Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00053 007466 12440636 na godz. na dobę w sumie
Ponadczasowe strony internetowe - książka
Ponadczasowe strony internetowe - książka
Autor: Liczba stron: 384
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-4453-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> webmasterstwo >> funkcjonalność stron
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Książka o tym, w jaki sposób wykonać stabilne, elastyczne układy witryn, które sprostają każdemu wyzwaniu technologicznemu.

Pamiętasz, kto to jest 'typowy użytkownik'? To ktoś, kto korzysta z komputera stacjonarnego lub laptopa. Pojawiła się jednak nowa generacja urządzeń podłączonych do internetu - smartfony, tablety, a nawet telewizory. Postawiony wobec takiej zmiany, typowy użytkownik musi odejść do lamusa. Dziś projektowanie witryn internetowych zapewniających satysfakcjonującą jakość użytkowania oznacza wymyślanie rozwiązań dla wielu różnych urządzeń i usług, a dodatkowo przygotowywanie się na nadejście nowych technologii i oczekiwań.

Niniejsza książka zawiera wyczerpujący opis wszystkich czynników wpływających na projektowanie witryn internetowych w ciągle zmieniającym się środowisku i ułatwia wykonanie solidnych, elastycznych oraz stabilnych projektów. Nagradzany twórca witryn internetowych, Alexander Dawson, opisuje nowy sposób myślenia o projektowaniu serwisów WWW. W trakcie lektury dowiesz się, jak tworzyć strony internetowe, które będą dobrze współdziałać z różnymi urządzeniami, i poznasz pięć najważniejszych zasad wszechstronności. Ponadto odbędziesz podróż w przyszłość i sprawdzisz, co może ona przynieść. Strony 3D, personalizacja, interoperacyjność to terminy, które już teraz pukają do naszych drzwi. Nie przegap swojej szansy na sukces. Zdobądź tę książkę, a wraz z nią swoje cele!

W książce przeczytasz o:

Wyjątkowy podręcznik poświęcony najnowszym technikom projektowania stron WWW!


Alexander Dawson - zdobywający nagrody pisarz i profesjonalista do spraw projektowania witryn internetowych, z więcej niż dziesięcioletnim doświadczeniem w branży. Prowadzi firmę konsultingową, pisze na temat rozwiązań internetowych, a w wolnym czasie pomaga rozwijać się innym.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 ROzDzIAł 1 Ponadczasowe techniki przetrwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23 Zrozumieć środowisko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Prawda dotycząca terminologii. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Mity w projektowaniu witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Mit nr 1 — szata graficzna może być perfekcyjna co do piksela . . . . . . . . . . . . . 26 Mit nr 2 — projekt szaty graficznej można traktować jako dzieło ukończone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Mit nr 3 — projekt witryny jest kuloodporny i ponadczasowy . . . . . . . . . . . . . . 27 Mit nr 4 — walidacja zapewnia jakość i zgodność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Mit nr 5 — nowsze, lepsze, czyli więcej i na bogato . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Mit nr 6 — dostosowywanie się do statystycznego użytkownika lub urządzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Nadążanie za użytkownikami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Planowanie, czyli zapewnienie witrynie sukcesu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Określanie wymagań projektu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Określanie celów przy unikaniu pułapek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Planowanie z uwzględnieniem implementacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Nauka dostosowywania się i ewoluowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Wykorzystanie nowych technologii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Rozwiązania zapewniające udaną szatę graficzną. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Pierwsze pytanie — potrzeba lub jej brak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Drugie pytanie — sztywny lub elastyczny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Trzecie pytanie — dynamiczny lub statyczny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Czwarte pytanie — wewnętrzne kontra zewnętrzne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Piąte pytanie — zmiana wyglądu lub dostosowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Szóste pytanie — aplikacja lub witryna internetowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Nie tylko szata graficzna — aspekty biznesowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Rozwiązywanie problemów ze zgodnością. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Testowanie z uwzględnieniem solidnych urządzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Dbanie o obsługę klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Internetowe witryny — test na dopasowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 SPIS TREśCI 7 ROzDzIAł 2 Pięć zasad wszechstronności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Witryny są jak cebule. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Poziom pierwszy — elegancki układ graficzny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Rozpoczynanie eleganckiej degradacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Uzasadnienie stosowania eleganckiej degradacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Zagadnienie zgodności — elegancki wygląd. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Poziom drugi — projektowanie progresywne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Progresywna poprawa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Uzasadnienie stosowania projektowania progresywnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Zagadnienie zgodności — projektowanie progresywne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Poziom trzeci — projektowanie adaptacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Adaptacyjne ścieżki do degradacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Uzasadnienie stosowania projektowania adaptacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Poziom czwarty — projektowanie elastyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Projektowanie elastyczne — historia miłosna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Uzasadnienie stosowania projektowania elastycznego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Poziom piąty — projektowanie reaktywne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Witryny reaktywne, czyli coś więcej niż zachowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Filozofie internetu reaktywnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Wszechstronność do potęgi piątej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 ROzDzIAł 3 Projektowanie na komputery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83 Poznać wyzwanie — zgodność. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Komputer stacjonarny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Laptop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Netbooki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Nettopy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Praktyczne rozwiązania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 8 PONADczASOWE STRONY INTERNETOWE ROzDzIAł 4 Wspomaganie mobilności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 Korzyści z mobilności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Tablet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Smartfony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Telefon komórkowy z dodatkowymi funkcjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Czytniki książek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 PDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Zegarek na rękę. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 ROzDzIAł 5 Ewolucja w stronę rozrywki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119 Internet w salonie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Telewizor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Konsola do gier. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Przenośne konsole do gier . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Odtwarzacz multimedialny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Przystawki STB. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 SPIS TREśCI 9 ROzDzIAł 6 Samochody i sprzęt AGD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137 Przygotowanie na rzeczywistość jak ze snów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Gadżety osadzane. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Urządzenia podłączone do internetu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Transport . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Dobra fizyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 ROzDzIAł 7 Projektowanie dla urządzeń wejściowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151 Wskaż i kliknij!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Urządzenie wskazujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Touchpad. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Klawiatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Pilot zdalnego sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Mikrofon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Obraz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Skaner. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 10 PONADczASOWE STRONY INTERNETOWE Inne narzędzia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 ROzDzIAł 8 Projektowanie dla urządzeń wyjściowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175 Cyfrowe oczy i uszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Wyświetlacz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Projektor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 E Ink. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Głośniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Drukarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 ROzDzIAł 9 Wpływ środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .193 Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Komponenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Łączność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Przepustowość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 SPIS TREśCI 11 ROzDzIAł 10 Wpływ systemów operacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .205 Wewnątrz powłoki systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Graficzny interfejs użytkownika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Kontrolki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Powiązania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Czcionki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Kolory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Bezpieczeństwo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 ROzDzIAł 11 Projektowanie oprogramowania w szczegółach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .225 Otrzymasz to, co zakodujesz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Systemy CMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Edytory wizualne (WYSIWYG) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Fragmenty kodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Kreatory. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 12 PONADczASOWE STRONY INTERNETOWE ROzDzIAł 12 Polubić przeglądarkę internetową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .241 Okno na internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Trident . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Gecko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 WebKit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Presto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Przeglądarki dla urządzeń przenośnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Przeglądarki pośredniczące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Alternatywy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 ROzDzIAł 13 zapewnienie użytecznych modułów dodatkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .263 Interaktywność na zasadzie Plug-and-Play . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Moduły dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Rozszerzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Multimedia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 SPIS TREśCI 13 ROzDzIAł 14 Aplikacje wykorzystujące treść witryn internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .277 Przeglądanie bez przeglądarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Narzędzia zmieniające format treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Aplikacje i widgety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Narzędzia wspomagające osoby niepełnosprawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Rzeczywistość rozszerzona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 ROzDzIAł 15 Konsekwencje kodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .293 Zgodność kodu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 HTML i XHTML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 JavaScript. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 WML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Metadane. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Niestandardowy kod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 14 PONADczASOWE STRONY INTERNETOWE ROzDzIAł 16 zależność od innych producentów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .313 Najsłabsze ogniwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Zasoby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Rozwiązania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Frameworki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324 ROzDzIAł 17 Rozmowy o projektowaniu witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .327 Sztuka spokojnego starzenia się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Architektura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Treść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Układ graficzny witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 Iteracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 ROzDzIAł 18 zabawa z futurystycznymi funkcjonalnościami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .343 Narzędzia jutra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Efekty wizualne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Interoperacyjność. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 SPIS TREśCI 15 Personalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353 ROzDzIAł 19 Armia robotów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .355 Ludzie i maszyny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356 Wyszukiwarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Sieci społecznościowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 Narzędzia do automatyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365 Weryfikacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367 ROzDzIAł 20 czynnik ludzki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369 Kwestia bycia człowiekiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370 Warunki fizyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 Wyzwania intelektualne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376 Czynniki emocjonalne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379 Oczekiwania społeczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379 Rozwiązania praktyczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380 Najlepsze praktyki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381 SKOROWIDz 382 5 Ewolucja w stronę rozrywki Projektowanie dla najnowszej generacji sprzętu z dostępem do internetu 120 PONADczASOWE STRONY INTERNETOWE ElEKTRONIKA uŻYTKOWA, a w szczególności rozrywkowa zaczyna trząść interne- tem. Choć obecnie żyjemy w erze rewolucji smartfonowej, można już powiedzieć, że elek- tronika rozrywkowa, na przykład ogromne telewizory, dołącza do zestawu urządzeń z do- stępem do internetu. W rozdziale przyjrzymy się przede wszystkim urządzeniom, które weszły na rynek, a także sposobom zapewnienia, by tworzona szata grafi czna witryn była z nimi zgodna. Internet w salonie W ostatnich latach mocno zmienił się profi l korzystania z witryn internetowych i ogólnie internetu. Projektanci martwili się przede wszystkim wpływem urządzeń mobilnych na sposoby przeglądania witryn, ale w międzyczasie rosła inna siła związana z urządzenia- mi rozrywkowymi. Zalety udostępnienia internetu i związanej z nim wielogodzinnej roz- rywki w salonie są łatwe do zauważenia, zwłaszcza że wiele urządzeń stosuje bardzo proste w obsłudze interfejsy użytkownika. Gdy ktoś myśli o internetowej telewizji, być może rozważa wczesne eksperymenty takie jak MSN WebTV lub tryb gry wieloosobowej w konsolach do gier. Witryny i usługi będą przeglądane na takich urządzeniach (konsole do gier i przystawki STB działają jak systemy pośredniczące, zapewniając dostęp do internetu tym, którzy nie chcą zmieniać swojego te- lewizora). Z drugiej strony, z powodu wysokiego kosztu popularyzacja telewizorów z do- stępem do internetu nie przebiega w imponującym tempie, ale zwiększają się również wy- magania stawiane urządzeniom — HD, 3D oraz dostęp do aplikacji internetowych to nie- rzadko jedne z pierwszych funkcjonalności sprawdzanych na liście cech produktu. Wskazówka Urządzenia elektroniki użytkowej mają wielkie trudności zodpowiednią interakcją, wszczególności wodniesieniu do złożonych układów gra‚ cznych witryn. Zapewnienie większych obszarów klikania, łatwości poruszania się po witrynie przyciskami strzałek izmniejszenie potrzeby przewijania strony WWW pomogą użytkownikom wkorzystaniu zinternetu wtelewizorze. Potencjalne problemy w zgodności nie wynikają najczęściej z tego, że urządzenia multi- medialne są diametralnie różne, bo sprzętowo różnice nie są znaczące. Problemy dotyczą tak naprawdę starszych urządzeń, częstości aktualizacji ich oprogramowania i czasem błę- dów w oprogramowaniu. Nie zanosi się na to, by sytuacja miała się diametralnie zmienić, bo inaczej niż w przypadku telefonów komórkowych proces aktualizacji oprogramowa- nia konsol do gier i przystawek STB jest mocno uzależniony od producenta. Do problemu starszych urządzeń (granie w stare gry na starej konsoli może odbywać się nawet dekady po jej premierze) dochodzi jeszcze jakość przeglądarek internetowych i nietypowe urzą- dzenia wejściowe. ROzDzIAł PIąTY EWOLUCJA W STRONę ROZRYWKI 121 Urządzenia telewizyjne z dostępem do internetu, choć nie są obecnie ustandaryzowane, z pewnością na stałe zagoszczą w internetowym krajobrazie. Tego rodzaju sprzęt najczę- ściej kusi osoby chcące mieć łatwy dostęp do treści na żądanie bez potrzeby kupowania lub uruchamiania komputera (bo zwiększa się użyteczność telewizora). Warto pamiętać, że ta technologia istnieje już dziś i „wcześniej czy później” stanie się standardem jako część stop- niowej aktualizacji sprzętu elektronicznego! Gdy internet pojawi się w wielu rozrywkowych gadżetach, a sama technologia dojrzeje, od- wiedzający będą korzystać z Twoich witryn w jeszcze bardziej nietypowych sytuacjach niż dawniej. Jeśli wykonane strony WWW będą elastyczne i przyjazne dla każdej platformy, witryna uzyska znacznie większą szansę przyciągnięcia osób wykorzystujących nowe me- dium. Nowa rzesza nietypowych urządzeń podłączonych do internetu pokazuje, że choć wiele osób traktuje projektowanie elastyczne jako sposób na urządzenia przenośne, tak na- prawdę ułatwia ono tworzenie kodu również dla bardziej niszowych urządzeń. Dostęp do internetu z konsoli PS3 Wyobraź sobie, że jeden z odwiedzających witrynę idzie do sklepu i kupuje popularną konsolę do gier Sony PlayStation 3. Poza wykorzystaniem jej do grania i oglądania filmów (dzięki wbudowanemu odtwarzaczowi Blu-ray) postanawia w pewnym momencie spraw- dzić, co nowego słychać na jego ulubionej witrynie. Być może umieściłeś nowe wideo lub prezentację; być może napisałeś interesujący artykuł; może właśnie relacjonujesz na żywo imprezę! Każdy z powodów będzie dobry — od kilku lat większość konsol do gier ma wbu- dowane przeglądarki internetowe. Po uruchomieniu przeglądarki wbudowanej w PS3 i wpisaniu adresu WWW (co może nie być łatwe, jeśli nie ma się fizycznej klawiatury) pierwszym problemem okaże się szata graficzna witryny, która prawdopodobnie jest przygotowana z myślą o komputerze osobi- stym. Niewiele istniejących witryn przewiduje oglądanie ich na ekranie telewizora (a nie na ekranie monitora, smartfonu lub tabletu), co oznacza, że układ graficzny o stałej szero- kości będzie prezentował się raczej kiepsko. Co więcej, wiele konsol nie posiada najlepszej jakości lub najnowszych przeglądarek, więc nie zawsze można liczyć na obsługę najnow- szych standardów. Odwiedzający korzystający z telewizora lub konsoli mogą mieć poważne problemy z wpro- wadzaniem tekstu, jeśli korzystają tylko i wyłącznie z pilota lub kontrolera. Co więcej, nie- które kontrolery, dżojstiki lub systemy takie jak Microsoft Kinect mogą byś szczególnie trudne w obsłudze. W takiej sytuacji formularz rejestracyjny może być prawdziwą drogą przez mękę. Na telewizorze o przekątnej 40 cali witryna może skalować się w nietypowy sposób lub oferować obrazy o zbyt niskiej jakości. Nie wszystkie problemy tego rodzaju trzeba poprawiać natychmiast, ale warto się nad nimi zastanowić. 122 PONADczASOWE STRONY INTERNETOWE Telewizor Możliwość przeglądania internetu na ekranie telewizora (patrz rysunek 5.1) nie jest naj- nowszym wymysłem. Już w  latach 90. XX wieku MSN zaoferowało produkt o  nazwie WebTV, umożliwiający korzystanie z przeglądarki internetowej na specjalnym telewizorze (wykorzystując zmodyfikowaną wersję przeglądarki Internet Explorer). Choć samego pro- duktu nie można już kupić, nadal funkcjonuje w niektórych domach. Nowoczesne telewi- zory, w odróżnieniu od WebTV, oferują widgety dostosowane do standardów przeglądarki i narzędzia ułatwiające korzystanie z internetu. Nowe telewizory nareszcie oferują funk- cje internetowe na tyle przygotowane, że użytkownicy rzeczywiście chcą z nich korzystać. Rysunek 5.1. Telewizor to dobre rozwiązanie dla nowicjuszy, bo pozwala zasmakować w internecie bez wydawania pieniędzy na komputer Poniższe listy wymieniają zależne od oprogramowania elementy i niektóre najczęściej spo- tykane problemy. Elementy: Potencjalne problemy: tak zwane Smart TV, telewizory hybrydowe, WebTV (MSN). oglądanie z dużej odległości, funkcje niestandardowe, nieefektywne wykonywanie zadań. ROzDzIAł PIąTY EWOLUCJA W STRONę ROZRYWKI 123 Rozwiązania praktyczne Różnice w wielkości ekranu to jeden z charakterystycznych aspektów telewizji. Kupowany telewizor może mieć od 10 do 100 cali (a nawet więcej, jeśli ma się do wydania sporo pie- niędzy). Nawet jeśli witryna potrafi sobie poradzić z wyświetlaniem na ogromnym ekranie, to czy uwzględnia możliwość oglądania treści ze sporej odległości? Telewizory najczęściej mają niższą lub co najwyżej jednakową rozdzielczość wyświetlacza jak monitory, więc nie zawsze można założyć, że wszystko zadziała idealnie i będzie wygodne w użyciu. Większość osób korzystających z komputera ustawia monitor nie dalej niż metr od siebie, więc doskonale widzi wszystkie, nawet najdrobniejsze szczegóły. Nie dzieje się tak w przy- padku telewizora, szczególnie o dużej przekątnej ekranu, bo oglądający siedzą w sporej odległości, co ułatwia objęcie wzrokiem całego obrazu i zmniejsza zmęczenie oczu. Aby dowiedzieć się, jak odbiorcy będą przeglądać witrynę, siadaj w różnych odległościach od ekranu lub pod różnym kątem. Jeśli tekst stanie się słabo czytelny, zwiększ rozmiar stoso- wanej czcionki. Innym aspektem wartym rozważenia w przypadku telewizorów jest możliwość pojawienia się różnych nietypowych funkcji wpływających na witrynę. Bardzo często w świecie elek- troniki użytkowej zdarza się, że fi rma chce czymś błysnąć. Wystarczy popatrzeć, co produ- cenci zwykłych telefonów komórkowych zrobili z dodatkowymi funkcjami, tworząc wersje telefonów na każdą okazję. Innowacje niejednokrotnie wprowadzają zaburzenia w mecha- nizmach renderujących przeglądarek (na przykład MSN WebTV) lub wymuszają korzysta- nie z nietypowych aplikacji dodatkowych lub widgetów. Microsoft zaprzestał udostępniania wersji instalacyjnej emulatora WebTV, ale nadal można go pobrać zinnych witryn iwykorzystywać do testów. Instalator zgodny zsystemami Windows iMac OS X jest dostępny pod adresem http://web.archive.org/ web/20070622144935/http://developer.msntv.com/Tools/WebTVVwr.asp. Odnośnik Jeśli popatrzy się na najwcześniejszy pomysł — WebTV — łatwo zauważyć dodanie kil- ku nietypowych elementów mających ułatwić programistom i projektantom dostosowanie stron WWW do przeglądania na telewizorze. W nowoczesnych telewizorach technologie takie jak RSS i Atom są obsługiwane przez wyspecjalizowane widgety. Czasem obsługa róż- nic sprawia spore problemy, ale trzymanie się najnowszych standardów pomaga zminima- lizować liczbę niezbędnych ujednoliceń. Niejednokrotnie przeglądarki z telewizorów mają błędy również w kodzie obsługi podstawowego standardu, więc trzeba to wziąć pod uwagę! 124 PONADczASOWE STRONY INTERNETOWE Ludzie odwiedzają witryny, by wykonać określone zadania. Wykorzystanie telewizora nie zmienia tych zasad. Najważniejszym utrudnieniem w przypadku telewizorów jest mało wygodny sposób poruszania się po witrynie. Zastanów się, jak trudno wymyślić układ gra- ficzny witryny dostosowany do pilota do telewizora. Bez myszy i klawiatury (których uży- wanie zakłada się w przypadku większości witryn) powiększanie, przewijanie i klikanie wymaga sporej precyzji. Warto ułatwić to zadanie w jak największym stopniu. Radzenie sobie z  ograniczeniami sprzętowymi również wymaga przemyślenia sposobu projektowania witryny. Wielu projektantów tak mocno skupia się na idealnym wyglądzie, że zapomina o szybkości działania. Możliwość wykonania zadania w najkrótszym możli- wym czasie i przy minimalnym wysiłku to z pewnością duży plus, a badania pokazują, że odwiedzający cenią sobie takie podejście. Zapewnienie dobrze opisanego i prostego w uży- ciu (bez myszy lub innego wskaźnika) menu nawigacyjnego jest jedną z cech, które mogą zdecydować o użyteczności witryny. Najlepsze praktyki Upewnij się, że projekt witryny dobrze się skaluje (przetestuj skalowanie na popularnych stronach WWW). Postaw się w sytuacji odwiedzającego i sprawdzaj witrynę z dużej odległości od telewizora. Unikaj nietypowych funkcji oferowanych przez niektórych producentów, bo zwiększy to jedynie złożoność aplikacji. Jak zwykle testuj na możliwie wielu urządzeniach (i na emulatorze WebTV). Postaraj się zmniejszyć liczbę kliknięć lub naciskanych klawiszy niezbędnych do osiągnięcia wybranego miejsca. Konsola do gier Konsole do gier takie jak Nintendo Wii (patrz rysunek 5.2) dołączyły do internetowego świata, osadzając w oprogramowaniu przeglądarkę internetową (o różnym stopniu złożo- ności). Konsola nie tylko zwiększa różnorodność urządzeń wyświetlających strony WWW na ekranie telewizora, ale dodatkowo wprowadza nowe sposoby interakcji, które projek- tant musi wziąć pod uwagę. W odróżnieniu od telewizorów konsole do gier mają znacz- nie częściej aktualizowane oprogramowanie poprawiające jakość przeglądarek. Co więcej, urządzenia takie jak Nintendo Wii Wiimote umożliwiają symulację komputerowej myszy, co jeszcze bardziej ułatwia korzystanie z witryny. ROzDzIAł PIąTY EWOLUCJA W STRONę ROZRYWKI 125 Rysunek 5.2. W odróżnieniu od konsoli Xbox Nintendo Wii ma wbudowaną przeglądarkę internetową Poniższe listy wymieniają zależne od oprogramowania elementy i niektóre najczęściej spo- tykane problemy. Elementy: Potencjalne problemy: Dreamcast (Sega), PlayStation (Sony), Wii (Nintendo). nietypowe sposoby interakcji, wytyczne dotyczące interfejsu użytkownika, mechanika gry. Rozwiązania praktyczne Konsole do gier to urządzenia do zapewnienia rozrywki, a ponieważ najczęściej mają wbu- dowaną przeglądarkę internetową i są podłączone do telewizora, stanowią doskonałe drzwi do internetu. Zapewnienie, że witryna jest zgodna z konsolami do gier, wymaga znajomo- ści możliwych urządzeń wejściowych takich jak dżojstik, pad, a także kontrolery reagują- ce na gesty. Co więcej, konsole i telewizory nie radzą sobie najlepiej z przewijaniem treści. Zastanawiając się nad obsługą tych urządzeń, warto w pierwszej kolejności poznać moż- liwe różnice między platformami (część konsol stosuje przeglądarki z komputerów osobi- stych, część znane ze smartfonów). Przeglądarki wbudowane w konsole do gier szczególnie źle radzą sobie z płynnym przewijaniem, więc warto go unikać, stosując sztuczki z rozwija- niem wybranych treści. Ponieważ konsole najczęściej nie mają fizycznej klawiatury, zaleca się ograniczenie wpisywania tekstu do naprawdę niezbędnych sytuacji, pomoc przy jego wprowadzaniu (autouzupełnianie) lub wprowadzenie automatycznych sugestii, menu roz- wijanego itp. 126 PONADczASOWE STRONY INTERNETOWE Jedną z zalet wielu konsol do gier jest proponowanie sensownego interfejsu użytkowni- ka. Choć wiele interfejsów z telewizorów nie przekłada się bezpośrednio na rozwiązania znane ze standardowych komputerów (z racji dużej zależności od materiałów wideo i au- dio), projektanci mogą się wiele nauczyć o nowych oczekiwaniach odwiedzających. W za- leżności od wykorzystywanej platformy użytkownicy oczekują innych funkcji i interfejsu (dostosowanych do urządzenia). Użytkownicy telefonów komórkowych preferują rozwią- zania proste, użytkownicy konsol lubią dopracowany wygląd. Warto o tych różnicach nie zapominać. Najlepsze praktyki najlepiej poznaje się, przeglądając komponenty ifunkcje urządzenia. Odwiedź stronę http://www.sean.co.uk/a/webdesign/webdesign_for_ nintendo_ds_opera_browser.shtm, by dowiedzieć się, jak dostosować własne strony WWW do konsoli Nintendo DS. Odnośnik Zastanówmy się nad czymś prostym, a jednocześnie niezbędnym — formularzem kon- taktowym. Obecnie tak mocno przyzwyczailiśmy się do ogromnych ilości informacji, że czasem z trudem przychodzi przygotowanie czegoś naprawdę prostego i eleganckie- go. Oferując formularz kontaktowy na urządzeniach z małym ekranem lub trudnościa- mi w przewijaniu stron, rozważ podzielenie go na kilka części, by zapewnić pełną wygodę. Tego rodzaju drastyczne zmiany w zachowaniu formularza najlepiej wykonać na podsta- wie analizy nagłówka User-agent otrzymywanego w żądaniu HTTP strony. Nowoczesne gry nie są już domeną młodych mężczyzn bez przyjaciół. To nierzadko wy- darzenia społeczne angażujące całą rodzinę lub grupę znajomych (czasem tylko interneto- wych znajomych). Ponieważ internet to bardzo ekspresyjne i ułatwiające komunikację me- dium, wykorzystanie platformy telewizyjnej do ułatwienia interakcji ma sens. Dodając do witryn mechanikę gry, można łatwo dać im dodatkowy wymiar i zapewnić często powra- cającą widownię, która jest tak niezbędna do zapewnienia zysków. Przykładami mechaniki gry, która zachęca do częstej interakcji i dzielenia się informacjami z innymi, są profi le użytkownika, statystyki i systemy punktowe. Te typowe funkcje konsol do gier mogą być trywialne dla właściciela witryny, ale wiele osób nie potrafi się im oprzeć, zapewniając witrynom powracających użytkowników. Warto również rozważyć uzyskiwa- nie informacji zwrotnych, stosując narzędzia takie jak sondy, które w odróżnieniu od an- kiet nie wymagają od użytkowników mnóstwa czasu i energii. Gracze łatwo się niecierpli- wią — chcą szybko widzieć wymierne efekty. ROzDzIAł PIąTY EWOLUCJA W STRONę ROZRYWKI 127 Najlepsze praktyki Wyświetlaj treści w sposób stopniowy, by uniknąć przeciążenia informacjami. Odwiedzający oczekują interaktywności, ale upewnij się, że działa płynnie. Zastosuj na witrynie mechanikę gry, by zachęcić graczy do uruchomienia przeglądarki. Wszystkie elementy witryny muszą mieć swój cel. Jeśli go nie mają, usuń je! Przenośne konsole do gier Choć to standardowe konsole do gier szczególnie mocno przyciągają użytkowników swo- imi przeglądarkami internetowymi, produkty przenośne również zyskują w tym temacie. Niezależnie od tego, czy przegląda się zasoby internetu na urządzeniu dostarczonym przez producenta konsol (jak Nintendo DS, patrz rysunek 5.3), czy dedykowanym urządzeniu do gier producenta telefonów komórkowych (na przykład Nokia N-Gage), dostęp do in- ternetu jest najczęściej bardzo prosty. Większość urządzeń posiada przeglądarki dostoso- wane do małego ekranu i nietypowe metody wprowadzania danych sprawiające podobne problemy jak klawiatury numeryczne telefonów. Rysunek 5.3. Przenośne konsole do gier mogą być równie przyjazne dla witryn internetowych, co ich duzi bracia podłączani do telewizorów Poniższe listy wymieniają zależne od oprogramowania elementy i niektóre najczęściej spo- tykane problemy. 128 PONADczASOWE STRONY INTERNETOWE Elementy: Potencjalne problemy: 3/DS i Wii-U (Nintendo), N-Gage (Nokia), PSP (Sony). wielozadaniowość, przyjazne adresy URL, uwarunkowania regionalne. Rozwiązania praktyczne Choć standardowe konsole do gier zapewniają luksus korzystania z  ogromnych ekra- nów telewizorów, mniejsi bracia gigantów rozrywki bywają bardziej ograniczeni zarówno w kwestii wielkości ekranów, jak i jakości korzystania z witryn. Przykładem może być cho- ciażby wielozadaniowość lub też możliwość jednoczesnego otwarcia w przeglądarce wielu zakładek. Czasem witryna zakłada możliwość otwarcia obok siebie kilku okien, co w rze- czywistości może nie być dopuszczalne. Przenośne konsole do gier najczęściej stosują zasadę utrzymywania wszystkich interak- cji w jednym, spójnym oknie. Dla projektantów oznacza to mniej więcej tyle, że żądanie wywołania nowego okna lub zakładki (programowo lub w inny sposób) może po pro- stu nie zadziałać. Jeśli projektowana witryna ma działać w wielu różnych systemach, war- to unikać wszystkiego, co spowoduje potrzebę przenoszenia się między dwoma stronami w osobnych oknach. Zawsze dawaj użytkownikowi możliwość decydowania o użyciu do- datkowych okien, bo nierzadko ma to spory wpływ na funkcjonowanie urządzeń o niskiej wydajności. Wspomniałem już wcześniej o  problemach z  wprowadzaniem danych w  urządzeniach z nietypowymi metodami wejściowymi dla tekstu. Teraz chciałbym wspomnieć, jaki ma to wpływ na wpisywanie adresów URL. Programowa klawiatura ekranowa jest użyteczna, ale warto pamiętać, że najczęściej nie ma precyzji i jakości fi zycznej klawiatury. Choć sama wygoda użytkowania zależy od urządzenia, nie zaszkodzi stosować jak najkrótsze i łatwe do wpisania adresy URL. Unikaj również nietypowych znaków. Dodatkowe okna izakładki mogą spowodować trudności wkorzystaniu zurządzenia przenośnego, ale inne sposoby umieszczania stron wgłównym oknie (ramki iznaczniki iframe) również nie są zalecane, bo utrudniają obsługę całego systemu. Wskazówka ROzDzIAł PIąTY EWOLUCJA W STRONę ROZRYWKI 129 Jednym z bardziej oczywistych sposobów zapewnienia, by wpisywanie adresów URL nie okazywało się prawdziwą mordęgą, jest stosowanie przyjaznych adresów początkowych (dzięki modułowi mod_rewrite serwera Apache) nie zawierających słów, które mogłyby być modyfikowane przez system autokorekty. Co więcej, warto uważać na nazwy lokalne stosujące nietypowe znaki, bo klawiatura może być domyślnie ustawiona na język kraju, w którym kupiono urządzenie. Oczywiście za długie adresy URL również nie są zalecane, bo ich wpisanie potrafi zająć użytkownikowi naprawdę sporo czasu. Przenośne konsole do gier mogą być użytecznymi, małymi rozwiązaniami, oferując dobrą rozdzielczość, mnóstwo kolorów i przeglądarkę zgodną ze standardami (lub przynajmniej nie sprawiającą dużych problemów). Wyzwania stojące przed projektantami witryn naj- częściej polegają na określeniu, co użytkownicy chcą zobaczyć na ekranie i kiedy potrze- bują tych informacji. Muszą oni również zapewnić, by witryna po kliknięciu wykonywała dokładnie te zadania, których się od niej oczekuje. Nie ma nic gorszego niż słabo reagujący na zmiany układ graficzny witryny. Można temu zaradzić na kilka sposobów. Ponieważ przenośne konsole mają bardzo małe ekrany, użytkownik musi dobrze rozu- mieć, co oznacza określona akcja i jakie będą jej efekty. Jeśli witryna oferuje dodatkową na- kładkę do przeglądania zdjęć, niech pokazuje się ona na środku pola widzenia. Jeśli użyt- kownik źle wpisze numer telefonu (przypadkiem naciśnie literę zamiast cyfry), najlepiej wyświetlić stosowny komunikat tuż obok pola tekstowego. Użytkownicy nie chcą
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Ponadczasowe strony internetowe
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: