Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00364 005459 19040079 na godz. na dobę w sumie
Poradnik design thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie - książka
Poradnik design thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie - książka
Autor: , Liczba stron: 176
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-5061-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zarządzanie projektami
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Design thinking to metoda praktykowana z powodzeniem od dobrych kilkudziesięciu lat. Stosują ją światowi giganci, jak Apple czy Google. Definiowana jest jako podejście, sposób myślenia czy - jak kto woli - filozofia, w której proponowanie nowych rozwiązań zostaje poprzedzone gruntownym poznaniem i zrozumieniem potrzeb użytkowników. To metodologia absolutnie uniwersalna i intuicyjna, a dzięki filarom, na których bazuje - kulturze zrozumienia, dociekliwości i kwestionowaniu utartych schematów - pomaga nie tylko lepiej odpowiadać na ludzkie potrzeby. Pozwala także szybko odnajdować punkty zapalne, których zniwelowanie może znacząco przyczynić się do podniesienia jakości życia, pracy oraz doświadczeń zarówno pojedynczego człowieka, jak i społeczeństwa.

Tym, co gwarantuje skuteczność metody design thinking, jest usystematyzowanie procesu, w którym technologiczną wykonalność projektu łączy się z jego biznesową opłacalnością i codzienną użytecznością. Proces ten składa się z pięciu podstawowych etapów: odkrywania, definiowania wyzwania (potrzeb), tworzenia rozwiązania, prototypowania, testowania, planowania wdrożenia. Wszystkie podejmowane działania prowokują do zadania sobie podstawowych w metodologii design thinking pytań: Dla kogo projektujemy? Po co to robimy? Co w związku z tym proponujemy? Jak to wygląda? Czy działa? Czy jest możliwe do wdrożenia? W efekcie kreowane są produkty i usługi pożądane przez odbiorców, przy tym praktyczne i piękne, a jednocześnie wolne od niepotrzebnych udziwnień.

Ta książka pokazuje krok po kroku, jak posługiwać się metodą design thinking. Od poszukiwania pomysłów po pogłębionych wywiadach przeprowadzonych z klientami po przygotowanie rynkowego wdrożenia rozwiązania - szczegółowo omawia etapy procesu oraz praktyczne narzędzia, które z powodzeniem będziesz mógł wykorzystywać w swojej firmie. Znajdziesz tu studia przypadków z różnych branż oraz opinie i doświadczenia specjalistów, którzy stosują tę metodę w swoim biznesie.

Beata Michalska-Dominiak i Piotr Grocholiński to założyciele społeczności Klientocentryczni skupiającej ekspertów metodyki design thinking i service design w Polsce. Ideą Klientocentrycznych jest wspieranie marki, tworzenie nowych produktów i usług, a także pomoc organizacjom w wewnętrznej transformacji. W myśl zasady, że liczą się ludzie, konsekwentnie zmieniają rzeczywistość firm, budując nową wartość i zapewniając zupełnie nowe doświadczenia zarówno klientom, jak i pracownikom. Więcej na www.klientocentryczni.pl.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI PORADNIK DESIGN THINKING 5 Słowo od autorów - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 9 Autorzy - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 12 Design thinking — krótkie wprowadzenie - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 14 Trochę historii - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 17 Zmiany, zmiany, zmiany… - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 19 Proces design thinking - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 24 Zanim zaczniesz - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 32 1. 2. Czas trwania procesu - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 34 Główni aktorzy procesów design thinking - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 36 Określanie celu - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 37 Konstruowanie zespołu projektowego - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 38 Testy osobowościowe - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 40 Liczebność zespołu projektowego - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 42 Poleć książkęKup książkę 6 PORADNIK DESIGN THINKING Przestrzeń - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 43 Zasady pracy - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 44 Przykładowa agenda - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 45 Pobudzacze (energizery) - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 46 Odkrywanie - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 48 Odkrywanie, czyli poznaj klienta - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 52 Potrzebne kompetencje - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 52 Co jest istotne? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 53 Odkrywanie krok po kroku - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 55 Jak przełożyć głos klienta na konkretne działania? - - - - - - - - - - - - - - - - - 67 Definiowanie wyzwania - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 76 Potrzebne kompetencje - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 78 Co jest istotne? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 78 Definiowanie wyzwania krok po kroku - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 79 3. 4. Poleć książkęKup książkę PORADNIK DESIGN THINKING 7 5. 6. 7. Tworzenie rozwiązania - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 92 Potrzebne kompetencje - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 94 Co jest istotne? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 95 Tworzenie rozwiązania krok po kroku - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 97 Wybrane rodzaje burzy mózgów - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 100 Selekcja pomysłów - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 109 Wybór pomysłów - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 111 Prototypowanie - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 114 Potrzebne kompetencje - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 118 Co jest istotne? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 118 Prototypowanie krok po kroku - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 119 Formy prototypów - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 123 Prezentacja prototypów - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 124 Testowanie - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 126 Potrzebne kompetencje - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 128 Poleć książkęKup książkę 8 PORADNIK DESIGN THINKING Co jest istotne? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 128 Testowanie krok po kroku - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 129 Planowanie wdrożenia - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 132 Iteracja - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 134 Potrzebne kompetencje - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 135 Planowanie wdrożenia krok po kroku - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 137 Praktyczne przykłady zastosowania design thinking — kilka kejsów - - - - - - - - - 146 8. 9. 1. ZAPROJEKTOWANE PO LUDZKU - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 148 2. IDEMIA — projekt firmy Oberthur Technologies R D Poland sp. z o.o. - - - - - - 152 3. SMART -UP LAB - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 157 4. BUDUJEMY INKUBATOR PRZEDSIĘBIORCZOŚCI POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 160 Na zakończenie - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 166 Podziękowania - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 169 Źródła wiedzy i inspiracji - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 170 Poleć książkęKup książkę Co jest istotne? 2. PORADNIK DESIGN THINKING 95 etap tworzenia rozwiązań to moment na wymyślanie i poszukiwanie rozwiązań w celu zaspokojenia zdiagnozowanych potrzeb użytkowników dzięki tzw. uwalnianiu twórczej odwagi zespołu projektowego. To etap bardzo dynamiczny, zakładający wykorzystanie multidyscyplinarności zespołu, różnych doświadczeń, wiedzy i perspektyw jego członków. Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego niż poszukiwanie pomysłów, jednak każdy, kto kiedykolwiek brał udział w sesji ich generowania, wie, że bez gruntownego przygotowania projektanta, uspójnienia przez niego wiedzy członków zespołu i umiejętności panowania nad przestrzenią, czasem i entuzjazmem uczestników efekty pracy mogą okazać się niezadowalające. Faza generowania pomysłów wymaga dużej otwartości, elastyczności, ale także dyscypliny projektanta, którego zadaniem jest nie tylko przygotowanie sesji kreatywnej, lecz także dbanie o zbliżony poziom wiedzy członków zespołu na temat wyzwania, nad którym pracują, wykorzystanie i dostosowanie skutecznych narzędzi oraz stymulowanie i motywowanie zespołu do pracy. na etapie ideacji wykorzystuje się różne rodzaje burzy mózgów i technik kreatywnych. Burza mózgów jako technika tworzenia pomysłów i rozwiązywania problemów nie jest niczym nowym; jej geneza sięga lat 30. ubiegłego stulecia. od tego czasu sporo się jednak zmieniło, powstało mnóstwo technik grupowego generowania pomysłów, które koncentrując się zarówno na indywidualnych kompetencjach członków zespołu, jak i na jego zbiorowym potencjale, pozwalają zwiększyć efektywność zespołu i zmobilizować go do większego wysiłku intelektualnego w procesie kreowania nowych rozwiązań. Burza mózgów jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych metod twórczego poszukiwania rozwiązań. należy przestrzegać pewnych zasad, tak aby była pomocna w poszukiwaniu skutecznych rozwiązań, a nie zamieniła się w chaotyczną dyskusję nieprowadzącą do celu. Jako pierwszy zasady skutecznej burzy mózgów sformułował alex Faickney osborn. należą do nich: » zasada odroczonego wartościowania — wyłączenie bieżącej oceny generowanych pomysłów podczas sesji burzy mózgów; na analizę i ocenę konceptów przyjdzie czas w kolejnej fazie; » zasada różnorodności — należy wymyślać jak najwięcej różnorodnych pomysłów; » zasada irracjonalności — zachęcanie do generowania zaskakujących, a nawet szalonych pomysłów; 5. T w o r z e n i e r o z w ą z a n i i a Poleć książkęKup książkę 96 PORADNIK DESIGN THINKING » zasada kombinacji i inspiracji — poszukiwanie relacji między pomysłami, rozwijanie ich i udoskonalanie, inspirowanie się konceptami innych. Przez lata praktykowania różnych sposobów na generowanie pomysłów powyższe zasady były uzupełniane. Poniżej przedstawiamy katalog zasad, który sprawdziliśmy i przetestowaliśmy w praktyce. 13 zasad skutecznego generowania pomysłów » Wymyślajcie na ilość, a nie jakość — na jakość przyjdzie czas podczas syntezy i prototypowania. » Nie ma głupich pomysłów. Nie krytykujcie, nie analizujcie, nie wyśmiewajcie ani swoich, ani cudzych pomysłów. » Im bardziej odważne i łamiące schematy pomysły, tym lepiej. » Nie ograniczajcie się tylko do obszaru, w którym projektujecie — spróbujcie czerpać inspiracje z innych dziedzin. » Wyłączcie wewnętrznych krytyków — odważnie » Nie zakochujcie się w swoich pomysłach i nie dzielcie się swoimi pomysłami z innymi członkami zespołu. » Każdy członek zespołu ma równe prawo zgłaszać dowolną liczbę pomysłów. » Wszystkie pomysły są własnością całego zespołu. » Nie twórzcie idealnych pomysłów, ale te choćby wystarczająco dobre. » Budujcie na pomysłach innych — w tym celu wyrzućcie ze słownika sformułowanie „tak, ale…”, na rzecz „tak i…”. Starajcie się wykorzystywać pomysły innych, uzupełniać je i poszerzać, zamiast negować i krytykować. Słowo „ale” często brzmi jak „nie”, przez co blokuje generowane pomysły. przywiązujcie się do nich — to zespół zdecyduje, które koncepty będą realizowane. » Wszystkie pomysły zasługują na to, aby je zapisać. » Zadbajcie o wszystkie pomysły, które powstaną podczas burzy mózgów. Nigdy nie wiadomo, kiedy mogą się przydać. » Generujcie pomysły na temat — pilnujcie, aby zespół projektowy cały czas miał przed oczami wyzwanie, które realizuje, i aby nie „odpłynął” w innym kierunku niż ten, w którym podąża realizowany projekt. Poleć książkęKup książkę Tworzenie rozwiązania krok po kroku 3. PORADNIK DESIGN THINKING 97 3a. Podział zespołu projektowego odpowiednio dobrana liczba osób w grupie generującej pomysły to jeden z kluczowych warunków skutecznej sesji burzy mózgów, dający gwarancję aktywnego udziału wszystkim członkom zespołu. Im więcej osób w tej grupie, tym mniejsza ich aktywność i wydajność. zbyt duża liczba osób zwiększa także ryzyko nadmiernego analizowania i krytykowania pomysłów, co może skutkować obniżeniem aktywności i obawą przed negatywną oceną. optymalna liczebność grupy, zapewniająca odpowiednią dynamikę sesji i skuteczną komunikację, to 4 – 6 osób. Dlatego jeżeli zespół projektowy liczy kilkanaście osób, zadaniem projektanta będzie podzielenie go na mniejsze grupy. Ten zabieg zapobiegnie chaosowi, który mógłby powstać przy zbyt dużej liczebności grupy, da szansę wszystkim na aktywne uczestniczenie w pracy oraz zwiększy potencjał i liczbę powstałych pomysłów. Należy także pamiętać, aby odpowiednio „wymieszać” biorących udział w burzy mózgów, tak aby zapewnić maksymalną różnorodność oraz uwzględnić różne typy osobowości. W jednej grupie powinny się znaleźć osoby z różnych działów, pracujące na różnych szczeblach w organizacji. zaproś osoby spoza firmy, które z całą pewnością przyniosą ze sobą inne punkty widzenia. 5. T W o r z e N I e r o z W ą z a N I I a Poleć książkęKup książkę 98 PORADNIK DESIGN THINKING 3b. Efektywne zarządzanie energią uczestników 3c. Wyrzucenie rozpraszaczy Przeciągające się w nieskończoność sesje burzy mózgów, ogromna liczba pytań i wątpliwości mogą obniżyć efektywność członków zespołu, którzy często tracą energię i tym samym motywację do wysiłku intelektualnego. rolą projektanta jest optymalne rozmieszczenie w czasie sesji kreatywnych, dostosowanie liczby przerw na regenerację, śniadanie, kawę czy lunch, tak aby zapewnić uczestnikom komfort pracy i odpoczynku. Warto także przygotować listę aktywnych ćwiczeń, energizerów, które — szczególnie po dłuższych przerwach — rozruszają ciało i dotlenią mózg, zwiększając w ten sposób efektywność. W burzy mózgów bardzo ważne są zbliżony poziom zaangażowania i aktywna obecność wszystkich członków zespołu. Dlatego bardzo istotne może być wyeliminowanie ze spotkań wszystkich narzędzi, które mogłyby rozpraszać uczestników. Ustal zatem na początku sesji zasady dotyczące czasu i sposobów korzystania z telefonów komórkowych i komputerów. W ten sposób unikniesz niepotrzebnych nieporozumień i zapewnisz optymalną dynamikę spotkania. 3d. Wyeliminowanie krytyki i analizy Komfort i bezpieczeństwo w wypowiadaniu opinii są podstawowymi elementami każdej skutecznej burzy mózgów. zadbaj o to, aby każdy uczestnik sesji miał chęć i odwagę do wypowiadania swoich opinii, dzielenia się pomysłami i nie wycofywał się z pracy w zespole pod naporem krytyki lub nadmiernej analizy. Poleć książkęKup książkę PORADNIK DESIGN THINKING 99 3e. Wszystkie pomysły muszą być zapisane 3g. Precyzyjnie określone ramy Proponując zespołowi wybrany rodzaj burzy mózgów, zawsze pamiętaj o tym, aby określić ramy czasowe i liczbę pomysłów, które mają zostać wygenerowane podczas sesji. Taki zabieg zdyscyplinuje i zmotywuje członków zespołu do wzmożonego wysiłku. Pamiętaj, że punktem wyjścia do burzy mózgów jest wcześniej wypracowane pytanie generatywne (HMW). To w oparciu o nie zespół generuje pomysły poprzez dobór różnych technik kreatywnych, opisanych na kolejnych stronach. zadbaj o przygotowanie i dostępność odpowiednich materiałów w wystarczającej ilości — kartek, karteczek post-it, plansz, flamastrów. Każdy uczestnik, wyposażony w bloczek karteczek samoprzylepnych i mazak, będzie mógł szybko i łatwo na bieżąco zapisywać swoje pomysły. Przypominaj uczestnikom o tym, aby po zapisaniu pomysłów wypowiadali je na głos. Wówczas wszyscy członkowie zespołu będą się szybko dowiadywali, jakie idee się rodzą, pomysły nie będą się dublowały, a szanse na rozwinięcie ich potencjału znacznie wzrosną. 3f. Jeden pomysł na jednej karteczce W trakcie sesji kreatywnych rodzi się bardzo wiele pomysłów. aby móc z łatwością do nich wrócić po upływie krótkiego bądź dłuższego czasu, warto zadbać o wyposażenie uczestników w bloczki karteczek post-it i ciemne flamastry oraz poinstruować, aby każdy pomysł został zapisany na oddzielnej karteczce, najlepiej drukowanymi literami dla większej czytelności. Taki zabieg wymusza syntetyzowanie pomysłów już na wstępnym etapie, powoduje, że tekst na karteczkach jest czytelny, a na kolejnych etapach procesu ułatwia grupowanie pomysłów i ich selekcję. 5. T W o r z e N I e r o z W ą z a N I I a Poleć książkęKup książkę 100 PORADNIK DESIGN THINKING Wybrane rodzaje burzy mózgów 4. 4a. Silent brainstorm (indywidualna burza mózgów) Czas trwania jednej sesji: ok. 15 min Liczba pomysłów: 10 – 15 na osobę Polega na wymyślaniu i zapisywaniu pomysłów samodzielnie, bez interakcji z zespołem. Wszystkie powstałe tak pomysły zbiera się w jednym widocznym dla całej grupy miejscu. rolą projektanta jest przypomnienie problemu, nad którym pracują uczestnicy, pilnowanie dyscypliny czasowej i odczytanie wszystkich dostarczonych pomysłów. Ten rodzaj burzy mózgów sprawdza się w przypadku obecności w zespole introwertyków lub osób, które dominują nad pozostałymi członkami zespołu. 1. Każdy członek zespołu indywidualnie zapisuje na karteczkach post-it wyznaczoną przez prowadzącego liczbę pomysłów w wyznaczonym czasie. 2. Każdy uczestnik wykleja swoje pomysły w miejscu dostępnym dla wszystkich członków zespołu (stół projektowy, makieta na ścianie). 4b. Grupowa burza mózgów Czas trwania jednej sesji: ok. 15 min Liczba pomysłów: 10 – 15 na zespół Polega na wspólnym wypracowywaniu pomysłów w grupie na podstawie dyskusji członków zespołu. Wszystkie pomysły bezwzględnie muszą być zapisane w widocznym dla całego zespołu miejscu. rola projektanta polega na zadbaniu o to, aby każdy uczestnik dyskusji miał równe szanse wypowiedzi, oraz łagodzeniu mogących pojawić się konfliktów będących efektem burzliwych dyskusji w zespole. 1. Członkowie zespołu prowadzą dyskusję, na bazie której generują pomysły na rozwiązania. 2. Wszystkie pomysły na bieżąco są zapisywane – jeden pomysł na jednej karteczce post-it. 3. Po zakończeniu sesji, wszystkie pomysły są przyklejane w jednym miejscu widocznym dla wszystkich członków zespołu. Poleć książkęKup książkę PORADNIK DESIGN THINKING 101 4c. Mieszana burza mózgów 4d. Phillips 66 Buzz Session Czas trwania jednej sesji: ok. 15 min Liczba pomysłów: 30 pomysłów na grupę Czas trwania jednej sesji: ok. 15 min Liczba pomysłów: 20 pomysłów na zespół Polega na połączeniu indywidualnej i grupowej burzy mózgów i naprzemiennym ich stosowaniu. nie ma przy tym znaczenia, w jakiej kolejności są one wykorzystywane. należy pamiętać, aby odczytywać pomysły indywidualne całej grupie, a te, które powstały zespołowo, wykorzystywać w pracy samodzielnej. rolą projektanta jest sprawne zarządzanie czasem poszczególnych naprzemiennych sekwencji, dbanie o uspójnienie wiedzy członków zespołu na temat powstałych pomysłów oraz przypominanie o tym, że wszystkie pomysły są własnością całej grupy. 1. Każdy członek zespołu indywidualnie zapisuje na karteczkach post-it (jeden pomysł na jednej karteczce) wyznaczoną przez prowadzącego liczbę pomysłów w wyznaczonym czasie. 2. Każdy uczestnik wykleja swoje pomysły w miejscu dostępnym dla wszystkich członków zespołu (stół projektowy, makieta na ścianie), czytając je na głos. 3. na bazie wygenerowanych indywidualnie pomysłów, członkowie zespołu wspólnie tworzą kolejne pomysły zapisując je na karteczkach post-it. 4. wygenerowane wspólnie pomysły są doklejane do tych, które powstały wcześniej. Ten rodzaj burzy mózgów sprawdza się w przypadku dużych grup. Liczny zespół dzieli się na sześć mniejszych, które pracują na osobności każdorazowo przez 6 min. Po upływie wyznaczonego czasu podgrupy spotykają się w jednym miejscu i wymieniają swoimi pomysłami. Tę sekwencję można powtarzać kilka razy, aż do uzyskania oczekiwanych rezultatów. rolą projektanta jest podział na podgrupy, zachowanie dyscypliny czasowej sesji generowania pomysłów w mniejszych grupach oraz prowadzenie dyskusji będących efektem tych sesji. 1. zespół projektowy dzieli się na sześcioosobowe zespoły. 2. Każdy podzespół wspólnie generuje pomysły, zapisując je na karteczkach post-it (jeden pomysł na jednej karteczce). 3. Sesja generowania pomysłów trwa 6 minut. 4. wszystkie pomysły są przyklejane w widocznym dla wszystkich miejscu (stół projektowy, ściana itp.). 5. Po upływie 6 minut podgrupy wymieniają się wygenerowanymi pomysłami. 6. Przez kolejne 6 minut podzespoły generują pomysły i zapisują je na karteczkach post-it, bazując na 5. T w o r z e n i e r o z w ą z a n i i a Poleć książkęKup książkę 102 PORADNIK DESIGN THINKING pomysłach, które zostały stworzone w poprzedniej sesji burzy mózgów. aby członkowie zespołu generowali wyznaczoną liczbę pomysłów. 7. Pomysły są doklejane do tych, które powstały wcześniej. 8. Wymiana podzespołów może odbyć się dowolną, ustaloną przez projektanta liczbę razy. 9. Po zakończeniu burzy mózgów cały zespół zbiera się 1. zespół dzieli się na sześcioosobowe podzespoły. 2. Każdy członek podzespołu przygotowuje kartkę a4 i przykleja do niej 3 karteczki post it (w pionie). 3. osoba prowadząca burzę mózgów informuje w jednym miejscu i wspólnie omawia wnioski. o rozpoczęciu sesji generowania pomysłów. 4. Członkowie podzespołów mają za zadanie zapisać na trzech przyklejonych karteczkach 3 pomysły na rozwiązanie przyjętego wyzwania. 4e. Burza mózgów 653 Czas trwania jednej sesji: ok. 20 min Liczba pomysłów: 12 – 15 na osobę Jest to wyjątkowo usystematyzowany rodzaj burzy mózgów. Polega na zbudowaniu sześcioosobowego zespołu, w którym każdy z członków w ciągu 5 min przygotowuje trzy pomysły. Po upływie wyznaczonego czasu, każdy przekazuje zapisane na kartce pomysły osobie siedzącej obok. Wówczas rozpoczyna się kolejna pięciominutowa sesja generowania pomysłów, bazująca na tych przekazanych przez poprzednika. Kolejne sekwencje można powtarzać kilka razy. Ten rodzaj burzy mózgów daje szansę na powstanie znacznej liczby idei w krótkim czasie. Cyfry 6, 3, 5 mogą każdorazowo być dostosowywane do liczby osób w zespole i ilości czasu, którym dysponujesz (np. 433, 423 itd.). Prowadzący ma za zadanie utrzymanie dyscypliny czasowej w poszczególnych krokach procesu oraz dbanie o to, Poleć książkęKup książkę PORADNIK DESIGN THINKING 103 5. Po upływie 5 minut, członkowie podzespołów przekazują kartki a4 z zapisanymi pomysłami osobom siedzącym obok zgodnie z ruchem wskazówek zegara. 6. Członkowie podzespołów zapoznają się z zapisanymi pomysłami i doklejają kolejny rząd karteczek post-it. 7. Przez kolejne 5 minut generuje się kolejne pomysły inspirowane tymi, które zostały zapisane podczas poprzedniej sesji generowania pomysłów. 8. Pięciominutowe sesje generowania pomysłów są powtarzane do czasu, kiedy kartki z zapisanymi pomysłami wrócą do osoby, która rozpoczynała zapisywanie pomysłów jako pierwsza. 4f. Charette Procedure (metoda wózka) Czas trwania jednej sesji: ok. 15 min Liczba pomysłów: 10 na osobę Ten rodzaj burzy mózgów sprawdza się w przypadku dużych grup oraz gdy do rozpracowania jest więcej niż jedno wyzwanie. Uczestników dzieli się na kilka pięcio-, sześcioosobowych różnorodnych zespołów. W każdej grupie z grona uczestników wybiera się moderatora odpowiedzialnego za prowadzenie dyskusji i zapisywanie pomysłów. Czas pracy dzieli się na dziesięcio-, piętnastominutowe bloki, w trakcie których generowane są pomysły do jednego wybranego wyzwania. Po upływie tego czasu moderatorzy zmieniają grupy. Jeśli dany problem był już analizowany z inną grupą, prowadzący krótko opisuje opracowane wcześniej pomysły, a uczestnicy starają się na nich bazować, przerabiać je i modyfikować lub ulepszać. Kiedy każda z grup omówi wszystkie zdefiniowane na początku wyzwania, moderatorzy dokonują podsumowania pomysłów. W tym przypadku rola moderatora polega na pilnowaniu dyscypliny czasowej następujących po sobie zmian grup i wyzwań oraz zachęcaniu do budowania na pomysłach innych. 1. Uczestników dzieli się na kilka podgrup, maksymalnie po 5-6 osób. 2. W każdej z podgrup wybiera się moderatora, który prowadzi dyskusję i notuje generowane pomysły. 3. Ustala się 10-15 minutowe bloki, w trakcie których każda podgrupa dyskutuje o jednym wyznaczonym wyzwaniu z listy. 4. W czasie trwania jednego bloku, każda z podgrup zajmuje się innym wyzwaniem. 5. Po upływie czasu przeznaczonego na jedną sesję burzy mózgów, moderatorzy zmieniają podgrupy. 6. W kolejnej sesji burzy mózgów podgrupy zajmują się innym wyzwaniem. 7. Jeśli dane wyzwanie było już przedmiotem dyskusji w innej podgrupie, prowadzący krótko opisuje opracowane wcześniej pomysły, a uczestnicy starają się wykorzystać je jako inspirację do tworzenia nowych rozwiązań. 5. T W o r z e N I e r o z W ą z a N I I a Poleć książkęKup książkę 104 PORADNIK DESIGN THINKING 8. Po omówieniu wszystkich wyzwań przez wszystkie podgrupy, moderatorzy podsumowują opracowane pomysły i zbierają je w jedną całość (listę, dokument, raport itp.). Rolą projektanta jest ciągłe motywowanie członków zespołu projektowego poprzez zadawanie kolejno pytań z powyższych kategorii, nakładanie ograniczeń, inspirowanie poprzez podawanie ciekawych, nieoczywistych przykładów. 4g. SCAMPER Czas trwania jednej sesji: ok. 30 min Liczba pomysłów: 10 – 15 na osobę To rodzaj burzy mózgów, w której wykorzystuje się potencjał pomysłów, modyfikuje i ulepsza to, co już istnieje. Wychodzi się od zdefiniowania problemu, który następnie poddaje się transformacji zgodnie z poniższymi krokami: S — substitute — zastąpienie czegoś czymś innym. C — combine — łączenie rzeczy i analizowanie z innymi. A — adapt — wykorzystanie inspiracji i adaptowanie ich do danego pomysłu. 1. Uczestników dzieli się na kilka mniejszych podgrup (3-4 osobowych). 2. Prowadzący przypisuje każdej grupie inną literę, odpowiadającą jednemu z etapów metody SCAMPER. Jeśli grup będzie mniej niż poziomów SCAMPER, należy przydzielić podgrupom więcej niż jedną literę lub też powtórzyć sesję generowania pomysłów. 3. Prowadzący podaje podgrupom pytania pomocnicze, wspierające proces generowania nowych pomysłów. 4. Podgrupy pracują przez kilka minut (10-15) i generują pomysły z uwzględnieniem zadanego etapu SCAMPER, zapisując je na karteczkach post-it (jeden pomysł na jednej karteczce). M — modify — patrzenie na rzecz innymi oczami, 5. Podgrupy wyklejają powstałe pomysły modyfikacja, np. koloru czy ilości. P — put to another use — zmiana sposobu korzystania z rzeczy lub odbiorcy, który ma jej używać. E — eliminate — rezygnacja z czegoś, np. jednej z funkcjonalności. R — reverse — odwrócenie, zmiana kolejności lub układu. w widocznym dla wszystkich miejscu, czytając je na głos. Poleć książkęKup książkę PORADNIK DESIGN THINKING 105 S (SUBSTITUTE) 1. Jakie funkcjonalności czy cechy można zmienić w istniejącym rozwiązaniu? 2. Co możemy zastąpić jakimś rozwiązaniem, które jest już wykorzystywane w innych obszarach? 2. Jaki element naszego rozwiązania moglibyśmy wzmocnić, powiększyć, zmniejszyć, wydłużyć, poszerzyć lub podnieść? 3. Czy w innych obszarach istnieją rozwiązania, które mogłyby nam pomóc w zmianie naszego rozwiązania? 3. Jak możemy to zrobić? 4. Jak je tu wykorzystać? C (COMBINE) P (PUT TO OTHER USE) 1. Co możemy połączyć? 2. Jak połączyć rozwiązanie, nad którym pracujemy z innymi rozwiązaniami już istniejącymi gdzie indziej? 3. Co nam może w tym pomóc? 4. Jakie zasoby możemy wykorzystać? 1. Jak/gdzie inaczej możemy użyć naszego rozwiązania? 2. w jaki sposób możemy z niego korzystać? 3. Czy wówczas jego funkcjonalności ulegną zmianie? w jaki sposób? 4. Czy ktoś inny może z tego skorzystać? A (ADAPT) E (ELIMINATE – USUŃ) 1. Czy w innych obszarach istnieją rozwiązania 1. Czy jest coś, co jest niepotrzebne w naszym podobne do naszego? 2. Czy jest coś, co możemy z nich zaczerpnąć? 3. Co możemy dodać do rozwiązania, nad którym pracujemy? 4. Czy możemy dodać jakąś nową funkcjonalność? M (MODIFY – MODYFIKUJ) 1. Jakie elementy rozwiązania moglibyśmy zmienić? rozwiązaniu? 2. Jakie funkcjonalności można z niego usunąć? 3. Jak możemy uprościć nasze rozwiązanie? 4. Czy możemy je podzielić na części? R (REVERSE – ODWRÓĆ) 1. Czy możemy coś zrobić inaczej? 2. Czy możemy zmienić kolejność? 3. Czy możemy znaleźć rozwiązanie przeciwstawne? 5. T w o r z e n i e r o z w ą z a n i i a Poleć książkęKup książkę 106 PORADNIK DESIGN THINKING 4h. Piramida kreatywności Czas trwania jednej sesji: ok. 20 min Liczba pomysłów: 10 na grupę Popularna technika kreatywna, która bazuje na skojarzeniach związanych z wyzwaniem. Na kartce A4 wypisujemy 6 – 8 pojęć, wyrazów odnoszących się do wyzwania, bez konieczności ich uzasadniania (każdy z członków zespołu może podać po jednym słowie). Kolejność słów nie ma znaczenia. Ważne, aby były one rzeczownikami. Następnie, łącząc sąsiadujące ze sobą słowa, generujemy na zasadzie skojarzeń pojęcie, które w jakiś sposób je spaja (np. kwiat + słońce = łąka). Nie musi się ono wiązać z wyzwaniem, najlepsze są pierwsze skojarzenia. Powtarzamy tę czynność, wspinając się na kolejny poziom piramidy, aż do ostatniego szczebla. Słowo na samym szczycie piramidy jest punktem wyjścia i inspiracją do generowania kolejnych pomysłów na rozwiązania odpowiadające na nasze wyzwanie projektowe. 1. Zespół projektowy dzieli się na mniejsze podgrupy (4-5 osób). 2. Jedna wyznaczona przez członków podgrupy osoba rysuje na kartce A4 (w pionie, na dole strony) 6 do 8 kresek. 3. Na każdej z kresek zapisuje jedno słowo, które kojarzy się z wyzwaniem, nad którym pracuje zespół. 4. W kolejnym kroku, łączy się dwa sąsiadujące ze sobą słowa, podając i zapisując piętro wyżej słowo, które jest ich skojarzeniem (luźne skojarzenie niekoniecznie związane z projektem). 5. Słowo, które zostaje na samym szczycie piramidy stanowi dla podgrupy inspirację do generowania pomysłów. 6. Pomysły zapisuje się na karteczkach post-it (jeden pomysł na jednej karteczce). 7. Podgrupy wyklejają powstałe pomysły w widocznym dla wszystkich miejscu, czytając je na głos. Poleć książkęKup książkę PORADNIK DESIGN THINKING 107 3. Członkowie podgrup wymieniają się zapisanymi informacjami i je dyskutują. 4. na bazie dyskusji generują pomysły, które przez analogię mogą uwzględnić zapisane wcześniej wartości. 5. Pomysły zapisywane są na karteczkach post-it (jeden pomysł na jednej karteczce). 6. wygenerowane pomysły przyklejane są następnie w miejsce widoczne dla wszystkich członków podgrupy. 7. Podgrupy wyklejają powstałe pomysły w widocznym dla wszystkich miejscu, czytając je na głos. 4i. Analogie Czas trwania jednej sesji: ok. 30 min Liczba pomysłów: 10 na grupę opisując swoje doświadczenia związane z różnymi markami, często odnosimy się do ich cech lub wartości, które dają klientom. Mówimy: „Szybko jak w firmie X” lub „Tanio jak w sklepie Y”. Technika tworzenia analogii otwiera nowe obszary i pokazuje odmienne perspektywy w poszukiwaniu rozwiązań. Członkowie zespołu projektowego wypisują 2 – 3 nazwy marek i określają przy nich po kilka wartości, które one sobą reprezentują. Mogą to być np. szybkość, dobra obsługa klientów, możliwość przetestowania przed zakupem lub też bezpłatne zwroty towaru. następnie wspólnie wybierają te wartości, które zdaniem całej grupy są najbardziej cenne z punktu widzenia opracowywanego wyzwania. wybrane wartości stają się inspiracją do tworzenia kolejnych pomysłów na rozwiązania. 1. zespół projektowy dzieli się na mniejsze podgrupy (4 – 5-osobowe). 2. Każdy członek podgrupy indywidualnie zapisuje 1 – 2 nazwy marek, usług, produktów, z których korzysta przyporządkowując im wartości, dzięki którym otrzymuje wyjątkowe doświadczenie (np. szybki czas realizacji, możliwość przymierzenia w domu). 5. T w o r z e n i e r o z w ą z a n i i a Poleć książkęKup książkę 108 PORADNIK DESIGN THINKING 4j. Co by było, gdyby… Czas trwania jednej sesji: ok. 20 min Liczba pomysłów: 10 na osobę Jest to odmiana tradycyjnej, grupowej burzy mózgów, podczas której prowadzący ją projektant wyznacza co kilka minut kolejne zadania zmieniające perspektywę członków zespołu. Zadania te są wyrażone w postaci zdania „Co by było, gdyby [np. nie było internetu]?”, „Co by było, gdyby [np. to klient decydował o miejscu realizacji usługi]?”. Po sformułowaniu zadania zespół projektowy otrzymuje każdorazowo 3 – 5 minut na wygenerowanie kolejnych pomysłów. 1. Członkowie zespołu prowadzą dyskusję, na bazie której generują pomysły na rozwiązania w podziale na kilka kilkuminutowych sesji. 2. Każdorazowo prowadzący proponuje zmianę perspektywy, podając nowe wyzwanie mające pobudzić do generowania nowych pomysłów. 3. Wszystkie pomysły na bieżąco są zapisywane – jeden pomysł na jednej karteczce post-it. 4. Po zakończeniu sesji wszystkie pomysły są przyklejane w jednym miejscu widocznym dla wszystkich członków zespołu. Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Poradnik design thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: