Darmowy fragment publikacji:
.
.
STUDIA PRAWNICZE
Prawo gospodarcze publiczne
W sprzedaży:
A. Cieśliński (red.)
WSPÓLNOTOWE PRAWO GOSPODARCZE, t. II, wyd. 2
Studia Prawnicze
J. Olszewski
PRAWO GOSPODARCZE. KOMPENDIUM, wyd. 6
Skrypty Becka
M. Stec, T. Mróz (red.)
PRAWO GOSPODARCZE PRYWATNE, wyd. 3
Studia Prawnicze
J. Ablewicz
PRAWO GOSPODARCZE PUBLICZNE
Kazusy Becka
KSH, KRS, MSiGU, PrUpadNapr, wyd. 15
Edycja Sądowa
KODEKS SPÓŁEK HANDLOWYCH, wyd. 24
Teksty Ustaw Becka
www.ksiegarnia.beck.pl
Prawo gospodarcze
publiczne
Redaktor
prof. UG dr hab. Andrzej Powałowski
Autorzy
Agnieszka Balmas, prof. UG dr hab. Tomasz Bąkowski,
prof. UŚl dr hab. Rafał Blicharz, dr Anna Dobaczewska,
dr Michał Kania, Krystyna Klenowska,
dr Maciej Nyka, dr Mirosław Pawełczyk,
prof. UG dr hab. Andrzej Powałowski, dr Ewa Przeszło,
prof. dr hab. Bartosz Rakoczy, dr Rafał Stankiewicz
2. wydanie
WYDAWNICTWO C. H. BECK
WARSZAWA 2012
Propozycja cytowania:
A. Powałowski, Prawo gospodarcze publiczne,
wyd. 2, Nb. 88, Warszawa 2012
Wydawca: Aneta Flisek
© Wydawnictwo C. H. Beck 2012
Wydawnictwo C. H. Beck Sp. z o.o.
ul. Bonifraterska 17, 00–203 Warszawa
Skład i łamanie: Wydawnictwo C. H. Beck
Druk i oprawa: Totem, Inowrocław
ISBN 978-83-255-4402-7
ISBN 978-83-255-4403-4
XV
Rozdział XVI. Specjalne strefy i obszary gospodarcze . . . . . . . . . . . . . . . 456
§ 1. Uwaga wstępna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 456
§ 2. Wolne obszary celne (WOC) i składy wolnocłowe (SWC) . . . . . . . . 457
I. Geneza i podstawy prawne funkcjonowania WOC . . . . . . . . . 457
II. Definicja i rodzaje wolnych obszarów celnych . . . . . . . . . . . . 458
III. Prowadzenie działalności i wprowadzanie towaru na WOC . . 459
§ 3. Specjalne strefy ekonomiczne (SSE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 460
I. Rodzaje specjalnych stref ekonomicznych . . . . . . . . . . . . . . . 460
II. Istota Specjalnych Stref Ekonomicznych . . . . . . . . . . . . . . . . 461
III. Tworzenie i zarządzanie specjalnymi strefami
ekonomicznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 462
IV. Rozpoczęcie i prowadzenie działalności na terenie SSE . . . . . 464
§ 4. Parki naukowo-technologiczne i inkubatory przedsiębiorczości . . . . 466
I. Inkubatory przedsiębiorczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 466
II. Parki naukowo-technologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 467
Rozdział XVII. Przekształcenia własnościowe w gospodarce . . . . . . . . . 469
§ 1. Istota przekształceń własnościowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 470
§ 2 . Nacjonalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 471
§ 3. Reprywatyzacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 474
I. Koncepcje reprywatyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 474
II. Przeszkody na drodze do reprywatyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . 476
III. Postępowania reprywatyzacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477
§ 4. Uwłaszczenie i komunalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 479
I. Uwłaszczenie państwowych osób prawnych . . . . . . . . . . . . . . 479
II . Komunalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 481
§ 5 . Prywatyzacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 482
I. Istota i cele prywatyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 482
II. Podstawy prawne i zakres prywatyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . 483
III. Prywatyzacja bezpośrednia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 485
IV. Prywatyzacja pośrednia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 488
V. Prywatyzacja przy wykorzystaniu narodowych funduszy
inwestycyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 492
VI. Prywatyzacja podmiotów mających szczególne znaczenie
dla gospodarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 494
VII . Prywatyzacja w rolnictwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 496
§ 6. Wywłaszczanie nieruchomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 499
Rozdział XVIII. Organizacja i funkcjonowanie gospodarki
komunalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 504
§ 1. Pojęcie i podstawy prawne gospodarki komunalnej . . . . . . . . . . . . . 504
§ 2. Zakres podmiotowy gospodarki komunalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 507
§ 3. Zakres przedmiotowy gospodarki komunalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . 510
I. Zadania własne jednostek samorządu terytorialnego . . . . . . . 510
II. Zadania własne gmin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
Spis treściVI
skiem prawo gospodarcze publiczne obejmuje przepisy prawa administracyjnego,
które regulują warunki podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej
i określają odpowiednie funkcje i kompetencje organów administracji publicznej.
Stanowi zatem warstwę jurydyczną interwencjonizmu państwowego, interwencji
w sferę życia gospodarczego społeczeństwa, a jego przedmiotem jest określenie
obszarów tej ingerencji, jej treści i jej prawnych form. Do tych obszarów zaliczyć
należy policję i reglamentację gospodarczą, a także organizowanie określonych
przedsięwzięć makroekonomicznych lub aktywne wspieranie pewnych dziedzin
gospodarki. Jest to zatem całość państwowego oddziaływania na gospodarkę w ta-
kim zakresie, w jakim – legitymowany przez zasadę państwa prawnego – inte-
res publiczny uzasadnia wkroczenie państwa w sferę konstytucyjnie chronionych
wolności i praw obywatela wykonywanych na rynku. Przyjmuje się zarazem rów-
nież, że publicznym prawem gospodarczym objęte są działania państwa w sfe-
rze swobodnej działalności gospodarczej, polegające nie tylko na jej ograniczaniu
i ochronie, lecz także na kształtowaniu określonego, pożądanego i zamierzone-
go ładu w gospodarce, w tym w sferze konkurencji, stosunkach własnościowych
i różnorodnych obszarach działalności gospodarczej.
Niniejsze opracowanie służyć ma prezentacji poszczególnych przejawów
i form oddziaływania państwa na gospodarkę przy wykorzystaniu różnych instru-
mentów prawnych. Oddziaływanie to postrzegać można najpierw w płaszczyźnie
przedmiotowej i łączyć z określonymi sferami działalności gospodarczej, a na-
stępnie z procedurami i środkami działania, przy wykorzystaniu których możliwe
staje się celowe kształtowanie ładu i pożądanego stanu prawnego i faktycznego
w gospodarce, stosownie do potrzeb gospodarki oraz zgodnie z interesem pub-
licznym.
W opracowaniu pominięto natomiast szereg kwestii o znaczeniu zarówno te-
oretycznym, jak i dogmatycznym, odnoszących się w szczególności do podsta-
wowych zasad prawa gospodarczego publicznego, konstrukcji prawnej podmio-
tów działalności gospodarczej oraz do problematyki podejmowania (inicjowania)
działalności gospodarczej. Kwestie te – ze względu na swą wagę i znaczenie –
są przedmiotem wielu opracowań: podręczników, monografii i innych publika-
cji z zakresu prawa gospodarczego publicznego i z tego (tylko) powodu nie stały
się one przedmiotem rozważań zawartych w niniejszym opracowaniu stawiającym
sobie za cel głównie prezentację dogmatyki i jej wykładni.
PrzedmowaSpis treści
Przedmowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
V
Wykaz skrótów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XVII
Rozdział I. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1
Rozdział II. Prawo energetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
§ 1. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
§ 2. Uczestnicy rynku energii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 3. Zasada dostępu osób trzecich do sieci – TPA
11
15
17
22
25
25
26
29
30
31
32
35
40
40
42
42
43
43
43
44
44
45
47
47
(Third Party Access) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 4. Obowiązki przedsiębiorstw energetycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 5. Dostarczanie paliw i energii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 6. Regulacja prawna odnawialnych źródeł energii (OZE) . . . . . . . . . . .
I. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. System wsparcia odnawialnych źródeł energii . . . . . . . . . . . .
III. Podstawowe bariery rozwoju odnawialnych źródeł energii
w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 7. Polityka energetyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 8. Planowanie energetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 9. Koncesje i taryfy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 10. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 11. Obowiązek sprzedaży energii na giełdzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 12. Kary pieniężne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział III. Prawo pocztowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 1. Rozwój i źródła prawa pocztowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. Źródła międzynarodowego i europejskiego prawa
pocztowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Prawo międzynarodowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1. Światowy Związek Pocztowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.2. Poczta dyplomatyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Prawo pocztowe Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.1. Dyrektywa 97/67/WE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2. Dyrektywa 2002/39/WE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3. Dyrektywa 2008/6/WE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VIII
§ 2. Polskie prawo pocztowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. Zagadnienia wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. Świadczenie usług pocztowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. Prowadzenie działalności pocztowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Prowadzenie działalności pocztowej na zasadzie wolności .
2. Prowadzenie działalności pocztowej na podstawie
zezwolenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Regulowana działalność pocztowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. „Poczta Polska S.A.” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
IV. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej . . . . . . . . . . . . . .
V. Kontrola działalności pocztowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VI. Kary pieniężne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VII. Postępowanie sądowe w sprawach z zakresu regulacji poczty
Rozdział IV. Prawo telekomunikacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 1. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. Pojęcie telekomunikacji i prawa telekomunikacyjnego . . . . . .
§ 2. Źródła prawa telekomunikacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. Źródła europejskiego prawa telekomunikacyjnego . . . . . . . . .
II. Źródła polskiego prawa telekomunikacyjnego . . . . . . . . . . . .
1. Zakres przedmiotowy i cele prawa telekomunikacyjnego . .
2. Pojęcie gospodarczej działalności telekomunikacyjnej . . . .
3. Zezwolenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Dostęp i połączenia międzysieciowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 3. Usługa powszechna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. Usługa powszechna w prawie europejskim . . . . . . . . . . . . . . .
II. Usługa powszechna w polskim prawie telekomunikacyjnym .
1. Dopłata do usługi powszechnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. Usługa o podwyższonej opłacie i ochrona użytkowników
końcowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 4. Regulacja telekomunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
I. Postępowanie konsultacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. Postępowanie konsolidacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III. Postępowanie regulacyjne rynku telekomunikacyjnego . . . . .
§ 5. Kontrola telekomunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 6. Organy regulacyjne w sektorze telekomunikacji . . . . . . . . . . . . . . . .
I. Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej .
II. Krajowe organy regulacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej . . . . . . . . . . . . .
1.1. Postępowanie przed Prezesem UKE . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 7. Wspieranie rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych . . . . . . . . . .
Rozdział V. Prawo transportowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 1. Pojęcie transportu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 2. Prawo transportowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
49
49
49
53
53
54
55
57
57
59
60
61
63
63
63
65
65
69
69
71
71
72
74
74
75
77
77
79
79
80
80
83
84
84
85
86
87
88
90
90
91
Spis treściIX
§ 3. Umowa przewozu jako podstawa świadczenia usług
94
transportowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
94
§ 4. Przewóz osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
96
§ 5. Przewóz towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
97
§ 6. Transport drogowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 7. Transport kolejowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
98
§ 8. Transport morski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
§ 9. Transport lotniczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Rozdział VI. Prawo farmaceutyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
§ 1. Zagadnienia wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
I. Prawo farmaceutyczne jako część prawa gospodarczego
publicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
II. Źródła prawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
III. Zakres regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
IV. Pojęcie produktu leczniczego i podmiotu odpowiedzialnego . 108
§ 2. Zasady i tryb dopuszczania do obrotu produktów leczniczych . . . . . 111
I. Uwagi wstępne – wielość procedur umożliwiających
wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu . . . . . . . . . . . 111
II. Procedury dopuszczenia do obrotu produktu leczniczego . . . . 112
1. Procedura scentralizowana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
2. Procedura stosowana przez krajowy organ wydający
pozwolenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
3. Procedury międzynarodowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
3.1. Procedura zdecentralizowana. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
3.2. Procedura wzajemnego uznania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
4. Procedury krajowe uproszczone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
5. Dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego
z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków . . . . . . . . 119
6. Krajowe uznanie pozwolenia zagranicznego . . . . . . . . . . . . 119
III. Dopuszczalność obrotu w sytuacjach kryzysowych . . . . . . . . 120
IV. Import równoległy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
§ 3. Warunki prowadzenia badań klinicznych produktów leczniczych . . 124
§ 4. Warunki wytwarzania i importu produktów leczniczych . . . . . . . . . . 127
§ 5. Warunki obrotu produktami leczniczymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
I. Pojęcie obrotu produktem leczniczym oraz przesłanki jego
dopuszczalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
II. Rodzaje obrotu produktami leczniczymi . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
1. Obrót detaliczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
2. Obrót hurtowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
§ 6. Zadania Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej i uprawnienia jej
organów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Rozdział VII. Publiczne prawo gospodarki rolnej i przetwórczej. . . . . . 135
§ 1. Zagadnienia wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
§ 2. Działalność rolnicza a ochrona środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Spis treściX
§ 3. Grupy producentów rolnych i ich związki, pojęcie producenta
rolnego. Spółdzielnie rolnicze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
§ 4. Rolnictwo ekologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
§ 5. Obrót gruntami rolnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
§ 6. Regulacja rynków rolnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
I. Rynek mięsa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
II. Rynek wina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
III. Rynek cukru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
IV. Rynek skrobi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
§ 7. Organizacja rolnictwa – Agencja Rynku Rolnego i Agencja
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Rozdział VIII. Publicznoprawna regulacja bankowości i ubezpieczeń . 162
§ 1. Publicznoprawna regulacja bankowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
I. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
II. Reglamentacja działalności bankowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
1. Reglamentacja działalności bankowej – uwagi ogólne . . . . . 163
2. Materialnoprawna reglamentacja działalności bankowej . . . 165
2.1. Pojęcie reglamentacji czynności bankowych. . . . . . . . . . 165
2.2. Rodzaje czynności bankowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
2.3. Czynności stricte bankowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
2.4. Pozostałe czynności bankowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
2.5. Inne czynności wykonywane przez banki . . . . . . . . . . . . 168
2.6. Czynności wykonywane przez inne podmioty na
zlecenie banku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
3. Formalnoprawna reglamentacja działalności bankowej . . . . 171
3.1. Bank w formie spółki akcyjnej – ogólna charakterystyka 171
3.2. Bank spółdzielczy – ogólna charakterystyka . . . . . . . . . . 172
3.3. Bank państwowy – ogólna charakterystyka. . . . . . . . . . . 175
3.4. Przesłanki wydania zezwolenia na utworzenie banku . . . 177
3.5. Zezwolenie na wykonywanie działalności bankowej . . . 181
3.6. Ograniczenia w zakresie formy organizacyjno-prawnej
na skutek przekształcenia banku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
3.7. Reglamentacja łączenia się banków. . . . . . . . . . . . . . . . . 182
4. Tajemnica bankowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
4.1. Definicja tajemnicy bankowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
4.2. Wyłączenia podmiotowe spod tajemnicy bankowej . . . . 185
4.3. Wyłączenia przedmiotowe spod tajemnicy bankowej . . . 187
5. Nadzór bankowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
5.1. Zakres podmiotowy nadzoru bankowego . . . . . . . . . . . . 188
5.2. Cel nadzoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
5.3. Kompetencje nadzorcze KNF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
§ 2. Publicznoprawna regulacja ubezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
I. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
II. Reglamentacja sfery ubezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
1. Reglamentacja sfery ubezpieczeń – uwagi ogólne . . . . . . . . 198
Spis treściXI
2. Materialnoprawna reglamentacja działalności ubezpieczeniowej . 200
2.1. Rodzaje czynności ubezpieczeniowych . . . . . . . . . . . . . 201
2.2. Czynności stricte ubezpieczeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . 202
2.3. Pozostałe czynności ubezpieczeniowe . . . . . . . . . . . . . . . 202
2.4. Inne czynności wykonywane przez zakłady ubezpieczeń . . 203
3. Formalnoprawna reglamentacja działalności
ubezpieczeniowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
3.1. Zakład ubezpieczeń w formie spółki akcyjnej – ogólna
charakterystyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
3.2. Zakład ubezpieczeń w formie towarzystwa ubezpieczeń
wzajemnych – ogólna charakterystyka . . . . . . . . . . . . . . 205
3.3. Zezwolenie na wykonywanie działalności
ubezpieczeniowej przez krajowy zakład ubezpieczeń . . . 207
3.4. Zezwolenie na wykonywanie działalności
ubezpieczeniowej na terytorium RP przez zagraniczny
zakład ubezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
III. Swoboda świadczenia usług ubezpieczeniowych . . . . . . . . . . 216
IV. Nadzór ubezpieczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Rozdział IX. Prawo i ochrona konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
§ 1 . Istota konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
§ 2. Podstawy prawne, zakres i cel ochrony konkurencji . . . . . . . . . . . . . 229
I. Źródła prawa i ochrony konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
II. Zakres ochrony konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
III. Cel ochrony konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
§ 3. Przedsiębiorca jako podmiot konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
§ 4. Rynek właściwy a zakres konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
§ 5. Monopolizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
I . Uwagi ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
II. Pojęcie i rodzaje monopoli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
III. Przedsiębiorca dominujący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
IV. Przedsiębiorca zajmujący pozycję dominującą . . . . . . . . . . . . 239
§ 6. Organizacja ochrony konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
I. Instytucje ochrony konkurencji Unii Europejskiej . . . . . . . . . 240
1. Komisja Europejska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
2. Europejska Sieć Konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
3. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . 240
II. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów . . . . . . 241
III. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
IV. Sąd ochrony konkurencji i konsumentów . . . . . . . . . . . . . . . . 244
§ 7. Zakazy praktyk ograniczających konkurencję jako przejaw ochrony
konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
I. Pojęcie i rodzaje praktyk ograniczających konkurencję . . . . . 245
II. Zakaz porozumień ograniczających konkurencję . . . . . . . . . . 247
III. Zakaz nadużywania pozycji dominującej . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Spis treściXII
§ 8. Zapobieganie nadmiernej koncentracji w gospodarce jako przejaw
ochrony konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252
§ 9. Ochrona konkurencji poprzez zwalczanie zachowań nieuczciwych 255
§ 10. Ochrona konkurencji w drodze ustanawiania tzw. zakazów
konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
I. Istota zakazu konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
II. Zakres stosowania zakazów konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
§ 11. Postępowanie antymonopolowe przed Prezesem UOKiK . . . . . . . . 261
I. Uwagi ogólne dotyczące postępowania antymonopolowego . 261
II. Postępowanie wyjaśniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
III. Postępowanie w sprawach praktyk ograniczających
konkurencję . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
IV. Postępowanie w sprawach koncentracji . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
V. Działania kontrolne w toku postępowania przed Prezesem
UOKiK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
VI. Postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej . . . . . . . . 269
Rozdział X. Nadzór państwa nad rynkiem kapitałowym. . . . . . . . . . . . . 273
§ 1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
§ 2. Komisja Nadzoru Finansowego jako organ administracji publicznej . . 277
I. Podstawy prawne oraz rola Komisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
II. Zadania i funkcje Komisji Nadzoru Finansowego . . . . . . . . . 279
III. Zakres podmiotowy nadzoru KNF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
IV. Zakres przedmiotowy nadzoru KNF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
V. Kryteria nadzoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
§ 3. Postępowania sprawdzające Komisji Nadzoru Finansowego . . . . . . 289
I. Postępowanie wyjaśniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
II. Postępowanie kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
III. Wizyta nadzorcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
§ 4. Środki nadzorcze KNF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295
I. Zasady stosowania środków nadzorczych . . . . . . . . . . . . . . . . 295
II. Klasyfikacja środków nadzorczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
§ 5. Środki ochrony prawnej podmiotów nadzorowanych przez KNF . . . 301
Rozdział XI. Kształtowanie ładu przestrzennego na potrzeby
gospodarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
§ 1. Uwagi ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
§ 2. Źródła prawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym . . . 307
§ 3. Zasady prawne planowania i zagospodarowania przestrzennego . . . 311
I. Zasada ładu przestrzennego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
II. Zasada zrównoważonego rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
III. Zasada ochrony wartości wysoko cenionych . . . . . . . . . . . . . . 315
IV. Zasada spójności działań planistycznych . . . . . . . . . . . . . . . . 321
V. Zasada samodzielności planistycznej gminy oraz władztwa
planistycznego gminy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
Spis treściXIII
VI. Zasada czynnego udziału podmiotów spoza systemu
administracji publicznej w procesie planowania przestrzennego 325
§ 4. Prawne urządzenia planowania i zagospodarowania przestrzennego 327
I. Prawne urządzenia planowania i zagospodarowania
przestrzennego na szczeblu krajowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
II. Prawne urządzenia planowania i zagospodarowania
przestrzennego na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) . . . 329
III. Prawne urządzenia planowania i zagospodarowania
przestrzennego na szczeblu gminnym (lokalnym) . . . . . . . . . . 331
1. Uwagi ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331
2. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gminy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331
3. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego . . . . . . . 334
4. Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz
decyzja o warunkach zabudowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
IV. Szczególne formy lokalizacji inwestycji . . . . . . . . . . . . . . . . . 343
§ 5. Projektowane zmiany w prawnej regulacji planowania
i zagospodarowania przestrzennego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344
Rozdział XII. Pomoc publiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
§ 1. Definicja pojęcia i zakres regulacji prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
I. Geneza i przesłanki regulacji pomocy publicznej . . . . . . . . . . 346
II. Definicja (niedozwolonej) pomocy publicznej . . . . . . . . . . . . 347
§ 2. Przesłanki dopuszczalności pomocy publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . 352
§ 3. Zasady i klauzule udzielania pomocy publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . 353
I. Zasada przejrzystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
II. Zasada proporcjonalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
III. Zasada subsydiarności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
IV. Zasada spójności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
V. Klauzule . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356
§ 4. Rodzaje pomocy publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356
I. Pomoc regionalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
II. Pomoc horyzontalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
III. Pomoc sektorowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
IV. Pomoc de minimis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
V. Programy pomocowe i pomoc indywidualna . . . . . . . . . . . . . 361
§ 5. Formy pomocy publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362
§ 6. Notyfikacja pomocy publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
I. Postępowanie krajowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
II. Procedura przed Komisją Europejską . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
§ 7. Procedury nadzwyczajne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368
§ 8. Monitorowanie udzielonej pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369
§ 9. Obowiązek zwrotu pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370
Rozdział XIII. Prawo zamówień publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
§ 1. Wprowadzenie. Źródła prawa zamówień publicznych . . . . . . . . . . . 374
Spis treściXIV
§ 2. Międzynarodowe prawo zamówień publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . 380
§ 3. Ogólna charakterystyka prawa zamówień publicznych . . . . . . . . . . . 382
§ 4. Zamawiający i wykonawca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
§ 5. Przedmiot zamówień publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
§ 6. Tryby udzielania zamówień publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395
I. Przetarg nieograniczony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395
II. Przetarg ograniczony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
III. Negocjacje z ogłoszeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400
IV. Dialog konkurencyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 401
V. Negocjacje bez ogłoszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402
VI. Zamówienie z wolnej ręki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403
VII. Zapytanie o cenę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 404
VIII. Licytacja elektroniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 404
§ 7. Procedury „uzupełniające” i szczególne udzielania zamówień
publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405
§ 8. Umowa w sprawie zamówień publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407
§ 9. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410
§ 10. Środki ochrony prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412
I. Odwołanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413
II. Skarga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416
§ 11. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417
Rozdział XIV. Koncesje na roboty budowlane i usługi. . . . . . . . . . . . . . . 419
§ 1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419
§ 2. Ogólna charakterystyka koncesji na roboty budowlane lub usługi . . 424
§ 3. Postępowanie o zawarcie umowy koncesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428
§ 4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 431
Rozdział XV. Partnerstwo publiczno-prywatne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 433
§ 1. Partnerstwo publiczno-prywatne. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . 434
I. Definicje partnerstwa publiczno-prywatnego . . . . . . . . . . . . . 434
II. Partnerstwo publiczno-prywatne jako forma prawna działania
administracji publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 435
III. Rodzaje partnerstwa publiczno-prywatnego . . . . . . . . . . . . . . 437
IV. Cechy partnerstwa publiczno-prywatnego . . . . . . . . . . . . . . . . 439
§ 2. Normatywna regulacja partnerstwa publiczno-prywatnego . . . . . . . . 444
I. Uwagi ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444
II. Strony współpracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 446
III. Przedmiot współpracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447
IV. Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym . . . . . . . . . . . . . 451
V. Zakończenie współpracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 454
§ 3. Partnerstwo publiczno-prywatne w praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 454
I. Uwagi ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 454
II. Obszary wykorzystania instytucji partnerstwa
publiczno-prywatnego w praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 455
Spis treściXV
Rozdział XVI. Specjalne strefy i obszary gospodarcze. . . . . . . . . . . . . . . 456
§ 1. Uwaga wstępna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 456
§ 2. Wolne obszary celne (WOC) i składy wolnocłowe (SWC) . . . . . . . . 457
I. Geneza i podstawy prawne funkcjonowania WOC . . . . . . . . . 457
II. Definicja i rodzaje wolnych obszarów celnych . . . . . . . . . . . . 458
III. Prowadzenie działalności i wprowadzanie towaru na WOC . . 459
§ 3. Specjalne strefy ekonomiczne (SSE) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 460
I. Rodzaje specjalnych stref ekonomicznych . . . . . . . . . . . . . . . 460
II. Istota Specjalnych Stref Ekonomicznych . . . . . . . . . . . . . . . . 461
III. Tworzenie i zarządzanie specjalnymi strefami
ekonomicznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 462
IV. Rozpoczęcie i prowadzenie działalności na terenie SSE . . . . . 464
§ 4. Parki naukowo-technologiczne i inkubatory przedsiębiorczości . . . . 466
I. Inkubatory przedsiębiorczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 466
II. Parki naukowo-technologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 467
Rozdział XVII. Przekształcenia własnościowe w gospodarce . . . . . . . . . 469
§ 1. Istota przekształceń własnościowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 470
§ 2. Nacjonalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 471
§ 3. Reprywatyzacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 474
I. Koncepcje reprywatyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 474
II. Przeszkody na drodze do reprywatyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . 476
III. Postępowania reprywatyzacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477
§ 4. Uwłaszczenie i komunalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 479
I. Uwłaszczenie państwowych osób prawnych . . . . . . . . . . . . . . 479
II. Komunalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 481
§ 5. Prywatyzacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 482
I. Istota i cele prywatyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 482
II. Podstawy prawne i zakres prywatyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . 483
III. Prywatyzacja bezpośrednia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 485
IV. Prywatyzacja pośrednia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 488
V. Prywatyzacja przy wykorzystaniu narodowych funduszy
inwestycyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 492
VI. Prywatyzacja podmiotów mających szczególne znaczenie
dla gospodarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 494
VII. Prywatyzacja w rolnictwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 496
§ 6. Wywłaszczanie nieruchomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 499
Rozdział XVIII. Organizacja i funkcjonowanie gospodarki
komunalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 504
§ 1. Pojęcie i podstawy prawne gospodarki komunalnej . . . . . . . . . . . . . 504
§ 2. Zakres podmiotowy gospodarki komunalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 507
§ 3. Zakres przedmiotowy gospodarki komunalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . 510
I. Zadania własne jednostek samorządu terytorialnego . . . . . . . 510
II. Zadania własne gmin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511
Spis treściXVI
III. Zadania własne powiatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 512
IV. Zadania własne województwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 513
V. Sfera użyteczności publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 515
§ 4. Formy wykonywania działalności komunalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . 517
I. Problem wyboru formy działalności komunalnej . . . . . . . . . . 517
II. Zakład budżetowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 518
III. Jednostka budżetowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 521
IV. Spółka prawa handlowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 521
V. Inne formy wykonywania działalności komunalnej . . . . . . . . 524
§ 5. Powierzanie zadań samorządu terytorialnego podmiotom
zewnętrznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 525
I. Umowa w sprawie powierzenia zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 525
II. Tryb zawierania umów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 527
Rozdział XIX. Reglamentacja obrotu towarowego z zagranicą . . . . . . . 530
§ 1. Geneza i definicja prawa handlu zagranicznego . . . . . . . . . . . . . . . . 531
I. Geneza handlu zagranicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 531
II. Definicja handlu zagranicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 531
§ 2. Regulacja i reglamentacja w obrocie towarowym z zagranicą . . . . . 533
I. Pojęcia regulacji i reglamentacji w obrocie towarowym
z zagranicą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 533
II. Cele działań państwa w reglamentacji obrotu towarowego
z zagranicą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 534
III. Międzynarodowa integracja gospodarcza i jej wpływ na
reglamentację obrotu towarowego z zagranicą . . . . . . . . . . . . 536
1. Standard najwyższego uprzywilejowania . . . . . . . . . . . . . . . 536
2. Standard traktowania narodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 538
§ 3. Instrumenty taryfowe i parataryfowe i ich wpływ na obrót
towarowy z zagranicą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 539
I. Cła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 539
II. Kontyngenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 543
III. Plafony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544
IV. Środki o skutku równoważnym do ceł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544
1. Podatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544
2. Opłaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 546
§ 4. Pozataryfowe instrumenty reglamentacji obrotu towarowego
z zagranicą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 547
I. Ograniczenia ilościowe i środki o skutku równoważnym do
ograniczeń ilościowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 547
II. Środki wynikające z postępowań antydumpingowych
i antysubwencyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 549
III. Sankcje gospodarcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 552
§ 5. Instrumenty liberalizacji handlu międzynarodowego . . . . . . . . . . . . 554
Indeks rzeczowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 555
Spis treściWykaz skrótów
1. Źródła prawa
BankSpółdzU ....... ustawa z 7.12.2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdziel-
czych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz.U.
Nr 119, poz. 1252 ze zm.)
DziałUbezpU ....... ustawa z 22.5.2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (tekst
jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66 ze zm.)
DyscyplFinPublU ustawa z 17.12.2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscy-
pliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114)
FinPublU .............. ustawa z 27.8.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157,
FundInwU ............ ustawa z 27.5.2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U.
poz. 1240 ze zm.)
Nr 146, poz. 1546 ze zm.)
GospKomU .......... ustawa z 20.12.1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.
Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 ze zm.)
KC ........................ Kodeks cywilny
KM ...................... Kodeks morski
KomPrywU .......... ustawa z 30.8.1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst
KoncesjaU ............ ustawa z 9.1.2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi
jedn. Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.)
(Dz.U. Nr 19, poz. 101 ze zm.)
Konstytucja RP .... Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
KPA ...................... Kodeks postępowania administracyjnego
KRSU ................... ustawa z 20.8.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst
NadRFinU ............ ustawa z 21.7.2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym
jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186 ze zm.)
(Dz.U. Nr 157, poz. 1119 ze zm.)
NFIU .................... ustawa z 30.4.1993 r. o narodowych funduszach inwestycyj-
nych i ich prywatyzacji (Dz.U. Nr 44, poz. 202 ze zm.)
ObrInFinU ............ ustawa z 29.7.2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
OdpadyU .............. ustawa z 27.4.2001 r. o odpadach (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r.
(tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 ze zm.)
Nr 185, poz. 1243 ze zm.)
OfertaPublU ......... ustawa z 29.7.2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wpro-
wadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego sy-
stemu obrotu oraz o spółkach publicznych (tekst jedn. Dz.U.
z 2009 r. Nr 185, poz. 1439 ze zm.)
XVIII
OKiKU ................. ustawa z 16.2.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
(Dz.U. Nr 50, poz. 331 ze zm.)
PartPublPrywU .... ustawa z 19.12.2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym
PrBank ................. ustawa z 29.8.1997 r. – Prawo bankowe (tekst jedn. Dz.U.
(Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 ze zm.)
PrEnerg................. ustawa z 10.4.1997 r. – Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz.U.
z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.)
z 2006 r. Nr 89, poz. 625 ze zm.)
PrFarm ................. ustawa z 6.9.2001 r. – Prawo farmaceutyczne (tekst jedn.
PrLot .................... ustawa z 3.7.2002 r. – Prawo lotnicze (tekst jedn. Dz.U.
Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.)
z 2006 r. Nr 100, poz. 696 ze zm.)
PrOchrŚrod .......... ustawa z 27.4.2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.
PrPoczt ................ ustawa z 12.6.2003 r. – Prawo pocztowe (tekst jedn. Dz.U.
Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.)
PrPrzew ................ ustawa z 15.11.1984 r. – Prawo przewozowe (tekst jedn. Dz.U.
PrSpółdz ............... ustawa z 16.9.1982 r. – Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz.U.
PrTelekom ............ ustawa z 16.7.2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz.U.
PrWod................... ustawa z 18.7.2001 r. – Prawo wodne (tekst jedn. Dz.U.
z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 ze zm.)
z 2000 r. Nr 50, poz. 601 ze zm.)
z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.)
Nr 171, poz. 1800 ze zm.)
z 2012 r., poz. 145)
PrZamPubl .......... ustawa z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst
jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)
PrzedsPańU .......... ustawa z 25.9.1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych
(tekst jedn. Dz.U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981 ze zm.)
SamGmU ............. ustawa z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.
Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
SamPowU ............ ustawa z 5.6.1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.
SamWojU ............. ustawa z 15.6.1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.
Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.)
SDziałGospU ...... ustawa z 2.7.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
SzkodyŚrodU ....... ustawa z 13.4.2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku
(tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.)
i ich naprawie (Dz.U. Nr 75, poz. 493 ze zm.)
TFUE .................... Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE
C 2010 r., Nr 83, s. 1)
TrDrogU ............... ustawa z 6.9.2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn.
Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm.)
TrKolU ................ ustawa z 28.3.2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn.
Dz.U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 ze zm.)
ZagospPrzestrzU .. ustawa z 27.3.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu prze-
strzennym (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 647)
Wykaz skrótówZNKU .................. ustawa z 16.4.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(tekst jedn. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.)
XIX
2. Organy i instytucje
ETS ...................... Europejski Trybunał Sprawiedliwości
KNF...................... Komisja Nadzoru Finansowego
KRS ...................... Krajowy Rejestr Sądowy
PiF ........................ Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna
SAmop ................. Sąd Antymonopolowy
SO ........................ Sąd Okręgowy
SOKiK ................. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
TK ........................ Trybunał Konstytucyjny
UOKiK ................ Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
URE...................... Urząd Regulacji Energetyki
UZP ...................... Urząd Zamówień Publicznych
WSA .................... Wojewódzki Sąd Administracyjny
ZA ........................ Zespół Arbitrów
3. Publikatory i czasopisma
Dz.U. .................. Dziennik Ustaw
Dz.Urz. ................ Dziennik Urzędowy
Dz.Urz. UOKiK .. Dziennik Urzędowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsu-
mentów
EP ........................ Edukacja Prawnicza
EPS ...................... Europejski Przegląd Sądowy
GSP ...................... Gdańskie Studia Prawnicze
KP ......................... Kontrola Państwowa
KPPubl ................. Kwartalnik Prawa Publicznego
M.P. ..................... Monitor Polski
MoP ...................... Monitor Prawniczy
MoPod .................. Monitor Podatkowy
OSP ...................... Orzecznictwo Sądów Polskich
OSS ...................... Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych
OTK-A ................ Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego – Seria A
Pal. ...................... Palestra
PiP ........................ Państwo i Prawo
PPH ...................... Przegląd Prawa Handlowego
PPP ....................... Przegląd Prawa Publicznego
PPUW................... Przegląd Prawniczy UW
Pr. Bank. .............. Prawo Bankowe
Pr. Gosp. .............. Prawo Gospodarcze
Pr. Sp. .................. Prawo Spółek
PS ........................ Przegląd Sądowy
PUG ..................... Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego
R. Pr. .................... Radca Prawny
Rej. ...................... Rejent
Wykaz skrótów
Pobierz darmowy fragment (pdf)