Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00198 004878 14985727 na godz. na dobę w sumie
Praktyczny Marketing w Małej Firmie - ebook/pdf
Praktyczny Marketing w Małej Firmie - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Złote Myśli Język publikacji: polski
ISBN: 9788375826920 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Jak stworzyć biznes, który przyniesie Ci sukces i duże pieniądze?

Prawdopodobnie gdy chcesz odpowiedzieć na to pytanie, myślisz o potężnej inwestycji finansowej lub katorżniczej pracy nad rozwojem firmy. Oczywiście można i tak, jednak w tej książce chcę Ci zaproponować trochę inne podejście do osiągania sukcesu w biznesie. Ten pomysł opiera się na praktycznym marketingu, który przy niewielkim nakładzie finansowym przyniesie Ci pożądane zyski.

Dzięki tej publikacji dowiesz się:

— Co zrobić, aby klient kupował u Ciebie więcej niż do tej pory? Mało znane techniki rozszerzenia sprzedaży, które przy tej samej ilości klientów zwiększają ilość sprzedanych towarów.

— Co zrobić, aby Twoja firma była postrzegana jako profesjonalna oraz godna zaufania, nawet jeśli dopiero założyłeś swoją działalność?

— Jak poznać, czego dokładnie chce od Ciebie klient (coś więcej niż wykonana usługa) i co zrobić, aby usługa, którą wykonasz, lub towar, który sprzedasz, przerosły oczekiwania i wymagania klienta?

To tylko ułamek praktycznej wiedzy, którą zawiera ta publikacja. To, co znajdziesz pośród ponad 200 stron poradnika, to rozwiązania, których nie możesz zignorować, jeżeli myślisz o prowadzeniu dochodowej firmy.

Kornelia Przedworska ukończyła marketing na Wydziale Zarządzania i Marketingu Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Swoją wiedzę stale poszerza, uczestnicząc w kursach i szkoleniach, z których najbardziej ceni sobie te organizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Pracowała w mikro, małej i średniej firmie.

Jak sama mówi: „Marketing to moja pasja, dlatego staram się być na bieżąco. ;-)”

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment pełnej wersji pod tytułem: „Praktyczny marketing w małej firmie” Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj Darmowa publikacja dostarczona przez Wydawnictwo Złote Myśli sp z.o.o Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli. © Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl Data: 14.09.2008 Tytuł: Praktyczny marketing w małej firmie Autor: Kornelia Przedworska Projekt okładki: Marzena Osuchowicz Korekta: Anna Popis-Witkowska, Sylwia Fortuna Skład: Anna Popis-Witkowska Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o. ul. Daszyńskiego 5 44-100 Gliwice WWW: www. ZloteMysli.pl EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. SPIS TREŚCI WSTĘP ............................................................................................... 8 ROZDZIAŁ 1: 10 MARKETING I MAŁA FIRMA ........................................................... 10 Mała-wielka inspiracja ...................................................................................... 12 Co nieco o MSP .................................................................................................. Co mówi Ci skrót MSP? ................................................................................. 12 12 Definicja małej firmy ..................................................................................... 13 Bonusy dla MSP ............................................................................................. Co Ci da AIP? ............................................................................................. 14 Zalety i wady małych firm ............................................................................. 15 15 Zalety ......................................................................................................... Wady .......................................................................................................... 16 18 Do przemyślenia ............................................................................................ Realizacja i kontrola swoich działań ROZDZIAŁ 2: WAGA PLANOWANIA, ORGANIZOWANIA, REALIZOWANIA I KONTROLI ..................................................................................... 19 19 PORK podstawą działań marketingowych ........................................................ Zacznij od siebie! .............................................................................................. 20 4 szkoły organizacji czasu .............................................................................. 21 21 Metoda pierwsza — ABC ........................................................................... Metoda Eisenhowera ................................................................................ 21 Metoda ABCDE ......................................................................................... 22 23 Metoda czwarta — moc teczek ................................................................. *** .............................................................................................................. 23 ............................................................ 24 24 Twoja firma ........................................................................................................ Analiza ........................................................................................................... 28 Co i kiedy? ................................................................................................. 