Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00502 006399 11255527 na godz. na dobę w sumie
Polska na dwóch kółkach. Wydanie 1 - ebook/pdf
Polska na dwóch kółkach. Wydanie 1 - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 368
Wydawca: Wydawnictwo Bezdroża Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-9439-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> przewodniki >> świat
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Masz ochotę na wypoczynek na świeżym powietrzu? Chciałbyś wybrać się na rowerową wycieczkę, ale nie wiesz, od czego zacząć? A może jesteś doświadczonym cyklistą, który szuka nowych, inspirujących szlaków? Jeżeli odpowiedziałeś twierdząco na którekolwiek z tych pytań, Polska na dwóch kółkach będzie odpowiednią książką dla Ciebie.

Dzięki przewodnikowi Polska na dwóch kółkach będziesz mógł podziwiać krajobrazy z nowej perspektywy, wybierzesz rower dostosowany do Twoich potrzeb oraz poznasz atrakcyjne trasy, które pozwolą w pełni cieszyć się rowerową wycieczką. Zróżnicowanie zaprezentowanych odcinków sprawi, że z pewnością znajdziesz w przewodniku trasę dla siebie. Niezależnie od tego, czy siedzisz na siodełku częściej niż w fotelu, czy też wsiądziesz na rower po raz pierwszy od lat, wykorzystaj szansę i przekonaj się, ile pięknych miejsc można odwiedzić na dwóch kółkach.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Autorzy przewodnika: Natalia Drabek (Okolice Poznania: trasy 1, 2, 4, 5, 6), Grupa Morus – Michał Franaszek (Okolice Krakowa: trasy [całość] + Poradnik rowerzysty), Grzegorz Kałamejka (Okolice Trójmiasta: trasy 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9), Jakub Kaniewski (Oko- lice Warszawy: trasy), Marta Pawlik (Okolice Trójmiasta: trasy 1, 2, 10), Michał Unolt (Okolice Poznania: trasy 3, 7, 8, 9, 10), Agnieszka Waligóra i Mateusz Waligóra (Okolice Wrocławia: trasy) Redakcja: Marta Ekiert Opracowanie kartograficzne: Grzegorz Marchut Źródło pochodzenia danych kartograficznych: East View Cartographic (http://www.cartographic.com) OSM (http://www.openstreetmap.org) Koncepcja graficzna i projekt okładki: Dawid Kwoka Zdjęcia na okładce: © Warren Goldswain / Fotolia.com Skład: DAKA – Studio Graficzne Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub frag- mentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośni- ku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich ni- niejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz wydawnictwo Helion nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informa- cji zawartych w książce. Wydawnictwo Helion S.A. ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 2309863 e-mail: bezdroza@bezdroza.pl http://bezdroza.pl Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: http://bezdroza.pl/user/opinie/?bepro1 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydanie I ISBN: 978-83-246-4211-3 Copyright © Helion, 2012 Spis treści Poradnik rowerzysty Kupujemy rower Dobór roweru Rower górski Rower trekkingowy Rower turystyczny Kluczowe elementy roweru Kierownica Mostek Manetki Siodełko Pedały, noski i SPD Wyposażenie dodatkowe Koszyk i bidon Błotniki Bagażnik Sakwy Torba na kierownicę Oświetlenie i odblaski Dzwonek Kask i rękawiczki Peleryna przeciwdeszczowa Mapnik Wyjeżdżamy na drogę Rower i dzieci Jazda po ulicy Jazda po ścieżce rowerowej Jazda po chodniku Technika efektywnej i bezpiecznej jazdy Ciśnienie w oponach Korzystanie z przerzutek Bezpieczne hamowanie Ergonomiczna pozycja Dłuższa żywotność sprzętu Zabrudzone klocki Dopuszczalny ciężar bagażu Jazda po wybojach Krzyżowanie łańcucha Konserwacja roweru Planowanie wycieczki Żywność i napoje Jak się ubrać? Okolice Gdańska Trasa 1: Wyspa Sobieszewska Trasa 2: Przez Żuławy Trasa 3: Trójmiejskie latarnie Trasa 4: Polska Atlantyda Trasa 5: Błękitna wstęga płucka Trasa 6: Gromowładca Trasa 7: Marzenie o szklanych domach Trasa 8: Kąpiel w Bałtyku Trasa 9: Wejherowo – Lębork Trasa 10: Półwysep Helski 5 5 8 8 8 9 10 10 10 11 11 11 12 12 13 13 13 14 14 15 15 16 17 17 17 17 19 20 21 21 21 24 24 25 25 26 27 27 28 28 31 31 32 35 39 45 51 57 63 69 75 85 93 Okolice Poznania Trasa 1: Przez poligon Trasa 2: Do Puszczykowa Trasa 3: Traktami puszczy Zielonka Trasa 4: Doliną Wełny do Domu Młynarza Trasa 5: Do ujścia rzeki Samy Trasa 6: Z wizytą u Chłapowskich Trasa 7: Tour de WPN Trasa 8: Kraina Stu Jezior Trasa 9: Okolice Wolsztyna Trasa 10: Szlakiem kosynierów Okolice Warszawy Trasa 1: Z Żerania do Śródmieścia Trasa 2: Przez puszczę, śladami wojny Trasa 3: Z biegiem Bzury Trasa 4: Śladami kolejki leśnej Trasa 5: Skarby ziemi łowickiej Trasa 6: Od Wisły do Narwi Trasa 7: Przez chojnowskie knieje Trasa 8: W górę Wisły Trasa 9: Śladem kolejki grójeckiej Trasa 10: Uroki fabrycznego miasta Okolice Wrocławia Trasa 1: W stronę Bajkału Trasa 2: Wzdłuż Odry Trasa 3: Szlakiem pałaców Trasa 4: Z Adrenaliną Trasa 5: W stronę Ślęży Trasa 6: Wokół Ślęży Trasa 7: Bike’owe wzgórza Trzebnicy Trasa 8: Przez rzekę Trasa 9: Po skarb średzki Trasa 10: Szlakiem cystersów Okolice Krakowa Trasa 1: Co widać z Garbu? Trasa 2: Widokowo z Morawicy Trasa 3: Do zamku Tenczyn Trasa 4: Z Trzebini do Piekar Trasa 5: Stawy zatorskie Trasa 6: Z Oświęcimia do Kamienia Trasa 7: Doliną Prądnika Trasa 8: Z widokiem na pustynię Trasa 9: Z widokiem na Beskidy Trasa 10: Wokół Borzęcina Spis map Elementy profilu Indeks 98 101 107 113 117 121 127 133 139 145 151 156 159 165 171 177 183 189 193 199 205 211 216 219 225 231 237 243 249 257 265 271 279 286 289 297 305 313 321 327 335 343 349 355 360 360 361 OkOlice WrOcłaWia oczyszczalnia ścieków B y s t r z y c a PRACZE ODRZAŃSKIE Wrocław- -Pracze 336 STABŁOWICE STARE 94 ŻERNIKI Wrocław- -Żerniki ŻERNIKI kościół św. Wawrzynca (XIII w.) STRACHOWICE Wrocław Świniary S pałac Stolbergów ŚWINIARY Wida w a p o l a i r y g a c y j n e Szymanów Las Rędziński Odra RĘDZIN 342 PRACZE WIDAWSKIE LIPA PIOTROWSKA Wrocław Osobowice most Rędziński Las Osobowicki MAŚLICE WROCŁAW OSOBOWICE stadion PILCZYCE KOZANÓW most Milenijny GĄDÓW S POPOWICE cmentarz Osobowicki Stara Odra Wrocław- -Popowice Las Kuźnicki Wrocław- -Kuźniki KUŹNIKI Wrocław- -Nowy Dwór Park Park Tysiąclecia Tysiąclecia MUCHOBÓR WIELKI GĄDÓW MAŁY Wrocław- -Gądów MUCHOBÓR MAŁY Wrocław- -Muchobór SZCZEPIN Wrocław - - Mikołajów Pl. Strzegomski Lasek Dolmelowski 0 126 [m] 2 4 6 8 10 12 14 16 118 110 102 Wrocław - Świniary Wrocław Zachodni Las Rędziński Dolina Odry GRABISZYN cmentarz las Osobowicki Grabiszyński most Rędziński most Milenijny GRABISZYNEK 18.1 [km] Schron przeciwlotniczy Wrocław Popowice NOWA WIEŚ Trasa 2: Wzdłuż Odry Wrocław 18,1 km | 2 godz. | trudność I Wrocław jest z Odrą nierozerwalnie związany, a tereny leżące nad rzeką są azylem dla szukających ucieczki od zgiełku miasta wrocławian. W doli- nie Odry zachowała się także stosunkowo dzika przyroda, dlatego jest to miejsce atrakcyjne także dla miłośników natury. Trasa wiedzie przez spokojne miejsca i odludne obszary leżące wśród pól i lasów, a co za tym idzie – nie zawsze najrówniejszym traktem, dlatego amortyzatory mogą zdecydowanie poprawić komfort jazdy. Nie można zapominać, że tereny położone wzdłuż Odry to także wylęgarnie komarów, stąd nieodzowne jest zabranie odpowiednich specyfików. Inaczej wypad nad rzekę może na długo pozostać swędzącym wspomnieniem. 0,0 km; Wrocław-Świniary | stacja PKP Do Świniar można dojechać pociągiem osobowym (kilkanaście połączeń dzien- nie). Wysiadamy na stacji PKP Wrocław-Świniary. Czas przejazdu z Dworca Głów- nego wynosi ok. 17 min. Świniary to od 1973 r. dzielnica Wrocławia, leżąca u jego północnej granicy. Pierw- sze wzmianki o osadzie Sviniar pojawiły się w 1266 r. Największym zabytkiem Świ- niar jest dawny pałac Stolbergów wybudowany w 1845 r., w którym na początku XX w. mieściło się sanatorium. Ze stacji kolejowej Wrocław-Świniary skręcamy w  lewo, w  ulicę Dalimira pokrytą kostką brukową. Dojeżdżamy do głównej ulicy – Pęgowskiej, i skręcamy w lewo, mija- jąc bibliotekę z lewej strony. Asfaltową drogą o dosyć dużym ruchu (!) jedziemy pro- sto i wyjeżdżamy z Wrocławia. Przed mostem na Widawie skręcamy w lewo, w drogę z kostki brukowej, a następnie przejeżdżamy przez tory kolejowe. Niewygodę jazdy drogą kiepskiej jakości rekompensuje nam widok bujnych łąk – ulubionego miejsca żerowania różnych gatunków ptaków, w tym bocianów, których w letnich miesiącach są tutaj dziesiątki. Najwidoczniej nie przeszkadza im wydzielany przez liczne rowy me- lioracyjne niezbyt przyjemny zapach siarkowodoru. Bardzo częstym widokiem są tutaj 225 Okolice Wrocławia także przelatujące szybowce. Jadąc prosto, mijamy zbiorniki wodne zarówno z pra- wej, jak i z lewej strony drogi. Po pewnym czasie droga przechodzi w wygodniejszą, szutrową ścieżkę. fot. Agnieszka Waligóra i Mateusz Waligóra 226 Gdy droga po raz drugi zakręca w lewo, odbijamy od niej pod ostrym kątem w prawo (uwaga: można tu pobłądzić!) i podążamy skrajem lasu, by następnie wjechać w jego głąb. Po dojechaniu do rozdroża skręcamy w prawo, rozpoczynając delikatny pod- jazd, po którym zjeżdżamy z  górki. Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy w  lewo. Ścieżka wyprowadza nas na łąkę, a następnie prowadzi do stawu (popularnego miej- sca wypoczynku) – mijamy go z lewej strony (od południa), mając cały czas po pra- wej (północnej) stronie rzekę Widawę. Znajdujemy się teraz w Lesie Lesickim, będą- cym północną częścią Lasu Rędzińskiego. Dojeżdżamy do rozdroża, na którym skrę- camy w lewo. 6,0 km; Wrocław | Las Rędziński Las Rędziński to naturalna część kompleksu lasów nadodrzańskich, ciągnących się po obu stronach Widawy. Jego powierzchnia wynosi ponad 400 ha (inne części tego kompleksu to przede wszystkim Las Pilczycki i Las Osobowicki). Las ten uwa- żany jest za obszar niezwykle cenny przyrodniczo, tutaj rośnie m.in. najgrubszy we Wrocławiu dąb szypułkowy, mający 734 cm obwodu. Przyjemną ścieżką szutrową dojeżdżamy do niewielkiego drewnianego mostku, który przekraczamy, cały czas jadąc prosto, na południe. Po dojechaniu do skrzyżowania Trasa 2: Wzdłuż Odry (ok. 6,3 km od stacji w Świniarach) skręcamy w prawo na skos (kąt ostry w stosunku do drogi). Po kolejnych kilkunastu metrach (lekki zjazd) dojeżdżamy do łąki i skręcamy w lewo – w drogę prowadzącą na południe. Ścieżka ta, dosyć mocno zarośnięta, pro- wadzi cały czas skrajem lasu, wzdłuż brzegu Odry. 6,3 km; Dolina Odry Odra – główna rzeka Śląska – w okolicach Świniar tworzy bardzo ciekawy krajo- braz: wiele tu podmokłych łąk, starorzeczy i lasów łęgowych. W okolicy znajdują się bogate stanowiska śnieżycy wiosennej, śnieżycy przebiśnieg i  konwalii ma- jowej. Fauna reprezentowana jest tu przede wszystkim przez ptactwo – jaskółki brzegówki (drążące w  ścianach nadrzecznych skarp tunele, zakończone gniaz- dem) czy remizy. Po pewnym czasie na drugim brzegu Odry ukazuje się nam charakterystyczna górka. Jest to powstałe w 1966 r. składowisko śmieci na wrocławskich Maślicach. Do chwili zamknięcia było jednym z największych wysypisk w Polsce (2 mln m3 odpadów); koszt rekultywacji tej liczącej 45 m wysokości górki to, bagatela, 25 mln EUR. Nieco dalej (składowisko po drugiej stronie rzeki zostawiamy w tyle) ścieżka zakręca lekkim podjazdem do lasu. Dojeżdżamy do rozstaju dróg i skręcamy w prawo, w naj- bardziej utwardzoną ze ścieżek – oznaczoną strzałką na jednym z drzew. Jedziemy cały czas prosto wygodną szutrową drogą przez las, która po kilkunastu metrach za- kręca w prawo. Po ok. 1 km od ostatniego rozdroża mijamy niewielkie skrzyżowanie, 227 Most Rędziński fot. Agnieszka Waligóra i Mateusz Waligóra Okolice Wrocławia przez które nadal jedziemy prosto. Przy kolejnym ze skrzyżowań znajduje się wiata z miejscem na ognisko – nadal jedziemy prosto. Następnie przy najbliższej możliwej okazji skręcamy w prawo na skos w stronę Odry i dojeżdżamy do szlabanu i asfaltowej drogi, przy której znajduje się wiata i tablice informacyjne. Ponownie możemy podzi- wiać Odrę z jej brzegu. Po kilku metrach od tego miejsca asfaltowa droga (ulica Żuż- lowców) odbija w lewo, wybieramy jednak niepozorną zarośniętą szutrową ścieżkę wzdłuż rzeki. Z miejsca tego jak na dłoni widać nieodległy most Rędziński. Ścieżka następnie pro- wadzi wzdłuż ogrodzenia z drucianej siatki i wyprowadza nas pod obwodnicę. 11,2 km; Wrocław | most Rędziński Most Rędziński to najdłuższy i najwyższy most w Polsce. Jeśli za kryterium przyj- miemy powierzchnię, to Rędziński jest także największym mostem betonowym na świecie. Wysokość pylonu wynosi 122 m (to 8 m wyżej niż taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie), a długość całkowita mostu wynosi 1742 m – liczby te robią wrażenie. Jeśli dodamy do tego fakt, iż most jest po prostu ładny – chyba nie trzeba będzie już nikogo zachęcać do jego odwiedzenia. W  miejscu tym skręcamy w  lewo, w wyłożoną betonowymi płytami ulicę Piłkarzy, która zakręca łukiem najpierw w lewo, a potem w prawo. Ulica wiodąca przez łąki 228 Czas ruszać w drogę powrotną © yanlev / Fotolia.com Trasa 2: Wzdłuż Odry i pola uprawne kończy się przy zabudowaniach i skrzyżowaniu z ulicą Wędkarzy, na którym skręcamy w prawo (naprzeciwko przystanku autobusowego Rędzin). W miej- scu tym rozpoczyna się wygodna asfaltowa droga. Jeszcze przed przejściem pod ob- wodnicą miasta zmienia ona nazwę z ulicy Wędkarzy na Osobowicką. Ulicą tą wiedzie Trasa Twierdzy Wrocław – niemal 60-kilometrowa pętla wiodąca przez większość zabytkowych obiektów militarnych, wybudowanych przez Niemców, głównie przed I wojną światową w ramach tzw. Festung Breslau – Twierdzy Wrocław. Po ok. 600 m wjeżdżamy do lasu, gdzie droga zakręca w prawo. Mijamy wiatę (dosko- nałe miejsce do odpoczynku) i jedziemy cały czas prosto. 13,5 km; Wrocław | Las Osobowicki Las Osobowicki liczy ponad 135 ha i ma bardziej parkowy charakter. W lesie popro- wadzono szereg ścieżek pieszych i rowerowych, a na jego obrzeżach postawiono wiaty i urządzono miejsca na ognisko. W północno-zachodniej części lasu znaj- duje się miejsce zwane Szwedzkim Szańcem, gdzie wytyczony jest rekreacyjny tor saneczkowy; niegdyś znajdowała się tutaj wieża widokowa, jednak zniszczyli ją Niemcy przed nadejściem Armii Czerwonej. W lesie odnaleziono ruiny grodu łużyckiego sprzed 2,5 tys. lat. Za wiatą asfaltowa nawierzchnia staje się coraz bardziej dziurawa (może lepiej wybrać szutrową ścieżkę prowadzącą z lewej strony jezdni). Przy skrzyżowaniu z ulicą Lipską asfalt ostatecznie znika, ustępując miejsca kostce brukowej. Po minięciu placu Wy- zwolenia droga zakręca w prawo. Po tym zakręcie wjeżdżamy na wał Odry z prawej strony jezdni i ścieżką szutrową kierujemy się cały czas prosto w stronę widocznego już mostu Milenijnego (po drodze mijamy szlaban). 229 16,9 km; Wrocław | most Milenijny Most Milenijny, zwany także mostem Tysiąclecia, powstał w 2004 r. Łączy osiedla Osobowice i Popowice. Jego długość wynosi 973 m, a wysokość dwóch pylonów, na których zawieszony jest most, 50 m. Wzdłuż mostu po obu stronach wiodą ścieżki rowerowe. Po dojechaniu do mostu Milenijnego możemy wnieść rowery po schodach lub wje- chać ścieżką rowerową prowadzącą ślimakiem na górę. Przez most prowadzi dosko- nała ścieżka rowerowa, którą przejeżdżamy nad Odrą, a następnie zjeżdżamy w dół do skrzyżowania ulic Popowickiej i Milenijnej, gdzie kończy się trasa wycieczki. 18,1 km; Wrocław | skrzyżowanie ulicy Popowickiej z Milenijną Koniec trasy.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Polska na dwóch kółkach. Wydanie 1
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: