Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00470 008998 7433601 na godz. na dobę w sumie
Platforma Moodle dla każdego nauczyciela - ebook/pdf
Platforma Moodle dla każdego nauczyciela - ebook/pdf
Autor: , , Liczba stron:
Wydawca: ITStart Język publikacji: polski
ISBN: 9788361173717 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Platforma Moodle dla każdego nauczyciela, to podręcznik, który w zasadzie dedykowany jest dla wszystkich osób, które chcą wspomagać codzienny proces nauczania sprawdzonym i przetestowanym narzędziem do e-learningu, wykorzystywanym niemalże na całym świecie.

Platforma Moodle nie zastąpi z pewnością nauczyciela, a proces dydaktyczny nie będzie mógł przebiegać bez jego obecności, jednak zdecydowanie jest w stanie ułatwić pracę każdego pedagoga. W książce można znaleźć takie informacje jak: Tworzenie nowych kursów i zarządzanie nimi, przypisywanie do nich nowych uczestników, a także udostępnianie wcześniej przygotowanych materiałów dydaktycznych, testów lub zadań. Niezastąpioną pomocą jest przygotowana przez nas platforma testowa http://demo.itstart.pl, dzięki której można łatwo sprawdzić opisywane zagadnienia.

Osoby, które oprócz kształcenia pełnią również rolę administratorów platformy, albo stoją przed zadaniem zainstalowania jej na dowolnym systemie operacyjnym (Windows, Linux, Mac-os) również znajdą coś dla siebie, bo jeden z rozdziałów książki, szczegółowo opisuje właśnie te zagadnienia.

Autorzy książki, to obecnie studenci informatyki, którzy pierwszy kontakt z zagadnieniami platformy Moodle zaczerpnęli w Zespole Szkół Nr1 w Piekarach Śląskich, gdzie jako uczniowie Technikum Informatycznego już od pierwszej klasy mieli możliwość na niemal wszystkich przedmiotach technicznych, testować platformę od strony ucznia. W klasach starszych natomiast uczestniczyli w charakterze asystentów technicznych podczas organizowanych przez szkołę konkursach i zawodach z wykorzystaniem Moodla, co zapoczątkowało ich doświadczenie w dziedzinie zarządzania i administrowania platformą. W klasie maturalnej postanowili napisać książkę, gdzie oprócz przygotowań do matury i egzaminu zawodowego, potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, znaleźli czas na tworzenie swojej pierwszej publikacji.

Rafał Mazgaj obecnie studiuje Informatykę Inżynierską na Uniwersytecie Śląskim. Jest na drugim roku studiów i specjalizuje się w Inżynierii Systemów Informatycznych. Swoją karierę zawodową wiąże z programowaniem oraz rozwijaniem oprogramowania i technologii informatycznych.

Krzysztof Nadolski, na co dzień pracuje jako fotograf, łącząc swoje pasje ze studiami w Wyższej Szkole Technologii Informatycznych w Katowicach na kierunku Grafika komputerowa.

Rafał Oparowski studiuje na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, dodatkowo pracując w Kompani Węglowej. Na co dzień pasjonuje się sieciami komputerowymi oraz projektowaniem w systemie CAD.
Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

5. Praca z klasą Rozdział 5 – Praca z klasą i nauczyciel mamy bardzo duże możliwości, Jako prowadzący jeżeli chodzi o zamieszczanie i korzystanie z materiałów na platformie e-learningowej. Wykładowca w pierwszej kolejności musi zaplanować wygląd kursu oraz zebrać potrzebne materiały, które następnie umieści na portalu. Moodle posiada bardzo dużo opcji ułatwiających pracę ze studentami oraz zapanowanie nad ich pracami. W poniższym rozdziale dowiecie się, w jaki sposób dodać na portal najpopularniejsze aktywności, zasoby oraz pytania do testów. Dodawanie materiałów i plików Jedną z zalet platformy e-learningowej jest dodawanie materiałów, z których studenci mogą się uczyć. Rozmiar dodanego pliku nie powinien zajmować więcej niż 16 MB, ponieważ jest to maksymalna dopuszczalna wielkość materiału, który możemy udostępnić. Na serwer portalu możemy przesyłać pliki z różnym rozszerzeniem, na przykład *.txt, *.jpg, *.zip, *.exe . Interfejs platformy pozwala na edycję plików tekstowych (*.txt), zmianę nazw plików oraz kompresji wybranych materiałów (*.zip). Na pewno wielu z Was doceni tą funkcję platformy Moodle i będzie z niej często korzystać. Etykieta tematu Etykieta jest to zasób, który jest wyświetlany w danym tygodniu w wybranym wcześniej kursie. Jej zadaniem jest opisywanie reprezentującego tematu za pomocą tekstu, grafiki lub odnośnika do strony. Poniżej przedstawiony jest sposób, w jaki można stworzyć etykietę do dowolnego tygodnia. Z listy dostępnych na stronie głównej kursów wybieramy szkolenie i przechodzimy do niego, a następnie temat, do którego chcemy dodać etykietę. 129 Rozdział 5 – Praca z klasą Rysunek 5.1 – Przejście na stronę główną kursu o nazwie Biologia Musimy pamiętać, aby przed dodaniem etykiety włączyć tryb edycji, w przeciwnym wypadku nie będziemy mieli możliwości dodania zasobu. Opis tygodnia dodajemy poprzez odnośnik , a następnie wybranie z tabeli pozycji drugiej czyli Etykieta. Rysunek 5.2 – Wybranie z listy zasobów wpisu Etykieta Na stronie mamy możliwość ustawienia etykiety tematu, która jest uznawana za najprostszy zasób, ponieważ formularz składa się jedynie z edytora i jednej listy. W polu Tekst etykiety wpisujemy, jakie informację będą wyświetlane w temacie. 130 Rozdział 5 – Praca z klasą Rysunek 5.3 – Przykładowa etykieta do tematu o mikroorganizmach Poniżej ustawiamy Standardowe opcje modułów, czyli widoczność etykiety dla wszystkich uczniów. Wybierając pozycję pierwszą, czyli Pokaż udostępnimy etykietę wszystkim użytkownikom. Druga opcja ukryje etykietę dla użytkownika i tylko użytkownik z odpowiednimi uprawnieniami będzie mógł ją zobaczyć. Rysunek 5.4 – Rozwinięta lista widoczności zasobu Po zakończeniu pracy nad etykietą naciskamy na możemy sprawdzić wygląd zasobu w odpowiednim tygodniu. , po czym zadaniem etykiety Zapamiętaj! Głównym jest wprowadzenie oraz opisanie tematu, do którego jest przypisana. Jako prowadzący kurs odpowiednio formatować tekst tak, aby najważniejsze informację były wyróżnione. powinniśmy 131 Rozdział 5 – Praca z klasą Rysunek 5.5 – Gotowa i zapisana w temacie etykieta Etykietę tematu możemy edytować w dowolnym momencie. Wystarczy, że klikniemy na , po czym wybieramy pozycję Edytuj ustawienia. Foldery plików Portal Moodle pozwala nam na dodawanie na serwer plików o dowolnym rozszerzeniu, które uczeń może pobrać na swój komputer. Wszystkie materiały, które chcemy udostępnić studentom muszą znajdować się w na naszej platformie e-learningowej. Poniżej zostały opisane wszystkie funkcje, z jakimi możemy się spotkać podczas korzystania z prostego narzędzia, czyli Folderu plików. Przy użyciu zasobu Folder mamy możliwość przesyłać oraz modyfikować pliki, które następnie możemy udostępnić uczniom. Z głównej strony kursu wybieramy temat, do którego dodamy katalog, po czym wybieramy odpowiedni wariant z listy zasobów. 132 Rozdział 5 – Praca z klasą Rysunek 5.6 – Wybranie z listy zasobów wpisu Folder W tym momencie otworzy nam się strona, na której wprowadzamy nazwę folderu. Najlepiej aby oznaczyć katalog, w sposób umożliwiający nam szybkie odnalezienie interesującego nas materiału. Rysunek 5.7 – Utworzenie nowego folderu o nazwie Biologia - ćwiczenia Poniżej w odpowiednim polu, dodajemy pliki jakie mam zawierać folder. Wystarczy, że przeniesiemy plik i upuścimy go na wspomnianym polu. 133 Rozdział 5 – Praca z klasą Rysunek 5.8 – Dodawanie pliku do zasobu Aby przesłać swój plik na serwer należy nacisnąć przycisk , który spowoduje otwarcie okna z kilkoma zakładkami, umożliwiającymi nam przeglądanie materiałów. trzeci wariant, czyli Z menu znajdującego się po , aby wybrać z dysku plik, lewej stronie klikamy na , po czym naciskamy, na który chcemy przesłać. Rysunek 5.9 – Krótki opis strony, która powala na przesłanie pliku Jeżeli materiał został poprawnie przesłany to zostanie wyświetlony jak na Rysunku 5.10. 134 Rozdział 5 – Praca z klasą Rysunek 5.10 – Przesyłanie nowego pliku na platformę e-learningową Jak widzimy w polu Pliki został dodany plik o nazwie Biologia.pdf. Klikając na ikonę, możemy zmienić nazwę pliku, zmienić jego licencję a nawet pobrać go na dysk. Rysunek 5.11 przedstawia okno po kliknięciu na ikonę pliku. Rysunek 5.11 – Opis dostępnych operacji na plikach i folderach Opcja Pobierz umożliwia nam pobranie materiału lub całego katalogu na komputer, z którego właśnie korzystamy. Jeżeli chcemy zmienić nazwę pliku, zmieniamy ją w polu Nazwa. 135 Rozdział 5 – Praca z klasą Zmieniając nazwę dowolnego pliku mamy możliwość na edycję rozszerzenia materiału. Najlepiej, aby pozostawić rozszerzenie pliku bez zmian, dzięki czemu problemów z otworzeniem dokumentu. unikniemy Opcja Ścieżka pozwala użytkownikowi na określenie położenia pliku w folderach. Opcja Usuń pozwala użytkownikowi usunąć wybrany pliki lub foldery z portalu Moodle. Pliki do pobrania W wcześniejszym temacie opisywaliśmy, w jaki sposób dodać katalog z kilkoma materiałami naraz. Jednak możemy się spotkać z sytuacją, kiedy nie chcemy udostępniać całego folderu tylko jeden plik, do którego użytkownicy będą mieli dostęp. W tym rozdziale postaramy się przybliżyć, w jaki sposób korzystać z obiektu o nazwie Zasób. W wybranym wcześniej temacie klikamy na , po czym wybieramy Rysunek 5.12 – Wybranie z listy zasobów opcje Plik 136 Uzupełnienie grupy Ogólne nie powinno sprawić nam problemu, ponieważ spotkaliśmy się z nią już kilka razy. Tak samo jest w przypadku zamieszczania pliku. Po prostu przeciągamy go do odpowiedniego pola i zwalniamy przycisk myszy. Rozdział 5 – Praca z klasą Rysunek 5.13 – Udostępnienie jednego materiału Po ustawieniu wszystkich wymaganych właściwości zasobu klikamy na przycisk . Zapamiętaj! Dodając nowy Zasób pamiętajmy, aby udostępniać materiały z prawidłowym rozszerzeniem, ponieważ portal Moodle pozwala na niektórych dokumentów np. *.pdf, *.txt bez pobierania ich na komputer. otworzenie Strona WWW Portal Moodle pozwala nam na umieszczenie w temacie zasobu składającego się nie tylko z tekstu, ale również ze zdjęć lub filmów. Przesłanie materiału z naszego komputera może być dla niektórych niewygodne i przysporzyć kilku kłopotów, związanych z odtworzeniem ich na portalu. Jeden z zasobów umożliwia nam dodanie do kursu tekstu, który możemy dowolnie formatować, a nawet dodać odnośniki do stron, zdjęcia i filmy. 137 Rozdział 5 – Praca z klasą W wybranym temacie klikamy na , a następnie wybieramy Rysunek 5.14 – Wybranie z listy zasobów wariantu Strona Po wybraniu z listy pozycji otworzy się formularz, w którym możemy stworzyć swoją stronę HTML. Najwięcej uwagi powinniśmy zwrócić na grupę Zawartość, w której to wpisujemy treść zasobu. Z edytorem mieliśmy już kilka razy kontakt, dlatego pominę opis jego funkcji. Tworząc stronę musimy pamiętać, aby wyróżnić odpowiednie informację oraz urozmaicić materiał zdjęciami i filmami. 138 Rozdział 5 – Praca z klasą Rysunek 5.15 – Zasób Strona Następnie możemy przystąpić do ustawienia grupy Wygląd, w której możemy wybrać informację wyświetlane w zasobie. Rysunek 5.16 – Ustawienia wyglądu Po wypełnieniu wszystkich okien i ustawieniu kilku opcji możemy kliknąć na przycisk , po czym zostaniemy przeniesieni do głównej strony kursu, a strona zostanie zapisany w wybranym przez nas temacie. Przy użyciu zasobów możemy również dodać odnośnik do strony zamieszczonej w sieci. Nie musimy przepisywać treści z ciekawej strony, którą znaleźliśmy w Internecie. Wystarczy z listy zasobów wybrać Adres URL i uzupełnić formularz. 139 Rozdział 5 – Praca z klasą Tworzenie i zarządzanie testami Bardzo ważną częścią nauczania jest zadawanie i tworzenie kartkówek i testów zwane w portalu e-learningowym quizami. Nauczyciel ma możliwość stworzenia swojego sprawdzianu i dodanie do niego wcześniej przygotowanych pytań. Dodając nowe pytanie lub quiz mamy do wypełnienia kilka pól, które pozwolą nam na ustawienie nie tylko poprawnych odpowiedzi, czy informacji zwrotnej, ale nawet uwolnią nas od sprawdzania prac uczniów. W poniższych podrozdziałach opisałem jak tworzyć pytania oraz jak dodawać je do przygotowanych quizów. Tworzenie kategorii pytań Pracując na portalu Moodle musimy pamiętać o utrzymywaniu porządku nie tylko w kontach użytkowników, ale także w bazie pytań. Każde ćwiczenie musi zostać przypisane do kategorii, jeżeli my tego nie zrobimy to serwis przypisze domyślnie. Powinniśmy unikać takich sytuacji, że to portal decyduje za nas, do jakiej kategorii przypisać pytanie, dlatego administrator może dodawać własne grupy pytań. Przed dodaniem nowej kategorii musimy wybrać, do jakiego kursu będzie ona przypisana, dlatego musimy przejść do wybranego szkolenia. Następnie z bloku Administracja Administracja kursem rozwijamy listę , po czym wybieramy odnośnik . Rysunek 5.17 – Przejście do strony z kategoriami pytań Portal Moodle tworzy dla kursu trzy domyślne grupy dla: pojedynczego kursu, kategorii kursu oraz systemu. Dodając kategorię decydujemy, w jakim zakresie będzie ona dostępna, zaś wszystkie przypisane pytania będą odnosić się do wybranego przez nas obszaru. 140 Spis treści Spis treści SPIS TREŚCI ................................................................................................................. 3 WSTĘP ........................................................................................................................... 7 1. WPROWADZENIE DO SYSTEMU MOODLE .............................................. 11 CO TO JEST MOODLE? .................................................................................................. 11 ZASTOSOWANIE SKRYPTU? .......................................................................................... 12 DLACZEGO E-LEARNING? ............................................................................................ 12 WYMAGANIA TECHNICZNE .......................................................................................... 13 2. INSTALACJA ŚRODOWISKA ............................................................................. 17 SYSTEM WINDOWS ...................................................................................................... 17 SYSTEM LINUX ............................................................................................................ 21 MAC OS X ................................................................................................................... 26 KONTO HOSTINGOWE .................................................................................................. 30 3. INSTALACJA SKRYPTU MOODLE ................................................................... 35 SYSTEM WINDOWS ...................................................................................................... 35 SYSTEM LINUX ............................................................................................................ 44 SERWER HOSTINGOWY ................................................................................................ 49 4. ZARZĄDZANIE PORTALEM MOODLE ........................................................... 57 OBOWIĄZKI ADMINISTRATORA .................................................................................... 57 USTAWIENIA STRONY GŁÓWNEJ .................................................................................. 58 ZARZĄDZANIE BLOKAMI .............................................................................................. 59 BLOK NAWIGACJA ....................................................................................................... 63 BLOK ADMINISTRACJA ................................................................................................ 69 Ustawienia strony głównej ..................................................................................... 69 Użytkownicy .................................................................................................................... 72 Kopia zapasowa ............................................................................................................... 78 Ustawienia mojego profilu ..................................................................................... 81 Administracja serwisu ............................................................................................ 86 Dodaj blok .............................................................................................................. 91 DODAWANIE I EDYCJA KONT UŻYTKOWNIKÓW ........................................................... 92 3 Ręczne dodawanie użytkowników ........................................................................... 93 Samodzielne dodawanie użytkowników .................................................................. 94 TWORZENIE KONT NAUCZYCIELI ................................................................................. 97 Dodawanie kategorii kursu .................................................................................... 98 Nadawanie ról ...................................................................................................... 100 TWORZENIE KLAS I PRZYPISYWANIE UCZNIÓW .......................................................... 102 Grupy użytkowników ............................................................................................ 102 DODAWANIE I EDYCJA KURSÓW ................................................................................ 112 Dodawanie zasobów ............................................................................................. 115 Dodawanie aktywności ......................................................................................... 116 Przypisywanie ról i uprawnień ............................................................................. 119 5. PRACA Z KLASĄ ................................................................................................. 129 DODAWANIE MATERIAŁÓW I PLIKÓW ........................................................................ 129 Etykieta tematu ..................................................................................................... 129 Foldery plików ..................................................................................................... 132 Pliki do pobrania .................................................................................................. 136 Strona WWW ........................................................................................................ 137 TWORZENIE I ZARZĄDZANIE TESTAMI ....................................................................... 140 Tworzenie kategorii pytań .................................................................................... 140 Tworzenie pytań ................................................................................................... 142 Pytania jednokrotnego wyboru ............................................................................ 146 Pytania wielokrotnego wyboru ............................................................................. 147 Połącz odpowiedzi ................................................................................................ 148 Udziel krótkiej odpowiedzi ................................................................................... 150 Pytanie numeryczne .............................................................................................. 151 Inne kategorie pytań ............................................................................................. 154 TWORZENIE TESTU .................................................................................................... 155 OCENY....................................................................................................................... 163 TWORZENIE ZADAŃ ................................................................................................... 164 Rodzaje zadań i ich ocenianie .............................................................................. 164 Tekst online .......................................................................................................... 169 Tekst offline .......................................................................................................... 171 MAGAZYN PLIKÓW .................................................................................................... 171 Spis treści 4
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Platforma Moodle dla każdego nauczyciela
Autor:
, ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: