Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00149 010992 7495878 na godz. na dobę w sumie
Piętrzenie nawyków. 97 małych zmian, które odmienią Twoje życie - ebook/pdf
Piętrzenie nawyków. 97 małych zmian, które odmienią Twoje życie - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 176
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-0726-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> psychologia >> uwodzenie
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Wprowadź w życie dobre zmiany!

Każdy z nas ma swoje nawyki. Codziennie wykonujemy setki czynności, którym nie poświęcamy uwagi — właśnie dlatego, że są to nasze utrwalone zwyczaje. Jednak nie wszystkie nawyki są dobre, a niektóre z nich mogą wręcz nam szkodzić. Jeśli codziennie od lat wypijasz w pracy morze kawy, a potem relaksujesz się przy piwie, nie wpływa to pozytywnie na Twoje zdrowie. Na pewno o tym wiesz, prawda? Wszyscy wiemy, że możemy żyć zdrowiej i szczęśliwiej, ale... często nawet nie próbujemy zmienić nawyków. Dlaczego? Kluczem jest niechęć do wprowadzania gwałtownych zmian. A jeśli dałoby się to zrobić inaczej?

Scott Patterson proponuje Ci rewelacyjną, bardzo skuteczną metodę wprowadzania zmian: piętrzenie nawyków. Wyobraź sobie, że wprowadzasz w rozkładzie każdego dnia kilka bardzo drobnych zmian, takich jak wysłanie miłego SMS-a czy włożenie drobnych do skarbonki, i tworzysz z nich codzienny rytuał. W ten sposób możesz zmienić relacje z bliską Ci osobą albo zaoszczędzić na wakacje, a jednocześnie nie masz wrażenia, że zmieniasz zbyt wiele rzeczy naraz. W tej książce znajdziesz aż 97 propozycji drobnych nawyków, a także garść porad na temat wprowadzania ich w życie. Sprawdź i przekonaj się, jak wielkie zmiany dokonają się w Twoim życiu! To działa!

Wypróbuj procedurę piętrzenia dobrych nawyków!

Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Habit Stacking: 97 Small Life Changes That Take Five Minutes or Less Tłumaczenie: Marta Czub ISBN: 978-83-283-0723-0 Copyright © 2015 by Oldtown Publishing LLC. All rights reserved. No part of this book may be reproduced in any form without permission in writing from the author. No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or by any means, mechanical or electronic, including photocopying or recording, or by any information storage and retrieval system, or transmitted by email without permission in writing from the publisher. Polish edition copyright © 2016 by Helion S.A. All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://sensus.pl/user/opinie/pienaw Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: sensus@sensus.pl WWW: http://sensus.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:309)ci Małe zawiasy wprawiają w ruch duże drzwi .....................................................7 Kim jestem? ................................................................................................................................ 9 Czy to nie jest oczywiste? .......................................................................................................11 Piętrzenie nawyków: krótkie wprowadzenie ..................................................13 Drobne zmiany a mininawyki ........................................................................17 Osiem elementów procedury piętrzenia nawyków ........................................19 Element 1. Na wykonanie każdego nawyku potrzeba mniej niż pięć minut .................20 Element 2. Nawyk jest zamkniętą czynnością ....................................................................21 Element 3. Nawyk wpływa pozytywnie na Twoje życie ....................................................22 Element 4. Nawyk jest prosty do wykonania ......................................................................23 Element 5. Całość zajmuje mniej niż pół godziny .............................................................24 Element 6. Procedura stanowi logiczną całość ...................................................................25 Element 7. Procedura wykonywana jest zgodnie z listą kontrolną .................................26 Element 8. Procedura dobrze wpisuje się w Twoje życie ..................................................27 Wydajność (drobne zmiany 1. – 17.) ..............................................................29 1. Wypij dużą szklankę wody ................................................................................................30 2. Zaplanuj swój dzień i uszereguj zadania pod względem ważności .............................31 3. Skoncentruj się na trzech najważniejszych zadaniach ..................................................32 4. Przekształć zadania w konkretne kroki ...........................................................................33 5. Powiedz o swoich planach innym i rozliczaj się z ich realizacji ..................................35 6. Daj sobie nagrodę za wykonanie zadania ........................................................................36 7. Przed rozpoczęciem pracy pozbądź się tego, co może Cię rozpraszać .......................37 8. Uprzątnij biurko ..................................................................................................................39 9. Włącz muzykę lub szum, aby lepiej się skoncentrować ................................................40 10. Zrób najpierw najtrudniejsze (lub najmniej przyjemne) zadanie .............................41 11. Postaw przed sobą bardzo mały cel ................................................................................42 12. Pracuj w niewielkich blokach czasowych ......................................................................43 13. Kontroluj czas poświęcany na różne czynności ...........................................................44 14. Stosuj zasadę dwóch minut .............................................................................................45 Poleć książkęKup książkę 15. Zapisuj wszystkie pomysły ..............................................................................................46 16. Zapisuj wykonane zadania ..............................................................................................47 17. Analizuj swoje cele ............................................................................................................48 Relacje międzyludzkie (drobne zmiany 18. – 31.) .........................................49 18. Oddzwoń i odpisz .............................................................................................................50 19. Wyślij optymistycznego esemesa ...................................................................................51 20. Umów się na obiad lub kolację .......................................................................................52 21. Powiedz coś miłego ..........................................................................................................53 22. Sprawdź swój harmonogram spotkań ...........................................................................54 23. Dodaj znajomego na Facebooku lub LinkedIn ............................................................55 24. Rozmawiaj z ludźmi o podobnych zapatrywaniach za pośrednictwem portali społecznościowych ..........................................................56 25. Podziel się czymś, co Cię zainspirowało .......................................................................57 26. Poznaj kogoś nowego .......................................................................................................58 27. Znajdź coś fajnego do zrobienia .....................................................................................59 28. Zrób coś, co Cię uszczęśliwia ..........................................................................................60 29. Wczuj się w czyjąś sytuację .............................................................................................61 30. Naucz się nowego kawału ................................................................................................62 31. Zostaw liścik ......................................................................................................................63 Finanse (drobne zmiany 32. – 44.) .................................................................65 32. Przelej środki .....................................................................................................................66 33. Przeczytaj artykuł na temat finansów osobistych ........................................................67 34. Włóż drobne do słoika .....................................................................................................68 35. Zapisz wydatki z poprzedniego dnia .............................................................................69 36. Przelicz swoją gotówkę ....................................................................................................70 37. Zrezygnuj z niepotrzebnych newsletterów reklamowych i katalogów .....................71 38. Szukaj bonów i kuponów na artykuły pierwszej potrzeby .........................................72 39. Zapakuj posiłek, kawę lub przekąskę .............................................................................73 40. Znajdź coś, co możesz zrobić za darmo ........................................................................74 41. Wyznacz limit dziennych wydatków .............................................................................75 42. Zaplanuj sprawy do załatwienia .....................................................................................76 43. Wyłącz światła i urządzenia elektryczne .......................................................................77 44. Porównaj ceny w internecie ............................................................................................78 Porządek (drobne zmiany 45. – 60.) ...............................................................79 45. Wstaw rozbitą szybę .........................................................................................................80 46. Pościel łóżko ......................................................................................................................81 47. Uprzątnij blat kuchenny (lub komodę) .........................................................................82 48. Odłóż na swoje miejsce trzy rzeczy ................................................................................83 49. Znajdź coś, co możesz sprzedać (albo oddać) ..............................................................84 50. Włóż do teczki paragony, pocztę i rachunki ................................................................85 51. Wyrzuć coś .........................................................................................................................86 4 Poleć książkęKup książkę 52. Zrób porządek na komputerze .......................................................................................87 53. Wyrzuć przeterminowaną żywność i bony ...................................................................88 54. Sprzątnij jedno miejsce ....................................................................................................89 55. Zbierz rzeczy do prania ....................................................................................................90 56. Znajdź to, co trzeba wymienić lub uzupełnić ...............................................................91 57. Przetrzyj jedną szafkę .......................................................................................................92 58. Zrezygnuj z tradycyjnych przesyłek ...............................................................................93 59. Wrzuć coś do kubła na surowce wtórne .......................................................................94 60. Przećwicz „wchodzenie do domu” .................................................................................95 Duchowość i dobre samopoczucie psychiczne (drobne nawyki 61. – 75.) ....97 61. Powtarzaj afirmacje ..........................................................................................................98 62. Napisz, za co jesteś wdzięczny ........................................................................................99 63. Posłuchaj ulubionej piosenki ........................................................................................100 64. Wejdź w kontakt z naturą ..............................................................................................101 65. Wypij uspokajający napar (np. herbatę) .....................................................................102 66. Rozciągaj się codziennie rano .......................................................................................103 67. Powtarzaj mantry ............................................................................................................104 68. Znajdź czas na zabawę ...................................................................................................105 69. Dbaj o wygląd zewnętrzny .............................................................................................106 70. Oglądaj zdjęcia ................................................................................................................107 71. Napinaj mięśnie ..............................................................................................................108 72. Prowadź dziennik ...........................................................................................................109 73. Rób coś dla innych ..........................................................................................................110 74. Zadbaj o praktykę duchową ..........................................................................................111 75. Przeczytaj coś inspirującego ..........................................................................................112 Zdrowie i sprawność fizyczna (drobne zmiany 76. – 85.) ............................113 76. Codziennie wejdź na wagę ............................................................................................114 77. Prowadź dziennik posiłków ..........................................................................................115 78. Skacz na skakance ...........................................................................................................116 79. Codziennie łykaj witaminy ............................................................................................117 80. Medytuj ............................................................................................................................118 81. Zrób sobie koktajl antyoksydacyjny ............................................................................119 82. Jedz inne odżywcze produkty .......................................................................................120 83. Używaj mięty ...................................................................................................................121 84. Szczotkuj język ................................................................................................................122 85. Odkaź gąbkę w mikrofalówce .......................................................................................123 Wypoczynek (drobne zmiany 86. – 97.) .......................................................125 86. Wyjdź na świeże powietrze ...........................................................................................126 87. Przeczytaj kilka stron książki z gatunku literatury faktu ..........................................127 88. Zapisz trzy rzeczy, za które jesteś wdzięczny ..............................................................128 89. Przeczytaj skrót wiadomości ze świata ........................................................................129 5 Poleć książkęKup książkę 90. Naucz się nowego słowa ................................................................................................130 91. Zrób coś dobrego dla innych ........................................................................................131 92. Przeczytaj artykuł z Wikipedii ......................................................................................132 93. Obejrzyj krótki wykład TED lub inny inspirujący filmik .........................................133 94. Wyjdź ze strefy komfortu ..............................................................................................134 95. Posłuchaj wesołej piosenki ............................................................................................135 96. Przytul partnera, partnerkę, dziecko lub zwierzaka ..................................................136 97. Zrób szybki rysunek .......................................................................................................137 Łączenie wszystkich 97 nawyków .......................................................................................138 Osiem kroków budowania procedury piętrzenia nawyków ........................139 Krok 1. Wybierz czas i miejsce ............................................................................................140 Krok 2. Zajmuj się jedną procedurą ...................................................................................143 Krok 3. Zacznij od drobnych sukcesów .............................................................................144 Krok 4. Stwórz logiczną listę kontrolną .............................................................................145 Krok 5. Wiedz „dlaczego” ....................................................................................................146 Krok 6. Rozliczaj się ..............................................................................................................147 Krok 7. Dawaj sobie drobne nagrody ................................................................................148 Krok 8. Skup się na powtarzaniu ........................................................................................149 Jak wybrać „wyzwalacz” procedury piętrzenia nawyków ............................151 Wybierz „wyzwalacz” nawyków .........................................................................................152 Skojarz „wyzwalacz” z nawykiem .......................................................................................153 Nastaw się na sukces .............................................................................................................154 Nagradzaj pozytywne rezultaty ...........................................................................................155 Dwie przykładowe procedury piętrzenia nawyków .....................................157 Przykład 1. „Ogólna” poranna procedura piętrzenia nawyków ....................................158 Przykład 2. Procedura piętrzenia nawyków nakierowana na wydajność .....................160 Jaką procedurę piętrzenia nawyków wybrać dla siebie? .................................................162 Procedura piętrzenia nawyków: co zrobić w przypadku zakłóceń i trudności? ...........................................163 Strategia 1. Miej w zanadrzu plan „jeśli-to” ......................................................................164 Strategia 2. Poznaj swoje „wyzwalacze” .............................................................................165 Strategia 3. Ogranicz swoje oczekiwania ...........................................................................166 Strategia 4. (Znów) zacznij od drobiazgu ..........................................................................167 Bądź wytrwały! .......................................................................................................................168 Zakończenie ..................................................................................................169 6 Poleć książkęKup książkę Wydajno(cid:309)(cid:226) (drobne zmiany 1. – 17.) Wydajność jest po prostu miarą efektywności pracy wykonywa- nej danego dnia. I choć istnieje wiele czasochłonnych nawyków, które mogą pomóc Ci zrobić to, co masz do zrobienia, to można też dokonać drobnych zmian, które pozytywnie wpłyną na efek- tywność Twojego działania. Przyznaję, że niektóre z poniższych czynności mogą się wydawać zupełnie zwyczajne, ale jeśli włączysz je do solidnego piętnasto – trzydziestominutowego programu, to przekonasz się, że dokona się radykalny przełom zarówno w ilości, jak i w jakości wykonywa- nej pracy. Porozmawiajmy więc o tym, w jaki sposób drobnymi krokami zmienić Twoją wydajność. Poleć książkęKup książkę Wypij du(cid:342)(cid:224) szklank(cid:244) wody 1. Nawet niewielkie odwodnienie może powodować ból głowy i zmę- czenie, negatywnie wpływać na koncentrację, zaburzać pamięć krótkotrwałą i zakłócać funkcje umysłu. Jeśli chcesz osiągnąć maksi- mum wydajności, Twój mózg musi pracować na pełnych obrotach. Dlatego musisz dopilnować, żeby przed rozpoczęciem pracy wy- starczająco się nawodnić. Uwaga: oczywiście jedna szklanka wody dziennie nie wystarczy. Należy pić osiem szklanek wody dziennie (lub w sumie ok. dwóch litrów). Szczerze jednak mówiąc, ta ilość może być różna, bo jest uzależniona od Twojej wagi i poziomu aktywności fizycznej. Naj- ważniejsze jest po prostu to, aby picie wody stało się Twoim co- dziennym nawykiem. Czynno(cid:309)(cid:226): Napełnij półlitrową szklankę wodą i wypij ją. Płyn może być ciepły lub zimny — oba warianty są korzystne dla zdrowia, więc wybierz taki, który bardziej Ci odpowiada. Jeśli czysta woda jest dla Ciebie nie do przełknięcia, dodaj trochę lodu i wciśnij odrobinę soku z cytryny. Jeśli naprawdę nie lubisz czystej wody, dopuszczalną alternatywę stanowi herbata ziołowa (mrożona lub gorąca), ale pamiętaj, żeby jej nie słodzić. Staraj się nie pić czarnej herbaty ani innych napojów z kofeiną. Czas wykonania: Dwie minuty. 30 Poleć książkęKup książkę 2. Zaplanuj swój dzie(cid:286) i uszereguj zadania pod wzgl(cid:244)dem wa(cid:342)no(cid:309)ci Nie mając choć podstawowego planu działania, niezwykle łatwo jest na koniec dnia uświadomić sobie, że nie udało Ci się zrobić nic ważnego. Powinieneś zapisać sobie zadania, które chcesz wykonać w ciągu dnia, i uporządkować je pod względem ważności. Czynno(cid:309)(cid:226): Stwórz listę zadań na dany dzień. Postaraj się podejść do niej realistycznie i nie planować zbyt dużo. Oznacz ważność każdego zadania, gdzie 1 to zadanie bezwzględ- nie konieczne do wykonania, 2 — ważne, 3 — ważne, ale nie pilne, a 4 — mało ważne. Oszacuj, ile czasu będziesz potrzebować na wykonanie każdego zadania. Bądź zapobiegliwy w swoich szacunkach. Przypisz każdemu zadaniu konkretną godzinę. W pierwszej ko- lejności zaplanuj te najważniejsze. Nie zapomnij o uwzględnieniu przerw. Jeśli nie lubisz napiętych harmonogramów, podziel zadania na dwie sesje: poranną i popołudniową. Czas wykonania: Pięć minut. 31 Poleć książkęKup książkę Skoncentruj si(cid:244) na trzech najwa(cid:342)niejszych 3. zadaniach Dzień można zaplanować też inaczej i skoncentrować się po pro- stu na najważniejszych zadaniach, bo rozpisując harmonogram na cały dzień, łatwo jest upchnąć w nim za dużo czynności. Jeśli prze- dobrzysz i nie uda Ci się zrealizować wszystkiego, co zaplanowałeś, możesz mieć poczucie porażki. Jeśli wybierzesz codziennie najważ- niejsze zadania, będziesz miał się na czym skoncentrować i prze- staniesz marnować czas na niezbyt istotne sprawy. Jeśli uda Ci się wykonać najważniejsze zadania, zyskasz poczucie, że pracowałeś wydajnie — nawet jeśli nie zrobisz niczego innego z listy. Czynno(cid:309)(cid:226): Jeśli uszeregowałeś już swoje zadania pod względem ważności, ten krok nie powinien być trudny. Z codziennej listy zadań do wykonania lub harmonogramu wybierz trzy najważniej- sze lub takie, które muszą zostać zrobione danego dnia. Nie zajmuj się niczym innym, póki nie ukończysz najważniejszych zadań. Czas wykonania: Minuta. 32 Poleć książkęKup książkę 4. Przekszta(cid:284)(cid:226) zadania w konkretne kroki Niektóre zadania są tak rozbudowane, że zwyczajnie nie wiesz, od czego zacząć. Zaczynasz wtedy w nieskończoność odkładać ich wy- konanie i niepotrzebnie się stresujesz. Poświęcenie dodatkowych pięciu minut na podzielenie każdego projektu lub zadania na mniej- sze elementy może sprawić, że przestaną przerażać nawałem zwią- zanej z nimi pracy, co poprawi Twoją wydajność. Czynno(cid:309)(cid:226): Zastanów się, w jaki sposób można podzielić każde uwzględnione w harmonogramie zadanie na mniejsze kroki. Jeśli np. jedno z Twoich zadań polega na zamieszczeniu wpisu na blogu, możesz podzielić je w następujący sposób: 1. Napisz tytuł. 2. Zbierz materiały. 3. Napisz nagłówki i streszczenie. 4. Napisz post. 5. Sprawdź tekst pod kątem błędów ortograficznych i gramatycznych. 6. Sformatuj wpis tak, żeby można go było zamieścić na stronie internetowej. 7. Znajdź obrazki i dopasuj ich wielkość. 33 Poleć książkęKup książkę 8. Wstaw obrazki. 9. Załaduj post. Dzieląc dane zadanie na konkretne kroki, zaczynasz widzieć, co należy zrobić i w jaki sposób zaplanować swój dzień. Czas wykonania: Pięć minut. 34 Poleć książkęKup książkę 5. Powiedz o swoich planach innym i rozliczaj si(cid:244) z ich realizacji Nawet najbardziej drobiazgowy plan na nic się nie zda, jeśli go nie zrealizujesz. Kiedy odpowiadasz za coś wyłącznie przed samym sobą, istnieje duże ryzyko, że będziesz w nieskończoność odkładać daną czynność i grzebać się z jej wykonaniem, a nawet że nigdy nie zrobisz tego, co uwzględniłeś na swojej liście. Jeśli Twoje zadania nie są automatycznie rozliczane przez innych (np. poprzez ustalony z klientem termin), znakomitym sposobem na to, aby zdyscyplinować się do działania, jest poinformowanie kogoś o tym, co zamierzasz zrobić. Gdybyś musiał się komuś przy- znać, że niczego nie zrobiłeś, najadłbyś się wstydu, więc mówiąc in- nym o swoich zamierzeniach, z dużo większym prawdopodobień- stwem je zrealizujesz. Czynno(cid:309)(cid:226): Powiedz komuś o tym, co chcesz danego dnia zreali- zować. Możesz to zrobić, znajdując sobie partnera, z którym wspól- nie będziecie pracować nad swoją wydajnością, rozliczając się wza- jemnie z wykonanej pracy za pośrednictwem regularnych e-maili lub rozmów. O tym, co chcesz zrealizować, możesz też napisać na forum lub w mediach społecznościowych, uaktualniając systema- tycznie swój status, albo możesz zamieścić wpis na blogu czy też posłużyć się aplikacją sieciową. Wszystko to pomoże Ci poważnie podejść do postawionych przed sobą celów. Czas wykonania: Pięć minut. 35 Poleć książkęKup książkę 6. Daj sobie nagrod(cid:244) za wykonanie zadania Jeśli zaplanujesz w ciągu dnia wyłącznie obowiązki, bez żadnych przyjemności, to wkrótce się wypalisz i stracisz motywację do dzia- łania. Aby nie stracić zapału i mobilizacji, przeplataj obowiązki z drobnymi przyjemnościami. Posłużą one nie tylko jako przerwa, którą uzupełnisz uszczuplone zapasy koncentracji, ale zadziałają też jak przysłowiowa marchewka — wiedząc, że na końcu czeka Cię coś przyjemnego, będziesz pracować szybciej i z większym en- tuzjazmem. Czynno(cid:309)(cid:226): Każdemu zadaniu z listy przyporządkuj odpowiednią nagrodę, o której będziesz myślał z przyjemnością. Wcale nie musi to być nic ekstrawaganckiego, pod warunkiem że w Twoim odczu- ciu będzie to coś przyjemnego: filiżanka kawy, pięciominutowa sesja jogi lub chwila na lekturę czasopisma. Za wykonanie poważniejszego zadania możesz sobie przyznać większą nagrodę, np. obiad z przy- jacielem lub zakup rzeczy, o której od jakiegoś czasu marzyłeś. Czas wykonania: Pięć minut. 36 Poleć książkęKup książkę Przed rozpocz(cid:244)ciem pracy 7. pozb(cid:224)d(cid:340) si(cid:244) tego, co mo(cid:342)e Ci(cid:244) rozprasza(cid:226) Człowiek jest stworzeniem ciekawskim, co oznacza, że większość z nas nie jest w stanie ignorować do czasu zakończenia pracy otrzy- manej wiadomości e-mailowej lub powiadomienia w portalu spo- łecznościowym. Jeśli co kilka minut pracę będzie Ci przerywać sy- gnał dźwiękowy lub migające okienko w przeglądarce, obniży to znacząco Twoją wydajność i poziom koncentracji. Poza tym wszystkie czynności społeczne są przyjemne — dają na- szym mózgom mały zastrzyk dopaminy, zwanej inaczej hormonem szczęścia. Innymi słowy: media społecznościowe mogą uzależniać. Pięć minut na Facebooku może z łatwością zamienić się w godzinę, o czym zaświadczy zapewne wielu z nas. Zamiast więc walczyć z naturalną skłonnością mózgu, aby odwlekać mniej przyjemne czynności, zaoszczędź sobie sporo czasu i kło- potów, wyłączając po prostu pocztę elektroniczną i rezygnując z do- stępu do mediów społecznościowych na czas pracy. Czynno(cid:309)(cid:226): Jeśli nie widząc swojej skrzynki e-mailowej lub dekon- centrujących stron internetowych, nie masz pokusy, aby na nie wejść, to wraz z rozpoczęciem nowej sesji pracy po prostu je za- mknij. Jeśli jednak czujesz, że musisz trochę wspomóc swoją silną 37 Poleć książkęKup książkę wolę, istnieje wiele programów, które mogą zablokować dostęp do kuszących stron w czasie, kiedy powinieneś pracować. Skorzystaj z aplikacji takich jak StayFocusd czy Cold Turkey, żeby na początku każdej sesji pracy pozbyć się pokus. Czas wykonania: Minuta. 38 Poleć książkęKup książkę 8. Uprz(cid:224)tnij biurko Trudno jest się skupić, kiedy wokół panuje bałagan. Poświęcenie pięciu minut na uprzątnięcie swojej przestrzeni do pracy na po- czątku każdego dnia pomoże Ci przygotować się psychicznie na to, żeby być wydajnym — to coś jak otworzenie zeszytu na czystej stronie. Zagracone biurko może też bardzo rozpraszać, bo nie- ustannie przypomina Ci o wszystkich innych rzeczach, które masz do zrobienia. Pozbądź się fizycznych rozpraszaczy, a na pewno za- czniesz się lepiej koncentrować. Zresztą nie tylko przestrzeń fizyczna wymaga organizacji. Bałagan w komputerze nie tylko Cię dekoncentruje, ale też oznacza, że bę- dziesz potrzebować więcej czasu na odszukanie potrzebnych plików. Zorganizuj się, a natychmiast zwiększysz swoją wydajność. Czynno(cid:309)(cid:226): Uprzątnij z biurka wszystkie papiery poza tymi, któ- rych będziesz potrzebować danego dnia. Całą resztę schowaj do te- czek, pudeł i szuflad — co z oczu, to z serca. Wyczyść pulpit na komputerze, usuwając tymczasowe pliki i pro- gramy, których nie będziesz już potrzebować. Całą resztę przenieś do odpowiednich folderów. Czas wykonania: Od trzech do pięciu minut (w zależności od tego, jak bardzo zdążyłeś nabałaganić). 39 Poleć książkęKup książkę 9. W(cid:284)(cid:224)cz muzyk(cid:244) lub szum, aby lepiej si(cid:244) skoncentrowa(cid:226) Spokojna muzyka, naturalne odgłosy takie jak szum deszczu czy morskich fal, a także zwykły szum tła taki jak odgłos wentylatora czy przytłumionych rozmów w kawiarni może pomóc Ci się skupić na wykonywanym zadaniu. Delikatne odgłosy w tle pomagają stłumić wszelkie rozpraszające dźwięki, które mogłyby przeszkadzać Ci w pracy. Dowiedziono też, że w wielu przypadkach zwiększają kreatywność i ułatwiają koncentrację. Czynno(cid:309)(cid:226):Poeksperymentuj z różnymi odgłosami i sprawdź, co najbardziej pomaga Ci się skoncentrować. Możesz wypróbować wentylator czy klimatyzator, dźwięki natury albo strony takie jak Coffitivity, które symulują odgłosy zatłoczonej kawiarni. Istnieje też kilka aplikacji na iPhone’a i Androida, które generują szum i oferują różne odgłosy w tle. Jeśli chodzi o muzykę, to koncentrację wspomaga najlepiej muzyka klasyczna, muzyka typu ambient lub muzyka instrumentalna, bez użycia słów. Większość ludzi nie potrafi się skupić przy muzyce z tekstem, ale np. pisarz Stephen King słucha podczas pracy heavy metalu — może Cię zaskoczyć, co okaże się skuteczne w Twoim przypadku! Na YouTube czy Spotify możesz znaleźć stworzone przez innych użytkowników playlisty, które wspomagają wydajność. Kiedy znajdziesz już idealną dla siebie ścieżkę dźwiękową, odtwa- rzaj ją za każdym razem, gdy będziesz gotów zasiąść do pracy. Czas wykonania: Minuta. 40 Poleć książkęKup książkę Zrób najpierw najtrudniejsze (lub najmniej przyjemne) 10. zadanie Kiedy patrzysz na listę rzeczy do zrobienia, najczęściej kusi Cię, żeby zacząć od najmniej wymagającej, od najłatwiejszej. Jeśli masz do zrealizowania duży projekt, który napawa Cię przerażeniem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziesz zwlekać z jego wy- konaniem i ciągle odkładać go na później. Jeśli jednak uporasz się z tym zadaniem w pierwszej kolejności, ucieszy Cię świadomość, że możesz wykreślić je z listy. W porównaniu z nim cała reszta wyda się pestką. Przebadanie wybitnych muzyków3 wykazało, że nie tyle ćwiczą wię- cej od swoich kolegów po fachu, ile angażują się raczej w bardziej przemyślaną praktykę: skupiają się na najtrudniejszych zadaniach i są bardziej produktywni w trakcie prób. Jeśli spojrzysz na najtrud- niejsze zadanie ze swojej listy, to zauważysz zapewne jednocześnie, że jego realizacja przyniesie Ci największe korzyści. Czynno(cid:309)(cid:226): Spójrz na listę najważniejszych zadań i podkreśl to, którego najchętniej nigdy byś nie robił. Nie zastanawiaj się nad nim, tylko po prostu zacznij je robić. Nie zajmuj się niczym innym, dopóki go nie skończysz. Czas wykonania: Minuta (na wybór najtrudniejszego zadania). 3 http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=buy.optionToBuy id=1993-40718-001. 41 Poleć książkęKup książkę 11. Postaw przed sob(cid:224) bardzo ma(cid:284)y cel Często najtrudniej jest po prostu zacząć pracę, potem samo już ja- koś idzie. Przed rozpoczęciem danego projektu nasze mózgi w na- turalny sposób koncentrują się na najtrudniejszych elementach i aby uniknąć tego co nieprzyjemne, wymyślają cały szereg innych rzeczy do zrobienia (sprawdzenie Facebooka, reorganizacja dokumentacji itd.). Kiedy będziesz miał już za sobą trudny początek, całkiem moż- liwe, że będziesz z przyjemnością pracować nawet dłużej, niż to so- bie zaplanowałeś. Postawienie przed sobą absurdalnie małego celu, takiego jak np. pisanie przez pięć minut, pomniejsza w Twojej głowie trudność za- dania i pozwala Ci przebrnąć przez niełatwy początek. (Dlatego wła- śnie uwielbiam prostotę książki Mininawyki Stephena Guise’a). Czynno(cid:309)(cid:226): Znajdź najtrudniejsze zadanie i zaplanuj niewielki i prosty pierwszy krok w jego realizacji, taki, który zajmie Ci tylko kilka minut. Wybierz coś, co na pewno będziesz w stanie wykonać. Czas wykonania: Dwie minuty. 42 Poleć książkęKup książkę 12. Pracuj w niewielkich blokach czasowych Jak już mówiłem, nasze mózgi nie reagują zwykle zbyt pozytywnie na myśl o dużych, trudnych zadaniach. Możemy jednak przechy- trzyć samych siebie i sprawić, że zadania te staną się bardziej przy- jazne, dzieląc je na mniejsze porcje. Jeśli powiesz sobie, że będziesz pracować przez trzy godziny, Twój umysł się zbuntuje i z dużym prawdopodobieństwem zaczniesz odkładać sprawę w czasie. Lepiej podzielić pracę na mniejsze bloki, przedzielone przerwami. Technika Pomodoro to chyba najbardziej znana wersja tej metody. Polega ona na tym, aby po 25 minutach pracy zrobić sobie pięć minut przerwy. Jednak nie u każdego sprawdzi się akurat 25 minut, warto więc eksperymentować i przekonać się, kiedy Twoja kon- centracja słabnie. Czynno(cid:309)(cid:226): Nastaw minutnik na 25 minut (lub najlepszy Twoim zdaniem czas na wykonanie danej partii pracy). Możesz użyć zwy- kłego czasomierza kuchennego lub aplikacji. Istnieje kilka aplikacji Pomodoro dostępnych na Androidzie i iPhonie, możesz też sko- rzystać ze strony typu e.ggtimer.com. Czas wykonania: Mniej niż minuta, aby nastawić czasomierz. 43 Poleć książkęKup książkę 13. Kontroluj czas po(cid:309)wi(cid:244)cany na ró(cid:342)ne czynno(cid:309)ci Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że pod koniec dnia miałeś wrażenie, że pracowałeś cały dzień, ale efektów nie widać? Większość ludzi jest przekonanych, że poświęca na pracę znacznie więcej czasu niż w rzeczywistości, podczas gdy tak naprawdę zaskakująco dużą jego część marnują na różne niewymagające myślenia aktywności. Kontrolując czas, zaczynasz mieć większą świadomość tego, na co tak naprawdę go poświęcasz, i możesz dostrzec w swoim codziennym zachowaniu pewne powtarzające się wzorce, które zmniejszają Twoją wydajność. Czynno(cid:309)(cid:226): Masz do dyspozycji różne aplikacje śledzące upływ czasu lub możesz po prostu zapisywać, o której godzinie zaczy- nasz daną aktywność i o której ją kończysz. RescueTime4 to bardzo przydatne oprogramowanie, które śledzi, w jaki sposób spędzasz czas przy komputerze. Działa w tle i wysyła na koniec tygodnia raport, który wyszczególnia, ile czasu spędziłeś na użyciu różnych programów i stron. Mówiąc bardzo łagodnie: taka informacja otwiera oczy. Czas wykonania: Jeśli korzystasz z aplikacji, wystarczy, że ją uruchomisz i możesz o niej zapomnieć. Zapisywanie zadań w ciągu całego dnia zajmie Ci zapewne maksymalnie pięć minut. 4 https://www.rescuetime.com/. 44 Poleć książkęKup książkę Stosuj zasad(cid:244) dwóch minut 14. Często odkładamy nieprzyjemne zadania lub rzeczy, które nie wią- żą się bezpośrednio z naszymi projektami, nawet jeśli ich wyko- nanie zajmie nam tylko dwie minuty. W ten sposób tworzą się za- ległości, których nadrobienie zajmuje dużo więcej czasu. Na przykład dużo korzystniej i dużo przyjemniej jest umyć po sobie talerz zaraz po jedzeniu, zamiast na koniec dnia walczyć ze zlewem pełnym brudnych naczyń. Czynno(cid:309)(cid:226): Jeśli dana czynność zajmie Ci maksymalnie dwie minuty, wykonaj ją od razu i przejdź do kolejnego zadania. Czas wykonania: Dwie minuty. 45 Poleć książkęKup książkę Zapisuj wszystkie pomys(cid:284)y 15. Bardzo niewielu ludzi jest w stanie skupiać się wyłącznie na wy- konywanym zadaniu. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że w trakcie pracy będziesz odbiegać gdzieś myślami i że będą Ci przychodzić do głowy najróżniejsze pomysły i przemyślenia zwią- zane z innymi projektami i zadaniami, co w konsekwencji będzie Cię rozpraszać. Nie ma sensu nawet próbować z tym walczyć (usiłowałeś kiedyś o czymś nie myśleć? Po prostu się nie da!). Lepiej więc zapisywać swoje myśli w notatniku — papierowym lub elektronicznym. Kiedy wyrzucisz je z głowy i przeniesiesz na papier (lub ekran), mózg o nich zapomni i będziesz mógł wrócić do pracy. Czynno(cid:309)(cid:226): Trzymaj na biurku notatnik, żebyś zawsze mógł za- pisywać myśli, które będą Ci przychodzić do głowy w trakcie pracy. Możesz też wykorzystać program w rodzaju Evernote, aby robić notatki na komputerze lub urządzeniu mobilnym. Czas wykonania: Mniej niż minuta na pomysł. 46 Poleć książkęKup książkę Zapisuj wykonane zadania 16. Większość ludzi zna koncepcję listy zadań do wykonania, ale jeśli za dużo w niej upchniesz, może ona z łatwością sprawić, że poczu- jesz się zniechęcony i zdemotywowany. Lista wykonanych zadań przyniesie odwrotny efekt. Zapisując wszystko, co uda Ci się zrobić w ciągu dnia, poczujesz większy zapał do dalszej pracy. Czynno(cid:309)(cid:226): Zapisuj zadania w miarę ich realizacji lub poświęć chwilę na koniec dnia na zanotowanie wszystkiego, co udało Ci się wykonać. Możesz robić to na kartce papieru lub za pomocą aplikacji takiej jak iDoneThis. Czas wykonania: Pięć minut. 47 Poleć książkęKup książkę 17. Analizuj swoje cele Każdy ma jakieś cele. Niezależnie od tego, czy są duże, czy małe, każdy z nas ma coś, co chciałby osiągnąć. Niestety, codzienna bie- ganina może nas od nich trochę oddalić. Musisz na bieżąco przy- glądać się swoim celom, żeby móc zaplanować sposób ich realizacji, nabrać dystansu i wiedzieć, co jest ważne, a co nie. Możesz postawić sobie cele na dany dzień lub na cały rok, ale nie możesz dzień w dzień marnotrawić czasu. Postaraj się wykorzysty- wać w pełni każdą minutę i realizować to, co sobie postanowisz. Czynno(cid:309)(cid:226): Zapisuj swoje cele w łatwo dostępnym miejscu. Może to być segregator, ale równie dobrze aplikacja taka jak Evernote. Raz lub dwa razy w ciągu dnia wyciągaj swoją listę i analizuj cele. Przeczytaj każdy z nich na głos i zastanów się nad konkretnymi działaniami, które podejmiesz, aby go zrealizować. Czas wykonania: Pięć minut. 48 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Piętrzenie nawyków. 97 małych zmian, które odmienią Twoje życie
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: