Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00135 006321 15381035 na godz. na dobę w sumie
Podręcznik freelancera. Tajniki sukcesu niezależnego projektanta stron WWW. Smashing Magazine - książka
Podręcznik freelancera. Tajniki sukcesu niezależnego projektanta stron WWW. Smashing Magazine - książka
Autor: Liczba stron: 200
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-5685-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> webmasterstwo >> inne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Jesteś zmęczony sztywnymi ramami pracy w firmie? Marzysz o swobodzie, pracy w wybranych godzinach i dowolnym miejscu? Zostań freelancerem! Zanim jednak to zrobisz, poznaj wszystkie za i przeciw. Bycie świetnym webmasterem nie musi oznaczać, że równie dobrze poradzisz sobie z obowiązkami 'wolnego strzelca'. Dzięki tej książce przekonasz się, czy wolisz być częścią grupy, czy pragniesz zostać sobie sterem, żeglarzem, okrętem...

Ten podręcznik to pozycja wyjątkowa na rynku wydawniczym. Prezentuje najważniejsze umiejętności i cechy, jakie powinien posiadać niezależny projektant WWW. Dzięki niej poznasz sposoby skutecznej komunikacji z klientami oraz najlepsze metody wyceny projektów. W trakcie lektury nauczysz się reagować na krytykę, przygotowywać umowy oraz planować budżet. Ponadto poznasz błędy, które najczęściej popełniają freelancerzy, i dowiesz się, jak ich unikać. Książka porusza wszystkie zagadnienia, o których freelancer wiedzieć powinien!

Sprawdź:

Rozpocznij karierę na własny rachunek!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Successful Freelancing for Web Designers: The Best of Smashing Magazine Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-246-5685-1 This is edition first published 2011. © 2011 Smashing Media GmbH. All Rights Reserved. Authorised translation from the English language edition published by John Wiley Sons Limited. Responsibility for the accuracy of the translation rests solely with Helion S.A. and is not the responsibility of John Wiley Sons Limited. No part of this book may be reproduced in any form without the written permission of the original copyright holder, John Wiley Sons Limited. Polish edition copyright © 2013 by Helion S.A. All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/podfre Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści CZĘŚĆ I PODSTAWOWE UMIEJĘTNOŚCI NIEZALEŻNEGO PROJEKTANTA Rozdział 1 Najważniejsze zasady postępowania w pracy profesjonalnego projektanta Marketing i relacje 1. Jak Cię widzą, tak Cię piszą 2. W sieci kontaktów 3. Nisze 4. Kwestia ceny 5. Rozwój Biznes i czas 6. Zarządzanie czasem 7. Elastyczność 8. Szczerość 9. Dodaj coś od siebie 10. Szukaj wsparcia u zawodowców Wybrane aspekty prowadzenia biznesu 11. E-maile 12. Zarządzanie projektami 13. Badania i rozwój 14. Sprzedaż i kontakty z klientami 15. Księgowość Rozdział 2 Częste dylematy projektantów WWW Profesjonalne diagnozy i rozwiązania 1. Pierwsze kroki w zawodzie niezależnego projektanta 2. Jak odgadnąć oczekiwania klienta? 3. Opłaty za nadprogramowe propozycje. Ile projektów zwykle się przedstawia? 4. Zarządzanie procesem projektowym w agencji 5. Zdobywanie umiejętności komunikacji i doskonalenie ich Nie tylko projekt, czyli o innych aspektach profesjonalizmu 15 17 18 18 19 20 20 21 21 21 22 22 22 23 23 23 24 24 25 25 27 28 28 29 30 31 32 33 SPIS TREŚCI Rozdział 3 Projektant, który daje radę Odpowiednia liczba projektów do prezentacji Strona informacyjna Aplikacja internetowa Sytuacje alarmowe Wnioski Rozdział 4 Podstawowe błędy popełniane przez projektantów Nie podpisują umów Nieumiejętnie korzystają z serwisów społecznościowych (albo nie robią tego wcale) Przedkładają ilość ponad jakość w portfolio Przestają się uczyć Nie wiedzą, jak sobie radzić z klientami Nie przygotowują się na okresy posuchy Nie mierzą sił na zamiary Nie dotrzymują terminów (i się tym nie przejmują) Brak im pewności siebie Rezygnują i idą pracować dla kogoś innego 6 Rozdział 5 Doniosła rola obsługi klienta Czy to rzeczywiście takie istotne? Jak powinniśmy postępować? Bądź przyjazny Bądź cierpliwy Bądź