28 29 Komu i na jakich warunkach? .................................................................. Diagnoza ........................................................................................................ 33 Metoda SWOT ........................................................................................... 33 38 Prognoza ........................................................................................................ ......................................................................... Prognoza długookresowa 38 Prognoza krótkookresowa ........................................................................ 39 43 ........................................................................................ 45 Przewaga na rynku ............................................................................................ Organizacja, czyli struktura firmy ..................................................................... 47 Kontrola i jej waga ROZDZIAŁ 3: 53 4P W TWOJEJ FIRMIE... A MOŻE 5? ............................................... Marketing-mix ................................................................................................... 53 55 Czym jest produkt dla Ciebie i .............................................. 63 Jak skalkulować konkurencyjną cenę ............................................................... Dystrybucja Twoich produktów ........................................................................ 70 Twojego klienta? 70 Tradycyjne kanały sprzedaży ........................................................................ Wybieramy kanał dystrybucji ....................................................................... 72 WWW i e-sklep ......................................................................................... 74 74 Aukcje internetowe ................................................................................... Wypromuj się skutecznie .............................................................................. 75 ................................................................................. 75 Po co się promować? 76 Budżet i narzędzia promocji ......................................................................... Reklama ..................................................................................................... 77 Promocja sprzedaży/uzupełniająca .......................................................... 77 78 Sprzedaż osobista ..................................................................................... Sponsoring, public relations i publicity ................................................... 79 Strategie push i pull ....................................................................................... 81 82 Jak zaplanować promocję? ........................................................................... A co z tym piątym P? ......................................................................................... 83 ROZDZIAŁ 4: JAK CIĘ WIDZĄ INNI — SZTUKA BUDOWY 86 WIZERUNKU ............. 86 Zasada spójności wizerunku ............................................................................. Nazwa, czyli firma ......................................................................................... 87 88 Marka ............................................................................................................ 89 Logo i kolory .................................................................................................. ......................................................................................... 93 Papier firmowy 95 Korespondencja ........................................................................................ 96 Ty i Twój personel... .......................................................................................... Sposoby komunikowania się z klientem ...................................................... 96 97 Magia pierwszego wrażenia... i ostatniego ................................................... 99 Zrobisz dobre pierwsze wrażenie, jeśli... ...................................................... Wywrzesz pozytywne ostatnie wrażenie, gdy... .......................................... 100 100 Rozmowa osobista ...................................................................................... 103 Rozmowa telefoniczna ................................................................................ przedstawienia się . 104 Rozmowa telefoniczna zaczyna się od powitania i 105 ............................................................................... Dalsze scenariusze... 106 Podsumowując ........................................................................................ Dzwoni telefon w Twojej firmie .................................................................. 107 107 ............................ 108 ................................................................. Kilka uwag na temat listów i faksów ...................................................... 109 110 Korespondencja elektroniczna .................................................................... ........................ 112 Kilka uwag dotyczących korespondencji elektronicznej Kilka rad, aby wykorzystać połączenia Korespondencja pocztą/faksem przychodzące ROZDZIAŁ 5: 115 GDZIE SZUKAĆ KLIENTA? ............................................................. 115 Teczka z kontaktami ......................................................................................... ............................................................ 115 Najpierw stwórz bazę kontaktów 116 Forma bazy .............................................................................................. 118 Gdzie szukać potencjalnych klientów .............................................................. ..................................................... 118 Osobowe źródła informacji i nie tylko... 118 Książki telefoniczne ..................................................................................... 119 Panorama Firm i baza vCards ................................................................. Yellow Pages ............................................................................................ 124 Polskie Książki Telefoniczne ................................................................... 125 125 Ditel ......................................................................................................... .......................................................................... 125 firmy? ....................... 126 127 Klient z polecenia ......................................................................................... 128 Materiały prasowe, prasa branżowa ........................................................... Ogłoszenia i przetargi .................................................................................. 1 29 Wyszukiwarki internetowe Co musisz zrobić, aby odnaleźć interesujące Cię Na co zwracać uwagę w rozmowie z ROZDZIAŁ 6: 131 JAK ZDOBYĆ KLIENTA? ................................................................ klientem? ............................................... 131 132 Motywy ........................................................................................................ 132 Zysk ......................................................................................................... Obrót ........................................................................................................ 133 133 Bezpieczeństwo ....................................................................................... 134 Wygoda .................................................................................................... Duma ....................................................................................................... 134 135 Współzawodnictwo ................................................................................. 135 Ciekawość ................................................................................................ Typy osobowości klienta .............................................................................. 135 136 Flegmatyk ................................................................................................ 137 Melancholik ............................................................................................. Choleryk ................................................................................................... 137 138 Sangwinik ................................................................................................ 139 Metaprogramy ............................................................................................. Metaprogram „od/ku” ............................................................................ 140 140 Metaprogram „ja/inni” ........................................................................... 141 Metaprogram „autorytet zewnętrzny/wewnętrzny” .............................. Metaprogram „ogół/szczegół” ................................................................ 142 143 Styl poznawczy (zmysły) .............................................................................. 144 Wzrokowiec ............................................................................................. Słuchowiec ............................................................................................... 144 145 Dotykowiec .............................................................................................. 145 Kinestetyk ................................................................................................ Dopasowanie podczas rozmów ................................................................... 146 147 Sposób i ton rozmowy ............................................................................. 148 Doświadczenia, jakie ma klient (hobby i nie tylko) ............................... Przygotowanie oferty ....................................................................................... 149 150 5 etapów skutecznej sprzedaży ................................................................... 150 .............................................................................. Nawiązanie kontaktu ........................................................................... 150 Analiza potrzeb klienta 151 Prezentacja oferty .................................................................................... 152 Odparcie zastrzeżeń ................................................................................ Sfinalizowanie oferty i działania posprzedażowe ................................... 153 153 *** ............................................................................................................ 153 A gdy klient powie „nie”, czyli różne „koszy” ................................. 154 „Kosze” zależne od Ciebie ....................................................................... „Kosze” niezależne od Ciebie .................................................................. 154 rodzaje ROZDZIAŁ 7: TECHNIKI SPRZEDAŻY I NEGOCJACJI Zanim zaczniesz negocjować... 157 ......................................... ....................................................................... 157 Proces podejmowania decyzji... 158 Etapy podejmowania decyzji ...................................................................... Skąd się biorą niezadowoleni klienci? ........................................................ 160 Kto faktycznie decyduje... ........................................................................... 160 160 ...w firmie ................................................................................................ 161 ...w domu ................................................................................................. ........................................................................ 163 163 Kilka uwag na początek ............................................................................... 163 Nie próbuj nigdy nic wciskać na siłę klientowi ...................................... Klient jest Twoim partnerem, a Ty jego ................................................. 164 164 Przygotuj się do negocjacji ..................................................................... 165 Ustal czas i miejsce negocjacji ................................................................ BATNA — czyli najlepsza alternatywa ................................................... 166 166 Wybrane techniki sprzedaży i negocjacji ........................................................ 167 Naturalne prawidłowości w zachowaniu ludzi ........................................... ..................................................... 167 „Klik-wrr”, czyli chodzenie na skróty 167 Zaangażowanie i konsekwencja .............................................................. 168 Ograniczona dostępność ......................................................................... Społeczny dowód słuszności ................................................................... 169 169 Lubienie i sympatia ................................................................................. 169 Reguła wzajemności ................................................................................ Triki negocjacyjne ....................................................................................... 170 170 „Stopa w drzwiach” ................................................................................. 171 „Nieznaczne zmiany” ............................................................................... „Rzucanie kłód pod nogi” ........................................................................ 171 171 „Wóz albo przewóz” ................................................................................. 172 „Frontalny atak” ...................................................................................... „Dobry i zły policjant” ............................................................................. 172 173 „Niepełne pełnomocnictwo” ................................................................... 173 „Obietnica raju” ....................................................................................... „Fałszywe dane” ....................................................................................... 173 173 Na koniec... .............................................................................................. Co Ci daje Standard Obsługi Klienta? ROZDZIAŁ 8: 176 OBSŁUGA NA 6+ ............................................................................ 176 ................................................................................................ 178 ......................................................... ................................................................................ 178 179 Ustalamy standard obsługi klienta .................................................................. 180 Klient kontaktujący się telefonicznie z firmą ............................................. ............................................................................................. 182 185 Aby utrzymać klienta... ................................................................................ Jeszcze parę uwag... Czym jest SOK? Cykl życia klienta Badania marketingowe ROZDZIAŁ 10: 188 ZBADAJ OTOCZENIE I KLIENTA! ................................................. .................................................................................... 188 190 Kiedy, kogo i co badać? ............................................................................... Dwie uwagi na początek... ........................................................................... 190 Co nieco o celu badań .................................................................................. 192 192 ..................................................................... Badanie satysfakcji klienta Badanie typu „tajemniczy klient” ........................................................... 193 Badanie wpływu poszczególnych instrumentów marketing-mixu na 194 decyzje zakupowe klientów ..................................................................... 194 Badanie rzeczywistych potrzeb klientów ............................................... Badanie atrakcyjności nowych produktów ............................................ 195 196 Badanie atrakcyjności nowych rynków .................................................. 196 Badanie konkurencji ............................................................................... Badanie trendów na rynku ...................................................................... 197 198 Badanie zadowolenia pracowników ....................................................... 198 sami? ..................................... ............................... 200 201 ............................................................................................. Rodzaje badań 202 Metody i techniki badawcze ....................................................................... Ankiety .................................................................................................... 202 203 Panel ....................................................................................................... 204 Wywiad ................................................................................................... Obserwacja ............................................................................................. 206 206 Inne metody badawcze ........................................................................... 207 ....................................................... Fazy badania ........................................................................................... 207 208 ........................................ 209 ........................................................................ Budowa kwestionariusza Rodzaje pytań .......................................................................................... 210 211 Dobry kwestionariusz .............................................................................. 214 ZAKOŃCZENIE .............................................................................. BIBLIOGRAFIA .............................................................................. 215 Badanie marketingowe krok po kroku Przygotowanie kwestionariusza i Krótkie wprowadzenie do metod i technik badawczych Kiedy wybieramy agencję, a kiedy badamy rodzaje pytań PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 8 WstępWstęp Pozwól najpierw pogratulować sobie dobrego wyboru. Skoro zdecy- dowałeś się przeczytać tę książkę, to mniemam, że jesteś osobą przedsiębiorczą i otwartą. To dobrze. Do takich bowiem osób kieruję swoją publikację. Jest ona przeznaczona zarówno dla tych, którzy marketing mają „w małym palcu” (ukończyli studia magisterskie, li- cencjaty czy szkolenia z jego zakresu — znajdą oni tu na pewno prze- łożenie tego, czego nauczyli się do tej pory, na praktykę, której często na uczelniach brakuje), jak i — jeśli nie przede wszystkim — dla tych, którzy mają, rozwijają lub mają w planach założyć własny biznes. Niezależnie od tego, czy będzie to sklep, firma handlowa, produkcyj- na czy usługowa, będzie działać w Internecie czy w „realu”, w książce tej znaleźć możesz wiele przykładów gotowych rozwiązań określo- nych problemów. Będziesz też mógł wdrożyć niektóre narzędzia marketingu, które usprawnią działanie Twojej firmy, a przez to w znaczący sposób wpłyną na zysk! W jaki sposób? Ano w taki, że do tej pory małe firmy działały na ryn- ku sprawnie, ale zwykle bardzo intuicyjnie. Intuicja w biznesie jest bardzo ważna. Ale pomyśl, ile więcej mógłbyś zarobić, jeśli połączysz swoją dotychczasową wiedzę, know-how, które nabyłeś, i intuicję, którą posiadasz, ze skutecznym marketingiem! I nie mówię tu o mar- ketingu perswazyjnym, o manipulowaniu ludźmi. To inna historia. Mówię tu o marketingu, którego celem jest maksymalne skierowanie firmy w stronę klienta. Mówię o narzędziach, które sprawią, że Ty będziesz działał sprawnie, pewnie i celowo, a Twój klient będzie za- dowolony. A sam dobrze wiesz, ile znaczy zadowolony klient. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 9 Przeczytanie tej książki potraktuj jako szkolenie, poradnik, kurs. Za- ręczam, że poświęcony czas nie będzie zmarnowany. Co więcej — bę- dzie procentował. Zobaczysz, jak wiele rzeczy stosowałeś do tej pory, nie mając pojęcia, że „uprawiasz” marketing. Zobaczysz, ile nowych pomysłów możesz wdrożyć praktycznie, nie ponosząc żadnych kosz- tów, a pomysły te sprawią, że będziesz miał czas i środki na rozwój swojej firmy. Dobrze wiem, jak wiele obowiązków ciąży na właścicielu małej firmy, jak wielka jest jego odpowiedzialność. Nawet jeśli zatrudniasz pra- cowników, nie mają oni czasu na inne niż bieżące sprawy. Co tam marketing, planowanie, kontrola! Przemilczmy fakt, że dla niektó- rych marketing to wyłącznie sprzedaż. Nie lubię tego typu uprosz- czeń, jednakże sam będziesz mógł się przekonać, ile miejsca w tej książce będzie sprzedaży poświęcone. Zobaczysz, że te „gotowce”, które przygotowałam dla Ciebie, można wdrożyć od razu. Nad nie- którymi rozwiązaniami będziesz musiał popracować, ale nie zajmie Ci to dużo czasu — a zobaczysz, że warto. Szanując Twój czas, uznałam, że od razu połączę teorię z praktyką. Dla mnie jest bowiem istotne od samego początku myślenie katego- riami małej firmy i praktycznych rozwiązań. A więc jak? Jesteś gotowy rozwinąć żagle? Inspirującej lektury zatem! Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 10 Rozdział 1: Rozdział 1: Marketing i mała firma Marketing i mała firma Przebrnąłeś przez wstęp, jak widzę. Żartowałam oczywiście :) I do- brze, teraz czeka Cię tylko wiedza, praktyka i inspiracja... Mała-wielka inspiracja Znasz Billa Gatesa? Na pewno. To ten miły pan na zdjęciu poniżej. Źródło: http://www.microsoft.com/presspass/images/gallery/execs/web/billg3_web.jpg Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 11 Teraz jest jednym z najbogatszych ludzi na świecie. William (Bill) H. Ga- tes jest szefem Microsoft Corporation. W roku fiskalnym 2005/2006 przychody jego firmy osiągnęły 44,28 miliarda (!) dolarów amerykańs- kich. Microsoft zatrudnia ponad 71 tysięcy ludzi w 103 krajach i regio- nach. Robi wrażenie, prawda? Na pewno zadajesz sobie pytanie, dlaczego o tym piszę. Po to, żeby uzmysłowić Ci, że fortuna Gatesa nie wzięła się z powietrza. Bill Gates wraz z kolegą z młodości — Paulem Alla- nem, założył swoją firmę w roku 1975, mając 20 lat! Do tej pory uwa- ża, że cały swój sukces zawdzięcza swojej dalekowzroczności i wizji. Wierzył bowiem, że komputer wkrótce stanie się cennym narzędziem — zarówno na biurkach firmowych, jak i w domach. Teraz komputer jest normą, ale wtedy? W 1975 roku, rarytasem był kolorowy telewi- zor, przynajmniej w Polsce. Przypomnij sobie, jak to wtedy było. Jak z wypiekami na twarzy ileś lat później umawiałeś się w mieszkaniu znajomych, żeby zobaczyć film na wideo. A komputer? Mało kto miał telefon, a gdzie tam komputer (jeżeli jakiekolwiek były wtedy dostęp- ne, mając jednocześnie mniejsze rozmiary niż 50-metrowe mieszka- nie)? Bill zaczynał od wizji, miał wiedzę i ją wykorzystał. Należy uzmysło- wić sobie trzy rzeczy. Po pierwsze — pomysł Gatesa na owe czasy był kosmiczny. Ale okazało się, że Bill potrafił przekonać swoich przyja- ciół i rodzinę, żeby mu zaufali. Po drugie — spójrz na wizję Gatesa. Dla niego komputer był synoni- mem udogodnień, czegoś, co ułatwia życie. Jego marzeniem była ogólna dostępność tego cudu techniki, tak aby każdy mógł z niego skorzystać. Jego produkty — oprogramowanie — miały ludziom po- móc. Gates myślał o ludzkich potrzebach. Zysk był efektem ich speł- nienia. O tym mówi właśnie marketing. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 12 Trzecia rzecz to fakt, że Gates zaczynał od małej firmy. Tak jak Ty te- raz. I tu dochodzę do sedna. Jeśli dobrze robisz to, co robisz, zaspo- kajasz czyjeś potrzeby i masz wizję — możesz być jak Bill Gates! Je- dyne, co musisz zrobić, to uwierzyć, że tak będzie. Jeśli to zrobisz — jesteś skazany na sukces. Co nieco o MSP Co mówi Ci skrót MSP? Jest to powszechnie używany skrót1 określenia Małe i Średnie Przedsiębiorstwo. Podając za serwisem bankier.pl — sektor mikro, małych i średnich firm stanowi 99 wszystkich firm w Europie. W Polsce zatrudniają one 7 mln osób, czyli 2/3 pracujących. Został więc zauważony potencjał tych firm — ich wkład w tworzenie PKB, a zatem zostały one docenione. Definicja małej firmy W rozumieniu Artykułu 3 Załącznika do Rozporządzenia Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. „Definicja małych i śred- nich przedsiębiorstw”: 1 Z punktu widzenia językoznawstwa jest to skrótowiec [przyp. korektora]. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 13 Przedsiębiorstwem MSP jest firma, która spełnia określone warunki, czyli: zatrudnia mniej niż 250 pracowników i której roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR, a/lub całkowity bi- lans roczny nie przekracza 43 milionów EUR. Poniżej zamieszczam szczegółową tabelkę pomagającą odróżnić fir- my mikro od małych i średnich. Jeżeli ktoś ma wątpliwości, do któ- rego typu swoją firmę może zaliczyć, można skorzystać z kwalifikato- ra zamieszczonego na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębior- czości (PARP): kalkulator MSP . Przedsiębiorstwo Zatrudnienie Roczny obrót Suma bilansowa mikro małe średnie 10 osób 2 mln EUR 2 mln EUR 50 osób 10 mln EUR 10 mln EUR 250 osób 50 mln EUR 43 mln EUR Wiedza o tym, czy Twoja firma zalicza się do MSP, pozwoli Ci sko- rzystać z dodatkowych funduszy na rozwój. Będziesz mógł skorzystać z bezpłatnych lub częściowo dofinansowywanych szkoleń dla Ciebie i Twoich pracowników, jak również z funduszy podnoszących jakość i konkurencyjność Twojej firmy. Wykorzystaj to! Bonusy dla MSP Mówią, że pieniądze nie leżą na ulicy. Często leżą, a nam się po pros- tu nie chce po nie schylić. Włóż więc w to działanie nieco wysiłku i sięgnij po to, co może być Twoje! Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 14 ) , gdzie Koniecznie zajrzyj więc na stronę PARP-u (www.parp.pl znajdziesz informacje o różnych możliwościach wsparcia Twojej działalności ze źródeł unijnych. Jeśli dopiero zaczynasz działalność bądź ją prowadzisz, a nie ukończyłeś 30 lat — sprawdź ofertę AIP. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości to inicjatywa mająca na celu wspieranie rozwoju firm młodych Polaków. Działając w AIP, nie musisz rejestrować własnej działalności gospo- darczej — dzięki temu nie płacisz składki ZUS. Co Ci da AIP? 1. Poprowadzi księgowość Twojej firmy. 2. Stworzy umowy, udzieli porad prawnych. 3. W ramach Kampanii Wspieraj Młody Biznes pozyska dla Twojej firmy nowe, atrakcyjne zlecenia. 4. Udostępni biuro. 5. Pozyska środki na funkcjonowanie Twojej firmy — dotacje, sty- pendia, kredyty, finansowanie inwestorów kapitałowych. 6. Zorganizuje szkolenia, byś mógł efektywnie zarządzać swoją fir- mą. 7. Będziesz miał wsparcie w reklamie i promocji. 8. Nad rozwojem Twojej firmy będzie czuwać sztab ekspertów. Więcej informacji oraz wniosek do wypełnienia (!) znajdziesz na stronie internetowej www.inkubatory.pl. Pamiętaj — jeżeli nie zdecydujesz się zrobić pierwszego kroku, nig- dzie nie dojdziesz! Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 15 Zalety i wady małych firm Wracając do sedna, a więc marketingu... Bycie przedsiębiorcą i pro- wadzenie małej (myślę tu o firmach MSP) firmy ma wiele zalet. Bezsprzeczną zaletą jest fakt bycia własnym szefem. Naukowcy udo- wodnili, że ludzie, którzy są przedsiębiorcami, są znacznie bardziej zadowoleni z życia. Nie dziwię im się :) Zalety Ale tak serio — podstawowymi zaletami małej firmy są: 1. Elastyczność Mała firma szybko reaguje na zmieniające się potrzeby klientów. Jest otwarta na sugestie nowych produktów, rozwiązań, technologii. Brak zbiurokratyzowania powoduje, że łatwiejsze są negocjacje z klientem, a co za tym idzie — szybciej dochodzi się do wspólnego stanowiska. 2. Świeżość Małej firmie się po prostu CHCE. Jeśli tworzy ją mały zespół, często są to ludzie w jakiś sposób powiązani. Często jest to rodzina, przyja- ciele. A nawet jeśli zatrudniasz zupełnie obce osoby, to stosunki w Twojej firmie są zwykle partnerskie, a to znacznie ułatwia Twoim pracownikom identyfikację z firmą, a więc wzmaga ich odpowie- dzialność za jej stan. Jeśli masz dobry personel, to masz pewność, że pracownicy po części pracują jak na swoim. Im także zależy na roz- woju i utrzymaniu firmy. Tacy ludzie mają mnóstwo pomysłów, któ- re właśnie dzięki wymienionej wcześniej elastyczności da się zreali- zować. W dużej firmie tak nie ma. Tam zawsze znajdzie się tzw. wąs- Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 16 kie gardło, czyli osoba, na której dany pomysł utknie z różnych po- wodów, często nawet czystego „niechciejstwa” lub „tumiwisizmu”. 3. Motywacja Mała firma ma wielką wolę istnienia. A co za tym idzie — szuka do- brych dla siebie rozwiązań. Chłonie wiedzę, obserwuje, walczy. Ta nadzieja powoduje, że ludzie swoje 8 lub więcej godzin wypełniają wyjątkowo produktywnie. Wady Do wad małych firm należy zaliczyć niestety: 1. Niewielkie know-how i rynek Jak się tworzy małe firmy? A co było powodem wybrania właśnie ta- kiej, a nie innej branży Twojej firmy? Małe firmy powstają zwykle wtedy, gdy ktoś pracujący dotychczas na etacie dochodzi do wniosku, że sam może robić to, co robi, ale dla siebie. Czasem ktoś widzi, że na coś jest popyt — i zaczyna kopiować działalność innych. Niektórzy zaraz po studiach zaczynają robić to, czego się nauczyli. Motywacje bywają różne. W każdym razie — małe firmy zaczynają zwykle od obietnic, że były klient/znajomy skorzysta z ich usług. Niestety, ry- nek jest brutalny. Owszem, skorzystają — jeśli zaoferujemy im przy- najmniej podobne warunki, jakie miały do tej pory, lub coś więcej — czyli wartość dodaną (o której będzie mowa w rozdziale o 4P). A do tego musimy mieć i wiedzę, i możliwości. 2. Koncentracja na „tu i teraz” Małe firmy często nie mają wizji. Jeśli spyta się menadżera małej fir- my, co będzie za rok, zastanowi się i coś wymyśli. Co za 20? Tu już Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 17 nawet nie będzie miał pomysłu. A firma bez wizji nie przetrwa. Trze- ba wiedzieć, do czego się dąży. Trzeba mieć cel. Małe firmy chcą ist- nieć, zapominając o naturalnej konieczności rozwoju. Nikt nie może być niemowlakiem całe życie. 3. Niewielkie środki na rozwój Małe firmy muszą również borykać się z utrzymaniem płynności fi- nansowej. Firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, jeśli były dobrze zarządzane, zdążyły wypracować już jakieś rezerwy na finansowanie bieżącej działalności, np. na powszechnie stosowany kredyt kupiecki. Duża firma prędzej i na korzystniejszych warunkach otrzyma kredyt. Jest bowiem bardziej wiarygodna. Dla małej firmy często jedna nie- opłacona w czasie przez kontrahenta faktura wiąże się z poważnymi problemami. A co dopiero mówić o inwestycjach! Niemniej wszyscy zaczynali kiedyś od zera, więc trzeba działalność oprzeć na solidnych wyliczeniach (biznesplan) i podążać ku sukcesowi. Jeśli chodzi o marketing, to małe firmy w większości przypadków działają intuicyjnie. Jeżeli właściciel posiada odpowiednią wiedzę i może nawet doświadczenie marketingowe, to często cały czas, który może firmie poświęcić, przeznacza na inne działki. Jeśli podejmuje jakiekolwiek działania zgodnie z zasadami marketin- gu, o których w następnym rozdziale, to są one pobieżne, wybiórcze i nie do końca skoordynowane. Nie dziwię się — na początku działal- ności osiągnięcie JUŻ, TERAZ przychodów pozwoli się utrzymać. Nie ma więc czasu na planowanie przyszłości, jeśli zagrożona jest te- raźniejszość. Jeśli firma się rozwinie i przychody będą stabilne, organizowanie działalności promarketingowej staje się łatwiejsze. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 18 Jestem pewna, że w obu przypadkach firma może działać marketin- gowo. Ale nie chodzi tu o posadzenie pani Joli za biurkiem i stwier- dzenie, że od dziś ona jest odpowiedzialna za marketing w firmie. Zobaczysz sam, że marketing to idea, to coś nadrzędnego w działal- ności firmy. Nadrzędnego w sensie podporządkowania mu wszelkich działań i czynności podejmowanych w firmie. Nawet księgowość czy stróż mają mieć marketing we krwi. A jest to możliwe i łatwe do zro- bienia. Trzeba tylko chcieć! Do przemyślenia Znając wady i zalety większości firm, możesz zastanowić się nad swo- ją firmą. Czy jest ona podobna do firmy opisanej powyżej? A może jesteś jak Bill Gates i masz jasno określony cel, wizję, o której wiesz, że uda Ci się ją urzeczywistnić? Jeśli tak, to należą Ci się WIELKIE BRAWA! Niezależnie od tego, jak oceniasz swoją firmę teraz, następne roz- działy przyniosą Ci pomocne narzędzia i rozwiązania, dzięki którym będziesz bardziej konkurencyjny! Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 19 RozdRozdział 5: ział 5: Gdzie szukać klienta? Gdzie szukać klienta? Poprzedni rozdział zainspirował Cię do stworzenia spójnego wize- runku firmy i wszystkich osób ją reprezentujących. Teraz czas to wykorzystać i udać się do klienta. W tym rozdziale pod- powiem Ci, gdzie go szukać. Teczka z kontaktami Zacznę może od małej anegdoty. Kiedyś dzwoniłam do największego naszego operatora komunikacyjnego. Dzwonię, mówię, o co chodzi, a miły pan po drugiej stronie słuchawki mówi: „Oczywiście, tylko sprawdzę w pani teczce”. Przeraziłam się. Mają na mnie teczkę! I bardzo dobrze, że mają. O tym, dlaczego dobrze, dowiesz się w na- stępnych rozdziałach. Teraz zajmiemy się tworzeniem teczki... ale kontaktów. Najpierw stwórz bazę kontaktów Chcesz sprzedawać swoje produkty — musisz wiedzieć komu. Jeśli skierowałeś swoją ofertę do 10 osób, to zapewne nikt nie skorzystał. Nie dziwię się — i Ty za chwilę też przestaniesz. Jeśli Twoja oferta dotrze do 100 osób, najprawdopodobniej kilka będzie zainteresowa- nych, ale ile będzie z tego transakcji? Niewiele. Kiedyś usłyszałam bardzo mądre zdanie, które pomagało mi efektywnie sprzedawać. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 20 W biznesie załóż, że: na 100 ofert 10 osób będzie zainteresowanych, a jedna kupi. Musisz zatem zacząć sprzedaż od zbudowania wielkiej bazy kontak- tów, czyli bazy osób, które mogą być zainteresowane Twoimi pro- duktami. Nie są to nawet potencjalni klienci, są to firmy (jeśli dzia- łasz w sferze b2b), które mogą ze względu na podejmowane przez nie działania być zainteresowane Twoimi produktami. Jeśli sprzedajesz mydło, Twoimi klientami na pewno mogą być np.: ● drogerie; ● sklepy wielobranżowe; ● hurtownie. Ale swoją ofertę możesz skierować również do innych grup odbior- ców! Mogą to być: ● firmy oferujące usługi związane ze sprzątaniem; ● hotele, pensjonaty itp.; ● zakłady pracy, które ze względu na tok produkcji prawnie zmu- szone są dostarczać swoim pracownikom środki czystości; ● przedszkola, szkoły, szpitale, urzędy... Mnóstwo tego. Widzisz już, ile masz możliwości? Teraz tylko trzeba usiąść i przygotować odpowiednią bazę. Forma bazy Zanim zaczniesz intensywnie szukać kontaktów i znajdować je, warto przygotować sobie wzór bazy. Ma ona bowiem być przede wszystkim Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 21 użyteczna! Obecnie edytory tekstu dają możliwość prowadzenia ko- respondencji seryjnej, więc najlepiej przygotować taką bazę, mając również to na uwadze. Warto także zostawić odpowiednie rubryki wolne w celu dodawania kolejnych informacji na temat kontaktu, szczególnie jeśli kontakt okaże się potencjalnym klientem. Chodzi o to, aby bazę kontaktów móc łatwo przekonwertować w bazę poten- cjalnych klientów. Jeśli dobrze zrobisz bazę wyjściową, wystarczy od- powiednie posortowanie danych. Minimalne informacje, jakie musisz mieć o kontakcie, to: ● dane osobowe lub nazwa firmy (w zależności od tego, czy Twoimi klientami są osoby prywatne, czy firmy); ● adres lub inne dane do kontaktu (telefon, e-mail, faks). Jeśli już zweryfikujesz kontakt, czyli będziesz miał pewność (np. po wykonaniu jednego telefonu), że dana osoba czy firma jest zaintere- sowana Twoim produktem lub po prostu go używa (bo zainteresowa- na zmianą dostawcy na razie nie jest) — staje się ona potencjalnym klientem. Czyli: Pozytywnie zweryfikowany kontakt to potencjalny klient. Ważne, abyś od razu odnotował to w swojej bazie i postarał się o na- stępne informacje: ● kto jest odpowiedzialny za kontakty w sprawie danego produktu (do kogo kierować oferty); ● jakie są preferencje potencjalnego klienta odnośnie jakości, ceny, terminu płatności, ilości oraz wielkości i formy jednostkowych do- staw. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Kornelia Przedworska PRAKTYCZNY MARKETING... — darmowy fragment – Złote Myśli Kornelia Przedworska ● str. 22 ● skąd biorą ten produkt teraz — dobrze będzie, jeśli się tego do- wiesz, bo będziesz mógł przeanalizować i porównać swoją ofertę i ofertę dotychczasowego ich dostawcy. Gdzie szukać potencjalnych klientów Osobowe źródła informacji i nie tylko... Skąd więc brać kontakty? Najlepiej zewsząd, skąd się da! I wcale to nie jest banalna odpowiedź. Im więcej źródeł kontaktów masz, tym więcej ich zdobędziesz, a to przełoży się na odpowiednio dużą liczbę potencjalnych klientów. Polecam skorzystanie z wyszukiwarek internetowych i książek telefo- nicznych. Dodatkowo warto podpytać dotychczasowych klientów oraz wykorzystać choćby materiały prasowe, informacje z przetargów itp. Książki telefoniczne Jeśli Twoim klientem są klienci instytucjonalni, to poszukiwanie da- nych teleadresowych potencjalnych nabywców jest proste. Każda szanująca się firma zadba o to, aby znaleźć się w internetowej książce te lefonicznej . Nie jest to ani skomplikowane, ani drogie. Co więcej — proste opcje są całkowicie darmowe, więc dlaczego nie skorzystać?! Mam nadzieję, że Ty również zadbałeś o umieszczenie swoich da- nych w Internecie! Dlaczego warto się tam znaleźć? Po pierwsze — są klienci, któ- rzy swojego dostawcy szukają właśnie tą drogą, w
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Praktyczny Marketing w Małej Firmie
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: