Darmowy fragment publikacji:
1
Południowa Szwecja – przewodnik dla żeglarzy
PRZEWODNIK ŻEGLARSKI
Polskie
wybrzeże
Bałtyku
Zalew Szczeciński, porty otwartego morza,
Zatoka Gdańska, Zalew Wiślany
locja
93 mapy i plany
zdjęcia lotnicze
informacje praktyczne
atrakcje
turystyczne
Marcin Palacz
Polskie
wybrzeże
Bałtyku
PRZEWODNIK ŻEGLARSKI
Marcin Palacz
Warszawa 2018
Tekst i mapy © Marcin Palacz 2018
Opracowanie grafi czne map: Joanna Reniger
Projekt grafi czny, skład i łamanie: Marzena Piłko
Zdjęcie na okładce: Marek Czasnojć, Ujście Wisły Śmiałej – wejście do przystani w Górkach Zachodnich
Redakcja: Agnieszka Betlejewska
Korekta: Anna Czech, Paulina Potrykus-Woźniak
© Wydawnictwo Nautica, © Marcin Palacz,
Warszawa 2018
Wydanie pierwsze, Warszawa 2018
Wydawnictwo Nautica
Ul. Przasnyska 6a, lok. 332
01-756 Warszawa
www.wydawnictwonautica.pl
ISBN 978-83-948321-1-7
Druk: Zakład Grafi czny „COLONEL” S.A.
Zdjęcia:
d=dolne; g=górne; l=lewe; p=prawe
Łukasz Baliński (Gmina Dziwnów – Miejski Ośrodek Sportu i Kultury): 81
Marek Czasnojć: zdjęcie na okładce, 23, 28, 30, 38l, 40l, 41, 43, 67d, 69l, 79, 80, 87, 89, 101, 103,
119, 124, 144l, 162, 165
Kamil Czech (Gmina Kamień Pomorski): 50
Radosław Czyżewski: 99g
Daniel Domagalski: 127, 130, 131, 133, 134, 138, 140, 143, 144p, 145, 146, 148, 157–159, 161,
164, 167–169, 174
Paweł Domański: 34, 36, 48, 64, 66, 73
Waldemar Janiszewski: 94
Krzy sztof Lutyński (Zarząd Portu Morskiego Mrzeżyno): 75, 85
Piotr Mądry (Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Jastarni): 110
Marcin Palacz: 25, 27, 31, 32, 35, 38d, 39, 40p, 51, 53, 56, 59, 60, 62, 67l, 72, 77, 84, 95–97, 99d,
102, 107, 108, 112, 113, 116, 121, 122, 126, 135, 142, 147, 149, 153, 155, 171, 176, 178, 180,
181, 183, 185–187, 189, 190
Wiesław Połczyński: 92
Przystań Jachtowa HOM – Szczecin: 69p
Sail Szczecin Sp. z o.o.: 61
Bartosz Semanycz: 63
Zdjęcia na stronach działowych: rozdział 2. Zalew Szczeciński (Jezioro Wicko Małe, Wicko Wielkie i dalej
Zalew Szczeciński. Widok znad Zalesia); rozdział 3. Szczecin, Odra i jezioro Dąbie (Most zwodzony
na Wyspę Grodzką, dalej Wały Chrobrego. Widok z Łasztowni); rozdział 4. Porty otwartego morza (Wejście
do portu Mrzeżyno); rozdział 5. Zatoka Gdańska (Wejście do Nowego Portu w Gdańsku. Na pierwszym planie
Westerplatte); rozdział 6. Między Gdańskiem a Zalewem Wiślanym (Most zwodzony w Drewnicy
na Szkarpawie); rozdział 7. Zalew Wiślany (Stawa Gdańsk na Zalewie Wiślanym).
Polskie
wybrzeże
Bałtyku
PRZEWODNIK ŻEGLARSKI
Marcin Palacz
Publikacja niniejsza wykorzystuje materiały Biura Hydrografi cznego Marynarki Wojennej z zasobu danych
hydrografi cznych i kartografi cznych, które – jako przedmiot prawa autorskiego – podlegają ochronie na
podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity:
Dz.U. z 2017 r. poz. 880 ze zm.).
Prezentowane mapy, plany portów morskich i przystani – opracowane przez autora dla celów tej publikacji –
mają charakter jedynie poglądowy i nie mogą służyć do prowadzenia nawigacji.
Prowadzenie nawigacji wymaga bezwzględnie posługiwania się urzędowymi, bieżąco aktualizowanymi
mapami morskimi i publikacjami nautycznymi BHMW przeznaczonymi do tego celu.
Przy opracowywaniu zamieszczonych w przewodniku informacji nawigacyjnych uwzględniono korekty
opublikowane przez Biuro Hydrografi czne Marynarki Wojennej do 31 grudnia 2017 r.
Autor i wydawnictwo dołożyli wszelkich starań, aby podane w książce informacje były prawdziwe i kompletne.
Nie ponoszą jednak odpowiedzialności za szkody spowodowane przez błędy i braki.
Spis treści
Od autora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Wolin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
Kamień Pomorski . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Międzywodzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
z 1. Informacje ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Polskie wody morskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Mapy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Łączność. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Zgłoszenia wejścia i wyjścia . . . . . . . . . . . . .14
Prognozy pogody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
„Wiadomości Żeglarskie”. . . . . . . . . . . . . . . .16
Ostrzeżenia nawigacyjne . . . . . . . . . . . . . . . .17
Strefy zamykane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Morskie służby ratownicze. . . . . . . . . . . . . . .21
Morska Służba Asysty Telemedycznej TMAS . .22
Urzędy morskie a opłaty w portach . . . . . . . .22
z 2. Zalew Szczeciński . . . . . . . . . . . . . . . 23
Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Przystanie centralnej części zalewu . . . . . . . .26
Nowe Warpno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Trzebież. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Kopice. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Gąsierzyno. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Stepnica – port. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Stepnica – Kanał Młyński . . . . . . . . . . . .35
Jezioro Wicko i Archipelag Starej Świny . . . . .36
Informacje ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Lubin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Wapnica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Zalesie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
Łunowo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Karsibór – Marina. . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Karsibór – Rybaczówka . . . . . . . . . . . . . .43
Cieśnina Dziwna i Zalew Kamieński . . . . . . . .44
Opis ogólny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
z 3. Szczecin, Odra i jezioro Dąbie . . . . . . . 53
Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Miasto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Szlak z zalewu do Szczecina . . . . . . . . . . . . .57
Przystanie nad Odrą . . . . . . . . . . . . . . . .58
Wyspa Grodzka (North East Marina) . . . . .58
Bulwary Gdyński i Piastowski. . . . . . . . . .59
Gocław . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Skolwin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Police . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
Przystanie nad jeziorem Dąbie . . . . . . . . . . . .63
Pogoń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Marina Club . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
AZS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
LOK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
Centrum Żeglarskie . . . . . . . . . . . . . . . .67
Camping Marina PTTK. . . . . . . . . . . . . .69
HOM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Zakątki Wodne . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70
Lubczyna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
Szczecin – sklepy i usługi . . . . . . . . . . . . . . .74
z 4. Porty otwartego morza . . . . . . . . . . . . 75
Świnoujście. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Basen Północny . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Cztery Wiatry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
Dziwnów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Dziwnów – POLMAX. . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Mrzeżyno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Dźwirzyno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
Kołobrzeg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87
Darłowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90
Ustka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Rowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Łeba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Władysławowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
z 5. Zatoka Gdańska. . . . . . . . . . . . . . . . 103
Wstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
Porty od Helu do Sopotu . . . . . . . . . . . . . . .106
Hel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Jastarnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
Kuźnica. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Puck . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Gdynia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117
Sopot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Gdańsk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
Miasto. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
Marina (Szafarnia) . . . . . . . . . . . . . . . .124
Sienna Grobla (Na Stępce). . . . . . . . . . .127
Górki Zachodnie – informacje ogólne. . . .128
Górki Zachodnie – NCŻ . . . . . . . . . . . . .129
Górki Zachodnie – AZS – Hotel Galion. . .129
Górki Zachodnie – AKM. . . . . . . . . . . . .130
Górki Zachodnie – JK im. Conrada . . . . .130
Górki Zachodnie – Delphia Yachts . . . . .131
Górki Zachodnie – JK Stoczni Gdańskiej .132
Górki Zachodnie – JKM Neptun . . . . . . .132
Tamka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Usługi żeglarskie w Górkach Zachodnich
i okolicach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .134
z 6. Między Gdańskiem a Zalewem
Wiślanym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Informacje ogólne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Szlak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Martwa Wisła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Wisła (Przekop Wisły) . . . . . . . . . . . . . .139
Szkarpawa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
Wisła Królewiecka . . . . . . . . . . . . . . . .141
Przystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
Sobieszewo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142
Błotnik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Świbno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Drewnica. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Żuławki – Szwedowo . . . . . . . . . . . . . .145
Chorążówka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
Rybina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146
Osłonka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .147
Sztutowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .148
z 7. Zalew Wiślany . . . . . . . . . . . . . . . 149
Informacje ogólne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
Głębokości i oznakowanie . . . . . . . . . . . .151
Sieci rybackie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
Poziom wody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154
Granica państwowa . . . . . . . . . . . . . . . .154
Pętla Żuławska i urząd morski. . . . . . . . .155
Przystanie zalewu . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
Kąty Rybackie . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156
Suchacz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
Nadbrzeże . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .159
Krynica Morska – port pasażerski . . . . . .160
Krynica Morska – port rybacki . . . . . . . .162
Tolkmicko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163
Frombork. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164
Piaski (Nowa Karczma) . . . . . . . . . . . . .166
Nowa i Stara Pasłęka . . . . . . . . . . . . . .167
Elbląg. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Miasto. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
Szlak z zalewu do Elbląga . . . . . . . . . . .172
Nowakowo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174
Elbląg – Jachtklub . . . . . . . . . . . . . . . .174
Elbląg – ZHP „Bryza” . . . . . . . . . . . . . .175
Elbląg – Stare Miasto . . . . . . . . . . . . . .176
Dodatki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Morska Służba Poszukiwania
i Ratownictwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
Skala siły wiatru i stanu morza. . . . . . . .178
Opłaty w przystaniach. . . . . . . . . . . . . .179
Bibliografi a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Skorowidz nazw geografi cznych i nazw
przystani. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Od autora
Szanowny Czytelniku, przewodnik, który trzymasz w ręku, został napisany, aby ułatwić rekreacyjną
żeglugę po polskich wodach morskich. Ma być uzupełnieniem urzędowych publikacji nawigacyjnych,
przede wszystkim map.
W książce znajdują się opisy 81 przystani polskiego wybrzeża, począwszy od Nowego Warpna na Zalewie
Szczecińskim tuż przy granicy niemieckiej, poprzez akwen Szczecina, porty otwartego morza i Zatokę
Gdańską, aż po Nową i Starą Pasłękę na Zalewie Wiślanym, kilometr od granicy rosyjskiej. Prezentowane
są plany portów oraz zdjęcia, zrobione zarówno z lotu ptaka, jak i z lądu. W przewodniku opisano szlaki
żeglarskie, warunki postoju w przystaniach, dostępną infrastrukturę, opłaty, podejście. Podano numery
telefonów, a także adresy internetowe umożliwiające kontakt z obsługą przystani, portowymi służbami
oraz okolicznymi fi rmami świadczącymi usługi dla żeglarzy. Ważną i dość rozbudowaną częścią książki
są informacje turystyczne dotyczące okolic przystani.
Opisy akwenów i przystani poprzedzono rozdziałem zawierającym informacje ogólne, w którym zostały
omówione mapy przydatne na polskim wybrzeżu Bałtyku, procedury łączności, obowiązki i obyczaje
związane ze zgłoszeniami wejścia do portów i wyjścia z nich, prognozy pogody, ostrzeżenia nawigacyjne,
„Wiadomości Żeglarskie”, służby ratownicze i medyczne.
Podstawą prezentowanych informacji nawigacyjnych są dane udostępnione przez Biuro Hydrografi czne
Marynarki Wojennej – instytucję, która z urzędu jest odpowiedzialna za opracowanie i publikację polskich
pomocy nautycznych. Przy opracowywaniu tekstu przewodnika wykorzystałem mapy, Locję Bałtyku,
Spis radiostacji nautycznych, Spis świateł i sygnałów nawigacyjnych oraz publikowane co tydzień
„Wiadomości Żeglarskie”. Zapoznałem się również z wieloma innymi opracowaniami, stworzonymi przez
różne osoby i organizacje, których lista przedstawiona jest w „Bibliografi i”.
Wszystkie podawane informacje weryfi kuję jednak w oparciu o własne doświadczenia i obserwacje.
Sezony żeglarskie 2016 i 2017 w całości poświęciłem na spenetrowanie polskiego wybrzeża. Byłem
wszędzie. Do większości miejsc dopłynąłem własnym jachtem, do kilku innych dotarłem lądem. Dane
zebrane w trakcie letnich rejsów sprawdzałem i uaktualniałem do chwili oddania przewodnika do druku.
Najważniejsze kryteria doboru informacji to zgodność ze stanem faktycznym oraz żeglarska użyteczność.
Wątpliwości wyjaśniałem w dyskusjach z żeglarzami dobrze znającymi lokalne warunki, a także
z gospodarzami przystani i przedstawicielami służb.
Mam nadzieję, że książka ta okaże się przydatna zarówno dla morskiego nowicjusza, jak i bałtyckiego
wygi. Przygodę z Bałtykiem zaczynałem w 2005 r. – a więc niezbyt dawno. Pamiętam, co mnie wtedy
dziwiło, co było trudne, jakie informacje były potrzebne. Ufam, że czytelnik znajdzie w książce odpowiedzi
na pytania, pojawiające się przy pierwszych krokach z Mazur na morze, lub przy ostrożnym wyjściu na
szersze wody z Zalewu Szczecińskiego i Wiślanego. Opisy wód i przystani obydwu zalewów posłużą
również tym żeglarzom, którzy o wyjściu na otwarty Bałtyk na razie nie myślą.
Znawca Bałtyku natomiast być może uzna, że użyteczna jest pozycja, która zbiera w jednym miejscu
i porządkuje wszystkie dostępne informacje. Lokalny ekspert zechce porównać opisy znanych mu
doskonale akwenów z własnymi obserwacjami. Liczę, że wynik tego porównania wypadnie korzystnie dla
przewodnika i skłoni do użycia go w rejsach w bardziej odległe regiony polskiego wybrzeża.
W pracy nad tekstem i ilustracjami wykorzystałem doświadczenia zebrane przy pisaniu poprzedniej
książki – przewodnika po południowej części wybrzeża Szwecji (Południowa Szwecja. Przewodnik dla
żeglarzy, Alma-Press 2015). Impuls do zajęcia się polskim wybrzeżem dały mi kontakty z czytelnikami tej
wcześniejszej pozycji – niejednokrotnie zwracano mi uwagę na brak podobnego przewodnika po polskim
wybrzeżu. Pytano, dlaczego opisuję stosunkowo odległe rejony, zamiast zająć się bliższymi okolicami.
Nadrabiam więc zaległość i wierzę, że czytelnicy tamtej książki uznają, iż sposób prezentacji oraz dobór
materiału w Polskim Wybrzeżu Bałtyku jest ulepszoną wersją podejścia zastosowanego w Południowej
Szwecji.
Do zobaczenia na Bałtyku!
Marcin Palacz, s/y „Lotta”, Warszawa, styczeń 2018
Podziękowania
Wiele osób przyczyniło się do powstania tej książki. Wszystkim, również tym, których tu nie jestem
w stanie wymienić, należą się wyrazy mojej wdzięczności.
Andrzejowi Remiszewskiemu, prezesowi Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych, na którego spadła
trudna rola pierwszego czytelnika bardzo niedopracowanego jeszcze tekstu, dziękuję za wiele poprawek
i podpowiedzi.
Agacie Trzasce dziękuję za pomoc i towarzystwo przy penetrowaniu żeglarskich zakamarków Szczecina.
Rafałowi Wrzochołowi – za czytanie i liczne uwagi, formułowane mimo uparcie artykułowanego
mniemania, że nie są przydatne. Mylisz się, Rafale, a Twój żeglarski blog rawonsails.blogspot.com
wchłaniam namiętnie.
Teresie i Wieśkowi Cybulskim – za szczegółowe uwagi do całego tekstu, informacje o Gdyni i troskę.
Józefowi Ścigale – za przeczytanie tekstu, poprawki, spotkania, pomoc, wymianę doświadczeń.
Adamowi Wojciechowskiemu – za poprawki do części o Szczecinie i Zalewie Szczecińskim, a także za
listopadowe sprawdzanie w naturze charakterystyk świateł oraz poszukiwania szkutnika.
Krzyśkowi Kiljańskiemu – za wysiłek włożony w studiowanie nudnego opracowania żeglarskiego i wiele
poprawek.
Wydawcy, Adamowi Widmańskiemu – za świetną współpracę, szczególnie za opinię, że ma powstać
„locja”, za zaangażowanie, dyskusje, otwartość na autorskie pomysły (w pewnych granicach) oraz
twórczy wkład w tekst, ilustracje i szatę grafi czną.
Joannie Reniger – za wielomiesięczną współpracę, cierpliwość i grafi czne opracowanie planów.
Marzenie Piłko – za makietę, okładkę, skład, współpracę przy drugiej już książce, profesjonalizm oraz
wiele cennych uwag.
Agnieszce Betlejewskiej – za skrupulatną redakcję i korektę planów.
Janowi Żuk-Widmańskiemu – za wysiłek włożony w pozyskanie zdjęć lotniczych.
Annie Czech i Paulinie Potrykus Woźniak – za korektę tekstu.
Szefostwu Biura Hydrografi cznego Marynarki Wojennej dziękuję za życzliwe potraktowanie
zaskakującego wniosku o zgodę na wykorzystanie danych, a także za czas poświęcony na zapoznanie
się z zamierzeniami autora.
Za informacje i odpowiedzi na pytania dziękuję gospodarzom przystani żeglarskich, bosmanom
i ofi cerom kapitanatów portów, funkcjonariuszom Straży Granicznej oraz pracownikom Morskiej Służby
Poszukiwania i Ratownictwa.
Od kilku lat regularnie zaglądam na dwa żeglarskie fora internetowe: sailforum.pl i forum.zegluj.net.
Nic, co jest żeglarsko istotne, nie przechodzi tam niezauważone. Forumowiczom, być może
nieświadomym, że za moimi dociekliwymi pytaniami stoi praca nad książką, dziękuję za odpowiedzi,
wyjaśnianie wątpliwości, a także publikowanie niezliczonych informacji – Wasz udział jest nieoceniony.
Agacie, Karolinie, Krzyśkowi i Szymonowi dziękuję za cappuccio, doping, opinie i wsparcie wyrażane
choćby pytaniem „Tata, jak przewodnik?”. Dumny dziadek dedykuje tę książkę Igorowi i Małgosi, którzy
rozpoczęli swe rejsy w trakcie prac nad przewodnikiem.
Pamiętajmy Tomka Wolniarskiego, kapitana pierwszego rejsu „Lotty” do Polski, oraz Tomka „Apacza”
Łangowskiego, który w tymże rejsie i później na Zatoce, wskazując na zamglony horyzont, uczył mnie:
„tam są Górki, a tam Gdynia”.
Marcin Palacz
1.
Informacje ogólne
Polskie wody morskie
Polskie wybrzeże Bałtyku ma ponad 400 km dłu-
gości. Długość granicy polskiego morza terytorial-
nego to dokładnie 238 Mm (440 km). Morze te-
rytorialne jest formalnie częścią terytorium kraju,
jego granica jest więc również granicą państwową.
Na odcinku od Świnoujścia do cypla Półwyspu
Helskiego przebiega ona w odległości 12 Mm
od wybrzeża. Wyjątkiem od tej reguły jest wą-
ski korytarz przy granicy z wodami niemieckimi,
rozciągnięty na północ wzdłuż toru podejściowe-
go do Świnoujścia. Na Zatoce Gdańskiej granica
(cid:52)(cid:59)(cid:56)(cid:38)(cid:36)(cid:43)(cid:34)
(cid:44)(cid:66)(cid:83)(cid:77)(cid:84)(cid:73)(cid:66)(cid:78)(cid:79)
(cid:44)(cid:66)(cid:83)(cid:77)(cid:84)(cid:76)(cid:83)(cid:80)(cid:79)(cid:66)
(cid:18)(cid:17)
(cid:19)(cid:17)
(cid:19) (cid:17)
(cid:18)(cid:17)
(cid:35)(cid:48)(cid:51)(cid:47)(cid:41)(cid:48)(cid:45)(cid:46)
(cid:37)(cid:34)(cid:47)(cid:42)(cid:34)
(cid:18)
(cid:17)
(cid:19) (cid:17)
(cid:84) (cid:81)
(cid:66) (cid:79)(cid:74)(cid:150)(cid:1)(cid:68) (cid:91) (cid:199) (cid:121) (cid:195)(cid:1) (cid:88) (cid:90)(cid:144)(cid:150) (cid:68) (cid:91) (cid:79) (cid:70)(cid:75)(cid:1)
(cid:84)(cid:85)(cid:83)(cid:70)(cid:71)(cid:90)(cid:1)(cid:70) (cid:76) (cid:80) (cid:79) (cid:80)
(cid:80)(cid:83)(cid:79) (cid:66)(cid:1)(cid:91)
(cid:78) (cid:74)(cid:68) (cid:91) (cid:79) (cid:70)(cid:75)
(cid:37)
(cid:37)(cid:124)(cid:88)(cid:74)(cid:83)(cid:91)(cid:90)(cid:79)(cid:80)
(cid:44)(cid:80)(cid:144)(cid:80)(cid:67)(cid:83)(cid:91)(cid:70)(cid:72)
(cid:46)(cid:83)(cid:91)(cid:70)(cid:156)(cid:90)(cid:79)(cid:80)
(cid:18) (cid:17)
(cid:37)(cid:91)(cid:74)(cid:88)(cid:79)(cid:208)(cid:88)
(cid:44)(cid:66)(cid:78)(cid:74)(cid:70)(cid:206)
(cid:49)(cid:80)(cid:78)(cid:80)(cid:83)(cid:84)(cid:76)(cid:74)
(cid:56)(cid:80)(cid:77)(cid:74)(cid:79)
(cid:54)(cid:83)(cid:91)(cid:150)(cid:69)(cid:1)(cid:46)(cid:80)(cid:83)(cid:84)(cid:76)(cid:74)
(cid:88)(cid:1)(cid:52)(cid:91)(cid:68)(cid:91)(cid:70)(cid:68)(cid:74)(cid:79)(cid:74)(cid:70)
(cid:52)(cid:85)(cid:70)(cid:81)(cid:79)(cid:74)(cid:68)(cid:66)
(cid:106)(cid:88)(cid:74)(cid:79)(cid:80)(cid:86)(cid:75)(cid:121)(cid:68)(cid:74)(cid:70)
(cid:47)(cid:80)(cid:88)(cid:70)(cid:1)
(cid:56) (cid:66)(cid:83)(cid:81)(cid:79)(cid:80)
(cid:53)(cid:83)(cid:91)(cid:70)(cid:67)(cid:74)(cid:70)(cid:156)
(cid:52)(cid:91)(cid:68)(cid:91)(cid:70)(cid:68)(cid:74)(cid:79)
(cid:45)(cid:86)(cid:67)(cid:68)(cid:91)(cid:90)(cid:79)(cid:66)
(cid:48)(cid:35)(cid:52)(cid:59)(cid:34)(cid:51)(cid:58)(cid:1)(cid:46)(cid:48)(cid:51)(cid:52)(cid:44)(cid:42)(cid:38)
(cid:70) (cid:75)
(cid:79)
(cid:91)
(cid:78) (cid:74) (cid:68)
(cid:80)
(cid:79)
(cid:80)
(cid:76)
(cid:19)
(cid:17)
(cid:70) (cid:75)(cid:1) (cid:84) (cid:85)(cid:83) (cid:70) (cid:71) (cid:90) (cid:1) (cid:70)
(cid:79)
(cid:91)
(cid:68)
(cid:90) (cid:144) (cid:150)
(cid:66) (cid:1) (cid:88)
(cid:79) (cid:74) (cid:68)
(cid:72) (cid:83) (cid:66)
(cid:83) (cid:70) (cid:71) (cid:66) (cid:1) (cid:81) (cid:83) (cid:91) (cid:90) (cid:77) (cid:70) (cid:72) (cid:144) (cid:66)
(cid:84) (cid:85)
(cid:19) (cid:17)
(cid:128)(cid:70)(cid:67)(cid:66)
(cid:18) (cid:17)
(cid:56)
(cid:47)
(cid:52)
(cid:38)
(cid:56)(cid:144)(cid:66)(cid:69)(cid:90)(cid:84)(cid:144)(cid:66)(cid:88)(cid:80)(cid:88)(cid:80)
(cid:44)(cid:86)(cid:124)(cid:79)(cid:74)(cid:68)(cid:66)
(cid:43)(cid:66)(cid:84)(cid:85)(cid:66)(cid:83)(cid:79)(cid:74)(cid:66)
(cid:18)(cid:17)
(cid:49)(cid:86)(cid:68)(cid:76)
(cid:41)(cid:70)(cid:77)
(cid:19)
(cid:17)
(cid:40)(cid:69)(cid:90)(cid:79)(cid:74)(cid:66)
(cid:52)(cid:80)(cid:81)(cid:80)(cid:85)
(cid:54)(cid:83)(cid:91)(cid:150)(cid:69)(cid:1)(cid:46)(cid:80)(cid:83)(cid:84)(cid:76)(cid:74)
(cid:88)(cid:1)(cid:40)(cid:69)(cid:90)(cid:79)(cid:74)
(cid:40)(cid:69)(cid:66)(cid:206)(cid:84)(cid:76)
(cid:45)(cid:38)(cid:40)(cid:38)(cid:47)(cid:37)(cid:34)(cid:27)
(cid:53)(cid:80)(cid:77)(cid:76)(cid:78)(cid:74)(cid:68)(cid:76)(cid:80)
(cid:38)(cid:77)(cid:67)(cid:77)(cid:150)(cid:72)
(cid:81)(cid:83)(cid:91)(cid:90)(cid:84)(cid:85)(cid:66)(cid:206)(cid:1)(cid:156)(cid:70)(cid:72)(cid:77)(cid:66)(cid:83)(cid:84)(cid:76)(cid:66)
(cid:78)(cid:80)(cid:83)(cid:84)(cid:76)(cid:74)(cid:70)(cid:1)(cid:88)(cid:80)(cid:69)(cid:90)(cid:1)(cid:88)(cid:70)(cid:88)(cid:79)(cid:199)(cid:85)(cid:83)(cid:91)(cid:79)(cid:70)
(cid:19)
(cid:20)(cid:19)
(cid:21)(cid:19)
(cid:80)(cid:76)(cid:79)(cid:72)(cid:3)(cid:80)(cid:82)(cid:85)(cid:86)(cid:78)(cid:76)(cid:72)
(cid:51)(cid:80)(cid:88)(cid:90)
(cid:54)(cid:84)(cid:85)(cid:76)(cid:66)
(cid:37)(cid:66)(cid:83)(cid:144)(cid:80)(cid:88)(cid:80)
(cid:19)(cid:17)
(cid:54)(cid:83)(cid:91)(cid:150)(cid:69)(cid:1)(cid:46)(cid:80)(cid:83)(cid:84)(cid:76)(cid:74)(cid:1)
(cid:88)(cid:1)(cid:52)(cid:144)(cid:86)(cid:81)(cid:84)(cid:76)(cid:86)
Pobierz darmowy fragment (pdf)