łatwo osiągalny Bądź komunikatywny Śledź opinie i reaguj na nie Bądź mądry przed szkodą Dalej, wyżej, lepiej… Rozdział 6 Kreatywne zarządzanie w pracy niezależnego projektanta Planowanie Porady dotyczące planowania Księgowość Porady dotyczące prowadzenia księgowości Korespondencja Porady dotyczące obsługi korespondencji Relacje z klientami Porady dotyczące układania relacji z klientami Archiwizacja i aktualizacja oprogramowania Porady dotyczące archiwizacji i aktualizacji oprogramowania Porady ogólne Kreatywny człowiek powinien działać kreatywnie! Inspiracja? To proste! Porozmawiajmy raczej o motywacji! Wszelkie komplikacje tłamszą motywację! Wszystko jest w Twoim zasięgu, musisz tylko chcieć! 35 36 37 37 38 39 41 42 43 43 44 44 44 45 45 45 46 47 48 50 50 50 50 50 51 51 51 53 54 54 55 55 55 56 56 57 57 58 58 58 59 59 59 Rozdział 7 Sztuka tworzenia ofert Anatomia profesjonalnej oferty Strona tytułowa Klauzula poufności Informacje o oferencie Informacje o kliencie Potrzeby klienta Warunki specjalne Proponowane rozwiązanie Szczegółowe informacje o projekcie Etapy realizacji projektu Plan utrzymania Opłaty Kolejny krok Postać oferty Listy przewodnie i korespondencja biznesowa Standardowy szablon korespondencji biznesowej Korespondencja biznesowa Inne kwestie dotyczące wysyłania e-maili Przekonywanie klientów Podkreśl swoje mocne strony Nie deprecjonuj konkurencji Zadawaj pytania, proponuj rozwiązania Sprawy, na które warto uważać Sposoby radzenia sobie z konkretnymi problemami Zakres i skala projektu Efektywność Doświadczenie Możliwość kontaktu z Tobą Czas wymagany po stronie Twojej i klienta Prawa własności Cena Podsumowanie Finanse w zawodzie freelancera Podstawy Maksymalizacja zysków Ograniczanie wydatków Unikanie pułapek Bankowość Wsparcie rządowe oraz instytucjonalne Kilka uwag natury osobistej Spójrz na swoje zarobki z dystansem Uwzględnienie zarobków w budżecie osobistym Podatki Planowanie budżetu Podsumowanie Rozdział 8 SPIS TREŚCI 7 61 62 62 63 63 63 64 64 64 65 65 66 66 66 67 67 67 68 68 69 69 69 70 70 70 71 71 72 72 72 73 73 74 75 76 76 77 77 79 79 79 79 80 80 80 81 SPIS TREŚCI CZĘŚĆ II KOMUNIKACJA Z KLIENTAMI I PARTNERAMI BIZNESOWYMI Rozdział 9 Jak rozpoznawać różne typy klientów i jak sobie z nimi radzić Pasywno-agresywny Cechy charakterystyczne Jak sobie z nim radzić? Przyjaciel rodziny Cechy charakterystyczne Jak sobie z nim radzić? Szyderca Cechy charakterystyczne Jak sobie z nim radzić? Malkontent Cechy charakterystyczne Jak sobie z nim radzić? Sknera Cechy charakterystyczne Jak sobie z nim radzić? Zrobiłbym to sam, gdyby nie… Cechy charakterystyczne Jak sobie z nim radzić? Lustrator Cechy charakterystyczne Jak sobie z nim radzić? Wymarzony Cechy charakterystyczne Jak sobie z nim radzić? Podsumowanie 8 Rozdział 10 Jak usprawnić relacje pomiędzy klientem a projektantem Nie obawiaj się odmawiać Mów bez ogródek Opracuj plan działania Zbierz wstępne opinie Bądź terminowy Podsumowanie Rozdział 11 Jak skutecznie komunikować się z deweloperami Zatroszcz się o odpowiednią dokumentację Bądź konkretny Komunikacja jest bardzo ważna, więc bądź dyspozycyjny Unikaj przyrostu funkcjonalności Unikaj deklarowania nierealnych terminów Sprawdź wszystko sam Mierz wydajność 83 85 86 87 87 87 87 87 88 88 88 88 89 89 89 89 90 90 90 90 91 91 91 91 92 92 92 93 94 95 95 96 97 98 99 100 101 101 102 103 103 104 SPIS TREŚCI Rozdział 12 Jak przekazywać klientom wiedzę o projektowaniu 105 106 Nie jesteś taki mądry, jak Ci się wydaje… Negocjacje, które przynoszą obustronne korzyści 107 Kapitulacja kontrolowana: rezygnowanie to jeden z elementów naszej pracy 107 Budowanie autorytetu: Twój głos powinien się liczyć 108 Rozdział 13 Jak wyjaśniać klientom, że nie mają racji Czy rzeczywiście klient nie ma racji? Mów językiem klienta Bądź ekspertem w swoim fachu Postępuj profesjonalnie Nie wahaj się przytaczać opinii grubych ryb Przytaczaj fakty na poparcie rekomendacji Bezpośredniość czasami popłaca Kiedy i jak przyznać się do porażki? Potraktuj porażkę jako okazję Podsumowanie Rozdział 14 Jak konstruktywnie reagować na krytykę Podejdź z odpowiednim nastawieniem Sprecyzuj cel Opanuj pierwszą reakcję Oddziel ziarno od plew Wyciągnij wnioski Poszukaj nowych pomysłów Drąż głębiej, jeśli to konieczne Podziękuj krytykowi Rozdział 15 Jakich argumentów używać w rozmowach z użytkownikami, szefem i klientami Najpierw wysłuchaj Bądź życzliwy Bądź otwarty Bądź pewny siebie Bądź optymistyczny Podsumowanie Rozdział 16 Jak stworzyć doskonały kwestionariusz dla klienta Dlaczego w ogóle potrzebujesz kwestionariusza? Formułowanie pytań Kontekst i pytania ogólne Pytania dotyczące funkcjonalności Pytania dotyczące szaty graficznej O co nie należy pytać? Z myślą o przyszłości Sposoby na ulepszenie kwestionariusza 9 111 112 113 114 114 115 115 116 117 118 118 121 123 124 125 125 126 126 127 128 129 130 131 132 133 133 133 135 136 137 137 137 138 139 139 140 SPIS TREŚCI CZĘŚĆ III SKUTECZNE STRATEGIE MARKETINGOWE DLA NIEZALEŻNYCH PROJEKTANTÓW 141 Rozdział 17 Pozyskiwanie klientów: jak podejść do nowego kontrahenta? Krok pierwszy: Określ się Krok drugi: Bądź dociekliwy Krok trzeci: Działaj bezpośrednio Krok czwarty: Bądź przygotowany Krok piąty: Bądź oryginalny Krok szósty: Bądź profesjonalny Krok siódmy: Bądź uważny Krok ósmy: Bądź pomysłowy Krok dziewiąty: Wykaż się zaangażowaniem Krok dziesiąty: Wyciągnij wnioski Podsumowanie Rozdział 18 Jak przekonać do siebie potencjalnego klienta? 10 Pozyskiwanie potencjalnych klientów Zadawaj właściwe pytania Bądź profesjonalny w komunikacji Spotkania z klientami Ustal dogodny termin i dobrze się przygotuj Mów, pozwól mówić i słuchaj Przygotuj pisemne podsumowanie spotkania Obsługa klienta Proś o opinie Rozwiązuj problemy Wypróbuj inne metody kontaktu Komunikacja w ramach sieci biznesowej Bądź pewny siebie Przygotuj mikroprezentację Promocja działalności Bądź dostępny Ćwicz sztukę pisania Postaw kropkę nad i Rozdział 19 Porady marketingowe dla niezależnych projektantów Marketing to sztuka tworzenia wizerunku Zacznijmy od początku Dobrze jest mieć plan Mikroprezentacja Wszyscy Twoi znajomi są potencjalnymi odbiorcami Zostań lokalnym patriotą 143 144 145 146 146 147 148 148 148 149 149 149 151 152 152 153 153 153 153 154 154 154 154 155 155 155 155 156 156 156 157 159 160 161 161 161 162 163 SPIS TREŚCI Poszerzanie obszaru działania Polowanie na grubą rybę Niech rozkwita… Podnieś stawki Rozdział 20 Ile pomysłów przedstawić klientowi? Osiołkowi w żłoby dano Scenariusz 1. Scenariusz 2. Mniej pomysłów, mniejszy wybór Postępuj świadomie Poznaj klienta: podejście psychologiczne Zabezpiecz tyły: zrób dobry rekonesans Komunikacja Podsumowanie CZĘŚĆ IV UMOWY I WYCENA Rozdział 21 Umowy freelancerów: jak konstruować, czego unikać Podstawy Sugestie i przestrogi Harmonogram Sugestie i przestrogi Szczegóły odbioru Sugestie i przestrogi Finanse Sugestie i przestrogi Zmiany i modyfikacje Sugestie i przestrogi Informacje drobnym drukiem, czyli podsumowanie Rozdział 22 Co zawiera się w cenie: poradnik wyceniania projektów WWW Podstawowe zasady wyceny Za projekt czy za godzinę? Czy powinienem stosować stawkę godzinową? Czy powinienem wyceniać całość projektu? Wariant mieszany Jak nisko można zejść z ceną? Wycena powinna obejmować cały poświęcony czas Udzielanie informacji na temat cen Kiedy powinienem podnieść ceny? Wyczuć właściwy moment Cenowe szaleństwo 163 164 165 165 167 168 168 169 169 170 170 170 171 171 173 175 177 177 177 177 178 178 178 178 179 179 179 181 182 183 183 184 185 185 185 186 187 187 188 11 SPIS TREŚCI Rozdział 23 Relacja jakości do ceny w projektowaniu WWW Założenia Jakość projektu jest kwestią subiektywną Dobry projekt jest dziś… tani Jakość projektu nie ma nic wspólnego z ceną Dobry projekt to także kwestia podejścia Dobry projekt to także marka Strategie cenowe Unikaj stawek godzinowych Koszty prowadzenia działalności Współczynnik kreatywności No, to do dzieła! Skorowidz 189 190 190 190 190 191 191 191 192 192 193 194 195 12 PODRĘCZNIK FREELANCERA 9 I Ł A Z D Z O R JAK ROZPOZNAWAĆ RÓŻNE TYPY KLIENTÓW I JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ Robert Bowen UMIEJĘTNOŚĆ ROZPOZNAWANIA charakterów i trafnego odgadywania, z jakim typem człowieka ma się do czynienia, jest w biznesie bezcenna. Dzięki niej każde spotkanie z potencjalnym klientem przeradza się w okazję do zdobycia informacji o nowym projekcie i jego specyfice. To jedna z fundamentalnych zdolności w budowaniu zdrowych relacji zawodowych. CZĘŚĆ II: KOMUNIKACJA Z KLIENTAMI I PARTNERAMI BIZNESOWYMI 86 W obecnych, cyfrowych czasach obszarem kontaktów międzyludzkich stał się w dużej mierze internet. Wirtualne biuro, jakie prowadzi większość freelancerów, zdecydowanie ogranicza jednak możliwość kontaktów osobistych. Choć wydedukowanie charakteru klienta na podstawie komunikacji internetowej jest trudne, to w żaden sposób nie umniejsza to walorów umiejętności wspomnianej we wstępie. Wolny strzelec napotyka w pracy wiele różnych typów klientów. Zdolność do rozpoznawania osobowości człowieka, z którym właśnie nawiązujesz relacje, umożliwia wybór właściwej strategii postępowania — takiej, która zwiększy efektywność dalszej komunikacji i ochroni Cię przed zbędnym stresem. Oto lista najczęstszych typów osobowości klientów, wskazówki, które pozwolą Ci je rozpoznać, i sugestie ułatwiające radzenie sobie z każdym z nich. PASYWNO-AGRESYWNY Tego rodzaju klient zachowuje się wyjątkowo biernie przy zbieraniu wstępnych informacji o projekcie, lecz po przesłaniu gotowej pracy agresywnie atakuje ją i żąda wielu skomplikowanych poprawek — zarówno dużego, jak i małego kalibru. Okazuje się, że przez cały czas miał jakąś wizję projektu, ale zachował ją dla siebie. Nawet jeśli w trakcie realizacji zlecenia taki klient przyklaskuje konkretnym rozwiązaniom i detalom, to nie należy oczekiwać, że te opinie zostaną uwzględnione w jego końcowych uwagach. ROZDZIAŁ 9: JAK ROZPOZNAWAĆ RÓŻNE TYPY KLIENTÓW CECHY CHARAKTERYSTYCZNE  Komunikacja w trakcie realizacji projektu ma głównie charakter jednostronny i niewiele Ci ułatwia.  Może robić następujące uwagi i komentarze: x „Nie jestem do końca pewny, na czym mi zależy”. x „Po prostu zrób coś, co będzie uniwersalnie pasowało do naszej firmy”. x „W świetle naszych oczekiwań ten projekt jest całkowicie nietrafiony”. JAK SOBIE Z NIM RADZIĆ? Najważniejsza jest cierpliwość. Jeśli z góry będziesz przygotowany na poprawki w ostatniej chwili, to możesz w ten sposób rozładować sytuację, napiętą wskutek agresywnego zachowania klienta. Zachowaj źródłowe, wielowarstwowe wersje dokumentów, abyś mógł łatwo je zmodyfikować i poprawić (zapewne i tak byś w ten sposób postąpił, ale na wszelki wypadek przypominam…). Zadbaj też o to, by w umowie była jasno określona, ograniczona liczba poprawek. PRZYJACIEL RODZINY Takiego klienta znasz od wielu lat dzięki kontaktom towarzyskim lub rodzinnym, a zlecenie dostałeś „po znajomości”. Szkopuł w tym, że Wasze relacje będą narażone na poważną próbę (której mogą nie wytrzymać!), a sam projekt może się przerodzić w koszmar. Przyjaciel rodziny uważa, że zasługuje na specjalne traktowanie, promocyjną cenę i niczym nieskrępowany dostęp do Twojej pracy. Zdarza się, że mimowolnie będzie deprecjonował Twoją pracę i nie brał jej do końca na serio, ze względu na Waszą zażyłość. 87 CECHY CHARAKTERYSTYCZNE  Ten typ klienta jest bardzo łatwo rozpoznawalny, gdyż, no cóż… znacie się!  Może robić następujące uwagi i komentarze: x „Czy mógłbyś zmontować mi coś na szybko?”. x „Nie chcę, byś sobie pomyślał, że dogaduję się z tobą wyłącznie ze względu na znajomości”. x „Co? Ile za to chcesz? I to pomimo tego, że tak długo się znamy?!”. JAK SOBIE Z NIM RADZIĆ? Sposób radzenia sobie z takim klientem zależy głównie od tego, jak dobrze go znasz i jak bardzo cenisz sobie tę znajomość. Pamiętaj jednak, że każdy, kto chce w szczególny sposób wykorzystywać znajomości, tak naprawdę nie jest przyjacielem — zachowaj więc zdrowy rozsądek. Szczere i otwarte podejście do sprawy może uratować Wasze układy. Spróbuj CZĘŚĆ II: KOMUNIKACJA Z KLIENTAMI I PARTNERAMI BIZNESOWYMI od początku narzucić chłodny i rzeczowy, a nie osobisty ton rozmów na temat projektu. Oczywiście jeśli bardzo Ci zależy na Waszych dotychczasowych relacjach, możesz na wszelki wypadek zrezygnować ze zlecenia. SZYDERCA Podobnie jak przyjaciel rodziny, ten klient dezawuuje Twoją pracę twórczą. Między obydwoma tymi typami klientów jest jednak zasadnicza różnica: tego klienta nie znasz. Jego zachowanie nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia. Owszem, uważa on, że powinien otrzymać ofertę na „przyjacielskich” warunkach, ale nie dlatego, że chciałby się z Tobą zaprzyjaźnić, lecz ze względu na to, że nie ceni Twojej pracy… mimo że sam nie potrafi jej wykonać. Człowiek, który nie tylko nie ma artystycznego wykształcenia, ale także nie docenia sztuki jako takiej, może swoim postępowaniem znacznie umniejszyć szacunek dla Twojej pracy. Tym bardziej, że lata doświadczenia sprawiają, że pewne działania pozornie przychodzą nam z łatwością, co staje się łatwym celem dla klienta szydercy. CECHY CHARAKTERYSTYCZNE 88  Wiecznie spóźnia się z udzielaniem odpowiedzi na pytania.  Może robić następujące uwagi i komentarze: x „To nie powinno cię kosztować wiele wysiłku”. x „A nie możesz po prostu zrobić mi czegoś na szybko?”. x „Nie chcesz mi chyba wmówić, że to takie trudne?”. JAK SOBIE Z NIM RADZIĆ? Kluczem do sukcesu jest pewność siebie. Wiesz, czego wymaga Twoja praca, i jak dobrze ją wykonujesz. Klient o prześmiewczym nastawieniu powinien to dostrzec. Nie zniżaj się do poziomu, w którym zaczynasz dyskutować o Twojej roli w projekcie. Dzięki Twojej stanowczości dyskusja powinna przebiegać w atmosferze profesjonalizmu i szacunku, na jaki zasługujesz. Jeśli klient pomimo wszystko nie zmieni swojego nastawienia, pogódź się z dotychczasowymi stratami i pożegnaj się z nim bez żalu. MALKONTENT Taki klient nigdy nie jest do końca zadowolony z Twojej pracy i nieustannie dopatruje się jakichś drobiazgów, które mu się nie podobają i jego zdaniem powinny ulec zmianie. Nie bądź zdziwiony, jeśli będzie żądał modyfikowania tego samego detalu aż do znudzenia. Nie jest to jednak przejaw braku szacunku (jak to ma miejsce w przypadku innego rodzaju klientów), lecz pewna cecha charakteru. Być może kiedyś mocno sparzył się na jakimś projekcie i od tamtej pory dzieli włos na czworo, także w przypadku Twojej pracy. ROZDZIAŁ 9: JAK ROZPOZNAWAĆ RÓŻNE TYPY KLIENTÓW CECHY CHARAKTERYSTYCZNE  Niemal nieustannie narzeka na różne sprawy, niekoniecznie związane z projektem.  Bywa zjadliwy i uszczypliwy.  Może robić następujące uwagi i komentarze: x „Nie chce mi się wierzyć, że zrobienie [tu wstaw opis dowolnej funkcji] naprawdę jest takie trudne”. x „Nie jestem pewien co do tego elementu. Coś mi w nim nie pasuje”. x „Mam wrażenie, że się nie rozumiemy”. JAK SOBIE Z NIM RADZIĆ? To kolejny rodzaj klienta, przy którym cierpliwość okazuje się wyjątkową cnotą (zwłaszcza jeśli masz masochistyczne skłonności do wytrwałego znoszenia takich marud). Spróbuj odgrodzić się mentalnie od projektu, aby ciągłe uwagi i narzekania nie zrujnowały Ci psychiki. Jeśli ktoś bez przerwy kwestionuje Twoją pracę, trudno wreszcie nie poczuć się urażonym albo nie przejść do defensywy. W pewnej chwili można naprawdę zwątpić w swoje umiejętności. Musisz jednak zrozumieć, że w tym przypadku nie jest to kwestia Twojego talentu czy Ciebie samego, lecz pewna uciążliwa cecha charakteru klienta, z którym się borykasz. Pamiętaj, aby się odpowiednio zabezpieczyć w umowie! 89 SKNERA Ten klient pod pewnymi względami może przypominać malkontenta i szydercę, ale dla odmiany jest naprawdę pod wrażeniem Twoich umiejętności i prac. Jego krytyka ma na celu jedynie podminowanie Twojej pewności siebie i wypracowanie lepszej pozycji do negocjacji ceny. W odróżnieniu od niektórych innych typów klientów, sknera świetnie rozumie artystów i zdaje sobie sprawę ze specyfiki ich pracy. Jest jednak manipulantem i dusigroszem, a obrane metody postępowania być może nie raz i nie dwa przyniosły mu kiedyś wymierne korzyści, więc posługuje się nimi nadal i subtelnie wykorzystuje ludzi z myślą o zaoszczędzeniu kilku groszy. CECHY CHARAKTERYSTYCZNE  Jeśli mówi komplementy, to zawsze ozdobi je uszczypliwym komentarzem.  Spóźnia się z odpowiedziami na pytania; czasami trzeba pytać go o niektóre sprawy dwa razy.  Może robić następujące uwagi i komentarze: x „Naprawdę podoba mi się całość, ale jedna czy dwie sprawy nadal trochę mi nie pasują”. x „Nie jest to może dokładnie to, o co mi chodziło, ale jesteśmy naprawdę blisko”. CZĘŚĆ II: KOMUNIKACJA Z KLIENTAMI I PARTNERAMI BIZNESOWYMI JAK SOBIE Z NIM RADZIĆ? Po raz kolejny wszystko opiera się na Twojej pewności siebie. Jeśli masz przekrojową wiedzę dotyczącą swojej branży i jesteś pewien swojej wiedzy i umiejętności, to nie powinieneś się dać zmanipulować. Stanowczość, nawet z niewielką domieszką śmiałego wytknięcia taktyki stosowanej przez klienta, może przechylić szalę na Twoją korzyść. Bądź jednak przygotowany na zrezygnowanie z projektu, jeśli klient usztywni się i będzie nadal starał się Tobą manipulować i deprecjonować Twoją pracę. Trudno; będą inne projekty i inni klienci. ZROBIŁBYM TO SAM, GDYBY NIE… Od czego by tu zacząć… Tego rodzaju klient, gdy przekazuje Ci projekt do realizacji, z góry daje do zrozumienia, że poradziłby sobie z nim sam, ale musi Cię wynająć ze względu na brak czasu. Być może pracuje w większej firmie albo prowadzi własną działalność — tak czy owak, masz za zadanie wykonać jego robotę. Jeśli jest etatowym pracownikiem, to możesz znaleźć się w dość interesującej sytuacji: przypuśćmy, że Twój zleceniodawca otrzymał do zrealizowania projekt z uwagi na jego konkretny styl bądź umiejętności. W takim przypadku będziesz musiał zadowolić dwóch różnych ludzi: Twojego klienta oraz człowieka, który wybrał właśnie jego do tej pracy. 90 CECHY CHARAKTERYSTYCZNE  Zabiegany; zachowuje się (albo wygląda) jak gdyby wiecznie dokądś się spieszył.  Forma kontaktu z takim klientem często polega na krótkich, skondensowanych wymianach informacji.  Może robić następujące uwagi i komentarze: x „Poradziłbym sobie z tym bez problemu, ale jestem zawalony robotą”. x „Takie coś? Hm… nie jestem pewien, czy rozwiązałbym to w taki sposób, ale dobra”. x „Musisz się wczuć w mój styl, a to nie takie proste”. JAK SOBIE Z NIM RADZIĆ? Klient z gatunku „zrobiłbym to sam…” zapewne wcześniej zweryfikował Twoje umiejętności — i dlatego wybrał właśnie Ciebie. Jego uwagi służą jedynie temu, by podkreślić, że przedmiotowy projekt (a tym samym Twoje zdolności) nie są poza jego zasięgiem. Choć od czasu do czasu takie komentarze mogą być irytujące, to na ogół klient pozwoli Ci po prostu realizować własne koncepcje, a przy tym będzie służył sugestiami i uwagami dotyczącymi ostatecznej propozycji. ROZDZIAŁ 9: JAK ROZPOZNAWAĆ RÓŻNE TYPY KLIENTÓW LUSTRATOR Ten rodzaj klienta maniacko dąży do zapanowania nad każdym, najmniejszym detalem projektu, niezależnie od posiadanych kwalifikacji. Nic nie może się odbyć bez jego wyraźnej zgody i komentarza. Ta męcząca osoba siłą wciska się do Twojego planu działania, nieczuła na brak zaproszenia i głucha na protesty. Co więcej, oczekuje, abyś był dostępny na każde żądanie. Granice odrębności i ugruntowane sposoby działania, według których postępujesz, mogą z łatwością runąć wskutek ataku lustratora, który nieustannie przeszkadza w pracy. To z kolei może skłonić go do wyciągnięcia wniosków na temat Twojego nieprzygotowania albo braku zapału do pracy, co tym bardziej będzie motywowało go do ciągłego wtrącania się. CECHY CHARAKTERYSTYCZNE  Pierwsze rozmowy trwają długo, są niezwykle szczegółowe i jednostronne. Nie będziesz miał wielu okazji, aby dodać coś od siebie.  Twoje wyjaśnienia i sugestie będą ignorowane także w trakcie realizacji projektu.  Może robić następujące uwagi i komentarze: x „W ten sposób będziemy mogli być w kontakcie 24 godziny na dobę, w razie gdybyśmy mieli do siebie jakieś pytania”. x „Naprawdę, to ja najlepiej wiem, co jest dobre w przypadku tego projektu, a co nie”. x „Chwileczkę: jak to, ja cię rozpraszam? Tylko dzięki mnie ten projekt w ogóle idzie do przodu”. 91 JAK SOBIE Z NIM RADZIĆ? Jeśli z jakichś względów koniecznie musisz przyjąć zlecenie od tego klienta, to zapomnij o tym, że to Ty będziesz kierował realizacją projektu. Musisz się psychicznie odseparować od swojej pracy, gdyż nie będziesz miał żadnego wpływu na kształt projektu. Po prostu pogódź się z tym, że będziesz raczej wyrobnikiem niż projektantem. Na koniec zastanów się, czy w ogóle warto zamieszczać projekt w swoim portfolio. WYMARZONY Istnienie tego rodzaju klientów często podaje się w wątpliwość, lecz o dziwo, to nie legendy! Taki klient świetnie rozumie specyfikę Twojej pracy i jej aspekty artystyczne. Ceni sobie Twoje umiejętności, twórczy wkład w rozwój projektu i chce, abyś od samego początku przejął stery nad jego realizacją. Na pytania odpowiada w terminie i równie sumiennie płaci… a w dodatku nie „negocjuje” do upadłego, ale przystaje na proponowane warunki. Uwzględnia sugestie i ma zaufanie do Twoich umiejętności. CZĘŚĆ II: KOMUNIKACJA Z KLIENTAMI I PARTNERAMI BIZNESOWYMI CECHY CHARAKTERYSTYCZNE  Z entuzjazmem podchodzi do projektu i Twojego zaangażowania.  W toku rozmów przejawia szacunek do Twojej pracy i ma świadomość roli, jaką odgrywasz.  Może robić następujące uwagi i komentarze: x „Oto szkic projektu, który przygotowaliśmy. Reszta w zasadzie należy do ciebie”. x „Podoba nam się to, co do tej pory widzieliśmy, i wierzymy, że dalszy ciąg będzie równie dobry”. JAK SOBIE Z NIM RADZIĆ? Nie chwal się, że go masz! Ciesz się i czerp satysfakcję ze współpracy, tak długo, jak tylko Ci się uda! PODSUMOWANIE 92 Umiejętność identyfikowania różnych rodzajów klientów ułatwi Ci przygotowanie się do realizacji zlecenia. Co więcej, pozwoli Ci już na wstępie zadecydować, czy w ogóle podejmować się danego zadania. Umowa powinna odzwierciedlać specyfikę projektu, a zatem im więcej uda Ci się dowiedzieć na temat klienta, tym lepiej będziesz mógł dopasować do niego jej zapisy. Robert Bowen jest obiecującym felietonistą, autorem cenionych podcastów i poetą. Jest współzałożycielem i kreatywną duszą duetu prowadzącego strony Arbenting Blog oraz Dead Wings Designs. Skorowidz 37signals.com, 102 A Adomavicius, Aurimas, 39 agencja, proces projektowy, 31 aktualizacja oprogramowania, 57 porady, 58 alarmowe, sytuacje, 38 aplikacja internetowa, 37, 38 archiwizacja oprogramowania, 57 porady, 58 autorytet, budowanie, 108 B bankowość, 79 Barnes, Sam, 119 Basecamp, 24 Blinksale, 26 błędy brak pewności siebie, 45 niedotrzymywanie terminów, 45 niepodpisywanie umów, 42 portfolio, 43 relacje z klientami, 44 zaprzestanie nauki, 44 złe korzystanie z serwisów społecznościowych, 43 Boag, Paul, 133 Bowen, Robert, 46, 179 Bram, Thursday, 188 branżowe spotkania, 155 mikroprezentacja, 155, 156 budżet, planowanie, 80 C cena, 20, 73, 74 Chapman, Cameron, 74, 140 Churchill, Winston, 121 czas, zarządzanie, 21, 54 D developer, współpraca, 99, 100, 101, 102, 103 diagramy, 38 dokumentacja, 100 elastyczność, 22 elevator speech, 155 e-maile kontrolowanie, 23 wysyłanie, 68 Flickr, 132 Follet, Andrew, 128 E F G Gardner, Jeff, 166 Green, Noel, 184, 186, 188 Gregory, Alyssa, 157 Griffith, Aaron, 98 H hashtagi, 19 Highrise, 25 Hobbs, Stephanie, 186, 188 jakość projektu, 190 J K Kiva, 160 klauzula poufności, 63 klient komunikacja, 32, 151, 152, 153, 154, 155 kontakt, 25, 48, 49, 50, 51 lustrator, 91 malkontent, 88, 89 negocjacje, 107 nie ma racji?, 112, 113, 116, 118 obsługa, 154 oczekiwania, 29 opinie, 154 pasywno-agresywny, 86, 87 pozyskiwanie, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149 przekonywanie, 69 przyjaciel rodziny, 87 relacje, 56, 57 rozwiązywanie problemów, 154 rozwój współpracy, 21 sknera, 89, 90 spotkania, 153, 154 szczerość, 22 szyderca, 88 wspólny język, 113 wymarzony, 91, 92 zrobiłbym to sam, gdyby nie..., 90 komunikacja z klientem, 32, 151, 155 196 SKOROWIDZ klient kwestionariusz, 136, 137, 138, 139, 140 liczba przedstawianych pomysłów, 167, 168, 169, 170, 171 opinie, 154 profesjonalizm, 153 rozwiązywanie problemów, 154 spotkania, 153, 154 właściwe pytania, 152 kontakt z klientem, 25, 48, 49, 50, 51 kontakty, sieć, 19 korespondencja, 55 biznesowa, 67, 68 list przewodni, 67 porady, 56 koszty prowadzenia działalności, 192 KPI, 113 krytyka, 123 konstruktywna, 122 odpowiednie nastawienie, 123 pierwsza reakcja, 125 rozróżnianie gatunków, 125 wnioski, 126, 127 księgowość, 25, 55 porady, 55 kwestionariusz, 136 formułowanie pytań, 137 kontekst i pytania ogólne, 137 o co nie pytać, 139 pytania dotyczące funkcjonalności, 137, 138 pytania dotyczące szaty graficznej, 138 pytania o przyszłe plany, 139 ulepszenie, 140 LinkedIn, 19 list przewodni, 67, 68 lustrator, klient, 91 L M Main, Mary-Frances, 183, 185, 188 maksymalizacja zysków, 76 malkontent, klient, 88, 89 marketing, 18, 160 mikroprezentacja, 155, 156, 161 N negocjacje, 107 niedotrzymywanie terminów, 45 nisze, 20 O obsługa klienta, 154 odmawianie, 94, 95 oferta, 62, 66, 67 etapy realizacji projektu, 65 informacje o kliencie, 63 informacje o oferencie, 63 klauzula poufności, 63 opłaty, 66 plan utrzymania, 66 potrzeby klienta, 64 proponowane rozwiązanie, 64 strona tytułowa, 62 szczegółowe informacje o kliencie, 65 warunki specjalne, 64 ograniczenie wydatków, 77 oprogramowanie aktualizacja, 57, 58 archiwizacja, 57, 58 P pasywno-agresywny, klient, 86, 87 pewność siebie, 45, 46, 133 planowanie, 54 porady, 54 podatki, 80 porady aktualizacja oprogramowania, 58 archiwizacja oprogramowania, 58 korespondencja, 56 księgowość, 55 ogólne, 58 planowanie, 54 relacje z klientami, 57 portfolio, 43 pozyskiwanie klientów, 143 dociekliwość, 145 określenie działalności, 144 oryginalność, 147 pomysłowość, 148 profesjonalizm, 148 przygotowanie do spotkania, 146 wnioski, 149 zaangażowanie, 149 prawa własności, 73 prezentacje optymizm, 133 otwartość, 132 pewność siebie, 133 wysłuchanie innych, 130 życzliwość, 131 profesjonalizm, 33, 114, 148, 153 profesjonalna oferta, 62, 66, 67 etapy realizacji projektu, 65 informacje o kliencie, 63 informacje o oferencie, 63 klauzula poufności, 63 opłaty, 66 plan utrzymania, 66 potrzeby klienta, 64 proponowane rozwiązanie, 64 strona tytułowa, 62, 63 szczegółowe informacje o projekcie, 65 warunki specjalne, 64 projektant budowanie autorytetu, 108 odmawianie, 94 pierwsze kroki, 28 podniesienie stawki, 165 poszerzanie obszaru działania, 163 profesjonalizm, 148, 153 rozwój, 24 sieć kontaktów, 19 SKOROWIDZ strona internetowa, 18 terminowość, 97, 102 wycena projektu, 20 znalezienie niszy, 20 projekty aplikacja internetowa, 37, 38 jakość, 190 kończenie przed czasem, 22 liczba przedstawianych pomysłów, 167, 168, 169, 170, 171 podniesienie ceny, 165 sprecyzowanie celu, 124 strona internetowa, 37 wstępne, 30, 31 wycena, 20, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 191, 192, 193 zarządzanie, 24 promocja działalności, 156 przyjaciel rodziny, klient, 87 197 Q QPR, 189 Quality Price Ratio, Patrz QPR R R D, 24 Reimer, Luke, 81 reklama, 164 relacja jakości do ceny, 189 relacje z klientami, 56 porady, 57 request for proposal, Patrz RFP Rescue Time, 21 research and development, Patrz R D RFP, 102 rozwój, 24 Rutledge, Andy, 34 S serwisy społecznościowe, 19, 43, 156 sieć kontaktów, 19 sieć znajomości, 19 sknera, klient, 89, 90 Smart, Peter, 149 Smith, Graham, 172 Smith, Rob, 26 społecznościowe serwisy, 19, 43, 156 SKOROWIDZ spotkania biznesowe, 155 mikroprezentacja, 155, 156 sprzedaż, 25 stawka godzinowa, 183, 184, 192 strategie cenowe, 191 strona internetowa opracowanie projektu, 37 projektanta, 18 sytuacje alarmowe, 38 szablon korespondencji biznesowej, 67 szyderca, klient, 88 T terminowość, 97, 102, 103 terminy, niedotrzymywanie, 45 Twitter, 19 U UI, 100 umowy, 176 finanse, 178 harmonogram, 177 niepodpisywanie, 42, 43 podstawy, 177 szczegóły odbioru, 178 zmiany i modyfikacje, 179 user interface, Patrz UI V Vogel, Dixie, 185, 187, 188 198 W wizerunek, tworzenie, 160 wizytówki, 148 wsparcie rządowe, 79 współczynnik efektywności, 113 współczynnik kreatywności, 193 WWW, strona, 18 wycena projektu, 20, 182, 183 cały projekt, 184 koszty prowadzenia działalności, 192 niska cena, 185 podniesienie cen, 187 przykładowe ceny, 188 stawka godzinowa, 183, 184, 192 strategie cenowe, 191 udzielanie informacji, 186 wariant mieszany, 185 współczynnik kreatywności, 193 wydatki, ograniczenie, 77 wymarzony, klient, 91, 92 Z zarządzanie czasem, 21, 54 zyski, maksymalizacja, 76 Ż życiorys, 148
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Podręcznik freelancera. Tajniki sukcesu niezależnego projektanta stron WWW. Smashing Magazine
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: