy nie cierpisz na zaburzenia odżywiania. Czy rodzina i przyjaciele wyrażali zanie- pokojenie twoim podejściem do jedzenia i twoim wy- glądem? Jeśli tak, porozmawiaj z lekarzem. W niniej- szej serii znajduje się również książka Pierwsze kroki do… pozbycia się zaburzeń odżywiania1, po którą być może warto sięgnąć. 1 Kate Middleton, Jane Smith, Pierwsze kroki do… pozbycia się zaburzeń odżywiania, Wyd. „Jedność”, Kielce 2011. Czy powinieneś schudnąć? 19 Kiedy się NIE odchudzać Jeśli jesteś w ciąży Nigdy nie podejmuj odchudzania, jeśli jesteś w ciąży, chyba że lekarz dokładnie poinstruuje cię, jak to zrobić. Twoje wymagania kaloryczne wzrastają nieco podczas cią- ży, aby dostarczać składników odżywczych rozwijającemu się dziecku i utrzymywać twój organizm. To naturalne, że twoja waga wzrośnie w okresie ciąży; będziesz miała mnó- stwo czasu, aby ją zrzucić po urodzeniu dziecka. Nie trak- tuj jednak ciąży jako wymówki do opychania się tłustym, słodkim jedzeniem – „jeść za dwoje” oznacza podwójnie zdrowo, a nie podwójnie dużo! Jedz zdrową, zróżnicowaną żywność zawierającą wszystkie składniki odżywcze, któ- rych potrzebujecie ty i twoje dziecko. A gdy już urodzisz, nie zaczynaj diety ani programu ćwiczeń dopóki lekarz prowadzący nie wyrazi w tym temacie pozytywnej opinii. Jeśli karmisz piersią Karmienie piersią oznacza z kolei, że twój organizm ciężko pracuje, aby wytworzyć pożywne mleko dla dziec- ka, więc nie ograniczaj przyjmowania żywności. Możesz odkryć, że w naturalny sposób tracisz na wadze karmiąc, lecz przede wszystkim skoncentruj się na zdrowej, różno- rodnej diecie, aby odżywić siebie i dziecko. Parę łagod- nych ćwiczeń jednak nie zaszkodzi. 20 Pierwsze kroki do… pozbycia się nadwagi W trakcie poważnej choroby lub po jej przebyciu Jeśli zmagasz się z poważną chorobą lub powracasz po niej do zdrowia, skoncentruj się na przyjmowaniu pożyw- nych posiłków i dużo odpoczywaj, aby odbudować swoją odporność i  odzyskać siły. Nawet podczas łagodniejszej choroby, takiej jak przeziębienie czy infekcja wirusowa, najlepiej jest dać ciału odpocząć od ćwiczeń. Kiedy znów poczujesz się silny, możesz skupić uwagę na problemach z wagą. Po operacji Jeżeli jesteś po operacji – także po cesarskim cięciu – twój organizm będzie potrzebował trochę czasu, aby w  pełni wrócić do formy. Łagodne ćwiczenia takie jak spacer czy pływanie są w porządku, ale zanim zaczniesz jakikolwiek program ćwiczeniowy, uzyskaj zielone światło od swojego lekarza. Dieta podczas przyjmowania leków Jeśli przyjmujesz niektóre leki, takie jak psychotro- py albo insulinę dla cukrzyków, dzienna dawka może być skalkulowana w odniesieniu do twojej masy ciała lub w oparciu o to, jak dużo zazwyczaj jesz. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, porozmawiaj z  lekarzem, zanim zaczniesz program odchudzający, i bądź z nim w stałym kontakcie, aby ponownie ustalić dawkę, gdy twoja waga się zmieni. Czy powinieneś schudnąć? 21
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Pierwsze kroki do pozbycia się nadwagi
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: